NIEUWE Ullikiil CÖlffi
Van aiiea* en nog wat
Rechtzaken
Vergaderingen.
Spiritisme
Land- en Tuinbouw
«CC.
""aiwjbliHDjB RDADw
Het laatste meetje van het, japy is aangesne
den, de iU.onk.ere uagen voor merstruis zijn in
aantocht en net zpi niet tang meer duren or we
luiden den ouaen neer1, dien we i9Zu nuemuen,
uu. Evenmin van zn zes voorgangers Kunnen we
ook, hem geen pluim op den npod stenen. UpK
li ij beantwoor.due' niet ax® ne verwapi tingen wat
meer zegt; was geen naar üeter dan de zes over
leden broertjes. „Van de oooden niets dan
goeds,'' zegt net spreeKwoord, open we zeggen
niet te veer als we beweren dat ook i92u met
een zwarte Kool zal gebo'eKstapi't wprden in ue
gescnieduiaan wan 's lands nistone. W.e üieve®
kuiten den opriog, dat is waar, niapy de na
weeën öieven ons niet gespaard, we voelen de
'tiKken even hard dan ue uaKKeieiende ouren esn
dc roem „van het v.eid van eer" treat ook ais
een schaduw over onze lage westers manueii. den
jnetscii Krijgt wat nij waard is en ais ue regeer
ders rijp zijn voor zeirere gropte gebpjuwen, oen,
dan moet men van liet volK geen wijze uaap
yerwaenten. VVe mogen ai blij zijn ais wij geen
abnormaliteiten hennen te vermeiden en ais net
ai zoover geKomen is dat een „dagblad vap
Noprd Brabant 'meent te moeten vermeiden, uj'H
„de iaatste Zondag een rustig verloop haft, en
geen vechtpartijen plaats vonden," welker oor
zaak het blad met neKend is, aak zijn we ge
neigd uit te noepen, o tempora a mpres, wat zijt
ge aan het degeradeeren. is net te Furmerenu
ai niet zoover geaomen dat de burgervader iot
hcii dei dorpelingen een zwarte iijst moest aan
leggen Die. „zwarte iijst" bevat momeuteei zes
namen, en de gesignaieerden is op ppene van
sluiting der cai'e'6 verboden, sterhen drank te
schenken. De helft van dit nobele zestal zijn
drie minderjarige schoonen, dames met geen
geen brandscnoon zeueiijkueiusregister. Maar
»jve zuilen den eersten steen niet werpen op dp
Purmerendsche dames, omidat er zooveien zijn,
wie bet K'waad niet van het voorhoofd te lezen
valt. Zij gaan vrij uit, omdajt de wereld niets
ten hunnen nadeeie weet te zeggen. Ook in de
brave Menderihken schuilen niet altijd j'ongelin-
'gen van eer en deugd, en wie de ongereptheid
van zijn reputatie openlijk van de daken predikt,
dien moet men juist in het yizïer houden.
Een Duitech blad bevatte dezer dpgen een uit
voerig verslag van den feestavond van den oiub
,der ongekuste jongelingen. Hoewei iOOü perso
nen aan het festijn deelnamen, kian de vereeni-
ging slechts boden op elf leden, mitsgaders een
eerelid. De oprichting van een club van „unge-
küssten Jungfrauen", die men in Wattenscheid
ovei-wpog, muest worden opgegeven, ómdat er
in de geheele stad een bevolking van 70.000
zielen geen enkele jongedoehter te vindek
was, die voor het lidmaatschap in appmerkmg
kon komen.
Eert de vrouwen,
Zij weven en vlechten
Valsohe haren
Door de echten,
heeft een grappenmaker gezegd, met een variatie
op een bekend gezegde, waarin de zwlakke sekse
hulde wordt gebracht.
Wat zie je er vanavond weer prachtig uit,
sprak een jeugdig echtgenoot tot zijn vrouwtje,
jammer dat het zooveel geld kost. Ach wat,
klonk het, daar geel ik niets om, ,als ik jou ma,ar
gelukkig kan maken.
Ja, sprak een ander, de vrouwen zijn kólos-
,saal weerhaanachtig. De mijne heeft jarenlang
mij om een automobiel gevraagd, en nu, nadat
'wij er eens mee uit zijn geweest en zij haar neus
'been en vier ribben beeft gebroken, nu heeft ze
er al weer genoeg van.
Als de teeKenen zich niet bedriegen dan is er
volgend zojner vopr de heeren iets nieuws
aantocht Uit Engela.nd kpmt het snuifje. Geen
strop, maar houten hoeden zullen het komende
zomer de 'blonde en peper-en-zout-kleurige bak
ben dekken van het mannelijk deel der natie.
Het hout in dunne, smalle reepen gesneden zal
op de zelfde wijze als stroo wórden gevlochten,
en gebleekt worden. Of de houten hoed een be
zuiniging geldt, meldt de berichtgever nïet.
In die richting we bedoelen bezuiniging
loopt het niet hard. Het kan ook niet, wanneer
van hooger hand geen beter voorbeelden komen.
De oproerige krabbelaar in Het Volk steekt er
de draak mee. Bij> Kon. Besluit is bepaald de
livrie beter gezegd het offioieéle ambtscos-
'tuum voor voorzitters en bezoldigde' leden van
Kaden van Arbeid, benevens hunne ambtenaren,
De donkerblauwe lakensche rok moet voorzien
zijn van vergulde khoopen met gekroonde W.s
en goud geborduurd stiksel op kraag en langs
den zoom. Verder wordt de steek met degen
omschreven en de gouden streepen langs den
pantalon. Het zal snoezig stapp voegt de schrij
ver er sarcastisch aap toe, naaiar dat is nu de
manier waarop de regeering appschpjuwelijk on
derricht in ambtelijke zuinigheid.
En dat er lukraak omgesprongen wordt bij
de off'icieele lichamen, bewees de staking 'M-r
'de Haagsche gasfabriek. Toen onlangs 50 werk
lieden het bijltje er bij neer legden bleek, dat
men ze kon missen. Een ingesteld onderzoek
elverde op dat er nog 145 man gemist k'on wor
den e(n in korten tijd kon de gemeente worden
ontlast van 288 werklieden en 158 ambtenaren
Een voordeeltje van eenige honderdduizenden
per jaar.
j We meeuen dat de bezuiniging uit een ver
keerden hoek komt als het om een paar
gaat, zooials de vorige week bleek, toen Prins
Hendrik op een klopjacht was te Hoek van Hol
land en de drijvers staakten, omdat f8.50 per
dag te weinig was. De eisch f5.werd inge
willigd en voort ging het.
Gelijke mnoniken, gelijke kappen en of jo
voor een particulier baasje of een koog perso
nage Werkt, het is gelijk. In Duitschland, wiaar 't
democratisch windje nog altijd waait, huldigt
,men die meening ook. Een brief, geadresseerd
Kantobr te Berlijn als onbestelbaar geretbur-
neerd, met de .opmerking dat er geen Konink
lijke Hooglieden meer bestaan in Duitschland,
zoodat, wil de brief besteld worden, het op
schrift moet luiden: „aan Frau von Preusen."
We zijn toch op vreemden bodem en daar
om nog even een dramatisch verhaal, getiteld.
„Liefde overwint alles, óf de gefopte grensbe
ambten." Een Duitsch ingenieur had trouwplan
nen, maar hij zag zich verplicht zijn huwelijk
uit te stellen, omdat zijn Iblrui'd, die in een na
burig land woonde, geen pas kon krijigen. Maai
de liefde is slim en hij bezon een plan. Hij kwam
met zijn bruid overeen in een grensstadje bij
haar te komen. "Met de politie kwam hij overeen
aan de grenspaal te trouwen, hij ter eenre, zij
ter anderen kant. Toen de plechtigheid vol
trokken was, tilde hij zijn bruid, die nu van
Duitsche nationaliteit was, op, zette haar over
de barriere en verdween met haar in het ge
reed staande rijtuig. Geen dier beambten had de
bevoegdheid tusschenbeide te komen.
We besluiten ons overzicht met een berichtje
uit de voetbalwereld. Wie geen onebkende is op
dit terrein weet dat dé heer Tromp de nestor is
van het scheidsrechteroorpsHij leiddie onlangs
een wedstrijd op een terrein. Naam djoet niet ter
zake. Op de tribune zaten twee jongelui vouJw1
in het broekje, verlakte schoenen, kleurige klee
dij, kortom keurige knapen.
De heer Tromp komt in het veld.
„Sag John, wie is die vent, sag
John kijkt gewichtig door de ooghaartjes heen.
„Weel niet ,sag. Wacht in 't uchtendblad."
Slaat de courant open zoekt het overzicht
langs naar de besprekingen vap den wedstrijd
en leest:
',,De nestor zal scheidsrechteren."
De ander, met het neusje, viezig opgetrok
ken
„De Nestor, De Nestor."'.nooit van ge
hoord.... zeker weer zop'n nieuweling."
sloeg hem met' een ongeopend knipmes een bloe
dende wonde in het hoofd. Tegen hem vovJerd)
het O.M. f25 boete subs. 25 dagen hechtenis.
De werkman J. A. E. te Wervershoof was
druk aan het baggeren in den polder De 4 Noor
derkoggen", maar werd toen op die bnoi gezet
door den rijksveldwachter De Groot van Andijk
Het polderbestuur is zu;nig op die lekkere bagger
en de officier apprecieert het grotoelijk's, zooals
bleek' uit zijn eisch f 10 boete suis. 10 dagen.
De landbouwer Pieter IC. te Hensbroek, was
altijd dikke vrienden'met zijn buurman den veld
maar was er
gezegd: ónder u zal nieT gevonden'
werden.... die de derden vraagt, want aj. wie
zulks "doet is den Heere een gruwel.
Het zijn niet de geesten, die onze kennis moe
ten bijbrengen of verrijken aangaande het leven
na den dood, het is God zelf, de Heer van leven
en dood, Die het gordijn, waarachter de geesten
wereld is verborgen voor onze waarneming, moet
wegschuiven, willen We inzicht ontvangen ïn de
ze dingen. Het is daaróm zondige miskenning van
Gods openbaring, wanneer wij onze wijsheid zoe
ken 'bij de geesten der gestorvenen. Welk een rijk-
don; van kennis is het, welke God ons in 'Zijïi
Woord geeft. Enkele verzen na het verbod van
wachter, maar w&'s er een kink in den kabel het dooden-vragen lezen wij: „een Profeet, uit
gekomen, omdat buurman heeft geverbaliseerd j het mdiden van u, uit uwe broederen als mij, zal
wegens hel laten losloTnen van kinnen-nullen a ,u de Heere uw God verwekken, naar Hem zult
gij hoeren.'" Dat is de profetie van den komen
den Messias. En Christus Jezus, Hij
Twee A lkmaarsche specialiteiten Willem B. en
Gerrit P., die hun overmoed hadden gelucht door
eenige vreedzame Haarl. trapapassagiers af te
ranselen en deswege tot 2 maanden gev. wapen
veroordeeld, hadden goedgevonden tegen het von
nis in verzet te komen. Hun ltogenopit in de greep
'van Justitie, Hendrik K. had maar wijselijk in
het vnonis berust. De opposanten beweerden nu
wel een persoon met name BC. te hebben afge
ranseld, maar da,t wals uit „verbouwereerdheid"1
omdat deze, wiens kameraad reeds door Hendr. K.
bewusteloos was géknkot, hen met een mes had
gedreigd. Nu, de verbouwereerdheid van deze
jongelieden, laat zich uit hun optreden wel aan
zien en de officier schatte die op de juste waar
de door bekrachtiging van het vonnis te vragen.
De Urker visscher J b'. K. bewoond het huis
Wan een arme weduwe, die de reparaties niet kan
bekostigen en louter uit humaniteit vïschte hij
uit zee eenige battings op, waarvan hij door den
timmerman een nieuwe goot liet maken. De rijks-
vevldwachter k'wam er echter achter en verhin
derde dit nobele voornemen, djopr het hout in
beslag te nemen. Ter zake van deze jtuterij vor
derde het O.M. heden tegen K. f40.boete
subs. 40 dagen hechtenis.
In Harenkarspel woont de agrariërsfamilie
Goedhart, die voortdurend overhoop ligt met den
landbouwer G. Bono tover het eigendosrecht van
een voerpad, of zoo, iets. Op 14 Augustus raakten
ze des avnods weer aan het schelden met Bono'si
vrouw, waarop Corn. M. een broer yan de vrouw
en een Heldersche vissóher, voor geen klein ge
ruchtje vervaard, zich ook' met de zaak bemeoi-
den en al heel spoedig op een reuzemanier met
alle leden der familie G. met de 2 vrouwenexenf-
plaren aan het bakkeleien raakte. Allerlei strijd
materiaal, een blikken bus, een kloet, een snik
'en ik weet niet wat nog meer, werd gebezigd,
maar het slot was dal z'wlatger Kees, nodankk:
wegens het laten losloopen van kippenpullen a
das veldwachters erf. De breuk zal nog wel groo-
ter worden nu de officier f 25 boete subs. 25
dagen tegen Piet eischte.
Twee jeugdige ingezetenen van Broek' op Lan-
geDdijk A. S. en D .de J. die op 10 October wat
te veel aan Bacchus hadden geofferd' werden ver
toornd op Gerrit Groen, die verzuimde hen be
leefd goeden avnod te wenschen. Zij wezen Ger-
trit nadrukkelijk op dit gebrek aan manieren,
idoor hem met hun tweëen een pak slaag te ge
ven. Het schijnt echter niet de goede methode te
zijn, die deze opgewonden heeren in toepassing
.brachtén, althans het O.M. vorderde tegen ieder
ff25 bqete subs. 25 dagen hechtenis.
Ook een drietal ingezetenen van Avenhorn
"Berkhout e.a. waren gebeten op den landbouwer
Boots, die geklaagd hiacl dat ze bagger hiaHdlen
weggehaald uit de sloot Jfcaor zijn erf. Toen zij
®u op 2 October Botos ontmoetten in zijn bóótje
waren de rapen direct ga,ay. Et ontstond eerst
een zeegevecht, dat later op het land werd voort
gezet. Boots werd door Piet K, bestookt, mét een
baggerbeugel en verdedigde zich vurig met een
roeispaan. Toen kwamen de heeren KV P. B.
er bij. Klaas smeet Boots op den grltoiden .Diet
gaf hem een pak met zijn eigen roeiriem, met
gevolg dat dit roeiwerktuig brak. Botes diende nu
een vordering in van vijf gulden tot schadfeVer-
góeding. Eer heel schappelijke taxatie. De vor-
ïderlng van den officier die nïet zoa gauw te
vreden is, was echter belangrijk' hooger, n.m. f25
«boete subs. 25 dagen vaar elk der "delinquenten.
4 zaken werden behandeld' met gesloten deu-
Jten, waarv an niets kaai worden gemeld, en dus
het voordeel hadden dat we dit verslag belangrijk'
kunnen verkorten.
Hl.
Hooger dan de critiek' van wetenschappelijke
zijde, d.w.z. van "wetenschappelijke mensehen, die
bij hun onderzoek tpeh altijd moeten uitgaan va®
onbewijsbare beginselen en zich als ieder mensch
laten leiden door gemoedsovertuigingen, waaraan
zij „geloovig' 'vasthouden, staat voor den ge
loovige de critiek van Gods Woord. Niet als zóu
de geloovige de wetenschap minachten, integen
deel, wat zuivere en 'ware wetenschap is, berus
tend op onloochenbare feiten, waarin geen sub
jectieve beschouwingen en afleidingen van w'eten-
tenschappelijke menschen zijn tusschengesdioven,
wordt door hem gaarne geëerbiedigd en aanvaard.
Tusschen zulke wetenschap en de Schrift bestaat
geen strijd. Maar mede omdjat „de" wetenschap
zoo vaak geconstrueerd wprdt 'djopr en yereenigd
.wordt met subjectieve inzichten en 'beschouwingen,
daarom buigt de geloovige het diepst voor de
critiek. van het Woord van zijn God. Dat geldt
ook ten aanzien van het spiritisme. Welnu, vopr-
,al op grond der Schrift kan de geloovige de gees
ten-hypothese niet aanvaarden.
Nergens wordt in de H. Schrift geleerd, dat
er nog e en gemeenschap der dooden met de leven-
'ziin kracht en moed voor de overmacht moest den bestaat. De dood is een Hgeheele breuk met
vluchten. Thans stond hij echter terecht, omdat- j het leven aan deze zijde des grajfs Volgens den
hem was ten laste gelegd, dat hij verschillend!; j Prediker hebben de dooden geen deel meer m die
leden der familie G., Willem Jan en diens vrouw 1 ze eeuw in alles, wat onder de zon geschieut. Gok
met een mes sneden en steken had toegebracht, de gelijkenis van den rijkep man en Lazarus is
Eisch 1: maand gevangenisstpalf.
Op een geweldige manier schold Corn. H. een
Heldersch werkman, zekere juffrouw R, die zijn
ongenoegen had opgewekt, de hui vol- te wijl de-
fce waardige dame bezig was met straatvegen. De
beleedigde dame zette den bezem tegen den muur
en liep naar het'bureau van politie om klacht te
doen .Eisch f 15 boete subs. 15 dagen hechtenis.
Twee verliefde Egmond Binner jongelieden
raakten in twist over een aardig dorpsmeisje
en rolden tenslotte voer den grnoid als razende
aan „¥arr Konmkllke Hoogheid Prinses «Hem- stekelvarkens. Een hnuner, ^^'ja^eJ-A^ R.
rich von Preusen" is dezer dagen aap het post- die zijn tegenstander niet kon overmeesteren,
heel leerzaam. Daaruit kan wel opgemaakt wor
den dat de gestorvenen herinnering hebben am
wat zij op airde hebben doorleefd. Maar als de
rijke, die in zijn leven God niet heeft gediend,
aan Abraham vraagt zijn broeders op aarde te
mogen waarschuwen, wordt hem dit geweigerd.
Zij hebben Mozes en de Profeten, d.w.z. de Schrift
dat zij die hooren, ontvangt hij ten antwoord'.
In dit verband wordt door spr. Aok behandeld!
de bekénde geschiedenis van Saul te Endor. Hier
is de zielkundige verklaring zeer goed mogelijk.
Denk slechts aan den toestand van Saul. Hij, de
man, die zoo dikwijls vlagen van waanzin heeft,
verkeert in buitengewone overspanning. Het ster
ke leger der Filistijnen zal hem straks overvallen
en naar alle menschelijke 'berekening verslaaln. In
men daar had opgeborgen om zijn kermis roes uit zijn angst zoekt de koning overal uitkomst Ma^
te maffen. Het beviel hem niet in zijn logies en hij ttevergeefs. Zelfs het orakel gee.t geen anuwnrd
'trapte toen do deur in om weer in vrijheid te De Heere zwijgt Fm nu, in den laateten donkeren
komen. Bernard staat ondajnks zijn jeugdigen leef nacht voor den slag, neemt hij ten einde raad to-
'tüd al bekend als een dironkebroer, wat de pre- vlucht tot een waarzegster, aan wie hij gt
sident een groot schandaal npemde. Eisch f20 -Samuel, den proefet te doen bpkomen. De vrouW
boete subs. 20 dagen hechtenis. geeft aan zijn Wensch gehoom Zij ziet een 0|ud man
opkomen, met een mantel bekleed. Nergens eeh-
De Alkmaarsche los werkman Jac. T. H., nam ter vermeldt het verhaal dat SaulSamuel ziet,
de vrijheid zich po clandestiene wijze gemeente- Maar hij gelooft het medium en spreekt tot de
gas te .verschaffen, door huiten den meter om geheimzinnige verschijning, welke de vrouw zegt
f," slang M> de hoofdleifcg te kpopelen. De te zie». Het ve.-h.nl geeft met de» imtaB de
ir.eteropnemer snapte eeSter die mooie uitvinding vmnw een opze t olijke tedriegster is Spr. be-
- schouwt haar als iemand, die macht had over
Zwager Kees beweerde echter stijf en sterk', dat
hij geen mes had gebruikt. Wel gaf hij toe op de
Goedhartjes te hebben losgetrmomeld, maar al-
;leeu met strijdmiddelen die hij op hen had ver
overd. Het was een langdradige za^k', die zelfs
tot na de pauze de aandlacht der rechtbank nog
in beslag nam, Dink zij'natuurlijk ook de acti
viteit van Willem's verdediger, dïe zijn best deed
.zijn cliënt zonder kleerscheuren uit het gedrang
te halen. Tot dusver mocht hem dit echter nog
niet gelukken, want het O.M. vorderde 4 maan
den gevangenisstraf tegen Corn. M.
o Het Venhuizer arrestantenlokaial alias schuur
tje had op 19 December heel wat te verduren
van B. J. G. een 19-jarige Grotoebroeker, wien
en wie naar Hem hoort, W»mrlïjk' hoort met het
oor zijner ziel, hopirt dingen, die hem voor djit
leven kracht en moed geven, hoort ook
van een toekomst, die hem met een ziele weelde
vervult, zooals geen spiritistische verschijning
hem verschaffen kan.
Een Christen mag zich daarom cjok' niet aan
het spiritisme overgeven, omdat het, zenuwslo
pend als het is, een voortdurend gevaar is voor
lichaam en ziel. Op de ballucinabe's en de daar
mede gepaard gaande inspanning der zenuwen
volgt een groote reactie, welke zich openbaart
in uitputting en soms zelfs den mensch onder
mijnende ziekten. Bovendien, wij hebben onze ziel
niet om haar zopi te misbruiken. Heel ons be
staan en in de eerste pkia<ts onze ziel hebben
wij te wijden aan God, onzen Schepper. Niet
door het nemen van op zichzelf misschien interes
sante, proeven van ons psychisch vermogen, maar
door met ons zieleleven Gpd te dienen, in alles,
beantwoorden 'wij aan onze bestemming.
Wij veroordeelen het spiritisme, ppk al willen
wij niet voorbijzien dat daardfopr -velen, die -ver
stokte Godloochenaars wiaren, zdó niet tót' er
kenning van een levenden God, dan toch tpt de
aanvaarding van een algemeen Godsbegrip gek'o-
meri zijn. Ontstaan in een tijd, wajayin het dorre pn
verderrende Materialisme sterk zijn invloed deed
gelden is het spiritisme mede een factor geweest
die dat Materialisme ten val bracht. Vele ge
leerden die eerst van het bestaan der ziel niet
wilden 'weten, hebben leeren inzien dat er toch
waarlijk nog 'wel iets anders dap een louter stoffe
lijke wereld bestaat.
Maar zijn velen door zulk een geestengelopf be
vredigd, een Christen mag en k'an diaayam niet
^genoeg hebben. Hij moet hét spiritisme zelfs vol
strekt afkeuren. Het is opmerkelijk hoe weinig
de spiritisten te weten komen, aangaande het le-
Ven hiernamaals-en dat niettegenstaande zij zoo
dikwijls met de geesten in aanraking zeggen 'te
kpuien. Van deze magere resultaten geeft spr.
een staaltje uit een Spiritistisch orgaan. Hij
vraagt óf dyt nu het jgeestesvoedsel is djalt het' (otude
geloot verdringen moet. Ejn is 'deze schraalheid der
spiritistische mededeelïngen nïet reeds een sterke
aanwijzing, dit de z.g. onthullingen der geesten
in plaats van reëel eerder, zij het dikwijls te
goeder trouw gegeven, phantasie-prpiducten van
mediums moeten genoemd worden?
De 'Sjehrift, die geen phantasieproduct is, maar
rechtstreeks geïnspireerde Godsspraak, onthult
meer aangaande het leven hierna dan dé verst
gevorderde spiritist. Zij schenkt ons dezen vas
ten troost, dat vppr de ziel van hem, die in Chris
tus sterft, de poorten des hemels zich dadelijk ontf
'sluiten. Met volle bewustzijn deelt de geloovige
'straks in de zalige gemeenschap met zijn Verlos
ser. Maar het wee wordt door Goids Wóprd uitge
roepen over hen, die huiten Christus sterven. Hen
wacht eeuwige smart. Ook' daarvan spreekt de
'•Schrift, om den mensch tot zijn eigen welzijn te
waarschuwen. Want er is .afwending van dat
eeuwige wee. Wie nu tot Jezus vlucht, wordt
door Hem van alle schuld en zpnde gereinigd. Die
vindt in dit leven waren harte vrede, diens zïel
wurdl bij het sterven met haaf Verlosser ver-
eenigd en diens lichaam wordt in de groote vol
einding der eeuwen in onverderfelijkheid opgewekt
Want die in den Zopn gelopft, die heetft het
eeuwige leven.
Aldus in hopfdtrekken de lezing van Ds. Hoek.
Aan het einde ging hij in dankgeWl voptr en na
dat Ps. 73:13 gezongen Was, ging de flink be
zochte vergadering uiteen.
I voor de meeste andere mensehen verbórgen krach-
ten der ziel. Als zoodanig heeft zie de hallucinatie-
van den ouden man met den mantel en heelt ze
den waan met hem in gesprek ti zijn. Zoo opge
vat blijkt de Sch ift dus ook hier toet te leeren
dat er metterdaad een verkeer tusschen levenden
er. de géesten der dboden plaats vindt. Het is
trouwens opmerkelijk dat Samuel hier niet een
geest is, maar een gemnntelde oude m!a®.
Zelfs al zou hier werkelijk het opkomen van
Samuel zijn. dan is en blijft zijn oproeping door
de vrouw en het vragen van Samuel door Saul
I toch zonde. Want de Schrift verbiedt dergelijke
I praktijken ten strengste. In Deut. 18 wordt uit-
MEÜEDEELINGEN VAN DEN RIJKSLAND'
BOÜWCONSULENT TE HAARLEM.
1. Gelegenheid om mij te spreken bestaat ie
dere maand op één Marktdag te Purmerend d'en
eertsen Dinsdag in de Doelen, te Hoofddorp dien
eersten Donderdag in de Beurs, te Amsterdam
den tweeden Maandag in de Pool Damrak', ta
Alkmaar den tweeden Zaterdjag in het LandbouW-
liuis kamer 3 Voordam, te Schagen den derden
Donderdag in café Boontjes, te Hoorn den der
den Zaterdag in de Witte Engel, telkens van;
10.30 tot 12 uur. i
Voorts ep iedere plaats in mijn ambtsgebied
(Noordholland behalve Terschelling en het ge
deelte ten oosten van den Amstel) op schriftelijk
.verzoek, op een overeen te kómen dag en uur.
2. Volwassen personen, die zich dopr eigen
studie eenigszins op de hoogte wenschen te stel
ler. van de theorie der bemesting, veevoeding,
plantenteelt of kennis van den grond,
kunnen zich tot mij 'wenden om hulp bij hunne
studie. r
3. Wie in zijn boerderij accuraat Wil boek
houden, kan hij zich tot mij w'enden pan vóórlich
ting. onverschillig 'welke methode hij daarbij
wenschl toe te passen.
4. Op verzoek van eenige belangstellenden
stel ik mijne bemiddelipg opnieuw 'beschkbaar
voor den aankopp vap gras- en klaverzaad vopir
'den aanleg van nieuw' grasland. Daar de levering
van het zaad onder controle van het proefstation'
vTij Wat tijd in beslag neemt, is het zeer ge-
wenscht spoedig te berichten of men hiervan
gebruik wil maken.
5. Adviezen en hulp worden kosteloos Ver
strekt.