NIEUWE® Nieuwsblad voor LANGEDIJK en Omstreken. Dinsdag 11 September 1928 82e Jtarga - per 3 maanden f 1,15 era Posienntiue en Birofliensi O 106, •■TMB. 92 L4IIGED1JKER COURAIT. Deze courant verschijnt Dinsdags, Donderdags en Zaterdags. ABONNEMENTSPRIJS RED ACT EU &-U ITGE V EB J. H. KEIZER. SUBS8L; ttoordscharwoude. PB US DEB A IS EBl'ENTlBNt Vam 1-1 regels 75 et., elke regel meer 15 cl» firoote letten of vignetten worden naar piaatsraimte berekend. Brieve» reohtrtreek» een den Uitgever. Dbor een koopmah te Warmehhuizen werd 14 dagen geledein een som van f300 a f400 per giro verzonden naar Broek op Langen- dijk. Jl. Zaterdag pas kon het bedrag worden geïnd. De man, die het ons mededeelde, vraagt re recht„Wie betaalt de rente?" Dit geval staat niet op zich zelf. Reeds meerdere klachten kwamein tot ons. Zóó, zeide men ons, kon het niet langer voortduren. Zeer terecht. Veel klachten zijn doorgedrongen toe de Kamer van Koophandel te Alkmaar, die, naar we vennamen, de noodige aandacht aan deze zaak zal schenkein. Zij heeft zich intus- schen gewend tot het.Biestuur van den Post cheque en Girodienst 'te 's Gravenhage. Het „Handelsblad'' wijdt een groot artiktl aan de reorganisatie van dezen 'dienst, dat wij in ver band met de ons bereikte klacht, geheel over nemen. 'Onverwijld ingrijpen noodzakelijk. Het loopt mis met de centralisatie van den Postehèque en Girodienst, onherroepelijk mis- Toen op 22 Augustus officieel werd mede gedeeld. dat de centralisatie op den 24sven van die maand zou ingaan, werd het publiek er op voorbereid, dat gedurende een of twee dagen niet alles op rolletjes zou marcheereni. wat natuurlijk bij, eein dergelijke ingrijpende verandering in den dienst vrijwel vanzelfspre kend bon worden geacht. Het officieele com muniqué was echter zoo geruststellend, dat niemand er aan dacht, bijzondere maatregelen te treffen, dioor opvraging van zijn saldo of door instructeis aan correspondenten, om voorloopig geen gebruik van den Girodienst te maken. Al spoedig bleek, dat de directie van den Girodienst de moeilijkheden aanzienlijk had on derschat en dat zij (dein toestand thans abso luut niet meester was, zoodat een grenzenlooze verwarring is ingetreden. Wij hebben, a's zoo vele andere slachtoffers vajn deze ontwrichting in een belangrijk deel van het betaling;ver keer, aanvankelijk geduldig op een overwin nen van deze moeilijkheden gewacht, over tuigd als wij waren, dat alles op zich zelf wel behoorlijk voorbereid zou zijn geweest en dat de bezwaren dus niet anders dan van tijde lijken jaard konden zijn. Toen de toestand na meer dan een week nOg geein teekenen van verbetering vertoon de, integendeel erger scheen te worden, heb ben wij ons in verbindjng gesteld met d directie van den Girodienst. Wij kregen van die zijde de meest geruststellende mededelin gen, zoodat wij in ons avondblad van 3 pept. ep gezag van de directie vain dezen dienst konden mededeelen, dat men binnen een paar dagen gereed hoopte te zijn met het opruimen van den achterstand. Voor het overige kon den rekeninghouders, naar de directie van den Girodienst ons uitdrukkelijk mededeelde, bin nen een halven, of uiterlijk een heelen dag, telegrafisch machtiging krijgein, om over hun saldo te beschikken, mits deze macntigmg eveneens per telegram werd aangevraagd. Dit alles klonk zeer geruststellend, en wij meenden ons onder die omstandigheden te kun nen onthouden van een critiek over de wijze, waarop de reorganisatie was voorbereid en van de tallooze fouten, waartoe het nieuwe systeem, althans in den aanvang, aanleiding bleek te geven. Wij zij|n thans echter bijna een week verder. Het opruimen van den ach terstand b ijden Girodienst moet m -hen ujci buitengewoon zijn vergemakkelijkt, doordien de meeste rekeninghouders voorLoopng ue» geen nieuwe opdrachten meer zullen hebben gegeven, en doordien, bovendien, in verbant met de feestdagen, het zakenleven bijna ge heel heeft stilgestaan. Maar niettemin worat de Janboel hoe langer hoe erger, en zijn de positieve verzekeringen, die ons van officieele zijde ter geruststelling van de rekeninghouders zijn verstrekt, in elk opzicht ten eenenmale onjuist gebleken. Wat b.v. het beschikken over saldo's betreft, door middel van een telegrafische aanvrage, deelt ee nder slachtoffers van den Girodienst ons mede, dat hij op den desbetreffenden wenk dadelijk is ingegaan, echter met geen ander gevolg, dan dat hij na drie dagen (niet dus na een halven, of uiterlijk een heelen dag!/ telegrafisch uit Den Haag mededeelumg vrr- ücreeg Van zijn saldo. Dat was all s. Aan het postkantoor van zijn woonplaats bleek geen machtiging tot uitbetaling te zijn gegeven. Men. deelde hem daar mede, dat er niets anders zo uopzitten. dan dat hij nu op de gewone wijze een chèque uitschreef. De daarop betrekkmg hebbende documenten zouden dan door Den Haag worden opgezonden, waar zij konden worden „behandeld" op dezelfde wijze als alle andere adviezen, d.w.z. zoodanig, dat niet het minste uitzicht op spoedige afdoening zou b"v staan. Met de mededeeling omtrent de mogc'- 11 ijk he id tot telegrafische dispositie zijn de re keninghouders derhalve eenvoudig met een kluitje in het riet gestuurd. Wij hebben oins naar aanleiding van deze en lal van andere klachten in den nog altijd ruim vloeiendein stroom van ingezonden s'uk ken over de ontwrichting van den Girodienst gisteren opnieuw tot de directie gewend. Ons werd medegedeeld, dat men daar „als pad den'' werkt, om door den achterstand héén te 'komen. Wij twijfelen daaraan geenszins. Voor het publiek is het echter van niet de minste beteekenis, of men op het Centrale Girokan toor lanterfant of wel overmatig hard werkt, doch alleen, of spoedig een eind zal kamen aan den onhoudbaren toestand. Wij kregen den indruk', dat hiervan geen sprake zal .zijn. Terwijl vóór de centralisatie verwacht werd, dat „een of twee dagen" alles niet glad zou warcheeren, en na een week positief werd ver klaard dat men „binnen een paar dagen hierin hoopte te slagen, werd ons thans mede gedeeld, dat men „in den loop der volgende week, door den ergstein achterstand hoopte heen te komen. Zoo kan het publiek dan althans weer een week worden zoet gehouden. Er zullen dan drie weken, in plaats van een of twee dagen, zijn verloopen, alvorens een einde aain den janboel zal zijn gekomen en bovendien bestaat er niet de minste zekerheid, dat dan orde op zaken zal zijn gesteld. Integen deel moet worden'gevreesd, dat he't van kwaad tot erger zal komen. De directie van den Giro dienst heeft de zware fout begaan, geen ge bruik 'te maken van het goed geoefende p< r- soneel der oude kantoren, maar een dergelijke geeldige taak als zij met volkomen miskenning- der te verwachten moeilijkheden op haar schouders heeft durven laden, te ondernemen met volkomen ongeschoolde krachten, en te vens alles te gelijk over hoo pte halein, in plaats van eerst de centralisatie op een beperkt aantal kleine kantoren toe te passen, ten einde het nieuwe personeel gelegenheid te geven, zich lin te werken. Een gevolg hiervan is niet alleen, dat alles veel te traag marcheert, zoodat de achterstand hoe langer hoe meer toeneemt, zelfs nu h t aantal nieuwe opdrachten enorm is gedaald, maar bovendien dat alle denkbare en ondenk bare soorten fouten worden gemaakt, welker 'herstel een zoodanig reuzenwerk zal zijn. dat- alleen reeds hierdoor een oplossing der moei lijkheden weken, zoo niet maanden, zal kun nen duren. Er zijn biljetten uitgestuurd met verkeerd eopeningsaldo's. Men heeft links en rechts posten op verkeerde rekeningen ge boekt. Er zijn adviezen zoekgeraakt, of althans niet naar tijdsorde behandeld, er zijjn ongeda teerde adviezen verstrekt. Er worden in Den Haag bij het Centrale Girokantoor positieve toezeggingen gdedaan omtrent machtiging tot uitbetaling bij de locale kantoren aan rekening houders, die zich de moeite hebben gegeven hiervoor persoonlijk naar Den Haag te reizen, terwijl op den toegezegden datum zulke mach tigingen niet blijken te zijn ontvangen, etc^etc. Het ergste is misschien nog, dat een deel deer fouten jnhaerent blijkt te zijn aan het sys teem van centralisatie van den dienst. Het kwam zeer vaak voor, dat door onoplettendheid van rekeninghouders de namen der personen of firifia's, op wier rekening geld moest worden overgedragen, 'niet klopten met de opgegeven nummers. Voor den Girodienst was die een heele uitzoekerij. Er zou niets tegen zijn ge weest .indien men voor het herstel van zulke fouten extra had laten betalen. Ohder da nieu we i regeling wordt echter alleen met nummers gewerkt,, zoo dat zulke fouten niet worden ont dekt en ook niet tijdig kunnen worden li r- stéld. Geheel afgezien van de fouten, die een. gevolg zijn van de overhaaste eii ondoordachte wijze waarop de céntralisatie is doorgevoerd, zal men dus onophoudelijk voor het geval ko men te staain, dat bij- en afschrijvingen op verkeerde rekeningen worden geboekt. Voort- - durend zullen hierdoor menschen, wier saldo schijnbaar uitgeput is, worden gedupeerd en de deur zal tevens wagenwijd worden open gezet voor oneerlijkheid van minder scrupu leuze rekeninghouders, die blij worden ge maakt mét overschrijvingen te hunnen gunste, welke hun niet toekomen. Een ander ernstig nadeel van het gekozen, systeem ligt in de vertraging, welke een gevolg moet zijn van het feit, dat alle adviezen t et behandeling naar Den Haag moeten worden opgezonden. Die fout is des te ernstiger-, om dat deze vertraging ook het kantoor Amster dam, het centrum van het bankwezen, den cf fectenhandel etc. treft. Indien centralisatie van den dienst onvermijdelijk wordt geacht, dan behoort deze centrale toch zeker gevestigd te zijn i!n de plaats, waar de hartader van het Nederlandsche zakenleven klopt, opdat althans daar geen' 'noodelooze stagnatie in het afreke- ningsverkeer teweeg wordt gebracht. Gesch'edt dit wel, dan bemadeélt de Staat op den duur niet alleen de belangen van het bedrijfsleven, maar ook zichzelf, omdat het eenige gevolg wel zal zijn, dat in de hoofdstad meer en meer rekr-niinghouders zullen ophouden gebruik te maken van den Postehèque- en Girodienst, en zich zullen aansluiten bij den concurree renden Girodienst der gemeente Amsterdam. Hoe het zij, op deze wijjze kan het niet lan ger voortgaan. De toestand is niet alleen on houdbaar voor handel en nijverheid, ma,ar ook voor vele rijksdiensten. Wij, denken aan de b e - las tin-gein, die niet o ptijd kuinmen worden vol daan, nu zoovelen hun geld niet van de Giro kunnen loskrijgen, aan de Raden van Arbeid, die geen opgaven ontvangen omtrent stortin gen te hunnen behoeve, en di ©derhalve noch maatregelen kunnen nemen, om'- het verschul digde' geld binnen te krijgen, noch' de wettelijk volgeschreven afrekeningen hunnerzijds aan den Verzekeringsraad kunnen inzenden, aan 'de verrekening van ambtenaarssalarissen enz. Er moet een einde komen aan deze met den dag erger wordende desorganisatie. Met vage toezeggingen komt men niet verder, te minded, omdat bij een herstel van een eenigszins draug- Ikeijn toestand het aantal giro-opdrachten spoe dig weder enorm zou stijgen, in welk geval al les opnieuw dreigt vast te loopein. Na veertien dagen "tobben met de mogelijkheid, dat wij nog lang niet aan het eind van de misère zijn,, én tnet het vooruitzicht, dat wij daarna in het gunstigste geval een dienst zullen krijgen, die technisch misschien prachtig in elkaar zit, maar rpactisch veel minder snel en veel minder ac curaat zal werken dan met de oude regeling het'geval was, wordt het tijd, om er zich re ken scha pvan fe geven, dat de centralisatie in iden vorm, waarin zij thans is doorgevoe d, een fiasco is gebleken, waaraan in 's lauds be lang Onverwijld een einde dient te worden ge maakt. Wij wiskenmen niet dé- groote beteekenis der beuinigiing door deze centralisatie, welke op f700.000 per jaar werd geschat, al is het twij- fclachtig, of hiervan heel veel zal overblijven., nu op zijn, minst een aanzienlijke uitbreiding van het personeel zal noodig zijn, om niet tel kens opnieuw de zaak in het honderd te zien loopen .Die bezuiniging kan eahter ook wel op andere wijze worden verkregen, n.l. door verlaging der rentevergoeding. In Engeland vergoeden de groote banken in het geheel? geen fente op de deposito's. Ook in ons land is men, vooral na de ondervindingen van de beide laatste weken, wel ver genoeg,- om in te zien, dat de rente op giro-saldi geen gewicht in de schaal legt tegenover het groote gèmaak van een goed functioneerenden girodienst. In elk geval kan het echter zóó niet langer voortgaan. Wil man de centralisatie nog een kans geven, ondanks de ernstige fouten, die in elk geval aan het systeem verbonden zullen blijven, dain moet men op zij|n minst Amster dam, Rotterdam en zoo rnoodig nog eenige andere groote centra voorloopig aan deze cen tralisatie onttrekken. Misschien kan het Cen trale Girokantoor den toestand dan beter mees ter worden, terwijl de groote kantoren zelfs- standig met behulp van -hun oud geoefend personeel, dat voor eön groot deel nog wel geen alndere betrekkingen zal hebben gevon den, dan veel spoediger plaatselijk orde in dén chaos zouden kunnen brengen. Eenige nieu we vertraging zal dan onvermijdelijk zijn. Maar dit zullen de rekeninghouders zich zeker veel makkelijker kunnen getroosten, wanneer zij niet langer behoeven te vreezen, dat alles van kkwaad tot erger zal gaan. Wij mogen met klem te mogen aandringen op een onverwijld ingrijpen der regeering en op een regeling in bovengenoemden zin, als eenig middel, om een verdere desorganisatie van het betalingsverkeer te voorkomen en om den Girodienst te redden van een totalen on dergang, die hem anders ten gevolge can de Overijlde en ondoordachte centralisatie bedreigt Centralisatie Postcheque en Girodienst. Het volgende adres werd door de Kamer van Koophandel en Fabrieken aan het Be stuur van den Postcheque en Girodienst té 's Gravenhage gericht: De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Holland's Noorderkwartier, gevestigd te Alkmaar heeft de eer u te berichten, dat in hare vergadering do. S September verschil lende 'bezwaren werden geopperd tegen Je ge volgen der centralisatie van den Postcheque en Girodienst. Zij ontveinst ,'zich piet, de vele der tha-ns bestatmde 'ongemakken, na verloop van eeni- gen tijd, wanneer de omzetting geheel geregeld zal zijn, vermoedelijk wel toi een minimum aantal zullen worden gereduceerd, doch ver meent m-et klem te moeten verzoeken, zoo spoedig mogelijk de noodige maatregelen te 'treffen, die een vlotteren gang van zaken be vorderen, omdat de handel in ons district thans reeds niet te onderschatten nadeelen van de stagnatie ondervindt. Eenige afgevaardigden uit den visch- en gtioentenhandel wezen er tevens op, dut het voor dezen zoogenaamde „daghandel" can de grootste beteekenis is, dat zij op wiens reke ning is gestort of werd overgeschreven, daar- va'n nog denzelfden dag bericht ontvangen. Het vroegere gedecentraliseerde girosysteem beantwoordde volkomen aan hare wenschen, doch wanneer de kennisgeving van storting of de kennisgeving van bijschrijving een dag later in het bezit van den gjraat komt, onder vinden deze handelaren groote moeilijkh i a, 'zelfs in die mate, dat gebruikmak Ag van den girodienst, tot hjain leedwezen practisch onnm- gulijk zou zijn, terwijl zij tevens bij het gecen traliseerde systeem geregeld feen renteverlies van twee dagen - zouden moeten boeken. Aangenaam zal het ons zijn te mogen ver nemen, welke maatregelen door u kunnen wor den genomen om de genoemde bezwaren ge heel te ondervangen, zoodat de betreffende handelaren weder van dezen dienst kunnen gebruik maken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1923 | | pagina 1