WE
11»
t I-
I ..„Nieuwsblad voor LANGEDIJK en Omstreken.
Ho. 180. ««Tea**, fKUfiniioA H
Dinsdag: 20 November 1928
82e J arga-
per 3 maanden :A'1,15
J. H. KEIZER.
LAMIvEDlJKER COURANT.
'Deze courant verschijnt ^Dinsdags, Donderdags en Zaterdags.
AB0HNKKEST8PB1J8
KJSDAOTBÜÜ-ÜITÖE VBB
BUBXXLi
oordschar wo ude.
PK IJ 8 JIJsKfcA.Ö^ DKlü^ïlsSi
Tm 1—regels 76 ct.» elke regel meer 18 et.
Sroote letters tf Tignetten «orden naar plaatsruimte berekend.
Brieven reohtetreeks een den Uitgever,
Den zin van hei ieven,^
De vorige week sprak Ds. Gillebaard, Predi
kant bij de Ger. Kerk te Noondscharwoude
ijn het ,Ger kerkgebouw over
„Den zin van het levein".
Het geheele gebouw was gevuld èn nadat
Z.Eerw. de kansel heeft bestegen verzocht hij
de aanwezigen te zingen Psalm 36,. de eerste
helft van 'it 3e en de 2e helft van 'tel vers.
Daarna gaat hij voor in gebed.
Dg spr. die hierna zijn rede aanvangt acht
het een gelukkig verschijnsel, dat de Jonge -
lings-Vereeniging een forsche actie wenscht te
beginnen ten opzichte van ihet geestelijk leven.
Zet hierna de beteekenis van het woord „pro-
mda", waarmee de actie wordt aangéduid,
uiteen, er op wijzende, dat dit woord ontleend
is aan de natuur, aan den wijnstok. Hoe het
woord „propageeren" het zetten van nieuwe
loten aanduidt. De ouderdom kan geen nieuwe
loten meer voortbrengen, geeft geen nieuw ge
slacht meer, met deze propaganda kunnen wij
'de nieuwe loten gelukwenschen. Dat kan wat
worden, wanneer men de plant laat uitgroeien.
En niemand zal, om bij het beeld te blijven,
kunnen zeggen, dat de druiven 'zuur zijn. Ik
acht het dan ook een voorrecht të kunnen spre
ken over „Den zin van het leven".
Onze tijd heeft een gelukkig verschijnsel
voortgebracht. Men' iheeft geruimen tijd ge
leefd onder den ban'van de natuur-wetenschap
pelijke wereldbeschouwingen. Het lieven zou
titels anders zijn dan gelijk den bewegingsme-
stand der atomen in het lichaam. En dit werd
door velen voorgedragen als de nouveauté, alls
levens verklaring. Er ontstond een leeg
ieven. Een leven zonder ziel, zonder God. Doch
thans wordt de roep om het ware leven krach
tig vernomen. En Ihet gaat bij dien roep, ook
iln den Godsdienst om het leven.
Men kan niet nalaten te vragen, waarvan we
kwamen, waarheen we gaan. Daarom zoeken
we de zon van 't leven. Er is geantwoord dat
het leven een willekeur was. Er werd bij, met
en over ons gehandeld. Het was een tiran
nieke macht die ons deed buigen en breken.
Zegeviert soms niet ,het onrecht? Is het niet
soms het recht van den sterkste? Men vroeg
zich af, hoe zal qns leven uitvallen? Munt of
kruis? Dat is de wanhoppssprpng- Dat is een
sprong in het duister.
Denk u het leven eens in als een woelige
zee, waarvan de golven zich majestueus ver
heffen. Hoe kortstondig toch is hun bestaan.
Hun schoonheid verdwijnt, en men vindt er
niets meer van terug. Maar andere golven ver
heffen zich, andere golven komen. En zoo be
schouwen allen het leven. Wij gaan onder in
een onbegrepen al. Het leven was een move
ring, een schijn. Maar -wie het leven zoo beziet
en leeft, leeft zinloos.
Weer anderen beschouwden het leven als
een leiden. En dit pessimistische woord is
'waard in het leven gehoord te worden. Het
leven echter geeft geen leiden, het is een leven
in eigen smarten. Leven en leiden zijn gelijk
luidende begrippen. Men ontkomt niet aan het
leiden. Het is een trouwe metgezel. Het is
één met uw bestaan. En al wat bestaat is waard,
ten gronde te gaan. Niemand is te benijden,
maar allen te beklagen. Dé wereld is een hel,
waar de menschen de eene maal lijdend en een
lander maal duivelen zijn.
Lijnrecht daar tegenover staat het optilmis-
e, dat het leven schoon en edel is, een op
heffen van de volle mensdhenwaarde. En hier
spreekt de humane mensch, die vrijheid
wcrischt en ontplooiing. En deze humane be
schouwing deed haar intrede in den tijd der
reformatie, men .schreef geleerde boeken en
vertogen over de levenskunst. En die beschou
wing over levenskunst leeft voort in het fbera-
lijsme. Maar de felle tijd waarin wij leven laat
ans geen oogenblik voor die le venskunst be-
e hou wing. Zij wordt door de realiteit stuk ge
lagen. Op één waardeering wil ik echter nog
wijzen, n,L:'die „den zin van 't,leven ziet in
de lust". Hot leven' is het hoogste goed', en het
uitleven daarvan geeft de opperste vreugd. Dat
kan men dagelijks hopren. De wereld draait en
wij draaien mee. Waar wij genieten 'komt echter
het ppgenblik, dat de mensch het leven niet
rneer kan vatten. Dan is het leven niet meer
het hoogste gOied. De aroma gaat er af en het
deugt nergens meer voor.
Onze roeping is het 't leven onder de oogen
te zien. En die plicht rust niet 't minst op de
jonge menschen, die bovendien het voorrecht
hebben christenen te zijn. Met den zin van
het leven moet een ieder geconfronteerd zijn.
De rede dringt tot het pogen om het leven te
verstaan. De formules 'die men van hieruit mee
gekregen heeft zijn niet voldoende. U allen is
licht' geboden. Wie kan zoo, het breede leven
heoordeelen. Het leven komt niet tot u met
een zelfverklaring. Het legt wel zijn inhoud
voor, ter objectieve beschouwing, maar kan
geen blijvende waarde geven. Zonder de open
baring Gods staat de wetenschap en het per-
soons zoeken echter machteloos. Bij U
HEF.RE is de levensbron om het leven te ver
staan, en daarin heeft men de openbaring Gods
verstaan.
Ik acht mij gelukkig de Jongelingen deze roe
ping voor te houden- Dat zij Zijn roeping in
het leven hebben te verstaan. En die verschijn
selen om het leven te leeren kennen, zijn niet
zoo schrikbarend. Door den oorlog is men uit
het evenwicht gestooten. Na een periode van
rustigen slaap hebben wij onze oogen opgesla
gen in een geheel nieuwe wereld. God maakt
in deze dagen Zijn geschiedenis. En waar Zijn
Openbaring wordt tegengestaan, vragen wij
ons af, „hoe kunnen wij die ophouden?"
Daarom ook, nu moet ge gevormd worden,
nu moet ge den zin van het leven, het leven
leeren kennen. Niemand meene echter de wijs
heid in pacht te hebben. Weest met ootmoedig
heid bekleed, waar Paulus zegt: „Wij kennen
slechts ten deele, en profiteeren ten deelle."
Hierna verzoekt de spreker te zingen Psalm
119 8.
Door den spr. wordt hierna het verschil
duidelijk gemaakt tusscben Prediker en Spreu
ken. Waar de Prediker steeds het 'hoofd stoot,
die de waarde, de beteekenis aan het leven
wil ontwringen stoot hij steeds het hoofd. Maar
de Spreuken wendt met het gezicht naar het
leven, maar het eerst naar God. En deelt dan
mede wat hij heeft ontvangen- „Die mij vindt,
vindt het leven en trekt ten welgevalle van
den Heere."
Daardoor zullen wij verstaan dat het leven
niet bestaat uit onberekenbare madhten, niet
Hij, maar wij brengen de grifflen, de afwijkingen
aan. Het leven bestaat niet uit grilligheden,
toaar er is een gedachte Gods in gelegd. En
als zoodanig is het leven geen leiden. Vroolijk
en blij, moogt ge, moet ge zijn. Ieder oogen
blik is een gave Gods, dat ge dankbaar moogt
'besteden. Het leven is geen kunst alleen. Ge
moet pieer dan brave, geheiligde personen zijn.
Het gaat niet om een sierlijken indruk op de
'mensdien te maken. Ik doe een beroep op uw
weten met het woord van Paulus: „God gaf
zich, opdat ge menschen Gods zult zijn." Om
u te prepareeren geeft God u jeugd. Het leven
kan zonder uw krachtsinspanning niet toe. Gij
behoort in de gelederen. Het gaat hier om de
hevelen van den Grootein Veldheer, en moét
U er zijn om' in Zijn gelederen te dienen- Aan
vaardt uw taak 'door het leven aan te grijpen
en Hem te wijden. Vraagt ge wat het leven is?
Het leven is kennis. Geen speculatieve of theo
retische kennis. Voor de christenen is het leven
een verhaal, dat kan eindigen op welke wijze
ook. Zoo heeft Gods woord voorgehouden, dat
de mensch niet de ziel zal verliezen, maar
ook moet zorgen dat hij haar niet verliest.
Zorgt gij dat ge het leven niet verliest. Dan
hebt ge het eeuwige leven en de eeuwige ken
nis en wijsheid Gods. Als onze menschen zich
hiervan bewust zijn, zullen onze vereenigingen
ter plaatse daar wel bij varen. Niét allen
hebben locomotief-naturen. Dat is niet erg. Er
moeten ook wagons mee. Komt dus en sluit
u aan. IJt sprak over den zin van het leven
jejni p|Ver de plaats 'die God u aangewezen heeft
tegenover Hem en in de wereld. Het leven is
van Gods zijde bezien een kunstwerk, waarin
men de schaduwen niet kan missen. Het is de
symphonie, waaraan de dissonant luister zal
bijzetten. Laat de Geest Gods u allen bezielen
haat uw zonen en doahteren profiteeren, ter
wijl de ouderen hun droomen drpomen. Laat
de jongeren tot vreugde van de ouderen profi
teeren en getuigen, denken en Spréken, onklat
God gaf Zijn eigen leven te verstaan.
Hiermede sloot de spr- zijn rede waarna werd
gezangen Ps. 149-1, pn Z-Eerw. met dank
gebed sloot.
UiT DEN OMTkEK
OUDE NIEDORP.
Vrijdagavond vergaderde de Protestantsche
kiesvereemgmg alhier in 'het lokaal van den'
heer A- Mijts.
Tegenwoordig waren ruim 20 personen.
Nadat de vergaderden al een half uur op
den voorzitter, den heer K. v. d. Ooord, hadden
gewacht en deze nog weg bleef werd de ver
gadering geopend door den heer P. de Geus
met een woord van welkom.
De notulen werden hierna gelezen en goed
gekeurd.
De voorzitter zeide dat deze bijeenkomst was
belegd met het oog op de benoeming van een
nieuwe Burgemeester. Van Katholieke zijde wa
ren er 2 sollicitanten uit deze gemeente.
De vraag is nu moeten wij van onzen kant
ook een candidaat steunen.
De Heer Waiboer vraagt of er van onzen
kant geen sollicitanten zijn uit deze gemeente?
Voorzitter weet dit niet.
De heer Kriller weet ook niet of er hier een
geschikt persoon is die solliciteert.
He heer Waiboer vindt, we moeten 'toch
eerst weten of er geen sollicitanten uit deze
gemeente zijn. Niemand schijnt er iets van te
weten en toch heeft spreker gehoord dat er
2 personen gesolliciteerd hebben. Op een des
betreffende vraag zeide Waiboer gehoord te
hebben van Kooijman en Liefhebber.
Kooijman,ter vergadering aanwezig, ver
klaart geen sollicitant te zijn. Van Liefhebber
is hem niets bekend. Anderen beweren van
Liefhebber ook niet. De heer Rempt vraagt
of Kriller niet solliciteert? Kriller antwoordt van
beslist niet. Hierop zeide de heer Kriller, wan
neer niemand dan uit deze gemeente van onzen
kant solliciteert, weet ik wel een geschikt per
soon buiten de gemeente, maar de vraag is nu
moeten wij er een steunen van buiten de ge
meente, dan zal ik zijn naam noemen. Beslo
ten werd nu om er dan een buiten de gemeente
te steunen. De heer Kriller deelde nu de ver
gadering mede dat de heer P. Kostelijk Pz. te
H.H.waard bereid is te solliciteeren, mits wij
hem steunen bij zijn sollicitatie. Na eenige be
spreking werd nu besloten den heer Kostelijk
te steunen door met een lijst rond te gaan bij
de kiezers. Een commissie werd benoemd die
spoedig met de werkzaamheden zal beginnen
en de lijst aan den heer Commissaris der Ko
ningin zal overhandigen. Nadat nog eenige
zaken behandeld werden van meer intiemen
aard, werd de vergadering door den voorzitter
gesloten.
SINT MAARTEN.
Zondagavond gaf de dilettantenclub „Vrienden
kring" alhier een openbare uitvoering in het lo
kaal „Rust en Lust" en werd opgevoerd „Pension
Schiiller", blijspel in drie bedrijven van Carl Laufs,
Door verschlilende leden werd heel aardig werk
geleverd, een woord van Lof aan hen. Het publiek
genoot' blijkbaar in de gekke vergissingen, welke
erin voorkwamen, want er werd hartelijk gelachen
Een dankbaar luisterend publiek, en applaus was
de dank voor het gepresteerde. Hierna een ge
zellig bal. I
KOEDIJK.
Vrijdagavond vergaderde de tuinbouwvereeniging,
„De West", in het lokaal van den heer Jb. Groot
onder leiding van den heer W. Visser.
In zijn openingswoord wijst de voorzitter op
de geringe opkomst der leden, maar wil dit van
den goeden kant bezien en rekent ht als vertrou
wen in het werk van het bestuur.
Na lezing en goedkeuring der öfituleUa- wordt
medegedeeld, dat het geld hetwelk de LL.G.C. ont
vangen heeft voor het laden der wagons tijdens
de staking, voor de helft is uitgekeerd dan cle
vereeniging „De Koophandel" als tegemoetkoming
aan kleine kooplieden en de andere helft aan de
tuinders voor hun werk. Wanneer er nog zijn die
tekort, of niets ontvangen hebben kunnen dit. nog
opgeven er is nog wat van het geld in kas.
In behandeling komt nu een schrijven van .de.
vereeniging „Groentecultuur" te Broek 'pp Lan-
gendijk ,om instemming te betuigen met een motie
welke zij gezonden heeft aan de L.G.C.
De motie behelsde een afkeuring over het be
sluit der L.G.C. om de uiensorteering in te voeren.
De voorzitter zet de sorteering, zooals die bew
doeld wordt, uiteen, om het product op de buiten-
landsche markt beter te doen uitkomen, maar wijst
ook op het werk en de moeite hieraan verbonden.
Verschillende besprekingen worden hierover ge
houden waarbij vooral naar voren kwam, om het
den koopman te laten doen als die dat noodig acht,
Doo rden voorzitter wordt nog opgemerkt, dat de
afgevaardigden van „Groentecultuur" in de ver-,
gadering der L.G.C.. bijna niets tegen de uiensortee
ring hadden aangevoerd.
iDe heer Beets stelt hierna voor, het schrijven
van Groentecultuur voor kennisgeving aah te ne
men en onze afgevaardigden der L.G.C, op te dra
gen de uiensorteering nog niet in te voeren. Dit
wordt aangenomen.
Door den voorzitter worden als commissieleden
voor he tnazien der rekening van den penning
meester aangewezen de heeren S, Akerboom, P.
Zwetsman en S, Smit.
De voorzitter wijst er op, dat men met de eer
ste io nummers in de veiling zijn producten niet
willekeurig ophoudt, daar anders dé kans bestaat,
dat men denzelfden dag niet mag overzeilen. Ver-,
der dat men het- veilen van producten' in zakken,
de zakken links en rechts op de schuit moet open
leggen. t
iBij de rondvraag wijst de heer P. Zwetsman erop
dat de wagons aan de laadplaats zo olat beschre
ven worden om te lossen hetwelk een tijdverlies is
voor de aanvoerders en spoort het marktbestuur
aan hierin met meer kracht op te treden.
De vertegenwoordigers van „De West" zegden
toe te probeeren hierin verbetering te brengen.
De heer S. Akerboom wijst erop, dat bij het-
ijsbreken enkele personen geregeld te laat komen
en zag hier gaarne verbetering in.
Men besloot de telaatkomers met 25 ct.te
beboeten. Hierna sluiting.
EENIGENBURiG.
Vrijdag j.l. werd onder leiding van den heer
Ds. Snethlage de eerste gemeenschappelijke
bijeenkomst gehouden in de consistoriekamer
alhier. Een 20-tal belangstellenden waren op
gekomen om kennis te nemen van deze, voor
allen nieuwe wijze van kerkelijk werikén.
De heer Snethlage deed in zijn openings
woord dan ook aan zijn hoorders de reden
kennen waarom hij deze wijze van werken is
begonnen en hoopt te vervolgen en wel, om
dat aan 'deze wijze meer liefde en saamhoo-
righetd in onze protestante kerken ten grond
slag ligt. Gaarne zag hij onze kerk dan oök
op fnderen voet geschoeid zooals b.v. in Ame
rika waar van uit de kerk en hare leden véél
meer actie ten goede van 'tmenschdom uit
ging. Het is dan ook de kerk, welke aldaar
een sóórt werkprogram uitgeeft en voor eiken
avond hare leden op de een of andere nuttige
wijze bezig houdt en hierdoor de liefde harer
leden heeft verworven en ook wijl zijl daar niet
zooals hier enkel dient om Zondags een preek
te houden doch de menscheni zooveel mogelijk
ontwikkeling bij 'te brengen en niet enkel is
een kerk om te luisteren maar een plaats waar
een ieder op gepaste wijze zijn of haar ge
dachte of gevoelens naar vpren mag brengen
én1 zelfs verdedigen. Veel werk wordt dan ook
aldaar gedaan op staatkundig gebied en in
hoofdzaak was dan ook de drooglegging en het
nog steeds (handhaven van Idiit verbod te danken
aan de actieve houding en deelname der kerk
en hare leden aan deze wettelijke bepaling.
Als voorbeeld stelde spreker, dat o,ok voor
onze kerk in die richting zou zijn te werken.
Zoo b.v, was een werkzaam aandeel in de
vlootwet geenszins misplaatst geweest.
Door eenige personen werden na beëindiging
van sprekers rede eenige vragen gesteld en
beantwoord. Daar deze avonden zijn gewijd
hief. enkel aan den Godsdienst maar ook aan