NIEUWE Ullikiil CÖlffi Van aiiea* en nog wat Rechtzaken Vergaderingen. Spiritisme Land- en Tuinbouw «CC. ""aiwjbliHDjB RDADw Het laatste meetje van het, japy is aangesne den, de iU.onk.ere uagen voor merstruis zijn in aantocht en net zpi niet tang meer duren or we luiden den ouaen neer1, dien we i9Zu nuemuen, uu. Evenmin van zn zes voorgangers Kunnen we ook, hem geen pluim op den npod stenen. UpK li ij beantwoor.due' niet ax® ne verwapi tingen wat meer zegt; was geen naar üeter dan de zes over leden broertjes. „Van de oooden niets dan goeds,'' zegt net spreeKwoord, open we zeggen niet te veer als we beweren dat ook i92u met een zwarte Kool zal gebo'eKstapi't wprden in ue gescnieduiaan wan 's lands nistone. W.e üieve® kuiten den opriog, dat is waar, niapy de na weeën öieven ons niet gespaard, we voelen de 'tiKken even hard dan ue uaKKeieiende ouren esn dc roem „van het v.eid van eer" treat ook ais een schaduw over onze lage westers manueii. den jnetscii Krijgt wat nij waard is en ais ue regeer ders rijp zijn voor zeirere gropte gebpjuwen, oen, dan moet men van liet volK geen wijze uaap yerwaenten. VVe mogen ai blij zijn ais wij geen abnormaliteiten hennen te vermeiden en ais net ai zoover geKomen is dat een „dagblad vap Noprd Brabant 'meent te moeten vermeiden, uj'H „de iaatste Zondag een rustig verloop haft, en geen vechtpartijen plaats vonden," welker oor zaak het blad met neKend is, aak zijn we ge neigd uit te noepen, o tempora a mpres, wat zijt ge aan het degeradeeren. is net te Furmerenu ai niet zoover geaomen dat de burgervader iot hcii dei dorpelingen een zwarte iijst moest aan leggen Die. „zwarte iijst" bevat momeuteei zes namen, en de gesignaieerden is op ppene van sluiting der cai'e'6 verboden, sterhen drank te schenken. De helft van dit nobele zestal zijn drie minderjarige schoonen, dames met geen geen brandscnoon zeueiijkueiusregister. Maar »jve zuilen den eersten steen niet werpen op dp Purmerendsche dames, omidat er zooveien zijn, wie bet K'waad niet van het voorhoofd te lezen valt. Zij gaan vrij uit, omdajt de wereld niets ten hunnen nadeeie weet te zeggen. Ook in de brave Menderihken schuilen niet altijd j'ongelin- 'gen van eer en deugd, en wie de ongereptheid van zijn reputatie openlijk van de daken predikt, dien moet men juist in het yizïer houden. Een Duitech blad bevatte dezer dpgen een uit voerig verslag van den feestavond van den oiub ,der ongekuste jongelingen. Hoewei iOOü perso nen aan het festijn deelnamen, kian de vereeni- ging slechts boden op elf leden, mitsgaders een eerelid. De oprichting van een club van „unge- küssten Jungfrauen", die men in Wattenscheid ovei-wpog, muest worden opgegeven, ómdat er in de geheele stad een bevolking van 70.000 zielen geen enkele jongedoehter te vindek was, die voor het lidmaatschap in appmerkmg kon komen. Eert de vrouwen, Zij weven en vlechten Valsohe haren Door de echten, heeft een grappenmaker gezegd, met een variatie op een bekend gezegde, waarin de zwlakke sekse hulde wordt gebracht. Wat zie je er vanavond weer prachtig uit, sprak een jeugdig echtgenoot tot zijn vrouwtje, jammer dat het zooveel geld kost. Ach wat, klonk het, daar geel ik niets om, ,als ik jou ma,ar gelukkig kan maken. Ja, sprak een ander, de vrouwen zijn kólos- ,saal weerhaanachtig. De mijne heeft jarenlang mij om een automobiel gevraagd, en nu, nadat 'wij er eens mee uit zijn geweest en zij haar neus 'been en vier ribben beeft gebroken, nu heeft ze er al weer genoeg van. Als de teeKenen zich niet bedriegen dan is er volgend zojner vopr de heeren iets nieuws aantocht Uit Engela.nd kpmt het snuifje. Geen strop, maar houten hoeden zullen het komende zomer de 'blonde en peper-en-zout-kleurige bak ben dekken van het mannelijk deel der natie. Het hout in dunne, smalle reepen gesneden zal op de zelfde wijze als stroo wórden gevlochten, en gebleekt worden. Of de houten hoed een be zuiniging geldt, meldt de berichtgever nïet. In die richting we bedoelen bezuiniging loopt het niet hard. Het kan ook niet, wanneer van hooger hand geen beter voorbeelden komen. De oproerige krabbelaar in Het Volk steekt er de draak mee. Bij> Kon. Besluit is bepaald de livrie beter gezegd het offioieéle ambtscos- 'tuum voor voorzitters en bezoldigde' leden van Kaden van Arbeid, benevens hunne ambtenaren, De donkerblauwe lakensche rok moet voorzien zijn van vergulde khoopen met gekroonde W.s en goud geborduurd stiksel op kraag en langs den zoom. Verder wordt de steek met degen omschreven en de gouden streepen langs den pantalon. Het zal snoezig stapp voegt de schrij ver er sarcastisch aap toe, naaiar dat is nu de manier waarop de regeering appschpjuwelijk on derricht in ambtelijke zuinigheid. En dat er lukraak omgesprongen wordt bij de off'icieele lichamen, bewees de staking 'M-r 'de Haagsche gasfabriek. Toen onlangs 50 werk lieden het bijltje er bij neer legden bleek, dat men ze kon missen. Een ingesteld onderzoek elverde op dat er nog 145 man gemist k'on wor den e(n in korten tijd kon de gemeente worden ontlast van 288 werklieden en 158 ambtenaren Een voordeeltje van eenige honderdduizenden per jaar. j We meeuen dat de bezuiniging uit een ver keerden hoek komt als het om een paar gaat, zooials de vorige week bleek, toen Prins Hendrik op een klopjacht was te Hoek van Hol land en de drijvers staakten, omdat f8.50 per dag te weinig was. De eisch f5.werd inge willigd en voort ging het. Gelijke mnoniken, gelijke kappen en of jo voor een particulier baasje of een koog perso nage Werkt, het is gelijk. In Duitschland, wiaar 't democratisch windje nog altijd waait, huldigt ,men die meening ook. Een brief, geadresseerd Kantobr te Berlijn als onbestelbaar geretbur- neerd, met de .opmerking dat er geen Konink lijke Hooglieden meer bestaan in Duitschland, zoodat, wil de brief besteld worden, het op schrift moet luiden: „aan Frau von Preusen." We zijn toch op vreemden bodem en daar om nog even een dramatisch verhaal, getiteld. „Liefde overwint alles, óf de gefopte grensbe ambten." Een Duitsch ingenieur had trouwplan nen, maar hij zag zich verplicht zijn huwelijk uit te stellen, omdat zijn Iblrui'd, die in een na burig land woonde, geen pas kon krijigen. Maai de liefde is slim en hij bezon een plan. Hij kwam met zijn bruid overeen in een grensstadje bij haar te komen. "Met de politie kwam hij overeen aan de grenspaal te trouwen, hij ter eenre, zij ter anderen kant. Toen de plechtigheid vol trokken was, tilde hij zijn bruid, die nu van Duitsche nationaliteit was, op, zette haar over de barriere en verdween met haar in het ge reed staande rijtuig. Geen dier beambten had de bevoegdheid tusschenbeide te komen. We besluiten ons overzicht met een berichtje uit de voetbalwereld. Wie geen onebkende is op dit terrein weet dat dé heer Tromp de nestor is van het scheidsrechteroorpsHij leiddie onlangs een wedstrijd op een terrein. Naam djoet niet ter zake. Op de tribune zaten twee jongelui vouJw1 in het broekje, verlakte schoenen, kleurige klee dij, kortom keurige knapen. De heer Tromp komt in het veld. „Sag John, wie is die vent, sag John kijkt gewichtig door de ooghaartjes heen. „Weel niet ,sag. Wacht in 't uchtendblad." Slaat de courant open zoekt het overzicht langs naar de besprekingen vap den wedstrijd en leest: ',,De nestor zal scheidsrechteren." De ander, met het neusje, viezig opgetrok ken „De Nestor, De Nestor."'.nooit van ge hoord.... zeker weer zop'n nieuweling." sloeg hem met' een ongeopend knipmes een bloe dende wonde in het hoofd. Tegen hem vovJerd) het O.M. f25 boete subs. 25 dagen hechtenis. De werkman J. A. E. te Wervershoof was druk aan het baggeren in den polder De 4 Noor derkoggen", maar werd toen op die bnoi gezet door den rijksveldwachter De Groot van Andijk Het polderbestuur is zu;nig op die lekkere bagger en de officier apprecieert het grotoelijk's, zooals bleek' uit zijn eisch f 10 boete suis. 10 dagen. De landbouwer Pieter IC. te Hensbroek, was altijd dikke vrienden'met zijn buurman den veld maar was er gezegd: ónder u zal nieT gevonden' werden.... die de derden vraagt, want aj. wie zulks "doet is den Heere een gruwel. Het zijn niet de geesten, die onze kennis moe ten bijbrengen of verrijken aangaande het leven na den dood, het is God zelf, de Heer van leven en dood, Die het gordijn, waarachter de geesten wereld is verborgen voor onze waarneming, moet wegschuiven, willen We inzicht ontvangen ïn de ze dingen. Het is daaróm zondige miskenning van Gods openbaring, wanneer wij onze wijsheid zoe ken 'bij de geesten der gestorvenen. Welk een rijk- don; van kennis is het, welke God ons in 'Zijïi Woord geeft. Enkele verzen na het verbod van wachter, maar w&'s er een kink in den kabel het dooden-vragen lezen wij: „een Profeet, uit gekomen, omdat buurman heeft geverbaliseerd j het mdiden van u, uit uwe broederen als mij, zal wegens hel laten losloTnen van kinnen-nullen a ,u de Heere uw God verwekken, naar Hem zult gij hoeren.'" Dat is de profetie van den komen den Messias. En Christus Jezus, Hij Twee A lkmaarsche specialiteiten Willem B. en Gerrit P., die hun overmoed hadden gelucht door eenige vreedzame Haarl. trapapassagiers af te ranselen en deswege tot 2 maanden gev. wapen veroordeeld, hadden goedgevonden tegen het von nis in verzet te komen. Hun ltogenopit in de greep 'van Justitie, Hendrik K. had maar wijselijk in het vnonis berust. De opposanten beweerden nu wel een persoon met name BC. te hebben afge ranseld, maar da,t wals uit „verbouwereerdheid"1 omdat deze, wiens kameraad reeds door Hendr. K. bewusteloos was géknkot, hen met een mes had gedreigd. Nu, de verbouwereerdheid van deze jongelieden, laat zich uit hun optreden wel aan zien en de officier schatte die op de juste waar de door bekrachtiging van het vonnis te vragen. De Urker visscher J b'. K. bewoond het huis Wan een arme weduwe, die de reparaties niet kan bekostigen en louter uit humaniteit vïschte hij uit zee eenige battings op, waarvan hij door den timmerman een nieuwe goot liet maken. De rijks- vevldwachter k'wam er echter achter en verhin derde dit nobele voornemen, djopr het hout in beslag te nemen. Ter zake van deze jtuterij vor derde het O.M. heden tegen K. f40.boete subs. 40 dagen hechtenis. In Harenkarspel woont de agrariërsfamilie Goedhart, die voortdurend overhoop ligt met den landbouwer G. Bono tover het eigendosrecht van een voerpad, of zoo, iets. Op 14 Augustus raakten ze des avnods weer aan het schelden met Bono'si vrouw, waarop Corn. M. een broer yan de vrouw en een Heldersche vissóher, voor geen klein ge ruchtje vervaard, zich ook' met de zaak bemeoi- den en al heel spoedig op een reuzemanier met alle leden der familie G. met de 2 vrouwenexenf- plaren aan het bakkeleien raakte. Allerlei strijd materiaal, een blikken bus, een kloet, een snik 'en ik weet niet wat nog meer, werd gebezigd, maar het slot was dal z'wlatger Kees, nodankk: wegens het laten losloopen van kippenpullen a das veldwachters erf. De breuk zal nog wel groo- ter worden nu de officier f 25 boete subs. 25 dagen tegen Piet eischte. Twee jeugdige ingezetenen van Broek' op Lan- geDdijk A. S. en D .de J. die op 10 October wat te veel aan Bacchus hadden geofferd' werden ver toornd op Gerrit Groen, die verzuimde hen be leefd goeden avnod te wenschen. Zij wezen Ger- trit nadrukkelijk op dit gebrek aan manieren, idoor hem met hun tweëen een pak slaag te ge ven. Het schijnt echter niet de goede methode te zijn, die deze opgewonden heeren in toepassing .brachtén, althans het O.M. vorderde tegen ieder ff25 bqete subs. 25 dagen hechtenis. Ook een drietal ingezetenen van Avenhorn "Berkhout e.a. waren gebeten op den landbouwer Boots, die geklaagd hiacl dat ze bagger hiaHdlen weggehaald uit de sloot Jfcaor zijn erf. Toen zij ®u op 2 October Botos ontmoetten in zijn bóótje waren de rapen direct ga,ay. Et ontstond eerst een zeegevecht, dat later op het land werd voort gezet. Boots werd door Piet K, bestookt, mét een baggerbeugel en verdedigde zich vurig met een roeispaan. Toen kwamen de heeren KV P. B. er bij. Klaas smeet Boots op den grltoiden .Diet gaf hem een pak met zijn eigen roeiriem, met gevolg dat dit roeiwerktuig brak. Botes diende nu een vordering in van vijf gulden tot schadfeVer- góeding. Eer heel schappelijke taxatie. De vor- ïderlng van den officier die nïet zoa gauw te vreden is, was echter belangrijk' hooger, n.m. f25 «boete subs. 25 dagen vaar elk der "delinquenten. 4 zaken werden behandeld' met gesloten deu- Jten, waarv an niets kaai worden gemeld, en dus het voordeel hadden dat we dit verslag belangrijk' kunnen verkorten. Hl. Hooger dan de critiek' van wetenschappelijke zijde, d.w.z. van "wetenschappelijke mensehen, die bij hun onderzoek tpeh altijd moeten uitgaan va® onbewijsbare beginselen en zich als ieder mensch laten leiden door gemoedsovertuigingen, waaraan zij „geloovig' 'vasthouden, staat voor den ge loovige de critiek van Gods Woord. Niet als zóu de geloovige de wetenschap minachten, integen deel, wat zuivere en 'ware wetenschap is, berus tend op onloochenbare feiten, waarin geen sub jectieve beschouwingen en afleidingen van w'eten- tenschappelijke menschen zijn tusschengesdioven, wordt door hem gaarne geëerbiedigd en aanvaard. Tusschen zulke wetenschap en de Schrift bestaat geen strijd. Maar mede omdjat „de" wetenschap zoo vaak geconstrueerd wprdt 'djopr en yereenigd .wordt met subjectieve inzichten en 'beschouwingen, daarom buigt de geloovige het diepst voor de critiek. van het Woord van zijn God. Dat geldt ook ten aanzien van het spiritisme. Welnu, vopr- ,al op grond der Schrift kan de geloovige de gees ten-hypothese niet aanvaarden. Nergens wordt in de H. Schrift geleerd, dat er nog e en gemeenschap der dooden met de leven- 'ziin kracht en moed voor de overmacht moest den bestaat. De dood is een Hgeheele breuk met vluchten. Thans stond hij echter terecht, omdat- j het leven aan deze zijde des grajfs Volgens den hem was ten laste gelegd, dat hij verschillend!; j Prediker hebben de dooden geen deel meer m die leden der familie G., Willem Jan en diens vrouw 1 ze eeuw in alles, wat onder de zon geschieut. Gok met een mes sneden en steken had toegebracht, de gelijkenis van den rijkep man en Lazarus is Eisch 1: maand gevangenisstpalf. Op een geweldige manier schold Corn. H. een Heldersch werkman, zekere juffrouw R, die zijn ongenoegen had opgewekt, de hui vol- te wijl de- fce waardige dame bezig was met straatvegen. De beleedigde dame zette den bezem tegen den muur en liep naar het'bureau van politie om klacht te doen .Eisch f 15 boete subs. 15 dagen hechtenis. Twee verliefde Egmond Binner jongelieden raakten in twist over een aardig dorpsmeisje en rolden tenslotte voer den grnoid als razende aan „¥arr Konmkllke Hoogheid Prinses «Hem- stekelvarkens. Een hnuner, ^^'ja^eJ-A^ R. rich von Preusen" is dezer dagen aap het post- die zijn tegenstander niet kon overmeesteren, heel leerzaam. Daaruit kan wel opgemaakt wor den dat de gestorvenen herinnering hebben am wat zij op airde hebben doorleefd. Maar als de rijke, die in zijn leven God niet heeft gediend, aan Abraham vraagt zijn broeders op aarde te mogen waarschuwen, wordt hem dit geweigerd. Zij hebben Mozes en de Profeten, d.w.z. de Schrift dat zij die hooren, ontvangt hij ten antwoord'. In dit verband wordt door spr. Aok behandeld! de bekénde geschiedenis van Saul te Endor. Hier is de zielkundige verklaring zeer goed mogelijk. Denk slechts aan den toestand van Saul. Hij, de man, die zoo dikwijls vlagen van waanzin heeft, verkeert in buitengewone overspanning. Het ster ke leger der Filistijnen zal hem straks overvallen en naar alle menschelijke 'berekening verslaaln. In men daar had opgeborgen om zijn kermis roes uit zijn angst zoekt de koning overal uitkomst Ma^ te maffen. Het beviel hem niet in zijn logies en hij ttevergeefs. Zelfs het orakel gee.t geen anuwnrd 'trapte toen do deur in om weer in vrijheid te De Heere zwijgt Fm nu, in den laateten donkeren komen. Bernard staat ondajnks zijn jeugdigen leef nacht voor den slag, neemt hij ten einde raad to- 'tüd al bekend als een dironkebroer, wat de pre- vlucht tot een waarzegster, aan wie hij gt sident een groot schandaal npemde. Eisch f20 -Samuel, den proefet te doen bpkomen. De vrouW boete subs. 20 dagen hechtenis. geeft aan zijn Wensch gehoom Zij ziet een 0|ud man opkomen, met een mantel bekleed. Nergens eeh- De Alkmaarsche los werkman Jac. T. H., nam ter vermeldt het verhaal dat SaulSamuel ziet, de vrijheid zich po clandestiene wijze gemeente- Maar hij gelooft het medium en spreekt tot de gas te .verschaffen, door huiten den meter om geheimzinnige verschijning, welke de vrouw zegt f," slang M> de hoofdleifcg te kpopelen. De te zie». Het ve.-h.nl geeft met de» imtaB de ir.eteropnemer snapte eeSter die mooie uitvinding vmnw een opze t olijke tedriegster is Spr. be- - schouwt haar als iemand, die macht had over Zwager Kees beweerde echter stijf en sterk', dat hij geen mes had gebruikt. Wel gaf hij toe op de Goedhartjes te hebben losgetrmomeld, maar al- ;leeu met strijdmiddelen die hij op hen had ver overd. Het was een langdradige za^k', die zelfs tot na de pauze de aandlacht der rechtbank nog in beslag nam, Dink zij'natuurlijk ook de acti viteit van Willem's verdediger, dïe zijn best deed .zijn cliënt zonder kleerscheuren uit het gedrang te halen. Tot dusver mocht hem dit echter nog niet gelukken, want het O.M. vorderde 4 maan den gevangenisstraf tegen Corn. M. o Het Venhuizer arrestantenlokaial alias schuur tje had op 19 December heel wat te verduren van B. J. G. een 19-jarige Grotoebroeker, wien en wie naar Hem hoort, W»mrlïjk' hoort met het oor zijner ziel, hopirt dingen, die hem voor djit leven kracht en moed geven, hoort ook van een toekomst, die hem met een ziele weelde vervult, zooals geen spiritistische verschijning hem verschaffen kan. Een Christen mag zich daarom cjok' niet aan het spiritisme overgeven, omdat het, zenuwslo pend als het is, een voortdurend gevaar is voor lichaam en ziel. Op de ballucinabe's en de daar mede gepaard gaande inspanning der zenuwen volgt een groote reactie, welke zich openbaart in uitputting en soms zelfs den mensch onder mijnende ziekten. Bovendien, wij hebben onze ziel niet om haar zopi te misbruiken. Heel ons be staan en in de eerste pkia<ts onze ziel hebben wij te wijden aan God, onzen Schepper. Niet door het nemen van op zichzelf misschien interes sante, proeven van ons psychisch vermogen, maar door met ons zieleleven Gpd te dienen, in alles, beantwoorden 'wij aan onze bestemming. Wij veroordeelen het spiritisme, ppk al willen wij niet voorbijzien dat daardfopr -velen, die -ver stokte Godloochenaars wiaren, zdó niet tót' er kenning van een levenden God, dan toch tpt de aanvaarding van een algemeen Godsbegrip gek'o- meri zijn. Ontstaan in een tijd, wajayin het dorre pn verderrende Materialisme sterk zijn invloed deed gelden is het spiritisme mede een factor geweest die dat Materialisme ten val bracht. Vele ge leerden die eerst van het bestaan der ziel niet wilden 'weten, hebben leeren inzien dat er toch waarlijk nog 'wel iets anders dap een louter stoffe lijke wereld bestaat. Maar zijn velen door zulk een geestengelopf be vredigd, een Christen mag en k'an diaayam niet ^genoeg hebben. Hij moet hét spiritisme zelfs vol strekt afkeuren. Het is opmerkelijk hoe weinig de spiritisten te weten komen, aangaande het le- Ven hiernamaals-en dat niettegenstaande zij zoo dikwijls met de geesten in aanraking zeggen 'te kpuien. Van deze magere resultaten geeft spr. een staaltje uit een Spiritistisch orgaan. Hij vraagt óf dyt nu het jgeestesvoedsel is djalt het' (otude geloot verdringen moet. Ejn is 'deze schraalheid der spiritistische mededeelïngen nïet reeds een sterke aanwijzing, dit de z.g. onthullingen der geesten in plaats van reëel eerder, zij het dikwijls te goeder trouw gegeven, phantasie-prpiducten van mediums moeten genoemd worden? De 'Sjehrift, die geen phantasieproduct is, maar rechtstreeks geïnspireerde Godsspraak, onthult meer aangaande het leven hierna dan dé verst gevorderde spiritist. Zij schenkt ons dezen vas ten troost, dat vppr de ziel van hem, die in Chris tus sterft, de poorten des hemels zich dadelijk ontf 'sluiten. Met volle bewustzijn deelt de geloovige 'straks in de zalige gemeenschap met zijn Verlos ser. Maar het wee wordt door Goids Wóprd uitge roepen over hen, die huiten Christus sterven. Hen wacht eeuwige smart. Ook' daarvan spreekt de '•Schrift, om den mensch tot zijn eigen welzijn te waarschuwen. Want er is .afwending van dat eeuwige wee. Wie nu tot Jezus vlucht, wordt door Hem van alle schuld en zpnde gereinigd. Die vindt in dit leven waren harte vrede, diens zïel wurdl bij het sterven met haaf Verlosser ver- eenigd en diens lichaam wordt in de groote vol einding der eeuwen in onverderfelijkheid opgewekt Want die in den Zopn gelopft, die heetft het eeuwige leven. Aldus in hopfdtrekken de lezing van Ds. Hoek. Aan het einde ging hij in dankgeWl voptr en na dat Ps. 73:13 gezongen Was, ging de flink be zochte vergadering uiteen. I voor de meeste andere mensehen verbórgen krach- ten der ziel. Als zoodanig heeft zie de hallucinatie- van den ouden man met den mantel en heelt ze den waan met hem in gesprek ti zijn. Zoo opge vat blijkt de Sch ift dus ook hier toet te leeren dat er metterdaad een verkeer tusschen levenden er. de géesten der dboden plaats vindt. Het is trouwens opmerkelijk dat Samuel hier niet een geest is, maar een gemnntelde oude m!a®. Zelfs al zou hier werkelijk het opkomen van Samuel zijn. dan is en blijft zijn oproeping door de vrouw en het vragen van Samuel door Saul I toch zonde. Want de Schrift verbiedt dergelijke I praktijken ten strengste. In Deut. 18 wordt uit- MEÜEDEELINGEN VAN DEN RIJKSLAND' BOÜWCONSULENT TE HAARLEM. 1. Gelegenheid om mij te spreken bestaat ie dere maand op één Marktdag te Purmerend d'en eertsen Dinsdag in de Doelen, te Hoofddorp dien eersten Donderdag in de Beurs, te Amsterdam den tweeden Maandag in de Pool Damrak', ta Alkmaar den tweeden Zaterdjag in het LandbouW- liuis kamer 3 Voordam, te Schagen den derden Donderdag in café Boontjes, te Hoorn den der den Zaterdag in de Witte Engel, telkens van; 10.30 tot 12 uur. i Voorts ep iedere plaats in mijn ambtsgebied (Noordholland behalve Terschelling en het ge deelte ten oosten van den Amstel) op schriftelijk .verzoek, op een overeen te kómen dag en uur. 2. Volwassen personen, die zich dopr eigen studie eenigszins op de hoogte wenschen te stel ler. van de theorie der bemesting, veevoeding, plantenteelt of kennis van den grond, kunnen zich tot mij 'wenden om hulp bij hunne studie. r 3. Wie in zijn boerderij accuraat Wil boek houden, kan hij zich tot mij w'enden pan vóórlich ting. onverschillig 'welke methode hij daarbij wenschl toe te passen. 4. Op verzoek van eenige belangstellenden stel ik mijne bemiddelipg opnieuw 'beschkbaar voor den aankopp vap gras- en klaverzaad vopir 'den aanleg van nieuw' grasland. Daar de levering van het zaad onder controle van het proefstation' vTij Wat tijd in beslag neemt, is het zeer ge- wenscht spoedig te berichten of men hiervan gebruik wil maken. 5. Adviezen en hulp worden kosteloos Ver strekt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1920 | | pagina 3