t2ibi^ramsu^„4'T'8odiU,i^° tJz as,"» «w- SE EOBlJHyi ËEP.B.H.N. commentaren. i genoemd blad 's aanstaande ca Natuurlijk, zou- ju n officieel of niet riaat onwaarschiji l aannemen dat politieke bedoelin trikt intiem kara den wensch 'van ilvijn te bezoeken dat H.M. behoort ien Genetefschen ak voor haar in het dan ook 'ondag de door al bijwonen. Ooi >te belangstelling Formatie, dat 2T) ijfeld de gelegen t te Genèv,e zijn ;k aan Genève is in, al rs het oogen commentaren, injuist. fahij'iek. geheele personee „Uithoorn" te lag op Zaterdag jmvat ongeveer i wondt de fal lisberd. an f 60.000 bij te Credietvereenij ende mede te dee C. Coenen, con ort van naar ran dadelijk aangifte 30-jarigen gehuu zijn woning aai icuratiehouder, kinderen, die eg bij de Gelden zijn woning aan werd later dooi de woning van rar het politiübu md schuldig te ouden beiden op hebben, en hun ning hebben kui van hun salaris, /ereeniging voor istekort voor f44 istekort voor f44 uratiehouder in f 9000 zou he ibleken, dat het erniging f 45.000 latighedien reeds ,1 veirivekte hier waar beide geai mere bij ieder bei tal van groote v> jt volste vertrou 3 jar en voor velen geweest. p den Rietbeitg, afgebrand. De iii ienigi vee kon g( d. De oorzaak is van banket warn eur van het Cent ksgezondheid te inslagen en gezondheid tegen ssplinters als 1 en. De metalen mig, gekleurd ot' kleeden te help» Dan kuste hij ringe verbazing haar nog toevo weer bij je. lelijk toe en liet haar kamer on „Tenda" kwa er, en aan tafel n- thema: De „i iderbare redding e het hoogste w» ;ij allen, die het' ringen getrouwd zoor deze freule len weten, wat uur zal zeggen, van te weten wel over zwijgen e von Uechteritz loop voor haar triompheerend dere dames en h« mocht heeten. u verzekeren, - gekust, en nog iet kamermeisje! im en èen belei F. n lachte gemoed* kt daar in Die zeide hij «straffend aan; ielen hem bij en .aarde moedig niemand deereft ;heid van het onschuldig zij oompliment! heer, die niet aa' e beiden zagen1 ilik aan. Twee verstaan. (Sïordt vervol gekleurd, 0.1 millimeter dik en 0.5 tot 1.2 üiili- meter lang al naar gelang het vierkantjes of rui ten zijn. D;e glassplinters zijn zeer onregelmatig Van vorm. Er bevonden zich gevaarlijke pipkeu hij tot 1.5 milimeter lengte. De metalen splinters heataaii uit min of meer zuive rkoper, ook wel uit messing (70 pet. koper, 30-pet. zink),-enkele monsters Waren verzilverd. "Schadelijk zvdare'me talen zöoals lpod werden niet aangetroffen.-De oplosbaarheid van de metalen in 'verdund zout v.uur van de concentratie, waarin dit in het maag sap voorkomt, is uit den aard der zaak zeer ver- venséhillend. De grootste hoeveelheid koper werd opgelost van de monsters verzilverd koper, ter wijl van messing niet het keper, doch in overeen stemming met de theorie het zink in oplossing gaat. In alcalisch darmsap werd practisch geen metaal opgelost. Door het eten van de met deze metalen splin- te.n. „besuikerde" taarten en andere lekkernijen iworden dus min of. meer groote hoeveelheden ko- ,'per of zout in 't lichaam opgenomen. Verder behoort de vraag gesteld, of het eten van de sdherpe metaalstukjes en van de fijne glassplin ters aanlleiding kan géven tot inwendige mecha nische bieleedigingen van hét organisme. Dit is voorzoover men daarover op grond van de ver richte proefnemingen bij honden mag oordeelen zonder twijfel het geval; tj? voren bloedvrije ont lasting werd blo'edhoudend na toediening van brood met dergelijke metaalsplinters of glassplin ters; ontegenzeggelijk kunnen dan deze splinters het organisme inwendig beleediglen en schade be- iékkenten aan de gezondheid der gebruikers. Het gebruik van déze versieringsmiddelen voor ban- ketbakkferswaren wordt dienovereenkomstig door dr. Meerburg ronduit misdadig genoemd en aan 1de keuringsdiensten voor wapen wordt in over weging gtegeven dit misbruik met alle kfaoht tegfe nte gaan. J&nigje laatste indrukken van de scheepsramp Voor iemand, die nog nimmer een scheepsramp aan onze kust heeft meegemaakt, levert zoo'n dag van heen en weer gedraaf tusschen de havens en de bulderende zee, van rustelooze informatie her en der, ontelbare nieuwe indrukken. De Hoek van Holland is op een stormaehtigen dag als die van heden al zoo heel anders dan ep een stillen dag, waarop we verwanten aan boord van Oostin- jevaarders een laatst vaarwel komen toewuiven. De saamgestroomde menschen bij de Noorderpier, de file van auto's bij de Bejjgihaven, de menigne bij de mteerplaatsen van de peddiijgbooten, het uit varen en terugkomen van de booten, de drukte van persfotografen, de schrijvende persmannen en van dé schippers en bemanningen der redidings- en sleepboo'ten, dat alles maakt, dat men vanzelf den ijtdruk van een ongeluksdag krijgt. JEn dan binnen in de groote zaal van het loodsgébouw eeyst die languit op hun bpdden op den grond uitgestrekte geredden van „De Schel de", ondre dé wollen dekens gewarmd door heete kruiken, gelaafd met heete koffie, verzorgd dooi' hulpvaardige vrouwenhanden, later die troep arm zalige inlanders van de „Soerakarta" in haar raarzittende Europeesche kleeding, met hun ver sufte gfezichten en tenslotte do aankomst van de rest der bemanning, het Ejuropeesche deel, pijn of meer woedend, dat ze er niet.eerder af mochten gaan. Dat js het eerste wat ze zeiden, dat ze „m«t de wapens in de hand in bedwang werden gehouden", toen ze het schip wilden ver laten. Men moest daar natuurlijk niet zoo slim over dénken. iWant zoo'n scheepsbemanning is altijd zoo gauw geneigd om het schip maar in den steek te laten. En de kap ito in en de officieiten zitten nu nog aan boord van dé „Soerakarta". Wij weten dus niet hoe zich alles na de ramp aan boord precies heeft toegedragen. In ieder bletek wel uit de berichten, hoe tegenstrijdige opvattingen heersehten omtrent de positie van de „Soerakarta". De eene was, dat er toch niets te rédden viel, dat het dus ook geen zin meer had', om de bemanning zo<3 lang aan boord te laten, maar de andere luiddé; dat mep nopjt kon weten ioe hét schip met hoog water zich neg loswer ken kon. „Het was wel meer gebeurd", vertelde een schipper van een der booten ons, „dat een Bchip, dat op de pier lag en al boordevol water at, vrij kwam, leeggepompt werd en weer bin- envoer". Aan die „met-de-wapens-in-de-han.d--be dwingerij" moeten we dus voorloopig maar geen waarde hechten. De kapitein zal nog wel wat nders te vertellen hebben, als hij er af komt. Maar hij zit nu met zijn officieren nog aan >oord. En hij zal er vermoedelijk wel.den heelen wouden nacht blijven, terwijl er van rust niets omen kan nog minder van slapen. Dat is de hevigste indruk, dien we kregen, die van de zware eisclien van het zeemansleven. In mik weer, dat wij stadsmensdien al hondeweer loemen, om van achter de kachel te kruipen in ien nacht, dén tweeden nacht reeds, op een schip n nood te zitten! Ein er maar rustig te blijven ot het weer misschien wat opknapt. Het lijkt er niet erg op, da,t het beter worden al, want de buien zitten nog in de lucht, de ®vind loeit tegen de ramen én de zee zingt baar bruisend lied vanuit de verte.... omber lefeft Het. was Zondagavond zeven uur, zoo ver- elde een der officieren toen wij tengevolge van stroom te dicht bij de Noorderpier geraakten. Joor de hevige buien die overkwamen hebben ?ij een oogenblik het licht niet gezien. Wij moe en het licht van de Noorderpier aan" bakboerd- 'ijde hébben en daarom trachtten wij dén kop an he£ schip om te krijgen. Deze manoeuvis gs- pkie niet, omdat de stroom te sterk bleek. Men ^bft de machine dadelijk achteruit laden slaan, -et. was échter reeds te laat en wij dreven op de 'oorderpier. Er is terstond assistentie gevraagd. liet was *>en half acht. Hort daarop kwamen de sleep boten „Waterweg" Schelde",, waarmee men erbinding kreeg. 'Het wag de bedoeling 'Êët".'schip, .evenwijdig' lau den dam te trekken. Dit is niet gelukt, omdat •e trossen braken. De beukende golven sloegen het nog verder op de pier. Daarna verscheen de i oolzefe" en de „Witte Zee", maar ook de ka jé s nier sleepbooten braken. Tot vier uur in den norgemhéeft men toen met eigen middelen ge- 1 acht het schip los te krijgen. Alle moeite was -enter vergeefs. Al dadelijk bleek dat de.positie. u net schip hachelijk was. Ruim 1 Kad een groot gat, waar hét vfater gerégeld in en uitstroomde. i Tegen de werking van het water, dat in ruim 1 bruiste en kookte, bleek het waterdichte, schot dat de ruimen 1 en 2. scheidt, niet bestand. Het schot begaf zich, zoodat ook hier het water binnen kwam. In den loo pVan den dag hebben de woeste elementen het vernielingswerk verder voltooid. Maandagmiddag is het personeel van de Ber gingsmaalschappij L. Smit en Co., onder wie de bekend ediiikers, de gebrs. Sperling, per motor- logger naar de „Soerakarta" gegaan. De logger is langszij blijven liggen, onderwijl de mannen daar aan boord waren. Op een afstand lag de sleepboot „Weterweg", eveneens van L. Smit en Co. Van het strand sloegen heden velen de .Soera karta gade. Ook waren veler oogen gerioht on da .JSehelde", die van den wal moeilijker is te 'ont waren, al steken haar schoorsteenen en haar mas ten ook nog boven het water uit. Van den wal af is weinig te ontwaren hoe hot sehip door de golven is geteisterd. De afstand is te groot en bovendien helt het schip naar den anderen kant, zoodat men maar al tegen den scheepswand aatikijkt. Met een sleepbootje zijn wij hodennamiddag op zeer korten afstand van de „Soerakarta" ge weest. Ook van dichtbij is er weinig te zien, zoolang men aan dezen kant blijft. Zoodra echter bevon den wij ons ten Westen van het schip, aan den buitenkant dus, of wij zagen, hoe het water over het voorschip stroomde. Niet alleen de zware gpondzeelin teisterden het verlpreauschip, maar iedere golf zond een groote massa water over dek. Duidelijk was waar te nemen hoe hevjg het Ifschig sonjg werkte. De „Sóènakar.ta" is wel inder daad een verloren schip. De golven zijn er de baas Niet slechts aan dek, maar ook in de machine kamer. Zij hebben er de vuren gedooft en alles tot stilstand gedoemd. Verder heeft het schip ?Q9'n gfoot gat da,t, als het mocht wordeq af ge. bracht' door 'de- sleepbooten, het toch niet Kan boven blijven. Eerst moet dat gat in ruiml 1 ge dicht zijn. Ook moet het schip gescheurd sijjn. 'Waarlijk g§§n wopder als men ziet hoe 'de golven het beuken. Het voorschip schuurt voort durend over do pier. Geheel in tegenstelling met het voordek is het achterdek vrijwel droog. Wij zagen er een partijtje kisten tegen de reqligg Staan geheel ojjgeschpndan naar het sclieen. Veel konden dé menschen van de Berging Mij, L. Smit en Co,, waapmgdo ge Rqtterdarnsehe Lioyd voor het bergen van het schip geconMac teerd heeft, lieden nog niet aanvangen. De zee was nog te onstuimig om goederen te kunneu overladen. De voorbereidende werkzaamheden zijn echter aangevangen, zoadat de m^nsc^ep qmnid'- dêllijk aan dop slag kunnen gaan als de zee wat kalmer wordt, Hot bergingsvaartuig „Meermin" heeft, toen het tegen den avond naar Hoek van Holland te rugkeerde, ook de drie laatste leden der bemaij ning van d© „Soerakarta", de eerste stuurman, do ïnarconist en de loods, meegenomen. Het schip is nu due geheel verlaten,zoadat men de maat regelen kan gaan overwegen, die genomen zullen moeten worden v.oqj jiM bergen van schip er lading. De „Soerakarta" ligt wel «enigszins hinl derlijk voor de scheepvaart, maar een groote be- lemmering biedt zij tot dusver pog niet. .41. echte rbet schip van de pier zo uafglijden, zal het ongetwijfeld zinken en het zou dan zeer waar schijnlijk in het vaarwater terecht komen. In dat geval zou het de gohoelo scheepvaart van en naar Rotterdam kunnen verhinderen. Die mogelijk heid, dat het schip nog losraakt, wordt geenszins uitgesloten geacht, Wij hebben trouwens zelf kun nep copstatoeren, da^er nog beweging in het- schip was, Tragisch ongeval. Zaterdagavond is bij Dronrijp een band van een motorrijwiel gesprongen, tengevolge waarvan de duo-rijder S. C. van der Meulen, candidaat in do rechten, van Leeuwarden viel. Hij overleed nog dien avond in het Diaconessenhuis te Leeu warden aan de bekomen verwondingen. TWtEEDE KAMER. WEG - ZOMERTIJD! i ,De stemming. Allereerst werd gestemd over het voorstel Staal man (vervroeging van den tijd met 40 minuten van den laatsten Zondag in April tot den laatsten in September en gudrendé de rest van het jaar achter uitzetting van ien tijd met 20 minuten-), dat als subamendement op het voorstel Vliegen in stem ming kwam. Het voorstel Staalman, werd verworpen met 15 tegen 64 stemmen. Voor stemden de Vrijheidsbonders (be-halvie dr. Bierema en mevr. Van Rappatd), de katholieken Bongaerts en Van Vuuren, de Vrijzinnig Democra ten (behalve de heer Edels) en mei. Van Dorp, (lib.) Het voorstel Vliegen (van den eersten Zondag in April tot den eersten Zondag in October v|sr- vroeging met 40 minuten en 20 minuten achteruit zetting gedurende den overigen tijd van het- jaar) werd vervolgens verworpen met 28 tegen 51 stemmèn. Voor de soc. dem. behalve de heieren Van Braam "beek, Schaper en Sannes, alsmede de heeren Staal man (v.b.)), mej. Westerman (v.b.), Kuiper (r.k. Oud (v.d.), 'mej. Katz (c.h.), da Groot (v.b.), Bo-- mans (r.k.), Ter Hall (v.b.), Van Dijk (r.k.j, Van Rijzewijlc (r.k.), mej. v. Dorp (lib. p.), Van Gijp (v.b.), en Ketelaar (v.d.). Het wetsontwerp van -de Regieiering tot alge- 'hêcle afschaffing van den zomertijd wérd hierop, aangenomen met 52 tegen 24 stemmen. Tégen stemden de- heeren Van Rijzewijk, Van Dijk en inaj. Meijer (alten riki.;), mej. van Dorp (lib.), de heergn van Waerden,: Kle'erekooper, Ijzer men, H. Wijkamp, K. tar Laan, Gerhard, J. ter Laan, Van den Tempel,- Alberda, Van Zadelhoff en mej. Groene weg (allen s.d.:), die heeren Van "Gijn, Staalman, Ter Hall, De Groot en mej. Westerman (allen vrijheidsbond), de heer Ketelaar en 'mevr. Bakker—Nort (vid.t), mej. Katz (é.h.) en dr. Beumér (a.'r,) De vergadering werd hierop verdaagd. De heeren De Monte Verloren (a.r.) cn Vliegen, (s.d.), waren wegens ongesteldheid verhinderd de vergadering b ij te wonen. Land- en Tuinbouw w Kal/bemcsling van Kleigronden. wie op het gebied van bemesting geen vr-eem- de'l,ng,ls,en iets weet van de hoeveelheden planten- voedsel, die door eiken oogst aan den bodem wor- den, .onttrokken, kan begrijpen, dat het kali vraag stuk voor elke grondsoort van beteekenis is. Kan men rn het ajgemoen zeggen, dat de zand- en veen gT?a vr groote behoefte hebben aan kali, dikwijls geldt dit ook voor kleigronden. Er is natuurlijk een tijd geweest, dat de kleigronden een overmaat van kah hadden en dat is nog het geval bij die nieuwe kleipolders. Maar komt men op de reeds lang m cultuur gebrachte kleigronden, dan staat men vaak verbaasd over de gunstige uitwerking van kalimest. Is het nu vooraf met zekerheid te zieggen, of voor c.eze gronaen de tijd om met kali te bemes ten is aangebroken? Daarop kunnen we niet vol mondig „ja" zeggen. Grondonderzoek kan soms iets-aan het licht brengen doch lang niet altijd. Het beste wat men kan doen, is een of meer proef veldjes aan te leggen met en zonder kalibemesting waarbij natuurlijk zorg wordt gedragen, dat ook fosforzuur en stikstof worden toegediend. Dat werd ook terecht ingezien door den Rijkslandbouwcon- sulent Ir. Meijers en den haer Masschaupt, afdiee- lingsdirecteur van het Rijkslandbouwproefstation, beiden te Groningen, die in het vorige jaar niet mjnder dan 50 bemestingsproeven hebben geno men om na te gaan, of de kleigronden behoefte hebben aan kali. In Zeeland zal in 1925 ondier lei ding van den heer Ste ens, Rijkslandbouwconsuknt ook een 75-tal dergeljjke proefvelden worden aan gelegd. Mef belangstelling zullen wij den uitslag der beide reeksen van proeven afwachten. Wanneer wij weten, dat door aardappelen, suiker bieten, voederbieten, hooi, kool, ko.tom door tal van gewassen enorme hoeveelheden kali aan den bodem worden onttrokken, dan kan men de vrees van vele landbouwers voor een tekort aan kali, ook op de klei verklaren. Nemen wij' een voorbeeld uit Zeeland, de klei- provincie bij uitnemendheid. Volgens berekenin gen worden daar jaarlijks aan den grond door de oogsten van aardappelen en suikerbieten 4 mil- Uoen K.G. kali ontnomen. In een jaar worden stel lig niet meer dan 400.000 K.G. kab aangekocht in de verschillende hulpmeststoffen, zoodat de ver mindering pgr jaar bedraagt 3.600.000 K.G. Par H. A. bouwland wordt dit een vermindering van 41 a 4a K.G. kali. Het spreekt, dat dit op den duur mcOi vastloopen, en dat de een pu, een ander later tot zijn schade bemerkt, dat de oogst beduidend minder js geworden door kaligebrek, 1 Zou het in Noor<lholland anders geschapen zijn? Geen ic.ike'e aanneembare reden bestaat daarvoor. Zoowel door land- als tpinbouwgewassen worden niet minder belangrijke hoeveelheden kali in on ze provincie uit den bodem gehaald, die in den re gel in lange na niet worden aangevuld door be mesting met kalimest. Wij wijzen hierop nog eens nadrukkelijk, omdat het ons zeer noodzakelijk voorkomt, dat "elke land en tuinbouwer niet spaarzaam dient te zijn met kalimest, in dé tetrste plaats op zand- en veen gronden, maat ook op kleigrond, Het land- en tuinbouwend publiek zij medege deeld, dat het Landbouwkundig Bureau van het Kalisyndicaat, Boothstraat 13 te Utrecht, gaarne op aanvrage bereid is proven te nemen, om te on derzoeken of kalibemesting rendabel is. wagons per dag, wlf .«U?Ï3LSÓorT* ingezonden (Buiten verantwoordelijkheid der redactie). M. de Rcaacteur, Mag ik u verzoeken om een plaatsje in uw veel gelezen blad, Hot Hoogheemraadschap is wel een van de meest tegen ieders gevoel indruischende instelling, doch dit zullen we maar daarlaten. Het geld wat naodig is voor verbetering van wa terwerken enz., moet geput worden uit de beurzen der landeigenaars. Ook onder hen zitten administraties van liefda dige instellingen enz. Nu is mijn inziens dit een heel onbillijk iets.- Het geld dat ten bate, mopet komen aan arme menschen; gaat ten deele verloren aan Hoogheemraadschap enz. Zou dit nu geen billijke_ regeling zijn, indien der gelijke instellingen van deze lasten wérden ontdaan. De armvoogdij van St. Pancras verkeert thans, in financieele moeilijkheden, dus drukken deze lasten zwaar op voornoemde kas. Met dank voor de plaatsing,. D. KLOOSTERBOER Jz. Adm. Armvoogd, 'Sint Pancras, Marktberichten langendijker groentemarkt 11 Maart 1925. 122000 kilogram roode kool 7.50—1240 2e -urn r7~J5!000 kiI°gram 2.— 12 Maart 1925. 124200 kilogram roode kool 8.50-14.— 2e S°°lfi~8~' 108500 kilogram gele kool 9.— r-Ib.50, 2e soort 4.40—8.50, 136000 kilogram 4 80nS17200 Vl k°01 5-T~6-10» 2e soort 3 50- eirlln ,ï1°gram uien iS-SO—13.50, drielin gen 12.50—12.90, 1825 kilogram peen 2.10 N OORDERM ARKTBOND 11 Maart 1925. i o299n00 ,ui€n: Srove uien 12-4°. uien i oo/?7-i dri€llngeü 13.50-13 60, liep 13.80 wf ^r^^2'10' 174300 kil°grató roide kool 7.9012.50, doorschot 6.9011 70 73800 kilogram gele kool 9.90-15.60, doorschot 8.7- 14-10> 140 700 kilogram Deensche witte 3.80- 6.70, doorschot 3.10—5.30, 12 Maart 1925.' ■■>k- 12800 kilogram uien: grove uien lO.SO^-12.20 drielingen 12.1031.70, uien 11.8013 70, 4000 ,gr^r,peen k502.50, 219700 kilogram roode kool 8.2013.30, doorschot 8 1011 70 63700 kilogram gele kool 11.50—16.40, doorschot 11.— —14.30, 163200 kilogram deensche witte 3.80 5.70, doorschot 2.60—4.80 Veiiings-Weekoverzicht De gunstige wending, die in den toestand reeds vorige week was ingetreden, heeft zich flink door gezet. In het begin der week was de aanvoer wel iets verminderd d'e gewone reactie als de prij zen in stijgende richting gaan toen die prijzen echter daglijksch flink omhoog gingen, kwam de, kool los en werden dagelijksch groote kwantums aangeboden, zoodat het totaal weinig minder be droeg dan vorige week. Van gele kool waarvoor een buitengewone graagte werd betoond was naar verhouding tot den voorraad, het aanbod het grootst, in totaal 105 wagons aan beide veilingen samen. Eiken da; kon meer worden gemaakt. Werd Maandag voor de grootsten miijstens f 4.60 per 100 k.g. betaald Dinsdag was dit f 6,Dpnderdag en volgende dagen zelfs f7.Nog grooter was het verschii tusschen de prijzen voor het mooie kleinere goed. De maximumprijs was Maandag f7.60, Donderdag f 11.90 en heden zelfs f12.70 per 100 k.g. Het aanbod van roode kool was met 144 wagons iets minder" groot dan vorige week. Naar deze soort ontstond in het midden der week een niet minder groote vraag, wat eveneens de prijzen flink naar boven bracht. Noteerde de groote kool Maandag minstens f3.60, heden was dit f5.70. Maar vooral de kleinere kool ging in prijs een heel stuk de hoogte in. Werd als hoogste prijs Maandag f.6.90 betaald. Donderdag was de hoog ste nbteering f8.70 en Zaterdag fl'1.40 per 100 kilogram. De Deensche witte kool bleef daarentegen verre in de minderheid. Toch was da vraag tiaar deze soort, waarvan 108 wagons werdén aangevoerd, veel grooter dan. tevoren en ook hier oor bleven de p rij s ver li o ogingan niet uit. Was begin der week de laagste prijs voor- de groote kool nog slechts f 1.70 en voor het mooiste kleingoed de hoogste prijs f3.60, tot heden waren deze prijzen resp: verhoogd tot f3.60 én "f 5.60 per 100 kilogram. Met den uienaanvoer wordt het langzamerhand? minder. Er werden gémiddeld 2^3 wagons per dag aangevoerd. De laatste dagen was de kooplust iets minder en zakte de prijs die gemiddeld f 13.— a £.14 bedroeg, iets in. - WARMENHUIZÉN. to Maart. Roode kool ie soort 7.50—12.80, idem 2e soort 6.90—11.40, idem uitschot 3.60—5.20. Gele kool ie soort 9.6014.70, idem 2e soort, 8.709.10. Deensche witt^ kool re soort 4*1°5.70 idem 2t& soort 2.30-5.20. Uien 12.60—13.20. Grove uien 1-2.3°. Stek 5.006.20. Poen 1.70 Aanvoer 428000 kilogram roode kool, 12400 kilogram gele kool 40900 kilogram deensche witte kool, 2700 kilogram uien, 3300 kilogram poen. 11 Maart. Roode kool ie soort 7.80—11.90, idem 2e soort J7-7° 11.80, idem uitschot 5.20—7.10. Gele kool ie soort 11.10—13.70, idem 2e so.ort 9.40—13.— Deensche witte kool ie soort-3.905.90, idem 2e soort 3.- :5-20. Uien 11.4012.40. Drielingen to.6o 11.20, stek 5.606.60. Peen 1.401.60. aan voer 58500 kilogram roode kool, 10000 kilogram gele kool, 37900 kilogram deensche witte kool, 5000 kilogram uien, 4000 kilogram peien. D.T.S. I—Heiloo I. 1—1. - Voo rhet eerst speelde D.T.S. sinds langen tijd een thuiswedstrijd op het nieuwe terrein. Ondanks het slechte weer was een zeer groot aantal belang stellenden aanwezig. Na wat gefotografeer en spee ches van burgemeester, voorzitter van Heiloo en den heer Kaagman,' wordt begonnen. Met de ster ke wind in aen rug zijn de Deetjés in de meerder heid. Een toegekende penalty wordt in handen van den keeper geschoten. Even later weet de links binnen met een goed schot D.T.S. de leiding te geven. De withemden hebben hier evenwel niet lang pleizto rvan, want als de verdediging t-ever is opgedrongen, weet de H eiloo rechts buiten er door heen te loopen en van dichtbij de gelijkmaker te scoren. D.T.S. krijgt nu nog verschillende kansen maar er komen voor de rust geen goals meer. In de tweede helft spjelt D.T.S. nu tegen wind, maar weet toch het spel steeds op de Hjeiloohelft te houden. Een penalty ondergaat hetzelfde lot als die van voor de rust. De D.T.S. halflinie.werkt zeer, hart en zet steeds weer de voorhoede aan het werk. Ock de buitenspelers verrichten aardig" werk; maar de binnenspelers weten van de diverse goede voorzetten g.een gebruik te maken. Zoowel midden voor als rechtsbuiten krijgen opgelegde kansen, maar door treuzelen en slecht schieten komen er geen goals. De D.T.S. achterhoedei, welke in goede vorm was, kan gemakkelijk de roode voor hoede in bedwang houden en aan dezen kant is dan ook geen gevaar. Het einde komt met onge- wijzigden stand. De leiding van scheidsrechter Kaagman was zeer goed en we zien dergelijke arbi ters rgaag op ons terrein terug. De adspiranten konden het tegen Vronte niet bol werken en verloren met 1O. Volgende week om 12 uur D.T.S. 2—S.O.V.V. 1 en om 2 uur D.T:S.'Holland. Wij rekenen op goed weer en een aangsnamen wedstrijd. DEETjta Uit SCHOORL. Om te beginnen wil ik den geachöen beer .Vete raan even mededeelen, dat ik het geval te Egmond, aan Zee uitvoerig heb medegedeeld aarf het Bonds-, bestuur. Ik meen voorts, dat het Zéevogielbestuur genoeg heeft aan het verslag onzier rubriek in 't Groentje, hetwelk vrijwel overeenkomt met dat in de N. Langedijker. Ik zou de zaak dan ook hierbij; maar willen laten, om verdere onaangenaamheden te voorkomen. We zullen hopen, dat dergelijke din gen niet meer zullen voorkomen. Dan ben ik zoo. vrij geweest het slot van het vierslag van mijn col lega Oudorper op te sturen naar den Bond om te dienen tot versterking van een door ons inge diende klacht tegen den beer Snijders over diens partijdigheid. Ik hoop dat Oudorper hier genoegen ïpee zal nemen. Een wedstrijdverslag kan ik vrij van, daar de wedstrijd Schoorl II—Heiloo II niet is doorgegaan, daar Heiloo II maar met 7 man arriveerde. Den strep voor dc vereqniging Heiloo en onaangenaam voor- de 7-Hfiloosp.elers en de spelers -van ons "2de. SCHOÖRLËNaAR. Overzicht 8 Maart. Drukke dagen héb ik achter dei)rug, J.l. Zaterdag per sneltrein via Haarlem'naar den Haag.. Ik werd zeer hartelijk in het N.V,B_ - con sulaat ^ontvangen en ik heb deelgenomen aan een zeer langdurige conferentie met het NtViB.-be stuur. Vooral Ir. Kips is een zeldzaam tactvol leider. Ter sprake kwam ook de Zomertijd, maar het. mocht mij niet gelukken de heeren te overtui gen van het nut door afschaffing. Al die luidja^, 'welke met het hoofd werken, zijn m.i. overspan nen. Ze draven door en die meening heb ik ook

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1925 | | pagina 3