i ill i -If y l li* 5 1 algemeene dam i 250 lem 550. mond fit gen f 550 Van we hoeftige o Westelijk lig prate veranderi vlugger tranen het wate bezinnin hulp te verre. Ee Koningin Tberesia Regen tsc den voer regeering en hetzij gebracht in die men, ovt voldoend H. M tes den Mackay r- ene dat in 18 Van H minister wind in formuli van de keuring Brittan vaststel Bezittin die ond stelling volksagit liefde voor herziening, vorsten kan ijde der K tasten te ji worden. Zij die 't lijk zich we archie zich troon En voor Wil hei. min" a en Haar volk zijn elkaar, nu H. M. eerlang de Koninklijke waardigheid zal aanvaar- den, niet meer vreemd. w °ok het buitenland kent onze jonge Koningin reeda voor een deel, en onze Koningin het buitenland. Kénnen doen alle be schaafde naties Koningin Wilhelmina reeds; kennen namelijk in de beteekenis van weten dat over het Ko ninkrijk der Nederlanden eerlang een Vorstinne zal regeeren, op Wier lief talligheid in uiterlijk Haar volk prat gaat, en Wier geest en aanleg, in- Prof. Dr. C. M. Kan.. ^'en c'e voorteekenen niet bedriegen, Haar als voor bestemd doen schijnen voor de taak, die Haar wacht. Men behoeft er de buitenlandsche bladen en tijdschriften maar op na te slaan om tot die wetenschap te komen, een wetenschap, die even vleiend voor Koningin Wilhelmina als aange naam voor onze natie is. Maar óók hadden ver- schiUende landen reeds gelegenheid om aan onze jonge Koningin in persoon hun hulde te brengen, en om aan de werkelijkheid aL datgene te toetsen, wat reeds over de toekomstige Koninginne van het Landje aan de Zee was verluid. En algemeen was de F. J. L. Kramer. erkenning, dat de faam beneden deze werkelijkheid was gebleven. Men zou om voor een oogenblik de chro nologische volgorde te verbreken de Fransche bladen van vóór een paar maanden slechts be hoeven in te zien, om, indien men daarvan nog niet overtuigd ware, tot de erkenning te komen, dat men in Frankrijks hoofdstad volslagen onder de bekoring kwam van de innemende verschij ning en de lieftalligheid van Nederlands jonge Koningin. Koningin Wilhelmina. (Naar de schilderij van Thérèse Schwartze.) En zooals daar was het overal. Om de tijdsorde echter weer in eere te herstellen behalve de reizen, die Koningin W ilhelmina met Hare Moeder des zomers incognito, in het belang van Hare gezondheid, naar Zwitserland, Tyrol en Dr. Salverda de Grave, andere heilzame oorden maakte, bracht Zij aller eerst een officieel bezoek aan Duitschland, waar het sympathieke Duitsche Keizerpaar niet verzuimde om het verblijf van de Holland- sche Koninginnen door een reeks van schitterende festiviteiten tot een onvergetelijk moment in Haar leven te maken. In 1895 volgde daarop het bezoek der Vorstin nen aan Engeland, wat de oudste en de jongste der Europeesche Vorstinnen in elkanders gezel schap bracht. En alweder was het de lachende jeugd, die bij den grijzen ouderdom te gast kwam, toen H. M. de Koningin met Hare Moeder te Weimar toefde, ter gelegenheid van het gouden huwelijks feest van den Groothertog en de Groothertogin van Saksen Weimar Eise nach. Aan het bezoek der Ko ninginnen aan Frankrijk werd door ons reeds herin nerd. Het sluit voorloopig de rij der reizen van Koningin Wilhelmina naar het bui tenland reizen, die, zooals gezegd, er slechts toe bij droegen om ook in den vreemde algemeene sympa thie te wekken voor onze Koningin. «3? «J? 1^-1 ierboven spraken wij reeds van het niet ge noeg te waardeeren kenmerk van de voorbereiding van Koningin Wilhelmina tot de zware taak,, die Haar te wachten staat. Het meest sprekend bewijs daarvan wordt wel gevonden in het veelzijdige onderwijs, dat H. M. ontving van hen, die, elk op zijn gebied, tot de specialiteiten in het vak hunner bijzondere studie behooren. Men behoeft slechts een blik te slaan op de lange lijst van namen der vrouwen en mannen, wier schoone roeping het was onze Koningin al die kennis en weten schap deelachtig te doen worden, welke Zij noode zou kunnen missen in Haar volgend leven, om met ontzag vervuld te worden voor de vele uren, die onvermij delijk dagelijks door de jonge Koningin moesten worden gewijd aan studie en onderricht. Men behoeft slechts door ingewijden te worden ingelicht omtrent de wijze, waarop voor H. M. de dag was ingedeeld; hoe véél uren bestemd waren voor Hare voorberei ding tot de regeeringstaak en hoe weinige uren betrekkelijk slechts voor Hare ont spanning, om tot het besef te komen, dat deze voorbereiding een ernstige en dege lijke was, en tevens om daaruit het ver trouwen te putten, dat het niet altijd even licht te hanteeren roer van het Schip van Staat in Hare jonge handen veilig zal zijn. Het wetenschappelijk onderricht, aan H. M. in de laatste tien jaren verstrekt, Koningin W in Frieschi it Koningin Wilhelmina it op 16-jarigen leeftijd. kwam ons voor van zóó overwegend belang, een kort overzicht ervan zulk een voortreffelijk mid del te zijn om H. M.'s onderdanen bij de aan staande Inhuldiging in onze jonge Koningin niet alleen de bekoorlijke, innemende Jonkvrouw te doen bewonderen, maar ook de wèl voor Hare taak voorbereide, de alzijdig met kennis toegeruste Vorstin, dat wij ons moeite gaven om de noodige gegevens voor zulk een overzicht te verzamelen, én tevens om door het weergeven van hun conterfeitsels hulde te brengen aan allen, die aan dit onderricht hun deel hadden. Uit de portretten tusschen de zen tekst blijkt, dat wij, wat het laatste betreft, zoo goed als volkomen geslaagd zijn. Wat het eerste aangaat, de resultaten daarvan vindt men terug in het geen hieronder volgt. Het openen van dit overzicht wordt ons niet weinig verge makkelijkt door de inlichtingen, die in de eerste plaats de heer F. Gediking, hoofd der school te 's Gravenhage, H. M.'s eerste onderwijzer, ons welwillend ver strekte, en die wij hier in den beknopten, zaakrijken vorm, waarin wij ze ont vingen, laten volgen: „Toen ik, tegen Nieuwjaar 1887,"aldus de heer Gediking „werd uitgenoodigd, Prinses Wtt.hf.t- mina de eerste lessen te geven, werd mij tevens medegedeeld, dat zij „niets kende," hetgeen in dit geval nog meer dan gewoonlijk cum grano salis moest worden opgevat. „In den eersten tijd ongeveer twee jaar, met toeneming van den dage- lijkschen leertijd, om vatte dit onderwijs aan- schou wings- en spreekoefe- ningen, vertellen, lezen, Prof. Dr. P. J. Blok. schrijven, rekenen. „Bij 't laatste sloot zich later 't onderricht aan in 't metrieke stelsel en in vormleer, bij de eerste twee allengs een geregeld onderwijs in de Nederlandsche taal. „De beschouwing van de leerkamer, die 'tuit- ILHELMINA dracht. Handteekbning van Koningin Wilhelmina. Eene liefde overigens die niet meer mag heeten dan een plicht van piëteit. jke stemming, meisjes in het wit kwistig met oranje ge nu weder niet kon nalaten het afgebakende ter* rein voor de spelen te betreden. De stroom was I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1898 | | pagina 8