kali,
No. 52. IMTEItC. TELEmsOtt 52
Donderdag 4 Mei 1902
31e Jaargang
I °l
1 \09
:spel, Noord- en
door onze Ver
ïl en
irwoude.
nd,
Morra Alkmaar
NI Kr WE
LAMIJKER COURAIT
VAN ALLES WAT.
Het Amerikaatische Weekblad „Life" geeft eenige definities
au het begrip „hu we'ijk". Het huwelijk, -zegt de Cynicus, jg
en pleisterplaats halverwege tusschen rpmant'ek en desillusie.
Het huwelijk, zegt die bakvisch, is iets waartoe je engage
ment kan leidien, wanneer je niet op je qui v;ve bent.
Het huwelijk, zegt de huisslopf, is de eepe gestópte kous
ia de andere.
Het huwelijk- zegt die bruid, is. ils j het ;s ge
won zalig-
Het huwelijk, zegt dp pessimist, is -ets waaraan slechts)
veinigen onzier het geluk hebben te ontsnappen - en als
ij eraain ontsnappen, zijn wij ongelukkig.
Het huwelijk, zegt d é-bruigpm, is het doen wennen van
sen engel aan het huiselijk leven.
Het huwelijk, zegt de getrouwde map, is. maar stil,
laar komt mijn vrouw aan.
Eer de vrouwen, ze vlechten en weven hemelsche rozen
foor het agrdsche levten", zegt eep bekiend rij'mpje. Ja, mits
le vrouw waard is geëerd te wppdep. Onze hooggeschatte
lezeressen zijn dit natuurlijk alle waard,, dbch er zijn ook
Touwen, in wier bovenkamer, hoe norlmaal ze ook: overigens
Logen schijnen, het toch niet iteqht pluis ig. Zoo woonde er
jn Saint Cloud, ip Frankrijk, de weduwe van een Ameri-
:aansch fabrikant. Zij noodde op zekeriep dag haar naaste ver-
ranten op een lunch, doch toen de gasten arriveerden konden
Ie geep toegang verkrijgen. Ze wendden zich daarop tot
Jen naastbijzijnden commissaris van poLitipdie bevel gaf
le deur open te breken. In de slaapkamer vond men het lijk
an de fabrikantsw-eduwe en bij haar een velletje papier,, waar-
geschreven stond: „Ik heb ean waarzegster .geraadpleegd
haar voorspellingen zijn tot nu toe steeds uitgekomen,
zeid'e mij dat ik op 60-jiarifeen leeftijd zal sterven. Aangezien
gewelddadigen dood vrees, geef ik de voorkeur aan
Op 'een apdier stukje papier had zij geschreven,, dat
v 'hare bezittingen vermaakte aap een harer zusters, die
ij niet op dp lundh had verzocht, zoodat al de uitgenoqdigde
erwamten waren onterfd. Het zou belachelijk zijn, indien
iet niet zoo droevgi was. t
Wanneer zich in het hpofd van een vrouw iets heeft vast-
re zet, prpbaer (km maar niet het er 'luit te praten, het is
■crgeefsche mjoeite. Een kenschetsend voorbeeld voor deze
pappigheid is thans uit het Amsterdamsche volksleven ver-
Ijwenen. De „Tel." vertelt het een en ander van haar, Ide oude
TOUW uit het Leidsche Bóschje.
I 't Was leen van de velen die men helpen wilde, maar dus
I liet geholpen wilde wezen, Leger des Heijs, Diaconie, Arin-
icstuur, Hulp voor onbehuisden, alle wilden haar onderdak
mengen, maar ze wild|e niet eens onder het dak van baar
igen kinderen wezen. Bedelen wijde zie,, en zwerven: over
lag in het Leidsche B'pschjey 's nachts ip het Vondelpark,
>p het „groene ledikhP't". Ze deed, maar onwetend, dienst
ij verkiezingen; 'een kandidaat - volksenn.er beproefde eens om
__an deze zwerfster de verrotheid vap de maatschappij en de
Mitoereikendheid van armenzorg te demonstreer en. Het o-n-
reluk is toch nergens goed' voor
Euridielijk heeft men haar in een inrichting gekregen. Voor
.oe lang? Denkelijk totdat het zigeunersbloed weer spreekt
>ok zulk bloed kruipt waar *t piet gaan kan. Mogé ze zien
a tijds spiegelen aan het voorbeeld van eeme vroegere land-
Dopster, bekend- onder den naam van Befje - Be-eie, die on-
icings in de omstrfeken vah Amsterdam no^ndzwierf, en einde-
[ijk in een schuurtje bezweek aatn ondervoeding. Eenmaal
tvas ze een bejubelde paardrijdgter, een „ster van Carré,
tn hei publiek betreurde destijds haaf heengaan uit het cir
cus. Nu was er nientapd', die haar heengaiap betreurde -
pf 't moest haar hondje weizen, dat haar in al haar misère
ptieeds trouw was gebleven.
Sic transit Gloriia mundi'; zoo gaat 's werelds roem voorbij
Het bankbiljet, eens de aristocraat van ons geldwezen, ont-
pnapt er zelfs niet aan. Indien ,er al niet allerlei stempels en
reclame-opschrift'en op worden aangebracht wat intusscheh
poor den minister ife verboden dan worden ze wel op andere
ma nier voor reclame-doeleinden gebezigd. Zoo heeft de po-
itei te Amsterdam dezer dagen bij' een winkelier 328 reclame -
biljetten in beslag genpmen, waarvan een der zijden veel over
te'nkomst had met een bankbiljet van f 10. Met aandrang wordt
verzocht door de politie, dieze wijze vap reclame maken »e
btaken en er wordt op gewezen dat men zich 'door dergelijke
reclame een gerechtelijke vervolging op den hals kan halen.
Lijn alzoo onze bankbiljetten niet meer iin tel, met die Van
bommig'e vreiemde landen is het vaak nog veel erger gestefct.
Het komt nu bijvoorbeeld veel goedkooper uit zijn kamer met
Postenfijksche kronen tie behangen dan met het goedkoopste
b ehangselpapier 1 Eien voorbeeld van den val der Oostenrijk-
pche valuta móge hier volgen'.
In 1917 stierf te Wietenen een vader, die elk van zijn bende
Pons 50.000 knopen naliet. De een, die Vlijtig en spaarzaam
'as, ztette het geld op de spaarbank, waar hij nog heden
O.OOC kronen heeft staan,, die hem 3 pet repte j?er jaar opbren
gen. De ander, ieen losbol', die gaarne een glaa|sje arm
pocht voor zijn geheele vaderlijk'erfdeel 50.000 flesschen good-
Aoope wijn. Met zijn vrienden heeft hij deze wijn opgedronken
zoo zou men denken, zijn vaderlijk erfdeel &ehc? ver
brast. Een dezer dagen edht-er verkocht hij de 50.000 tteg-
Flesschen voor het bedrag vain kr. 4.000.000. Zoo gaat he
l'egenwóordljg, in tegenstellikg met den goeden ouden t j
poen de deugd nog beloond en de ondeugd gestraft ws
Thans komt dp spaarzame op de koffie en de brasser Wordt
-nillipnnair! Gekke wereld 1 Geld is wat iedereen wil heb
ben, om te kunnen genieten, 'hop meer hoe liever. Hoe men
er aan komt doet er minder toe. Het begint al bij de jeugd.
Een 12-jarig jongmensch te Utrecht moest en. zou „Jopie Slim
e)n Dikkie Bigmajns" zien dat ih Carré te Amsterdam gespeeld
wordt. Hij 'had geen geld, doch wat nbod. Hij nam (eenvoudig
het geld weg van zijin vader en reisde naar de (hoofdstad. Toen
'hij naa'r Utrecht wilde tequgkeeren, stapte hij echter in een
verkeerden tr,ein en kwam in Haarlem terecht. De politie!
aldaar heeft 'het jog voor een nacht onderdak gegeven en
transporteerde hem den volgenden dag weer naar Utrecht
terug. Zijn vader zal hem lang niet malsch ontvangen beb-
j ben, stellen we ons voor. i
Het geld moet gemakkelijk verjeregen worden en dat kan,
als het gestólen worldt. Want gevonden, zooals ze beweren,
j züllen de drite mannen het wel niet hebben, die dezer klagen
door de politie te Amsterdam werden ingerekend. Een paar
rechercheurs merktën n.l. op dat onze drie Zeedijkers met
gróót «belangstelling naar een kistje stonden te kijken, dat
een van de be eren bij hun nadering haastig onder zijn jas
verbórg. Toen de rechercheurs nader bij. kwamen sloegen
ze aan de haal, dpoh na een ppar schoten in de lucht ga ven
z'e zich over. Het kistje bleek 25 gulden te bevatten en ze
hadden het gevonden, zooal's ze zeiden. De commissaris ge-.
loofde het echter niet erg en heeft nu een oproep laten plaat-
i sen om den eigenaar op te sporen.
j Mien moet tegenwoordig wel op zijn zaken letten, wil men
ze niet kwijtiiakein. En anders branden ze wel af! Een kleer
maker uit Rotterdam zou met Pascben eens een paar dagen
naar buiten gaan en een vriend van hem zou op de zaak en
winkel, passan. Deze vriend' nu kwam op den morgen vap don
eersten Paaschdag al reeds tót de minder aangename ontdek
king dat er ingebroken was. Alles was overhoop gehaald.
En toen hij van zijn uitstapje ter;ugkwam heeft de kleermaker
kuinnen constateenen dat er 52 coupons stof, 4 bontvellen,
4 regenjassen, 5 dfemis(aa|Spns, een smoking en een jaquet met
vest, samen f2000 waard, verdwenen wanen. Bovendien was
er nog f820 in baar geld' meegenomen .Hij is tegen inbraak
verzekerd en krijgt dus de scha wel vergped; doch wie 'zal
dón oudjes uit het W|e|es- en Armhuis te- Dordrecht hun
spaarpenninkskós terug biezforgen? De directeur van -dit ge
I sticht. „vader" heet zoo'n iemand nog wel! heeft be
kiend' f8000 verduisterd te 'hebben, waarvan de helft bestond
I uit spaarpenningen der verpleegden!
j Tot slot een staaltje van koppigheid! Een inwoner van
i Nieuwer-Amstiel kreeg van d en Raad van Arbeid en rente-
kaart toegezond'en. Hij. weigerde deze in ontvangst te nemen
i en zond ze terug, aldus de „Tel.".
In Maart verscheen een ambtenaar van genoemden Raad om
hem de teruggezonden kaart te overhandigen en tevens de
poodlge inlichtingen van 'hem te verkrijgen ter uitvoering
j van de bepalingen der Invaliditeitswet.
I Hij weigerde andermaal. De ambtenaar maakte tegen hem
proces-verbaal op wegens overtreding van art. 313 der Inva-
lid'ï'teitswet.
Toen een agent vlan politie, wien het onderzoek was op
gedragen, zich vervoegd ébjj het koppige heerschap om hem
j te hooren, trad' deze weer op zeer onheuscbe wijze op. De
I agent wilde hem toen larrtsteeren, doch hij verzette zich.
Hij werd daarop geboeid naar 'het politiebureau overgebracht.
Daar aangekomen verstrekte hij de gewensc-hte inlichtingen.
VERGADERINGEN.
- BROEK OP LANGENDIJK.
Dinsdagmiddag trad' voor de .A.R. Kiesver|eeni;ging te 'Broek
op Lan'gendjjk en Omstreken op Zijne Exiellentie de Heer.
Coiajn, de onlangs benoemde leider der A.R. Staatspartij.
Talrijk Wa'ren die ópgekomenen, die alvorens de hoóggewaar-
j deerde spreker optrad, gedurende den wachtenstdjd onder be-
I geleidling van orgeltonen éenige Vaderlanidsche liederen z'on-
I gen.
i De vborzitter der vergadqripg opende deze om half drie
djoor ie laten zingen het 7e vers van Ps. 87 ën het lezen van
Ps. 97 onberijmd, waarna hij voorging in gebed.
Na nog een kort woord van welkom aan Z1. Exell 'stelde
de voorzitter hem in de gelegenheid de schare toie te spreken,
j Spreker begon te zeggen: geachte' vergadering, Broeders
en Zusters, wanneer ik met de naderende stembus voor oogen
de ziel van het Nederlandsche volk moest blootleggen en aan-
i Wijzen wat in het centrum sfaat van hare overleggingen, dan
is het niet te veel' de volgende dijile punfefn tie noemen:
le. de bijna reddelooze toestand van 's lands finadtiën;
2e-. de depressie in het bedrijfsleven;
3e. d|e klaarblijkelijke onmacht daarin verbetering te bren
gen.
Zoovelen staan klaar om op al te eenvoudige wijze de
kwesties te verklaren. Als men in Nederland vraagt wat er
nu de oorzaak van is, dan krijgt men gewoonlijk als antwoord:
„d|e schuld ligt bij Minister Aalberse", misschien "Wel 75
van de 100 die zoo sprekjen, en de anderen zoeken het in de
valuta kwestie.
I Ik wil niet ontkennen dat er wel iets van waar is. Maar
het is wel wat te éénvoudig zulk een wiejiald-catastrojahe als
we heden meemaken, aldus te verklaren.
Déze wijze van dóen is niet ;ets nieuws.
Ik lees in Lucas 12: 54 56 „En Hij zeidie tot de scharen:
wanneer gij een wolk ziet opgaan van het Wésten, terstond
zegt gijlieden: Er komt negejii; en het geschiedt alzoo, en
wanneer gij den Zuidenwind ziet waaien, zoo zegt gij: er zal
hitte zijn; en hef geschiedt, gij geveinsden, het aanschijn der
aar'dle en des hemels weet gij te bepröevtein en hoe beproeft gij
dezen tijd niet?" f I
Ook daar was er een volks-wezen,, dat als er een wind
woei van de Middellandsche Zee,zeggen kon: er ko.mt regen.
En woei hij uit Arabië, er hittje zijn zou.
Zoo zijn er oök hede,n. die wel zien d leibeweging van wind
en wolk, maar die Gods vinger in de historie niet opmerken.
Ik wijs U slechts op één zaak de arbeidersbeweging.
El' zijn zoovelen die zien hoe een kwart eeuw lang ©en macht
naar boven zich werkt als iets van eiken dag. Hoe gedurende
5 jaren 35 miliüoen mannen in dé wereldoorlog ten strijde
trekken en 100 millioen menschen werken aan de werktui-
gen voor vernieling daarbij' benoodigjd en Gods vinger niet
zien. Die wereld/oorlóg heeft vernietigd wat in een eeuw
van noeste vlijt wasopgebouwd. Politiek en maatschappelijk
onderste boven geworpen, wat eeuwen heeft geduurd. Rusland
ligt te zieltogen; Dujtschliand: ligt üer neer geworpen; Oos
tenrijk, het oudste'keizerrijk, ligt uit pen gescheurd; vorsten
die uitblonken door macht;ge glorie zijn onttroond.
Toen einde tachtiger jare de toen nog jonge Duitscha Kei
zer in Amsterdam kwam, heteft deze gezegd: zoolang déze mijn
artm de scepter zwaait zal het Njederlaind en het Huis Van
Oranje beschermen.
"Hoe moet nu deze keizer bescherming zoeken in Neder
land, Aldus ook het gebouw 'valn de economie. Van het uit
einde der aarde naar de centra der Europeesche industrie
wenden de grondstoffen gevoerd om Veder naar het einde dier
aarde bewerkt terug gezonden té wonden.
Men bouwde aan zich zelf. En ook dat systeem waarin ide
- mensch zich zelf God had gemaakt moest falen.
En omdat d 'jeimensch meent het buiten God te' kunnen
- dóen daarin gaan nu uiteen, die het gansche leven willen
opbouwen uit den mensch, en die nekeniing houden roet de
autoriteit van Gods woord.
Vólgens den mensch is alles wat gebeurd is vrucht van
het onverstand, machts waan van eenige menschen» Voor
de Christenen is het de yip'ger Gods,,, omdat de mensch door
voorspoed meende God niet npodig te hebben. Dat verschil
openbaart zich telkens weer.
Toen de gezanten te zaam kwamen te Versailles reeds toen
openbaarde zich dit verschil, dat hij die alles bouwt op ids
mienschelïjke rede niet kan zeggen wat nu moet. Zij vermo
gen die wereld niet één vinger lengte 'vooruit te brengen.
De keur der politieke wereld in Genève bijeen wat heeft
dfic gedaan? Men .heeft èen krjans ^gebracht aan het graf
van Roussean, dén vader dier FrpnSche revolutie. Het graf
van Calvijn is men voorbij gegaan.
)Nu is men i'n Genua ten 3die malie bijeen om een einde tie
maken aan den toestand waarin Europa verkeert. Wat men
daar nu doet is gevel -politiek voeren. Gevels bouwen met
niets er achter. M,en verwacht algemeen iets-, Men moet daar-
Om wel iets dóen. Ook door Genua zijn wij niets nader ge
komen, omdat de staatsliedjen wel Calsar huldigen en niet
I zich buigen voor dien Koniing van beimei en aarde, omdat
ze Hem niet erkennen, en niet willen bidden: „Uw wil ge
schiedde", omdat ze bouwen op de rede van den mensch.
Bouwen op dón mensch, is oorzaak dat ze niet slagen jn
den wederopbouw van Europa, hetwelk leidt tot mislukking
van die proefnemingen van den laatsten tijd daartoe; tot 'mis
lukking om Rusland tie Redden van den honger, waar 10-tallen
millioenen menschen sterven aan den hongersnood.
Wij ziem dit ook in óns eigen land en in eigen partij tegen
dón tijd van de stembus, of bij keuze van de partijbelangen,
dpt men het van de materie hebben rnpet.
'Als er nu maar-één mensch b.v. mijnheer Blraat voor den
landbouw naar het parlement kon gezonden worden, dan zal
de .landbouw uit de erende komen! Di,e dit voorstaan doen
a! even dpm als de Russen, die in Lenin .en Trotsky geloofden.
Zij bewerken juist het tegendleel. Want wat is het gevolg van
vele kleine partijen, dit, dat het .parlement in plaats van ie
steunen óp 2 of 5 grioote port-ijien nu moet steunen op 5 of 6
kleine partijtjes. Wie weet hóe moeilijk het al is met 2 of
3 groote partijen ieen Kiabinet tè formeeran, weet ook dat
het met 5 of 6 kleine pant'jjtjes nog veel meer moeitie zal
kosten. Wat gebeurt dan, dan meent ge iemand te hebben
afgevaardigd, die twee belangen, zal voorstaan en dan blijkt
het, dat hij b'|j u, zonder u ie,n o,yier u regeert. Daarom
behooren zij dié daarin verbetering verwachten zich goed
ai' te vragen wat ze zullen doen. Zij vergissen zich in het
resultaat van betgeen ze verwachten niet, maar uit beginsel.
Zoo niet dian eindigt dit op verwarring en is het bouwen op
menschel-ijk stelsel en menschelijk bedenksel ook sociaal. In
christelijke kringen is dit nooit voldoende naar voren gebracht.
Ik geloof niet in socijaEsa't'iie. In Rusland- iis het een gitoote
mislukking. Laat ;k op een antler punt uw aandacht mogen
vestigen, bet ainti-christelijke in die socialisatie.
In het systeem dier" socialisatie staat -een punt vast, n.l.
„dat van de vorming van nieuw kapitaal d.i. van het na
tionaal verinogen ge-en sprake zal zijn".
Van ons volk kan gelukkig gezegd worden, dat het in
aantal toeneemt.
„Wanneer ons volk in getal toeneemt, het nationaal ver
mógen hetzelfde blijft, dan moet het deel voor ieder klieiner
Wptóen. Een weg om daaraan tie ontkomen is, dat het volks
aantal niet moet stijgen". Wanneer dit eenmaal wortel schiet,
da'n i s de bijl gelégd aan den wóritel der boom, Ihet Christelijk
huisgezin ;s in zijn leven aangetast.
Ge hebt wel eens gehoord van de kunstmatige beperking
van hiet kind|ertal, „Een niet stijgen van nat;onaal vermogen
Of inkomen beeft onvermijdelijk tengevolge dat g-eboo'tqmoet
worden beperkt". Maar dan zijn de christenen ten ©enen
male veroordeeld. Het dniischC tegen hun beginsel in. Er
hóeft dan ook niet vérder over gesproken t eworden. Is
't in beginsel veroordieeld dan houdt alle' bespreking daarover
op. Nog 'e-en ander middel tot genezing van de kranke maat
schappij, wordt aanbevolen door n.l. te bouwen op den mensch.
(Wordt vervolgd).