./j/1)1 ■w d •■liet noodzakè^k^achtfeii 'mi met dit éndSKjrijjs wordt voortgegaan, ook al wordt het helaas weinig bezocht. Maar zij zien de groote voordeelen er van in. En het voortzetten van dit onderwijs door de gemeente is alleen mogelijk, wanneer ook een offer wordt gebracht door het onderwijzend per soneel. Waar die liefde blijkt uit het gedane ver- Zöke zullen zij zich ook zeker dit offer willen ge troosten. Gaf het rijk aan het o. p. f2 en aan het hoofd f 2.50, na langdurige besprekingen zijn en W. ertoe gekomen om het hoofd f'1.25 en hét o. p. f 1te geven. Dit beteekent een uitgave globaal genomen f612. Wij kunnen niet verder gaan. In geen_ geval willen wijij echter zéggen, dat hiermede hun diensten beloond zijn. Aller minst. Het is eer een geringe belooning. Het is ook geen aanslag op salaris. Maar wij staan voor de noodzakelijkheid op de meest zuinige wijze het onderwijs te doen geven. De heer Duijves. Geldt deze regeling voor alle 3 scholen? De voorzitter. Wanneer dit onderwijs op de openbare schooi wordt gegeven, is dit ook voor de bijzondere scholen. Vvordt er geen vervolgon derwijs op de openbare school gegeven, dan ook niet op de bijzondere scholen. De heer Kooij vraagt hoeveel leerlingen er zijn. De voorzitter. Door het hoofd is medegedeeld dat voor de openbare school ongeveer 13 leerlin gen zullen komen, hoewel geen otticieele opgave is gedaan en voor de bijzondere scholen op 54. Wij weten echter niet zeker het juiste bedrag. En B. en W. stellen voor het onderwijs alleen voortgang te doen hebben bij een minimumaantal van 10 leer lingen. \vij moeten een grens trekken met het oog op de vrij hooge kosten. De heer De Geus vindt de salarissen laag. De voorz. Ik ben het roerend met u eens. De heer De Geus. Het is bedroevend laag, vooral wanneer men zoo hoog loopt met dit onderwijs. Waar de noodzakelijk van het onderwijs wordt in gezien en deze belooning wordt gegeven, is mij dit wel wat kras. Ik zou het liever op ongeveer t 2 willen bepalen. Een arbeider is z'n loon waard, en vooral hier, waar over zulke goede krachten kan worden beschikt. De voorz. Het is geensalarieering. Maar wij moeten ons eerst afvragen of het onderwijs mo gelijk is uit financieel oogpunt, f 600 meer of minder op de begrooting beteekent hier verba zend veel. Dc heer Dé Geus. Het is toch mijn opvatting. De heer Barten. Bij de breedvoerige besprekin gen in B, en W. aarzelde ik eerst deze 1600 te voteeren. Vooral met het oog op de uitkomsten van het vorig jaar in het tuinbouwbedrijf, staan wij voor een zwakke begrooting en weten niet hoeveel geld er zal binnen komen. De betaling is, dat geef ik grif toe, niet hoog. Waar door de onedrwijzers altijd wordt gewezen op de liefde voor het onderwijs, zuilen ook zij een offer moeten brengen. Het is voor hen toch meegenomen geld. Het is een bijverdienste. En daarom is zeker het vvoorstel van B. en W. aan te bevelen. De heer Jes. 13 leerlingen. Zijn die officieel op gegeven? De voorzitter. Nog niet. De gelegenheid tot opgave is nog niet gegeven. Maar het is een me deedeling van het hoofd der school. De heer Jes. Wanneer er dus 9 leerlingen zijn, zou het onderwijs niet doorgaan. Daarmee kan ik mij niet vereenigen. Dan zouden die negen kinderen er de dupe van worden. 1 De voorz. Wij getroosten ons een uitgave van f óoo. Maar wanneer de. animo voor het onderwijs zoo gering is, houdt alles op. Per leerling bij een aantal van 13 leerlingen is het bedrag reeds hoog. Maar wanneer het aantal beneden 10 blijft, kunnen en mogen wij dit niet voor onze verantwoording nemen. De heer Jes. Dan zou men de kinderen misschien kunnen toevoegen aan een andere gemeente. De voorz. Wanneer men dat zou moeten vragen zou dit een gewenschte oplossing kunnen zijn. Daarvoor heeft men degoedkeuring echter noo- dig van den raad dier gemeente. En dan zou de raad zich hier kunnen uitspreken, de kosten te dragen, van die leerlingen die naar elders gaan. De heer Jes. Ik vind het salaris heel laag. De voorz. U kan u daarmee niet vereenigen? Heeft u een ander voorstel? De heer Jes. Ik steun het voorstel van De Geus. Ik zou aan het o. p. f 1.75; en aan het hoofd f2.— willen geven. De heer De Geus gaat hiermede accoord. De heer Kooij. Wij staan voor het feit dat een gering aantal kinderen de drie cursussen zal be zoeken. Is het nu niet mogelijk dat de kinderen bij elkaar komen? Wij hebben hier een feest ge had, en toen waren zij ook allen bij elkaar. En wanneer zij naar Alkmaar gaan zijn ze ook steeds samen. En zou dat'nu hiier ook niet kunnen voor die luttele uren van onderwijs, waar in alle cursus sen toch lezen rekenen, schrijven lezen enz. ge geven wordt? De voorzitter. Wij zullen daar zeker op bezwaren sluiten. Ik kan mij echter levendig voorstellen dat (lie idéé naar voren komt. Maar ik geloof niet dat men daartoe zal geraken. t De heer Kooij. Het was te probeeren. De voorzitter. Graag wil ik iets probeeren in 't algemeen. Maar in dit opzicht ben ik zoo pessimist dat ik overtuigd ben dat die pogingen niet zul len slagen. D'e heer Barten. Dit zal wel een van de onmo gelijkheden zijn, daar de strekking en de geest van' het o.l. onderwijs anders is dan het bijz. En dat strekt zich natuurlijk ook uit tot het vervolg onderwijs. Het technisch gedeelte zal zeker het- zelfde zijn, maar geest en strekking zijn anders. De heer De Geus. Ik geloof dat men meer kans van slagen heeft met de idéé van Jes, om aanslui ting te zoeken bij een andere gemeente. De voorz. Wat de heer Kooij wenscht, daar zal men zeker niet op ingaan. Dé heer De Geus geeft graag toe dat meti tus- schen de klem zit. Ik voel ook zeer goed de be weegredenen van Barten en den voorz. met het oog op de kosten. Maar toch kan ik er moeilijk overheen stappen. Wij beschikken hier over zeer goede leerkrachten. Dc vereeniging zal dus meer doel treffen, en zal men hét o. p. ook beter kun nen salarieeren. Of het echter slagen zal is een tweede. I Dé voorz. Ik hoop dat de heer Kooij niet zal aandringen op een onderzoek, omdat wij toch niet zullen slagen. i Dehé^3Dam^|^gHftrkam,nfet die vruchten af, weroen- wat,'de fteer. Rqojj er. in /iét. Öok- wij j ztiïleff liever niét 'meedoen, 'hét 'zal niet in de flank: vallen. '!öd 'v 1 De heer Kooij. Het spijt mij .zeer. De heer Duijves. Wij zullen liever op ons zelf staan. Het zal niet worden toegejuicht. De heer Kooij. Waar het hier betreft eenige lut-, tele uren, meende ik zeker dat het zou gaan, in het belang van de gemeente en va nhet onderwijst Het sjiijt mij dat het niet zal gaan. De heer Barten. Ook acht ik het beter dat de betrokken onderwijzers hun eigen kinderen heb ben. Bij samenwerking zullen toch niet alle on derwijzers geplaatst kunnen Worden: De eigen on- uerwijzers hebben ook meer invloed op hun kin deren. Men krijgt zoo licht verbrokkeling. Ik ge loof dat het.aantal zeker boven- 10 zal zijn. De heer Ootjérs. Hier.komt een geest naar vo ren m mijn geest, ik was het niet eens in B .en Wr. met de anderen. Dat was ook mijn opvatting als groot voorstander van het 'vervolgonderwijs, fk zou het betreuren zoo door de laksheid van de Ouders andere kinderen de dupe zouden worden. Bij 9 leerlingen zou de zaak geheel van de baan zijn. Waar de heer Barten spreekt over eigen on derwijzers, vind ik het voor de kinderen van ou deren leeftijd geen bezwaar dat zij niet huh eigen onderwijzers hebben. Maar om te voorkomen dat geen vervolgonderwijs wordt gegeven, zou ik lie ver gaan combineeren met een andere gemeente. En dit zal göedkóoper worden öok Ik acht het nut zoo groot, dat het te bejammeren zóu zijn, dat door een tekort van 1 leerling, de 9 zinderen van het onderwijs zouden worden uitgesloten. De voorz. Ik zou het liever geen combinatie noe men. Het is beter aan den raad van zoo een ge-t meente te vragen, de kinderen daar toe te iaten. want in het algemeen ben ik tegen combinatie. Da heer Ootjers. Na ampele besprekingzijn, wij gekomen tot de bepaling van dit salaris. Het mag echter geen salaris worden genoemd. Doch het is iets extra's. De bond van N. O: acht het'vervolg onderwijs van groot nut, wij zeker niet minder. En mag dit zeker toch geen al te groot offer heeten voor dit onderwijs. Men moet niet vergeten dat het per uui is en niet per avojnd. Ik wil niet zeggen dat dit bedrag hoog is, maar het is toch een veergoeding. Her. kan niet zoon groot offer zijn. Laat men dus ook in dit opzicht welwillend heid toonen. De heer Kooij. Er is toch ook nog een midden weg. Het voorstel van B. en W. is wel wat schriel Ik stel voor aan het o. p. f 1.25 en aan het hoofd f 1.50 te geven. 1 i Het voorstel De Geus—Jes komt thans in stem ming. Voor de voorstellers tegen de heeren Bar ten, Ootjers, Kooij, Duijves en Zut. Het^woorstel— Kooij komt thans in stemming. Voor de heeren Dc Geus, Kooij en Jes, t.fgen de heeren Duijves, Zut, Barten en Ootjers, zoodat ook dit is verworpen. Het voorstei B .en W. wordt hierna aangenomen met de heeren Ootjers, Barten, Duijves én Zut voor, De Geus en Jes tegen, Kooij blanco. Thans wordt overgeegaan tot benoeming van een hoofd voor dit onderwijs, waarvan de uitslag is dat hiervoor wordt gekozen de heer Mallecote met 6 stemmen, en tot onderwijzeres Mej. Wouda met 7 stemmen. De voorzitter wenscht af te wachten of er nu minder dan 10 leerlingen komen, en die dan naar een andere gemeente te sturen. De gemeente kan daar altijd toe besluiten„.dat die leerling,ïn naai elders gaan, maar voorz. zou dan liever geen ge-, meenschappelijke regeling willen maken.. 1 Die heer Ootjers. Het aantal van 10 kan er wel niet komen. En wanneer de andere gemeenten niet tosetaan dat onze kinderen daar komen, zou het onderwijs hier niet gegeven kunnen worden. Daar om ook acht ik het beter dit te combineeren. Want het zou jammer zijn zoo het onderwijs niet door ging. i D.e heer Zut acht het niet diensug voor de kin dereen dat zij naar een andere gemeente gaan. Beter is het dan om het minimum van 10 op 8 te brengen. De heer Barten zou een minimum willen bepa len wanneer de cursus moet worden stopgezet dóórdat het aantal daalt door vertrek van' kinderen Of om andere redenen. De heer Kooij zou ook bij een aantal benéden 10 leerlingen een overeenkomst' met anderen willen treffen. De voorz. zou ze zonder combinatie in een an dere gemeente geplaatst willen krijgen. De heer Ootjers. U is in het algemeen tegen combinatie zooals u gezegd heeft. De voorzitter. Tegen combinatie tëH opzichte: van het vervolgonderwijs. Een stapje verder en wij varen in hetzellde schuitje. De heer Ootjers. Wanneer er in een andere ge meente tekort leerlingen zijn en hier ook, dan zou er geen onderwijs, worden gegeven. Daarom ben ik er voor dit te combineeren. De heer Kooij. Ik wil wel aan mijn voorstel vast- knoopen, om bij een tekort hier, de leerlingen eb ders geplaatst te krijgen, bij een tekort daar,, zoo- noódig tot combinatie óver te gaan. De voorz. zegt dat de meerderheid van B. en W. tegen combinatie is, om de red'enén dóór den heer Barten genoemd. De heer Duijves. De mogelijkheid is ook niet uitgesloten dat de ouders niet willen hebben dat hun kinderen naar buitengaan. De heer Ootjers. Daar blijft ieder ouder v;ij in. De heer Barten. Ik ben tegen een vaste overeen komst waarbij heet onderwijs het eene jaar pier het andere jaar elders gegeven wordt. De voorz. Men behoeft er geen gebruik' van te maken, wanneer er genoeg leerlingen zijn. De heer Jes. Is het minimum niet opf 8'te'stellen. De voorz. Wanneer de animo zoo gering is, is het voor de gemeente onverantwoordelijk öm daar voor het geld te voteeren. i De heer De Geus zou ook bij een aantal beneden 10 samenwerking willen zoeken, maar dit» aantal niet op 8 te bepalen. De voorz. Het aantal van 8 bedoelt om het dan nog hier in de gemeente te geven. De heer Zut zal in deze geen voorstel doen, maar liever afwachten. De voorzitter stelt voof bij een aantal benéden 10 leerlingen zien plaats te vinden in een naburige gemeente, zonder een gemeenschappelijke regeling te maken. Zijn er in ZuidscliarWoude bijv. meer dan 10 en hier minder dan daar, het vervolgonder wijs te doen plaats hebben en omgekeerd. En de leerlingen dan daar tegen den kostenden prijste plaatsen. Maar ik geloof zéker dat hier het ver- etechte vaaraal uzaikörruec... D«:hs<p. QotjeK is pk te pes-iitnistósch: n./ Br w <»v>i D%t .heer -Öotjers.sSmosI bed iko poasiimistisSh soms,optimistisch. Maar ik wil met' de lOÓmbinatSè van liet onderwijs voorkomen, dat et kinderen van het ouderwijs zullen worden uitgesloten. De heet Barten. Ze kunnen ook naar Oudkarspel' we behoeven toch niet aldoor en allee nnaar Zuid-, scharwoude te zien. De voorzitter. Misschien maakt de afstand nog verschil. De heer Barten. Dat is gelijk. De heer Ootjers. Voor de kinderen van de ge wone schopl is de afstand voor mij een groot be zwaar, maar voor de leerlingen van het vervolg onderwijs niet. i De heer Kooij herhaalt nog eens zijn voorstel. De voorz. De heer Ootjers wil combinatie. U wil ze ergens plaatsen. Maar het is beter dit aan de praktijk over te laten. i De heer Ootjers. Dan kan het te laat zijn. De heer Duijves wil ook een jaar afwachten. De heer Ootjers. En ik wil de zekérheid dat het 'onedrwijs gegeven wordt. 1 De heer Kooij handhaaft zijn voorstel, om zoo de eene gemeente genoeg leerlingen heeft de kin deren uit de andere gemeente bij een tekort, daar geplaatst zien te krijgen, en bij een tekort in bei de gemeenten tot combineering over te gaan. Dit voorstel wordt aangenomen mét de heeren o©otj£rsi./üéf Stsu^uje^f.en dieren Barten, enr Duijves tegen.'.p,,- isrf vc Rondvraag.,,,, v JJe, heqr Jes ^informeert naar den YetPWdings. weg met 'Koedijk. De voorz. Daar is op het oogenblik nog niets officieel' van bekénd. Officieus zijn verschillende, besturen bij elkander geweest, en zal opname van kosten worden gedaan, orh daarna uit te maken of er aanleiding bestaat met voorstellen tëi. komen De heer Dipjves had een adres verwacht van den L.T.B. met verzoek om subsidie voor een te stichten tuinbouwcursus,. De voorz. Dit is ingekomen, dpch zal worden beahndéld bij de begrooting. De heer Kooij v Is de brandspuit nu in orde? De voorz. Gelukkig wel» De heer Kooij. De nieuweregeling bij de brand.: weer, is dat wel de juiste regeling? Het is wel een aardig idéé om de eigenaars aan de spuit te verbinden, maar ik heb altijd gedacht dat het burgerplicht was. De meeste eigenaars wonen echter op de eilanden, en die worden het allerlaatst gewekt. De voorz. Deze regeling berust in handen van B. en W. en zij hebben die naar hun beste weten gemaakt. [Bij de rondvraag wordt verdér niets ter, sprake gebracht en sluit de voorzitter mét een woord van dank de vergadering. UIT DEN üyTREK OUDE NIEDORP. Uitslag Openbare verhuring bouwlanden, gejneelit'P Oude Niedorp op Vrijjdag 19 October 1923 voor vier jaar, huursom huurder 1. f 67.50 Abr. Bart 0,64.30 H.A. dezelfde fv 67.50 2. - 35.75 M. Kuiper 0.31.00 dezelfde - 32.50 3. - 42.— Abr. Bart 0.33.30 4. - 35.— P. Groot 0.24.00 5. - 80.— C. Waterdrinker 0.47.00 6, - 53.75 R. Hoogland 0.51.50 dezelfde - 55.90 7. - 51.25 M. Kuiper 0.48.00 dezelfde - V 47.15 8. - 51.25 P. Beers 0.48.00 dezelfde - 47.15 9. - 53.75 W. Groot 0.51.50 dezelfde - 53.75 10. - 134.40 C. B;art 0.56.90 11. - 90.— J. Witsmeer 0.71.80 dezelfde 75— 12. - 71.40 Jb. Klaver 0.41.00 13. - 48.— P. Beers 0.38.40 dezelfde - 44-80 14. - 46.50 Abr. Bart 0.37.20 dezelfde - 43.40 15. - 46.00 Abr. Bart 0.36.00 dezelfde - 45- 16. - 59.80 M. Kuiper 0.30.12 dezelfde - .39— 17. - 74.40 M. Kuiper 0.36.70 dezelfde - 43.40 18. - 72.— P. Groot 0.37.76 dezelfde - 44:80 19. - 46.75 K. Bart 0.41.35 20. - 49.50 K. Bart 0.42.61 dezelfde - 4140 21. - 94.50 A. v. d. Oord 0 65 30 dezelfde - 81- 22. - 63.25 H. Doorn 0.55.00 dezelfde - 57.50] 23. - 60.— K. Meiten 0.47:60 Jac. van Rijn - 56- 24. - 66.— A. v. d. Oord 0,52 4.0 f 1491.75 id. PflOitestantsche Armvoogdij,. f 1276.75 1. - 30.— P. Wit Sz. 0.29.00 H.A, 6. - 39 7, 8 en 9 f 43. 7. 8. P. Hittema P. Hittema W. Langendijk J. Glas D. Joon 0.28.00 0.28.00 0.24.60 0.30.00 0.26.00 Jb. Kuiper, thans gesplitst als volgt: 0 09.00 P. Agenant 012.00 K. Pile ft'13.10 Jb. de Bpier. D Scheltus D. Scheltus K. Bart A. Ros dezelfde f 229 - 30- - 22- 10,- 5.- f 163.- SINT MAARTEN. (Met ingang van 1 November a.s. is als lijnwer- ker bij het Gem. Eléctrisch Net alhier' benoemd de heer J. v. d. Ham te Sint Maarten. ALKMAAR. Het hoofdstembureau voor de verkiezing van leden der Kamer van Koophandel en .Fabrieken voor Holland's Noorderkwartier, is samengesteli uit: den'heprC. Bosman Gzh., Voorzitter, J. Dot ter, plaatsvervangend voorzitter; Leden: J. G. Messelaar, L. Trijbetz en W. Kerkmaar. Plaatsve vangende leden: C. W. Keijsper, A. Englander a J. Ringers, alle wonende te Alkmaar, terwijl 1 datum der verkiezing is vastgesteld op 6 Novem ber 1923. öpori en Wedstrijden. N. H. V. B. Uitslagen Zondag 21 October 1923: 4A. V.A.F.C. 3—D.T.S. 1 2—3. Alkmaar 3Koedijk 1 00. Vrone 1Heiloo 1 22. Gr.-SchermerSchoorl 1 terrein afgek. 5A. D.T.S. 2—Bergen 2 terrein afgekeurd. D.T.V. 1—Vrone 2 gestaakt. 5Bi. Heiloo 2Alkmaar 4 Zeemeeuwen 2Vrone 3 gestaakt. D.T.V. 2V.A.FjQ. 4 Programma Zondag 26 October: 4A. D.T.S. 1—Gr. Scherer 1 de Koning 1 Koedijk 1Vrone 1 Mantel. Heiloo 1—Holland 1 Snijders. V.A.F.C. 3Alkmaar 3 Steinman. Schoorl 1Rood Wit 2 Bieauchamp': '5A. Bergen 2—D.T.V. 1 van Rooyem. Vrone 2D.T.S. 2 A. A. Mol. 5B'. Alkmaar 4—Heiloo 2 10 uur A. Hakho D.T.S. 3—V.A.F'jC, 4 12 uur. de W' D.T.V. 2—Zeemeeuwen 2 Govere. Vrone 3—Rood Wit 3 12 uur V.n. Hov Indien geen tijd vermeld is wedstrijden om 2 uur. Competitiestand Klasse :4A.„ bijgewerkt en met 21 October. Naam Vrone 1 Heiloo 1 A T. S;. 1 Schoorl 1 Koedijk 1 Holland 1 Gr. Scherm. 1 Rood Wit 0 Alkmaar 3 V, A- F. C. 3 gespeeld gewonnen 5 gelijk1 1 1 1 1 1 0 0 1 0 verloren 0 0 1 2 1 2 2 2 punten 11 v. t. 28—3 13—5 6—5 9—6 2—3 2—9 8—7 4—11 0—14 4—13 gemiddelde 1.88 'u 1.80 ï-25 1.- 1.- 0.75 Ö.'67 0.67 0,33.. 0. D. T. S. Zondag j.l. speelde D.T.S. 1 te Alkmaar te gen V.A.F.C. 3 en behaalde eén verdiende 32 overwinning. Voor de rust had D.T.S. de sterke wind in de rug en was steeds in de aan val, maar door steeds buitenspel staan, gin gen de mooiste kansen verloren. Nadat onge veer een kwartier gespeeld was,, gelukte het de D.T.S.-midvoor te doelpunten, maar na benige minuten zorgde V.A.F.C. reeds voor den gelijkmaker. Rust 1—1. In de tweede helft was het spel van D.T.S. veel beter en de linksbinnen doelpuntte, korten tijd twee maal uit voorzetjten van &1' en rechts. Nu begonnen beide partijen omn"1 jdig ruw te spelen en het aantal vrije schoppf was ontelbaar. Als even gestopt wordt vos .een D.T.S.-speler, meent de V.A.FJC.-voorz' ter 'het noodig eenige aanmerkingen op leiding te maken, maar wordt op staan') voet door den scheidsrechter van het veld i stuurd. Als de D.T.S.-captain en de V.A'Fl linksbuiten om den bal worstelen,, dreigt vechtpiartjj: te ontstaan. Hieraan wordt echt' eind üvell het AX /Hoi P Otid -i ■sint D 'dirig zooa >vere< «g denk Tem aans Zanj jarei ning een men ten zal j bi tie an de M' haar is a 'die was wam daar oude Deze /va a sen mej. ande zood ze. n keer» ■het verv< en 1 tot Di Vvan numi vvan toon. deze zal- waar den dè'rg. H. Zone Bij tent, Gi brac! dén Alex; op h wiele pje. wijl Hou) lift vast, I ,,I 1 c een mak bare gee* fetjé Vim dan imm strijk „I daar Jiakl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1923 | | pagina 2