van 2o: •dezer L-af -tot- e&-metr31 dezer geencontrole uit te voeferièn ::qp:.ide jnaieving- .dei Rijwielbelas,ting- wet. A: - - .Bij de intrede van het nieuw eiaar zal die con trole echter terstond worden hervat, r Zij,, idi «aanspraak maken op de uitreiking van ecu kosteloos rijwielmerk voor 1925» kunnen dit i%.eds nu aanvragen hij denontvanger der accijnzen over hun woonplaats. BEZUINIGING bij lanbibiouw. „De Rsb." bericht, dat ingevolge nader over lég» gepleegd met de Bezuinigingsoommissie, de' '4de afdëeling van de Directie van den Landbouw zal worden opgeheven. De chef van deze afdeel ing zal worden over- geplaatst naar de 2 de' af deeling,, terwijl het in •het, voornemen ligt,ingaande 1 April a.s. de he-' trekking van ambtenaar van de Directie van den Landbouw 'op te' heffen. BEGELING LA NBiBOIT WONDER WIJS Volgens „De'Rsb.". is in verhand met de bezwa ren welke indertijd tegen het. wetsontwerp,, tot regeling van. het middelbaar- en lager landbouw onderwijs zijn. .gerezen, beslotendit wetsontwerp geheel om te werken. Het Iaat, zich. dan ook aanzien, dat binnen niet .te langen tijd tot .indiening van genoemd wets- ontwerp kan. worden-overgegaan. POSTCHEQUE- EN. 'GIROfBEENST. ...- Die-directeur van den Êó'sfcheque en-Girpdienst ..vestigt er .'de aandacht op:, dat nog steeds vele re keninghouders hunne opdrachten bestemd voor het 'Centrale Girokantoor ten onrechte adresseeren aan den dirèeteur van" het postkantoor, in hunne .woonplaats of. van dien te 's Gravenhage. Iii het belang van een regelmatige en tijdige „afdoening, van de opdrachten wordt er mitsdien 'nogmaals op gewezen, dat deze stukken moeten worden geadresseerd aan het Centrale, Girokan toor te's Gravenhage en dat omslagen, voorzien van dit adres, op de postkanjtoren verkrijgbaar zijn tegen den prijs'..van f 0,40 per 100 stuks. Alleen wanneer men bedragen voor uit te "beta len postwissels postbewijzen, ehèques enz. op post rekeningen wil doen bijschrijven, zijn deze stuk ken, té zenden aan den directeur van het postkan- toor vanuitbetaling. NEDERLAND EN SINGAPORE. De „Manchester Guardian" publiceert een schriftelijke verklaring van bevoegde Nederland sche zijde aangaande het standpunt van Nederland ten. aanzien'/ van' de verdedigingswerken van Sin gapore. Daarin wordt te' kennen gegeven, dat de Nederlandsche regeering niet voornemens is over deze kwestie offtcieeie of informeels besprekingen te voeren. De Vlb'otwot, die verléden jaar wierd verworpen aldus wordt m de verklaring aan het Engel- sche blad gezégd r- beoogde N- derland in staat •te stellen de onzijdigheid van NederlandsehOost- •■lïidfêlte handhaven',iri-géval Van een oorlóg in het verre Oosten, of althans een aanval van niet al te overmachtige strijdkrachten af te weren. De handhaving van de Nederlandsche onzijdig heid/is het eenige doei", dat Nederland bij zijn ver-: .dedigifigspolitiek kan nastreven. Dit doet alleen beheerscht het NederlandscHe verdedigingsstelsel dat e chter tevens afhankelijk is van de financieel,e .draagkracht van het land en van zijn koloniën, die zeer beperkt is. Het zou volkomen in strijd zijn met den 'geest, der NederLandschie politiek, met een der mogend heden afzonderlijke besprekingen te voe en of een speciale overeenkomst te sluiten. Nederland ge looft niet dat in geval van een conflict in het verte Oosten, de schending der onzijdigheid van Ne- derlandsch Indië door de eene of de andere mo gendheid onvermijdelijk zouzijn. Daarom zal dit land zich wel wachten voor stappen, waardoor het zich rpeds bij voorbaat zou kunnen compromit- teeren. siev.tfe.Eöffdenvplaatsv'Aianrdezedbësprekmg'nafhën deel de premier, de meeste Leden van hét kabinet en de chefs van dp departementen van oorlóg, luchtvaart en marine. Naar verluidt bevonden zich tijdens deze con ferenties een aantal, detecti -es in de nabijheid van het gebouw, waaruit men afleidt, dat de Britsche ministers nog. steeds bewaakt worden. 1 Een geheimzinnig sterfgeval te Antwerwn. De vorige week Woensdag is te Antwerpen een bekend advocaat, 37 jaar oud, overleden. Hij was getrouwd met dé dochter van eén rijk in dustrieel en er waren vier kinderen. Op klacht der familie van den overledene is het lijk weder opgegraven en gerechtelijk ge schouwd, terwijl de weduwe door de justitie aan een langdurig verhoor onderworpen is. Negen branden in New York. 1 Tijdens de hevige koude, die in de stad heersch- te, zijn negen branden uitgebroken. Honderden personen zijn dakloos, terwijl de materieele schade meep dan een millioen dollar bedraagt. Buiteil la md Hevige kioudp in Canada. j In Canada is het plotseling op geweldige wijze - gaan: winteren., Vooral in Wést-Canada schijnt boos, winterweer te heerschen. Er hebben daar zware sneeuwstormen gewoed, die het spoorweg- Verkeer gedeeltelijk hebben stilgelegd. In Calgary werd een temperatuur van 24 gr. heneden nul waargenomen. Blftor een krokodil aangevallen. Zaterdagavond .15 November omstreeks negen uur, begaf een koelie van Tandjong Briok (Java) zich. in het Bodjakanaal te water om een had te nemen. Even later hoofde men den man om hulp roepen, waarop eenige andere koelies die aan den kant van het water zaten toesnelden. Het bleek ,-dat de bader aangevallen was door •een krokodil, die alle moeite deed zijn prooi in de diepte te sleuren. De koelie verweerde zich met-de kracht der wanhoop, en hst gelukte hem zich nog zoo lang hoven water te houdien, dajt zijn vrienden tijd kregen hem, te. hulp tè Komen. Doch de komst van dezen, noch het geraas en •geroep, dat zij deden hooren, bleek voor het ondier zoo verontrustend, dat het geredelijk zijn felaeht,offer prijs zou geven. De krokodil bleef den ongelukkige hardnekkig vasthouden, totdat eindelijk de vereende aanvallen van de koelies voornamelijk gericht op de. oogen van. het monster, het klaarblijkelijk zooveel pijn veroorzaakten, dat het losliet en verdween. Met moeite haalde men het slachtoffer meer dood.dan levend op het droge. Heit bleek, dat die s man zoo deerlijk verwond was, dat .öpjriamé in het ziekenhusi n'oadig' was. j ENGELAND: EN EGYPTE. De bedreiging her ministers en ambtenaren. Naar aanleiding van hpt .feit, dat Lord Allenby en verscheidene -andere Britsche ambtenaren in Egypte, wederom dreigbrieven hebbien ontvangen» had een bespreking in de RijksverdedigingscommiSi Die toestand in Spaansch-Marokko. E:en sterke colonne, opereerend aan den rechter oever der. Rio Martin, heeft een verdedigingslinie hangelegd;^ Dé artillerie en de vliegtuigen brach ten den vijand zware verliezen toe. Vernomen wordt, dat 20.000 man Spaansehe troeoen op weg zijn om Alcazar Seguir, een .Spaan sch ehaven aa nde Straat van Gibraltar, welke zich thans in handen van de Anjera-benden be vindt, te hernemen. Verder wordt gemeld, dat (Frankrijk, 30000 man naar- dé grens van de Spaansehe zone zendt. De Anjera's zijn (naar de „Tiemps" meldt) de laatste bergstam in het westelijk deel der Spaan sehe zone van Marokko, die trouw was gebleven aan-Spanje. Hun gebied ligt in heft Noorden tus- sclien Ceuta, de grens der 'internationale zone van Tanger en de bergen onmiddellijk ten noor den van Tetoean. In 1919 door dentoenmaligen hnogen commissaris Berenguer onderworpen, wa ren de Anjera's sedert rustig gebleven, en toen Ahd el Krim in Juli van dit jaar afgezanten stuurde om hen tot opstand aan te zetten, wei gerden zij naar dezen te luisteren. Aldus blijk gegeven hebbend van hun trouw, hebben de An jera's aan de autoriteiten van Tietoean geweren gevraagd; men is zoo zwak geweest ze hun te geven. Sedert is de houding van den stam minder bevredigend geweest. Tegen midden October be gonnen zich teekenen van een opstand te ver- toonen. Er werd dadelijk een colonne heengezon den om er een post te vestigen. Een week geleden werd- gemeld, dat deze post was aangevallen. Dat was hét begin van de afvalligheid, die thans algemeen schijnt te zijn geworden. Verbetering spoor wegverkeer Nederland Zwitserland. Te. Triberg (Zwarte W.oud) is een conferentie gehouden van 70 vertegenwoordigers uit Neder land, Rijnland en Zwitserland ter bespreking der middelen- om-ver-betering...te -brengen in het door gaand treinverkeer NederlandRijnlandBodén- meer—-Zwitserland en 'om aan den Badenschen Z wartewoudspóorweg zijn vroegere beteekenis als internationale verkeersader terug te geven. Be burgeroorlog in Albanië. De bladen te Belgrado bevestigen den val van Shoetarie, waarvan het garnizoen zich aansloot bij 'de opstandige beweging. Bij' Valona moet he vig gevochten zijn. Die regeeringsitroepen trekken terug op Tirana. i Kwellende pijnen in kiezen, tanden en aangezicht, verdrijft men door Sana- pirin-Tablei ten (Mijnhardt). Koker 75 et. Bij apoth. én Drogisten. i HET VERVOER TE LAND Verschenen is thans het eersite verslag' van. de 3taats-Commissie,' belast met het onderzoek naar het meest economisch maken van spoor en tram wegen. Hieruit nemen wij het "volgende over: Het autoivraagtstfnk. In Noord-Holland' 'bedraagt het aantal autobus- diensten 96, heit aantal autodiensten voor goede renvervoer 116; deze cijfers zijn resp.-voor Zuid- Holland 114 en 56; Zeeland 38 en 7; Utrecht 24 en 27; Noord-Brabant 4 9en 4; Friesland 110 en 60; Drenthe 8 en 17; Overijlsel 34 én: 12 Gelder land 56 en 43. De lengt eder trajecten wisselt tussehen enkele km's en. 50 a 75 km. De capaciteit der wagens ligt bij de autobusdiensten tusschen 1.0. en 40 personen, bij d esgóederendiensten tussehen 1 en 5 ton. Het tarief der autobussen loopt van 2 tot 5 cent per personen-km.:; de vraebtautodiensten hebben in den regel geen vast tarief. Men kan het aantal aUtobus-km. dat in 'totaal 'gemiddeld 'per dag afgelegd wordt, op ongeveer 40.000 a 50.000 schatten; neemt men een gemid delde bezetting per autobus va* 5 a 6 reizigers aan dan zó udus het gemiddelde aanftal personen- km voo ralle intercommunale diensiten per dag o p200.000 a 300.000 te stellen zijn; het totaal aan vracht in die veronderstelling door .de passa giers gezamenlijk betaald, zo udan op omstreeks f 10.000 per dag zijn te ramen. Voorts1 sehait de commissie op grond van ver- kéérswaarnemingén hét personenautoverkeer op omstreeks het tienvoudige van het autobusver- kéer; het aantal personen km. zou hij een gemid delde bezetting der personenauto's met 2 a 3 personen oms (.reeks het vijfvoudige bedragen, en al neemt men in aanmerking, dat de waarnemin gen in een v.oor het personen-autoverkeer gun- stigen tijd zijn gedaan, dan toch blijft het waar- schïjnlijkrdat mien personen-aAiio's n< len zooveel reizigers vervoerd wt Het vrachtautoverkeer bleek bij de waarnemin geii in voertuig-km. omstreeks twee en half maal zoo groot als het autobusverkeer; het aantal vrachtauto-km. zal gemiddeld per dag omstreeks 100.000 a 125.000 bedragen; het: totale intercom- munal egoederenvervoer pe rvrachtauto zou dan bij een gemiddelde lading van I1/2 ton per auto 150.000 a 180.000 ton-km. per dag zijn. In vergélijking met het spoor- en tramwegver- keer onderscheidt zich het verkeer per autobus door: le. het niet gebonden zijn aan een vast traject; 2e. den lageren prijs per voertuig-km. 8e. dé geringe capaciteit per voertuig; 4e. de snelheid, die grooter is dan van de stoom tram, maar achter staat hij die van den trein of de electrische tram op eigen baan. In het 'algemeen schijnt voor de autobus als aanvullend vervoermiddel naast de spoor- en tram wegen een groote toekomst te zijn Weggelegd. Diat de autobusdiensten voorshands aan de be staande verkeersmiddelen een geduchte concur rentie aandoen, is niet twijfelachtig. Het schijnt echter geenszins uitgesloten dat zij, dank zij den gunstigen invloed dien zij oefenen op de econo mische ontwikkeling van heft land, op den duur meer nog de bondgenooten dan de concurrenten 'der s'poor- en tramwegen zullen worden. Een ver standige wettelijke regeling van hét autobus vraag stuk kan daartoe bijdragen. Tot. zulk een rege ling behoort de vergunning yo.or het openen van autobüslijnen. Te dien aanzién is de commissie van oordeel, dat hij het verleemen van vergunnin gen de belangen van bestaande tramwegonderne- mingen weliswaar den doorslag niet mogen gé ven, dioch dat deze niettemin als een der factoren behoofen te worden beschouwd, waarmede reke ning gehouden zal moeten worden. Nu er een on middellijk verhand tussehen dé rijks- en spoorweg financiën bestaat, kan dit de regeering zeker niet onverschillig laten. (Ben. aanzien van het tarief der 1 f Wegbelasting: meent de Commissie dat het volgende tarief aan beveling verdient: Motorrijwielen (hieronder niet begrepen gewo ne rijwielen, waarop' of waaraan een hulpmotor is bevestigd) met een eigen gewicht van minder dan 60 kg. flO; idem van 60-—120 kg. f20; idem van meer dan 120 kg. f 80 'Voor elk rij -of voertuig dat door den motor rijwiel wordt voortbewogen f 10, motorvoertuigen o :p3 of meer wielen, ingericht voor het vervoer van niet meer dan 8 personen, den bestuurder inbëgrepeu per 100 kg. gemiddeld gewicht f 5 maa rniet minder dan f40. Motorrijtuigen op idrie of meer wielen, voor het vervoer van. goederen (ook tractoren) per 100 kg. gemiddeld gewicht f7.50 maar niet min der dan f 60. Motorrijtuigen 0 jpjdrie of meer wielen inge richt voor het vervoer van meer dan '8 personen, den bestuurder inbegrepen, per 100 kg. gemid deld gewicht f 12.50; voor elk rij- of voertuig, d'at door eén der boyengenoemde motorrijtuigen wordt voortbewo gen," wordt naarmate hét ingericht is voor ver voer van niet mèer dan 8 (personen, voor vrachtver voer of voo rvervoer van meer dan 8 personen per 100 kg. gemiddeld gewicht, resp. f2.50, 3.,75 en 6.25 betaald. Indien twee der wielen van hét motorrijtuig of bet door het motorrijtuig voortbewogen rij- of voertuig van cushiönbanden en de overige wielen van cushion- of luchtbanden zijn voor zien, wordt, het bedrag der belasting met 25 pet. verhoogd. Indien twe eder wielen van hét motorrijtuig of het doo rhét motorrijtuig voortbewogen rij- of voertuig van volle gummibanden en de overige wielen van volle gummicashion- of luchtbanden zijn voorzien wordt, het bedrag der belasting met 50 pet. verhoogd'; Indien twee der wielen van het motorrijtuig of het door het motorrijtuig voortbewogen rij- of voertuig van ijzeren handen en de overige van ijzeren' of andere banden zijn voorzien wordt het .bedrag der belasting mot 100 pot. verhoogd. Onder gemiddeld gewicht wordt verstaan het gewicht van het volledige uitgeruste voertuig, vermeerderd met de helft der maximumladiug, waarvoor het voertuig is ingericht; hierbij wordt voo rhet .gewicht van een persoon 70 kg. in reke- nin ggebracht. 1 De met dit tarief te verkrijgen opbrengst is te stellen op f5.025.600. Deze wegbelasting zal volgens de Commissie geheel ten gcede moeten komen aan het Rijks- wezenfonds, waaruit, met andere ontvangsten, het onderhoud der wegen moet worden bestreden. ingezonden DE TWiUlJVERWEG. Mijnheer de Redacteur, Binnenkort moeten de Raden van de Langedij-. ker gemeenten beslisslsn of zij willen medewerken tot de verbreeding en verbietiering van den Twuij- verweg, door een zeer klein percentage van die kosten voor rekening van iedere gemeente te ne men.. „Het ligt niet op den weg van deze gemeen-, tert wordt er gezegd om ook maar een cien,t er voor uit te geven" en „wij vragen ook voor onze wegen geen bijdrage aan andere gemeenten, laat Alkmaar ook zijn eigen wegen onderhouden." Met hetzelfde recht kan Alkmaar zeggen: „Ik onderhoud mijne wegen in de gemeente uitstékend maar dat Twuijverwegje, daar vér van mijn grond gebied verwijderd, waarvan onze' voorouders ter onzaliger ure de onderhoudsplicht op zich hebben gehomen, doe ik niet meer aan dan het noodza kelijke- en willen de meest belanghebbenden, de Lahgedijker gemeenten, den weg vierbrieeden,' laat zeiihun gang gaan, ik betaal er geen cent aan, dat ligt niet op mijn we^." v Alkmaar doet dat niet, .zij stelt zich" öp het zeer rumie standpunt, niet' alleen van; medéwérkih^ tot flinke verbreeding van den Twuijverweg, maar zij wil zelfs twee derde van alle kosten voor hare re kening nemen. Zullen nu de Langedij kier gemeenten z,oo bekrompen zijn om niet - een klein percentage por hunne rekening te nemen? Indien dit zoo mocht zijn, zouden -dan de raadsleden zich later niet bezwaard gevoelen als er eens een groote ramp mocht gebeuren, waarbij hunne familiele den, misschien zij zelf, in elk geval hun mede in woners van den Langendijk, verongelukken? Nog zeer kort geleden is daar eien fietsrijder veronge lukt, al was dat dan toevallig een Alkmaarder, een volgende keer zullen Langedijkers wellicht er het leven bij inschieten. - j Ook zegt men wel dat het nog niet zoo weinig is- wat van de Langedijker gemeenten gevraagd wordt Welnu, bij een gemeentelijke inkomstenbelasting van f 15000.wat de gemeenten ieder toch wel heffen, zal dat bedrag voor de 3 noordelijkste ge meenten met f 300.moeten worden verhoogd, zoo-, dat ieder die nu f.10.gemeentelijke inkomsten belasting moet betalen, dan moet worden aangesla gen. naar f 10.20, wie f 50.— moet betalen voor l?1-§0 wie f 100.— moet betalen voor f102. dus respectievelijk twintig cent, een. gulden en twee gulden meer. Zou men dat. kleine bedrag niet voor zijn eigen veiligheid ovèr hebben? Ieder Lan gedijker moet toch op zijn tijd gebruik van den Twuij verweg maken I, De menscheii behoeven niet zooweel naar. Alk maar te gaan, zij kunnen hier ook hun inkoopen doen en de winkeliers hebben er maar schade van is ook een argument. Och kom, wie zal de men- schen hier nu vasthouden, zij willen immers toch naar Alkmaar en voor verschillende dingen moe ten ze naar Alkmaar, denk maar eens aan zieken- huiz-een enz. en niettegenstaande, alle autobussen en reizen, naar Alkmaar, verkoopen, gelukkig on ze winkeliers ook nog heel wat. Bovendien, hoe- vaak moeten de winkeliers zelf niet naar Alkmaar. (Wil men nu per sé niet medewerken, tot ver breeding van den Twuijverweg, laat men dan in elk geval iets doen om het reizend publiek te bescher men tegen de gevaren van den Twuijverweg, bij voorbeeld door een autobusdienst voor rekening .-au de 4 Langedijker gemeenten in te stellen naar den Broekertrein, met gratis of zoo goed als gra- tisvervoer, daardoor kan opheffing van het personenvervoer op de Broeiierlijn wellicht tevens voorkomen worden en de m-enschen krijgen de gelegenheid de gevaren van den Twuijverweg tie ontloopen. Met dank voor de plaatsing, opmerker: i Het laatste zijn wij met den g-eachten inzender niet .eens. De exploitatiekosten van een diergelijken dienst, met gratis vervoer, zouden die voorde - 4 Langedijker gemeenten niet hooger worden, dan zij: nu gezamenlijk aan de verbreeding van den Twuijverweg moeten bijdragen? In het andere geval „zoo goed als gratis vervoer", dat mag een verlichting van exploitatiekosten bie- teekenen, .maar de vervoerkosten pier trein wor den hiermede verhoogd, terwijl de reizigers uit eenige gemeenten thans goedkoopier miet de be staande autoaienst kunnen. En dan: de verbreeding geldt toch niet uitslui tend voor het reizigers vervoer. Hoievele anderfe auto's en vrachtwagens passëeren niet den Twuij- erweg. Zou daarvoor verbetering en verbreeding an den Twuijverweg ook niet èen gebiedende eisch zijn? Laten de gemeenten goied wieten wélk een' ver antwoordelijkheid in deze op hén rust. RED. Marktberichten langedijker groentemarkt. 17 December. 398 stuks bloemkool 2e soort 1.10. 83000 kilogram roode kool ie soort 3.--6.30, idem 2e soort 2.1 —2.80. 69800 kilogram gele kool ie soort 2.50 4.5c, idem 2 e soort 1.202.30. 36200 kilogram- deensche witte kool 2.204.770o kilogram uien 7.10—8.90. Drielingen 11.90—12.10. 3800 kilogram peen 1.802.70. 18 December. 400 stuks bloemkool 2e soort 1.10. 57200 kilogram roode kool ie soort 2.80.5.70, idem 2e soort 1.60 —2.60. 66500 kilogram gele kool ie soort 2.50-. 4.40, idem 2e soort 1.402.30. 7300 kilogram deen sche witte kool 1,803.70. 9800 kilogram uien, 6.-60—8.10, drielingen 11.-12.--, nep 12.12.40 6625, kilogram peen 1.70—2.30. 3100 kilogram bieten 1.5*02.60, 1550 .kilogram rapen 1.20. NO O RD E RM ARKTB O ND 17 December. 4200 kilogram uien. Grove.uien 6.40—7.20, uien 8.10—8.50. Drielingen 10.80—11.60, nep 11.12.20 4100 kilogram peen 2.20—2.50. 127300 kilogram' roode kool 3.605.5°, idem doorschot 2.104.90. 52900 kilogram gele kool 2.50—5.50, idem door schot 1.804.40. 4000 kilogram witte kool 1.20. 82700 kilogram deensche witte kool 2.50--4.20, idem doorschot 2.3.60. 3500 kilogram kroten 2-403.10. 1700 kilogram rapen 1.10. 125 stuks bloemkool re soort 12.idem 2e soort 0.20'. 18 December. 5300 kilogram uien. Grove uien 6.50—6.60. Drielin gen 11.30—12.—, nep .7.70—8.60. 13400 kilogram peën 2.10—2:60. 104500 kilogram roode kool '2.70 —5.50, idem doorschot 2.50—4.10. 55800 kilogram gele kool 2.604.50, idem doorschot 1.503.—. 12000 kilogram witte kool 1.1.20. 92200 kilo gram deensche witte kool 2.10—3.70, idem door schot 1.30—2.30, -WARMENHUIZEN. 16 December. Roode kool ie soort 3.40—6.10, idem 2e soort 2.50 "3-8o, idem uitschot 1.4.60. Gele kool ie soort 3*t- 4*30> idem uitschot 1.602.10. Deensche wit te kool ie soort 2.6031.30,idem 2-e soort 1.90 —-2.30, idem uitschot r.2.90. Drielingen 11.30 t.40. Uien 6:907.30. Gróve uien 6.50. Ra pen ï.70. Aanvoer 4.0300 kilogram roode kool, 5400 kilogram gele kool, 14650 kilogram, deensche witte' kool, 4300 kilogram uien, 400: kilogram rapen 17 December. Roode kool ie soort 3.--5.60. idem 2e soort 2 50 —4..Gelte kool ie soort 3.3.70, idem 2e soort -1.30—2.10. Witte kool ie soort 3.--3,4c. Nep 11.70. Drielingen 10.80—11.70. Uien 6,80 7.40.. Grpve uien 6.20—6.50. Aanvoer 46530 kilo gram roode kool, 9450 kilogram gele kool, 6135 kilogram witte kool, 675 kilogram nep, 9785 kilo gram uien. 4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1924 | | pagina 5