pg
N
ESC1I
mmm
r.
nstraat I
a
imagaz
ehoord LAGEpi
27
eed 29
59
ioogstr.
stten
Miming
I
100
Toornb»
Woensdae 15 April 19S5
CARNAS,
41591,
een.
straat 7
eur wan WOLI
juwste kleuren 69
intasie dessins 79
8
ren 99
icviot) 119
-tinten 249
4 breed 375
TOFFEN voor japi
larocaine, Traveri,
ge behandel
velend,
Duponmagai
VAN 1>IJK
zoekt nog
lacht
zij"
AAR.
heele fabric
a Sigaar
den
ie de Etalag
en lassclie
igen
en Zonneselie11
igbekleeder
NO» 44 i*Tc«e. rcLcmooa as
NIEUWE H
lUI.IIIIJkllt C01JRAIÏT.
Buitenlandsch Overzicht
Iedereen moet behalve de gevolgen van zijn
eiger. daden ook nog gewoonlijk die van de daden
van een heele boel andere menschen dragen. Dat
maakt het leven zoo onzeker en voor velen zoo
onverklaarbaar. Wij begrijpen niet, dat wij niet
enkel de uitkomst zijn van ons eigen verleden,
maar ook dat van onze voorouders en van vele
anderen. En wanneer we oorzaken zoeken, dan kij
ken we maar zelden ver genoeg om ze te ont
dekken.
Regeeringen en ministers verkeeren in dit op;
zicht wel in een bijzonder geval. Zij zijn de rech't-
streeksche voortzetting van hun voorgangers, wier
erfenis ze zonder voorrecht van boedelbeschrij
ving moeten aanvaarden.
En de straf voor hunne fouten en tekortkomin
gen toont zich gewoonlijk zoo duidelijk tot in het
derde en vierde geslacht, dat het onzekere om
trent de oorzaken wel min of meer wegvalt. Bij
Herriot, den thans gevallen Franschen minister
president is er dan ook nauwelijks twijfel omtrent
de oorzaken en de noodzakelijkheid van dien val
mogelijk.
Sinds de vrede van Versailles bevindt Frankrijk
zich in een latente financieele crisis. H°t is het
gevolg van den oorlog, die o eral financieele ont
reddering heeft gebracht. Maar de omvang, die
ze gekregen heeft is toch wel aan het onvoorzich
tige financieele beleid der opeenvolgende Fran-
sche regeeringen te wijten. De leuze, dat de Duit-
schers den oorlog betalen zou, heeft niet enkel in
Frankrijk geklonken. Maar Frankrijk heeft er het
langst aan vastgehouden. Toen Engeland en de
andere bondgenooten al lang begrepen, dat de
Dutische betalingscapaciteit haar natuurlijke gren- -
zen had en dat geen schadevergoedingsbepalingen. v zl, n.let sterk genoeg en schijnen.
j r 7ir n vnnr pati trx»rK/-»r»r1 4.^ ij V»
in vredesverdragen deze grenzen van beteekenis
dit ambt allerminst geschikt is, dat over hem heen
anderen de macht zullen uitoefenen en dat hij als
pa ra dep a ar a voor de mona-chisten dient en einde-
dflijk, dat de uitwerking, die zijn verkiezing in
binnen- en buitenland zou hebben voor de Duit-
sche republiek en haar verhouding tot de vroe
gere vijanden niet alleen, maar evenzeer tot het
overig Europa noodlottig zóu zijn. De uitlatingen
van de Fmnsche en Engelsche pers laten omtrent
dit laatste trouwens nauwelijks twijfel. En het is
dan ook opmerkelijk, dat zelfs de Volkspartij, die
op aandringen van de Duitsch-nationalen Hioden-
burg's candidaat medestelde, voor die candidatuur
allerminst geestdriftig gestemd is en er zich zelfs
een zekere tegenstelling tusschen de twee verbon
den partijen begint te openbaren, die voor haar
samenwerking noodlottig moet worden.
Maar zonder de hulp der Volkspartij kunnen de
nationalen er niet aan denken de macht in handen
te krijgen. En het ophouden van die hulp zou
thans onmiddellijk aan hét leven van het rijksmi
nisterie een einde maken.
Het is in Duitschland als in de meeste andere
westersche landen, Engeland voor 't oogenblik nog
uitgezonderd, geen enkele partij is gewoonlijk sterk
genoeg om een regeering te vormen. Dat maakt de
regeeringen veelal zwak en het vormen ervan moei
lijk.
Thans blijkt dit weer in België, waar, nu de
verkieznigen, die den socialisten zoo'n é'clatan-
ten overwinning bezorgden ten koste van de libe
ralen, geen enkele partij een nieuw ministerie wil
vormen. De liberalen, die van de vorige regeering
deel uitmaakten, voelen zich daartoe nu het aan
tal hunner afgevaardigden van 38 op 22 slonk, niet
meer geroepen. Katholieken en socialisten, die res
pectievelijk 78 en 79 vertegenwoordigers tellen,
konden uitzetten, zaten de Franschen nog altijd
op de milliarden te wachten, die het verdrag van
Versailles hen beloofde en richtten naar die ver
wachting hun financieel beheer en hun huishou
den in. Het heeft zich geducht gewroken.
Herriot, die na het heengaan van zijn minister
lémentel, geen blad meer voor den mond nam,
Iveeft de Fransche Kamer een lijst van betalingen
roor 1925 voorgehouden, waarvoor niet alleen deze
heeren maar meer nog hun collega's uit den Se
naat blijkbaar zo.o geschrokken zijn, dat ze Her
riot den weg van zijn minister hebben opgestuurd.
Het zal niet veel helpen. Met of zonder Herriot,
betaald moet er worden en voor die betaling moe
ten op eenige wijze de middelen gevonden worden.
J:e Frankrijk nu nog ontbreken.
De nieuwe middelen, door Herriot's nieuwe mi
nister van financien bedacht, verschillen waar
schijnlijk niet zoo heel veel van de middelen, waar
over Clémentel struikelde: een nieuwe bankbiliet-
endruk van 10 milliard en een vrijwillige kapitaal
ïeffing, die io procent zou renten en waaraan
eder voor 10 procent van zijn kapitaal moest
deelnemen, wilde hij niet door de wet gedwongen
vorden.
Het votum van den Senaat, die met 150 tegen
egen 132 stemmen Herriot het vertrouwen 00-
zich voor een verbond niet te kunnen vinden. En
een andqre uitweg uit de impasse is niet mogelijk.
D ANK BETUIGING.
Hiermede betuigt ondergeteekende" haar harte-
1 ijken dank aan de Directie van het Geïll. Week
blad ,.DE STAD AMSTERDAM EN HAAR OM
GEVING" voor het aan haar uitbetaalde bedrag
van f 600.bij het overgekomen ongeval met doo-
delijken afloop van mijn echtgenoot J. Leijen (leer
ling machinist Ned. Spoorwegen.) temeer daar de
ze uitkeering dadelijk werd betaald zonder nog
in bezit te zijn geweest van mijn polis.
Mej Wed J. LEIJEN-Wijker,
KONINGSWEG 23, ALKMAAR.
Leest DE STAD AMSTERDAM EN HAAR
OMGEVING."
Inwoners van Noord-Holland die nog de fout
bezitten om nog geen abonné te zijn 00 het Geïll.
Weekblad de Stad Amsterdam laten die zich dan
zoo spoedig mogelijk als abonné oogeven, want ons
tijdschrift is in ieder gezin onmisbaar. U krijgt
egde, heeft deze plannen voorloopig terzijde ge- J°'I2V2 J??r week, een buitengewoon
choven. Maar deze of soortgelijke zal elke nieu- 3311 ülustratle en
ive regeenng moeten ontwerpen en toepassen, wil
!e Frankrijk uit het financieele moeras helnen.
Het is noodig niet alleen terwille van Frankrijk's
jen oeconomisch leven, maar eveneens ten behoe
de van Frankrijks' internationale betrekkingen en
nternationale positie. Frankrijk's schuldeischers, in
Kt bijzonder Amerika beginnen ongeduldig te
oorden.
En Frankrijk's weigering om mee te doen aan
K beperking van de maritieme bewapening, waar-
nede president Coolidge op een nieuwe conferentie
:oroen wil, is niet juist geschikt om dat ongeduld
te perken. De Amerikaansche regeering zal
«ker niet licht tot een bepaalden eisch inzake de
chuldbetaling overgaan. Maar de symnathie voor
rankrijk, die sinds den oorlog in Amerika al heel
"t geluwd is, begint bedenkelijk te verflauwen,
tn van die sympathie si Frankrijk's veiligheid in de
oekomst in niet geringe mate afhankelijk.
Het is g0ed, dat Frankrijk daaraan eens denkt.
e candidatuur van den 80-jarigen Hindenburg
°or het Duitsche presidentschap der republiek
iee't eraan herinnerd, dat, zoo al de meerderheid
'^n het Duitsche volk van revanche niet weten
een deel van dat volk niettemin altijd nog in
e "erinnering van den oorlog leeft en ongetwijfeld
en glorietijd van het keizerrijk met zijn militaire
(tacht terugwenscht. Het zijn de jonkers en agra-
n k en -een £root deel van de groot-industrieelen
bankiers ook, die in Hindenburg niet anders
etl °an de meest volmaakte en meest markante-
rAckenwoordiger van het oude regiem.
bet stellen van zijn candidatuur beteekent
wendien, dat ze ook bij de massa van het volk
een dergelijke geestesgesteldheid veronderstel-
boeiende lectuur uitgevoerd in koper-diepdruk.
Dan tien keer een premie per jaar onder andere
mooie platen en boeken en tot slot onze gratis on-
gelukkenverzekering die alleen het abonnements
geld waard is.
Dus zoo u ziet leest u zoo goed als voor niets
en rekenen wij er ook op dat indien u nog geen
abonné is, het nu niet langer meer uitstelt en het
nu dadelijk wordt.
Onze Agent voor Langedijk en Omstreken is:
OUDKARSPEL.
BUTTERLAAN
Hoofdkantoor KEIZERSGRACHT 234, Amster
dam.
Van alles en nog wat
Nadruk verboden.
Er is een spreekwoord hetwelk zegt dat het
geluk elk menschenkind eens in z'n leven zeker
voorbij komt. Over de waarheid zullen we niet
discussieeren en de groote „meh"; voegt er aan jr
toe dat het er maar op aan komt of 'men het ge- 'deted zij hem een'proces aan, waarbij zij van
der. ze hadden durf, ze wareu durvers, wagers,
mannen van de daad, leiders, eigenzinnigen, kop-
,hoe ge hen ook noemen wilt, maar ze
waren niet alledaagscb, ze gingen welbewust hun
weg, als een komeet een lichtende baan na zich j
trekkend.
Zeker, ook zo oiemand heeft in jeugdigen over
moed z'n eigenwaarde wel eens duur betaald,
is gederailleeerd, maar wie door de branding
het ruime sop bereikte, koerste naar veilige ree
met de begeerde haven in 't zicht, welke hij
wist te bereiken. Dat waren de menschen met een
wil,met de idee. Zoo'n idee kan goed zijn, moet
goed zijn wil het succes hebben, 't Kan ook een
immoreel effect najagen, maar in beide gevallen
is het origineel Die menschen vindt men in
alle kringen en standen.
We pikken een paar advertenties uit een onzer
■groote bladen de eerste als ironie, de tweede als
hittere ernst, heide tintelend van genialiteit:
Eerstdags verschijnt bij Ontwikkeling te Am
sterdam een, met het oog op de moeilijke tijden,
zeer nuttig hoekje, getiteld:
De kunst om van zes gulden per week
1 t frergienoegd te leven.
(Hoogst amusante schriftelijke kursus in het
hongerlijden.)
Door eeD kaartenschrïjfster van den
Raad van Arbeid te Amersfoort.
Op kosten der Regeering worden deze boek
jes op franko aanvrage gratis verstrekt, aan allen
die bezuinigen willen.
De gelaarsde Kat
Prijsverlaging. Wij ruilen uw vuilen kattenbak
voor 'n schoonen, tegen 21/2 cents per keer. Wij
leveren de bakken door de geheele stad Zendt
briefkaart aan d'e Gelaarsde Kat, Hyacinthen-
straat 10, Amsterdam Noord.
En wat te zeggen van de dreigbrief, welke
deze week een landbouwer te Nispen in Brabant
vond? Een Brabantsch boefje heeft kans gezien
zelfs op dit afgezaagde chapitre een nieuw cou
plet te maken, een origineel, dat ook in hem de
Idee (met 'n hoofdletter) woelt en bruist, de
Idee, die in zich sluit de kans op sucoes, de Idee,
'die in laatste instantie de wereld regeert. Op
zekeren dag vindt een landbouwer in zijn schuur
eien kistje met een postduif en aan een der 000-
ten van het diertje is een briefje bevestigd, het
briefje: 50 pop anders.... de rooie haan. Maar
.deze schrijver was zoo' stom niet er voor zoo'n
slordige f50 in te vliegen, daarom diende het
papieren geld meegegeven te worden aan „bren
ger dezes", de duif.
Bedenk 't-maar eens, 'tzij in 't goede, 't zij
in^ t kwade. Dat Brebantsche boefje, gezeten
winkelier, directeur van een vennootschap, leider
van een fabriek, 'tdoet er niet toe en de zaak
floreert, dank zij zijn ideeën.
De inbrekers die te Amersfoort werkten weren
minder origineel. 'tGing op de oude beproefde
manier, een ruit ingedrukt en verder door de
deur naar 't beloofde land. Ver behoefden ze
niet te gaan. De tijdefijk afwezige eigenaar was
een wijs en verstandig man. Hij vermoedde dat
ongewenschte bezoekers wel eens zijn woning kon
den inspecteeren, dies legde hij een briefje bij de
voordeur met een aardig sommetje in contanten,
ten op dat br'efje schreef hij:
„Dit is de geheel «contante waarde in d>t
huis. Kan door heieren inbrekers worden meege
nomen ,maar spaar a.u.b. dte rest".
De inbrekers hebben deze vriendelijke atten+ie
op haar juiste waarde weten to schatten. Ze
lieten alle rteds te voorschijn gehaalde waarde
volle voorwerpen liggen en namen het geld mede.
Behalve eenige half opgegeten appels hebben de
heeren ook nog een ander bewijs van erkentelijk
heid achtergelaten door op bovenbedoeld briefje
te sdhrijven: „vriendelijk bedankt; wij hadden
't hard noodig". Waaruit blijkt, dat ook inbre
kers beleefd kunnen zijn, en het stomme geld
fveel kroms recht maakt.
vJÊT"
s.
A Jr-s vahi uÉ-CRÉn tpu Doma
MCT BCSSCrtSAUS
ha"r neusje zou optrekken.
Een andere Amerikaan niet minder ga'ant
dan de'e rechter heeft een artikel geschreven
over de vrouw van veertig jaar. Hij schreef: „re
vrouw van twintig is onvolgroeid tot den Uit
aten dag van haar 29ste jaar: de vrouw van der
tig is en blijft jong tot de laatste maand van
haar 39ste jaar, maar iedere vrouw gevoelt iets
van een afsluiting in den loop der volgende tien
jaren. En het gebeurt dikwijls, dat de dag, die
haa rbrengt van den vermaarden leeftijd van uit
gelatenheid in dien van meerdfèren ernst en so
berheid, met tranen begroet wordt. Ik kan mij
indenken, dat zij vroeger gelijk had te wanhopen
maar met het veranderen der tijdien verandert
ook de leeftijd der vrouw. De vrouw van veertig
is niet langer oud! Neem maar eens een kijkje in
'balzaal of in mondain café. De moeder van het
moderne meisje danst de Blues. Zij heeft zich
•meester gemaakt van geheimen, die misschien
'zelfs Cleopatra nog niet kende, voor de verzor-
1 ging van heur haar, huid en tanden. Vijf en twin
tig jaar heeft ze geleerd, hoe zich te ltleeden
en bewegen, hoe haar charmes te ontwikkelen:
ze behoeft zich geen zorgen meer te maken,
zooals de kokette van vroeger, over de ontplooi
ende schoonheden van haar dochters zij knn
een vergelijking met de jeugd doorstaan; en als
haar dochter is een knop, is zij de roos...." Als
't niet waar is, is 't toch mooi gezegd.
Van tijd tot tijd verschijnen er mededeelingeu
over de hoeveelheid der jaarlijks vervaardigde
auto's; getallen, die inslaan, maar die spoed'g
weer vergeten worden, wat we niet heel erg vin
den. Maar dat Ford's industrie iets te beteekenen
heeft ,dat weet elke schooljongen. Stilstand is
achteruitgang, redeneert ook de machtige indus
trieel en daarom is hij er steeds op bedacht z'n
zaken uit te breiden. Eu omdat het ondermaan-
sche aardig door hem beleverancierd is, wil hij
z'n afzetgebied nu maar eens eenige honderden
■meters de lucht in betrekken. Ford wil bestuur
bare luchtschepen gaan bouwen voor één per
soon. De prijs is mild: 8000 dollar of 20.000 gld.,
Hollandsch geld. De luchtbootjes zullen 'n snel
heid moeten kunne nbereiken van 100 Engelsche
mijlen per uur. Ford gelooft, dat z'n nieuwe
industrie opgang zal maken. We mogen 't lijen,
dat z'n geloof het ware is, dan krijgt het over
drukke wegen verkeer mogelijk in de toekomst,
èe-ive ontlasting, 'n Luchtschip in plaats van
'n fiets op je verjaardag! Niet onaardig! Niet te
str k naar de 20.000 gulden kijken! Die prijs
handhaaft zich niet. Uitvindingen en populaire
prijzen leven niet in vijandschap met elkaar.
Het eenvoudig heerenboordje is nu zeker wel
algemeen goed. Weet men, hoe oud het is? Wel
nu, ver'eden Maandag heeft het z'n eeuwfeest
gevierd. De uitvindster was de vrouw van 'n
hoefsmid nabij New-York, die, terwijl zij bezig
was het linnengoed van haar man te strijken, zoo
ineens het idee kreeg, om de kragen, waar je meer
werk aan hebt bij 'twasschen en strijken en
die eerder vuil zijn dan de rest, niet meer aan
het hemd te bevestigen, ze afzonderlijk te ma
ken, wat het behandelen ook veel gemakkelijker
zou maken. Zoo kwam het eerste boordje op 30
Maart 1825 ter wereld. Dwaasheid, riepen de
mannen en de vrouwen riepen het mogelijk nog
harder. Maar de luidruchtige proteststemmen kal
meerden langzamerhand; zij verminderden, naar-
imate het aantal gebruikers van boordjes steeg,
om ten slotte geheel weg te sterven, toen
luk dan weet te vatten. Als gij en ik nu, lezer,
dag in, dag uit, voortsukkelen door dit onder-
maansche, met moeite en zorg, zonder de minste
pretentie, doen wat onze hand vindt om te doen,
dan moeten wij toch wel tot de ervaring komen,
dat de godin van 't geluk ons passeerde op een
te verren afstand. Nu kan er ook een andere oor-
T- daarom meenen, dat de persoonlijkheid van zaak zijn dat wij ons heele leven lang in zak en
aénbürg zoo suggestief op die massa zal werken assche bleven en onze buurman, die goed be-
daarmee de monarchistische partijen aan een fi(houwd. van veel minder eehalte wn.« An finnn-
M geholpen worden.
eeH Jarres a's candidaat was de slag feitelijk
eenS verloIen- Hindenburg moet de nederlaag in
al? QVerw'n.n'ng omzetten. Of het hem gelukken
hebbem IVtear^de l^oote^m^fdorheiVzM °°k m6t' N<^n' niet het bli^® SeI"k levert dat ruim flOO per dag op, een salaris,
Och Kn»u::Irlimmfln on rtan mflflfamhanrwiliilrATi ln/4. teaaturnA-p maan anUU „i?11
schouwd, van veel minder gehalte was en finan
cieel noch geestelijk ver bij ons achter stond, tot
een hoogte steeg waar we geen sylabe van be
grijpen. Geluk, zegt ge, maar of de situatie met
dit enkele woord goed omschreven is, dat geloo-
wereld voor het boordje als overwonnen ter ne
der lag. 'n Boordje is nu precies zoo populair als
Een Amerikaansche dame in Kentucky was j 'n zakdoek. Vele uitvindingen worden gemeen
verloofd. Maar „hij" verbrak de verloving en nu j Igoed ,al gaat het met de eene wat vlugger dan
'deted zij hem een proces aan, waarbij zij
hem f24.000 eischte als schadevergoeding.
Toen zij een verklaring moest geven van dien
eisch, vertelde zij, dat die som de prijs was van
de zoenen, die zij haar verloofde gegeven had.
Goed uitgerekend had zij hem om en nabij de
400.000 zoenen gegeven in hun verlovingstijd. En
zij kreeg haar zin de rechter wees de „vorde
ring" toe; scheen die zoenen niet te duur te vin
den! Een journalist heeft nu de volgende bere
kening gemaaktI Stel dat één zoen gemiddeld
vijf seconden duurt, dan heeft het verloofde
vrouwtje uit Kentucky in het geheel 23 dagen,
3 uur, 33 minuten en eenige seconden doorge
bracht met die bezigheid. Betaald met f24.000,
0011 ^grijpen, dat ,de grjjze veldmaarschalk vo,or. Meed hen klimmen oE den maatschappelijken lad- waarvoor geen enkele ciaema ster of cabaret-ster 'n bom;
Vergelijk het eerste vliegtuig eens met dat
van de huidige constructie en het verschil is
groot. De vindingrijkheid marcheert verder. Zij is
greuzenloos. Een vliegtuig zonder bestuurder is
thans het probleem, aan welks oplossing gewerkt
wordt. Het moet worden 'n „draadloos" besturen.
Men stelt zich voor dat in besituurderloos vlieg
tuig de post op buitengewoon groote hoogten
■kan vervoeren, waar de menseh het niet uit kan
houden, maar waar de snelheden enorm zouden
kunnen zijn. 'n Vredelievend doel dus gelukkig.
Doch voor 'n minder vredelievend doel zal ook
het menschelijk vernuft zich inspannen. De Brit-
sche autoriteiten zijn reeds bezig proefnemingen
te doen met anti-vliegtuigwapens. Dit wapen is
die, wanneer zij binnen 'n bepaalden