Nieuwsblad voor LANGEDIJK en Omstreken. Donderdag1 22 October 1925. S4e Jstrrary per 3 maanden f 1,15 Duileiilaiisch Overzicht wil bovengense®. itbevelen. NO, 125. ISTEIIB. TBLEfRBU U NIEUWE LANGEDIJKER C0URAIÏT Dese courant verseaijnt Dinsdags, Donderdags en Zaterdags. &BOHHIHEHTSFKIJ8 asuAUT aua-oiT«8 v sa J. H. K.E1ZER. BOB III.: loordacfeariroade. e&ix» iiKtt a J tti KAi'itm Tm I—» regain 78 ct.„ elke regel ateer 18 et. (mti littro if TifDcttia win our plaatsraimti bsriksnd IrieTee reatit,'r«i,c, dee UUfflW Dit nummer bestaat uit twee bladen. «KRnTK BLATK Nadruk verbodén. Op den dag, waarop de conferentie van Lo carno door de onderteekening der aangegane over eenkomsten haar eindelijk beslag kreeg, heeft Frankrijk's regeering gratie verleend aan een sol daat der Duitsche weerbaarheid, wegens zijn ver blijf in het bezette gebied tot een jaiar gevange nisstraf veroordeeld, ten wiens behoeve Duitseh- land's minister van buitenlandsehe zaken S.tre seman zich tot zijn Franüchten collega had ge wend. En deze grab i ej- ver leen ing is als het gebaar, •waarin de bfeteekenis van de conferentie en haar sucoejs verzinnebeeld staat. ,"Wie doen verkeerd, wannefer we ons van de te Losarno gesloten ver dragen in hun reohtstreeksche beteekenis voor de oplossing der kwesties, die Eiuropa verdeeld houden ,al te groote voorstellingen maakten. Tenslotte is er niets anders overeengekomen wat het Westen betreft dan dat Frankrijk, Duitsehland en België het uitspreken, dat ze mekaar niiet zullen aanvallen; was dit elke re}* geering op den man af gevraagd, zoo zouden deze ten allen tijlde bereid geweest zijn dit even eens uit te spreken en dat Engeland en Italië zich verbinden den aangevallene te hulp te kol men, een verbintenis, die Engeland ook in 1912 als bestaand erkende en die ons de ramp van den-wereldoorlog heeft gebracht. En voor het Oosten zijn arbitrageverdragen gesloten tusschen Duitsehland en Polen en Duitsehland en Tsjecho-Slowakije. Maar de recht- streeksche beteekenis dezer verdragen tusschen Frankrijk, Polen en Tsecjho-Slowakije waarbij Frankrijk de verplichting op zich neemt, de twee staten uit Middeni-Europa bijl te springen in ge val van gevaar en het dus als 't ware vrijWaart tegen de slechte gevolgen van het zich niet hou den aan de verplichte arbitrage. In Hen grond der zaak laat de inhoud' der ge sloten overeenkomsten den toestand uds vrijiwel onveranderd. En de conferentie te Locam-i zou niet die beteekenis hebben, die men er thans allenvege aan toekeht, wanneer daar niet het gehaar was van de gratie verleening aan een Duitsch soldaat, die het bezette gebied betrad van een Pransche regeering. De Fransch-Pool- sche en Fransch-Tsjechische verdragen mogen be wijzen ,dat de Franseh-Duitsche verzoening, die Painlevé een Öer hoeksteenen van de E-uropee- she eshavin noede,bg ccmnog allerminst volko men is en dat de twee tegenstanders van eeuwen elkaar nog wat wantrouwend blijden opnemen. Te Locarno is niettemin een eerste ernstige stap van toenadering na de verschrikkingen van den wereldoorlog gedaan en er is gepoogd dien vrede tot stand te brengen, die ondanks het ver drag van Versailles nog altijd ongesloten bleef. En deze poging geeft aan de conferentie haar buitengewone beteekenis. De afscheiding tusschen overwinnaars eener en overwonnene anderzijds was als op elke vredes-eonferentie ook te Lp- earno duidelijk zichtbaar. Maar de Duitsehers, zoo ze al alleen tegen over de Entente-Staten stonden, namen toch als volkomen gelijk en gelijke gerechtigden aan de onderhandelingen deel. Er was niet vooraf een verdrag door de Emteate-mogendhedlen opgesteld, dat Duitsehland had te aanvaarden of te ver- Werpen, al was dan wel getracht in de hoofu- hjnen tusschen de overwinnaars overeenstemming tot stand te brengen. Eerst met de gemeenschappelijke beraadslagin gen zijn ten slotte de verdragen ontstaan, die de verschillende delegatieste Locarno geteekend nebben. En de Duitsehers hebben door die onderhan delingen heel wat weten te bereiken van de ■eisehen, die van den aanvang af formuleerden al svoorwaarden voor hun toetreding tot een vei- j hgheidspaet, maar waartegen vooral de Fran^- i tehen zich beslist verzetten. Ze hebben zich wel- j ttwaar bereid vexklaaid tot den Volkenbond toe te treden zonder dat ze nadrukkelijk van die verplichtingen van art. 16 van het Volkenbonds verdrag ontheven zijn. Maar ze hebben toch de belofte verkregen, dat bij den Volkenbond voor wijziging van art. 16 moeite zal worden gedaan en die erkenning, dat geen Staat tot andere me dewerking van Volkenbondsacties verplicht is dan in overeenstemming Is met zijin middelen. En met betrekking tot het Oosten hebben ze weten te verhinderen dat Frankrijk garant cn arbiter werd voor ie met Polen en Tsjeeho Slo- wakijte gesloten arbitrage-verdragen, al geven dan Frankrijks verdragen met deze staten het het recht ten 'behoeve der bondgenooten, ingeval van een conflict, tusschen heide te komen. Bovendien heeft Duitsehland zich nog voor deden van beteekenis weten te bedingen üeor ontruiming van de Keulsche zóne, verandering van regiem in het bezette gebied enz. De vraag is voor hen nu in de eerste plaats hoe de Russen op deze verdragen zullen reageeren. Want nu als vroeger hebben ze nog behoefte aan de Rus sische vriendschap, niet het minst met het oog op de verdragen, die Frankrijk met zijn buren heeft, en de behoefte aan deze vriendschap blijft nog altijd de gevaarlijke plek, ook voor het wes ten, omdat ze Duitsehland zoo gemakkelijk in nieuwe tegenstelling met de westersche mogend heden brengen kan. De verhouding tusschen Rusland en deze mo gendheden, speciaal Engeland, blijft toch altijd nog min of meer gespannen. Em deze spanning begint zich den laatsten tijld in het verre Oosten steeds duicfclijker te openbaren. De Russen win nen blijkbaar in 'China voortdurend aan invloed. En tegelijk daarmee neemt de vijandschap tegen Engeland toe. Nu de kans op nieuwen strijid tusschen de Chineesche generaals de waarschijnlijkheid van intense bemoeiingen der belanghebbende mogend heden met China's aangelegenheden opent, is daarmee ook het gevaar voor ernstige botsingen tusschen Rusland en Engeland vergroot. En dit gevaar.is vooral hierom zoo ernstig, omdat ook Amerika hiertegenover Engeland staat en dus Rusland, dat het alleen niet tegen Engeland zou durven opnemen, nu allicht vaster voet bij stuk zal houden. Zoo dan ook Ide Europeesehe vrede door die verdragen van Locarno nog allerminst verzekerd schijnt, de wereldvrede is het zeker in nog minj dere mate. De Kamer v. Koophandel n de Mddenstandsvereenigingen De Spoordieustregeling. De Postdienst ten Plattelaude. Voor Langend ijk geen gevaar. Gistermiddag half drie kwamen de Neutrale Middenstanasvereen,igingen en die van de Hanze op verzoek van de Kamer van Koophandel, op het Stadnuis te Alkmaar, in vergadering bijeen ter bespreking van bovenstaande onderwerpen bij een, waar tevens de heer Hoofdinspecteur der Posterijen, de heer Haansehoten aanwezig was om de regeling van den Postdienst en de voorge nomen wijzigingen met belanghebbenden te be spreken. Een 15-tal vereenigingen in het ressort van deze kamer waren aanwezig. De voorz. van de K. V. K., de heer Arntz, pre sideert de vergadering, heet de afgevaardigden van de handelsvereeniging welkom en zegt dat. ^deze vergadering is uitgeschreven met het doel om de meening van de vereenigin'gte vernemen in verband met de inkrimping van den Post dienst ,daar der Kamer de toezegging is gediaan dat geen belangrijke wijzigingen zullen wordeh laangebracht dan na overleg met He K. v. K. Nu zal deze zaak met den Insp. worden besprak ken, en zal aangedrongen moeten worden om .te belangen van den land- en tuinbouw en bloem- bbollencultuur niet uit het oog te verliezen. 1 Men moet niet hromen de verslechtering te gen te gaan en de Kamer zooveel mogelijk steun verLeenen. Met de opwekking om vooral voor de belangen op te |comen verklaart hij de vergadering voor geopend en komt allereerst in bespreking Je epo&rwegdienstregeling. Hierover zegt spr. dat er vele bemerkingen zijn gemaakt op de winterdienstregeling, doordat de treinenloop naar het noorden zoo ongunstig is en veel practiseher kan worden ingericht met soms den kleine wijziging. Deze verzoeken werden overgebracht aan den spoorwegraad, maar geen van de wijzigingen is aangebracht' geworden. De Dtreinlenloop naar het Koorden is zeer slecnl. en in hoofdzaak zijn daar verbeteringen verzocht, vooral ook in verband met aansluiting op- snel treinen. Dan wijst spr. op de niet-vertegenwoordiging van Noordholland boven het IJ in den Spoorweg raad en meermalen op vertegenwoordiging is aan gedrongen zonder resultaat. Daarom ook verzoe ken wij u ons behulpzaam te zijn met bij den Min. aan te dringen op de benoeming van een lid, speciaal met het oog op het noorden van Noordholland. De heer Kossen van Anna Paulowna bepleit dat de sneltrein van 7.30 uit Helder ook in A.P. stopt, omdat men andiers niet kan vertrekken dan 6.45 v.m. en dan moet wachten tot half elf. De voorz. antwoordt dat het de bedoeling is te ageeren voor een lid in den Spoorwegraad, omdat het uitgesloten is in de winterdiensitrege- ling verandering te krijgen. De heer Kolster (Helder) zegt dat een trein om 6.30 uit Helder vertrekt en men daarmede aansluiting krijgt op den sneltrein in Schagen. Zou de sneltrein in A. P. stoppan, dan is «het geen sneltrein meer. De heer Kossen (A. Paul.) zegt dat ook de -sneltrein van 9.30 naar Helder in A. P. stopt. D'e voorz. zegt dat er ingrijpender veranderin gen gevraagd zijn die zijn afgewezen. De heer Rezelman (Wieringerwaard) bepleit het invoeren van buurtverkeerkaarten. De voorz. zegt dat men ook hiervoor kan ageeb ren, maar die verzoeken zullen beter tot hun recht, komen, wanneer een lid in den Spoorweg- raad zit. De heer Kossen (Schagen) zegt dat meerdere lichamen geïnteresseerd zijn bij de K. v. K. en wil ook gezamenlijk met hen ageeren om een lid van de K. v. K. in den Spoorwegraad op te nemen, Hoe meer verzoeken er bij den Min. komen hoe heter. De Leer Groen (Schoorl) wijst op de slechte tram verbinding naar Schoorl. Vanaf 6 uur n.m. kan men niet eerder weg dan 10.22 en vindt dit verschil wel wat groot. De voorz. antwoordt dat deze regeling in han den is van den Insp. te Alkmaar. De secretaris zegt dat met verzoeken zooveel mogelijk door den Insp. wordt rekening gehou den 'en zal de heer Groen dit opnieuw ter sprake brengen bij de nieuwe regeling. De heer Berends zou iemand uit, de K. v. K. willen aanwijzen voor den Spoorwegraad. dat- is het aangewezen lichaam daarvoor. D'e voorz. antwoordt dat ook benoeming is ver zocht door de Kamers van Zaandam en Hoorn en in samenwerking met hen een candidaat kan worden aangewezen. De heer Koolaard (Br. op Langend) vraagt uit hoeveel leden de Spoorwegraad. bestaat, waarop de secretaris antwoordt van uit 20 en zegt de beer Koolaard dat met het oog op het aantal wij slecht vertegenwoordigd zijn, De heer Kolster (lid K. v. K.) wijst er )p -lat in de Kamer een Comm. is benoemd om deze zaak hij den Min. persoonlijk te bepleiten. De heer Schmalz (Schagen) voegt hieraan toe 'dat de heer Kolster mede afgevaardigd is en de hier geuite wenschen dan tevens kan over brengen. Dan komt thans de Inspecteur der Posterijijn ier vergadering. De heer De Raat (Alkmaar) wil aan de actie voor een lid in den Spoorwegraad verbinden de actie voor een betere dienstregeling. De voorz. antwoordt dat men nu alleen- actie - kan voeren voor de zomerdienstregeling en deze wenschen beter naar voren kunnen worden ge bracht wanneer een lid in den Spoorwegraad zit. De heer De Raat is van oordeel dat inen niet te vroeg en niet teveel kan hameren op verbeter ring der dienstregeling. Hiermede wordt van dit onderwerp afgestapt en wórdt de heer Inspecteur, die vergezeld' is van nog eenige heeren der Posterijlen welkom ge- heeten en wordt hem verzocht de vergadering, mededeeling te doen van de wijzigingen die even tueel zullen worden aangebracht. De insp. brengt een woord van dank voor de ontvangst en om hem in de gelegenheid te stellen met de vertegenwoordigers van handel en nij verheid in overleg te kunnen treden. Het gaat hier niet alleen om het Staatsbedrijf en de schat kist. maar ook om handel en industrie. Het doel is niet alleen bevordering van de Zondagsrust en daardoor besparing van perso neel, maar ook om verhooging van de arbeids prestatie, waarin spr. meent in zijin inspectie reeds met succes geslaagd te zijin. Dat Helder sinds 1915 maar 1 ambtenaar meei heeft, ondanks de groote uitbreiding van het kantoor aldaar, ns toe te schrijven aan "net feit dat de bestellingen van 4 op 3 zijn terugga- bracht. In de eerste plaats komt dan voor bezuiniging in aanmerking de opheffing van de Zondagbe*- stelling, waarbij het niet in de bedoeling ligt cm alles in te houden maar de menschen in cfe gelegenheid te stellen hun poststukken op een bepaald uur te kunnen laten afhalen. Dit zal voor Alkmaar beteekenen een arbeidsbesparing van 10 uur en het is een kleine moeite voor de mensehen om hun post te halen. Door de reeds ingevoerde bezuinigingen kon de portverlaging in buitenlandsch verkeer tot stand worden gebracht, hetgeen een mindere op brengst beteekende van li/2 mill, gulden. Ëm wordt ook iri de memorie van toelichting gezegd dat de portverlaging in binnenlandsoh verkeer alle aandacht moet hebben wanneer de financiën Zich daartegen niet verzetten. M i ar te-enover die verlaging zal men zich opofferingen moeten getroosten, en wel opheffing van de Zondagsbestelling en het terugbrengen van het aantal bestellingen van 4 op 3. Daarom zo uik nu wel willen hooren of de hier aanwezige vertegenwoordigers bezwaar heb ben tegen opheffing van de Zondagbestelling en om de bestelling in Alkmaar en Schagen, de eeni ge -plaatsen in deze inspectie die 4 bestellingen hebben, terug te brengen op 3. De heer De Raat (Alkmaar) zegt dat deze rede Heel verleidelijk klinkt, maar wijst op de ongunstige ligging van Alkmaar in verband met de verzending en noemt de 4e bestelling een vergoeding voor deze ongunstige positie. De Pos terijen hebben het vorig jaar 5 mill, verdiend en nu 6 mill., terwijl de verlaging voor het buiten sland U/g millioen minder opbracht. Em is het n'u noodig dat een staatsbedrijf winst maakt? Dat acht ik niet noodig. Maar wel moert het zorgen! voo reen goede functioneering van zijn dienst. I kben dan ook nog lang niet overtuigd nat Alkmaar gel nat is bij deze inkrimping van het aantal bestellingen. De insp. antwoordt dat wat een staat "bearijf moot zijn buiten zijn beoordeeling ligt. Ik heb altijd geleerd dat een bedrijf zich zelf moet kua- nen bedruipen en zelfs iets overhouden. Em wat overgehouden wordt beteekent toch in zekeren zin belastingverlaging. Ook betwijfel ik of een staatsbedrijf kan toe staan dat voor de eene streek 4 bestellingen woit- den behouden, terwijl de andere er 3 hebben. De heer Sóhmalz (Schagen) zegt dat er geen bezwaar bestaat tegen de opheffing van de Zoi^- Idagbestelling, maar zag de opheffing van de 4e bestelling noode toegepast. Het is toch een feit dat de bestellingen moeten plaats hebben na aan komst van een posttrein. De eerste bestelling in Schagen is die post van den avondtrein, de 2e die van den eersten trein en nu mag de 3e bestelling 'iets minder zijn, opheffing kan alleen nadeel opleveren voor de post, daar dan veel bestellingen, per vrachtrijder zullen wórden verzonden. De avondbestelling moet natuurlijk gehandhaafd blij-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1925 | | pagina 1