Mantelmagazijn,
^^J^^Zomermaiitels
Waarom is Schilling's
reine Haverbloem de beste.
demit 201, W. HOOIJEB, lij fle Mfterstraat,Alimaar.
Dirk Ansingh 6l Go. Zwolle,
M. A. ER KAM F,
Compleete voornal MELAfflELEN voor Kmifleniers- en Grutterswaren.
Advertentiën van 1—5 regels 30 cent, elke regel daarboven 5 cent.
Langestraat,
HOEK HOUTTIL,
ALKMAAR. de nog
HEERES VAN ALPHEN.
VERMOGENSBELASTING
Engelsche
KINDERWAGENS
SPIEGELS met Fransch glas,
W in de Goedkoope Meubelmagazijnen van
G. H. SCHOONHOVEN,
F. SCHILLING.
PHO TO GR AP HIE-AR T1STIEK.
Depót Hekelstraat ALKMAAR.
W eenig adres voor Geissler PIANINO'S. *"*i
ECHTE Amerikaansche Orgels, Blaas-, Strijk
en Slaginstr., Harmonica's, nieuwste constructie
Speeldoozen, Onderdeden, enz. enz.
Stemmen, verhuren ruilen» repareeren.
Magazijn van Huishoudelijke Artikelen.
Fnidsen C 60, ALKMAAR.
De Sterrenhemel.
voorradige
-tot zeer lage prijzen.
(Wet van 27 September 1892 Stbl. 223).
De INSPECTEUR der REGISTRATIE en DOMEINEN te ALKMAAR, maakt bekend,
dat toelastingrplichtig-eni uit de gemeenten Akersloot, Alkmaar, Bergen,
Broeit op Lang-eclijk, Eg-mond aan Zee, Egmond Binnen, Heer-
liugowaard, I leiloo. Koedijk, Limmen, Noordscharwoude, Oter-
leek, Oudearspel, Oudorp, Schermerhorn, Schoorl,SintPancras,
Zuid- en Noordsehermer en Zuidscharwoude, die inlichtingen wenschen
te ontvangen in zake de "Vermogensbelasting, zich daartoe kunnen vervoegen ten kan
tore van den Ontvanger der Registratie en Domeinen te VLKMA. VB. en bij hem Inspec
teur (te Alkmaar Kennemerstraatweg E 12), dagelijks van 9—3 uur, uitgezonderd des Zondags:
A. zij die een biljet ontvingen van den ondergeteekende gedurende 20 dagen na den dag van
uitreiking van dat biljet, en
B. zij, die geen biljet ontvingen tot en met 14 Juni a.s.
Ieder belastingplichtige, die geen biljet ontving, vervoege zich overeenkomstig
art. 16 van voormelde wet ter kostelooze verkrijging daarvan, ten kantore van voornoemden ont
vanger of ter secetarie zijner woonplaats.
De Inspecteur voornoemd,
J. VEENENBOS.
*0 beneden alle concurrentie,
p§ GROOTSTE VOORRAAD.
Tevens een prachtige sorteering tji
O mede tot zeer lagre prijzen,
Hekelstraat 2 en 8, ALKMAAR.
N.B. Oude gladde Meubelen worden tegen den hoogsten prijs ingeruild.
DES /iOYUAfii GESLOTEN.
fir A A D A TVf alleen met den GOLDEN MEDAILLE
W A A R U 1U l (e Brussel bekroond,
omdat zij het meeste eiwit en vetgehalte bezit, gelijk aan vleesch.
f i AAdl.rAimctD omdat ze door de zuivering van alle onverteerbare celstoffen 100
OTOetllVUOjJoLv? voedingswaarde meer bezit dan alle andere geplette Haver- en Hout
soorten, welke even zooveel waardelooze cellen als meel bevatten, welke door het kind en zwakke
gestellen niet is te verteeren.
Schilling's Haverbloem is daarom eenig voor kinderen, verdrijft zuur en verteert
gemakkelijk, heilzame voeding voor lijders aan borst-, maag- en ingewandzwakten, alsmede voor
gezonden een krachtige voeding.
Onder geregelde controle van Br. BAKHUIS ROOZE-
BOOM te Leiden.
ALKMAAR. Eenig fabrikant
Verkrijgbaar te Alkmaarbij G. W. van der Veen, FnidsenJ. v. d. Berg, LangestraatP. Kolles, Waag-
plein C. Keg, Verdronken oordJ. Pastoor, OudegrachtP. A. Jacobse, Laat en J. Vrser, stationswegte
Egmond aan den Hoef: C. Dekker; te Bergen: Wed. Prins; te Broek op LangedijkJ. Stins; te Noordschar-
wondeP. de Witte ZuidscharwoudeJ. Greidanus; te SchermerhornP. Alblas, J. H. Geerke en J. Klerk
te Nieuwe NiedorpW. Goedmaatte HeilooW. Schermerhornte Winkelwed. A. Korfte Lutjewinkel
W Fijnheer; te HeerhugowaardP. Zijpte Limmen: Vermeulen; te Koedijk: P. Visser; te St. Paneras:
A Kronenburgte OterleekJ. Molenaarte UrsemP. Hillete Rustenburg J. Wortelte AvenhornJ.
Nieuwenhuizente WestgraftdijkC. Vennik; te Hensbroek: C. Mus Dz.; te Oude Niedorp: Sieuwertsen; te
DirkshomP. de Vrieste ObdamW. Bijvoette SpanbroekC. Affourtit.
In het na de laatste eisclien des tijds ingerichte ATELIER
worden zeer fijne geëmailleerde photograpliiën met spiegel
glans vervaardigd. Specialiteit van vergrootingen Haarkleine
Verbleekte photograpliiën.
Zuivere gelijkenis. Keurige afwerking.
KOPER- en BLIK
IPJP* In groote kenze voorhanden
Lampen, Fornuizen, Badkuipen,
Portemanteaux, Mangels, Rookstellen,
Weeg werktuigen, Waterfilters.
Conctirreerencle prijzen en degelijke waren.
Gouden en Bronzen Kruis, Utrecht 1876. Eervolle Vermelding, Arnhem 1886.
Handelsmerk wettig' gedeponeerd.
Door verschillende 1 A PUTWATFR D°°r duize,,den al jaren
doctoren aanbevolen. J li II 1 lMf t\ 1 L fl gebruikt.
ONSCHADELIJK VOOR KINDEREN.
Met dit JACHT WATER eens per maand het hoofdhaar gewasschen, doodt men het levend
onrein en de larven, zonder schade aan haar of huid. Het doet de roos verdwijnen, geeft een
sterke haarbos en men behoeft nooit een fijne kam te gebruiken. Prijs per flacon t 1.—per
halve flacon SO cent. Verkrijgbaar bij H. STöVE, OudkarspelP. DE WIT, Noordschar
woude; R. LUITING, Zuidscharwoude; PLOEGER, Broek op Langedijk; D. STöVE, Dirks
hom; J. RANKE, Schagen.
J. A. BASIE, ALKMAAR, Noord-Holland.
Uit „het Evangelie der Natuur",
VAN
HERIBERT RAU.
(Uit het Duitsch vertaald.)
30.)
„Nu antwoordde de „onbekende" wij zul
len eens zien of dit inderdaad dan zoo moeilijk
is en buiten des menschen vermogen ligt. Wij
hebben ons allen zoo even nog in den glans van
dezen heerlijken morgen aan de schoonheid der
natuur verkwiktwij hebben allen sedert wjj
onze oogen tot de wonderen van den Sterren
hemel op hieven, de orde bewonderd die zoowel
in het groote als in het kleine in de matelooze
ruimte heerscht wij allen zien met verbazing
op de volkomenheid waarmede de bloemen aan
onzen voet en de reuzenwerelden boven ons
hoofd tot stand gebracht zijnonze rede
geeft ons dus gevoel en ontvankelijkheid
of vatbaarheid voor schoonheidorde en volko
menheid. Is echter dat gevoel, die vatbaarheid
het deel van alle schepselen der aarde?"
„Neenzeide Clemon. De aarde is wel is
waar daar voor alle schepselen, heerlijk echter
is zij slechts voor ons.
„Gij hebt gelijk," - zeide de meester.
„Als des nachts duizende dieren in de dalen
grazen, dan ziet niet een hunner naar den met
Sterren bezaaide hemel op, maar allen zien slechts
voor zich uit of zoeken met gebogen hoofd hun
voedsel. Alleen de herder, die de wacht over
henhoudt, richt nu en dan het oog naar boven
om de pracht van het firmament te bewonderen.
En als des daags duizende dieren zich op de
hoogste bergen bevinden, dan ziet evenmin een
hunner neder op de bekoorlijke dreven, maar
zoekt ook hier hun oog het voedsel dat de bo
dem biedt. Een reiziger echter, die even als zij
den berg beklom, omvat de verrukkelijke ver
gezichten als met éénen blik en laat voor het
genot van al dat verhevene, eten en drinken
staan. Is dat niet bewijs genoeg, dat demensch
zin en gevoel voor schoonheidorde en volko
menheid heeft? dat hij alleen in staat is, door
nadenken de bestanddeelen der schoonheid, de
regelen der orde, de trappen der volkomenheid
op te sporen en vast te stellen. Wat zal de den
kende mensch nu echter doen
„Hij zal zich deze kennis te nutte maken en
bij voorkomende gelegenheid aanwenden ant
woordde Clemon.
„Ja" antwoordde de meester en daardoor
zijn gevoel voor schoonheid, orde en volmaakt
heid ontwikkelen. Wij zijn zelfs in staat dat ge
voel zoo zeer ons eigen te doen worden, dat wij
de onbeschaafde menigte bijna evenzeer overtref
fen, als deze het de redelooze dieren doet.
Met welk een verrukking staat de'vriend van
schoone natuur tooneelen bij een nieuw, nog nooit
door hem gezien landschap stil, terwijl tien an
dere menschen van den gewonen stempel het bij
een kouden blik laten. Met welk een geestdrift
staat een kunstenaar voor een meesterstuk van
schilder beeldhouw of bouwkunst, terwijl
hondord anderen bij het voorbijgaan, in het beste
geval, vrij koud, alleen zeggen„een mooi beeld,
een flink gebouw, een mooi schilderij,„Hoe
gevoelt de meester in de muziek zich als in den
hemel verplaatst, als hij de werken van een
groot toonkunstenaar met juistheid hoort uitvoe
ren hoe weet hij, als een enkele toon valsch
klinkt, onder honderden terstond aan te wijzen,
hem die dien aansloeg of blies! Och, dat de men
schen op hun waar voordeel bedacht mochten
zijn en dat gevoel voor volkomenheid, orde en
schoonheid zooveel in zich ontwikkelen als mo
gelijk is. Wat konden zij zich daardoor het ge
mis van andere genietingen, die zij wegens hun be
trekking in de maatschappij niet kunnen sma
ken, vergoeden, en dat gemis, hetwelk hen naar
hun meening ongelukkig maakt, rijkelijk te ge-
moet komen. Wie zin en siuank voor de
schoonheid der natuur, kunst en wetenschap
heeft, is nooit arm voelt het gemis van luid
ruchtig gezelschap nietontbeert gaarne den
dikwerf lastigen, uiterlijken glans, en heeft veel
vreugde die de groote menigte niet kent, en die
hem een kalme tevredenheid schenkt, waarvan
zij zelfs geen begrip heeft."
„Ja" riep Herman„dat is zeker waar, maar
te betreuren is het, dat niet ieder middel en ge
legenheid heeft, zich met kunst en wetenschap ver
trouwd te maken."
„Daarin vergist gij uzeide de meester. „Is
de natuur niet voor allen toegankelijk, dat
meesterstuk van schoonheid, orde en volko
menheid En wordt er niet juist in onzen tijd
door zoovele edele mannen voor gezorgd, dat de
uitkomsten der wetenschap ook onder het bereik
komen van den eenvoudigen onbemiddelden
mensch. Zijn er tegenwoordig niet duizende voor
treffelijke, verstaanbare en goedkoope boeken,
die het rijk der geschiedenis, der natuurweten
schap en der wetenswaardige dingen in 't alge
meen voor de menschheid ontsluiten Neen
mijne vrienden, in dit opzicht kan geen veront
schuldiging meer gelden. Wie zin en smaak voor
schoonheid, orde en volkomenheid wil ontwikke
len, dien ontbreekt het niet aan de gelegen
heid daartoe, al was hij ook nog zoo onbemid
deld.
„Dat is alles waar!" zeide thans Johannes—
„maar hoe hangt dat samen met de vorming van
een edel en vast karakter?"
„Zeer naauwantwoordde de meester.
„Zoodra wij eenmaal zin hebben voor schoon
heid, órde en volkomenheid die buiten ons be
staat, zal zich deze zin ook naar binnen doen
gelden, d. w. z. wij zullen ook bij ons denken,
willen en handelen den maatstaf van schoonheid
orde en volkomenheid aanwenden, en zoo door
middel van onze rede op het gebied van het
zinnelijk gevoel de bron van ons zedelijk gevoel
ontspringen laten. Daarmede is ook de grond
slag van een edel en vast karakter gelegd.
Immers wat een redelijk mensch eenmaal voor
schoon, goed en rechtvaardig heeft erkend, dat
zal hij ook standvastig voorstaan. Daarnaar zal
hij zijne beginselen vormen; onder alle omstan
digheden des levens zal hij naar die beginselen
handelen, en wel met zulk een vastberadenheid
dat hij nooit twijfelend vraagthoe zal het gaan,
maar zegtZoo moet ik doen. Wie, mijne vrien
den, naar dit beeld zich gevormd heeft, heeft een
een edel en vast karakter.
„Maar hoe komt het dan vroeg Herman,
„dat men zoo weinig edele en vaste karakters
onder de menschen aantreft!"
Wordt vervolgd.