EXTRA NU R van de Weekblad voor LANGEDIJK en Omstreken. f2 5 0.0 0 0 Politieke Rede van den Heer Mr. I. FQKKEB, LOTEN PANAMA. J. H. KEIZER, Geheele Aandeelen f o.SÖ. Halve aandeelen d f 1.75. NIEUWE 8 LANGEDIJKER fill IU VI Deze courant verschijnt eiken Zaterdagnamiddag. ABONNEMENTSPRIJS voor Noordscharwoude, Ocdkarspel, Zuidscharwoude en Br. op Langedijk per drie maanden 50 ct., franco p. post 0O ct. UITGEVER: J. II. KEIZER. BUREEL: üVoordscliarwoude. PRIJS DER ADYERTENTIÏN: Van 15 regels 30 ct.5 elke regel meer 5 ct. Groote letters of vipetten worden naar plaatsruimte berekend. Brieven rechtstreeks aan den Uitgever. Candidaat voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal, in liet lokaal van den heer D. STAM, te N.-Scharwoude, op Maandag 12 April 1897. Uitgenoodigd door de kiesvereeniging „Vrij heid", trad voor de kiezers op Mr. E. Fokker van Middelburg. Na opening door den heer Kuipers, voorzittter der vereeniging, verkreeg de heer Fokker het woord en sprak, resumee- rende, het volgende: In de laatste maanden onstaan er in de 2e Kamer der Staten-Generaal herhaaldelijk vaca tures. Enkele ontstaan, omdat door een benoe ming tot zekere betrekking, aftreding noodza kelijk is volgens de wet. Andere vacatures zijn van ernstigen, treurigen aard. In dit geval ver keert thans het district Alkmaar. Ik breng hier een woord van hulde aan den overleden afge vaardigde, den heer De Lange, wiens naam ook buiten dit district, met eer genoemd wordt. De heer De Lange was een beminnelijke persoon lijkheid en de lezers van het „Vaderland" zul len uit de artikelen van „Dirk uit de Beemster" een aantrekkelijke figuur in den schrijver ont dekt hebben. Er gaat 'n gezegde: de koning is gestorven, leve z'n opvolger! Bij de volksvertegenwoordi ging gaat dit gezegde niet op en dat is goed ook. De tijd, dat men volksvertegenwoordiger werd uit recht van geboorte, is voorbijde kiezers kun nen zelf beslissen. Toen het verzoek van de drie besturen der bij de Liberale Unie aange sloten kiesvereenigingen tot mij kwam, om een candidatuur te aanvaarden, begreep ik in dit distriet te moeten optreden, om mijne denkbeel den omtrent sommige vraagpunten aan de kie zers kenbaar te maken. Ik heb de candidatuur niet onvoorwaardelijk aanvaard. Wanneer de Centrale Liberale Kiesvereeniging met het stel len van een candidaat was vóór geweest, had ik mij een nadere beslissing voorbehouden. Het Urgentie-program der Liberale Unie heeft vol komen mijne sympathie. Ik beschouw het echter niet, zooals de tegenstanders het wel eens wil len laten voorkomen, als een imperatief man daat. Men heeft in de couranten kunnen lezen het manifest, onderteekend .door 83 heeren der liberale partij waarin gewezen wordt op 't ge vaar, dat de Liberale partij dreigt bij de a.s. verkiezingen. Er wordt gezegd: sluit de gelederen en men heeft blijkbaar dit bedoeld aan 't adres der Li berale Unie. Deze is niet blind voor de ver schijnselen aan den politieken horizon. Zij wil de clericale partij niet mee op 't kussen bren gen en aan den anderen kant haar program niet verloochenen. Maar in die gevallen, als haar candidaat niet de minste kans van slagen zou hebben en versnippering van stemmen den cle- ricalen candidaat zou doen zegevieren bij her stemming, zou samenwerking met oud-liberalen wenschelijk zijn. Bij eerste stemming echter al leen die candidaten stellen, die het program der Liberale Unie aanvaarden, om te voorkomen, dat 'n beginselloos allegaartje tot een partij ge formeerd worden. Geen Bastert, Rutgers, Ker- dijk mogen onder dezelfde leuzen in de Kamer gebracht worden. Mijn standpunt is dat der Liberale Unie. De tegenstanders beweren, dat het te eng en te bindend is. De afgevaardigden zullen marionnet- ten worden, die dansen moeten naar de pijpen der kiesvereenigingen, die de lakens uitdeelen. Bovendien komen zij met het bezwaar aandra gen, dat het program onvoorbereid in de wereld is gekomen. Wie de geschiedenis kent, zal deze bewering gemakkelijk kunnen ontzenuwen. In November van 1896 werd het program aange nomen, maar tusschen de aanneming en de op touwzetting liggen twee jaren.Op 2 Januari 1895 zond het bestuur der Liberale Unie cir culaires aan de kiesvereenigingen, welke cir culaires 'n reeks vraagpunten bevatten. Wat wilden de mannen der Unie Alvorens tot een formuleering over te gaan, het oordeel der kies vereenigingen. Het ontwerp-program werd op nieuw aan de kiesvereenigingen gezonden en toen nu in November 1896 de zaak haar beslag kreeg, begon men van overrompeling te spreken. Eene minderheid heeft zich nu afgescheiden, waartoe ze natuurlijk het recht had. Zij wilde geen ruggespraak met de kiezers, zooals zij beweerde, maar deze bewering kan niet ernstig zijn. Immers van lastgeving is geen sprake en de afgevaardigde is staatsrechterlijk niet gebon den aan verklaringen ten opzichte zijner kiezers. Het komt in dergelijke zaken aan op een eer lijke, loyale uitvoering, over en weer. Men be weert ook't program is te nauw belijnd, heeft geen ruimte van beweging. Ik kan deze bewe ring niet beter weerleggen, dan 'n paar punten te bespreken, die op het Urgentie-program voor komen. Bijvoorbeeld: De verplichte verzekering van werklieden tegen invaliditeit, ziekte, ouder dom. De Unie wil die verzekering mogelijk maken, door de kosten voor een deel door den Staat te laten dragen. Nu is iemand vóór ver plichte verzekering, maar tegen staatsinmenging. Mocht echter blijken, dat staatsinmenging niet gemist kan worden, dan zal hij ook dit middel accepteeren. Nu zal geen verstandig mensch zeggendien man kunnen wij niet gebruiken. Maar komt iemand, die zegtVerzekering vind ik goed, maar verplichte verzekering, daar ben ik tegen, de mensch moet vrij blij ven, dan zeggen wijGij zijt onze man niet, we loopen niet samen, onze stem kunnen wij u niet geven. Ik geef dit voorbeeld, om te laten zien, hoe het bindende van 't program moet worden opgevat. Het urgentie-program spreekt van een regeling van 't arbeiderscontraet. ITet contract tusschen werkgever en arbeider is onder onze huidige wetgeving slecht geregeld. In art. 1638 van ons Burgerljjk Wetboek, wordt de werkgever geloofd op zijn woord, bij ver schillen over 't loon tusschen hem en z'n werk man. Dat is ongelijkheid van recht. Beter ware het, dat het Wetboek niets had gegeven. In de uit den weg ruimig van dit artikel, dat wij uit de Code Napoleon hebben overgenomen, zijn de Franschen en Belgen ons reeds voor geweest. Ik meen aangetoond te hebben, dat het urgen tie-program niet te eng is. Algemeenheden wor den zoo licht phrases, 'n Program, dat uit niets anders dan phrases zou bestaan hebben, zou zeer zeker den kring onzer geestverwanten hebben uitgebreid, maar ten koste van degelijkheid. De Liberale Unie heeft twee programma's 'n hervormingsprogram en het meergenoemde ur gentie-program. 't Eerste moet als richtsnoer voor de naaste toekomst dienen. De L. U.'heeft geen werkplan willen geven, maar 'n soort toetssteen voor de regeering. De overwegingen, die tot de samenstelling der beide programma's hoofdzake lijk geleid hebben, zijningrijpende hervormin gen, om te komen tot stoffelijke en geestelijke welvaart, sociale waagstukken ter hand nemen, 'n einde maken aan de bevoorrechting van het kapitaal door de wetgeving, 't Kiesrecht blijft voorloopig rusten, hoewel we in 't geheel geen vereerders van de kieswetYan Houten zijn, die het kiesrecht weer zoo aardig vastgekoppeld heeft aan de belasting. De nieuwe wet op 't personeel moest eerst aangenomen worden, alvo rens de kieswet in behandeling kwam. En nu heeft die wet op 't personeel de heeren 'n aar dig handje geholpen, om de uitoefening van het kiesrecht toch vooral afhankelijk te maken van belastingen. Daarom is de Unie dan ook in haar reeht, om te zeggen: We aanvaarden die wet als 'n afrekening, niet als 'n oplossing. Voorloopig laat zij echter het kiesrecht rusten, omdat er wel wat anders te doen valt, dan kibbelen. De soci ale wetgeving moet op den voorgrond staan. Waar onbelemmerde individueele kracht van den een leidt tot onbillijke onderdrukking van den ander, daar is het plicht van den Staat ordenend en regelend tusschen beide te treden. We willen niet geheel breken met de individueele vrijheid de kracht, die energie en eigen aandrift geeft, aan banden leggen, maar invloed uitoefenen, waar die kracht anderen noodlottig kan worden. In sommige gevallen moet de staat ordenend op treden, want we leven in eene geordende maat schappij. Er moet in onze wetgeving zooveel mogelijk tegen gewerkt worden, dat een rechter in de noodzakelijkheid komt, 'n vonnis te vellen, in strijd met z'n overtuiging van billijkheid. Iemand, die b. v. 'n assurantie-contract te goe der trouw teekent, maar later door die onder- teekening in moeielijkheden geraakt, omdat de inhoud niet door hem begrepen was, zal door den rechter gevonnisd worden, maar in strijd met ons gevoel van billijkheid en recht. Ik wil nog enkele punten uit het Liberale program aanstippen. Het in 't leven roepen van een arbeiders contract, een zeer belangrijke zaak, die in ons land nog weinig de' aandacht heeft getrokken. In Duitschland bestaat een wetgeving op 't be roep, die bepalingen bevat omtrent den duur der aangegane contracten, termijn en wijze van op zegging, boete, kortingen, enz. Ik heb reeds ge noemd verplichte verzekeringen van werklieden. Het is een pijnlijke gedachte, den ouden dag te gemoet te gaan, vol kommer en zorg. De werkman verdient iets beters, dan tegen den tijd, dat zijn krachten versleten zijn, door den werk gever aan den dijk te worden gezet. De staat moet toezicht uitoefenen en zorgen voor goede woningen. Dat is geen philantropie, maar een optreden in 't belang van gezondheid en zede lijkheid. Verbetering van den rechtstoestand der vrouw. Die rechten worden te veel miskend. Een oppassende vrouw bezit zelfs niet het recht, haar eigen zuur verdiende penningen in ontvangst te nemen, wanneer haar man ze voor zich eischt, om ze straks in den kroeg te verdrinken. De rechten der moeder tegenover hare kinderen, daarmee is het treurig gesteld. De Liberale Unie heeft in haar program: Ont wikkeling van landbouw, veeteelt, handel en nij verheid, niet door protectie, maar door verbrei ding van landbouwonderwijs, uitbreiding der ver keersmiddelen, herziening der jachtwet.'t Vraag stuk der bescherming treedt in den laatsten tijd meer en meer op den voorgrond, maar de erva ring heeft geleerd, dat het geneesmiddel erger is dan de kwaal. De zoogenaamde schaalrechten op granen zijn niets anders dan 'n prachtig middel in de hand van graanspeculanten, om hunne zak ken te vullen. Spreker deelt eenig interessante staaltjes mede van nadeelen, door bescherming veroorzaakt. Aan het debat werd deelgenomen door de heeren Ilabbema, Berkhout en Kok (ZuidScharwoude.) De heer Ds. Habbema doet de vraag: Een schoonmaakster ontvangt haar loon. Kan nu haar man morgen nogmaals het loon opeischeu? De heer Berkhout. (Zuidscharwoude) bepleit het betalen van de verzekeringssom voor werk lieden geheel door den Staat, omdat de arbeiders niets kunnen missen. De heer Kok vraagt, hoe spreker over 't alko- hol vraagstuk denkt. De heer mr. E. Fokker antwoordt den heer Habbema toestemmend. Aan den heer Berkhout merkt hij op, dat tegen het betalen der geheele verzekeringssom door den Staat bezwaren bestaan. Het grootste is 't finan- cieele. In Duitschland, waar de Staat */3 van het bedrag voor zijne rekening heeft genomen, be dragen de kosten circa 13 millioen mark, welke som gedurende het eerste vijftal jaren nog zal stijgen. Voor ons land zou dus naar evenredig heid het bedrag 'n paar millioen reeds bedragen. "Wilde men nu alles op de schouders van den Staat laden, dan zou die last te zwaar worden en uit 'n. politiek oogpunt zou het afkeuring ver dienen. Bovendien is het met de billijkheid niet in overstemming te brengen en spreker heeft meer dan eens kennis gemaakt met werklieden, die zelf tegen 'n geheele bekostiging van staatswegen zijn. Wat het alkohol-vraagstuk betreft, spreker is tegen opheffing van verbod. Hij erkent de vele leemten echter in onze drankwet, die niet aan het doel beantwoordt. Van de medewerking van den geest der bevolking verwacht hij meer dan van absoluut verbod. Met dankbetuiging aan den heer mr. E. Fok ker en heeren debaters, sloot de heer Kuipers deze vergadering, met 'n aansporing trouw van het kies recht gebruik te maken, op Dinsdag 20 April. Met hoofdprijzen van benevens een groot aantal prijzen van f5000 f2500, f1000, f5000 enz. N. B. De gelden tot dadel ij ke uitbetaling der bovenstaande VOLLE prijzen zijn berustende te Parijs onder Staatstoezicht bij de Maatschappij „Fransch Grondcrediet." De ondergeteekende bericht, dat bij den Uitgever NOORDSCHARWOUDE, verkrijgbaar zijn: op welke Aandeelen men op Donderdag e.k. de meer dan buitengewoon groote kans heeft de volle bovenstaande prjjzen te trekken, die terstond door mij worden uit betaald. De officieele uitslag der trekking wordt terstond na de trekking franco en gratis Naar buiten franco per keerende post, te gen toezending van postwissel of postzegels.) D. E. COSMAN. AMSTERDAM. In Effecten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1897 | | pagina 5