Plaatselijk Nieuws
N ieu wstij di ngen
Een autobus in brandt geraakt.
Zeven dooden zeven gewonden.
Zaterdagavond heeft nabij Nuneaton, ten Oos
ten van Birmingham, een autobusongeval plaats,
gehad onder nagenoeg dezelfde omstandigheden
als onlangs in Nederland, Een autobus vol pas
sagiers geraakte in brand, waarbij zeven perso
nen om het leven kwamen; vijf passagiers ver
brandden in den wagen en twee stierven spoedig
daarop aan hun brandwonden; zeven andere in
zittenden werden zeer ernstig gewond.
Toen de chauffeur het benzine-reservoir wilde
bijvullen, sloeg hem een vlam tegemoet. Hij wierp!
de bus met benzine, die hij in zijn hand "had,
verschrikt weg, daarbij werd benzine over den
bodem van den wagen uitgestort, waardoor de
brand zich snel verbreidde. Alle passagiers vlucht
ten naar de achterdeur, die daardoor moeilijk kon
worden geopend, zoodat de meesten niet tijdig
konden ontkomen. Van de slachtoffers bieek
slechts een verkoolde hoop over. Een der inzit
tenden, die eerst zijn vrouw in veiligheid had1
weten te brengen, begaf zich daarop weer in de
brandende autobus om andere passagiers te red
den. Men weet alleen, dat hij daarna spoorloos
is verdwenen; zelfs van zijn kleeren werden in
de asch geen overblijfselen teruggevonden.
Een Reuter-berieht geeft een eenigszins ande-
re lezing van het ongeluk. Volgens dit bericht
zat de nooduitgang aan de achterzijde vastge
klemd. Eenige inzittenden redden zich door de
ramen stuk te slaan, terwijl een voorbijganger
vijf menschen redde, door hen" door dp ramen naar
huiten te trekken. (Hdbl.).
Het weer in het Buitenland
Hevigie storm.
Er heeft een hige storm gewoed! langs de
kust van Nieuw Schotland erger dan in jaren
is voorgekomen. Er is aanzienlijke schade aan
gericht. Een driemaster, een Amerikaansch jacht
en een kustvaartuig hebben schipbreuk geleden
Le driemaster is met de geheele bemanning in de
golven verdwenen. Van de beide andere schepen
zijn de opvarenden gered.
Gevaarlijk weer in de Alpen.
Die correspondent van de „Daily Telegraph" te
Geneve zegt, dat de „bergbeklimmingsmanie" on
der de toeristen dit seizoen bijzonder groot is
geweest. In weerwil van het feit, da!t het weer
-zoo slecht mogelijk is geweest voor het beoefe
nen van de bergsport, hebben tal van vrouwen
en mannen hun leven gewaagd bij pogingen om
zonder gids bergtoppen en passen te bereiken,
iets dat zelfs met goed weer en meft gidsen ge
waarlijk mag heeten. Ook ervaren alpinisten heb
ben moeten ondervinden wat het slechte weer
vermag. Dr. Topali, een Grieksch onderdaan, die
te Geneve woont en de heer Zackmann van Biel
(Bienne) vertrokken 21 Augustus jl. uit de Monte
Rosahut om de Lysjoch, een moeilijken en ge
vaarlijken top te beklimmen. Sindsdien hebben
onafgebroken sneeuwstormen in dit gedeelte van
het hooggebergte gewoed en is er niets meer
van het gezelschap gehoord.
De alpen zijn tegenwoordig vooral gevaarlijk
door de herhaaldelijk voorkomende bergstortingèn
en grondverschuivingen.
In Tirol k.wam dezer dagen een jeugdig stu
dent uit Weenen cm tijdens een snaeuwsltorm op!
de noordelijke helling van Hohenthouern, terwijl
wijl 3 arbeiders, werkzaam aan een bergweg ten
zuiden van Salzburg, door een lawine werden
overvallen, waarbij twee hunner werden gedood.
Biet winter. f
In Zwitserland heerseht koude. In het Berner
Oberland ligt reeds op de hoogere punten een
flinke laag sneeuw. Te Davos en St. Moritz
vriest het, te Geneve staat de thermometer laag.
Binnenland.
Ble tabaksbelasting,. i
Volgens het „Eindhovensch Dagblad" zal de
voorgenomen verhooging van den accijns op tabak
niet worden toegepas op sigaren, doch alleen op
sigaretten en abak.
Met ingang van Zaterdag heef het geheele per
soneel der sigarenfabrieken van de N.V. Gebr.
Majoor te Beverwijk ontslag gekregen, behalve
het verkoops- en expeditiepersoneel. De direcie
der fabriek is tot dezen maaregel overgegaan,
lomdat zij vreest, da, bij aanneming van heit
wetsontwerp oit verhooging der tabaksbelasting
de geheele nog aanwezige voorraad sigaren op
nieuw gebanderolleerd moet worden. En aange
zien de firma steeds een grooten voorraad sigaren
heeft, zou dit beduiden ,da^4 a 5 millioen sigaren
opnieuw van banderollen moeten worden voor
zien, en zou dit haar f 60.000 kunnen kosten.
Daarom is de aanmaak nu stolp gezet en nielt
-ftls een bedreiging tegen de regeering.
Door dezen maatregel komen eenige honderden
arbeiders1 zonder werk. Hoe moeilijk de toestand
in de sigarenindustrie is, bewijst b.V. het feit,
'dat sigarenmakers uit Neord-Brabanit in Noord-
Holland bij particulieren sigaren trachten te
plaatsen. j
BROEK OP LANGENDIJK.
Candidaat J. Hovius uit Kornhorn heeft voor
het beroep naar de Chr. Geref. Kerk alhier be
dankt.
BROEK OP LANGENDIJK.
De Groothandelaarsvereeniging „De Koophanj
del" heeft besloten om met ingang van heden
1 September bij het inladen der groenten in het
transportbedrijf wederom de oude tijd te hand
haven.
BROEK OP LANGENDIJK.
Mej. N. M. Buijze, leerling aan de Bijzondere
school alhier is geslaagd voor de Chr. kweek
school te Haarlem. j
BROEK OP LANGENDIJK.
Koninginnedag.
Kwam bij velen de vrees naar boven, dat
het feest ter eere van de verjaring onzer
Koningin uitgesteld zou moeten worden,
daar door de regen het terrein te drassig
zou zijn, gistermiddag op den gezetten tijd
nam alles een aanvang, en marcheerde het
goed. Het werd echter door het groot aan
tal bezoekers een ware modderpoel, te
meer toen later op den middag nog een paar.
flinke regenbuien nedervielen. Hoe echter
ook, de feestvreugde werd er niet door ver
stoord. Hardloopen met hindernissen voor
meisjes van 12—16 jaar: le pr. f 4 M. Dirk-
maat, 2e pr. f3 P. Kostelijk, 3e pr. f 2 M.
Balder. Hardloopen met hindernissen voor
jongens van 12—16 jaar: levende kruiwa
gen: le pr. f5 J. Kostelijk en C^Hopman,
2e pr. f3 J. Kostelijk en J. Mulder, 3e pr.
f.2 C. Bak en P. van der Molen.
Hardloopen met hindernissen voor meisjes
van 16 jaar en daarboven: le pr. f5 N. Oije
vaar, 2e pr. f3 T. Gootjes en 3e pr. f2 N.
Gootjes.
Mastklimmen voor mannen boven 18 jaar
Dé mast scheen zoo glad te zijn, dat nie
mand kon bovenkomen. Daar er toen juist
een flinke regenbui kwam, werd besloten
de prijzen te verloten onder de 5 hoogste
klimmers, met als uitslag: M. van Zuijdam
lste pr. een portefeuille, 2e pr. .1. Geluk
een kistje sigaren, 3e pr. een flinke ham,
F. de Jongh, 4e pr. tabakszak D. Dekker
en 5e pr. een worst P. Kamp.
Hardloopen met hindernissen voor jongens
van 1620 jaar le. pr. A. v. d. Welle, 2e
pr. W. Koedijk, 3e pr. P. Kostelijk. Prijzen
onbekend.
Het hardloopen met hindernissen voor
mannen boven 20 jaar werd ook onderbro
ken door den regen en zouden later de prij
zen verloot worden onder de toen aanwezi
ge winnaars. Nog onbekend.
Tobbesteken voor paren, le pr. Jc. Bal
der en T. Madderom, ;2e pr. W. Koedijk
en S. Wagenaar, 3e pr. Jc. Kossen en M.
Kossen. De prijzen waren resp. f5 f3 f 2?
Daarna gaf de gymnastiekvereniging een
uitvoering, stokoefeningen, hoogrek, groep
brug en springen met boog.
Van 9—10 uur concert door het Fanfare
corps „Kunst na Arbeid" van Znidschar-
woude, Directeur P. Pranger,
Uitgevoerd werd: 1. „Le Frmgent" marsch van
F. Rousseau, 2. „Le Rocher Fan tome", ouverture
'Van H. Staz. 3. „Lutéce" ouverture symphoni-
que van F. Andrieu. 4. „Ouverture Francais©"
van L. Reynaud,
Daarna werd voor afwisseling gezongen door
de zangvereeniging „Hallelujah" alhier onder lei
ding yan C. Dorlaind, (Directeur van der Haar
was ongesteld) Wilhelmus Holland Vrij
Psalm 113; Wilhelmina Cantate; Oranjelied; Ko
raal. Van '1112 uur wederom concert; gespeeld
werd 5. „Hymenée" Gr. Marche Nuptiale van-
öGabriel Allier. 6. „Poême de France" ouverture
symphonique van L. Renaud, 7. „Bardes et Che
valiers"Fantasie van L. Renaud. 8. Volks
liederen. 1
„Kunst na Arbeid" welke alhier voor het eerslt
heeft gespeeld heeft heit publiek uitstekend vol
daan; (jammer dat het jeugdpubliek onder hat
(spelen zoo rumoerig was; het is te hopen dait
men dit ter harte neemt, en in den vervolge na
laat. Veel schoons gaat anders verloren). Onder
het zingen was het iets stiller. Broek heeft ge
noten,. trots' het slechte weer, en de commissie
alle lof voor hare vele bemoeiingen om dit feest
te doen slagen.
Het Autobussengevaar
Het ontzettend ongeluk bij Heino heeft ons er
opnieuw aan herinnerd, dat de snelle opkomst van
de autobus ook gevaren en gevaren van beteekenis
met zich brengt. Door velen is de autobus verwel
komd. Die schiep verkeersmogelijkheden, waar
van men vroeger niet gedroomd had. De meest af'
gelegen oorden werden betrokken in den kring van
het verkeer. Dat wilde zeggen onderwijsmogelijk-
hei 1 voor velen, schepping of verruiming van af
zetgebied voor de producten van een bepaalde
streek,
De lage exploitatiekosten van de autobus waren
oorzaak, dat trams en locaaltreinen een harden
strijd hadden te voeren. Beide hadden groote kos
ten van aanleg en onderhoud van wegen. Voor de
trams geldt bovendien vaak, dat zij gedeeltelijk
moeten betalen wat de bus vernielt aan de wegien.
Zij moeten voldoen aan allerlei voorschriften van
veiligheid en voor hen gelden vaak zeer bezwa
rende regelen ten aanzien van het rijdend personeel.
De bus gevoelde zich koning van den weg. Hij;
deed vrijwel wat hij wilde.
In den laatsten tijd zijn intercommunale en pro
vinciale regelingen getroffen tot bescherming van
het publiek.
Hoe noodig zij zijn bewijst na vele andere, nu
het gruwelijk ongeluk bij Heino. En er is haast bij.
Het economisch nut der bussen is onbetwistbaar.
Maar de grootste vijand van de autobus is het ge
vaar, dat hij kan opleyeren. Die gevaren moeten
worden ondervangen zooveel mogelijk. Dat moet
met spoed gebeuren. Dat kan niet wachten op
het verslag der staatscommissie, die de groote
vraagstukken van het mechanisch vekeer bestu
deert. j
Het ongeluk bij Heino heeft dat opnieuw be-,
wezen.
Twee dingen vooral hebben ons getroffen. Ten
eerste is er gereden met een blijkbaar ondeugdielij-
ken wagen, althans de chauffeur schijnt te hebben
geweten, dat iets niet in orde was aan den motor.
Op dit punt willen wij echter thans niet verder
ingaan; de beantwoording van de schuldvraag be
rust bij de justitie. Evenwel, het gerechtelijk on
derzoek vordert ©enigen tijd en intusschen kunnen
zich nieuwe ongelukken voordoen.
Daarom is dadelijk noodig een scherpe con-
tróle op alle wagens, Ee nbus, welke nog niet is
voltooid, zal in geen geval met passagiers mogen
rijden.
Wij hopen inmiddels, dat de meeste chauffeurs
en ondernemers wel.zooveel verantwoordelijkheids
besef zullen hebben, dat zij het publiek en daar
bij zichzelf niet zullen wagen aan een voertuig,
dat niet in orde is en dag, wat cfit punt betreft,
het ongeval te Heino op zich zelve staat.
'Maar er is een tweede quaestie. Zelfs bij' de
beste contróle is een deefet aan den benzinetoevoer
niet buitengesloten en is derhalve brandevaar aan-
1 wezig. Daarom is een eerste vereischte, dat het
publiek zich, in geval van gevaar, in veiligheid
kan brengen.
De verbrande auto had een portier van achteren,
maar het kon niet geopen# worden, wat dus prac-
tisch gelijk staat met afwezigheid. Hoewel dit niet
met absolute zekerheid is te zeggen, is het toch
waarschijnlijk, dat, als het achterportier bruikbaar
was geweest, de meeste, zoo niet alle passagiers
zouden zijn gered.
Een zeer groot aantal auto-omnibussen hebben
1 geen achter-portier. Het ontbreekt ook bij de war
gens, welke thans in Amsterdamschen gemeente
dienst rijden en veelal bij de particuliere vervoer
middelen van de hoofdstad naar de Zuidelijke en
Noordelijke grensgemeenten.
Een eventueele brand zal meestal ontstaan bij
den motor; de chauffeursplaats zal dan het eerst
in vlammen staan. Dat beteekent, dat er voor de
passagiers geen kans zal zijn den wagen te verlag
ten, tenzij door de ramen, wat, in een paniekstem
ming, aan het onmogelijke grenst.
Naklanken uit de Raadzaal.
Ik stel me voor een' gezin, waarin allen d'e han
den uit de mouwen steken' om' waf 'te verdienen en
er wat in te brengen. Maar dé kinderen uit dat
gezin worden niet allen door een goed huwelijk
of door een voorspoedig lot voor al die vlijt
beloond. Het gaat er in het eene gezin dan
ook wel wat royaal toe. |W]elk een vers'chil bij
de spaarzaamheid van het andere. En een en
kele maal wordt in dat royale gezin al eens door
de ouders bijgesprongen. Dat wordt nog eens
i een keer gedaan en wanneer dan het andere,,
spaarzame gezin de hulp eens noodig heeft, wter-
kelijk noodig heeft, dan kan het bij de ouders
niet lijden. Het gezin, dat te royaal is geweest
ontvangt den noodigen steun, het andere, spaar
zame gezin, dat elk dubbeltje omkeerde, bij de
uitgaven, die het had, krijgt niéts. Dit voorbeeld
kwam zoo juist aan het licht in de gemeenteraads
zitting te Sint Pancrae. Dit oppassende en zui
nige gezin getroostte zich vele opofferingen in
zijn weldadig streven de werkloosheid te bestrij
den, en nu het, terwijl het- zich altijd heeft kun
nen redden, ten slotte de hulp van vader Staat
inroept, klopt het aan doovemansdeur en moet
zien, dat het verkwistende gezin Koedijk, in
geldverlegenheid wegens zijn overdreven toepas
sing der armenz(org, wel de noodige hulp erlangt.
Of het nu verschrikkelijk is, zooals de heer
Kloosterboer zich uitdrukt, weet ik niet, maar
ik hen het met hem eens', dat heft minstens on
billijk kan heeten. En het blijkt uit de rekening
en begrooting, dat men aldaar, te Sint Pancras
nl., weet huis te houden. ^Overleg is het halvle
werk". W'ie zou nou zeggen; dat ex in den
heer Kloosterboer zooveel schoonheidsgtevoel zou
zitten door voor te stellen, de electrische verlich
ting door middel van booglampen midden langs
den weg aan te brengen? Het is' daar trouwens
ooft een mooie allee, werkelijk, en wanneer iki
mij daar de situatie even voor den^geest haal,
dan is de idee van Kloosterboer nog zoo kwaad:
niet. Maar waarde heer, f 7000 is' een bedrag1
dat je niet uit een oude kous haalt. Ik zeg
het met den heer Kloosterboer m'ee, of liever,
ik denk als hij, hier moet de zuinigheid de "wijs
heid niet bedriegen. Zoo zie je alweer, collega
Kloosterboer, dat, wanneer je je best hebt gedaan
om vooruit te komen, men jaren lang de ver-
Stootene is geweesft, maar zich altijd heeft weten,
j te redden, dan gaat heft als met het zuinige gezin
I de hulp, die je noodig hebt, wordt niet ver
leend. Dit stuit dan wel eens tegen de borst, niet'
waar collega? RAADSLID!.
I Die autöbusramp te Heino.
Zaterdagmiddag bewoog zich een groote stoet
auto's en fietsrijders naar Raalte om de begra-
fenis' bij te wonen van de slachtoffers van de
autobusramp tusschen deze plaats en Heino, in
i den nacht van Dinsdag op Woensdag.
Met huivering wees men elkaar de plek waar
het onheil gebeurd is. Nog duidelijk kenbaar
aan de zwartgeblakerde bladeren der hoomlen.
Vlak daarnaast is een .groote kuil volgestort met
de verbrande kleedingstukken, glasscherven enz.
'Om drie uur begon de klok te klepperen en
onder dat sombere geluid kwamen vijf lijkwa
gens met daarachter te vok't de families op h(et
plein der Herv. Kerk.
Vandaar schreed de stoet naar hef kerkhof.
I Voorop gingen vier personen met' groote kransen:
twee van het kerkbestuur, een' van helt gemeente
bestuur en een van baron Bentinck van Schoon-
heten.'
Eerst kwam de wagen welke het lijk vervoer
de van Bertha Kappert; daar achter haar fami
lie. Dan volgde de wagen met het stoffelijk
overschot van G. Wissink. Vervolgens de wagen
met het lijk van Albert' Brouwer en daarna de
wagens welke het stoffelijk overschot van de
beide dochters van Schaarsbergen vervoerden.
Dadelijk achter de familie volgden de burge
meester van Raalte, de heer D'. Kerssemakers,
met 2 wethouders en verdere belangstellenden.
Met moeite hielden marechaussee's en veld
wachters het publiek in bedwang.
Op het kerkhof was één gemeenschappelijk
graf gedolven, waarin de vijf kisten naast elkaar
werden geplaatst. De bedoeling is, hier later een
herinneringsmonument op. te richten.
Gedurende den geheelén droeven tocht van het
Kerkplein naar den doodenakker méest: de méédfer
van de meisjes. Schaarsbergen ondersteund wor
den. Zij heeft 17 kinderen gehad en bracht heden'
het elfde en twaalfde naar het kerkhof... Hét
was dus voor de armé moeder wel een zeer zVare
•tocht.
De plechtigheid werd geleid door den predi
kant der Hervormde gemeente; dr/ J. Cramer, die
de volgende rede hield:
„Nooit voelen wij onze kleinheid!' en onze mach-
teloosheid zoo, als wanneer wij staan op het
kerkhof bij een geopend graf.
Als wij worden opgeroepen voor den troon van
den Allerhoogsten, dan zijn koning en bedelaar
gelijk, dan wordt door Hem niet gevraagd, wat'
Wij waren, maar dan wordt alleen gevraagd, wat
wij waren, maar dan wordt alleen gevraagd naar
onze ziel.
Meestal staan wij hier aan het graf v aftobden
van dagen. Heden is het het droevige, dat vijf
jeugdige menscheu door een vreeselijke ramp te
gelijk het leven verloren. Wij staan hier voor
een van die raadselen Gods: wij kunnen slechts
zeggen: „Heer, wees ons arme zondaars genadig!"
Hier staan de ouders, de broeders en zusters der
nabestaanden, cn voor hen is het ontzettend moei-
lijk om thans het oog naar boven te richten en,
te gelooven in Gods liefde. Een rede bij1 het graf
'kan hen niet troosten. Hier troost slechts deelne-
neming, des harten.
H. M. de Koningin heeft persoonlijk' Hare
^deelneming betuigd, die de burgemeester aan de
getroffen gezinnen moest qyerbrengen.
."Wij1 brengen van .deze plaats dank aan de ge
liefde vorstin voor dit heerlijk voorbeeld als
mensch en als christin. Geen woonden kunnen
'troosten: God alleen kan hef!
'Ouders, laat deze zwar beproeving u niet ver
wijderen van God, maar dichter bij' Hem bren-
-gen. De groeve is voor ons allen een ern'stigej
prediking. Zij vraagt ons': Zijt gij! bereid heen te
gaan? Zij predikt vergankelijkheid.
Gelijk het gras is ons1 kortstondig levengelijk
een bloem, die op het veld verheven, wel sierlijk'
bloeit, maar krachteloos is en teer.
Vijf jonge menschen, vroolijk en levenslustig
gingen uit en in enkele minuten werdén hun le-
Vens afgesneden.
Ook deze ramp is een roepstem Gods. Er is
tegenwoordig zoo'n jacht naar genot,. Heft gees.,
telijk leven wordt omlaag gesleurd. Djan soms
laat God Zijn waarschuwende stem hooren:
„Denk aan de dingen van omhoog en niet alleen
aan wat hierbeneden is.
De dood is niet het laatste woord. Daarop
volgt de opstanding. Moge de Geest Gods de
bedroefdent roosten, de zwakken steunen."
Diaarmee was de droeve plechtigheid afgeloo-
Ten. Om het graf van de vijf slachtoffers zal
een hekwerk worden geplaatst, terwijl een steen
het droeve einde zal vermelden dezer jonge jam
merlijk om het leven gekomen menschen. De ge
meenteambtenaren zullen in de kosten bijdragen.
Willem Bannink, Vrijdagmiddag in het Sophia
ziekenhuis te Zwolle overleden, zal Dinsdagmid
dag 2 uur bij deze 5 verongelukten worden bij
gezet.
Sedert geruimen tijd werd de omgeving van
Oss onveilig gemaakt door rijwieldieven, die da
gelijks hier en in omliggende plaatsen hun slag
sloegen. Eindelijk mocht het der politie geluk
ken het spoor te vinden, doordat' een persoon
te Nistelrode zijn rijwiel herkende, hetwelk door
B. uit Oss bereden werd. Deze kon evlenwel
bewijzen het rijwiel te hebben gekocht' bij J.
D. te Vorstenbosch (gem. Uden), waar de politie
toen eene huiszoeking deed. Niet minder dan 5
rijwielen kwamen te voorschijn; tevens nog een.
kar met alle mogelijke onderdeelen van gedemon
teerde fietsen. De man is zwaar geboeid na'ar
Den Bosch overgebracht.
De aanhoudende regens hebben een aamtal
landerijen in de gemeente Ovierschie onder wa
ter gezet en de verschillende watermachinefj van
de onderscheidene polders hebben veel moeite het
geheel onderloopen der polders te verhoeden. In
het bijzonder heeft de polder Spangen veel van
het water te lijden. Vele landbouwers waren ge
noodzaakt hun vee binnen te halen, wat natuur
lijk voor hen een groote schadepost veroorzaakt.
Een schipper heeft te Vlissingen een Engel-
sche mijn, die was opgevischt, aangebracht. Toen
men het gevaarlijke voortwerp naar buiten bracht,
om het te vernieigen, verloor men de mijn, die
.hij het hoofd in het waer verdween.
Er heeft een hevige storm gewoed lang»'
de kust van Nieuw-Schotland, erger dan in jaren
is voorgekomen. Een driemaster, een Ameri
kaansch jacht en gen kustvaaruig hebben schip
breuk geleden. De driemaster is met de heele be
manning in de golven verdwenen. Van de beide
andere schepen zijn de opvarenden gered.
Uit den Omtrek
HEKRHUGOWAARB.
De kiesvereeniging „Burgerplicht" zal 24. dezer
eenigszins feestelijk haar 50-jarig bestaan herden
ken. De zekerheid, dat mej. 8. C. Groot uit Rot
terdam dien avond zai optreden als „Marijke",
aat door den oud-voorzitter S. Brugman een her-
[denkingsrede zal worden uitgesproken en de be-
langlooze medewerking welke is toegezegd' door:
het fanfarecorps -,H.U. G. O.", het muziekclubje
„O.: O. en het tooneelgezelschap „Harmonie"
stelden het bestuur in staat een afwisselend pro
gramma samen te stellen. Wiaar „Marijke" hier
'geen onbekende is, mag worden verwacht, dat
zeer velen dezen feestavond zullen willen bij-
teonen.
BE BRIEVENBESTELLER,
ZIJN WERKKRING. BEOORDEELING EN
BEDREIGDE TOEKOMST.
(Naar een' uitgegeven brochure).
In dén laatsten tijd is hét corps brievenbestel
lers meermalen verontrust door berichten in gu-,