Een Steenkolen 'Ju t-Blaasbalg-Gasfabriek- Een geschiedenis zonder woorden. PLAATSELIJK NIEUWS. W 3 j EEN OUDERAVOND. i tWje zatieh heel gezellig bij elkaar in een dier schoollokalen van de (Openbare School. De banken waren weggenomen en stoelen ex Moor in d|e .plaats .gezet. Maar er bleven hieel wët 'stoelen onbezet [Een bewijs, dat de belangstelling grooter had kunnen zijn. Grooter Ihad moeten zijn. Want deze avond lee.rdle ons, van welk een onbiel- ïieketnbaar nut het is, wanneer ouders en onderwijzers elkander lonttmioeten, zooals op den laatsten ouderavond. Als spreker trad op, daartoe uiitgelnoodigd;, de Heer Klaas de (Vries, van Amsterdam, een zeer bekende autoriteit op ondérwijs- (gjebied. Spx. hield blijkbaar rekening, toet zijn auditorium, want het w'as mleer een gezellige zeer leerzame causierie, dan wel dén iwetenschappelijkte rede. De Heer Mallekot.e, Hoofd der Opjenbiare Schooi!, opende de bij- leienkiomst met een welkomstwoord aan de weinigen, die waren, op gekomen. Het speet hem zeer, maar hij wiilde er niet aan twijfe len of die avond zo.u toch vruchtbaar kumm|en zijn. Hij heette wel kom het Dag. Bestuur der gemeente en daarna ook den 'Spreker, diiie zoo welwillend was geweest gehopt te geven aan de uitnoodi- ging hier een spreekbeurt te vervullen. Daarvoor dankte hij reeds den geachtien inleider, voor wien hij de belangstelling der ver gadering vroeg. 1 De Heer Klaas de Vries dankte voor het vriendelijk inleidend woord van den voorz,, waarop hij onmiddellijk wees op het nut fcn de beteekenis van het houden van ouderavonden, die drie groeh pen tezamen brengt: Ouders, onderwijzers en autoriteiten. D>ie drie Wet elkaar en naasit .elkaar-, dat kan de. vruchtbaarste resuf- itatien leveren. Spr. dacht aan iemand, -toen hij hoorde, dat hier die drie. giroe- pen samenwerkten. En toen, vertelde spreker dat hij was aange zocht aan een Chinees Hpllandsch te leeren. Wij kfender elkander niet, zegt spr., maar toch whs de begroeting recht hartelijk. Wij begrepen elkander direct wa|t betreft het doel waarvoor hij bij mij kwam, waarom ik hem ontving. Het gebarenspel begon: „Gaat fJi zitten" en: „Wij zullen miaar .direct met de les beginnen". JEn toen wij zaten, wees ik op- de tafel en (zei: „Tafel". „Tafel", fciei hij Imïj na m|et -eefnigslzins dikke tpng. Zoo gaat |de les een oogerf- J>lik door. „Op Tafel", „Op. de tafel", „onder tafel' „onder de teafel", Üte Chinees-leerling zei alles met zware dikke tong na. JEn toen Ier enkele maanden les w'as gegeven, hij ook bekend was gteworidlen Wet getallen en hoeveelheden, moest ik hem begrip doen krijgen van wat wij verstaan onder het woordje „keer". Ik vroeg hem dan pok, zlegt spr., „Hoeveel is drie keer vijf?" -De Chinees bedacht zich een -oogenblik en antwoordde op denzelfden toon, waarbij de ij min of meer als a .en jj klonk: „Vijf-honders- ■vjjf-ien-vijf tig", j RVat zouden we, zegt spr., met een jongen gedaan hebben, die Wis ,een dergelijk antwbord had1 gegeven? We haddten hem een draai om z'n ooien gegeven en hadden hem voor dom en misschien pog Weer versleten. Maar die Chinees gaf ons een lesje. Het was nog zoo dom nipt, als wij maar wilden bedenken, dat er heel wat hooddjg wa's voor die Chinees om' die drie cijfe|r« naast elkaar te plaatsen. Zoo blikken wij' evenmin het kind in de ziel, wanneer hec weinig' weet terecht te brengen van de samenstelling, z.ooals wij die begrijpen. En wajineer wij! ons een begrip willen vormten van de beteekemiis der samenstelling der oudercommissie, dan dep te wij ons het getal 555 in, het geval van kkjn ^Chinees, die de drie rijven naast elkaar plaatste. Zoo denken Wij ons ook de samen stelling vap het instituut, de oudercommissie, n.l., die drie naast lelkaar: .ouders, onderwijzers en autoriteiten". Dan wijst spreker op dezen tijd, dien hij een hoogstverantwoor- Idlelijke tijd noemt, een tijd' van worstelen. Maar het is ook een mooie tijd, wanneer wij de verantwoordelijkheid er van maar begrij pen. Over het verleden, het beden .en de toekomst is moeilijk een horoscoop te trekken, maar willen wij ons verlossen uit de strikken van den tegenwoordig en tijd, en dit is ook het geval voor de toe- kSomst, dan tapeten Wij weten, dat onze moraal geen* andere kan zijn, dan de moraal der rechtvaardigheid. Zoo sprak ook Clemen- ceau, die Franscbe staatsman zich uit: „Wij vreezen geen enkele hervorming, als zij maar steunt op het recht". Zoo komt spr. tot het instituut: „Hjet Openhaar Lager Onder wijs" iem bespreekt daarbij de nieuwe onderwijswet, die aan allen gielijkheid gaf. Spr. kan zich niet geheel met de wet vereenigeu. Waar toch, het Was de weg naar het recht, waarbij hij de toe passing terug rindjt bij de openbare school, die spr. de school bij uitnemendheid noemt. Torenhoog, zegt spr., steekt dit onderwijs uit boven elk bijzonder onderwijs. De openbare school is een lieer- lijk instituut, oWdja't volgens spr., niemand het recht heeft zich tie plaatsen tusschen het ge Wei ten en de kinderen. De school luiens- ba'ar maken aan de kerkelijke richting acht spr. zeier verkeerd, f— maar, die er and.ers over denken hebben daartoe het recht en dat mechl zetelt in de nieuwe' onderwijs welt. Siectorisch onder wijs veroordeelt spr., omdat de onverdraagzaamheid reeds in de zielen en harten der 'kinderen wordt gelegd. De Openbare School waar all.e kinderen tezamien komen, kweekt juist aan die christe lijke m maatschappelijke deugden, die voor de samenleving in de toekomst een zegen kumnein zijn. Met voorbeelden, o.a. int Zuid- Bolland, schetst spr. de scheiding adie er plaats grijpt, wanneer toen de kinderen terug houdt met elkander om te gaan. 'Het ont neemt het aankw'eeke/n omtrent het ^begrip van eene maatschap pelijke .samenleving, dde menschenimin en vriendschap ondermijnt en de menschen van elkander wervreemt. Bij gpooten is het Wat anders, maar bij kinderen? vraagt spr. Wij gelooven, zegt spr., dat het onjuist is, scheiding te treffen tusschen die jonge menscbenle- vens. Voor die toekomst vooral, voor het aiamkw'eejken van de ver draagzaamheid. Wij geloov.en, dat het tenslotte Weer alles openbaar lager onderwijs zal worden, wanneer wij maar medewerken. Een Fransch minister heeft gezegdj, dat hij geen bijzonder onderwijs wtenschte, maar wanneer miein het wilde, dan moest men het 'maar zelf betalen. Neen, zegt spr., dan wordt het kind 'opgeofferd Bet ondierwijs moeit voor allen even goed1 verzorgd zijn, uit het oog punt dier rechtvaardigheid. Die kinderen, die het bijzonder on dierwijs zouden ontvangen, mogen niet dei dupe worden. De mo raal moet ook hier zijn die moraal der rechtvaardigheidOok te- gje-nover het bijzonder onderwfjs. Ook tegenover de ouders der schoolgaande kinderen, opdat er meer invloed kan worden uitge oefend. En diie rechtvaardigheid is niet door den anterev. Minister in de wtet gebracht, 1miaiar dit is gebeurd., biji amendement djoor dien Heer Ketelaar. Thans kunnen de ouders, georganiseerd veel voor het onderwijs doen. Zij hebben melde, te werken aan richt'gt- schicNoltaesitandlen, opidat de kinderen zich lichamelijk en geestelijk- ge ed kunnen ontwikkelen. Met elkander samenwerken, ouders en onderwijzers, daartoe samen te werken is verplicht, om het w<erk der ontwikkeling len opvoeding te voltooien. Dat kan verkre gen Worden langs den weg van gemeenschappelijk overleg. Het kinidlertmateriaal is van fijne substantie, van teeuie stof. Fröbel heeft het zoo juist gezegd: Elk kind is een fontein Van krach ten, die wij .een plaats moeten gun|nien. De afstand tusschen ens (en ons kSrnd is grooter dan wij meenen. Me|n moet tijd nemen, met het klimd mede te leve|n. Het kind een plaaits geven, ja, maar open wij het wel goed? Dan. wijst spr. op het tie(kstwoord in Lukas II: „Alles wat Hij (Jezus) zeide, overtejg|d|e Zij, Zijne Moeder, ibij zich zelf en bewaarde 't in Haar hairt". Dat is hiet voorbeeld dat wijt hebben te volglen, dat is de plicht, Idiiic .reikt van den wieg tot aan ons graf. Hebbek wij, die taak wel voldoende in het oog gevat? vraagt spr. Een opvoedkundig samen gaan tusschen onderwijzers ©n ouders is eien gebiedende eisch. {Dat doen de ouderavonden, dat samengaan verheldert het inzicht, t— daardoor zal de openbare school de beste, worden als opvoedend instituut. Wat niet gekend wordt kan ook niet worden gewaar deerd. r De nieuwe onderwijswet is van grootejn invloed op d ©school, hoewel ze wel weer gewijzigd zal worden. Maar niet in vervulling zal kernen het woord eens door Dir. Kuyper gesproken tot zijn geestverwanten„Gij moet niet rusten voordat 3/^ van het aanta; kinderen naar d.e Bijzondere school gaanl" Én niet meer zal 'kunn-n jdjat- hiet woord in vervulling komt4 -eens door Minister Heemskerk 1 kf5U«lkvoui>E CIrtonp, ttitglesproken, dat hij' het oogenblik zou zegenen, wanneer 'er geen openbare school meer zöu bestaan". Vierder wijst spreker op de enorme kosten, die het stichten van Bijzondere scholen voor de gemeentekassen medebrengt, waarna hij de taak van de oudercommissie nader uiteten zet. De ouders gaan niet naar die school, maar de voorzitter kan naar den Burgemeester gaan. Het hangt gnoottendleels af van de welwillendheid van de O verheid. Men Ls niet al te veel verzekerd in dezen, maar men baschouwe zich toch een stukje van die1 „555". Spr. gelooft, dat men hier alle samenwerking zal verkrijgen. Na eene opw'ekking om zich aan te sluiiiten bij de ver-eek'iging „Volksonderwijs", wordt een oogenblik pauze gehouden, waarna gelegenheid wordt gegeven voor het stellen van vragen. Op de vraag van den voorzitter of een der aanwlezige ouders ook een enkele vraag beteft te stellen of inlichtingen weinscht omtrent het een of ander vraagstuk, meldt zich niemand, aan. De geachte inleider komt.-dan met ieenige voorbeelden van er kende opvoedkundigen, in de eterste plaats van Jan Lichthart. Dezle paedagoog was eens ontstemt op ee<n jongen, diie miet zijn ischoenen door bet zand slofte en heel wat stof opjaagde. En bij elke schop (maakte de jongen het geluid: Schst! Schstl „Waarom doe je (dat toch, jongen? vroeg Lichthart. „Maar, meneer, anders kan ik toch niet „spoortje" spelen! Die jongen deed dat niet om' z'n opvoeder te kwellen, imaar anders kon hij dat spelletje niet uitvoeren. Laten -vrij toch trachten die kleine kinderziel te begrijpen 1 Een Engelsche Bisschop heeft eens gezegd: „Die ouders yiet-en 't nooit; de onderwij zers soms: de kinderen altijd. Maar liet hij er 'dieempe.dig pp volgen: „Wij1 zijn er ook nog!" lEn dan lieest de heer Klaas de Vries een Verhaaltje voor, waarin het zoo duidelijk uitkomt, dat ftet beste altijd aan de kinderen wo-'dt gegeven. - Zijn wij dan Werkelijk te dap voor onze kinderen? vraagt spr. Neen, zegt spr., wanneer wij' onze- taak bewust zijn als opcoe-icrs dan mloeten wij erkennen, dat let een zachtheid is, die geen slapheid' kan genoemd worden. Het is onze kracht, idie' bij ben de kracht moei wekken later krachtig te worden. Toch: Een liefdevolle zwakheid is beter dan een liefdeloozie gestrengheid'! 1 jLin dan hooren wij met oratorisch talent voorgedragen een verhaal van een moeder, die weidluwp ge|worden, nadat haar echtgenoot als valsaris gebrandmerkt, het leven niet meer dorst te aanvaar den, in den zoon hetzelfd'e klarakte'r van zijn vadlar ontdekt. Lang worstelde zij daar tegen, maar steeds mleer openbaarde zich voor haar het zwakke karakter van haar jongen, daf voor hem een rampzalige toekomst voorspelde. Eindelijk nam zij het besluit. Zij opende de giaskiaian en wildfe ztelflmloord plegende, ookhaar ''zoon doen Sterven, kever, dan helm' .prijs tie geven aan alle -ellende, tbc zich voor haar geestesoog voor hem zou openbaren. Haar mis daad wend intijds ontdekt en zij kwam voor den rechtetl Roerend in haar antwoorden, schets zij' varder haar leed en hare donkere ver pachtingen. Zij wordt vrijgesproken. De zwaar'beproefde moe der miste dï kracht om te volharden, helt geloof aan het goede was bij haar gestorven. Noodt twijfelen, maar steeds weer opnieuw trachten het goede aan te kwekken, dat is het hoogste streven. Toen bleef het -eetn oogenblik stil in bet schoollokaal, waar zooveel teedere snaren Waren aangeroerd. In de ziel had ook die spieker ons gegrepen. Wij begrepen! Het was een schitterende, ouderavond) waarvoor de voorz. den zeer bekwamen en geachtien spreker dankte. Ook de opgekomemen dankte de voorz., -en hij eindigde met den wensch, dat deze avond zijn vruchten zo.u mogen afwerpen. NOG EENS „WATERLEIDING". (Eindelijk, na vele maanden van voorbereiding, is dan een aan vang gemaakt met het groot-e werk, dat, we kunnen dit zonder ©enige overdrijving zeggen, zoovele gemoederen hieeft in beweging- gebracht. Was reeds bet vasthouden van den Raad onzer gtefmeente aan (haar eenmaal ingenomen standpunt ten opzichte van de waterleiding, teen feit, waarvoor (men, zonder twijfel, in de toekomst dankbaar izal zijn, daarnaast doet het ons zeer veel genoegen, te kunnen .comsta- tie-eren, dat ook van de zijde van het Waterleidingl-bedrijf de zaak energiek is aangepakt. Er zit gang in. Er wordt gewerkt. Zoo zelfs, dat in den tijd van één week de gansche Spoorstraat is gereed ge komen. En -dirt is zeer zeker een heel goede prestatie, in aanmerking genoimen de diverse moeilijkheden, waarmee men bij het aanleggen der budzten te kampen heeft, ien waarvan ieder zich kan overtuigen, d-0|or eens een kijkje ter plaatse te nejm|en. Natuurlijk zal echter gedurende zekeren tijd het verkeer in de Dorpsstraat gestaakt jmoeten Worden. Dat het hierdoor verschillende personen, b.v. den vrachtrijders, nu niet bepaald gemakkelijk woirdt gemaakt, behoeft natuurlijk, geen betoog. Tot dusver heeft men er echter een \middel op gevonden. De vrachtwagens zullen worden gestald bij den beer J. ide Bakker. Opjk is dit het geval met de autobus van -den heer Hpogleboom. Natuurlijk brengt in het algemeen 'iedere stremming] of belemmering van het verkeer mindere of meerdere nadeelen- voor soimimijge personen met zich, maar men bedenke wel, dat het (hier geldt een algemeen belang, vooral waar het betreft verspreiding tegen te gaan van sommige, zeer gevaarlijke besmettelijke ziekten. Men zal dit begrijpen en de waterleiding leeren waardeeren. Omtnent den verinoed-elijken duur der werkzaamheden kunnen we onze lezers het volgende, hetgeen ons van bevoegd ezijde werd verteld, mededaelen. Waarschijnlijk zal men ongeveer zes weken, to aar stellig niet langer dan twe-e maanden nooddg hebben, om de hoofdleiding door bet geheele dorp- te leggen. Bedenken we, dat de Spoorstraat een week' heeft gevorderd, dan zoudien we tot de conclusie kunnen komen, dat vpor het dorp niet meier dan vier we- kea. tw.odjg, zouden zijn- 'Die werkzaamheden kunpien daar echter niet zoo vlot geschied-, hoofdzakelijk van techdiBchen aard, de oorzaak zij-n. Natturliik b'e.- teekent dit niet, dat we reeds over 6 i 8 'weken de kraan kunnen openzetten om de waterkegel vol t-e laten loopen. Naar men ons van de zijid evan het bedrijf verzekerde, zal dat ongeveer over 3 a 4 maanden eerst bet geval zijn. De hoofdhuis heeft een diameter van 3.75 m'.M. Iedere buis van (de hoofdleiding wo'rdt 'eerst Mootgesteld aain e'en druk' van 15 k 20 atmospheer en pas nadiat ze deugdelijk is bevonden, wordt ze aan gebracht. Is eenmaal de hoofdleiding ge'reed, dan wordt er water in toegelaten, dat -echter, omldat de; buizen nog niet geheel schoon Èijn, nog niet drinkbaar is. De 1 riding wordt dus natuurlijk erst de or leidingwater schoon gespoeld. r De 'lending op ,cle Spoorstraat is slechts een gedeelte vaïi een zie-er lange leiding, die zich in Oostelijke richting zal uitstrekken en behalve aan véle dorp,en, ook! aan Hoorn het waiter zal brengen.. ;Wij Weten, dat ier nog m sommige kringen een sterke oppositie bestaat tegen de waterleiding. Daarota' lijkt het ons niet ondienstig,, hog eens de aandacht te vestigen op ons artikel „Aanleg en kós ten", voorkomende in ons nutomer van 25 Maart, tweeldie blad',, en 28 Maart 1.1. Aan de hand van diat artikel kunnen wij niet an ders, -dan den ingezetene' van den Lan-gendiijk geluk wenschen. Voortaan zal -,een droge zolmer ons ten minstegniet meer het water kffnnen onthouden, zooals dit verleden jaar het geval was, maar zooals een z.efcer gedefelte van het publiek schijnt vergeten t| j heb ben. Doch laten w-e er aan toevoegen, dat anderen bet wèl ont hielden. UIT DEN OMTREK. ST. PANCRAS. 1 Ojndier leiding van den beer T. Engel, vporzittier, vergaderde de Vereenigi-ng -tot bevordering van getrouw schoolbezoek ten huize van den heer K Gerritsen. Na opening las de1 heer C. Kloosterboer, de notulen, welkte onveranderd werden goedgekeurd. D;e heer Jb. Kloosterboer Dzn. gaf rekening en verantwoording van zijn beheer. Ontvangen was met 't kassaldo van 1921 f263,66, uitgegeven f252.07, alzoo een voprdeielig saldo groot f 11.58. D|e rekening werd onder dlank voor accuraat beheer goedgekeurd. De heeren G. Booij Jnz. en Jb. Kloosterboer Dbz., aftredend,. Wierdien herkozen als leiden van 't bestuur. Na uitvoerige bespreking ward bepaald, dat d eleerlingen der ri—3 klas naa-r Bergen :en Egmond: en die vajni de 4—6 klas maar Amsterdam of Zandvoort zullen gaan. D:e 8 willekeurige verzuimen, tot nogtoe toegestaan, werden gbschrapt en geen verzuimen meer in rekening gebracht. Met algelm-ocn-e sïeünmen wumd goedgevopidien de aftredende be stuursleden, uitgezonderd voorz., secr. én penmingm, niet direct herkiesbaar te stellen, waarna de vergladering, na gehouden rond vraag, toet damjk voor 'btetoond-e belangstelling, gesloten werd. SINT MAARTEN. Onze vroegere plaatsgenoote, Mej. A. Hagen, slaagde bedien- voor het toelatingsexamen der Rijksnormaallessen te Den Haag.. NIEUWSTIJDINGEN. PROCESSEN-VERBAAL WEGENS OPENB. DRONKENSCHAP. In navolging van het Statistisch B,ureau t,e Uiti-echtfdarin 1920 cijfers publiceerde, omtrent het aantal daar ter stede, wegens open bare dronkenschap opgemaakte processen!-ver baal, heeft h-et Bu reau van Statistiek te Amsterdam, als -bijlage bij heit Maandblad over Februari ©en dergelijke statistiek gevopgd, betrekking hebben de ppi bet jaar 1921. -j f De bewerking der Atosterdampcke statistiek geschiedde naar den leeftijd, bet geslacht en het beroep d[er geverbaliseerden, de dagen tier week waarop ,en die gedeelten der stad waarin de pro cessen verbaal werden opgejtnaakt. v 1 Van dte 2990 opgemaakte processem-verbaal kómen er 28(3 op inaatm der toahnien, 177 op- dien der vrouwen. Het grootste aantal wierd opgietolaakt in de omgeving van h-et Oude- Kerksplein (800) e-n bet Rembrandtplein (423), het kleinst© aantal in bet gedeelte der stad aan dein „dlrooggelegden" overkant van het IJ (u). Naar die Idagen der week werd pp Zpndiag bet grootste aantal processen'-verb,aal opgemaakt, t.w. 567, daarna op Zaterdag 549. Absoluut werd dus op Zondiag de meeste openbare dronkenschap, geconstateerd. In het hij de statistiek gevoegde voorwoord wordt, er evenwel aan herinnerd, dat, waar op Zaterdag' over het alge- (mleen ©en halve dag gewerkt wojrdt, pp dien dag relatief het groote aantal processe-lrivarbaai Werd' opgtetojaaklt. Genekend naar de beroepen werd het grootste aanltal (769/ opgemaakt tfegen arbeiders zonder bepaald beroep. Uit een overzicht, loopiende over 1890—1921, blijkt, dat het aan tal opgemaakte processen-verbaal berekend' op 10,000 der gemid delde bevolking is verminderd en wiel van 85,2 in 1890 'tot 79,0 in 1910 en 43,9 in 1921. Terwijl er na den -oorlog (in 1919 en 1920) een Idieine stijging wlas, is het getal voor 1921 weder lager dan dat voor 1920. FAILLISSEMENTEN IN NEDERLAND. Volgens lm ede doding van heit Handle 1 s inf or mat i e b u rc"a u vpn Van der Graaf Co's Bureaux voor den Handel zijn over de afgeloo- p:e,n week. eindigende 13 April in Nederland uitgesproken 53 fail lissementen itegien 34 faiW-issie(m|enten in dezelfde week van bet vorig© jaar. Van t Januari tpt ,ep met 13 April 1922 767 failldssementiem (tegiepover 563 over hetzelfde tijdperk van het vorige jaar,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1922 | | pagina 2