./j/1)1
■w
d
•■liet noodzakè^k^achtfeii 'mi met dit éndSKjrijjs
wordt voortgegaan, ook al wordt het helaas weinig
bezocht. Maar zij zien de groote voordeelen er
van in. En het voortzetten van dit onderwijs door
de gemeente is alleen mogelijk, wanneer ook een
offer wordt gebracht door het onderwijzend per
soneel. Waar die liefde blijkt uit het gedane ver-
Zöke zullen zij zich ook zeker dit offer willen ge
troosten. Gaf het rijk aan het o. p. f2 en aan het
hoofd f 2.50, na langdurige besprekingen zijn
en W. ertoe gekomen om het hoofd f'1.25 en hét
o. p. f 1te geven. Dit beteekent een uitgave
globaal genomen f612. Wij kunnen niet verder
gaan. In geen_ geval willen wijij echter zéggen,
dat hiermede hun diensten beloond zijn. Aller
minst. Het is eer een geringe belooning. Het is
ook geen aanslag op salaris. Maar wij staan voor
de noodzakelijkheid op de meest zuinige wijze het
onderwijs te doen geven.
De heer Duijves. Geldt deze regeling voor alle
3 scholen?
De voorzitter. Wanneer dit onderwijs op de
openbare schooi wordt gegeven, is dit ook voor
de bijzondere scholen. Vvordt er geen vervolgon
derwijs op de openbare school gegeven, dan ook
niet op de bijzondere scholen.
De heer Kooij vraagt hoeveel leerlingen er zijn.
De voorzitter. Door het hoofd is medegedeeld
dat voor de openbare school ongeveer 13 leerlin
gen zullen komen, hoewel geen otticieele opgave is
gedaan en voor de bijzondere scholen op 54. Wij
weten echter niet zeker het juiste bedrag. En B.
en W. stellen voor het onderwijs alleen voortgang
te doen hebben bij een minimumaantal van 10 leer
lingen. \vij moeten een grens trekken met het
oog op de vrij hooge kosten.
De heer De Geus vindt de salarissen laag.
De voorz. Ik ben het roerend met u eens.
De heer De Geus. Het is bedroevend laag, vooral
wanneer men zoo hoog loopt met dit onderwijs.
Waar de noodzakelijk van het onderwijs wordt in
gezien en deze belooning wordt gegeven, is mij
dit wel wat kras. Ik zou het liever op ongeveer t 2
willen bepalen. Een arbeider is z'n loon waard,
en vooral hier, waar over zulke goede krachten
kan worden beschikt.
De voorz. Het is geensalarieering. Maar wij
moeten ons eerst afvragen of het onderwijs mo
gelijk is uit financieel oogpunt, f 600 meer of
minder op de begrooting beteekent hier verba
zend veel.
Dc heer Dé Geus. Het is toch mijn opvatting.
De heer Barten. Bij de breedvoerige besprekin
gen in B, en W. aarzelde ik eerst deze 1600 te
voteeren. Vooral met het oog op de uitkomsten
van het vorig jaar in het tuinbouwbedrijf, staan
wij voor een zwakke begrooting en weten niet
hoeveel geld er zal binnen komen. De betaling is,
dat geef ik grif toe, niet hoog. Waar door de
onedrwijzers altijd wordt gewezen op de liefde
voor het onderwijs, zuilen ook zij een offer moeten
brengen. Het is voor hen toch meegenomen geld.
Het is een bijverdienste. En daarom is zeker het
vvoorstel van B. en W. aan te bevelen.
De heer Jes. 13 leerlingen. Zijn die officieel op
gegeven?
De voorzitter. Nog niet. De gelegenheid tot
opgave is nog niet gegeven. Maar het is een me
deedeling van het hoofd der school.
De heer Jes. Wanneer er dus 9 leerlingen zijn,
zou het onderwijs niet doorgaan. Daarmee kan ik
mij niet vereenigen. Dan zouden die negen kinderen
er de dupe van worden. 1
De voorz. Wij getroosten ons een uitgave van
f óoo. Maar wanneer de. animo voor het onderwijs
zoo gering is, houdt alles op. Per leerling bij een
aantal van 13 leerlingen is het bedrag reeds hoog.
Maar wanneer het aantal beneden 10 blijft, kunnen
en mogen wij dit niet voor onze verantwoording
nemen.
De heer Jes. Dan zou men de kinderen misschien
kunnen toevoegen aan een andere gemeente.
De voorz. Wanneer men dat zou moeten vragen
zou dit een gewenschte oplossing kunnen zijn.
Daarvoor heeft men degoedkeuring echter noo-
dig van den raad dier gemeente. En dan zou de
raad zich hier kunnen uitspreken, de kosten te
dragen, van die leerlingen die naar elders gaan.
De heer Jes. Ik vind het salaris heel laag.
De voorz. U kan u daarmee niet vereenigen?
Heeft u een ander voorstel?
De heer Jes. Ik steun het voorstel van De
Geus. Ik zou aan het o. p. f 1.75; en aan het hoofd
f2.— willen geven.
De heer De Geus gaat hiermede accoord.
De heer Kooij. Wij staan voor het feit dat een
gering aantal kinderen de drie cursussen zal be
zoeken. Is het nu niet mogelijk dat de kinderen
bij elkaar komen? Wij hebben hier een feest ge
had, en toen waren zij ook allen bij elkaar. En
wanneer zij naar Alkmaar gaan zijn ze ook steeds
samen. En zou dat'nu hiier ook niet kunnen voor
die luttele uren van onderwijs, waar in alle cursus
sen toch lezen rekenen, schrijven lezen enz. ge
geven wordt?
De voorzitter. Wij zullen daar zeker op bezwaren
sluiten. Ik kan mij echter levendig voorstellen
dat (lie idéé naar voren komt. Maar ik geloof niet
dat men daartoe zal geraken. t
De heer Kooij. Het was te probeeren.
De voorzitter. Graag wil ik iets probeeren in 't
algemeen. Maar in dit opzicht ben ik zoo pessimist
dat ik overtuigd ben dat die pogingen niet zul
len slagen.
D'e heer Barten. Dit zal wel een van de onmo
gelijkheden zijn, daar de strekking en de geest
van' het o.l. onderwijs anders is dan het bijz. En
dat strekt zich natuurlijk ook uit tot het vervolg
onderwijs. Het technisch gedeelte zal zeker het-
zelfde zijn, maar geest en strekking zijn anders.
De heer De Geus. Ik geloof dat men meer kans
van slagen heeft met de idéé van Jes, om aanslui
ting te zoeken bij een andere gemeente.
De voorz. Wat de heer Kooij wenscht, daar zal
men zeker niet op ingaan.
Dé heer De Geus geeft graag toe dat meti tus-
schen de klem zit. Ik voel ook zeer goed de be
weegredenen van Barten en den voorz. met het
oog op de kosten. Maar toch kan ik er moeilijk
overheen stappen. Wij beschikken hier over zeer
goede leerkrachten. Dc vereeniging zal dus meer
doel treffen, en zal men hét o. p. ook beter kun
nen salarieeren. Of het echter slagen zal is een
tweede. I
Dé voorz. Ik hoop dat de heer Kooij niet zal
aandringen op een onderzoek, omdat wij toch niet
zullen slagen. i
Dehé^3Dam^|^gHftrkam,nfet die vruchten af,
weroen- wat,'de fteer. Rqojj er. in /iét. Öok- wij j
ztiïleff liever niét 'meedoen, 'hét 'zal niet in de flank:
vallen. '!öd 'v 1
De heer Kooij. Het spijt mij .zeer.
De heer Duijves. Wij zullen liever op ons zelf
staan. Het zal niet worden toegejuicht.
De heer Kooij. Waar het hier betreft eenige lut-,
tele uren, meende ik zeker dat het zou gaan, in
het belang van de gemeente en va nhet onderwijst
Het sjiijt mij dat het niet zal gaan.
De heer Barten. Ook acht ik het beter dat de
betrokken onderwijzers hun eigen kinderen heb
ben. Bij samenwerking zullen toch niet alle on
derwijzers geplaatst kunnen Worden: De eigen on-
uerwijzers hebben ook meer invloed op hun kin
deren. Men krijgt zoo licht verbrokkeling. Ik ge
loof dat het.aantal zeker boven- 10 zal zijn.
De heer Ootjérs. Hier.komt een geest naar vo
ren m mijn geest, ik was het niet eens in B .en Wr.
met de anderen. Dat was ook mijn opvatting als
groot voorstander van het 'vervolgonderwijs, fk
zou het betreuren zoo door de laksheid van de
Ouders andere kinderen de dupe zouden worden.
Bij 9 leerlingen zou de zaak geheel van de baan
zijn. Waar de heer Barten spreekt over eigen on
derwijzers, vind ik het voor de kinderen van ou
deren leeftijd geen bezwaar dat zij niet huh eigen
onderwijzers hebben. Maar om te voorkomen dat
geen vervolgonderwijs wordt gegeven, zou ik lie
ver gaan combineeren met een andere gemeente.
En dit zal göedkóoper worden öok Ik acht het
nut zoo groot, dat het te bejammeren zóu zijn,
dat door een tekort van 1 leerling, de 9 zinderen
van het onderwijs zouden worden uitgesloten.
De voorz. Ik zou het liever geen combinatie noe
men. Het is beter aan den raad van zoo een ge-t
meente te vragen, de kinderen daar toe te iaten.
want in het algemeen ben ik tegen combinatie.
Da heer Ootjers. Na ampele besprekingzijn, wij
gekomen tot de bepaling van dit salaris. Het mag
echter geen salaris worden genoemd. Doch het
is iets extra's. De bond van N. O: acht het'vervolg
onderwijs van groot nut, wij zeker niet minder.
En mag dit zeker toch geen al te groot offer
heeten voor dit onderwijs. Men moet niet vergeten
dat het per uui is en niet per avojnd. Ik wil niet
zeggen dat dit bedrag hoog is, maar het is toch
een veergoeding. Her. kan niet zoon groot offer
zijn. Laat men dus ook in dit opzicht welwillend
heid toonen.
De heer Kooij. Er is toch ook nog een midden
weg. Het voorstel van B. en W. is wel wat schriel
Ik stel voor aan het o. p. f 1.25 en aan het hoofd
f 1.50 te geven. 1 i
Het voorstel De Geus—Jes komt thans in stem
ming. Voor de voorstellers tegen de heeren Bar
ten, Ootjers, Kooij, Duijves en Zut.
Het^woorstel— Kooij komt thans in stemming.
Voor de heeren Dc Geus, Kooij en Jes, t.fgen de
heeren Duijves, Zut, Barten en Ootjers, zoodat
ook dit is verworpen.
Het voorstei B .en W. wordt hierna aangenomen
met de heeren Ootjers, Barten, Duijves én Zut
voor, De Geus en Jes tegen, Kooij blanco.
Thans wordt overgeegaan tot benoeming van
een hoofd voor dit onderwijs, waarvan de uitslag
is dat hiervoor wordt gekozen de heer Mallecote
met 6 stemmen, en tot onderwijzeres Mej. Wouda
met 7 stemmen.
De voorzitter wenscht af te wachten of er nu
minder dan 10 leerlingen komen, en die dan naar
een andere gemeente te sturen. De gemeente kan
daar altijd toe besluiten„.dat die leerling,ïn naai
elders gaan, maar voorz. zou dan liever geen ge-,
meenschappelijke regeling willen maken.. 1
Die heer Ootjers. Het aantal van 10 kan er wel
niet komen. En wanneer de andere gemeenten niet
tosetaan dat onze kinderen daar komen, zou het
onderwijs hier niet gegeven kunnen worden. Daar
om ook acht ik het beter dit te combineeren. Want
het zou jammer zijn zoo het onderwijs niet door
ging. i
D.e heer Zut acht het niet diensug voor de kin
dereen dat zij naar een andere gemeente gaan.
Beter is het dan om het minimum van 10 op 8
te brengen.
De heer Barten zou een minimum willen bepa
len wanneer de cursus moet worden stopgezet
dóórdat het aantal daalt door vertrek van' kinderen
Of om andere redenen.
De heer Kooij zou ook bij een aantal benéden 10
leerlingen een overeenkomst' met anderen willen
treffen.
De voorz. zou ze zonder combinatie in een an
dere gemeente geplaatst willen krijgen.
De heer Ootjers. U is in het algemeen tegen
combinatie zooals u gezegd heeft.
De voorzitter. Tegen combinatie tëH opzichte:
van het vervolgonderwijs. Een stapje verder en
wij varen in hetzellde schuitje.
De heer Ootjers. Wanneer er in een andere ge
meente tekort leerlingen zijn en hier ook, dan zou
er geen onderwijs, worden gegeven. Daarom ben
ik er voor dit te combineeren.
De heer Kooij. Ik wil wel aan mijn voorstel vast-
knoopen, om bij een tekort hier, de leerlingen eb
ders geplaatst te krijgen, bij een tekort daar,, zoo-
noódig tot combinatie óver te gaan.
De voorz. zegt dat de meerderheid van B. en
W. tegen combinatie is, om de red'enén dóór den
heer Barten genoemd.
De heer Duijves. De mogelijkheid is ook niet
uitgesloten dat de ouders niet willen hebben dat
hun kinderen naar buitengaan.
De heer Ootjers. Daar blijft ieder ouder v;ij in.
De heer Barten. Ik ben tegen een vaste overeen
komst waarbij heet onderwijs het eene jaar pier het
andere jaar elders gegeven wordt.
De voorz. Men behoeft er geen gebruik' van te
maken, wanneer er genoeg leerlingen zijn.
De heer Jes. Is het minimum niet opf 8'te'stellen.
De voorz. Wanneer de animo zoo gering is, is
het voor de gemeente onverantwoordelijk öm daar
voor het geld te voteeren.
i De heer De Geus zou ook bij een aantal beneden
10 samenwerking willen zoeken, maar dit» aantal
niet op 8 te bepalen.
De voorz. Het aantal van 8 bedoelt om het dan
nog hier in de gemeente te geven.
De heer Zut zal in deze geen voorstel doen,
maar liever afwachten.
De voorzitter stelt voof bij een aantal benéden
10 leerlingen zien plaats te vinden in een naburige
gemeente, zonder een gemeenschappelijke regeling
te maken. Zijn er in ZuidscliarWoude bijv. meer
dan 10 en hier minder dan daar, het vervolgonder
wijs te doen plaats hebben en omgekeerd. En de
leerlingen dan daar tegen den kostenden prijste
plaatsen. Maar ik geloof zéker dat hier het ver-
etechte vaaraal uzaikörruec... D«:hs<p. QotjeK is pk
te pes-iitnistósch: n./ Br w <»v>i
D%t .heer -Öotjers.sSmosI bed iko poasiimistisSh
soms,optimistisch. Maar ik wil met' de lOÓmbinatSè
van liet onderwijs voorkomen, dat et kinderen van
het ouderwijs zullen worden uitgesloten.
De heet Barten. Ze kunnen ook naar Oudkarspel'
we behoeven toch niet aldoor en allee nnaar Zuid-,
scharwoude te zien.
De voorzitter. Misschien maakt de afstand nog
verschil.
De heer Barten. Dat is gelijk.
De heer Ootjers. Voor de kinderen van de ge
wone schopl is de afstand voor mij een groot be
zwaar, maar voor de leerlingen van het vervolg
onderwijs niet. i
De heer Kooij herhaalt nog eens zijn voorstel.
De voorz. De heer Ootjers wil combinatie. U
wil ze ergens plaatsen. Maar het is beter dit aan
de praktijk over te laten. i
De heer Ootjers. Dan kan het te laat zijn.
De heer Duijves wil ook een jaar afwachten.
De heer Ootjers. En ik wil de zekérheid dat het
'onedrwijs gegeven wordt. 1
De heer Kooij handhaaft zijn voorstel, om zoo
de eene gemeente genoeg leerlingen heeft de kin
deren uit de andere gemeente bij een tekort, daar
geplaatst zien te krijgen, en bij een tekort in bei
de gemeenten tot combineering over te gaan.
Dit voorstel wordt aangenomen mét de heeren
o©otj£rsi./üéf Stsu^uje^f.en dieren
Barten, enr Duijves tegen.'.p,,- isrf
vc Rondvraag.,,,, v
JJe, heqr Jes ^informeert naar den YetPWdings.
weg met 'Koedijk.
De voorz. Daar is op het oogenblik nog niets
officieel' van bekénd. Officieus zijn verschillende,
besturen bij elkander geweest, en zal opname van
kosten worden gedaan, orh daarna uit te maken
of er aanleiding bestaat met voorstellen tëi. komen
De heer Dipjves had een adres verwacht van
den L.T.B. met verzoek om subsidie voor een te
stichten tuinbouwcursus,.
De voorz. Dit is ingekomen, dpch zal worden
beahndéld bij de begrooting.
De heer Kooij v Is de brandspuit nu in orde?
De voorz. Gelukkig wel»
De heer Kooij. De nieuweregeling bij de brand.:
weer, is dat wel de juiste regeling? Het is wel
een aardig idéé om de eigenaars aan de spuit te
verbinden, maar ik heb altijd gedacht dat het
burgerplicht was. De meeste eigenaars wonen
echter op de eilanden, en die worden het allerlaatst
gewekt.
De voorz. Deze regeling berust in handen van
B. en W. en zij hebben die naar hun beste weten
gemaakt.
[Bij de rondvraag wordt verdér niets ter, sprake
gebracht en sluit de voorzitter mét een woord
van dank de vergadering.
UIT DEN üyTREK
OUDE NIEDORP.
Uitslag Openbare verhuring bouwlanden, gejneelit'P Oude Niedorp op Vrijjdag 19 October
1923 voor vier jaar,
huursom
huurder
1.
f 67.50
Abr. Bart
0,64.30 H.A.
dezelfde
fv 67.50
2.
- 35.75
M. Kuiper
0.31.00
dezelfde
- 32.50
3.
- 42.—
Abr. Bart
0.33.30
4.
- 35.—
P. Groot
0.24.00
5.
- 80.—
C. Waterdrinker
0.47.00
6,
- 53.75
R. Hoogland
0.51.50
dezelfde
- 55.90
7.
- 51.25
M. Kuiper
0.48.00
dezelfde
- V 47.15
8.
- 51.25
P. Beers
0.48.00
dezelfde
- 47.15
9.
- 53.75
W. Groot
0.51.50
dezelfde
- 53.75
10.
- 134.40
C. B;art
0.56.90
11.
- 90.—
J. Witsmeer
0.71.80
dezelfde
75—
12.
- 71.40
Jb. Klaver
0.41.00
13.
- 48.—
P. Beers
0.38.40
dezelfde
- 44-80
14.
- 46.50
Abr. Bart
0.37.20
dezelfde
- 43.40
15.
- 46.00
Abr. Bart
0.36.00
dezelfde
- 45-
16.
- 59.80
M. Kuiper
0.30.12
dezelfde
- .39—
17.
- 74.40
M. Kuiper
0.36.70
dezelfde
- 43.40
18.
- 72.—
P. Groot
0.37.76
dezelfde
- 44:80
19.
- 46.75
K. Bart
0.41.35
20.
- 49.50
K. Bart
0.42.61
dezelfde
- 4140
21.
- 94.50
A. v. d. Oord
0 65 30
dezelfde
- 81-
22.
- 63.25
H. Doorn
0.55.00
dezelfde
- 57.50]
23.
- 60.—
K. Meiten
0.47:60
Jac. van Rijn
- 56-
24.
- 66.—
A. v. d. Oord
0,52 4.0
f 1491.75
id.
PflOitestantsche
Armvoogdij,.
f 1276.75
1.
- 30.—
P. Wit Sz.
0.29.00 H.A,
6. - 39
7, 8 en 9 f 43.
7.
8.
P. Hittema
P. Hittema
W. Langendijk
J. Glas
D. Joon
0.28.00
0.28.00
0.24.60
0.30.00
0.26.00
Jb. Kuiper, thans gesplitst als volgt:
0 09.00 P. Agenant
012.00 K. Pile
ft'13.10 Jb. de Bpier.
D Scheltus
D. Scheltus
K. Bart
A. Ros
dezelfde
f 229
- 30-
- 22-
10,-
5.-
f 163.-
SINT MAARTEN.
(Met ingang van 1 November a.s. is als lijnwer-
ker bij het Gem. Eléctrisch Net alhier' benoemd
de heer J. v. d. Ham te Sint Maarten.
ALKMAAR.
Het hoofdstembureau voor de verkiezing van
leden der Kamer van Koophandel en .Fabrieken
voor Holland's Noorderkwartier, is samengesteli
uit:
den'heprC. Bosman Gzh., Voorzitter, J. Dot
ter, plaatsvervangend voorzitter; Leden: J. G.
Messelaar, L. Trijbetz en W. Kerkmaar. Plaatsve
vangende leden: C. W. Keijsper, A. Englander a
J. Ringers, alle wonende te Alkmaar, terwijl 1
datum der verkiezing is vastgesteld op 6 Novem
ber 1923.
öpori en Wedstrijden.
N. H. V. B.
Uitslagen Zondag 21 October 1923:
4A. V.A.F.C. 3—D.T.S. 1 2—3.
Alkmaar 3Koedijk 1 00.
Vrone 1Heiloo 1 22.
Gr.-SchermerSchoorl 1 terrein afgek.
5A. D.T.S. 2—Bergen 2 terrein afgekeurd.
D.T.V. 1—Vrone 2 gestaakt.
5Bi. Heiloo 2Alkmaar 4
Zeemeeuwen 2Vrone 3 gestaakt.
D.T.V. 2V.A.FjQ. 4
Programma Zondag 26 October:
4A. D.T.S. 1—Gr. Scherer 1 de Koning 1
Koedijk 1Vrone 1 Mantel.
Heiloo 1—Holland 1 Snijders.
V.A.F.C. 3Alkmaar 3 Steinman.
Schoorl 1Rood Wit 2 Bieauchamp':
'5A. Bergen 2—D.T.V. 1 van Rooyem.
Vrone 2D.T.S. 2 A. A. Mol.
5B'. Alkmaar 4—Heiloo 2 10 uur A. Hakho
D.T.S. 3—V.A.F'jC, 4 12 uur. de W'
D.T.V. 2—Zeemeeuwen 2 Govere.
Vrone 3—Rood Wit 3 12 uur V.n. Hov
Indien geen tijd vermeld is
wedstrijden om 2 uur.
Competitiestand Klasse :4A.„ bijgewerkt
en met 21 October.
Naam
Vrone 1
Heiloo 1
A T. S;. 1
Schoorl 1
Koedijk 1
Holland 1
Gr. Scherm. 1
Rood Wit 0
Alkmaar 3
V, A- F. C. 3
gespeeld
gewonnen
5
gelijk1
1
1
1
1
1
0
0
1
0
verloren
0
0
1
2
1
2
2
2
punten
11
v. t.
28—3
13—5
6—5
9—6
2—3
2—9
8—7
4—11
0—14
4—13
gemiddelde
1.88
'u 1.80
ï-25
1.-
1.-
0.75
Ö.'67
0.67
0,33..
0.
D. T. S.
Zondag j.l. speelde D.T.S. 1 te Alkmaar te
gen V.A.F.C. 3 en behaalde eén verdiende
32 overwinning. Voor de rust had D.T.S. de
sterke wind in de rug en was steeds in de aan
val, maar door steeds buitenspel staan, gin
gen de mooiste kansen verloren. Nadat onge
veer een kwartier gespeeld was,, gelukte het
de D.T.S.-midvoor te doelpunten, maar na
benige minuten zorgde V.A.F.C. reeds voor
den gelijkmaker. Rust 1—1.
In de tweede helft was het spel van D.T.S.
veel beter en de linksbinnen doelpuntte,
korten tijd twee maal uit voorzetjten van &1'
en rechts. Nu begonnen beide partijen omn"1
jdig ruw te spelen en het aantal vrije schoppf
was ontelbaar. Als even gestopt wordt vos
.een D.T.S.-speler, meent de V.A.FJC.-voorz'
ter 'het noodig eenige aanmerkingen op
leiding te maken, maar wordt op staan')
voet door den scheidsrechter van het veld i
stuurd. Als de D.T.S.-captain en de V.A'Fl
linksbuiten om den bal worstelen,, dreigt
vechtpiartjj: te ontstaan. Hieraan wordt echt'
eind
üvell
het
AX
/Hoi
P
Otid
-i
■sint
D
'dirig
zooa
>vere<
«g
denk
Tem
aans
Zanj
jarei
ning
een
men
ten
zal j
bi tie
an de
M'
haar
is a
'die
was
wam
daar
oude
Deze
/va a
sen
mej.
ande
zood
ze. n
keer»
■het
verv<
en 1
tot
Di
Vvan
numi
vvan
toon.
deze
zal-
waar
den
dè'rg.
H.
Zone
Bij
tent,
Gi
brac!
dén
Alex;
op h
wiele
pje.
wijl
Hou)
lift
vast,
I ,,I
1
c
een
mak
bare
gee*
fetjé
Vim
dan
imm
strijk
„I
daar
Jiakl