uu 18 IfRlOl MM-lRÜii. mesjeswereld ïle vertoonder, r- zij kwamen de hulp,-zette ide tram. st.il. ndigd,. ulke; „gevallen ■eld i n g dede- hóófden rw;^ i ongeveer op' l zak met- 500': waren tal van kwamhanden ngst .te nemer, atollen bleken >ntbreken. E'n i gerold, t. Iczijnsmotor,; erdam. in den- eenige inkom loop van den l bij tot zijn tig gaf tot ad zijn. a riep, zooals t te doen, er, die in bedreigd dies 'te groo. jegeven oogen, gemoedelijke, andermans dd het' besluit de schuit Door 1 groene' water, rij niét zwemj ij het zich iken. Politie-, toe, met een om daarna, ïten naar hijnlijk in het schipper mis- i van ter voor .zijn en van 'politie Chinees: hard adgenoot van leid .en daar-, g loste. Dei; haalde hem n grond lag, :m in de' liii- ïmiddels toe- moordenaar, ood,- 't Is een liebureau aai', ïg.is gesteld, n. uhuis aan den 43 jaren oud 1 in veraeker- net dén loge- /er f 450 ge- heeft, omdat in het zie- 'hang, die ..94 heeft willés rem' Tsjang ichtig. is uit tie' een prijs gesteld heeft, 00vingen. Na remmer gaan enthouder is pen st Kaatje .en alle .plagen s hij! schrijft Argusoog cn :ieven thuis, jver. Ik ben Veteraan .op roet gijl (fen vel, wien ik •fb.ed mijner ij den doods- toen ik'-hei d, hij kwaai l uweütwillP ildte herinne en. Het ,ar ik geloo: ren zal. Ook ;t hem «pre- wat er a'an ilauwen van uwenher drukte hij .ar ik wil in :r ik er-niet aoeder mijne ins te schuld lichtzinnig- gegroeid, Dg Dat ooi aarlijk niet stilte vóórt, a arm heel ïdi, ,.en,,.;,G.ol instreek mi beveiligd. k aap u te ijl gewordm jestaan! Gj t, dat alle5 wezen, moest 1 zoo gap v- hebben,' jn,gewoiK rat er ,g tot-, tro in--beteren - Kind, u«' iap. in mij' Jongeltii eii alleff die belang stelt ink Veteraan, |]eii die z'n kletspraatjes met gehoegoh lezen, ,;t al die lezers dan dit: Hebben uljlieooit uit z'n schrifturen iets ge- ;Zen dat niét Hoor den beugel kon Als lxijl een 'oorspelling; doét, dab doet hij! dit niet met het •merk om .de één of andere .club te benadeëlen. 4—1 .:2—,7 3 ,3—2 5—1 '2é--l j "metv Kphnel lemeeste clubs, welke hiji niet persoonlijk kent, ;,,n hij natuurlijk in zekeren zin een nederlaag oorspellen,- terwijl dit -soms geheel andersom üit- 0©t. Nu: gaat 'tnie.t aan om Veteraan te be- - julidagen dat hij tegen deze club is. Hoe kan it nu. Alle clubs zijn mij; even lief maar de [abs. buiten de Stad hebben bijt' mij een kleii. treépje voor. Waarom? Omdat Veteraan een ras- jit „hoertjevan. buiten", is. Alleen spijt 'them at lüj' zijn naam niet mag zeggen, want werke ijk er worden zooveel personen voor Veteraar ohouden, dat aanstonds de -eene- Veteraan de ader voor- „Veteraan" aanziet. Neen Dames en Héeren, alleen het werkelijk lubbelang zit bijl hém voor, maarals -hij- iets": fkeurt of eens griezelig droomt, dan is het al- oen iu 't werkelijk belang der betrokken clubs.' jaar hebben ze niet boos orA te '.worden. Alleen g- één wensch: „Laat 't boerenland de steden töonen dai boe-, eniongens ook nog voetballen kunnen." ■Maar luister naar een goeden raad van een lid. ,«i de oude-garde .-.die- 't goed- met jullie voor- •eeft. Ik heb gezegd. VETERAAN. Uitslagen 5 October: Hi. Vrone 1Hollandia |C. Alkmaar 2Zeevogels 1 Heiloo 1—D.T.S. 1 Alcmaria 4Holland 1 IC. D>.T.S. 2Schoort- 1 - 'Bergen 2—Vrone 2 1 Holland 2- -V.A.'FjG. 4 jCi' Bergen aVrone a Overzicht 5 October. 2Bl. Heb ik 'toffe' geraden 'tZal Zondag snorm regenen. Hoe was die!!! Pancrassers wil jelui voortaan ook de weervoorspellingen van mij hebben? Allright. En nou zegt me die dekselsehe Vrone-verslaggever nog:. „Vrbne begon tegen zon eu wind in". En nota ben© ,'t goot met stralen van de lucht. En Veteraan'stond op 'tVroneter- reiu vlak bijl den Vrone verslaggever met den kraag op. Brrrr „yrone begon tegen zon in" Izéit ie. D'aar stond een xrian met een kale maan, Imaa rdat was geen zon. Enfin ik ben hiji Vrone wezen kijken. Ongemerkt gekomen, ongemerkt gegaan, 'k Heb genoten, niet alleen van den regen', maa rook van 'tspel. Vrone 'had m'n voorspelling van „regen" ter harte genomen en zood'aendie 'tkruit op een. voehtvrijie plaats bewaard. Mijn lieve man wat was dat Vronekanon op schot. Die Koning is toch die ex-R.C.Il.-speler Uit Haar lem nietwaar? Heeft hiji dispensatie aangevraagd Vronesecretaris Wat mankeert "die kerel om uit de le klasse N.V.B. naar de 2e N.H.V.B. over te loepen, Daet zal jelui eén lieve, duit gekost heb ben heeren. Nu hij! is 't geld waard hoor. Alleen heb ik mij' geweldig geergèrd aan Ploeger er Kloosterboer. U' moet mij' niet in de. rede vallen Heeren, maar dat „gekanker" tijdens den wed strijd" neénrtr "ééii toeschouwer niet voor- u- in. Als scheidsrechter had ik u danig de les gelezen en misschien .het terrein afgezet. Begrijpt gij «iet dat, vijl daardoor den naam uwer club schaadt en. in discrediet brengt Een volgende maal hoop ik beterschap te zien. Vrone won verdiend met :41. Ik had- wel verloten, maar een mooie match [was 't 30. Volgens' mijn voorspelling ging Alkmaar 2 ij' stormweer haar ondergang tegemoet. Met 7—'2 ^wonnen de Zeeleeuwen. I).TjS. won met 2 maal IV2 puntje van Heiloo. Zouden deze heeren werkelijk kamp ioens-inspira ties hebben? 3—0 is wel een flinke overwinning en' dat van een elftal ai® Heiloo. Holland begint mij1 zoowaar bij! te1 vallen 11 tegen Alcmaria 4 is een uitstekenden uitslag. j(fci.a r jullie had mij' wel een® eerder kunnen ver tellen dat de ex-D.T»S.er Kos in de gelederen is opgenomen. Dat is dus voor mijl de eigenlijke ,d!warszitter" geweest. Enfin, ik hoop a.s. Zon- llag de match Holland—Heiloo met mijin tegen woordigheid op te luisteren. Maargéén gein tjes hoor 40. Dat publiek in Oudkarspel is mij niet ■hieegevallen. Het tweedie elftal djér Blauw Witten ihadi bijtna geen belangstelling. Schoorl 1 kon het niet verder brengen dan een''gelijk SpeL. Enfin heeren het eerste winstpunt is binnen. 5B. Bergen '2—Vrone 2> eindigde in een klein overwicht der duinkanterg volgens mijln voor spelling .Men zie den uitslag. Holland 2 maakte- Veteraan tot le klas voor- beller. Het won... en dat o peen kranige ma nier. V.A.E.C. 4 kon met den kous' op Hen kop <fe Bóskambrug weer over. 1 16IC. Bergen a klopte - volgens mijn bevel de Zaterdag a.s. wederom het totaal overzich/t. Verdere uitslagen nog onbekend. VETERAAN. Vrone 1Hollandia 4 41. Aanvankelijk regenachtig, knapte het, weer Zondag zoodanig op, dat. wij' ons konden verlus tigen in een wedstrijd, met een .uitslag zopals Hoor geen van allen werd verwacht. Partner van Vrone was ditmaal Hollandia 4,een club- uit 'Hoorn. En meldde de - officieele mededeeling de vorige week een overwinning van deze'club op Andijk van maar eventjes 14—0, het kan ver- keeren, zegt Breero, wat dan ook - hier tot -uiting kwam. Onder scheidsrechter -van Kalken, heeft ;Vroné al direct tegen zon. en wind, doeh dit is geenbeletsel voor haar om, althans vo.or de rust, het béste Gedeelte van het spel in handen be hebben. Hollandia ihad "dit zeker, niet verwacht. De druk wordt op- hét laatst zoo sterk, dat' een der Hollandiaspelers „hands' 'in het beruchte ge bied maakt. De hieruit ontstane, pynabtie. wept de keeper goed te houden, doch ogenblikkelijk is Jo Ploeo-er de zaak te. vlug af en leidt Vrone met 1—0. Voor rust blijft, dit zoo, Na rust maakt Vrone zich meer en meerlos en wordt met e thousiasme gespeeld. Al direct wordt dit met een -puntbeioond" die Koi».'^Hëd ïnp.laatsy—c Even later maakt hij er-3—O van. Van een kleine 'inzinking weet Hollandia nog net te prqfiteeren en redt de eer 3—1. Difefrengt nog weer een -opleving en Koning "brengt, ten derde male een punt. Zoo komt einde. Zéker hebben allen, bijge dragen tot 'dit niet' verwacht succes, wat óns hél beste dioet 'hópèn voor de:'toekomst. A.s. week naar West-Prisia. We hebben wéér, hoop. Het tweede verloor evenals He aspiranten té Bergen. Het tweede met 3—2, d eadspiranten met 21. Holland l^Alcmaria Vitr. 4 1—1. In de eerste helft weïd het spel nogal verdfeeld, door béide partijen worden mooie aanvallen ge- genomen, doch zonder succes. Door wat aanmoedigen beginnen de Hollan ders -wat op te.zetten en :al-s ze kans krijgen neemt Holland de leiding 1—0. Het leder -wordt weer in het veld gebracht en dadelijk na den aftrap komt Alcm. voor Hol land-doel,. de back'mist en Groothuizen ontging die bal en de stand was 11. Met dezen stand, komt de rust. Na half-time .verdedigd Groothuizen op uitste kende wijze zijn doelen laat dan ook geen.bal. passeerén;-Holland: «'krijlgt ook nog'prachtigé kan sen. Eenmaal staat K-os vrij Voör het doel, maar schiet hard tégen'He paal enook Blok staat een paar maal vrij', maar omdat het terrein in slechte conditie was, kon er geen goed schot gelost wor den. Met de stand 11 komt'; het einde. Zondag a.s. tegen Heiloo 1 op het 'Holland- terrein. - Holland- 2—V.A.E.C 4. - Holland wint de toss zoodat V.A.E.O. aftrapt, eenige wéderzijidsch'e aanvallen volgen, welke Voor beide partijten geen gevaar opleveren, hierna komt H. geducht opzetten en doelpunt de' rechts buiten uit een der aanvallen, zeer fraai, even daarna schiet Öezelfde speler weer onhoudbaar in, dit is het sein voor V.A.F.C. om even hardter aan te pakken, en als een der achterhioed(esp|é- lers van H. - mist,- maken zijl er gebruik van om van den stand 21-te maken. Even voor de rust maakt de 'mid-haif 3—1. Na. de- rust zet: IE weer flink op en weef de middenvoor de stand op 41 te brengen, door steeds buiten spel staan, .weet V. van de ge boden kansen geen gebruik te.maken. De midvoor van H. weet nogmaals een doelpunt te maken, -zoodat, als scheidsrechter Korstanje, welke - góed voldeed, einde blaast. H. gewonnen heeft met 5Jongens de eerste wedstrijd is gewonnen, doch laten er .meer volgen,, dat kan, als jullie zoo werken als in dezen wedètrijd. DvT.E.< '2.Schoorl i. Op een zeer .^Jpcljt bespeelbaar terrein, heeft D;.T.:S. 2 tegen Scho.orl 1 broederlijk de puntjes gedeeld. Die uitslagil-1 is wel geflatteerd, want had D.T.S. eerfig@cgoede schutters gehad, gewis had de stand 4 -a 'Sé-l geweest. Het gemis van spelers als Kuiper en Biesboer scheelt te'veel. Over. den wedstrijdhet volgende: D-.TjS. trapt", voör'. de wind af en onderneemt dadelijk eenige uitvallen, doch zonder succes. Het spel is nu meer verdfeeld. Diocli na een kwartier spelens, als die back van iSchoorl er overhben inaa-it krijlgt rDH?.|S. - een goede kans, doch door buitenspel gaat deze kans teloor. D'.T.S. is in dez'è' "periode sterk Hh; de meerderheid. Als Meier op doel schiet, loopt „ónze Diemhsey" bal met keeper in 't doel en het donderend applaus' dat nu •kwam,bewees Hi§4„ilö stand 40 was, Hierna volgde, .spoedigrusten. Na de thee gaat het spel weer gelijk op. Als de keeper van D.T.S. een bal wegstompt, kopt een speler van' Schoorl de bal op" doel. De back echter belemmert dén keeper het uitzicht én hpt is 1—1. Even voJh'tijld krij!gt Bakker een goede; kans voor open. doei, doch hiji verknoeit hem. Na nog eenig.. wedterzijdsche aanvallen fluit Scheidsrechter Steijaman, die als atlijd goed vol deed, einde en >hpeft D.T.S. het eerste wmslpuni in de competitie:- Invallers voldeden goed, Demp- sey was de- ster, Eenvolgende'--.maal ook zoo spelen jongens, maar dan volléctigiHan slaan jullie lang geen slecht figuur.-,,..» ,..-.-.:. •■rinéBtóE S- a. •Zondag j.l. hebben wij adspirantea een rustdag gehad, daar het weer vreeselijk slecht was heb ben we er niéf .'tzbo'n erg-in gehad'. We waren van plan geweest naar Heiloo te karren, om ons perste te zien spelen, maar door de regen is dat idee weggewischt en de auto. is ons te kostbaar. Toen zijn we natuurlijk naar ons terrein gegaan, waar Di.T.8.2:'tegen Schoorl 1 speelde, na een zeer spannende-, wedstrijd was de uitslag 1—1. Een poosje 'later, toen de auto's uit Heiloo aankwamen, met een voordeeltje van 30, Spron gen we een gat in de lucht. De volgende wetek spelen we in Alkmaar tegen V.A.F.C. a, nu we zullen wél weer,-;verliezen, maar. dadelijk geven ,iwe het niet: over. Aan (Koedlijk. Tot mijln grooten spijt ontving ik van Koedijk d'e mededeéiing" dat deze eiub geheel is ontbon den. Ik herinner- mijl nóg heel goed het eerste verslag in onze courant toen ziji vol moed begon-, nen. D eHollandploeg uit Noordscharwoude was door hu ngeklopt. En nu Koedijkers -en nu.... werden bij ;juliei de- pannekoeken aan één kant o-ehakken, maar dat-is toch voorbij? Moet jullie, liefhebbers, nu juist jullie krachten aan andere clubs- geven? Kan men in 'Koedijk geen 11 flinke kérels vindien, 'die hier de zaak eens flink aan pakken en op pooten zetten? Zijn jullie de tijd vergeten dat er ook in Koedijk tusschen de tramrails feeriewedstrijHen werden, gehouden. Kompt o.pl De koppen bijl elkaar gestoken en laat jullie clien ouden Veteraan eens zien dat „Koedijk" er- nog is. Laat eens iets van jullie hoorei) in deze'rubriek of aan de Redactie Play üp Koediijkers. Een Droom. Ik droomde vannacht, ik zal 'tu vertellen 'kZag heel in de verte, eén voetballer staan, Hij1 moest gaan strijden, voor de eer van zijn natie Hij moest gaan'strijden, voor d'eer van zijn vaan. Ik zag hem toen kijken of zijn schoenen ook - waren In 'goede conditie, alles ord'lijk en net, Geen punten ;of steekers of and're gevaren Die 'n mooi spél sums dra in 'n wanórdf nj-kheid zet Zijn kleeding in órde, alles proper en netjes - Het was een wéèrkaatsing-wan 't hoogste ideaal, En ik kon in mijn droom het denken niet laten, En ik dacht bij mijzelf, was 't zoo allemaal. Mag realisatie thans .Vólgen, van het. beeld! i -H mijner dïoomen Diat 'tordtelijk zij: als 't gekenschetste beeld, Veel leed zal dan immer door u worden voorkomen, Veel kwaad zal dan niet behoeven geheeld. - DICK. Keepertje Deze week in Alkmaar wandelende, trof mij. een leuk voorval. Op de Krocht, het wereldbe róémdé oefenveld van Alkmaarseh jeugd een ge weldig aantal luidruchtige jongens. Het betro hier d'e eindstrijd tusschen twee buurt-elftallei De stand was 22 en beide partijten deden hun uiterste best de overwinning te behalen. Opeens „penalty". Een geweldige verhuizing naar 't ééne doel, hetwelk uit 2 hoopjes petten bestond, had plaats klein keepertje, pet met klep naar ach teren,'stond g-eiijl keen tijger klaar, het schot t, keeren.Een geweldige spanning beheerschte de jongens. Een lange bengel, aanvoerder der tegen partij,--plaatst zich uitdagend achter 'tleer.... 'Opeens-vliegt uit het' jongenskluwen achter doel een geweldige vrouw grijlpt 't keepertje, wel ke niets vermoedd ebeet en onder slagen en stom pen links en rechts drijift ze hem voor zich uit, hem toebuldierendJij kwajongen, aap dat je daar bent, zou ik- voor jou plezier Haar een .uur in den Hout móeten zoeken. Vooruit rekel en een: beetje vl„Ug.". wat vergezeld ging van eer. schop tegen het verlengde van zijin rug. Jamme rend vliegt onze keeper als een haas üit de nabij heid van het-gevaar. Hierop heeft onze slunge gewacht en onder daverend juichen van het „pu bliek" schiet hiji den bal „onhoudbaar" in he, doel. De stijlfselbuurt had het bnurtkampioen scha schitterend" gewonnen. N .N. St. Paiicras. CORRESPONDENTIE: 'B. te Oudkarspel: Uw brief in deze rubriek reeds beantwoord. Diich, St. Pancras: Verleden week.-geen plaats ruimte. Heden no. 1 geplaatst. Hartelijk damh voor uw bijdragen N. N. St. Pancras: Als 'boven. Wie volgt. D.TjS.-adspirant: Zooals je ziet onjgen je bij dragen zijin zeer .welkom. Mijn compliment over je uitmuntend schrift- Mogen velen je voorbeeld volgen. fWaar blijiven de Vrone-adspiranten RED. AMSTERDAM—BATAVIA. Voorloop ig niet' verder. 'Naar wij! vernemen is het vliegtuig H.N.A.C.C. hij de noodlanding in de buurt van Philippope. beschadjigd, dan het éerst uit de berichten ge ble ken is. Niet alleen dat het landingsgestel zeer geleden heeft, maar er is ook een der klappen van dién vleugel gebroken; .en de motor-is baar totaal onbruikbaar op het oogenblik. Zoo, dat reparatie feitelijk haaë't een geheel nieuw toestel zou betoekenen. Wij hebben ons om inlichtingen gewend to den directeur Her Koninklijke Luchtvaartmaat schappij'. Uit hetgeen deze tegenover ons uitliet bleek wel duidelijk, dat aan voortzetten van der tocht voorloo p ig niet kon worden gedacht. D'e heer G-uiilonard, de rnotordesitundige van 'Waalhaven, gaat zoo gauw mogelijk naar Philip popel. Het komt er thans in de eerste plaats op aan'om de machine daar zoodanig onder te bren gén, dat reparatie mogelijk is. i Naar het Haagsche Aneta-kantoor verneemt, blijkt uit een nader bij- het comité Vliegtociitj Nedterland-Indië van den heer Van der Hoop uit Philippopel ontvangen bericht, dat de schade aan het toestel veel belangrijker is dan uit liet eerste bericht kon worden axgeieid. Doordat hei koelwater was weggeloopen is de motor vastge- loopen Bij' de landing zijn gebroken het landings gestel, de wielen en andere belangrijke cieeien van het toestel. Het is begrijipelijk, duit de beman- nning thans- in zeer groote moeilijkheden verkeert, daar door gebrek aan lastauto's en den moeilijken toestand van het - terrein, waar het .toestel ligt, de oplossing door reparatie slechts met zeer veei moeite en "kosten mogelijk zal zijn. Bovendien zal met een en ander zeer veel tijd gemoeid zijn. Door bemiddeling van het Dep. van Buitenl. Zaken is aan de Bulgaarsche regeering verzocht hulp te verleenen. De K.D.M. stelde haar chei van den teehnisehen dienst ter beschikking om bij' de verder te nemen maatregelen ter plaatse behulpzaam te zijin. Daar het vliegtuig, dat thans beschadlioH is, het eerste en eenige is van het type E. VU, is het 'niet mogelijk onmiddjellijk eet ander vliegtuig ter beschikking te stellen en moeten de resultaten van de voorkóopig geno.- m-en maatregelen worden afgewacht. -, - f Het Hbld. schrijft:. l - - Uit de Zondag-ochtendbladen heeft men de jobs tijding' vernomen; de vliegers van de F VII hebben zich genoopt gezien een noodlanding te maken bij Philippopel -en daarbij; is het èen en ander ^Da^^tste is. niet tè verwonderen. Een landing op niet~voorbereid terrein lóópt, maar hoiogst zel den 'zönd-er ongelukken af Hoe dankbaar wij gestemd zijn, dat de beman ning Her F VII bij dit ernstige ongeval ongedeerd bleef, dat behoeft' ons toch niet te verhinderen te zeggen, dat met groot leedwezen en oprechte te leurstelling van dit ongeval, zal zijn kennis geno men. Wij waren zoo vol goede hoop, omdat wij zeker waren, dat de- materïeele en geestelijke voorbereiding van dezen tocht, de *qualiteiten van d© bemanning' niet hét minst, een slagen waar-, oorgdea, voor zoover dat mogelijk is. -> Dei teleurstelling hier- gevoeld .staat natuurlijk in geen verhouding hoegenaamd tot de gevoelens die Van der Hoop en Poelman moeten bezielen, sederjt ze ontdekten, dat eén noodlanding nöodig was én dat daarbij de motor werd geblokkeerd, een der vleugels gedeeltelijk scheurde en het landing! toestel brak. Dat was; een ernstige onderbreking van'den tocht. i Zél die. worden' opgegeven? iWij achten dat ondenkbaar, al wekt het eenige verbazing, dat bij het .bericht van het ongeval, dat den vliegers overkomen was, niet; met een en kel woor-a werd aangeduid, wat er gedaan werd of in overweging was. om een zoo spoedig mogelijke voortzetting van den tocht naar Indië mogelijk! te maken. Ook de Amerikaansche en andere we reldvlieger-s, die zich van militaire toestellen hebben bediend, hebben accidenten op reis gehad en éérst na herstel van hun machine de reis kun nen voortzetten. IWij hadden bij de bekende gedegenheid dier voor; bereiding'van dezen tocht -en bij de voortvarend heid van het comité, dat dien hielp voorbereiden,: eigenlijk verwacht, dat ér aan hét bericht van het ongeval terstond zou zijn verbonden een mededee ling *als bijv. deze: twee monteurs zijn met een nieuwen motor en laschapparaten per Levant Express naar Philippopel vertrokken, om een zoo spoedig mogelijke voortzetting van de reis door dé lucht naar Indië mógelijk te maken. Dan zou de vertraging hoogstens vijf of zes dagen hebben behoeven te bedragen. Nu wordt het blijkbaar een quaestie van wat langer adem.' Een mislukking van een zoo groote onderneming ware -stellig geen smaad, maar. als men thans reeds: de poging opgaf, zóu dat toch bedenkelijk Veel recht geven aan wie lust mocht gevóelen ons te kleiheeren, dat ook te doen. Ook' de consequentie van een dergelijk ongeval is natuurlijk bij de voorbereiding onder de oogen.ge-, zien em Let feit,' dat wij nog niets vernemen van hetgeen er gedaan wordt om een spoedige voort zetting van den tocht mogelijk te maken, bet-ee- .kent natuurlijk niet, dat men stil zit. Wel- schijnt er echter "op aan te moeten worden gedrongen, dat het publiek, dat voor eqn zeer groot deel met hart en ziel meeleeft met dezen tocht, op Je hoogte gehouden wordt van dé maatregelen, die zijn) of worden getroffen om een Spoedige voortzetting; van den töcht mogelijk te maken. t Wij wachten, op naar wij hopen spoe-j dig bericht daarover. j i 'Onze lezers zullen stellig eenige gegevens om trent het toestel, waarmede de veelbesproken tocht begonnen werd, welkom zijin.c (Déze gege vens ontleenden wijl ten. deele aan een artikel van H. Hegener in „Het Vliegveld" Ivan; Sept.) Allereerstde afmetingen! van die- 'Fokker VII: De lengte is 13.50 M., vluchtwijdte 20.30M.-. het dragend oppervlak 70 M2., eigen gewicht 2450 Kg. Het toestel kan 1350 kg. nutstigen last meenemen, maar zal het meestal met 200'kg. minder doen, hetgeen verstandig is'met het'óóg op het feit, dat zoo'n toestel in de tropen minder draagvermogen heeft, cjan in de atmosfeer-ónzer streken. Door het inbouwen van 'een extra-tank, evenals de gewone in den; vleugel ingebouwd,, kan liet toestel in plaats van"720'liter I02Ö liter benzine meenemen. Door het inbouwen van He tanks in den vleugel, wordt er steeds' met vól- benzine gewerkt. Een voordeel is tevens, dat hét voornaamste veranderlijlke' gewicht aldus' om het zwaartepunt geconcentreerd blijft. Veronderstellen wijl dus, dat het toestel 1150 kg. nuttigen last te vervoeren krijlgit, dan zal die als volgt verdeeld.zijin: bedrijlfsstof 650 kg., reser- vedeelen 125 kg., drie man- 'bemanning 240 Kg., bagage. 45 kg., onvoorzien 100 kg. Die 650 'kg. bedrijlfsstof zijin voldoende - voor 81/2 uur vliegen, hij! een kruissnelheid- van 130 km. per uur, dus ca. 1100 km. Met het oog. op tegenwind én langere trajecten zal hetecMjar noodig zijin meer benzine mee 'te hemen. Vandaar dj?, extra tank. Om den 'nuttigen lasit te kunnen vermeerderen is alles, wat naar comfort lijkt, weg •gehaald uit de cabine, waarin reeds tal van pas sagiers naar en van Londen vooral zijin vervoerd!. ÉcTui.ten zijin vervangen dbor 'geolied linnen bij v. Daardoor alleen reeds werd 15 'kg. bespaard. A.an reservedeelen wordt meegenomenbanden, schokerekers, een /staartsteun, kabels, magneten, kleppen en veeren, een schroef en^ Dan zal d!e bemanning meevoeren proviand1 voor drie dagen, pistolen, een camera enz. Ten overvloede is nog een schroef' gedeponeerd te Konetantinopel, Basra, Calcutta en Bangkok, terwijll daar ook gezorgd is voor reservehanden. Reserve-motoren zijin niet uitgezet. D'at heeft men niet noodig geacht. De 375 pk. Rolls Royce ,„Eagle" IX mag betrouwbaar genoeg, geacht worden om de vlucht naar. Batavia zonder érn stige bedrijlfsstoring te volhxengën. Thans iets over de route, die het vliegtuig hoopt te volgen, Die is in 22 etappes verdjeeldi: dagvluchten, die nog al var'ieeren in lengte. Houdt He bemanning zich. daaraan en neemt ziji onderweg nog een zestal dagen rust, dan kan de vlucht iin vier weken gedaan worden. Dat is natuur lijk niet zoo. vlug als verreweg de meesten 't zich hadden voorgesteld, maar men bedenke wel, dat het er in de eerste plaats op aan komt, dat de vliegers inderdaad Indië bereiken. Dé route dan-is als volgt: AmsterdamPraag Praag— Belgrado Belgrade— Konsüi ntinopel Konstan tinopel—Angora Angora—Aleppo, AleppoBagdad Bagdad: - -Basra - Basra- Bushire 1 BushireBandar Ablias Bandar AbbasGharbar O harbai'Karachi KarachiiMaltan Multan -Allahnhad - j Allahabad—Calcutta CalcuttaAkyab' Akyah—-Rangoon Rangoon—Bangkok Bangkok- Singora j SingoraMedan [MedianMuntok i MuntokBatavia ;84'6' K.M. 1 9'20 1008,f 475 "820 '812 575 425 695 5 20 1 675 910 '850 ■770 710; 570 790 '865 1 563 1000 500 Totaal 15899 KM. Zeetraejcten van beteekenis komen op dezen o-ansc.hen afstand niet voor. Even hiji Konstanti- nopel en dan in Indië de 160 km. die Malakka van Sumatra scheiden. Overigens loopt het ge- heele traject over land. Dank zij grootendeels het werk van den Engei- schen luchtvaartdienst, de Royal Aii' Force, vjndt mén tegenwoordig haast overal in Aziq gopd-on- derhouden vliegvelden en vele tusschen 1 and mgs- terreinen. In Europa vliegen onze pioniers langs gebaande luchtwegen tot Belgrado. En ook verder in den Balkan "treft men reeds vliegvelden, die goed geoutilleerd zijin. In Klein-Azië is, vooal dank tij de R.A.E., voor goede landingsterreinen gezórgd. En in jMesopotamië is de qrganisatie zelfs ideaal

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1924 | | pagina 3