n
Jarpa g
H aller-Petroleumkachels
Fa. HOUWING - Mienl 7
Ito» 160. st
Dinsdar 28 l>Ar*«ntvhA-r
bestaat nit twee Bladen.
EERSTE BLADL
HERV. GEMEENTE OUDKARSPEL.
Donderdag 25 December, 's avonds 7 uur:
Ds, db Lbedw.
Onderwerp: Het Licht in den nacht.
steeds de beste.
l el. 644 Alkmaar.
UIT ONSJPARLEMENTgJ
De toestand en de finantiën in Indië.
De Indische volksbeweging en be
zuiniging. Waterstaats-, oorlogs-
en marinebegrootingen.
De heer Wijnkoop had verlof gevraagd en ge
kregen tot het houd,en van een intjerpellatie over
de maatregelen,,, die de riegeiering tegen de Indi
sche volksbeweging had genomen. En d-ezie inter
pellatie werd thans gelijk m.et de Indische begroo
ting behandeld. Trouwens de behandeling die zier
begrooting, zélve lokte al een bespreking dezer
maatregelen van zelf' uit, waar toch de volksbe-,
weging die in Indië merkbaar van te veel be-
teekenis is, dan dat ze op het gehéelié bielieid onzier
regeering en onze positie in Indië zonder invloed
zou kunnen blijven. En het zijn immers dit beleid
en deze positie, die vooral het onderwerp uitma
ken van de algemeene beschouwingen over die In
dische „begrooting.
Het oordeel over dit beleid bleek al zeer ver
schillend. Er waren tal van afgevaardigden, ö.a.
de. heer Feber, die minister de Graaff prezen voor
zijn saneeringswerk, dat vooral in dé doorgevoerde
bezuinigingen tot uitdrukking kwam.
Maar er warén er wellicht nóg meer, die zich
afkeurend uitlieten. En van deze was. het wel voor
al de heer Al.Dar.da, die in een uitvoerige rede mi
nisters beleid aan kritiek onderwierp. Zijn eind
oordeel klonk verre van bemoedigend. Onder mi
nister De Graaff's beleid is veel bedorven, zoo
hield de heer Albarda vol. De hervormingen waren
uitgebleven, de verhouding tusschén regeering en
bevolking was ongunstiger geworden, de volksbe-
..weging was in verkeerde banen gebeid, de p Penale
;:&ahctie was gehandhaafd en de Djambiterreinen,
waren in de macht der Koninklijke geraakt. Het
was niet het eenige/dat deze afgevaardigde op zijn
hart had. Bij de salarisregeling der onderwijzers
bij Lager- en middelbaar onderwijs bleken maar.
li. veréenigingen met '770 leden, meest uit hoogier
personeel'Bestaande, tevreden, terwijl 40 vis.eeni-
gingen met 40.000 leden er zich tegen uitspraken.
En dit scheen hem maar een der verkeerde bie|
zuinigingsmaatregelen. De geheele bezuiniging
trouwens,dié. hij als gevolg van een te pessimis
tisch beleid zag, leek hem, zooals ze was door-,
gevoerd, verkeerd. Daardoor was de verbittering
voor-een-deel gewekt. E-n de toestand van Indië,
dat geen crisis gekend had als wij hier, had haar
niet noodig gemaakt. In 1923 brachten oorlogs-,
winst- en inkomstenbelasting tezamen 99 millioen
'op en voor 1924 was op een meevallertje van 54
millioen gerekend. Daarentegen was de toestand
<der irilandsche bevolking bedroevend, wat o.a.
bleek uit de met 55 millioen verhoogde opbrengst
van dé pandhuisdienst. In verband met de groote
verhooging der belastingen, zoo' drukkend waar
een arbeider in Indië slechts 15 ets. daags ver
diende, bewees dit des te meer. En hierdoor fen
dooi- de verkeerde onderdrukkingsmaatregelen was
de Indpnezische bond af keer ig geworden van het
parlementarisme.
Dit laatste kan ongetwijfeld de heer Wijnkoop
sLëfcht nasir, den zin zijn. Eh wanneer hij het voor
de vrijheid van de Indpnezische bevolking opnam,
zal dit dan ook wel een andere oorzaak hebbien
gehad:'. Zijn motie vroeg de opheffing van alle
uitzortdermgsmaatrégëLen, en volledige vrijheid van
persoon, drukpers, veréeniging en vergadering.
'Maar zij werd' met groote meerderheid (82 tegen 2
'stemmen), verworpen. 'De m-otié vak den heer Al-
k%dp.''daarentegen, dié een onderzoek naar de 01e-
"^iiQ'misBhfe'toestand der bevolking Vrpeg, vond bij
K'ajnéi'nipinister instemming. Ook de heer Vlie-^
gen had twee 9 rhotiés ingediend. De ©ene vroeg:
net vèëfbo.'d van -spéciale' belasting 'op bevolkings
rubber, de andere een progressieve inplaats van 'n
propórtioheèle 'vennootschapsbélastinjg. Maar bei
de w-érd-éh verworpen.
Over de finantiën spr(ak uitvoerig de heer .Ger
ritsen, dié opmerkte, dat de. schulden met 1 mil-
W/M/////M/M
DE WlNTERLEZiNGEN TE
BROEK OP LANGENDIJK
KB ON®JHS:FELiIJKHEJD' IIBi: ZIEL.
Met bovenstaand .onderwerp trad den, i8:.Dee.
des avonds-■ te.,6.30 in de. Gereformeerde Kerk - - v, ------
'te Broek op Langendijk op de Weleerw, heer afgezocht,:, maar nergens een, God „gevonden
Ds. Buffinga van Botterdam. D'e natuurweteiischappen zouden alles, verkla-
Döor,, alle tijden heeft de weetgierige,men- Een hoogleeraar in de geneeskunde, .toonde
scheliike geest zich verdiept in de vraag en in de Z1^n n een geopenden schedel en vroeg»
wondere gedachte der ..onsterfelijkheid.-Reedshet - Jie, nhier een ziel vinden. Natuurlijk niet
natuurlijk leven is een geheim, een wonder. Elk j, Z11 n1^ aritwoord.de 'de', vrager
leven'vormt een eenheid onder de massa, is een
geheel pa weer een deel; een golf .in de. groote
schepping.
woord. Uit'déze gedachtensfeer is hetosocialismé
'yooritgekoiriën. Voor God 'was in <lèze theorie
gëen plaats, de eeredienst 'van den mèriéchelijken
geest, die nu'tie ven doorgrondde, werd ten tioori
verheyé'n.,
Kiep ,ni#t de astronoom Laplace hét' .triumpfan-
telijjc uiti.dk^ihéib mget mijn iens 'den stprrenhemei
Is het leven reeds een niet te doorgronden
iets een niet te.- definieeren begrip en toch feit,
nog moeilijker voor menschelijk begrip, nog. vraem
der is het eeuwige leven.
Allen zijn we er in begrepen,, staan we midden
in het leven, alles verandert, alleen de. ziel ver
andert niet. De ziel is onsterfelijk, hij haar is
geen verandering in wezen, geen verval,- geen
'vernietiging.
En ga nu in gedachten eens de geschiedenis
der menschbeid na, met zijn tallooze oorlogen),
'zijn millioenen dooden. Die koningen en keizers
'in de geschiedenis, de officieren en soldaten, dé
goeden en de slechten, de lafaard en de held',
hun aller stof rust in de graven. Maat de geesten
Ruime sorteering: q
H CORSETTEN m. elastieken binnenband |*j
2 HEUP-CORSETTEN U
q SPORT-CORSETTEN en BUSTE- W
HOUDERS - BUIKBANDEN in alle
0 soorten. - RECHTHOUDERS en
M RECHTHOÜDER-UORSETTEN, fej
M SOÜSBRAS en R 'KBESCHERMER-S h
ELASTIEKEN KÓÜSEN
Dames-Verband
JARRETELLES en ELASTIEK
Alle onderdeelen voor reparaties.
(Depót Palthe Almelo)
van al die gestorvenen, waar zijn zij!? Deze allen,
'die geesten leven. Al de geesten van alle geslach
ten, die duizenden millioenen, zooals ze„ zpngen
en lachten, ruilden en kochtenj vloektep en h,aden
hérd gestegén. waren, dat het aantal burgerlijke éinds het begin der schepping, leven np:g* En dat
landsdienaren sinds 19.19 was gestegen van 18090 alles bestaat, in een frisehheid en zuiver persoon-
tot 94000 en dat de dienst der'salarissen en pen- lijk alsof het gisteren geboren werd. Elite ziel
sioenen thans 247 millioen bedroeg van het geheels i3 meer zuive reen beeld van zijn drager dan ze
mdllóen' Met de andere begroo- foet ooit op aarde was. Ook wij allen, die thans
3 de marine ij >eeren omslag femaal^ leveu alle 1200-1500 miljoen menschen, zullep
J ae marme kwam natuurlijk de nieuwe vloot- vt- -ij v l v-Y j j 1
wet en bij oorlog vooral de óntwapeningskwestië f 4'do^d f het
ter sprake. eind, liet is integendeel het begin van het leven.
Dé Eerste Kamer nam de. Tariefwet en kleins ^hans vindt het feit der onsterfelijkheid schier - -
wetsontwerpen aan, maar niet dan na verwerping S®6» bestrijding meer m de wetenschap. Vopxheen geslachten aan de onsterfelijkheid geloofd. Dit
van een motie jt&enhuis, die de behandeling dier meende men dat alle leven, voortgekomen uit geiobf is de inens.chheid ingeplant in zijn natuiir;
Tariefwet tot na de aanstaande verkiezingen voor <1® oercel ydoor ontwikkeling - hpt aanzijn, schonk 't is geen gevolg van. klimaait of landstreek, van
Kan^er jssiUfe uitAtiell^n. aan allé levensvormen, gvolutie was 't waehjt- leiding, of 'oj^yoadin®.. S,ét is aangenomen door
Toch kon de natuurwetenschap dé" geest: van
den onderzoekenden mensch tegenover het vraag
stuk der eeuwigheid,niet bevredigen.
Altijd door dringt, to.eh de vraag naar voren;
wat is regel, zin en doel-vanhet leven. Waar
gaan -wij hëen Men moest komen tot de con
clusie,' dat niet alles stoffelijk kan ontleed en
verklaard.' Na de periode van -de verheerlijking
van de natuurwetenschappen, zien we nu een
meeT beoefenen van dié wetenschappen, die zich
bezighouden, mptode" verschijnselen' van het ziele!
leven, 'f geheugen, den wil.
Le,Omwerking en verderfelijke, invloed van de
evolutipthèorien vindt ge nog wei onder het Volk.
Die. eenvoudige», 't is; ee.n droeve waarheid, zwef.
ren .hij 'tgeen de wisselende, inzichten:.der. weten
schap biedt, inplaats. van te vragen naar de on
veranderlijke uitspraken van 't Woord Gods.
Wetenschappelijk heeft -de'evolutietheorie afge:-
daan. Wel blijft de nawerking onder 't Volk, 'd'a-i
de wetenschap altijd' een tien jaren achteraari
'komt-.
Zoo „sterk is de zwepking in de wetonschpp,
dat een hekend hoqgleeraar (Dx. Bavinok).. con-
s)tateeren kon „de ziel oiverwinit."
Een verschijnsel, dat -opvalt in- den- laats ten
tijd is de levènde| belaügstelling voor spiritisme
telepathie, clnir voyance, het feit van den dub
belganger.
Léze verschijnseleii hebben mee deze waarheid
'maar„voren -gébracht,dat,er 'naast stoffelijke' colt
geestelijke waarden bestaan, en hebben m.e trach
ten te geven het bewijs van een voortbestaan, na
den dood. j i
Het spiritisme heeft, aam het materialisme een j
groote slag toegebracht, het had-de pretentie mil
;hüi,ten het geloof om het bewijs te leveren van
't voortbestaan der ziel, door contact te ver
krijgen op, aarde mét, de, geesten der afgestorve
nen. Het'spiritisme dwong de wetenschap sriota
te nemen van, dp'onzienïijkp dingen,;, die yerband
houden, en.samenhang vertoonen niet de dieht-
bar.e.
Al is er véél bedrog in spiritistische s'earices,
niet alles in schijn. Wél degelijk' géloovèn Wé
aan, -géestélijke kra.chteri. Al' verwerpen we lie't
spiritisme,.' het 'heeft''gop.de diensten aan (le Waar-
hedep, dep_gelprifs, hewé^èn. Hét vopVtlieétaan na
'den, dood, is weer -, onder, .alle volhsklaspen en in
'alle. landen doorgedrongen.
Eén 'Oostennjksche dokter gaf- tijdens, de vrec-
■selijke ecórióiriiscKS'toestanden - aldaar érnstig in
overweging;' om van Staatewege een mass'ale op-
ruiming te bpjiden,0 ónder zijto héklagjeriswaardige
land en lo^gehooten.'Grondgedachte'was, dat'er
na dit moeitevpi bestaan aan de overzijde van
het graf een betere wereld, bestaat.
Wat haat het den mensch, zoo hij de lieelo
wereld gewint, en" lijdt, schade aan zijn- ziel?
Dé merischelijke ziel is op de eeuwigheid aange-
legd, dat leert ons, Gods getuigenis. Hétis 't
geloof, ,da,t hierop amen zegt.
Ook voor het voortbestaan der ziel, zijn argu
menten aan te voeren, aan de rede ontleend.
Algemeen, door alle tijden heen, hebben alle
eenvoudigen en geleerden, door armen- en rijken,
ge vindt het onweersprekelijk bij elk menschen-
ras, onder gelen en bruinen, rooden en zwarten,
onder heide geslachten en op eiken leeftijd.
Een zoo spontaan geloof, zoo .algemeen ver-
breid. over den ganschen aardbodem, moet door
God zijn ingeplant.
Onder de wilden in de schier ontoegankelijke
oerbossohen leeft de gedacht eaan een leven na
'den dood. Men vindt wapenen bij de skeletten.
Wat spreekt er anders uit, dan dat men aan
neemt, dat de gestorvene deze nog eens gebrui
ken zal?
In Znid-Afrika verloor een koning van een
wilden volksstam een gewaardeerden vriend en
raadsman door den dood. Hij peinsde op midde
len om den gestorvene een boodschap te doen toe
komen. Hij liet een jongen hij zich komen en „gaf
dezen den boodschap ie kennen en liet den jón
gen de tijding zoolang opzeggen, dat hij zeker
heid had, dat de boodschapper zijn opdrachtgoed
wist. „Brfeng nu de boodschap over," gebood de
koning en sloeg den jongen ter plaatse dood.
Hier spreekt een vast geloof aan voortleven,
onder de wilde volken.
Een eigenaardig gebruik "bestaat nog bij de
Seneca Indianen. Als een jong meisje sterft, vangt
men onder dit natuurvolk een jongen vogel ien
sluit hem op tot hij voor 't eerst zingen kan.
Dan gaat men naar 't graf van heit rneisje en laat
den vogel in vrijheid. Die vogel wordt beschouwd
als een gezant van de aarde naar den geest van
het meisje, om' aan dien geest te 'melden dat- men
harer op aarde gedenkt.
In onzen Indi-schen Archipel op Soemba beeft
"de ratjah soms twintig of dertig vrótovén. Aks
'de ratjah sterft is het.gewoonte, dat. de' vróuwen
hem vrijwillig vólgen in den dood. Met veel
ceremonieel werden zé dan verbrand.
Zouden die vrouwen dit ooit vrijwillig gedaan
hebben, zoo zij niet rotsvast geloofd hadden aan
een hereeniging na. den dood. metden „gestorvene
Algemeen menschelijk is alzoo de gedachte, dat-
God deze. eeuwigheidsgedachte in den mensche-
lijken geest- heeft ingeschapen. Is het dan onrede
lijk, uit dit denken het bestaan af te leiden?
We zien alles om ons heen sterven. Heel de
aarde is één kerkhof en toch leeft onuitroeibaar
de idee, wij leven voort. Gaat het op, uit de idé-e
de waarheid af te leiden? Immers alles wat wij
denken en bedenken, is en bestaat nog niet in
overeenstemming met orize voorstelling.
Wij kunnen ons b.v. een 'voorstelling maken
van een gevleugeld paard, iriaar daarom bestaat
het nog niet.
Algemeen heeft men vroeger aan spoken ge
loofd, maar het groote verschil tusschén deze
dingen en het geloof aan blijverid leven is, dat
het spook nooit, Aet éeuwigheidsbesef altij'd, eigen
is geweest aan het volksgeloof. En de aard'en
'de natuur van de ziel, 'door Gód ingeschapen,
zijn steeds in meerdere of mindere mate helder,
altijd voorwerp van'dat o-nüi'tföeibaar volksge
loof geweest.
Dood is trouwens geen vernietiging, alleen ver
andering. Boomen, planten, dieren, insecten Ster
ven, steden vervallen, geslachten sterven uit,
maar dat alles is géén verriietigifig'. bfiétsj'letter
lijk niets gaat verloren, 't wordt'alléén vah vórm,
Van toestand veranderd.
Het ijs Wordt door de warmte in water veran
derd, maar niet vernietigd, dé klont suiker, die
ge in warm water'doet, lost in dat"'warme water
op, maar is niet weg.
Als een rivier jarenlang over een krijtrots
loopt, dan slijt het krijt' af en na jaren zal er van
den krijtrots ter'plaatse, waar hij ééns. was, niets
meer te vinden zijn. Maar de krijtmassa is niet
vernietigd, door deri sttoóm is hét geheel ver
deeld in milli-oénen deéltjés en meegevoerd en
wreer afgezet op anderè plaatsen.
Geen vuur is in staat een huis te vernietigen.
De massa, waaruit 'liet hüis besltaat, verandert,
alleen van vorm. Wat 'ter plaatsè overblijft, is
asch, de gassen lossen 'zich op 'iri den dariip kring
de zware róók fiëemt 'alïéflei1s,foffen mee! en
dé wind neemt ze 'op en öp anderè''pdaatsèri valt
toet den neerslag kooiëtofferineer. Wad God
©èns schiep, 'kan 'toiemarici;noch' 'menséh, nócihl
eiigiei, noen' dhivel 'yérhietigeri. h
'Alleen veranderen én'dan nog maar alleen de
samengestelde stoffen.
Dié ziel kan niét' vërniétigdwórden,zeHeeft
,geen grootte of zwaarte, hoogte 'oflaagte, bin-
'netoste of buitenste, kan' niet oritléëdtef gedeeld,
is eéri enkele niét'sainengésteldezelfstandigheid
en is 'd'aaföto' onktèrfëlijk.
.Maar, vraagt', ge, hoe is het dan,, zoolang ze
inHot 'lichaairi is, met) dat li'ch,aairi verbonden.
Dan spreekt mén toch' dat de 'geestis afgemat-,
verdoofd of' te wel opgewekt. 'Ze 'is er tóch
alzoo van. afhankelijk ifet is' er mee als met een
eleet-risché lamp.) 'Zónder lèériige bedekking 'schijnt
''tlicht hélder uit; als er óm den lamp 'een glas
'wordt gehangen, schijnt het licht door,edoch
Plaats nu om den lamp een ondoorzichtig me
taal, dat, 't geheel afsluit. Het licht blijft bran
den, ai merkt ge er voor 'toog niets van.
Hjet. is, om een ander beeld 'te gebruiken, als
de speelman, de kunstenaar met de harp. Zijn de