NIEU WE Nieuwsblad voor LANGEDXJK en Omstreken. Donderdag 16 Februari 1922 31e 'Jaargang per 3 maanden f 1,15 J. H. KEIZER t&mvr&süL aiystw-'K NO, 20. IHTEac- Tie».eFii««ia i, LAAGEDIJKER VRAAT Deze courant verschijnt Dinsdags, Donderdags en Zaterdags. abonsehentbpbijs REDACTEUR-UITGEVER SUBEEL: tfoord«eIiarwou«le. FR IJ S OER AOVEBTESTMlJii V»a 1—5 regain 75 et-, elke regel meer 15 et. Sreote letters of vignetten worden naar plaatsruimte berekend, Brieven reohtstreekc een den Uitgever, VAN ALLES EN NOG WAT. $9| of dit ook al heel oud is eveWmin. Een vurig gebetfonthouder tte Hem!©- Het merkwaardige is, dat de schedel hamer Oldephaert in Friesland, kwam een gat vertoond in den vorm van leen bij een vriend, dh er anders over fdacht 8, betgeen er o,p zou wijzen,- diat «de- De geheelonthouder propageerde en geien van wne dit geraamte afkomstig is probeerde den vriend tot zijn standpunt een operate heeft ondergaan volgens Vawi'tas, vanitatum, omnia vanitas Alles ijdelheidl Waarom be'hcerscht vmouw mode heel het vrouwielijke en een goed ceel van het mannelijke mensch- dio-m? Is dat ijdelhédd? Zucht om te behagen, die een aan den ander, en (om gekeerd? Zou het den Parij zenaars be hagen thans hun vrouwen, dochters, verloofden en schoonmoeders te zien rondwandelen m:et parapluies waarvan de knop een getrouwe nabootsing ver toont in ivoor of zilver van.... het (hoofd van Land-ru? Het hoofd van iemand, die spoedig geen hoofd meer hebben zall Lugubre mode, teeken van hooge gees tes beschaving Mijne diames, voortaan zal de mode u niet meer plagen met leelijke zakken op mantel of in corsage! Mijne he eren, schoons perspectieven gaan zich voor u openen! Die Amerikaan scha wil geen zakken meer op' haar mantel, -dat vindt ze niet mooi. Sinds eenigan tijd droeg ze haar pojrtemonnai'e, haar zakdoèlfes en andere noodzakelijkheden in- een bak titled» ze op haar pantalon bevestigde. Thans 'heeft ze gedecreteerd en het bes'uit is door een heele conferentie goedgekeurd, dat voor aan de zakken in het uovensie deei van de kous verblijf zullen houden. Zijn de zakkenroliers in Amerika nu te beklagen of geluk kig te prijzen? Wij 'oordeel-en niet. Laatstgenoemde heeren zoeken, e- venals iedereen, graag hun stanëgenioo- ten op ter bevordering van de giez-ellig- hhei'd >en die solidariteit. Ergens in een Nedieriandsche gemeente, vertelt het j.Hibld." heeft men aan den zelfkant! van het stadje wat houten noouwon n- gen neergezet tten behoeve van niet de allerbeste elementen uit het plaats je. En omdat het buurtje toch een naam dient te hebben, heet liet n den volksmondde kaapko.oniiie. De volksmond:' weet rake dingen te zeggen, imaar soms ook dingen waar aan geien touw is vast te knoopen, al thans niet voor den oningewijde. Wij hoordie zoo'n staaltje van welsprekend heid, v. aarvan het slot ons evenwel per plex liet staan. De .nieuwste verwen- sching, dioor haar onbegrijpelijkheid nog dreigender gemaakt. 'In Dien Haag, door Duinoord, gaat een koopman, duwend een kar welke hoog opgeladen is met potten en pan- verschillende kcenen m een hen In elke straat doet hij de bewo- vo r oude mannen wtllen zetten, doch ners opschrikken door een krijsch-end Idlaar wilde hij niet van booten, hij is geluid, waaruit de argel-ooze toehoor- I zelfs een ke:r uit zoon ges icht ont- der zelf met den 'besten wil van Ide vlucht en om den keltder g-^ropen. V wereld niet kon opmaken wat hij te kpop biiedt. Maar een huismdeder, die door ervaring weet wat dat gekrijs ch beduidt, verschijnt aan de dieur. Zij- moet een melkkannetje hebben en hoopt op ©en koop,e. Dan ontspint zich de volgend© mi'oog: Wat moet dat kosten? Tegeef mevrouw, 95 cent! Maar man, dat is veel te duur! Te duur, te duur! Dat is niks te duur! Hedit me zfelf veul meer gekost! Maar zeg u 't maar is! Mevrouw noemt een prijs, 50 cent, Vijftig, cent, vijftig cent. Hij schreeuwt het uit .en het rood wan toorn stijgt naar zijn kaken. Met ©en ruk ontneemt hij mevrouw het kan netje. Hjj zegt nog veel meer. Hij zegt 'don gen, waarvan de drukinkt van kleur zou verschieten als wij ze hieT neerschreven En als hij buiten adem is, besluit hij: Ga naar die bioscoop en breek1 je riek! Na die origlneele heilbede zet hij zn kar weer in beweging om van voremaf aan zijn afschuwelijk geroep weer aan te heffen, mevrouw, ganschelijk ver bouwereerd achterlatend! Flux de Louché is toch maar alles over te halen. Maar deze was niet te vinden tenzij.... cch. de gouden sleutel past op alle sloten, En nu gebeurde 'het eenig in de analen der drankbestrijding, dat voor f 500,— een proselist werd ge kocht.. De overeenkomst werd in con tract gebracht. Alles op schrift, dat .is het beste. Zelfs voor zaakjes waaT een luchtje aan is. Hot Ro'tterdamsch dagblad „Voor waarts" heeft inzage gekregen van een merkwaardig huurcontract, waarin o.a. voorkomt, dat de huurder bij bet tee kenen een bedrag moet s'torten van 100 gulden en vervolgens bij het betalen van eiken huurtermijn een bedrag van f12,50, zoolang tot de geheele sexmi f250 bedraagt. De verhuurder zal het gestorte geld op de Nutsspaarbank op zijn naam' ondc motto fonds A en top risico van den huur'er beleggen. Deze krijgt het geld bij het veriaten an de woning terug, mits hij aan al zijn ver plichtingen volkomen heeft voldaan. Al le geschillen omtrent beider verplich tingen zullen beslechht worden door ze keren heer Y„ die de eenigie zal zijn pm uit te maken of de huurder heeft „gewanpresteerd" en die het bedrag zal bepalen, dat de huuTcler in dit 'geval heeft te vergoeden. Deze heer X. is de broeder van den verhuurder en me de-eigenaar van het pand. Dus wel een onpartijdig rechter! Natuurlijk wordt nu ontdekt, als de huurder vertrokken is, dat er iets ontbreekt. En de schheids- rechter verklaart met een ernstig ge zicht, dat de aangerichte schade prei es f250,— bedraagt plus rente. De huur der heeft dan geen sleutelgeld - be taald. Maar de huur ommissie zal. er wel anders over denken. Wat doe je anders al niet om onder dak te komen. De vriendelijke bordjes „huis tc buur, zin legende geworden. Te Maastricht is iemand overleden, di'ie ruim 20 jaar in ©en kelder om. er de puinhoop-en van z n ingestort buts de beginselen der moderne chirurgie. Die meest waarschijnlijke oplossing van het geval is, dat de kist ip 'bet bezit is geweest van een dokter of ©en beoefe naar van de anatomie, die het geraam de als een deel" van zijn wetenschappelij ke inventaris bewaarde. De simdstre bewoner van die kist zai zich van het heele geval wel niet veel aantrekken. Het is voor hem van wei niig importantie, doch als je springgle- vend' bent wil je meestal niet graag in zijn toestand komen. Iemand uit Naald wijk heeft laatst op een avond twee maal zijn hach e op het nippertje af ge- rol, Dat kwam zoj. Hij reed, gezeten op een motorfiets, bij d©n Haag te gen een p«ia'l op, zoo, dat hij bewus teloos neerviel. Na verscheidene uren kwam hij. pas, na vele vergeefsche po gingen om hem hij te brengen, weer tot 'bewustzijn. Hij besloot toon' om maar per tram terug tie gaan, doch Re- ze ging niet verder dan tot Loosduinen. Daar nam hij een rijtuig om zich naar Naaldwijk te laten brengen. Doch bij een brug schrok het pa5m en sloeg in die vaart. Met heel vee! moeite slaagde hij erin, om met den koetsier 'het veiege lijf te redden. Eien ongeluk zit in een klein hoekje, .zegt het spreekwoord. Lees 'het vol gende: Tie Zevenaar huwde een vrij bejaardil weduwe met een jongen man. De zoon diezer weduwe trouwde kort daarop met een zuster van haar tweedten man. De- zie zuster moet dus haar eigen broe der met „vader" aanspreken. Dieze „vader" is voorts door zijn huwelijk zwager geworden van zijn aangetrouw den schoonzoon, terwijl omgekeerd tus- sclien de moeder, na het beëindigen van haar weduweastaat, en haar eigen zoon zwagerschap is geschapen, een verschijnsel dat zic'h hoogst zelden zal i voordoen. Ja, die liefde schept soms rare toe- standen in de wereld. En toch.... men heeft er alles; v.ocr over. Wij sluiten Ide- beraliteit, welke zij voor zich zelf op- eischten, toch ook aaTi God moesten toekennen. Toen God in Jezus dagen, dooir wrn- dirsren de prediking' van Z n Rijk beves tigde, was dit geen op zij ze'ten Van de door Hem geschapen wetten, doch toonde dat ook die wetten Hem on- H.B.Si. zijn scholier vraagt naar het beschreve ne in Jozua ro, dan weet die jongen! daar geen antwoord op, en de Leeraar evenmin. Men acht dit absoluut onmo gelijk, omdat atieen de wetmatigheid der stof wordt gekend en men daar mede rekening houdt- en vandaar uit alles wil verklaren. Doch dit gaar in het men se henleven zelve ook niet op. P aatst een verria- brlkant die de. veima igheid der verf stoffen on hare b,eroding door en door kent, voor die „Nachlwa h van Rem brandt, en vraagt hem of hij met zijn verf- en kleurenkennis, nu ook zoon schilderij zou kunnen maken. Al kent hij die wetmatigheid der verven, daarom kan hij nog nét schilderen. Een technicus op het gebied van m- ben op de z'egen van bet lijd .n. iHet zijn louteringsmiddelen, „opdat zij tot God de toevlucht zouden nemen". Eene onge vrouw, die veel tegen spoed en lij', en had doorgemaakt, zei die er God voor té kunnen dansen, omdat ze Hem daardoor had leer in kennen op zulk ©eine wijze als ze Hem langs wegen van voorspoed noodt zou hebben ge kend. Noodt is die liefde ons nader, dan wanneer zij ons lijden brengt," des te dier bemerken wij het. En als eenmaal het recht komt, dian L er geen ontkomen aan. Men zegt wel: Gods stok is gebroken, Hij k in ons niet meer raken, doch dit ;s slechts schijn, Ook Asaf die dichter der 79ste Psalm, worstelde met dit probleem, en vond hare op'os sing, toen hij ging letten op 'liet einde van den weg der goi'die-Ioozen. Gods molens malen'langzaam, maa zij taaien uiterst zeker en fijn. De voor- spoed van het onrecht komt uit in het verdierf. De breede weg waarop de on- (geioiovi;_e wandelt loopt uit iin de smal te, en de nauwe weg waarop de (geluo- vige zich bevindt loopt uit in de breed te. God is liefde juist in het lijden. Zie heeft gewoond. Als deur fungeerde het - 1 keldergat, dat gesloten werd met schan I ze maal met Ie huwelijksreis te vor sen. Het gemeentebestuur heeft hem. j|'"" Am«ni-aan<!rh. rig jaar heeft de gemeente hem een 'houten barak gebouwd, welke echter dij vorige weefc is afgebrand. Na af- loop van dien brand is hij in de puin- hoopien gaan zoeken naar geld, dat hij in zijn kast bewaarde. Daarbij is hij. voorover in die smeulende overblijfselen I geval en en zou waarschijnlijk verbrand zijn als een paar ambtenaren hem mét i gered hadden. Toen is hij naar Calva- 1 trriënberg vervoerd, waar hij aan de be komen brandwonden en waarschijnlijk poik tengevolge van den schrik is ge storven. Nu heeft hij een rustplaats ge kregen, die hij niet meer zal behoeven te verlaten. Doch ook met het gebeen te der doodien wordt soms raar ge speeld'. Een antiquair te Londen kwanten ee- nigen tijd geleden in het bezit van een mooie antieke houten kist, tegelijk met een aantal andere oude meubelieri, 7 o a een tafel uit Cromwell's tijd, maar Na het zingen der Chr. Zangverccn. trieii hij het deksel van de kist open- i „Hallielujah" van Broek op Langendyk de zag hij er een menschelijk geraamte nam' Ds. Poot wederom ba. woord om 1:x_r;i p.pn in thrifts sant melden van een paar Amerikaansche f natuurlijk) jongelui, die, ttierwille van de lief-die, half dood vroren. Te Adrian in de staat Detroit, moest verleden week -een goederentrein stop pen om twee „jongens" die onder een der wagens een gratisrels maakten cn haast doodgevroren waren, -uit hun be narde positie te bevrijden. Zij werden in het station ontdooid. Een van hen zieid etot den stationschef„Wij zijn op onze huwelijksreis." De andere „jongen" bleek etn meis-ej te zijn. De jongelieden waren uit de ouderlijke woning gevlucht en daar zij geien geld hadden, besloten zij op d-cze eigenaardige wijze naar een zuster van den bruidegom te Jackson te gaan. De vriendelijke chef van Adrian verschafte hun een spoor^aart e naar Jackson en waarschuwde de zuste rtelegrafisdh, dat zij onderweg waren. VERGADERINGEN. GODS ALBESTUUR. II. in liggen. Hij vond het een interessant geval en besloot de kist met het gte- rraamt eerin te v-erkoopen. maar de eerste de beste klant, ©an dame, due de fraaie met houtsnijwerk versierde kist bewonderde en het deksel optilde, gaf imuv O* auutirc .0 BH tien gil en viel flauw. Zij nam de zaak nog kortelij'k 'de dooi: hem genoemde twijfelvragen te bespreken: 1. Het Wonder. Er is in dit op zicht tweëerlel. Er is een natuurwet- matig voortgaan in het leven en het wereldgebeuren, r— en er is een God die wonderen doet. Zou de Schepper, -de Ontwerper der natuurwetten van alles wat Hij scltfèp, daarom z.elf aan diie wetten gebonden zijn? Jesterton een bekende Engelsche Journalist, schireef -over ziine libera,le vri-enden, die de v, ondieren loochenden, diat zij de k- z-iekinst rumen tende wetmatigheid der «fearvoor naar Golgotha, waar Jezus instrumenten goed kennende, is daar- c mk -1- x 1 ruUi om nog ge n kunsten'aar. Daar is talent roa: noodig -om met en ui-t Je stof die aan vaste wetten is gebonden, schoonheden te voorschijn te roepen., die er boven staan. Gunt daarom aan God de vrijheid, düie er ook onder de menschen wordt aangetroffen. Daarenboven zijn die wonderen: ons in dien Bijbel verhaald geen gedrochte lijke mirakelen, maar Gode-waardige daden. Zij hebben al tij., een reigieuse beteekems en alleen hij, die zichzélf vo.-r God een won-, er is geworden is tin- staal een -wonder te beoordeelen 2. De zonde. Wat dit probleem betreft kunnen wj zeggen, dat G-oii de zonde r-egeert, doch dat Hij z-e met. werkt. Het is .de mens h die die van God ontvangen kracht misbruikt. Wij I zien hier Gods ai bestuur en des men schen verantwootdelijkhe: lschijn aar met el-kander n strijd. Dochh als het geweten van den gevallen mensch ent- waakt, dan re-.eneert h.j niet, en ar- gumenteerd ook n.et, dat het zijn schuld niet is, dewijl hij niet anders kon omdat God zijn" weg en ham .el ine en- al zoo bestuurde. Maar dan' gr.pt de angst en d,e vreeze voor de straf hem aan Duidelijk treedt dit aan het licht /bij het verraad van Judas, Ook deze izct de niet, dat hij niet anders tan hui-, delen, om daardoor zijn verantwoorde lijkheid weg te redeneeren, maar hij be schuldigt zich zelf van verraad, en laat het probleem staan. „Die in bet vleesch zaaitt, zal uit het vleesch de verderfenis maaien," is de waarheid die voor den mensch tel kens naar boven komt. 3. Ldieijn en onrecht. Iemand heeft eens tot spr. gezegd, dat hij de verwoesting, die de wereldoorlog had aangebracht, nog niet zoo erg vond, als weL dat de trouw en het recht zoo onder den voet werden geloopen. Ook in den Boerenoorlog stonden de Boeren voor dit probleem en het be nauwde volk zong: ,/k Wou vluchten en kon nergens' heen." Het probleem, dat zichh hieT aan ons Voordoet, is niet op te lossen. Wij kun nen het echter wel belichten. De Stoï cijnen doen dit, door alles wat er ge beurt, met ijzige kalmte op te nemen, 't Is nu eenmaal zoo. De Epicuret-rs willen er in vroolijkheid overheen leven en zeggen: eet cn drinkt, weest vroo- lijk -en trekt u geen* van deze dingen; aan. Die- Bu-d'tóst zegt: wij moeten in ver lang' en ver-dooving van ons kewustz n, uitkomst uit lijden en onrecht zoeken. Doch de Bijbel zegt: de oorzaak van de -ellende is de 'zonde. God is heilig. En als wij nu vragen „waar-om", -dan krijgjn wij geen antwoord. Laat oris dlaaroan liever vraglen ^waartoe", en Iet- stierf voor die zondie, als eene betocnMg van die liefde Gods tot het verlorene, -en waarheen Hij gebracht was door de zonde, door hei onrecrit. Zeer juist zegt onze vaderlandsche dicht ar da C-osta dan ook: „Op den bo dem alles ragen, 1-i-gt der menschen zonde-schuld". «Öfi® 4. Het gebed. De wijsgeetr Kant beeft gezegd: ,,'t Is een dwaas die gelooft aan een Godsbestuur". Een kle.n meisje in de locrlogstij-d bud voor haar vader m den strijd, en de overwinning voor haar volk. Maar na- derikende begreep zij. Jat ook in de an dere landen kinderen baden voor hunne vaders, -en voor de zege hunner wa penen, ien toen kwam twijfel in haar ziel -en zij vroeg: hebben die dan teen andere God?" Het -ongeloof roept ons hierbij en zegt, ziet ge nu niet, dc onverbiddelij ke schaar van het noodlot, die al taaar knipt ?n overal door been knipt. Waarom bidt ge nog? t Is toch 't.e- ^ergeels. Maar bet ongeloof viergeet1 dat h-et bidden i.i ©ene- behoefte van ons hart, de ademtocht van onze ziel. Door het contact met de c-entrale ontstaan ide trilMïigeri waardoor de electrische bel in beweging komt. En zoo ook brit- istaan de trilling-en in de ziel, wanneer Ier in het gebed contact ontstaat tusscbemi God en onze ziel. Ook verge te men niet, dat wij lezen van FJ.ia„hij bal een gebed, -en idat juist dit laatste zooveel zeggend is. Niet van elk bidden kan dit gezegd- worden. Tenslotte deed s-p. met nadruk de vraag: „Houdt gij rekening met die Al be sturende Goo?" Op 't feestmaal van den laatsten kon ng de" Chaldeën, waar taerdan -geprezen de afgoden, en geloofd die vreeze der wijzen, verscheen een hand op de witgekalkte muur, en schreef drie woordenMené, Tekèl, Pe res, d.i. geteld, gewogen, verbroken. Leeft gij ook in de vreeze der wijzen, Én -plaats van in de vreeze Gods? Zoo ja, dan handelt gij dwaas. Nietsche de groote wijsgeer in de 19de eeuw, lie,p in 't laatst van frijn lieven als een kind door het huis, feteeds -zeggende„Ach moeder, ik ben zoo dom". Spr. herinnert nog eens aan' dien- dich ter Heyne in wiens testament, tevens een confidentie en belijdenis was te vim den. Daarin toch stcftid dat hij in frijn leven was „voortgezweept dbor den mo dernen tijdgeest", Gods woord zegt: „Tot de wet en tot dc getuigenis" en: „In-dien gij mij zoekt, gij zult mij zeker vindien". De vo- rzitter dankte ds. Poot voor Let ges rokene. Van de gelegenheid tot Let s -e. en van vragen werd geen ge bruik gemaakt. Dc bijeenkomst werd gesloten, met dankgebed van ds. Poot,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1922 | | pagina 1