van 2o:
•dezer L-af -tot- e&-metr31 dezer geencontrole uit
te voeferièn ::qp:.ide jnaieving- .dei Rijwielbelas,ting-
wet. A: - -
.Bij de intrede van het nieuw eiaar zal die con
trole echter terstond worden hervat,
r Zij,, idi «aanspraak maken op de uitreiking
van ecu kosteloos rijwielmerk voor 1925» kunnen
dit i%.eds nu aanvragen hij denontvanger der
accijnzen over hun woonplaats.
BEZUINIGING bij lanbibiouw.
„De Rsb." bericht, dat ingevolge nader over
lég» gepleegd met de Bezuinigingsoommissie, de'
'4de afdëeling van de Directie van den Landbouw
zal worden opgeheven.
De chef van deze afdeel ing zal worden over-
geplaatst naar de 2 de' af deeling,, terwijl het in
•het, voornemen ligt,ingaande 1 April a.s. de he-'
trekking van ambtenaar van de Directie van den
Landbouw 'op te' heffen.
BEGELING LA NBiBOIT WONDER WIJS
Volgens „De'Rsb.". is in verhand met de bezwa
ren welke indertijd tegen het. wetsontwerp,, tot
regeling van. het middelbaar- en lager landbouw
onderwijs zijn. .gerezen, beslotendit wetsontwerp
geheel om te werken.
Het Iaat, zich. dan ook aanzien, dat binnen niet
.te langen tijd tot .indiening van genoemd wets-
ontwerp kan. worden-overgegaan.
POSTCHEQUE- EN. 'GIROfBEENST.
...- Die-directeur van den Êó'sfcheque en-Girpdienst
..vestigt er .'de aandacht op:, dat nog steeds vele re
keninghouders hunne opdrachten bestemd voor het
'Centrale Girokantoor ten onrechte adresseeren
aan den dirèeteur van" het postkantoor, in hunne
.woonplaats of. van dien te 's Gravenhage.
Iii het belang van een regelmatige en tijdige
„afdoening, van de opdrachten wordt er mitsdien
'nogmaals op gewezen, dat deze stukken moeten
worden geadresseerd aan het Centrale, Girokan
toor te's Gravenhage en dat omslagen, voorzien
van dit adres, op de postkanjtoren verkrijgbaar
zijn tegen den prijs'..van f 0,40 per 100 stuks.
Alleen wanneer men bedragen voor uit te "beta
len postwissels postbewijzen, ehèques enz. op post
rekeningen wil doen bijschrijven, zijn deze stuk
ken, té zenden aan den directeur van het postkan-
toor vanuitbetaling.
NEDERLAND EN SINGAPORE.
De „Manchester Guardian" publiceert een
schriftelijke verklaring van bevoegde Nederland
sche zijde aangaande het standpunt van Nederland
ten. aanzien'/ van' de verdedigingswerken van Sin
gapore. Daarin wordt te' kennen gegeven, dat de
Nederlandsche regeering niet voornemens is over
deze kwestie offtcieeie of informeels besprekingen
te voeren.
De Vlb'otwot, die verléden jaar wierd verworpen
aldus wordt m de verklaring aan het Engel-
sche blad gezégd r- beoogde N- derland in staat
•te stellen de onzijdigheid van NederlandsehOost-
•■lïidfêlte handhaven',iri-géval Van een oorlóg in het
verre Oosten, of althans een aanval van niet al te
overmachtige strijdkrachten af te weren.
De handhaving van de Nederlandsche onzijdig
heid/is het eenige doei", dat Nederland bij zijn ver-:
.dedigifigspolitiek kan nastreven. Dit doet alleen
beheerscht het NederlandscHe verdedigingsstelsel
dat e chter tevens afhankelijk is van de financieel,e
.draagkracht van het land en van zijn koloniën, die
zeer beperkt is.
Het zou volkomen in strijd zijn met den 'geest,
der NederLandschie politiek, met een der mogend
heden afzonderlijke besprekingen te voe en of een
speciale overeenkomst te sluiten. Nederland ge
looft niet dat in geval van een conflict in het verte
Oosten, de schending der onzijdigheid van Ne-
derlandsch Indië door de eene of de andere mo
gendheid onvermijdelijk zouzijn. Daarom zal dit
land zich wel wachten voor stappen, waardoor het
zich rpeds bij voorbaat zou kunnen compromit-
teeren.
siev.tfe.Eöffdenvplaatsv'Aianrdezedbësprekmg'nafhën
deel de premier, de meeste Leden van hét kabinet
en de chefs van dp departementen van oorlóg,
luchtvaart en marine.
Naar verluidt bevonden zich tijdens deze con
ferenties een aantal, detecti -es in de nabijheid van
het gebouw, waaruit men afleidt, dat de Britsche
ministers nog. steeds bewaakt worden. 1
Een geheimzinnig sterfgeval te Antwerwn.
De vorige week Woensdag is te Antwerpen
een bekend advocaat, 37 jaar oud, overleden. Hij
was getrouwd met dé dochter van eén rijk in
dustrieel en er waren vier kinderen.
Op klacht der familie van den overledene is
het lijk weder opgegraven en gerechtelijk ge
schouwd, terwijl de weduwe door de justitie aan
een langdurig verhoor onderworpen is.
Negen branden in New York. 1
Tijdens de hevige koude, die in de stad heersch-
te, zijn negen branden uitgebroken. Honderden
personen zijn dakloos, terwijl de materieele schade
meep dan een millioen dollar bedraagt.
Buiteil la md
Hevige kioudp in Canada. j
In Canada is het plotseling op geweldige wijze
- gaan: winteren., Vooral in Wést-Canada schijnt
boos, winterweer te heerschen. Er hebben daar
zware sneeuwstormen gewoed, die het spoorweg-
Verkeer gedeeltelijk hebben stilgelegd.
In Calgary werd een temperatuur van 24 gr.
heneden nul waargenomen.
Blftor een krokodil aangevallen.
Zaterdagavond .15 November omstreeks negen
uur, begaf een koelie van Tandjong Briok (Java)
zich. in het Bodjakanaal te water om een had
te nemen. Even later hoofde men den man om
hulp roepen, waarop eenige andere koelies die
aan den kant van het water zaten toesnelden.
Het bleek ,-dat de bader aangevallen was door
•een krokodil, die alle moeite deed zijn prooi in
de diepte te sleuren. De koelie verweerde zich
met-de kracht der wanhoop, en hst gelukte hem
zich nog zoo lang hoven water te houdien, dajt
zijn vrienden tijd kregen hem, te. hulp tè Komen.
Doch de komst van dezen, noch het geraas en
•geroep, dat zij deden hooren, bleek voor het
ondier zoo verontrustend, dat het geredelijk zijn
felaeht,offer prijs zou geven. De krokodil bleef
den ongelukkige hardnekkig vasthouden, totdat
eindelijk de vereende aanvallen van de koelies
voornamelijk gericht op de. oogen van. het monster,
het klaarblijkelijk zooveel pijn veroorzaakten, dat
het losliet en verdween.
Met moeite haalde men het slachtoffer meer
dood.dan levend op het droge. Heit bleek, dat die
s man zoo deerlijk verwond was, dat .öpjriamé in
het ziekenhusi n'oadig' was. j
ENGELAND: EN EGYPTE.
De bedreiging her ministers en ambtenaren.
Naar aanleiding van hpt .feit, dat Lord Allenby
en verscheidene -andere Britsche ambtenaren in
Egypte, wederom dreigbrieven hebbien ontvangen»
had een bespreking in de RijksverdedigingscommiSi
Die toestand in Spaansch-Marokko.
E:en sterke colonne, opereerend aan den rechter
oever der. Rio Martin, heeft een verdedigingslinie
hangelegd;^ Dé artillerie en de vliegtuigen brach
ten den vijand zware verliezen toe.
Vernomen wordt, dat 20.000 man Spaansehe
troeoen op weg zijn om Alcazar Seguir, een .Spaan
sch ehaven aa nde Straat van Gibraltar, welke
zich thans in handen van de Anjera-benden be
vindt, te hernemen. Verder wordt gemeld, dat
(Frankrijk, 30000 man naar- dé grens van de
Spaansehe zone zendt.
De Anjera's zijn (naar de „Tiemps" meldt) de
laatste bergstam in het westelijk deel der Spaan
sehe zone van Marokko, die trouw was gebleven
aan-Spanje. Hun gebied ligt in heft Noorden tus-
sclien Ceuta, de grens der 'internationale zone
van Tanger en de bergen onmiddellijk ten noor
den van Tetoean. In 1919 door dentoenmaligen
hnogen commissaris Berenguer onderworpen, wa
ren de Anjera's sedert rustig gebleven, en toen
Ahd el Krim in Juli van dit jaar afgezanten
stuurde om hen tot opstand aan te zetten, wei
gerden zij naar dezen te luisteren. Aldus blijk
gegeven hebbend van hun trouw, hebben de An
jera's aan de autoriteiten van Tietoean geweren
gevraagd; men is zoo zwak geweest ze hun te
geven. Sedert is de houding van den stam minder
bevredigend geweest. Tegen midden October be
gonnen zich teekenen van een opstand te ver-
toonen. Er werd dadelijk een colonne heengezon
den om er een post te vestigen. Een week geleden
werd- gemeld, dat deze post was aangevallen.
Dat was hét begin van de afvalligheid, die thans
algemeen schijnt te zijn geworden.
Verbetering spoor wegverkeer Nederland
Zwitserland.
Te. Triberg (Zwarte W.oud) is een conferentie
gehouden van 70 vertegenwoordigers uit Neder
land, Rijnland en Zwitserland ter bespreking der
middelen- om-ver-betering...te -brengen in het door
gaand treinverkeer NederlandRijnlandBodén-
meer—-Zwitserland en 'om aan den Badenschen
Z wartewoudspóorweg zijn vroegere beteekenis als
internationale verkeersader terug te geven.
Be burgeroorlog in Albanië.
De bladen te Belgrado bevestigen den val van
Shoetarie, waarvan het garnizoen zich aansloot
bij 'de opstandige beweging. Bij' Valona moet he
vig gevochten zijn. Die regeeringsitroepen trekken
terug op Tirana. i
Kwellende pijnen in kiezen,
tanden en aangezicht, verdrijft men door Sana-
pirin-Tablei ten (Mijnhardt). Koker 75 et. Bij
apoth. én Drogisten. i
HET VERVOER TE LAND
Verschenen is thans het eersite verslag' van. de
3taats-Commissie,' belast met het onderzoek naar
het meest economisch maken van spoor en tram
wegen.
Hieruit nemen wij het "volgende over:
Het autoivraagtstfnk.
In Noord-Holland' 'bedraagt het aantal autobus-
diensten 96, heit aantal autodiensten voor goede
renvervoer 116; deze cijfers zijn resp.-voor Zuid-
Holland 114 en 56; Zeeland 38 en 7; Utrecht 24
en 27; Noord-Brabant 4 9en 4; Friesland 110 en
60; Drenthe 8 en 17; Overijlsel 34 én: 12 Gelder
land 56 en 43.
De lengt eder trajecten wisselt tussehen enkele
km's en. 50 a 75 km. De capaciteit der wagens
ligt bij de autobusdiensten tusschen 1.0. en 40
personen, bij d esgóederendiensten tussehen 1 en 5
ton. Het tarief der autobussen loopt van 2 tot
5 cent per personen-km.:; de vraebtautodiensten
hebben in den regel geen vast tarief.
Men kan het aantal aUtobus-km. dat in 'totaal
'gemiddeld 'per dag afgelegd wordt, op ongeveer
40.000 a 50.000 schatten; neemt men een gemid
delde bezetting per autobus va* 5 a 6 reizigers
aan dan zó udus het gemiddelde aanftal personen-
km voo ralle intercommunale diensiten per dag
o p200.000 a 300.000 te stellen zijn; het totaal
aan vracht in die veronderstelling door .de passa
giers gezamenlijk betaald, zo udan op omstreeks
f 10.000 per dag zijn te ramen.
Voorts1 sehait de commissie op grond van ver-
kéérswaarnemingén hét personenautoverkeer op
omstreeks het tienvoudige van het autobusver-
kéer; het aantal personen km. zou hij een gemid
delde bezetting der personenauto's met 2 a 3
personen oms (.reeks het vijfvoudige bedragen, en
al neemt men in aanmerking, dat de waarnemin
gen in een v.oor het personen-autoverkeer gun-
stigen tijd zijn gedaan, dan toch blijft het waar-
schïjnlijkrdat mien personen-aAiio's n<
len zooveel reizigers vervoerd wt
Het vrachtautoverkeer bleek bij de waarnemin
geii in voertuig-km. omstreeks twee en half maal
zoo groot als het autobusverkeer; het aantal
vrachtauto-km. zal gemiddeld per dag omstreeks
100.000 a 125.000 bedragen; het: totale intercom-
munal egoederenvervoer pe rvrachtauto zou dan
bij een gemiddelde lading van I1/2 ton per auto
150.000 a 180.000 ton-km. per dag zijn.
In vergélijking met het spoor- en tramwegver-
keer onderscheidt zich het verkeer per autobus
door: le. het niet gebonden zijn aan een vast
traject; 2e. den lageren prijs per voertuig-km.
8e. dé geringe capaciteit per voertuig;
4e. de snelheid, die grooter is dan van de stoom
tram, maar achter staat hij die van den trein
of de electrische tram op eigen baan.
In het 'algemeen schijnt voor de autobus als
aanvullend vervoermiddel naast de spoor- en tram
wegen een groote toekomst te zijn Weggelegd.
Diat de autobusdiensten voorshands aan de be
staande verkeersmiddelen een geduchte concur
rentie aandoen, is niet twijfelachtig. Het schijnt
echter geenszins uitgesloten dat zij, dank zij den
gunstigen invloed dien zij oefenen op de econo
mische ontwikkeling van heft land, op den duur
meer nog de bondgenooten dan de concurrenten
'der s'poor- en tramwegen zullen worden. Een ver
standige wettelijke regeling van hét autobus vraag
stuk kan daartoe bijdragen. Tot. zulk een rege
ling behoort de vergunning yo.or het openen van
autobüslijnen. Te dien aanzién is de commissie
van oordeel, dat hij het verleemen van vergunnin
gen de belangen van bestaande tramwegonderne-
mingen weliswaar den doorslag niet mogen gé
ven, dioch dat deze niettemin als een der factoren
behoofen te worden beschouwd, waarmede reke
ning gehouden zal moeten worden. Nu er een on
middellijk verhand tussehen dé rijks- en spoorweg
financiën bestaat, kan dit de regeering zeker niet
onverschillig laten.
(Ben. aanzien van het tarief der
1 f Wegbelasting:
meent de Commissie dat het volgende tarief aan
beveling verdient:
Motorrijwielen (hieronder niet begrepen gewo
ne rijwielen, waarop' of waaraan een hulpmotor
is bevestigd) met een eigen gewicht van minder
dan 60 kg. flO; idem van 60-—120 kg. f20;
idem van meer dan 120 kg. f 80
'Voor elk rij -of voertuig dat door den motor
rijwiel wordt voortbewogen f 10, motorvoertuigen
o :p3 of meer wielen, ingericht voor het vervoer
van niet meer dan 8 personen, den bestuurder
inbëgrepeu per 100 kg. gemiddeld gewicht f 5
maa rniet minder dan f40.
Motorrijtuigen op idrie of meer wielen, voor
het vervoer van. goederen (ook tractoren) per
100 kg. gemiddeld gewicht f7.50 maar niet min
der dan f 60.
Motorrijtuigen 0 jpjdrie of meer wielen inge
richt voor het vervoer van meer dan '8 personen,
den bestuurder inbegrepen, per 100 kg. gemid
deld gewicht f 12.50;
voor elk rij- of voertuig, d'at door eén der
boyengenoemde motorrijtuigen wordt voortbewo
gen," wordt naarmate hét ingericht is voor ver
voer van niet mèer dan 8 (personen, voor vrachtver
voer of voo rvervoer van meer dan 8 personen
per 100 kg. gemiddeld gewicht, resp. f2.50, 3.,75
en 6.25 betaald.
Indien twee der wielen van hét motorrijtuig
of bet door het motorrijtuig voortbewogen rij-
of voertuig van cushiönbanden en de overige
wielen van cushion- of luchtbanden zijn voor
zien, wordt, het bedrag der belasting met 25 pet.
verhoogd.
Indien twe eder wielen van hét motorrijtuig of
het doo rhét motorrijtuig voortbewogen rij- of
voertuig van volle gummibanden en de overige
wielen van volle gummicashion- of luchtbanden
zijn voorzien wordt, het bedrag der belasting met
50 pet. verhoogd';
Indien twee der wielen van het motorrijtuig
of het door het motorrijtuig voortbewogen rij-
of voertuig van ijzeren handen en de overige van
ijzeren' of andere banden zijn voorzien wordt het
.bedrag der belasting mot 100 pot. verhoogd.
Onder gemiddeld gewicht wordt verstaan het
gewicht van het volledige uitgeruste voertuig,
vermeerderd met de helft der maximumladiug,
waarvoor het voertuig is ingericht; hierbij wordt
voo rhet .gewicht van een persoon 70 kg. in reke-
nin ggebracht. 1
De met dit tarief te verkrijgen opbrengst is te
stellen op f5.025.600.
Deze wegbelasting zal volgens de Commissie
geheel ten gcede moeten komen aan het Rijks-
wezenfonds, waaruit, met andere ontvangsten, het
onderhoud der wegen moet worden bestreden.
ingezonden
DE TWiUlJVERWEG.
Mijnheer de Redacteur,
Binnenkort moeten de Raden van de Langedij-.
ker gemeenten beslisslsn of zij willen medewerken
tot de verbreeding en verbietiering van den Twuij-
verweg, door een zeer klein percentage van die
kosten voor rekening van iedere gemeente te ne
men.. „Het ligt niet op den weg van deze gemeen-,
tert wordt er gezegd om ook maar een cien,t er
voor uit te geven" en „wij vragen ook voor onze
wegen geen bijdrage aan andere gemeenten, laat
Alkmaar ook zijn eigen wegen onderhouden."
Met hetzelfde recht kan Alkmaar zeggen: „Ik
onderhoud mijne wegen in de gemeente uitstékend
maar dat Twuijverwegje, daar vér van mijn grond
gebied verwijderd, waarvan onze' voorouders ter
onzaliger ure de onderhoudsplicht op zich hebben
gehomen, doe ik niet meer aan dan het noodza
kelijke- en willen de meest belanghebbenden, de
Lahgedijker gemeenten, den weg vierbrieeden,' laat
zeiihun gang gaan, ik betaal er geen cent aan, dat
ligt niet op mijn we^." v
Alkmaar doet dat niet, .zij stelt zich" öp het zeer
rumie standpunt, niet' alleen van; medéwérkih^ tot
flinke verbreeding van den Twuijverweg, maar zij
wil zelfs twee derde van alle kosten voor hare re
kening nemen. Zullen nu de Langedij kier gemeenten
z,oo bekrompen zijn om niet - een klein percentage
por hunne rekening te nemen? Indien dit zoo
mocht zijn, zouden -dan de raadsleden zich later
niet bezwaard gevoelen als er eens een groote
ramp mocht gebeuren, waarbij hunne familiele
den, misschien zij zelf, in elk geval hun mede in
woners van den Langendijk, verongelukken? Nog
zeer kort geleden is daar eien fietsrijder veronge
lukt, al was dat dan toevallig een Alkmaarder,
een volgende keer zullen Langedijkers wellicht er
het leven bij inschieten. - j
Ook zegt men wel dat het nog niet zoo weinig is-
wat van de Langedijker gemeenten gevraagd wordt
Welnu, bij een gemeentelijke inkomstenbelasting
van f 15000.wat de gemeenten ieder toch wel
heffen, zal dat bedrag voor de 3 noordelijkste ge
meenten met f 300.moeten worden verhoogd, zoo-,
dat ieder die nu f.10.gemeentelijke inkomsten
belasting moet betalen, dan moet worden aangesla
gen. naar f 10.20, wie f 50.— moet betalen voor
l?1-§0 wie f 100.— moet betalen voor f102.
dus respectievelijk twintig cent, een. gulden en
twee gulden meer. Zou men dat. kleine bedrag niet
voor zijn eigen veiligheid ovèr hebben? Ieder Lan
gedijker moet toch op zijn tijd gebruik van den
Twuij verweg maken I,
De menscheii behoeven niet zooweel naar. Alk
maar te gaan, zij kunnen hier ook hun inkoopen
doen en de winkeliers hebben er maar schade van
is ook een argument. Och kom, wie zal de men-
schen hier nu vasthouden, zij willen immers toch
naar Alkmaar en voor verschillende dingen moe
ten ze naar Alkmaar, denk maar eens aan zieken-
huiz-een enz. en niettegenstaande, alle autobussen
en reizen, naar Alkmaar, verkoopen, gelukkig on
ze winkeliers ook nog heel wat. Bovendien, hoe-
vaak moeten de winkeliers zelf niet naar Alkmaar.
(Wil men nu per sé niet medewerken, tot ver
breeding van den Twuijverweg, laat men dan in elk
geval iets doen om het reizend publiek te bescher
men tegen de gevaren van den Twuijverweg, bij
voorbeeld door een autobusdienst voor rekening
.-au de 4 Langedijker gemeenten in te stellen naar
den Broekertrein, met gratis of zoo goed als gra-
tisvervoer, daardoor kan opheffing van het
personenvervoer op de Broeiierlijn wellicht tevens
voorkomen worden en de m-enschen krijgen de
gelegenheid de gevaren van den Twuijverweg tie
ontloopen.
Met dank voor de plaatsing,
opmerker: i
Het laatste zijn wij met den g-eachten inzender
niet .eens. De exploitatiekosten van een diergelijken
dienst, met gratis vervoer, zouden die voorde -
4 Langedijker gemeenten niet hooger worden, dan
zij: nu gezamenlijk aan de verbreeding van den
Twuijverweg moeten bijdragen?
In het andere geval „zoo goed als gratis vervoer",
dat mag een verlichting van exploitatiekosten bie-
teekenen, .maar de vervoerkosten pier trein wor
den hiermede verhoogd, terwijl de reizigers uit
eenige gemeenten thans goedkoopier miet de be
staande autoaienst kunnen.
En dan: de verbreeding geldt toch niet uitslui
tend voor het reizigers vervoer. Hoievele anderfe
auto's en vrachtwagens passëeren niet den Twuij-
erweg. Zou daarvoor verbetering en verbreeding
an den Twuijverweg ook niet èen gebiedende eisch
zijn?
Laten de gemeenten goied wieten wélk een' ver
antwoordelijkheid in deze op hén rust. RED.
Marktberichten
langedijker groentemarkt.
17 December.
398 stuks bloemkool 2e soort 1.10. 83000 kilogram
roode kool ie soort 3.--6.30, idem 2e soort 2.1
—2.80. 69800 kilogram gele kool ie soort 2.50
4.5c, idem 2 e soort 1.202.30. 36200 kilogram-
deensche witte kool 2.204.770o kilogram uien
7.10—8.90. Drielingen 11.90—12.10. 3800 kilogram
peen 1.802.70.
18 December.
400 stuks bloemkool 2e soort 1.10. 57200 kilogram
roode kool ie soort 2.80.5.70, idem 2e soort 1.60
—2.60. 66500 kilogram gele kool ie soort 2.50-.
4.40, idem 2e soort 1.402.30. 7300 kilogram deen
sche witte kool 1,803.70. 9800 kilogram uien,
6.-60—8.10, drielingen 11.-12.--, nep 12.12.40
6625, kilogram peen 1.70—2.30. 3100 kilogram bieten
1.5*02.60, 1550 .kilogram rapen 1.20.
NO O RD E RM ARKTB O ND
17 December.
4200 kilogram uien. Grove.uien 6.40—7.20, uien
8.10—8.50. Drielingen 10.80—11.60, nep 11.12.20
4100 kilogram peen 2.20—2.50. 127300 kilogram'
roode kool 3.605.5°, idem doorschot 2.104.90.
52900 kilogram gele kool 2.50—5.50, idem door
schot 1.804.40. 4000 kilogram witte kool 1.20.
82700 kilogram deensche witte kool 2.50--4.20,
idem doorschot 2.3.60. 3500 kilogram kroten
2-403.10. 1700 kilogram rapen 1.10. 125 stuks
bloemkool re soort 12.idem 2e soort 0.20'.
18 December.
5300 kilogram uien. Grove uien 6.50—6.60. Drielin
gen 11.30—12.—, nep .7.70—8.60. 13400 kilogram
peën 2.10—2:60. 104500 kilogram roode kool '2.70
—5.50, idem doorschot 2.50—4.10. 55800 kilogram
gele kool 2.604.50, idem doorschot 1.503.—.
12000 kilogram witte kool 1.1.20. 92200 kilo
gram deensche witte kool 2.10—3.70, idem door
schot 1.30—2.30,
-WARMENHUIZEN.
16 December.
Roode kool ie soort 3.40—6.10, idem 2e soort 2.50
"3-8o, idem uitschot 1.4.60. Gele kool ie soort
3*t- 4*30> idem uitschot 1.602.10. Deensche wit
te kool ie soort 2.6031.30,idem 2-e soort 1.90
—-2.30, idem uitschot r.2.90. Drielingen 11.30
t.40. Uien 6:907.30. Gróve uien 6.50. Ra
pen ï.70. Aanvoer 4.0300 kilogram roode kool,
5400 kilogram gele kool, 14650 kilogram, deensche
witte' kool, 4300 kilogram uien, 400: kilogram rapen
17 December.
Roode kool ie soort 3.--5.60. idem 2e soort 2 50
—4..Gelte kool ie soort 3.3.70, idem 2e
soort -1.30—2.10. Witte kool ie soort 3.--3,4c.
Nep 11.70. Drielingen 10.80—11.70. Uien 6,80
7.40.. Grpve uien 6.20—6.50. Aanvoer 46530 kilo
gram roode kool, 9450 kilogram gele kool, 6135
kilogram witte kool, 675 kilogram nep, 9785 kilo
gram uien. 4