vraag rijst: „zal het niet heel wat' goedkooper worden Misschien zal het met de gemeentehuis houding in de praktijk wel juist gaan als met onze huishoudings. Vier families van drie perso nen ieder, leven toch veel duurder als één familie van twaalf personen. Ze bewonen dan één huis in plaats van Vier, besparen drie maal vuur en licht 'wat in den tegenwoordigen tijd nogal iets uit maakt en zoo zullen er wel verschillende dingen zijn te noemen die dan goedkooper zijn. Bij de gemeenten is dat toch precies hetzelfde. Volgens de Schager Courant van Zaterdag j.l. denken ze er in de commissie uit den raad te Zd.scharw. wel degelijk zoo over. Het heet in dat ■artikel: „Natuurlijk werd ook een oogenblik stil- gesta anbij de voordeelen welke voortvloeien uit de omstandigheid, dat verschillnede ambtenaren kunnen worden gemist, als daar zijn: 4 burge- meesters, vier secretarissen, 4 gemeenteveldwach ters, 4 gemeenteontvangers, 4 gemeen leb oden, 4 werksters om de secretarie schoon te houden, het verwarmen en verlichten van vier dezer gebouwen de onkosten die bij de verschillende verrichtingen maar even groot zijn bij een als thans bij elk der vier gemeenten, enz. Ik kom hierop straks terug. Allereerst zou ik even willen bespreken hoe wij eigenlijk finantieel staan tegenover de andere dorpen, en wel hoofdzakelijk tegenover Zuid- scharwoude. De meening daaromtrent is bij de Broeker burgers zeer verkeerd, tenminste te oor- deelen naar de ingezonden stukken in het plaatse lijk blad en vooral de dikwijls, houdt mij ten goede, zeer dwaze rijmpjes. Het blijkt daaruit, dat ze met den toestand absoluut niet op de hoogte zijn. Het is waar dat te Z.Sw. de lasten lange jaren zeer zwaar waren tegenover die alhier, wat in de eerste plaats kwam, doordat Z.Sw. door een on- .Voarzichtig beheer van een der vorige burgemees ters zwaar in de schulden was gekomen. Verder moet men niet vergeten, dat de lasten 'aldaar door het onderwijs ook veel zwaarder wa ren dan hier. Doordat alhier slechts ongeveer 20 .p(Jt. der kinderen gebruik maakten van het open baar onderwijs, waren hier de kosten voor het onderwijs zeer gering. Hiervan profiteeren na- Uijk alleen de vrijzinnigen, terwijl de 80 pCt., die naar de bijzondere school gingen, zeer zeker de Hasten die ze op die manier uitspaarden op hunne inkomstenbelasting, op een andere manier \wel degelijk hebben moeten betalen. Een gevolg van dezen toestand was, dat het openbaar onderwijs altijd een weinig „stiefkind" waarop zooveel mogelijk werd bezuinigd, wat natuurlijk de gemeentelasten ten goede kwam. De toestand is echter te Zuidscharwoude in de «lalatste jaren onder het beheer van burgemeester Kroon en van den tegenwoordigen toch wel iets anders geworden tegenover die van Broek en om u dat duidelijk te maken, heb ik eenige cij fers uit de begrooting van beide dorpen geno teerd, en wel die der meest vaste posten, als rente en aflossing der bestaande schulden, met opgave daarvan; uitgaven voor salarissen en wat daar op betrekking heeft, benevens de posten der vaste inkomsten voor zoover die voor een vergelijking ncodig waren. Ik heb natuurlijk de overige posten der beide begrootingen niet genomen, omdat die het eene jaar eens hier en het andere jaar weer daar gunstiger zijn. Met deze notities kwam ik o.a. tot de' volgende ^uitkomsten GEMEENTE BROEK OP LANGENDIJK. waardoor 'de vaste posten uitgaven worden De inkmosten bedragen: Huur huizen en andere gebouwen Huur landerijen Huur veiling vergoeding rente en afl. gasfabriek verg 40 opo. geb. eigendommen verg .10 opc. ongeb. eigendommen verg. 50 opc. personeel 3132,— 560,— 400 12519,80 1040 210,— 2650,20 f 20512,— De burgerij aan hoofdelijken omslag moet op brengen om te komen tot dekking der kosten ■voor deze vaste posten f 31060, f 20512,- f 10548,— 6,25 'Er moet dus hiervoor worden opge bracht aan de directe belastingen f 10548 plus f 3900 indirecte is dat is per hoofd ieder burger groot en kllein Wat er aan h. o. meer moet wordne opgebracht ruim 5000 gulden meer als bovenvermeld, dient voor andere kosten als: onderwijs, onderhoud, ondersteuning van een en ander, subsidies, enz., telveei om op te noemen, maar dat is, zooals ik reeds opmerkte voor deze berekening van min der belang. Met dit laatste bedrag wordt voor iedei Broeker de belasting circa f 8,50. 1 U kunt hieruit ook berekenen, dat Broek, waar het uit rentegevende bezittingen, land en veiling 960 gulden bekomt en een schuld heeft van even 30000 gulden, als het thans zou moe+en liquidee ren, vrijwel uit zou komen. Het heeft natuurlijk ook zijn niet rentegevend bezit, als raadhuis, school, enz. GEMEENTE ZUIDSCHARWOUDE. 0 -5; 0 o 0- I U5 to «O if «O CO I—I CS eo 00 o 2 o o t>- O O o Oi <y> O O xo o 04 Q-} OQ Tfl u- OQ salaris burgemeester f salaris secretaris salaris ontvanger weth. en raadsleden ambt. burgerl. stand politie gen. en verlosk.hulp,, bijdr. pens. ambten. keurmeester opzichters 320 450 200 3 -' W- Jg' 5 3 "o O O O O o O O O o O I '22SSS w E-4 o o o o o c o o o 10 10 H O o OT O O O O O O O O O 0 ooooocoooco© I oo^ia^cooo10©1': t-USeOHlNmiNo®10^ I Evenals te Broek zijn hierbij groote posten waar voor bezittingen zijn. Voor de gasfabriek evenals te Broek f 130000,— Voor de electriciteit 12000, f 142000,- Zoodat de sohuden van Z.Sw. sllechts zijn f 39000,- Dc uitgaven voor de schulden zijn aan rente f 16400 De rente wordt het volgende jaar echter duur der wijl er circa 55000 was geleend van de Boe renleenbank voor vier procent, hetwelk is opge zegd, waar thans 7 pCt. voor zal moeten worden betaald, dus zal de post voor rente worden 12366 plus 1650 is f 14000.—. Bij bovenstaande bedragen zijn groote posten waarvoor bezit is en wel voor de gas fabriek f 130000,— voor dee lectriciteit f 12000, voor het postkantoor f 46000,— waardoor de werkelijke schuld èllechts wordt f 29500, De uitgaven voor de schulden en aflossingen zijn totaal f 21160, Uitgaven vaste posten voor sala rissen enz. zijn: 3000 2200. 1350 450 135 1000 aflossing totaal Uitgaven vaste posten voor sala rissen enz.: 'salaris burgemeester f 2250 salaris secretaris 2300 v salaris ontvanger „1150 weth. en raadsleden 475 ambt. burgerl. stand 230 ambtenr. secretarie 700 veldwachter 1250 keurmeester 450 bijdr. pensioenwet 1100 tienrecht 550 f -10300,— Kosten voor vaste posten f 26700, ONTVANGSTEN. Ink. gemeenteigendom f 3500 opc. diverse bel. 2990 rente en afl. gasfabr. 12510 i f 19000,— r f 7700,— Bil ij ft te betalen uit H. 0. voor deze posten f 7700,— Aan indirecte belastingen wordt bet. 2990, is v oor de 1800 inwoners tezamen f 10690, of f 5,90 per inwoner. Behalve dit heeft Z.Sw. nog ongeveer f 8500 H.O. welk bedrag dient voor alle mogelijke uit gaven die nog in een gemeente voorkomen. Be lasting wordt te Zuidscharwoude alzoo totaal f 10,50 per inwoner. Uit deze cijefrs blijkt u dus, dat het absoluut onjuist is dat Zuidscharwoude in zooveel on gunstiger conditie zou verkeeren dan Broek. De bijzondere uitgaven zijn op het oogenblik te Z.Sw. iets hooger dan hier. B.v. betaalt Z.Sw. ivolgens de begrooting f 2400 voor arme krank zinnigen per jaar, wij niets. Z.Sw. betaalt 1100 gulden voor pensioenbijdra ge, wij slechts f 300 doordat onze ambtenaren indertijd daarvoor bedankten. Misschien zijn er zoo nog een paar dingetjes, maar dat is alles van voorbijgaanden aard en misschien over een paar jaar hier ongunstiger d.n te Z.Sw., maar voor de vaste uitgaven is het te Z.Sw. nog iets gunstiger dan hier, f 5,90 om f 6,25. Dat het percentage der H.O. verschilt komt eerstens doordat de draagkracht der burgers te Z.Sw. minder is dan hier, maar hoofdzakelijk doordat onze laatste aanslag geen juist beeld geeft der inkomsten 1919, wijl de aanslagen nog zijn gemaakt mede naar 1918. Dit zal hier echter een volgend jaar ook wel anders worden, en zal het mij niet verwonderen of wij krijgen een percen tage weinig verschillend van Z.Sw. Op het oogenblik is het echter zoo1,«dat iemand mete en inkomen van 1000 gulden hier meer betaalt dan te Z.Sw. Iedereen betaalt hier 2 pCt. en te Z.Sw. tot- 1900 gulden, ik meen 1,6 pCt. Ik hoop hiermede duidelijk te-hebben gemaakt dat diegene die reeds allerhande stukjes en rijm pjes in de krant zetten, zelfs schimpten op Z. Sw., omdat ze het onreëel vonden dat Z.Sw. zich ten'koste van Broek op L. zou verrijken, zich hebben vergist, en dat er in die geest niet meer zal fw orden geschreven, wijl het absoluut onjuits en ongemotiveerd is en slechts schade kan doen aan de zaak wat wij gaarne zouden voorkomen. Neen, het gevaar dat wij vreezen, en dat ze ker bestaat en lang niet gering) is, is iets heel an ders. Onze vrees is, dat door de vereeniging de .finantieele positie niet alleen van onze gemeente maar voor de geheele Langedijk wel buitengewoon zal verslechten en ze zich te Zuidscharwoude met hunne gouden bergen wel eens leèlijk zouden kunnen vergissen. Wij behoeven toch maar naar alle grootere gemeenten te zien om er direct van overtuigd tc zijn, hoe grooter gemeente, hoe duurder, hoe hooger dc belastingen. Kijk maar eens naar Alk maar waar reeds in '18 naast alle bereikbare in directe belastingen de hoofdelijke omslag was o,gevoerd tot een maximum van 16,12 pCt. Als voorbeeld voor hier heb ik gekozen Wor- merveer een plaatsje met 7630 inwoners, iets klleine.' dan de Langedijk zou worden waar de vie.' dorpen bijna 7900 inwoners tezamen hebben Te Wormerveer zijn de omstandigheden wel iets anders dan hier. Doordat er heel wat fabrieken zijn is er in verhouding misschien meer werk volk dan hier en minder middenstand. U moet echter niet vergeten, dat een fabrieksarbeider dikwijls meer verdiend dan een keline bouwer aan de Langedijk. Overigens is Wormerveer toch ook weinig meer dan een flink groot dorp. Ik zal u eenige posten noemen uit wat in een ge meente wordt uitgegeven zooals de Langedijk zou worden, en zult u hooren hoe juist de commis sie to Zuidscharwoude de zaak beziet, de com missie van welke een der idealen is, b.v. drie werkvrouwen uit te winnen en de Langedijk en ons met zulke bezuiniging gelukkig wil maken. Om te beginnen noem' ik u dan van Warmerveer de burgemeester salaris f 5000, Hier de vier burgemeesters f 12000. de secretaris salaris 4600, Hier de secretarissen inclusief assis tentie enzoovoorts f 11000 Jaarwedden ambten, secretarie 16508,34 en wel 1 hoofdcommies f 3100 le commies secretarie 2600 nog 1 commies 2508 Adjunct commies 2000 1 assistente 1300 1 typiste telefoniste 1300 1 assistent bevolking 1300 1 concierge tevens bode 2400 2 Wethouders 2000, 1 ontvanger 3200, 1 assistent ontvanger 825, 1 accountant 300, Controleur invorder, gemeentelasten 2000, Assistente van den controleur 1200, Deurwaarder 500, Ambtenaar burgerl. stand 400, leden van den raad salaris 975, 1 gemeentearchitect 3500, 1 gemeenteopzichter 2500, opzichter begraafplaats 650, GEMEENTEWERKLIEDEN. 2 timmerlieden elk 1820 3640, 2 tuinlieden elk 1820 3640, 2 straatmakers 3640, 2 leerinlgstraatmakers elk 660 1320, 1 grondwerker 1664, 3 losse werklieden ellk 1664 4992, buitendien arbeidsloon voor straatma - kers in lossen dienst 1600, vervanging op verlofdagen 708, Als men nu meent dat met zoo'n korps werklui de kijk er af is, dan vergist, men zich deerlijk. Ik vind op de begrooting o.a. nog: onderhoud straten pleinen f 21050 wegen en voetpaden 1000 pompen en riolen 2400 bruggen en veren 2500 uitdiepen schoonh. sloten 1200 Dit zal wel niet alles voor materilaen noodig zijn. POLITIE, i 1 hoofdinspecteur 3000, 1 inspecteur 2020, 1 re;her"heur 2000, 3 brigadiers 5800, 12 agenten 20040,— kosten buitengewoon politietoezicht 1250, Belocning spuitgasten 900, kosten stadsreiniging 15300, ksoten geneesheer armenpraktijk 1500, kosten verloskundige»hulp 1000, kosten apotheker 800. Bijdragen pensioenfonds 14900, secretaris boekhouder armbestuur 700, salarissen werkeloozenregeling 610, f 135182,— Dit is dus alleen voor sallarissen. Ik zou nog een massa posten kunnen noemen die heel iets anders dan bezuinigen aangeven, maar wil het bij een paar laten. "Vooral daarom za ik er een paar noemen, omdat de commisie van Zuidscharwoude zegt: „De voornaamste van hun ne motieven waren wel die, welke verband hielden met de mogelijkheid de sociale taak der gemeen ten, die in de laatste jaren van zooveel beteekenis is geworden, beter te kunnen uitvoeren. Verder wordt gewezen op de verschillende zaken, wel ke eerst na tallooze deliberaties, bijeenkomsten, besprekingen en vergaderingen tot stand konden komen ot niet to' stand konden komen Nu. wat enkele instellingen kunnen kosten, aan welker oprichting wij maar liever niet heb ben medegewerkt, daarvan geeft de begxooting van Wormerveer wel blijk. Ik vond b.v.: subsidies en jaarwedden bewaarschool f 8850,- subsidies volksgezondheid onnr» subsidies vereeniging tot steun gratific. gepens. ambtenaar dekking tekort ziekenhuisbedrijf Ben verder b.v. 2000 1200, 2100, 39804, kosten verlichting straten en pleinen subsidie armbestuur 14800, 38600, -I Voor benoodigdheden secretarie b.v. wordt hier begroot 500 gld., dus voor de geheele Langedijk 2000,—, te Wormerveer voor de secretarie 4000 gulden. Ik zou zoo nog meer kunnen noemen, maar genoemde cijfers zijn zeker wel voldoende De totaalsom der begrooting te Wormerveer is f 1,292,742, aan de vier Langedijker dorpen ca. f 250000,— Ondanks dat de gemeente Wormerveer f 75000 ondersteuning zal ontvangen uit de O.W. belas itng, bedraagt de totaasom der H.O. f 346000,— en aan indirecte belast, opc. 506"" samen f 396620,— pf ruim 50 gulden per jaar en per hoofd voor ieder inwoner, groot of klein. Hiermede kan ik mijn beschouwing over de finantien eindigen. Ik hoop duidelijk gemaakt te hebben dat het ons absoluut niet kan bekoren in dergelijke malaise als Wormeórveer te komen, U zult misschien denken, zoo erg behoeft het niet als te Wormerveer, maar waar moeten wij ons dan mede vergelijken als wij het niet doen met een gemeente als de onze zou worden. Ik had b.v. ook Einkhuizen kunnen noemen /met 8000 inwoners, een plaatse, waar niets bijj zonders is dan een gasfabriek stad reiniging en een ziekenhuis, welk laatste echter als ik mij niet vergis wordt -gesteund door het Ssnouel van Loosehfonds, een fonds dat in,vele opzichtei een zeer voordeeilge inrichting voor Enkhuizei is, alzoo finantieel een gunstige factor.. Te Einkhuizen was de begrooting voor 1920 ,569850 gulden het bedrag van den H.O. 248000 gulden, alzoo met de indirecte be'astingen bedrag van ongeveer 40 gulden per hoofd aai gemeentebelasting. De aanslag voor de laagst inkomens geeft dan ook een percentage van i ,pCt., voor de hoogste 11,6 pCt. Veel gunstige dan te Wormerveer is het dus ook te Enkhuizei 'niet. Voor ik besluit nog een klein gedeelt uit een ingezonden stuk in een der groote bladej van 28 Januari j.l. De inzender is uit Noord hraliant uit een plaats waar ook vereeniging voorgesteld en die zich beroept op een voorbeel waar ook voor een paar jaar samenvoeging me een paar andere gemeenten plaats vond. Na eerst gewezen te hebben op het werkelij minder aantal hoogere ambtenaren, maar dan eei lezing geeft over het daardoor onontbeerlijk tal lagere beambten, schrijft hij: „Waar het meer op aankomt dat is het finanti eel resultaat. Ik hoor mij reeds toeroepen, „da zal veel geld kosten." Ja, dat zal het. Bij een hei ningetje te dien aanzien, staat men perplex een aanstelling van veel minder dan genoem aantal dienaren der H. Hermandad, ongerekend ambtenaren en beambten bij niet genoemde tal ken v an dienst, in aanmerking genomen hebbend de op peil gebrachte of te brengen hoogere sal; rissen, het kleinere aantal wethouders, z het bodeloon en het lóón der tijdelijk aangesteld bouwkundigen en der werklieden kom ik tot conclusie, dat de jaarlijksche uitgaven met tiei tallen duizenden guldens zullen stijgen, hetgee ook daardoor komt, dat de loonen in volkrijke 'meenten zooveel hooger zijn. Wat deze aangelj genheid betreft, wordt een vereeniging dus ni een algemeen economisch belang, integendeel, wordt een finantieele ruïne.""1 Het blijkt hieruit, wel dat het in Brahai preeie sis als te Wormerveer. Mijn conclusie is dan ook zooals u wel zu begrijpen, steunt in alles wat deze zaak gaat, uwe besturen zooveel mogelijk, volgt1 hi adviezen en laat ons trachten gezaemnlijk m de beide Noordelijke gemeenten aan de Lan; dijk het ons dreigende gevaar af te wenden. Tot Zuidscharwoude hebben wij ons niei wenden. Immers is ons eerst gisteravond uit ingezonden stuk in de Langedijker Courant, waa in een der raadsleden openlijk verklaard, dat hen hierom is gevraagd, waar hij schrijft: ons geleid heeft tot aanhangig maken van he plan", gebleken, waaraan wij dit alles danken hebben. Hij noemt de zeer zeker slecht te verdedigi laat ons zeggen ondoordachte ontboezemingen eenige Broekers in de „Langedijker Courant „laag en gemeen", het zijn toch voor ons, h wij ook betreuren dat het gebeurd is, spontai uitingen van hunne verontwaardiging over ons zoo onsympathieke wetsontwerp. Hoe zou die Zelfde mijnheer, die in dat in; zonden stuk zoo pleit voor „samenwerking daar, tusschen twee haakjes, voorbeelden weet te kiezen, waarbij er zijn, die ieder Lan; 'dijker, die geen Zuidscharwouder is, zijn scl ders dqet ophalen., hoe zou die mijnheer denk dat wij het zullen noemen, zoo ie s „aanhang te hebben gemaakt, zonder daar niet alleen geen der andere gemeentebesturen over te sp ken, maar er hun zelfs geen kennis van te be i gegeven Nu, voor zulk „samenwerken" danken wij de raadsverslagen van Z.Sw. blijkt ons trouw» voldoende hoe mooi de „samenwerking" zou den, als die daarvoor als voorbeeld zouden w den genomen. Laat ons echter eendrachtig samenwerken toonen dat wij zijn als Broekers één, opdat nooit zal worden „Langedijk één." Men abonnéere zich op hl,ul hg onze agentschappen h'ilpp<»st.k;»nt<«rvn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1921 | | pagina 2