nieuwe mrnim coürant.
De Wint er lezingen
ALKMAARSCHB SNUIFJES
Rechtzaken
Van alles en nog wat
in de justitie,
ige VfeouWi, die
Een Vlroutw is
gehouden.
ke sectie wbrde
OED-EN
meisje dat de q
ermde oogten m
totaal blind j
eketnhuis te Ai
N.
:n fvlan
nd het Woonhui^
ndbouWer J. B
1 afgebrand.
:ide naar
bliksem1 gesl'ag
*p de hofstede
schuur en wteo
Worden gered.
kind ere [nd:
3 jongens van
verborgen tus
Bosoh, bezig
'lam een zilveren
staande uit f
Iveren sigarettf
i Vermoedelijk
luisterijemi. Een
qp een bank
erwijl een de
dat zijl haar vat
;n ontvireemd.
MP-
nekkramp geoq
EDINGBEDBI
vfen staken de
ier hard tegten
3cht groote rr
CHEISTELIJK LEVEN.
n.
Het pessimisme Van onzen tijd eindigt met
ieh aan te sluiten aan het Eudhisme Van de oude
diërs. Wat is het ongeluk van des menschen le-
ti Wat de oorzaak -van zijn rusteloosheid Wat
ian alleen verlossing brengen 't Is niet de krank
ïeid, 't is zelfe niet de dood, neen het, is de zuteht
om te bestaan, de Wil om te leven. Die begeerte
moet de mensch overwinnenHij moet die in zich
ioodeD, Vernietigen en dajn is hij' volkomen zalig!
ds hij' tensoltte niet meer is, opgegaan is in het
Nirvana, het eeuwige niet feijh. r
Het Was hem' te moede, alsof hij' den blik' dezer
schitterende oogen nooit weer zou kunnen door
staan.
Harttmann heeft oi phet Vteetspoor van Scho
penhauer geleerd, dat ja, 'deze wereld' wel de
jest denkbare is, maar dat ze toich eigenlijk
iet waard is te bestaan. Arme mensehheid!
Men h eeft de wil geproclameerd als het begin
sel ttèor het geluk, maar de illusies die men zich
in de toekomst gedacht, en het kille egloisme is
aanschouwd; men meende (de wetenshcap te moe
ten danken, toen zij de mensehheid d'e christe
lijke idealen ontnam', maar waar men hoopte
dat ze iets beters in de plaats zooi geven, is men
bitterbedrogen uitgekomenhet jammere einde
is geweest, dat een niet zijn, een opgaan in het'
onbewuste, als eenig denkbaar geluk wördt ge-
ach
ze het
HUG.
K. Hoogheid Pr
rafdstad vertro]
I achterlatende
JABiIGE.
id, die ongeVber
sten vlerjaardag
in het Luduina
rijpel'ijkerwijze
erend.
TIES,
marechaussee
en en een ruim
ld. Men bestal
ndam en Nieu?
was vlan der hi
uiten. Koffie ei
rende staande
olene in haar
m reeds bekent
iTE.
e lijdende was
n, zonder hij ke
«HOT.
winkelerveen
toon te maken,
den1 zoon (van
ij het uithalen
en loop gebljevle
te verdrinken
is in arrest g^s
DEN KIEVIT
iesland hebben
Jchtwet in dien
naar .Kievitsei
5 April, in pli
met 'Wormen
7' nuttig. Door
wordt de kievit
[STEE ANSEE
tWèe schepen,
lent, heeft mini
ir der Belgische
vblgens een be.
i'ort met de Ne
dingen aangek
de sluis te Ten
rukte als zijn
e regpering L,
het, beste ontl
Vinden. Hij n
a, dat bij de r
ïgem bestaat o:
1e zusternaties
:ijn, haar oude
zigen sprak de
dat spoedig de
ie kwesties tot
zuilten ktemen,
IJSLAND.
Posterijen en T
met ingang vfen
r met B,usland
rbeëdsjan, Aziat
n het Verre Oö
Ter verzending
pondenties en
gtegeven' gjeldsW
ekendte stukken
Voor risico
E| GENOEG
ist L. de Vin
in Den Haag
een pas glewteig
en hij! zich wi
1an vergfederimg
'ing vlan den Ei»
Wij tot ons v
B|ad.
Zaterdag 16 April 1921.
TWEEDE BLAD.
xxxm.
In Jezus Christus, die het levten Vrijwillig 'af- moeten ze ook zorgên, 'dat Bartel nS de betaling
legt, om het wederom te nemen, wordt de zon- ,-vnn zijn grondlasten niet met pleuris of derden-
dige' mensch tot een nieulW schepsel, verwerft j daagsche koorts thuiskomt.
hij, do r diens zoenverdiensten, het nieuwe le- (Eten timmerman'in fwfenhoop.
ven. Bij hem wordt de herschepping op gees- j v Ik liep vlan de iweek, in opdracht van m'n
telijk gebied aanvankelijk reeds aanschouwt. Vrij- Ivrouw, eens hij' m'n timmerman aan, om hem
gemaakt van de zonde en de schrik dies doods, j -'te verzoeken eens wat voortgang te maken, igi
(krijgt zijn leven een andere richting, zijn ik' wtordt de vervaardiging Van 2 plankjes Van 1 meter
omgezet en daarmee zijn Vierstand en zijn willengte die ik hem al 6 (weken geleden besteld hajdj.
hij' komt tot een andere, nieu'we levtensbesehou- j De goede man was achter op z'n erf bezig, een
Dat nieu we leven is geen object voor weten
Heb ik, vlraagt spr. naar uW oordeel, misschien
it lang: jjjj deze zaken getoefd? Ik meende
dat het noodig Was Voor de teekening .van den
tijd, dien We op geestelijk gebied thans doorle
ven: het komt thans uit, dat de valsche wteten-
hap en de ij'dele philosophie niet bij machte
zijn geweest, de mensehheid gelukkiger te ma
ken. Wat men ook (verzonnen heeft, het imenscheni-
hart kan er niet hij leven, heeft zijn rast er niet
jn kunnen vinden.
Dé mensch heeft zijn geweten, dat blijft spre
ken en zich door het koele Verstand het zwijgen
niet o jplaat leggen. De vlaag naar geluk is zoo
echt menschelijk, ze laat zich niet wegredeneeren
de mensch* heeft eeuwige behoeften, die het eindi
ge niet bevredigen kan. Hij! Vraagt om rust, om
Vrede voor zijn hart. Hij is op God aangelegd, en
zijn ziels chreitt at God, tot' den levtenden God!.
Maar dat aangenomen, blij Ven toch allerlei
Vragen bestaan: Wfet is leven?, en, Waartoe werd
het gegeven?
Op de eerste vraag heeft de Wetenschap zck.
inen als de wijsbegeerte een antWoord kunnen
reven Spencer heeft gezegd: „leven is het uan-
icudend in ovtereenstemming brengen van inwen
dige met uitwendige betrekkingen", en het is
zeker waar, dat er tusschen het subject en het
oleict verhand bestaat, dat' er wisselwerking is
hisschen heide, maar zijn uitepraak verklaart'
het leven niet. Aan Wallutee, die zich met het
zelfde probleem heeft beziggehouden is het even-
jnin gelukt, 't LeVen is mysterie. De stof kan
yde wetenschap ontleden, maar het levten zelf
■piet. Tracht men het te doen, dan vlucht het
leven en treedt de doold' te VoorschijnMen kap
het wel Vernietigen, maar niet te voorschijn roe-
jpen. Er is tusschen het organische en het on
organische een diepe kloof, die we niet kunnen
overbruggten. Voor wie 'de Heilige Schrift gteen
gezaghebbende bron is, is en blijft het levten een'
raadsel.
Zij Verspreidt voor den geloojvige echter een
helder licht.
God is de bron V!an alle levten, en teveins het
licht des levtens.
Bij U, Heer, is de levensbron,
Uw licht doet klaarder dan Idle zon
Ons 't heuchlijkst licht aanschouwen,
ging tl de kerk in Ps. 36 .Hij schonk het lev'en aan
)6:gelen en menschen', aan dier en plant, en t
pietigst insect dankt aan zijlni wil het bestaan
God is enkel zijn, enkel levten; eeuwig, onlgiewor
den er. onVterderfelijk. In de Goddelijke Drieëen
heid, zich openbarend als Vader, Zoon en Hei
lige Geest, 'wiordt het in al zijn vblheid aan
schouwd. Door God Werd het leVen tot aanzijn
geroepen en naar Zijn wil bestaat alle geschapen
leven. Hij schiep. Hij bezielde en Hij1 onderhoudt.
God schiep alle levten naar zijn aard, bepaalde
er de ontwikkeling vlan en stelde het een doel.
Zich steeds rijker ontplooiend, moeet het komen
tot hooger levten in de volle Gods gemeenschap.
Hij aakt ei ovter door zijn Goddellijk besteldle
Voorzienigheid en zal het in de Herscheppingj
schepping 'Weer in de Volle luister herstellten.
De mensch bestaat uit lichaam en ziel. Beide
(waren op harmonische ontwikkeling aangelegd en
(volkomen met elkaar in overeenstemming. Dan
de zonde kWam: tusschenbeiide en verstoorde de
Harmonie en de mensch 'Werd der idood en der
verdoemenis onderworpen. Het leVten Werd lij
den, moeite en verdriet. Angst en vrees voor de
toekomst en de Dood wierp zijn tombere scha
duw vooruit. De hand tusschen den schepper
!en het geschapene was verbraken, de harmonie
Ventoord. Alle leven nam' van nu af eeiu ver
keerde richting, in stee Van naar God, naar den
Bron en Pontein des Levetns, van God of naar
den Dood.
Maar Gocf heeft zijn schepping niet prijs ge
geven, zich niet ganschelijfc in toorn van haar
afgewend, ze niet geheel aan zichzelf en Satan
"overgelaten, maar heeft in Zijn lankmoedigheid
de kracht der zonde gestuit. Ware het niet zoo:
het iavjen op aarde zou in Waarheid een hel ge
worden zijn en reeds lang derzelfVer vernietiging
ten prooi zijnlg ew'orden. Maar Hij kwam tus
senbeide, zaodat er nog o zooVteel goeds en lie
felijks op aarde 'Wordt gevonden. De mensch bleef
een redelijk Wezen met zin VOor orde, recht en
deugd, en het aardsche levten is nog veelzins
rijkJq. er is oorzaak voor een klaaglied, maar
daarnaast nog reden te oivter het lied idos lofs en de
(jubelzang. God bleef zijn schepping liefhebblen;
zó óiief. dat Hij Zijn eigen eengleboiren Zoon ge-
Voor haar in den dood heeft gegeven. „Want alzoo
Bef heeft God de Wereld gehaidl, dat Hij' Zijn
eeniggteboren Zoon gegevlen heeft, opdat een' iege
lijk,' die in hem geloofd, niet vlerderve, maar het
eeuwige levten hebbte." (Jobs- 3:16)
schappelijk onderzoek, het 'wordt gekend, Idoor
ervaring en bevinding. De Wedergeboren mensch
stet God in het recht, velroordeelt' zichzelVen, be
lijdt: „Zoo gij Heer, in het recht wilt treden, En
'gadeslaan onz' ongjerechtigheden, (Wie onzer zal
dan bestaan? (Ps. 130:1)
Maar ziende op Christus, die vteor hem' de
straf der zonde 'droeg, jubelt hij' tevens„"Wel
gelukzalig is de mensch, wliens zonden zijp Ver
geven en wiens overtredingen bedekt zijn'1' (Ps.
32:1) f
De ervaring is bij' de christenen verschillend:
Zij houden verband met de eigen Idkrmmelijkheid Vlervolgde hij1 met
van de verschillende personen. Het methodisme .stem1
dat in dezen gelijkheid wil, is ook in dit opzicht
niet ovtereenkomstig met Iwfet Gods Woord ons
leert, en we in de historie zien. De zielsbevin-
dingen vlan een Paul us van Tarsen zijn anders dfem1
die v an eeen Simon Petrus, Augustinus, die voor
zijn bekeering een aanhanger v'an het Manicheis-
me was. heeft andere ervaringen dan Maarten Luf
ther, dei 'vloorheen in Werkelijkheid zijn zalig-
stapel door elkaar te smijten, en keek me dan met
'Ppaar tijgeroogen aan of ie me op' stagnden' ybet
verscheuren wou.
Wat brulde ie, kom' jij ':t me nou ook' nog
lastig maken? Denk je soms dat ik heksen kan...
Ja, maar meneer duimstok, zei ik v'erschrikt,
ik heb ze toch 6 'WekenWat 6 wtek'en? (viel
hij me bulderend in de reidte en smeet, nu, donde
rend, een heele collectie greenehoutén batting^
'naar heneden, zoodat ik, alleen door met |de vlug
heid Van een kakkerlak op z ijte Springen, mijn
(loopstokken v|óor een algeheele Vernietiging 'wist
,te bewaren.
6 weken geleden, 't is me ook nog al de moeite
intense minachting in zijn
Kom' eens mee.... Kom1 eens mee, zeg ik je,
bulderde hij schuimbekkend, .toen hij zag id!at
ik angstig etrug Week... en pakte mij' met z'n
VCrharde timmermansvuist bij' de mou'Wen Van
mijn eovterkootjesleurde gnij de timmermans
winkel in en toonde mij' een plank' van wel drie
meter lengte, geheel volgekrabbeld met namen:
Meneer Bobber, meVrou'w Smeerkaars, Gerrit
heid z.'cht, maar Wbor allen is Christus Jezus .'Pinkolie, juffrouw kip.... en onderaan, bijlna de
de eenige weg tot de zaligheid; allen ervaren, dat laatste, stond ook' mijn naam: „Eens Hendriks".
God rechtvaardig, maar ook barmhartig is, allen Asjeblieft meneer, al die klanten moet ik nog
buigen voor hem als in zichzelf, arme verloren .bedienen, voor u aan de beurt komt. 'En durft
zondaren allen erkennen Gods opzoekende liefde. I u nou ook m'n kop nog mal te komen zalniken?
Wie in Christus tot een nieuW schepsel komt In 'Welke eeuw leeft u eigenlijk, dat u de tee-
tort een nieuwe levensbeschouwing, waarbij' de kenen des tijds niet (verstaat. Weetje niet, datfwte
Spr. in hett wCede deel zijner rede na het zingen j den 8-urigen 'werkdag hebben", terwijl onze prin-
vian Ps. 95:2 en 3 Voorts zijn gehoor bepaalde, j cipalen ons achter de broek zitten en ons zoo
Maar al wordt het Christendom' als machtige jachten, dat we met 16 uur nog te kort' komen?
factor voor het menschelijk leven aanV'aard, toch 8 uur op 'n dag, tandknarste de man en begon
is het er ver vandaan, dat allen het dezelfde )zo ozenuvaohtig stegen Je shaafbank te schop-
waarde toekennen. Beeds daidlelijk gaan de gteesten j pen, dat ik' niet heter wisitl tte doen, dan met een
uiteen. j plotselingen wip de deur uit te springen, maar
Bij de Duitschers vinden wij een uitdrukking, j ik was dé stoep nog niet af, of ik hoorde hem! nog
bestaande uit twee woorden, die een zuivere te- i mij! na schreeuwen: Kom ovter 3 maanden maar
genstelling vormen, maar in olnze taal' niet door eens terug, dan zal ik' je precies zeggen, Over
een enkel Woord weergegeven kunnen worden. Wij
moeten ze omschrijven. Het zijn de woorden:
die seits en jenseits, die beteekenen, wat aan deze
zijde, en wat aan gene zijde is. Gebezigd in idle
bespreking van het Christendom' wordt daarmee
de vraag gesteld: of het Christendom' alleen
'waarde heeft vioor dit aardsche leven, d'an wel
of het ook beteekenis heeft, vbor het hiernamaals.
Op het Voetspoor van Benan, die in zijd „LeVen
van Jezus'1' een Christusbeeld ontwierp, als zou
hij slechts een volksmenner geweest zijn, hebben
de socialisten gepoogd Jezus als woordvoerder
Vfen hunne beginselen- voor te steilten, Wat echter
volkomen in strijd is met de bronnen', Waaruit
de Christusg ekend kan 'wordenen als Kauts-
ky zich n zijn oprioep tot de proletariërs ook
pip Jezus beroept, dan doet hij', eVCnals Baur,
die sommige uitspraken Vfen den Heiland uit
zijn Verband gerukt, bijeenbrengt, om' zoodoen
de een Messias met een rooden mantel aan het
volk' te kunnen Voorsteden.
Zeker, Jezus heeft de Wtaarde van het aardsche
■leven niet miskend, en heeft zich bij herhaling
over de ongelukkig'en ontfermd, maar hij heeft
ook het ,,'wee!" uitgeroepen oVter hen, die Hem
niet als de Zone Gods hebben aangelnomen. Hij
Was geen Messias enkel Voor deze aarde, maajr
heeft zeer beslist, den „Vlrede met Gold" als on
misbare voorwaarde voor waarachtig g|eluk ge
steld. Zijn woord: „Wat baat het den mensch zoo
hij' den geheelen Wereld ggwint en schade lijidit aam
zijne ziel!" is te dezen beslissend.
(hoeveel 'weken of jij je plankejs kunt krijgen
Ben je bijl duimstak gtewteest, mannie, vtoeg
j -mijn vrouw thuis, om naar die plankjes te vla
gen
Ja, schat, zei ik lieftaHig, maar de arme kerel'
'is zoo naar gesteld. Hij moet zich zoo haasten om
in 8 uur 16 uur in te halen, dat het" hem| in
zn 'hersens is geslagen. Hij ligt n ute bed met 2
kwart staaf gementeijs op z'n hoofd en 3 kilo
klappa op z'n buik.,..
Arme kerel, zei m'n vrouw, die plankjes heb
ben zoo'n h aast niet, laat hij eerst maar weer [wat
pp- z'n verhaal komen.
De beste leerschool vioor diplomatie is toch
maar het huwelijk, Milderen.....
Zahlen und Maul halten.
Ik1 heb me menigmaal geërgerd ovter de on
gemanierdheid 'Waarmede het Kijk zijn c'liëntèle
behandelt.
Als er bij' u of hij 'mij- iemand zijn schuld komt
voldoen, wordt hij zonder twijfel zoo hoffelijk
mogelijk ontvangen.
We presenteeren hem minstens een stoel in de
Voorkamer of salon. Is het een goede bekende, dan
noodigen we hem in de huiskamer, offreerem hem'
een kop thee of 'n sigaar en drukken hem1 bij' het
afscheianemen hartelijk' de hand en bedanken hem
zeer vriendelijk voor de prompte betaling.
Maar daar moet je bij' het Bijks eens om ko
men! Een stoel Wordt je niet gepresenteerd em'
<!nog veel minder een kopje koffie of een sigaar.
IMet een brommig gezicht 'worden je -centen aan
gepakt en gekusterd en als je 'n soort vlan onder-
aèrdschg eknor tot antwoord krijglt, mag je al
zeer content zijn.
Nog erger vindt ik', maakt het bij! ons de Eijks
ontvanger van de buitengemeenten. Persoonlijk',
dit moet ik er bijvoegen, geen onhebbelijk
Maar de manier waarop zijn klanten worden ont
'vangen is om het nu maar op zijin zachtst uit tte
^drukken, al zeer primitief.
De buitenlui mogen gewoonweg in de buiten
lucht anticham'breeren. Of 't regent of wfeaitl,
of sneeuwt of hagelt, of de temperatuur 90 g(r.
Fhai^nheit of 20 graden onder nul is, de boertjes
staan geduldig in de Vloordleur te wachten, tot
het hun beurt is om hun dierbare dubbeltjes te
schokken, 't Kan toch zeker niet beroerder, wel?,
En nu mogen ze redeneeren, dat zoo'n boer aan
de buitenlucht gewend is en er wel tegen kan,
jmaar een boer is ook een mensch en ook vatbaar
(vioor longonsteking of een danmeathar. Ep als
'wte eens nagaan. hoeV'eel slachtoffers aan de gje-
Vlreesdc T.B.Cl er in dit -gezonde boerenland' on
der die gezonde boeren Vfellen, |dan zouden; wte tot
ontstellende cijfers komen.
- Maar hoe het ook' zij, ik- ben zoo virij een derge
lijke o ntvfengst vfen goede klanten Voor de B-ijkis-
schatk'ist heneden ritiek te noemen.
Als zoo'n ontvanger zelf niet capo t il is om'
te zorgen voor een behoorlijk wachtlokaal', dan
moet hjfet Eij'k er zelf voor zorgen, de men
schen met de noodige burgerlijke beleefdheid! be-
Ihandeld worden. Et blijft voor allterlei andere en
mallere [dingen al zooveel1 aan de viool en de
.strijkstok hangen, dat dit er m.i. niet alleen nog
;wel af kon, maar zelfs af moet.
Als het parool is „Bartel1, betaal je grondlasten.
Zitting van Dinsdag 12 April.
UITSPEAÏKEN.
W. W„ ged., Alkmaar (bedelarij) 3 dagten
hechtenis en opzending naar een EijkswCrkin-
richting voor den tijd van 2 jaar en 2 (maanden.
K. E,, ged. Alkmaar (bedelarij) 2 maal 1 d':ag
.hechtenis en plaatsing in een rijkswerkinrichting)
jv'oor den tijd [van! 2 'jaar en 2 (maanden-.
C. H. II. opperman, ged. Alkmaar (diefstal)
5 maanden gevangenisstraf.
M. II. |S tucadoor Alkmaar (diefstal) vrijgespro-
'kten.
N. H., 'Werkman, Helder (huisvlredebreuk) 3
maanden gev'angjenisstraf. i
H. V., bakker, Enkhuizen (otvjertreding arbeids
wet). 2 maai f 10 boete subs. 2 maal 5 dagen
hechtenis.
J. C. L., steehouder, Enkhuizen (mishande
ling) f 15 boete subs. 15 dagen hechtenis.
G. W. Mjg roentenhandelaar Oud-Karspel
(mishandeling) f 20 boete subs. 20 dagen hechte
nis.
J. K., brandstoffenhandelaar, Hensbroek1,
(diefstal) 4 maanden gevangenisstraf voorwaar
delijk met proeftijd vfen 3 jaar.
j P. J. Alkmaar (Zedenzaak) 6 maanden ge-
yiangenisstraf.
A. K. tenuitvberlegging Van een Voorwaarde
lijk' v.onnis van 6 maanden wordt beVolen.
Jb. J. Wieringerwaard, gied. als boven.
NIET; GEDIEND VAN DE EIJKSKATJETOEl.
De 20-jarige schippersknecht Gustaaf P. uit
Amsterdamdie het Vorige jaar op: de Helidlersohe
<kermis v'an zijn toenmaligen patroon1, den „ar
tist Akkerman het dekzeil vlan diens kermis
tent had ontvreemd, en deze beschutting voor
de onbescheidenheid in het publiek' ten eigen bate
vioor f 6 had verkocht, 'Was bij yterstek door de
rechtbank voor dit feit tot gevangenisstraf Ver
oordeeld.
Van dit vbnnis wfes Guusje thans in vterzet ge
komen. Hij' beweerde het zeil te hebben wegge
nomen omdat hij vfen Akkerman nog f 7.50
achterstallig loon had te vbrderen. Hij verzocht
thans een vborw. veroordeeling.
Het O. M. wenschte de opgaven van bekl. on
derzocht te zien en requireerde de stukken in han
den v|an den E echter-Commissaris te stellen.
de 35-jarige „landbouweri 'JE. fV. 'd. u'it Nieu'we
Niedorp, thans „en pension" in het Huis van
Bewaring te Alkmaar, zich heden „Corom po-
tpuli", d.i. ten aanschouwe van een talrijke schaap
belangstellenden uit Nieuwie Niedorp en environs,
had te verantwoorden.
Gnze Vriend, die voor een lfemdboufwer fel een;
avontuurlijke levensloop heeft gehad, hij is al1
werkzaam geweest als rechercheur en handelt
op de „beurs" in Amsterdam in inferieur buiten-
landsch bankpapier is viroeger al tweemaal ver
dacht van brandstichting. Eenmaal toen hij zich
had gevestigd als caféhouder en winkelier en zijn
geheele spulletje onder min of meer verdachte
'omstandigheden afbrandde en nog 'n andermaal,
toen hij tijdelijk inwoonde bij zijn zWager, waar
ook brand uitbrak en al de kleederen en lijfgoe
deren vfen v'. d. 'O. een prooi der vlammen weiden.
Hij stond dan ook' zoo weinig betrouwbaar bij
zijn dorpsgenooten, in dit opzicht aangeschreven
dat zijn buurman 'Werd gewaarschuwd om zich'
in de bi andassurantie te vlerhoogem, omdat het
gevaarlijk was, in de nabijheid van V. d. O.
te wonen.
v. d. O. had namelijk in Januari 1920 Van
de heer en P. Kool en G. Grondsmia een oude
verloopen kaasfabriek gekocht, staande in de
Moerbeek, gem. Nieuwe Niedorp. Deze kaasfa
briek wias in de veiling gesweest, maar kon niet
genoeg Opbrengen, en WCrd dus opgehouden. Jaap
•kocht de fabriek vteor 3500 gulden maar maakte
de conditie dat in Ide koopacte werd gemeld, dat
hij de fabriek vioor f 7000 had gekocht.
Dit werd onderling gfoedgevonden em ook de
notaris maakte geen bezwaren, maar het scheen
toch niet in den haak te zijn, althans stond
v. d. O. ook' Voor het doen opnemen Van die
valsche opgave (art. 227 "Wetboek v'. Strafr.)
-teiecht. V. d. O. verzekerde het cand bij1 de Tiel-
sche brandassurantie Maatsch. (vjoor f 10.000 maar
keek niet meer om naar de polis, verzekerde
echter eenigen tijd later de fabriek v(oor f 30.000
op beurspolis bij den assuradeur de Sonnavillte,
wier. hij wijs maakte, dat hij! de fabriek vteor
f 17.500 had gekocht. Het gtelukte hem ook op
het pand f 6000 hypotheek te krijgen vfen een te
Alkmaar gevestigden bank'. Hiertoe hielp natuur
lijk de valsche koopprijs in de acte, door welk
gebruik nadeel kon ontstaan.
Jaap betrok zelf de fabriek en ging boven
-wonen. Nadat eenige dagen tevbremi zijd vrouiW
naar Amsterdam uit 'logeeren was gegaan en
Jaap, -wat hij nooit deed, zelf Zaterdags de zol
der van de fabriek had opgeruimd en daarbij een
laantal raampjes had opengezet, hoewel het vroor
,dat het kraakte, brak den dag djaarop-, 'Savönds
omstreeks half 8, ('t -gebeurde 21 November 120)
0 p-deze zolder brand uit, welke brandi zoo in
omiv&ng toenam, dat het geheele perceel een prooi
der vlammen werd. De bewoner had even te Vo
ren Jiet perceel verlaten en was op- een dames
fiets naar Winkel gepeddeld. Toen hij omstreeks
'10 uur 'Weer terugkwam', Was er vfen zijn woning
en inboedel niet veel meer te kijk.
Volgens zijn beweren had hij eerst omstreeks
Jialf 10 in een herberg te Winkel vernomen, dat
er brand wfes, maar Volgens andere getuigen, hjadl
hij 't al kunnen zien bramden, toen hij op weg
was. "Voor Jaap 'saVbnds was vertrokken, had
hij1 nog eenige jongens, die 'fe onderlingen -wed
strijd hadden gehouldien op de schaats, bij zich
geinviteerd en onder deze jangems eenige prijzen
zooals stukken öhoctolade en doosjes sigaretten
geoffreerd.
Kort voor het uitbrekten van den brand 'was
door eenige personen licht op den zolder gfeziem
en bek'1erkend dan ook, dat hij1 o pldjem zolder ge
weest was met een brandend petroleumlampje
om1 de aschlade te lichten, en naar zijm jas te zoe
ken. -
Bekl. bewees tevfens dat Voor een bedrag van
1 miljoen kronen 'was Vterbrand. Deze had hij
toevfellig uti zijn brandkast gehaald om ze in
pakjes te verdeelen en ze toen hij- in die bezigheid!
werd gestoord, in een andere kast neergelegd'.
De V alsche opgaaf in de koopacte kon hij trouc
Wtens niet ontkennen, maar hij had dit gedaan,
om' bij evCntueele verkoop Vfen het huis een hoo-
gere prijs te kunnen bedingen'. De hooge assu
rantie stond natuurlijk Vast, maar bekl. bteWteerd
dat de agent zei fhet bedrag had! bepfeajl'd. Ja zelfs
gesproken had er f (35000 vian te maken.
De brandstichting zelf ontkent bekl. ten! stel
ligste, en daar dergelijke misdrijven uiteraard!
moeilijk zijn te bewijzen, had het O'. M. niet
minder dan 21 getuigen tegen hem opgeroepen!.
Op grond van de daardoor bijeen -gebrachte Ver
zwarende aanwijzingen vlorderde het OM. Voor
beide feiten 3 jaar gevfenigfenisstraf.
De verdediger Mr. Huizingfe, trok de strafbaar
heid van de valsche opgaaf in de koopacte in
twijfel en meende dat daarvioor ontslag Van
rechtsvervolging subs, vrijspraak zou moeteh Vol
gen. Ook ten opzichte vfen de brandstichting acht
te pleiter het wettig en overtuigend bewijs niet
geleverd en concludeerde tot vrijspraak.
De behandeling duurde tot half zes n.m- Uit
spraak a.s. Dinsdag 10 uur.
GEEN S CHITTEB END'E EESULTATEN VAN
HET NIEUWE INSTITUUT;.
Het hooggeroem'd instituut der voorWfeardclij-
lijke vieroordeeling kan niet op een bijzonder gfeoot
succes bogen. Als er één zieltje op- de tien goed
•wordt, mfeg men al buitengewoon tevfced-en zijm.
Voortdurend moeten echter Weer vteorw. veroor
deelden terecht staan, omdat zij' zich in hun proef
tijd opnieuw aan de wet hebben vergrepen eln de
voorW: veroordeeling dus moet worden toegepast.
Heden hadiden we Weer Idlrie vian zulke zwakke
lingen. Hendr. M„ Jacob Vr. en Jami K. Welke
zalten, zooals do Wet Vloorschrij'ft op verlangen
vfen de veroordeelden, 'met gesloten deuren wer
den behandeld.
VALSCHE OPGAVE IN] EEN (AUTHENTIEKE
ACTE EN OPZETTELIJKE BEANDSTICH-
PNG.
Het Was Waarlijk geen kleinigheid, wfearVteor
De maand April wordt al sinds die grijze oud
heid ingeluid met grappenmakerijen.
d'Eersten dag van de groene April.
Scheert men de gek met wie men wil,^ aldus
een oud volksdichter. Dat is niet alleen in ons
land zoo waar de couranten gewoon zijm om werk
te maken van min of meer inslaande April-grap-
pen, maai iu Engeland, Frankrijk en Duitsch-
laad is het gekseheeren op den eersten Aprildag
al even zeer een oud volksgebruik geworden. Nie
mand weet waar het vandafen komt.
Er zijn allerlei Verklaringen gegeVen, de een
al meer dan de ander een Aprilgrap o pzichzelf.
Maar de volgende mythe, Welke het gtebruik' tot
de Noorsche godenleer terugbrengt is tooh wel'
de moeite vlan het navertellen waard.
Een Noorsche reus Thiassi had een knappe
(dochter, die Skathi heette. Toen Thiassi in een
gevecht met de goden, de Asen, gedood werd
'besloot Skathi haar yfeder te wrekèn. In diens
wapenrusting toog zij naar Asgard, waar. de Asen
Woonden en daagde ieder uit die lust in vechten
had. Maar de goden verkozen dfet niet. "Een hun-
i uier, Balder,r iep Skathi toe: we weten wel waf
wilt, je zoekt een man. Welnu, je moogt er een
j uitzoeken, maar vfen niemand mag je meer dafe'
j de beenen zien.
Do Asen omhulden hun hoofd en Skfethi koos