WE 11» t I- I ..„Nieuwsblad voor LANGEDIJK en Omstreken. Ho. 180. ««Tea**, fKUfiniioA H Dinsdag: 20 November 1928 82e J arga- per 3 maanden :A'1,15 J. H. KEIZER. LAMIvEDlJKER COURANT. 'Deze courant verschijnt ^Dinsdags, Donderdags en Zaterdags. AB0HNKKEST8PB1J8 KJSDAOTBÜÜ-ÜITÖE VBB BUBXXLi oordschar wo ude. PK IJ 8 JIJsKfcA.Ö^ DKlü^ïlsSi Tm 1—regels 76 ct.» elke regel meer 18 et. Sroote letters tf Tignetten «orden naar plaatsruimte berekend. Brieven reohtetreeks een den Uitgever, Den zin van hei ieven,^ De vorige week sprak Ds. Gillebaard, Predi kant bij de Ger. Kerk te Noondscharwoude ijn het ,Ger kerkgebouw over „Den zin van het levein". Het geheele gebouw was gevuld èn nadat Z.Eerw. de kansel heeft bestegen verzocht hij de aanwezigen te zingen Psalm 36,. de eerste helft van 'it 3e en de 2e helft van 'tel vers. Daarna gaat hij voor in gebed. Dg spr. die hierna zijn rede aanvangt acht het een gelukkig verschijnsel, dat de Jonge - lings-Vereeniging een forsche actie wenscht te beginnen ten opzichte van ihet geestelijk leven. Zet hierna de beteekenis van het woord „pro- mda", waarmee de actie wordt aangéduid, uiteen, er op wijzende, dat dit woord ontleend is aan de natuur, aan den wijnstok. Hoe het woord „propageeren" het zetten van nieuwe loten aanduidt. De ouderdom kan geen nieuwe loten meer voortbrengen, geeft geen nieuw ge slacht meer, met deze propaganda kunnen wij 'de nieuwe loten gelukwenschen. Dat kan wat worden, wanneer men de plant laat uitgroeien. En niemand zal, om bij het beeld te blijven, kunnen zeggen, dat de druiven 'zuur zijn. Ik acht het dan ook een voorrecht të kunnen spre ken over „Den zin van het leven". Onze tijd heeft een gelukkig verschijnsel voortgebracht. Men' iheeft geruimen tijd ge leefd onder den ban'van de natuur-wetenschap pelijke wereldbeschouwingen. Het lieven zou titels anders zijn dan gelijk den bewegingsme- stand der atomen in het lichaam. En dit werd door velen voorgedragen als de nouveauté, alls levens verklaring. Er ontstond een leeg ieven. Een leven zonder ziel, zonder God. Doch thans wordt de roep om het ware leven krach tig vernomen. En Ihet gaat bij dien roep, ook iln den Godsdienst om het leven. Men kan niet nalaten te vragen, waarvan we kwamen, waarheen we gaan. Daarom zoeken we de zon van 't leven. Er is geantwoord dat het leven een willekeur was. Er werd bij, met en over ons gehandeld. Het was een tiran nieke macht die ons deed buigen en breken. Zegeviert soms niet ,het onrecht? Is het niet soms het recht van den sterkste? Men vroeg zich af, hoe zal qns leven uitvallen? Munt of kruis? Dat is de wanhoppssprpng- Dat is een sprong in het duister. Denk u het leven eens in als een woelige zee, waarvan de golven zich majestueus ver heffen. Hoe kortstondig toch is hun bestaan. Hun schoonheid verdwijnt, en men vindt er niets meer van terug. Maar andere golven ver heffen zich, andere golven komen. En zoo be schouwen allen het leven. Wij gaan onder in een onbegrepen al. Het leven was een move ring, een schijn. Maar -wie het leven zoo beziet en leeft, leeft zinloos. Weer anderen beschouwden het leven als een leiden. En dit pessimistische woord is 'waard in het leven gehoord te worden. Het leven echter geeft geen leiden, het is een leven in eigen smarten. Leven en leiden zijn gelijk luidende begrippen. Men ontkomt niet aan het leiden. Het is een trouwe metgezel. Het is één met uw bestaan. En al wat bestaat is waard, ten gronde te gaan. Niemand is te benijden, maar allen te beklagen. Dé wereld is een hel, waar de menschen de eene maal lijdend en een lander maal duivelen zijn. Lijnrecht daar tegenover staat het optilmis- e, dat het leven schoon en edel is, een op heffen van de volle mensdhenwaarde. En hier spreekt de humane mensch, die vrijheid wcrischt en ontplooiing. En deze humane be schouwing deed haar intrede in den tijd der reformatie, men .schreef geleerde boeken en vertogen over de levenskunst. En die beschou wing over levenskunst leeft voort in het fbera- lijsme. Maar de felle tijd waarin wij leven laat ans geen oogenblik voor die le venskunst be- e hou wing. Zij wordt door de realiteit stuk ge lagen. Op één waardeering wil ik echter nog wijzen, n,L:'die „den zin van 't,leven ziet in de lust". Hot leven' is het hoogste goed', en het uitleven daarvan geeft de opperste vreugd. Dat kan men dagelijks hopren. De wereld draait en wij draaien mee. Waar wij genieten 'komt echter het ppgenblik, dat de mensch het leven niet rneer kan vatten. Dan is het leven niet meer het hoogste gOied. De aroma gaat er af en het deugt nergens meer voor. Onze roeping is het 't leven onder de oogen te zien. En die plicht rust niet 't minst op de jonge menschen, die bovendien het voorrecht hebben christenen te zijn. Met den zin van het leven moet een ieder geconfronteerd zijn. De rede dringt tot het pogen om het leven te verstaan. De formules 'die men van hieruit mee gekregen heeft zijn niet voldoende. U allen is licht' geboden. Wie kan zoo, het breede leven heoordeelen. Het leven komt niet tot u met een zelfverklaring. Het legt wel zijn inhoud voor, ter objectieve beschouwing, maar kan geen blijvende waarde geven. Zonder de open baring Gods staat de wetenschap en het per- soons zoeken echter machteloos. Bij U HEF.RE is de levensbron om het leven te ver staan, en daarin heeft men de openbaring Gods verstaan. Ik acht mij gelukkig de Jongelingen deze roe ping voor te houden- Dat zij Zijn roeping in het leven hebben te verstaan. En die verschijn selen om het leven te leeren kennen, zijn niet zoo schrikbarend. Door den oorlog is men uit het evenwicht gestooten. Na een periode van rustigen slaap hebben wij onze oogen opgesla gen in een geheel nieuwe wereld. God maakt in deze dagen Zijn geschiedenis. En waar Zijn Openbaring wordt tegengestaan, vragen wij ons af, „hoe kunnen wij die ophouden?" Daarom ook, nu moet ge gevormd worden, nu moet ge den zin van het leven, het leven leeren kennen. Niemand meene echter de wijs heid in pacht te hebben. Weest met ootmoedig heid bekleed, waar Paulus zegt: „Wij kennen slechts ten deele, en profiteeren ten deelle." Hierna verzoekt de spreker te zingen Psalm 119 8. Door den spr. wordt hierna het verschil duidelijk gemaakt tusscben Prediker en Spreu ken. Waar de Prediker steeds het 'hoofd stoot, die de waarde, de beteekenis aan het leven wil ontwringen stoot hij steeds het hoofd. Maar de Spreuken wendt met het gezicht naar het leven, maar het eerst naar God. En deelt dan mede wat hij heeft ontvangen- „Die mij vindt, vindt het leven en trekt ten welgevalle van den Heere." Daardoor zullen wij verstaan dat het leven niet bestaat uit onberekenbare madhten, niet Hij, maar wij brengen de grifflen, de afwijkingen aan. Het leven bestaat niet uit grilligheden, toaar er is een gedachte Gods in gelegd. En als zoodanig is het leven geen leiden. Vroolijk en blij, moogt ge, moet ge zijn. Ieder oogen blik is een gave Gods, dat ge dankbaar moogt 'besteden. Het leven is geen kunst alleen. Ge moet pieer dan brave, geheiligde personen zijn. Het gaat niet om een sierlijken indruk op de 'mensdien te maken. Ik doe een beroep op uw weten met het woord van Paulus: „God gaf zich, opdat ge menschen Gods zult zijn." Om u te prepareeren geeft God u jeugd. Het leven kan zonder uw krachtsinspanning niet toe. Gij behoort in de gelederen. Het gaat hier om de hevelen van den Grootein Veldheer, en moét U er zijn om' in Zijn gelederen te dienen- Aan vaardt uw taak 'door het leven aan te grijpen en Hem te wijden. Vraagt ge wat het leven is? Het leven is kennis. Geen speculatieve of theo retische kennis. Voor de christenen is het leven een verhaal, dat kan eindigen op welke wijze ook. Zoo heeft Gods woord voorgehouden, dat de mensch niet de ziel zal verliezen, maar ook moet zorgen dat hij haar niet verliest. Zorgt gij dat ge het leven niet verliest. Dan hebt ge het eeuwige leven en de eeuwige ken nis en wijsheid Gods. Als onze menschen zich hiervan bewust zijn, zullen onze vereenigingen ter plaatse daar wel bij varen. Niét allen hebben locomotief-naturen. Dat is niet erg. Er moeten ook wagons mee. Komt dus en sluit u aan. IJt sprak over den zin van het leven jejni p|Ver de plaats 'die God u aangewezen heeft tegenover Hem en in de wereld. Het leven is van Gods zijde bezien een kunstwerk, waarin men de schaduwen niet kan missen. Het is de symphonie, waaraan de dissonant luister zal bijzetten. Laat de Geest Gods u allen bezielen haat uw zonen en doahteren profiteeren, ter wijl de ouderen hun droomen drpomen. Laat de jongeren tot vreugde van de ouderen profi teeren en getuigen, denken en Spréken, onklat God gaf Zijn eigen leven te verstaan. Hiermede sloot de spr- zijn rede waarna werd gezangen Ps. 149-1, pn Z-Eerw. met dank gebed sloot. UiT DEN OMTkEK OUDE NIEDORP. Vrijdagavond vergaderde de Protestantsche kiesvereemgmg alhier in 'het lokaal van den' heer A- Mijts. Tegenwoordig waren ruim 20 personen. Nadat de vergaderden al een half uur op den voorzitter, den heer K. v. d. Ooord, hadden gewacht en deze nog weg bleef werd de ver gadering geopend door den heer P. de Geus met een woord van welkom. De notulen werden hierna gelezen en goed gekeurd. De voorzitter zeide dat deze bijeenkomst was belegd met het oog op de benoeming van een nieuwe Burgemeester. Van Katholieke zijde wa ren er 2 sollicitanten uit deze gemeente. De vraag is nu moeten wij van onzen kant ook een candidaat steunen. De Heer Waiboer vraagt of er van onzen kant geen sollicitanten zijn uit deze gemeente? Voorzitter weet dit niet. De heer Kriller weet ook niet of er hier een geschikt persoon is die solliciteert. He heer Waiboer vindt, we moeten 'toch eerst weten of er geen sollicitanten uit deze gemeente zijn. Niemand schijnt er iets van te weten en toch heeft spreker gehoord dat er 2 personen gesolliciteerd hebben. Op een des betreffende vraag zeide Waiboer gehoord te hebben van Kooijman en Liefhebber. Kooijman,ter vergadering aanwezig, ver klaart geen sollicitant te zijn. Van Liefhebber is hem niets bekend. Anderen beweren van Liefhebber ook niet. De heer Rempt vraagt of Kriller niet solliciteert? Kriller antwoordt van beslist niet. Hierop zeide de heer Kriller, wan neer niemand dan uit deze gemeente van onzen kant solliciteert, weet ik wel een geschikt per soon buiten de gemeente, maar de vraag is nu moeten wij er een steunen van buiten de ge meente, dan zal ik zijn naam noemen. Beslo ten werd nu om er dan een buiten de gemeente te steunen. De heer Kriller deelde nu de ver gadering mede dat de heer P. Kostelijk Pz. te H.H.waard bereid is te solliciteeren, mits wij hem steunen bij zijn sollicitatie. Na eenige be spreking werd nu besloten den heer Kostelijk te steunen door met een lijst rond te gaan bij de kiezers. Een commissie werd benoemd die spoedig met de werkzaamheden zal beginnen en de lijst aan den heer Commissaris der Ko ningin zal overhandigen. Nadat nog eenige zaken behandeld werden van meer intiemen aard, werd de vergadering door den voorzitter gesloten. SINT MAARTEN. Zondagavond gaf de dilettantenclub „Vrienden kring" alhier een openbare uitvoering in het lo kaal „Rust en Lust" en werd opgevoerd „Pension Schiiller", blijspel in drie bedrijven van Carl Laufs, Door verschlilende leden werd heel aardig werk geleverd, een woord van Lof aan hen. Het publiek genoot' blijkbaar in de gekke vergissingen, welke erin voorkwamen, want er werd hartelijk gelachen Een dankbaar luisterend publiek, en applaus was de dank voor het gepresteerde. Hierna een ge zellig bal. I KOEDIJK. Vrijdagavond vergaderde de tuinbouwvereeniging, „De West", in het lokaal van den heer Jb. Groot onder leiding van den heer W. Visser. In zijn openingswoord wijst de voorzitter op de geringe opkomst der leden, maar wil dit van den goeden kant bezien en rekent ht als vertrou wen in het werk van het bestuur. Na lezing en goedkeuring der öfituleUa- wordt medegedeeld, dat het geld hetwelk de LL.G.C. ont vangen heeft voor het laden der wagons tijdens de staking, voor de helft is uitgekeerd dan cle vereeniging „De Koophandel" als tegemoetkoming aan kleine kooplieden en de andere helft aan de tuinders voor hun werk. Wanneer er nog zijn die tekort, of niets ontvangen hebben kunnen dit. nog opgeven er is nog wat van het geld in kas. In behandeling komt nu een schrijven van .de. vereeniging „Groentecultuur" te Broek 'pp Lan- gendijk ,om instemming te betuigen met een motie welke zij gezonden heeft aan de L.G.C. De motie behelsde een afkeuring over het be sluit der L.G.C. om de uiensorteering in te voeren. De voorzitter zet de sorteering, zooals die bew doeld wordt, uiteen, om het product op de buiten- landsche markt beter te doen uitkomen, maar wijst ook op het werk en de moeite hieraan verbonden. Verschillende besprekingen worden hierover ge houden waarbij vooral naar voren kwam, om het den koopman te laten doen als die dat noodig acht, Doo rden voorzitter wordt nog opgemerkt, dat de afgevaardigden van „Groentecultuur" in de ver-, gadering der L.G.C.. bijna niets tegen de uiensortee ring hadden aangevoerd. iDe heer Beets stelt hierna voor, het schrijven van Groentecultuur voor kennisgeving aah te ne men en onze afgevaardigden der L.G.C, op te dra gen de uiensorteering nog niet in te voeren. Dit wordt aangenomen. Door den voorzitter worden als commissieleden voor he tnazien der rekening van den penning meester aangewezen de heeren S, Akerboom, P. Zwetsman en S, Smit. De voorzitter wijst er op, dat men met de eer ste io nummers in de veiling zijn producten niet willekeurig ophoudt, daar anders dé kans bestaat, dat men denzelfden dag niet mag overzeilen. Ver-, der dat men het- veilen van producten' in zakken, de zakken links en rechts op de schuit moet open leggen. t iBij de rondvraag wijst de heer P. Zwetsman erop dat de wagons aan de laadplaats zo olat beschre ven worden om te lossen hetwelk een tijdverlies is voor de aanvoerders en spoort het marktbestuur aan hierin met meer kracht op te treden. De vertegenwoordigers van „De West" zegden toe te probeeren hierin verbetering te brengen. De heer S. Akerboom wijst erop, dat bij het- ijsbreken enkele personen geregeld te laat komen en zag hier gaarne verbetering in. Men besloot de telaatkomers met 25 ct.te beboeten. Hierna sluiting. EENIGENBURiG. Vrijdag j.l. werd onder leiding van den heer Ds. Snethlage de eerste gemeenschappelijke bijeenkomst gehouden in de consistoriekamer alhier. Een 20-tal belangstellenden waren op gekomen om kennis te nemen van deze, voor allen nieuwe wijze van kerkelijk werikén. De heer Snethlage deed in zijn openings woord dan ook aan zijn hoorders de reden kennen waarom hij deze wijze van werken is begonnen en hoopt te vervolgen en wel, om dat aan 'deze wijze meer liefde en saamhoo- righetd in onze protestante kerken ten grond slag ligt. Gaarne zag hij onze kerk dan oök op fnderen voet geschoeid zooals b.v. in Ame rika waar van uit de kerk en hare leden véél meer actie ten goede van 'tmenschdom uit ging. Het is dan ook de kerk, welke aldaar een sóórt werkprogram uitgeeft en voor eiken avond hare leden op de een of andere nuttige wijze bezig houdt en hierdoor de liefde harer leden heeft verworven en ook wijl zijl daar niet zooals hier enkel dient om Zondags een preek te houden doch de menscheni zooveel mogelijk ontwikkeling bij 'te brengen en niet enkel is een kerk om te luisteren maar een plaats waar een ieder op gepaste wijze zijn of haar ge dachte of gevoelens naar vpren mag brengen én1 zelfs verdedigen. Veel werk wordt dan ook aldaar gedaan op staatkundig gebied en in hoofdzaak was dan ook de drooglegging en het nog steeds (handhaven van Idiit verbod te danken aan de actieve houding en deelname der kerk en hare leden aan deze wettelijke bepaling. Als voorbeeld stelde spreker, dat o,ok voor onze kerk in die richting zou zijn te werken. Zoo b.v, was een werkzaam aandeel in de vlootwet geenszins misplaatst geweest. Door eenige personen werden na beëindiging van sprekers rede eenige vragen gesteld en beantwoord. Daar deze avonden zijn gewijd hief. enkel aan den Godsdienst maar ook aan

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1923 | | pagina 1