Ad verten tien VERGADERINGEN Dinsdag 7 Februari 3.1trad namens bet coimité tot bet houden van Gods dienstige voordrachten aan de Lange- idijk, in het gebouw „Concordia" tie Nrd. Scharwoudie, Ds. Poot van Amsterdam pp, om te spreken over: GODS ALBESTUUR. De groote zal van „Concordia" was goed gevuld. De voorzitter, de heer van Zuijlen van Broek op L. opent de bijeenkomst met gebed, waarna hij de aanwezigen me dedeelt, dat deze lezing was aange kondigd per advertentie als de eerste lezing van dit comité. Dat meerdere lezingen in het uitzicht stelt, waartoe zij haar best zal doen, terwijl aan het emde ervan gelegenheid bestaat tot biet stellen van vragen. Ds. Poot, het woord verkrijgende, zegt, gaarne vanaf die plaats te willen spreken, om ook daarmede te bewijzen, dat iemand op het tooneel kan staan, zonde rtooneelspeler te zijn. Wijlen dr. Hoedemaker verhaalt van leen huis in het Westen van Engeland, pp welks gevel staat: „Gods Voorzienig head is mijn erfenis." Dit herinnert aan een voorval uit die dagen der Hervor- faitog. Op zekeren dag kwam in dat huis (herberg) een ruiter-kloeirier, uitgiezonn dien door Koningin Maria „de Bloedige" tiaar Ierland, met de opdracht, dat daar alle ketters moesten worden uitgeroeid. Hij vertelde dit aan de waardin, dié Protestantsch-gezind zijnde,, de ge loofsbrieven van dien koerkr in handen wist te krijgen, waarvoor zij een verze geld; spel kaarten in de plaats lag. De koerier, in Ierland aangekomen, tniste zijn geloofsbrieven, waardoor hij niet werd geloofd en naar Londen te ruggestuurd Voor er nu weer een andere koerier kon worden uitgezonden was koningin Maria gestorven, en in haar plaats beklom koningin Elisabeth den troon, die de Protestanten gunstig >was gezind', zoodat Ierland gered was. Wij zien in zulk*een voorval: Golds nger. Er zijn echter in onze dagen velen die ziende blind en hoorende doof zijn en in niets Gods vinger zien. De groo te massa leeft in vervreemding van God. Zij arbeiden, sslapen, eten, trou wen en rouwen zonder God, ja worden begraven zonder God, waarin de mensch zich minder betoont dan een hond, die nog aan zijn meester gehecht is. Indertijd heeft de Pardjsche gemaal teraadi in de Notre Dame (R. K. Kerk) de dwaasheid uitgehaald, om eene los bandige vrouw omringd door maagden in het wit gekleed, op een troon als Go.dito der Rede te vereeren, en haw daarna door de straten' van Parijs rorid Men meende in die dagen van val- scbe democratie, dat het aristoracitsch was om in God te gelooven, en wilde Hem daarom officieel wegdoen. Een dertig jaar geleden, dichte een Marxistisch dichter zijn lied, waarin hij bezong de Godsdienst als een laffe schim van die aarde was weggevlucht. Doch drieduizend jaar geleden zong die aloudle Psalmist reeds van de trotse he diwaas, die in zijn boos gemoed zegt: „Er ds geen God1." waarmede deze Marx ist reeds is getypeerd. Dan liever luistert spr. naar een an der dichter, ook modern, die in zijn zang spreekt van het diepe bewustzijn dat er leeft dn zijn hart, dat hij wordt gedragen en bestuurd, niet door het noodlot, maar door..... God. Het geloof dn God is echter geen product van het menschelijk denken, doch gekweekt door God zelf, en diar om: waarachtig. Spr. zegt om te willen spreken over: GODS ALBESTUUR IN 'T ALGEMEEN. om daarom kórtelijk stil te staan bij: het wonder, de menschelijke verant woordelijkheid, het lijden en de ellende ten het gebed. De dichter Heije laat ons zien een jongen, die zit bij de zee, en het ger (ruischh en het geklots der golven hoort. Hij ziet op naar boven en ziet de wol ken en 'de sterren, en vraagt aan de bruischendie zee of daarboven nog een God woont, die alles bestuuuft, dochh ontvangt geen antwoord. Als een dwaas slaat hij zich voor het hoofd. En even min als die jongen ontvangen ook wij geen antwoord op onze vragen'. Dat iis thans die magere ongeloofstoe- lijdenis van zoo menigeen. Een oude professor in de geologie, moest zijn studenten onderwijzen over sommige gesteenten, doch nam eerst zijn hoed van de grijze lokken en bad God om wijsheid, die toch de Schepper dier steenen is. Dit is voor het ongeloof olm te gieren. Toch is deze prof. in goed gezel- Schap. Niet minder dan de Apostel Pau- lus staat naast hem', welke eeuwen te rug reeds schreef: „Zijne eeuwige kracht ien Goddelijkheid worden van het begin der schbepping uit zijne schep selen verstaan en doorzien. En daarom: verblind, verdawasdj, ont- htenschd is hij, die niet in God gelooft, als de. zon van het zijn, waarvan wij die stralen zijn. Driie boeken zijn er, voor een ieder te lezen, waar to ons beschreven is het be staan en het bestuur van God, Hl. bet boek dier Natuur, het boek der Schrft- •uur en bet boek van de Voorzienigheid In de 19e Psalm wordt gewezen op die sprake Gods to de natuur. Da Costa, leen onzer vaderlandsche dichters, heeft dit zoo schoon bezongen welk gedicht spr. voordraagt. God maakt zich kenbaar in de na tuur; - de stérreni schrijven in diaman ten schrift den naam van God aan den nachtielijken hemel, dn de wind wordt ze ruischend vernomen;, in den donder dreunt hij, en in het zilver der wijde zee is hij te lézen als een bewijs van Gods wijsheid, macht en majesteit. Wanneer wij in een electrische centra le de keurige inrichting, de zuivere wer king der motoren zien, dan prijzen wij daarin de wijsheid van den werkmees ter. Zo oooik predikt voor ons de pracht samenstelling van het Heelal de onuit- sprefcelijk-groote wijsheid des Scheppers Die Bijbel vertelt ons echter meer, wat wij eigenlijk allen moesten weten. In onze dagen vragen velen naar wat Boedha leerde en verdringt men zich mevr. Bessy, wanneer deze optreedt ih Amsterdam, om hare meeningen te ver kondigen. Van Augusttous beeft men nog wel eens gehoord dat hij nogal orthodox was to de leer der Praedestinatie, t van Luther herinnert mem zich nog wel een gevalletje dat op 31 Otober moet gebeurd zijn, en van den Heere Jezus kent men niet eens de schaduw van Zijn kleed. Dit komt omdat men den Bijbel niet kent. Een schilder heeft eens gezegd: er is geen landschap goed, waarin niet een wiemig blauw van den hiemel voorkomt. Er moet weer contact komen tusschen God en onze ziel. Bij een electrische geleiding zijn er Gontaotstoppen, door middel waarvan wij verschillende aansluitingen verkrij gen. Zó oook is de Bijbel een contact stop om aansluiting te bewerken, waar door wij lichht ontvangen. Wanneer wij een kathedraal binnen gaan, dan zien wij alles in mystiek licht dat door het gekleurde glas naar bin nen valt. Echte rbij al het schoone in dieze Godstempel is er één hoofdmo- nument en dat is het' hoogaltaar. Wij vinden in den Bijbel ook een hoogal taar, dat is het altaar der verzoening, dat iis Golgotha. Toen in den vrijheidsoorlog der Zwitsers, het leger der dapperen voor zich een stalen muur van bajonetten zag waarop zij stuitten, stormde Arnold van Wlnkelried naar voren, met de kreet: „maakt ruim baan voor de vrijheid" en hij greep met zijn heldenarmen zoo veel bajonetten als hij kon omvatten, en richtte hare punten op zijn hart. En terwijl die vaijtnden dezen held afmaak ten. ontstond daardoor eene opening in dien stalen muur, waar de Zwitsers konden indringen, en den vijand be strijden. De Bijbel verhaalt ook van een held'. Dat is Jezus Christus. Toen op Golgo tha al die vijanden Gods Hem omring den als een stalen' muur, heeft Hij meit Zijne groote middelaarsarmen, hunne wapenen omvat, en hun scherpe punten op Zijn hart gericht. Het kan spr. door den ziel snijden als hij sma'end hoort spreken over de Bloedtheologie, alsof God zoo wreed is dat Hjj juist bloed wilde zien. Neen, die oorziak hiervan ligt die per. In het bloei ds het lieven en door die bloedstorting op Golgotha heeft; Christus zich zelf uitgestort, als een verzoening voor de zonden. O, wonderbare gunstbetoontog 1 O, licht, 'dat zich van 't Kruis verspreidt 1' Hier schittert Gods gerechtigheid. Hier straalt genadige verschooning. God:s gerechtigheid werd bezocht aan Christus en als wij wandelen door de Kathedraal der Healige Schrift, dan h00ren wij Jezus naam ruiscben. Dan is er ook nog het boek van de Voorzienigheid.. Spr. herinnert aan de geschiedenis van Jozef, die als slaaf versacht naar Egypte, later uit de ker ker vandaan naar den troon weird ge leid'; Mozes als klein ktodeke dobbe rend in zijn klein huikje, werd vandaar uit gebracht naar Farao's hof, om opge voed in de wijsheid der Egyptenaren, straks tot leider van zijn volk te wor den geroepen'. Eien eenvoudig Syrisch boogschutter schoot doelloos zijn pijl af, en trof daar mede Israels gepantserde godcLelooze koning Achab, op de eenige kwetsbare piek. Keizer Augustus wilde het getal zijner onderdanen weten en dacht daartoe de volkstelling uit, waardoor de profetie uiit Mdcha 5 mede to vervulling ging, dat Jezus to Bethlehem1 geboren zou worden. De neef van Paul us ontdekt^ de samen zwertog tegen het leven van zijn oom, waardoor dieze gered werd. Omiesimus, de slaaf bestal zijn 'méés ter en vluchtte^ waardoor hij in aanra king kwam met het Evangelie en Jezus vond. Wanneer wij dieze dingen nagaa, dan zeggen wij. het den Psalmist na: „Komt allen, ziet Gods wijze wegen. Zijn wij bekend met onze vaderland sche geschieden!--, dan zien wij ook daar in duidelijk dat Oran e Neerland moest redden. Frankrijks regeering verdelgde de Hu genoot en to de onvergetelijk gruwzame Bartbolomeusnacht en twee eeuwen daarna ging Frankrijks regeering tenon- 'der din. die bloedzee der Revolutie. Toen het Vredespaleis in den Haag werd geopend, werd Gods naam niet .eens genoemd. Niet uit afspraak, wel neen, het was immers een vanzelfheid idpt imen God er.niet noemde of moeide. Had niet in Frankrijk minister Viviani 'glezegd,, dat de lichhten aan den hemd 'zijn uitgedoofd. Doch Die in dén 'hemel woont zal lachen. Spr. huivert nog bij de gedachte aan ■wat hij op de verlaten slagvelden zag van den wereldoorlog, waarin zooveel duizenden jonge levens ten onder er- den gehrachht en zoo ontzettend veel werd verwoest. Die oorlog is het ant woord geweest op de ongoddelijke Haag schie knutselpraktijk. En is ier ook to elks leven niet een enkel punt ami te wijzen, waarin men met God te doen kreeg, waarin werd in gegrepen van bovenaf? Uw weg, O God is in het heiligdom, kviie is een God gelijk' God. Spr. zou wel een lofzang willen zin gen op de Voorzienigheid Gods. Anderen zeggen: zing liever een klaagzang. In het beruchte boek „De Hel" van Henri Barbusse, komt een gesprek voor tusschen twee dokters, die een zieke zijn einde moeten gaan aanzeggen. In machhtelooze woede tegenover 't Godsbestuur, dat z ijnoodlot willen noe men, gaat een hunner de oudste naar het venster en halt de vuist naar boven, op ruwe wijze de ontkenning van God uitz. eggend. Er zijn ook emstigl denkende godloo chenaars, die vragen: „als er vaste na tuurwetten zijn, hoe kunnen er dan' wonderen gebeuren?" en als God alle dingen doet, wat doe ik dan? vainwaar al dat lijden en het onrecht? Durft gij dominéé ook aan de slachtoffers van den oorlog zeggen: „God bestuurt ook uw lot met wijsheid en liefde?" en als God alles bestuurt, waartoe dan nog ge beden? Dit zijn altemaal vragen van het on geloof, doch ook van de geloovigein. Het komt er maar op aan hoe wij dit alles bezien. Zien wij het, zooals Asaf het zag in Psalm 73, dat letten wij ook op het ein de van den weg. Een geloovige zegt juist het niet te weten, maar wil alles zien to Eeuwigheidsldcht. Het geloof neemt den Bijbel en leest daarin: „De Heere regeert, de aarde bevie (dfiie niet gelooft), maar ook: „De Heere regeert, die aarde verheuge zich (die wel gelooft.); Tier afwisseling werden nu een drietal liederen gezongen door de Chr. Zang- veraemgtog „Hallelujah," van Broek op Lamgendïjk, waarin op schoone wijze, gedeelten en gedachten, ontleend aan die Heilige Schrift, werden vertolkt. UIT DEN OMTREK. SINT MAARTEN. Zondag dilettantenclub „Vrienden kring" alhier een openbare uitvoering' in lokaal „Rust en Lust." Ten toonee- le werd gebracht „De dochters van Haseman", tooneelspel in 4 .bedrijven van Adolf L'Arronge. Wel mede aan de koude en de schaats is het te wij tien dat de club, welke anders altijd veel belangstelling ten deel viel, het heden to veel mindere taats genoot. Toch jam mar want spel en tooneelstuk wanen een bezoek wel waard. D rollen wa ren bijna allen goed bezet en werden op natuurgetrouwe wijze voorgedragen Opgemerkt zij hier dat de bedrogen echtgenoot eens bij een werkelijk be drogen echtgenoot in de leer moet, dan zal hij tot de ontdekking komen dat zulks met hevig® gemoedsbeweging en ziele smart gepaard gaat, zoodat dan bij ©en komende gelegenheid, wanneer weer een dergelijke rol door hem vertolkt moet worden, dit met meer gevoel en op pakkender wijze plaats vindt. Een krachtig applaus was dsn dank en een woord van lof zij hier eveneens op z'n plaats. Ook de grimeur, de heer Loe- vens uit Alkmaar, is een artiest in zijn vak en heeft werkelijk een rijk aandeel in de goedgeslaagde tooneelopvoertog diaar hij op meesterlijke wijze de ge- wenschte typen kan nabootsen en een mood mensch leelijk, maar ook een lee lijk miensch mooi kan maken. SPORT. KOLVEN. NATIONALE WEDSTRIJD TE KOOG AAN DE ZAAN. De kjolfclub „Mik Wis' te Koog a.d'. Zaan heeft besloten het initiatief te nemen voor een nationale kolfwed'strijd, alleen voor sajetballen, wélke zal ge houden worden in de kolfbaan die Waak zaamheid van den heer H. Ero te Koog aan de Zaan en wel op 18 en' 19 Mrt. a.s. De kolfclub „Utrecht" te Utrecht „T.O.G.I.D.O." te Krommenie en „Bar sdngerhorn" te Barstogerhom hebben hun toezegging al gedaan. Er zal gespeeld worden to korpsen (elk van 3 personen) en personeel in-2 klassen. HET IJS. DOOR HET IJS GEZAKT Een ernstig ongeluk, dat ten slotte dlank zij in hoofdzaak het moedig op treden van enkele burgers, geen men schenlevens heeft gekost, deed gister middag duizenden nieuwsgierigen op de I Singelgracht voor het Rijksmuseum te J Amsterdam te hoop loopen. Een drse- tal dames, twee van even in de dertig, een van omstreeks 17 k 18-jarigen leef tijd wilde zich op de Singelgracht voor het Rijksmuseum naar de Boenen wete ring begeven. In dat gedeelte van de Singelgraeht mondt het riool van het loozingskanaal 1 De zwakke plek die door de loozing in I jbeit ijs ontstaat, is door ingeplante stroo #''z:n aangeduid. Het 'rieta' 'ete.er niet op, het had zoo aanhoudend en strnk gevroren, dit zij er geen gevaar in zagen, die afgeperkte ruimte te be treden. Toen zij er o pwaren, knapte het. ijs ondier hunne voeten w»g en met oen gegil van „Help! Helpl" zonken zij to die diepte. Van alle zijden kwamen toen, op den wal'.ekant, die menschen aansnellen. Op de Stadhouderskade, de Rijksmuseum- brug en alle plaatsen vanwaar iets van het gebeurde op het ijs was gade te slaan, stond' het onmiddellijk zwart van nieuwsgierigen. Aan die kijkers is- de redding niet te danken,, wel aan de moe kkigle burgers, die, het gevaar voor eigen leven trotseerende, deden wat de op welling van edelen naastenplicht hun ingaf. Twee flinke mannen begaven' zich dadelijk naar den uitersten ijskant, on middellijk bij het wak.Zij staken den verongelukten hunne wandelstokken toe ieen hunner raakte 'daarbij zelfs te wa ter. Hij behield' echter zijn tegenwoor dfilgbeid van geest en wist Aio or zich vast te klemmen aan de ijssihots, bo ven awter te blijven. Een volgend 00- genblik was hij gelukkig op sterker ij.s en nam weer dadelijk aan het reddengs werk deel. Er kwamen andere hulpvaardigen met een ladder aandragen. Nadat een der damesi n veiligheid was gebracht, werd gepoogd met de ladder de tweede dame op het sterke ïj\ te brengen. Dit geluk te slechts met de allergrootste moeitie want het 'slachtoffer was reeds nicit meer to staat tot hare redding mede te werken. De maan, die de ladder had aangebracht, geraakte te water toen 'hij een der vrowen vasthield. Hij toonde zich zoo kordaat, dat hij zichzelf en c's dame boven water hield en zoodoende voorkwam, dat zij andermaal in de diepte wegzonk. Met zeer veel lof moet ook worden gememoreerd de houding van een jon geman een padvinder. Deze stond cvisn eens aan den uitersten kant van het wik. Hij had krampachtig een dreg vast, waarvan de haken in de hanen an die 17- a 18-jarige dame waren beves tigd, en hield haair op die manier bo ven water. De ijsrand brokkelde af, het gevaar nam voor hem zienderoogen toe Tot er politieagenten en brandweerman nen kwamen, die hem uit z n netelige positie verlosten en de jongste dame redden. Ze was reeds bewusteloos De driie dames werden, dank zij den bovm menschelijiken pogingen van 'die moe dige mannen, op het sterke ijs getrok ken en naar hunne woningen overge bracht, waar z ij spoedig op verhaal zijn gekomen, alhoewel het begrijpelijk is, diat de schrik haa rnog te pakken heet Toen de verongelukten waren gered bleven 'er nog duizenden nieuwsgie rigen to dien omtrek van dat deel der Singel gracht. Wilde geruchten deden de ronde Er zou bij de drenkelingen een vrouw zijn geweest van zeventig jaar, die men nog niet gevonden had. Anderen ver telden dat er nog een 30-jarig man onder het ijs zat, mien had zijn hoed aan den kant van het wak zien liggen. Van al «tóe verhalen is niets waar ge bleken, die drie door het ijs gezakte da mes zijn gered en kwamen met den schrilk vrij, d'ank vooral het kordaat op- tiredien van het drietal mannen, beltwe.k zichzelf, om drie menschen vin een wissen dood te redden, niet heeft ont zien. NIEUWSTIJDINGEN. ARBEIDER IN EEN VECHTPARTIJ GEDOOD. Zondagavond is bij een vechtpartij op dien Parkweg te Enschede de 22-jarigen arbeider Kol voort door een mes teek boven het hart gedood. De getroffene die cle stad inliep, zakte nabij bet huis van dokter Coppur in elkaar, werd daar binnen gedragen en stierf eenige oogien- blikken later. Die 'dader de 22-jarige matrassenmaker K. werd door de po- ltiie gearresteerd.. EEN EXECUTIE. Een niet alledaagsch geval van oen boedelveirkooping wegens belasting scchuld deed zich voor te Beverwijk op ©e ndler eerste Standen, en wel in em hoerenhuis op de Breestraat. Dit onge luk trof een arts die geruimen tijd al daar en in de omgeving een zeer drukke praktijk had uitgeoefend. In gewone ge vallen ;is de opbrengst van dergelijke verkooptogen maar gering, maar ditmaal werden tamelijk flinke prijzen besteed Het was dan ook een deftige inboe del. PROF. BOLLAND, f Prof. Bolland', de Leidsche Hoogleer aar, die zooals men weet, zooveel to dien laat sten tijd van zich deed spre ken door zijn anti-Semitische voor drachten, iis aan' zijft -'kwaal, (kanker) overleden. Hij was een groot geleerde, die veel wetenschappelijke en wijsgee- rige boekien heeft geschreven. DE MOORD TE ROTTERDAM Er is in de laatste dagen weinig bij zonders te vermelden omtrent de moordzaak te Rotterdam. Nu de dader van den moord op Blazer gearresteerd is m over 'eenige dagen in handen der Rottierdamsche Justitie zal zijn, terwijl Van As te Rotterdam in verzekerde bewaring is gesteld, begint de belang stelling weer te luwen en dit te meier, omdat steeds meer de overtuiging bij politie en Justitie veld wint, dat er geen verband bestaat tusschen deze zaak en die van den heer Wijsman. Zooals op bet oogenblak de zaken staan, wordt vermoed dat het aandeel dat van As to deze zaak voor zijn re kening heeft, niet zoo bijzondier groot güfoot is. Wellicht is deze joligte man door de B.'s op sleeptouw genomen Dat deze zaak zoo goed is geloppen en er in betrekkelijk korten tijd zooveel licht over is opgegaan, dank t men voor een groot deel aan de krachtige sannen' werking tusschen het rechercheperso- need van Rottterdam en Leidien. Al heeft de Rotterdamsche recherche uit dien aard van dieze zaak het leeuwenaan deel van bet werk voor haar rekening gekregen, zij zou zeker niet zoo spoedig hhet volledige inzicht hebben verworven to de mentaliteit der daders en mede plichtigen, wanneer z ijniet de iruedewer- kingg van de Leidsche recherche had gehad', met name van den rechercheur chef den heer W. G. Weijers, die met zijn collega te Rotterdam den heer N. Klaassen in voortdurend contact was. Zooals wij gepield hebben heeft de ze zaak raüéts uit te staan met de zaak Wijistman, al blijft, .men in Leiden en Den Haag ook to <Ieze actief.' •DOOD IN DE CEL GEVONDEN. Die veldwachter van Zeelst (bij Eind hoven) arresteerde Vrijdag een dronken man, dien hij op het politiebureau op sloot. Gisterochtend is de man dood to de oei gevonden. Zijn stroozak scchijnt in brand te zijn geraakt, zoodat hij door het vuur en de rook om hett lieven is gekomen. Het parket te *s-Hier- •togenbosch heeft een onderzoek inge steld. MARKTBERICHTEN LANGEDIJKER GROENTEMARKT BROEK OP LANGENDÏJK 13 Februari. 6500 k.g. gele kool 12,101-3,00 10600 k.g. deensche kool 10,00—10,60 •Deensche kool 2e soort 2,40— 0,00 550 k.g. uien 45,00—45,10 Uiten 2e soort 9,50— 04x3 Drielingen 37,20— 0,00 14 Februari. 3300 k.g. roode kool 22,2027,00 35500 k.g. gele kool 12,5017,20 Gele kool 2e soort 9,20—12,00 34000 k.g, deensche kool 9,90—10,60 NOORDERMARKTBOND NOORDSCHARWOUDE. 13 Februari. Roodie kool 14,40—30,00 Gele kool 14,10—17,40 Deensch ©witte 9,9010,60 14 Februari. Grove uien 41,8042,00 Roode kool 14,8029,20 Giile kool 12,50—16,80 Deensche witte 10,0010,60 WARMENHUIZEN. 11 Februari. Roodie kool 25,6030,60 Witte kool 9,5011,10 Peen 14,80o,oó Roodie kool 2e soort 10,700,00 Uitschot witte kool 9,000,00 Aanvoer 4350 k.g. roode kool, 7400 c g. witte kool, 575 k.g. peen. 13 Februari. 7175 k.g. roode kool 15,0025,lo 2525 k.g. gele kool 16,1016,90 11650 k.g. witte kool 10,5010,80 '200 k.g. uien 41,800,00 Utischot roode kool 11,oó15,80 Uitschot gele kool 3,90—14,90 Uitschot witte kool 3,70—^ 9,60 ALKMAAR. 10 Februarri. Aardappelen 5,10— 9,80 Roodie kool 15,60—20,40 Gele kool 12,10—16,80 Witlof 0,98— 1,15 Appelen 0,180,40 Peren 0,25— 0,38 Spruiten 49,oo—71,00 13 Februari. Aardappelen 5,00— 8,90 Roode kool ,900—25,óp- Gele 'kool 12,10—16,30 Wortelen 11,30— 13,09 Witlof 0,96— 1,10 Appelen 0,180,38 Peren 0,26— 0,36 Spruiten 41,0063,00 AMSTERDAM. Marktbericht van Jac. Knoop, Com missionair in aardappelen en uien. 13 Februari. Zeeuwscbe bonten 11,50—11,80 Zeeuwsche blauwen 1150— 11,80 Zeeuwscbe eigenh. 8,009,00 Zeeuwscbe bravos 9,00—10,00 Zeeuwscbe roodie stat 9,00— 9,50 Friescbe borgers 7,00— 8;öo Friesche rooden 7,508,00 Eigenheimer pooters 6,007,00 Blauwe pooters 6,007,00 Bonte poorters 6,00— 7,00 IJ,polder bravos 9,00—10,00 Wmteftnalta 18,0019,00 'Heden overleed onze geliefde Moeder, Behuwd-, Groot- en Overgrootmoeder, Mejuffrouw ELISABETH DEKKER, WED. G. KRAMER, in dien ouderdom van ruim 86 jaar. Uit aller naam: WED. JB..ZEEMAN KRAMER. Spoorstraat', Noord'scharwoude, 14 Febr. 1922. en algemeene

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1922 | | pagina 3