- S| ide uj jkf vanorde dile' e'hie hospitals zijm. Van ovis ■ijwel niets ge zieken ontvan lige hulp, zoo atienten ge ïatuurlijke be en in hun be< dt verschoond werden oo] en in één be< 3patient mo.es ijven liggei n patient, dj, stige besmet den. heerscht oo] ivigste nood eorgië. dat j yphus, pes tolera, die rcht. aan hulp Ldelen voor d net den dag aaldelijk zij nde menschei in de dorpe in, waartegen lier bestand is chaarscht'2 de diervoed is ej vruchten oo den, wat de e •lerkt. Degene de macht heb lie 'bolsjewisti ien op papic ;len, maa het kwaad e bolsjewiki ulp roepen 01 i het Russisch orgië dat doo :zet is, hu De gevangeni stal socialistei Zoowiel arbe en worden b pelden geame; genisholen op giebnek aan k aan besmi g te grond nandi zich pi IEUWE ik' BS hu en dajg ot ach oul ut er eikten <taj toe. lelkie tram, xtl aastig, mee r boot. ouwe Pijp. een iin, dat stuk iew door de zo cih zieJt: ^dat^ |getaï l&RK WITTi f> dit Bla tvangt d verschij LANGED1JKER COURANT Zaterdag 20 Augustus 1921. TWEEDE BLAD. GROOTE PKOPAÜ AN D A-V LRU A D h KI Nü. va nden Rang „Noordseharwou- de en Omstreken' van den Ned. Bond van ongelings- V ereenigan- Reto om Geret. Grondslag, te Broek op Langend! jk, op io Augustus IQ2I Til '9Avonds klokke 7 was het dc-gebouw weer gevuld; weer zagen de stokouden te midden van nog, (T ïeugdiigen wel enkele andere ge kten. Daar het programma tot de vergaderengen toegang gat en met persoonlijk was, hadden blijkbaar pellen samengedieeld: 's namiddags de ouw, 's avonds de man ot omgekeerd, te geestelijke maaltijden dn nog geen jrd,e van een etmaal vereischt dan ook a oen geoefend vertermgsvermogen. m ons kerkgaand publiek is te zen geschoold, en te oordloefcn naar onverdeelde aandacht due aan de atste redevoering van het begin tot ■t eonde werd geschonken moet men él tot de conclusie komen, dat „ons k" luisteren ka nen ook wil. We ziin gewiend o ptijd te begin- ji' zei Ds. de long ter opening van t tweede samenkomst, „en daar die nr. nog niet gearriveerd is, maar ten- enkele minuten verwacht wordt, irzoeken we de Zangvereemigüng ons idermaat te willen drjeraen.' Maar ons medegedeeld werd, was de jr. va nplan savonds nog weer te rtrekken: zoodat „Halleluiah' maar «lang zmgien zou, tot deze aanwezig as. Hit zou dan direct kunnen aan logen. Het zangkoor bracht achtereenvod- de nos. en 2 ten gehoore; „Zalig' van Bink. „Bede" van Weber en „Zomeravond van Van :tten. Er waren roeiende momenten ji] gelooven dat het velen speet, dat ot 4 a en b1.. „Naar lesaja' van Bal- er onuitgevoerd bleet. Het mooiste as voor 't laatst bewaard" zei mien ons in een zijde „doe 't weten kon'mlaar t bpr. was verschenen en zonder Big verwijl trad bil op. ■had men na het eindigen van diens jle het achtergebleven no. nog met H»en geven? O.i. had de verg. er sch-t op, en we gelooven de plank et mks te zijn, ais we zeggen „ze id het graag gewild.' verstagg-) Mr. A. DE WILDE, lid der 2de amer en naar we mieienelni, Wethouder den Haag, zou spreken over DE JONÜELINUSVEREENIGINÜEN EN DE TOEKOMSI Maar, zoo ving Ziin Edel Mogende in: evenals sommige boeken twee ta ds voeren, zou ook het woord, dat ik .er dezen avond denk te spreken een teede titel kunnen hebben, n.l- DE BETEEKENIS VAN HEI' A.LV1NISME VOOR DEZEN TUD. ünzen tijd, aldus Spr., kenmerkt zioh naar het ple oor groot e nvolk sen vloed. Onder/ laa- - wagens staal eg Gods is het Nederlaradsche vo.lk Hta ingzamerhand m een stadium geko- ksi, dat het op schier el'k terrein grpo- m invloed mag ien kan oeleenn. Wii ren m een dcmocratischen tijd. Nui ü-n wii calvinisten daar met huiverig oor: integendeel. Onze geestelijke va;- lean Calvin was een democraat in vnnd op «stras erg en been, en wip zijn geestelijke Dicteren, zijn hem te diezen met on- rouw geworden. Wat er leett in die olksziel moet zuch vrii kunnen uiitcn: ziin er wars van, de geest des diks aan banden te leggen. Otl er dian een gevaarlijke beginselen en tenden- a. onder het volk gevondien worden? Ook ons volk is een product van iB 'historie. O pbét bloeitijdperk van et Calvinisme is een inzinking gp- oted; toe nis het liberalisme tot heer- tliappif gekomen, maar ook dat heeft iptijd wieer gehad; thans worstelen 't alvuusme en het revofutaonaiaie toe|- nisei om' den voorrang. Van het liberalisme op theologisch ebied zich openbarend als moiderms- valt met veel goeds te zeggen. let ha d geen eigen 1 e ven s b eschou w, ng 1 kon due dus aan 't volk ook met W tven. Het bracht geen eigen philosor ^^hisch stelsel; legde den tengevolge tan ethtscben grondslag, Het heeft an ons volk in geestelijk opzicht mets eleven, maar wiel weel ontnomen. De titrate schopi volkomen passend bij eelt dapper meegeholpen het ethisch Didament bit het volk te ondergraven, lét dit gevolg, dat het Nederlaradsche dik, uil ethisch, moreel eil theologisch pacht tenslotte met meer was dan in open vesting, Het vórmde den vergang tot het extra-revolutionaire. Ondier de lagere kringen van ons alk worden geen liberalen meer gevoto- en. Het volk als volk. toeett het hbe- jj. ilisme, dat veel ontnam, maar er iwetS irs £>T£IU 'Cztnliiks voor teruggaf, voor goed dien toegekeerd en toen Carl Marx (langs evolutionaire wiegen het. mfenschdom 'n ouden toekomst voor oogien; schildierdfe, leett ook een groot gedeelte van ons het evangelie van Marx Wet en- siasme omhelsd. Het mag en kan •et ontkend worden, dat het socialus- onder ons tot een grootte macht sloten voor i> e ndezer werd klachten, straalden er trek van gro« rs al het aar szen mond. it des doods laat, en maak l, groot, en j met de klei»5 io moeilijk d<x al het lage en omhoogga1 gtien der ken» en had de st> and? Dat het r chts aan ee® het rechte g«' begrepen ïidi dioen, die oeken? Dat loffering en amingi te veria lot volgt).. FEUILLETON. EEN GOEDE GENIUS. kene kon die rol vatn Ejelijke toei- douwstcr, zónder iets van het gesprek verstaan, niet langer uithouden. 2j legde hare hand op Frib'o's arm 11 zag hem smeekémd aan. - Ik bid u, wat is er gebieurd? t°eg zij. Haar tooii was innig, haar J'k vertrouwelijk, en Fribo gevoelde weder, welk een weldaad hare tegeln» 'tatrdigbeid voor hem was. Signe is gisteren erg ziek geweest vertelde hij haastig; zij heeft een ®rde koorts gehad, want die oudie man bekert trouwhartig, dat hij 'vreeselii'' stookt hééft, éii- z.ij toch voortdurend at te rillen van de koude. De qudje %chen kónden onmogelijk begrijpen 'at zij hier kwam' doen, en wisten niet-, K ZÜ met haar moesten 'beginnen. )e vrouw iheeft toen Wat soep voor I 341 gekookt en een warme kfuik' voor is geworden. Daar de oopor sluiten, zou het gevaar, dat er in dreigt slechts vergrootten. Er is ontegenzeggelijk ook in het Socialisme iets, dat aantrekt, maar Shist is wei eigenaardig dat die idealen van verkeerde stelsels altijd weer aan den Bijbel ontleend. Zoo ook het solidaris mie van het socialisme. De geschiedenis der menschheaid vier- toond eenige overeenkomst met den slinger in het uurwerk. Zoolang de klok gaat is die slinger nooit in evenwicht, nu slaat ot rechts ot luiks door. U;at lie b uien Hebei en Eeuerbach, twee Diiut>- sche philosophen uitgedrukt door te zeggen: „dat O; pelke actiie een reactaie volgt. Het kapitalisme, dat het vermogen, ien de macht aan enkelen wil brengen, heelt het socialisme, dat alles voor ahen vraagt, als noodzakelijk gevong. Het groote gevaar van het socialisme pchudt i mjbet teut, .dat het enkel refka- iniiug houdt met de stoffelijke belangen van de menschheiid. Het geett nueujs vpor de hoogere, ethasciie behoetttn des volk. Het kwam enkel op uit maue- rveele tactoren; beoogt uitsluitend stot- lelijke belangen, en waar het dan ook tot overwuniMig komt. treedt de cha os ts voorschnn. Wat we thans m Rus land- zien gebeuren, Jievert er het biewdis voor. W,e dienen echter billijk te zpn. Lenrn en 'irotsky verantwoordelijk stelr vle» voor ahe excessen, due in het ouidla Gzaxenrijk thans p'laats vonden, Raat te ver b ualle pairtiien, ook bai de onze. brengt de toepassing van de begin selen vaak teleurstelling, maar waar al- fee nrekenmg wordt gehouden met de stoffteilijke belangen, waar geen oog is voor de geestelijke behoeften. moet noodwendig een chaotische toestand ontstaan, die nog beneden, due van dfe hooger georganiseerde dierenwereld biijtt. Twinitig: eeuwen geleden kampte het Christendom met de heiden wereld en het overwon; wie diurtt te zeggen tot het Christendom geen rijke zegei- pingen voor de volken heett getorachi? De Retormatie door Luther en Calt- viiini tot stand gebracht heett zeker ook wet ellende gebaard denk slechts aan de nto-langen oorlog in Duitsch- land. aan den öo-iarigen kiiig va onns eigen vaderland in Spanie, maar stel len1 de rijke zegemngen o pakte .terrein des- levens de teweeggebrachte ellende met meer da nvolkomen ih de sohaduw? In Rusland daarentegen valt geen en kele zegen te noemen; is het een en al de bitterste ellende. Maar at leidt de volkstinvloed vaak tot misbruiken, toch mag dit er ons niet toebrengen!' ze te breken, wij voelen er voor en blii-ven het een voorrecht achten dat ze steeds sterker zich doet gelden. De democratie is zonder tegenspraak een hooger trap van ontwikkel,ng. ton de autocratie, onverschillag ot ze zach ais monarchie ton wei ais oligarchie aandient, 'ioch lieert de historie tot de laatste gemeenlijk veel langer stand heett gehouden ton de eerste. De mo narchale macht .door Nebucadnezar in het Bahylonsche ,door Ahas ver os ui het Berzische rijk gevestigd heeft tal vam eeuwen stand gehouden, terwijl de democratie in Athéne de zooge naamde gouden eeuw van Piricles deze betrekkelijk kleine stad. (ongeveer zoo. groot ais het tegenwoordige Gro ningen) wei tot omgerneeinen bloei en aanzien bracht zoozeer zelfs, dat nog heden ten dage o- pverschilliendl terrein de mvioed van toet oude Athene valt waar te nem'en maar zi| duurde slechts een luttel aantal lanen en Ather gmg in den BeLoponasiische oorlog voor goed onder. Vierhonderd vaar tang- had Rome een oligarchische regiering, zu werd gevolgd door een democratisch bestuur onder de Grachén, dat zich door veel strijd en tweedracht dienk slechts aan Cicero en luli-us Caesar kenmerkte. Nog geen eeuw stand hield, en vervangen werd door het Keizer schap tot weer 6 eeuwen deunde. in de nieuwe geschiedenUs treft het zelfde Verschijnsel. Hoe tal van eeuwen bestond in Frankrijk het Ko ningschap nuet. En de Fransctoe revoi- tuöe gat een democratie van zeer en kele laren 'en baande den weg voor Na poleon. Het is waar. ook de Napoiion- tisehe heerschappij (hield geen stand, frankrijk is oo(k heden ten toga een republiek, maar spr, zegt: het is een va'iisehe democratie, wapt slechts enke le machthebbers oefenen in waarheid heerschappij. Heit Czariendiom m Rus land verduurde de eeuwen, ot de iSöv- |ietregeer;ng (het ook zal doen? En was de effende voorheen er grooter dan de tegenwoordige? Nu is het een merkwaardig verschijn sel dat in die landen, waarin 'het Calvi nisme tot bloei kwam. de democratie zich veel gezonder ontwikkelde en duur zamer bleek. De geschiedenis van En geland .Amenka en Nederland leveren er bewps voor, Wu de democratie weliig tieren en stand houden, ton moet er zijn: a. liefde en eerbied bil het volk ivoor het gezag; b. liefde en eerbied bij d|e overheid voor toet volk; c. bii volk en overheid een sterk ont wikkeld gemeenschapsgevoel, d .vrijheid va ngoidisdienst, van woord va npers en vereenigng, en e, moeten al'le maatregelen gericht ziin op sterking van de volkskracht. Inzonderheid hebben de Calvinisten ten opzichte van toet bovengenoemde, ee hgewictotige roe pang en Spr. roept met name de ïongeinngeh op. in deze te doe nwat God va ntoen ecscht. Die valsctoe democratie yan onze da gen tracht alles aain den staat brengen. Dit is_ nog^ arajd cle gïooite en atteen met behulp daarvan haar gemaakt, maar de bedden wa ren toch erg vochtig, en hun eigen bed durfden zij haar niet aanbidden. En vannacht heeft zij veel en overluid lig gen praten, ook toen zij sliep. De oude vrouw wilde echter niet weder naar boven gaan, om eens naar haar te zien, want toen zij den eersten keer kwam; begon Signe van angsé en schrik luidkeels te schreeuwen. Om Godswil! riep Irene, ter wijl zij in tranen uitbarstte, welke folteringen heeft zij uitgestaan. En dezen morgen heeft zij toch de kracht gehad om op te staan iwaarschijnlijk in een ijlende koorts, heefft het huis verlaten, omdat zij zoo bibberde van de koudie," en in den zon neschijn wilde zitten. De "oude men- schen hebben haar niet durven weer houden, ofschoo nzij slechts een doek' had -omgeslagen de veeljarige ge woonte der onderworpenheid van dieinst boden misschien ook onverstand. Maar toen Signe na verloop van een paar uur niet terugkwam', zijn zij er ziet zii kans 'haar oogmerken te berei ken. Maar juist dit brengt het vriie bur gerleven met enkel in het gedrang, maar moet da algemeene vermetigang ervan als gevolg hebben. Het Calvinisme stelt zich vierkant tegen dat streven. 'Het Calvinisme na tuurlijk genomen met etokei als theo logisch stelsel, maar ook als politiek ten sociaal versctoiinsiel. Ais zoodanig is het genoemd„oorsprong en w'aarborg cn- zer natiionale rechten en vrijheden", cn alleen het Calvuniswe bezit de tacto ren voor een gezonde, democratische cintwikfcekmg. De grondslag ervan is de absolute souvereaniiteit Gods en de lieer der voor beschikking het hart der kerk ge noemd is wel toet meest kenmerken de leerstuk. Beide zinn voor toet goheele volksleven van de grootste beteekenis. Omdat God., de Schepper, de regeer der en de onderhoudler van ai bet be staande is. eascht ziin eer, dat heel het leven geen enkel terrein, ui'tgs- zotnderu. in Zir nduenst wordt gesteld. Heer ons leven zoo wei persoonlijk ais Retogie as do band tusschen God ten ons. Niet enkea in ons geloofsleven peen in alles dienen wil dien band te gevoelen te erkennen en er ckem- overeiemkomstig naar te handelen.. De leer der voorbeschikking brengt met zich mee, dat we neder voor zich een persoonlijke. Goddelijke roeping heb ben. waarvoor we verantwoordelijk ziin. Alle beroep, onverschillig van welken aard is een Goddelijk beroep. Ziin we ons dit bewust, dan zall er uk vol gen, dat we het naarstig waarneitoew, wetende dat we er eenmaal' rekenschap van zullen hebben te doen aan den Rechter va ntoemeï en aarde. Het zal prikkelen tot den- meest Jntcnsem ar beid. die weer het loon rapt zich me debrengt m den vorm vair algemeene wielvaart. De wereMpositie van het klei ne 'Holland gedurende de ióe en 17e eeuw Levert het historisch bewijs. 'Iwee machtige ideën worstelen Steedis in toet volksleven: dié va nde ge meenschap e ndie der persoonlijkheid De H. Óchritt leert ze beide, cn ver zoent ze met elkander. Zij. leert, dat heel het Menschdom is „uit een en bloe de' Krachtens onze herkomst staan we dus niet los naast elkander; zr.to we met enkel op zich zelt staande indivi duen. Hier hebben we de basas van ge meenschap op het' terrein der alge meene genade, terwijl de persoonlijke verlossing m Christus leidt tot de hei lige gemeente, tot „de gemeenschap der heiligen' de gemeenschap ophet ter rein van de bn zonderen genade. Maar daarnaast vinden we ook die idee d'er persoonlijkheid, „in den he mel is btóid schap onder de Engelen Gods liezen we „over éénen zondaar die zich bekeert van ziin boozen weg' en ook het laagst gezonken ïmdivudu dat in de gevangenis tot inkeer komt erkent de Gemeente van Christus als „een broeder in dien HEER". Wij volgelingen van Calvi;to, hebben die heerlijke beginselen m toepassing brengen. De f ransctoe revolutie van 1780 predikte de gelijkheid van' alle menschien. Er is tets m, dat ons aan trekt. Al'le ongelijkheid mbiet weg- 'loch is toet een vaïsch beginsel, In de dieren wereld moge algeheele gelijkheid wor den aangetroffen, in d'e menschien.we reld bestaat zie met ien zal ze noout te verwezenlijken ziin, God de sóuve- retn wilde ongelijkheid. Natuurlijk mag dat voor ons geen dekmantel mn. om ons te onttrekken, waar er gel li ke toestanden als tot den .hemel roe pen om verbetering. De "hongersnood in Rusland doemt thans een muil-oen mcnschen tot een el'lendigen dood. Zui len we de schouders ophalen en er ems met een „daar is niets aan te doen van atmaken? Het is Gods voorbeschik king, dat zutlkie schrikkelijke oordbe- len nog met over ons volk gaan. Maar het woord der H. Schrift„In Christus is noch man. noch vrouw moet hoe pen tot de grootste hullpteetooning, moet -steeds prikkelen tot de uiterste inspann ing om schreiende toestanden weg te nemen. Het Calvinisme leischt een vrije kerk tegenover den Staat. Het kan wel zi;n zegt spr. dat ik mtet c|it te zeggen, Lieve broeders pijn doe, Loch mag me dit met weerhouden We mogen onze beginselen met wegdoezelen, Luther heett geleerd, dat de godsdienst van den Vorst ook die va. nhet volk moest ziin. Vandaar dat we in Duits chianti zoowei Frotestant'sche ais R. K. Sta ten aantreffen, maar die leer heeft |Wet tot sterke kerkformattes geleid, wat ;n onze dagen ,nu zooveel vorsten weg vielen, bijzonder goad Uitkomt. Waar Luther, die de vorsten als de vaders der volken beschouwd wikte zien, en hen dus a.h.w. voor de onderdanen deed beslissen, welke cle 'hcierschende Godsdienst zou zi;n, teerde Calviin, dat egem een te leden .cfe kprk moesten m- sititu eeren. Het Ca'lvm;Bme had den vorst piet nóodig. Ctonstus, Koning in en van Zim Kerk, elri de geschiedcms der Calvinistische landen levert Let be wijs. tot het Kerkelijk leven juist daar tevt rijke cintwikkeiing kwam, en een rijk gezegenden invloed o phet voJks- levien heeft geoefend, Spr. wil nog wiizen op de strenge moraal van het Calvinisme. Zeker, er worden ook onder de socialisten man nen en vrouwen va mzeer hoogstaande moraliteit aangetroffen: mannen en vrouwen, die Calvinisten tot ialoersch- heid kunnen verwecken: maar bn het socialisme als stelsel wordt het ethisch beginsel gem'ist. Een recent voorbeeld daarvan leverde die Haagsche gemeen teraad in haar jongste zitting. Met pns liverein de socialisten voor won, ng ver- op uitgegaan, om haar te zoeken, d'e man hier, die vrouw daar gfinds. Entoiets? Niets! Irene vermocht zelfs niet meer te 'schreien bij den doodsangst, die zich mu van haar meester maakte. Misschien, zeide Fribo, maar ternauwernood verstaanbaar, heeft de zwakte haar overmatod, en is zij hier of daar in het zand neergezegen. De oude man knikte, en stapte da delijk gehoorzaam' heen. Blijf hier wachten! Het is te veel voor u sprak Fribo smeek'end. Neeip, ik zou bezwijken van angst f laat mij met u medegaan! smeekte Irene. j 1 Ik heb het recht niet, dm u dezen j vreeselijken tocht te laten modema- ken begon hij, half beheerscht door bezorgdheid voor haar, half nog onder den indruk der bittere afwijzing. j Zij bespeurde in zijn woorden alleen dit betering. Een otozier argumenten èn zeker niet het minst sterke is d'at itograipen hier van d'e overhemd, ook uit moreel oogpunt, plicht is. En wat zag mem nu? De socialisten nemen, waar het woningverbetering betreft dat argu ment dadelijk over maar toen de toestanden aan het Schevetoingsche strand ter sprake kwamen en er oiri maatregete ntegen de zedelijke verwil- der.ng gevraagd werd, trokken de socia listen zich terug. Met de moraliteit (des volks heett de overheid zich niet in te laten. Wel bii het woningvraagstuk wamt hier is ook een materieel be lang positieverbetering mee ge mengd, maar aan het strand... waar het alleen de moraliteit betreft... han den thuishouden. Wu 'Calvinisten leggen de 10 gebó den als grondslag van de moraal, piet om brave mensch.cn te vormen, maar als werk der dankbaarheid. Voelt het volk zich aa ndien moreieten gromd-i slag gebonden, dan behoeft er voor diens invloed absoluut geen vrees te bestaan. Dan is het er toe m staat- Wu staan ongetwijfeld aan den voor avond van machtige gebeurtenissen. Groote vraagstukken vragen dringend om oplossing. Als zoodanig noemt spr- de scheiding van Kerk en Staat |en die vraag: hoe ver de overheid' moet en mag ïngriipen. wijaarover z.i. de volks- consoentie zal hebben te beshssen. Want deze mag nooit aangerand wor den. Het was spr. bedoeling onze jonge memsc'hen dezen avond een hart onder den riem te steken. Het Calvinisme mag nuet vergeleken worden bij onze z.g. „doods steden' als Vieere e.a. die een tijdperk van bloei hebben gekend ,maar voor w.e zich geen toekomst meer ontsluit. Het is geen dood' ot ten doo.de opgeschreven stelsel, maar rustend o pde H. S. de geopenbaarde wille Gods is het 't beste stelsel, dat er ka nzijn. Maar daarom zijn wii nog met die beste nueto- schen. Ook de uitnemends ten onder ons zullen o paarde nooat die volmaakt heid bereiken. Wat hooger het idea ar gesteld is. wat mander na het 'berelxt kan e nzal worden. Maar dit neemt niet weg, dat het aan de biest mogeiii- ke bron ontleend is. lal van vragen zullen ook vaak in Uw hart. jongelingen en ïong-edochters in ons midden, oprijzen. Hoe moet dut? Hoe moet tot? Is dit of dat wei vui st? Er zim tal van kwesties. Ook onop losbare, omdat er eenmaal een conflict ontstond tusscben God en den mensefi Maar wu mogen met moedeloos ter neer zitten. Zeker onze vijanden zijn machtig, maar Gods Woord zal stand houden, en wie un God zijn sterkte zoekt, zaï niet beschaamd .uitkom-en. De Calvinisten waran nood sterk m getal. Historisch staat vast, dart tijdens het bloeitijdperk in onze testome met meer dato één tiende dier bevolking de Calvinistische ievensbeschouw.ng als de zijne beleed 'Ich zette het één tiende deel zijn stempel op het geheielie volk. Dat de Calvinisten ook nu hun roe- pttog mogen verstaan. Die Godie vijandige machten concen treer en zich ai meier en meier >en allies begint te wiizen op den grooten eind strijd, waainm het zal zijnVór iot tegen de nChristus, Er is verband tusschen d'e gang dier wereldgeschiedenis en de komst van Gods Koninkrijk. Ais Alex ander de groote dne eeuwen voor Christus komst op aardie, vanuit Grae- kcniiand heel het toen oekende Azië aan zich onderwerpt, .en daardoor tie Gneksche taai voertuig maakt der ge dachten. wil het Spr. altijd voorkomen', tot dit ejaiiele en alleen ïs geweest, om later aa nPauiius de gelegenheid te schenken, het Christendom ondnr awe volkeren te kunnen prediken loon Napolteon eenmaal 'bij de ipyra- miden niet zijn leger stond nep iliij zijn soldaten toe: .Soldaten, bedenk o.at van deze pyramden veertg eeuwen op u nederzien.' Zijn woord had de ge- wenschte uitwerking: zijn 'krijgers de den faun plicht en bevochten de over winning. longthngen cn iongedochters meer dan pyramden zuen op u. ojp ons. Op ons aken rust het alziend oog wn God 1 Daarvan doordrongen zullen' we sterk billijken. Onder Gods zegen kan not^g eé .ruiende der bevolking Nederiand voor ondergang behoeden. Ds. fcmhoiut dankt de nSpreker. De groote, stille aandacht waarmee spr. betoog gevolgd werd, levert het bewijs dat Z.Ld. sprgk naar het hootd en het hart van z^n gehoor. H.ij wenscht er geep enkcj woord aan toe te voegen vre.cz.ende hierdoor den mdlruk deruit nemende rede té zullen verzwakken Nog damt spr het Zangkoor en' mens d.rectenr. Het zorgde vooir c'te noodige atw;ssoICng op zeer uitnemende wijze, dezen dag. waar veel voor het vorstand wiern gegeven, daar hreln zij me-ue om den slinger van cn.s zael.e- ie\en oo.< te voeren aan do Drcniien van ons gevoelsleven. Na het zingen van Ps. 68:10 sloot spr. mot dankzegging de.zc zeker uit nemend geslaagden propaganda-dag, ALKMAARSCHE SNUIFJES. Overat ruzie. Het schiint dat Sinto Juli 1914 een zeer strijdlustige^ geest in het mensch dom is gevaren. We hebben sinds dat onzalig momient toiiet anders beleefd dan- een onafgebroken peeks van heibel. En wie op dit oogonblik zou durven hejweren, dat het stil cn rustig is in de laatste gevoel. 'Hij ging. Hare stem, om hem terug te roepen, kon hem reeds op twee schreden afstamids niet meer bereiken. En waartoe zou zij ook roepen? Irene gevoelde, hoe hij haar wilde be wijzen, dat zij een vreemde voor helrrt was. Hier, beschut door den zandmuur, zonder in de verte te kunnen zien, kon Irene onmogelijk geduldig en lijdzaam blijven wachten. Zij klom' naar boven, en het gelukte haar, in weerwil van het mulle zand, zich daar o.p de been te houden. De storm rukte aan hare klee- deren, alsof hij haar omver wilde wer pen; om zich beteV tegen zijn geweld te beveiligen, ging zij plat op den grond, zitten.. Met onafgewende blikken oogde zij Fribo ipa. H,ij liep dicht langs den kant van het water. Meer dan eens moest hij ijlings ach- teruitspri.ngen, want met dreunend ge raas wierp een met ijs bezwangerde golf zich een eandweegs ver op het strand. En dan weerklonk1 er telkeol vap, het duin een pngstkreet, die in wereld, moet wel in hevige miate aan geestelijke doofheid laboreeren. Behalve het drama dat in Rusland zich afspeelt en waar gestadig den ondergang van eeto geheel volk wordt voltrokken, hebben we nog de Iersche kwestie, de Poiolsche dito en tsje hatsjigoscbe Slavische spectakei, dan komen we zoo langzamerhand op de staking van mosterdjongens en pan nelappers, om ten slotte te blijven stil staan bij ons dierbaar Alkmaar, waar van ook niet getuigd kan worden: Liebst Vaberland, kanst r.uhig sein! Daar is het actieve1 en ijverige be stuur van „Alcmaria" in opstand ge komen e nheeft met uitzondering van den secretaris, die onverwoestbaar aan zijn baantje gehecht schijnt, unaniem, voor de verdere eer bedankt. De grieven van de beeren zijn in hoofdzaak gericht tegen het dagelijks bestuur der gemeente en de Commissie uit den Raad. voor het Sportpark, duo het bestuur pielt aangenaam behan deld schijnen tel hebben. De aanleiding to,t die oneemigheid waren de veel besproken motorraces, die al heel wat stof hebben opgejaagd, zoowel in materi.eele nals in geestelij- zin. We zullen dit maar niet meer tot in de" puntjes uit gaan zoeken, genoeg zij het gezegd, dat het Alcmaria-cabcnet demissionair is. Als ze het nog niet wisten, dato zijn ze er nu tot in het diepst van hun ziel' overtuigd, dat ondank des werelds loon is. Ze dachten het middel te hebben ge vonden, dat Alkmaar de verloren glorie van de verloop cn kaasmarkt zou we dergeven en koesterden gegromde hoop dat het gemaentebestuiux dat zou waar dcer.cn door een flink subsidie uit de gemeentekas en in plaats van dank in wo.ord en klinkende munt, werden zij in den volsten zin des woords door de renbaanclub van de baan geloopen. En zij kunnen nu ook een bescheiden plaats innemen bij de ontelbare rei Üer profeten' die niet in eigen ladm worden geëerd. Politieagenten te huur. Als we soms mochten meenén, dat ons gemeente bies tuur geen opien oog had voor den druk der tijden d&n blijkt ons uit velerlei tcekenen, dat we dan die plank heel leelijk misslaan. Zelfs heeft het thans een middeltje biedacht om de gemeentekas te ver sterken, dat inderdaad eenig in zijn soort: unique dans son genre zeit die Franschman, genoemd mag worden. Ons dagelijks toestuur geeft nu ook voor gegadigden diie: het Sportpark wenschen te gebruiken, politieagenten te huur. Dat i s inderdaad 'n prachtig idee, het politiecorps op deze wijze productief te maken. Ik verwacht dan ook alle dagen toto het politiebureau een bord met het jbp- schrift: „Agenten te huur". Alsmede eien uitgebreid tarief. 't Interesseert mij intusschen bijzon der, hoe onze gemeentelijke autoritei ten, dat tarief willen berekenen, per kilo of in centimeters. In het eerste geval zal' 'n dikke agent heel wat meer kunnen opbren gen, dan 'n lange magere, terwijl in het tweede geval de laatste categorie de primeur heeft. Als ze mij advies zouden vragen, dan zou ik voorstellen, om de clientele de keus te laten en de huurprijs te stel len. op 5 cent per kilo of per centi meter, ad libitum. Niemand zal ton aanmerking kunnen maken, dat hij zijn gewicht niet krijgt of jdat er iets aan dei ellemaat blijft han gen. Weer 'm brandend vraagstuk. Onze brave wethouder van onder wijs Mr. Sluis hoeft bedankt en nu is het natuurlijk de groote vraag wie hem' waardig i nde functie zal kunnen vervangen. De Soc.Dem., wijakkere ke rels als h'et zijn, hebben direct hun mannetje naar voren geschoven en dat is natuurlijk de heer Westerhof. 't Pro gram van actie is ook al ontvouwd en dat ziet er al ratelt zoo mis ujt. 'to Stadsgehoorzaal, 'n Schoolbios coop, zuigelingenvoeding, melkcontrole „...ik ben wel benieuwd als al die idea len e'ens zijn 'verwezenlijkt, hoe mijn bil jet hoófdeliijken omsslag er uit zal zien. Itotusschen zulten we, de zaak maar piet voorudtloopen en eens kalm ob- serveeren of het geluk den heer Wes- .terhof dienen zal. Dan zal er wel weer voorraad zijn voor 'n extra snuifje. SNUFFELAAR. den storm wegstierf. Dikwijls bleef Fribo stilstaan, 0m1 rond te zien, en scheen hij met ang^f gescherpte oogen de monsterachtig groote schotsen te onderzoeken, die zich op elkander schoven e nlangs dein oever opstapelden, om door de eerst volgende golf weer va nligplaats en gedaante veranderd' te wordien. Hier verbrokkelden water en wind wat zij gebojuwd hadden, ginds hoopten zij huinne kristalkn bouwsteeaen hoe lan ger hoe verwarder en massiever op el kander. En thans waagde Fribo iets ong'e- loofehjks: een dezer verraderlijke ijs bergen te betreden, met groote Sprongen op de grillig gevormde massa schotsen toe te smelten. Twee oogen vo-1 doodsangst volgden hem, en een hart dat zich dikwijls met geweld tegen hem verhard had, werd in dqn angst dezer ure week en smeekt te zijn leven voor zioh af, geheel al leen vopr zich.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1921 | | pagina 3