ast- h'aft.eii ziel. aan zijn zaken'. Toen hij een jaar
in betrekking was kreeg hij deswege f10 opslag
per maand. En daar hij een jaar van de2e buiten
gewoon royale salaris verhooging profiteerde, ge
noot hij dit jaar zelfs het vorstelijk inkomen van
f 135 per maand. Maar Antoine betaalde zich
zelf wel neg niet buitengewoon maar in
elk geval op een wijze die niet geoorloofd is.
Bijna elk eweek vergat hij iets wat a contant
verkocht was te boeken en op die wijze ver
hoogde hij zijn inkomsten in die vijf jaar op
'ongeveer 20 gulden per week.
De kruik gaat zoo lang te water tot zij''breekt.
'Een week of wat geleden kwam 'tuit. De patroon
was hoogelijk verontwaardigd, trachtte zijn eon-
'trölc-verzuim over die vijf jaren in te halen en
Antoine, die nu geen grooten mond meer had,
'bekende. Alles was opgegaan in 't huishouden,
waa rmen de armoede desnoods kon dragen, maar
niet de kracht had het verguldsel te kunnen ont
beren. Het kwaad moet gestraft worden, meen
de de winkelier, de politie werd daarom in dén
arm genomen en de keurig nette Antoine, eenmaal
-„de trots van zijn correcten vader, die een'halve
eeuw lang het voorbeeld van soliditeit wës' ge
weest. en 't dë laatste jaren had geschenen,
werd als een gemeene dief in de gevangenis ge
stopt.
Mr. Reiling vond het zelf een zielig geval, een
man die niet zoo erg jong meer was, verscheiden
goede getuigschriften kon overleggen, 28 jaar in
een betrekking was geweest, die nooit zoovele
kleine oneerlijkheden had kunnen plegen als men
meer controie had uitgeoefend, en de gelegenheid'
dus niet den dief kon maken.
Vijf maanden met aftrek van prefentief werd
er tegen dezen vergulden armoedlijder geëiseht.
Van juridisch standpunt, in aanmerking geno
men dat wettelijk en overtuigend bewezen was
dat hij gepleegd had het „voortgezette misdrijf
van verduistering in dienstbetrekking", een zeer
clemente daad. Een verzoek om invrijheidstelling
werd geweigerd.
Inderdaad is het vonnis nu al gevallen, 't Doet
er niet veel meer aan toe of hij al of niet nog
een paar weken moet „zitten"Hij is weg, zijn
naam, zijn eer, zijn onherroepelijk verloren. Mis
schien ontfermt zich vandaag of morgen iemand
wel kan gebruiken. En 't leven van zorg en ont
over hem, die kennis en kunnen voor 'n koopje
bering, van tekort komen, in de schuld zitten en
gebrek lijden zal dan onafgebroken voortgaan.
De fatsoenlijke armoede waar het dunne laagje
vergulsel dan geheel is afgesleteh.
Mobilisatie-Herinncringsfkruis.
Augustus 1914—November 1918.
Als blijk van waardeering van do diensten door
de weermacht tijdens den gemobiliseerden toestand
aan den land ebewezen, heeft het H. M. de Ko
ningin behaagd te bepalen, dat «het door het Na
tionale Comité Herdenking Mobilisatie 1914 inge
stelde Mobilisatiekruis mag gedragen worden op
de uniform, zoowel in- als buiten dienst.
Ieder oud-gemobiliseerde, die in het tijdvak
Augustus 1914—November 1918 „eenigerlei mili
tairen dienst heeft verricht" bij de weermacht ite
lan dof' ter zee hier te lande of in de Overzeesehe
Gewesten, heeft derhalve het recht het ingestelde
•herinneringsteeken te dragen.
Zooals alle Nederlandsche onderschcidingstee-
kens, moet het kruis, indien men dit wenscht te
zitten, zeil' worden aangeschaft.
De prijs van het kruis met lint, zonder doosje,
is f0.46. Deze is zoo laag mogelijk gehouden,
opdat ieder in staat zal zijn, zich dit kruis aan
te schaffen; kleine kruizen met lint worden over
eenigen tijd a fl.25 in den handel gebracht. In
vele goud- en zilversmidswinkels in de voor
naamste plaatsen is het te kftjgen, zoomede door
directe bestelling bij de firma Corn. Begeer, te
Utrecht.
Het Nationaal Comité Herdenking Mobilisatie
1914 stelt het op prijs wanneer ieder oud-gemobili
seerde onverschillig van welken rang:
le. toe zal willen treden tot eene Vereen iging
van Dragers van het Mobilisatiekruis 1914'18.
2e. een bedrag, klein of groot, zal willen offe
ren in de busjes, welke geplaatst zijn bij de ver-
k.oopers van het kruis.
Oud-GemobiliseerdenUw gift in dit ousje
dient om de vele slachtoffers der Mobilisatie,
uwe oud-kameraden, die dringend steun behoeven
te helpen. Mede kan uw gift worden toegezonden
aan den Penningmeester van het Nationaal Comi
té, den heer E'. J. H. J. Schut, secretaris der
Rotterd. Bankvereeniging, Kneuterdijk, den Haag
Oud-Gemobiliseerden I Het Nat. Comité ver
trouwt ten volle op uw kameraadsehapsgevoel om
deze slachtoffers te steunen.
Teeken derhalve op de lijsten bij de busjes
neergelegd en treedt toe tot de Plaatselijke Ver-
eenigingen ,,Het Mobilisatiekruis 19141918" cn
tast zoo mogelijk flink in uw beurs bij de
'bestelling van uw kruis.
Vergeet de Mobilisatieslachtoffers niet
Er zijn er, helaas, nog zoo velen-j
Hilversum, 9 Januari 1925.
Namens het Provinciaal Comité in N.-H.
JAC. DE VRIES Sr., voorz.
P. HOEBé, secretaris.
Per Telefoon
-- KEULEN, 13 Januari (V.Djj) De D.-trein,
uit Berlijn is in botsing gekomen met een goe
derentrein. Men gelooft dat >er 20 personen gedood
en velen gewond zijn.
IJMUIDEN, 13 Januari (V.D.) Men maakt
zich hier ernstig bezorgd over 4 IJmuider visschers
die in een open boot met aanhangmotor naar zee
stoomden. Men vreest dat hen door 'de mist een
ongeluk is overkomen. Tot heden keerden, zij nog
niet teTug. i I 1
DE WiNTERLEZINGEN TE
BROEK OP LANGEND1JK
TWIJFEL.
Vervolg.
De twijfel is een iilfectièziekte van het- ziele-
leven. - In 'de tegenwoordige cultuur werken tal
van factoren, die als infectiehaarden kunnen wor
den aangemerkt. 1
Neem de methode der natuurwetenschappen, die
de ompiTische, proefondervindelijke genoemd
wordt. De'ze methode kan onweerspreekbaar op
verbazingwekkende successen roemen. Het aan
zijn der wereld in verkeer en communicatiemidde
len is door de toepassing eener schier vervol
maakte techniek geheel van beeld veranderd.
Le schittering der nieuwe uitvindingen op het
gebied der zienlijke dingen, deed de glans der
onzienlijke dingen voor den modernen cultuur-
mensch. verbleeken.
Ja, de vraag komt bij dezulken op, zijn er in
werkelijkheid wol onzienlijke dingen?
Aan den gezichteinder van den mensch dezer
eeuw trok God zich terug. In dezen tijd valt in
dit opzicht op wetenschappelijk gebied een ken
tering te constateeren, inzonderheid onder de eer-
ste1 sterren in de wetenschappelijke wereld.
Nog werkt in tvolk na, wat dertig jaren ge
leden zoogenaamd wetenschappelijk heette bewc
zen te zijn.
De gevaarlijke conclusion van de toenmalige
gemeende vondsten der geleerden, destijds gepopu
lariseerd, kankeren nog door in de lagere krinven
van ons volk.
Ook heeft de intellectualistische richting in
'de opvoeding der jeugd op Hoogere Burgerscholen
en Gymnasia veel kwaad gedaan, door de zeer
eenzijdige verstandsontwikkeling. Deze richting
prikkelde schier tot verzet tegen hetgeen Jen
geloovigen boven alles gaat.
Oók hier is er een verandering te bespeuren
en zoekt, men weer een meer evenwichtige ont
wikkeling en ontplooiing in de opvoeding der
jeugd. Toch doen'de oude wonden, die men maak
te in de zoo verkeerde wijze van opvoeden, noo-
zeer.
Een derde factor, die veel infeetiestof als op
zweepte, vormt de wereldoorlog en diens na
sleep. Teen toch rezen de bange twijfelvragen,
het zijn toch christelijke mogendheden, die elkaar
te vuur en te zwaard pogen te verdelgen?
Wat is het christendom waard, als na eeuwen
waarin deze religierichting de wereld over-
heerscht, nog zulke hemeltergende en mens clV-
onteerende slachtingen kunnen plaatb hebben.
Na den oorlog is de malaise gekoincnl, gevolg
van verarming en ontreddering van de wereld
economie. In den daardoor ontstanen druk in de
gezinnen vroeg zich menigeen in stilte af, wat
baat nu godsvrucht? De druk der tijden heeft
menige ziel afgewend van zijn Maker, God is
in tal van gezinnen afgezworen.
In den hangen oorlogstijd heeft spreker een
dergelijk geval meegemaakt. Hoewel met zorg,
kon toch in de mobilisatie een arbeidersvrouw
haar echtgenoot in vrede afstaan om zijn land te
dienen.
Zij kon, en wilde nog wel in God gelooven,
haar man echter niet. Later treedt bange brood-
zorg de arbeiderswoning binnen. Deze aanhouden
de moeite en druk hééft Hadr zicle vergiftigd;
eerst, trad twijfel Qp; waaraan toch dit verdiend
en waartoe?
Geen antwoord en vertwijfeling komt, tot ze
in bittere zieleverbijstering instemt met de vree-
selijke woorden van Job's vrouw: zegen God en
sterff
Voor talloozen onzer medemensehen is het oen
bron van twijfel aan God en godsdienst, als ze
de bittere tegenstelling zien van de christelijke
leer en veler christenen leven. Hoe hooger liet
.ideaal, des te grooter zal altijd hier blijven het
Verschil in 't leven met dat ideaal.
Een groote haard van twijfelstof is hier aan
wezig. Denk voorts aan 't kwaad van menig
ijveraar, die van de groote waarheden des bijoe's
een caricatuurteekening geeft. We weten wel, dat
elke prediker van het christendom ergernis wekt,
want hij brengt een evangelie, dat niet is naar
de begeerten van den mensch.
Hoe jammerlijk is veelal de teekening van deze
apologeten zonder verstand van de praedestinatie,
inspiratie en het geloofsleven. Al deze oorzaken
en andere niet genoemden brengen de geestelijke
twijfelzieke atmosfeer.
Nu moet dadelijk een misschien opkomende ge
dachte worden afgesneden. Deze, als de Iwijfel
werkt als infectie, dan kan ik er toch niets aan
doen, als ik word besmet? Dan kan ik het toch
niet helpen, en is het mij niet kwalijk te nemen,
als ik word aangetast?
Hoe is het dan te verklaren, dat er voor deze
twijfel immune (onvatbare) menschen gevonden
worden? O, is veelal 't antwoord, dat komt, om
dat die menschen een broeikastleven leiden, 't
volle bruisende leven niet kennen. Neen. dat is
de oorzaak niet. Ze zijn er, die volop in 't rijke
leven staan, natuuronderzoekers, die dagelijks om
gaan met allerlei infectiestoffen, in een omge
ving verkeeren, vol van verleiding. Deze leven
midden in de grootste gevaren en staan in kindier
lijk geloof, naspeurend de wonderbare werken van
Gods vingeren in de natuur.
Veel is ook hen duister, maar het onbegrepënc
brengt hen tot-- het „„nochthans", van Habakuk,
},zal ik in den Heere opspringen van vreugd."
Hoe komt 't toch, die deze menschen onvatbaar
kunnen blijven en wat is de oorzaak van veler
val?
De Psalmdichter geeft dit antwoord:
Wat kleeft mijn ziel aan 't stof:
Veler zieleleven vertoeft niet in de zuivere
bergluchten, waar de atmosfeer door den in
gang met den Onzienlijke, zuiver is van twijfel -
kiemen.
Twijfel is zonde, zoo juist teekent dit Ds.
Ulfer# in zijn boek „Oostloorn".
Trouwens 't geldt hier geen verstandelijke
quaestie. De fout zit hier, men wil heerschen,
begrijpen en niet buigen, niet stil worden gelijk
,.'t, pas gespeende kind.
Zich stil bij zijne moeder vindt".
Men gebruikte, toen de griep-epidemiseh op
trad, voorbehoedmiddelen, pastilles cn andere me
dicamenten. Voor de twijfel, als geestelijke krank
heid der ziel is een uitnemend voorbehoed mid
del, het lezen in God.? Woord en hot gebed:
„Schep in mij een rein hart en vernieuw in 't
binnenste van mij een vasten geest,"
Is men eenmaal aangetast, dan helpen geen
Voorbehoedmiddelen meer. Hoe raakt ge dan weer
goed, hoe komt ge dan weer op den goeden weg?
Dan kar. alleen u helpen „De Heelmeester".
Ga nooit zelf aan 't dokteren, gebruik vooral
geen kwakzalversmiddelen. Ook de in dit stadium
zoo aanbevolen Huismiddeltjes geven geen bate.
jWeet_ ge, waarin die huismiddeltjes op geeste
lijke gebied bestaan? Men poogt u met catechesatie
argumenten 't bestaan van God te bewijzen. Men
vergeel't zijn steunSels voor de oprecht geloo
vigen, maar ze helpen den twijfelzieke niet.
Het verrijken van uw kennis zail u nooit van
'twijfel verlossen, integendeel in dit ziektegeval
■werkt deze methode juist verkeerd, 'f geval ver
ergert, men krijgt koorts in 't verstand.
Deze methode zou men kunnen noemen een
pogen om Beëlzebub door Beëlzebul uit te drij
ven. Zeker onze bewijzen voor 't Godsbestaan
zijn heusch tegenover Dageraadsmannen niet zoo
zwak, neen zelfs zeer sterk, maar den twijfelaar
helpen ze niet.' Van twee betoogen helpt ook 't
■minst zwakke niet.
Het bestudeeren van de Gereformeerde geloofs
leer, Jioe nuttig anders, is voor den zieke zonder
nut.
Godvreezende ouders houden hun twijfelkranke
kinderen binnen hun engeren, geloovigensfeer,
'doch hoe goed bedoeld ook, het baat hun kinde
ren niet. 1
Zeer moeilijk is het geval. Dan de hulp die
vrienden en goede kennissen u aanbieden. Hoe
talloos velen betoonen zich tactlooze helpers.
Een jong onderwijzer aan een christelijke school
had te kampen met bange twijfel in zijn ziel. Hij>
gaat naar den predikant, tevens voorzitter van
het schoolbestuur. „Dominé, aldus de jonge man,
„ik twijfel aan alles, ik kan schier niet meer
bidden voor mijn klas."
Dominé gaat naar zijn boekenkast en komt
terug met Bavinck's dogmatiek, twee dikke dee-
len. Sceptisch neemt de jonge man deze aan;
hoe goed bedoeld, ook hier geen baat.
Hoe zou Dr. Bavinck in zijn leven het hoofd
hebben geschud, als hij vernomen had, van dit
medicijn in een' dergelijk geval.
't Best helpt nog, op tf* volgen den raad van
Dr. Mertensen Larsen, den Deensehen theoloog,
gegeven in zijn hoek „Twijfel en ongeloof". Ver
tel wat ge zelf doormaakte!, hoe ge door Gods
genade werdt uitgered, en wijs op den eenigen
medicijnmeester Jezus Christus.
Maar hoe kan dat nu, vraagt menigeen. Hoe
kunt ge Jezus aan den lijder aanprijzen, Hem,
dien de zieke zelfs niet wenscht, waaraan hij
juist twijfelt Toch is dat niet vreemd, 't Onge-
■rijmde begint vaak, en dan gaat de ziel hulpe
zoeken, waar ze het niet verwacht, peinzens cn
zoekensmoe.
Een voorbeeld vindt ge hiervan in de Heilige
Schrift bij Johannes den dooper. Deze wegbe
reider des Heilands zucht in de gevangenis en
geraakt in hittere twijfel aan Jezus. Is Hij wel
de Heiland der wereld? En hij, Jo'hannes zendt
boodschappers uit naar Jezus. Hij moet helpen,
in den nood zijner ziel weet Johannes niéts
beters.
En Jezus, ondanks de hem toegebrachte Kinne
bakslagen in die vragen, betoont zich een Hel
per en redt en helpt uit zijn twijfelzieken dicipel.
Jezus helpt altoos, is ook de uitredder voor
ie.der in dezen twijfelzuchtigen tijd.
- öch treedt Jezus op als de Medicijnmeester
qn dan volgt „het proces der genezing."
Allereerst drijft Jezus de overtollige vertroos
ters uit. Hij doet de huismiddeltjes weg. Hij.
Jezus laat dan de afgronden en de consequentie
van den twijfel zien en de pa'tiënt begint dan te
twijfelen aan de waarde van zijn verstand en
oordeel als maatstaf van geestelijke waarden. De
koorts zakt, rust treedt in. Dan gaat de ziele-
arts omzien naar de wonden, door de cngeloofs-
theorieën veroorzaakt. Die wonden moeten open
blijven, soms moet het mes er in; Jezus is geen
zachte heelmeester, die stinkende wonden achter
laat. Dat kost moeite en smart, die open wonden;
maar Jezus laat Zijn kinderen ook zien, dat 't
zóó moet en noodig is.
Zie t maar aan Johannes den Dooper. Deze
twijfelde, omdat hij een koning in Jezus ver
wachtte, vol majesteit en kracht. En nu ziet
deze twijfelende dicipel niets van dat alles, en
'dat geeft hem ergernis. En dan laat Jezus hem
zien „het zwarte punt" en geeft den bood
schappen deze tijding mee voor Johannes: „Zeg
Johannes, dat de blinden zien, de kreupelen wan
delen". Jezus laat hem, Johannes, daardoor zien
Zijn priesterlijke daden. "Wat Johannes ergert,
wordt dan het medicijn ter genezing.
Is dan de koorts gezakt, zijn de wonden zuiver,
dan is de zieke doodzwak, maar in beginsel ge
zond. Hij heeft dan niets en hij kan dan niets
cn Jezus glimlacht en zegt: „Ik kan, en daarom
kunt gij ook; sta op en wandel. Getuig van
mijne heerlijkheid en verwacht van boven uwe
kracht."
De zekerheid des gcloofs wordt in den weg der
gehoorzaamheid uw deel.
Op den Paaschmorgen gaan de vrouwen naai
den hof van Jozef van Arimathea en vinden den
steen afgewenteld van het graf, waarin men Je-
zus; gelegd" had. Hem zelf, Jezus, zien ze niet.
Ze :3ten een engel en deze zegt 'tot de vrouwen
„Gaat heen en boodschapt het Zijn discipelen,
want ziet, Hij leeft." En wat zeggen dan die
vrouwen? Zeggen zc, maar Engel, Hemelbode,
moeten we getuigen hoven onze kracht Zeg
gen, dat Hij leeft en wij zagen Hem niet?
Die vrouwen gaan, ze gaan in den weg der
gehoorzaamheid. En bij den uitgang van den
hof, als bij verrassing, daar zien ze den verte-
zenen Heiland.
In den weg der gehoorzaamheid schenkt God
geloofsverzekerdheid. Plechtig klinken dc tonen,
als de vergadering staande zingt:
Eeuwig onbegrijp'lijk Wezen,
Vader, Zoon en Heil'gc Geest.
•Leer mij dagelijks meer u kennen,
•U gelooven allermeest.
'tHeil van zondaars voert Uw liefde
Tot den allerhoogisten top.
Amen, God'lijk evangelie,
Amen, zegt mijn ziel daarop, (Gez. 52:13)
Op de gebruikelijke wijze wprdt de vergadering
gesloten.
bedroeg ètên 370 wagönS, waarvan ruim 330 wa
gons kool.
Met het aanbod is gelukkigerwijze ook de vraag
toegenomen, zoodat die prijzen zich niet alleen
konden handhaven, maar zelfs beduidend naar
omhoog gingen.
Van de diverse soorten kool domineerde de roo-
de kool met ongeveer de helft van den aanvoer
Begin der week minstens f 3.50 opbrengende steeg
de gToote rooae kool tot f 3.80 k f 4.50 en middel
soort tot 4.50 k 5.50 per 100 kilogram. De prijs
voor het mooie kleine goed steeg" naar verhouding
niet zoo hoog en varieerde van 5.50 tot 6.50, ter
wijl voor extra mooie partijen, die nog slechts
spaarzaam werden aangeboden, tot hoogstens 7.20
werd betaald.
Doorschot, waaruit nog vrijwel het grootste deel
van den aanvoer bestond, bracht natuurlijk min
der op. Hierin is echter ook nog eten groot kwa
liteitsverschil. Gemiddeld genomen brachten hier
van de grootsten 0.50 en die kleinere f 1minder
op dan eerste kwaliteit.
Ook van gele en dieienschje witte kool kwam het
dubbele van vorige week. De eersten waren iets
duurder dan de witte /en al kondan niet de prijzen
worden gemaakt van de roode, ook voor deze soor
ten was er een goede kooplust.
Groote gele kool kwam de laatste dagen tot bij
de f 4 en het hoogste voor mooi klein goed was
toen f 6.30. De döenen blieven ongeveer eien gulden
beneden deze prijzen. Voor het doorschot van de
ze soorten werd belangrijk minder betaald dan
voor iste kwaliteit.
Voor alle koolsoorten zijn de prijzen in deze
week belangrijk verbeterd. v.
Vrij onverwacht kwam er ook een grootere be
langstelling voor uien. Werd Maandag nog tot
hoogstens f9.gemaakt, Dinsdag was dit (on
danks een toename van den aanvoer) f 10.70 en
Woensdag zelfs f 11.60 per 100 kilogram. Door
het droge weer kon bet product nu ook in beter
staat worden geleverd, wat den handel mede ten
goede kwam. De laatste dagen kon de prijs zich
handhaven op f9.a f 11.50, terwijl toen voor de
drielingen graag van f 13.50—14.50 werd betaald.
Alleen peen profiteerde niet van de verbeterde
stemming en met prijzen van f2.— k f2.50 per
100 kilogram bleef ook het aanbod tot een gering
kwantum beperkt.
Over het algemeen was het verloop dezer week
dus gunstig. Aan de laadplaatsen, -vanwaar da-
gelijksch lange treinen van volbeladsn wagons ver
trekken, hterscht een Levendige bedrijvigheid.
Marktberichten
- LANGEDIJKER GROENTEMARKT.
12 Januari.
161500 kilogram roode kool ie soort 3.606.70,
idem 2e soort 2.303.50. 108100 kilogram gele
kool ic soort 3.6.50 ,idem 2e soort 2.2.80.
42000 kilogram deensche witte kool 2.50—5.10.
28500 kilogram' uien $.70—12.20, drielingen 12.60
13.70. Nep 14.7350 kilogram peen 2.20—2.40.
13 Januari. ;jj
995°° kilogram roode kool 'l&. sogit 3.807.10,
idem 2è soort 2.360.110 5 00kl log ra m gele
kool ic soort 3.6.10, idem 2e s/döW 2.302.80.
52000 kilogram deensche witte kool 3.605.50.
18200 kilogram uien 8.8011.90, drielingen 13.80
"_I5-16500 kilogram peen 1.802.50. 900 kilo
gram bieten 2.60.
Veiiings-Weekoverzicht
Wat te verwachten was is gebeurd. De kool is
in de afgeloopen week flink losgekomen. De aan
voer aan beide veilingen samen verdubbelde zich en
NOORDERMARKTBOND!
12 Januari.
16900 kilogram uien. Grove uien 8.80—9.60. Uien
10.li.—. Drielingen 14.40—15.50. 13200 kilo
gram peen 1.702.40. 154900 kilogram roode kool
47-idem doorschot 3.306.50. 49400 kilo
gram gele kool 4.506.40, idem doorschot 4.30
6.10. 104600 kilogram deensche witte kool 3.40
—5.40, idem doorschot 3.204.50.
13 Januari.
20600 kilogram uien. Grove uien 9.9.70. Uien
10.60—12.50. Drielingen 15.15.60. Nep 15.40.
14300 kilogram peen 1.30—2.10. 156900 kilogram
roode kooL 3.706.70, idem doorschot 3.705.90
78000 kilogram gele kool 4.10—6.—, idem door
schot 4.10—5.80. 118600 kilogram deensche witte
kool 3.50—5.30, idem doorschot 3.40—4.40.
WARMENHUJZEN.
10 Januari.
Roode kool ie soort 4.6.60, idem 2'e soort
3.3c—6.50, idem uitschot 1.80—2.80. Gele kool re
soort 3.50—6.20. Deensche witte kool 10 soort
3.404.70 idem 2e soort 3.30. Drielingen 13.70
14.50. Uien 9.3010.40. Grove uien 8.208.50.
Peen 1.80. Aanvoer 70700 kilogram roode kool
17100 kilogram gele kool, 17100 kilogram deen
sche witte kool, 14000 kilogram uien, 1000 kilo
gram peen.
12 Januari.
Roode kool ie soort 3.90—61.80. idem 2e soort
3.50—640, idem uitschot 2.2.60. GeLe kool ne
soort 3.5-9°j idem 2e%oor t3.20. Deensche
witte kool ie soort 3.804,90. Drielingen 12.70
14.50. Uien 9.10—11.10. Grove uien 8.8.40.
Aanvoer 43600 kilogram roode kool. 1600 kilo
gram gele kool, 10000 kilogram deensche witte
kool, 7100 kilogram uien.
ALKMAAR.
12 Januari.
Appelen 7.25.—. Spruiten 10.21.— per 100
kilogram. Boerenkool 2.30—6.90 per' 100 stuks.
Roode kool 2.806:40. 'Gele kool 2.5c)5.60. Uien
10:20—11.90. Witlof 26.53vper 100 kilogram
Bloemendaler kool 4.20—8.10 per 100 stuks. Bieten
16.02.40 per 100 kilogram. Prei 3.50—9.60 per
100 bos.
AMSTERDAM.
12 Januari.
Zeeuw, bonten 5.906.Zeeuw, blauwen 5.60
5.70. Zeeuw, eigenheimers 5.605.80. Zeeuw,
bravos 5.505.60. Zeeuw, roode star 5.25540.
Zeeu.w blauwe eigenheimers 5.25. Zeeuw, eigen
heimerpoters 4.50—4.75. Zeeuw, blauwe poters 2.75
3-Zeeuw, bonte poters 2.753.Hiltegom-
mcr zandaardappelen 6.507.50. Gieldter. roode 5.25,
—5.40. Gelder, bravos 5.50—5.60. Friescbe borgexs
5-7°—5-7.V Friesche blauwe borgers 5.25—5.40.
Roode staar zandgrond 3.70—4.25. Eigenheimers
2.903.75. Bravo zetpoters uit de Mariapolder te
Strijen 4.50—4.69.
Nieuwstijdingen
- Het Gemeentelijk Electriciteitebedrijf van
den Haag is, naar de „N. üt." verneemt, bezig
proeven te nemen met nieuwe modellen van bord
jes voor straatnamen, 'sAvonds, vooral in de
nieuw.e wijken, is de weg dikwijls, niet te vinden,
omdat men de namen der straten niét ontcijferen
kan. Men heeft ai getracht de bordjes iri de nabij
heid van lantaarns te plaatsen. Overal kan dit
systeem echter niet gevolgd worden, omdat bij