„Be Toekomst"
Sport en Wedstrijden.
„'men de zedelijke verplichting' heeft, rzijn eigen;
markt te ..steunen.
- - -j VerséhilleqRe discussies worden, daaroverge-
Be 1 uinbouwvereeniging „De Toekomst" -verga voerd. De heer J. Klingeier meent, dat het ïn-
derde ten lokale van den heer Beers. dertijd als verplichting aan de leden is „opgelegd.
De voor?, herinnert er in zijn openingswoord 'Anderen meenen van niet.. De. heer Klingeler
aan, dat het al een heelen tijd geleden is, dat em; dol |^t voorstel, dat door a,nderen wordt ge-
een vergadering wérd gehouden, Er was nu een steund, om de volgende vergadering te beslissen
punt te behandelen waarvan verondersteld kop over hej» 1- of niet verplicht zijn te Broek ife;
worden, dat. het de algemeene belangstelling kon
hebben doch uit de opkomst blijkt wel, dat ze
niet zoo groot is., als was verwacht. Intusschen
hoopt hij op aangename besprekingen. j
De notulen worden gelezen en goedgekeurd.
Naar aanleiding daarvan deelt voorzitter mee,
dat. de L.G.C. niet wenscht bij te dragen voor
den Proeftijd, doch het beter
veilen. De heer W:. Muller Zegt zelf in overtre
ding te zijn. Hij doet dit om het voordeel. Te
Broek is op sommige tijden niet voldoende aan
voer van. een bepaald product, dan is Noordschar-
w'oude de hoofdmarkt: .daar is dan de aanvoer,
en dus de handel, ergo ontvangt men daar de
hoogste prijzen. Persoonlijke belangen dominee-
ren in zoo'n geval.
vereenigin^n,^?hfedW- iVl,epgef Voom. is'echter van meeriing, dgt als ,d^ k^
deeld wordt, verder, dat Me ipchrajving voor man wéét, dat de leden der aangesloten vereeni-
kunstmest aan den heer Korver is gegund en dat ^gingen Ijé Broek veilen, hijföp voldoenden aan
dak rijsa anmerkelijk lager was, dan die der 'voer kan rekenen, en dus Rï overeenstemming,
andere inschrijvers. Verder herinnert spr. aan /laarmee rekening houdt.
de discussies over het geven van fooien hij het .De heer Jb. Kramer bepleit Verplichting tot
lossen der groenten, in..dp L.'G.C. en den maat- jhalf April; later, als de meeste producten .te-
regel van Koophandel onjten hoogste een 'kwartje Noordscharwoude worden aangevoerd, Vrijheid,
fooi te geven, wat geen afdoende maatregel is. Verschillende stemmen verklaren zich pro of
De Ij.G.C. droeg ieder der afgevaardigden op, het contra, doch op de e.k. verg. wordt deze quaestïe
in zijn vereeniging ter sprake te brengen, en nogmaals besproken, zoodat zij dan definitief kap
daarbij te wijzen op het domineerende feit ,dat de worden afgehandeld.
bouwers het zelf in de hand hebben, het 'fooien- J Bij de verdere rondvraag' wijst de heer Jb. Kra-
stelsel te doen verdwijnen. Immers, als dé bou- mer op de véle -diefstallen in den laatsten' tijd
wers geen fooien meer geven, is het uit. "t Wordt en op den ongehoorden toestand dait al de tuin-
noy wel gedaan, om zijn goed er door te krijgen. 1 onbeheerd OBn V7W wat, bazen
Doch dit heeft tot gevolg, dat 'hét product' niet
zuiver wordt verhandeld. Voorz. roept de mede
werking van de leden in, om op een zuivere basis
te komen bij het lossen der producten, ook door
het terug meenemen v-.an het uitgeschoten goed,
dat aan de losplaats wel eens wordt achter ge
laten. De vergadering stemde met dien wensch in.
bouwproducten onbeheerd staan. Voor wat hazen
en "konijnen onder Schoorl en Bergen is er po-
I itie, v oor uitgebreide groenteVelden is totaal
voor rekening van de 4 gemeenten een onbèzol-
geen ..toezicht. Hij bepleit de wenschelijk'heid om
digd rijksveldwachter aan tè stellen. Bij1 de ver
dere besprekingen hierover wordt op dit voorstel
niet ingegaan,doch wordt misnoegen uitgespro-
Het volgende punt der agenda was: Bespreking j ken over de lage straffen, die voor dergelijke
cursus in Boekhouden en Belastingzaken. Voor
zitter leidt dit punt in door mee te doelen, dat
in het Bestuur de vraag besproken was, om, nu
er in de gemeente een onderwijzer met 'tuinbouw
acte was, hier ook een tuinbouwcursus was te
houden. Al konden onze leden naar Broek en Oud
karspel, toch zou er moer animo zijn, vooral on
der de ouderen, als de cursus in dé gjemeente:
werd gehouden. Doordien echter de heer Renaudi
dezen winter te zeer bezet is met andere cur
sussen, is het niet mogelijk een tuinbouwcursus
te houden, doch vóór dit definitief hekend was,
was ér van den tuinbouw vakonderwijzer P. Glas
uit Broek een schrijven ingekomen met de mede-
deeling en het verzoek een cursus in Tuinbouw-
boekhouden en Belastingzaken te houden. Het
Bestuur voelde daar veel voor.
De secr. doet intusschen voorlezing van het
schrijven van den heer Glas, waarin de voor
waarden worden omschreven, het aantal lesuren
ja 24, n.i. 12 lessen vian 2 uu'r of '24 van 1 uur,
leeftijd minstens 16 jaar; lesgeld f2.50 per cur
sus. Om in het genot te komen v,an subsidie moet
deze vóór 30 Sept. worden aangevraagd, minimum
aantal leerlingen 12.
Voorlezing werd ook gedaan van een brief door
den. heer T. de Jong alhier, ingezonden, waarin
hij zich aanbeveelt voor het houden van èen
boekhoudcursus.
Verschillende personen vioeren hierover het
woord en blijken over 't geheel voorstanders van
het houden van een cursus in Tuinbouwboekhou-
den en Belastingzaken. Men geeft hierbij de voor
keur aau den heer Glas, omdat deze reeds meer
dere cursussen heeft gelleid en op dat gebied
dus ervaring heeft.
Er gaven zich staande de vergadering reeds 26
deelnemers op.
Punt 4 vermeldde: Bespreking Verruiming
Doorvaart Kromme Brug. Van' het lid P. Zeeman
was een schrijven ingekomen, waarin, naar aan
leiding Van het besluit van den gemeenteraad, om
de Kromme Brug hoven te verbreeden, de wen-
schelijkheid werd naar voren gebracht om nu ook
jde daarnaast breeder te maken en om dit te be
reiken zich te wenden tolt het bannebestuur.
Voorzitter zegt, dat hem' sympathiek is, wat de
gemeeenteraad over deze zaak heeft gezegd en
•dienaangaande besloten. De doorvaart laat intus
schen ook veel te wensehen overze is smal en on
diep en groote vaartuigen kunnen er moeilijk
onder door. Sedert het gemaal al het wa<jer-
moet weghalen de molens mettertijd wel zul
len verdwijnen stroomt het er sterk, wat. bij5
'het doorvaren zeer lastig is. Staat nu de tuin-
bouwvereeniging achter het polderbestuur, dan
heeft dit een ruTggesteunf voor zijn besluit, om tot
verbetering, over te gaan.
De heeren Kout, Verkróost en Dé 'Geus wijzen
er op, dat, mocht tot verbreeding van de 'door
vaart onder de Kromme Brug worden overgegaan,
het slechter zo uworden hij 'te Booster (brug in
de Koog) eu de vaart tolt de Machinesloot.
De heer Wi. Muller bepleit ook een verbetering^
van de vaart achter de huizen ,tot de Machine-
sloot. Voorz. meent, dat, als het een wordt ge
daan, het andere daarom niet behoeft te worden
nagelaten. Hij wou het adres zoo inrichten, dat
niet alleen de noodzakelijkheid werd bepleit van
de breedte van de doorvaart onder de Kromme
Brug, doch ook van die onder den Booster en een
breeder maken van de sloot van daar naar de
Machinesloot. Er is daar een begin. Het Polder
bestuur kan an de kosten eens gaan berekenen,
nagaan do verhooging van de omslag, om als het.
dan noodig is met de tuinbouwvereeniging nader
te confereeren. De ingelanden zullen 'de kosten
per saldo toch moeten betalen. Aldus werd 'be
sloten.
Bij het punt varia memoreert dé voorz. het
niet goed te keuren feit, dat verschillende leden
van De Toekomst vaak met hun producten naar
Noordscharwoude ter veiling gaan. Dat is ver
keerd, omdat het de eigen markt benadeelt. Bo
vendien is hij van oordeel, dat men er over 't ge
heel genomen, geen voordeel mee behaalt en dat
diefstallen worden opgelegd. Men' moest deze eens
flink beboeten.
"Lie voorzitter sluit dé vergadering '-mét dank
aan de aanwezigen en constateert, dat de bespre-
-kingen toch wel belangrijk zijn 'geweest.
N. H. V. B.
Programma 21 'September 1924.
2D1; Holl. 4JV.-.Èrisia 3, 10 uur.
M. F. C. 2—Hollandia 5,
Vrone 1Bood "Wjit 1
3C. Alc'maria-Vitr. 4D1. T. S. 1, 12 uur.
Alkmaar 2Holland 1,
V. A. F. C. 2—Zeevogels 1.
Heiloo 1—Uitgeest 2.
4C. S. O. V. V. 1—Alkmaar 3.
Zeevogels 2V. A. F. C. 3.
Di. T. S. 2!Groot Schermer 1.
5B. Bergen 21Heiloo; 2
Dl T. V. 2Vrone 2. I
Schoorl 2—IS. O. V. V. 2.
6C. Di T. S.'Alemaria Victr. 1 uur.
V. A. F. C. a.Hollandr a 1 uur.
Heiloo—Uitgeest 1 uur.
'Indien geen tijd vermeld is, beginnen alle wed
strijden om 2 uur.'
Binnenland.
KAMER VAN KOOPHANDEL E|N
PABRIKKEN TfE ALKMAAR.
Het komt in den laatsten tijd herhaaldelijk
'voor, dat groote hoeveelheden circulaires e.d. ter
post worden bezorgd, waarvan dé adressen onvoL
-ledig zijn en zelfs dikwijls slechts bestaan uit den
'naam van den geadresseerde en de plaats van be
stemming.
In verband hiermede is aan de kantoren dier
posterijen voorgeschreven, dat gedrukfte stukken,
{nieuwsbladen en monsters, welke niet voorzien
zijn van het volledig adres van den geadresseerde,
in het algemeen als onbestelbaar kunnen worden
beschouwd, indien uitreiking van die stukken
niet mogelijk is zonder een nader onderzoek naar
het adres in te stellen.
Daar bovendien een goede en duidelijker adres-
seering van stukken zoowel in het belang van dfe
afzenders en de geadresseerden, als van het
Staatsbedrijf moet worden geacht, is hét raad
zaam in den vervolge daarmede rekening te hou
den.
De Nieuw-Guinea-eoncessic gewëigyrd.
De Regeeriiig deelde aan dén heer Helfferich,
optredend namens den hertog van Mecklenburg,
mede, dat er overwegende bezwaren zijn toit ver-
-leening van een concessie in Noord- en Wést-
Nieuw-Guinea onder de omschreven voorwaarden.
De overwegingen van deze weigering zijn,: dat
de Begeer in g het ongewienscht acht), een maat
schappij gedurende 75 jaar in geheel Noord- en
Wiest-Nieuw-Guinea het rechlt te verleenen tot
winning van bosch- en zeeproducten, wijl de
grootte, van het gebied dadelijke exploitatie be-
xlemmert en het evenmin wtenscbelijk is, de he-'
volking toe te lalten tot werkoverefenkomsten,
die poenaal gesanctionneerd zijn, wijl een natuur
volk niet rijp is voor de begrippen van oontrac-
tueele concessiefeehten. Tevens kunnen de belan
gen van den bestaanden handel ernstig wordien
geschaad. Overigens verzwaren inwendige; om
standigheden in Guinea een behoorlijke bestuurs-
oontroie,- waardoor vrijwaring van molest niet kan
worden gewaarborgd.
Door dezen noodkreet worden sinds eenige we-
ken vooral de bewoners van de Utrechtschte
straat'opgeschrikt.. Het is een keurig gekleed,
jongnmnsch, misschien tè; keurig en' te fleurig,
tire av-quatre ép ingles maar iéts te veel would-bep
dandy-achtig. E:n zijn strot je is h'èelemaal niet
chic. Het eind van' de geschiedenis is' dat hij over-
hemdsmouwen ophouders te koop aanbiedt a rai-
son van een dubbeltje.' J 0linie is ons jongste straat
typehij heeft zijn arbeidsveld wat uitgebreid
ett: bezoekt nu ook Biembrandtplein, Amstelstraat
en Reguliersbreestraat, dé wijk des vermaaks.
Daarbuiten heb ik hem nog nooit gezien, 't
spreekt van zelf dat hij de aandacht moet trek
ken, wijl hij weer zool geheel anders is dan dé
gewone straattypen. Die Johnie dan, die natuur
lijk heelemaal geen Johnie heet, i^de zoon^y an
een welgesteld yeékooper uit helj^/Ap^jvjn„
Mfi8t land die toevallig in aanrakiius kwam
een exploitant ^an Straatliedjes. Hij' wou wait;
meer zien yan de wereld dan de provinciale vee
markten, zat besit in de kleeren, beschikt over
wat je .noemt een strot en geniet nu vast hono
rarium als reclame-loopqr yan, een nieuw liedje,
dat men van uit 'It vernieuwde Flora op straat
hoopt te brengen. Precies zooals de heer de Gel-
'der indertijd gesalarieerd werd om twee revue-
titeis populair te maken (Hadt je me maar en
Dat mag ik wel) zoo moet Johnie „Johnie" er in
werken. Eerstdaags „hooren" we er dus meer
van. Om te hooren moet men voorloopig echter
naar „Frascati" gaan, waar alsof, er geen dertig
jaar -van de menschen. komen hier-alléén voor de
vuiligheid,- de melodiën-waterval van Offenbach
■vveer ruischt en zijn laatste werk Madame Fa- i
vart wordt opgevoerd.- En goed! Een groote aan- i.
winst voor het gezelschap' en onze goede operette-
kunst in 't algemeen is Mej. Elise Ris, als ik mij
niet vergis een dilettant je met veel aanleg en veel
stem en die lang niet onaardig speelt. Nu ja tegen
Emmy Arbous, die de titelrol speelt (zingt zaj
ik ma,ar liever niet zeggen) is zij niet opgewassen,
maar daar noem je' ook nog al iets. Ik heb Emmy
Arbous inderïïjd in Kermisklanten (Salitimban-
ques) de Pierrot zien vertolken op ©en wijze dat
Morisson in diezelfde rol er later met -zijn pyacht-
stem niet aan tippen kon. Ze speelt ook nu wieer
zo onatuurlijk komisch haar lach is aanstekelijk
in de zaal- enop 't tooneel. Maar die juffrouw
B,is mag. ai buigt zij een beetje dillettantierig, er
ook zijn. al zal zij door goede studie, het volmaak
te wat meer nabij moeten komen. Kalman Kraak
is veel minder clownesk en dus bet'er dan we
hem ooit zagen en wat Jéan Jansens, de sympa
thieke, tenor en Joh.'Boskamp de veelzijdige (bas-
baryton-comique-excentrique) aangaat 't lijkt miji-
voor Bouwmeester Jr. die met zijn operéttenge-
Selschap het Paleis v. Volksvlijt bespeelt een
groot en niet gemakkelijk te overkomen verlies
toe dat die twee hem verlaten-.hebben. Amster
dam staat wel in 'tteeken van deroperjétte momen
teel'. In 't Centraal Theatre is' nu No.- 3: -Boldi
Beiff met eeu Schlager (ik heb hooren beweren
dat 't heelemaal geen slager maar. een kruide
nier is) en als „viexten in Bunde" zal Max Ga
briel eind dezer maand' met een Diuitsch Operette-
gezelschap in 't Grand Theatre komen dait hem
f800 per dag kost. Ten slotte zal 't misschien
dezen of genen wel interesseeren dat het Theatre
Carré vermoedelijk binnenkort weèr geëxploiteerd
zal worden door mevr. Carré' en dat de heerlen
Frits van Haarlem èn Cxassëe er weer evenals
vroeger de leiding zullen krijgen. Alleen op die-
wijze zal voorkomen kunnen worden dat verschil
lende personen worden geruïneerd die indertijd
borg werden bij de verleende hypotheken.
Het Leven in de Hoofdstad.
Ik ben Johnie, Jóóóohnie. Ik heb geen money!
Ik ben gesjochten. Ik durf niet thuis te komen!
Ik kan geen werk krijgen. Ik ben van mijn
vrouw af. Ze slaan me dood als ikithuis kom,
ze slaaaan me dood. E|en dubbeltje maar!"
Ons Raadslid Wleiss, bang zijnde vergeten te
worden heeft vragen gesteld in zake de veilig
heid en het brandgevaar in de Gemeente-auto
bussen. Ik meen dat de heer Wfeiss hiermee een
zeer verdienstelijk werk gedaan heeftal weet
hij misschien zelf niet waarom.
iW.aar -het in de Gemeente-autobus' evenals-in
de dichte, toehtrijke tram ten strengste verboden
is met een. brandende sigaar, sigaretfe of pijp
naar binnen te gaan, valt uit deze vraag al direct
af te leiden, dat tusscben autobussengevaar en
rooken volstrekt niét dat directe verhand bestaat'
'dat sommige niet-rookers er tusschen willen' vor
men. Het ontzettend ongeluk bij Heino is koren
op hun molen geweest. Men vergeet echter dat
voor dat iemand aan Heino dacht d-e rook-vrij-
heid in autobussen al lang op dweepzieke wijze
werd aangevallen en hier en daar geknot, zonder
dat ooit aan brandgevaar werd gedacht. Een
zaak staat- vast: door rooken is nog nooit een
autobus 111 brand gevlogen, terwijl in den Haag
wél onlangs brand in een tramwagen is ontstaan,
waarin natuurlijk nooit gerookt werd!! Die blijk
baar ontoerekenbare passagiers hebben toen den
conducteur nog mishandeld. Nog sterker „hetzelf
de brandgevaar dat voor autobussen besitaat waar
in gerookt wordt, bestaat natuurlijk ook voor alle
particuliere auto's, taxi's enz. Het aantal daar
van is honderdmaal —4 en misschien nog veel meer
grooter dan van autobussen, en daarin Wordt
natuurlijk altijd gérookt. Voor zoover mij hekend
is, is nog nooit door het rooken een ongeluk met
eeu auto gebeurd." Als het dus is geschied is bett
een geval van: 1 oi(pde 10000, en als men daaymjee
rekening hield zon men ongeveer alles in 'tlevep
moeten verbieden.
Een lezer van 't Handelsblad maakt zich boos
dat terwijl hij1 in een autobus zat van Haarlem
naar Hillegom, die een weinig naar benzine riek
te (wat bijna altijd gebeurt) een paar menscheen
rookten en weigerden dat te laten ondanks zijn
betoog. Zijn conclusie isGa nooit in een autobus
zitten, waarin gerookt mag worden. Wlanneer
hij behoort tot..dat wel veel rumoer makend doch
i besolielflen deel van het Nederlandsche volk dat,
niet wenscht te reizen in een vervoermiddel zon-
,'der rookverbod dan geef ik den man volkomen
•gelijk. Ten eerste wijl hij dan zooveel meer plaats
laat voer ons, ten tweede wijl hem deze boycot
zoo buitengewoon gemakkelijk zal vallen, wijl er
in Nederland - Zéker iaémhaal meer -openbare ver-,
vöermiddelen bestaan mèt-dén zonder'ïöókvér- -
ebod. Maar ik wil hem pok'iets vertellen dat hem
zéker zal interesseeren. Toen ongeveer een jaar
geleden den Haag de zégeningén van het autobus-
verkeer rijk werd, waardoor mén op aangenamfe
en: snélle wijze zich! kon verplaatsen, zich niet het I
genot - van- een sigaar- behoefde té ontzeggen, en
toch gemakkelijk kon zitten, dus niét behoef die
te staan op een opgepropt trambal con, wat voor
ieders gestel lang niet goed is, waren er op heit.
Gouden Rëgenplein driea utobussen. Elen er van
die via het Staatsspoorstation naar Voorburg reed
wilde deftigheidsallures aaunemen en het rooken
ér in werd verboden. Met het gtevolg dait vele
habitués weer uitstapten en van de concurreeren-
de bus gebruik maakten, 't Duurde natuurlijk
^k maar Jjyrt of ook de» VqM-burg-aqf q U
werd voor rookers weer bruikbaar. Thans is zij
dank zij de willekeur' van het hoop der genreen te,
die 'de bewoners der Westelijk©1 buitenbuurten
het genot van een rechltstreeksch© praclifbverbin-
ding na,ar de'grensgemeenten aan de Oostzijde
blijkbaar niet gunde, opgeheven. Eenigen tijd
geleden verschenen in de meeste IIaagsch'éauto
bussen op hoog bevel bordjes: „Verboden te roo-
ken' Ik sprak er over met een ondernemer en
maakte de opmerking dat in dat gevial het voor
deel van een autobus bovèn de tram grocfbendeels
verviel, vooral in den zomer als in den Haag vrij.
veel open trams rijden. Zijn antwoord verdient
aan de vergetelheid te worden ontrukt. „Mijn
heer wij moeten die bordjes ophangen, die chauf
feur moet de reizigers waarschuwen, maar daar
mee houdt de verplichting; öp. Als u rooken wilt,
gaat u gerust uw gang maar." O, maar dan moot
ik zeker mijn sigaar een beetje weghouden als
wij een agent passeeren?" „Dat is volstrekt niet
noodig, rookt u maar rustig door".
Eu daar nu vrijwel alle Hagenaars weten hoé
de vork in den steel zit is het bordje: „Verboden
te rooken" voor hen volmaakt onschadelijk. .De
autobus is voor de Haagsche rookers een genot.
'Dok dames maken er veelvuldig gebruik van
en meermalen hoorde ik haar verklaren dat zij
"t aangenaam vinden als om haar heen wordt ge
rookt. En. 't waren heuseh geen ultra-moderne
dametjes,, want juist óp en hij 'tGouden Régen-
plein wonen, naast den Oud-Zaandammer Duys
menschen uit a,lle deelen van 't land, doch vooral
'veel Amsterdammers an Botter dammers. Én dan
wil ik dien Handelsblad-lezer die mij tot dez)e
causerie inspireerde ,als wederdienst een goede,
raad geven. Toen ik! verleden wleek in de open lijn
14 zat naast de. conducteur, die als „de komiek
v,an lijn 14") een welgevestigde reputatie bezit
op den Haarlemmerweg mij! op de juist passeteren-
de „achttien" opmerkzaam. .„Dia's nou de kar die
laatst in de Wiittenkaai gélege. heit!" „Waija
die tram wagen toen al' een eenmanswagen geweest
en waren er in plaats van zeven, veertig passa
giers in geweest, een groot onheil zou teen zeker
zijn geschied. Het plan staat nog altij'd vast van
lijn 18 een éénmanswagen te maken Diesondanks
zal schrijver dezes er toch gebruik van moeten
blijven maken, want van zijn huis naar hét Cen-
aal-station is het nu eenmaal de eenigie verbin
ding. De trams in Amsterdam worden nog altijd
volgeladen, als het reglementair aantal zitplaat
sen compléét is mogen nog ongev'. 7 personen aan
aan den lus hangen en dus den doorloop heiem
meren. De baloons worden volgestampt tot ér
geen muis meer bij kan. Waar ten slotte dé voor
deur, altijd afgesloten is (wait dus precies op het
zelfde neerkomt als de afgesloten achterdeur der
autobussen) zou het een grootte uitzondering zijn,
zoo bij een ernstig tramongeluk (brand door kort
sluiting, in 't water rijden, botsing door defect
raken van een rem) niet velé mensehenlevens te
betreuren zouden zijn.
Wanneer mijn geachte inspirator, erkennende
dat hij evenals Troelstra in zekere Noivtember-
maaud, zich heeft vergist ten opzichte van het
tabaks-gewas in autobussen, toch een „oproep"
veel doen in 't belang van de openbare veiligheid
dan heb ik een leuze voor hem klaar: Mijdt allé
.conmanswagensMijdt- alle tramwagens1, waar men
binnen in mag staan of op de balcons meer perso
nen worden toegelaten dan aangegeven staat.
Mijdt alle tramwagens, waarvan de voordeur af
gesloten is. En mijdt' niét alleen want daar zouden
de hoofdambtenaren maling aan hebben, maar
protesteert in woord en geschriften.
H. H. Jr.
Uit den Omtrek
ST. PANCjRAS.
Werd aanvankelijk één geval van roodvonk
geconstateerd, thans zijn er al meer bijgekomen-
en dreigen meer kinderen door deze ziekte aan
getast te worden. f-
HEER,HUGO WIAARBi.
Beroepen bij de Ned. Herv. 'Gemeente te Oude-
Schild (Texel) is Db. Vt. Broékema, alhier.
ST, PANORAfS. f
Kwam in de vorige raadsvergadering eenige
oppositie tegen het denkbeeld van den heer Kloos
terboer, om op den Bovenweg de éléctrische ver
lichting in het midden van den weg aan te bren
gen,-wij constateerden Vrijdagavond, op de hoog
te van den heer Lieuwen, dat reeds een electri-
;sche lamp was aangebracht. En 't moet gezegd,
't is een belangrijke verbetering, die, thans bezien,
reeds veel eerder aangebracht had moeten worden,
'tls evenwel ook thans nog wel tijd'.
ST. PANCRAjS1.
Naar w ijvernemen wordt thans wteer veel turf
Naar wij vernemen wordt' thans weer veel turf
uit de Veenderij betrokken, watt in verband mét
den laten verkoop van 't vorig seizoen, ter Voor
ziening- in de werkloosheid, een verblijdend tèè-
ken genoemd mag worden. Reeds wordt er weer
turf aan schacht gezét, en naar wordt medege-
-deeld licht het in de bedoeling bij dén hëer.
"Kv Bruin een opslagplaats te maken, waar ongé-
véer een 20.0.000 turf geborgen kan wordèn, op-