n Jarpa g H aller-Petroleumkachels Fa. HOUWING - Mienl 7 Ito» 160. st Dinsdar 28 l>Ar*«ntvhA-r bestaat nit twee Bladen. EERSTE BLADL HERV. GEMEENTE OUDKARSPEL. Donderdag 25 December, 's avonds 7 uur: Ds, db Lbedw. Onderwerp: Het Licht in den nacht. steeds de beste. l el. 644 Alkmaar. UIT ONSJPARLEMENTgJ De toestand en de finantiën in Indië. De Indische volksbeweging en be zuiniging. Waterstaats-, oorlogs- en marinebegrootingen. De heer Wijnkoop had verlof gevraagd en ge kregen tot het houd,en van een intjerpellatie over de maatregelen,,, die de riegeiering tegen de Indi sche volksbeweging had genomen. En d-ezie inter pellatie werd thans gelijk m.et de Indische begroo ting behandeld. Trouwens de behandeling die zier begrooting, zélve lokte al een bespreking dezer maatregelen van zelf' uit, waar toch de volksbe-, weging die in Indië merkbaar van te veel be- teekenis is, dan dat ze op het gehéelié bielieid onzier regeering en onze positie in Indië zonder invloed zou kunnen blijven. En het zijn immers dit beleid en deze positie, die vooral het onderwerp uitma ken van de algemeene beschouwingen over die In dische „begrooting. Het oordeel over dit beleid bleek al zeer ver schillend. Er waren tal van afgevaardigden, ö.a. de. heer Feber, die minister de Graaff prezen voor zijn saneeringswerk, dat vooral in dé doorgevoerde bezuinigingen tot uitdrukking kwam. Maar er warén er wellicht nóg meer, die zich afkeurend uitlieten. En van deze was. het wel voor al de heer Al.Dar.da, die in een uitvoerige rede mi nisters beleid aan kritiek onderwierp. Zijn eind oordeel klonk verre van bemoedigend. Onder mi nister De Graaff's beleid is veel bedorven, zoo hield de heer Albarda vol. De hervormingen waren uitgebleven, de verhouding tusschén regeering en bevolking was ongunstiger geworden, de volksbe- ..weging was in verkeerde banen gebeid, de p Penale ;:&ahctie was gehandhaafd en de Djambiterreinen, waren in de macht der Koninklijke geraakt. Het was niet het eenige/dat deze afgevaardigde op zijn hart had. Bij de salarisregeling der onderwijzers bij Lager- en middelbaar onderwijs bleken maar. li. veréenigingen met '770 leden, meest uit hoogier personeel'Bestaande, tevreden, terwijl 40 vis.eeni- gingen met 40.000 leden er zich tegen uitspraken. En dit scheen hem maar een der verkeerde bie| zuinigingsmaatregelen. De geheele bezuiniging trouwens,dié. hij als gevolg van een te pessimis tisch beleid zag, leek hem, zooals ze was door-, gevoerd, verkeerd. Daardoor was de verbittering voor-een-deel gewekt. E-n de toestand van Indië, dat geen crisis gekend had als wij hier, had haar niet noodig gemaakt. In 1923 brachten oorlogs-, winst- en inkomstenbelasting tezamen 99 millioen 'op en voor 1924 was op een meevallertje van 54 millioen gerekend. Daarentegen was de toestand <der irilandsche bevolking bedroevend, wat o.a. bleek uit de met 55 millioen verhoogde opbrengst van dé pandhuisdienst. In verband met de groote verhooging der belastingen, zoo' drukkend waar een arbeider in Indië slechts 15 ets. daags ver diende, bewees dit des te meer. En hierdoor fen dooi- de verkeerde onderdrukkingsmaatregelen was de Indpnezische bond af keer ig geworden van het parlementarisme. Dit laatste kan ongetwijfeld de heer Wijnkoop sLëfcht nasir, den zin zijn. Eh wanneer hij het voor de vrijheid van de Indpnezische bevolking opnam, zal dit dan ook wel een andere oorzaak hebbien gehad:'. Zijn motie vroeg de opheffing van alle uitzortdermgsmaatrégëLen, en volledige vrijheid van persoon, drukpers, veréeniging en vergadering. 'Maar zij werd' met groote meerderheid (82 tegen 2 'stemmen), verworpen. 'De m-otié vak den heer Al- k%dp.''daarentegen, dié een onderzoek naar de 01e- "^iiQ'misBhfe'toestand der bevolking Vrpeg, vond bij K'ajnéi'nipinister instemming. Ook de heer Vlie-^ gen had twee 9 rhotiés ingediend. De ©ene vroeg: net vèëfbo.'d van -spéciale' belasting 'op bevolkings rubber, de andere een progressieve inplaats van 'n propórtioheèle 'vennootschapsbélastinjg. Maar bei de w-érd-éh verworpen. Over de finantiën spr(ak uitvoerig de heer .Ger ritsen, dié opmerkte, dat de. schulden met 1 mil- W/M/////M/M DE WlNTERLEZiNGEN TE BROEK OP LANGENDIJK KB ON®JHS:FELiIJKHEJD' IIBi: ZIEL. Met bovenstaand .onderwerp trad den, i8:.Dee. des avonds-■ te.,6.30 in de. Gereformeerde Kerk - - v, ------ 'te Broek op Langendijk op de Weleerw, heer afgezocht,:, maar nergens een, God „gevonden Ds. Buffinga van Botterdam. D'e natuurweteiischappen zouden alles, verkla- Döor,, alle tijden heeft de weetgierige,men- Een hoogleeraar in de geneeskunde, .toonde scheliike geest zich verdiept in de vraag en in de Z1^n n een geopenden schedel en vroeg» wondere gedachte der ..onsterfelijkheid.-Reedshet - Jie, nhier een ziel vinden. Natuurlijk niet natuurlijk leven is een geheim, een wonder. Elk j, Z11 n1^ aritwoord.de 'de', vrager leven'vormt een eenheid onder de massa, is een geheel pa weer een deel; een golf .in de. groote schepping. woord. Uit'déze gedachtensfeer is hetosocialismé 'yooritgekoiriën. Voor God 'was in <lèze theorie gëen plaats, de eeredienst 'van den mèriéchelijken geest, die nu'tie ven doorgrondde, werd ten tioori verheyé'n., Kiep ,ni#t de astronoom Laplace hét' .triumpfan- telijjc uiti.dk^ihéib mget mijn iens 'den stprrenhemei Is het leven reeds een niet te doorgronden iets een niet te.- definieeren begrip en toch feit, nog moeilijker voor menschelijk begrip, nog. vraem der is het eeuwige leven. Allen zijn we er in begrepen,, staan we midden in het leven, alles verandert, alleen de. ziel ver andert niet. De ziel is onsterfelijk, hij haar is geen verandering in wezen, geen verval,- geen 'vernietiging. En ga nu in gedachten eens de geschiedenis der menschbeid na, met zijn tallooze oorlogen), 'zijn millioenen dooden. Die koningen en keizers 'in de geschiedenis, de officieren en soldaten, dé goeden en de slechten, de lafaard en de held', hun aller stof rust in de graven. Maat de geesten Ruime sorteering: q H CORSETTEN m. elastieken binnenband |*j 2 HEUP-CORSETTEN U q SPORT-CORSETTEN en BUSTE- W HOUDERS - BUIKBANDEN in alle 0 soorten. - RECHTHOUDERS en M RECHTHOÜDER-UORSETTEN, fej M SOÜSBRAS en R 'KBESCHERMER-S h ELASTIEKEN KÓÜSEN Dames-Verband JARRETELLES en ELASTIEK Alle onderdeelen voor reparaties. (Depót Palthe Almelo) van al die gestorvenen, waar zijn zij!? Deze allen, 'die geesten leven. Al de geesten van alle geslach ten, die duizenden millioenen, zooals ze„ zpngen en lachten, ruilden en kochtenj vloektep en h,aden hérd gestegén. waren, dat het aantal burgerlijke éinds het begin der schepping, leven np:g* En dat landsdienaren sinds 19.19 was gestegen van 18090 alles bestaat, in een frisehheid en zuiver persoon- tot 94000 en dat de dienst der'salarissen en pen- lijk alsof het gisteren geboren werd. Elite ziel sioenen thans 247 millioen bedroeg van het geheels i3 meer zuive reen beeld van zijn drager dan ze mdllóen' Met de andere begroo- foet ooit op aarde was. Ook wij allen, die thans 3 de marine ij >eeren omslag femaal^ leveu alle 1200-1500 miljoen menschen, zullep J ae marme kwam natuurlijk de nieuwe vloot- vt- -ij v l v-Y j j 1 wet en bij oorlog vooral de óntwapeningskwestië f 4'do^d f het ter sprake. eind, liet is integendeel het begin van het leven. Dé Eerste Kamer nam de. Tariefwet en kleins ^hans vindt het feit der onsterfelijkheid schier - - wetsontwerpen aan, maar niet dan na verwerping S®6» bestrijding meer m de wetenschap. Vopxheen geslachten aan de onsterfelijkheid geloofd. Dit van een motie jt&enhuis, die de behandeling dier meende men dat alle leven, voortgekomen uit geiobf is de inens.chheid ingeplant in zijn natuiir; Tariefwet tot na de aanstaande verkiezingen voor <1® oercel ydoor ontwikkeling - hpt aanzijn, schonk 't is geen gevolg van. klimaait of landstreek, van Kan^er jssiUfe uitAtiell^n. aan allé levensvormen, gvolutie was 't waehjt- leiding, of 'oj^yoadin®.. S,ét is aangenomen door Toch kon de natuurwetenschap dé" geest: van den onderzoekenden mensch tegenover het vraag stuk der eeuwigheid,niet bevredigen. Altijd door dringt, to.eh de vraag naar voren; wat is regel, zin en doel-vanhet leven. Waar gaan -wij hëen Men moest komen tot de con clusie,' dat niet alles stoffelijk kan ontleed en verklaard.' Na de periode van -de verheerlijking van de natuurwetenschappen, zien we nu een meeT beoefenen van dié wetenschappen, die zich bezighouden, mptode" verschijnselen' van het ziele! leven, 'f geheugen, den wil. Le,Omwerking en verderfelijke, invloed van de evolutipthèorien vindt ge nog wei onder het Volk. Die. eenvoudige», 't is; ee.n droeve waarheid, zwef. ren .hij 'tgeen de wisselende, inzichten:.der. weten schap biedt, inplaats. van te vragen naar de on veranderlijke uitspraken van 't Woord Gods. Wetenschappelijk heeft -de'evolutietheorie afge:- daan. Wel blijft de nawerking onder 't Volk, 'd'a-i de wetenschap altijd' een tien jaren achteraari 'komt-. Zoo „sterk is de zwepking in de wetonschpp, dat een hekend hoqgleeraar (Dx. Bavinok).. con- s)tateeren kon „de ziel oiverwinit." Een verschijnsel, dat -opvalt in- den- laats ten tijd is de levènde| belaügstelling voor spiritisme telepathie, clnir voyance, het feit van den dub belganger. Léze verschijnseleii hebben mee deze waarheid 'maar„voren -gébracht,dat,er 'naast stoffelijke' colt geestelijke waarden bestaan, en hebben m.e trach ten te geven het bewijs van een voortbestaan, na den dood. j i Het spiritisme heeft, aam het materialisme een j groote slag toegebracht, het had-de pretentie mil ;hüi,ten het geloof om het bewijs te leveren van 't voortbestaan der ziel, door contact te ver krijgen op, aarde mét, de, geesten der afgestorve nen. Het'spiritisme dwong de wetenschap sriota te nemen van, dp'onzienïijkp dingen,;, die yerband houden, en.samenhang vertoonen niet de dieht- bar.e. Al is er véél bedrog in spiritistische s'earices, niet alles in schijn. Wél degelijk' géloovèn Wé aan, -géestélijke kra.chteri. Al' verwerpen we lie't spiritisme,.' het 'heeft''gop.de diensten aan (le Waar- hedep, dep_gelprifs, hewé^èn. Hét vopVtlieétaan na 'den, dood, is weer -, onder, .alle volhsklaspen en in 'alle. landen doorgedrongen. Eén 'Oostennjksche dokter gaf- tijdens, de vrec- ■selijke ecórióiriiscKS'toestanden - aldaar érnstig in overweging;' om van Staatewege een mass'ale op- ruiming te bpjiden,0 ónder zijto héklagjeriswaardige land en lo^gehooten.'Grondgedachte'was, dat'er na dit moeitevpi bestaan aan de overzijde van het graf een betere wereld, bestaat. Wat haat het den mensch, zoo hij de lieelo wereld gewint, en" lijdt, schade aan zijn- ziel? Dé merischelijke ziel is op de eeuwigheid aange- legd, dat leert ons, Gods getuigenis. Hétis 't geloof, ,da,t hierop amen zegt. Ook voor het voortbestaan der ziel, zijn argu menten aan te voeren, aan de rede ontleend. Algemeen, door alle tijden heen, hebben alle eenvoudigen en geleerden, door armen- en rijken, ge vindt het onweersprekelijk bij elk menschen- ras, onder gelen en bruinen, rooden en zwarten, onder heide geslachten en op eiken leeftijd. Een zoo spontaan geloof, zoo .algemeen ver- breid. over den ganschen aardbodem, moet door God zijn ingeplant. Onder de wilden in de schier ontoegankelijke oerbossohen leeft de gedacht eaan een leven na 'den dood. Men vindt wapenen bij de skeletten. Wat spreekt er anders uit, dan dat men aan neemt, dat de gestorvene deze nog eens gebrui ken zal? In Znid-Afrika verloor een koning van een wilden volksstam een gewaardeerden vriend en raadsman door den dood. Hij peinsde op midde len om den gestorvene een boodschap te doen toe komen. Hij liet een jongen hij zich komen en „gaf dezen den boodschap ie kennen en liet den jón gen de tijding zoolang opzeggen, dat hij zeker heid had, dat de boodschapper zijn opdrachtgoed wist. „Brfeng nu de boodschap over," gebood de koning en sloeg den jongen ter plaatse dood. Hier spreekt een vast geloof aan voortleven, onder de wilde volken. Een eigenaardig gebruik "bestaat nog bij de Seneca Indianen. Als een jong meisje sterft, vangt men onder dit natuurvolk een jongen vogel ien sluit hem op tot hij voor 't eerst zingen kan. Dan gaat men naar 't graf van heit rneisje en laat den vogel in vrijheid. Die vogel wordt beschouwd als een gezant van de aarde naar den geest van het meisje, om' aan dien geest te 'melden dat- men harer op aarde gedenkt. In onzen Indi-schen Archipel op Soemba beeft "de ratjah soms twintig of dertig vrótovén. Aks 'de ratjah sterft is het.gewoonte, dat. de' vróuwen hem vrijwillig vólgen in den dood. Met veel ceremonieel werden zé dan verbrand. Zouden die vrouwen dit ooit vrijwillig gedaan hebben, zoo zij niet rotsvast geloofd hadden aan een hereeniging na. den dood. metden „gestorvene Algemeen menschelijk is alzoo de gedachte, dat- God deze. eeuwigheidsgedachte in den mensche- lijken geest- heeft ingeschapen. Is het dan onrede lijk, uit dit denken het bestaan af te leiden? We zien alles om ons heen sterven. Heel de aarde is één kerkhof en toch leeft onuitroeibaar de idee, wij leven voort. Gaat het op, uit de idé-e de waarheid af te leiden? Immers alles wat wij denken en bedenken, is en bestaat nog niet in overeenstemming met orize voorstelling. Wij kunnen ons b.v. een 'voorstelling maken van een gevleugeld paard, iriaar daarom bestaat het nog niet. Algemeen heeft men vroeger aan spoken ge loofd, maar het groote verschil tusschén deze dingen en het geloof aan blijverid leven is, dat het spook nooit, Aet éeuwigheidsbesef altij'd, eigen is geweest aan het volksgeloof. En de aard'en 'de natuur van de ziel, 'door Gód ingeschapen, zijn steeds in meerdere of mindere mate helder, altijd voorwerp van'dat o-nüi'tföeibaar volksge loof geweest. Dood is trouwens geen vernietiging, alleen ver andering. Boomen, planten, dieren, insecten Ster ven, steden vervallen, geslachten sterven uit, maar dat alles is géén verriietigifig'. bfiétsj'letter lijk niets gaat verloren, 't wordt'alléén vah vórm, Van toestand veranderd. Het ijs Wordt door de warmte in water veran derd, maar niet vernietigd, dé klont suiker, die ge in warm water'doet, lost in dat"'warme water op, maar is niet weg. Als een rivier jarenlang over een krijtrots loopt, dan slijt het krijt' af en na jaren zal er van den krijtrots ter'plaatse, waar hij ééns. was, niets meer te vinden zijn. Maar de krijtmassa is niet vernietigd, door deri sttoóm is hét geheel ver deeld in milli-oénen deéltjés en meegevoerd en wreer afgezet op anderè plaatsen. Geen vuur is in staat een huis te vernietigen. De massa, waaruit 'liet hüis besltaat, verandert, alleen van vorm. Wat 'ter plaatsè overblijft, is asch, de gassen lossen 'zich op 'iri den dariip kring de zware róók fiëemt 'alïéflei1s,foffen mee! en dé wind neemt ze 'op en öp anderè''pdaatsèri valt toet den neerslag kooiëtofferineer. Wad God ©èns schiep, 'kan 'toiemarici;noch' 'menséh, nócihl eiigiei, noen' dhivel 'yérhietigeri. h 'Alleen veranderen én'dan nog maar alleen de samengestelde stoffen. Dié ziel kan niét' vërniétigdwórden,zeHeeft ,geen grootte of zwaarte, hoogte 'oflaagte, bin- 'netoste of buitenste, kan' niet oritléëdtef gedeeld, is eéri enkele niét'sainengésteldezelfstandigheid en is 'd'aaföto' onktèrfëlijk. .Maar, vraagt', ge, hoe is het dan,, zoolang ze inHot 'lichaairi is, met) dat li'ch,aairi verbonden. Dan spreekt mén toch' dat de 'geestis afgemat-, verdoofd of' te wel opgewekt. 'Ze 'is er tóch alzoo van. afhankelijk ifet is' er mee als met een eleet-risché lamp.) 'Zónder lèériige bedekking 'schijnt ''tlicht hélder uit; als er óm den lamp 'een glas 'wordt gehangen, schijnt het licht door,edoch Plaats nu om den lamp een ondoorzichtig me taal, dat, 't geheel afsluit. Het licht blijft bran den, ai merkt ge er voor 'toog niets van. Hjet. is, om een ander beeld 'te gebruiken, als de speelman, de kunstenaar met de harp. Zijn de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1924 | | pagina 1