1 3f |l 11 ZIT. h Fa. WI vraag rijst: „zal het niet heel wat goedkooper I worden?" Misschien zal het met de gemeentehuis houding in de praktijk wel juist gaan als met onze huishoudings. Vier families van drie perso nen ieder, leven toch veel duurder als één familie van twaalf personen. Ze bewonen dan één huis in plaats van vier, besparen drie maal vuur en licht wat in den tegenwoordigen tijd nogal iets uit!'' maakt en zoo zullen er wel verschillende dingen zijn te noemen die dan goedkooper zijn. Bij de gemeenten is dat toch precies hetzelfde. Volgens de Schager Courant van Zaterdag j.l. I denken ze er in de commissie uit den raad te Zd.scharw. wel degelijk zoo over. Het heet in dat •artikel: „Natuurlijk werd ook een oogenblik stil- gesta anbij de voordeelen welke voortvloeien uit de omstandigheid, dat verschillnede ambtenaren j kunnen worden gemist, als daar zijn: 4 burge- meesters, vier secretarissen, 4 gemeenteveldwach ters, 4 gemeenteontvangers, 4 gemeenteboden, 4 j werksters om de secretarie schoon te houden, het verwarmen en verlichten van vier dezer gebouwen de onkosten die bij de verschillende verrichtingen maar even groot zijn bij één als thans bij elk der vier gemeenten, enz. Ik kom hierop straks terug. Allereerst zou ik even willen bespreken hoe wij eigenlijk finantieel staan tegenover de andere dorpen, en wel hoofdzakelijk tegenover Zuid- scharwoude. De meening daaromtrent is bij de Broeker burgers zeer verkeerd, tenminste te oor- deelen naar de ingezonden stukken in het plaatse lijk blad en vooral de dikwijls, houdt mij ten goede, zeer dwaze rijmpjes. Het blijkt daaruit, dat ze met den toestand absoluut niet op de hoogte zijn. 1 Het is waar dat te Z.Sw. de lasten lange jaren zeer zwaar waren tegenover die alhier, wat in de eerste plaats kwam, doordat Z.Sw. door een on doorzichtig beheer van een der vorige burgemees ters zwaar in de schulden was gekomen. Verder moet men niet vergeten, dat de lasten 'aldaar door het onderwijs ook veel zwaarder wa ren dan hier. Doordat alhier slechts ongeveer 20 rpOt. der kindéren gebruik maakten van het open baar onderwijs, waren hier de kosten voor het onderwijs zeer gering. Hiervan profiteeren na- lüjk alleen de vrijzinnigen, terwijl de 80 pCt., die naar de bijzondere school gingen, zeer zeker de Hasten die ze op die manier uitspaarden op hunne inkomstenbelasting, op een andere manier \wel degelijk hebben moeten betalen. Een gevolg van dezen toestand was, dat het openbaar onderwijs altijd een weinig „stiefkind" waarop zooveel mogelijk werd bezuinigd, wat natuurlijk de gemeentelasten ten goede kwam. De toestand is echter te Zuidscharwoude in de «lalatste jaren onder het beheer van burgemeester Kroon en van den tegenwoordigen toch wel iéts anders geworden tegenóver die van Broek en om u dat duidelijk te maken, heb ik eenige cij fers uit de begrooting van beide dorpen geno teerd, en wel die der meest vaste posten, als rente en aflossing der bestaande schulden, met opgave daarvan; uitgaven voor salarissen en wat daar op betrekking heeft, benevens de posten der vaste inkomsten voor zoover die voor een vergelijking neodig waren. Ik heb natuurlijk de overige posten der beide begrootingen niet genomen, omdat die het eene jaar eens hier en het andere jaar weer 'daar gunstiger zijn. Met deze notities kwam1 ik' o.a. tót de volgende ^uitkomsten: GEMEENTE BROEK GP LANGENDIJK. S3 8 s S 10 S 05 O O O 0 O O I «OojWlN HOHOOlOKul I 10 X 0 w 00 05 se 10 ce> <0 -ei -er-ei S CO 5> 2 §§§i!gi® EgSSgSS I 5 05 O O lO iO O O I •lOCQH^COx CM 5^ De rente «wordt het volgende jaar echter duur- der wijl er circa 55000 was geleend van de Boe renleenbank voor vier procent, hetwelk is opge zegd, waar thans 7 pCt. voor zal moeten worden betaald, dus zal de post voor rente worden 12366 plus 1650 is f 14000.—. Bij bovenstaande bedragen zijn groote posten waarvoor bezit is en wel voor de gas fabriek f 130000,— voor dee lectriciteit f 12000,— voor het postkantoor f 46000, waardoor de werkelijke schuld bllechts wordt f 29500, De uitgaven voor de schulden en aflossingen zijn totaal f 21160,— Uitgaven vaste posten voor sala rissen enz. zijn: salaris burgemeester f 3000 salaris secretaris 2200 salaris ontvanger 1350 weth. eD raadsleden 450 ambt. burger 1. stand 135 politie 1000 gen. en verlosk.hulp,, 800 bijdr. pens. ambten. 320 j keurmeester 450 opzichters 200 f 9900 waardoor dé vaste posten uitgaven worden f 31060, De inkmosten bedragen: Huur huizen en andere gebouwen f 3132, Huur landerijen 560, Huur veiling 400, vergoeding rente en afl. gasfabriek „12519,80 verg. 40 opc. geb. eigendommen 1040, verg .10 opc. ongeb. eigendommen 210, verg. 50 opc. personeel 2650,20 f fböl2, De burgerij aan hoofdelijken omslag moet op brengen om te komen tot dekking der kosten voor deze vaste posten f 31060,— f 20512,— f 10548,— Er moet dus hiervoor worden opge bracht aan de directe belastingen f 10548 plus f 3900 indirecte is f 14448, dat is per hoofd ieder burger groot en kllein f 6,25 Wat er aan h. o. meer moet wordne opgebracht ruim 5000 gulden meer als bovenvermeld, dient voor andere kosten als: onderwijs, onderhoud, ondersteuning van een en ander, subsidies, enz., te iv eei om op te noemen, maar dat is, zooals ik reeds opmerkte voor deze berekening van min- 'der belang. Met dit laatste bedrag wordt voor iedei Broeker de belasting circa f 8,50. U kunt hieruit ook berekenen, dat Broek, waar het uit rentegevende bezittingen, land en veiling 960 gulden bekomt en een schuld heeft van even 30000 gulden, als het thans zou moeten liquidee ren, vrijwel uit zou komen. Het heeft natuurlijk ook zijn niet rentegevend bezit, als raadhuis, school, enz. GEMEENTE ZUIDSCHARWOUDE. •S w.„ ijooooooooo«ï: Zoioo-iooiaooiaiM? I 2 zo tp m zp cp cp co w M ÏO o o O VO 1 Evenals te Broek zijn hierbij groote posten waar voor bezittingen zijn. Voot de gasfabriek evenals te Broek f 130000,— Voor de electriciteit 12000, f 142000,— Zoodat de schuden van Z.Sw. sllechts zijn f 39000, De uitgaven voor de schulden zijn aan rente en aflossing totaal f 16400, Uitgaven vaste posten voor sala rissen enz.: 'salaris burgemeester f 2250 salaris secretaris 2300 salaris ontvanger „1150 weth. en raadsleden 475 ambt. burgerl. stand 230 ambtenr. secretarie 70O veldwachter 1250 keurmeester 450 bijdr. pensioenwet 1100 tienrecht 550 Kosten voor vaste posten f 26700, ONTVANGSTEN. Ink. gemeenteigendom f 3500 opc. diverse bel. 2990 rente en afl. gasfabr. 12510 1 f 19000,— f f 7700,— Bllijft te betalen uit H. O. voor deze posten f 7700,— Aan indirecte belastingen wordt bet. 2990, is voot de 1800 inwoners tezamen f 10690, of f 5,90 per inwoner. Behalve dit heeft Z.Sw. nog ongeveer f 8500 H.O. welk bedrag dient voor alle mogelijke uit gaven die nog in een gemeente voorkomen. Be lasting wordt te Zuidscharwoude alzoo totaal f 10,50 per inwoner. Uit deze cijefrs blijkt u dus, dat het absoluut onjuist is dat Zuidscharwoude in zooveel on gunstiger conditie zou verkeeren dan Broek. De bijzondere uitgaven zijn oip het oogenblik te Z.Sw. iets hooger dan hier. B.v. betaalt Z.Sw. ivolgens de begrooting f 2400 voor arme krank zinnigen per jaar, wij niets. Z.Sw. betaalt 1100 gulden voor pensioenbijdra ge, wij slechts f 300 doordat onze ambtenaren indertijd daarvoor bedankten. Misschien zijn er zoo nog een paar dingetjes, maar dat is alles van voorbijgaanden aard en misschien over een paar jaar hier ongunstiger d^n te Z.Sw., maar voor de vaste uitgaven is het te Z.Sw. nog iets gunstiger dan hier, f 5,90 om f 6,25. Dat het percentage der H.O. verschilt komt eerstens doordat de draagkracht der burgers te Z.Sw. minder is dan hier, maar hoofdzakelijk doordat onze laatste aanslag geen juist beeld geeft der inkomsten 1919, wijl de aanslagen nog zijn gemaakt mede naar 1918. Dit zal hier echter een volgend jaar ook wel anders worden, ei\ zal het mij niet verwonderen of wij krijgen een percen tage weinig verschillend van Z.Sw. Op het oogenblik is het echter zöo,-"dat iemand mete en inkomen van 1000 gulden hier meer betaalt dan te Z.Sw. Iedereen betaalt hier 2 pCt. en te Z.Sw. tot- 1900 gulden, ik meen 1,6 pCt. Ik hoop hiermede duidelijk te hebben gemaakt dat diegene die reeds allerhande stukjes en rijm pjes in de krant zetten, zelfs schimpten op Z. Sw., omdat ze het onreëel vonden dat. Z.Sw. zich ten koste van Broek op L. zou verrijken, zich hebben vergist, en dat er in die geest niet meer zal fw orden geschreven, wijl het absoluut onjuits en ongemotiveerd is en slechts schade kan doen aan de zaak wat wij gaarne zouden voorkomen. Neen, het gevaar dat wij vreezen, en dat ze ker bestaat en lang niet gering) is, is iets heel an ders. Onze vrees is, dat door de vereeniging de Jinantieele positie niet alleen van onze gemeente maar voor de geheele Langedijk wel buitengewoon zal verslechten en ze zich te Zuidscharwoude met hunne gouden bergen wel eens leelijk zouden kunnen vergissen. Wij behoeven toch maar naar alle grootere gemeenten te zien om er direct van overtuigd te zijn, hoe grooter gemeente, hoe duurder, hoe hooger dc belastingen. Kijk maar eens naar Alk maar waar reeds in '18 naast alle bereikbare in directe belastingen de hoofdelijke omslag was opgevoerd tot een maximum van 16,12 pCt. Als voorbeeld voor hier heb ik gekozen Wor- merveer een plaatsje met 7630 inwoners, iets klleine dan de Langedijk zou worden, waar de vie.- dorpen bijna 7900 inwoners tezamen hebben Te Wormerveer zijn de omstandigheden wel iets anders dan hier. Doordat er heel wat fabrieken zijn is er in verhouding misschien meer werk volk dan hier en minder middenstand. U moet echter niet vergeten, dat een fabrieksarbeider dikwijls meer verdiend dan een keline bouwer aan de Langedijk. Overigens is Wormerveer toch ook weinig meer dan een flink groot dorp. Ik zal u eenige posten noemen uit wat in een, ge meente wordt uitgegeven zooals de Langiedijk zou worden, en zult u hooren hoe juist de commis sie te Zuidscharwoude de zaak beziet, de com missie van welke een der idealen is, b.v. drie werkvrouwen uit te winnen en de Langedijk en ons met zulke bezuiniging gelukkig wil maken. Om te beginnen noem ik u dan van Wormerveer de burgemeester salaris f 5000,— Hier de vier burgemeesters f 12000. de secretaris salaris 4600, Hier de secretarissen inclusief assis tentie enzoovoorts f 11000 Jaarwedden ambten, secretarie 16508,34 en wel 1 hoofdcommies f 3100 j le commies secretarie 2600 nog 1 Commies 2508 Adjunct commies 2000 1 assistente 1300 1 typiste telefoniste 1300 1 assistent bevolking 1300 1 concierge tevens bode 2400 2 Wethouders 2000, 1 ontvanger 3200, 1 assistent ontvanger 825, 1 accountant 300, Controleur invorder, gemeentelasten 2000, Assistente van den controleur 1200, Deurwaarder 500,— Ambtenaar burgerl. stand 400, leden van den raad salaris 975, 1 gemeentearchitect 3500, 1 gemeenteopzichter 2500, opzichter begraafplaats 650, GEMEENTEWERKLIEDEN. 2 timmerlieden elk 1820 3640, 2 tuinlieden elk 1820 3640, 2 straatmakers 3640, 2 leerinlgstraatmakers elk 660 1320, 1 grondwerker 1664,— 3 losse werklieden ellk 1664 4992, buitendien arbeidsloon voor straatma - kers in lossen dienst 1600, vervanging op verlofdagen 708, Als men nu meent dat met zoo'n korps werklui de kijk er af is, dan vergist men zich deerlijk. Ik vind op de begrooting o.a. nog: onderhoud straten pleinen f 21050 -wegen en voetpaden 1000 pompen en riolen 2400 bruggen en veren 2500 uitdiepen schoonh. sloten 1200 Dit zal wel niet alles voor materilaen noodig zijn. M i I i I 11 I n 4 POLITIE. 1 hoofdinspecteur 3000, 1 inspecteur 2020, 1 rechercheur 2000, 3 brigadiers 5800, 12 agenten 20040, kosten buitengewoon politietoezicht 1250, Belocning spuitgasten 900, kosten stadsreiniging 15300, ksoten geneesheer armenpraktijk 1500, kosten vérloskundige hulp 1000, kosten apotheker 800, Bijdragen pensioenfonds 14900, secretaris boekhouder armbestuur 700, salarissen werkeloozenregeling 610, subsidies en jaarwedden bewaarschool f 8850,' subsidies volksgezondheid 2000,- subsidies vereniging tot steun 1200,- gratific. gepen 3. amb enaar 2'00, dekking tekort ziekeuhuisbedrijf 39804,95 Ben verder b.v. kosten verlichting straten en pleinen 14800,— subsidie armbestuur 3 Voor benoodigdheden secretarie b.v. wordt hier begroot 500 gid., dus voor de geheele Langedijk 2000;te Wormerveer voor de secretarie 4000 gulden. Ik zou zoo nog meer kunnen noemen, maar genoemde cijfers zijn zeker wel voldoende De totaalsom der begrooting te Wormerveer is f 1,292,742, aan de vier Langedijker dorpen ca f 250000,—. Ondanks dat de gemeente Wormerveer .f 75000 ondersteuning zal ontvangen uit de O.W. belas itng, bedraagt de totaasom der H.O. f 346000,- en aan indirecte belast, opc. 50620,- IV i j I ;REPE E ebloemde eer chiqr patronen. 3,50 pe Crêp Mou f 396620,- Jiegene, w en Ka; leen kree| te bezc maar. b de laac nterc. Tel. in der-, Pop] f 135182,— Dit is dus alleen voor sallarissen. Ilc zou nog een massa posten kunnen noemen die heel iets anders dan bezuinigen aangeven, j maar wil het bij een paar laten. Vooral daarom i za ik er een paar noemen, omdat de eommisie van Zuidscharwoude zegt: „De voornaamste van hun ne motieven waren wel die, welke verband hielden met de mogelijkheid de sociale taak der gemeen ten, die in de laatste jaren van zooveel beteekenis is geworden, beter te kunnen uitvoeren. Verder wordt gewezen op de verschillende zaken, wel ke eerst Da tallooze deliberaties, bijeenkomsten, besprekingen en vergaderingen tot stand konden komen of niet tot stand konden komen Nu. wat enkele instellingen kunnen kosten, aan welker oprichting wij maar liever niet heb ben medegewerkt, daarvan geeft de begirooting van Wormerveer wel blijk. Ik vond b.v.: lof ruim 50 gulden per jaar en per hoofd voor ieder inwoner, groot of klein. Hiermede kan ik mijn beschouwing over de finantien eindigen. Ik hoop duidelijk gemaakt te hebben dat het ons absoluut niet kan bekoren in dergelijke malaise als Wormeórveer te komen. U zult misschien denken, zoo erg.behoeft het niet als te Wormerveer, maar waar moeten wij ons dan mede vergelijken als wij het niet doen met een gemeente als de onze zou worden. Ik had b.v. ook Emkhuizen kunnen noemen <met 8000 inwoners, een plaatse, waar niets bijj zorfders is dan een gasfabriek stadsreiniging en een ziekenhuis, welk laatste echter als ik mij niet vergis wordt gesteund door het Ssnouck van Loosenfonds, een fonds dat in vele opzichten een zeer voordeeilge inrichting voor Enkhuizen is, alzoo finantieel een gunstige 'factor- Te E.nkhuizen was de begrooting voor 19 2 ,569850 gulden het bedrag van den H.O. 248000 gulden, alzoo met de indirecte belastingen een bedrag van ongeveer 40 gulden per hoofd aan gemeentebelasting. De aanslag voor de laagste inkomens geeft dan ook een percentage van 6 ,pCt., voor de hoogste 11,6 pCt. Veel gunstiger dan te Wormerveer is het dus ook te Enkhuizen 'niet. Voor ik besluit nog een klein gedeelte uit een ingezonden stuk in een der groote bladen |A1|| van 28 Januari j.l. De inzender is uit Noord- lCUK brabant uit een plaats waar ook vereeniging is .voorgesteld en dié zich beroept op een voorbeeld waai' ook voor een paar jaar samenvoeging met een paar andere gemeenten plaats vond. Na eerst gewezen te hebben op het werkelijk minder aantal hoogere ambtenaren, maar dan een lezing geeft over het daardoor onontbeerlijk aan tal lagere beambten, schrijft hij: „Waar het ineer op aankomt dat is het finanti eel resultaat. Ik hoor mij reeds toeroepen, „dat zal veel geld kosten." Ja, dat zal het. Bij een bere ningetje te dien aanzien, staat men perplex. Bi een aanstelling van veel minder dan genoemi aantal dienaren der H. Hermandad, ongerekend de ambtenaren en beambten bij niet genoemde tak ken v an dienst, in aanmerking genomen hebbende de op peil gebrachte of te brengen hoogere sala rissen, het kleinere aantal wethouders, zoowede het bodeloon en het loon der tijdelijk aangestelde bouwkundigen en der werklieden kom ik tot de conclusie, dat de jaarlijksche uitgaven met tien tallen duizenden guldens zullen stijgen, hetgeen ook daardoor komt, dat de loonen in volkrijke ge meenten zooveel hooger zijn. Wat deze aangele genheid betreft, wordt een vereeniging dus niet een algemeen economisch belang, integendeel, „het wordt een finantieele ruïne."" Het blijkt hieruit, wel dat het in Brabant pree ie sis als te Wormerveer. Mijn conclusie is dan ook zooals u wel zult begrijpen, steunt in alles wat deze zaak gaat, uwe besturen zooveel mogelijk, volgt hui adviezen en laat ons trachten gezaemnlijk met de beide Noordelijke gemeenten aan de Lange dijk het ons dreigende gevaar af te wenden. Tot Zuidscharwoude hebben wij ons niet wenden. Immers is ons eerst gisteravond uit een ingezonden stuk in de Langedijker Courant, waar in een der raadsleden openlijk verklaard, dat door hen hierom is gevraagd, waar hij schrijft: „wa ons geleid heeft tot aanhangig maken van het plan", gebleken, waaraan wij dit alles te danken hebben. Hij noemt de zeer zeker slecht te verdedigen, laat ons zeggen ondoordachte ontboezemingen vai eenige Broekers in de „Langedijker Courant" „laag en gemeen", het zijn toch voor ons, hoi wij ook betreuren dat het gebeurd is, spontam uitingen van hunne verontwaardiging over hei ons zoo onsympathieke wetsontwerp. Hoe zou die zelfde mijnheer, die in dat inge- zonden stuk zoo pleit voor „samenwerking" daar, tusschen twee haakjes, voorbeelden vooi weet te kiezen, waarbij er zijn, die ieder Lange- 'dijker, die geen Zuidseharwouder is, zijn schou ders doet ophalen., hoe zou die mijnheer denken dat wij het zullen noemen, zooiets „aanhangig' te hebben gemaakt, zonder daar niet alleen mei geen der andere gemeentebesturen over te spre ken, maar er hun zelfs geen kennis van te heb bea gegeven Nu, voor zulk „samenwerken" danken wij1, Uil .de raadsverslagen van Z.Sw. blijkt ons trouwens voldoende hoe mooi de „samenwerking" zou wol den, als die daarvoor als voorbeeld zouden wor den genomen. Laat ons echter eendrachtig samenwerken toonen dat wij zijn als Broekers één, opdat hel nooit zal worden „Langedijk één." Men abonneere zich op dil blad bij onze agentschappen e hul p postkan toren. Loo liegei 'oote sor Mienl Kt eetoomd wi A.RPETTI per v 0RDIJNE1 Stoon 1 De la 1», slecht

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1921 | | pagina 6