„■Nieuwe Langedijker Courant", van Zondag 21 Juli 1895. appelziekte. Dit middel, het „par oidium," moet de bouille bordelaise verre in deugdeljjke uit komst overtreffen, niet alleen in zijn strijd tegen de ziektesporen, maar ook, wat betreft de meer dere opbrengst en betere qnaliteit, verkregen door het langer groen blijven van het loof. Zou het reeds zoover gekomen zijn? Dinsdagavond had een der meisjes, die in het Oostenrjjksche jachthuis op de tentoonstelling (dicht bij Oud-Holland) te Amsterdam in bedie ning zijn, een rijtiug genomen, om huiswaarts te keeren, aangezien zjj wel eens op haar weg werd lastig gevallen. Het was na het sluiten der tentoonstelling, tegen halftwaalf, toen volgens het Handelsbl. bjj het plantsoen van de Stadhouderskade tegenover de Tesselschade- straat een man op de trede van net rijtuig sprong en het meisje een gouden ketting ontrukte; toen zij zich verweerde, sprong aan den anderen kant een tweede roover in het rijtuig en greep haar vast. Door haar geschreeuw werd de koetsier op merkzaam gemaakt, en deze sloeg zoo geducht met zijn zweep op de straatroovers, dat dezen losheden en het hazenpad kozen. In Oud-IIollaiidt. Oud HollandVs Nieustijdinglie bevat de vol gende proclamatie: Borghemeesteren en Raaden van Oud-Hol- landt sullen verpaghten op de maniere als hier- naer omscreven en volgens de costume deser Stede van onse Grafte wyders binnen onse li- mietpaelen en sal dus verpaght worden lo. dat hengelen om scone gewaterde lintjes of gecleurde knoopkens; item naer hoofse be jegeningen gonsten, als daer is het uytlokken van lieve woordekens en gracieuselyke compli mentjes voor datgene wat in dwaselycke hoog- heydt is gedaenitem naar Bekrooninghe van dat collegie, genoemt jury (leverende dit een dick profijt op); item voor de mannekens het hengelen naer goudvisjesitem voor de maag- dekyns dat azen op baardvisjes en snoecken dewelcke moeylijk om vangen sijn. Sullende hierby de navolghende regelen in aght werden genomen: Het is verboden in troebel water te vissen. Neymant sal sig veroorlooven anders te vissen dan op sijn gety. Dat die luyden ende paghters elkaer niet in 't vaarwater sullen sitten. Datgheen spieringh mag werden uytgewor- pen om een kabeljauw te vanghen. Het aen- fokkenvan vis, met uytzondering van paling wort by desen uytdrukkelyck veroorlooft, sul lende echter de kunstmatighe teelt van Kiezers ende ander gedierte strengelyck werden Verder sellen de verschillende paghters botje bij botje doen, wordende een yder en een- iegelyck er aan herinnert, dat men op Oud- Hollandt oock bot kan vanghen. Een straatstandje. Te Rotterdam was Woensdagavond de Ka tendrecbtsche laan in rep en roer. De vrouw van den kastelein W. aldaar was er met een kost ganger van door gegaan en had eenige huizen verder een kamer gehuurd. De buren wilden nu met geweld de woning binnendringen en de vrouw onder handen nemen. De kostganger echter wapende zich met een revolver en hield de menigte zoolang van de deur af, tot er politie verscheen, die de rust hetstelde en de menigte uit elkaar dreef. Strijd tegen de bordeelen. In het „Sociaal Weekblad" kwam onlangs een met gloed geschreven artikel voor van Vox, die vroeg, waarom het „Sociaal Weekblad," dat op zoo velerlei gebied maatschappelijke onge rechtigheid bestrijdt, ook niet eens den strijd tegen de bordeelen aanbindt. Maar laat ons iets van Vox woorden laten volgen Ik bedoel de vreeseljjke theoriën, die in onze zoogenaamd beschaafde maatschappij door de overheid, voorgelicht door eenzijdig materialis tisch ontwikkelde medici, op zedelijk gebied worden gehuldigd, theorieën, welke, in deprac- tjjk toegepast, neerkomen op een waren Moloch- dienst, waarbij de lagere standen, en meer bijzonder de zwakkere helft van deze, eenvoudig worden opgeofferd aan de laagste driften der hoogere of bezittende standen. U begrijpt reeds waaraan ik denkaan de theorie namelijk van het „noodzakelijk kwaad", door velen onzer medici voorgestaan, ja aan- gepreêkt, door onze overheid in praktijk gebracht. Ik bedoel die afschuwelijke bewering, dat den „moet ik sterven!-' „Maar dat is onmogelijk!" riep Antoinette. „Die dokter zal zich vergissen. Wie is het?" „Iemand die zich nooit vergist, Antoinette dokter Wanderbach." „WanderbachWanderbachriep plotseling Blaaser, in een onbedwingbare lachbui uitbarstend. „Hoor wat ik daar juist in de krant lees: „Een onzer meest geachte ingezetenen, de geleerde dok ter Wanderbach, heeft plotseling een aanval van verstandsverbijstering gekregen. Zijn waanzin heeft een wetenschappelijk karakter aangenomen. Het is van algemeene bekendheid dat de dokter zich uit sluitend op de leer der vergiften toelegde. Hij beeldt zich nu in, dat allen die hij spreekt of ontmoet vergiftigd zijn en tracht hen daarvan te overtuigen, wat hem reeds bij verscheidenen zijner kennissen of patiënten is gelukt. Hij werd hedennacht te twaalf uren per rijtuig naar het gesticht vervoerd." „Antoinette „Dries!" De jongelieden vielen elkander in de armen. EINDE. man geoorloofd is wat de vrouw onteert, ja dat de man recht heeft op het voldoen aan zijne laagste lusten ten koste van haar, wier stand en sekse hem juist moesten toeroepenbescherm haar, die minder ontwikkeld, die zwakker is dan gij. Is het niet vreeselijk, dat onze overheid ver gunning geeft om huizen van ontucht op te richten, vergunning om jonge vrouwen als 'sla vinnen in den allerergsten zin des woords naar ziel en lichaam te exploiteeren ten behoeve der beurs van een ellendigen waard en waardin, die de ongelnkkigen, als zij niet meer voor haar treurig vak deugen, naar ziel en lichaam ver moord, de deur wijzen Is het niet vreeselijk, dat onze overheid door menschonteerende voor schriften de gevallene vrouw stelselmatig nog dieper vernedert, en tevens den mannen en jon gelingen als toeroeptzondigt gerust, wij zullen waken voor uwe gezondheid, wij zullen het u zoo gemakkelijk mogelijk maken wij zullen zorgen, dat gij voorwerpen hebt, waarop ge uwe lusten kunt botvieren, en zijn die voorwerpen ziek door uwe schuld, geen nood, wij zullen ze op ge- meentekosten doen herstellen en, van een behoor lijk bewijs voorzien, weer tot uw dienst stellen Ozeg eens waarom dit punt nooit in uw blad besproken Met kracht komt Yox op tegen de verfoeilijke leer van het noodzakeljjk kwaaddie de riolen van ontucht beveiligingsmaatregel noemt voor onze eerbare vrouwen en dochters, en hij vraagt: Mogen de dochters van ons volk, eenmaal even aanvallig en kinderlijk onschuldig als onze eigen welbewaarde dochtertjes, nog langer als van overheidswege gedoemd worden tot een leven zóó afzichtelijk, zóó menschonteerend, dat zelfs de grootste voorstanders van het heerschend regime hunne vrouwen, hunne dochters er nooit voor zouden leenen O! als de werkman, die zijne dochters uit den aard der zaak niet bewaken kan zooals de meer gegoeden, eens tot het volle besef zal komen van de grenzelooze zelfzucht der hoo gere standen, die de achterbuurten onzer steden verpesten door huizen van ontucht en hun gru- welijken nasleepals hij het leert inzien hoe de overheid zijne dochters niet te goed acht, om slavin te zijn in die huizen, hoe zij ze opkweekt zoolang ze voor den Molochdienst geschikt zijn, om ze later op de ellendigste wijze te laten om komen, zal hij dan niet het bloed zijner kinde ren van ons eischen Politiek Overzicht. I3uitschlancl. Voor 14 dagen meldden wij wat een Pransch geleerde aan het adres van den duitschen keizer zeide over het voornemen om den op handen zijnden 25en verjaardag van den slag van Sedan te vieren. Die geleerde be oordeelde dat voornemen van uit het standpunt van een algemeenen Europeeschen vrede. Yan een gansch ander standpunt uit, bespreekt thans de Soc. dem. Yorwarts dat feest, en voor namelijk de aanleiding tot den oorlog van 1870. Die aanleiding is de vervalsching van een telegram door den keizer (toen koning van Prui sen) aan Bismarck gezonden. Dat telegram heeft Bismarck vervalscht en zoo doorgezonden aan de duitsche ambassade te Parijs. Na de vervalsching was de inhoud van dien aard dat de Pransche Regeering onmogelijk anders kon doen dan den oorlog verklaren. Yan die vervalsching wist op het oogenblik der oorlogsverklaring, de koning van Pruisen, Bismarck's lastgever niets. Bismarck kon zich laten verdedigen met de bewering, die trouwens waar gebleken is dat de oorlog met Frankrijk noodig was voor de bevestiging van Duitschlands eenheid. De Vorwarts zegt dan Ware de depêche niet vervalscht, dan bleef volgens alle menschel jjke berekening de vrede behouden. Honderd duizenden hebben op de slachtvelden van Frankrijk den dood en ziekte gevonden. Over millioenen is ellende uitgestort. De twee voornaamste cultuurvolkeren van het Europee- sche vaste land, wier verbond de wereldvrede, wier vijandschap de wereldtwist met het voortdurend gevaar voor den wereldoorlog is, staan thans tegenover elkaar en in woedende oneenigheid verspillen zij hunne krachten aan werken van den broeder- en zelfmoordenden oorlog, in plaats van aan werken der beschaving. Meer dan dertig duizend millioen Mark (f 18.000.000.000) is sedert 1871 in Frankrijk en Duitschland, voor leger en vloot uitgegeven. Daarom wekt het genoemde blad zijn lezers op, niet mede te doen aan het vijf en twintig jarig jubileum van den oorlog. Frankrijk:. De fransche geestelijkheid neemt eene weinig afhankelijke houding tegen over de Regeering aan. Voor eenige maanden werd, alweder om in den geldnood der Regeering te voorzien, eene wijziging gebracht in de wet op de successie met dien verstande dat, in plaats dat telkens bij het overlijden van een lid eener kloosterorde een zekere som als successie belasting betaald wordt, voortaan elk jaar een vastgesteld bedrag, rekening houdende met den rijkdom der kloosters zal betaald worden. Daardoor worden de zoogenaamde goederen in de doode hand" vrij wat ernstiger getroffen, dan door de vroegere regeling. Tegen de nieuwe bepaling werd begrijpe lijke wijze hevig geageerd door de geestelijkheid. Zelfe de paus werd om zijn oordeel gevraagd, die echter door een zijner kardinalen een poli tiek niets zeggend antwoord liet geven. Het hevigst was en is thans nog de gisting in de diocese van den aartsbisschop van Meche- len. Door den minister daarop attent gemaakt, antwoordde de aartsbisschop op min of meer spot- tenden, volgens sommigen niet al te eerbiedigen toon. Alsof dit niet genoeg was, werden de ant woorden van den aartsbisschop gepubliceerd in een katholiek blad, volgens de bewering van den Figaro, zonder medeweten van den aarts- bisschop. Over dit feit interpelleerde in de voorlaatste week een der afgevaardigden de Regeering. Hij noemde het ongehoorzaamheid, wanneer een staatsambtenaar als de aartsbisschop is, zoo spreekt tegen een minister en vond het optreden der geestelijkheid over het algemeen veel te brutaal. De bladen melden niet of die interpellatie nog eenige gevolgen had. Eene motie, inhoudende den Wensch dat de Regeering eene 'volledige scheiding van Kerk en Staat zou voorbereiden, werd verworpen. Eene van Le Roy, waarbij de Kamer haar vertrouwen uitdrukte dat de Regeering de be staande wetten zou handhaven, werd aangeno men. Engeland. De verkiezingstrjjd is in Engeland thans zoover gevorderd dat men alge meen de verwachting uitspreekt dat de partij der conservatieven in de meerderheid zal blij ven. De vraag is nog slechts hoe groot het ver schil tusschen de cijfers der twee partijen zijn zal. 18 Juli hadden de conservatieven en liberale umonisten 301 zetels en de gezamentljjke tegen standers 116 zetels. De conservatieven wonnen toen 62 zetels, de liberalen 10, d. w. z. dat op 62 plaatsen, waar vroeger een liberaal gekozen werd, thans een conservatief de meerderheid had, zoo ook met de 10 zetels der liberalen. Men houde hierbij in het oog, dat de woorden conservatief en liberaal in Engeland niet het zelfde beteekenen als bij ons. De brandende quaestie is vooreerst het Home Rule vraagstuk voor Ierland en dan het lot van het Hoogerhuis. Een Engelsche conservatief is in menig opzicht meer vooruitstrevend dan een radicaal bij ons. Maar vergelijke bijv. de rede voering, onlangs door Lord Salisburg gehouden en waarin hij een program ontwikkelde, dat een Nederlandsch democraat of radicaal eer zou lieljgië. De Belgische regeering clericaal gezind, dank zij de clericale meerderheid in de Volksvertegenwoordiging ziet met steeds grootere bezorgdheid de toenemende macht der sociaal democratie. 'Zij werd het eerst uit haar liberalen talmen den dommel opgeschrikt, toen na de invoering der wet regelende het stemrecht voor de volks vertegenwoordiging bleek dat het Belgische volk 33 socialisten afzond naar die volksvertegen woordiging. Zij werd angstig toen ook in de als onaantastbaar beschouwde katholieken kringen het socialisme bleek doorgedrongen. De oprich ting eener christelijke sociale partij, onder den abt Daens, die door aan enkele eischen te ge- moet te komen het volk wilde weerhouden van dé sociaal democratie, bewees haar dat ook daar de sociaal democratis che ideën waren doorge drongen. Zelfs eene terechtwijzing van den abt Daens door den paus, die moest dienen om het volk te toonen hoe de paus over de zaak dacht, hielp niet. Het volk bleek aan den invloed der geestelijkheid ontwassen. Volgde voorheen het volk den weg door de geestelijken aangewezen, thans sleept het volk zijne geestelijken meer en meer in de richting der democratie. Van de uiterste rechterzijde helt de geestelijkheid van het platteland naar links over. Zij gaat verder dan de radicalen maar niet zoo ver als de socialisten. De gemeentewet onlangs aangenomen onder heftig protest der sociaal-democraten en radica len moest der regeering dienen om het door de wet op het stemrecht voor de volksvertegen woordiging verloren terrein, weder in te halen. Hare vrees voor het socialisme sprak zij daarbij duidelijk uit. Die vrees heeft haar thans ook gedreven bij het ontwerpen van eene wet op het Lager On derwijs, het werk aan den Heer Schollaert. Haar socialistenvrees geeft gij daarbij duidelijk te kennen, niet alleen door ze uit te spreken, maar ook door bepalingen die aan de hoofden van den godsdienst (bisschoppen etc.) de volle vrijheid geven ten allen tijde te onderzoeken, hoe de onderwijzer zijn plicht vervult, en welke boeken er op de school gebruikt worden. De conservatieve hoogere geestelijkheid kan daardoor, gelijk de socialist Van der Velde „zegt ten allen tijde weten welke personen voor haar gevaarlijk zijn, en ze ter gelegener tijd hare ongenade doen gevoelen. De hooggeroemde vrijheid van spreken en denken wordt daardoor opgeheven. De Belgische wetgever heeft in deze nog niet het standpunt bereikt door den gever van onze neutrale schoolwet ingenomen. Ilij wil op de school den katholieken godsdienst doen onderwij zen een maatregel waar tegen alles wat vrijzin nig denkt protesteert. De school geve den leerling niet wat verdeelt (den godsdienst maar wat vereent, de kundig heden noodig voor het maatschappelijk leven. De hoofdzaak in de wet is de regeling van het lager onderwijs. De wet wil aangeven in welke verhouding de onderwijzer der openbare school en die der „bijzondere" scholen tot de regeering komen te staan, ze wil voorts de tractementen en pensioenen regelen en voorzien in de behoefte aan voldoend openbaar onderwijs. Ons rest nog te melden dat de gewezen bul- gaarsche Minister-president Stambouloff in de afgeloopen week het slachtoffer is geworden van een moordaanslag. Maandagavond 15 Juli van eene vergadering huiswaarts keerende, werd hij door vier onbekende personen aangevallen die hem gevaarlijke wonden aan het hoofd toebrach ten. "Woensdag 17 Juli des morgens ten 3.35 overleed hij aan de bekomen verwondingen. Men zoekt nog steeds naar de onbekende moordenaarsden koetsier heeft men om zijne twijfelachtige houding bij den aanslag gevangen genomen. Stambouloff heeft in een oogenblik van hel derheid verteld, dat hij een zijner aanhangers herkende. Men beweert dat hij reeds maanden te voren het gebeurde zag aankomen en volko men was bereid op een aanval. De lakschheid der Bulgaarsche regeering die beschuldigt wordt medegewerkt te hebben aan zijn dood was aan leiding dat die kennis hem niet baatte. Toen hij poogde het land te verlaten werd hem dat verboden. Thans neemt zjjn levensloop zulk een tragische einde. Als wij hier nog bijvoegen dat hij wel eens de Bismarck van Bulgarije werd genoemd, zullen onze lezers begrijpen, dat hoe wel hij om zijn streng regime weinig bemind was, Stambouloff toch een man van groote be- teekenis van voor zjjn door hem vrijgemaakt vaderland, Hoe komt liet ongeluk in de wereld. Door graaf Leo Tolstoi. Een kluizenaar woonde in het woud en de die ren vreesde hem niet. Hij sprak met de dieren en zjj spraken met hem, hjj verstond hunne be den en hunne klachten en zjj verstonden zjjn woorden van wjjsheid. Eens vljjde de kluizenaar zich in de schaduw van een boom en de raaf de duif, het hert en de slang vlijden zich naast hem, om inet hem te slapen. Toen gebeurde het dat de dieren elkaar vroegenhoe komt het on geluk in de wereld? De raaf sprak: Het ongeluk komt door den honger in de wereld. Als men zich zat ge geten heeft, zet men zich neer op een tak en rust alles schijnt mooi en goed, men verheugt zich over alles wat is; maar als men twee dagen hongeren moet, dan is men rusteloos, men vliegt van de eene plaats naar de andere, men vindt nergens vrede. En ziet men eindelijk vleesch, dan is het nog erger. Dan werpt men zich daarop neder zonder nadenken, men wordt ge slagen met stokken en geworpen met steenen, wolven en honden betwisten den buit, maar men laat niet af! Hoevelen van ons sterven den hon gerdood. De duit sprak- Het ongeluk komt door de liefde in de wereld en niet door den honger. Wie eenzaam leeft, gevoelt geen leed. Eén schep sel is niet arm en is hjj arm, dan is hjj 't al leen. Wjj leven steeds paarsgewijze. En wjj lie ven elkaar zóó, dat wjj geen rust hebbon en altjjd aan elkaar denken, of de ander gegeten heeft, of de ander het warm heeft. En vliegt mjjn vrouw van mjj weg, dan ben ik diep ongeluk kig, dan beef ik als ik denk aan den havik, die haar grijpen kan, aan de menschen die haar vangen kunnen, ik vlieg heen om haar te zoe ken en ik word zelf door den havik gegrepen of door de menschen gevangen. Gaat mjjn vrouw dood, dan is mjjn lust in 't leven met haar ge storven. Ik eet dan niet, ik drink dan niet en ik zoek haar tot ik eindeljjk neerval. Hoeve]e duiven gaan op die wijze ten gronde. De liefde brengt het ongeluk in de wereld. De slang sprak: Neen, het ongeluk komt niet door den honger en ook niet door de liefde, het komt door den toorn in de wereld. Leven wjj in vrede en zjjn wjj niet vertoornd dan is alles ons meegeloopen. Maar als u iets niet meeloopt, dan zjjt gjj toornig en dan is u niets meer goed en lief. Gjj wilt dan uw toorn ande ren laten voelen, dan vergeet gij u zeiven, twist en scheldt op wien gjj 't eerst vindt. Gjj denkt aan niets dan aan het koelen van uw wrok, gjj zoudt zelfs vader en moeder doodbijten. Gjj kron kelt u in hevige boosheid, en gjj blijft boos tot gjj ten gronde gaat. Het ongeluk komt door den toorn in de wereld. Het hert sprakNeen, niet door toorn en niet door liefde en niet door honger, komt het ongeluk in de wereld. De oorzaak van alles is de vrees. Als men gerust is, is alles goed. Onze boenen dragen snel en onze kracht is groot. Een klein dier kan men verjagen met de horens, en voor een groot kan men vluchten. Maar is men bevreesd, dan jaagt elke windvlaag, die de tak ken schudt, ons een rilling door liet bloed. Het hart slaat met luider slagen of het barsten wilde en men snelt het woud in met sidderende bee- üen. Komt er een haas voorbij of beweegt zich een vogeltje of valt een doode twjjg neer van den boom, dan schrikt men, men denkt aan een vjjand en vlucht, en altjjd, altjjd vlucht men, radeloos en wordt ten slotte krankzinnig. Men snelt de menschen en de honden tegemoet of men stort in een afgrond neer. In den slaap schrikt men telkens op; immer hoort men ver dachte geluiden en immer duurt de angst. Ner gens is rust. Alle ongeluk koint van de vrees. Toen sprak de kluizenaar: Niet van deu honger, niet van de liefde, niet van de boosheid en ook niet van de vrees komen onze ongeluk ken. Alles komt van ons zeiven, wjj zeiven bren gen het ongeluk in de wereld, zooals wjj er brengen honger, liefde, boosheid en vrees. Wij en altoos, altoos wjj

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1895 | | pagina 3