De Autobus en de Wetgeuing.
ags en Bins-
en. Hiervoor
edstrijdlen is
voor dame3.
Mej T. v.
i de 4e prijs
l werden de
b. Doorn ie
uwei üe pr.
ernissen. De
in ïeuwiancl,
*e prijs door
1. LiieineD-
ken. De vol
ars. iJi. Lam
J b. r*ie de
s.
>jes. Ie prijs
k.uii en le de
Kooijman le
e Hoer de pr.
meisjes (oal
2e prijs Cor-
Jtuns.
U-erda. Wout
jantje is ruit,
iJor van Zoo-
u de de- prijs
•ijs Jan Kou-
i de de prijs
dug
lej. M. Leeg
rijs door den
n de 3e prijs
te.
bestonden in
Ls in de kolf-
uitgereikt,
siuisterd door
rps „Oreseen
het fanfare-
zoor de vele
wei verdiend.
cht
igen Iaat een
isse, van Hel-
rusckarwoude,
Den Haag en
Wpensda;
Helder tot en
3e kl. f 3
1.25.
seperkt aantai
gesloten Dins-
liags 3 uur cf
intal zal dja
aan bovenge-
mdere dan d<
vertentie)
in.
LO.
en.
schrijft aan
r het leed dei
vee die boeren
srhoek, en he*
e gaan er zm
vernalen ovei
eer die kornet
•e dieren.
Boreulo vooi
Last van oogs
llen gekraald
i iniens an d<
ing zien. Bin
i, een doodai
En 'k we«
Piet
Piet, die ne
beeld, om
stond Renat
hem te verge
is hij1 is
it Hij ia uwe
och zeggen
zoo, niet dez
vooi
an haar
zag Paula »ie
o den brief wi
aan te zien.
jesohreven hel
en arme vrou*
vil onterven e
wel verstand)
op en liep va
zag Paula ze
sn, bad zij
zacht steunea
dt vervolgd}-
smorrgds teuge me hinniktIk g'leufde me
nie... 'k roep nogereis Piet!.. en weur
ailct het stomme biest. Noe, ge begraipt, wij
alle man en macht aan 't rumen... to wo Ine
waore, en na een uurken, je zei 't nooit niet
avett, haolden w e'm eruit, en-ie had oek niet
0r zóó'n wondje!
;n een andere boer vertelt: Het was net
miraokel, of di ebiesten het weten hên, maor
aien de kat z'en jongen voor dê-we zei vers nog
wisten, ien voor ien de wtei in draogen. Dot
moe 't instinct wezen.... Ik heb er nie meer
nedooht, en kaik... daor een.. Te middlen van
chaos van balken, steenen en hooi, heeft de
ja zich weer genesteld, ligt met gevouwen
rustig en tevreden te spinnen, met nu
,js kijkende jongen krioelen om haar. Zij had
jongen, als wist ze dat het huis zou instorten
[C de open weide gtebracht en daar de tornado
«wacht, de jongen onder haar.
pmerkelijk daarnaast het vaak herhaalde ver
over menschen, di eversuft en totaal ver-
jd van angst, de kinderen grepen, naar het
veld droegen, ze daar neervlij dien, en op
jden en voeten, gebogen er over ze tegen, den
ordenden orkaan trachtten te beschermen,
orbeeld hoe, waar bij den mensch .in angst en
rik het verstand even ophield te werken...
instinct onmiddellijk de plaats innam.
die verhalen van boeren die nog
jr het lasbarsten van het natuurgeweld in ver-
b&dcien gezien, hoe het v«e )d-h plat in
weide legdte, paardlen zoowel als koeien, de.n
afgekeerd van d ezijd'e vanwaar die tornado
uaansnellen. En smartelijk geleden is er ook.
pr dieren, die opgesloten waren tusschen ine0n-
utende muren, of getroffen werden door val
ide hoornen in de weiden. Of andermaal, on-
iaks hun liggende houding, dioor den orkaan
irden meegesleurd en gekwakt tegen de prikk.il-
sad-heggen en aldus het lichaam zwaar ver-
ondden. Den dag daarop heeft men nog koeien
vonden met ingewanden uit het lijf gescheurd
geperst, die er met de hoeven in liepen te
appen, zoodat ze moesten word'en afgemaakt.
In contrast met de katten, weer de verhalen van
nden. De menschen kropen dicht bijeen.... ,We
«lden elkaar maar vast (d ealgemeene uitlating)
wachtten af". De honden kropen bijna steeds
hun meesters. Als was daar de eenige
«vlucht. En keerden de katten terug in de ruï-
de honden volgden hun meesters naar de nieu-
tijdelijike woningen bij buren.
Ben aantal boeren heeft, zoodra de daken be-
innen in te storten, zooveel mogelijk het zomer-
alveo, als paarden, stieren en varkens, naar bui-
o geleid of gejaagd. Waar zou een goede hoor,
hij eenmaal zijn gezin in veiligheid weet, ver-
t anders aan denken Maar err zijn vele bouw-
illen waarbij men de plek aantoont, waar nog
paard, of ander dier onder begraven moet
ggen, dat soms een en zelfs twee dagen nog
id liggen steunen.
i daar was door Broekman in Malden, diie ons
huis rondvoerde, het groote „Jachthuis", da-
lerende uit 1652. Vóór, nog een kamer betrek-
ilijk gaaf. Achter een grootte chaos van zware
balken, steenen en stroo... waar eenmaal
men oogsteohuren hadden gestaan: 't
ras nie maor niks, licht hij in, tweu peerde,
reu stieren en een honderdjarig mins naor buten
krieg'n. Maor het peerd is doed! Ein treurig
ijkt hij! naar de plek, waar het nog liggen moet.
Karakteristiek die volgorde. Mogelijk ook heel
bevallig. T
Ir is een „schijn" van zakelijke hardheid in,
toch, als ik buiten den rijksveldwachter daar-
r vraag, zegt hij: Ja, de oude man is 99
nr. En het paard was bijna even oud. Vier en
intig jaar. Het kon niet meer wterken, maar
hielden het toch maar, omdat ze het zoo lang
adden gehad.
En de veldwachter, aarzelend als bang iets geks
zeggen, verklaarde het nader. Ziet u.... ze.,..
delden van dat ouwe peerd.
Veilig bij buren is de oude man ondtergebraeh
bijna honderdjarige, die niet wist dat hij
log zou overleven... het oude nog zoo stoere
nis, en het grijze trouwe peerd...
Elen gift uit Diuitseliland.
gemeentebestuur van Frankfurt heeft
10,000 mark ter beschikking gesteld van d'e ge-
toffen gemeenten, in dankbare herinnering aan
te hulp, die in de eerste jaren na den oorlog uit
leder land ook aan de stad Frankfurt .'s be
tond.
Van gedetincen'ien.
De waarnemend directeur van de strafgevan-
te Zutphen heeft aan den burgemeester;
wn Boreulo geschreven:
De gedetineerden in het gesticht onder mijn
fcectie, diep getroffen door mijne mediedeeling
het vreeselijk gebeuren van 10 dezer, waar-
uwe stad zoo ontzettend zwaar getroffen is,
Menschen allen iets bij te dragen als blijk van
meegevoelen.
Het bedrag ad f 17.05, dat ik u hierbij per post-
issel toezend, moge niet groot zijn, wanneer
daarbij in aanmerking wordt genomen, dat.
»le gaven, waaruit het bedrag is gevormd, het
ityan één of meer dagen arbeid vertegen
en van één of meer dagen arbeid vertegen-
'oordigen, dan geloof ik wel, dat die bedoeling
de gift op de juiste waarde zal 'worden
ïtoohat.
Deelneming van den Koning, en de Koningin1
van Zweden.
De Koningin heeft van den Koning 'en de Ko-
btigin van Zweden een telegram ontvangen, hou-
tende betuiging van deelneming met de ramp,
©en gedeelte van ons land getroffen heeft.
8.M. heeft hiervoor telegrafisch haar dank be-
'ligd.
De offervaardigheid is zee rgroot. Het is niet
doenlijk de lijsten bij t ehiouden. Duizenden en.
ille
•17
loor
i Be dure dakpannen.
De burgemeester van Boreulo heeft den dak-
pannenfabrikanten laten weten, dat hij, in vert-
band met de onnoodige opvoering van dte prij
zen, overweegt, het bouwbureau te adviseeren,
alle materialen te laten koopen en leveren door
het rijksinkoopbureau. Ook heeft hijl reeds plan
nen ontworpen tot dakvoorziening voor herstel
ling met beton, echter alleen indien de prijsstijl-
ging niet ongedaan wordt gemaakt. Hij heeft de
verzekering, dat de cementprijzen niet worden
verhoogd.
HET NIEUWE BANKBILJET.
De „N- Rotterd. Crt." schrijft:
Hoe tang al en hoe lang nogl Hoe lang al
:moèten" w ij-er beurtelings om lachen en er ons
aan ergeren, dat de vreemdeling ,de Amerikaan,
meent met pofbroek en windmol-en hee INederland
gezegd te hebben. En hoe lang nog zullen wij
er zelf op uit zijn, die vag evoorstelling van het
buitenland vast te leggen aa nwat wij dan toch
zelf van ons zeiven in dat buitenland laten zien:
eenigingen voor vreemdelingenverkeer en handels
huizen en nu weer geen reclame -of propagan-
dapaier, maar één met nog groote rverspreiding
op onze bankbiljetten van f io,„de gegraveerde
afbeelding van een vrouw in Zeeuwsche kleeder-
dracht."
Ol moeten wij hierin zien een tegenwicht tegen
„de bevoorrechting van de groote steden", op an-
woel" als embleem verkregen?
Maar eigenlijk is dat het ook niet ,dat ons
op dit nieuw ebiljet verveelt; of het nu het land
0 fd estad, een oud takleederdracht of moderne
bedrijvigheid is, die hen tooit, wat deed het er toe,
als althans onze sierkunstenaars er iets goeds en
prettigs, iets van dezen tijd hadden gemaakt.
En dan was het misschien nog iets geworden,
mompelt een mismoedige tor zijde, die het her
haald eavontuur met onze postzegels ten spiegel
houdt. En waarom moet nu een bankbiljet nu nog
mooi zijn ook, denkt een nuchterling; het is al
mooi, als je z ehebt.
Inbraak in een kerk-
Er is in dien nacht van Zaterdag op Zondag in
gebroken in de R.K. kerk te Hillegersberg, die
pas onlangs in gebruik genomen werd.
De offerblokken zijn geledigd. De inbrekers
hebben ook hun kracht beproefd op het taberna
kel, maar hebben dit in gesehonden toestand la
ten liggen.
Elen meisje vermoord-
Een 26-jarige jufïrohw uit Oosterhout werd
sinds een week vermist. Zondagmiddlag is haar
lijk gevonden in een greppel, bedekt met heide
struiken, achter den Duiventoren, onder de ge
meente Oosterhout bij Donge. Waarschijnlijk is
zij van het leven beroofd door middfel van een
strop. i
HARTJESDAG.
Het hartjesjagen is t eAmsterdam met de ge-
gewon eluidruchtigheid geschied. Heel wat vuur
werk heeft geknald, heel wat brandes hebbejn ge
laaid, voornamelijk i nde Kinker- en Dapperbuu-r
ten en ook in d ebuurt Y.Y. Enkel emalem moestian
de politi een brandweer ingrijpen. EEm paar char
ges zijn gemaakt en eenige belhamels moesten
mee naar het bureau-
ONAANGENAAM.
Weet u, lezer, wat onaangenaam is? Be
lasting betalen! De gedachte alleen maakt 'n
mensch zenuwziek.
Behalve het beroepbelastingbetaler bestaat
er eohter nog eien ander beroep, n.l. het beroep-
belasting-ontduiker. Deze is die groote man, de
groote vólks vriend, de populaire figuur. Wie op
deze sport van mergel-kundie staat, kan er zeker
,van zijn, dat zijh naam dagelijks langs de tele
graafdraden glijdt, dagelijks in de couranten-ko
lommen verschijnt en dagelijlks op der burgers
bleeke lippen is, bij ieder korreltje belaste suiker,
bij ieder betreden belaste balconnetje, bij ieder
bezwoegd en belast stukje grond. Om groot en
voornaam te worden, denk emen dus belastingen
uit. Dit is een heel moeilijk iets! Waar de dingen
te vinden, die men nog uitpersen kan? De weelde
belasting prachtig bedacht! heeft in eén
enkelen slag den visohvijver leeg gehaald. Wat er
nog in zit, zijn magere, ranzige, onuitmergel-
bare vorentjes. Echter: men belaste de vrijage!
M-en belaste toch eindelijk de vrijage! Mijn hemel,
daar ligt een bom duiten voor het grijpen, mijne
hoeren! Heeft niet iedere jongen, als hij een rijks
daalder per week verdient, een meiske? Heeft
niet iedere snob er minstens twee? En waarom
die duizenden ridderlijke jonkmannen het nobele
gebaar niet gegund? Is er iets heerlijkers denk
baar, dan te kannen zeggen: m'n engel, ik Iiod
voor deez' avond belasting betaald Een regen
van rijksdaalders zal in de schatkist vloeien.
De zoete min zal niet wachten op een dwangj
bevel.
Een voorwaarde echter: men schildere de bank
jes in de plantsoenen met, vriendelijke kleuren,
men bouwe priëeltjes in lommerrijke laantjes,
men make het de minmenden zoo knus-gezellig
mogelijk.
Ja, men wakkere de vrijage aanl
Waarom zou men niet? Gaat het niet om Ide
tienten? En is niet alles geoorloofd en goed te
praten, wanneer het om onze lieve, hongeirige
schatkist gaat Prent dit den jonkman en het
meisje in: gij vrijt in 's-lanids belang, en wellicht
dat dit het eenig landsbelang is, waaraan cue
tegenwoordige jeugd nog waarde hechten Kan.
j In Apeldoorn heeft zich gevlestigd Willem
1 Broekhuys, die mededeelde, aan de gemeente Bor-
i culo het aanbod te hebben gledaan, geheel belan-
i geloos, een premieleening te ontwerpen met 4e
J absolute zekerheid, dat dieze leening een winst
j zal afwerpen van minstens 5 millioen binnen bet
i jaar.
Den 23sten April 1880 onderteekende Wil
lem III de door Eerste en Tweed-e Kamer
aangenoemn „Wet van 23 April 1880 (Stbld.
No 67), bet.reffende de openbaremiddelen
temb'er 18SÖ, en met 'de invoering ervan Ver
vielen er een elftal Koninklijke Besluiten, waar
van het oudste dateerde van 1 Maart 1818 en
het jongste van 12 Februari 1850. Uit de me
nigvuldigheid dier besluiten, elf in 32 jaar,
blijkt wel, dat het openbare vervoermiddelen-
vraagstuk een voortdurende zorg der elkaar
opvolgende regeeringen geweest is. Op den
zelfden dag als deze wet, traden in werking
een dertiental besluiten, vervat in het Konin
klijk Besluit van 31 Juli 1880, ter verzekering
van de veiligheid der reizigers met de open
bare middelen van vervoer.
Sinsdien heeft de autobus intrede gedaan
in de wereld en heeft doorslaande bewijzen
geleverd te voorzien in een lang gevoelde be-
hoetfe. De snel opkomende en zich uitbrei
dende nieuwe wijken der groote steden worden
door een autobus met het centrum der oude
stad verbonden en ver afgelegen dorpen en
gehuchten hebben in de autobus de lijn, die
hen jjnet het wereldverkeer verbindt.
Deopkomst van de autobus, de menigvul
digheid van*1 de autobus-ondernemingen, als
mede de vele gevaren en ongelukken, ver
bonden aan en teweeggebracht door de auto
bussen, deden gevoelen, dat de „Wet Open
bare Vervoermiddelen" niet meer voldeed aan
de eischen van den nieuweren tijd, vandaar
dat een wetsontwerp verschenen is, dat aan
past aan de nieuwe eischen.
Leggen we de oude wet en het nieuwe
wetsontwerp naast elkander, dan blijkt, dat
men niet spreken kan van een nieuw wets
ontwerp, maar veel meer van aanvullende,
nieuwe bepalingen.
Wat hielden de oude en houden de nieuwe
artikelen in?
Voor het in-werking-brengen van een; open
baar middel van vervoer had men geen voor
afgaande vergunning noodig. Wie wilde kon
een nieuwe passagiersdienst op touw zetten.
Genoeg was, dat hij van zijn voornemen om
den dienst te beginnen aankondiging deed in
het dagblad van de hoofdstad der provincie
of provinciën, waarin de dienst zou plaats heb
ben en dan die aankondiging met een exem
plaar van de courant zond aan Gedeputeerde
Staten der provincie, aan de besturen van alle
gemeenten, waar stilgehouden werd tot het in
en uitlaten van reizigers en verder aan de of
ficieren van justitie in de arrondissementen dier
gemeenten. Ook de vorm dier aankondiging
was bij de wet geregeld en moest o.a. inhou
den de te volgen route, de stopplaatsen en de
dienstregeling, benevens de tarieven voor per
sonen en goederen.
Bij verandering van een en ander moest
daarvan weder op dezelfde wijze en aan de
zelfde personen mededeeling worden gedaan
nldien reizigers door zijn schuld schade leden
bij de uitoefening of door nietnakoming van
den dienst, dan was de ondernemer daarvoor
hoofdelijk aansprakelijk. Verder werd bepaald
dat zij, tegen schadeloosstelling, de brieven
malen der posterijen moesten vervoeren, voor
welk vervoer ze ook verantwoordelijk waren.
Natuurlijk bepaalde de wet ook welke straffen
bij niet nakoming der verplichtingen kon wor
den opgelegd.
Dus was „der langen Rede1 kurzer Sinn"
In de nieuwe wet is dit alles met een enkele
toevoeging overgenomen, terwijl naar eisch des
tijds de geldboeten werden verhoogd.
Behalve de oude artikelen bevat het nieu
we wetsontwerp 4 nieuwe artikelen, waar
door hun aantal steeg tot zestien; die vier nieu
we artikelen betreffen uitsluitend de autobus
sen die, zooals zal blijken, flink aan den band
worden gelegd. De vrijheid, men kan wel zeg
gen de bandeloosheid die op dit gebied heersch
te, zeer tot schade der bona-fide ondernemer?
is nu uit. En reeds uit dat oogpunt bezien ver
dient de afgetreden minister den dank van het
autobussende publiek, dat hij in deze materie
regelend is opgetreden.
Hoe luiden nu de nieuwe bepalingen? Al
lereerst wordt vastgelegd, dat iemand, die een
autobusonderneming gaat beginnen, daarvoor
noodig heeft een speciale vergunning van de
Gedeputeerde Staten der provincie. We hebben,
dus hier het geval van het al of niet verleenen
van een concessie. Men voelt aanstonds, hoe
heilzaam zulk een bepaling werken gaat. Want
wie een concessie verleenen mag, heeft nog
twee andere bevoegdheden. Hij kan die con
cessie weigeren en hij kan haar wanneer daar
toe ernstige redenen bestaan, ook weer intrek
ken. Tot dusver bestond die concessie niet
het wetsontwerp zegt het w^t aangelengder,
spreekt van vergunning maar het wezen der
zaak waarom het hier gaat, verandert er geen
ziertje om vandaar dat ieder, die „een paar
losse guldens" had om een tweede of derde-
handsch autobus te koopen, een nieuwen dienst
beginnen kon. Soms werd de dienst eenvoudig
gedreven met een vrachtauto, waarin wat losse
banken gezet werden, hetgeen te gevaarlijker
was, daar juist deze autobussen op markt- of
feestdagen of ter gelegenheid van een kermis
bijv. werden ingesteld om even spoedig te ver
dwijnen als het feest achter den rug, of de
marktdag voorbij was. Zeer juist is daarom
het tweede lid in het nieuwe artikel 15 (oud
11) dat bepaalt: „Motorrijtuigen met andere
bestemming, welke voor vervoer van personen
worden gebezigd, worden voor de toepassing
van den bij artikel 10 bedoelden algemeenen
maatregel van bestuur mede als openbare mid
delen tot vervoer van personen beschouwd,
indien zij niimte bieden voor ten minste acht
personen buiten den bestuurder.'" (De maat
regel van bestuur bij art. 10 (oud 7) bedoeld,
)is genomen in het Kon. Besluit, houdende
bepalingen ter verzekering van de veiligheid
der reizigers met openbare middelen van ver
-«cuujic ue UJSLCII uij v i „c,vWr met- uitrnnderinv der SDoorweg- voer.) Reeds bij voorbaat wordt dus de kans
"og eens duizenden worde ngegeven. Overal klop- van vervoei met uitzondermg der bpoor g ontduiken voorkomen, al- 1
ta wten voor de etefcrofften bevolking diensten." Deze wet trad in werking 1 Sep- om deze wet te ontduiKen vooriromen, ai
warme harten voor de getroffen bevolking. diensten
thans zooveel doenlijk' is. Tmmers een verroer
van zeven personen levert de kosten niet op
en «tot schade wordt die nieuwe dienst niet
ondernomen. Het concessieartikel maakt ook
een einde aan het onbeperkte jachtgebied der
autobusondernemingen. Rendeerde een nieuwe
onderneming, dan was een ander er vaak als
de kippen bij om naast de oude A.B.O. een
nieuwe te beginnen. Was het tarief niet hooger
en de wagens gelijkwaardig of beter, dan was
het nog iets. maar was een en ander inderdaad
minder, dan leverde de concurrentie groot ge
vaar voor de veiligheid, omdat menigniaal die
bus geprefereerd werd, die de grootste snel
heid had zoodat het tot een jakkerenden wed
strijd werd op de buitenwegen, dat men niet
voor elkander wilde uitwijken, dat men elkaar
passeeren ging aan den vei keerden kant buiten
het oog van Hermandad"s dienaar. Aan dat
alles kan nu een einde komen we zeggen
niet, dpt er een einde aan komt, maar de mo
gelijkheid bestaat, omdat Ged. Staten, volgens
artikel 10 al. 2, Ged. Staten het recht hebben
verordeningen vast te stellen, ook tot aanvul
ling van die, welke de veiligheid der reizigers
dienen te verzekeren. Vatten we een en ander
samen, dan kunnen we gerust zeggen, dat
de droeve dagen der vrijheid voorbij zijn en
dat van het oogenblik af, dat dit wetsontwerp
een in werking zijnde wet zal wezen, Gedepu
teerde Staten de regeling van het autobuswezen
in handen zullen hebben. Maar ook zijn niet a'le
Gedeputeerde Statenleden tot al deze dingen
bekwaam, daarom kunnen zij, volgens het nieu
we artikel 2 al. 3, zich officieel doen inlichten
door ondernemers van spoorwegdiensten en
van andere openbare middelen van vervoer
van personen. In dit nieuwe artikel lezen we
ook, dat de kosten, verbonden aan alles wat
los en vast is, aan het al of niet verleenen van1
een vergunning, moeten betaald worden door
den aanvrager.
Een heel heirleger van ambtenaren wordt be
voegd verklaard om overtredingen van deze
w.et op te sporen; behalve de bij het Wetboek
van Strafvordering aangewezen personeel, ook
de ambtenaren van Rijks- en Gemeentepolitie,
de hoofdingenieurs, inge&ieurs, hoofdopzich
ters, technische ambtenaren en opzichters van
den provincialen waterstaat en de ambtenaren
van de provinciale verkeerspolitie. 'Hun wordt
inderdaad een zeer ver gaande bevoegdheid bij
de wet art. 13 (nieuw), gegeven.
Wij geiooven, dat de toekomstige „Wet
Openbare Vervoermiddelen'" een zegen zal we
zen en voor h et bedrijf zelf en voor de reizigers
Marktberichten
LAN GED IJKER GROENTEMARKT.
19 Augustus.
2750 boe wortelen 4.805.80, 3665 stuks bloem,
kool le soort 43.80—60.60, 2e soort 18.50—18.80
100000 kilogram roode kool 1.103.20, 38400
kilogram gele kool 2.504.40, 43000 kilogram
witte kool 1.101.80, 9850 kilogram aardappelen
Stihoteche muizen 2.106.10, ducen 4.704.80,
eigenheimers 4.40, blauwe 3.704.40, drielingen
5.305.50, 1730 kilogram slaboonen 8.12.
700 kilogram snijboonen 6.8011.90, 6225 kilo
gram uien: uien 6.6.70, drielingen 7.60
8—, nep 17.30—18.—.
20 Augustus.
4700 boe wortelen 2.305.90, 2800 stuks bloem
kool le soort 36.70—45.10, 2e soort 5.10—12.20,
39000 kilogram roodekool 1.103.60, 64500
kilogram gele kool 2.4.30, 52000 kilogram
witte kool 1.10—3.—, 27200 kilogram aardappe
len: Schotsohe muizen 3.805.80, schoolmeesters
4.40, duoen 5.-5.10, graafjes 8.90, eigenbei-
uners 2.903.80, blauwe 5.drielingen 3.90
5.90, kleine 1.30, 1400 kilogram slaboonen 7.50
11.130 kilogram snijboonen 6.8011.90,
4200 kilogram uien: uien 6.107.drielingen
8.40—10—, nep 18.90—20.20.
NOORDERMARKTBOND!.
19 Augustus.
14000 kilogram aardappelen: Sdhotsclie mui
zen 4.305.60, ideaal 3.40, duken 4.704.80,
schoolmeesters 3.90, eigtenheimers 4.10, blauwe
eigenheimers 5.blauwe aardappelen .50, drie
lingen 5.60, 425 kilogram spercieboonen 6.30
13.30, 22 kilogram snijboonen 12.50, 2500 kilogr.
zilveruien: zilveruien 4.4.10, drie'ingen 10.
—10.60, zilvernep 25.20—27.10, 13800 kilogram
uien: grove uien 6.507.drielingen 9.30
J.0.80, gele nep 17.0—263.30, 175 kilogram kro
ten 3.10, 50200 kilogram roode kool 1.3.20,
14500 kilogram witte kool 1.101.70, 16800 ki
logram gele kool 1.20—2.70, 6900 bos wortelen
5.10—6.30, 2100 stuks bloemkool 36.50.—,
52è soort 4.-8.90.
20 Augustus.
21600 kilogram aardappelen: Stihotsche mui
zen 4.105.10, ideaal 4.20, duken 1.905.
schoolmeesters 1.304.50, drielingen 5.40, 800
kilogram spercieboonen 6.4015.10, 10 kilogram
1 snijboonen 13.10, 2400 kilogram zilveruien: zil
veruien 4.204.80, drielingen 7.909.10, zi'ver-
nep 21.40—24.10, 21800 kilogram uien: grove
uien 6.20, uien 5.90—6.60, drielingen 8.90—10.20
gele nep 19.60—22.50, 32200 kilogram roode kool
1.3.40, 23200 kilogram witte kool 0.'90—
,1.80, 20200 kilogram gele kool 1.103.30, 9600
bos wortelen 4.10—5.60, 800 stuks bloemkool,
20.47—, 2e soort 2.708.10.
WARMENHUIZEN, 19 Augustus.
Bloemkool 38.10—39.70, roode kool 0.90—1.40,
witte kool 0.90, slaboonen 8.50—11.80, zilvernep
19.30—21.20, drielingen 9.80, uien 6.20, gele nep
20.10—22.60, drielingen 9.40—9.60, uien 5.70—
6.—, stihotsche muizen 3.604.60, blauwe aard
appelen 3.90. Aanvoer: 6800 kilogram roode kool
1650 kilogram witte kool, 3750 kilogram nep en
uien, 900 kilogram zilveruien, 70 stuks bloemkool
600 kilogram slaboonen, 3700 kilogram aardap
pelen. - -