De niBM 1» jd fflloinet Die snelheid, waarmede wij leven, bréngt' me de," daï onze' wetten en verordeningen snel ver ouderen. Zeker een wet als de Motor- én Rij wiel - wet, die een der voornaamste onderdeelen van het tegenwoordig" verkeer regelt; een verkeer, hetwelk elk jaar, ja eigen-lijk eiken dag aan ver anderingen blootstaat. De wijziging dér" thans bestaande" Motor- en Bijwièlwet is langzaam ge weesï thet 'öntwérp tochwerd ingediend''op 2(> Uovem^er 1917; Voorloopig Verslag werd daar- ove teemt pp. 24 Mei 1923 uitgebracht, en toen. duurde bet nog tót 25 Janua.ri 1924, voordat dé. Memorie va nAntwoord verscheen. Waarna weer een viertal maan den moest.verloop en, voordat niet de openbar ©behandeling - kon wordenbe gonnen. Maar thans is 'dan de nieuwe Motor en K-ïjwielwet afgekondigd) en'zoo straks zal zij inderdaad in werking treden. Missohièn mag hét zelfs gelukkig" heeten, dat de 'wijziging den gebruikelijken" langzamen weg dér parlementaire wetgeving is gevolg^, omdat zoodoende deze nieuwe- Motpr- en .Bijwielwet.aan.gepast.--kan -.kee- ten aan.de- nieuwste-; wijzigingen,, die bet verkeer tot dusverre heêft ondergaan.Ja? bij de pari e- tfienthire -. béhftn deliiig waren er zelfs leden vele- lede n—-, die deze gelegenheid te baat" Wil den nemen om verband te leggen tusschen dit .ontwerp en het onderhoud en de verbetering van wegen. Terecht is opgemerkt, dat daaraan in ons land wie in het buitenland .fietst of auto't, zal dit' bezwaar 'erkennen "behoefte bestaat. Maar, hoewel verband tusschen de wijze van berijden van den .weg en het daaraan ten 'koste gelegde onderhoud, niet is ontkend, is toch aan den anderen kant ook- terecht betoogd, dat beide onderdeelen moeilijk- in éénzelfde wet kunnen worden -geregeld. De nieuwe wet vertoont belangrijke verbete ringen tegenover de oude! Men bemerkt bet reeds dadelijk in het perste artikel, dat de gebruike lijke omschrijvingen bevat. In afwijking van vroe ger wordt ten aanzien van de in rijwegen lig gende- bruggen en duikers, bepaald, dat deze wor den geacht tot die wegen «tebelmoren. Voorts wordt thans onder rijwielpaden verstaan alle pa den, ongeacht of zij deel uitmaken van een weg, door of met goedvinden van dén daartoe gerech tigde ,alé zoodanig aangeduid op' door den minis ter te' bepalen Wijze, met dien verstande -dat, voor zoover het tegendeel niet blijkt, zoodanige aan duiding geacht wordt door of metgoedvinden van den gerechtigde te hebben plaats gehad; 'ten aanzien, van paden, onder beheer van een openbaar lichaam is de beheerder, ten aanzien van andere paden de eigenaar als "gerechtigde t ebeschouwen. Als bestuurder van een motor rijtuig zal voortaan worden beschouwd bij-, die het rijtuig bestuurt, of hij die, volgens den bij maatregel van bestuur te stellen voorwaarden, en zoodanigeplaats innemende, dat hij het be sturen ieder ©ogenblik kan overnemen, 't rijtuig onder zijn onmiddellijk toezicht doet besturen, met dien verstande, dat, ingeval aan- dengene; -die bet rijtuig bestuurt, bij" ïëdRtérlijke uitspraak ■de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen is ontzegd,'deze als bestuurder van het rijtuig '.vvojrdt aangemerkt,ook indien hij het rijtuig bestuurt SM-der hét onmiddellijk toezicht' van een ander. Volledigheidshalve zij even vermeld, dat in de oude wet hieromtrent kortweg gezégd werd-on der bestuurder van een motorrijtuig wordt ver staan hip die het rijtuig bestuurt of onder' zijn onmiddellijk toezicht doet besturen. Artikel 2 van de wet heeft betrekkmgg op den nlgemeenen maatregel van bestuur, dié door de Kroon, de Gedeputeerde Staten der verschillende provinciëp gehoord, wordt vastgesteld met be- trekking totregelen .nopens1 het verkeer op dé Wegen en de rijwielpaden, in- verband, met het gebruik- van motorrijtuigen en rijwielen. In dien algemeenen .maatregel zullen, voorschriften niet mogen' ontbreken, di ebetreffen; 1. samenstel Hng, inrichting en uitrusting van motorrijtuigen, van rijwielen en van rijL en voertuigen welke d,oor een motorrijtuig, worden' voortbewogen2. liet eventueel geheel- ofgedeeltelijk^ gesloten verkla ren,, van motor- ,of rijwielpaden; 3. hét voeren van lichten aan jeen rijwiel en motorrijtuig; -1. het geven van seinen doop de bestuurders ...er, van; 5. het .uitwijken door en voor motorrijtui gen, rijwielen, andere- rij- en voertuigen, rij- en trekdieren-,,'ander ,vee <en voetgangers' hot is zekerin 'den „geest des tijds, dat de voetgangers hier geheel achteraan komen6. het doen stil houden van motorrijtuigen en rijWiélen en 7, het, Iaën voortbewegen van rij- en voertuigen door motorrijtuigen. Dij dien algemeenen maatregel van bestuur, kan door de Kroon voor paotorrij - tuigen ,in verhand ,met. hun samenstelling, hun gewicht, e.'d. of in verbant! met de omgstandig- leid, dat rij- of voertuigen door motorrijtuigen ivorden voortbewogen, het in acht nemen van een maximum snelhei/l worden .voorgeschreven. Het- ?óen dit ter yerduidelijking in niets voor- litloopt op de bevoegdheid, die dienaangaande tan de Gemeenten wordt overgelaten. Immers, krachtens resp. de artikelen 3 en 7 wordt aan de plaatselijke besturen nogal eenige ■rijheid gelaten bij de uitvoering dezer wet. In len -algemeenen maatregel .van bestuur, d'ie in irt. 2 is omschreven, kan ook door de kr.oon worden bepaald welke besluiten door Gedepu- eerdé Staten of door best uren van gemeenten, vaterschappe ne.d., de goedkeuring van deKroon leh-oe ven en welke besluiten met de goedkeuring mn Gedeputeerde Staten, kunnen volstaan. Er itaat in dat laatste geval beroep op de Kroon, ipen, en zoodanig beroep kan .binnen 30. .dagen worden ingestelde Bij. of krachtens, een plaatselijke verordening, die. de. gemeenteraden zijn bevoegd) ■amen t os tellen nopens, het verkeer op de wégen m de rijwielpaden, kan ten aanzien van wegen linnen bebouwde kommen .een, hetzij door alles, letzij^door een of. meer categorieën van mojor- rijDiigfen:"? in acht te\.n«meW-''maxiöium-' -swéthei-d', worden bepaald; Voor motorrijtuigen mag deze. niet benede n20 en voor rijwielen niét beneden '10 KM-. per uur worden vasgesteld, mits de. verordening voorschriften bevat ter'verzekering, dat de in acht te nemen maximum snelheid wordt xaangegeven op doörden Minister vast: te stel len wijze. Waarmede dus een einde is gemaakt; aan de ..grief,'., die- zeker niét1 ten onrechte Werd vernomen," dat de snelheid somtijds in elke g©-- meent eop haar eigen wijzewerd. vastgesteld en dan moeilijk, ook wanneer men dit wilde, in acht te nemen viel. Voor alle zékerheid bevat art, 7 bovendien het voorschrift; dat voor bruggen en wegen binnen de bebouwde kom gelegen en waar in het 'algemeen: een groote verkeersdrukte heerseht, een maximumsnelheid van 12 K.M. per uur kan worden vastgesteld, ook voor motor- rijtuigen; Hier. is echter de goedkeuring- van 'Ge deputeerde Staten noodig, zoodat maar niet de eeh of andere Gemeenteraad, zou hem dit belie-, ven; op willekeurige -- wij ze een gedeelte van den bebouwden kom tot punt van groote verkeers drukte kan rekenen. (Wordt vervolgd). Barmenlasid Die verblindende automobiel-verlichting. Op de vragen van den heer Ter Hail betreffendii het nemen van maatregelen tegen de verblindende automobielverlichtirig,' antwoordde de Minister van Waterstaat, -dat het hem bekend is, dat het gebruik vandie verlichting herhaaldelijk ongevallen tien gevolge heeft gehad. Intusschen moge worden opgemerkt, dat enkele van de in deze vraag genoemde ongevallen wel-' licht niet aan het gebruik van zoodanige verlich ting schijnen te mogen worden geweten. In den loop van October j.l. is tot den Minister een adres gericht, waarbij er de aandacht op werd gevestigd, dat lenzen in dén -handel zijn gebracht welke, gebezigd bij schijnwerpers van motorrijtui gen, de nadeelen,, welkie aan verblinden verlichting zijn verbonden, zouden opheffen. Met het vraagstuk van verblindende verlichting door automobielen houdt zich..reeds bezig een door de Kon. Nled. Autoclub tot dit doel in het leven geroepen des kundige commissie, waarin o.a. zitting heeft een vertegenwoordiger van liet Departement van Wa terstaat, die den Minister van den stand van bet onderzoek öp dé hoogte, houdt, terwijl hij ook' van andere zijde 'voorlichting ontvangt. Intusschen wil: hij met het oog op het groote belang der zaak, na overleg met de evengenoemde K.Nl.A.C. over wegen of er' wellicht aanleiding bestaat tot aan vulling vari de bestaande of instelling van eien nieu we commissie te dezer zake. Zoodra de Minister heit mogelijk zal achten, dat door de totstandkoming van een voorschrift aan liet gemelde euvel op afdoende wijze en zonder bezwaar vooi* het verkeer een einde zóu kunnen werdén gemaakt, zal hij niet nalaten de totstand koming van zoodanig voorschrift te bevorderen. Zooals uit art. 2 der Motor- en Bij wiel wet blijkt, behóórt het uitvaardigen van een verbod inzake het gebruik van verblindende verlichting doör motorrijtuigen tot de bevoegdheid der Kroon. Nederland en België. r I Vólgens één Brueselsche correspondentie in de „Temps" zou de Belgische delegatie, die dézer' da-ge,nin Den Haagis aangekomen, niet in op dracht hebben de in 1921 afgebroken onderhan delingen tusschen Nederland èn België weder aan te knoopen. Die delegatie bestudeert alleen déze onderhandelingen, ten einde de mogelijkheid te overwegen de afgebroken besprekingen wederom op te nemen over de revisie van- de verdragen van 1839. In Belgische politieke kringen en vooral in Antwerpen zou men graag de kwestie zien opge lost in de richting, van de internationalisatie van de Schelde, zooals geschied is met den Donau, den Bijn, de Elbe en de Njem-en. Buitenland Het Kabinet in Bjnitjchlanid' afgetreden. Het Bijkskabinet is gister afgetreden. Rijks kanselier dr. Marx begaf zich vanmiddag óm; half vijf naar president Eberit om hem van dé demissie van bet kabinet mededéeling te doen. De rijkepresident heeft het ontslag aanvaard en den rijkskanselier verzocht tot de vorming van een nieuwe regeering de loopende zaken te willen afdoen. Reeds morgen zal Ebert de leiders der par tijen ontvangen, teneinde met hen verschillende mogelijkheden van een xegeèringlsvorming te he-' spreken. Naar wij hoören, is het niet uitgesloten, dat de rijksp'resident reeds Woensdag een kabi netsformateur zal benoemen, waarschijnlijk ech ter eerst in den namiddag als de fractie van het 'Gentrum vergaderd heeft. In geen geval zal Ebert een sociaal-democraat opdragen het kabinet te vormen, daar hij van meening is, dat het niet 'aankomt op de relatieve grootte van de ver schillende fracties, maar op de mogelijkheid van ©en coalitievorming. Men achit het waarsehijn- •lijk, dat hij iemand uit de rijen van de Duitsche- Vólkspartij óf van het Centrum zal kiezen. Tót "welke, van beide groepen hij zich het eerst zal wenden, is nog niet bekenrl. 'In .goed ingelicht ©kringen verzekert men, dat Ebert, zoo het nóch een vertegenwoordiger van de Duitsche volkspartij, noch iemand van liet' Gentrum zou .gelukken een kabinet bijeen te krij gen, zich zal wenden tof graaf Lercbcnfehl, den vróegeren Beierschen premier, die to-t dé Beie.r- sché Volkspartij behóórt; Voor het géval alle - ■pogingen misïükkeii, 'zou' Ebert in het uiterste geval iemand die buiten de partijen staat, opdra gen een kabinet te vormen. Aardbevingen in Italië. i Een draagloos N.T,.A.-bericht maakt melding van aardschokken .te Triest, -Eiume en- in de pro vincies Priaul en Venetië, waardoor groote scha de-werd aangericht. Er waren geen menschjen- levens te betreuren. !i i .1 'Inbraken te Bohdén. 1 Hit I, on denwordt gemeld,' dat het aantal dief-, stal-lên door ihklimming over dè daken in dén' laafltèn tijd aldaar stérk is toegenemen. Men brengt deze inbraken in verhand met de aanwezig beid1- van- een berucht inbreker uit New York 'te Bonden, wiens voetsporen o pde -parketvloer vaü-( een "winkel, waar een dergelijke inbraak had^plaats gehad, wérden' ontdekt. De politie te' Londen, die inlichtingen van' dé politiete New York, heeft ontvangen over dit personage,ver- Wacht dat zijn arrestatie spoedig 'zal kunnen plaats hebben. Een sneltrein met bestemming naar Londen heefi' Zaterdagavond in het dorp Minshull Vérono t wee. i.mijlen ten noorden van Cnewie; een automo biel verpletterd. Beidie inzittenden van den auto werden gedood. Een wagon van den trein derail- leeerde en stortte bovien op den auto. Gelukkig werd niemand; gewond. In. de nabijheid van 'het dorpje Chateau- Salina, in-L-otharingfen, is dézer dagen .een."oude vropyr, madame Ete, vermoord gévondeni Zij ge noot. (een groote bekendheid in haar geboortestreek; door, haar, heldhaftig gedrag! tijdens den oorlog. Verschillende malen overschreed zij met levensge vaar .de Duitsche linies om .de plaats te ontdek ken, waar het Duitsche geschut stond opgesteld, dat Nancy bestookte. Zij bracht het bericht aan 'den Eranschen generalen staf over,- die er gebruik 'van. piaakte om de vijandelijke kanonnen tot z'wij- gen „te brengen. Men vermoedt ,dat madame Eite is vermoord door een Duitscher, een lid van een bepaalde Kriegsverein,. die uit ouden wrok heeft «gehan deld. j Znetwafervisscherij. Onder voorzitterschap van dr. H. J. Lovink kwam te Utrecht de hoofdafdeeling „Zoetwater- 1 visscherij" van de -Ned. Heide-Mij:. in vergadering bijeen. ,De voorz. hield een kort openingswaard, waarin hij ,o.m. mededeelde, dat thans plm( 7 millioen vis- scben zijn uitgezet met een vriji gunstig resultaat. Ter vergadering waren 41 afdeelingen vertegen woordigd. 1 De jaarverslagen werden goedgekeurd. Het fi nancieel verslag wees een.'nadeelig slot aan van f 2039.50 waarbij nog gevoegd moet worden een (uitgave van f 1146.42 voor visscherijbemoeiingen in het algemeen, deels door de regeering, deels door de Heide-Mij', bijgepast. Dé contributie voor 1925 werd vastgesteld op- f 1.50. Eveneens werd goedgekeurd d-e begroe ting 1925, sluitende op een bedrag van f 7225 aan ontvangsten en uitgaven. Df. H. J. Lovink, periodiek aftredend, werd als bestuurslid herkozen. Vervolgens hield de lieer A. B. Brouwer eeu •lezing over; „Het uitzetten van visch in nieuwe •banen". Daarna kwamen de voorstellen der afdeelingen 'en die van het bestuur aan de orde. Itet- hoofdbestuürsvoorstel „De hoofdafdeeling ■dringejér hjj de -regeer ing op aan, !dat onverwijld: in bëhandelmg worde genomen de ontwei'pen wij- ziging der Hinderwet en dezJg. Riolen wat tot 'verl*etérlhg van de bepalingen tegen WaterVeront- reini|;ing", zal door de hoofdafdeeling in haar spoedig te houden bestuursvergadering onder de oogen worden gezien. Aan de orde kwam vervolgens een voorstel van de «fd. Grafliorstt, ten doel hebbendie die maat maat? voor paling te vergrooten op i Jan. 1925 tot 26 c.M., daarna op 27 c.M., en daarna op 28 c.M. D-e afdeeling acht de maat van 25 c.M. te klein, en nadeeiig voor den aal-stand. Het hoofd bestuur aclit liet in beginsel wénschielijk, dat tot geleidelijke verhooging der maat op aal wordt over gegaan, Het wordt door het hoofdbestuur evenwiel -niet wenschelijk geacht, reeds dadelijk een besluit in die richting te. nemen omdat in sommige streken, sedert kort reglementair is bepaald, dat ringen in fuiken moeten worden aangebracht en de wijdte •dezer ringen juist in overeenstemming is met een dalmaat van 25. c.M. en de betrokken visschers •dus binnenkort wederom op hooge kosten zouden koinen. Besloten'werd na uitvoerige discussie deze zaak nader onder de oogen te zien op. een iserstvolgende. bestuursvergadering en het resultaat daarvan te vermelden in het orgaan. I Tenslotte deed de heer Oliie,-directeur van het Proefvisscherijstation, enkele mededeielingen over de voordeekn van het gebruik vari mengbare car- bobneum en van koper-oleaat in verbinding rinet benzine. - Nd-;róndvraag volgt sluiting der vergadering. Veilings-Weekoverzicht In de afgeloopen week was de totaal geveildé' hpeyeelH-éid weder beduidend' minder hls vorige week' en bedroeg' dit tha-ns slechts een 180 wagoW Wel vindt dit mede'zijn oorzaak in het feit dat de aanvoer vari witten kooL van zeer weinig bietéekenis is, maar hoofdzakelijk-zal het 'm- wel hierin liggen, dat de koolbewaurders nog geen- trek hebben hun goede kwalit.eiteri op te ruimen" tegen den' sterk verlaagden prijs. Voor hey grootste deel biepaafde de aanvoer zich, dan „pok. tot- „doorschot" De week zetfe -zi,ch weer in mét de'lage prijzien der vorige1 week, -doch volgende dagen was de invloed van het vriezende weer wel merkbaar -en speciaal dé laatste -dag-en trad- een belangrijke prijsvierhooging in.- Voor groote roode kool werd toen zelfs tot f 3-5° P^r roo kg. betaald en het mooie kleingoed kwam weer bo.ven de f 5-.met f 5,80 als maximum voor een extra-partijtje; doorschotvarieerde van f2.— tot f4.naar gelang de grootte en kwa liteit. In het totaal werden 75 wagons rööde kool aangevoerd. Voor gele kool was dit 33 wagons, wat ook belangrijk minder is dan vóórgaande we ken. Nlaar verhouding was voor het mooie goed de prijs verhooging hiervan grooter al bleef deze dan ook nog -een kleine gulden beneden die van 100de. Grootere gele kool kón van f2.50 tot f3,co per 100 kg. opbrengen, wat ©en gulden meer als in het bégin der week beteekient.. De aanvoer vap Deensche bleef miet 44' wagons gelijk aari vorige week. V-oor 'de grootere hiervan was de laatste dógen f2.50 vrijwel het minimum, voor kleingoed kwam d-e. bétere stemming rechter' in de prijs nog niet zoozeer tot uiting, deze bleef nog onder -de f 4.—., Van gewone witte kool kwam nog slechts een kleine 9 wagons, terwijl de prijs bij h-et oude bleef. Na deze week zal van dit product wel niet meer van .eenige beteekepis worden, aangeboden., Al' was misschien de geringe aanvoer ook wel een factor voor de verhoogirig der prijzen, toch bewees de vlugge stemmirig dat er wat meer vraag komt naar kool. En al is het korte wintertje al weer voorbij, tbch_ is de hoop wel gegrond dat dit voor e-enige opleving in d-en hand-el wel van biet-eiekenis,.. zal zijn. Het aanbod van uien bleef gering en was met 13: wagons gelijk aan de vórige week. Èr was ech-t ter een betere vraag, zoodat de prijs weer opliep tot hoogstens f 7.—- voor de mooiste partijen, ter wijl Zaterdag de prijs zelfs'opliep tot f7.a f8.20, per 100 kg. Buitengewoon was de kooplust voor drielingeri; de uiteraard kleine' kwantums hiervan w-ei-den. graag gekocht voor f 10.50 k f 11.50, Voor p-e-en bleef de belangstelling gering. Wel trad de laatste dagen een prijsverhooging tot in doorsn-ee f2 per 100 kg. in, maar hierbij moet in acht genomen worden, dat de aanvoer uiterst gering was. 'Over het algemeen echter m'oiet geconstateerd worden -dat het verloop dezer week tamelijk gun stig was. Marktberichten Per Telefoon IJMÜID'EN; 13 Dec. (V.Di,) Bij het be- stuuo der Reed-ersvereieniging is een verzoek- in gekomen, Dinsdag 17. dezer d-e r-eeders, diie bij het stak,iirigsconfliet zijn betrokken, af te vaardigen, naar .een te 's-Grav-enhage met den Rijksbiem'iddè- laar te houden cónfèrentie. Voordien werd nog -rii-et 'geconfereerd met werkgeviers. Naar aanleiding vari'dit verzoek, zal, naar wij vernemen, d-e reie-ders-, vereeniging. hedenriiiddag vergaderen, om he be raadslagen of de tusschenkomst van den Rijksbe middelaar zal worden aanvaard of 1- gewenscht is. UTRECHT, 16 Dec (VD1) De. rechtbank te Utrecht veroordeelde heden dien 3i-jarigenidro- gist JB. J- C. uit Amersfoort, wegens poging tot m-ooro op zijn vrouw;, 2 maal gepleegd, en wel eerst door toediening: van Loodarsenicutn en daarna door gasvergiftigirig, ingevolge den eisch tót -20 jaar gevangenisstraf, -met aftrek- van preventieve 'hech tenis-!. -. - LONDEN 16 Dec (VD|) Een Neder-! landsc'h is bij hét binnenlöópen van een der havens beschadigd. Nadat eerst eerst een viergiëièfschié-po- ging-i was gedaan om er bij te komen, sloeg het schip» bij. de tweede, poging tegen een pier. D,e ree-; ,van het, schip is, door de bótsing gebroken. 'Dé LANGEDIJKER GROENTEMARKT. 15 December. -330 stuks bloemkool ie soort 10.idem 2e soort i..80. 54700 kilogram - roo.de kool i-e soort' 2.90— 5.90, idem 2e so.ort. 2.20—2.7°. 536°° kilogram gele - vool 2.70- 5.10, idem 2e soort 1.30—-2.50. 73Ó0 xilogra-m. deensche: witte kool 2.t—3.70. 4100 ki logram men 6 --—7.90. Drielingen 8.10.50. 8525 kilogram peen 1.3P---2.5Ö.' -1 16 December. 70100 kilogramx bode kool 1% soort 2.90—6'.3oVidem: 2e soort 1.70—2.70. 42000 kilogram gele kool ie soort 2.60-^-4.70 idem 2-e soort 1.40-2.50. '31.30Q klogram deensche witte kool 1,10—4110. 8Ó00 kilo gram uien 6,70—8.30 drielingen 11.50—11.80. 5225 kilogram' peen 1.30—2.60. 3200 kilogram rapen 1.40 N O O Rü E R MA RKTB ON-D 15 December 6400. kilogram uien. Grové uien 6.30-^6.50. Uien; 6.50—7.60. Drielingen 9.70—11.50. 2100 kilogram peen 2.80^3.61500 kilogram roode. kool ie soort 3.20y.60, idem doorschot 2.405.20. 32600 kilogram gele kool ie soort 2.80—4.70, idem door- scoht 1.90—3.50. 27300 kilogram deensche witte kool 2.90—3.60, idem doorschot 1.703.10. 1300 kilogram ramenas 3.10. 16 December., 4700 kilogram, uien. Grove ui-en 6.50. Uien 7.60 8.10'. Drielingen 11,50—11.70. 10300 kilogram peen 1.902.40. 109400 kilogram roode kool ie soort 3.205.80, idem doorschot 2.705.50] 41800 kilo gram gele kool ie soort 2.104.90, idem doorschot ï-óo—4/60600 kilogram deeensche witte kool ie „soort 2.60—4.10, idem doorschot 1.80-—3.60. WA RMEN HUIZEN 13; 'December. Roode kool ie soort 410—540, idem 2e soort 2.20—4.idem uitschot 0,90^-3.80. Gele kool ie soort 2.20^3.80, idem uitschot 1.10—2.80. Deen sche witte 'kool 2.20—3,10, idem uitschot 1,80. Niep 10.80—11.50. Drielingen 1p.50-r.12.Uien 6.40 —7.40. Grove uien 5.40—5.70. Aanvoer 21100 ki- logram roode kool, 5625 kilogram gele kool, 12550 kilogram deensche witte kool, 550 kilogram nep, 5420 kilogram uien. 15 December. Roode kool. ié soort 2.805.50, idem uitschot 2.80 Gele kool ié soort 3.40, idem 2e soort 2.—, idem uitschot 1.10—1.40, Deensche witte kool ie soort 3,20. Uien 6.80. Aanvoer 16100 kilogram roode kool, 1725 kilogram gele kool, 4550 kilogram deen sche witte kool, 300 kilogram uien. ALKMAAR. 15 December. Appelen 8.25.—. Peren 4.26.--. Spruiten 10 -—30 Bloemkool 4.30—28.20. Roode köol 1.50—4,5°. Gele kool 1.20—^3.70. Wortelen 1.30— 2.10. Ui-en 6.50—7.20. Witlof 25.40 Boeren kool 1:80—5.30. Bieten 1,90—2.80. Prei 6.50—xi AMSTERDAM. 15. December, Ze-euw. industrie 5.50.- Zeeuw, bonten 6.-6:30. Zeeuw, blauw-ën 5.75—6.—. Zeeuw, eigenheimers:. 6.6.25. Zeeuw, bravos 5.50. Zeeuw, roode. star 4.70—5.—. Zeeuw, blauwe eigeriheimete' -5,50—5.75 Zeeuw, eigenheimer poters 4.755..Zeieuvy, blau- we poters 3.25—3.50. Zeeuw, bonte poters 3.25— 3.50, Hillegommer zandaardap.pel.en 7'.—7.50. Gel dersche. roode 4.60. Geldersche „bravos .5.90. Frb sche borgers 5.90—6.—Friesclie blauwe borgers passagiers -die aan boord wiaren,. konden veilig 15.50. Roode star zandgrond 3:25—3.50. Eigériheimér landen. 13-25—

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1924 | | pagina 5