•EL ?S uut I Standolie alsmed Zinkwit tdde Ver waterver VARIES lanschaffen, Dinsdag 5 Juni 1928, 82e Jaar? r 923. )ER. ratis deau aar, lenhuizeu. pCt. ting. ENNE, Langestri r oortmeije it. dorp. Kerk. r ijzer. aond-Bi*nen. r. t liefst meeri der met het ioorgeee, blijTei te geven uitvoerii tonde Drie TEL. 321 k bij ia RMwiele ^BEVELEND Mo 64. HTKKC. fiurmoipBi NIEUWE® LASiilDIJKER !(HRA\T. DE LANGE DE MORAAZ Alkmaar - Anno 1804. Donderdag te Schagen Hotel „Vredelust." HYPOTHEKEN. NEDERLAND IN 25 JAAR 1898-1923. Strpepkousen vanaf 65 ets. p.paai aa Zwarte Wollen 'S, f 1.75 per paar. Zyden Kousen maf f 1.95 SHOENEN. 1.95 Suède f 3.75, '2.25, Cas'tor f2.50 derkousen. 1.20, gr. 3 f 1.30, 1.55, gr. 6 f 1.65, f 1.90, gr. 9 f 2. ixieuse d de datuu vi. Heeft het bank- ein geldwezen, in den loop dezer kwarteeuw belangrijke veranderingen on dergaan, niet minder is dit het geval met de financiën van den Staat. Om met een enkel cijfer deze veranderingen te illustreeren, kan er pp worden .gewezen, dat het budget, hetwelk in 1911 nog een eindcijfer had van ruim f 207 millipen, in de laatste jaren den afstand, die dit bedrag van het milliard scheidt, reeds beden kelijk dicht is gaan naderen; zelfs maar dat was iin de oorlogsjaren dit heeft overschre den; thans bijna 900 millipen bedraagt. De -veranderingen in de Staatsfinanciën kpmein dan ook in hare gropte beteekenis vooral op de oorlogsjaren neer. Tot op dat ©ogenblik heeft men het als eene eerste taak van opeenvolgen de Ministers van Financiën, 'hpe verschillend hun inzicht ook mocht zijn, beschouwd om het budget sluitend te maken; in en na iden oorlog is dat niet altijd het geval geweest en niet kulnnen zijn; voor 9212 zelfs met een 280 nüllioen: In den loop van den oprlog zijn het vooral (de kosten rechtstreeks aan de hand having onze meutraliteit door het militair ge zag verbonden, eenerzijds, anderzijds die be treffende d edistributie geweest, welke geleid hebben tot groote, boven onze krachten lig gende uitgaven- Evenals voor Indië is voor Nederland menige leening gesloten; onze Staatsschuld vertoont hetzelfde beeld van die van andere, ook in den oprlog neutraal ge bleven landen, en is heel sterk toegenomen, van 1148 millipen in, 1914 tot 2745 m'iUIoen in 1923 met alle blijvende kosten van rente en aflossing, drukkende op ons budget. Daar enboven hebben zoowel iin als na den oorlog sociale zorgen van verschillenden aard, o.a. die vajn woningbouw em werkloosheidsverzeke ring, groote bedragen geëisoht. Een en ander i ser oorzaak van, dat aan een sluitend budget in de jaren na den oorlog niet gedacht kon worden; dat de verkiezingen van 1922 eigenlijk zijn gevoerd onder de leuze der bezuiniging, die gelijkelijk door alle partijen werd aange heven. Over de noodzakelijkheid van bezuini ging is men het algemeen eens, over de wijze Van uitvoering natuurlijk niet. Zulks uit prin- cipieele overwegingen, wanneer bepaalde be langen in het gedrang kpmen; zulks uit inci1- denteele overwegingen, wanneer de. een of andere kleine, betrekkelijk geringe uitgave moet geschapt worden 1 Eene zelfde veranderang, die de Staatsfinan ciën hebben doorgemaakt, hebben ook de ge- meentefinanciën doorgemaakt. Bijna geheel deze kwarteeuw door heeft men in Nederland ihooren klagen over de verhouding van Rijk en Gemeenten, over ihet feit, dat het Rijk steeds meer zorgen, o.a. betreffende onderwijs, op de gemeenten afschoof. En nu zijn wel incidenteel verbeteringen gebracht in; de betreffende wet, die van 1897 dateert, maar de toegezegde prhi- cipieele verbetering, waarvan de tegenwoordi ge Minister De Geer een groot voorstander is, is nog niet tot stand gekomen'. En hoe heb ben de gemeenten zich niet uitgebreid; wij bedoelen niet alleen in zielental; maar in inner lijk leven. Er is veel in het tegenwoordig ge meentelijk leven, dat in niets meer herinnert aan dat van' 1898. In de eerste plaats is de gemeente-exploitatie in het algemeen toegeno men; gas en electrisch bedrijf, tramwezen en ook andere openbare zorgen behooren in vele gemeenten onder het eigen beheer. Hoe heet bovendien het stadsbeeld niet eene geweldige verandering ondergaan 1 Amsterdam was reeds in 1898 eene groote stad, waarin de eenvoudige provinciaal zich den eerslten dag niet reent thuis gevoelde; tot e.ene werkelijke stad naar het wereldsche type heeft het z'ich in deze 25 jaren ontwikkeld. Voor de havens van Amsterdam is gedaan, wat gedaan kon wor den in (nog sterker mate voor Rotterdam, dat tot aan den oorlog aan de splits der continentale havens bleef, met uitzondering dan' van Ham burg. Nieuwe havens zjjjn in deze 25 jaren in Rotterdam aangelegd; Burgemeester Zimmer man heeft in dat opzicht het werk van den voormaligen directeur van gemeentewerken, den heer de Jong'h met kracht voortgezet. Den Haag is tegenover deze beide groote steden meer gebleven hét luxueuse dorp met stads- allures, maar woonstad voor alles. Vele dusge naamde provinciale steden hebben zich krach tig ontwikkeld; wij denken aan Groningen, de hoofdstad van het Noorden, aan Arnhem, aan Nijmegen met zijn mooien aanleg, aan Middel burg, aan Delft, aan Leiden, aan Haarlem 1 In lalle deze gemeenten is van gelijke toeneming der gemeentelijke zorgen sprake geweest, iin het bijzonder natuurlijk tijdeins den oorlog, maar ook daarvoor en daarna! Eene duidelijke merkbare neiging is aamwezljg om kleine buur gemeenten met groote plaatsen te vereenigen. Eene gelijke toeneming van zorgen heeft ge geven het verkeer. Wie in 1898 de noodzake lijkheid van eene regeling van het verkeer in de stad of op den weg zou hebben betoogd, zö ueen weinig zijn geridiculiseerd. Nu niet meer. Dat komt tengevolge van de toeneming van het verkeer met het rijwiel, de mptor, de auto. Vooral de toeneming van het rijwiel ver keer is geweldig geweest; was in 1898.de fiets nog luxe-voorwerp, waarvan velen-, maar lang niet allen gebruik maakten thans is het 't meest noodzakelijke middel valn verkeer en staat Nederland, hoogstens te vergelijken met j Denemarken, aan. den spits van dit verkeer. Onze groote steden bieden er een' beeld van. Met het motor-rijwiel en de auto is het al evenzoo gegaan sedert beide zich perfection - neerden. De ontwikkeling van het verkeer op deze wijze heeft het voordeel gehad, dat ge deelten van Nederland, die vroeger onbereik baar mochten worden geacht, thans druk zijn bezocht; dat 'tschoone, dat Nederland zelf biedt, beter is bekend geworden. Het werk van den A.N.W.B., eerst opgericht als wiel- rijdersbond, later, nadat hij 't renwezen op éige nbeenen liet staan, bond- voor toerisme geworden,.is op dit punt niet genoeg te 'prijzen. Nog steeds staat aan zijn hoofd de heer Edo Bergsma, voorzitter, die leiding en stuwkracht 'beeft gegeven en nog steeds weet te. geven. De A.N.W.Bl. is zijne schepping eni al heeft hij uitnemende medewerking gevonden, het blijft de zijne. Naast hem dient genoemd de heer G. A. Pos, de man die ertoe heeft bijge dragen, dat Nederland de leiding nam in de internationale regeling van het verkeer. De auto is 'hier populair geworden na den groo- ten wedstrijd Parijs-Amsterdam in 1898- Welk een verschil msschen toen ein nu, verschil voor al in doeltreffendheid der constructie. Ook de auto, om van het motor-rijwiel i|n het geheel niet te spreken, is geen luxe-voertuig alleen meer; voor practische doeleinden worden, de motoorvrachtwagens zoo veelvuldig en zoo zwaar toegepast, dat zij eene bedreiging en ruïne zijn voor onze mopiste wegen 1 Hét spoorweg- en het scheepvaartverkeer hebben in deze 25 jaren ook aanmerkelijke uit breiding ondergaan. De snelheid onzer spoor wegen is heel wat grooter geworden, in den «oorlog helaas verminderd en nog niet weer overal op peil gebracht. Verschillende nieuwe lijnen werden aangelegd; wij denken aan de Noordooster Locaal, de Noord-Friesche Lo caal, aan Gouda-Schoopboiven, aan Hellen- doorn-Neede, aan Hattem-Kampen. De elec- triciteit in het spoorweg-verkeer werd totnutoe sléchts op de lijn Rotterdam-Den Haag toe gepast, zulks sedert 1908; de electri'ficatie van de lijn Amsterdam-Rotterdam staat intusschen voor de deur. De fusie der spoorwegmaat - schappijen maakte aan de concurrentie een 1 voorloopig einde, zonder intusschen op spoor weggebied reeds tot die verbeteringen te lei den, die men daarvan gehoopt en verwacht had. Het stoomtramverkeer, dat nu min of meer schijnt te hebben afgedaan en overal wordt vervangen door het electrisch "tramver keer, nam in deze kwarteeuw toe, juist in (stre ken, dl eanders slecht bereikbaar waren of slechts onderling verkeer hadden- Opgekomen in deze 25 jaren is tenslotte geheel het vlieg verkeer; eerst in 1910 waren de proeven, met vliegtuigen tot dusdanige hoogte gekomen, dat dit verkeer min of meer veilig kan worden ge acht. De oorlog, die zooveel kwaad op zijn debet heeft, heeft op zijn credit in elk geval de ontwikkeling van het vliegtuigwezen,, de (geweldige toeneming van, de techniek. De Elta te Amsterdam in 1919 gaf daarvan een staaltje; dg kracht die tengevolge daarvan ten onzent de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij ont wikkelt met haar lijnen naar verschillende lan den tooint ook hier, dat voor Njederla|nd in dit verkeer eene toekomst zit. Misschien zal die toekoomst niet zoo spoedig fcomen als sommi gen wel denken,, maar iin elk geval zal de vol gende kwarteeuw daarvan ongetwijfeld kunnen gewagen. Reeds nu in elk geval heeft men zich gereed gemaakt om voorschriften voor de lucht uit te vaardigen, gelijk men in deze kwarteeuw ook voorschriften van internationalen aard uit vaardigde voor de steeds meer voorkomende tentoonstellingen. Met het luchtvaartverkeer zal men dan gereed staan, hetgeen met het ge wone verkeer niet het geval was. De Motor en Rijwielwet ten onzent toch heeft zich aan dat verkeer moeten aanpassen; de noogzake- lij'ke wijziging daarvan gaat steeds meer in de richting, dat men gevoelt hoezeer het nalaten van regeling van het verkeer, pok1 op den weg buiten een gevaar kan worden. (Hoe sterk het verkeer is, hoe geheel ander beeld onze wegen vertoornen zonder dat ver keer wij hebben het 'ondervonden in den hangen oorlogstijd, toén, benzine ontbrak en auto's en motorrijwielen als weggevaagd sche nen. (Wprd't vervolgd). VAN ALLES EN NOG WAT (Nadruk verboden). Bij een kastelein te Aalsmeer hing dezer dagen een bordje voor de ramen, waarop, .er aanbeveling van zijn zaak, stond te lezen; „Hier brandt de kachel". Deze ondernemende kastelein weet wat de menschen in deze gure Meidagen noodig hebben- Maar het wordt be ter! De kranten zeggen het en die liegen nooit. Wij lazen zelfs reeds een artikel waarin midde len aangegeven werdenAom de voorjaars-lopm- heid te bestrijden. en dan is het nog tijd genoeg tekeer te gaan. Intusschen, al regent het ook dag in dag uit, de tijd schrijdt voort en Juni is alreeds aangevangen, de maand die ons den zomertijd bracht. Méér licht! roept de stede- ing en dan liefst daglicht, geen kunstlicht. Een dokter te Rotterdam dacht er evenzoo over. Hij woonde boven een handel in electri- sche verlichtingsartikelen en deze firma had om haar artikelen wereldkundig te maken een grooote lichtreclame vopr haar gevel doen ma ken ten deele voor de ramen van onzen dok ter, zoodat deze het daglicht op bedenkelijke wijze onderschept zag. Want al was het ook een lichtreclame, overdag brandde ze rnetl Eenige weken geleden richtte hij een gemoe delijk verzoek cot de directie van de electricil- teitsfirma om het bord weg te nemen, doch deze in de meening dat lichtreclame licht ver spreidt, weigerde zulks. Eenige dagen geleden stelde de dokter een ultimatum, doch in weer wil van dezen scherperen vorm bleef het licht branden, 's Avonds te 7 uur richtte de van llicht beroofde dokter een allerlaatste waar schuwing tot zijn benedenbuurman. Toen ook deze niet hielp, ging hij tot vijandelijkheden over. Het dienstmeisje werd naar beneden ge stuurd om argelooze voorbijgangers op een afstand te (houden, daar er gevaar dreigde. Toein de toeschouwers op eerbiedigen afstand waren, kwam de dokter, gewapend met een groote schaar en knipte de draden door, waai - mede het toestel aan het perceel was beves- tgid. Met donderend geraas kwam -de lichtre clame naar-beneden Helaas, het gevaarte viel I niet op de straat, zooals de berekening was, doch het ging dwars door de groote spiegel ruit van dén winkel, die luid rinkelend in gru zelementen viel- Ook vele electrisc'he artikelen sneuvelden in dezen lichtoorlog. De dokter kreeg weer volop daglicht in zijn woning, maar tegelijk een procesverbaal wegens opzettelijke vernieling. Wanneer de menschen mekaar met kunnen vei dragen en hel hard tegen hard gaat, dan gebeuren er soms rare dingen. Te Barneveld -is het verleden week gebéurd dat een paar vrouwen wegens hun bijzonder lastig karakter uit hun pension op straat zijn' gezet. De repu tatie dezer dames is voorts zoodanig dat nie mand ze i'n huis wil hebben. Geld schijnen ze wel te hebben, doch ze ervaren nu dat ze met geld toch niet alles kunnein doen. Enfin, ze moesten toch een onderdak hebben en de po- llitie bood hen dan ook een onderdak in het arrestantenlokaal aan, waarvan gretig gebruik gemaakt werd Het schijnt haar daar bijzonder goed te bevallen ten minste, ze weigeren perti nent dit lokaal weer te verlaten- We vragen ons af of ze nog zpp belust opjhum tegenwoor dige verblijfplaats zullen zijn, wanneer het ar- restahtenlokaal ook eens aain zijn werkelijke bestemming moet beantwoorden, en ze eens gezelschap krijgen van b.v. een paar landloo- persl In B'aitieveld zijn nog meer van die rare snuiters. Zoo gingen er wekenlang een paar vreemdelingen langs de 'huizen welke collec teerden voor de zendmig onder de heidenen. Later is gebleken dat ze zich zelf als heide nen beschouwden en van het geld goede sier maakten. Oplichterij is nog immer een van de gemak- keij'ks'te manieren om aan den kost te komen. Maar ,daar moet men glad voor zijn, anders is hec niets gedaan en loopt men tegen de laïnp, zooals blijkt uit het volgende verhaal. Een reederij t eMaassluis heeft de gewoonte om aan de gezinnen van 't in haar dienst zijnd fen op zee verblijvend personeel voorschot op het salaris te verstrekken. Voor eenigen tijd kwam ten kantore der reederij een meisje van omstreeks tien jaar namens de vrouw van een der leden van het personeel een dergelijk voor schot groot f 140, in ontvangst nemen. Het kind teekende de kwitantie en nam het geld mede. Toen dezer dagen de vrouw zelf om het geld kwam vragen, bleek, dat de reederij de dupe van een oplichting was geworden. Het meisje werd opgespoord en na verhoor bekende zij, dat een tante haar tot deze' daad had aange zet. Tegen de tante is natuurlijk proces-verbaal opgemaakt. I Hoe vrouwe Justitia soms raar recht kan doen is verleden week weer eens duidelijk ge bleken. Een naamlooze vennootschap proce deerde voor de rechtbank te Zutfen tggen een meneer die f15.000 van haar vorderde, welke hij aan de N.V. zou hebben geleend. De 'N.V. weigerde te betalen omdat dat geld niet aan Laat eerst hét voorjaar maar eens lcomen doc^ aa»fT»l,' inmiddels ontslagen,, dt- dan is: het nog tijd genoeg om de loomheid rlaarpn- recteur was geleend, welke directeur daaren boven geen recht had om gelden voor de Mij. op te nemen- De rechtbank' besliste evenwel dat de N.V. wel terdege aansprakelijk was en gelastte dade- llijke uitbetaling van het geld, dat door den advocaat van den geldschieter in ontvangst werd genomen en onder zich gehouden, omdat de vennootschap in dit vonnis natuurlijk niet berustte doch in hooger beroep ging bij het Hof te Arnhem. Dit had een anderen kijk op de zaak en besliste dat de N.V. niets te beta- llen had. Nu zou de vennootschap het. geld van den advocaat of van, diens cliënt kunnen terugvorderen, doch de financieele omstandig heden van dien advocaat waren intusschen zoo danig in de war geraakt dat er van hem geen betaling meer was te verwachten en de cliënt, die niets ontving, schijnt eveneenst niets te bbezitten. Zoodat de N.V., die, na het arrest van het Hof, dus onverplicht betaalde, dit gpld Wel van niemand zal kunnen terugvorderen. De eenige die bij 'het heele proces zij heeft gesponnen is dus de advocaat geweest. Zoodat weer blijkt dat er wel waarheid schuilt in het oude volksgezegde dat wie bij een advocaat terecht komt, bij den duivel te biecht gaat. Het gaat er met onze magistraatspersonen in den laatsten tijd niet op vooruit. Daar heb je nu b.v. het am'bt van gemeenteraadslid. Vroeger was dat een eerebaantje maar tegen woordig komt er ook al hoe langer hoe meer de klad in. Kan het ook anders als Jan Rap en z'n maat, oftewel de vertegenwoordigers van de Rapaille-p^rtij je collega's worden. Te Rotterdam hééft het eerste raadslid van deze partij, Cpremans genaamd, een bekend straat type daar, zij het al dan niet in (dan toch vóór het Raadhuis van zich doen spreken. Met een grooo't bord, waarop in vlammende letter stond geschilderd; „Waakt tegen laster tegen troon en altaar", en waarop verder ter illustratie een'ige prentjes waren aangebracht, trok hij met eenige volgelingen over den Coolsingel. Weldra had z'ich een vrij groote menschenme- nigte verzameld. De politie achtte het toen faiaar raadzaam in te grijpen, daar het hier een ongeoorloofde demonstratie gold. Zonder veel plichtplegingen werd „Zijn Edelachtbare" naar een politiewachtpost gebracht, waar het bord in beslag genomen en tegen het raadslid proces-verbaal wegens ordeverstoring werd op- SC'Moge men het Rotterdamsche Raadslid ook al een rare gast noemen, een hotelhouder te Den HaagDen Haag heeft in den letterlijken zin van het woord een rare gast had. Hij had llogies verleend aan een 26-jarig man, welke sinjeur des avonds „voor de grap" zijn bed in brand scakl Tpen er alarm gemaakt werd,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1923 | | pagina 1