t2ibi^ramsu^„4'T'8odiU,i^°
tJz as,"» «w-
SE EOBlJHyi ËEP.B.H.N.
commentaren.
i genoemd blad
's aanstaande ca
Natuurlijk, zou- ju
n officieel of niet
riaat onwaarschiji
l aannemen dat
politieke bedoelin
trikt intiem kara
den wensch 'van
ilvijn te bezoeken
dat H.M. behoort
ien Genetefschen
ak voor haar in
het dan ook
'ondag de door
al bijwonen. Ooi
>te belangstelling
Formatie, dat 2T)
ijfeld de gelegen
t te Genèv,e zijn
;k aan Genève is
in, al rs het oogen
commentaren,
injuist.
fahij'iek.
geheele personee
„Uithoorn" te
lag op Zaterdag
jmvat ongeveer
i wondt de fal
lisberd.
an f 60.000 bij
te Credietvereenij
ende mede te dee
C. Coenen, con
ort van naar ran
dadelijk aangifte
30-jarigen gehuu
zijn woning aai
icuratiehouder,
kinderen, die
eg bij de Gelden
zijn woning aan
werd later dooi
de woning van
rar het politiübu
md schuldig te
ouden beiden op
hebben, en hun
ning hebben kui
van hun salaris,
/ereeniging voor
istekort voor f44
istekort voor f44
uratiehouder
in f 9000 zou he
ibleken, dat het
erniging f 45.000
latighedien reeds
,1 veirivekte hier
waar beide geai
mere bij ieder bei
tal van groote v>
jt volste vertrou
3 jar en voor velen
geweest.
p den Rietbeitg,
afgebrand. De iii
ienigi vee kon g(
d. De oorzaak is
van banket warn
eur van het Cent
ksgezondheid te
inslagen en
gezondheid tegen
ssplinters als 1
en. De metalen
mig, gekleurd ot'
kleeden te help»
Dan kuste hij
ringe verbazing
haar nog toevo
weer bij je.
lelijk toe en liet
haar kamer
on „Tenda" kwa
er, en aan tafel
n- thema: De „i
iderbare redding
e het hoogste w»
;ij allen, die het'
ringen getrouwd
zoor deze freule
len weten, wat
uur zal zeggen,
van te weten
wel over zwijgen
e von Uechteritz
loop voor haar
triompheerend
dere dames en h«
mocht heeten.
u verzekeren, -
gekust, en nog
iet kamermeisje!
im en èen belei
F.
n lachte gemoed*
kt daar in Die
zeide hij
«straffend aan;
ielen hem bij en
.aarde moedig
niemand deereft
;heid van het
onschuldig zij
oompliment!
heer, die niet aa'
e beiden zagen1
ilik aan. Twee
verstaan.
(Sïordt vervol
gekleurd, 0.1 millimeter dik en 0.5 tot 1.2 üiili-
meter lang al naar gelang het vierkantjes of rui
ten zijn. D;e glassplinters zijn zeer onregelmatig
Van vorm. Er bevonden zich gevaarlijke pipkeu
hij tot 1.5 milimeter lengte. De metalen splinters
heataaii uit min of meer zuive rkoper, ook wel
uit messing (70 pet. koper, 30-pet. zink),-enkele
monsters Waren verzilverd. "Schadelijk zvdare'me
talen zöoals lpod werden niet aangetroffen.-De
oplosbaarheid van de metalen in 'verdund zout
v.uur van de concentratie, waarin dit in het maag
sap voorkomt, is uit den aard der zaak zeer ver-
venséhillend. De grootste hoeveelheid koper werd
opgelost van de monsters verzilverd koper, ter
wijl van messing niet het keper, doch in overeen
stemming met de theorie het zink in oplossing
gaat. In alcalisch darmsap werd practisch geen
metaal opgelost.
Door het eten van de met deze metalen splin-
te.n. „besuikerde" taarten en andere lekkernijen
iworden dus min of. meer groote hoeveelheden ko-
,'per of zout in 't lichaam opgenomen. Verder
behoort de vraag gesteld, of het eten van de
sdherpe metaalstukjes en van de fijne glassplin
ters aanlleiding kan géven tot inwendige mecha
nische bieleedigingen van hét organisme. Dit is
voorzoover men daarover op grond van de ver
richte proefnemingen bij honden mag oordeelen
zonder twijfel het geval; tj? voren bloedvrije ont
lasting werd blo'edhoudend na toediening van
brood met dergelijke metaalsplinters of glassplin
ters; ontegenzeggelijk kunnen dan deze splinters
het organisme inwendig beleediglen en schade be-
iékkenten aan de gezondheid der gebruikers. Het
gebruik van déze versieringsmiddelen voor ban-
ketbakkferswaren wordt dienovereenkomstig door
dr. Meerburg ronduit misdadig genoemd en aan
1de keuringsdiensten voor wapen wordt in over
weging gtegeven dit misbruik met alle kfaoht
tegfe nte gaan.
J&nigje laatste indrukken van de scheepsramp
Voor iemand, die nog nimmer een scheepsramp
aan onze kust heeft meegemaakt, levert zoo'n dag
van heen en weer gedraaf tusschen de havens
en de bulderende zee, van rustelooze informatie
her en der, ontelbare nieuwe indrukken. De Hoek
van Holland is op een stormaehtigen dag als die
van heden al zoo heel anders dan ep een stillen
dag, waarop we verwanten aan boord van Oostin-
jevaarders een laatst vaarwel komen toewuiven.
De saamgestroomde menschen bij de Noorderpier,
de file van auto's bij de Bejjgihaven, de menigne
bij de mteerplaatsen van de peddiijgbooten, het uit
varen en terugkomen van de booten, de drukte
van persfotografen, de schrijvende persmannen
en van dé schippers en bemanningen der redidings-
en sleepboo'ten, dat alles maakt, dat men vanzelf
den ijtdruk van een ongeluksdag krijgt.
JEn dan binnen in de groote zaal van het
loodsgébouw eeyst die languit op hun bpdden op
den grond uitgestrekte geredden van „De Schel
de", ondre dé wollen dekens gewarmd door heete
kruiken, gelaafd met heete koffie, verzorgd dooi'
hulpvaardige vrouwenhanden, later die troep arm
zalige inlanders van de „Soerakarta" in haar
raarzittende Europeesche kleeding, met hun ver
sufte gfezichten en tenslotte do aankomst van
de rest der bemanning, het Ejuropeesche deel,
pijn of meer woedend, dat ze er niet.eerder af
mochten gaan. Dat js het eerste wat ze zeiden,
dat ze „m«t de wapens in de hand in bedwang
werden gehouden", toen ze het schip wilden ver
laten. Men moest daar natuurlijk niet zoo slim
over dénken. iWant zoo'n scheepsbemanning is
altijd zoo gauw geneigd om het schip maar in
den steek te laten. En de kap ito in en de officieiten
zitten nu nog aan boord van dé „Soerakarta".
Wij weten dus niet hoe zich alles na de ramp
aan boord precies heeft toegedragen. In ieder
bletek wel uit de berichten, hoe tegenstrijdige
opvattingen heersehten omtrent de positie van
de „Soerakarta". De eene was, dat er toch niets
te rédden viel, dat het dus ook geen zin meer had',
om de bemanning zo<3 lang aan boord te laten,
maar de andere luiddé; dat mep nopjt kon weten
ioe hét schip met hoog water zich neg loswer
ken kon. „Het was wel meer gebeurd", vertelde
een schipper van een der booten ons, „dat een
Bchip, dat op de pier lag en al boordevol water
at, vrij kwam, leeggepompt werd en weer bin-
envoer". Aan die „met-de-wapens-in-de-han.d--be
dwingerij" moeten we dus voorloopig maar geen
waarde hechten. De kapitein zal nog wel wat
nders te vertellen hebben, als hij er af komt.
Maar hij zit nu met zijn officieren nog aan
>oord. En hij zal er vermoedelijk wel.den heelen
wouden nacht blijven, terwijl er van rust niets
omen kan nog minder van slapen.
Dat is de hevigste indruk, dien we kregen, die
van de zware eisclien van het zeemansleven. In
mik weer, dat wij stadsmensdien al hondeweer
loemen, om van achter de kachel te kruipen in
ien nacht, dén tweeden nacht reeds, op een schip
n nood te zitten! Ein er maar rustig te blijven
ot het weer misschien wat opknapt.
Het lijkt er niet erg op, da,t het beter worden
al, want de buien zitten nog in de lucht, de
®vind loeit tegen de ramen én de zee zingt baar
bruisend lied vanuit de verte....
omber
lefeft
Het. was Zondagavond zeven uur, zoo ver-
elde een der officieren toen wij tengevolge van
stroom te dicht bij de Noorderpier geraakten.
Joor de hevige buien die overkwamen hebben
?ij een oogenblik het licht niet gezien. Wij moe
en het licht van de Noorderpier aan" bakboerd-
'ijde hébben en daarom trachtten wij dén kop
an he£ schip om te krijgen. Deze manoeuvis gs-
pkie niet, omdat de stroom te sterk bleek. Men
^bft de machine dadelijk achteruit laden slaan,
-et. was échter reeds te laat en wij dreven op de
'oorderpier.
Er is terstond assistentie gevraagd. liet was
*>en half acht. Hort daarop kwamen de sleep
boten „Waterweg" Schelde",, waarmee men
erbinding kreeg.
'Het wag de bedoeling 'Êët".'schip, .evenwijdig'
lau den dam te trekken. Dit is niet gelukt, omdat
•e trossen braken. De beukende golven sloegen het
nog verder op de pier. Daarna verscheen de
i oolzefe" en de „Witte Zee", maar ook de ka
jé s nier sleepbooten braken. Tot vier uur in den
norgemhéeft men toen met eigen middelen ge-
1 acht het schip los te krijgen. Alle moeite was
-enter vergeefs. Al dadelijk bleek dat de.positie.
u net schip hachelijk was.
Ruim 1 Kad een groot gat, waar hét vfater
gerégeld in en uitstroomde. i
Tegen de werking van het water, dat in ruim
1 bruiste en kookte, bleek het waterdichte, schot
dat de ruimen 1 en 2. scheidt, niet bestand. Het
schot begaf zich, zoodat ook hier het water binnen
kwam.
In den loo pVan den dag hebben de woeste
elementen het vernielingswerk verder voltooid.
Maandagmiddag is het personeel van de Ber
gingsmaalschappij L. Smit en Co., onder wie de
bekend ediiikers, de gebrs. Sperling, per motor-
logger naar de „Soerakarta" gegaan. De logger is
langszij blijven liggen, onderwijl de mannen daar
aan boord waren.
Op een afstand lag de sleepboot „Weterweg",
eveneens van L. Smit en Co.
Van het strand sloegen heden velen de .Soera
karta gade. Ook waren veler oogen gerioht on da
.JSehelde", die van den wal moeilijker is te 'ont
waren, al steken haar schoorsteenen en haar mas
ten ook nog boven het water uit.
Van den wal af is weinig te ontwaren hoe hot
sehip door de golven is geteisterd. De afstand is
te groot en bovendien helt het schip naar den
anderen kant, zoodat men maar al tegen den
scheepswand aatikijkt.
Met een sleepbootje zijn wij hodennamiddag
op zeer korten afstand van de „Soerakarta" ge
weest.
Ook van dichtbij is er weinig te zien, zoolang
men aan dezen kant blijft. Zoodra echter bevon
den wij ons ten Westen van het schip, aan den
buitenkant dus, of wij zagen, hoe het water over
het voorschip stroomde. Niet alleen de zware
gpondzeelin teisterden het verlpreauschip, maar
iedere golf zond een groote massa water over
dek. Duidelijk was waar te nemen hoe hevjg het
Ifschig sonjg werkte. De „Sóènakar.ta" is wel inder
daad een verloren schip. De golven zijn er de baas
Niet slechts aan dek, maar ook in de machine
kamer. Zij hebben er de vuren gedooft en alles
tot stilstand gedoemd. Verder heeft het schip
?Q9'n gfoot gat da,t, als het mocht wordeq af ge.
bracht' door 'de- sleepbooten, het toch niet Kan
boven blijven. Eerst moet dat gat in ruiml 1 ge
dicht zijn. Ook moet het schip gescheurd sijjn.
'Waarlijk g§§n wopder als men ziet hoe 'de
golven het beuken. Het voorschip schuurt voort
durend over do pier. Geheel in tegenstelling met
het voordek is het achterdek vrijwel droog. Wij
zagen er een partijtje kisten tegen de reqligg
Staan geheel ojjgeschpndan naar het sclieen.
Veel konden dé menschen van de Berging Mij,
L. Smit en Co,, waapmgdo ge Rqtterdarnsehe
Lioyd voor het bergen van het schip geconMac
teerd heeft, lieden nog niet aanvangen. De zee
was nog te onstuimig om goederen te kunneu
overladen. De voorbereidende werkzaamheden zijn
echter aangevangen, zoadat de m^nsc^ep qmnid'-
dêllijk aan dop slag kunnen gaan als de zee wat
kalmer wordt,
Hot bergingsvaartuig „Meermin" heeft, toen
het tegen den avond naar Hoek van Holland te
rugkeerde, ook de drie laatste leden der bemaij
ning van d© „Soerakarta", de eerste stuurman,
do ïnarconist en de loods, meegenomen. Het schip
is nu due geheel verlaten,zoadat men de maat
regelen kan gaan overwegen, die genomen zullen
moeten worden v.oqj jiM bergen van schip er
lading. De „Soerakarta" ligt wel «enigszins hinl
derlijk voor de scheepvaart, maar een groote be-
lemmering biedt zij tot dusver pog niet. .41.
echte rbet schip van de pier zo uafglijden, zal het
ongetwijfeld zinken en het zou dan zeer waar
schijnlijk in het vaarwater terecht komen. In
dat geval zou het de gohoelo scheepvaart van en
naar Rotterdam kunnen verhinderen. Die mogelijk
heid, dat het schip nog losraakt, wordt geenszins
uitgesloten geacht, Wij hebben trouwens zelf kun
nep copstatoeren, da^er nog beweging in het-
schip was,
Tragisch ongeval.
Zaterdagavond is bij Dronrijp een band van een
motorrijwiel gesprongen, tengevolge waarvan de
duo-rijder S. C. van der Meulen, candidaat in
do rechten, van Leeuwarden viel. Hij overleed
nog dien avond in het Diaconessenhuis te Leeu
warden aan de bekomen verwondingen.
TWtEEDE KAMER.
WEG - ZOMERTIJD!
i ,De stemming.
Allereerst werd gestemd over het voorstel Staal
man (vervroeging van den tijd met 40 minuten van
den laatsten Zondag in April tot den laatsten in
September en gudrendé de rest van het jaar achter
uitzetting van ien tijd met 20 minuten-), dat als
subamendement op het voorstel Vliegen in stem
ming kwam.
Het voorstel Staalman, werd verworpen met 15
tegen 64 stemmen.
Voor stemden de Vrijheidsbonders (be-halvie dr.
Bierema en mevr. Van Rappatd), de katholieken
Bongaerts en Van Vuuren, de Vrijzinnig Democra
ten (behalve de heer Edels) en mei. Van Dorp,
(lib.)
Het voorstel Vliegen (van den eersten Zondag
in April tot den eersten Zondag in October v|sr-
vroeging met 40 minuten en 20 minuten achteruit
zetting gedurende den overigen tijd van het- jaar)
werd vervolgens verworpen met 28 tegen 51
stemmèn.
Voor de soc. dem. behalve de heieren Van Braam
"beek, Schaper en Sannes, alsmede de heeren Staal
man (v.b.)), mej. Westerman (v.b.), Kuiper (r.k.
Oud (v.d.), 'mej. Katz (c.h.), da Groot (v.b.), Bo--
mans (r.k.), Ter Hall (v.b.), Van Dijk (r.k.j, Van
Rijzewijlc (r.k.), mej. v. Dorp (lib. p.), Van Gijp
(v.b.), en Ketelaar (v.d.).
Het wetsontwerp van -de Regieiering tot alge-
'hêcle afschaffing van den zomertijd wérd hierop,
aangenomen met 52 tegen 24 stemmen.
Tégen stemden de- heeren Van Rijzewijk, Van
Dijk en inaj. Meijer (alten riki.;), mej. van Dorp
(lib.), de heergn van Waerden,: Kle'erekooper, Ijzer
men, H. Wijkamp, K. tar Laan, Gerhard, J. ter
Laan, Van den Tempel,- Alberda, Van Zadelhoff en
mej. Groene weg (allen s.d.:), die heeren Van "Gijn,
Staalman, Ter Hall, De Groot en mej. Westerman
(allen vrijheidsbond), de heer Ketelaar en 'mevr.
Bakker—Nort (vid.t), mej. Katz (é.h.) en dr.
Beumér (a.'r,)
De vergadering werd hierop verdaagd.
De heeren De Monte Verloren (a.r.) cn Vliegen,
(s.d.), waren wegens ongesteldheid verhinderd de
vergadering b ij te wonen.
Land- en Tuinbouw
w Kal/bemcsling van Kleigronden.
wie op het gebied van bemesting geen vr-eem-
de'l,ng,ls,en iets weet van de hoeveelheden planten-
voedsel, die door eiken oogst aan den bodem wor-
den, .onttrokken, kan begrijpen, dat het kali vraag
stuk voor elke grondsoort van beteekenis is. Kan
men rn het ajgemoen zeggen, dat de zand- en veen
gT?a vr groote behoefte hebben aan kali, dikwijls
geldt dit ook voor kleigronden. Er is natuurlijk
een tijd geweest, dat de kleigronden een overmaat
van kah hadden en dat is nog het geval bij die
nieuwe kleipolders. Maar komt men op de reeds
lang m cultuur gebrachte kleigronden, dan staat
men vaak verbaasd over de gunstige uitwerking
van kalimest.
Is het nu vooraf met zekerheid te zieggen, of
voor c.eze gronaen de tijd om met kali te bemes
ten is aangebroken? Daarop kunnen we niet vol
mondig „ja" zeggen. Grondonderzoek kan soms
iets-aan het licht brengen doch lang niet altijd.
Het beste wat men kan doen, is een of meer proef
veldjes aan te leggen met en zonder kalibemesting
waarbij natuurlijk zorg wordt gedragen, dat ook
fosforzuur en stikstof worden toegediend. Dat werd
ook terecht ingezien door den Rijkslandbouwcon-
sulent Ir. Meijers en den haer Masschaupt, afdiee-
lingsdirecteur van het Rijkslandbouwproefstation,
beiden te Groningen, die in het vorige jaar niet
mjnder dan 50 bemestingsproeven hebben geno
men om na te gaan, of de kleigronden behoefte
hebben aan kali. In Zeeland zal in 1925 ondier lei
ding van den heer Ste ens, Rijkslandbouwconsuknt
ook een 75-tal dergeljjke proefvelden worden aan
gelegd. Mef belangstelling zullen wij den uitslag
der beide reeksen van proeven afwachten.
Wanneer wij weten, dat door aardappelen, suiker
bieten, voederbieten, hooi, kool, ko.tom door tal
van gewassen enorme hoeveelheden kali aan den
bodem worden onttrokken, dan kan men de vrees
van vele landbouwers voor een tekort aan kali,
ook op de klei verklaren.
Nemen wij' een voorbeeld uit Zeeland, de klei-
provincie bij uitnemendheid. Volgens berekenin
gen worden daar jaarlijks aan den grond door
de oogsten van aardappelen en suikerbieten 4 mil-
Uoen K.G. kali ontnomen. In een jaar worden stel
lig niet meer dan 400.000 K.G. kab aangekocht in
de verschillende hulpmeststoffen, zoodat de ver
mindering pgr jaar bedraagt 3.600.000 K.G. Par H.
A. bouwland wordt dit een vermindering van 41 a
4a K.G. kali. Het spreekt, dat dit op den duur
mcOi vastloopen, en dat de een pu, een ander later
tot zijn schade bemerkt, dat de oogst beduidend
minder js geworden door kaligebrek, 1
Zou het in Noor<lholland anders geschapen zijn?
Geen ic.ike'e aanneembare reden bestaat daarvoor.
Zoowel door land- als tpinbouwgewassen worden
niet minder belangrijke hoeveelheden kali in on
ze provincie uit den bodem gehaald, die in den re
gel in lange na niet worden aangevuld door be
mesting met kalimest.
Wij wijzen hierop nog eens nadrukkelijk, omdat
het ons zeer noodzakelijk voorkomt, dat "elke land
en tuinbouwer niet spaarzaam dient te zijn met
kalimest, in dé tetrste plaats op zand- en veen
gronden, maat ook op kleigrond,
Het land- en tuinbouwend publiek zij medege
deeld, dat het Landbouwkundig Bureau van het
Kalisyndicaat, Boothstraat 13 te Utrecht, gaarne
op aanvrage bereid is proven te nemen, om te on
derzoeken of kalibemesting rendabel is.
wagons per dag, wlf .«U?Ï3LSÓorT*
ingezonden
(Buiten verantwoordelijkheid der redactie).
M. de Rcaacteur,
Mag ik u verzoeken om een plaatsje in uw veel
gelezen blad,
Hot Hoogheemraadschap is wel een van de meest
tegen ieders gevoel indruischende instelling, doch
dit zullen we maar daarlaten.
Het geld wat naodig is voor verbetering van wa
terwerken enz., moet geput worden uit de beurzen
der landeigenaars.
Ook onder hen zitten administraties van liefda
dige instellingen enz.
Nu is mijn inziens dit een heel onbillijk iets.-
Het geld dat ten bate, mopet komen aan arme
menschen; gaat ten deele verloren aan
Hoogheemraadschap enz.
Zou dit nu geen billijke_ regeling zijn, indien der
gelijke instellingen van deze lasten wérden ontdaan.
De armvoogdij van St. Pancras verkeert thans,
in financieele moeilijkheden, dus drukken deze
lasten zwaar op voornoemde kas.
Met dank voor de plaatsing,.
D. KLOOSTERBOER Jz.
Adm. Armvoogd,
'Sint Pancras,
Marktberichten
langendijker groentemarkt
11 Maart 1925.
122000 kilogram roode kool 7.50—1240 2e
-urn r7~J5!000 kiI°gram 2.—
12 Maart 1925.
124200 kilogram roode kool 8.50-14.— 2e
S°°lfi~8~' 108500 kilogram gele kool 9.—
r-Ib.50, 2e soort 4.40—8.50, 136000 kilogram
4 80nS17200 Vl k°01 5-T~6-10» 2e soort 3 50-
eirlln ,ï1°gram uien iS-SO—13.50, drielin
gen 12.50—12.90, 1825 kilogram peen 2.10
N OORDERM ARKTBOND
11 Maart 1925.
i o299n00 ,ui€n: Srove uien 12-4°. uien
i oo/?7-i dri€llngeü 13.50-13 60, liep 13.80
wf ^r^^2'10' 174300 kil°grató roide
kool 7.9012.50, doorschot 6.9011 70 73800
kilogram gele kool 9.90-15.60, doorschot 8.7-
14-10> 140 700 kilogram Deensche witte 3.80-
6.70, doorschot 3.10—5.30,
12 Maart 1925.' ■■>k-
12800 kilogram uien: grove uien lO.SO^-12.20
drielingen 12.1031.70, uien 11.8013 70, 4000
,gr^r,peen k502.50, 219700 kilogram roode
kool 8.2013.30, doorschot 8 1011 70 63700
kilogram gele kool 11.50—16.40, doorschot 11.—
—14.30, 163200 kilogram deensche witte 3.80
5.70, doorschot 2.60—4.80
Veiiings-Weekoverzicht
De gunstige wending, die in den toestand reeds
vorige week was ingetreden, heeft zich flink door
gezet. In het begin der week was de aanvoer wel
iets verminderd d'e gewone reactie als de prij
zen in stijgende richting gaan toen die prijzen
echter daglijksch flink omhoog gingen, kwam de,
kool los en werden dagelijksch groote kwantums
aangeboden, zoodat het totaal weinig minder be
droeg dan vorige week.
Van gele kool waarvoor een buitengewone
graagte werd betoond was naar verhouding tot
den voorraad, het aanbod het grootst, in totaal
105 wagons aan beide veilingen samen. Eiken da;
kon meer worden gemaakt. Werd Maandag voor
de grootsten miijstens f 4.60 per 100 k.g. betaald
Dinsdag was dit f 6,Dpnderdag en volgende
dagen zelfs f7.Nog grooter was het verschii
tusschen de prijzen voor het mooie kleinere goed.
De maximumprijs was Maandag f7.60, Donderdag
f 11.90 en heden zelfs f12.70 per 100 k.g.
Het aanbod van roode kool was met 144 wagons
iets minder" groot dan vorige week. Naar deze
soort ontstond in het midden der week een niet
minder groote vraag, wat eveneens de prijzen
flink naar boven bracht. Noteerde de groote kool
Maandag minstens f3.60, heden was dit f5.70.
Maar vooral de kleinere kool ging in prijs een
heel stuk de hoogte in. Werd als hoogste prijs
Maandag f.6.90 betaald. Donderdag was de hoog
ste nbteering f8.70 en Zaterdag fl'1.40 per 100
kilogram.
De Deensche witte kool bleef daarentegen verre
in de minderheid. Toch was da vraag tiaar deze
soort, waarvan 108 wagons werdén aangevoerd,
veel grooter dan. tevoren en ook hier oor bleven de
p rij s ver li o ogingan niet uit. Was begin der week
de laagste prijs voor- de groote kool nog slechts
f 1.70 en voor het mooiste kleingoed de hoogste
prijs f3.60, tot heden waren deze prijzen resp:
verhoogd tot f3.60 én "f 5.60 per 100 kilogram.
Met den uienaanvoer wordt het langzamerhand?
minder. Er werden gémiddeld 2^3 wagons per
dag aangevoerd. De laatste dagen was de kooplust
iets minder en zakte de prijs die gemiddeld f 13.—
a £.14 bedroeg, iets in.
- WARMENHUIZÉN.
to Maart.
Roode kool ie soort 7.50—12.80, idem 2e soort
6.90—11.40, idem uitschot 3.60—5.20. Gele kool
ie soort 9.6014.70, idem 2e soort, 8.709.10.
Deensche witt^ kool re soort 4*1°5.70 idem 2t&
soort 2.30-5.20. Uien 12.60—13.20. Grove uien
1-2.3°. Stek 5.006.20. Poen 1.70 Aanvoer 428000
kilogram roode kool, 12400 kilogram gele kool
40900 kilogram deensche witte kool, 2700 kilogram
uien, 3300 kilogram poen.
11 Maart.
Roode kool ie soort 7.80—11.90, idem 2e soort
J7-7° 11.80, idem uitschot 5.20—7.10. Gele kool
ie soort 11.10—13.70, idem 2e so.ort 9.40—13.—
Deensche witte kool ie soort-3.905.90, idem 2e
soort 3.- :5-20. Uien 11.4012.40. Drielingen
to.6o 11.20, stek 5.606.60. Peen 1.401.60. aan
voer 58500 kilogram roode kool, 10000 kilogram
gele kool, 37900 kilogram deensche witte kool,
5000 kilogram uien, 4000 kilogram peien.
D.T.S. I—Heiloo I. 1—1.
- Voo rhet eerst speelde D.T.S. sinds langen tijd
een thuiswedstrijd op het nieuwe terrein. Ondanks
het slechte weer was een zeer groot aantal belang
stellenden aanwezig. Na wat gefotografeer en spee
ches van burgemeester, voorzitter van Heiloo en
den heer Kaagman,' wordt begonnen. Met de ster
ke wind in aen rug zijn de Deetjés in de meerder
heid. Een toegekende penalty wordt in handen van
den keeper geschoten. Even later weet de links
binnen met een goed schot D.T.S. de leiding te
geven. De withemden hebben hier evenwel niet
lang pleizto rvan, want als de verdediging t-ever is
opgedrongen, weet de H eiloo rechts buiten er door
heen te loopen en van dichtbij de gelijkmaker te
scoren. D.T.S. krijgt nu nog verschillende kansen
maar er komen voor de rust geen goals meer. In
de tweede helft spjelt D.T.S. nu tegen wind, maar
weet toch het spel steeds op de Hjeiloohelft te
houden. Een penalty ondergaat hetzelfde lot als
die van voor de rust. De D.T.S. halflinie.werkt zeer,
hart en zet steeds weer de voorhoede aan het
werk. Ock de buitenspelers verrichten aardig" werk;
maar de binnenspelers weten van de diverse goede
voorzetten g.een gebruik te maken. Zoowel midden
voor als rechtsbuiten krijgen opgelegde kansen,
maar door treuzelen en slecht schieten komen er
geen goals. De D.T.S. achterhoedei, welke in
goede vorm was, kan gemakkelijk de roode voor
hoede in bedwang houden en aan dezen kant is
dan ook geen gevaar. Het einde komt met onge-
wijzigden stand. De leiding van scheidsrechter
Kaagman was zeer goed en we zien dergelijke arbi
ters rgaag op ons terrein terug.
De adspiranten konden het tegen Vronte niet bol
werken en verloren met 1O.
Volgende week om 12 uur D.T.S. 2—S.O.V.V. 1
en om 2 uur D.T:S.'Holland. Wij rekenen op
goed weer en een aangsnamen wedstrijd.
DEETjta
Uit SCHOORL.
Om te beginnen wil ik den geachöen beer .Vete
raan even mededeelen, dat ik het geval te Egmond,
aan Zee uitvoerig heb medegedeeld aarf het Bonds-,
bestuur. Ik meen voorts, dat het Zéevogielbestuur
genoeg heeft aan het verslag onzier rubriek in 't
Groentje, hetwelk vrijwel overeenkomt met dat in
de N. Langedijker. Ik zou de zaak dan ook hierbij;
maar willen laten, om verdere onaangenaamheden
te voorkomen. We zullen hopen, dat dergelijke din
gen niet meer zullen voorkomen. Dan ben ik zoo.
vrij geweest het slot van het vierslag van mijn col
lega Oudorper op te sturen naar den Bond om
te dienen tot versterking van een door ons inge
diende klacht tegen den beer Snijders over diens
partijdigheid. Ik hoop dat Oudorper hier genoegen
ïpee zal nemen.
Een wedstrijdverslag kan ik vrij van, daar de
wedstrijd Schoorl II—Heiloo II niet is doorgegaan,
daar Heiloo II maar met 7 man arriveerde. Den
strep voor dc vereqniging Heiloo en onaangenaam
voor- de 7-Hfiloosp.elers en de spelers -van ons "2de.
SCHOÖRLËNaAR.
Overzicht 8 Maart.
Drukke dagen héb ik achter dei)rug, J.l.
Zaterdag per sneltrein via Haarlem'naar den
Haag.. Ik werd zeer hartelijk in het N.V,B_ - con
sulaat ^ontvangen en ik heb deelgenomen aan een
zeer langdurige conferentie met het NtViB.-be
stuur. Vooral Ir. Kips is een zeldzaam tactvol
leider. Ter sprake kwam ook de Zomertijd, maar
het. mocht mij niet gelukken de heeren te overtui
gen van het nut door afschaffing. Al die luidja^,
'welke met het hoofd werken, zijn m.i. overspan
nen. Ze draven door en die meening heb ik ook