„Be Toekomst" Sport en Wedstrijden. „'men de zedelijke verplichting' heeft, rzijn eigen; markt te ..steunen. - - -j VerséhilleqRe discussies worden, daaroverge- Be 1 uinbouwvereeniging „De Toekomst" -verga voerd. De heer J. Klingeier meent, dat het ïn- derde ten lokale van den heer Beers. dertijd als verplichting aan de leden is „opgelegd. De voor?, herinnert er in zijn openingswoord 'Anderen meenen van niet.. De. heer Klingeler aan, dat het al een heelen tijd geleden is, dat em; dol |^t voorstel, dat door a,nderen wordt ge- een vergadering wérd gehouden, Er was nu een steund, om de volgende vergadering te beslissen punt te behandelen waarvan verondersteld kop over hej» 1- of niet verplicht zijn te Broek ife; worden, dat. het de algemeene belangstelling kon hebben doch uit de opkomst blijkt wel, dat ze niet zoo groot is., als was verwacht. Intusschen hoopt hij op aangename besprekingen. j De notulen worden gelezen en goedgekeurd. Naar aanleiding daarvan deelt voorzitter mee, dat. de L.G.C. niet wenscht bij te dragen voor den Proeftijd, doch het beter veilen. De heer W:. Muller Zegt zelf in overtre ding te zijn. Hij doet dit om het voordeel. Te Broek is op sommige tijden niet voldoende aan voer van. een bepaald product, dan is Noordschar- w'oude de hoofdmarkt: .daar is dan de aanvoer, en dus de handel, ergo ontvangt men daar de hoogste prijzen. Persoonlijke belangen dominee- ren in zoo'n geval. vereenigin^n,^?hfedW- iVl,epgef Voom. is'echter van meeriing, dgt als ,d^ k^ deeld wordt, verder, dat Me ipchrajving voor man wéét, dat de leden der aangesloten vereeni- kunstmest aan den heer Korver is gegund en dat ^gingen Ijé Broek veilen, hijföp voldoenden aan dak rijsa anmerkelijk lager was, dan die der 'voer kan rekenen, en dus Rï overeenstemming, andere inschrijvers. Verder herinnert spr. aan /laarmee rekening houdt. de discussies over het geven van fooien hij het .De heer Jb. Kramer bepleit Verplichting tot lossen der groenten, in..dp L.'G.C. en den maat- jhalf April; later, als de meeste producten .te- regel van Koophandel onjten hoogste een 'kwartje Noordscharwoude worden aangevoerd, Vrijheid, fooi te geven, wat geen afdoende maatregel is. Verschillende stemmen verklaren zich pro of De Ij.G.C. droeg ieder der afgevaardigden op, het contra, doch op de e.k. verg. wordt deze quaestïe in zijn vereeniging ter sprake te brengen, en nogmaals besproken, zoodat zij dan definitief kap daarbij te wijzen op het domineerende feit ,dat de worden afgehandeld. bouwers het zelf in de hand hebben, het 'fooien- J Bij de verdere rondvraag' wijst de heer Jb. Kra- stelsel te doen verdwijnen. Immers, als dé bou- mer op de véle -diefstallen in den laatsten' tijd wers geen fooien meer geven, is het uit. "t Wordt en op den ongehoorden toestand dait al de tuin- noy wel gedaan, om zijn goed er door te krijgen. 1 onbeheerd OBn V7W wat, bazen Doch dit heeft tot gevolg, dat 'hét product' niet zuiver wordt verhandeld. Voorz. roept de mede werking van de leden in, om op een zuivere basis te komen bij het lossen der producten, ook door het terug meenemen v-.an het uitgeschoten goed, dat aan de losplaats wel eens wordt achter ge laten. De vergadering stemde met dien wensch in. bouwproducten onbeheerd staan. Voor wat hazen en "konijnen onder Schoorl en Bergen is er po- I itie, v oor uitgebreide groenteVelden is totaal voor rekening van de 4 gemeenten een onbèzol- geen ..toezicht. Hij bepleit de wenschelijk'heid om digd rijksveldwachter aan tè stellen. Bij1 de ver dere besprekingen hierover wordt op dit voorstel niet ingegaan,doch wordt misnoegen uitgespro- Het volgende punt der agenda was: Bespreking j ken over de lage straffen, die voor dergelijke cursus in Boekhouden en Belastingzaken. Voor zitter leidt dit punt in door mee te doelen, dat in het Bestuur de vraag besproken was, om, nu er in de gemeente een onderwijzer met 'tuinbouw acte was, hier ook een tuinbouwcursus was te houden. Al konden onze leden naar Broek en Oud karspel, toch zou er moer animo zijn, vooral on der de ouderen, als de cursus in dé gjemeente: werd gehouden. Doordien echter de heer Renaudi dezen winter te zeer bezet is met andere cur sussen, is het niet mogelijk een tuinbouwcursus te houden, doch vóór dit definitief hekend was, was ér van den tuinbouw vakonderwijzer P. Glas uit Broek een schrijven ingekomen met de mede- deeling en het verzoek een cursus in Tuinbouw- boekhouden en Belastingzaken te houden. Het Bestuur voelde daar veel voor. De secr. doet intusschen voorlezing van het schrijven van den heer Glas, waarin de voor waarden worden omschreven, het aantal lesuren ja 24, n.i. 12 lessen vian 2 uu'r of '24 van 1 uur, leeftijd minstens 16 jaar; lesgeld f2.50 per cur sus. Om in het genot te komen v,an subsidie moet deze vóór 30 Sept. worden aangevraagd, minimum aantal leerlingen 12. Voorlezing werd ook gedaan van een brief door den. heer T. de Jong alhier, ingezonden, waarin hij zich aanbeveelt voor het houden van èen boekhoudcursus. Verschillende personen vioeren hierover het woord en blijken over 't geheel voorstanders van het houden van een cursus in Tuinbouwboekhou- den en Belastingzaken. Men geeft hierbij de voor keur aau den heer Glas, omdat deze reeds meer dere cursussen heeft gelleid en op dat gebied dus ervaring heeft. Er gaven zich staande de vergadering reeds 26 deelnemers op. Punt 4 vermeldde: Bespreking Verruiming Doorvaart Kromme Brug. Van' het lid P. Zeeman was een schrijven ingekomen, waarin, naar aan leiding Van het besluit van den gemeenteraad, om de Kromme Brug hoven te verbreeden, de wen- schelijkheid werd naar voren gebracht om nu ook jde daarnaast breeder te maken en om dit te be reiken zich te wenden tolt het bannebestuur. Voorzitter zegt, dat hem' sympathiek is, wat de gemeeenteraad over deze zaak heeft gezegd en •dienaangaande besloten. De doorvaart laat intus schen ook veel te wensehen overze is smal en on diep en groote vaartuigen kunnen er moeilijk onder door. Sedert het gemaal al het wa<jer- moet weghalen de molens mettertijd wel zul len verdwijnen stroomt het er sterk, wat. bij5 'het doorvaren zeer lastig is. Staat nu de tuin- bouwvereeniging achter het polderbestuur, dan heeft dit een ruTggesteunf voor zijn besluit, om tot verbetering, over te gaan. De heeren Kout, Verkróost en Dé 'Geus wijzen er op, dat, mocht tot verbreeding van de 'door vaart onder de Kromme Brug worden overgegaan, het slechter zo uworden hij 'te Booster (brug in de Koog) eu de vaart tolt de Machinesloot. De heer Wi. Muller bepleit ook een verbetering^ van de vaart achter de huizen ,tot de Machine- sloot. Voorz. meent, dat, als het een wordt ge daan, het andere daarom niet behoeft te worden nagelaten. Hij wou het adres zoo inrichten, dat niet alleen de noodzakelijkheid werd bepleit van de breedte van de doorvaart onder de Kromme Brug, doch ook van die onder den Booster en een breeder maken van de sloot van daar naar de Machinesloot. Er is daar een begin. Het Polder bestuur kan an de kosten eens gaan berekenen, nagaan do verhooging van de omslag, om als het. dan noodig is met de tuinbouwvereeniging nader te confereeren. De ingelanden zullen 'de kosten per saldo toch moeten betalen. Aldus werd 'be sloten. Bij het punt varia memoreert dé voorz. het niet goed te keuren feit, dat verschillende leden van De Toekomst vaak met hun producten naar Noordscharwoude ter veiling gaan. Dat is ver keerd, omdat het de eigen markt benadeelt. Bo vendien is hij van oordeel, dat men er over 't ge heel genomen, geen voordeel mee behaalt en dat diefstallen worden opgelegd. Men' moest deze eens flink beboeten. "Lie voorzitter sluit dé vergadering '-mét dank aan de aanwezigen en constateert, dat de bespre- -kingen toch wel belangrijk zijn 'geweest. N. H. V. B. Programma 21 'September 1924. 2D1; Holl. 4JV.-.Èrisia 3, 10 uur. M. F. C. 2—Hollandia 5, Vrone 1Bood "Wjit 1 3C. Alc'maria-Vitr. 4D1. T. S. 1, 12 uur. Alkmaar 2Holland 1, V. A. F. C. 2—Zeevogels 1. Heiloo 1—Uitgeest 2. 4C. S. O. V. V. 1—Alkmaar 3. Zeevogels 2V. A. F. C. 3. Di. T. S. 2!Groot Schermer 1. 5B. Bergen 21Heiloo; 2 Dl T. V. 2Vrone 2. I Schoorl 2—IS. O. V. V. 2. 6C. Di T. S.'Alemaria Victr. 1 uur. V. A. F. C. a.Hollandr a 1 uur. Heiloo—Uitgeest 1 uur. 'Indien geen tijd vermeld is, beginnen alle wed strijden om 2 uur.' Binnenland. KAMER VAN KOOPHANDEL E|N PABRIKKEN TfE ALKMAAR. Het komt in den laatsten tijd herhaaldelijk 'voor, dat groote hoeveelheden circulaires e.d. ter post worden bezorgd, waarvan dé adressen onvoL -ledig zijn en zelfs dikwijls slechts bestaan uit den 'naam van den geadresseerde en de plaats van be stemming. In verband hiermede is aan de kantoren dier posterijen voorgeschreven, dat gedrukfte stukken, {nieuwsbladen en monsters, welke niet voorzien zijn van het volledig adres van den geadresseerde, in het algemeen als onbestelbaar kunnen worden beschouwd, indien uitreiking van die stukken niet mogelijk is zonder een nader onderzoek naar het adres in te stellen. Daar bovendien een goede en duidelijker adres- seering van stukken zoowel in het belang van dfe afzenders en de geadresseerden, als van het Staatsbedrijf moet worden geacht, is hét raad zaam in den vervolge daarmede rekening te hou den. De Nieuw-Guinea-eoncessic gewëigyrd. De Regeeriiig deelde aan dén heer Helfferich, optredend namens den hertog van Mecklenburg, mede, dat er overwegende bezwaren zijn toit ver- -leening van een concessie in Noord- en Wést- Nieuw-Guinea onder de omschreven voorwaarden. De overwegingen van deze weigering zijn,: dat de Begeer in g het ongewienscht acht), een maat schappij gedurende 75 jaar in geheel Noord- en Wiest-Nieuw-Guinea het rechlt te verleenen tot winning van bosch- en zeeproducten, wijl de grootte, van het gebied dadelijke exploitatie be- xlemmert en het evenmin wtenscbelijk is, de he-' volking toe te lalten tot werkoverefenkomsten, die poenaal gesanctionneerd zijn, wijl een natuur volk niet rijp is voor de begrippen van oontrac- tueele concessiefeehten. Tevens kunnen de belan gen van den bestaanden handel ernstig wordien geschaad. Overigens verzwaren inwendige; om standigheden in Guinea een behoorlijke bestuurs- oontroie,- waardoor vrijwaring van molest niet kan worden gewaarborgd. Door dezen noodkreet worden sinds eenige we- ken vooral de bewoners van de Utrechtschte straat'opgeschrikt.. Het is een keurig gekleed, jongnmnsch, misschien tè; keurig en' te fleurig, tire av-quatre ép ingles maar iéts te veel would-bep dandy-achtig. E:n zijn strot je is h'èelemaal niet chic. Het eind van' de geschiedenis is' dat hij over- hemdsmouwen ophouders te koop aanbiedt a rai- son van een dubbeltje.' J 0linie is ons jongste straat typehij heeft zijn arbeidsveld wat uitgebreid ett: bezoekt nu ook Biembrandtplein, Amstelstraat en Reguliersbreestraat, dé wijk des vermaaks. Daarbuiten heb ik hem nog nooit gezien, 't spreekt van zelf dat hij de aandacht moet trek ken, wijl hij weer zool geheel anders is dan dé gewone straattypen. Die Johnie dan, die natuur lijk heelemaal geen Johnie heet, i^de zoon^y an een welgesteld yeékooper uit helj^/Ap^jvjn„ Mfi8t land die toevallig in aanrakiius kwam een exploitant ^an Straatliedjes. Hij' wou wait; meer zien yan de wereld dan de provinciale vee markten, zat besit in de kleeren, beschikt over wat je .noemt een strot en geniet nu vast hono rarium als reclame-loopqr yan, een nieuw liedje, dat men van uit 'It vernieuwde Flora op straat hoopt te brengen. Precies zooals de heer de Gel- 'der indertijd gesalarieerd werd om twee revue- titeis populair te maken (Hadt je me maar en Dat mag ik wel) zoo moet Johnie „Johnie" er in werken. Eerstdaags „hooren" we er dus meer van. Om te hooren moet men voorloopig echter naar „Frascati" gaan, waar alsof, er geen dertig jaar -van de menschen. komen hier-alléén voor de vuiligheid,- de melodiën-waterval van Offenbach ■vveer ruischt en zijn laatste werk Madame Fa- i vart wordt opgevoerd.- En goed! Een groote aan- i. winst voor het gezelschap' en onze goede operette- kunst in 't algemeen is Mej. Elise Ris, als ik mij niet vergis een dilettant je met veel aanleg en veel stem en die lang niet onaardig speelt. Nu ja tegen Emmy Arbous, die de titelrol speelt (zingt zaj ik ma,ar liever niet zeggen) is zij niet opgewassen, maar daar noem je' ook nog al iets. Ik heb Emmy Arbous inderïïjd in Kermisklanten (Salitimban- ques) de Pierrot zien vertolken op ©en wijze dat Morisson in diezelfde rol er later met -zijn pyacht- stem niet aan tippen kon. Ze speelt ook nu wieer zo onatuurlijk komisch haar lach is aanstekelijk in de zaal- enop 't tooneel. Maar die juffrouw B,is mag. ai buigt zij een beetje dillettantierig, er ook zijn. al zal zij door goede studie, het volmaak te wat meer nabij moeten komen. Kalman Kraak is veel minder clownesk en dus bet'er dan we hem ooit zagen en wat Jéan Jansens, de sympa thieke, tenor en Joh.'Boskamp de veelzijdige (bas- baryton-comique-excentrique) aangaat 't lijkt miji- voor Bouwmeester Jr. die met zijn operéttenge- Selschap het Paleis v. Volksvlijt bespeelt een groot en niet gemakkelijk te overkomen verlies toe dat die twee hem verlaten-.hebben. Amster dam staat wel in 'tteeken van deroperjétte momen teel'. In 't Centraal Theatre is' nu No.- 3: -Boldi Beiff met eeu Schlager (ik heb hooren beweren dat 't heelemaal geen slager maar. een kruide nier is) en als „viexten in Bunde" zal Max Ga briel eind dezer maand' met een Diuitsch Operette- gezelschap in 't Grand Theatre komen dait hem f800 per dag kost. Ten slotte zal 't misschien dezen of genen wel interesseeren dat het Theatre Carré vermoedelijk binnenkort weèr geëxploiteerd zal worden door mevr. Carré' en dat de heerlen Frits van Haarlem èn Cxassëe er weer evenals vroeger de leiding zullen krijgen. Alleen op die- wijze zal voorkomen kunnen worden dat verschil lende personen worden geruïneerd die indertijd borg werden bij de verleende hypotheken. Het Leven in de Hoofdstad. Ik ben Johnie, Jóóóohnie. Ik heb geen money! Ik ben gesjochten. Ik durf niet thuis te komen! Ik kan geen werk krijgen. Ik ben van mijn vrouw af. Ze slaan me dood als ikithuis kom, ze slaaaan me dood. E|en dubbeltje maar!" Ons Raadslid Wleiss, bang zijnde vergeten te worden heeft vragen gesteld in zake de veilig heid en het brandgevaar in de Gemeente-auto bussen. Ik meen dat de heer Wfeiss hiermee een zeer verdienstelijk werk gedaan heeftal weet hij misschien zelf niet waarom. iW.aar -het in de Gemeente-autobus' evenals-in de dichte, toehtrijke tram ten strengste verboden is met een. brandende sigaar, sigaretfe of pijp naar binnen te gaan, valt uit deze vraag al direct af te leiden, dat tusscben autobussengevaar en rooken volstrekt niét dat directe verhand bestaat' 'dat sommige niet-rookers er tusschen willen' vor men. Het ontzettend ongeluk bij Heino is koren op hun molen geweest. Men vergeet echter dat voor dat iemand aan Heino dacht d-e rook-vrij- heid in autobussen al lang op dweepzieke wijze werd aangevallen en hier en daar geknot, zonder dat ooit aan brandgevaar werd gedacht. Een zaak staat- vast: door rooken is nog nooit een autobus 111 brand gevlogen, terwijl in den Haag wél onlangs brand in een tramwagen is ontstaan, waarin natuurlijk nooit gerookt werd!! Die blijk baar ontoerekenbare passagiers hebben toen den conducteur nog mishandeld. Nog sterker „hetzelf de brandgevaar dat voor autobussen besitaat waar in gerookt wordt, bestaat natuurlijk ook voor alle particuliere auto's, taxi's enz. Het aantal daar van is honderdmaal —4 en misschien nog veel meer grooter dan van autobussen, en daarin Wordt natuurlijk altijd gérookt. Voor zoover mij hekend is, is nog nooit door het rooken een ongeluk met eeu auto gebeurd." Als het dus is geschied is bett een geval van: 1 oi(pde 10000, en als men daaymjee rekening hield zon men ongeveer alles in 'tlevep moeten verbieden. Een lezer van 't Handelsblad maakt zich boos dat terwijl hij1 in een autobus zat van Haarlem naar Hillegom, die een weinig naar benzine riek te (wat bijna altijd gebeurt) een paar menscheen rookten en weigerden dat te laten ondanks zijn betoog. Zijn conclusie isGa nooit in een autobus zitten, waarin gerookt mag worden. Wlanneer hij behoort tot..dat wel veel rumoer makend doch i besolielflen deel van het Nederlandsche volk dat, niet wenscht te reizen in een vervoermiddel zon- ,'der rookverbod dan geef ik den man volkomen •gelijk. Ten eerste wijl hij dan zooveel meer plaats laat voer ons, ten tweede wijl hem deze boycot zoo buitengewoon gemakkelijk zal vallen, wijl er in Nederland - Zéker iaémhaal meer -openbare ver-, vöermiddelen bestaan mèt-dén zonder'ïöókvér- - ebod. Maar ik wil hem pok'iets vertellen dat hem zéker zal interesseeren. Toen ongeveer een jaar geleden den Haag de zégeningén van het autobus- verkeer rijk werd, waardoor mén op aangenamfe en: snélle wijze zich! kon verplaatsen, zich niet het I genot - van- een sigaar- behoefde té ontzeggen, en toch gemakkelijk kon zitten, dus niét behoef die te staan op een opgepropt trambal con, wat voor ieders gestel lang niet goed is, waren er op heit. Gouden Rëgenplein driea utobussen. Elen er van die via het Staatsspoorstation naar Voorburg reed wilde deftigheidsallures aaunemen en het rooken ér in werd verboden. Met het gtevolg dait vele habitués weer uitstapten en van de concurreeren- de bus gebruik maakten, 't Duurde natuurlijk ^k maar Jjyrt of ook de» VqM-burg-aqf q U werd voor rookers weer bruikbaar. Thans is zij dank zij de willekeur' van het hoop der genreen te, die 'de bewoners der Westelijk©1 buitenbuurten het genot van een rechltstreeksch© praclifbverbin- ding na,ar de'grensgemeenten aan de Oostzijde blijkbaar niet gunde, opgeheven. Eenigen tijd geleden verschenen in de meeste IIaagsch'éauto bussen op hoog bevel bordjes: „Verboden te roo- ken' Ik sprak er over met een ondernemer en maakte de opmerking dat in dat gevial het voor deel van een autobus bovèn de tram grocfbendeels verviel, vooral in den zomer als in den Haag vrij. veel open trams rijden. Zijn antwoord verdient aan de vergetelheid te worden ontrukt. „Mijn heer wij moeten die bordjes ophangen, die chauf feur moet de reizigers waarschuwen, maar daar mee houdt de verplichting; öp. Als u rooken wilt, gaat u gerust uw gang maar." O, maar dan moot ik zeker mijn sigaar een beetje weghouden als wij een agent passeeren?" „Dat is volstrekt niet noodig, rookt u maar rustig door". Eu daar nu vrijwel alle Hagenaars weten hoé de vork in den steel zit is het bordje: „Verboden te rooken" voor hen volmaakt onschadelijk. .De autobus is voor de Haagsche rookers een genot. 'Dok dames maken er veelvuldig gebruik van en meermalen hoorde ik haar verklaren dat zij "t aangenaam vinden als om haar heen wordt ge rookt. En. 't waren heuseh geen ultra-moderne dametjes,, want juist óp en hij 'tGouden Régen- plein wonen, naast den Oud-Zaandammer Duys menschen uit a,lle deelen van 't land, doch vooral 'veel Amsterdammers an Botter dammers. Én dan wil ik dien Handelsblad-lezer die mij tot dez)e causerie inspireerde ,als wederdienst een goede, raad geven. Toen ik! verleden wleek in de open lijn 14 zat naast de. conducteur, die als „de komiek v,an lijn 14") een welgevestigde reputatie bezit op den Haarlemmerweg mij! op de juist passeteren- de „achttien" opmerkzaam. .„Dia's nou de kar die laatst in de Wiittenkaai gélege. heit!" „Waija die tram wagen toen al' een eenmanswagen geweest en waren er in plaats van zeven, veertig passa giers in geweest, een groot onheil zou teen zeker zijn geschied. Het plan staat nog altij'd vast van lijn 18 een éénmanswagen te maken Diesondanks zal schrijver dezes er toch gebruik van moeten blijven maken, want van zijn huis naar hét Cen- aal-station is het nu eenmaal de eenigie verbin ding. De trams in Amsterdam worden nog altijd volgeladen, als het reglementair aantal zitplaat sen compléét is mogen nog ongev'. 7 personen aan aan den lus hangen en dus den doorloop heiem meren. De baloons worden volgestampt tot ér geen muis meer bij kan. Waar ten slotte dé voor deur, altijd afgesloten is (wait dus precies op het zelfde neerkomt als de afgesloten achterdeur der autobussen) zou het een grootte uitzondering zijn, zoo bij een ernstig tramongeluk (brand door kort sluiting, in 't water rijden, botsing door defect raken van een rem) niet velé mensehenlevens te betreuren zouden zijn. Wanneer mijn geachte inspirator, erkennende dat hij evenals Troelstra in zekere Noivtember- maaud, zich heeft vergist ten opzichte van het tabaks-gewas in autobussen, toch een „oproep" veel doen in 't belang van de openbare veiligheid dan heb ik een leuze voor hem klaar: Mijdt allé .conmanswagensMijdt- alle tramwagens1, waar men binnen in mag staan of op de balcons meer perso nen worden toegelaten dan aangegeven staat. Mijdt alle tramwagens, waarvan de voordeur af gesloten is. En mijdt' niét alleen want daar zouden de hoofdambtenaren maling aan hebben, maar protesteert in woord en geschriften. H. H. Jr. Uit den Omtrek ST. PANCjRAS. Werd aanvankelijk één geval van roodvonk geconstateerd, thans zijn er al meer bijgekomen- en dreigen meer kinderen door deze ziekte aan getast te worden. f- HEER,HUGO WIAARBi. Beroepen bij de Ned. Herv. 'Gemeente te Oude- Schild (Texel) is Db. Vt. Broékema, alhier. ST, PANORAfS. f Kwam in de vorige raadsvergadering eenige oppositie tegen het denkbeeld van den heer Kloos terboer, om op den Bovenweg de éléctrische ver lichting in het midden van den weg aan te bren gen,-wij constateerden Vrijdagavond, op de hoog te van den heer Lieuwen, dat reeds een electri- ;sche lamp was aangebracht. En 't moet gezegd, 't is een belangrijke verbetering, die, thans bezien, reeds veel eerder aangebracht had moeten worden, 'tls evenwel ook thans nog wel tijd'. ST. PANCRAjS1. Naar w ijvernemen wordt thans wteer veel turf Naar wij vernemen wordt' thans weer veel turf uit de Veenderij betrokken, watt in verband mét den laten verkoop van 't vorig seizoen, ter Voor ziening- in de werkloosheid, een verblijdend tèè- ken genoemd mag worden. Reeds wordt er weer turf aan schacht gezét, en naar wordt medege- -deeld licht het in de bedoeling bij dén hëer. "Kv Bruin een opslagplaats te maken, waar ongé- véer een 20.0.000 turf geborgen kan wordèn, op-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1924 | | pagina 4