NIEUWSTIJDINGEN.
Bijtijds et bij.
Die HHaagsche politie heeft Woens
dag moeten ingrijpen in een f ami Hee
rwist in een perceel aan de Newton-
straat. De bewoner van dat huis leef
de gescheiden vzan zijn vrouw. Het
driejarig kind was bij; hem. De vrouw,
die lijdende is aan toevallen, had. reedfe
meermalen gezegd het kind te zullen
vermoorden. Woensdag gelukte het
haar het huis. binnen te sluipen, het
'kind te grijpen, en het mede te trék-
kar in een kamer. Een agent van po
litie, die door buren gewaarschuwdi
werd, begaf zich onmiddellijk in het
vertrek en vond er het kind gelukkig
ongedeerd. De vrouw, die bij zijn komst
trachtte te vluchten, wierp ©en mes
weg.
Een kat in een motori.
Gisterenmorgen wilde een bewoner
van de Snezkade te Den Haag van z|ijn
auto gebruik makien. Hiet voertuig liep
echter niet. Hoe de eigenaar ook zich
inspande, Soms rukte het een eindje
vooruit, maar dan hield het weer halt.
Ten slotte opende hij de overdekking
va nden motor en wat bleek toen? Dat
ler geen kat tussclhen de machine zat.
Het arme dier was deerlijk geschroeid,
maar leefde nog en toen het uit zijn
nauwe gevangenis werd bevrijd, poetste
het de plaat met kattensnelheid.
Boe het boest in (zijn kerker was
geraakt, begrijpt men niet, doch men
denkt aan kwaadwilligheid.
Nieuwe bestemming.
Te Ameromgen is de gracht om het
(kasteel door den lagen waterstand uit
gedroogd. Thans groeien daarin
koolplanten en andijvie.
De moord te Beek.
[Het „Dagbl. v. N.-B." meldt om
trent den moord te Beek o.m. het vol
gende:
Terwijl Zondagavond het dorp in
feestelijke stemming was vanwege het
oohcours der harmonie Cecilia, bevon
den zich een vijftiental personen in het
caijél van Drost aap, den Elsaker te
(Beek op ©en afstand van vijf kwartier
van Prinoerihage. Onder dezen waren
de verslagene Luijken, en verder de
gebroeders M. en J. Fx. en A. N. In
het café ontstond ee- nwoordentwist.
Kwart over elf verlieten Luijken (de
vermoorde) en A. N. het café.
Het was ©e ndohkere avond en die
rweg lag zeer ©enzaam'. Toen zei N.
tot Luijken: „Wij gaan samen naar huis
dan; zal ik met fo;u eens afrekenen, net
als ik met je vader gedaan heb."
Op deze wóórden verwijdlerde L. zich
alleen. M. Fr. echter en A. N. volgden
hem, na eerst ieder een stuit gehaald te
hebben van een zoogienaamden tonmole.
En in het nachtelijk donker heeft M.
Fr., oud 21 jaar, ©enigszins beneveld
door drank, dien ongelukkige ©en slag
gegeven met dit stuk hout, daarbij ge
holpen door A. N., terwijl de jonge
broeder va nFr., Johannes oud 17 jaar,
met zijn fietslantaarn dit gruwelijk be-
djrijf bijlichtte.
Toen zij hun misdrijf hadden ge
pleegd hebben zij' hun slachtoffer ba
dend in zijn bloed achtergelaten aan
den kant van een sloot, op een afstand
van circa 200 'M. van cle herberg.
Maandagmorgen is Luijken daar ge
vonden, buiten bewustzijn. Spoedig is
hij daarna overleden.
GROOTE PRÖPAGANDAVERGADERING
van 'den Ring „Ncordscharwoude en
Omstreken" van Iden Ned. Bond van
Jongel ngs-Vereenigingen op Geref.
Grondslag, te Broek op Langendijk op
10 Augustus 1921.
Prachtig wie er, ien niet overdruk ©p de bouwerij.
Een programma dat veel dieed hopen. De gerief, jon
gelingschap, wier toewijding, geestdrift en durf voor
al in de laatste jaren alom in den. lande de niet on
verdiende aandacht van voor- ten tegenstander trekt
de „gangmakers" wie verwonderde zich, dat te
gen het openingsuur de Zuiderkerk dicht bezet was
met belangstellenden Van hier en uit den omtrek I
Precies op tijd n.m. 2 uur opende de Pastor-
loei Ds. R. W- de Jong na het zingen van
Psalm 105:1, het samenzijn. Door het Bestuur der
Kring waren Ds. Fernhout van Sint Pancras en -hij
aangezocht, de leiding dezer vergadering op zich te
wil'en nemen, Vat zie volgaarne hadden aangenomen.
Overeengekomen was, Idat hij de vergaderingen zou
openen rijn collega zie zou sluiten.
Spr. zag zijn taak als bescheiden |en gemakkelijk'.
Een bekwame ten verstandige kok heeft niet alleen
te zorgen ivoor keurige schotels met de noodige af
wisseling, maar Imoet tevens waken, dat de tafel niet
overladen wordt, Want dan zal het aanzitten weldra
ophouden een genot te zijn Een eigenlijk opennigs-
woord werd van hem terecht niet gevraagd en
zal ook iniemand verwachten. Hij heeft slechts de
hand te zijn, die de deur opent. Maar ook gemak
kelijk. De Hoeren sprekers zijn bekend. Ds. Los
door zijn Vroegere prediking bij de ouderen cloor
zijn medewerking aan het Bondsorgaan bij de jon
geren. Prof. Ridderbos door zijn hoogleeraar zijn aan
die eigen school der Geref. Kerken, en wat de
Zangvereeniging betreft, die haar medewerking zal
verle-en-sn, van haar geldt: „goede wijn behoeft geen
krans." Van de mannen van Issaschar wordt ver
meld (1 ;Kron. 12:32) „dat zij bekwaam waren in het
vorstand van Ide tijden, om te weten, wat Israël doen
moet." Ook Wij allen hebbien de roeping onze tijden
te verstaan; dat deze vergadering dan mede moge
werken, de jongeren te prikkelen, om, door deze
studie, meer 'in te dringen in den 'geest van onze
fel bewogen dagen en bij de ouderen de belangstel
ling in onze gereformeerde rijpere jeugd moge toe
nemen is sprekers hartewensch. Eerst .dan zullen
onder Gods 'zegen ook wij als Issaschars mannen
weleer weten wat we doen moeten. Daartoe
schenke God ons Zijemen onmisbaren zegen 1 Na
dien in kort gebed afgesmeekt te hebben, gaf hij
het woord aan Ds. Los van den Haag, die te 2
zijn rede laanving.
Geringe lust voor watertoerisme?
Dezer dagen meldden wij, dat die ver
huurders van pleziervaartuigen in Frites
land slechte zaken maken. Er worden
weinig tochten gemaakt door het trek
ken naar het buitenland en wegesns den-
lagen waterstand. Ook werd de vraag
gesteld, of de bar hooge huurprijs dier
jachtjes de oorzaak kan zijn.
In het „Vad." deelt thans iemand),
die blijkbaar meer van de zaak waet,
Imede, dat de oorzaak dier malaise el
ders ligt
Honderden -m'enschen, dlie vroeger
tmet hum familie hun maand vacan-tie op
het water doorbrachten, gaan over on
ze Ooster en Zuider grenzen. Niet, om
dat zij plotseling van het gezonde wa
tertoerisme genoeg gekregen hebben,
maar alleen, omdat er ©en drukkende
belasting op dit gezonde vermaak is
ingesteld. Zij; die meer dan 21 dagen
©en jacht huren, moeten belasting be
talen, alsof het schip bun eigendom was
en het gehoede jaar gebruikt wordt. Zij,
die een jacht verhuren, als bedrijf, moe
ten ©en kwart van deze belasting be
talen, wat natuurlijk pok den huurprijs
w.eer verhoogt.
Deze zotte belasting, die veel hooger
is dan die op automobielen, is die oor
zaak, dat in ons land nagenoeg geen
jachten meer gebouwd worden, etter-
ldjke werklieden op da jachtwerven onltj
(slagen zijn, de meest groote jachten
paar het buitenland zijn verkocht of
zijn opgelegd. Verder heeft natuurlijk
hiemand lust een enorme belasting te
betalen voor het genoeige nvan eenige
(weken te zeilen'. Voor hetzelfde be
drag kan bij met vrouw en kinderen een
piaand paar het buitenland gaan.
Vroeger werden de groote jachtep
gedurende den tijd, dat de eigenaars
ze niet gebruikten, aan anderren ver
huurd. Stel dat de waarde van zoo'n
schip ongeveer f 50.000 is, dan moet
hiervan i nd© groote steden, waar veel
opcenten geheven worden, betaald wor
den ongeveer f 1100 af 120 j belasting.
tDaar men deze belasting reeds ver
schuldigd is als men een schip 3 we
ken gebruikt, edscht de fiscus niet min
der dan f 60 belasting per dag. Voor
kleinere schepen betaalt men natiuur-
Lj i.u_r emvcdigheid.
Öinze tijd aldus spr. stajat m i- in hst t-e-eken
der ietnhieid. Er is echter tweeërlei eenheid; een indi
vidualistische en leen organische. Van de eerste is
die toranbouv w 'Babel hiet oudste symptoom; de
tweede treedt bij de eerste Christengemeente voor
het eerst naar buiten op. Zij Vindt in het menschelijk
lichaam een [heerlijk voorbeeld. Geen der leden is
op zich zelf iets saam verbonden-vormen ze het
schoonste organisme.
Ofschoon Babels (torenbouw één groote mislukking
is geweest, kien we toch in onze dagen in d-e Maat
schappij alom het streven naar leen tweede bouw
Wie geen Ivols'agen vreemdeling op politiek terrein
is, iweet, dat de toongevende volken zich almeer con-
centreenen in 'twee kampen: eenerzijds het Angel
saksische ras, vertegenwoordigd door Engeland en
de Ver. 'Staten van Noord Amerika anderzijds
het Gele ras domineerend in Japan en China. Al
les wijst fer op, dat het eenmaal komen zal tot een
vreeselijke botsing om de volslagen wereldmacht. Op
economisch gebied arbeidt de internationale arbei
dersorganisatie met onverdroten ijver om alle werk
nemers in één vasten band saam te snoeren voor den
eindstrijd tegen het kapitalisme. Wij Christenen mo
gen voor deze verschijnselen de oogen niet sluiten,
maar hebben Ze raak te zien en zijn geroepen
ons te ivereenigen om, staande in Gods kracht „de
banier op te heffen voor de Waarheid." Een begin
er van 'is, Gode zij dank, gezien op de Synode van
'Geref. Kerken van 1911, waar belijders van het Cal
vinisme uit alle werelddeelen vertegenwoordigd wa
ren; op 'de Zendingsconferentie te Edinburg in
Schotland, waar Ghristenmanmien uit alle landen bij
een kwamen [om een plan van actie te ontwerpen om
heel de (wier e ld met Christus biekjehfl t fefriaken en zoo
mogelijk voor Hem te winnen. Een reuzenarbeid,
die alleen dan slagen kan, als de Christenheid zich
bij alle verschil in belijdenis en vormen, haar organi
sche eenheid in haar Hoofd en Heiland, Christus,
helder bewust wordt.
Waar de pogingen van de Kerken en ook van
Vereenigingen tot nog toe geen succes hadden, daar
is het oog hoopvol geslagen op onze jeugd: onze
Calvinistische jeugd moge de onmisbare eenheid
gen. De Ned Bond van J ongelings verieenig in gen op
Gereformeerden Grondslag (moet geen nationale
bond blijven, maar een wereldbond worden. De eere
jGods eischt dat Zijn deugden alom verkondigd wor
den: Zijn Naam alom geprezen en verheerlijkt wordt.
Alweer een Ireuzenwerk. Maar de historie leert, dat
wat de (ouderen niet mogelijk achtten, toch door de
jeugd werd Volbracht. Spr's doel is niet voor dat
groote en jgrootsche doel thans een opwekkend
woord te spreken, (er is veel voorbereiden cl werk noo
dige Zal de gewenschte eenheid eenmaal komen, dan
moeten de Christenen van alle landen elkander lee-
ren kennen, begrijpen, verstaan, waardceren. Een
stukje van dat pionierswerk beoogt spr. te d,oen
door Nederland in kennis te brengen met
1
„DE ZUID AFRÏKAANSCHE JEUGD."
Ook zij is onder de leiding van Gods Voorzienig
blestel product van Zuid Afrika's historie en wie
haar verstaan (wil moet ees open oogg hebben voor
het feit, tiat voornamelijk twee factoren in Afrika de
jeugd vormen, nl. het huisgezin en de school'
De Hollandsche nederzettingen aan de oorspron
kelijke 'Stormkaap later beter genaamd Kaap de
Goede Hoop die in 1652 onder het bestuur van
Van Riebeek leen eigen organisatie ontvingen wa
ren w beslist Calvjnistischen oorsprong. 'Bij hejn
stond levend bij het Woord van God het huis
gezin' als de cel van de menschelijke samenleving
i nzecr hooge eere. Heel hun toestand en geschie
denis heeft meegewerkt om den band die 'de leden
van het .gezin, van de familie saambond steeds meer
te versterken. Gereformeerde Verbondsleer paste
zoo ergens, Idan in Z;. A op het leven. Hét kan
niet verwonderen, dat misschien nergens zoo in
oog vallend sterk en he:ht het gezinsleven zich ont
wikkelde als daar. De groote Trek in 1835 was fei
telijk een reactie van het huisgezin tegen Kerk en
en Staat. Schotsohe predikanten voorstanders van
de leer |der Remonstranten ondermijnden in de Kaap
sche Kerk, het geloof aan de Uitverkiezing, in het
'gezin van 'ouders op kinderen overgeplant. De „boe
ren" trokken 'zich terug. Daarbij kwam de Staat
kundige druk. Met de afschaffing dar slavernij gaf
zeer onverstandige Kafférpo-itiek der Engelsch ere
geering aan (de naturellen een mate van vrijheid, die
deze nogriiet wisten te gebruiken. Geen mensch ter
wereld kent die Kaffers zoo goed als de Zuid Afri
kaansch eboer. Hij weet hen niet alleen in zijn dienst
te gebruiken, maar weet ook precies welke mate
van vrijheid hen toegestaan kan worden. Toen het
gezins- en 'familieleven in het gedrang kwam, beslo
ten de Boeren tot den Trek.
Met al bun hebben en houden verlieten ze de kb
loni-e en (trokken de wildernis in en een hun onbe
kende toekomst tegemoet. Maar Gods Woord
dat in (den bekenden vorm van den Statenbijbel
in de Voorkist van hun groote wagens lag, was en
bleef Wegwijzer en richtsnoer des levens, 's Avonds
bij het (wachtvuur verzamelde de Boer zijn gezin
rondom zich, (om door lezing en bespreking van
gfedeelte der H Schrift zich en de zijnen te sterken
De Bijbel benevens de belijdenis schriften
der Geref. Kerk, Brabel en Smytegeld, vormden de
eenige lectuur der uitgewekenen: uit Gods Woord
Werd de kinderen het lezen geleerd, want lezen en
schrijven moesten (ze kennen om aangenomen
worden tot lid van de Kerk ien voor en aleer dit
dit niet plaats gevonden had, mocht men niet in
het huwelijk treden.
In 1852 kwam het Zandrivier-tractaat tot sstan'd
De Engelsche negeering begon zijn fout in te zien
De miskende Boeren moesten hulp ver'ieenen tegen
de Kaffers: de Brit moest erkennen dat zijn Kaffer
pblitiek -minderwaardig Iwas, dan de te onzaliger
ure veroordeelde Boeren-zienswijze.
Een tweede periode in hun geschiedenis breekt
nu aan, voornamelijk gekenmerkt door den Kerk
strijd. Er Ibestaan in Z A. voornamelijk 3 Kerken
de Kaapscho de Hol'andsch Protestant'sche en de
Geref. Kerk Maar hoie ook kerkelijk verdeeld: door
den invloed van het gezin voelt toch het Zuid Afri
kaansche volk rich één. Die eenheid komt uit op
Dingaansdag, die (telken jane op den 16-en Dec. door
het geheele 'zeer uitgestrekte land gehouden en ge
vierd wordt. Op bepaalde plaatsen verzamelt zich
het geheele volk om God te danken 'voor de uitrad'
ding, diie 'Hij 16 Dec. 1838 schonk, toen over Din-
gaan volkomen gezegevierd werd. Op dien dag valt
"e kerkgeschil (weg. Daar is het één volk Niet de
kerkleden neen de gezinnen komen bij el
kander. Uren, Ineen, dagen reist me|n er voor, want
Z. A is Nederland niet. De Boeren wonen op
plaatsen van zéér groote uitgestrektheid, in ons ge
heele Ind "zou slechts ruimte zijn voor 40 zeggge
veertig boerenplaatsen. Dit werkt natuurlijk de
patriarchale lijn, bij de Boenen zoo geliefd, sterk in
de hand. Trouwt een der kinderen, hem wordt een
stuk van 'de plaats a's nederzetting toegewezen, zoo
dat het gezin zich uitbreidt tot een familie, die in el
kanders nabijheid (woont, leeft en de tradit;e voortzet
De Staatkudige 'verdnieeldheid der laatste jarien
hoe groot cn ingrijpend ook heeft die eenheids -
band gelukkig niet kunnen breken.
Men weet Z. A. staatkundige historie. In 1880 we-r
den de vrije republieken door Engeland geannexeerd
in 1882 werden ze weer vrij verklaard. De span
ning nam sinds weer toe. In 1888 mislukte de Ja
meson-raid, maar in 1899 brak eindelijk voor goed
cle oorlog uit en die vrede van Vereeniging maakte
in 1901 een einde aan het onafhankelijk bestaan der
republieken.
Sinds bestaan (er in Z. A. twee partijen; de natio
malen, wier 'voorman Herzog is, en die een vrij,
zelfstandig Zuid Afrika als einddoel van hun stre
ven stellen, en de Afrikanders, die onder lei
ding van Smuts wenschen, dat Z. A. als een zelf
standig dominion, evenals Canada, een deel van het
Engelsche wereldrijk 'zal uitmaken om zoodoende
invloed te oefenen op den loop van heel d ewereld;-
politiek. Het 'kan niet ontkend worden, dat Enge
land i inde laatste weken de duim van Smuts in zijn
politieke verhouding tot Ierland merkbaar heeft ge
voeld. Beidie partijen staan scherp tegenover elkaar;
in 1914 leidde het tot de z.g. rebellie en heeft er
bloed gevloeid. Maar desniettegenstaande voelt men
zich als 'volk een. wat op Dingaansdag, die sinds
1901 bij de graven der gevallen mannen vrouwen en
9kinderen in dien laatsten oorlog met Engeland ge-
Uijk bij (zoo 'n gelegenheid twe Boeeren voor zich
houden worden, treffend uitkomt. Spr had persoon-
zien zitten, (van wien de eep een zoon in den onder-
lingen strijd had verloren terwijl van den ander een
dochter het leven er bij ingeschoten 'had. Op
Dingaansdag zaten ze naast elkaar en hadden el
kander de 'hand der verzoening gereikt: want
boven het [geschil voelden beiden hun eienheid iin het
geloof, gevoelden rij zich broeders in Christus.
Als tweed factor voor de vorming der Z. A jeugd
komt de school in aanmerking. Oorspronkelijk on
derwees de Boer zelf zijn kinderen en bepaalde zich
uitsluitend tot lezen, schrijven en rekenen. Later wer
den meesters gehuurd en deden niet zelden Holland
sche matrozen als zoodanig dienst. Hiet waren dus
geen vakmenschien en niet zelden werden de mees
ters ook voor andere bezigheden -gebruikt; immers
de Boer op zijn eenzame plaats moest letterlijk alles
zef doen. Toch hebben die meesters vee in voed
geoefend, temeer Waar zij, ook vaak als dominé's
moesten fungeieren. Het dagboek van Erasmus geeft
er overvloedig blijk van.
Op de plaatsen staat in den regel dicht bij het
hoofdgebouw leen ronde hut met riet gedekt en
van twiee lichtramen voorzien, dat is de school waar
-"Voor 8 [kinderfen plaats is, die niet zelden
tot den 21-jarigen leeftijd zijn. Hiet onderwijs is
primitief e nvan toezicht was weinig sprake
hebben de (schollen zich in korten tijd belangrijk
wikke ld. Waren fer in 1873 nog maar 10 bu;ten
len in f93 waren er reeds 64 en in '99 reeds 700
15000 leerlingen
I
Jen
I mder
R. e;
.Graven
ende ic
at lag
was
De Engelsche regeering, overtuigd van de w 1. v
heid der spreuk „wie de jeugd beeft, heef tl de
komst", opende na den oor'og alom Engelsche ov^v'
len en Ibet zou met de zelfstandigheid van Z. A
ker misgeloopen zijn, als Nederland geen hulp
boden had door het openen va;nChr. Nat. Sch0
tot instandhouding van de Hollands he Taal ©n
Calvinist,sch Christelijk bewustzijn der Z. A he
king. Dat hulp bieden is thans niet meer noo
nu Ier ook van regeeringswege Hollandsche sch noddo
worden opgericht, op wier godsdienstige richtinj
bevolking door He schoolbesturen ten volle haai
vloed kan Idoen gelden. - f
Met die Z. A jeugd moét onze Ned. jeugd tsdie
'zien te kriieien Ook rilir 7a 1 «to I, 1.
leneerst contact 'zien te krijgen. Ook dit zal niet
den verbonden aan ©en Z. A. reis. Door h«LJuvmi.
woestijnen door schier leindeloos onb-ewoonb tot aan
vlakten, langs steile rotsen of diepe ravijnen, d
dichte wouden O fover brieede, diepe rivieren, ste
door gevaren pmringd. Is het wonder, dat de A
kaanders op ons als stumpers nederzien
minste de hulp van anderen noodig hebben?
Maar weder keerig, hoe onbeholpen vertoornen z
die zelfstandige natuurmenschen zich fran ons,
onze gecultiveerde -samenleving.
Maar toch wij moeten niet langer vreemd
elkande rblijven; rw|e hebben elkande moodig;
hoe groot hok de verschillen zijn, wat ons Jachterzdj
scheidt, grooter idan het verschil is de eenheid gr
ter dan wat scheidt, wat samenbindt. Wij zijn
hin den wortel des geloofs; wij igeljooven
leven en Isterven i (héén ie,n denzelfden God
onzen Formeerder; wij belijden denzelfdien weg
verlossing in Jezus Christus onzen Hieerel
Een tweede (niet minder groot verschil, is l woedste
ieerlegd
was het
hl egaE
M en
stil piel
iet stra
De pok
besloten
pntd-ekki
de va
methode, die het best gekend wordt uit hunne
bats vereenigingen. Zij hebben zich langzamerha
ontwikkeld uit He gewoonte, die bij de oudei
bestond, om in hunne godsdienstige samenkom
rich niet enkel te bepalen tot het aanhooren
die voorlezing van een gedeelte van Gods Wjoc
en een daaraan verbonden priedikimgj, maar ook gï
dienstige onderwierpen met elkande rte besprek
En op vragen va nverschillendien aard zoo n
lijk een bevredigend antwoord te verkrijgen
de gewone [godsdienstoefeningen groepte men rot
om de wagens bijeen, tot deelname of het en'
aanhooren van 'de z.g. profetiën. Vooral de pro
tiën van Paul Kruger waren zeer gezocht en werd
door groote (menigten bijgewoond.
Hieruit ontstonden 1de deb-a t svereenigingen
Ierlei onderwerpen kvorden er aan de orde geste
Gewoonlijk wordt het onderwer pin stellingen -I
formulieerd en het pro -ten contra door twee spi riet me
kers van felken kant ingeleid. Daarna komt
publiek aan 'het woord en ten slotte (wordt gesten
Het voor o ftegen van een onderwerp b ijste
ming uitmaken, klinkt ons wel wat vreemd. Zeer
ker valt tegen die wijze va ndoen wel wat in te bt
gen'. Toch isteekt er ook een goed element in, f
hoort het voor en tégen van allerlei zaken, W
men piersoonlijk (nog nimmer over heeft gedac
de blik .verruimt zich daardoor niet weihig.
Nog een eigenaardigheid van die debatsveree
ringen is, idat zoowel die vrouwelijke als de nö
nclijke jeugd (er gezamenlijk aan deelnemen.
diti s het gevolg van het Z. A leven. Waar te
zent de jeugd na den 12-jarigen'leeftijd de scho
jiar-en 'gescheiden het leven voortzet, blijft
daar het gezamenlijk voortzetten. Ook bij de spo
beoefening. En in Z. A. kan dat. Aan spr.
geen land of volk bekend, waar het zedelijk peil
hoog staaf lala in Z. A. In het onderlinge famil
iladem.
en, de
jro-en n:
- De
Van d
op. Ne-
e volg<
Zooals
gemakkelijk en als van z'el fgaan, want de verschijdat
tusschen Nederlanders én Zd. Afrikaanders zijn
Vooreerst op stoffelijk gebied. Kliihaat en 0.,
ving oefenen groot-en invloed op ons stoffelijk ta
geestelijk' bestaan. Beide hebben er toe meegew
dat de Z. A bijzondere zorg besteden aan hur
chamelijké ontwikkeling. Sport voornamelijk
nissen - Wordt veel beoefend. Het schier uitslu
leven buitenshuis (beeft den blik verruimd. Het
dijen van een gezin tot gansch een dorp, dat
een voelt ;,dat allen in elkanders lief en leed
deeien, heeft leen bijzondeile soort gemeenschap
doen ontstaan, flie inzonderheid aan onze stede
jeugd vrijwel vreemd is.
*l!s we reeds opmerkten, bepaalt zich 'het onder
als we reieds opmerkten bepaalt zich 'het onder
hoofdzakelijk tot het leeren van lezen, schrijven,
kenen enz., |en geeft de lectuur niet die mate'
algemeeme ontwikkeling, Hie we gewoon zijin in
derian-d aan te treffen. De gemengde bevolkin
Hollanders en Engelschen maakt het spreken tepeure
verstaan van heider talen vrijwel noodzakelijk, n »kkig d
bepaalt zich hier d-an ook toe.
Maar de 'Z. A. jeugd is zelfstandig. Hij ;s
meer aangewezen 'zich zelf te helpen en te rede ^ntt'
dan de onze. En hij kaïn 'het dientengevolge 1 6
beter. Plaats ©en Afrikaner en ee n Hollander n
den in fee noerwoud, de eerste zal zich even be
nen en ban het werk tijgen en na veel moeite
zij het izoo er uit komen, ihiaar de tweede zal
sluiteloos blijven, Idan zus dan zoo handelen,
ten slotte (omkomen; plaats beiden midden in
Woestijn, de Afrikan-er zal uit da nstand van
zon of isterrien direct de plaats bepalen o pwat hoo
hij ric'h (ongeveer bevindt; als bij instinct zal
Moeiten wat kant hij uit moet gaan; geen spoor KI
gaat hem; hij vindt althans iets voor zijn noo< -echt' oj
kelijk levensonderhoud len tien slotte berieikt hij lag voo
bewoonde wereld; maar de Nederlander ont samen
a. h. w. direct aan zich zelf; hij' kan niet besluit 200
Weet heg (noch steg; loopt her- en derwaarts; ont si£ar
scheidt niets; verkommert van het eerste uur
e(n vindt ma langdurig of korter lijden Iden dt
in het 'mulle bee te woestijnzand.
Kinderen van 12 jaar voelen zich in Afrika v
meer zelfstandig Idan te onzent vaak mannen
hun volle (kracht. Voie jgdajar nog bij de moeilijk Verba
S-ept.
Oct.
Nov.
Dec.
Jani.
Feb'r.
Maart
April
M-ei
Jumi
juli
Eon t-
17 pCt.
01 van c
id ate 1
ie stati:
ijp; we
roeien.
Bet
Een N
teuenah
ok1
©vie! h<
•erancies
[aartjes
npden,
verrassir
een invt
nark, aj
aen.
De si,
tijn thai
sche rijk
staan. 1
word-en,
ville b-ez
ladpark
dat zij v
tneer be
dat iedt
nu ©en 1
sino ver
let dat
wat gev
aan het
twee
«dor pa
teerde m
tuum, di
mtn nrur
dat de r
Gedui
sten RP
Daar ee
op de Q
„Gh
Lloyd C
„M'n
foordde
En Ibi
heeging
tiepost
de afde
«en dei
fersche
derzoek
hogens
Een 1
Engelse
hj op
oan Fit
send m-i
toermid
Worden
tiiet voc
ken vo
H-et
gaan. I
foimoec
van de