Weekblad voor LANGfEDIJK en Omstreken. N°. 45. Zondag 7 November 1897. 6e Jaargang. J. II. KEIZER. Plaatselijk Nieuws. N ieuwstij dingen. NIEUWE IMGEDIJKER MME Deze courant verschijnt eiken Zaterdagnamiddag. ABONNEMENTSPRIJS voor Noordscharwoude, Oudkarspel, Zuidscharwoude en Br. op Lanoedijk per drie maanden 50 ct., franco p. post <50 ct. UITGEVER: BUREEL: iWoordscliarwoude. PRIJS DER ADVERTENTIËN: Van 15 regels 30 ct., elke regel meer 5 ct. Groote letters of vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Brieven rechtstreeks aan den Uitgever. Bij dit nummer behoort een bijvoegsel. Aan de nieuwe abonné's op het Geïllustreerd Zondagsblad zij bericht, dat in- den loop der volgenden week met de verzending der reeds verschenen nrs. kan worden begonnen, terwijl daarna voor gere gelde toezending zal worden zorg gedragen. De Uitgever. Kort "Verslag- van de openbare Ver gadering der Arbeiders-Kiesvereeniging „Vooruit" te Zuid-Scharwoude. Voor een stampvolle zaal trad Vrijdagavond, op uitnoodiging van de arb.-Kiesvereen. „Vooruit" alhier, de heer v. d. Valk uit Groningen op, met het onderwerp „de "Worsteling der eeuwen". In een schoone inleiding- schetste de spr. hoe de strijd om 't bestaan zich bij mensch en dier openbaart. Dat die strijd niet in onze dagen al leen gestreden wordt, leert ons Israels boetpredi ker Job, en merken we ook op in de geschiede nis der Israëlieten tijdens de Egyptische over- heersching. Reeds toen klonk het als in onze da gen „Geef ons brood"! Als oorzaken der hedendaagsche ellende noemde spr. de zonde, de stoom en de ontwikkeling der lagere klassen. Bij de hoogere standen is de barm hartigheid en sociale rechtvaardigheid uitgesloten. Waar duizenden vragen om brood hebben de li beralen opgericht soephuizen en leeszalen. De maatschappij is verzot, zegt spr. wijl de groo- ten altjjd den toon aangeven en de lagere klassen uitzuigen. Hij weidde uit over de Fransche revo lutie, volgens spr. veroorzaakt door de leer van 't natuurrecht, de volkssouvereiniteit en 't onge loof als stelsel. De moderne theoloog, prof. Op- zoomer en een Hofstede de Groot verkondigden „Bouw scholen, en de gevangenissen zullen ver minderen". En wat zien we? De gevangenissen staan daar aan 't einde dezer eeuw, als een bange aanklacht tegen de huidige maatschappij. De worsteling om 't bestaan vindt zijn oor sprong volgens spr. in de zonde als uitgaande van den Satan tegenover God. Bid, denk en werk, zegt spr. en ge hebt het goede deel ge kozen. De vloek van 't kapitalisme is 't mis bruik als van een Rockfeller, den petroleumko- ning, van een Siegel en Cooper, de reusachtige magazijnhouders in Chicago met 2000, in New- York met 3000 bedienden, van de trusts, de groote vereenigingen, werkende met enorme ka pitalen; dat is de vloek van den almachtigen dollar. Wat is er geschetterd bij de jongste ka merverkiezingen over duur brood, maar let op Ierland en Friesland, die zegt spr. door goedkoop brood in handen zijn gekomen van rijke uitwo nende grondbezitters, en nu bevolkt zijn met een landbou wproletariaat. In de liberale programs werd beloofd de sociale wetgeving ter hand te nemen, en men komt met leerplicht en alge- meene dienstplicht. Als ons volk stond op den hechten grondslag van Gods woord, meent spr., zou de juiste ver houding tusschen arbeid en kapitaal gevonden worden, 't Contract, dat in den tijd der gilden tusschen patroon en arbeider bestond, dat arbeids contract is ook noodig in onzen tijd, maar men heeft tot nadeel der arbeiders het vrije contract gehuldigd. Toen de machines kwamen was Hol land in lastin stede van die dankbaar te aan vaarden om den arbeid te verlichten werden ze door den vloek van 't kapitalisme de grootst con currenten van den werkman.Spr. is Vooruif'dank- baar voor de uitnoodiging,hij begroet ieder als vriend en medestander, die de toestanden wil verbeteren beschouwt dien als mensch, die 't goede wil, gunt hem en vraagt voor zich 't recht om zijn meening te zeggen, doch men moet elkander de critiek niet sparen. Hij nu meent, dat de So ciaal-democratie haar opgang te danken heeft aan 't nut der tegenspoeden, 't Verkeerde inde maatschappij is altijd koren op haar molen en 't is natuurlijk, dat menschen, wien 't niet goed gaat, de volksleiders naloopen. Ze redeneeren, „nu de partij maar eens opgezocht, bij de andere weet ik het alen hopen in goede positie te komen als de staat socialistisch wordt. Spr. raakt Je zaak der gebroeders Hoogerhuis aan, en ver oordeelt de theorie van Ds. Klein te Beetzum die den treurigen moed had te zeggen, dat hij wist wie de daders waren, doch dat hij 't in strijd achtte met de leer van Jezus om de schul digen te noemen. Neen, zegt spr. noem ze in 't belang der samenleving. Spr. haalt ook den Atjeh-oorlog aan en zegt, dat de anti-revolutionaire partij bij monde van den heer Keuchenius de eerste is geweest, die dien oorlog onzedelijk noemdeeen ramp voor moederland en koloniën, doch hun stem was die eens roependen in de woestijn maar nu de so ciaal-democraten twee leden in de Tweede Ka mer hebben, nu vindon ze dien oorlog ook on zedelijk. Omtrent den heilstaat der sociaal-democraten hebben ze weinig uitgelaten, zegt spr., en 't is dan ook zeer moeilijk om die te schilderen maar dit kan men toch wel zeggen de staat zal albezitter zijn. Wjj allen te zamen niets of allen te zamen alles, zoo men 't noemen wil. De staat zal magazijnen hebben, waaruit ge alles betrekken kunt, wat ge noodig hebt. Dit kan echter, vreest spr., leiden tot despotisme, daar de mogelijkheid niet is uitgesloten, dat de helft plus 1 heerschen zal over de helft min 1. De helft plus 1 zou dan slechts decreteeren, de helft min 1 had zich dan slechts te onderwer- peij. En dat despotisme, zegt spr., zou veel erger zijn, dan in de tegenwoordige maatschappij mogelijk is, daar we nu toch nog leven onder wetten en instellingen, die we eerbiedigen. Voor we dien toestand zullen kunnen hebben, zegt spr. zullen er volgens de beste economen nog wel vijftig jaren moeten verloopen. Nu, alles tot gemeen goed te maken is ook lang niet gemakkelijk Zoo worstelt in de bezielde schepping, aldus besluit spr. zijn keurige en int 'den gloed der overtuiging uitgesproken improvi satie, zoo worstelt alles in den grooten strijd om 't bestaandat men het trachtte te brengen overeenkomstig Gods woord„voor allen brood om te eten en water om te drinken," maar men verloochene nooit zijn eeuwige bestemming. Van de gelegenheid tot debat werd gebruik gemaakt door Mevr. Melchers, die den spreker een paar opmerkingen maakte en eene vraag tot hem richtte, door den heer Melchers, die zeer uitvoerig in debat trad, %n, nadat dezen door den spr. eveneens uitvoerig waren beantwoord, door den heer C. Kok, die meende ook nog iets te moeten zeggen en ook door een wederwoord van den spr. werd vereerd. ZUID-SCHARWOUDE. De herhalings- schuol alhier is den 1 Nov. j.l. aangevangen met 29 leerlingen. Wel is dit getal aanzienlijk grooter dan verleden jaar, dooh in een dichtbe volkte plaats als de onze met haar ruim 1700 inwoners, kon de deelname veel grooter zijn. En als men dan nog in aanmerking neemt, dat een herhalingsschool als deze in den zin der wet eigenlijk geen herhalings- maar een inha- lingsschool is, door velen gebruikt om in te ha len, wat op de dagschool werd verzuimd, dan zegt men: „'t Is treurig!" ZUID-SCHARWOUDE. Verleden Dinsdag achtte een der tram passagiers uit deze gemeente zich verongelijkt door den conducteur, die haar voor hare kinderen te veel vracht afvroeg, naar zij meende. Bij den hierdoor ontstanen woorden strijd wond de passagier zich dermate op, dat zij (want het was er een van 't zwak geslacht) den conducteur een slag in 't aangezicht gaf. Dit mocht zij in geen geval doendus kon dit muisje voor haar wel eens een zeer onaangenaam staartje krijgen. OP DE MUIZENJACHT. In een groote pakkist in het magazijn van den heer V. R. te Oud-Karspel huisden voor eenige dagen één of meer muizen. Met een ka merbuks, dacht de heer V. R. zou dat ge dierte wel spoedig naar de andere wereld kun nen worden geholpen. Alzoo op de jacht! Klaute rende over doozen, deksels en manden struikelde de jager eer hij nog het jachtveld had bereikt met het ongelukkig gevolg, dat de buks afging en de kogel den heer V. R. door en in do groote teen van den rechtervoet drong. Geneeskundige hulp was zelfs noodig om den jager weer spoedig op de been te brengen. De pakkist staat er nog metde muizen LANGEDIJK. Roode kool wordt tegenwoordig uit deze streek in groote hoeveelheid ter markt aangevoerd. De vraag er naar is ook groot, reden waarom goede prijzen worden besteed, plm. f5 per 100. Ook naar uien is meer vraag en de prijs stjjgende; de vorige week werd reeds f 1,50 per mud be steed. Reuzenbloomkool is niet al te best van kwaliteit en geldt niet veel, van f2totf4; de fij nere soorten bloemkool zijn bijna geheel gesne den en in zeer kleine partijtjes verkrijgbaar. De vraag naar meer goederenwagens op de spoorlijn der H. IJ. 9. M. is nog altijd groot en gerecht vaardigd. Vooral aan het station N. Scharwoude heeft men dikwijls groote behoefte aan materi aal, aan het station Ileer-Hugowaard is de toe stand doorgaans iets beter. Op het Hulpkantoor te ZUID-SCHAR WOUDE, zjjn met betrekking tot de Rijkspost spaarbank gedurende de maand October '97 be handeld 95 inlagen tot een gezamenlijk bedrag van f 558.60, in 22 terugbetalingen werd uitge keerd een bedrag van f 2656.04, terwijl opnieuw 3 boekjes zijn uitgereikt geworden welks laatste is genummerd 8272. Onze Correspondent te SINT PANCRAS schrijft: Donderdagavond trad in het lokaal van den heer T. Ruijs alhier als spreker op de heer M. H. A. van der Valk van Groningen met het onderwerp: „Christendom en Wereld". De Arbeiders-Kiesvereeniging „Vooruit" te Zuid-Scharwoude had den heer v/d V. uitge- noodigd. Hoewel het dikwijls voorkomt, dat Vergaderin gen niet op den aangekondigden tijd kunnen worden geopend wegens gebrek aan publiek, was dat hier niet het geval. De zaal was eivolvooral j Broek op Langedjjk was goed vertegenwoordigd, i zeker wel, omdat de spreker een oude bekende was. Ook vele dames waren tegenwoordig. Na opening der vergadering door den heer I Melchers nam de heer v/d Valk het woord, be ginnende mede te deelen, dat hij, hoewel staande tegenover een gemengd publiek, zich plaatste op anti-revolutionair standpunt, op den grondslag van Gods onfeilbaar woord. Door den spreker werd een gedicht voorgedra gen van Da Costa, waaruit 't verschil tusschen Christendom en Wereld bleek. De hooge ontwikkeling der Egyptenaren, der Assyriërs, enz. blijkende uit nieuwe kunstge wrochten, was een gevolg hiervan, dat zij geheel wereldlingen waren, dat zij alle onzienljjke din gen van de lijst hunner wereld hadden geschrapt. Besproken werd verder het rationalisme, het pantheïsme en vooral de richting van den tegen- woordigen tijd, het materialisme, van de stofaan- bidding. De Christen moet niet met een boekje in een hoekje gaan zitten, maar zich laten zien, de we reld doortrekkenniet alleen zich bemoeien met het eeuwige, maar ook oog hebben voor het tij delijke. Het Christendom staat niet vijandig tegen over wetenschap en kunst. De consekwentie van het materialisme eischt, dat men achting en eerbied hebbe voor een dief en een moordenaar. De eeuwen van beschaving zjjn altijd de tijden geweest van de grootste onzedeljjkheid. De liberalen hebben het volk willen ontwik kelen, hebben schoien en schouwburgen gebouwd. En hoe staat het nu daarmede Niemand durft zijne dochters meer medene- men naar de schouwburgen, omdat niet anders dan 't vuile en vieze ten tooneele wordt gevoerd. Van de lectuur kan men niet anders meer ge nieten dan door het lezen der werken van Zola, Paul de Cock en dergelijke. Daartoe is men gekomen met onze tegenwoor dige beschaving. Maar het Christendom spreekt tot het hart, van den Christen is Jezus Christus zelf 't ide aal. Het Christendom is sterk door liefde. De li beralen schermen ook steeds met het woord liefde. Zij zeggen ook steeds en overal: we moeten el kander liefhebben; maar dat beteekent in hun mond niet anders dan: „gij moet ons liefhebben anders trappen we je op je nek". De ware liefde is die van ons Christenen en dat is in de allereerste plaats de liefde jegens God. Wij knoopen ons leven vast in de eerste plaats aan de eeuwige onzienlijke dingen. Wel wordt van ons gezegd, o. a. door Troel stra, dat wij de menschen maar zoet trachten te houden door het uitreiken van wissels op de eeu wigheid maar dit is in onze Calvinistische krin gen geen gewoonte. Wij zorgen ook voor ons lichaam, voor de tijdeljjke dingen en daarom moet de Christen ook zijn de beste burger, in wel ken rang of stand ook. Wij ook vragen een juiste verhouding tusschen kapitalist en arbeider, wij vragen brood voor elk mensch. Daar niemand der aanwezigen het woord ver langt, treedt de president, de heer Melchers zelf op ten einde een en ander omtrent het gespro kene in het midden te brengen. De heer Mel chers constateert met genoegen, dat de heer van der Valk met hem erkent, dat wjj in deze we reld een dierbare plicht hebben te vervullen, dat wij tegenover de wereld niet onverschillig mo gen staan. De heer v/d Valk heeft gezegd, dat de stoffe- ljjke wereld vooruitgebracht is, dat dus alles, wat het leven schoon maakt, gewrocht is door menschen van de wereld. Welnu dan hebben zij goedgemaakt, wat door anderen is verzuimd. De heer M. heeft tengevolge van zjjn. opvoeding vroeger ook gevoeld als de heer v/d Valk, doch de ontdekkingen van Darwin en anderen, die voor den heer v/d Valk zonder waarde zjjn, heb ben op hem een zoodanigen indruk gemaakt, dat de wereld voor hem veel schooner is gewor den. Wie onderzoekt, wordt niet, zooals de heer v/d Valk beweert, gebracht tot laagheid en zonde, maar do wereld wordt hem veel majestueuzer en hjj gevoelt zjjn eigen kleinheid. Door dat onderzoek vallen wel oude voorstel lingen weg, maar dat moet ook, willen wij voor uitgaan. Die voor 't betere strijdt, heeft een lij denstaak en ondervindt den bittersten tegenstand van hen, die meenen den godsdienst te hebben. De gansche tegenwoordige maatschappjj berust op onrechtvaardigheid. De heer M. bracht nog onder de aandacht het bericht in het Nieuws van den Dag van deze week, waarin vermeld wordt, hoe 2 kleine kinderen te Amsterdam in de vlammen zjjn omgekomen, doordat zij alleen thuis waren en moeder met vader mee moest om brood te ver dienen. Zulke dingen zjjn onvermjjdeljjk in een maatschappjj als de onze. De heer v/d V. heeft den heer Troelstra ter sprake gebracht; de heer Melchers kan echter verzekeren, dat de heer Tr. een zeer ernstig mensch is en volstrekt niet vjjandig staat tegen over godsdienst en kerk. De heer M. gelooft echter ook, dat dikwijls met een betere toekomst wordt geschermd om sociale hervormingen af te weren. In zjjn repliek vergeljjkt de heer v/d Valk Luther, Zwingli en Calvin, en wjjdt nog al uit over 't Darwinisme. Hjj wjjst op de groote kloof tusschen rjjken en armen reeds in vroegere tjj- den. Wat de brand te Amsterdam betreft zegt de heer v/d Valk: de oorzaak van dat onheil is niet gelegen in de slechte inrichting der maat schappij; die moeder had thuis moeten zijn; wilde zij de weelde van het echtgenoote zijn" genietendan moest zij thuis blijven bij haar kinderen en anders moest zij maar niet zoo zon der vooruitzichten trouwen. De Sociaal-democraten geven hoog op van te strjjden voor den arbeider; waarom steunden zij dan bij de verkiezingen te Utrecht de candida- tuur Bastert? En te Zuidhorn Zjjlma tegenover Dr. Kuijper? Aangaande de houding van den heer Troelstra tegenover den godsdienst wjjst de heer v/d V. op een nummer van het orgaan „de Sociaal-Demo craat", waarin als bericht staat: „zelfs de al machtige God is te Maastricht gearresteerd". De heer Tr. is als hoofdredacteur toch voor den in houd aansprakeljjk. Bedoeld werd een man te Maastricht, die den naam droeg van „God". De heer Melchers neemt nog eens het woord, waarbij hjj o. a. verklaart zich aan dat bericht uit Maastricht ook te hebben geërgerd. Ook wordt door den inleider nog even 't woord gevoerd, waarna de vergadering te 10 uur werd gesloten. Onze corresponden- te SINT-PANCRAS schrijft Bijzonder groot is de lust om herhalingsonder- wjjs te genieten, hier niet. Slechts 4 leerlingen hebben zich daarvoor aan gemeld, waaronder slechts 1, die de lagere school geheel heeft doorloopen. Den vorigen winter waren er nog 15. DE NOODLOTTIGE BRAND TE AMSTER DAM. Omtrent den in de Weststraat te Amsterdam gewoed hebbenden brand, die het leven aan twee kinderen kostte, worden de volgende bjj- zonderheden vermeld Nadat de brandweer was opgetreden vond zij in een kastje, waarin gewoonlijk hun slaapplaats was, de lijkjes der beide jongste kinderen van de familie Van Buuren: het 4-jarig jongetje Louis en de 5-jarige Anna Elisabeth. Zjj waren voor de vlammen gevlucht, te zamen in hun angst in bed gekropen en tegen elkaar aange drukt gestorven. Beide ljjkjes vertoonden eenige brandwonden. De lijkjes werden, in dekens gewikkeld, bij de naaste buren gebracht en van daar in een rjjtuig naar het Binnen-Gnsthuis vervoerd. Ifet gebeurde was inmiddels in de buurt be kend geworden, en toen de lijkjes naar buiten werden gedragen stond er een dichte menigte

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1897 | | pagina 1