Plaatselijk Nieuws N ieu wstij di ngen Een autobus in brandt geraakt. Zeven dooden zeven gewonden. Zaterdagavond heeft nabij Nuneaton, ten Oos ten van Birmingham, een autobusongeval plaats, gehad onder nagenoeg dezelfde omstandigheden als onlangs in Nederland, Een autobus vol pas sagiers geraakte in brand, waarbij zeven perso nen om het leven kwamen; vijf passagiers ver brandden in den wagen en twee stierven spoedig daarop aan hun brandwonden; zeven andere in zittenden werden zeer ernstig gewond. Toen de chauffeur het benzine-reservoir wilde bijvullen, sloeg hem een vlam tegemoet. Hij wierp! de bus met benzine, die hij in zijn hand "had, verschrikt weg, daarbij werd benzine over den bodem van den wagen uitgestort, waardoor de brand zich snel verbreidde. Alle passagiers vlucht ten naar de achterdeur, die daardoor moeilijk kon worden geopend, zoodat de meesten niet tijdig konden ontkomen. Van de slachtoffers bieek slechts een verkoolde hoop over. Een der inzit tenden, die eerst zijn vrouw in veiligheid had1 weten te brengen, begaf zich daarop weer in de brandende autobus om andere passagiers te red den. Men weet alleen, dat hij daarna spoorloos is verdwenen; zelfs van zijn kleeren werden in de asch geen overblijfselen teruggevonden. Een Reuter-berieht geeft een eenigszins ande- re lezing van het ongeluk. Volgens dit bericht zat de nooduitgang aan de achterzijde vastge klemd. Eenige inzittenden redden zich door de ramen stuk te slaan, terwijl een voorbijganger vijf menschen redde, door hen" door dp ramen naar huiten te trekken. (Hdbl.). Het weer in het Buitenland Hevigie storm. Er heeft een hige storm gewoed! langs de kust van Nieuw Schotland erger dan in jaren is voorgekomen. Er is aanzienlijke schade aan gericht. Een driemaster, een Amerikaansch jacht en een kustvaartuig hebben schipbreuk geleden Le driemaster is met de geheele bemanning in de golven verdwenen. Van de beide andere schepen zijn de opvarenden gered. Gevaarlijk weer in de Alpen. Die correspondent van de „Daily Telegraph" te Geneve zegt, dat de „bergbeklimmingsmanie" on der de toeristen dit seizoen bijzonder groot is geweest. In weerwil van het feit, da!t het weer -zoo slecht mogelijk is geweest voor het beoefe nen van de bergsport, hebben tal van vrouwen en mannen hun leven gewaagd bij pogingen om zonder gids bergtoppen en passen te bereiken, iets dat zelfs met goed weer en meft gidsen ge waarlijk mag heeten. Ook ervaren alpinisten heb ben moeten ondervinden wat het slechte weer vermag. Dr. Topali, een Grieksch onderdaan, die te Geneve woont en de heer Zackmann van Biel (Bienne) vertrokken 21 Augustus jl. uit de Monte Rosahut om de Lysjoch, een moeilijken en ge vaarlijken top te beklimmen. Sindsdien hebben onafgebroken sneeuwstormen in dit gedeelte van het hooggebergte gewoed en is er niets meer van het gezelschap gehoord. De alpen zijn tegenwoordig vooral gevaarlijk door de herhaaldelijk voorkomende bergstortingèn en grondverschuivingen. In Tirol k.wam dezer dagen een jeugdig stu dent uit Weenen cm tijdens een snaeuwsltorm op! de noordelijke helling van Hohenthouern, terwijl wijl 3 arbeiders, werkzaam aan een bergweg ten zuiden van Salzburg, door een lawine werden overvallen, waarbij twee hunner werden gedood. Biet winter. f In Zwitserland heerseht koude. In het Berner Oberland ligt reeds op de hoogere punten een flinke laag sneeuw. Te Davos en St. Moritz vriest het, te Geneve staat de thermometer laag. Binnenland. Ble tabaksbelasting,. i Volgens het „Eindhovensch Dagblad" zal de voorgenomen verhooging van den accijns op tabak niet worden toegepas op sigaren, doch alleen op sigaretten en abak. Met ingang van Zaterdag heef het geheele per soneel der sigarenfabrieken van de N.V. Gebr. Majoor te Beverwijk ontslag gekregen, behalve het verkoops- en expeditiepersoneel. De direcie der fabriek is tot dezen maaregel overgegaan, lomdat zij vreest, da, bij aanneming van heit wetsontwerp oit verhooging der tabaksbelasting de geheele nog aanwezige voorraad sigaren op nieuw gebanderolleerd moet worden. En aange zien de firma steeds een grooten voorraad sigaren heeft, zou dit beduiden ,da^4 a 5 millioen sigaren opnieuw van banderollen moeten worden voor zien, en zou dit haar f 60.000 kunnen kosten. Daarom is de aanmaak nu stolp gezet en nielt -ftls een bedreiging tegen de regeering. Door dezen maatregel komen eenige honderden arbeiders1 zonder werk. Hoe moeilijk de toestand in de sigarenindustrie is, bewijst b.V. het feit, 'dat sigarenmakers uit Neord-Brabanit in Noord- Holland bij particulieren sigaren trachten te plaatsen. j BROEK OP LANGENDIJK. Candidaat J. Hovius uit Kornhorn heeft voor het beroep naar de Chr. Geref. Kerk alhier be dankt. BROEK OP LANGENDIJK. De Groothandelaarsvereeniging „De Koophanj del" heeft besloten om met ingang van heden 1 September bij het inladen der groenten in het transportbedrijf wederom de oude tijd te hand haven. BROEK OP LANGENDIJK. Mej. N. M. Buijze, leerling aan de Bijzondere school alhier is geslaagd voor de Chr. kweek school te Haarlem. j BROEK OP LANGENDIJK. Koninginnedag. Kwam bij velen de vrees naar boven, dat het feest ter eere van de verjaring onzer Koningin uitgesteld zou moeten worden, daar door de regen het terrein te drassig zou zijn, gistermiddag op den gezetten tijd nam alles een aanvang, en marcheerde het goed. Het werd echter door het groot aan tal bezoekers een ware modderpoel, te meer toen later op den middag nog een paar. flinke regenbuien nedervielen. Hoe echter ook, de feestvreugde werd er niet door ver stoord. Hardloopen met hindernissen voor meisjes van 12—16 jaar: le pr. f 4 M. Dirk- maat, 2e pr. f3 P. Kostelijk, 3e pr. f 2 M. Balder. Hardloopen met hindernissen voor jongens van 12—16 jaar: levende kruiwa gen: le pr. f5 J. Kostelijk en C^Hopman, 2e pr. f3 J. Kostelijk en J. Mulder, 3e pr. f.2 C. Bak en P. van der Molen. Hardloopen met hindernissen voor meisjes van 16 jaar en daarboven: le pr. f5 N. Oije vaar, 2e pr. f3 T. Gootjes en 3e pr. f2 N. Gootjes. Mastklimmen voor mannen boven 18 jaar Dé mast scheen zoo glad te zijn, dat nie mand kon bovenkomen. Daar er toen juist een flinke regenbui kwam, werd besloten de prijzen te verloten onder de 5 hoogste klimmers, met als uitslag: M. van Zuijdam lste pr. een portefeuille, 2e pr. .1. Geluk een kistje sigaren, 3e pr. een flinke ham, F. de Jongh, 4e pr. tabakszak D. Dekker en 5e pr. een worst P. Kamp. Hardloopen met hindernissen voor jongens van 1620 jaar le. pr. A. v. d. Welle, 2e pr. W. Koedijk, 3e pr. P. Kostelijk. Prijzen onbekend. Het hardloopen met hindernissen voor mannen boven 20 jaar werd ook onderbro ken door den regen en zouden later de prij zen verloot worden onder de toen aanwezi ge winnaars. Nog onbekend. Tobbesteken voor paren, le pr. Jc. Bal der en T. Madderom, ;2e pr. W. Koedijk en S. Wagenaar, 3e pr. Jc. Kossen en M. Kossen. De prijzen waren resp. f5 f3 f 2? Daarna gaf de gymnastiekvereniging een uitvoering, stokoefeningen, hoogrek, groep brug en springen met boog. Van 9—10 uur concert door het Fanfare corps „Kunst na Arbeid" van Znidschar- woude, Directeur P. Pranger, Uitgevoerd werd: 1. „Le Frmgent" marsch van F. Rousseau, 2. „Le Rocher Fan tome", ouverture 'Van H. Staz. 3. „Lutéce" ouverture symphoni- que van F. Andrieu. 4. „Ouverture Francais©" van L. Reynaud, Daarna werd voor afwisseling gezongen door de zangvereeniging „Hallelujah" alhier onder lei ding yan C. Dorlaind, (Directeur van der Haar was ongesteld) Wilhelmus Holland Vrij Psalm 113; Wilhelmina Cantate; Oranjelied; Ko raal. Van '1112 uur wederom concert; gespeeld werd 5. „Hymenée" Gr. Marche Nuptiale van- öGabriel Allier. 6. „Poême de France" ouverture symphonique van L. Renaud, 7. „Bardes et Che valiers"Fantasie van L. Renaud. 8. Volks liederen. 1 „Kunst na Arbeid" welke alhier voor het eerslt heeft gespeeld heeft heit publiek uitstekend vol daan; (jammer dat het jeugdpubliek onder hat (spelen zoo rumoerig was; het is te hopen dait men dit ter harte neemt, en in den vervolge na laat. Veel schoons gaat anders verloren). Onder het zingen was het iets stiller. Broek heeft ge noten,. trots' het slechte weer, en de commissie alle lof voor hare vele bemoeiingen om dit feest te doen slagen. Het Autobussengevaar Het ontzettend ongeluk bij Heino heeft ons er opnieuw aan herinnerd, dat de snelle opkomst van de autobus ook gevaren en gevaren van beteekenis met zich brengt. Door velen is de autobus verwel komd. Die schiep verkeersmogelijkheden, waar van men vroeger niet gedroomd had. De meest af' gelegen oorden werden betrokken in den kring van het verkeer. Dat wilde zeggen onderwijsmogelijk- hei 1 voor velen, schepping of verruiming van af zetgebied voor de producten van een bepaalde streek, De lage exploitatiekosten van de autobus waren oorzaak, dat trams en locaaltreinen een harden strijd hadden te voeren. Beide hadden groote kos ten van aanleg en onderhoud van wegen. Voor de trams geldt bovendien vaak, dat zij gedeeltelijk moeten betalen wat de bus vernielt aan de wegien. Zij moeten voldoen aan allerlei voorschriften van veiligheid en voor hen gelden vaak zeer bezwa rende regelen ten aanzien van het rijdend personeel. De bus gevoelde zich koning van den weg. Hij; deed vrijwel wat hij wilde. In den laatsten tijd zijn intercommunale en pro vinciale regelingen getroffen tot bescherming van het publiek. Hoe noodig zij zijn bewijst na vele andere, nu het gruwelijk ongeluk bij Heino. En er is haast bij. Het economisch nut der bussen is onbetwistbaar. Maar de grootste vijand van de autobus is het ge vaar, dat hij kan opleyeren. Die gevaren moeten worden ondervangen zooveel mogelijk. Dat moet met spoed gebeuren. Dat kan niet wachten op het verslag der staatscommissie, die de groote vraagstukken van het mechanisch vekeer bestu deert. j Het ongeluk bij Heino heeft dat opnieuw be-, wezen. Twee dingen vooral hebben ons getroffen. Ten eerste is er gereden met een blijkbaar ondeugdielij- ken wagen, althans de chauffeur schijnt te hebben geweten, dat iets niet in orde was aan den motor. Op dit punt willen wij echter thans niet verder ingaan; de beantwoording van de schuldvraag be rust bij de justitie. Evenwel, het gerechtelijk on derzoek vordert ©enigen tijd en intusschen kunnen zich nieuwe ongelukken voordoen. Daarom is dadelijk noodig een scherpe con- tróle op alle wagens, Ee nbus, welke nog niet is voltooid, zal in geen geval met passagiers mogen rijden. Wij hopen inmiddels, dat de meeste chauffeurs en ondernemers wel.zooveel verantwoordelijkheids besef zullen hebben, dat zij het publiek en daar bij zichzelf niet zullen wagen aan een voertuig, dat niet in orde is en dag, wat cfit punt betreft, het ongeval te Heino op zich zelve staat. 'Maar er is een tweede quaestie. Zelfs bij' de beste contróle is een deefet aan den benzinetoevoer niet buitengesloten en is derhalve brandevaar aan- 1 wezig. Daarom is een eerste vereischte, dat het publiek zich, in geval van gevaar, in veiligheid kan brengen. De verbrande auto had een portier van achteren, maar het kon niet geopen# worden, wat dus prac- tisch gelijk staat met afwezigheid. Hoewel dit niet met absolute zekerheid is te zeggen, is het toch waarschijnlijk, dat, als het achterportier bruikbaar was geweest, de meeste, zoo niet alle passagiers zouden zijn gered. Een zeer groot aantal auto-omnibussen hebben 1 geen achter-portier. Het ontbreekt ook bij de war gens, welke thans in Amsterdamschen gemeente dienst rijden en veelal bij de particuliere vervoer middelen van de hoofdstad naar de Zuidelijke en Noordelijke grensgemeenten. Een eventueele brand zal meestal ontstaan bij den motor; de chauffeursplaats zal dan het eerst in vlammen staan. Dat beteekent, dat er voor de passagiers geen kans zal zijn den wagen te verlag ten, tenzij door de ramen, wat, in een paniekstem ming, aan het onmogelijke grenst. Naklanken uit de Raadzaal. Ik stel me voor een' gezin, waarin allen d'e han den uit de mouwen steken' om' waf 'te verdienen en er wat in te brengen. Maar dé kinderen uit dat gezin worden niet allen door een goed huwelijk of door een voorspoedig lot voor al die vlijt beloond. Het gaat er in het eene gezin dan ook wel wat royaal toe. |W]elk een vers'chil bij de spaarzaamheid van het andere. En een en kele maal wordt in dat royale gezin al eens door de ouders bijgesprongen. Dat wordt nog eens i een keer gedaan en wanneer dan het andere,, spaarzame gezin de hulp eens noodig heeft, wter- kelijk noodig heeft, dan kan het bij de ouders niet lijden. Het gezin, dat te royaal is geweest ontvangt den noodigen steun, het andere, spaar zame gezin, dat elk dubbeltje omkeerde, bij de uitgaven, die het had, krijgt niéts. Dit voorbeeld kwam zoo juist aan het licht in de gemeenteraads zitting te Sint Pancrae. Dit oppassende en zui nige gezin getroostte zich vele opofferingen in zijn weldadig streven de werkloosheid te bestrij den, en nu het, terwijl het- zich altijd heeft kun nen redden, ten slotte de hulp van vader Staat inroept, klopt het aan doovemansdeur en moet zien, dat het verkwistende gezin Koedijk, in geldverlegenheid wegens zijn overdreven toepas sing der armenz(org, wel de noodige hulp erlangt. Of het nu verschrikkelijk is, zooals de heer Kloosterboer zich uitdrukt, weet ik niet, maar ik hen het met hem eens', dat heft minstens on billijk kan heeten. En het blijkt uit de rekening en begrooting, dat men aldaar, te Sint Pancras nl., weet huis te houden. ^Overleg is het halvle werk". W'ie zou nou zeggen; dat ex in den heer Kloosterboer zooveel schoonheidsgtevoel zou zitten door voor te stellen, de electrische verlich ting door middel van booglampen midden langs den weg aan te brengen? Het is' daar trouwens ooft een mooie allee, werkelijk, en wanneer iki mij daar de situatie even voor den^geest haal, dan is de idee van Kloosterboer nog zoo kwaad: niet. Maar waarde heer, f 7000 is' een bedrag1 dat je niet uit een oude kous haalt. Ik zeg het met den heer Kloosterboer m'ee, of liever, ik denk als hij, hier moet de zuinigheid de "wijs heid niet bedriegen. Zoo zie je alweer, collega Kloosterboer, dat, wanneer je je best hebt gedaan om vooruit te komen, men jaren lang de ver- Stootene is geweesft, maar zich altijd heeft weten, j te redden, dan gaat heft als met het zuinige gezin I de hulp, die je noodig hebt, wordt niet ver leend. Dit stuit dan wel eens tegen de borst, niet' waar collega? RAADSLID!. I Die autöbusramp te Heino. Zaterdagmiddag bewoog zich een groote stoet auto's en fietsrijders naar Raalte om de begra- fenis' bij te wonen van de slachtoffers van de autobusramp tusschen deze plaats en Heino, in i den nacht van Dinsdag op Woensdag. Met huivering wees men elkaar de plek waar het onheil gebeurd is. Nog duidelijk kenbaar aan de zwartgeblakerde bladeren der hoomlen. Vlak daarnaast is een .groote kuil volgestort met de verbrande kleedingstukken, glasscherven enz. 'Om drie uur begon de klok te klepperen en onder dat sombere geluid kwamen vijf lijkwa gens met daarachter te vok't de families op h(et plein der Herv. Kerk. Vandaar schreed de stoet naar hef kerkhof. I Voorop gingen vier personen met' groote kransen: twee van het kerkbestuur, een' van helt gemeente bestuur en een van baron Bentinck van Schoon- heten.' Eerst kwam de wagen welke het lijk vervoer de van Bertha Kappert; daar achter haar fami lie. Dan volgde de wagen met het stoffelijk overschot van G. Wissink. Vervolgens de wagen met het lijk van Albert' Brouwer en daarna de wagens welke het stoffelijk overschot van de beide dochters van Schaarsbergen vervoerden. Dadelijk achter de familie volgden de burge meester van Raalte, de heer D'. Kerssemakers, met 2 wethouders en verdere belangstellenden. Met moeite hielden marechaussee's en veld wachters het publiek in bedwang. Op het kerkhof was één gemeenschappelijk graf gedolven, waarin de vijf kisten naast elkaar werden geplaatst. De bedoeling is, hier later een herinneringsmonument op. te richten. Gedurende den geheelén droeven tocht van het Kerkplein naar den doodenakker méest: de méédfer van de meisjes. Schaarsbergen ondersteund wor den. Zij heeft 17 kinderen gehad en bracht heden' het elfde en twaalfde naar het kerkhof... Hét was dus voor de armé moeder wel een zeer zVare •tocht. De plechtigheid werd geleid door den predi kant der Hervormde gemeente; dr/ J. Cramer, die de volgende rede hield: „Nooit voelen wij onze kleinheid!' en onze mach- teloosheid zoo, als wanneer wij staan op het kerkhof bij een geopend graf. Als wij worden opgeroepen voor den troon van den Allerhoogsten, dan zijn koning en bedelaar gelijk, dan wordt door Hem niet gevraagd, wat' Wij waren, maar dan wordt alleen gevraagd, wat wij waren, maar dan wordt alleen gevraagd naar onze ziel. Meestal staan wij hier aan het graf v aftobden van dagen. Heden is het het droevige, dat vijf jeugdige menscheu door een vreeselijke ramp te gelijk het leven verloren. Wij staan hier voor een van die raadselen Gods: wij kunnen slechts zeggen: „Heer, wees ons arme zondaars genadig!" Hier staan de ouders, de broeders en zusters der nabestaanden, cn voor hen is het ontzettend moei- lijk om thans het oog naar boven te richten en, te gelooven in Gods liefde. Een rede bij1 het graf 'kan hen niet troosten. Hier troost slechts deelne- neming, des harten. H. M. de Koningin heeft persoonlijk' Hare ^deelneming betuigd, die de burgemeester aan de getroffen gezinnen moest qyerbrengen. ."Wij1 brengen van .deze plaats dank aan de ge liefde vorstin voor dit heerlijk voorbeeld als mensch en als christin. Geen woonden kunnen 'troosten: God alleen kan hef! 'Ouders, laat deze zwar beproeving u niet ver wijderen van God, maar dichter bij' Hem bren- -gen. De groeve is voor ons allen een ern'stigej prediking. Zij vraagt ons': Zijt gij! bereid heen te gaan? Zij predikt vergankelijkheid. Gelijk het gras is ons1 kortstondig levengelijk een bloem, die op het veld verheven, wel sierlijk' bloeit, maar krachteloos is en teer. Vijf jonge menschen, vroolijk en levenslustig gingen uit en in enkele minuten werdén hun le- Vens afgesneden. Ook deze ramp is een roepstem Gods. Er is tegenwoordig zoo'n jacht naar genot,. Heft gees., telijk leven wordt omlaag gesleurd. Djan soms laat God Zijn waarschuwende stem hooren: „Denk aan de dingen van omhoog en niet alleen aan wat hierbeneden is. De dood is niet het laatste woord. Daarop volgt de opstanding. Moge de Geest Gods de bedroefdent roosten, de zwakken steunen." Diaarmee was de droeve plechtigheid afgeloo- Ten. Om het graf van de vijf slachtoffers zal een hekwerk worden geplaatst, terwijl een steen het droeve einde zal vermelden dezer jonge jam merlijk om het leven gekomen menschen. De ge meenteambtenaren zullen in de kosten bijdragen. Willem Bannink, Vrijdagmiddag in het Sophia ziekenhuis te Zwolle overleden, zal Dinsdagmid dag 2 uur bij deze 5 verongelukten worden bij gezet. Sedert geruimen tijd werd de omgeving van Oss onveilig gemaakt door rijwieldieven, die da gelijks hier en in omliggende plaatsen hun slag sloegen. Eindelijk mocht het der politie geluk ken het spoor te vinden, doordat' een persoon te Nistelrode zijn rijwiel herkende, hetwelk door B. uit Oss bereden werd. Deze kon evlenwel bewijzen het rijwiel te hebben gekocht' bij J. D. te Vorstenbosch (gem. Uden), waar de politie toen eene huiszoeking deed. Niet minder dan 5 rijwielen kwamen te voorschijn; tevens nog een. kar met alle mogelijke onderdeelen van gedemon teerde fietsen. De man is zwaar geboeid na'ar Den Bosch overgebracht. De aanhoudende regens hebben een aamtal landerijen in de gemeente Ovierschie onder wa ter gezet en de verschillende watermachinefj van de onderscheidene polders hebben veel moeite het geheel onderloopen der polders te verhoeden. In het bijzonder heeft de polder Spangen veel van het water te lijden. Vele landbouwers waren ge noodzaakt hun vee binnen te halen, wat natuur lijk voor hen een groote schadepost veroorzaakt. Een schipper heeft te Vlissingen een Engel- sche mijn, die was opgevischt, aangebracht. Toen men het gevaarlijke voortwerp naar buiten bracht, om het te vernieigen, verloor men de mijn, die .hij het hoofd in het waer verdween. Er heeft een hevige storm gewoed lang»' de kust van Nieuw-Schotland, erger dan in jaren is voorgekomen. Een driemaster, een Ameri kaansch jacht en gen kustvaaruig hebben schip breuk geleden. De driemaster is met de heele be manning in de golven verdwenen. Van de beide andere schepen zijn de opvarenden gered. Uit den Omtrek HEKRHUGOWAARB. De kiesvereeniging „Burgerplicht" zal 24. dezer eenigszins feestelijk haar 50-jarig bestaan herden ken. De zekerheid, dat mej. 8. C. Groot uit Rot terdam dien avond zai optreden als „Marijke", aat door den oud-voorzitter S. Brugman een her- [denkingsrede zal worden uitgesproken en de be- langlooze medewerking welke is toegezegd' door: het fanfarecorps -,H.U. G. O.", het muziekclubje „O.: O. en het tooneelgezelschap „Harmonie" stelden het bestuur in staat een afwisselend pro gramma samen te stellen. Wiaar „Marijke" hier 'geen onbekende is, mag worden verwacht, dat zeer velen dezen feestavond zullen willen bij- teonen. BE BRIEVENBESTELLER, ZIJN WERKKRING. BEOORDEELING EN BEDREIGDE TOEKOMST. (Naar een' uitgegeven brochure). In dén laatsten tijd is hét corps brievenbestel lers meermalen verontrust door berichten in gu-,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1924 | | pagina 2