Nieuwsblad voor LANGEDIJK en Omstreken.
Donderdag1 22 October 1925.
S4e Jstrrary
per 3 maanden f 1,15
Duileiilaiisch Overzicht
wil bovengense®.
itbevelen.
NO, 125. ISTEIIB. TBLEfRBU U
NIEUWE
LANGEDIJKER C0URAIÏT
Dese courant verseaijnt Dinsdags, Donderdags en Zaterdags.
&BOHHIHEHTSFKIJ8
asuAUT aua-oiT«8 v sa
J. H. K.E1ZER.
BOB III.:
loordacfeariroade.
e&ix» iiKtt a J tti KAi'itm
Tm I—» regain 78 ct.„ elke regel ateer 18 et.
(mti littro if TifDcttia win our plaatsraimti bsriksnd
IrieTee reatit,'r«i,c, dee UUfflW
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
«KRnTK BLATK
Nadruk verbodén.
Op den dag, waarop de conferentie van Lo
carno door de onderteekening der aangegane over
eenkomsten haar eindelijk beslag kreeg, heeft
Frankrijk's regeering gratie verleend aan een sol
daat der Duitsche weerbaarheid, wegens zijn ver
blijf in het bezette gebied tot een jaiar gevange
nisstraf veroordeeld, ten wiens behoeve Duitseh-
land's minister van buitenlandsehe zaken S.tre
seman zich tot zijn Franüchten collega had ge
wend.
En deze grab i ej- ver leen ing is als het gebaar,
•waarin de bfeteekenis van de conferentie en haar
sucoejs verzinnebeeld staat. ,"Wie doen verkeerd,
wannefer we ons van de te Losarno gesloten ver
dragen in hun reohtstreeksche beteekenis voor
de oplossing der kwesties, die Eiuropa verdeeld
houden ,al te groote voorstellingen maakten.
Tenslotte is er niets anders overeengekomen
wat het Westen betreft dan dat Frankrijk,
Duitsehland en België het uitspreken, dat ze
mekaar niiet zullen aanvallen; was dit elke re}*
geering op den man af gevraagd, zoo zouden
deze ten allen tijlde bereid geweest zijn dit even
eens uit te spreken en dat Engeland en Italië
zich verbinden den aangevallene te hulp te kol
men, een verbintenis, die Engeland ook in 1912
als bestaand erkende en die ons de ramp van
den-wereldoorlog heeft gebracht.
En voor het Oosten zijn arbitrageverdragen
gesloten tusschen Duitsehland en Polen en
Duitsehland en Tsjecho-Slowakije. Maar de recht-
streeksche beteekenis dezer verdragen tusschen
Frankrijk, Polen en Tsecjho-Slowakije waarbij
Frankrijk de verplichting op zich neemt, de twee
staten uit Middeni-Europa bijl te springen in ge
val van gevaar en het dus als 't ware vrijWaart
tegen de slechte gevolgen van het zich niet hou
den aan de verplichte arbitrage.
In Hen grond der zaak laat de inhoud' der ge
sloten overeenkomsten den toestand uds vrijiwel
onveranderd. En de conferentie te Locam-i zou
niet die beteekenis hebben, die men er thans
allenvege aan toekeht, wanneer daar niet het
gehaar was van de gratie verleening aan een
Duitsch soldaat, die het bezette gebied betrad
van een Pransche regeering. De Fransch-Pool-
sche en Fransch-Tsjechische verdragen mogen be
wijzen ,dat de Franseh-Duitsche verzoening, die
Painlevé een Öer hoeksteenen van de E-uropee-
she eshavin noede,bg ccmnog allerminst volko
men is en dat de twee tegenstanders van eeuwen
elkaar nog wat wantrouwend blijden opnemen.
Te Locarno is niettemin een eerste ernstige
stap van toenadering na de verschrikkingen van
den wereldoorlog gedaan en er is gepoogd dien
vrede tot stand te brengen, die ondanks het ver
drag van Versailles nog altijd ongesloten bleef.
En deze poging geeft aan de conferentie haar
buitengewone beteekenis. De afscheiding tusschen
overwinnaars eener en overwonnene anderzijds
was als op elke vredes-eonferentie ook te Lp-
earno duidelijk zichtbaar.
Maar de Duitsehers, zoo ze al alleen tegen
over de Entente-Staten stonden, namen toch als
volkomen gelijk en gelijke gerechtigden aan de
onderhandelingen deel. Er was niet vooraf een
verdrag door de Emteate-mogendhedlen opgesteld,
dat Duitsehland had te aanvaarden of te ver-
Werpen, al was dan wel getracht in de hoofu-
hjnen tusschen de overwinnaars overeenstemming
tot stand te brengen.
Eerst met de gemeenschappelijke beraadslagin
gen zijn ten slotte de verdragen ontstaan, die
de verschillende delegatieste Locarno geteekend
nebben.
En de Duitsehers hebben door die onderhan
delingen heel wat weten te bereiken van de
■eisehen, die van den aanvang af formuleerden
al svoorwaarden voor hun toetreding tot een vei- j
hgheidspaet, maar waartegen vooral de Fran^- i
tehen zich beslist verzetten. Ze hebben zich wel- j
ttwaar bereid vexklaaid tot den Volkenbond toe
te treden zonder dat ze nadrukkelijk van die
verplichtingen van art. 16 van het Volkenbonds
verdrag ontheven zijn. Maar ze hebben toch de
belofte verkregen, dat bij den Volkenbond voor
wijziging van art. 16 moeite zal worden gedaan
en die erkenning, dat geen Staat tot andere me
dewerking van Volkenbondsacties verplicht is dan
in overeenstemming Is met zijin middelen.
En met betrekking tot het Oosten hebben ze
weten te verhinderen dat Frankrijk garant cn
arbiter werd voor ie met Polen en Tsjeeho Slo-
wakijte gesloten arbitrage-verdragen, al geven dan
Frankrijks verdragen met deze staten het het
recht ten 'behoeve der bondgenooten, ingeval van
een conflict, tusschen heide te komen.
Bovendien heeft Duitsehland zich nog voor
deden van beteekenis weten te bedingen üeor
ontruiming van de Keulsche zóne, verandering
van regiem in het bezette gebied enz. De vraag
is voor hen nu in de eerste plaats hoe de Russen
op deze verdragen zullen reageeren. Want nu
als vroeger hebben ze nog behoefte aan de Rus
sische vriendschap, niet het minst met het oog
op de verdragen, die Frankrijk met zijn buren
heeft, en de behoefte aan deze vriendschap blijft
nog altijd de gevaarlijke plek, ook voor het wes
ten, omdat ze Duitsehland zoo gemakkelijk in
nieuwe tegenstelling met de westersche mogend
heden brengen kan.
De verhouding tusschen Rusland en deze mo
gendheden, speciaal Engeland, blijft toch altijd
nog min of meer gespannen. Em deze spanning
begint zich den laatsten tijld in het verre Oosten
steeds duicfclijker te openbaren. De Russen win
nen blijkbaar in 'China voortdurend aan invloed.
En tegelijk daarmee neemt de vijandschap tegen
Engeland toe.
Nu de kans op nieuwen strijid tusschen de
Chineesche generaals de waarschijnlijkheid van
intense bemoeiingen der belanghebbende mogend
heden met China's aangelegenheden opent, is
daarmee ook het gevaar voor ernstige botsingen
tusschen Rusland en Engeland vergroot. En dit
gevaar.is vooral hierom zoo ernstig, omdat ook
Amerika hiertegenover Engeland staat en dus
Rusland, dat het alleen niet tegen Engeland zou
durven opnemen, nu allicht vaster voet bij stuk
zal houden.
Zoo dan ook Ide Europeesehe vrede door die
verdragen van Locarno nog allerminst verzekerd
schijnt, de wereldvrede is het zeker in nog minj
dere mate.
De Kamer v. Koophandel n de
Mddenstandsvereenigingen
De Spoordieustregeling.
De Postdienst ten Plattelaude.
Voor Langend ijk geen gevaar.
Gistermiddag half drie kwamen de Neutrale
Middenstanasvereen,igingen en die van de Hanze
op verzoek van de Kamer van Koophandel, op
het Stadnuis te Alkmaar, in vergadering bijeen
ter bespreking van bovenstaande onderwerpen bij
een, waar tevens de heer Hoofdinspecteur der
Posterijen, de heer Haansehoten aanwezig was
om de regeling van den Postdienst en de voorge
nomen wijzigingen met belanghebbenden te be
spreken.
Een 15-tal vereenigingen in het ressort van
deze kamer waren aanwezig.
De voorz. van de K. V. K., de heer Arntz, pre
sideert de vergadering, heet de afgevaardigden
van de handelsvereeniging welkom en zegt dat.
^deze vergadering is uitgeschreven met het doel
om de meening van de vereenigin'gte vernemen
in verband met de inkrimping van den Post
dienst ,daar der Kamer de toezegging is gediaan
dat geen belangrijke wijzigingen zullen wordeh
laangebracht dan na overleg met He K. v. K.
Nu zal deze zaak met den Insp. worden besprak
ken, en zal aangedrongen moeten worden om .te
belangen van den land- en tuinbouw en bloem-
bbollencultuur niet uit het oog te verliezen. 1
Men moet niet hromen de verslechtering te
gen te gaan en de Kamer zooveel mogelijk steun
verLeenen.
Met de opwekking om vooral voor de belangen
op te |comen verklaart hij de vergadering voor
geopend en komt allereerst in bespreking Je
epo&rwegdienstregeling.
Hierover zegt spr. dat er vele bemerkingen zijn
gemaakt op de winterdienstregeling, doordat de
treinenloop naar het noorden zoo ongunstig is en
veel practiseher kan worden ingericht met soms
den kleine wijziging. Deze verzoeken werden
overgebracht aan den spoorwegraad, maar geen
van de wijzigingen is aangebracht' geworden. De
Dtreinlenloop naar het Koorden is zeer slecnl.
en in hoofdzaak zijn daar verbeteringen verzocht,
vooral ook in verband met aansluiting op- snel
treinen.
Dan wijst spr. op de niet-vertegenwoordiging
van Noordholland boven het IJ in den Spoorweg
raad en meermalen op vertegenwoordiging is aan
gedrongen zonder resultaat. Daarom ook verzoe
ken wij u ons behulpzaam te zijn met bij den
Min. aan te dringen op de benoeming van een
lid, speciaal met het oog op het noorden van
Noordholland.
De heer Kossen van Anna Paulowna bepleit
dat de sneltrein van 7.30 uit Helder ook in A.P.
stopt, omdat men andiers niet kan vertrekken
dan 6.45 v.m. en dan moet wachten tot half elf.
De voorz. antwoordt dat het de bedoeling is
te ageeren voor een lid in den Spoorwegraad,
omdat het uitgesloten is in de winterdiensitrege-
ling verandering te krijgen.
De heer Kolster (Helder) zegt dat een trein
om 6.30 uit Helder vertrekt en men daarmede
aansluiting krijgt op den sneltrein in Schagen.
Zou de sneltrein in A. P. stoppan, dan is «het
geen sneltrein meer.
De heer Kossen (A. Paul.) zegt dat ook de
-sneltrein van 9.30 naar Helder in A. P. stopt.
D'e voorz. zegt dat er ingrijpender veranderin
gen gevraagd zijn die zijn afgewezen.
De heer Rezelman (Wieringerwaard) bepleit
het invoeren van buurtverkeerkaarten.
De voorz. zegt dat men ook hiervoor kan ageeb
ren, maar die verzoeken zullen beter tot hun
recht, komen, wanneer een lid in den Spoorweg-
raad zit.
De heer Kossen (Schagen) zegt dat meerdere
lichamen geïnteresseerd zijn bij de K. v. K. en
wil ook gezamenlijk met hen ageeren om een
lid van de K. v. K. in den Spoorwegraad op
te nemen, Hoe meer verzoeken er bij den Min.
komen hoe heter.
De Leer Groen (Schoorl) wijst op de slechte
tram verbinding naar Schoorl. Vanaf 6 uur n.m.
kan men niet eerder weg dan 10.22 en vindt dit
verschil wel wat groot.
De voorz. antwoordt dat deze regeling in han
den is van den Insp. te Alkmaar.
De secretaris zegt dat met verzoeken zooveel
mogelijk door den Insp. wordt rekening gehou
den 'en zal de heer Groen dit opnieuw ter sprake
brengen bij de nieuwe regeling.
De heer Berends zou iemand uit, de K. v. K.
willen aanwijzen voor den Spoorwegraad. dat-
is het aangewezen lichaam daarvoor.
D'e voorz. antwoordt dat ook benoeming is ver
zocht door de Kamers van Zaandam en Hoorn
en in samenwerking met hen een candidaat kan
worden aangewezen.
De heer Koolaard (Br. op Langend) vraagt uit
hoeveel leden de Spoorwegraad. bestaat, waarop
de secretaris antwoordt van uit 20 en zegt de
beer Koolaard dat met het oog op het aantal wij
slecht vertegenwoordigd zijn,
De heer Kolster (lid K. v. K.) wijst er )p -lat
in de Kamer een Comm. is benoemd om deze zaak
hij den Min. persoonlijk te bepleiten.
De heer Schmalz (Schagen) voegt hieraan toe
'dat de heer Kolster mede afgevaardigd is en
de hier geuite wenschen dan tevens kan over
brengen.
Dan komt thans de Inspecteur der Posterijijn
ier vergadering.
De heer De Raat (Alkmaar) wil aan de actie
voor een lid in den Spoorwegraad verbinden de
actie voor een betere dienstregeling.
De voorz. antwoordt dat men nu alleen- actie -
kan voeren voor de zomerdienstregeling en deze
wenschen beter naar voren kunnen worden ge
bracht wanneer een lid in den Spoorwegraad zit.
De heer De Raat is van oordeel dat inen niet
te vroeg en niet teveel kan hameren op verbeter
ring der dienstregeling.
Hiermede wordt van dit onderwerp afgestapt
en wórdt de heer Inspecteur, die vergezeld' is
van nog eenige heeren der Posterijlen welkom ge-
heeten en wordt hem verzocht de vergadering,
mededeeling te doen van de wijzigingen die even
tueel zullen worden aangebracht.
De insp. brengt een woord van dank voor de
ontvangst en om hem in de gelegenheid te stellen
met de vertegenwoordigers van handel en nij
verheid in overleg te kunnen treden. Het gaat
hier niet alleen om het Staatsbedrijf en de schat
kist. maar ook om handel en industrie.
Het doel is niet alleen bevordering van de
Zondagsrust en daardoor besparing van perso
neel, maar ook om verhooging van de arbeids
prestatie, waarin spr. meent in zijin inspectie
reeds met succes geslaagd te zijin.
Dat Helder sinds 1915 maar 1 ambtenaar meei
heeft, ondanks de groote uitbreiding van het
kantoor aldaar, ns toe te schrijven aan "net feit
dat de bestellingen van 4 op 3 zijn terugga-
bracht.
In de eerste plaats komt dan voor bezuiniging
in aanmerking de opheffing van de Zondagbe*-
stelling, waarbij het niet in de bedoeling ligt
cm alles in te houden maar de menschen in cfe
gelegenheid te stellen hun poststukken op een
bepaald uur te kunnen laten afhalen. Dit zal
voor Alkmaar beteekenen een arbeidsbesparing
van 10 uur en het is een kleine moeite voor de
mensehen om hun post te halen.
Door de reeds ingevoerde bezuinigingen kon
de portverlaging in buitenlandsch verkeer tot
stand worden gebracht, hetgeen een mindere op
brengst beteekende van li/2 mill, gulden. Ëm
wordt ook iri de memorie van toelichting gezegd
dat de portverlaging in binnenlandsoh verkeer
alle aandacht moet hebben wanneer de financiën
Zich daartegen niet verzetten.
M i ar te-enover die verlaging zal men zich
opofferingen moeten getroosten, en wel opheffing
van de Zondagsbestelling en het terugbrengen
van het aantal bestellingen van 4 op 3.
Daarom zo uik nu wel willen hooren of de
hier aanwezige vertegenwoordigers bezwaar heb
ben tegen opheffing van de Zondagbestelling en
om de bestelling in Alkmaar en Schagen, de eeni
ge -plaatsen in deze inspectie die 4 bestellingen
hebben, terug te brengen op 3.
De heer De Raat (Alkmaar) zegt dat deze
rede Heel verleidelijk klinkt, maar wijst op de
ongunstige ligging van Alkmaar in verband met
de verzending en noemt de 4e bestelling een
vergoeding voor deze ongunstige positie. De Pos
terijen hebben het vorig jaar 5 mill, verdiend en
nu 6 mill., terwijl de verlaging voor het buiten
sland U/g millioen minder opbracht. Em is het n'u
noodig dat een staatsbedrijf winst maakt? Dat
acht ik niet noodig. Maar wel moert het zorgen!
voo reen goede functioneering van zijn dienst.
I kben dan ook nog lang niet overtuigd nat
Alkmaar gel nat is bij deze inkrimping van het
aantal bestellingen.
De insp. antwoordt dat wat een staat "bearijf
moot zijn buiten zijn beoordeeling ligt. Ik heb
altijd geleerd dat een bedrijf zich zelf moet kua-
nen bedruipen en zelfs iets overhouden. Em wat
overgehouden wordt beteekent toch in zekeren
zin belastingverlaging.
Ook betwijfel ik of een staatsbedrijf kan toe
staan dat voor de eene streek 4 bestellingen woit-
den behouden, terwijl de andere er 3 hebben.
De heer Sóhmalz (Schagen) zegt dat er geen
bezwaar bestaat tegen de opheffing van de Zoi^-
Idagbestelling, maar zag de opheffing van de 4e
bestelling noode toegepast. Het is toch een feit
dat de bestellingen moeten plaats hebben na aan
komst van een posttrein. De eerste bestelling in
Schagen is die post van den avondtrein, de 2e die
van den eersten trein en nu mag de 3e bestelling
'iets minder zijn, opheffing kan alleen nadeel
opleveren voor de post, daar dan veel bestellingen,
per vrachtrijder zullen wórden verzonden. De
avondbestelling moet natuurlijk gehandhaafd blij-