Ad verten tien
VERGADERINGEN
Dinsdag 7 Februari 3.1trad namens
bet coimité tot bet houden van Gods
dienstige voordrachten aan de Lange-
idijk, in het gebouw „Concordia" tie Nrd.
Scharwoudie, Ds. Poot van Amsterdam
pp, om te spreken over:
GODS ALBESTUUR.
De groote zal van „Concordia" was
goed gevuld.
De voorzitter, de heer van Zuijlen van
Broek op L. opent de bijeenkomst met
gebed, waarna hij de aanwezigen me
dedeelt, dat deze lezing was aange
kondigd per advertentie als de eerste
lezing van dit comité. Dat meerdere
lezingen in het uitzicht stelt, waartoe
zij haar best zal doen, terwijl aan het
emde ervan gelegenheid bestaat tot biet
stellen van vragen.
Ds. Poot, het woord verkrijgende,
zegt, gaarne vanaf die plaats te willen
spreken, om ook daarmede te bewijzen,
dat iemand op het tooneel kan staan,
zonde rtooneelspeler te zijn.
Wijlen dr. Hoedemaker verhaalt van
leen huis in het Westen van Engeland,
pp welks gevel staat: „Gods Voorzienig
head is mijn erfenis." Dit herinnert aan
een voorval uit die dagen der Hervor-
faitog. Op zekeren dag kwam in dat huis
(herberg) een ruiter-kloeirier, uitgiezonn
dien door Koningin Maria „de Bloedige"
tiaar Ierland, met de opdracht, dat daar
alle ketters moesten worden uitgeroeid.
Hij vertelde dit aan de waardin, dié
Protestantsch-gezind zijnde,, de ge
loofsbrieven van dien koerkr in handen
wist te krijgen, waarvoor zij een verze
geld; spel kaarten in de plaats lag.
De koerier, in Ierland aangekomen,
tniste zijn geloofsbrieven, waardoor hij
niet werd geloofd en naar Londen te
ruggestuurd Voor er nu weer een
andere koerier kon worden uitgezonden
was koningin Maria gestorven, en in
haar plaats beklom koningin Elisabeth
den troon, die de Protestanten gunstig
>was gezind', zoodat Ierland gered
was.
Wij zien in zulk*een voorval: Golds
nger.
Er zijn echter in onze dagen velen
die ziende blind en hoorende doof zijn
en in niets Gods vinger zien. De groo
te massa leeft in vervreemding van
God. Zij arbeiden, sslapen, eten, trou
wen en rouwen zonder God, ja worden
begraven zonder God, waarin de mensch
zich minder betoont dan een hond, die
nog aan zijn meester gehecht is.
Indertijd heeft de Pardjsche gemaal
teraadi in de Notre Dame (R. K. Kerk)
de dwaasheid uitgehaald, om eene los
bandige vrouw omringd door maagden
in het wit gekleed, op een troon als
Go.dito der Rede te vereeren, en haw
daarna door de straten' van Parijs rorid
Men meende in die dagen van val-
scbe democratie, dat het aristoracitsch
was om in God te gelooven, en wilde
Hem daarom officieel wegdoen.
Een dertig jaar geleden, dichte een
Marxistisch dichter zijn lied, waarin hij
bezong de Godsdienst als een laffe
schim van die aarde was weggevlucht.
Doch drieduizend jaar geleden zong die
aloudle Psalmist reeds van de trotse he
diwaas, die in zijn boos gemoed zegt:
„Er ds geen God1." waarmede deze Marx
ist reeds is getypeerd.
Dan liever luistert spr. naar een an
der dichter, ook modern, die in zijn
zang spreekt van het diepe bewustzijn
dat er leeft dn zijn hart, dat hij wordt
gedragen en bestuurd, niet door het
noodlot, maar door..... God.
Het geloof dn God is echter geen
product van het menschelijk denken,
doch gekweekt door God zelf, en diar
om: waarachtig.
Spr. zegt om te willen spreken over:
GODS ALBESTUUR
IN 'T ALGEMEEN.
om daarom kórtelijk stil te staan bij:
het wonder, de menschelijke verant
woordelijkheid, het lijden en de ellende
ten het gebed.
De dichter Heije laat ons zien een
jongen, die zit bij de zee, en het ger
(ruischh en het geklots der golven hoort.
Hij ziet op naar boven en ziet de wol
ken en 'de sterren, en vraagt aan de
bruischendie zee of daarboven nog een
God woont, die alles bestuuuft, dochh
ontvangt geen antwoord. Als een dwaas
slaat hij zich voor het hoofd. En even
min als die jongen ontvangen ook wij
geen antwoord op onze vragen'.
Dat iis thans die magere ongeloofstoe-
lijdenis van zoo menigeen.
Een oude professor in de geologie,
moest zijn studenten onderwijzen over
sommige gesteenten, doch nam eerst
zijn hoed van de grijze lokken en bad
God om wijsheid, die toch de Schepper
dier steenen is.
Dit is voor het ongeloof olm te gieren.
Toch is deze prof. in goed gezel-
Schap. Niet minder dan de Apostel Pau-
lus staat naast hem', welke eeuwen te
rug reeds schreef: „Zijne eeuwige
kracht ien Goddelijkheid worden van het
begin der schbepping uit zijne schep
selen verstaan en doorzien.
En daarom: verblind, verdawasdj, ont-
htenschd is hij, die niet in God gelooft,
als de. zon van het zijn, waarvan wij
die stralen zijn.
Driie boeken zijn er, voor een ieder te
lezen, waar to ons beschreven is het be
staan en het bestuur van God, Hl. bet
boek dier Natuur, het boek der Schrft-
•uur en bet boek van de Voorzienigheid
In de 19e Psalm wordt gewezen op
die sprake Gods to de natuur.
Da Costa, leen onzer vaderlandsche
dichters, heeft dit zoo schoon bezongen
welk gedicht spr. voordraagt.
God maakt zich kenbaar in de na
tuur; - de stérreni schrijven in diaman
ten schrift den naam van God aan den
nachtielijken hemel, dn de wind wordt
ze ruischend vernomen;, in den donder
dreunt hij, en in het zilver der wijde
zee is hij te lézen als een bewijs van
Gods wijsheid, macht en majesteit.
Wanneer wij in een electrische centra
le de keurige inrichting, de zuivere wer
king der motoren zien, dan prijzen wij
daarin de wijsheid van den werkmees
ter. Zo oooik predikt voor ons de pracht
samenstelling van het Heelal de onuit-
sprefcelijk-groote wijsheid des Scheppers
Die Bijbel vertelt ons echter meer,
wat wij eigenlijk allen moesten weten.
In onze dagen vragen velen naar wat
Boedha leerde en verdringt men zich
mevr. Bessy, wanneer deze optreedt ih
Amsterdam, om hare meeningen te ver
kondigen.
Van Augusttous beeft men nog wel
eens gehoord dat hij nogal orthodox
was to de leer der Praedestinatie, t
van Luther herinnert mem zich nog wel
een gevalletje dat op 31 Otober moet
gebeurd zijn, en van den Heere Jezus
kent men niet eens de schaduw van
Zijn kleed.
Dit komt omdat men den Bijbel niet
kent.
Een schilder heeft eens gezegd: er is
geen landschap goed, waarin niet een
wiemig blauw van den hiemel voorkomt.
Er moet weer contact komen tusschen
God en onze ziel.
Bij een electrische geleiding zijn er
Gontaotstoppen, door middel waarvan
wij verschillende aansluitingen verkrij
gen. Zó oook is de Bijbel een contact
stop om aansluiting te bewerken, waar
door wij lichht ontvangen.
Wanneer wij een kathedraal binnen
gaan, dan zien wij alles in mystiek licht
dat door het gekleurde glas naar bin
nen valt. Echte rbij al het schoone in
dieze Godstempel is er één hoofdmo-
nument en dat is het' hoogaltaar. Wij
vinden in den Bijbel ook een hoogal
taar, dat is het altaar der verzoening,
dat iis Golgotha.
Toen in den vrijheidsoorlog der
Zwitsers, het leger der dapperen voor
zich een stalen muur van bajonetten zag
waarop zij stuitten, stormde Arnold van
Wlnkelried naar voren, met de kreet:
„maakt ruim baan voor de vrijheid"
en hij greep met zijn heldenarmen zoo
veel bajonetten als hij kon omvatten,
en richtte hare punten op zijn hart. En
terwijl die vaijtnden dezen held afmaak
ten. ontstond daardoor eene opening
in dien stalen muur, waar de Zwitsers
konden indringen, en den vijand be
strijden.
De Bijbel verhaalt ook van een held'.
Dat is Jezus Christus. Toen op Golgo
tha al die vijanden Gods Hem omring
den als een stalen' muur, heeft Hij meit
Zijne groote middelaarsarmen, hunne
wapenen omvat, en hun scherpe punten
op Zijn hart gericht.
Het kan spr. door den ziel snijden
als hij sma'end hoort spreken over de
Bloedtheologie, alsof God zoo wreed
is dat Hjj juist bloed wilde zien.
Neen, die oorziak hiervan ligt die
per. In het bloei ds het lieven en door
die bloedstorting op Golgotha heeft;
Christus zich zelf uitgestort, als een
verzoening voor de zonden.
O, wonderbare gunstbetoontog 1
O, licht, 'dat zich van 't Kruis
verspreidt 1'
Hier schittert Gods gerechtigheid.
Hier straalt genadige verschooning.
God:s gerechtigheid werd bezocht aan
Christus en als wij wandelen door de
Kathedraal der Healige Schrift, dan
h00ren wij Jezus naam ruiscben.
Dan is er ook nog het boek van de
Voorzienigheid.. Spr. herinnert aan de
geschiedenis van Jozef, die als slaaf
versacht naar Egypte, later uit de ker
ker vandaan naar den troon weird ge
leid'; Mozes als klein ktodeke dobbe
rend in zijn klein huikje, werd vandaar
uit gebracht naar Farao's hof, om opge
voed in de wijsheid der Egyptenaren,
straks tot leider van zijn volk te wor
den geroepen'.
Eien eenvoudig Syrisch boogschutter
schoot doelloos zijn pijl af, en trof daar
mede Israels gepantserde godcLelooze
koning Achab, op de eenige kwetsbare
piek.
Keizer Augustus wilde het getal zijner
onderdanen weten en dacht daartoe de
volkstelling uit, waardoor de profetie
uiit Mdcha 5 mede to vervulling ging,
dat Jezus to Bethlehem1 geboren zou
worden.
De neef van Paul us ontdekt^ de samen
zwertog tegen het leven van zijn oom,
waardoor dieze gered werd.
Omiesimus, de slaaf bestal zijn 'méés
ter en vluchtte^ waardoor hij in aanra
king kwam met het Evangelie en Jezus
vond.
Wanneer wij dieze dingen nagaa, dan
zeggen wij. het den Psalmist na: „Komt
allen, ziet Gods wijze wegen.
Zijn wij bekend met onze vaderland
sche geschieden!--, dan zien wij ook daar
in duidelijk dat Oran e Neerland moest
redden.
Frankrijks regeering verdelgde de Hu
genoot en to de onvergetelijk gruwzame
Bartbolomeusnacht en twee eeuwen
daarna ging Frankrijks regeering tenon-
'der din. die bloedzee der Revolutie.
Toen het Vredespaleis in den Haag
werd geopend, werd Gods naam niet
.eens genoemd. Niet uit afspraak, wel
neen, het was immers een vanzelfheid
idpt imen God er.niet noemde of moeide.
Had niet in Frankrijk minister Viviani
'glezegd,, dat de lichhten aan den hemd
'zijn uitgedoofd.
Doch Die in dén 'hemel woont zal
lachen.
Spr. huivert nog bij de gedachte aan
■wat hij op de verlaten slagvelden zag
van den wereldoorlog, waarin zooveel
duizenden jonge levens ten onder er-
den gehrachht en zoo ontzettend veel
werd verwoest. Die oorlog is het ant
woord geweest op de ongoddelijke Haag
schie knutselpraktijk.
En is ier ook to elks leven niet een
enkel punt ami te wijzen, waarin men
met God te doen kreeg, waarin werd in
gegrepen van bovenaf?
Uw weg, O God is in het heiligdom,
kviie is een God gelijk' God.
Spr. zou wel een lofzang willen zin
gen op de Voorzienigheid Gods.
Anderen zeggen: zing liever een
klaagzang.
In het beruchte boek „De Hel" van
Henri Barbusse, komt een gesprek voor
tusschen twee dokters, die een zieke
zijn einde moeten gaan aanzeggen.
In machhtelooze woede tegenover 't
Godsbestuur, dat z ijnoodlot willen noe
men, gaat een hunner de oudste naar
het venster en halt de vuist naar boven,
op ruwe wijze de ontkenning van God
uitz. eggend.
Er zijn ook emstigl denkende godloo
chenaars, die vragen: „als er vaste na
tuurwetten zijn, hoe kunnen er dan'
wonderen gebeuren?" en als God alle
dingen doet, wat doe ik dan? vainwaar
al dat lijden en het onrecht? Durft gij
dominéé ook aan de slachtoffers van
den oorlog zeggen: „God bestuurt ook
uw lot met wijsheid en liefde?" en als
God alles bestuurt, waartoe dan nog ge
beden?
Dit zijn altemaal vragen van het on
geloof, doch ook van de geloovigein.
Het komt er maar op aan hoe wij dit
alles bezien.
Zien wij het, zooals Asaf het zag in
Psalm 73, dat letten wij ook op het ein
de van den weg. Een geloovige zegt
juist het niet te weten, maar wil alles
zien to Eeuwigheidsldcht. Het geloof
neemt den Bijbel en leest daarin:
„De Heere regeert, de aarde bevie
(dfiie niet gelooft), maar ook: „De Heere
regeert, die aarde verheuge zich
(die wel gelooft.);
Tier afwisseling werden nu een drietal
liederen gezongen door de Chr. Zang-
veraemgtog „Hallelujah," van Broek op
Lamgendïjk, waarin op schoone wijze,
gedeelten en gedachten, ontleend aan
die Heilige Schrift, werden vertolkt.
UIT DEN OMTREK.
SINT MAARTEN.
Zondag dilettantenclub „Vrienden
kring" alhier een openbare uitvoering'
in lokaal „Rust en Lust." Ten toonee-
le werd gebracht „De dochters van
Haseman", tooneelspel in 4 .bedrijven
van Adolf L'Arronge. Wel mede aan
de koude en de schaats is het te wij
tien dat de club, welke anders altijd veel
belangstelling ten deel viel, het heden
to veel mindere taats genoot. Toch jam
mar want spel en tooneelstuk wanen
een bezoek wel waard. D rollen wa
ren bijna allen goed bezet en werden
op natuurgetrouwe wijze voorgedragen
Opgemerkt zij hier dat de bedrogen
echtgenoot eens bij een werkelijk be
drogen echtgenoot in de leer moet, dan
zal hij tot de ontdekking komen dat
zulks met hevig® gemoedsbeweging en
ziele smart gepaard gaat, zoodat dan bij
©en komende gelegenheid, wanneer weer
een dergelijke rol door hem vertolkt
moet worden, dit met meer gevoel en
op pakkender wijze plaats vindt. Een
krachtig applaus was dsn dank en een
woord van lof zij hier eveneens op z'n
plaats. Ook de grimeur, de heer Loe-
vens uit Alkmaar, is een artiest in zijn
vak en heeft werkelijk een rijk aandeel
in de goedgeslaagde tooneelopvoertog
diaar hij op meesterlijke wijze de ge-
wenschte typen kan nabootsen en een
mood mensch leelijk, maar ook een lee
lijk miensch mooi kan maken.
SPORT.
KOLVEN.
NATIONALE WEDSTRIJD TE
KOOG AAN DE ZAAN.
De kjolfclub „Mik Wis' te Koog a.d'.
Zaan heeft besloten het initiatief te
nemen voor een nationale kolfwed'strijd,
alleen voor sajetballen, wélke zal ge
houden worden in de kolfbaan die Waak
zaamheid van den heer H. Ero te Koog
aan de Zaan en wel op 18 en' 19 Mrt.
a.s. De kolfclub „Utrecht" te Utrecht
„T.O.G.I.D.O." te Krommenie en „Bar
sdngerhorn" te Barstogerhom hebben
hun toezegging al gedaan.
Er zal gespeeld worden to korpsen
(elk van 3 personen) en personeel in-2
klassen.
HET IJS.
DOOR HET IJS GEZAKT
Een ernstig ongeluk, dat ten slotte
dlank zij in hoofdzaak het moedig op
treden van enkele burgers, geen men
schenlevens heeft gekost, deed gister
middag duizenden nieuwsgierigen op de
I Singelgracht voor het Rijksmuseum te
J Amsterdam te hoop loopen. Een drse-
tal dames, twee van even in de dertig,
een van omstreeks 17 k 18-jarigen leef
tijd wilde zich op de Singelgracht voor
het Rijksmuseum naar de Boenen wete
ring begeven.
In dat gedeelte van de Singelgraeht
mondt het riool van het loozingskanaal
1 De zwakke plek die door de loozing in
I jbeit ijs ontstaat, is door ingeplante stroo
#''z:n aangeduid. Het 'rieta' 'ete.er
niet op, het had zoo aanhoudend en
strnk gevroren, dit zij er geen gevaar
in zagen, die afgeperkte ruimte te be
treden. Toen zij er o pwaren, knapte
het. ijs ondier hunne voeten w»g en met
oen gegil van „Help! Helpl" zonken zij
to die diepte.
Van alle zijden kwamen toen, op den
wal'.ekant, die menschen aansnellen. Op
de Stadhouderskade, de Rijksmuseum-
brug en alle plaatsen vanwaar iets van
het gebeurde op het ijs was gade te
slaan, stond' het onmiddellijk zwart van
nieuwsgierigen. Aan die kijkers is- de
redding niet te danken,, wel aan de moe
kkigle burgers, die, het gevaar voor eigen
leven trotseerende, deden wat de op
welling van edelen naastenplicht hun
ingaf. Twee flinke mannen begaven' zich
dadelijk naar den uitersten ijskant, on
middellijk bij het wak.Zij staken den
verongelukten hunne wandelstokken toe
ieen hunner raakte 'daarbij zelfs te wa
ter. Hij behield' echter zijn tegenwoor
dfilgbeid van geest en wist Aio or zich
vast te klemmen aan de ijssihots, bo
ven awter te blijven. Een volgend 00-
genblik was hij gelukkig op sterker ij.s
en nam weer dadelijk aan het reddengs
werk deel.
Er kwamen andere hulpvaardigen met
een ladder aandragen. Nadat een der
damesi n veiligheid was gebracht, werd
gepoogd met de ladder de tweede dame
op het sterke ïj\ te brengen. Dit geluk
te slechts met de allergrootste moeitie
want het 'slachtoffer was reeds nicit
meer to staat tot hare redding mede
te werken. De maan, die de ladder had
aangebracht, geraakte te water toen 'hij
een der vrowen vasthield. Hij toonde
zich zoo kordaat, dat hij zichzelf en c's
dame boven water hield en zoodoende
voorkwam, dat zij andermaal in de
diepte wegzonk.
Met zeer veel lof moet ook worden
gememoreerd de houding van een jon
geman een padvinder. Deze stond cvisn
eens aan den uitersten kant van het
wik. Hij had krampachtig een dreg
vast, waarvan de haken in de hanen an
die 17- a 18-jarige dame waren beves
tigd, en hield haair op die manier bo
ven water. De ijsrand brokkelde af, het
gevaar nam voor hem zienderoogen toe
Tot er politieagenten en brandweerman
nen kwamen, die hem uit z n netelige
positie verlosten en de jongste dame
redden. Ze was reeds bewusteloos De
driie dames werden, dank zij den bovm
menschelijiken pogingen van 'die moe
dige mannen, op het sterke ijs getrok
ken en naar hunne woningen overge
bracht, waar z ij spoedig op verhaal zijn
gekomen, alhoewel het begrijpelijk is,
diat de schrik haa rnog te pakken heet
Toen de verongelukten waren gered
bleven 'er nog duizenden nieuwsgie rigen
to dien omtrek van dat deel der Singel
gracht. Wilde geruchten deden de ronde
Er zou bij de drenkelingen een vrouw
zijn geweest van zeventig jaar, die men
nog niet gevonden had. Anderen ver
telden dat er nog een 30-jarig man
onder het ijs zat, mien had zijn hoed
aan den kant van het wak zien liggen.
Van al «tóe verhalen is niets waar ge
bleken, die drie door het ijs gezakte da
mes zijn gered en kwamen met den
schrilk vrij, d'ank vooral het kordaat op-
tiredien van het drietal mannen, beltwe.k
zichzelf, om drie menschen vin een
wissen dood te redden, niet heeft ont
zien.
NIEUWSTIJDINGEN.
ARBEIDER IN EEN VECHTPARTIJ
GEDOOD.
Zondagavond is bij een vechtpartij op
dien Parkweg te Enschede de 22-jarigen
arbeider Kol voort door een mes teek
boven het hart gedood. De getroffene
die cle stad inliep, zakte nabij bet huis
van dokter Coppur in elkaar, werd daar
binnen gedragen en stierf eenige oogien-
blikken later. Die 'dader de 22-jarige
matrassenmaker K. werd door de po-
ltiie gearresteerd..
EEN EXECUTIE.
Een niet alledaagsch geval van oen
boedelveirkooping wegens belasting
scchuld deed zich voor te Beverwijk op
©e ndler eerste Standen, en wel in em
hoerenhuis op de Breestraat. Dit onge
luk trof een arts die geruimen tijd al
daar en in de omgeving een zeer drukke
praktijk had uitgeoefend. In gewone ge
vallen ;is de opbrengst van dergelijke
verkooptogen maar gering, maar ditmaal
werden tamelijk flinke prijzen besteed
Het was dan ook een deftige inboe
del.
PROF. BOLLAND, f
Prof. Bolland', de Leidsche Hoogleer
aar, die zooals men weet, zooveel to
dien laat sten tijd van zich deed spre
ken door zijn anti-Semitische voor
drachten, iis aan' zijft -'kwaal, (kanker)
overleden. Hij was een groot geleerde,
die veel wetenschappelijke en wijsgee-
rige boekien heeft geschreven.
DE MOORD TE ROTTERDAM
Er is in de laatste dagen weinig bij
zonders te vermelden omtrent de
moordzaak te Rotterdam. Nu de dader
van den moord op Blazer gearresteerd
is m over 'eenige dagen in handen der
Rottierdamsche Justitie zal zijn, terwijl
Van As te Rotterdam in verzekerde
bewaring is gesteld, begint de belang
stelling weer te luwen en dit te meier,
omdat steeds meer de overtuiging bij
politie en Justitie veld wint, dat er
geen verband bestaat tusschen deze
zaak en die van den heer Wijsman.
Zooals op bet oogenblak de zaken
staan, wordt vermoed dat het aandeel
dat van As to deze zaak voor zijn re
kening heeft, niet zoo bijzondier groot
güfoot is. Wellicht is deze joligte man
door de B.'s op sleeptouw genomen
Dat deze zaak zoo goed is geloppen
en er in betrekkelijk korten tijd zooveel
licht over is opgegaan, dank t men voor
een groot deel aan de krachtige sannen'
werking tusschen het rechercheperso-
need van Rottterdam en Leidien. Al
heeft de Rotterdamsche recherche uit
dien aard van dieze zaak het leeuwenaan
deel van bet werk voor haar rekening
gekregen, zij zou zeker niet zoo spoedig
hhet volledige inzicht hebben verworven
to de mentaliteit der daders en mede
plichtigen, wanneer z ijniet de iruedewer-
kingg van de Leidsche recherche had
gehad', met name van den rechercheur
chef den heer W. G. Weijers, die met
zijn collega te Rotterdam den heer N.
Klaassen in voortdurend contact was.
Zooals wij gepield hebben heeft de
ze zaak raüéts uit te staan met de zaak
Wijistman, al blijft, .men in Leiden en
Den Haag ook to <Ieze actief.'
•DOOD IN DE CEL GEVONDEN.
Die veldwachter van Zeelst (bij Eind
hoven) arresteerde Vrijdag een dronken
man, dien hij op het politiebureau op
sloot. Gisterochtend is de man dood
to de oei gevonden. Zijn stroozak
scchijnt in brand te zijn geraakt, zoodat
hij door het vuur en de rook om hett
lieven is gekomen. Het parket te *s-Hier-
•togenbosch heeft een onderzoek inge
steld.
MARKTBERICHTEN
LANGEDIJKER GROENTEMARKT
BROEK OP LANGENDÏJK
13 Februari.
6500 k.g. gele kool 12,101-3,00
10600 k.g. deensche kool 10,00—10,60
•Deensche kool 2e soort 2,40— 0,00
550 k.g. uien 45,00—45,10
Uiten 2e soort 9,50— 04x3
Drielingen 37,20— 0,00
14 Februari.
3300 k.g. roode kool 22,2027,00
35500 k.g. gele kool 12,5017,20
Gele kool 2e soort 9,20—12,00
34000 k.g, deensche kool 9,90—10,60
NOORDERMARKTBOND
NOORDSCHARWOUDE.
13 Februari.
Roodie kool 14,40—30,00
Gele kool 14,10—17,40
Deensch ©witte 9,9010,60
14 Februari.
Grove uien 41,8042,00
Roode kool 14,8029,20
Giile kool 12,50—16,80
Deensche witte 10,0010,60
WARMENHUIZEN.
11 Februari.
Roodie kool 25,6030,60
Witte kool 9,5011,10
Peen 14,80o,oó
Roodie kool 2e soort 10,700,00
Uitschot witte kool 9,000,00
Aanvoer 4350 k.g. roode kool, 7400 c g.
witte kool, 575 k.g. peen.
13 Februari.
7175 k.g. roode kool 15,0025,lo
2525 k.g. gele kool 16,1016,90
11650 k.g. witte kool 10,5010,80
'200 k.g. uien 41,800,00
Utischot roode kool 11,oó15,80
Uitschot gele kool 3,90—14,90
Uitschot witte kool 3,70—^ 9,60
ALKMAAR.
10 Februarri.
Aardappelen 5,10— 9,80
Roodie kool 15,60—20,40
Gele kool 12,10—16,80
Witlof 0,98— 1,15
Appelen 0,180,40
Peren 0,25— 0,38
Spruiten 49,oo—71,00
13 Februari.
Aardappelen 5,00— 8,90
Roode kool ,900—25,óp-
Gele 'kool 12,10—16,30
Wortelen 11,30— 13,09
Witlof 0,96— 1,10
Appelen 0,180,38
Peren 0,26— 0,36
Spruiten 41,0063,00
AMSTERDAM.
Marktbericht van Jac. Knoop, Com
missionair in aardappelen en uien.
13 Februari.
Zeeuwscbe bonten 11,50—11,80
Zeeuwsche blauwen 1150— 11,80
Zeeuwscbe eigenh. 8,009,00
Zeeuwscbe bravos 9,00—10,00
Zeeuwscbe roodie stat 9,00— 9,50
Friescbe borgers 7,00— 8;öo
Friesche rooden 7,508,00
Eigenheimer pooters 6,007,00
Blauwe pooters 6,007,00
Bonte poorters 6,00— 7,00
IJ,polder bravos 9,00—10,00
Wmteftnalta
18,0019,00
'Heden overleed onze geliefde
Moeder, Behuwd-, Groot- en
Overgrootmoeder, Mejuffrouw
ELISABETH DEKKER,
WED. G. KRAMER,
in dien ouderdom van ruim 86
jaar.
Uit aller naam:
WED. JB..ZEEMAN
KRAMER.
Spoorstraat',
Noord'scharwoude, 14 Febr. 1922.
en algemeene