iVoorz. zegt flat door liet Dag. Bestuur een on
derzoek is ingesteld en thans niet anders kan
zeggien dat de stroom hem zeer is meegevallen,
maar er was ook geen harde Weste wind. Zal
dit wel het geval zijn, dan zal ook <le doortocht
moeilijker vallen. Maar dat heeft men overal. En
zijn wij tot de conclusie gekomen, dat er geen
aanleiding bestaat tot het verleenen van financi-
eelen steun aan de banne N oord se h arwou tfe
De heer G. Sehoorl is er geweest toen het
stoomgemaal werkte, en gingen de motoren er
zonder bezwaar door. Toen is mij ook verteld ge
worden dat bij een Westenwina de stroom veel
sterker was, maar nog niet zoo sterk dan «oen
de molens draaiden. "Die veroorzaakten sterker
stroom dan het gemaal. Spr. kan ver in meegaan
het verzoek niet-te steunen.
De heer Lammerschaag zegt ook, dat men er
op zijin gemak doorvoer.
De heer J. Pranger zegt dat hem verteld, is
geworden dat het daar zeer gevaarlijk i3 en het
nog eens op een ongeluk uit zal loopen De vaar
tuigen varen zoo op elkaar En moet er nu eerst
een ongeluk gebeuren?
De voOrz. zegt dat men er voor het stichten
van de veiling nooit van gehoord had. Na ie
stichting is het verkeer veel drukker geworden
en zijin daardoor ook de lasten grooter geworden
De heer P. Borst kan zich met het voorstel
best vereenigen. Wanneer men hieraan gaat be
ginnen komen er aanstonds meer klachten. Lp
brug op de scheiding van den Ring heeft ook
een sterken stroom, vooral met Zuidenwind.
8pr. is van oordeel dat met het verleenen van
subsidie een precedent wordt geschapen.
Le voorz. wijst er nog op dat het voor de ma
chine geen bezwaar is dat de brug zoo smal
is. Men heeft steeds voldoende water. Zoodat
deze zaak voor het Ambacht van absoluut geen j
belang is.
Het voorstel om geen subsidie te verleenen
wordt hierna met algemeene stemmen aangcno- j
men.
Aan da orde komt hierna het verzoek van de
banne Harenkarspel "om het peil met 5 c.M. te
verlagen.
De voorz. wees er op, dat dit punt reeds meer-
dere malen naar voren gekomen is.
Volgens het adres begint de machine veelal te
laat te werken, waarmede de voorz. het niet eens
is.
Het dag. bestuur heeft een onderzoek ingesteld
en dit punt nader besproken. Ten e rste wordt
gevraagd dat de drempels van de sluizen den last
zullen veroorzaken.
Verder zullen vooral de landerijen aan den Lanr
gendijk er de last en schade van ondervinden,
omdat deze op een veenlaag rusten, wat een slech
ten plantengroei zal bevorderen.
Het adres berust volgens het dag. bestuur op
verkeerde motieven omdat daarin gezegd wordt
dat het een gevolg is van het veelal te laat in wer
king stellen van de machine. Dit gebeurt echter
zeer zelden.
Een en ander overwegende stelt het bestuur voor
om op het verzoek afwijzend te beschikken.
De heer C. Kroon licht nog eens toe hoe het op
den bewusten Meidag gegaan is. Hoewel toen des
avonds het water op peil was, is de machine des
nachts om 12 uur weer begonnen te malen en on
danks dat was het water 's-morgens nog te hoog,
door den grooten waterval van den nacht.
In het laatst van September komt er iemand bij
spreker, dat het water veel te laag was en hij met
zijn motortje bijna niet thuis kon komen.
De heer P. Borst (Harenkarspel) zegt, dat men
bezuiden Kalverdijk heel wat schade heeft van een
te hoogen waterstand.
Daardoor komen er meermalen klachten binnen
wat oorzaak is van het zenden van het adres. Het
is echter wel wat streng gesteld, want in de ver
gadering is niet gezegd, dat de machine veelal
te laat begint. Met het dag. bestuur ben ik het
eens, dat er geen last is ais de machine op tijd
begint.
Voorz. zegt als het groot© voordeelen gaf het peil
verlaagd zou moeten worden en het vaarwater die
per zou moeten worden gemaakt.
Zeker zou het echter dan gebeuren, dat men
nog lager gelegen land ging scheuren, het is net
een cirkelgangetje.
De eher Sevenhuijsen vreesde ook voor de dui
kers. 5 c.M. op water is een groot verschil.
Daarna wordt met algemeene stemmen het voor
stel van het bestuur aangenomen om afwijzend op
het adres te-beschikken.
Wederom is het verzoek ingekomen om de brug
bij den Twuijverweg, die bij de laatste vernieuwing
5 c.M. lager geworden is, te verhoogen omdat
deze thans de doorvaart veel last veroorzaakt.
Ernstig wordt nu weer op verhooging aange
drongen. Wel is met deze verlaging geen enkele
verordening overtreden, maar toch meent *het be
stuur er toe te moeten overgaan de brug 10 i 15
cM. hooger te brengen, ternejr daar een commissie
uit de bela ghebbenden be. ft meegedeeld, dat ze
bereid zijn een finantieele bijdrage te verleenen.
Het bestuur wil er dan ook toe overgaan, onder
voorwaarde, dat belanghebbenden een flinke bij
drage verleenen.
De begrooting, welke door den beer Tauber ge
maakt is geeft een kostenbedrag aan van f 450
waarmee de brug 25 c.M. hóoger wordt. Daarbij
is ook gerekend op verzwaring van de kluft.
Hoeveel land er ligt weet voorz. niet. Men sprak
van 2000 sn., dat komt hem wel wat hoog voor.
De heer P. Slot (Broek op Langendijk) is het
voorstel ezer sympathiek. Het is wel een onge
lukkige situatie, dat het land dat er la .t van "heeft
niet in de banne Broek lig en de ba .ne St. Pan-
cras schijnt er weinig interesse voo- te hebben,
het uitnemend land is en daar veel producten
Ook spr. weet niet hoeveel land er ligt, wel dat
wegkomen.
Goedgevonden wordt de brug onder de gestelde
voorwaarden te verhoogen en de verdere afwikke
ling het dag. bestuur over te laten.
Rondvraag.
De heer P. Svenhuijsen zegt dat de grijidhokkfen
aan den Oosterdijk leeg zijn.
De opzichter. Ze zijn met vullen bezig.
De heer Sevenhuijsen. Het riet dat langs den
weg geschoren wordt, komt soms over den wieg
te liggen.
De heer De Boer beeft niet den indruk gekregen
dat dit veel het geval' is.'
De voorz. zal het nagaan.
De héér D. Swart (Ringpolder) vraagt of de
Ring ook behoort bij te dragen aan toegekende
subsidies.
Voorz. leest de overeenkomst voor waarin niets
daarvan gezegd wordt.
De heer Swart. Er is al eens op een gevraagde
subsidie afwijzend beschikt omdat de Ring er te
gen was. Het is ook-niet goed, omdat daardoor de
Ring in deze de macht in handen zou hebben.
Voorzitter. De rekening wordt steeds in drieën
gesplitst. Oosterdijk, Molengerzen ©n Stoomgemaal
Op de beide eersten kunnen de subsidiën niet ge
bracht worden, zoodat ze dan toch op het Stoom
gemaal zouden komen.. Zoo nu de zaak staat kan
er geen kwestie komen omdat geen subsidie voor
de Mosselbrug is toegezegd. Echter is het wel
goed dit punt eens nader onder oogsn te zien.
Daarna wordt de vergadering met dank door
den voorzitter gesloten.
Advies Bureau Centrale Birankweer.
Op Zaterdag 17 October werd te Utrecht de
jaarlijksche vergadering gehouden van het Ad
viesbureau Centrale Draukweer met aangesloten
Dr&nkweer-Comité's, onder voorzitterschap van
Dr. F. Delhez van Dordrecht. De vergadering
•was zeer druk bezocht. De secretaris, Ds. A. L
Montijb van Utrecht, gaf een overzicht van wat
door verschillende plaatselijke Oomité's was ver
richt, zoowel op we telijlu als op propagandistisch
gebied. Bij plotselinge verhindering van Mr. van
Walsem, die deze inleiding op zich had genomen,
werd door den heer J. Balkestein van Zwolle een
en ander gezegd over de toename van het wijn
gebruik in allerlei kringen, waar dit vroeger niet
bekend was, en over maatregelen daartegen te
nemen.
De heer Terwisscha van Scheltinga, directeur
van Sobriëtas sprak daarna over: „waarde en
samenstelling van een enqilète naar drankge^
bruik onder schoolkinderen. Al moet men met
het trekken van conclusies wel uiterst voorzich
tig zijn, toch kan een dergelijk onderzoek in
verband gebracht-met de vorderingen der kin die
ren, zijn groote nut hebben. Het zal in elk ge
val helpen de overtuiging ingang te doen vinden
dat alcohol geven aan kinderen misdadig is.
Over „pacht ver gunningen in de nieuwe Drank
wet" gaf de heer J. in 't Veld van Rotterdam een
inleiding. Hij schetste het hier langzaam inge
burgerde misbruikj en sprak in verband hiermee
over het rapport van de Staatscommissie v. id.
Lande. Wordt dat rapport eventueel door de Rer
geering overgenomen, wat echter nog lang niet
zeker is, dan zou, wat nu onwettig gebeurt,
wettig worden gemaakt, daar dan het persoonlijk
karakter der vergunningen zou komen te ver
vallen. Bij de discussie bleken er ander de dranlo
bestrijders twee stroomingen te bestaan, n.l. één
strooming die de wet in overeenstemming wil
brengen met den onwettigen toestand, omdat daar
nu eenmaal niet veel tegen te doen schijnt te
zijin. en een andere die tot eiken prijs, hoe moei
lijk ook, den onwettigen toestand in overeen
stemming wil brengen met de wet, en geen bak
zeil wil halen tegenover den drankhandel.
Ten slotte sprak de heer J. Balkesteijm over:
„Kroonvergunningen". Spreker achtte het euvel
niet zoo bijzonder groot. Hoe belangrijker de
Gemeenten, hoe hooger de gestelde eisehen. Maar
er dient tegen gewaakt dat er van het Instituut
geen misbruik worde gemaakt door Ged. .Staten.
Daartoe moeten we onze beginselen rusteloos, in
alle kringen der samenleving blijlven propageeren.
De zeer geanimeerde vergadering werd do >r
Drankweer-Comité's uit alle deelen van het land,
en door enkele Gemeenteraadsleden-dtrankbestra
ders, bijgewoond.
VAN ALLES EN NOG WAT.
Doe daar maar ©ens wat aan als je gewapend
piet de koptelefoon voor je radio zit, tegen wil
en dank zit j© onder 't gehoor van een redenaar
die vaak allerminst met je stoelt op denzelfden
worlel ,van politieken of religieuzen stam. Een
uithangbord vertelt je althans nog wat er aan
de hand is. Daar weet Ter Gouw van te vertel
len. Van een seheersalon- vertelt hiji, dat men
voor drie eenten terecht kon, wilde men ook het
nekhaar rechtaf geschoren hebben, dan betaalde
men vijf centen. Het opschrift luidde:
„Die hier wil zijn geschooren
Komd Saturdags of een dag te vooren,
Want die mijl Sondaags komd bezoeken,
Vind stompe messen en smaarge doeken."
Onverwacht voor 't geval geplaatst te worden
kan de schromelijkste gevolgen hebben» Te Twij
zelerheid woond| e 'n oude schoenmaker, die reeds
eenige dagen ongesteld was. Een paar bur=m
zorgden voor hem. De vorige week stierf de man,
Terwijl een der buren de omwonenden met het
overlijden in kennis steldé, hield de ander de
wacht. Hij zag een zoon van den overledene, die
van het overlijden nog geen kennis droeg, de wo
ning naderen en ging hem tegemoet, om hem te
waarschuwen. Onderwijl kwam een derde buur
man bij de woning. Hij ging binnen, doch ziende
dat de oude man overleden was, wilde hij zich
haastig weer verwijderen. Op datzelfde oogen
blik kwamen de zoon en de buurman ook bij ae
deur. Toen zij die openden, trad buurman naar
buiten. De zoon en zijn metgezel, die niet wisten,
dat iemand binnen was, waren hevig verschrikt
zij dachten dat de doode weer opgestaan was
en zetten het op een loopen roepende„Heere,
Heere, help ons!" Een vijftig meter vaai de wo
ning viel een hunner bewusteloos neer.
Een primair Wegennet in
Noord-Holland.
Maandag is te Haarlem een bijleenkomst gehou
den van leden der Prov. Staten van Noord'-Hol-
land en een aantal genoodigden, waarin de hoofd;-
ingenieuivDirecteur van den provincialen water
staat, de heer jhr. C. J. A. Reigersman, een voor
dracht hield over de aanhangige plannen tot
vaststelling en ten uitvoerlegging van een primair
wegennet in Noord-Holland. De vergadering was
druk bezocht; alle leden van Ged. St., behalve
de heer Gerhard, waren aanwezig evenals de
griffier en eenige provinciale hoofdambtenaren.
Aan den wand hingen ©enige groote kaarten.
De heer Reigersman begon met te wijzen op
de groote verandering in het verkeer in de afge-
loopen honderd jaren. De eerste groote wijziging
kwam met het gebruik van het rijwiel; daarna
volgde auto en motorrijwiel, die een totale om
wenteling in het verkeer brachten.
Als een voorbeeld van de snelle toeneming van
het gebruik van motorrijtuigen wees spr. op de
Vereen. Staten van Amerika, waar 85 pet. van
het totaal aantal automobielen in gebruik is.
Dit is één auto op 7 a 8 inwoners. Ford heeft!
onlangs zijn 10 millioenste auto afgeleverd en
Chevrolet zijn ruim 2 millioenste. Het aantal
vrachtauto's bedraagt in Amerika II/2 millioen.
Ook in ons land is het cebruik deze rvoertuipvm
snel" toegenomenop 116 inwoners tellen wijl 1
motorvoertuig en op 140 inwoners 1 auto. Dauk
zij de rijwielbelasting kunnen wij ons een denk
beeld vormen van het aantal rijwielen in Neder
land. Dit bedraagt ongeveer 2.200.000.
.Ter bepaling vaD de toeneming van het ver
keer in de laatste jaren is een onderzoek ingesteld
naar het verkeer wat de Rijkswegen betreft, door
het plaatsen van waarnemingsposten, die elk5V2
K.M. weg hestreken. Het verkeer bleek van 1908
tot 1916 niet noemenswaard te zijin toegenomen,
maa rin 1923 was het U/2 maal zoo groot als in
1916. Daarbij kon worden geconstateerd, dat in
het midden van het land meer auto-verkeer be
staat, in het* noorden en het zuiden meer ver
keer van bespannen voertuigen. Het gemiddelde
verkeer, per dag is in Noord-Holland het hoogst.
Een controle aan de Hakkelaarsbrug, bij Muilen, i
gehouden wees in 12 uur tijds een getal van
15.650 rijwielen aan.
Bij deze groote toeneming van het verkeer wordt
de beteekenis van goede wegen wel algemeen ge
voeld. Daarom is het te betreuren, dat de ontzag,L
lijke kosten een afdoende* verbetering niet altijd
mogelijk maken. Wat een goede weg voor het ver
keer beteekent, blijkt uit een in Amerika toege
paste controle, die uitwees, dat met 1 liter ben
zine op een gewone grindweg 8V2 K.M. was af
te leggen en op- een goede wegbedekking 12.02
K.M. Daarbij is dus nog niet gerekend de groote
besparing aan olie en tijd, die de beters weg j
geeft. In Nederland is o.a. bijl aardbeienvervoer
gebleken, dat aardbeien over een goeden weg ver1-- j
voerd 5 cnet pei1 slof meer opbrachten dan over
een slechten weg, wegens mindere breuk. Dat I
dit gedurende net geheele aardbeien-seizoen t-ot
een zeer belangrijk bedrag opliep, is begrijpelijk. I
Het wegen vraagstuk verschilt, zoo vervolgde
de heer Reigersman, in verschillende deelen van
ons land aanmerkelijk. Het aantal kilometers weg
oppervlak is bijv. in verschillende provincies uit
eenloopend in vergelijking met de bevolking.
Zoo heeft N>H. 21 pet. van het totale autover
keer en Drenthe 1.8 pet.
(Sinds eenige jaren hebben ziek de provinciale
besturen de wegen aangetrokken. Wat het benecr
en onderhoud betreft, staat Noord-Brabant boven
aan; in Noordholland heeft de provincie 39 K.M'.
weg. In Overijssel is men ten aanzien van de
wege nzeer systematisch te werk gegaan; maar
uit het feit, dat de breedte der wegen in die pro
vincie 6 meter bedraagt later op 6V2 meter
gebracht blijkt, dat in Overijsel de wegen niet
worden beschouwd als dienend voor doorgaand
verkeer, hetgeen in Noord-Holl. wel het geval is.
Als dus het Rijk bij de verdeeling van de op
brengst der wegenbelasting aan de provincies, ue
grootte der bijdragen zou bepalen naar de lengte
van het wegennet zou dit een zeer onbillijke
verdeeling zijn.
In Noord-Holland bestaan de wegen uit: 125
kin. Bijkswegen, 3860 km. andere, 850 km. ge
meentewegen, 4529 km. waterschapswegen en 481
km. wegen van derden.
Het groote aantal wegen in deze provincie is
in den loop der jaren ontstaan..Naar sprekers mea
ning zijn er in Noord-Holland te veel wegen, af
gescheiden nog daarvan, dat ze te bochtig en
te smal zijn. Zou het finantiëel ondoenlijk zijn
alle wegen zoo in te richten, dat ze geschikt zijn
voor het doorgaande verkeer, het zou ook niet
mogelijk zijn. Spr. wees er hierbij op, dat de
wegen toor het doorgaande verkeer zoowel belang
hebben voor de stad als voor het platteland. Hij:
kon trouwens geen verschil zien in het belang van
het platteland en van de stad bij de wegen en wees
daarbij als voorbeeld op het zware melkvervoer
en op de autobusseöi. Bij de vaststelling der wegen
moet overigens meer gelet worden op hetgeen
verwacht kan worden dan op het tegenwoordige
verkeer. Verkeersinstellingen hebben naar spre
kers meening dan ook slechte betrekkelijke waar
de Daarom is net ook noodzakelijk het plaatse
lijke verkeer zooveel mogelijk van het doorgaan- 1
de te scheiden.
De grootere snelheid, waarmede gereden wordt
en het gewicht der voertuigen maken het nood-
zakelijk bij den aanleg van wegen andere eisehen
te stellen dan vroeger. De wegen moeten dus
niet zijn voldoende voor 1925 en volgende jaren,
maar voor lengte van jaren, en gunstige maatre
gel zo u zijin een verbod om binnen 10 M. van wé
gen te bouwen; daardoor zou het uitzicht óp ae
wegen gebaat zijin.
Sfior een prim&ixen weg noemde epr. een ver- I
I Kar'dingsbréédte van ïï/2' tot B' ST. Ket minimum.
Hij trad verder in beschouwing over het wegdek.
Omtrent de keuze van verhardingsmateriaal kan
I nog geen bindende uitspraak worden gedaan. Een
I vraag is ook of de verharding kan worden aange
bracht uit één stuk.
Aan de hand van de kaarten besprak de heer
Reigersman hierna de verschillende wegen, die
in het reeds, gepubliceerde ontwerp van Ged.
Staten zijin aangegeven. Hij wees er daarbij met
nadruk op, dat het niet toelaten van een stoom
tram op een hoofdweg een eiseih is van het hoog
ste belang.
Het geheele ontworpen primaire wegennet zal
320 K.M. lang zijn, d.i. 200 K.M benoorden het,
IJ en 120 K.M. bezuiden het IJ. Hierbij kan ©r
nog op worden gewezen, dat hoewel mag Wor
den aangenomen, dat aan een doorgaanden ver
bindingsweg AmsterdamIJmuiden behoefte be
staat ,een dergelijke weg niet in het ontwerp is
opgenomen, omdat daarbij de belangen van het
Rijk en van Amsterdam dermate betrokken zijn,
dat de aanleg van een provincialen weg tusschen
die plaatsen minder geëigend wordt geacht.
Ten slotte ziji er nog eens op gewezen, jat de
kosten van het primaire net worden geraamd op
22 millioen, waarbij ruim 41/2 millioen is voor
aankoop van terreinen. De eenheidsprijs is- gs-
raamd op f 5 per M2 voor een Sftraatslagweg, bitu
mineus gebonden. Behalve het bedrag, dat van de
onderhoudsplichtigen aan worden gevortterd, is
nog voor onderhoudskosten per jaar nereken'
I zSO.OGO. AI3 echter dadelijk tot een .uuruere
wegbedekking wordt besloten, zullen de onder
houdskosten minder zijin. Deze zijn na bereken 1
op gemiddeld f69 per M.; de kosten loopen uit
een van f33—f118.
Voor de tenuitvoerlegging van het plan is een
termijn van 15 jaar berekend. Spr. is overtuigd,
dat die termijn te lang is; bij de uitvoering zal
echter niet alleen met de behoeften, maar ooi:
met het vorderen der onderhandelingen moeten
worden rekenng gehouden. En met onderhaitidjV
len gaat in ons land veel tijd verloren.
Spr. besloot met een herinnering aan het En
gelse he spreekwoord, dat waar een wil is, daar
is ook een weg.
Van de gelegenheid om vragen te stellen werd
veelvuldig gebruik gemaakt.
De heer Asscher was van meening, dat de ont
worpen breedte van 41/2—5 M- (6 M. is uitzon
dering, voor een primairen weg te smal is. Spr.
vrceg of het verschil belangrijk zou zijn, wat
de kosten betreft, als de verharde rijlweg breeder
werd gemaakt dan ontworpen is. Hij meende,
dat dé Statenleden moeten weten of het moge
lijk is, aan het bezwaar tegén de aangegeven
breedte tegemoet te komen. De heer Reigersman
had gezegd, dat men ten aanzien van de wegbe
dekking nóg bij! proefneming is; maar spr. meent,
dat nu toch al genoeg proeven genomen zijn,
ook in het buitenland, dat men hierover wel een
oordeel kan hebben.
De heer Colijm meende, dat het ontwerp toch
wel te veel het stempel van soberheid draagt,
zoodat de wegen moeilijk gedurende eenigen tijd
aan de eisehen zullen kunnen voldoèn. De koe
ten zijin geraamdg op fö per M-, maar spreker
had bij verschillende maatschappijen prijsopgaaf
gevraagd en had toen als minsten prijs f9 per
M- gekregen. Hijl betwijfelt of voor f5 per M.
wel een weg te maken zal zijn, die aan de eisehen
voldoet. Spr. had met genoegen gehoord, dat de
duur van 15 jaar zoo mogelijk zal worden bekort,
maar hij meende toch, dat een korten duur als
eisch moest worden gesteld.
In Duitschland is onlangs 80 K.M. bitumenwg
aangelegd door een Nederlandsche firma, ouulat
in ons land geen werk te vinden was. Ex zijla
dus krachten genoeg.
De heer G. N. Dekker bepleitte een andere uit
voering van wegen in den Beemster dan ontwor
pen is; terwijl de heer Kernkamp de vraag stel
de wat onder doorgaand verkeer wordt verstaan.
De heer Mr. Bomans vroeg of door den heer
Reigerman wel rekening is gehouden met het
verzoek kanalem-plan en de wegen zullen er fei
telijk twee verbindingen zijn.
De heer Reigersman wees er op, dat wat de
kosten betreft, spr, heeft getracht naar een ml
nimnm. Met een breedte van 4l/25 M. kan wor
den volstaan, als men dan maar spoedig tot ver
breeding kan overgaan als dat noodig is. Hieraan
kan worden toegevoegd, dat elke meter verbree
ding meer f 1.6 millioen kost. Wat het wegdek
aangaat is men nog allerwege met proefnemingen
bezig. Spr. moet ook zekerheid verkrijgen over
de verharding uit één stuk; als men waarneemt
hoe voorzichtig wordt gewerkt aan den weg Am
sterdamHaarlem dan zal men de moeilijkhèden
die zich kunnen voordoen, begrijpen.
Spr. heeft bij het ontwerpen van het plan aan
vankelijk gedacht nog te ruime afmetingen te
hebben genomen. Ten aanzien van de uitvoering
erkent spr., dat er nog wel aannemers zijin om
het werk te maken, maar het betreft niet in le
eerste plaats de verharding; die is snel genoeg
klaar, het is de fundeering die tijd eischt
Wat de prijs van een meter weg betreft, zegt
sr. dapt zij een hoog bedrag voor onderhou lskes*
ten heeft geraamd- Als echter blijkt, dat een
duurdere verharding duurzamer is, dan kan uit
de rente van de onderhoudssom de duurdere ver
harding worden hetaald. De tijd van aanleg zal
zooveel mogelijk worden bekort-
Er is overigens wel gerekend op een gedeelte
weg vodr voetgangers, en ook is voor drukkere
wegen gerekend op grootere breedte dan 12-13 :M-
Spr. bea'ntwoordde verder de vragen over 'le
wegen bij Purmerend en in den Beemster, en
wees er verde op, dat Schiphol voldoend van
verschillende kanten te bereiken zal zijn.
Spr. heeft er in het ontwerp op gerekend, dat
het niet in botsing komt met het kanalenplan-
Maar he tlijkt hem onjuist te wachten met het
maken der wegen tot het kanalenplan wordt uit
gevoerd, get wegenplan kan gewijzigd 'worden.