- S| ide
uj jkf
vanorde dile'
e'hie hospitals
zijm. Van ovis
■ijwel niets ge
zieken ontvan
lige hulp, zoo
atienten ge
ïatuurlijke be
en in hun be<
dt verschoond
werden oo]
en in één be<
3patient mo.es
ijven liggei
n patient, dj,
stige besmet
den.
heerscht oo]
ivigste nood
eorgië. dat j
yphus, pes
tolera, die
rcht.
aan hulp
Ldelen voor d
net den dag
aaldelijk zij
nde menschei
in de dorpe
in, waartegen
lier bestand is
chaarscht'2 de
diervoed is ej
vruchten oo
den, wat de e
•lerkt. Degene
de macht heb
lie 'bolsjewisti
ien op papic
;len, maa
het kwaad
e bolsjewiki
ulp roepen 01
i het Russisch
orgië dat doo
:zet is, hu
De gevangeni
stal socialistei
Zoowiel arbe
en worden b
pelden geame;
genisholen op
giebnek aan
k aan besmi
g te grond
nandi zich pi
IEUWE
ik'
BS
hu
en dajg ot ach
oul
ut er eikten <taj
toe.
lelkie tram,
xtl
aastig, mee
r boot.
ouwe Pijp.
een
iin, dat stuk
iew door de zo
cih zieJt:
^dat^ |getaï
l&RK WITTi
f> dit Bla
tvangt d
verschij
LANGED1JKER COURANT
Zaterdag 20 Augustus 1921.
TWEEDE BLAD.
GROOTE
PKOPAÜ AN D A-V LRU A D h KI Nü.
va nden Rang „Noordseharwou-
de en Omstreken' van den Ned.
Bond van ongelings- V ereenigan-
Reto om Geret. Grondslag, te
Broek op Langend! jk, op io
Augustus IQ2I
Til
'9Avonds klokke 7 was het
dc-gebouw weer gevuld; weer zagen
de stokouden te midden van nog,
(T ïeugdiigen wel enkele andere ge
kten. Daar het programma tot de
vergaderengen toegang gat en met
persoonlijk was, hadden blijkbaar
pellen samengedieeld: 's namiddags de
ouw, 's avonds de man ot omgekeerd,
te geestelijke maaltijden dn nog geen
jrd,e van een etmaal vereischt dan ook
a oen geoefend vertermgsvermogen.
m ons kerkgaand publiek is te
zen geschoold, en te oordloefcn naar
onverdeelde aandacht due aan de
atste redevoering van het begin tot
■t eonde werd geschonken moet men
él tot de conclusie komen, dat „ons
k" luisteren ka nen ook wil.
We ziin gewiend o ptijd te begin-
ji' zei Ds. de long ter opening van
t tweede samenkomst, „en daar die
nr. nog niet gearriveerd is, maar ten-
enkele minuten verwacht wordt,
irzoeken we de Zangvereemigüng ons
idermaat te willen drjeraen.'
Maar ons medegedeeld werd, was de
jr. va nplan savonds nog weer te
rtrekken: zoodat „Halleluiah' maar
«lang zmgien zou, tot deze aanwezig
as. Hit zou dan direct kunnen aan
logen.
Het zangkoor bracht achtereenvod-
de nos. en 2 ten gehoore;
„Zalig' van Bink. „Bede" van
Weber en „Zomeravond van Van
:tten. Er waren roeiende momenten
ji] gelooven dat het velen speet, dat
ot 4 a en b1.. „Naar lesaja' van Bal-
er onuitgevoerd bleet. Het mooiste
as voor 't laatst bewaard" zei mien ons
in een zijde „doe 't weten kon'mlaar
t bpr. was verschenen en zonder
Big verwijl trad bil op.
■had men na het eindigen van diens
jle het achtergebleven no. nog met
H»en geven? O.i. had de verg. er
sch-t op, en we gelooven de plank
et mks te zijn, ais we zeggen „ze
id het graag gewild.' verstagg-)
Mr. A. DE WILDE, lid der 2de
amer en naar we mieienelni, Wethouder
den Haag, zou spreken over
DE
JONÜELINUSVEREENIGINÜEN
EN DE TOEKOMSI
Maar, zoo ving Ziin Edel Mogende
in: evenals sommige boeken twee ta
ds voeren, zou ook het woord, dat ik
.er dezen avond denk te spreken een
teede titel kunnen hebben, n.l-
DE BETEEKENIS VAN HEI'
A.LV1NISME VOOR DEZEN TUD.
ünzen tijd, aldus Spr., kenmerkt zioh
naar het ple oor groot e nvolk sen vloed. Onder/ laa-
- wagens staal eg Gods is het Nederlaradsche vo.lk
Hta ingzamerhand m een stadium geko-
ksi, dat het op schier el'k terrein grpo-
m invloed mag ien kan oeleenn. Wii
ren m een dcmocratischen tijd. Nui
ü-n wii calvinisten daar met huiverig
oor: integendeel. Onze geestelijke va;-
lean Calvin was een democraat in
vnnd op «stras erg en been, en wip zijn geestelijke
Dicteren, zijn hem te diezen met on-
rouw geworden. Wat er leett in die
olksziel moet zuch vrii kunnen uiitcn:
ziin er wars van, de geest des
diks aan banden te leggen. Otl er dian
een gevaarlijke beginselen en tenden-
a. onder het volk gevondien worden?
Ook ons volk is een product van
iB 'historie. O pbét bloeitijdperk van
et Calvinisme is een inzinking gp-
oted; toe nis het liberalisme tot heer-
tliappif gekomen, maar ook dat heeft
iptijd wieer gehad; thans worstelen 't
alvuusme en het revofutaonaiaie toe|-
nisei om' den voorrang.
Van het liberalisme op theologisch
ebied zich openbarend als moiderms-
valt met veel goeds te zeggen.
let ha d geen eigen 1 e ven s b eschou w, ng
1 kon due dus aan 't volk ook met
W tven. Het bracht geen eigen philosor
^^hisch stelsel; legde den tengevolge
tan ethtscben grondslag, Het heeft
an ons volk in geestelijk opzicht mets
eleven, maar wiel weel ontnomen. De
titrate schopi volkomen passend bij
eelt dapper meegeholpen het ethisch
Didament bit het volk te ondergraven,
lét dit gevolg, dat het Nederlaradsche
dik, uil ethisch, moreel eil theologisch
pacht tenslotte met meer was dan
in open vesting, Het vórmde den
vergang tot het extra-revolutionaire.
Ondier de lagere kringen van ons
alk worden geen liberalen meer gevoto-
en. Het volk als volk. toeett het hbe-
jj. ilisme, dat veel ontnam, maar er iwetS
irs £>T£IU 'Cztnliiks voor teruggaf, voor goed dien
toegekeerd en toen Carl Marx (langs
evolutionaire wiegen het. mfenschdom 'n
ouden toekomst voor oogien; schildierdfe,
leett ook een groot gedeelte van ons
het evangelie van Marx Wet en-
siasme omhelsd. Het mag en kan
•et ontkend worden, dat het socialus-
onder ons tot een grootte macht
sloten voor i>
e ndezer werd
klachten,
straalden er
trek van gro«
rs al het aar
szen mond.
it des doods
laat, en maak
l, groot, en j
met de klei»5
io moeilijk d<x
al het lage
en omhoogga1
gtien der ken»
en had de st>
and? Dat het r
chts aan ee®
het rechte g«'
begrepen
ïidi dioen, die
oeken? Dat
loffering en
amingi te
veria
lot volgt)..
FEUILLETON.
EEN GOEDE GENIUS.
kene kon die rol vatn Ejelijke toei-
douwstcr, zónder iets van het gesprek
verstaan, niet langer uithouden.
2j legde hare hand op Frib'o's arm
11 zag hem smeekémd aan.
- Ik bid u, wat is er gebieurd?
t°eg zij. Haar tooii was innig, haar
J'k vertrouwelijk, en Fribo gevoelde
weder, welk een weldaad hare tegeln»
'tatrdigbeid voor hem was.
Signe is gisteren erg ziek geweest
vertelde hij haastig; zij heeft een
®rde koorts gehad, want die oudie man
bekert trouwhartig, dat hij 'vreeselii''
stookt hééft, éii- z.ij toch voortdurend
at te rillen van de koude. De qudje
%chen kónden onmogelijk begrijpen
'at zij hier kwam' doen, en wisten niet-,
K ZÜ met haar moesten 'beginnen.
)e vrouw iheeft toen Wat soep voor I
341 gekookt en een warme kfuik' voor
is geworden. Daar de oopor
sluiten, zou het gevaar, dat er in dreigt
slechts vergrootten.
Er is ontegenzeggelijk ook in het
Socialisme iets, dat aantrekt, maar Shist
is wei eigenaardig dat die idealen van
verkeerde stelsels altijd weer aan den
Bijbel ontleend. Zoo ook het solidaris
mie van het socialisme.
De geschiedenis der menschheaid vier-
toond eenige overeenkomst met den
slinger in het uurwerk. Zoolang de klok
gaat is die slinger nooit in evenwicht,
nu slaat ot rechts ot luiks door. U;at
lie b uien Hebei en Eeuerbach, twee Diiut>-
sche philosophen uitgedrukt door te
zeggen: „dat O; pelke actiie een reactaie
volgt.
Het kapitalisme, dat het vermogen,
ien de macht aan enkelen wil brengen,
heelt het socialisme, dat alles voor
ahen vraagt, als noodzakelijk gevong.
Het groote gevaar van het socialisme
pchudt i mjbet teut, .dat het enkel refka-
iniiug houdt met de stoffelijke belangen
van de menschheiid. Het geett nueujs
vpor de hoogere, ethasciie behoetttn
des volk. Het kwam enkel op uit maue-
rveele tactoren; beoogt uitsluitend stot-
lelijke belangen, en waar het dan ook
tot overwuniMig komt. treedt de cha
os ts voorschnn. Wat we thans m Rus
land- zien gebeuren, Jievert er het biewdis
voor. W,e dienen echter billijk te zpn.
Lenrn en 'irotsky verantwoordelijk stelr
vle» voor ahe excessen, due in het ouidla
Gzaxenrijk thans p'laats vonden, Raat te
ver b ualle pairtiien, ook bai de onze.
brengt de toepassing van de begin
selen vaak teleurstelling, maar waar al-
fee nrekenmg wordt gehouden met de
stoffteilijke belangen, waar geen oog is
voor de geestelijke behoeften. moet
noodwendig een chaotische toestand
ontstaan, die nog beneden, due van dfe
hooger georganiseerde dierenwereld
biijtt. Twinitig: eeuwen geleden kampte
het Christendom met de heiden wereld
en het overwon; wie diurtt te zeggen
tot het Christendom geen rijke zegei-
pingen voor de volken heett getorachi?
De Retormatie door Luther en Calt-
viiini tot stand gebracht heett zeker ook
wet ellende gebaard denk slechts
aan de nto-langen oorlog in Duitsch-
land. aan den öo-iarigen kiiig va onns
eigen vaderland in Spanie, maar stel
len1 de rijke zegemngen o pakte .terrein
des- levens de teweeggebrachte ellende
met meer da nvolkomen ih de sohaduw?
In Rusland daarentegen valt geen en
kele zegen te noemen; is het een en
al de bitterste ellende. Maar at leidt
de volkstinvloed vaak tot misbruiken,
toch mag dit er ons niet toebrengen!'
ze te breken, wij voelen er voor en
blii-ven het een voorrecht achten dat ze
steeds sterker zich doet gelden.
De democratie is zonder tegenspraak
een hooger trap van ontwikkel,ng. ton
de autocratie, onverschillag ot ze zach
ais monarchie ton wei ais oligarchie
aandient, 'ioch lieert de historie tot
de laatste gemeenlijk veel langer stand
heett gehouden ton de eerste. De mo
narchale macht .door Nebucadnezar in
het Bahylonsche ,door Ahas ver os ui
het Berzische rijk gevestigd heeft tal
vam eeuwen stand gehouden, terwijl de
democratie in Athéne de zooge
naamde gouden eeuw van Piricles
deze betrekkelijk kleine stad. (ongeveer
zoo. groot ais het tegenwoordige Gro
ningen) wei tot omgerneeinen bloei en
aanzien bracht zoozeer zelfs, dat
nog heden ten dage o- pverschilliendl
terrein de mvioed van toet oude Athene
valt waar te nem'en maar zi| duurde
slechts een luttel aantal lanen en Ather
gmg in den BeLoponasiische oorlog
voor goed onder. Vierhonderd vaar tang-
had Rome een oligarchische regiering,
zu werd gevolgd door een democratisch
bestuur onder de Grachén, dat zich
door veel strijd en tweedracht dienk
slechts aan Cicero en luli-us Caesar
kenmerkte. Nog geen eeuw stand hield,
en vervangen werd door het Keizer
schap tot weer 6 eeuwen deunde.
in de nieuwe geschiedenUs treft het
zelfde Verschijnsel. Hoe tal van
eeuwen bestond in Frankrijk het Ko
ningschap nuet. En de Fransctoe revoi-
tuöe gat een democratie van zeer en
kele laren 'en baande den weg voor Na
poleon. Het is waar. ook de Napoiion-
tisehe heerschappij (hield geen stand,
frankrijk is oo(k heden ten toga een
republiek, maar spr, zegt: het is een
va'iisehe democratie, wapt slechts enke
le machthebbers oefenen in waarheid
heerschappij. Heit Czariendiom m Rus
land verduurde de eeuwen, ot de iSöv-
|ietregeer;ng (het ook zal doen? En was
de effende voorheen er grooter dan de
tegenwoordige?
Nu is het een merkwaardig verschijn
sel dat in die landen, waarin 'het Calvi
nisme tot bloei kwam. de democratie
zich veel gezonder ontwikkelde en duur
zamer bleek. De geschiedenis van En
geland .Amenka en Nederland leveren
er bewps voor,
Wu de democratie weliig tieren en
stand houden, ton moet er zijn:
a. liefde en eerbied bil het volk ivoor
het gezag;
b. liefde en eerbied bij d|e overheid
voor toet volk;
c. bii volk en overheid een sterk ont
wikkeld gemeenschapsgevoel,
d .vrijheid va ngoidisdienst, van woord
va npers en vereenigng, en
e, moeten al'le maatregelen gericht
ziin op sterking van de volkskracht.
Inzonderheid hebben de Calvinisten
ten opzichte van toet bovengenoemde,
ee hgewictotige roe pang en Spr. roept
met name de ïongeinngeh op. in deze
te doe nwat God va ntoen ecscht.
Die valsctoe democratie yan onze da
gen tracht alles aain den staat
brengen. Dit is_ nog^ arajd cle gïooite
en atteen met behulp daarvan
haar gemaakt, maar de bedden wa
ren toch erg vochtig, en hun eigen bed
durfden zij haar niet aanbidden. En
vannacht heeft zij veel en overluid lig
gen praten, ook toen zij sliep. De
oude vrouw wilde echter niet weder
naar boven gaan, om eens naar haar
te zien, want toen zij den eersten keer
kwam; begon Signe van angsé en schrik
luidkeels te schreeuwen.
Om Godswil! riep Irene, ter
wijl zij in tranen uitbarstte, welke
folteringen heeft zij uitgestaan.
En dezen morgen heeft zij toch
de kracht gehad om op te staan
iwaarschijnlijk in een ijlende koorts,
heefft het huis verlaten, omdat zij zoo
bibberde van de koudie," en in den zon
neschijn wilde zitten. De "oude men-
schen hebben haar niet durven weer
houden, ofschoo nzij slechts een doek'
had -omgeslagen de veeljarige ge
woonte der onderworpenheid van dieinst
boden misschien ook onverstand.
Maar toen Signe na verloop van een
paar uur niet terugkwam', zijn zij er
ziet zii kans 'haar oogmerken te berei
ken.
Maar juist dit brengt het vriie bur
gerleven met enkel in het gedrang,
maar moet da algemeene vermetigang
ervan als gevolg hebben.
Het Calvinisme stelt zich vierkant
tegen dat streven. 'Het Calvinisme na
tuurlijk genomen met etokei als theo
logisch stelsel, maar ook als politiek ten
sociaal versctoiinsiel. Ais zoodanig is het
genoemd„oorsprong en w'aarborg cn-
zer natiionale rechten en vrijheden", cn
alleen het Calvuniswe bezit de tacto
ren voor een gezonde, democratische
cintwikfcekmg.
De grondslag ervan is de absolute
souvereaniiteit Gods en de lieer der voor
beschikking het hart der kerk ge
noemd is wel toet meest kenmerken
de leerstuk. Beide zinn voor toet goheele
volksleven van de grootste beteekenis.
Omdat God., de Schepper, de regeer
der en de onderhoudler van ai bet be
staande is. eascht ziin eer, dat heel
het leven geen enkel terrein, ui'tgs-
zotnderu. in Zir nduenst wordt gesteld.
Heer ons leven zoo wei persoonlijk ais
Retogie as do band tusschen God ten
ons. Niet enkea in ons geloofsleven
peen in alles dienen wil dien band te
gevoelen te erkennen en er ckem-
overeiemkomstig naar te handelen.. De
leer der voorbeschikking brengt met
zich mee, dat we neder voor zich een
persoonlijke. Goddelijke roeping heb
ben. waarvoor we verantwoordelijk ziin.
Alle beroep, onverschillig van welken
aard is een Goddelijk beroep. Ziin
we ons dit bewust, dan zall er uk vol
gen, dat we het naarstig waarneitoew,
wetende dat we er eenmaal' rekenschap
van zullen hebben te doen aan den
Rechter va ntoemeï en aarde. Het zal
prikkelen tot den- meest Jntcnsem ar
beid. die weer het loon rapt zich me
debrengt m den vorm vair algemeene
wielvaart. De wereMpositie van het klei
ne 'Holland gedurende de ióe en 17e
eeuw Levert het historisch bewijs.
'Iwee machtige ideën worstelen
Steedis in toet volksleven: dié va nde ge
meenschap e ndie der persoonlijkheid
De H. Óchritt leert ze beide, cn ver
zoent ze met elkander. Zij. leert, dat
heel het Menschdom is „uit een en bloe
de' Krachtens onze herkomst staan
we dus niet los naast elkander; zr.to we
met enkel op zich zelt staande indivi
duen. Hier hebben we de basas van ge
meenschap op het' terrein der alge
meene genade, terwijl de persoonlijke
verlossing m Christus leidt tot de hei
lige gemeente, tot „de gemeenschap der
heiligen' de gemeenschap ophet ter
rein van de bn zonderen genade.
Maar daarnaast vinden we ook die
idee d'er persoonlijkheid, „in den he
mel is btóid schap onder de Engelen
Gods liezen we „over éénen zondaar
die zich bekeert van ziin boozen weg'
en ook het laagst gezonken ïmdivudu
dat in de gevangenis tot inkeer komt
erkent de Gemeente van Christus als
„een broeder in dien HEER".
Wij volgelingen van Calvi;to, hebben
die heerlijke beginselen m toepassing
brengen. De f ransctoe revolutie van
1780 predikte de gelijkheid van' alle
menschien. Er is tets m, dat ons aan
trekt. Al'le ongelijkheid mbiet weg- 'loch
is toet een vaïsch beginsel, In de dieren
wereld moge algeheele gelijkheid wor
den aangetroffen, in d'e menschien.we
reld bestaat zie met ien zal ze noout te
verwezenlijken ziin, God de sóuve-
retn wilde ongelijkheid. Natuurlijk
mag dat voor ons geen dekmantel mn.
om ons te onttrekken, waar er gel li
ke toestanden als tot den .hemel roe
pen om verbetering. De "hongersnood
in Rusland doemt thans een muil-oen
mcnschen tot een el'lendigen dood. Zui
len we de schouders ophalen en er ems
met een „daar is niets aan te doen
van atmaken? Het is Gods voorbeschik
king, dat zutlkie schrikkelijke oordbe-
len nog met over ons volk gaan. Maar
het woord der H. Schrift„In Christus
is noch man. noch vrouw moet hoe
pen tot de grootste hullpteetooning,
moet -steeds prikkelen tot de uiterste
inspann ing om schreiende toestanden
weg te nemen.
Het Calvinisme leischt een vrije kerk
tegenover den Staat. Het kan wel zi;n
zegt spr. dat ik mtet c|it te zeggen,
Lieve broeders pijn doe, Loch mag me
dit met weerhouden We mogen onze
beginselen met wegdoezelen, Luther
heett geleerd, dat de godsdienst van
den Vorst ook die va. nhet volk moest
ziin. Vandaar dat we in Duits chianti
zoowei Frotestant'sche ais R. K. Sta
ten aantreffen, maar die leer heeft |Wet
tot sterke kerkformattes geleid, wat ;n
onze dagen ,nu zooveel vorsten weg
vielen, bijzonder goad Uitkomt. Waar
Luther, die de vorsten als de vaders
der volken beschouwd wikte zien, en
hen dus a.h.w. voor de onderdanen
deed beslissen, welke cle 'hcierschende
Godsdienst zou zi;n, teerde Calviin, dat
egem een te leden .cfe kprk moesten m-
sititu eeren. Het Ca'lvm;Bme had den
vorst piet nóodig. Ctonstus, Koning in
en van Zim Kerk, elri de geschiedcms
der Calvinistische landen levert Let be
wijs. tot het Kerkelijk leven juist daar
tevt rijke cintwikkeiing kwam, en een
rijk gezegenden invloed o phet voJks-
levien heeft geoefend,
Spr. wil nog wiizen op de strenge
moraal van het Calvinisme. Zeker, er
worden ook onder de socialisten man
nen en vrouwen va mzeer hoogstaande
moraliteit aangetroffen: mannen en
vrouwen, die Calvinisten tot ialoersch-
heid kunnen verwecken: maar bn het
socialisme als stelsel wordt het ethisch
beginsel gem'ist. Een recent voorbeeld
daarvan leverde die Haagsche gemeen
teraad in haar jongste zitting. Met pns
liverein de socialisten voor won, ng ver-
op uitgegaan, om haar te zoeken, d'e
man hier, die vrouw daar gfinds.
Entoiets?
Niets!
Irene vermocht zelfs niet meer te
'schreien bij den doodsangst, die zich
mu van haar meester maakte.
Misschien, zeide Fribo, maar
ternauwernood verstaanbaar, heeft
de zwakte haar overmatod, en is zij
hier of daar in het zand neergezegen.
De oude man knikte, en stapte da
delijk gehoorzaam' heen.
Blijf hier wachten! Het is te veel
voor u sprak Fribo smeek'end.
Neeip, ik zou bezwijken van angst f
laat mij met u medegaan! smeekte
Irene.
j 1 Ik heb het recht niet, dm u dezen
j vreeselijken tocht te laten modema-
ken begon hij, half beheerscht
door bezorgdheid voor haar, half nog
onder den indruk der bittere afwijzing.
j Zij bespeurde in zijn woorden alleen dit
betering. Een otozier argumenten èn
zeker niet het minst sterke is d'at
itograipen hier van d'e overhemd, ook uit
moreel oogpunt, plicht is. En wat zag
mem nu? De socialisten nemen, waar
het woningverbetering betreft dat argu
ment dadelijk over maar toen de
toestanden aan het Schevetoingsche
strand ter sprake kwamen en er oiri
maatregete ntegen de zedelijke verwil-
der.ng gevraagd werd, trokken de socia
listen zich terug. Met de moraliteit (des
volks heett de overheid zich niet in te
laten. Wel bii het woningvraagstuk
wamt hier is ook een materieel be
lang positieverbetering mee ge
mengd, maar aan het strand... waar
het alleen de moraliteit betreft... han
den thuishouden.
Wu 'Calvinisten leggen de 10 gebó
den als grondslag van de moraal, piet
om brave mensch.cn te vormen, maar
als werk der dankbaarheid. Voelt het
volk zich aa ndien moreieten gromd-i
slag gebonden, dan behoeft er voor
diens invloed absoluut geen vrees te
bestaan. Dan is het er toe m staat-
Wu staan ongetwijfeld aan den voor
avond van machtige gebeurtenissen.
Groote vraagstukken vragen dringend
om oplossing. Als zoodanig noemt spr-
de scheiding van Kerk en Staat |en die
vraag: hoe ver de overheid' moet en
mag ïngriipen. wijaarover z.i. de volks-
consoentie zal hebben te beshssen.
Want deze mag nooit aangerand wor
den.
Het was spr. bedoeling onze jonge
memsc'hen dezen avond een hart onder
den riem te steken.
Het Calvinisme mag nuet vergeleken
worden bij onze z.g. „doods steden'
als Vieere e.a. die een tijdperk van
bloei hebben gekend ,maar voor w.e
zich geen toekomst meer ontsluit. Het
is geen dood' ot ten doo.de opgeschreven
stelsel, maar rustend o pde H. S. de
geopenbaarde wille Gods is het 't
beste stelsel, dat er ka nzijn. Maar
daarom zijn wii nog met die beste nueto-
schen. Ook de uitnemends ten onder
ons zullen o paarde nooat die volmaakt
heid bereiken. Wat hooger het idea ar
gesteld is. wat mander na het 'berelxt
kan e nzal worden. Maar dit neemt
niet weg, dat het aan de biest mogeiii-
ke bron ontleend is.
lal van vragen zullen ook vaak in
Uw hart. jongelingen en ïong-edochters
in ons midden, oprijzen. Hoe moet dut?
Hoe moet tot? Is dit of dat wei vui st?
Er zim tal van kwesties. Ook onop
losbare, omdat er eenmaal een conflict
ontstond tusscben God en den mensefi
Maar wu mogen met moedeloos ter
neer zitten. Zeker onze vijanden zijn
machtig, maar Gods Woord zal stand
houden, en wie un God zijn sterkte
zoekt, zaï niet beschaamd .uitkom-en.
De Calvinisten waran nood sterk m
getal. Historisch staat vast, dart tijdens
het bloeitijdperk in onze testome met
meer dato één tiende dier bevolking de
Calvinistische ievensbeschouw.ng als de
zijne beleed 'Ich zette het één tiende
deel zijn stempel op het geheielie volk.
Dat de Calvinisten ook nu hun roe-
pttog mogen verstaan.
Die Godie vijandige machten concen
treer en zich ai meier en meier >en allies
begint te wiizen op den grooten eind
strijd, waainm het zal zijnVór iot tegen
de nChristus, Er is verband tusschen
d'e gang dier wereldgeschiedenis en de
komst van Gods Koninkrijk. Ais Alex
ander de groote dne eeuwen voor
Christus komst op aardie, vanuit Grae-
kcniiand heel het toen oekende Azië
aan zich onderwerpt, .en daardoor tie
Gneksche taai voertuig maakt der ge
dachten. wil het Spr. altijd voorkomen',
tot dit ejaiiele en alleen ïs geweest,
om later aa nPauiius de gelegenheid
te schenken, het Christendom ondnr
awe volkeren te kunnen prediken
loon Napolteon eenmaal 'bij de ipyra-
miden niet zijn leger stond nep iliij
zijn soldaten toe: .Soldaten, bedenk o.at
van deze pyramden veertg eeuwen op
u nederzien.' Zijn woord had de ge-
wenschte uitwerking: zijn 'krijgers de
den faun plicht en bevochten de over
winning.
longthngen cn iongedochters meer
dan pyramden zuen op u. ojp ons. Op
ons aken rust het alziend oog wn
God 1
Daarvan doordrongen zullen' we sterk
billijken. Onder Gods zegen kan not^g
eé .ruiende der bevolking Nederiand
voor ondergang behoeden.
Ds. fcmhoiut dankt de nSpreker. De
groote, stille aandacht waarmee spr.
betoog gevolgd werd, levert het bewijs
dat Z.Ld. sprgk naar het hootd en het
hart van z^n gehoor. H.ij wenscht er
geep enkcj woord aan toe te voegen
vre.cz.ende hierdoor den mdlruk deruit
nemende rede té zullen verzwakken
Nog damt spr het Zangkoor en'
mens d.rectenr. Het zorgde vooir c'te
noodige atw;ssoICng op zeer uitnemende
wijze, dezen dag. waar veel voor het
vorstand wiern gegeven, daar hreln zij
me-ue om den slinger van cn.s zael.e-
ie\en oo.< te voeren aan do Drcniien
van ons gevoelsleven.
Na het zingen van Ps. 68:10 sloot
spr. mot dankzegging de.zc zeker uit
nemend geslaagden propaganda-dag,
ALKMAARSCHE SNUIFJES.
Overat ruzie.
Het schiint dat Sinto Juli 1914 een
zeer strijdlustige^ geest in het mensch
dom is gevaren. We hebben sinds dat
onzalig momient toiiet anders beleefd dan-
een onafgebroken peeks van heibel.
En wie op dit oogonblik zou durven
hejweren, dat het stil cn rustig is in de
laatste gevoel.
'Hij ging. Hare stem, om hem terug
te roepen, kon hem reeds op twee
schreden afstamids niet meer bereiken.
En waartoe zou zij ook roepen?
Irene gevoelde, hoe hij haar wilde be
wijzen, dat zij een vreemde voor helrrt
was.
Hier, beschut door den zandmuur,
zonder in de verte te kunnen zien, kon
Irene onmogelijk geduldig en lijdzaam
blijven wachten. Zij klom' naar boven,
en het gelukte haar, in weerwil van het
mulle zand, zich daar o.p de been te
houden. De storm rukte aan hare klee-
deren, alsof hij haar omver wilde wer
pen; om zich beteV tegen zijn geweld
te beveiligen, ging zij plat op den grond,
zitten..
Met onafgewende blikken oogde zij
Fribo ipa. H,ij liep dicht langs den
kant van het water.
Meer dan eens moest hij ijlings ach-
teruitspri.ngen, want met dreunend ge
raas wierp een met ijs bezwangerde
golf zich een eandweegs ver op het
strand. En dan weerklonk1 er telkeol
vap, het duin een pngstkreet, die in
wereld, moet wel in hevige miate aan
geestelijke doofheid laboreeren.
Behalve het drama dat in Rusland
zich afspeelt en waar gestadig den
ondergang van eeto geheel volk wordt
voltrokken, hebben we nog de Iersche
kwestie, de Poiolsche dito en tsje
hatsjigoscbe Slavische spectakei,
dan komen we zoo langzamerhand op
de staking van mosterdjongens en pan
nelappers, om ten slotte te blijven stil
staan bij ons dierbaar Alkmaar, waar
van ook niet getuigd kan worden:
Liebst Vaberland, kanst r.uhig sein!
Daar is het actieve1 en ijverige be
stuur van „Alcmaria" in opstand ge
komen e nheeft met uitzondering van
den secretaris, die onverwoestbaar aan
zijn baantje gehecht schijnt, unaniem,
voor de verdere eer bedankt.
De grieven van de beeren zijn in
hoofdzaak gericht tegen het dagelijks
bestuur der gemeente en de Commissie
uit den Raad. voor het Sportpark, duo
het bestuur pielt aangenaam behan
deld schijnen tel hebben.
De aanleiding to,t die oneemigheid
waren de veel besproken motorraces,
die al heel wat stof hebben opgejaagd,
zoowel in materi.eele nals in geestelij-
zin.
We zullen dit maar niet meer tot in
de" puntjes uit gaan zoeken, genoeg zij
het gezegd, dat het Alcmaria-cabcnet
demissionair is.
Als ze het nog niet wisten, dato zijn ze
er nu tot in het diepst van hun ziel'
overtuigd, dat ondank des werelds loon
is.
Ze dachten het middel te hebben ge
vonden, dat Alkmaar de verloren glorie
van de verloop cn kaasmarkt zou we
dergeven en koesterden gegromde hoop
dat het gemaentebestuiux dat zou waar
dcer.cn door een flink subsidie uit de
gemeentekas en in plaats van dank in
wo.ord en klinkende munt, werden zij
in den volsten zin des woords door
de renbaanclub van de baan geloopen.
En zij kunnen nu ook een bescheiden
plaats innemen bij de ontelbare rei Üer
profeten' die niet in eigen ladm worden
geëerd.
Politieagenten te huur.
Als we soms mochten meenén, dat
ons gemeente bies tuur geen opien oog
had voor den druk der tijden d&n blijkt
ons uit velerlei tcekenen, dat we dan die
plank heel leelijk misslaan.
Zelfs heeft het thans een middeltje
biedacht om de gemeentekas te ver
sterken, dat inderdaad eenig in zijn
soort: unique dans son genre zeit die
Franschman, genoemd mag worden.
Ons dagelijks toestuur geeft nu ook
voor gegadigden diie: het Sportpark
wenschen te gebruiken, politieagenten
te huur.
Dat i s inderdaad 'n prachtig idee, het
politiecorps op deze wijze productief
te maken.
Ik verwacht dan ook alle dagen toto
het politiebureau een bord met het jbp-
schrift: „Agenten te huur". Alsmede
eien uitgebreid tarief.
't Interesseert mij intusschen bijzon
der, hoe onze gemeentelijke autoritei
ten, dat tarief willen berekenen, per
kilo of in centimeters.
In het eerste geval zal' 'n dikke
agent heel wat meer kunnen opbren
gen, dan 'n lange magere, terwijl in
het tweede geval de laatste categorie de
primeur heeft.
Als ze mij advies zouden vragen, dan
zou ik voorstellen, om de clientele de
keus te laten en de huurprijs te stel
len. op 5 cent per kilo of per centi
meter, ad libitum.
Niemand zal ton aanmerking kunnen
maken, dat hij zijn gewicht niet krijgt of
jdat er iets aan dei ellemaat blijft han
gen.
Weer 'm brandend vraagstuk.
Onze brave wethouder van onder
wijs Mr. Sluis hoeft bedankt en nu
is het natuurlijk de groote vraag wie
hem' waardig i nde functie zal kunnen
vervangen. De Soc.Dem., wijakkere ke
rels als h'et zijn, hebben direct hun
mannetje naar voren geschoven en dat
is natuurlijk de heer Westerhof. 't Pro
gram van actie is ook al ontvouwd en
dat ziet er al ratelt zoo mis ujt.
'to Stadsgehoorzaal, 'n Schoolbios
coop, zuigelingenvoeding, melkcontrole
„...ik ben wel benieuwd als al die idea
len e'ens zijn 'verwezenlijkt, hoe mijn bil
jet hoófdeliijken omsslag er uit zal zien.
Itotusschen zulten we, de zaak maar
piet voorudtloopen en eens kalm ob-
serveeren of het geluk den heer Wes-
.terhof dienen zal. Dan zal er wel weer
voorraad zijn voor 'n extra snuifje.
SNUFFELAAR.
den storm wegstierf.
Dikwijls bleef Fribo stilstaan, 0m1
rond te zien, en scheen hij met ang^f
gescherpte oogen de monsterachtig
groote schotsen te onderzoeken, die
zich op elkander schoven e nlangs dein
oever opstapelden, om door de eerst
volgende golf weer va nligplaats en
gedaante veranderd' te wordien. Hier
verbrokkelden water en wind wat zij
gebojuwd hadden, ginds hoopten zij
huinne kristalkn bouwsteeaen hoe lan
ger hoe verwarder en massiever op el
kander.
En thans waagde Fribo iets ong'e-
loofehjks: een dezer verraderlijke ijs
bergen te betreden, met groote
Sprongen op de grillig gevormde massa
schotsen toe te smelten.
Twee oogen vo-1 doodsangst volgden
hem, en een hart dat zich dikwijls met
geweld tegen hem verhard had, werd
in dqn angst dezer ure week en smeekt
te zijn leven voor zioh af, geheel al
leen vopr zich.