nieuwe mrnim coürant. De Wint er lezingen ALKMAARSCHB SNUIFJES Rechtzaken Van alles en nog wat in de justitie, ige VfeouWi, die Een Vlroutw is gehouden. ke sectie wbrde OED-EN meisje dat de q ermde oogten m totaal blind j eketnhuis te Ai N. :n fvlan nd het Woonhui^ ndbouWer J. B 1 afgebrand. :ide naar bliksem1 gesl'ag *p de hofstede schuur en wteo Worden gered. kind ere [nd: 3 jongens van verborgen tus Bosoh, bezig 'lam een zilveren staande uit f Iveren sigarettf i Vermoedelijk luisterijemi. Een qp een bank erwijl een de dat zijl haar vat ;n ontvireemd. MP- nekkramp geoq EDINGBEDBI vfen staken de ier hard tegten 3cht groote rr CHEISTELIJK LEVEN. n. Het pessimisme Van onzen tijd eindigt met ieh aan te sluiten aan het Eudhisme Van de oude diërs. Wat is het ongeluk van des menschen le- ti Wat de oorzaak -van zijn rusteloosheid Wat ian alleen verlossing brengen 't Is niet de krank ïeid, 't is zelfe niet de dood, neen het, is de zuteht om te bestaan, de Wil om te leven. Die begeerte moet de mensch overwinnenHij moet die in zich ioodeD, Vernietigen en dajn is hij' volkomen zalig! ds hij' tensoltte niet meer is, opgegaan is in het Nirvana, het eeuwige niet feijh. r Het Was hem' te moede, alsof hij' den blik' dezer schitterende oogen nooit weer zou kunnen door staan. Harttmann heeft oi phet Vteetspoor van Scho penhauer geleerd, dat ja, 'deze wereld' wel de jest denkbare is, maar dat ze toich eigenlijk iet waard is te bestaan. Arme mensehheid! Men h eeft de wil geproclameerd als het begin sel ttèor het geluk, maar de illusies die men zich in de toekomst gedacht, en het kille egloisme is aanschouwd; men meende (de wetenshcap te moe ten danken, toen zij de mensehheid d'e christe lijke idealen ontnam', maar waar men hoopte dat ze iets beters in de plaats zooi geven, is men bitterbedrogen uitgekomenhet jammere einde is geweest, dat een niet zijn, een opgaan in het' onbewuste, als eenig denkbaar geluk wördt ge- ach ze het HUG. K. Hoogheid Pr rafdstad vertro] I achterlatende JABiIGE. id, die ongeVber sten vlerjaardag in het Luduina rijpel'ijkerwijze erend. TIES, marechaussee en en een ruim ld. Men bestal ndam en Nieu? was vlan der hi uiten. Koffie ei rende staande olene in haar m reeds bekent iTE. e lijdende was n, zonder hij ke «HOT. winkelerveen toon te maken, den1 zoon (van ij het uithalen en loop gebljevle te verdrinken is in arrest g^s DEN KIEVIT iesland hebben Jchtwet in dien naar .Kievitsei 5 April, in pli met 'Wormen 7' nuttig. Door wordt de kievit [STEE ANSEE tWèe schepen, lent, heeft mini ir der Belgische vblgens een be. i'ort met de Ne dingen aangek de sluis te Ten rukte als zijn e regpering L, het, beste ontl Vinden. Hij n a, dat bij de r ïgem bestaat o: 1e zusternaties :ijn, haar oude zigen sprak de dat spoedig de ie kwesties tot zuilten ktemen, IJSLAND. Posterijen en T met ingang vfen r met B,usland rbeëdsjan, Aziat n het Verre Oö Ter verzending pondenties en gtegeven' gjeldsW ekendte stukken Voor risico E| GENOEG ist L. de Vin in Den Haag een pas glewteig en hij! zich wi 1an vergfederimg 'ing vlan den Ei» Wij tot ons v B|ad. Zaterdag 16 April 1921. TWEEDE BLAD. xxxm. In Jezus Christus, die het levten Vrijwillig 'af- moeten ze ook zorgên, 'dat Bartel nS de betaling legt, om het wederom te nemen, wordt de zon- ,-vnn zijn grondlasten niet met pleuris of derden- dige' mensch tot een nieulW schepsel, verwerft j daagsche koorts thuiskomt. hij, do r diens zoenverdiensten, het nieuwe le- (Eten timmerman'in fwfenhoop. ven. Bij hem wordt de herschepping op gees- j v Ik liep vlan de iweek, in opdracht van m'n telijk gebied aanvankelijk reeds aanschouwt. Vrij- Ivrouw, eens hij' m'n timmerman aan, om hem gemaakt van de zonde en de schrik dies doods, j -'te verzoeken eens wat voortgang te maken, igi (krijgt zijn leven een andere richting, zijn ik' wtordt de vervaardiging Van 2 plankjes Van 1 meter omgezet en daarmee zijn Vierstand en zijn willengte die ik hem al 6 (weken geleden besteld hajdj. hij' komt tot een andere, nieu'we levtensbesehou- j De goede man was achter op z'n erf bezig, een Dat nieu we leven is geen object voor weten Heb ik, vlraagt spr. naar uW oordeel, misschien it lang: jjjj deze zaken getoefd? Ik meende dat het noodig Was Voor de teekening .van den tijd, dien We op geestelijk gebied thans doorle ven: het komt thans uit, dat de valsche wteten- hap en de ij'dele philosophie niet bij machte zijn geweest, de mensehheid gelukkiger te ma ken. Wat men ook (verzonnen heeft, het imenscheni- hart kan er niet hij leven, heeft zijn rast er niet jn kunnen vinden. Dé mensch heeft zijn geweten, dat blijft spre ken en zich door het koele Verstand het zwijgen niet o jplaat leggen. De vlaag naar geluk is zoo echt menschelijk, ze laat zich niet wegredeneeren de mensch* heeft eeuwige behoeften, die het eindi ge niet bevredigen kan. Hij! Vraagt om rust, om Vrede voor zijn hart. Hij is op God aangelegd, en zijn ziels chreitt at God, tot' den levtenden God!. Maar dat aangenomen, blij Ven toch allerlei Vragen bestaan: Wfet is leven?, en, Waartoe werd het gegeven? Op de eerste vraag heeft de Wetenschap zck. inen als de wijsbegeerte een antWoord kunnen reven Spencer heeft gezegd: „leven is het uan- icudend in ovtereenstemming brengen van inwen dige met uitwendige betrekkingen", en het is zeker waar, dat er tusschen het subject en het oleict verhand bestaat, dat' er wisselwerking is hisschen heide, maar zijn uitepraak verklaart' het leven niet. Aan Wallutee, die zich met het zelfde probleem heeft beziggehouden is het even- jnin gelukt, 't LeVen is mysterie. De stof kan yde wetenschap ontleden, maar het levten zelf ■piet. Tracht men het te doen, dan vlucht het leven en treedt de doold' te VoorschijnMen kap het wel Vernietigen, maar niet te voorschijn roe- jpen. Er is tusschen het organische en het on organische een diepe kloof, die we niet kunnen overbruggten. Voor wie 'de Heilige Schrift gteen gezaghebbende bron is, is en blijft het levten een' raadsel. Zij Verspreidt voor den geloojvige echter een helder licht. God is de bron V!an alle levten, en teveins het licht des levtens. Bij U, Heer, is de levensbron, Uw licht doet klaarder dan Idle zon Ons 't heuchlijkst licht aanschouwen, ging tl de kerk in Ps. 36 .Hij schonk het lev'en aan )6:gelen en menschen', aan dier en plant, en t pietigst insect dankt aan zijlni wil het bestaan God is enkel zijn, enkel levten; eeuwig, onlgiewor den er. onVterderfelijk. In de Goddelijke Drieëen heid, zich openbarend als Vader, Zoon en Hei lige Geest, 'wiordt het in al zijn vblheid aan schouwd. Door God Werd het leVen tot aanzijn geroepen en naar Zijn wil bestaat alle geschapen leven. Hij schiep. Hij bezielde en Hij1 onderhoudt. God schiep alle levten naar zijn aard, bepaalde er de ontwikkeling vlan en stelde het een doel. Zich steeds rijker ontplooiend, moeet het komen tot hooger levten in de volle Gods gemeenschap. Hij aakt ei ovter door zijn Goddellijk besteldle Voorzienigheid en zal het in de Herscheppingj schepping 'Weer in de Volle luister herstellten. De mensch bestaat uit lichaam en ziel. Beide (waren op harmonische ontwikkeling aangelegd en (volkomen met elkaar in overeenstemming. Dan de zonde kWam: tusschenbeiide en verstoorde de Harmonie en de mensch 'Werd der idood en der verdoemenis onderworpen. Het leVten Werd lij den, moeite en verdriet. Angst en vrees voor de toekomst en de Dood wierp zijn tombere scha duw vooruit. De hand tusschen den schepper !en het geschapene was verbraken, de harmonie Ventoord. Alle leven nam' van nu af eeiu ver keerde richting, in stee Van naar God, naar den Bron en Pontein des Levetns, van God of naar den Dood. Maar Gocf heeft zijn schepping niet prijs ge geven, zich niet ganschelijfc in toorn van haar afgewend, ze niet geheel aan zichzelf en Satan "overgelaten, maar heeft in Zijn lankmoedigheid de kracht der zonde gestuit. Ware het niet zoo: het iavjen op aarde zou in Waarheid een hel ge worden zijn en reeds lang derzelfVer vernietiging ten prooi zijnlg ew'orden. Maar Hij kwam tus senbeide, zaodat er nog o zooVteel goeds en lie felijks op aarde 'Wordt gevonden. De mensch bleef een redelijk Wezen met zin VOor orde, recht en deugd, en het aardsche levten is nog veelzins rijkJq. er is oorzaak voor een klaaglied, maar daarnaast nog reden te oivter het lied idos lofs en de (jubelzang. God bleef zijn schepping liefhebblen; zó óiief. dat Hij Zijn eigen eengleboiren Zoon ge- Voor haar in den dood heeft gegeven. „Want alzoo Bef heeft God de Wereld gehaidl, dat Hij' Zijn eeniggteboren Zoon gegevlen heeft, opdat een' iege lijk,' die in hem geloofd, niet vlerderve, maar het eeuwige levten hebbte." (Jobs- 3:16) schappelijk onderzoek, het 'wordt gekend, Idoor ervaring en bevinding. De Wedergeboren mensch stet God in het recht, velroordeelt' zichzelVen, be lijdt: „Zoo gij Heer, in het recht wilt treden, En 'gadeslaan onz' ongjerechtigheden, (Wie onzer zal dan bestaan? (Ps. 130:1) Maar ziende op Christus, die vteor hem' de straf der zonde 'droeg, jubelt hij' tevens„"Wel gelukzalig is de mensch, wliens zonden zijp Ver geven en wiens overtredingen bedekt zijn'1' (Ps. 32:1) f De ervaring is bij' de christenen verschillend: Zij houden verband met de eigen Idkrmmelijkheid Vlervolgde hij1 met van de verschillende personen. Het methodisme .stem1 dat in dezen gelijkheid wil, is ook in dit opzicht niet ovtereenkomstig met Iwfet Gods Woord ons leert, en we in de historie zien. De zielsbevin- dingen vlan een Paul us van Tarsen zijn anders dfem1 die v an eeen Simon Petrus, Augustinus, die voor zijn bekeering een aanhanger v'an het Manicheis- me was. heeft andere ervaringen dan Maarten Luf ther, dei 'vloorheen in Werkelijkheid zijn zalig- stapel door elkaar te smijten, en keek me dan met 'Ppaar tijgeroogen aan of ie me op' stagnden' ybet verscheuren wou. Wat brulde ie, kom' jij ':t me nou ook' nog lastig maken? Denk je soms dat ik heksen kan... Ja, maar meneer duimstok, zei ik v'erschrikt, ik heb ze toch 6 'WekenWat 6 wtek'en? (viel hij me bulderend in de reidte en smeet, nu, donde rend, een heele collectie greenehoutén batting^ 'naar heneden, zoodat ik, alleen door met |de vlug heid Van een kakkerlak op z ijte Springen, mijn (loopstokken v|óor een algeheele Vernietiging 'wist ,te bewaren. 6 weken geleden, 't is me ook nog al de moeite intense minachting in zijn Kom' eens mee.... Kom1 eens mee, zeg ik je, bulderde hij schuimbekkend, .toen hij zag id!at ik angstig etrug Week... en pakte mij' met z'n VCrharde timmermansvuist bij' de mou'Wen Van mijn eovterkootjesleurde gnij de timmermans winkel in en toonde mij' een plank' van wel drie meter lengte, geheel volgekrabbeld met namen: Meneer Bobber, meVrou'w Smeerkaars, Gerrit heid z.'cht, maar Wbor allen is Christus Jezus .'Pinkolie, juffrouw kip.... en onderaan, bijlna de de eenige weg tot de zaligheid; allen ervaren, dat laatste, stond ook' mijn naam: „Eens Hendriks". God rechtvaardig, maar ook barmhartig is, allen Asjeblieft meneer, al die klanten moet ik nog buigen voor hem als in zichzelf, arme verloren .bedienen, voor u aan de beurt komt. 'En durft zondaren allen erkennen Gods opzoekende liefde. I u nou ook m'n kop nog mal te komen zalniken? Wie in Christus tot een nieuW schepsel komt In 'Welke eeuw leeft u eigenlijk, dat u de tee- tort een nieuwe levensbeschouwing, waarbij' de kenen des tijds niet (verstaat. Weetje niet, datfwte Spr. in hett wCede deel zijner rede na het zingen j den 8-urigen 'werkdag hebben", terwijl onze prin- vian Ps. 95:2 en 3 Voorts zijn gehoor bepaalde, j cipalen ons achter de broek zitten en ons zoo Maar al wordt het Christendom' als machtige jachten, dat we met 16 uur nog te kort' komen? factor voor het menschelijk leven aanV'aard, toch 8 uur op 'n dag, tandknarste de man en begon is het er ver vandaan, dat allen het dezelfde )zo ozenuvaohtig stegen Je shaafbank te schop- waarde toekennen. Beeds daidlelijk gaan de gteesten j pen, dat ik' niet heter wisitl tte doen, dan met een uiteen. j plotselingen wip de deur uit te springen, maar Bij de Duitschers vinden wij een uitdrukking, j ik was dé stoep nog niet af, of ik hoorde hem! nog bestaande uit twee woorden, die een zuivere te- i mij! na schreeuwen: Kom ovter 3 maanden maar genstelling vormen, maar in olnze taal' niet door eens terug, dan zal ik' je precies zeggen, Over een enkel Woord weergegeven kunnen worden. Wij moeten ze omschrijven. Het zijn de woorden: die seits en jenseits, die beteekenen, wat aan deze zijde, en wat aan gene zijde is. Gebezigd in idle bespreking van het Christendom' wordt daarmee de vraag gesteld: of het Christendom' alleen 'waarde heeft vioor dit aardsche leven, d'an wel of het ook beteekenis heeft, vbor het hiernamaals. Op het Voetspoor van Benan, die in zijd „LeVen van Jezus'1' een Christusbeeld ontwierp, als zou hij slechts een volksmenner geweest zijn, hebben de socialisten gepoogd Jezus als woordvoerder Vfen hunne beginselen- voor te steilten, Wat echter volkomen in strijd is met de bronnen', Waaruit de Christusg ekend kan 'wordenen als Kauts- ky zich n zijn oprioep tot de proletariërs ook pip Jezus beroept, dan doet hij', eVCnals Baur, die sommige uitspraken Vfen den Heiland uit zijn Verband gerukt, bijeenbrengt, om' zoodoen de een Messias met een rooden mantel aan het volk' te kunnen Voorsteden. Zeker, Jezus heeft de Wtaarde van het aardsche ■leven niet miskend, en heeft zich bij herhaling over de ongelukkig'en ontfermd, maar hij heeft ook het ,,'wee!" uitgeroepen oVter hen, die Hem niet als de Zone Gods hebben aangelnomen. Hij Was geen Messias enkel Voor deze aarde, maajr heeft zeer beslist, den „Vlrede met Gold" als on misbare voorwaarde voor waarachtig g|eluk ge steld. Zijn woord: „Wat baat het den mensch zoo hij' den geheelen Wereld ggwint en schade lijidit aam zijne ziel!" is te dezen beslissend. (hoeveel 'weken of jij je plankejs kunt krijgen Ben je bijl duimstak gtewteest, mannie, vtoeg j -mijn vrouw thuis, om naar die plankjes te vla gen Ja, schat, zei ik lieftaHig, maar de arme kerel' 'is zoo naar gesteld. Hij moet zich zoo haasten om in 8 uur 16 uur in te halen, dat het" hem| in zn 'hersens is geslagen. Hij ligt n ute bed met 2 kwart staaf gementeijs op z'n hoofd en 3 kilo klappa op z'n buik.,.. Arme kerel, zei m'n vrouw, die plankjes heb ben zoo'n h aast niet, laat hij eerst maar weer [wat pp- z'n verhaal komen. De beste leerschool vioor diplomatie is toch maar het huwelijk, Milderen..... Zahlen und Maul halten. Ik1 heb me menigmaal geërgerd ovter de on gemanierdheid 'Waarmede het Kijk zijn c'liëntèle behandelt. Als er bij' u of hij 'mij- iemand zijn schuld komt voldoen, wordt hij zonder twijfel zoo hoffelijk mogelijk ontvangen. We presenteeren hem minstens een stoel in de Voorkamer of salon. Is het een goede bekende, dan noodigen we hem in de huiskamer, offreerem hem' een kop thee of 'n sigaar en drukken hem1 bij' het afscheianemen hartelijk' de hand en bedanken hem zeer vriendelijk voor de prompte betaling. Maar daar moet je bij' het Bijks eens om ko men! Een stoel Wordt je niet gepresenteerd em' <!nog veel minder een kopje koffie of een sigaar. IMet een brommig gezicht 'worden je -centen aan gepakt en gekusterd en als je 'n soort vlan onder- aèrdschg eknor tot antwoord krijglt, mag je al zeer content zijn. Nog erger vindt ik', maakt het bij! ons de Eijks ontvanger van de buitengemeenten. Persoonlijk', dit moet ik er bijvoegen, geen onhebbelijk Maar de manier waarop zijn klanten worden ont 'vangen is om het nu maar op zijin zachtst uit tte ^drukken, al zeer primitief. De buitenlui mogen gewoonweg in de buiten lucht anticham'breeren. Of 't regent of wfeaitl, of sneeuwt of hagelt, of de temperatuur 90 g(r. Fhai^nheit of 20 graden onder nul is, de boertjes staan geduldig in de Vloordleur te wachten, tot het hun beurt is om hun dierbare dubbeltjes te schokken, 't Kan toch zeker niet beroerder, wel?, En nu mogen ze redeneeren, dat zoo'n boer aan de buitenlucht gewend is en er wel tegen kan, jmaar een boer is ook een mensch en ook vatbaar (vioor longonsteking of een danmeathar. Ep als 'wte eens nagaan. hoeV'eel slachtoffers aan de gje- Vlreesdc T.B.Cl er in dit -gezonde boerenland' on der die gezonde boeren Vfellen, |dan zouden; wte tot ontstellende cijfers komen. - Maar hoe het ook' zij, ik- ben zoo virij een derge lijke o ntvfengst vfen goede klanten Voor de B-ijkis- schatk'ist heneden ritiek te noemen. Als zoo'n ontvanger zelf niet capo t il is om' te zorgen voor een behoorlijk wachtlokaal', dan moet hjfet Eij'k er zelf voor zorgen, de men schen met de noodige burgerlijke beleefdheid! be- Ihandeld worden. Et blijft voor allterlei andere en mallere [dingen al zooveel1 aan de viool en de .strijkstok hangen, dat dit er m.i. niet alleen nog ;wel af kon, maar zelfs af moet. Als het parool is „Bartel1, betaal je grondlasten. Zitting van Dinsdag 12 April. UITSPEAÏKEN. W. W„ ged., Alkmaar (bedelarij) 3 dagten hechtenis en opzending naar een EijkswCrkin- richting voor den tijd van 2 jaar en 2 (maanden. K. E,, ged. Alkmaar (bedelarij) 2 maal 1 d':ag .hechtenis en plaatsing in een rijkswerkinrichting) jv'oor den tijd [van! 2 'jaar en 2 (maanden-. C. H. II. opperman, ged. Alkmaar (diefstal) 5 maanden gevangenisstraf. M. II. |S tucadoor Alkmaar (diefstal) vrijgespro- 'kten. N. H., 'Werkman, Helder (huisvlredebreuk) 3 maanden gev'angjenisstraf. i H. V., bakker, Enkhuizen (otvjertreding arbeids wet). 2 maai f 10 boete subs. 2 maal 5 dagen hechtenis. J. C. L., steehouder, Enkhuizen (mishande ling) f 15 boete subs. 15 dagen hechtenis. G. W. Mjg roentenhandelaar Oud-Karspel (mishandeling) f 20 boete subs. 20 dagen hechte nis. J. K., brandstoffenhandelaar, Hensbroek1, (diefstal) 4 maanden gevangenisstraf voorwaar delijk met proeftijd vfen 3 jaar. j P. J. Alkmaar (Zedenzaak) 6 maanden ge- yiangenisstraf. A. K. tenuitvberlegging Van een Voorwaarde lijk' v.onnis van 6 maanden wordt beVolen. Jb. J. Wieringerwaard, gied. als boven. NIET; GEDIEND VAN DE EIJKSKATJETOEl. De 20-jarige schippersknecht Gustaaf P. uit Amsterdamdie het Vorige jaar op: de Helidlersohe <kermis v'an zijn toenmaligen patroon1, den „ar tist Akkerman het dekzeil vlan diens kermis tent had ontvreemd, en deze beschutting voor de onbescheidenheid in het publiek' ten eigen bate vioor f 6 had verkocht, 'Was bij yterstek door de rechtbank voor dit feit tot gevangenisstraf Ver oordeeld. Van dit vbnnis wfes Guusje thans in vterzet ge komen. Hij' beweerde het zeil te hebben wegge nomen omdat hij vfen Akkerman nog f 7.50 achterstallig loon had te vbrderen. Hij verzocht thans een vborw. veroordeeling. Het O. M. wenschte de opgaven van bekl. on derzocht te zien en requireerde de stukken in han den v|an den E echter-Commissaris te stellen. de 35-jarige „landbouweri 'JE. fV. 'd. u'it Nieu'we Niedorp, thans „en pension" in het Huis van Bewaring te Alkmaar, zich heden „Corom po- tpuli", d.i. ten aanschouwe van een talrijke schaap belangstellenden uit Nieuwie Niedorp en environs, had te verantwoorden. Gnze Vriend, die voor een lfemdboufwer fel een; avontuurlijke levensloop heeft gehad, hij is al1 werkzaam geweest als rechercheur en handelt op de „beurs" in Amsterdam in inferieur buiten- landsch bankpapier is viroeger al tweemaal ver dacht van brandstichting. Eenmaal toen hij zich had gevestigd als caféhouder en winkelier en zijn geheele spulletje onder min of meer verdachte 'omstandigheden afbrandde en nog 'n andermaal, toen hij tijdelijk inwoonde bij zijn zWager, waar ook brand uitbrak en al de kleederen en lijfgoe deren vfen v'. d. 'O. een prooi der vlammen weiden. Hij stond dan ook' zoo weinig betrouwbaar bij zijn dorpsgenooten, in dit opzicht aangeschreven dat zijn buurman 'Werd gewaarschuwd om zich' in de bi andassurantie te vlerhoogem, omdat het gevaarlijk was, in de nabijheid van V. d. O. te wonen. v. d. O. had namelijk in Januari 1920 Van de heer en P. Kool en G. Grondsmia een oude verloopen kaasfabriek gekocht, staande in de Moerbeek, gem. Nieuwe Niedorp. Deze kaasfa briek wias in de veiling gesweest, maar kon niet genoeg Opbrengen, en WCrd dus opgehouden. Jaap •kocht de fabriek vteor 3500 gulden maar maakte de conditie dat in Ide koopacte werd gemeld, dat hij de fabriek vioor f 7000 had gekocht. Dit werd onderling gfoedgevonden em ook de notaris maakte geen bezwaren, maar het scheen toch niet in den haak te zijn, althans stond v. d. O. ook' Voor het doen opnemen Van die valsche opgave (art. 227 "Wetboek v'. Strafr.) -teiecht. V. d. O. verzekerde het cand bij1 de Tiel- sche brandassurantie Maatsch. (vjoor f 10.000 maar keek niet meer om naar de polis, verzekerde echter eenigen tijd later de fabriek v(oor f 30.000 op beurspolis bij den assuradeur de Sonnavillte, wier. hij wijs maakte, dat hij! de fabriek vteor f 17.500 had gekocht. Het gtelukte hem ook op het pand f 6000 hypotheek te krijgen vfen een te Alkmaar gevestigden bank'. Hiertoe hielp natuur lijk de valsche koopprijs in de acte, door welk gebruik nadeel kon ontstaan. Jaap betrok zelf de fabriek en ging boven -wonen. Nadat eenige dagen tevbremi zijd vrouiW naar Amsterdam uit 'logeeren was gegaan en Jaap, -wat hij nooit deed, zelf Zaterdags de zol der van de fabriek had opgeruimd en daarbij een laantal raampjes had opengezet, hoewel het vroor ,dat het kraakte, brak den dag djaarop-, 'Savönds omstreeks half 8, ('t -gebeurde 21 November 120) 0 p-deze zolder brand uit, welke brandi zoo in omiv&ng toenam, dat het geheele perceel een prooi der vlammen werd. De bewoner had even te Vo ren Jiet perceel verlaten en was op- een dames fiets naar Winkel gepeddeld. Toen hij omstreeks '10 uur 'Weer terugkwam', Was er vfen zijn woning en inboedel niet veel meer te kijk. Volgens zijn beweren had hij eerst omstreeks Jialf 10 in een herberg te Winkel vernomen, dat er brand wfes, maar Volgens andere getuigen, hjadl hij 't al kunnen zien bramden, toen hij op weg was. "Voor Jaap 'saVbnds was vertrokken, had hij1 nog eenige jongens, die 'fe onderlingen -wed strijd hadden gehouldien op de schaats, bij zich geinviteerd en onder deze jangems eenige prijzen zooals stukken öhoctolade en doosjes sigaretten geoffreerd. Kort voor het uitbrekten van den brand 'was door eenige personen licht op den zolder gfeziem en bek'1erkend dan ook, dat hij1 o pldjem zolder ge weest was met een brandend petroleumlampje om1 de aschlade te lichten, en naar zijm jas te zoe ken. - Bekl. bewees tevfens dat Voor een bedrag van 1 miljoen kronen 'was Vterbrand. Deze had hij toevfellig uti zijn brandkast gehaald om ze in pakjes te verdeelen en ze toen hij- in die bezigheid! werd gestoord, in een andere kast neergelegd'. De V alsche opgaaf in de koopacte kon hij trouc Wtens niet ontkennen, maar hij had dit gedaan, om' bij evCntueele verkoop Vfen het huis een hoo- gere prijs te kunnen bedingen'. De hooge assu rantie stond natuurlijk Vast, maar bekl. bteWteerd dat de agent zei fhet bedrag had! bepfeajl'd. Ja zelfs gesproken had er f (35000 vian te maken. De brandstichting zelf ontkent bekl. ten! stel ligste, en daar dergelijke misdrijven uiteraard! moeilijk zijn te bewijzen, had het O'. M. niet minder dan 21 getuigen tegen hem opgeroepen!. Op grond van de daardoor bijeen -gebrachte Ver zwarende aanwijzingen vlorderde het OM. Voor beide feiten 3 jaar gevfenigfenisstraf. De verdediger Mr. Huizingfe, trok de strafbaar heid van de valsche opgaaf in de koopacte in twijfel en meende dat daarvioor ontslag Van rechtsvervolging subs, vrijspraak zou moeteh Vol gen. Ook ten opzichte vfen de brandstichting acht te pleiter het wettig en overtuigend bewijs niet geleverd en concludeerde tot vrijspraak. De behandeling duurde tot half zes n.m- Uit spraak a.s. Dinsdag 10 uur. GEEN S CHITTEB END'E EESULTATEN VAN HET NIEUWE INSTITUUT;. Het hooggeroem'd instituut der voorWfeardclij- lijke vieroordeeling kan niet op een bijzonder gfeoot succes bogen. Als er één zieltje op- de tien goed •wordt, mfeg men al buitengewoon tevfced-en zijm. Voortdurend moeten echter Weer vteorw. veroor deelden terecht staan, omdat zij' zich in hun proef tijd opnieuw aan de wet hebben vergrepen eln de voorW: veroordeeling dus moet worden toegepast. Heden hadiden we Weer Idlrie vian zulke zwakke lingen. Hendr. M„ Jacob Vr. en Jami K. Welke zalten, zooals do Wet Vloorschrij'ft op verlangen vfen de veroordeelden, 'met gesloten deuren wer den behandeld. VALSCHE OPGAVE IN] EEN (AUTHENTIEKE ACTE EN OPZETTELIJKE BEANDSTICH- PNG. Het Was Waarlijk geen kleinigheid, wfearVteor De maand April wordt al sinds die grijze oud heid ingeluid met grappenmakerijen. d'Eersten dag van de groene April. Scheert men de gek met wie men wil,^ aldus een oud volksdichter. Dat is niet alleen in ons land zoo waar de couranten gewoon zijm om werk te maken van min of meer inslaande April-grap- pen, maai iu Engeland, Frankrijk en Duitsch- laad is het gekseheeren op den eersten Aprildag al even zeer een oud volksgebruik geworden. Nie mand weet waar het vandafen komt. Er zijn allerlei Verklaringen gegeVen, de een al meer dan de ander een Aprilgrap o pzichzelf. Maar de volgende mythe, Welke het gtebruik' tot de Noorsche godenleer terugbrengt is tooh wel' de moeite vlan het navertellen waard. Een Noorsche reus Thiassi had een knappe (dochter, die Skathi heette. Toen Thiassi in een gevecht met de goden, de Asen, gedood werd 'besloot Skathi haar yfeder te wrekèn. In diens wapenrusting toog zij naar Asgard, waar. de Asen Woonden en daagde ieder uit die lust in vechten had. Maar de goden verkozen dfet niet. "Een hun- i uier, Balder,r iep Skathi toe: we weten wel waf wilt, je zoekt een man. Welnu, je moogt er een j uitzoeken, maar vfen niemand mag je meer dafe' j de beenen zien. Do Asen omhulden hun hoofd en Skfethi koos

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1921 | | pagina 3