uu
18 IfRlOl MM-lRÜii.
mesjeswereld
ïle vertoonder,
r- zij kwamen
de hulp,-zette
ide tram. st.il.
ndigd,.
ulke; „gevallen
■eld i n g dede-
hóófden rw;^
i ongeveer op'
l zak met- 500':
waren tal van
kwamhanden
ngst .te nemer,
atollen bleken
>ntbreken. E'n
i gerold,
t.
Iczijnsmotor,;
erdam. in den-
eenige inkom
loop van den
l bij tot zijn
tig gaf tot
ad zijn.
a riep, zooals
t te doen,
er, die in
bedreigd
dies 'te groo.
jegeven oogen,
gemoedelijke,
andermans
dd het' besluit
de schuit
Door 1
groene' water,
rij niét zwemj
ij het zich
iken. Politie-,
toe, met een
om daarna,
ïten naar
hijnlijk in het
schipper mis-
i van
ter voor .zijn
en van 'politie
Chinees: hard
adgenoot van
leid .en daar-,
g loste. Dei;
haalde hem
n grond lag,
:m in de' liii-
ïmiddels toe-
moordenaar,
ood,- 't Is een
liebureau aai',
ïg.is gesteld,
n.
uhuis aan den
43 jaren oud
1 in veraeker-
net dén loge-
/er f 450 ge-
heeft, omdat
in het zie-
'hang, die ..94
heeft willés
rem' Tsjang
ichtig. is uit
tie' een prijs
gesteld heeft,
00vingen. Na
remmer gaan
enthouder is
pen
st Kaatje .en
alle .plagen
s hij! schrijft
Argusoog cn
:ieven thuis,
jver. Ik ben
Veteraan .op
roet gijl (fen
vel, wien ik
•fb.ed mijner
ij den doods-
toen ik'-hei
d, hij kwaai
l uweütwillP
ildte herinne
en. Het
,ar ik geloo:
ren zal. Ook
;t hem «pre-
wat er a'an
ilauwen van
uwenher
drukte hij
.ar ik wil in
:r ik er-niet
aoeder mijne
ins te schuld
lichtzinnig-
gegroeid,
Dg Dat ooi
aarlijk niet
stilte vóórt,
a arm heel
ïdi, ,.en,,.;,G.ol
instreek mi
beveiligd.
k aap u te
ijl gewordm
jestaan! Gj
t, dat alle5
wezen, moest
1 zoo gap
v- hebben,'
jn,gewoiK
rat er ,g
tot-, tro
in--beteren
- Kind, u«'
iap. in mij'
Jongeltii eii alleff die belang stelt ink Veteraan,
|]eii die z'n kletspraatjes met gehoegoh lezen,
,;t al die lezers dan dit:
Hebben uljlieooit uit z'n schrifturen iets ge-
;Zen dat niét Hoor den beugel kon Als lxijl een
'oorspelling; doét, dab doet hij! dit niet met het
•merk om .de één of andere .club te benadeëlen.
4—1
.:2—,7
3
,3—2
5—1
'2é--l
j "metv Kphnel lemeeste clubs, welke hiji niet persoonlijk kent,
;,,n hij natuurlijk in zekeren zin een nederlaag
oorspellen,- terwijl dit -soms geheel andersom üit-
0©t. Nu: gaat 'tnie.t aan om Veteraan te be- -
julidagen dat hij tegen deze club is. Hoe kan
it nu. Alle clubs zijn mij; even lief maar de
[abs. buiten de Stad hebben bijt' mij een kleii.
treépje voor. Waarom? Omdat Veteraan een ras-
jit „hoertjevan. buiten", is. Alleen spijt 'them
at lüj' zijn naam niet mag zeggen, want werke
ijk er worden zooveel personen voor Veteraar
ohouden, dat aanstonds de -eene- Veteraan de
ader voor- „Veteraan" aanziet.
Neen Dames en Héeren, alleen het werkelijk
lubbelang zit bijl hém voor, maarals -hij- iets":
fkeurt of eens griezelig droomt, dan is het al-
oen iu 't werkelijk belang der betrokken clubs.'
jaar hebben ze niet boos orA te '.worden. Alleen
g- één wensch:
„Laat 't boerenland de steden töonen dai boe-,
eniongens ook nog voetballen kunnen."
■Maar luister naar een goeden raad van een lid.
,«i de oude-garde .-.die- 't goed- met jullie voor-
•eeft. Ik heb gezegd. VETERAAN.
Uitslagen 5 October:
Hi. Vrone 1Hollandia
|C. Alkmaar 2Zeevogels 1
Heiloo 1—D.T.S. 1
Alcmaria 4Holland 1
IC. D>.T.S. 2Schoort- 1 -
'Bergen 2—Vrone 2 1
Holland 2- -V.A.'FjG. 4
jCi' Bergen aVrone a
Overzicht 5 October.
2Bl. Heb ik 'toffe' geraden 'tZal Zondag
snorm regenen. Hoe was die!!! Pancrassers wil
jelui voortaan ook de weervoorspellingen van mij
hebben? Allright. En nou zegt me die dekselsehe
Vrone-verslaggever nog:. „Vrbne begon tegen zon
eu wind in". En nota ben© ,'t goot met stralen
van de lucht. En Veteraan'stond op 'tVroneter-
reiu vlak bijl den Vrone verslaggever met den
kraag op. Brrrr „yrone begon tegen zon in"
Izéit ie. D'aar stond een xrian met een kale maan,
Imaa rdat was geen zon. Enfin ik ben hiji Vrone
wezen kijken. Ongemerkt gekomen, ongemerkt
gegaan, 'k Heb genoten, niet alleen van den regen',
maa rook van 'tspel. Vrone 'had m'n voorspelling
van „regen" ter harte genomen en zood'aendie
'tkruit op een. voehtvrijie plaats bewaard. Mijn
lieve man wat was dat Vronekanon op schot.
Die Koning is toch die ex-R.C.Il.-speler Uit Haar
lem nietwaar? Heeft hiji dispensatie aangevraagd
Vronesecretaris Wat mankeert "die kerel om uit
de le klasse N.V.B. naar de 2e N.H.V.B. over te
loepen, Daet zal jelui eén lieve, duit gekost heb
ben heeren. Nu hij! is 't geld waard hoor. Alleen
heb ik mij' geweldig geergèrd aan Ploeger er
Kloosterboer. U' moet mij' niet in de. rede vallen
Heeren, maar dat „gekanker" tijdens den wed
strijd" neénrtr "ééii toeschouwer niet voor- u- in.
Als scheidsrechter had ik u danig de les gelezen
en misschien .het terrein afgezet. Begrijpt gij
«iet dat, vijl daardoor den naam uwer club schaadt
en. in discrediet brengt Een volgende maal hoop
ik beterschap te zien. Vrone won verdiend met
:41. Ik had- wel verloten, maar een mooie match
[was 't
30. Volgens' mijn voorspelling ging Alkmaar 2
ij' stormweer haar ondergang tegemoet. Met 7—'2
^wonnen de Zeeleeuwen.
I).TjS. won met 2 maal IV2 puntje van Heiloo.
Zouden deze heeren werkelijk kamp ioens-inspira
ties hebben? 3—0 is wel een flinke overwinning
en' dat van een elftal ai® Heiloo.
Holland begint mij1 zoowaar bij! te1 vallen 11
tegen Alcmaria 4 is een uitstekenden uitslag.
j(fci.a r jullie had mij' wel een® eerder kunnen ver
tellen dat de ex-D.T»S.er Kos in de gelederen
is opgenomen. Dat is dus voor mijl de eigenlijke
,d!warszitter" geweest. Enfin, ik hoop a.s. Zon-
llag de match Holland—Heiloo met mijin tegen
woordigheid op te luisteren. Maargéén gein
tjes hoor
40. Dat publiek in Oudkarspel is mij niet
■hieegevallen. Het tweedie elftal djér Blauw Witten
ihadi bijtna geen belangstelling. Schoorl 1 kon het
niet verder brengen dan een''gelijk SpeL. Enfin
heeren het eerste winstpunt is binnen.
5B. Bergen '2—Vrone 2> eindigde in een klein
overwicht der duinkanterg volgens mijln voor
spelling .Men zie den uitslag.
Holland 2 maakte- Veteraan tot le klas voor-
beller. Het won... en dat o peen kranige ma
nier. V.A.E.C. 4 kon met den kous' op Hen kop
<fe Bóskambrug weer over. 1
16IC. Bergen a klopte - volgens mijn bevel de
Zaterdag a.s. wederom het totaal overzich/t.
Verdere uitslagen nog onbekend. VETERAAN.
Vrone 1Hollandia 4 41.
Aanvankelijk regenachtig, knapte het, weer
Zondag zoodanig op, dat. wij' ons konden verlus
tigen in een wedstrijd, met een .uitslag zopals
Hoor geen van allen werd verwacht. Partner van
Vrone was ditmaal Hollandia 4,een club- uit
'Hoorn. En meldde de - officieele mededeeling de
vorige week een overwinning van deze'club op
Andijk van maar eventjes 14—0, het kan ver-
keeren, zegt Breero, wat dan ook - hier tot -uiting
kwam. Onder scheidsrechter -van Kalken, heeft
;Vroné al direct tegen zon. en wind, doeh dit is
geenbeletsel voor haar om, althans vo.or de rust,
het béste Gedeelte van het spel in handen be
hebben. Hollandia ihad "dit zeker, niet verwacht.
De druk wordt op- hét laatst zoo sterk, dat' een
der Hollandiaspelers „hands' 'in het beruchte ge
bied maakt. De hieruit ontstane, pynabtie. wept
de keeper goed te houden, doch ogenblikkelijk
is Jo Ploeo-er de zaak te. vlug af en leidt Vrone
met 1—0. Voor rust blijft, dit zoo, Na rust maakt
Vrone zich meer en meerlos en wordt met e
thousiasme gespeeld. Al direct wordt dit met
een -puntbeioond" die Koi».'^Hëd ïnp.laatsy—c
Even later maakt hij er-3—O van. Van een kleine
'inzinking weet Hollandia nog net te prqfiteeren
en redt de eer 3—1. Difefrengt nog weer een
-opleving en Koning "brengt, ten derde male een
punt. Zoo komt einde. Zéker hebben allen, bijge
dragen tot 'dit niet' verwacht succes, wat óns
hél beste dioet 'hópèn voor de:'toekomst. A.s. week
naar West-Prisia. We hebben wéér, hoop.
Het tweede verloor evenals He aspiranten té
Bergen. Het tweede met 3—2, d eadspiranten
met 21.
Holland l^Alcmaria Vitr. 4 1—1.
In de eerste helft weïd het spel nogal verdfeeld,
door béide partijen worden mooie aanvallen ge-
genomen, doch zonder succes.
Door wat aanmoedigen beginnen de Hollan
ders -wat op te.zetten en :al-s ze kans krijgen
neemt Holland de leiding 1—0.
Het leder -wordt weer in het veld gebracht
en dadelijk na den aftrap komt Alcm. voor Hol
land-doel,. de back'mist en Groothuizen ontging
die bal en de stand was 11. Met dezen stand,
komt de rust.
Na half-time .verdedigd Groothuizen op uitste
kende wijze zijn doelen laat dan ook geen.bal.
passeerén;-Holland: «'krijlgt ook nog'prachtigé kan
sen. Eenmaal staat K-os vrij Voör het doel, maar
schiet hard tégen'He paal enook Blok staat een
paar maal vrij', maar omdat het terrein in slechte
conditie was, kon er geen goed schot gelost wor
den. Met de stand 11 komt'; het einde.
Zondag a.s. tegen Heiloo 1 op het 'Holland-
terrein. -
Holland- 2—V.A.E.C 4.
- Holland wint de toss zoodat V.A.E.O. aftrapt,
eenige wéderzijidsch'e aanvallen volgen, welke
Voor beide partijten geen gevaar opleveren, hierna
komt H. geducht opzetten en doelpunt de' rechts
buiten uit een der aanvallen, zeer fraai, even
daarna schiet Öezelfde speler weer onhoudbaar
in, dit is het sein voor V.A.F.C. om even hardter
aan te pakken, en als een der achterhioed(esp|é-
lers van H. - mist,- maken zijl er gebruik van om
van den stand 21-te maken. Even voor de rust
maakt de 'mid-haif 3—1.
Na. de- rust zet: IE weer flink op en weef de
middenvoor de stand op 41 te brengen, door
steeds buiten spel staan, .weet V. van de ge
boden kansen geen gebruik te.maken. De midvoor
van H. weet nogmaals een doelpunt te maken,
-zoodat, als scheidsrechter Korstanje, welke - góed
voldeed, einde blaast. H. gewonnen heeft met
5Jongens de eerste wedstrijd is gewonnen,
doch laten er .meer volgen,, dat kan, als jullie
zoo werken als in dezen wedètrijd.
DvT.E.< '2.Schoorl i.
Op een zeer .^Jpcljt bespeelbaar terrein, heeft
D;.T.:S. 2 tegen Scho.orl 1 broederlijk de puntjes
gedeeld. Die uitslagil-1 is wel geflatteerd, want
had D.T.S. eerfig@cgoede schutters gehad, gewis
had de stand 4 -a 'Sé-l geweest. Het gemis van
spelers als Kuiper en Biesboer scheelt te'veel.
Over. den wedstrijdhet volgende:
D-.TjS. trapt", voör'. de wind af en onderneemt
dadelijk eenige uitvallen, doch zonder succes. Het
spel is nu meer verdfeeld. Diocli na een kwartier
spelens, als die back van iSchoorl er overhben
inaa-it krijlgt rDH?.|S. - een goede kans, doch door
buitenspel gaat deze kans teloor. D'.T.S. is in
dez'è' "periode sterk Hh; de meerderheid. Als Meier
op doel schiet, loopt „ónze Diemhsey" bal met
keeper in 't doel en het donderend applaus' dat nu
•kwam,bewees Hi§4„ilö stand 40 was, Hierna
volgde, .spoedigrusten.
Na de thee gaat het spel weer gelijk op. Als
de keeper van D.T.S. een bal wegstompt, kopt
een speler van' Schoorl de bal op" doel. De back
echter belemmert dén keeper het uitzicht én hpt
is 1—1. Even voJh'tijld krij!gt Bakker een goede;
kans voor open. doei, doch hiji verknoeit hem.
Na nog eenig.. wedterzijdsche aanvallen fluit
Scheidsrechter Steijaman, die als atlijd goed vol
deed, einde en >hpeft D.T.S. het eerste wmslpuni
in de competitie:- Invallers voldeden goed, Demp-
sey was de- ster,
Eenvolgende'--.maal ook zoo spelen jongens,
maar dan volléctigiHan slaan jullie lang geen
slecht figuur.-,,..» ,..-.-.:.
•■rinéBtóE S- a.
•Zondag j.l. hebben wij adspirantea een rustdag
gehad, daar het weer vreeselijk slecht was heb
ben we er niéf .'tzbo'n erg-in gehad'. We waren
van plan geweest naar Heiloo te karren, om ons
perste te zien spelen, maar door de regen is dat
idee weggewischt en de auto. is ons te kostbaar.
Toen zijn we natuurlijk naar ons terrein gegaan,
waar Di.T.8.2:'tegen Schoorl 1 speelde, na een
zeer spannende-, wedstrijd was de uitslag 1—1.
Een poosje 'later, toen de auto's uit Heiloo
aankwamen, met een voordeeltje van 30, Spron
gen we een gat in de lucht. De volgende wetek
spelen we in Alkmaar tegen V.A.F.C. a, nu we
zullen wél weer,-;verliezen, maar. dadelijk geven
,iwe het niet: over.
Aan (Koedlijk.
Tot mijln grooten spijt ontving ik van Koedijk
d'e mededeéiing" dat deze eiub geheel is ontbon
den. Ik herinner- mijl nóg heel goed het eerste
verslag in onze courant toen ziji vol moed begon-,
nen. D eHollandploeg uit Noordscharwoude was
door hu ngeklopt. En nu Koedijkers -en nu....
werden bij ;juliei de- pannekoeken aan één kant
o-ehakken, maar dat-is toch voorbij? Moet jullie,
liefhebbers, nu juist jullie krachten aan andere
clubs- geven? Kan men in 'Koedijk geen 11 flinke
kérels vindien, 'die hier de zaak eens flink aan
pakken en op pooten zetten? Zijn jullie de tijd
vergeten dat er ook in Koedijk tusschen de
tramrails feeriewedstrijHen werden, gehouden.
Kompt o.pl De koppen bijl elkaar gestoken en
laat jullie clien ouden Veteraan eens zien dat
„Koedijk" er- nog is. Laat eens iets van jullie
hoorei) in deze'rubriek of aan de Redactie Play
üp Koediijkers.
Een Droom.
Ik droomde vannacht, ik zal 'tu vertellen
'kZag heel in de verte, eén voetballer staan,
Hij1 moest gaan strijden, voor de eer van zijn natie
Hij moest gaan'strijden, voor d'eer van zijn vaan.
Ik zag hem toen kijken of zijn schoenen ook
- waren
In 'goede conditie, alles ord'lijk en net,
Geen punten ;of steekers of and're gevaren
Die 'n mooi spél sums dra in 'n wanórdf nj-kheid zet
Zijn kleeding in órde, alles proper en netjes -
Het was een wéèrkaatsing-wan 't hoogste ideaal,
En ik kon in mijn droom het denken niet laten,
En ik dacht bij mijzelf, was 't zoo allemaal.
Mag realisatie thans .Vólgen, van het. beeld!
i -H mijner dïoomen
Diat 'tordtelijk zij: als 't gekenschetste beeld,
Veel leed zal dan immer door u worden
voorkomen,
Veel kwaad zal dan niet behoeven geheeld.
- DICK.
Keepertje
Deze week in Alkmaar wandelende, trof mij.
een leuk voorval. Op de Krocht, het wereldbe
róémdé oefenveld van Alkmaarseh jeugd een ge
weldig aantal luidruchtige jongens. Het betro
hier d'e eindstrijd tusschen twee buurt-elftallei
De stand was 22 en beide partijten deden hun
uiterste best de overwinning te behalen. Opeens
„penalty". Een geweldige verhuizing naar 't ééne
doel, hetwelk uit 2 hoopjes petten bestond, had
plaats klein keepertje, pet met klep naar ach
teren,'stond g-eiijl keen tijger klaar, het schot t,
keeren.Een geweldige spanning beheerschte de
jongens. Een lange bengel, aanvoerder der tegen
partij,--plaatst zich uitdagend achter 'tleer....
'Opeens-vliegt uit het' jongenskluwen achter
doel een geweldige vrouw grijlpt 't keepertje, wel
ke niets vermoedd ebeet en onder slagen en stom
pen links en rechts drijift ze hem voor zich uit,
hem toebuldierendJij kwajongen, aap dat je
daar bent, zou ik- voor jou plezier Haar een .uur
in den Hout móeten zoeken. Vooruit rekel en
een: beetje vl„Ug.". wat vergezeld ging van eer.
schop tegen het verlengde van zijin rug. Jamme
rend vliegt onze keeper als een haas üit de nabij
heid van het-gevaar. Hierop heeft onze slunge
gewacht en onder daverend juichen van het „pu
bliek" schiet hiji den bal „onhoudbaar" in he,
doel. De stijlfselbuurt had het bnurtkampioen
scha schitterend" gewonnen.
N .N. St. Paiicras.
CORRESPONDENTIE:
'B. te Oudkarspel: Uw brief in deze rubriek
reeds beantwoord.
Diich, St. Pancras: Verleden week.-geen plaats
ruimte. Heden no. 1 geplaatst. Hartelijk damh
voor uw bijdragen
N. N. St. Pancras: Als 'boven. Wie volgt.
D.TjS.-adspirant: Zooals je ziet onjgen je bij
dragen zijin zeer .welkom. Mijn compliment over
je uitmuntend schrift- Mogen velen je voorbeeld
volgen.
fWaar blijiven de Vrone-adspiranten RED.
AMSTERDAM—BATAVIA.
Voorloop ig niet' verder.
'Naar wij! vernemen is het vliegtuig H.N.A.C.C.
hij de noodlanding in de buurt van Philippope.
beschadjigd, dan het éerst uit de berichten ge ble
ken is. Niet alleen dat het landingsgestel zeer
geleden heeft, maar er is ook een der klappen
van dién vleugel gebroken; .en de motor-is
baar totaal onbruikbaar op het oogenblik. Zoo,
dat reparatie feitelijk haaë't een geheel nieuw
toestel zou betoekenen.
Wij hebben ons om inlichtingen gewend to
den directeur Her Koninklijke Luchtvaartmaat
schappij'. Uit hetgeen deze tegenover ons uitliet
bleek wel duidelijk, dat aan voortzetten van der
tocht voorloo p ig niet kon worden gedacht.
D'e heer G-uiilonard, de rnotordesitundige van
'Waalhaven, gaat zoo gauw mogelijk naar Philip
popel. Het komt er thans in de eerste plaats op
aan'om de machine daar zoodanig onder te bren
gén, dat reparatie mogelijk is. i
Naar het Haagsche Aneta-kantoor verneemt,
blijkt uit een nader bij- het comité Vliegtociitj
Nedterland-Indië van den heer Van der Hoop
uit Philippopel ontvangen bericht, dat de schade
aan het toestel veel belangrijker is dan uit liet
eerste bericht kon worden axgeieid. Doordat hei
koelwater was weggeloopen is de motor vastge-
loopen Bij' de landing zijn gebroken het landings
gestel, de wielen en andere belangrijke cieeien
van het toestel. Het is begrijipelijk, duit de beman-
nning thans- in zeer groote moeilijkheden verkeert,
daar door gebrek aan lastauto's en den moeilijken
toestand van het - terrein, waar het .toestel ligt,
de oplossing door reparatie slechts met zeer veei
moeite en "kosten mogelijk zal zijn. Bovendien
zal met een en ander zeer veel tijd gemoeid zijn.
Door bemiddeling van het Dep. van Buitenl.
Zaken is aan de Bulgaarsche regeering verzocht
hulp te verleenen. De K.D.M. stelde haar chei
van den teehnisehen dienst ter beschikking om
bij' de verder te nemen maatregelen ter plaatse
behulpzaam te zijin. Daar het vliegtuig, dat thans
beschadlioH is, het eerste en eenige is van het type
E. VU, is het 'niet mogelijk onmiddjellijk eet
ander vliegtuig ter beschikking te stellen en
moeten de resultaten van de voorkóopig geno.-
m-en maatregelen worden afgewacht. -, - f
Het Hbld. schrijft:. l -
- Uit de Zondag-ochtendbladen heeft men de jobs
tijding' vernomen; de vliegers van de F VII hebben
zich genoopt gezien een noodlanding te maken
bij Philippopel -en daarbij; is het èen en ander
^Da^^tste is. niet tè verwonderen. Een landing
op niet~voorbereid terrein lóópt, maar hoiogst zel
den 'zönd-er ongelukken af
Hoe dankbaar wij gestemd zijn, dat de beman
ning Her F VII bij dit ernstige ongeval ongedeerd
bleef, dat behoeft' ons toch niet te verhinderen te
zeggen, dat met groot leedwezen en oprechte te
leurstelling van dit ongeval, zal zijn kennis geno
men. Wij waren zoo vol goede hoop, omdat wij
zeker waren, dat de- materïeele en geestelijke
voorbereiding van dezen tocht, de *qualiteiten van
d© bemanning' niet hét minst, een slagen waar-,
oorgdea, voor zoover dat mogelijk is.
-> Dei teleurstelling hier- gevoeld .staat natuurlijk
in geen verhouding hoegenaamd tot de gevoelens
die Van der Hoop en Poelman moeten bezielen,
sederjt ze ontdekten, dat eén noodlanding nöodig
was én dat daarbij de motor werd geblokkeerd, een
der vleugels gedeeltelijk scheurde en het landing!
toestel brak. Dat was; een ernstige onderbreking
van'den tocht. i
Zél die. worden' opgegeven?
iWij achten dat ondenkbaar, al wekt het eenige
verbazing, dat bij het .bericht van het ongeval,
dat den vliegers overkomen was, niet; met een en
kel woor-a werd aangeduid, wat er gedaan werd of
in overweging was. om een zoo spoedig mogelijke
voortzetting van den tocht naar Indië mogelijk!
te maken. Ook de Amerikaansche en andere we
reldvlieger-s, die zich van militaire toestellen
hebben bediend, hebben accidenten op reis gehad
en éérst na herstel van hun machine de reis kun
nen voortzetten.
IWij hadden bij de bekende gedegenheid dier voor;
bereiding'van dezen tocht -en bij de voortvarend
heid van het comité, dat dien hielp voorbereiden,:
eigenlijk verwacht, dat ér aan hét bericht van het
ongeval terstond zou zijn verbonden een mededee
ling *als bijv. deze: twee monteurs zijn met een
nieuwen motor en laschapparaten per Levant
Express naar Philippopel vertrokken, om een zoo
spoedig mogelijke voortzetting van de reis door
dé lucht naar Indië mógelijk te maken. Dan zou
de vertraging hoogstens vijf of zes dagen hebben
behoeven te bedragen. Nu wordt het blijkbaar een
quaestie van wat langer adem.'
Een mislukking van een zoo groote onderneming
ware -stellig geen smaad, maar. als men thans reeds:
de poging opgaf, zóu dat toch bedenkelijk Veel
recht geven aan wie lust mocht gevóelen ons te
kleiheeren, dat ook te doen.
Ook' de consequentie van een dergelijk ongeval is
natuurlijk bij de voorbereiding onder de oogen.ge-,
zien em Let feit,' dat wij nog niets vernemen van
hetgeen er gedaan wordt om een spoedige voort
zetting van den tocht mogelijk te maken, bet-ee-
.kent natuurlijk niet, dat men stil zit. Wel- schijnt
er echter "op aan te moeten worden gedrongen, dat
het publiek, dat voor eqn zeer groot deel met
hart en ziel meeleeft met dezen tocht, op Je
hoogte gehouden wordt van dé maatregelen, die zijn)
of worden getroffen om een Spoedige voortzetting;
van den töcht mogelijk te maken. t
Wij wachten, op naar wij hopen spoe-j
dig bericht daarover. j i
'Onze lezers zullen stellig eenige gegevens om
trent het toestel, waarmede de veelbesproken
tocht begonnen werd, welkom zijin.c (Déze gege
vens ontleenden wijl ten. deele aan een artikel
van H. Hegener in „Het Vliegveld" Ivan; Sept.)
Allereerstde afmetingen! van die- 'Fokker
VII: De lengte is 13.50 M., vluchtwijdte 20.30M.-.
het dragend oppervlak 70 M2., eigen gewicht
2450 Kg. Het toestel kan 1350 kg. nutstigen last
meenemen, maar zal het meestal met 200'kg.
minder doen, hetgeen verstandig is'met het'óóg
op het feit, dat zoo'n toestel in de tropen minder
draagvermogen heeft, cjan in de atmosfeer-ónzer
streken. Door het inbouwen van 'een extra-tank,
evenals de gewone in den; vleugel ingebouwd,,
kan liet toestel in plaats van"720'liter I02Ö liter
benzine meenemen. Door het inbouwen van He
tanks in den vleugel, wordt er steeds' met vól-
benzine gewerkt. Een voordeel is tevens, dat hét
voornaamste veranderlijlke' gewicht aldus' om het
zwaartepunt geconcentreerd blijft.
Veronderstellen wijl dus, dat het toestel 1150
kg. nuttigen last te vervoeren krijlgit, dan zal die
als volgt verdeeld.zijin: bedrijlfsstof 650 kg., reser-
vedeelen 125 kg., drie man- 'bemanning 240 Kg.,
bagage. 45 kg., onvoorzien 100 kg.
Die 650 'kg. bedrijlfsstof zijin voldoende - voor
81/2 uur vliegen, hij! een kruissnelheid- van 130
km. per uur, dus ca. 1100 km. Met het oog. op
tegenwind én langere trajecten zal hetecMjar
noodig zijin meer benzine mee 'te hemen. Vandaar
dj?, extra tank. Om den 'nuttigen lasit te kunnen
vermeerderen is alles, wat naar comfort lijkt, weg
•gehaald uit de cabine, waarin reeds tal van pas
sagiers naar en van Londen vooral zijin vervoerd!.
ÉcTui.ten zijin vervangen dbor 'geolied linnen bij v.
Daardoor alleen reeds werd 15 'kg. bespaard.
A.an reservedeelen wordt meegenomenbanden,
schokerekers, een /staartsteun, kabels, magneten,
kleppen en veeren, een schroef en^ Dan zal d!e
bemanning meevoeren proviand1 voor drie dagen,
pistolen, een camera enz.
Ten overvloede is nog een schroef' gedeponeerd
te Konetantinopel, Basra, Calcutta en Bangkok,
terwijll daar ook gezorgd is voor reservehanden.
Reserve-motoren zijin niet uitgezet. D'at heeft
men niet noodig geacht. De 375 pk. Rolls Royce
,„Eagle" IX mag betrouwbaar genoeg, geacht
worden om de vlucht naar. Batavia zonder érn
stige bedrijlfsstoring te volhxengën.
Thans iets over de route, die het vliegtuig
hoopt te volgen, Die is in 22 etappes verdjeeldi:
dagvluchten, die nog al var'ieeren in lengte. Houdt
He bemanning zich. daaraan en neemt ziji onderweg
nog een zestal dagen rust, dan kan de vlucht
iin vier weken gedaan worden. Dat is natuur lijk
niet zoo. vlug als verreweg de meesten 't zich
hadden voorgesteld, maar men bedenke wel, dat
het er in de eerste plaats op aan komt, dat de
vliegers inderdaad Indië bereiken.
Dé route dan-is als volgt:
AmsterdamPraag
Praag— Belgrado
Belgrade— Konsüi ntinopel
Konstan tinopel—Angora
Angora—Aleppo,
AleppoBagdad
Bagdad: - -Basra
- Basra- Bushire 1
BushireBandar Ablias
Bandar AbbasGharbar
O harbai'Karachi
KarachiiMaltan
Multan -Allahnhad -
j Allahabad—Calcutta
CalcuttaAkyab'
Akyah—-Rangoon
Rangoon—Bangkok
Bangkok- Singora
j SingoraMedan
[MedianMuntok i
MuntokBatavia
;84'6' K.M.
1 9'20
1008,f
475
"820
'812
575
425
695
5 20
1 675
910
'850
■770
710;
570
790
'865
1 563
1000
500
Totaal
15899 KM.
Zeetraejcten van beteekenis komen op dezen
o-ansc.hen afstand niet voor. Even hiji Konstanti-
nopel en dan in Indië de 160 km. die Malakka
van Sumatra scheiden. Overigens loopt het ge-
heele traject over land.
Dank zij grootendeels het werk van den Engei-
schen luchtvaartdienst, de Royal Aii' Force, vjndt
mén tegenwoordig haast overal in Aziq gopd-on-
derhouden vliegvelden en vele tusschen 1 and mgs-
terreinen.
In Europa vliegen onze pioniers langs gebaande
luchtwegen tot Belgrado. En ook verder in den
Balkan "treft men reeds vliegvelden, die goed
geoutilleerd zijin. In Klein-Azië is, vooal dank tij
de R.A.E., voor goede landingsterreinen gezórgd.
En in jMesopotamië is de qrganisatie zelfs ideaal