Piotestveipderiiip tegen Langedijk één. No 12, Woensdag 0 Februari 1021. 30e, i&argang KNding naar Maat RECLAME. Pyramide-Peer, 1*-» k«n>. tcabst NIEUWE LASIiEDUKER COURAiïT. kpr. aan Eindhoven, Waar men een jaar terug den wij centrale bureaux en centrale keukens. aan - - Werd de centralisatie doorgevoerd tot in het ge zinsleven en in vrijheid, en placht men met den Duitschen Rijkskanselier von Bethmann Hollw'eg te zeggen: „Nood kent geen gebod." Wat beteekenl eigenlijk centralisatie. Centrali satie is belichaamd in de Fransche Grondwet. Daar wordt in de Grondwet gezegd: Frankrijk wordt, verdeeld in: Departementen, de departe menten in Communes, de communes in Arrondis- gekomen is tot Groot Eindhoven, door all'er wil en wensch. Toen werden bijgevoegd twee ge meenten, die behoorden tot de aioht kapitaalkrach tigste gemeenten van ons land. En nu? De finan- tieele lasten en zorgen zijn drukkender dan ooit., volgens het 'woord van den wethouder van Finan- tien. Geachte vergadering! Reeds lang genoeg is thans door mij gesproken, en verklaar ik thans de vergadering voor geopend, en geef het Woord aan den heer Ytsma, voor het uitspreken van zijn rede. De heer Ytsma neemt thans het 'woord, en zegt Donderdagavond j.l. werden in de café's „Wel gelegen" en „Markktzicht" te Broek op Lan- gendijk, twee groote Volks-Protest-Vergaderingen -gehouden. In het eerste lokaal trad op als Spreker de heer Ytsma met ais leider der vergadering de heer S. Wagenaar. Toen 'wij de vergadering in „Welgelegen" bijwonende om ongeveer zeven uur de zaal binnentraden, was deze reeds van voor tot achter bezet met een se'hare van belangstel lenden niet alleen, maar om het zoo eens te noe men alle „activisten", om met kracht en klem van het woord te protesteeren tegen de vereeni- ging der vier Langedijker gemeenten. De leider jder [vergadering, ide heer S- Wagenaar, neemt het woord om de vergadering te openen en zegt ongeveer het volgende: Wij ziSethtns Inerdezervergadering Vereenigd ben wij niet gedaan wat gedaan moest worden? nm te orotesteeren tegen de vereeniginig van onze Daarom kunnen wij er trotsch op zijn, tot de ,vier gemeenten. Wanneer wij zoo het wetsontwerp Broekers te behaorenMaar het gaat thans zooals over de vereeniging, dat voor mij ligt, inzien, het met den man is gegaan, die Barbertje had zou men geneigd zijn te zeggen, dat er weinig vermoord, en hangen moest, omdat hij leed aan alt te protesteeren, omdat hierin reeds alles eigenwaan. Velen uwer zullen die geschiedenis Moor rlie tp.o-p.n kennen, maar toch wil ik) ze u nog eens verhalen. Thans Wordt de leer opzij gezet. De al'oude "burgervader is weg, bestaat niet meer. Vroeger had de burgemeester een laag salaris en was het een eerebaantje. Maar hij deed zijn eigen zin, wat hij in het belang achtte van zijn gemeente. Maar nu geeft men hooge salarissen, en zijn het amb tenaren die gedrild zijn en buigen, en gehoorzaam: doen wat de Hooge Heeren in den Haag willen, want zij kunnen misschien nog promotie maken. Vroeger had men een burgemeester, die op de sementen. Wanneer nu daar een of ander gedeelte .hoogte was met alle plaatselijke toestanden, nu ongeveer het volgende: Geachte Vergadering! Wanneer ik in den laatsten tijd aan de vereeni ging van onze gemeenten dacht, kwam mij steeds weer in de gedachte het lied: Wij leven vrij, wij leven blij, Op Neer lands dierb'ren grond." E>n was het dan wonder, dat men minder en thousiast gestemd 'werd, bij het hooren van dat lied? De voorgeschiedenis van het wetsontwerp is u allen natuurlijk bekend. De heer Wagenaar heeft u reeds zooveel meegedeeld en ook ik Vraag 'denmgen Gods met hem of men ooit iets aan ons is tekort ge- komen? Hebben Wij ons niet altijd gered? Heb niet aan den innerlijken wensch van de regeering voldoet, neemt men de revolutionaire schaar en knipt dat stuk ai' om het bij een ander gedeelte te voegen. Dat is de revolutie! Het systeem van decentralisatie is echter ver vat in de Nederlandsche Grondwet. Onze Grond wet zegt niet: Nederland wordt verdeeld in.... maar: Nederland bestaat uit elf provinciën; en .daarom is onze Grondwet opbouwend. Men be- fgint hier van onder af, gelijk een vol'k groeit „sturen" ze vanaf hoogerhand een baron of een jonkheer; allfe ambtenaren, die afgeëxerceerd zijn in de bureaucratie. Nu heeft men reeds op de 8 Nederlanders boven de 25 jaar 1 ambtenaar, die alle een onderdeel vormen van de staatsmaehnie. Dc plaatselijke belangen worden opgeofferd in het- belang van vadertje Staat, die voor allen en aLes ?orgt, maar op kosten van de burgers. Zoo dat wij hier in ons land hebben een volkomen geslaagd en in alle finesses uitgewerkt ambtena- is decentralisatie. uiteen en ineen is gezet. Maar wij, die tegen .vereeniging zijn, Willen toch protesteeren, en on danks dit wetsontwerp, zijn wij bij de behan deling daarvan, reeds gevallen over art. 1, waarin wordt gezegd, dat de vereenig]ing zal plaats heb ben op 1 Januari 1922. De dubbele Raad, die gekozen moest Worden volgens art. 133 van de Gemeentewet, hetwelk is gebeurd zonder stem ming. verklaarde zich Vereenigd ook nu zonder stemming tegen de vereeniging. Wij hebben ons toen afgevraagd: hoe kunnen wij tegen de ver eeniging ageeren, en drie middelen deden zich daartoe voor; le. door het advies van den dub beien Raad; 2e. door het zenden van adressen aan de maochthebbers3e. door het houden van protestvergaderingen. De andere dingen, die ten 'dienste zullen zijn aan onze actie, zijn uitvloei sels van deze drie middelten. Onwillekeurig is de vraag ook naar voren ge bracht: „Hoe is men gekomen tot de idéé van vereeniging?" En het antwoord daarop is m.i. licht te geven. Onze Minister van Binnenl'andsche Zaken, Ruijs de Beerenbrouck, heeft een schrij ven geznoden aan de verschillende C. der Ko ningin om te onderzoeken, welke gemeenten naar hun oordeel voor samenvoeging in aanmerking komen .Hij toch, was voorheen C. der Koningin in de provincie Limburg. Daar Waren veel kleine plaatsen van 400 tot 600 inwoners, die zich niet meer konden redden door de finantieele las ten, die al zwaarder begonnen te drukken. En zoo kwam hij op de idéé van die keine gemeenten, vele tot één groote gemeente samen te voegen. En daar is wat vóór te zeggen. Maar nu, na dit rondschrijven Van hem aan de verschillende C. is ook het oog gevallen op den Langedijk. Konden die kleine gemeenten zich niet redden op finantieel gebied, met Broek is dat anders, dat kan zich zelf heel goed redden, en heeft dit al tijd kunnen doen. Wanneer wij nu eens eenige eeuwen terug gaan, naar het jaar 1730 den 17 Nov., toen werd door onze vaderen het Tiend recht, dat van deze gemeente geheven werd, af gekocht voor 20,300 gulden, terwijl Zuidschar woude thans nog ieder jaar 500 gulden daaraan moet betalen. Toen reeds 'Was onze gemeente dus zelfstandig. En nog mag) Broek op haar zelfstan digheid bogen, en zijn w'ij er ook altijd prat op gegaan Broekers te zijn. Wij hebben ons steeds in elk opzicht gered. En nooit is men. een cent aan ons tekort gekomen. Zelfs het Rijk niet. Om de vereeniging tegen te gaan moeten Wij met kracht protesteeren. Dit is gedaan door den dub- beenl Raad in zijn rapport. Er is geadresseerd met een adres met zooveel handteekeningen, waar i Stel u dan voor een gerechtszaal', met' een tafel, waarover een groen kleed, en daar achter gezeten de Rechter. Gerechtsdienaar: Mijnheer de Rechter, daar is do fm an, die Barbertje vermoord heeft. Rechter: Die man moet hangen. Hoe heeft hij dat aangelegd? i Gerechtsdienaar: Hij heeft haar in kleine stuk jes gesneden en ingezouten. Rechter: Daaraan heeft hij verkeerd gedaan. Hij moet hangen. 1 Tot IS FV.Grau.ri een groot. Voor hen die gaan trouwen een zeer geschikte gelegenheid. Stalen op aanvrage franco thnis. Wij garandeeren al onze kwaliteiten. Adres van vertrouwen. SPAANDER Go. ALKMAAR. Btloeiiiisferü HE HliS 1" biedt aan: 3 en 4 jarige in de beste soorten, tegen zeer lage prijzen. Nu de beste planttijd. GEBRs GROEN, St. Panera». Lothario: Rechter, ik heb Barbertje niet ver moord. Ik heb haar gevoed en gekleed en ver zorgd. Er zijn getuigen, die verklaren zullen dat ik een goed mensch ben en geen moordenaar. Rechter: Man, ge moet hangen. Ge verzwaart uw misdaad door eigenwaan. Het past niet aan iemand, die.... .van iets beschuldigd is, zich voor een goed mensch te houden, i Lothario: Maar, rechter, er zijn getuigen, die het zullen bevestigen. En daar ik nu beschul digd ben van moord Rechter: Ge moet hangen. Ge hebt Barbertje stukgesneden, ingezouten, en gij zijt ingenomen met uzelf.... drie kapitale delikten. Wiet zijt ge vrouwtje? Vrouwtje: Ik ben Barbertje. Lothario: Goddank. Rechter ge ziet dat ik haar niet vermoord heb. Rechter: Hm... ja.... zoo! Maar het inzouten? Barbertje: Neen, Rechter, hij heeft mij niet ingezouten. Hij heeft mij integendeel veel goeds gedaan. Hij is een edel mensch. Lothario: Ge hoort het Rechter. Ze zegt, dat ik een goed mensch ben. Rechter: Hm.... het derde punt dat blijft be staan. Gerechtsdienaar, voer dien man weg, hij moet hangen. Hij is schuldig aan eigen'Waan. Grif fier, citeer in de piraemissen, de jurisprudentie van Lessing's patriarch. Thans wil ik in de eerste plaats aantoonen, dat Eerst krijgt men het gezin. Dan de gemeente, renmonopolie. Na deze emer algemeene be Daarna het gewest. Zóo is de Scheppingsoxdon- schouwingen, kom ik thans in het bijzonder meer nantie des Heeren. Zij is decentraliseerend. Maar tot onze gemeente. de centralisatie houdt geen rekening met de or- 'Ik !wil dan ook nu verder gaan met uiteen te ningen Gods. zetten, dat: „Samenvoeging uit hisitoriacihe be- Een plant bestaat uit afzonderlijke cellen. Ie- weegredenen niet toelaatbaar is. derc cel vormt een zelfstandigheid. Deze voegen Reeds vele eeuwen is onze gemeente zel'fstan- 'zioh aanéén en vormen tezamen de plant. Dat dig. Vroeger behoorden wij aan Friesland, van daar dan ook de naam West Friesland, maar de natuurlijke scheiding, de Zuiderzee vormde zich, en waren iwij van Friesland gescheiden. Niettegen staande dat bleven wij Friezen, en wanneer deze tegen de Hollandsche graven ten strijde trokken sloten de menschen hier vandaan zich bij hen aan Maar toch scheen men bang te zijn voor den Graaf Jan van Avesnes, die woonde op het kasteel „Toernenburg" bij Alkmaar. In 1299 .gingen de gecomit teerden van hier dan ook naar hem toe, om hunne onderwerping aan te bieden, en beloof- 'den trouw aan zijn gezag. Toen reeds was men ook in Broek zoo energiek om het Tiendrecht af te koopen voor een bedrag van 20,300 gulden. Ter wijl Zuidscharwoude nu nog ieder jaar een groot ,bedrag daaraan moet betalen. Vier eeuwen geleden kregen de drie zuidelijke dorpen van Karei V, Keizer van Duitsehland en Heer van Nederland, het voorrecht, tezamen .te mogen vormen een stad als burgerlijke gemeen te. en één parochie als kerkelijke gemeente. Wat een onderscheiding! Maar Karei V werd echter bedankt voor die eer. Hij, bekend echter om zijn centraliteitspolitiek, heeft de samenvoe ging niet geforceerd. Dus toen reeds in de Mid deleeuwen, was men bezig aan centralisatie. Voor de Hervorming waren wij Kerkelijk één, maar ïia de Hervorming ging Noordscharwoude afzonderlijk, en Zuidscharwoude en Broek op Lan- gendijk bleven gecombineerd. Iedere -gemeente had haar Kerk, maar in Zuidscharwoude, was de Predikant. Wat echter was nu het geval. Het harmonieerde niet tusschen Zuidscharwoude en haar Predikant, en toen gaf de Minister van Eeredienst verlof tot opheffing van de combina tie En daarbij zijn wij indachtig aan Amos' woord: „Hoe zullen twee tezamen wandelen, tenzij zij bijeen zijn gekomen." Toen bleek het ook dat wij waren een eigen type Wij waren burgerlijk niet één, en Kerke- llijk gescheiden, en hij de samenvoeging van de gemeenten zou dit een streep halen door de fei ten der historie. „Samenvoeging zou op histori sche gronden onverdedigbaar zijn." Thans wil ik aantoonen, dat samenvoeging om' zedelijk-rel'igieuse redenen voor ons gevaarlijk is. En dan denk ik terug aan het gesproken woord door Mr. Ttroelstra, die eens heeft gezegd: „Ons volk heeft nog meer behoefte aan de vervulling zijner geestelijke nooden, dan aan de voorziening in de economische behoeften." Decentralisatie kent eigen rechten toe'aan ge zin en gemeente. 'Centralisatie gaat uit van de gedachte: Er is een landsbetsuur. Wijl' dit alles niet afkan, moe ten gemeentelijke en gewestelijke besturen hel pen optreden. En beschouwd het landsbestuur dus als hoofd. Decentralisatie zegt: het landsbestuur is aan- Centralisatie zegt: er is een aardbol'. Nederland is een stuk van dien aardbol. Dat stuk is te groot om door één ambtenaar te worden bestuurd. Dat moest dan natuurlijk een reuzenambtenaar zijn, maar omdat die er niet is, zegt de centrali satie: dat stuk wordt verdeeld in gewesten; de gewesten in gemeenten; de gemeenten in gezin nen de gezinnen in personen, en die personen krijgen nummersj die geregistreerd, geadmini streerd en beheerd moeten wtetrden. En alles wordt dan ook opgeofferd aan die administratie. En dat is niet de bedoeling van onze Grond wet. Deze zegt: Nederland bestaat uit.... en niet Nederland wordt verdeeld in. Onze Grondwet is zónd; omdat zij is ophouwend. De gezinnen vor men een gemeente; de gemeenten vormen het ge west; de gewesten vormen het land. Een architect ontwerpt een plan voor een ge bouw en volgens zijn plan wordt het uitgevoerd. Opgetrokken uit Limburgsche zandsteen, oude Friezen en Waalklinkers, en zal na volltooiing daarstaan als een grootsch werk van bouwkunst. Nu geeft men iemand een hamer en een breek ijzer, om er vier steenen uit te hakken, en om Het geestelijke gaat bij ons voorop, en daarom is het verschil van zedelijk godsdienstige opvat- uit «preekt een spontane uiting van den volkswil, i wij op principieele gronden tegenstanders, van uit spreeKi, oen spun au 6 z n. Maar wensch dan hierbij een En door de protestvergaderingen moeten w'ij re clame maken. Wanneer wij stilzitten, zijn wij over een jaa rgeen Broekers meer. Als één man moeten wij optrekken, om te komen tot „Broek bllijft Broek." En waaraan hebben wij het ver diend dat men ons onze zelfstandigheid wil ont nemen? Hebben 'wij niet góed gezorgd voor het geen w'ij doen moesten? Wanneer de Hooge Hee ren de vereeniging wensehen, moeten zij ons zeg gen, het 'waarom, en moet men niet aan. ons gaan vragen „waarom willen jullie het niet? En zou den dan de groote gemeenten in een betere condi tie ver keer en? Wij; behoeven dan maar te den samenvoeging zijn. Maar wensch dan hierbij een woord van hulde te brengen aan de vrijzinnigen, en aan de vooraanstaande mannen van hunne par tij. Hoe zij zich hebben geschaard aan onze zij de om samen op te trekken tegen het plan der ,'samenvoeging Vanavond hier als spreker staande, wil' ik spre ken als man, staande boven de partijen, maar niet bove: dc beginselen, Wat de vereeniging van onze gemeenten aan gaat is het streven var'Gedeputeerde Staten ge richt op centralisatie^ van gemeenten. Wij zijn echter naoorlogische menschen. In dien tijd ken- e bakken tot één steen, want, vraagt men, waar- .«l e— om moeten op die plaats juist' vier Van die stee- tingen ook zoo groot dat wij nooit kunnen har- nen zijn? En Wanneer dan voor die vier steenen, .monieeren, zoo min het ging na de Hervorming, die ééne groote steen wordt geplaatst, zal die Maar ook daarom gevoel ik het alö plicht, als een bouwmeester met welgevallen zijn oog laten rus- eer, de Vrijzinnigen in onze gemeente een woord ten op het verkregen effect. Maar, het geheel is van hulde te brengen, omdat zij. ons nooit aan- niet meer. Het geheel is gebroken. Dat is het stool geven, maar weten te eerbiedigen een anders W MisschierdÏ^ol6 groote gemeenten annexatie ;Jwannfer nu richting S°On^gtmeente"1 isarv^!rrons^en"monument van den burgemeester te vragen een voetbahvedstrijd historische heteekenis. Het is voor ons een af te mogen Ihjouden op Zondag, dan gebeurde het niet. want hij zou weigeren. Thans hebben Wij g6l|er heeft gesmaald op onze nationalte dorps kier de Zondagsluiting en een ieder die de ©emeen- trote, op onze algemeene mensohemnin, op onze te op Zondag doorgaat, zie. de winkels gesloten 'huisbakkenheid maar liever dit dan de voor en en de. blauwe, neergelaten gordijnen zeggen een 'door hén zoo verheffende kracht van het cosmo politisms. TT Een andere vraag komt naar voren„Hoe komt het toch dat onze regeering zoo voor samenvoeging is, niettegenstaande de gezonde opvatting van on ze Grondwet?" ieder, dat daar des Zondags niet verkocht en niet gekocht wordt. Terwijl men in de andere gemeen ten de mensehen ziet gaan met boodschappen, die nog zijn gedaan. Maar wanneer de vier gemeen ten tot é'én worden samengevoegd, dan krijgt 'men hier een gestuurden burgemeester, die met

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1921 | | pagina 1