NIEUWSTIJDINGEN. Bijtijds et bij. Die HHaagsche politie heeft Woens dag moeten ingrijpen in een f ami Hee rwist in een perceel aan de Newton- straat. De bewoner van dat huis leef de gescheiden vzan zijn vrouw. Het driejarig kind was bij; hem. De vrouw, die lijdende is aan toevallen, had. reedfe meermalen gezegd het kind te zullen vermoorden. Woensdag gelukte het haar het huis. binnen te sluipen, het 'kind te grijpen, en het mede te trék- kar in een kamer. Een agent van po litie, die door buren gewaarschuwdi werd, begaf zich onmiddellijk in het vertrek en vond er het kind gelukkig ongedeerd. De vrouw, die bij zijn komst trachtte te vluchten, wierp ©en mes weg. Een kat in een motori. Gisterenmorgen wilde een bewoner van de Snezkade te Den Haag van z|ijn auto gebruik makien. Hiet voertuig liep echter niet. Hoe de eigenaar ook zich inspande, Soms rukte het een eindje vooruit, maar dan hield het weer halt. Ten slotte opende hij de overdekking va nden motor en wat bleek toen? Dat ler geen kat tussclhen de machine zat. Het arme dier was deerlijk geschroeid, maar leefde nog en toen het uit zijn nauwe gevangenis werd bevrijd, poetste het de plaat met kattensnelheid. Boe het boest in (zijn kerker was geraakt, begrijpt men niet, doch men denkt aan kwaadwilligheid. Nieuwe bestemming. Te Ameromgen is de gracht om het (kasteel door den lagen waterstand uit gedroogd. Thans groeien daarin koolplanten en andijvie. De moord te Beek. [Het „Dagbl. v. N.-B." meldt om trent den moord te Beek o.m. het vol gende: Terwijl Zondagavond het dorp in feestelijke stemming was vanwege het oohcours der harmonie Cecilia, bevon den zich een vijftiental personen in het caijél van Drost aap, den Elsaker te (Beek op ©en afstand van vijf kwartier van Prinoerihage. Onder dezen waren de verslagene Luijken, en verder de gebroeders M. en J. Fx. en A. N. In het café ontstond ee- nwoordentwist. Kwart over elf verlieten Luijken (de vermoorde) en A. N. het café. Het was ©e ndohkere avond en die rweg lag zeer ©enzaam'. Toen zei N. tot Luijken: „Wij gaan samen naar huis dan; zal ik met fo;u eens afrekenen, net als ik met je vader gedaan heb." Op deze wóórden verwijdlerde L. zich alleen. M. Fr. echter en A. N. volgden hem, na eerst ieder een stuit gehaald te hebben van een zoogienaamden tonmole. En in het nachtelijk donker heeft M. Fr., oud 21 jaar, ©enigszins beneveld door drank, dien ongelukkige ©en slag gegeven met dit stuk hout, daarbij ge holpen door A. N., terwijl de jonge broeder va nFr., Johannes oud 17 jaar, met zijn fietslantaarn dit gruwelijk be- djrijf bijlichtte. Toen zij hun misdrijf hadden ge pleegd hebben zij' hun slachtoffer ba dend in zijn bloed achtergelaten aan den kant van een sloot, op een afstand van circa 200 'M. van cle herberg. Maandagmorgen is Luijken daar ge vonden, buiten bewustzijn. Spoedig is hij daarna overleden. GROOTE PRÖPAGANDAVERGADERING van 'den Ring „Ncordscharwoude en Omstreken" van Iden Ned. Bond van Jongel ngs-Vereenigingen op Geref. Grondslag, te Broek op Langendijk op 10 Augustus 1921. Prachtig wie er, ien niet overdruk ©p de bouwerij. Een programma dat veel dieed hopen. De gerief, jon gelingschap, wier toewijding, geestdrift en durf voor al in de laatste jaren alom in den. lande de niet on verdiende aandacht van voor- ten tegenstander trekt de „gangmakers" wie verwonderde zich, dat te gen het openingsuur de Zuiderkerk dicht bezet was met belangstellenden Van hier en uit den omtrek I Precies op tijd n.m. 2 uur opende de Pastor- loei Ds. R. W- de Jong na het zingen van Psalm 105:1, het samenzijn. Door het Bestuur der Kring waren Ds. Fernhout van Sint Pancras en -hij aangezocht, de leiding dezer vergadering op zich te wil'en nemen, Vat zie volgaarne hadden aangenomen. Overeengekomen was, Idat hij de vergaderingen zou openen rijn collega zie zou sluiten. Spr. zag zijn taak als bescheiden |en gemakkelijk'. Een bekwame ten verstandige kok heeft niet alleen te zorgen ivoor keurige schotels met de noodige af wisseling, maar Imoet tevens waken, dat de tafel niet overladen wordt, Want dan zal het aanzitten weldra ophouden een genot te zijn Een eigenlijk opennigs- woord werd van hem terecht niet gevraagd en zal ook iniemand verwachten. Hij heeft slechts de hand te zijn, die de deur opent. Maar ook gemak kelijk. De Hoeren sprekers zijn bekend. Ds. Los door zijn Vroegere prediking bij de ouderen cloor zijn medewerking aan het Bondsorgaan bij de jon geren. Prof. Ridderbos door zijn hoogleeraar zijn aan die eigen school der Geref. Kerken, en wat de Zangvereeniging betreft, die haar medewerking zal verle-en-sn, van haar geldt: „goede wijn behoeft geen krans." Van de mannen van Issaschar wordt ver meld (1 ;Kron. 12:32) „dat zij bekwaam waren in het vorstand van Ide tijden, om te weten, wat Israël doen moet." Ook Wij allen hebbien de roeping onze tijden te verstaan; dat deze vergadering dan mede moge werken, de jongeren te prikkelen, om, door deze studie, meer 'in te dringen in den 'geest van onze fel bewogen dagen en bij de ouderen de belangstel ling in onze gereformeerde rijpere jeugd moge toe nemen is sprekers hartewensch. Eerst .dan zullen onder Gods 'zegen ook wij als Issaschars mannen weleer weten wat we doen moeten. Daartoe schenke God ons Zijemen onmisbaren zegen 1 Na dien in kort gebed afgesmeekt te hebben, gaf hij het woord aan Ds. Los van den Haag, die te 2 zijn rede laanving. Geringe lust voor watertoerisme? Dezer dagen meldden wij, dat die ver huurders van pleziervaartuigen in Frites land slechte zaken maken. Er worden weinig tochten gemaakt door het trek ken naar het buitenland en wegesns den- lagen waterstand. Ook werd de vraag gesteld, of de bar hooge huurprijs dier jachtjes de oorzaak kan zijn. In het „Vad." deelt thans iemand), die blijkbaar meer van de zaak waet, Imede, dat de oorzaak dier malaise el ders ligt Honderden -m'enschen, dlie vroeger tmet hum familie hun maand vacan-tie op het water doorbrachten, gaan over on ze Ooster en Zuider grenzen. Niet, om dat zij plotseling van het gezonde wa tertoerisme genoeg gekregen hebben, maar alleen, omdat er ©en drukkende belasting op dit gezonde vermaak is ingesteld. Zij; die meer dan 21 dagen ©en jacht huren, moeten belasting be talen, alsof het schip bun eigendom was en het gehoede jaar gebruikt wordt. Zij, die een jacht verhuren, als bedrijf, moe ten ©en kwart van deze belasting be talen, wat natuurlijk pok den huurprijs w.eer verhoogt. Deze zotte belasting, die veel hooger is dan die op automobielen, is die oor zaak, dat in ons land nagenoeg geen jachten meer gebouwd worden, etter- ldjke werklieden op da jachtwerven onltj (slagen zijn, de meest groote jachten paar het buitenland zijn verkocht of zijn opgelegd. Verder heeft natuurlijk hiemand lust een enorme belasting te betalen voor het genoeige nvan eenige (weken te zeilen'. Voor hetzelfde be drag kan bij met vrouw en kinderen een piaand paar het buitenland gaan. Vroeger werden de groote jachtep gedurende den tijd, dat de eigenaars ze niet gebruikten, aan anderren ver huurd. Stel dat de waarde van zoo'n schip ongeveer f 50.000 is, dan moet hiervan i nd© groote steden, waar veel opcenten geheven worden, betaald wor den ongeveer f 1100 af 120 j belasting. tDaar men deze belasting reeds ver schuldigd is als men een schip 3 we ken gebruikt, edscht de fiscus niet min der dan f 60 belasting per dag. Voor kleinere schepen betaalt men natiuur- Lj i.u_r emvcdigheid. Öinze tijd aldus spr. stajat m i- in hst t-e-eken der ietnhieid. Er is echter tweeërlei eenheid; een indi vidualistische en leen organische. Van de eerste is die toranbouv w 'Babel hiet oudste symptoom; de tweede treedt bij de eerste Christengemeente voor het eerst naar buiten op. Zij Vindt in het menschelijk lichaam een [heerlijk voorbeeld. Geen der leden is op zich zelf iets saam verbonden-vormen ze het schoonste organisme. Ofschoon Babels (torenbouw één groote mislukking is geweest, kien we toch in onze dagen in d-e Maat schappij alom het streven naar leen tweede bouw Wie geen Ivols'agen vreemdeling op politiek terrein is, iweet, dat de toongevende volken zich almeer con- centreenen in 'twee kampen: eenerzijds het Angel saksische ras, vertegenwoordigd door Engeland en de Ver. 'Staten van Noord Amerika anderzijds het Gele ras domineerend in Japan en China. Al les wijst fer op, dat het eenmaal komen zal tot een vreeselijke botsing om de volslagen wereldmacht. Op economisch gebied arbeidt de internationale arbei dersorganisatie met onverdroten ijver om alle werk nemers in één vasten band saam te snoeren voor den eindstrijd tegen het kapitalisme. Wij Christenen mo gen voor deze verschijnselen de oogen niet sluiten, maar hebben Ze raak te zien en zijn geroepen ons te ivereenigen om, staande in Gods kracht „de banier op te heffen voor de Waarheid." Een begin er van 'is, Gode zij dank, gezien op de Synode van 'Geref. Kerken van 1911, waar belijders van het Cal vinisme uit alle werelddeelen vertegenwoordigd wa ren; op 'de Zendingsconferentie te Edinburg in Schotland, waar Ghristenmanmien uit alle landen bij een kwamen [om een plan van actie te ontwerpen om heel de (wier e ld met Christus biekjehfl t fefriaken en zoo mogelijk voor Hem te winnen. Een reuzenarbeid, die alleen dan slagen kan, als de Christenheid zich bij alle verschil in belijdenis en vormen, haar organi sche eenheid in haar Hoofd en Heiland, Christus, helder bewust wordt. Waar de pogingen van de Kerken en ook van Vereenigingen tot nog toe geen succes hadden, daar is het oog hoopvol geslagen op onze jeugd: onze Calvinistische jeugd moge de onmisbare eenheid gen. De Ned Bond van J ongelings verieenig in gen op Gereformeerden Grondslag (moet geen nationale bond blijven, maar een wereldbond worden. De eere jGods eischt dat Zijn deugden alom verkondigd wor den: Zijn Naam alom geprezen en verheerlijkt wordt. Alweer een Ireuzenwerk. Maar de historie leert, dat wat de (ouderen niet mogelijk achtten, toch door de jeugd werd Volbracht. Spr's doel is niet voor dat groote en jgrootsche doel thans een opwekkend woord te spreken, (er is veel voorbereiden cl werk noo dige Zal de gewenschte eenheid eenmaal komen, dan moeten de Christenen van alle landen elkander lee- ren kennen, begrijpen, verstaan, waardceren. Een stukje van dat pionierswerk beoogt spr. te d,oen door Nederland in kennis te brengen met 1 „DE ZUID AFRÏKAANSCHE JEUGD." Ook zij is onder de leiding van Gods Voorzienig blestel product van Zuid Afrika's historie en wie haar verstaan (wil moet ees open oogg hebben voor het feit, tiat voornamelijk twee factoren in Afrika de jeugd vormen, nl. het huisgezin en de school' De Hollandsche nederzettingen aan de oorspron kelijke 'Stormkaap later beter genaamd Kaap de Goede Hoop die in 1652 onder het bestuur van Van Riebeek leen eigen organisatie ontvingen wa ren w beslist Calvjnistischen oorsprong. 'Bij hejn stond levend bij het Woord van God het huis gezin' als de cel van de menschelijke samenleving i nzecr hooge eere. Heel hun toestand en geschie denis heeft meegewerkt om den band die 'de leden van het .gezin, van de familie saambond steeds meer te versterken. Gereformeerde Verbondsleer paste zoo ergens, Idan in Z;. A op het leven. Hét kan niet verwonderen, dat misschien nergens zoo in oog vallend sterk en he:ht het gezinsleven zich ont wikkelde als daar. De groote Trek in 1835 was fei telijk een reactie van het huisgezin tegen Kerk en en Staat. Schotsohe predikanten voorstanders van de leer |der Remonstranten ondermijnden in de Kaap sche Kerk, het geloof aan de Uitverkiezing, in het 'gezin van 'ouders op kinderen overgeplant. De „boe ren" trokken 'zich terug. Daarbij kwam de Staat kundige druk. Met de afschaffing dar slavernij gaf zeer onverstandige Kafférpo-itiek der Engelsch ere geering aan (de naturellen een mate van vrijheid, die deze nogriiet wisten te gebruiken. Geen mensch ter wereld kent die Kaffers zoo goed als de Zuid Afri kaansch eboer. Hij weet hen niet alleen in zijn dienst te gebruiken, maar weet ook precies welke mate van vrijheid hen toegestaan kan worden. Toen het gezins- en 'familieleven in het gedrang kwam, beslo ten de Boeren tot den Trek. Met al bun hebben en houden verlieten ze de kb loni-e en (trokken de wildernis in en een hun onbe kende toekomst tegemoet. Maar Gods Woord dat in (den bekenden vorm van den Statenbijbel in de Voorkist van hun groote wagens lag, was en bleef Wegwijzer en richtsnoer des levens, 's Avonds bij het (wachtvuur verzamelde de Boer zijn gezin rondom zich, (om door lezing en bespreking van gfedeelte der H Schrift zich en de zijnen te sterken De Bijbel benevens de belijdenis schriften der Geref. Kerk, Brabel en Smytegeld, vormden de eenige lectuur der uitgewekenen: uit Gods Woord Werd de kinderen het lezen geleerd, want lezen en schrijven moesten (ze kennen om aangenomen worden tot lid van de Kerk ien voor en aleer dit dit niet plaats gevonden had, mocht men niet in het huwelijk treden. In 1852 kwam het Zandrivier-tractaat tot sstan'd De Engelsche negeering begon zijn fout in te zien De miskende Boeren moesten hulp ver'ieenen tegen de Kaffers: de Brit moest erkennen dat zijn Kaffer pblitiek -minderwaardig Iwas, dan de te onzaliger ure veroordeelde Boeren-zienswijze. Een tweede periode in hun geschiedenis breekt nu aan, voornamelijk gekenmerkt door den Kerk strijd. Er Ibestaan in Z A. voornamelijk 3 Kerken de Kaapscho de Hol'andsch Protestant'sche en de Geref. Kerk Maar hoie ook kerkelijk verdeeld: door den invloed van het gezin voelt toch het Zuid Afri kaansche volk rich één. Die eenheid komt uit op Dingaansdag, die (telken jane op den 16-en Dec. door het geheele 'zeer uitgestrekte land gehouden en ge vierd wordt. Op bepaalde plaatsen verzamelt zich het geheele volk om God te danken 'voor de uitrad' ding, diie 'Hij 16 Dec. 1838 schonk, toen over Din- gaan volkomen gezegevierd werd. Op dien dag valt "e kerkgeschil (weg. Daar is het één volk Niet de kerkleden neen de gezinnen komen bij el kander. Uren, Ineen, dagen reist me|n er voor, want Z. A is Nederland niet. De Boeren wonen op plaatsen van zéér groote uitgestrektheid, in ons ge heele Ind "zou slechts ruimte zijn voor 40 zeggge veertig boerenplaatsen. Dit werkt natuurlijk de patriarchale lijn, bij de Boenen zoo geliefd, sterk in de hand. Trouwt een der kinderen, hem wordt een stuk van 'de plaats a's nederzetting toegewezen, zoo dat het gezin zich uitbreidt tot een familie, die in el kanders nabijheid (woont, leeft en de tradit;e voortzet De Staatkudige 'verdnieeldheid der laatste jarien hoe groot cn ingrijpend ook heeft die eenheids - band gelukkig niet kunnen breken. Men weet Z. A. staatkundige historie. In 1880 we-r den de vrije republieken door Engeland geannexeerd in 1882 werden ze weer vrij verklaard. De span ning nam sinds weer toe. In 1888 mislukte de Ja meson-raid, maar in 1899 brak eindelijk voor goed cle oorlog uit en die vrede van Vereeniging maakte in 1901 een einde aan het onafhankelijk bestaan der republieken. Sinds bestaan (er in Z. A. twee partijen; de natio malen, wier 'voorman Herzog is, en die een vrij, zelfstandig Zuid Afrika als einddoel van hun stre ven stellen, en de Afrikanders, die onder lei ding van Smuts wenschen, dat Z. A. als een zelf standig dominion, evenals Canada, een deel van het Engelsche wereldrijk 'zal uitmaken om zoodoende invloed te oefenen op den loop van heel d ewereld;- politiek. Het 'kan niet ontkend worden, dat Enge land i inde laatste weken de duim van Smuts in zijn politieke verhouding tot Ierland merkbaar heeft ge voeld. Beidie partijen staan scherp tegenover elkaar; in 1914 leidde het tot de z.g. rebellie en heeft er bloed gevloeid. Maar desniettegenstaande voelt men zich als 'volk een. wat op Dingaansdag, die sinds 1901 bij de graven der gevallen mannen vrouwen en 9kinderen in dien laatsten oorlog met Engeland ge- Uijk bij (zoo 'n gelegenheid twe Boeeren voor zich houden worden, treffend uitkomt. Spr had persoon- zien zitten, (van wien de eep een zoon in den onder- lingen strijd had verloren terwijl van den ander een dochter het leven er bij ingeschoten 'had. Op Dingaansdag zaten ze naast elkaar en hadden el kander de 'hand der verzoening gereikt: want boven het [geschil voelden beiden hun eienheid iin het geloof, gevoelden rij zich broeders in Christus. Als tweed factor voor de vorming der Z. A jeugd komt de school in aanmerking. Oorspronkelijk on derwees de Boer zelf zijn kinderen en bepaalde zich uitsluitend tot lezen, schrijven en rekenen. Later wer den meesters gehuurd en deden niet zelden Holland sche matrozen als zoodanig dienst. Hiet waren dus geen vakmenschien en niet zelden werden de mees ters ook voor andere bezigheden -gebruikt; immers de Boer op zijn eenzame plaats moest letterlijk alles zef doen. Toch hebben die meesters vee in voed geoefend, temeer Waar zij, ook vaak als dominé's moesten fungeieren. Het dagboek van Erasmus geeft er overvloedig blijk van. Op de plaatsen staat in den regel dicht bij het hoofdgebouw leen ronde hut met riet gedekt en van twiee lichtramen voorzien, dat is de school waar -"Voor 8 [kinderfen plaats is, die niet zelden tot den 21-jarigen leeftijd zijn. Hiet onderwijs is primitief e nvan toezicht was weinig sprake hebben de (schollen zich in korten tijd belangrijk wikke ld. Waren fer in 1873 nog maar 10 bu;ten len in f93 waren er reeds 64 en in '99 reeds 700 15000 leerlingen I Jen I mder R. e; .Graven ende ic at lag was De Engelsche regeering, overtuigd van de w 1. v heid der spreuk „wie de jeugd beeft, heef tl de komst", opende na den oor'og alom Engelsche ov^v' len en Ibet zou met de zelfstandigheid van Z. A ker misgeloopen zijn, als Nederland geen hulp boden had door het openen va;nChr. Nat. Sch0 tot instandhouding van de Hollands he Taal ©n Calvinist,sch Christelijk bewustzijn der Z. A he king. Dat hulp bieden is thans niet meer noo nu Ier ook van regeeringswege Hollandsche sch noddo worden opgericht, op wier godsdienstige richtinj bevolking door He schoolbesturen ten volle haai vloed kan Idoen gelden. - f Met die Z. A jeugd moét onze Ned. jeugd tsdie 'zien te kriieien Ook rilir 7a 1 «to I, 1. leneerst contact 'zien te krijgen. Ook dit zal niet den verbonden aan ©en Z. A. reis. Door h«LJuvmi. woestijnen door schier leindeloos onb-ewoonb tot aan vlakten, langs steile rotsen of diepe ravijnen, d dichte wouden O fover brieede, diepe rivieren, ste door gevaren pmringd. Is het wonder, dat de A kaanders op ons als stumpers nederzien minste de hulp van anderen noodig hebben? Maar weder keerig, hoe onbeholpen vertoornen z die zelfstandige natuurmenschen zich fran ons, onze gecultiveerde -samenleving. Maar toch wij moeten niet langer vreemd elkande rblijven; rw|e hebben elkande moodig; hoe groot hok de verschillen zijn, wat ons Jachterzdj scheidt, grooter idan het verschil is de eenheid gr ter dan wat scheidt, wat samenbindt. Wij zijn hin den wortel des geloofs; wij igeljooven leven en Isterven i (héén ie,n denzelfden God onzen Formeerder; wij belijden denzelfdien weg verlossing in Jezus Christus onzen Hieerel Een tweede (niet minder groot verschil, is l woedste ieerlegd was het hl egaE M en stil piel iet stra De pok besloten pntd-ekki de va methode, die het best gekend wordt uit hunne bats vereenigingen. Zij hebben zich langzamerha ontwikkeld uit He gewoonte, die bij de oudei bestond, om in hunne godsdienstige samenkom rich niet enkel te bepalen tot het aanhooren die voorlezing van een gedeelte van Gods Wjoc en een daaraan verbonden priedikimgj, maar ook gï dienstige onderwierpen met elkande rte besprek En op vragen va nverschillendien aard zoo n lijk een bevredigend antwoord te verkrijgen de gewone [godsdienstoefeningen groepte men rot om de wagens bijeen, tot deelname of het en' aanhooren van 'de z.g. profetiën. Vooral de pro tiën van Paul Kruger waren zeer gezocht en werd door groote (menigten bijgewoond. Hieruit ontstonden 1de deb-a t svereenigingen Ierlei onderwerpen kvorden er aan de orde geste Gewoonlijk wordt het onderwer pin stellingen -I formulieerd en het pro -ten contra door twee spi riet me kers van felken kant ingeleid. Daarna komt publiek aan 'het woord en ten slotte (wordt gesten Het voor o ftegen van een onderwerp b ijste ming uitmaken, klinkt ons wel wat vreemd. Zeer ker valt tegen die wijze va ndoen wel wat in te bt gen'. Toch isteekt er ook een goed element in, f hoort het voor en tégen van allerlei zaken, W men piersoonlijk (nog nimmer over heeft gedac de blik .verruimt zich daardoor niet weihig. Nog een eigenaardigheid van die debatsveree ringen is, idat zoowel die vrouwelijke als de nö nclijke jeugd (er gezamenlijk aan deelnemen. diti s het gevolg van het Z. A leven. Waar te zent de jeugd na den 12-jarigen'leeftijd de scho jiar-en 'gescheiden het leven voortzet, blijft daar het gezamenlijk voortzetten. Ook bij de spo beoefening. En in Z. A. kan dat. Aan spr. geen land of volk bekend, waar het zedelijk peil hoog staaf lala in Z. A. In het onderlinge famil iladem. en, de jro-en n: - De Van d op. Ne- e volg< Zooals gemakkelijk en als van z'el fgaan, want de verschijdat tusschen Nederlanders én Zd. Afrikaanders zijn Vooreerst op stoffelijk gebied. Kliihaat en 0., ving oefenen groot-en invloed op ons stoffelijk ta geestelijk' bestaan. Beide hebben er toe meegew dat de Z. A bijzondere zorg besteden aan hur chamelijké ontwikkeling. Sport voornamelijk nissen - Wordt veel beoefend. Het schier uitslu leven buitenshuis (beeft den blik verruimd. Het dijen van een gezin tot gansch een dorp, dat een voelt ;,dat allen in elkanders lief en leed deeien, heeft leen bijzondeile soort gemeenschap doen ontstaan, flie inzonderheid aan onze stede jeugd vrijwel vreemd is. *l!s we reeds opmerkten, bepaalt zich 'het onder als we reieds opmerkten bepaalt zich 'het onder hoofdzakelijk tot het leeren van lezen, schrijven, kenen enz., |en geeft de lectuur niet die mate' algemeeme ontwikkeling, Hie we gewoon zijin in derian-d aan te treffen. De gemengde bevolkin Hollanders en Engelschen maakt het spreken tepeure verstaan van heider talen vrijwel noodzakelijk, n »kkig d bepaalt zich hier d-an ook toe. Maar de 'Z. A. jeugd is zelfstandig. Hij ;s meer aangewezen 'zich zelf te helpen en te rede ^ntt' dan de onze. En hij kaïn 'het dientengevolge 1 6 beter. Plaats ©en Afrikaner en ee n Hollander n den in fee noerwoud, de eerste zal zich even be nen en ban het werk tijgen en na veel moeite zij het izoo er uit komen, ihiaar de tweede zal sluiteloos blijven, Idan zus dan zoo handelen, ten slotte (omkomen; plaats beiden midden in Woestijn, de Afrikan-er zal uit da nstand van zon of isterrien direct de plaats bepalen o pwat hoo hij ric'h (ongeveer bevindt; als bij instinct zal Moeiten wat kant hij uit moet gaan; geen spoor KI gaat hem; hij vindt althans iets voor zijn noo< -echt' oj kelijk levensonderhoud len tien slotte berieikt hij lag voo bewoonde wereld; maar de Nederlander ont samen a. h. w. direct aan zich zelf; hij' kan niet besluit 200 Weet heg (noch steg; loopt her- en derwaarts; ont si£ar scheidt niets; verkommert van het eerste uur e(n vindt ma langdurig of korter lijden Iden dt in het 'mulle bee te woestijnzand. Kinderen van 12 jaar voelen zich in Afrika v meer zelfstandig Idan te onzent vaak mannen hun volle (kracht. Voie jgdajar nog bij de moeilijk Verba S-ept. Oct. Nov. Dec. Jani. Feb'r. Maart April M-ei Jumi juli Eon t- 17 pCt. 01 van c id ate 1 ie stati: ijp; we roeien. Bet Een N teuenah ok1 ©vie! h< •erancies [aartjes npden, verrassir een invt nark, aj aen. De si, tijn thai sche rijk staan. 1 word-en, ville b-ez ladpark dat zij v tneer be dat iedt nu ©en 1 sino ver let dat wat gev aan het twee «dor pa teerde m tuum, di mtn nrur dat de r Gedui sten RP Daar ee op de Q „Gh Lloyd C „M'n foordde En Ibi heeging tiepost de afde «en dei fersche derzoek hogens Een 1 Engelse hj op oan Fit send m-i toermid Worden tiiet voc ken vo H-et gaan. I foimoec van de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1921 | | pagina 2