iiiiut üruunwjiui. De SDheiiüiD i. Kuesiettewinierttoi. frame Gommissie uit m uenyen Lin tipere-HeiM. NIEUWE LANQEDIJKER CT Zaterdag 16 Juni 1923. TWEEDE BLAD. Over het algemeen is het reizend publiek best te spreken over onze conducteurs, die rustig hun dienst aoein, ein daarDij meestal be leefd, ja voorkomend, soms zelts uuersc ge moedelijk, naar hun Jtloliandscnen aard, met de reizigers omgaan. Ein gelukkig wint hun zelfrespect het meer en meer op de vroeger nog wel eens vernederende fooienjagerij. Maar vooral onze landgenooten, cue in nuiischlano gereisd hebben, geven vaak onomwonden nun V|Oldoenmg te kennen als zij hier weer voor 't eerst de Nederlanosche conducteurs-uinilorm herkennen, die hun waarborg is voor een vrien delijke behandeling, zonder veel gemasregel En deze waardeering is wederkeerig, zegt de schrijver van de rubriek „Onder de Men- schen" in de N, R. Ct. Het treinpersoneel kan het met het Hollaindsohe publiek goed vinden. Ernstige klachten van algemeenen aard heb ik daarover niet vernomen. En de vaderlijke Cgzame wijze, waarop bijvoorbeeld sommige lere hoofaconducteurs hun vaste klanten be dienen, voor wie zij altijd nog wel een goed plaatsje rooken of nietrooken weten te vinden, of 'die zij, zelfs in een druk bezetten trein, nog wei zóó by elkaar weten te practiseeren, dat zy naar gewoonte hun kaartje kunnen leg gen, de zorgzaamheid, waarmee in den regel moeders met kleine kinderen, oude menschen, onbereisde stoethaspels, gebrekkig ein, woraen voortgeholpen, geeft wel blijk van de goede verstandhouding, onverschillig of dit nu de eer ste klasse dan wel de derde klasse betreft. Maar juist misschien door deze goedmoe digheid van hec personeel, kan het publiek toch nog wel veeleischend wezen. En vooral in het internationale verkeer worden hierdoor aan den tact en het geduid van de conducteurs vaak hooge eischen gesteld. waarbij zij het gezag over den trein natuurlijk moeten handhaven. Den meesten last heeft het personeel, om de kwartjesvinders en de nog wel eens hinder lijk met het bakje rondgaande reizende mu- zianten, en vermomde bedelaars, zooals de ven ters met het portret van den neger-zeeman, met pleisters enz. uit de treinen1 te houden. De klaveraasheeren zijn meeremdeels bij de con ducteurs en althans bij de controleurs wel be kend. Maar toch duiken er bij vlagen weer nieuwe valsche-spelers op, en het is verwon derlijk zoo licht als het publiek voor hun ver leiding bezwijkt. De speelomvei krijgt blijkbaar steeds meer macht over de menscüen, vooral in dezen tyd, nu de zaken overal slecht gaan- Zoodra zy ontdekt wonden, worden hun abon nementskaarten' ingetrokken. En herkent een conducteur zoo'n span, dan waarschuwt hy luid: „er zyn kwartjesvinders in den coupé", waarop het nog al eens voorkomt, dat deze rid ders van de kaart argeloos antwoorden: dan moeten we hier niet zitten" en meteen den trein verlaten. Maar het allerbeste middel om ongewenschte elementen te weren, is, dat de reizigers zelf, zoodra zy ze merken, de con ducteurs waarschuwen. Het voor niets meereizen van landloopers en andere zwervers, die op den trein springen of zich in een goederenwagen verbergen, komt hier zelden of nooit voor. Eens is er een man, die blykbaar dronken boven op een apen wa lgen was gaan liggen slapen, er onder 't rijden afgevallen, wat hem zyn leven gekost heeft. Neen, blinde passagiers in den overdrachtelij - kfen zin worden op ons net haast niet aange troffen. En blinden, behoeftige blinden, voor hen bestaan van ouds zekere voorrechten. Zoo kun nen zij, als zij voor hun beroep, op reis gaan, een kaart krijgen, waarop hun geleider koste loos vervoer wordt toegestaan. En blinde en doofstomme leerlingen van de verschillende in stituten kunnen eens per jaar een vrijkaart naar hun plaats van inwoning ep. terug krijgen voor hun vacantie. Trouwens, groepen kkiüeren op schoolreizen, op weg naar herstellingsoorden enz., betalen maar een kwart van den prijs. Treinroof behoort op ons net ook tot de groote zeldzaamheden, maar er is voor het personeel een premie gesteld op bet ontdekken hiervan. Van het stelen uit goederenwagens is een berucht geval voorgekomen, voorbij ijs- selmonde, waar drie mannen aan hun hand langers doozen met schoenen toewierpen onder het ryden. Zij werden pntdekt. En toen zij ontvluchtten» schoot de rijksveldwacht er een dood, de twee anderen zijn veroordeeld. Maar in den mobilisatietijd vooral, kwam het herhaal delijk voor, dat in de eoupé's riemen werden .afgesneden voor zoolleer, al wat koper was werd afgeschroefd enz. En ook het „moeren van bordjes „niet rooken", dames-coupé en dergelijke, het meenemen van voorwerpen uit de retirades bij wijze vanherinnering, komt steeds minder voor. No-g onlangs stuurde een braaf delinquent in een noordelijke stad, die last had gekregen van zijn geweten, zoo n bprdje terug, dat hij zich een half jaar geleden had toegeeigemd. De meest voorkomende overtredingen zijn het rooken in een niet-rookcoupé, het reizen in een hoogere klas, het te jong aangeven van kinderen voor de leeftijdsgrenzen tot vier jaaj"> om kosteloos, en tot tien jaar om voor halt geld te mogen reizen, en. dan de pogingen om zonder kaartje of met een perronkaartje, dan wel op een verloopen abonnementskaart door 'te glippen. Maar het eergevoel van het perso neel komt er vooral tegen op om' zich door de vaak scherpzinnige listen om kosteloos te rei zen te laten bedotten. De ervaring heeft de telkens nieuwe methodes, die hiervoor gepro beerd worden, nu wel lang en breed bij de controle bekend gemaakt. En de controleurs en de conducteurs worden hiermee geregeld in kennis gesteld, zoodat zij er niet licht meer invliegen. Wanneer bijvoorbeeld iemand, die na aangehouden te zijn zonder kaartje aan de controle, bij het onderzoek tot den chef zegt: Ik weet toevallig welk nummer er op iriijtn kaar tje stond, of ik heb toevallig mijn naam op het kaartje gezet, zoekt u maar na, dan zal u 't vinden, dan wórdt dit kaartje ook gevon den, maar dan weet de controle eveneens, dat dit een afspraakje is geweest met een mederei ziger, aan wien het kaartje met het genoemd nummer of met den naam er op van den be drieger toebehoorde, en dat deze inderdaad géén kaartje had, waarvoor hij de noodige boe te moet betalen. Al is mij uit gesprekken met een aantal treinconducteurs ook gebleken wat al comedies er worden gespeeld, wat al bru tale leugens gebruikt, en niet alleen door op lichters, maar nu en dan ook door „heeren en dames", die zich door de kans op vernede rende ontdekking niet laten weerhouden, om de rol van „mijn-kaartje-verloren" te spelen, of met een kaartje derde, in de tweede of eerste klasse te gaan zitten. Zooals wij reeds vóór eenige weken in. ons verslag van den Proef- en. Schooltuin „Nen- memerland" mededeelden., heeft de bezuini- gimgs-inspeciie den Minister van Binnenland- sche Zaken en Landbouw voorgesteld, om de beide tuinbouwscholen te Hoorn en Alkmaar •te doen samensmelten. Dit voorstel werd ge daan op grond van het gering aantal leerlin gen, dat beide scholen bezoekt. In Hoorn adresseerden de Kamer van Koop handel en een 27-tal gemeentebesturen voor het behoud der school aldaar en in de Dins dag gehouden vergadering van de Kamer van Koophandel te Hoorn deelde de voorzitter me de, dat de Minister aan de Koningin heeft voorgesteld de school te Alkmaar met 1 Sep tember a.s. op te heffen en die voor Hoorn te behouden. Terecht legt men daar verband tusschen deze 'beslissing en de adresbeweging. Naar wy vernemen houdt deze beslissing echter hiermede geen verband. De Minister heeft tot de opheffing van de school te Alkmaar besloten omdat uit een in gesteld onderzoek is gebleken dat de meeste leerlingen, die ia 8 jaren die de school be staat, int plaatsen afkomstig waren, die het noodzakelijk maakten, dat deze leerlingen in Alkmaar in den kost gingen, terwijl de school te Hoorn haar leerlingen meer uit de omgeving trok. De Minister is van meening, dat de van elders komend eleerlingen van de school té Alkmaar gevoegelijk ook in Hoom een kost huis kunneiu zoeken. Voorts had de directeur van de school te Alkmaar, de heer Hazeloop, verzocht van stand plaats te mogen ruilen met een collega die niet met een directoraat van een school belast was. De heer Hazeloop had dit verzoek ge daan omdat hec hem, nu hij ook 'nog belast is met een cursus in de groententeelt voor stu denten te Wageningen, niet meer mogelijk was 't directoraat van de school te blijven waar nemen. Het is mogelijk, dat dit verzoek ook' van in vloed is geweest op de beslissing. Dat Alkmaar door de bezuinigihgswoede deze mooie onderwijsinrichting gaat verliezen, valt te betreuren, al is wel gebleken, dat de tuinders, vooral die aan de Laingedijk, niet heb ben begrepen van welk groot nut deze inrich ting voor de toekomst van de Streek kon zijn. De school beeft men overigens de kans ont houden zich goed te grondvesten. Met October a.s. bestaat de school pas 8 jaar Opgericht in 1915, waren de omstandigheden al bijzonder ongunstig. Door de abnormale om standigheden was het platteland van arbeids krachten beroofd en konden de bouwers, voor al aan den Langendijk, waar veel winterwerk is, al moeilijk hun jongens missen om de school te bezoeken. Na de oorlogsjaren volgde de economische inzinking, waardoor het voor vele ouders finan cieel niet mogelijk was hun kinderen naar de school te zenden. Ondanks dee zmoeilijkheden werd de school in die jaren nog door 72 leerlingen bezocht, alzoo met een gemiddelde van 9 leerlingen per klas, ongeveer een gelijk aantal als dat van de school te Hoorn. Dat er in normale tijden niet aan opheffing van de school gedacht zo uzijn (dit is ook de meening in bevoegde Haagsche kringen), leert de Landbouwschool te Schagen, die nu geves tigd geacht mag worden, doch die in de eer ste 8 jaren slechts door een gemiddelde van 7 leerlingen per klas bezocht werd. Het onderwijs moet bij hef streven naar be zuiniging echter wel mede het eerst het loodje lyden. Dit leerde de verslechtering van het Lager Onderwijs. Dat dit er niet toe zal bijdragen de weer baarheid van ons volk te vergrooten, wordt blijkbaar minder geteld. Het mooie schoolgebouw, dat met de con ciërgewoning slechts f32000 kostte, zal straks na aftrek van de waardevermindering aan de gemeente worden teruggegeven^ Tengevolge van de prijsstijging (dergelijke later gebouwde scholen kostten een f 100000) zal er van waardevermindering wel weinig spra ke zijn. Wij namen het gebouw nog eens zorgvuldig in oogenschouw en kwamen tot de conclusie, dat hel zeer gemakkelijk tot een 6-klassige L. O.-school ingericht kain worden. De gemeente, die staat voor den bouw van twee nieuwe L. O.-scholen, kan er zich dus eene voor weinig geld verzekeren. Hierin zit stellig een financieel voordeeltje, doch dit is de bedoeling niet geweest. Alkmaar verliest een van haar mooie on derwijs-inrichtingen en dit is het wat zeer te betreuren valt. (Alkm. Crt.). In de vergadering van de Prov. Commissie uit de Veilingen in Noord-Holland, zullen de volgende voorstellen worden behandeld. 5. Voorstellen van de Vei lings v e r e enig ingten „De Noordermarktbond" te Noord-Scharwo.u- de, „Langedijker Groenten' Centrale" te Broek op Langendijk en de „Centrale Veiling War- menhuizen en Omstreken" te Warmenhuizen. a. De Provinciale organisatie berame mid delen, zoo noodig met onze landelijke organi satie, die naar hun oordeel zouden kunnen 'leiden tot een betere en meer smakelijke be reiding van onze koolsoorten in het buitenland en wel speciaal in Engeland, hetgeen de af name van het produkt zou kunnen opvoeren ten tot een gezocht artikel zou kunnen maken. - Toelichting: Het komt de drie bovengenoem de Vereenigingen voor, dat het bereiden onzer koolsoorten in het buitenland, en wel speciaal in Engeland, volgens onze smaak nogal te wen- schen overlaat. Zij meenen dat het voor onzen afzet aanbeveling verdient om door middel van kookdemonstraties, tentoonstellingen of ande re geschikte reclame, het afzetgebied voor deze produkten te kunnen verhoogen. Genoemde Vereenigingen stellen zich voor, dat een en ander geldelijke offert'%llen vragen en zijn daarom bereid gevonidemrnaar draag kracht, hierin bij te dragen. Prae-advies: Het Bestuur is wel van oor deel dat in deze zaak iets gedaan moet worden, maar de reeds gehouden correspondentie met den Hollandschen Consulent in Engeland is van dien aard, dat de verwachting hieromtrent niet hoog is. Misschien is er nog wat te be reiken door in de volksbladen te adverteeren. b. Dezelfde .Vereenigingen dragen de Pro vinciale organisatie op, eene betere verpakking en sorteering onzer produkten, welke „Over zee" verzonden worden, tot stand te bren gen, zoo noodig in samenwerking met den handel. Toelichting: Het heeft reeds eerder onze aandacht getrokken uit de verschenen rappor ten welke hierover zyn uitgebracht, alsmede uit de buitenlandsche marktberichten, dat on ze „Qverzeesche" produkten steeds een min deren prijs konden opbrengen als die, welke uit andere landen aan dezelfde markt werden aangevoerd. Het wil ons voorkomen, dat, zoowel de ver pakking als de sorteering (vooral van onze uien) nog niet aan dien eisch voldoet, welke hieraan gesteld mag worden. Zij meenen derhalve, dat, wil men met het buitenlandsch pi-odukt concurreeren, er terde ge ingegrepen dient te worden, om onze pro dukten tot een gevraagd artikel in het bui tenland te maken, hetgeen van grooten invloed op de prijzen en de afname zal zijn. Prae-advies: Met verwijzing naar het besluit over dit onderwerp het vorige jaar reeds ge nomen, deelt het Bestuur mede dat namens de Commissie hiervoor benoemd, rapport zal wor den uitgebracht. 6. Voorstellen van de Vereeniging „De Tuin bouw" te Grootebroek. a. Het Bestuur van de Vereeniging „De Tuinbouw" te Grootebroek, dringt er bij de Provinciale Commissie op aan, om, in samen werking met het Centraal Bureau aan Veilin gen, zooveel mogelijk actie te voeren ter be voegde plaatse, ter verkrijging van verlaagde tarieven voor de verzending van groenten en aardappelen. Toelichting: Ofschoon moet worden erkend dat reeds eenige tegemoetkoming in de vracht tarieven der Ned. Spoorwegen is verkregen, acht de Vereeniging „De Tuinbouw" het drin gend noodig, dat steeds op verlaging van vrachtprijzen wordt aangedrongen, daar dit eene directe hulp voor de Tuinbouwers be- teekent. Prae-advies: Aangezien het Bestuur ook van oordeel is, dat verlaagde vrachttarieven een levensvoorwaarde voor den tuinbouw is, meent ook zij, dat alle mogelijke middelen moeten worden aangegrepen,, om tot verlagen der vrachtprijzen te geraken. b. Kan door de veilingsorgamisatie iets ge daan worden, om de doorvoer in het Ruhr- gebied te bevorderen, hetwelk vooral met het oog o|p |de a.s. campagne van groot gewicht is voor de Tuinders, omdat verlading voor het bezette gebied, indien de treinenloop niet ge regeld is, bijna onmogelijk wordt. Prae-advies: Door het Centraal Bureau wordt hiervoor reeds eene actie gevoerd en het Bestuur acht het zeer gewenscht hiermede door te gaan. sterdam is een werkman, die bezig was met de zoldering te witten, in aanraking gekomen met een draaiende as van De man weid tegen de zoldering gedrukt en was bijna onmiddellijk dood. Het lijk is naar een der gasthuizen overgebracht Langs lijnen van geleidelijkheid. Een bottelier uit de Javastraat te Amsterdam is tot de ontdekking gekomen, dat uit zijn naak in den laats ten tijd geleidelijk een hoeveelheid fles- schen is ontvreemd. Het aantal beloopt circa Oooo. De waarde ervan is ongeveer f 6oo. Zuurstotflesch gesprongen Bij een fabriek aan den Cruquiusweg te Amster dam is een zuurstofflesch uit elkaar gesprongen. Een 22-jarig arbeider werd ernstig aan het gelaat gewond. Hij is naar het O.L.V. Gasthuis vervoerd. -- Men herinnert zich, dat een Zuid Amerikaan dezer dagen te Amsterdam werd aangehouden we gens het rollen van f3000 van iemand, die het Criana Theater aldaar wilde bezoeken. Zijn mede plichtige is thans ook aangeüouden en wel te Rot terdam- Hij bleek van Ciriekscne nationaliteit, noemde zien artist en ontkende natuurlijk iets at .te weten van de zaak, waar üet om gaat. Ook hij *%erd onderzocht, maar ook bij hem was noen het geld, noch de porteleuiile. Beiden zijn in arrest gehouden. NIEUWSTIJDINGEN Doodelijk ongeval. In de boek- en steendrukkerij van de firma Eller- man, Harms en Co. in de Warmoesstraat te Am- Dezer dagen geraakte een Volendammer vis- sther met zijn Dotter in de netten van een Urker vissciier. De Volendammer wilde aanstonds de aan gerichte schade vergoeden, docii de Urker ging nierniede met accoord. Hij was zoo woedend, dat hij met volle zeüen op de Volendammer botter af stevende. De scbade Dij de niet te vermijden aan varing was echter gelukkig niet groot. Met een bijl gewapend sprong de Urker woes teling aan boord van den Volendammer, die een goea heenkomen zocht in de roet. Door het tegen eikaar schokken van de botters vloog de helmstok van het roer van het Volendammer vaartuig. De Urker kalmeerde nu wat en sprong weer op eigen vaartuig terug. De politie stelt een onderzoek in. (JLei.) Opgravingen. Te Havelterberg is in een der aan den voet van den Bisschopsoerg gelegen bosschen van mr. Linthorst Homan, door een Doschwachter bij graaf werk een bionzen voorwerp van, 4 a 5 d.m. lengte eindigende in een punt, vrij iraai bewerkt en in zijn geneel den vorm van een beeld vertoonende, gevonuen. Waarschijnlijk is het een wapen uit den icomeinschen tijd. Enkele dagen tevoren werden op ongeveer dezelide plaats uit den grond opgedolven een paar urnen, gevuld met houtskool en overblijf selen van verbrande beenderen. Het bosch grenst aan den Ruiterweg, de voor ogneveer 2000 aangelegde heirbaan der Romeinen. In Deslag genomen. De commissaris van pouue te Deventer heeft Woensdagavond de Simplexmachine van de N. V. xUemeeuschappelijk Bezit, welke dien avond in de grqote ScnouwDurgzaal zou trekken, in beslag ge nomen. Door de tram gedood. Te Ilpendam is een 5,-jarig zoontje van de wed. Worp onder de JNoordnoilanuscbe 'iram geraakt en gedood. Te water geraakt. Op onverklaarbare wijze geraakte een man in het water aan de Badhuiskade, tegenover de Havenka de-te Scbeveningen. Een agent van politie en een burger togen on-i middellijk met een dreg aan het werk en het ge lukte hun de haak in de kleeren van den dranite- hng te slaan. Inmiddels was een andere burger geideed te water gesprongen. Nadat de drenkeling op het droge was georaent, bleek het een onbe kend persoon te zijn van 40- a 45-jarigen leettijd met een geneel valsch geoit. Hij nad een diepe wonde aan het hooid, vermoedelijk van den val van den dijk bekomen. Ongeveer 20 minuten heelt men gettaent de levensgeesten weder op te wek ken, maar zonder resultaat. Oneerlijke oediende. Te Amsterdam is aangehouden een kantoorlooper die in September van het vorige jaar met 13000 die hij t or zijn patroon, een Kotterdamsche ex- peaiteursfiima moest innen, was gevlucht. De on eerlijke bediende, die geen cent meer over had, is oveigebracht naar Rotterdam. üeelectrocuteerd. Tien de 18-jarige electriuen A. L. Markus in een scheepsbouwloots van de Kott. Droogdok Mij. bezig was een schakelbord te monteeren, waarop, 550 volt stond, zag een andere electricien plotseling uen juugen met een gil in elkaar zakken en over het schakelbord vallen. Dr. Veenenbos werd ge haald, doch kon niet anders dan den dood consta- tecren. De ongelukkige had waarschijnlijk onvoor zichtig rnet de hand een metalen onderdeel van het bord aangeraakt. Gewetensgeld. Ten behoeve van 's Rijks schatkist is o.m. ont vangen: bij den inspecteur der directe belastingen te Haarlem, ie afd., f3868.80, wegens te weinig betaalde bedrijfsbelasting. Bij den ontvanger der directe belastingen enz. te Edam, f 1049,01 wegens te weinig betaalde inkomstenbelasting en verdedi- gingsbelasting II over 19x8'19 tot en met 1920 —'21. Bij den inspecteur der directe belastingen enz. te Hilversum onder letters D. v. V. 12500 wegens te weinig betaalde inkomstenbelasting over 1919—'20. („St-Crt."} Concurrentie. Dat de Spoorwegen d econcurrentie der autobus sen ondervinden, is laatst al gebleken toen de di rectie der Nederlandsche Spoorwegen het verkoo pen van den autobusgids in den stationsboekhandel verbood. Dat de concurrentie grooter is dan men schijn- baai zou denken, blijkt wel hieruit, dat, naar „Het Centrum" vernam, op een station nabij Utrecht voor het traject van die plaats naar Utrecht in de afgeloopen maand verscheidene honderden re tours minder verkocht werden dan in den tijd, toen de autobussen geen dienst deden. Te Rynsburg is gistermorgen een 20 M. hoopge fabrieksschoorsteen, van de conserven- fabriek van de gebrs. v. d. Vyver, omgevallen en in zijn volle lengte pp het dak van het ketelhuis terecht gekomen. Het dak stortte ge heel in. Persoonlijke ongelukken hadden ei; niet by plaats,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1923 | | pagina 3