De Autobus en de Wetgeuing. ags en Bins- en. Hiervoor edstrijdlen is voor dame3. Mej T. v. i de 4e prijs l werden de b. Doorn ie uwei üe pr. ernissen. De in ïeuwiancl, *e prijs door 1. LiieineD- ken. De vol ars. iJi. Lam J b. r*ie de s. >jes. Ie prijs k.uii en le de Kooijman le e Hoer de pr. meisjes (oal 2e prijs Cor- Jtuns. U-erda. Wout jantje is ruit, iJor van Zoo- u de de- prijs •ijs Jan Kou- i de de prijs dug lej. M. Leeg rijs door den n de 3e prijs te. bestonden in Ls in de kolf- uitgereikt, siuisterd door rps „Oreseen het fanfare- zoor de vele wei verdiend. cht igen Iaat een isse, van Hel- rusckarwoude, Den Haag en Wpensda; Helder tot en 3e kl. f 3 1.25. seperkt aantai gesloten Dins- liags 3 uur cf intal zal dja aan bovenge- mdere dan d< vertentie) in. LO. en. schrijft aan r het leed dei vee die boeren srhoek, en he* e gaan er zm vernalen ovei eer die kornet •e dieren. Boreulo vooi Last van oogs llen gekraald i iniens an d< ing zien. Bin i, een doodai En 'k we« Piet Piet, die ne beeld, om stond Renat hem te verge is hij1 is it Hij ia uwe och zeggen zoo, niet dez vooi an haar zag Paula »ie o den brief wi aan te zien. jesohreven hel en arme vrou* vil onterven e wel verstand) op en liep va zag Paula ze sn, bad zij zacht steunea dt vervolgd}- smorrgds teuge me hinniktIk g'leufde me nie... 'k roep nogereis Piet!.. en weur ailct het stomme biest. Noe, ge begraipt, wij alle man en macht aan 't rumen... to wo Ine waore, en na een uurken, je zei 't nooit niet avett, haolden w e'm eruit, en-ie had oek niet 0r zóó'n wondje! ;n een andere boer vertelt: Het was net miraokel, of di ebiesten het weten hên, maor aien de kat z'en jongen voor dê-we zei vers nog wisten, ien voor ien de wtei in draogen. Dot moe 't instinct wezen.... Ik heb er nie meer nedooht, en kaik... daor een.. Te middlen van chaos van balken, steenen en hooi, heeft de ja zich weer genesteld, ligt met gevouwen rustig en tevreden te spinnen, met nu ,js kijkende jongen krioelen om haar. Zij had jongen, als wist ze dat het huis zou instorten [C de open weide gtebracht en daar de tornado «wacht, de jongen onder haar. pmerkelijk daarnaast het vaak herhaalde ver over menschen, di eversuft en totaal ver- jd van angst, de kinderen grepen, naar het veld droegen, ze daar neervlij dien, en op jden en voeten, gebogen er over ze tegen, den ordenden orkaan trachtten te beschermen, orbeeld hoe, waar bij den mensch .in angst en rik het verstand even ophield te werken... instinct onmiddellijk de plaats innam. die verhalen van boeren die nog jr het lasbarsten van het natuurgeweld in ver- b&dcien gezien, hoe het v«e )d-h plat in weide legdte, paardlen zoowel als koeien, de.n afgekeerd van d ezijd'e vanwaar die tornado uaansnellen. En smartelijk geleden is er ook. pr dieren, die opgesloten waren tusschen ine0n- utende muren, of getroffen werden door val ide hoornen in de weiden. Of andermaal, on- iaks hun liggende houding, dioor den orkaan irden meegesleurd en gekwakt tegen de prikk.il- sad-heggen en aldus het lichaam zwaar ver- ondden. Den dag daarop heeft men nog koeien vonden met ingewanden uit het lijf gescheurd geperst, die er met de hoeven in liepen te appen, zoodat ze moesten word'en afgemaakt. In contrast met de katten, weer de verhalen van nden. De menschen kropen dicht bijeen.... ,We «lden elkaar maar vast (d ealgemeene uitlating) wachtten af". De honden kropen bijna steeds hun meesters. Als was daar de eenige «vlucht. En keerden de katten terug in de ruï- de honden volgden hun meesters naar de nieu- tijdelijike woningen bij buren. Ben aantal boeren heeft, zoodra de daken be- innen in te storten, zooveel mogelijk het zomer- alveo, als paarden, stieren en varkens, naar bui- o geleid of gejaagd. Waar zou een goede hoor, hij eenmaal zijn gezin in veiligheid weet, ver- t anders aan denken Maar err zijn vele bouw- illen waarbij men de plek aantoont, waar nog paard, of ander dier onder begraven moet ggen, dat soms een en zelfs twee dagen nog id liggen steunen. i daar was door Broekman in Malden, diie ons huis rondvoerde, het groote „Jachthuis", da- lerende uit 1652. Vóór, nog een kamer betrek- ilijk gaaf. Achter een grootte chaos van zware balken, steenen en stroo... waar eenmaal men oogsteohuren hadden gestaan: 't ras nie maor niks, licht hij in, tweu peerde, reu stieren en een honderdjarig mins naor buten krieg'n. Maor het peerd is doed! Ein treurig ijkt hij! naar de plek, waar het nog liggen moet. Karakteristiek die volgorde. Mogelijk ook heel bevallig. T Ir is een „schijn" van zakelijke hardheid in, toch, als ik buiten den rijksveldwachter daar- r vraag, zegt hij: Ja, de oude man is 99 nr. En het paard was bijna even oud. Vier en intig jaar. Het kon niet meer wterken, maar hielden het toch maar, omdat ze het zoo lang adden gehad. En de veldwachter, aarzelend als bang iets geks zeggen, verklaarde het nader. Ziet u.... ze.,.. delden van dat ouwe peerd. Veilig bij buren is de oude man ondtergebraeh bijna honderdjarige, die niet wist dat hij log zou overleven... het oude nog zoo stoere nis, en het grijze trouwe peerd... Elen gift uit Diuitseliland. gemeentebestuur van Frankfurt heeft 10,000 mark ter beschikking gesteld van d'e ge- toffen gemeenten, in dankbare herinnering aan te hulp, die in de eerste jaren na den oorlog uit leder land ook aan de stad Frankfurt .'s be tond. Van gedetincen'ien. De waarnemend directeur van de strafgevan- te Zutphen heeft aan den burgemeester; wn Boreulo geschreven: De gedetineerden in het gesticht onder mijn fcectie, diep getroffen door mijne mediedeeling het vreeselijk gebeuren van 10 dezer, waar- uwe stad zoo ontzettend zwaar getroffen is, Menschen allen iets bij te dragen als blijk van meegevoelen. Het bedrag ad f 17.05, dat ik u hierbij per post- issel toezend, moge niet groot zijn, wanneer daarbij in aanmerking wordt genomen, dat. »le gaven, waaruit het bedrag is gevormd, het ityan één of meer dagen arbeid vertegen en van één of meer dagen arbeid vertegen- 'oordigen, dan geloof ik wel, dat die bedoeling de gift op de juiste waarde zal 'worden ïtoohat. Deelneming van den Koning, en de Koningin1 van Zweden. De Koningin heeft van den Koning 'en de Ko- btigin van Zweden een telegram ontvangen, hou- tende betuiging van deelneming met de ramp, ©en gedeelte van ons land getroffen heeft. 8.M. heeft hiervoor telegrafisch haar dank be- 'ligd. De offervaardigheid is zee rgroot. Het is niet doenlijk de lijsten bij t ehiouden. Duizenden en. ille •17 loor i Be dure dakpannen. De burgemeester van Boreulo heeft den dak- pannenfabrikanten laten weten, dat hij, in vert- band met de onnoodige opvoering van dte prij zen, overweegt, het bouwbureau te adviseeren, alle materialen te laten koopen en leveren door het rijksinkoopbureau. Ook heeft hijl reeds plan nen ontworpen tot dakvoorziening voor herstel ling met beton, echter alleen indien de prijsstijl- ging niet ongedaan wordt gemaakt. Hij heeft de verzekering, dat de cementprijzen niet worden verhoogd. HET NIEUWE BANKBILJET. De „N- Rotterd. Crt." schrijft: Hoe tang al en hoe lang nogl Hoe lang al :moèten" w ij-er beurtelings om lachen en er ons aan ergeren, dat de vreemdeling ,de Amerikaan, meent met pofbroek en windmol-en hee INederland gezegd te hebben. En hoe lang nog zullen wij er zelf op uit zijn, die vag evoorstelling van het buitenland vast te leggen aa nwat wij dan toch zelf van ons zeiven in dat buitenland laten zien: eenigingen voor vreemdelingenverkeer en handels huizen en nu weer geen reclame -of propagan- dapaier, maar één met nog groote rverspreiding op onze bankbiljetten van f io,„de gegraveerde afbeelding van een vrouw in Zeeuwsche kleeder- dracht." Ol moeten wij hierin zien een tegenwicht tegen „de bevoorrechting van de groote steden", op an- woel" als embleem verkregen? Maar eigenlijk is dat het ook niet ,dat ons op dit nieuw ebiljet verveelt; of het nu het land 0 fd estad, een oud takleederdracht of moderne bedrijvigheid is, die hen tooit, wat deed het er toe, als althans onze sierkunstenaars er iets goeds en prettigs, iets van dezen tijd hadden gemaakt. En dan was het misschien nog iets geworden, mompelt een mismoedige tor zijde, die het her haald eavontuur met onze postzegels ten spiegel houdt. En waarom moet nu een bankbiljet nu nog mooi zijn ook, denkt een nuchterling; het is al mooi, als je z ehebt. Inbraak in een kerk- Er is in dien nacht van Zaterdag op Zondag in gebroken in de R.K. kerk te Hillegersberg, die pas onlangs in gebruik genomen werd. De offerblokken zijn geledigd. De inbrekers hebben ook hun kracht beproefd op het taberna kel, maar hebben dit in gesehonden toestand la ten liggen. Elen meisje vermoord- Een 26-jarige jufïrohw uit Oosterhout werd sinds een week vermist. Zondagmiddlag is haar lijk gevonden in een greppel, bedekt met heide struiken, achter den Duiventoren, onder de ge meente Oosterhout bij Donge. Waarschijnlijk is zij van het leven beroofd door middfel van een strop. i HARTJESDAG. Het hartjesjagen is t eAmsterdam met de ge- gewon eluidruchtigheid geschied. Heel wat vuur werk heeft geknald, heel wat brandes hebbejn ge laaid, voornamelijk i nde Kinker- en Dapperbuu-r ten en ook in d ebuurt Y.Y. Enkel emalem moestian de politi een brandweer ingrijpen. EEm paar char ges zijn gemaakt en eenige belhamels moesten mee naar het bureau- ONAANGENAAM. Weet u, lezer, wat onaangenaam is? Be lasting betalen! De gedachte alleen maakt 'n mensch zenuwziek. Behalve het beroepbelastingbetaler bestaat er eohter nog eien ander beroep, n.l. het beroep- belasting-ontduiker. Deze is die groote man, de groote vólks vriend, de populaire figuur. Wie op deze sport van mergel-kundie staat, kan er zeker ,van zijn, dat zijh naam dagelijks langs de tele graafdraden glijdt, dagelijks in de couranten-ko lommen verschijnt en dagelijlks op der burgers bleeke lippen is, bij ieder korreltje belaste suiker, bij ieder betreden belaste balconnetje, bij ieder bezwoegd en belast stukje grond. Om groot en voornaam te worden, denk emen dus belastingen uit. Dit is een heel moeilijk iets! Waar de dingen te vinden, die men nog uitpersen kan? De weelde belasting prachtig bedacht! heeft in eén enkelen slag den visohvijver leeg gehaald. Wat er nog in zit, zijn magere, ranzige, onuitmergel- bare vorentjes. Echter: men belaste de vrijage! M-en belaste toch eindelijk de vrijage! Mijn hemel, daar ligt een bom duiten voor het grijpen, mijne hoeren! Heeft niet iedere jongen, als hij een rijks daalder per week verdient, een meiske? Heeft niet iedere snob er minstens twee? En waarom die duizenden ridderlijke jonkmannen het nobele gebaar niet gegund? Is er iets heerlijkers denk baar, dan te kannen zeggen: m'n engel, ik Iiod voor deez' avond belasting betaald Een regen van rijksdaalders zal in de schatkist vloeien. De zoete min zal niet wachten op een dwangj bevel. Een voorwaarde echter: men schildere de bank jes in de plantsoenen met, vriendelijke kleuren, men bouwe priëeltjes in lommerrijke laantjes, men make het de minmenden zoo knus-gezellig mogelijk. Ja, men wakkere de vrijage aanl Waarom zou men niet? Gaat het niet om Ide tienten? En is niet alles geoorloofd en goed te praten, wanneer het om onze lieve, hongeirige schatkist gaat Prent dit den jonkman en het meisje in: gij vrijt in 's-lanids belang, en wellicht dat dit het eenig landsbelang is, waaraan cue tegenwoordige jeugd nog waarde hechten Kan. j In Apeldoorn heeft zich gevlestigd Willem 1 Broekhuys, die mededeelde, aan de gemeente Bor- i culo het aanbod te hebben gledaan, geheel belan- i geloos, een premieleening te ontwerpen met 4e J absolute zekerheid, dat dieze leening een winst j zal afwerpen van minstens 5 millioen binnen bet i jaar. Den 23sten April 1880 onderteekende Wil lem III de door Eerste en Tweed-e Kamer aangenoemn „Wet van 23 April 1880 (Stbld. No 67), bet.reffende de openbaremiddelen temb'er 18SÖ, en met 'de invoering ervan Ver vielen er een elftal Koninklijke Besluiten, waar van het oudste dateerde van 1 Maart 1818 en het jongste van 12 Februari 1850. Uit de me nigvuldigheid dier besluiten, elf in 32 jaar, blijkt wel, dat het openbare vervoermiddelen- vraagstuk een voortdurende zorg der elkaar opvolgende regeeringen geweest is. Op den zelfden dag als deze wet, traden in werking een dertiental besluiten, vervat in het Konin klijk Besluit van 31 Juli 1880, ter verzekering van de veiligheid der reizigers met de open bare middelen van vervoer. Sinsdien heeft de autobus intrede gedaan in de wereld en heeft doorslaande bewijzen geleverd te voorzien in een lang gevoelde be- hoetfe. De snel opkomende en zich uitbrei dende nieuwe wijken der groote steden worden door een autobus met het centrum der oude stad verbonden en ver afgelegen dorpen en gehuchten hebben in de autobus de lijn, die hen jjnet het wereldverkeer verbindt. Deopkomst van de autobus, de menigvul digheid van*1 de autobus-ondernemingen, als mede de vele gevaren en ongelukken, ver bonden aan en teweeggebracht door de auto bussen, deden gevoelen, dat de „Wet Open bare Vervoermiddelen" niet meer voldeed aan de eischen van den nieuweren tijd, vandaar dat een wetsontwerp verschenen is, dat aan past aan de nieuwe eischen. Leggen we de oude wet en het nieuwe wetsontwerp naast elkander, dan blijkt, dat men niet spreken kan van een nieuw wets ontwerp, maar veel meer van aanvullende, nieuwe bepalingen. Wat hielden de oude en houden de nieuwe artikelen in? Voor het in-werking-brengen van een; open baar middel van vervoer had men geen voor afgaande vergunning noodig. Wie wilde kon een nieuwe passagiersdienst op touw zetten. Genoeg was, dat hij van zijn voornemen om den dienst te beginnen aankondiging deed in het dagblad van de hoofdstad der provincie of provinciën, waarin de dienst zou plaats heb ben en dan die aankondiging met een exem plaar van de courant zond aan Gedeputeerde Staten der provincie, aan de besturen van alle gemeenten, waar stilgehouden werd tot het in en uitlaten van reizigers en verder aan de of ficieren van justitie in de arrondissementen dier gemeenten. Ook de vorm dier aankondiging was bij de wet geregeld en moest o.a. inhou den de te volgen route, de stopplaatsen en de dienstregeling, benevens de tarieven voor per sonen en goederen. Bij verandering van een en ander moest daarvan weder op dezelfde wijze en aan de zelfde personen mededeeling worden gedaan nldien reizigers door zijn schuld schade leden bij de uitoefening of door nietnakoming van den dienst, dan was de ondernemer daarvoor hoofdelijk aansprakelijk. Verder werd bepaald dat zij, tegen schadeloosstelling, de brieven malen der posterijen moesten vervoeren, voor welk vervoer ze ook verantwoordelijk waren. Natuurlijk bepaalde de wet ook welke straffen bij niet nakoming der verplichtingen kon wor den opgelegd. Dus was „der langen Rede1 kurzer Sinn" In de nieuwe wet is dit alles met een enkele toevoeging overgenomen, terwijl naar eisch des tijds de geldboeten werden verhoogd. Behalve de oude artikelen bevat het nieu we wetsontwerp 4 nieuwe artikelen, waar door hun aantal steeg tot zestien; die vier nieu we artikelen betreffen uitsluitend de autobus sen die, zooals zal blijken, flink aan den band worden gelegd. De vrijheid, men kan wel zeg gen de bandeloosheid die op dit gebied heersch te, zeer tot schade der bona-fide ondernemer? is nu uit. En reeds uit dat oogpunt bezien ver dient de afgetreden minister den dank van het autobussende publiek, dat hij in deze materie regelend is opgetreden. Hoe luiden nu de nieuwe bepalingen? Al lereerst wordt vastgelegd, dat iemand, die een autobusonderneming gaat beginnen, daarvoor noodig heeft een speciale vergunning van de Gedeputeerde Staten der provincie. We hebben, dus hier het geval van het al of niet verleenen van een concessie. Men voelt aanstonds, hoe heilzaam zulk een bepaling werken gaat. Want wie een concessie verleenen mag, heeft nog twee andere bevoegdheden. Hij kan die con cessie weigeren en hij kan haar wanneer daar toe ernstige redenen bestaan, ook weer intrek ken. Tot dusver bestond die concessie niet het wetsontwerp zegt het w^t aangelengder, spreekt van vergunning maar het wezen der zaak waarom het hier gaat, verandert er geen ziertje om vandaar dat ieder, die „een paar losse guldens" had om een tweede of derde- handsch autobus te koopen, een nieuwen dienst beginnen kon. Soms werd de dienst eenvoudig gedreven met een vrachtauto, waarin wat losse banken gezet werden, hetgeen te gevaarlijker was, daar juist deze autobussen op markt- of feestdagen of ter gelegenheid van een kermis bijv. werden ingesteld om even spoedig te ver dwijnen als het feest achter den rug, of de marktdag voorbij was. Zeer juist is daarom het tweede lid in het nieuwe artikel 15 (oud 11) dat bepaalt: „Motorrijtuigen met andere bestemming, welke voor vervoer van personen worden gebezigd, worden voor de toepassing van den bij artikel 10 bedoelden algemeenen maatregel van bestuur mede als openbare mid delen tot vervoer van personen beschouwd, indien zij niimte bieden voor ten minste acht personen buiten den bestuurder.'" (De maat regel van bestuur bij art. 10 (oud 7) bedoeld, )is genomen in het Kon. Besluit, houdende bepalingen ter verzekering van de veiligheid der reizigers met openbare middelen van ver -«cuujic ue UJSLCII uij v i „c,vWr met- uitrnnderinv der SDoorweg- voer.) Reeds bij voorbaat wordt dus de kans "og eens duizenden worde ngegeven. Overal klop- van vervoei met uitzondermg der bpoor g ontduiken voorkomen, al- 1 ta wten voor de etefcrofften bevolking diensten." Deze wet trad in werking 1 Sep- om deze wet te ontduiKen vooriromen, ai warme harten voor de getroffen bevolking. diensten thans zooveel doenlijk' is. Tmmers een verroer van zeven personen levert de kosten niet op en «tot schade wordt die nieuwe dienst niet ondernomen. Het concessieartikel maakt ook een einde aan het onbeperkte jachtgebied der autobusondernemingen. Rendeerde een nieuwe onderneming, dan was een ander er vaak als de kippen bij om naast de oude A.B.O. een nieuwe te beginnen. Was het tarief niet hooger en de wagens gelijkwaardig of beter, dan was het nog iets. maar was een en ander inderdaad minder, dan leverde de concurrentie groot ge vaar voor de veiligheid, omdat menigniaal die bus geprefereerd werd, die de grootste snel heid had zoodat het tot een jakkerenden wed strijd werd op de buitenwegen, dat men niet voor elkander wilde uitwijken, dat men elkaar passeeren ging aan den vei keerden kant buiten het oog van Hermandad"s dienaar. Aan dat alles kan nu een einde komen we zeggen niet, dpt er een einde aan komt, maar de mo gelijkheid bestaat, omdat Ged. Staten, volgens artikel 10 al. 2, Ged. Staten het recht hebben verordeningen vast te stellen, ook tot aanvul ling van die, welke de veiligheid der reizigers dienen te verzekeren. Vatten we een en ander samen, dan kunnen we gerust zeggen, dat de droeve dagen der vrijheid voorbij zijn en dat van het oogenblik af, dat dit wetsontwerp een in werking zijnde wet zal wezen, Gedepu teerde Staten de regeling van het autobuswezen in handen zullen hebben. Maar ook zijn niet a'le Gedeputeerde Statenleden tot al deze dingen bekwaam, daarom kunnen zij, volgens het nieu we artikel 2 al. 3, zich officieel doen inlichten door ondernemers van spoorwegdiensten en van andere openbare middelen van vervoer van personen. In dit nieuwe artikel lezen we ook, dat de kosten, verbonden aan alles wat los en vast is, aan het al of niet verleenen van1 een vergunning, moeten betaald worden door den aanvrager. Een heel heirleger van ambtenaren wordt be voegd verklaard om overtredingen van deze w.et op te sporen; behalve de bij het Wetboek van Strafvordering aangewezen personeel, ook de ambtenaren van Rijks- en Gemeentepolitie, de hoofdingenieurs, inge&ieurs, hoofdopzich ters, technische ambtenaren en opzichters van den provincialen waterstaat en de ambtenaren van de provinciale verkeerspolitie. 'Hun wordt inderdaad een zeer ver gaande bevoegdheid bij de wet art. 13 (nieuw), gegeven. Wij geiooven, dat de toekomstige „Wet Openbare Vervoermiddelen'" een zegen zal we zen en voor h et bedrijf zelf en voor de reizigers Marktberichten LAN GED IJKER GROENTEMARKT. 19 Augustus. 2750 boe wortelen 4.805.80, 3665 stuks bloem, kool le soort 43.80—60.60, 2e soort 18.50—18.80 100000 kilogram roode kool 1.103.20, 38400 kilogram gele kool 2.504.40, 43000 kilogram witte kool 1.101.80, 9850 kilogram aardappelen Stihoteche muizen 2.106.10, ducen 4.704.80, eigenheimers 4.40, blauwe 3.704.40, drielingen 5.305.50, 1730 kilogram slaboonen 8.12. 700 kilogram snijboonen 6.8011.90, 6225 kilo gram uien: uien 6.6.70, drielingen 7.60 8—, nep 17.30—18.—. 20 Augustus. 4700 boe wortelen 2.305.90, 2800 stuks bloem kool le soort 36.70—45.10, 2e soort 5.10—12.20, 39000 kilogram roodekool 1.103.60, 64500 kilogram gele kool 2.4.30, 52000 kilogram witte kool 1.10—3.—, 27200 kilogram aardappe len: Schotsohe muizen 3.805.80, schoolmeesters 4.40, duoen 5.-5.10, graafjes 8.90, eigenbei- uners 2.903.80, blauwe 5.drielingen 3.90 5.90, kleine 1.30, 1400 kilogram slaboonen 7.50 11.130 kilogram snijboonen 6.8011.90, 4200 kilogram uien: uien 6.107.drielingen 8.40—10—, nep 18.90—20.20. NOORDERMARKTBOND!. 19 Augustus. 14000 kilogram aardappelen: Sdhotsclie mui zen 4.305.60, ideaal 3.40, duken 4.704.80, schoolmeesters 3.90, eigtenheimers 4.10, blauwe eigenheimers 5.blauwe aardappelen .50, drie lingen 5.60, 425 kilogram spercieboonen 6.30 13.30, 22 kilogram snijboonen 12.50, 2500 kilogr. zilveruien: zilveruien 4.4.10, drie'ingen 10. —10.60, zilvernep 25.20—27.10, 13800 kilogram uien: grove uien 6.507.drielingen 9.30 J.0.80, gele nep 17.0—263.30, 175 kilogram kro ten 3.10, 50200 kilogram roode kool 1.3.20, 14500 kilogram witte kool 1.101.70, 16800 ki logram gele kool 1.20—2.70, 6900 bos wortelen 5.10—6.30, 2100 stuks bloemkool 36.50.—, 52è soort 4.-8.90. 20 Augustus. 21600 kilogram aardappelen: Stihotsche mui zen 4.105.10, ideaal 4.20, duken 1.905. schoolmeesters 1.304.50, drielingen 5.40, 800 kilogram spercieboonen 6.4015.10, 10 kilogram 1 snijboonen 13.10, 2400 kilogram zilveruien: zil veruien 4.204.80, drielingen 7.909.10, zi'ver- nep 21.40—24.10, 21800 kilogram uien: grove uien 6.20, uien 5.90—6.60, drielingen 8.90—10.20 gele nep 19.60—22.50, 32200 kilogram roode kool 1.3.40, 23200 kilogram witte kool 0.'90— ,1.80, 20200 kilogram gele kool 1.103.30, 9600 bos wortelen 4.10—5.60, 800 stuks bloemkool, 20.47—, 2e soort 2.708.10. WARMENHUIZEN, 19 Augustus. Bloemkool 38.10—39.70, roode kool 0.90—1.40, witte kool 0.90, slaboonen 8.50—11.80, zilvernep 19.30—21.20, drielingen 9.80, uien 6.20, gele nep 20.10—22.60, drielingen 9.40—9.60, uien 5.70— 6.—, stihotsche muizen 3.604.60, blauwe aard appelen 3.90. Aanvoer: 6800 kilogram roode kool 1650 kilogram witte kool, 3750 kilogram nep en uien, 900 kilogram zilveruien, 70 stuks bloemkool 600 kilogram slaboonen, 3700 kilogram aardap pelen. - -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1925 | | pagina 3