I De Kanaiisane aan mesi-friesianflS aan de grenzen. n. Die 'hoofdvaarwegen zijn nóg niet meer idan slootjes. Doorgaand verkeer te water, al was ihet dan slechts met klein escheepjes, bezit West-Fries land heeleinaal niet. Langs den langen kronke lenden Zuiderzeedijk, tusschen Edam en Van Ewjjcksluis vindt men geen enkelen toegang naar binnen. Wel liggen in of aan dien dijk de havens van Hoorn, Broekerhaven, Enkhui zen, Medemblik en Ko thorn, maar aansluiting met het binnenland geven die havens niet. Neen, waterwegen, capabel voor en aanpas sende bij het algemeen doorgaand scheepvaart verkeer, 'bezit West-Friesland niet. Vraag een cosmopolitisch aangelegd schip per, een zoetwaterrot, die geen ander aardrijks kundig onderwijs heeft genoten dan dat van zijn vaarpractijk, maar ddarin dan ook grondig is onderlegd vraag hem waar Garnwerd, Bareveld, Vroomshoop, Smilde, Bridaard, Irn- sum, Akersloot, Lisse, Geestbrug, Poortugaal, jAxel, de Heen, Ter heiden, Drimmelen, Opij nen, Heteren, Zalk, Beekbergen, Uitermeer ligt zonder bedenken zal hij juist antwoor den. Maar vraag hem naar Dirkshorn, naar 'Sy'be- karspel, naar Binnenwyzend, dan staat hij totaal verbluft. Deze dorpen, niet kleiner, niet minder beteeken end dan vorengenoemde, lig gen in een voor hem onbekend deel der aarde West-Friesland ja, hij heeft daarvan wel eeeens hooren gewagen, 'tmoet in Noord-Hol land liggen. Maar van Noord-Holland kent de schipper, behalve de kustplaatsen, niet anders dan de Zaan, het Nooxdhollandsch kanaal en de daaraangelegen steden en dorpen. Naar die plaatsen ,naar Alkmaar bijv., brengt hij' zijn lading, daar laadt hij bieten. Die lading wordt dan weg- of aangebracht met kleine schuitjes. Naar en van het achterland. Wat dat achterland is, hoe het er uit ziet, van hoeveel beteekenis dat achterland voor hem zijn kan en van hoeveel beteekenis hij, de scnipper, daarvoor wezen kon, hij weet het niet. Want dat achterland is voor zijn schip als afgesloten. Van hoeveel beteekenis dat achterland voor hem zijn kon... West-Friesland telt met de thans voor schepen 'bereikbare plaatsen mee, meer dan 125000 inwoners. Dergelijk zielental in een wel varende streek heeft heel wat goederen te ont vangen en te verzenden.. Van hoeveel beteekenis de schipper voor dat door dezen genoemd wordende achterland we zen kon, dat gevoelde en besefte sinds jaren lang de West-Friesche Kanaal vereeniging. Bedoelde vereeniging werd i|n 1890 opgericht pp grond van de volgende overwegingen: Wij, West-Friezen, zijn een nijver volk; wij wonen op een bodem, die onzen (arbeid loonen kan, zooals bijna nergens anders, die bodem brengt de beste en duurste producten op. Het bezwaar voor ons is evenwel, (dat wij piet op snelle en goedkoope wijze idie pro ducten kunnen verzenden naar de markt- en afnameplaatsen. Want, wij hebben geen goede waterwegen, wij missen den schipper. Dat gemis remt ook nog in ander opzicht onze welvaart, onze expansie. Wij hebben inoo- dig, noodig van builen af, brandstoffen, kunst mest, bouwmaterialen, verhardingsmateriaal voor onze wegen, en nog veel meer. Het vervoer van die goederen, die wij noodig hebben, zoowel als van datgene, dat wij maken en oogsten, kost ons, tengevolge van onze on voldoende waterwegjes te veel geld. Wij zijn te duur van onderhoud en van verzending. Wij hebben wel is waar van meerdere plaat sen onze schippers en zij bedienen ons zoo coulant mogelijk. Maar zij, die schippers, kun nen ons, bij al die activiteit, niet bedienen zoo goedkoop als dit wel zo umoeten zijn. Omdat z ijdoor de luttele capaciteit der vaarwegjes slechts met kleine scheepjes kunnen varen en diensvolgens hooge vrachten moeten eischen Daardoor zijn wij dikwijls genoodzaakt met den spoorweg onze goederen te verzenden en te ontvangen. Spoorwegvervoer, wij zien het aan de Zaanstreek en zoo menig ander deel van ons land, dat zoowel rail- als waterverbinding heeft ,is mede veel te duur. Te meer omdat het vervoer van en naar de plaats waar wij de goederen moeten hebben of gemadkt hebben, naar den waggon, zooveel geld kost. Daardoor zijn wij, landbewoners van West- ÏFriesland, te duur uit en gaat tevens veel ver voer voor onze schippers verloren. Wü moeten dus hebben: goede waterwegen. En wjj zullen met vereende krachten, als West- Friesche Kanaalvereeniging, dergelijke water wegen trachten te verkrijgen. De 'heer G'. Nypels, de bekende reis-corres pondent van het „Hdbl." schrijft in zijn blad, dat hij klachten van Nederlapders heeft ge hoord over eenonvriendelijke houding van Duitsdhe burgers tegenover „Auslander". De heer Nijpels, wiens oordeel in dezen toch zeer zeker waarde heeft, verklaart nooit last van een minder wellevende behandeling te hebben Ondervonden. Wel is hem echter opgevallen de minder vriendelijke manier waarop reizigers uit Duitschland door grens- en stationsambtena- i.rren te Bentheim-Oldenzaal worden 'behandeld. ,',Dat begint al te Bentheim. Dus eigenlijk nog in Duitschland, maar waar men reeds met [Nederlandsche stationsbeambten te doen krijgt', pmdiat de spoorlijn naar Nederlajnd daar reeds in TTederlandsche handen is. De Duilsc'he douane-beambten van Bentheim eens de sdhrik van alle reizigers zijn t'hans zéér ten goede veranderd. Ze zijn ook volgens het oordeel van de andere reizigers, die ik sprak1, uiterst meegaand en beleefd ge worden, en voor je het zelf weet is bagage en pas gecontroleerd en sta je voor het loket, waa rhet spoorkaartje naar Holland, volgens aankondiging in drie talen, in Nederlandsche munt te voldoen is. Elk reiziger heeft natuur lijk wat Hollandsch gel'd bij] z'ich en tegen' dezen eisch zou dus geen einkel bezwaar rijn, als de man aan het loket niet „afgepast geld" eischte. Wie kbmt er uit Duitschland, of via Duitsch land uit nog verdere landen, met dubbeltjes en kwartjes in zijn zak? Van al de menschen, die Woensdag 1 Augustus- met mij: voor dat loket stonden, blijkbaar niemand. De een kwam met een 'bankbiljet va]n tien dulden, de ander met "zilverbons, maar niemand had de geëischte dubbeltjes en kwartjes. Maar zonder afgepast geld geen kaartjes. Ik vroeg bijv. mij|n drie kaartjes naar Olden- fcaal en legde een bankje van tien gulden neer. Eén gulden vijftien cents? Met afgepast geld betalen, anders kan ik u de biljetten niet geven. Dan zal ik u honderdduizend mark ge ven? (Toen nog te Berlijn ca. 20 cents). Spottend antwoordt de „vijand" achter het loket, „dat je in Holland al zeshonderdduizend mark voor één gulden kunt krijigen," waarop ik dan gelaten tweehonderdduizend mark' voor die 15 cents bied. Neen, mijnheer. Ik neem' alfeen Hol landsch geld. Als u die vijftien cemts niet heeft, moet u maar ergens zien te Wisselen. Weg gaan mijn drie kaartjes en de „vijand" 'kijkt al naar het volgend slachtoffer, die ook geen kleingeld blijkt te 'hebben- Ik heb dien man toep, rajzemd, dat ik zoo onverwacht mijn trein ging missen, mijp visite kaartje door het loket toegeworpen en hem gezegd, dat ik het geval in mijh krant zou vertellen... waarop al spoedig twee handen vol dubbeltjes en kwartjes in het wisselbakje gestort werden en ik mijn kaartjes ineens weer wel kon krijgen. 'Oldenzaal. Tweede bedrijf van de „hartelijk eontvangst in het vaderlnad." Het „recht", is waarschijnlijk ook hier weer geheel aan de zijde der beschuldigden, want in elke spoorwegafdeeling ligt een papier waarop o.a in drie talen te lezen staat, dat men óf in de wa gons moet blijven, óf door de visitatiezaal moet gaan, daar men niet op het perron mag staan Zoo is het in vrijwel alle landen. Maar daar heeft men haast overal gemoedelijke menschen, en geen principieele vijanden van het publiek, met de hand having van dezen regel belast. Menschen, die een beroepssmokkelaar van een bona-fide reiziger on derscheiden kunnen, en die daarom steeds het verzenden van een telegram, het vragen van een inlichting of het koopen van een courant op da" perron oogluikend toestaan. In Oldenzaal zette men blijkbaar ambtenaren zoo hard als een guillotinemes en ook even vrien delijk van uiterlijk. Nadat in mijn coupé pas en bagage gevisiteerd waren, moest ik zien te weten te komfen, hoe ik van Oldenzaal in Maastricht kon komen. Dat had ik in Duitschland nergens kunnen vinden en mijn Duitschen slaapwagenconducteur wist het ook niet Het is immers ook minstens even ingewikkeld als Amsterdam- Wladiwostock... en haast even duur. Ik ga dus naar een spoorwegman op het per ron. Juist wil deze het heel voorkomend voor me nakijken, of het eerste guillotinemes vliegt op me af en beveelt: óf in den wagen blijven, óf door de visitatiezaal. Ja, maar ik moet naar Maastricht en ik weet niet of ik in dezen trein blijven kan of niet... Niets mee te maken. In den wagen blijven,, of door da visitatiezaal.... Ik ga naar guillotinemes nummer twee, die voor den ingang van de visitatiezaal staat. Leg het ge val uit. Viouw, kind en veel bagage zijn nog in slaapwagen, passen en bagage zijn reeds lang ge visiteerd In den wagen, of door de visitatiezaal; nie mand mag op het perron blijven De eenige concessie, die ik eindelijk krijgen kan is dat ik mijn vrouw, kind en veel bagage mag gaan halen. Maar door den trein heen, niet over het perron. Eerst toen ik met de familie door de visitatie zaal gegaan was, mocht ik inlichtingen inwinnen mijn verdere reis. Ik heb in jaren, zoo eindigt de heer N'. zijn artikel, nergens zelfs niet in Servië zulk een noo- deloos onvriendelijke ontvangst meegemaakt, als dit keer in het vaderland. Alleen wie uit het Oos ten over onze grens komen met overgebleven ver langens naar het vroegere Pruisen, kunnen hun hart even ophalen. Veel grooter zal echter wel het aantal zijn dergenen, die daar hier met weer- zin nog eens aan herinnerd worden. geïnde Graefzin-brapder hing, waaraan het trek glaasje ontbrak. De brander had gedurende den noodlottigem nacht laag gebrand en dienst gedaan als naohtlicht. Indachtig aan het uitgebreide rapport van den heer Van der Si een m 1916 aan den to.en- maiigtn directeur Blom der Haartemsche gas fabriek uitgebracht, werd in het begin speci aal gezocht in de richting van ingeslagen vlam- 'raen. Deze zyn te beschouwen als ver Branding van lucht in gas waar by een minderwaardig gas ontwijkt, gelijkende in samenstelling op biauwwatergas en dat al of niet secundair ver brandt. Ontwijkt het nnverbrand, dan is dit zeer gevaariyk. Het bleek evenwel, dat bij de verklaring van het ongeval het al of niet inslaan buiten beschouwing kan blijven. Draait men namelijk een Graetzm-brander zoo klein, dat de vlam loslaat van het kousje en het gas lichtend ver brandt zeer naby den brandermond, aan is de werking van de douche natuurlijn geheel ge- wyzigu. Deze zuigt niet mee rpi image lucht aan, maar integendeel, door de iuchtgaatjes ontwijkt onverbrand lichtgas, hetgeen zicht baar is te maken door aan te steken. In ons gevaj pu is door de luchtgaatjes. een hoeveelheid gas ontweken, die per uur geme ten is als 25 a 27 L., terwijl het verbruik der laaggestelde vlam circa 37 a 38 L. bedroeg (bij een normaal verbruik valn den brander van circa 150 L. per uur). Van hal fell tot half nege)n is alzoo ontwe ken 10 maal 26 L. is 260 h. waaraan 16.6 pet. «CO alzoo 43.2 L. kooloxyd., Hej ^O-gehalte bedroeg dan, in verband piet de grootte van de kamer 0-182 pet. Vol gens Lewin: Die Kholeinoxyd-verggtung (Ber lin Springer 1920) kunnen bij 0.1 pet. ziekte- Schynseien optreden, terwyjl u.2 pet. doodelijk Waar de oudere hersteld zyp, is 'het waar- sclhynlyjk, dat deze laatste gneps net bereikt was. Conclusie. Zonder ruime luchtverversching brande men geen gaslamp in een slaapvertrek. Men lette speciaal op ingeslagen branders. Hierbij kan namelijk 'een deel van- ihet gas onverbrand ontwijken. Hangende gaslichten moeten steeds op volle kracht branden. Ze zijn geheel ongeschikt om met geknepen kraan en lage vlam voor ver lichting te dienen. Het is zeer gevaarlijk ze op die wijze te benutten, als schemerlicht oi nacht licht. vloer een ideale gelegenheid biedt voor my, step of rag. In ieder geval bewyst dit plan, idat de we directie weet mee te gaan met haar tiki de autoriteiten nu maar geen roet m het i souper werpen. ail' -Vliegongeval. Aan den Rysdyk onuer ae gemeente fn by Rotterdam heeft 'een vlieg-ongeval D1a gevonden, aat echter betrekkeiyx go-ed ,s geloop en. De vliegenier Carley was met klein toestel (particulier eigendom vain T carley-labriek te Euenj een proetvlucht maken boven het vliegveld aan de Yvaain*v 1 erugkeerend weigerue de motor ptotseiJ carley trachtte een nooalapaing te aou, net zyn toestel dalen. In de onmictüeltyke byheia van het vliegveld by de trambaan wel raakte de staart in de teletoonarau I bo: kool ie 4-3°- 341 i 1 aardappe meesters 340-4-9 heimers 1.40. Kle -Ó4-— NIEUWSTIJDINGEN De gas verstikking te Utrecht. In den nacht van 22 op 23 Juni heeft zich te Utrecht een geval van gasvergiftiging voor gedaan. Twee kinderen zyn overleden, de va der en moeder waren* bewusteloos, maar kon den gered. 1 De directie der Gasfabrieken te Utrecht heeft een onderzoek ingesteld, naidat bij de (sectie op de kinderlijkjes de aanwezegheid van koolmonoxyde was geconstateerd. Van de resultaten van het onderzoek maakt *de heer J. Buys melding in „Het Gas" en zijn mededeelingen zijn van zooveel belang, dat zij ter voorkoming van andere ongevallen onder de algemeene aandacht behooren te worden gebracht. Allereerst bleek, dat de leiding geheel in 01de was, terwijl ia de slaapkamer leen han- De Indische (Vliegdieust. De „Loc." meldt, dat bezwarende feiten ge bleken zijn jn verband met de werkzaamheden van een met den toto-technischen dienst be lasten officier van de luchtvaart -afdeeliing van het Indische leger. Door genoemd officier wor den op bestelling kieken van ondernemingen geleverd. Hiertoe wordt per vliegtuig naar zoo teen onderneming gevlogen uit de lucht wordt een aantal foto's gemaakt en deze worden goed afgewerkt, aan de onderjneming gele vier d. De vergoeding daarvoor wordt aan bedoeld offi- fcier betaald en bedraagt meestal rond hon derd gulden. Aangezien echter de tochten soms veertig tot zestig kilometer ver van Soeka Miskin, het leger-vliegterrein, naar on dernemingen per gouvernementsvliegtuig wor- dtan gemaakt, aangezien de foto's worden ver- vaardigd met de zeer kostbare luohtfototoe- stellen van het gouvernement en de afwerking ten overvloede plaats vindt in het atelier van de foto-aflevering der luchtvaart kan het pau- welyks de bedoeling zijp, dat door genoemd officier aan partjeuiieren wordt geleverd voor vrij hooge bedragen die in geen en'kel opzicht aan het gouvernement maar aan bedoeld offi cier privé ten goede komen. Die bovendien voor eenige tientallen guldens albums in den handel brengt, bevattend uit de, lucht genomen foto's van Java's vulkanen, eveneens genomen tydens vliegtochten met legervliegtuigen en met de fototoestellen van den vliegdienst. Het kan nauwelijks de bedoeling zijp dat de dure doch nuttige foto-technische installatie van de Indi sche luchtmacht op deze wijze voor privé-doel- einden wordt gebruikt en evenmin wordt deze wijze van „bijverdienste" als de juiste oplos sing beschouwd van het vraagstuk hoe de lucht macht ook in vredestijd productief te mak-en ware. Men ziet de oude 'handelsgeest onzer voorvaderen is nog niet verdwenen. Dansen in dein (schouwburg. Niaar de directie van den Grooten Schouw burg te Rotterdam aan de „Tel." (mededeelde, ligt het in het vooimemep van Ihet bestuur bij den burgemeester verlof aan te vragen om op Zaterdagavond of bij andere buitengewone ge legenheden in den foyer van den schouwburg na afloop der voorstellingep te mogen laten dansen. Het bestuur iheeft deze kwestie nauwkeurig overwogen en meept, dat het bezoeken van den schouwburg aan aantrekkelijkheid zal winnen, indien er na afloop gelegenheid bestaat om te soupeeren en te dansen. Men wil dan vergun ning vragen om tot twee uur (muz'iek te mogen maken. Juist na afloop der operavoorstellingen de Nationale Opera heeft beslag gelegd op de Zaterdagavonden is er een publiek dat anders elders gelegenheid zoekt om te soupee ren. Ook bij de Mengelbergconcerten in den Grooten Schouwburg, die meestal vroeg aan vangen, ziet men de bezoekers vlug naar de restaurants trekken. Het zal bijzonder aan trekkelijk zijh om in den sierlijken 'foyer van den Grooten Schouwburg pa afloop de tafels gedekt te vinden, terwjjjl de prachtige parket - ward, waaroopr het vliegtuig met aen op aen gronü sloeg. Het werd niet poema,! waaraig beschaaigü. Cariey echter t»ckWa rnwenuige kneuzingen en moest -naar het vito vela vervoera woraen. Vanaaar is hy met auto van aen Geneeskuxiuigcn Dienst naar ziekenhuis aan aen Looispigei overgebracht .eyn toescana is reaeiylk wel. net toestel wtr(| later op eigen wielen naar üe hangar gereis Ten huize van ae alleenwonende y5.; wed. K. te heverwyk viel een brapaepde J troleumlamp om- ae vrouw geraakte uaarbj m brand. De buren biuschten hen brama e het huis en rukten de vrouw (de brapaean kieeren van het lyf. lntusschen had zy zuli. hevige brandwonuen aan een der armen kregen, aat geneeskundige hulp moest aen ingeroepen. fc«n padvinders-huldiging. Op 17 Augustus e.k. vindt de huldiging ,v de Koningin uoor de Nederlandsche j^advin ders plaats op de heide bij Assel. De 1^. ningin heelt toegezegd daarbij persoonlijk te genwoordig te zyn. Behalve troepen uit alle gedeelten van het land zullen daaraan ook deelnemen een Zwii- sersche troep en een Engeische troep, die thans hier in het land vertoeven. De dagindeeiing is als volgt: vap 12 .u af aankomst der troepen en opstelling. Ca. uur aankomst van de Koningin. Een meisje verbrand. Donderdagavond ontstond brand in perceel Neuweg 2b8 te Hilversum, bewoond door piej. Jansen en haar vierjarig dochtertje. De moe der, die even een boodschap in de buurt deed en even haar kind alleen had achtergelaten h bed op de bovenverdieping, zag plotseling vlammen uitslaan op dit deel van hef huisje. Zij dacht direct aan haar kind, en (met behulp van buren werd haast het onmogelijke be proefd om door den vuurgloed heen te breken en het meisje te redden. De jbrand was echter plotseling zóó in hevigheid toegehomen, dat de pogingen moesten worden opgegeven. Toen de brandweer, die spoedig aanwezig was, hel vuur gebluscht en den brand tot Ide bovenver dieping beperkt 'had, werd het geheel ver koolde lykje gevonden. Oorzaak van dit droe vige ongeluk is vermoedelijk het spelen met lucifers door de ongelukkige kleine. Door den trein gedood. Donderdagmorgen ongeveer twaalf uur is te 'Buinen een 4-jarig meisje door -den personen trein van Coevorden naar Stadskanaal gegre pen en gedood. Achter haar kruiwage-ntje kwam het meisje, onbewust van het dreigende gevaar, de spoorlijn op,, toen de trein naderde Hoewel de machinist nog uit alle macht rem de, mocht zulks niet baten. Motor-ongeluk. - Donderdagmiddag heeft te Stadskanaal een ernstig motorongeluk plaats gehad. Een 19- jarige bediende van een auto-handelaar aldaar reed met groote snelheid in de Gass-eltemije- veensche mond. Plotseling vloog de jongeman met geweld tegen den straatweg. Hevig bloe dend uit hoofdwondep, mond en neus bleef hij met een verbrijzelden arm bewusteloos lig gen- Zijn toestand is hoogst bedenkelijke. Door de rivierpolitie te Rotterdam is ter hoogte van het Antwerpsche Hoofd uit de rivier opgc-haala het lijk van den 37-jarigen havenarbei der A. de K„ die sedert eenige weken uit zijn wo ning aan dén Visschersdijk vermist werd. Te Wassenaar nabij de buitenplaats Blan kenburg werd door rusthoudende militairen in een sloot het lijk gevonden van een man van naar, schatting 45 jaar. Het lijk vertoonde een groote wonde in den hals en een snede over een der polsen De politie stelt een uitgebreid onderzoek in, doch kon nog niet vaststellen of men met een misaaad dan wel met zelfmoord te doen had. ALLERLEI 1 De planeet Mars. Er is weer wat te vermelden bver de planeet Mars. De „Daily Mail" doet een voorloopige mededeeling over de waarnemingen van den ■astronoom P. M. Ryves, die op Teneriffe een jaar het hemellichaam in observatie nam. Men weet, dat er zich voortdurend veranderingen voordoen op dit hemellichaam, welkte aan de opvolging der jaargetijden worden toegeschre ven. De donkerkleurige Syrtis Major heeft pu echter een heel anderen vorm gekregen, Idan zij 'had in 1909. Een groot (Oppervlak, dat vroeger kenbaar was door de bleekgele tint is nu zeer donkerbruin geworden. De zooge; naamde meren zijn de laatste maanden bij voortduring ongewoon donker van kleur en Lacus Solis is zelfs bijna onzichtbaar geworden- Wat de kanalen aangaat: langs de 140ste meridiaan werd een nieuw vrij breed kanaal zichtbaar, dat of nieuw is of het opnieuw ver schenen kanaal Aethiopes' moet zijn, dat ver dwenen was. 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1923 | | pagina 6