De niBM 1» jd fflloinet
Die snelheid, waarmede wij leven, bréngt' me
de," daï onze' wetten en verordeningen snel ver
ouderen. Zeker een wet als de Motor- én Rij wiel -
wet, die een der voornaamste onderdeelen van
het tegenwoordig" verkeer regelt; een verkeer,
hetwelk elk jaar, ja eigen-lijk eiken dag aan ver
anderingen blootstaat. De wijziging dér" thans
bestaande" Motor- en Bijwièlwet is langzaam ge
weesï thet 'öntwérp tochwerd ingediend''op 2(>
Uovem^er 1917; Voorloopig Verslag werd daar-
ove teemt pp. 24 Mei 1923 uitgebracht, en toen.
duurde bet nog tót 25 Janua.ri 1924, voordat dé.
Memorie va nAntwoord verscheen. Waarna weer
een viertal maan den moest.verloop en, voordat
niet de openbar ©behandeling - kon wordenbe
gonnen. Maar thans is 'dan de nieuwe Motor
en K-ïjwielwet afgekondigd) en'zoo straks zal
zij inderdaad in werking treden. Missohièn mag
hét zelfs gelukkig" heeten, dat de 'wijziging den
gebruikelijken" langzamen weg dér parlementaire
wetgeving is gevolg^, omdat zoodoende deze
nieuwe- Motpr- en .Bijwielwet.aan.gepast.--kan -.kee-
ten aan.de- nieuwste-; wijzigingen,, die bet verkeer
tot dusverre heêft ondergaan.Ja? bij de pari e-
tfienthire -. béhftn deliiig waren er zelfs leden
vele- lede n—-, die deze gelegenheid te baat" Wil
den nemen om verband te leggen tusschen dit
.ontwerp en het onderhoud en de verbetering van
wegen. Terecht is opgemerkt, dat daaraan in ons
land wie in het buitenland .fietst of auto't,
zal dit' bezwaar 'erkennen "behoefte bestaat.
Maar, hoewel verband tusschen de wijze van
berijden van den .weg en het daaraan ten 'koste
gelegde onderhoud, niet is ontkend, is toch aan
den anderen kant ook- terecht betoogd, dat beide
onderdeelen moeilijk- in éénzelfde wet kunnen
worden -geregeld.
De nieuwe wet vertoont belangrijke verbete
ringen tegenover de oude! Men bemerkt bet reeds
dadelijk in het perste artikel, dat de gebruike
lijke omschrijvingen bevat. In afwijking van vroe
ger wordt ten aanzien van de in rijwegen lig
gende- bruggen en duikers, bepaald, dat deze wor
den geacht tot die wegen «tebelmoren. Voorts
wordt thans onder rijwielpaden verstaan alle pa
den, ongeacht of zij deel uitmaken van een weg,
door of met goedvinden van dén daartoe gerech
tigde ,alé zoodanig aangeduid op' door den minis
ter te' bepalen Wijze, met dien verstande -dat, voor
zoover het tegendeel niet blijkt, zoodanige aan
duiding geacht wordt door of metgoedvinden
van den gerechtigde te hebben plaats gehad;
'ten aanzien, van paden, onder beheer van een
openbaar lichaam is de beheerder, ten aanzien
van andere paden de eigenaar als "gerechtigde
t ebeschouwen. Als bestuurder van een motor
rijtuig zal voortaan worden beschouwd bij-, die
het rijtuig bestuurt, of hij die, volgens den bij
maatregel van bestuur te stellen voorwaarden,
en zoodanigeplaats innemende, dat hij het be
sturen ieder ©ogenblik kan overnemen, 't rijtuig
onder zijn onmiddellijk toezicht doet besturen,
met dien verstande, dat, ingeval aan- dengene; -die
bet rijtuig bestuurt, bij" ïëdRtérlijke uitspraak
■de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen is
ontzegd,'deze als bestuurder van het rijtuig '.vvojrdt
aangemerkt,ook indien hij het rijtuig bestuurt
SM-der hét onmiddellijk toezicht' van een ander.
Volledigheidshalve zij even vermeld, dat in de
oude wet hieromtrent kortweg gezégd werd-on
der bestuurder van een motorrijtuig wordt ver
staan hip die het rijtuig bestuurt of onder' zijn
onmiddellijk toezicht doet besturen.
Artikel 2 van de wet heeft betrekkmgg op den
nlgemeenen maatregel van bestuur, dié door de
Kroon, de Gedeputeerde Staten der verschillende
provinciëp gehoord, wordt vastgesteld met be-
trekking totregelen .nopens1 het verkeer op dé
Wegen en de rijwielpaden, in- verband, met het
gebruik- van motorrijtuigen en rijwielen. In dien
algemeenen .maatregel zullen, voorschriften niet
mogen' ontbreken, di ebetreffen; 1. samenstel
Hng, inrichting en uitrusting van motorrijtuigen,
van rijwielen en van rijL en voertuigen welke d,oor
een motorrijtuig, worden' voortbewogen2. liet
eventueel geheel- ofgedeeltelijk^ gesloten verkla
ren,, van motor- ,of rijwielpaden; 3. hét voeren
van lichten aan jeen rijwiel en motorrijtuig; -1.
het geven van seinen doop de bestuurders ...er,
van; 5. het .uitwijken door en voor motorrijtui
gen, rijwielen, andere- rij- en voertuigen, rij- en
trekdieren-,,'ander ,vee <en voetgangers' hot is
zekerin 'den „geest des tijds, dat de voetgangers
hier geheel achteraan komen6. het doen stil
houden van motorrijtuigen en rijWiélen en 7, het,
Iaën voortbewegen van rij- en voertuigen door
motorrijtuigen. Dij dien algemeenen maatregel
van bestuur, kan door de Kroon voor paotorrij -
tuigen ,in verhand ,met. hun samenstelling, hun
gewicht, e.'d. of in verbant! met de omgstandig-
leid, dat rij- of voertuigen door motorrijtuigen
ivorden voortbewogen, het in acht nemen van een
maximum snelhei/l worden .voorgeschreven. Het-
?óen dit ter yerduidelijking in niets voor-
litloopt op de bevoegdheid, die dienaangaande
tan de Gemeenten wordt overgelaten.
Immers, krachtens resp. de artikelen 3 en 7
wordt aan de plaatselijke besturen nogal eenige
■rijheid gelaten bij de uitvoering dezer wet. In
len -algemeenen maatregel .van bestuur, d'ie in
irt. 2 is omschreven, kan ook door de kr.oon
worden bepaald welke besluiten door Gedepu-
eerdé Staten of door best uren van gemeenten,
vaterschappe ne.d., de goedkeuring van deKroon
leh-oe ven en welke besluiten met de goedkeuring
mn Gedeputeerde Staten, kunnen volstaan. Er
itaat in dat laatste geval beroep op de Kroon,
ipen, en zoodanig beroep kan .binnen 30. .dagen
worden ingestelde Bij. of krachtens, een plaatselijke
verordening, die. de. gemeenteraden zijn bevoegd)
■amen t os tellen nopens, het verkeer op de wégen
m de rijwielpaden, kan ten aanzien van wegen
linnen bebouwde kommen .een, hetzij door alles,
letzij^door een of. meer categorieën van mojor-
rijDiigfen:"? in acht te\.n«meW-''maxiöium-' -swéthei-d',
worden bepaald; Voor motorrijtuigen mag deze.
niet benede n20 en voor rijwielen niét beneden
'10 KM-. per uur worden vasgesteld, mits de.
verordening voorschriften bevat ter'verzekering,
dat de in acht te nemen maximum snelheid wordt
xaangegeven op doörden Minister vast: te stel
len wijze. Waarmede dus een einde is gemaakt;
aan de ..grief,'., die- zeker niét1 ten onrechte Werd
vernomen," dat de snelheid somtijds in elke g©--
meent eop haar eigen wijzewerd. vastgesteld en
dan moeilijk, ook wanneer men dit wilde, in acht
te nemen viel. Voor alle zékerheid bevat art, 7
bovendien het voorschrift; dat voor bruggen en
wegen binnen de bebouwde kom gelegen en waar
in het 'algemeen: een groote verkeersdrukte
heerseht, een maximumsnelheid van 12 K.M. per
uur kan worden vastgesteld, ook voor motor-
rijtuigen; Hier. is echter de goedkeuring- van 'Ge
deputeerde Staten noodig, zoodat maar niet de
eeh of andere Gemeenteraad, zou hem dit belie-,
ven; op willekeurige -- wij ze een gedeelte van den
bebouwden kom tot punt van groote verkeers
drukte kan rekenen.
(Wordt vervolgd).
Barmenlasid
Die verblindende automobiel-verlichting.
Op de vragen van den heer Ter Hail betreffendii
het nemen van maatregelen tegen de verblindende
automobielverlichtirig,' antwoordde de Minister van
Waterstaat, -dat het hem bekend is, dat het gebruik
vandie verlichting herhaaldelijk ongevallen tien
gevolge heeft gehad.
Intusschen moge worden opgemerkt, dat enkele
van de in deze vraag genoemde ongevallen wel-'
licht niet aan het gebruik van zoodanige verlich
ting schijnen te mogen worden geweten.
In den loop van October j.l. is tot den Minister
een adres gericht, waarbij er de aandacht op werd
gevestigd, dat lenzen in dén -handel zijn gebracht
welke, gebezigd bij schijnwerpers van motorrijtui
gen, de nadeelen,, welkie aan verblinden verlichting
zijn verbonden, zouden opheffen. Met het vraagstuk
van verblindende verlichting door automobielen
houdt zich..reeds bezig een door de Kon. Nled.
Autoclub tot dit doel in het leven geroepen des
kundige commissie, waarin o.a. zitting heeft een
vertegenwoordiger van liet Departement van Wa
terstaat, die den Minister van den stand van bet
onderzoek öp dé hoogte, houdt, terwijl hij ook' van
andere zijde 'voorlichting ontvangt. Intusschen wil:
hij met het oog op het groote belang der zaak,
na overleg met de evengenoemde K.Nl.A.C. over
wegen of er' wellicht aanleiding bestaat tot aan
vulling vari de bestaande of instelling van eien nieu
we commissie te dezer zake.
Zoodra de Minister heit mogelijk zal achten, dat
door de totstandkoming van een voorschrift aan
liet gemelde euvel op afdoende wijze en zonder
bezwaar vooi* het verkeer een einde zóu kunnen
werdén gemaakt, zal hij niet nalaten de totstand
koming van zoodanig voorschrift te bevorderen.
Zooals uit art. 2 der Motor- en Bij wiel wet
blijkt, behóórt het uitvaardigen van een verbod
inzake het gebruik van verblindende verlichting
doör motorrijtuigen tot de bevoegdheid der Kroon.
Nederland en België. r
I Vólgens één Brueselsche correspondentie in de
„Temps" zou de Belgische delegatie, die dézer'
da-ge,nin Den Haagis aangekomen, niet in op
dracht hebben de in 1921 afgebroken onderhan
delingen tusschen Nederland èn België weder aan
te knoopen. Die delegatie bestudeert alleen déze
onderhandelingen, ten einde de mogelijkheid te
overwegen de afgebroken besprekingen wederom
op te nemen over de revisie van- de verdragen van
1839. In Belgische politieke kringen en vooral in
Antwerpen zou men graag de kwestie zien opge
lost in de richting, van de internationalisatie van
de Schelde, zooals geschied is met den Donau,
den Bijn, de Elbe en de Njem-en.
Buitenland
Het Kabinet in Bjnitjchlanid' afgetreden.
Het Bijkskabinet is gister afgetreden. Rijks
kanselier dr. Marx begaf zich vanmiddag óm;
half vijf naar president Eberit om hem van dé
demissie van bet kabinet mededéeling te doen.
De rijkepresident heeft het ontslag aanvaard en
den rijkskanselier verzocht tot de vorming van
een nieuwe regeering de loopende zaken te willen
afdoen.
Reeds morgen zal Ebert de leiders der par
tijen ontvangen, teneinde met hen verschillende
mogelijkheden van een xegeèringlsvorming te he-'
spreken. Naar wij hoören, is het niet uitgesloten,
dat de rijksp'resident reeds Woensdag een kabi
netsformateur zal benoemen, waarschijnlijk ech
ter eerst in den namiddag als de fractie van het
'Gentrum vergaderd heeft. In geen geval zal Ebert
een sociaal-democraat opdragen het kabinet te
vormen, daar hij van meening is, dat het niet
'aankomt op de relatieve grootte van de ver
schillende fracties, maar op de mogelijkheid van
©en coalitievorming. Men achit het waarsehijn-
•lijk, dat hij iemand uit de rijen van de Duitsche-
Vólkspartij óf van het Centrum zal kiezen. Tót
"welke, van beide groepen hij zich het eerst zal
wenden, is nog niet bekenrl.
'In .goed ingelicht ©kringen verzekert men, dat
Ebert, zoo het nóch een vertegenwoordiger van
de Duitsche volkspartij, noch iemand van liet'
Gentrum zou .gelukken een kabinet bijeen te krij
gen, zich zal wenden tof graaf Lercbcnfehl, den
vróegeren Beierschen premier, die to-t dé Beie.r-
sché Volkspartij behóórt; Voor het géval alle -
■pogingen misïükkeii, 'zou' Ebert in het uiterste
geval iemand die buiten de partijen staat, opdra
gen een kabinet te vormen.
Aardbevingen in Italië. i
Een draagloos N.T,.A.-bericht maakt melding
van aardschokken .te Triest, -Eiume en- in de pro
vincies Priaul en Venetië, waardoor groote scha
de-werd aangericht. Er waren geen menschjen-
levens te betreuren. !i i .1
'Inbraken te Bohdén. 1
Hit I, on denwordt gemeld,' dat het aantal dief-,
stal-lên door ihklimming over dè daken in dén'
laafltèn tijd aldaar stérk is toegenemen. Men
brengt deze inbraken in verhand met de aanwezig
beid1- van- een berucht inbreker uit New York
'te Bonden, wiens voetsporen o pde -parketvloer
vaü-( een "winkel, waar een dergelijke inbraak
had^plaats gehad, wérden' ontdekt. De politie te'
Londen, die inlichtingen van' dé politiete New
York, heeft ontvangen over dit personage,ver-
Wacht dat zijn arrestatie spoedig 'zal kunnen
plaats hebben.
Een sneltrein met bestemming naar Londen
heefi' Zaterdagavond in het dorp Minshull Vérono
t wee. i.mijlen ten noorden van Cnewie; een automo
biel verpletterd. Beidie inzittenden van den auto
werden gedood. Een wagon van den trein derail-
leeerde en stortte bovien op den auto. Gelukkig
werd niemand; gewond.
In. de nabijheid van 'het dorpje Chateau-
Salina, in-L-otharingfen, is dézer dagen .een."oude
vropyr, madame Ete, vermoord gévondeni Zij ge
noot. (een groote bekendheid in haar geboortestreek;
door, haar, heldhaftig gedrag! tijdens den oorlog.
Verschillende malen overschreed zij met levensge
vaar .de Duitsche linies om .de plaats te ontdek
ken, waar het Duitsche geschut stond opgesteld,
dat Nancy bestookte. Zij bracht het bericht aan
'den Eranschen generalen staf over,- die er gebruik
'van. piaakte om de vijandelijke kanonnen tot z'wij-
gen „te brengen.
Men vermoedt ,dat madame Eite is vermoord
door een Duitscher, een lid van een bepaalde
Kriegsverein,. die uit ouden wrok heeft «gehan
deld.
j Znetwafervisscherij.
Onder voorzitterschap van dr. H. J. Lovink
kwam te Utrecht de hoofdafdeeling „Zoetwater-
1 visscherij" van de -Ned. Heide-Mij:. in vergadering
bijeen.
,De voorz. hield een kort openingswaard, waarin
hij ,o.m. mededeelde, dat thans plm( 7 millioen vis-
scben zijn uitgezet met een vriji gunstig resultaat.
Ter vergadering waren 41 afdeelingen vertegen
woordigd. 1
De jaarverslagen werden goedgekeurd. Het fi
nancieel verslag wees een.'nadeelig slot aan van
f 2039.50 waarbij nog gevoegd moet worden een
(uitgave van f 1146.42 voor visscherijbemoeiingen
in het algemeen, deels door de regeering, deels
door de Heide-Mij', bijgepast.
Dé contributie voor 1925 werd vastgesteld op-
f 1.50. Eveneens werd goedgekeurd d-e begroe
ting 1925, sluitende op een bedrag van f 7225
aan ontvangsten en uitgaven.
Df. H. J. Lovink, periodiek aftredend, werd
als bestuurslid herkozen.
Vervolgens hield de lieer A. B. Brouwer eeu
•lezing over; „Het uitzetten van visch in nieuwe
•banen".
Daarna kwamen de voorstellen der afdeelingen
'en die van het bestuur aan de orde.
Itet- hoofdbestuürsvoorstel „De hoofdafdeeling
■dringejér hjj de -regeer ing op aan, !dat onverwijld:
in bëhandelmg worde genomen de ontwei'pen wij-
ziging der Hinderwet en dezJg. Riolen wat tot
'verl*etérlhg van de bepalingen tegen WaterVeront-
reini|;ing", zal door de hoofdafdeeling in haar
spoedig te houden bestuursvergadering onder de
oogen worden gezien.
Aan de orde kwam vervolgens een voorstel van
de «fd. Grafliorstt, ten doel hebbendie die maat
maat? voor paling te vergrooten op i Jan. 1925
tot 26 c.M., daarna op 27 c.M., en daarna op 28
c.M. D-e afdeeling acht de maat van 25 c.M. te
klein, en nadeeiig voor den aal-stand. Het hoofd
bestuur aclit liet in beginsel wénschielijk, dat tot
geleidelijke verhooging der maat op aal wordt over
gegaan, Het wordt door het hoofdbestuur evenwiel
-niet wenschelijk geacht, reeds dadelijk een besluit
in die richting te. nemen omdat in sommige streken,
sedert kort reglementair is bepaald, dat ringen in
fuiken moeten worden aangebracht en de wijdte
•dezer ringen juist in overeenstemming is met een
dalmaat van 25. c.M. en de betrokken visschers
•dus binnenkort wederom op hooge kosten zouden
koinen.
Besloten'werd na uitvoerige discussie deze zaak
nader onder de oogen te zien op. een iserstvolgende.
bestuursvergadering en het resultaat daarvan te
vermelden in het orgaan. I
Tenslotte deed de heer Oliie,-directeur van het
Proefvisscherijstation, enkele mededeielingen over
de voordeekn van het gebruik vari mengbare car-
bobneum en van koper-oleaat in verbinding rinet
benzine.
- Nd-;róndvraag volgt sluiting der vergadering.
Veilings-Weekoverzicht
In de afgeloopen week was de totaal geveildé'
hpeyeelH-éid weder beduidend' minder hls vorige
week' en bedroeg' dit tha-ns slechts een 180 wagoW
Wel vindt dit mede'zijn oorzaak in het feit dat de
aanvoer vari witten kooL van zeer weinig bietéekenis
is, maar hoofdzakelijk-zal het 'm- wel hierin liggen,
dat de koolbewaurders nog geen- trek hebben hun
goede kwalit.eiteri op te ruimen" tegen den' sterk
verlaagden prijs. Voor hey grootste deel biepaafde
de aanvoer zich, dan „pok. tot- „doorschot" De week
zetfe -zi,ch weer in mét de'lage prijzien der vorige1
week, -doch volgende dagen was de invloed van
het vriezende weer wel merkbaar -en speciaal dé
laatste -dag-en trad- een belangrijke prijsvierhooging
in.- Voor groote roode kool werd toen zelfs tot
f 3-5° P^r roo kg. betaald en het mooie kleingoed
kwam weer bo.ven de f 5-.met f 5,80 als maximum
voor een extra-partijtje; doorschotvarieerde van
f2.— tot f4.naar gelang de grootte en kwa
liteit. In het totaal werden 75 wagons rööde kool
aangevoerd. Voor gele kool was dit 33 wagons,
wat ook belangrijk minder is dan vóórgaande we
ken. Nlaar verhouding was voor het mooie goed
de prijs verhooging hiervan grooter al bleef deze
dan ook nog -een kleine gulden beneden die van
100de. Grootere gele kool kón van f2.50 tot f3,co
per 100 kg. opbrengen, wat ©en gulden meer als
in het bégin der week beteekient..
De aanvoer vap Deensche bleef miet 44' wagons
gelijk aari vorige week. V-oor 'de grootere hiervan
was de laatste dógen f2.50 vrijwel het minimum,
voor kleingoed kwam d-e. bétere stemming rechter'
in de prijs nog niet zoozeer tot uiting, deze bleef
nog onder -de f 4.—.,
Van gewone witte kool kwam nog slechts een
kleine 9 wagons, terwijl de prijs bij h-et oude bleef.
Na deze week zal van dit product wel niet meer
van .eenige beteekepis worden, aangeboden.,
Al' was misschien de geringe aanvoer ook wel een
factor voor de verhoogirig der prijzen, toch bewees
de vlugge stemmirig dat er wat meer vraag komt
naar kool. En al is het korte wintertje al weer
voorbij, tbch_ is de hoop wel gegrond dat dit voor
e-enige opleving in d-en hand-el wel van biet-eiekenis,..
zal zijn.
Het aanbod van uien bleef gering en was met
13: wagons gelijk aan de vórige week. Èr was ech-t
ter een betere vraag, zoodat de prijs weer opliep
tot hoogstens f 7.—- voor de mooiste partijen, ter
wijl Zaterdag de prijs zelfs'opliep tot f7.a f8.20,
per 100 kg. Buitengewoon was de kooplust voor
drielingeri; de uiteraard kleine' kwantums hiervan
w-ei-den. graag gekocht voor f 10.50 k f 11.50,
Voor p-e-en bleef de belangstelling gering. Wel
trad de laatste dagen een prijsverhooging tot in
doorsn-ee f2 per 100 kg. in, maar hierbij moet
in acht genomen worden, dat de aanvoer uiterst
gering was.
'Over het algemeen echter m'oiet geconstateerd
worden -dat het verloop dezer week tamelijk gun
stig was.
Marktberichten
Per Telefoon
IJMÜID'EN; 13 Dec. (V.Di,) Bij het be-
stuuo der Reed-ersvereieniging is een verzoek- in
gekomen, Dinsdag 17. dezer d-e r-eeders, diie bij het
stak,iirigsconfliet zijn betrokken, af te vaardigen,
naar .een te 's-Grav-enhage met den Rijksbiem'iddè-
laar te houden cónfèrentie. Voordien werd nog
-rii-et 'geconfereerd met werkgeviers. Naar aanleiding
vari'dit verzoek, zal, naar wij vernemen, d-e reie-ders-,
vereeniging. hedenriiiddag vergaderen, om he be
raadslagen of de tusschenkomst van den Rijksbe
middelaar zal worden aanvaard of 1- gewenscht is.
UTRECHT, 16 Dec (VD1) De. rechtbank
te Utrecht veroordeelde heden dien 3i-jarigenidro-
gist JB. J- C. uit Amersfoort, wegens poging tot
m-ooro op zijn vrouw;, 2 maal gepleegd, en wel eerst
door toediening: van Loodarsenicutn en daarna door
gasvergiftigirig, ingevolge den eisch tót -20 jaar
gevangenisstraf, -met aftrek- van preventieve 'hech
tenis-!. -. -
LONDEN 16 Dec (VD|) Een Neder-!
landsc'h is bij hét binnenlöópen van een der havens
beschadigd. Nadat eerst eerst een viergiëièfschié-po-
ging-i was gedaan om er bij te komen, sloeg het
schip» bij. de tweede, poging tegen een pier. D,e ree-;
,van het, schip is, door de bótsing gebroken. 'Dé
LANGEDIJKER GROENTEMARKT.
15 December.
-330 stuks bloemkool ie soort 10.idem 2e soort
i..80. 54700 kilogram - roo.de kool i-e soort' 2.90—
5.90, idem 2e so.ort. 2.20—2.7°. 536°° kilogram gele -
vool 2.70- 5.10, idem 2e soort 1.30—-2.50. 73Ó0
xilogra-m. deensche: witte kool 2.t—3.70. 4100 ki
logram men 6 --—7.90. Drielingen 8.10.50. 8525
kilogram peen 1.3P---2.5Ö.' -1
16 December.
70100 kilogramx bode kool 1% soort 2.90—6'.3oVidem:
2e soort 1.70—2.70. 42000 kilogram gele kool ie
soort 2.60-^-4.70 idem 2-e soort 1.40-2.50. '31.30Q
klogram deensche witte kool 1,10—4110. 8Ó00 kilo
gram uien 6,70—8.30 drielingen 11.50—11.80. 5225
kilogram' peen 1.30—2.60. 3200 kilogram rapen 1.40
N O O Rü E R MA RKTB ON-D
15 December
6400. kilogram uien. Grové uien 6.30-^6.50. Uien;
6.50—7.60. Drielingen 9.70—11.50. 2100 kilogram
peen 2.80^3.61500 kilogram roode. kool ie
soort 3.20y.60, idem doorschot 2.405.20. 32600
kilogram gele kool ie soort 2.80—4.70, idem door-
scoht 1.90—3.50. 27300 kilogram deensche witte
kool 2.90—3.60, idem doorschot 1.703.10. 1300
kilogram ramenas 3.10.
16 December.,
4700 kilogram, uien. Grove ui-en 6.50. Uien 7.60
8.10'. Drielingen 11,50—11.70. 10300 kilogram peen
1.902.40. 109400 kilogram roode kool ie soort
3.205.80, idem doorschot 2.705.50] 41800 kilo
gram gele kool ie soort 2.104.90, idem doorschot
ï-óo—4/60600 kilogram deeensche witte kool
ie „soort 2.60—4.10, idem doorschot 1.80-—3.60.
WA RMEN HUIZEN
13; 'December.
Roode kool ie soort 410—540, idem 2e soort
2.20—4.idem uitschot 0,90^-3.80. Gele kool ie
soort 2.20^3.80, idem uitschot 1.10—2.80. Deen
sche witte 'kool 2.20—3,10, idem uitschot 1,80.
Niep 10.80—11.50. Drielingen 1p.50-r.12.Uien 6.40
—7.40. Grove uien 5.40—5.70. Aanvoer 21100 ki-
logram roode kool, 5625 kilogram gele kool, 12550
kilogram deensche witte kool, 550 kilogram nep,
5420 kilogram uien.
15 December.
Roode kool. ié soort 2.805.50, idem uitschot 2.80
Gele kool ié soort 3.40, idem 2e soort 2.—, idem
uitschot 1.10—1.40, Deensche witte kool ie soort
3,20. Uien 6.80. Aanvoer 16100 kilogram roode
kool, 1725 kilogram gele kool, 4550 kilogram deen
sche witte kool, 300 kilogram uien.
ALKMAAR.
15 December.
Appelen 8.25.—. Peren 4.26.--. Spruiten
10 -—30 Bloemkool 4.30—28.20. Roode köol
1.50—4,5°. Gele kool 1.20—^3.70. Wortelen 1.30—
2.10. Ui-en 6.50—7.20. Witlof 25.40 Boeren
kool 1:80—5.30. Bieten 1,90—2.80. Prei 6.50—xi
AMSTERDAM.
15. December,
Ze-euw. industrie 5.50.- Zeeuw, bonten 6.-6:30.
Zeeuw, blauw-ën 5.75—6.—. Zeeuw, eigenheimers:.
6.6.25. Zeeuw, bravos 5.50. Zeeuw, roode. star
4.70—5.—. Zeeuw, blauwe eigeriheimete' -5,50—5.75
Zeeuw, eigenheimer poters 4.755..Zeieuvy, blau-
we poters 3.25—3.50. Zeeuw, bonte poters 3.25—
3.50, Hillegommer zandaardap.pel.en 7'.—7.50. Gel
dersche. roode 4.60. Geldersche „bravos .5.90. Frb
sche borgers 5.90—6.—Friesclie blauwe borgers
passagiers -die aan boord wiaren,. konden veilig 15.50. Roode star zandgrond 3:25—3.50. Eigériheimér
landen. 13-25—