iVoorz. zegt flat door liet Dag. Bestuur een on derzoek is ingesteld en thans niet anders kan zeggien dat de stroom hem zeer is meegevallen, maar er was ook geen harde Weste wind. Zal dit wel het geval zijn, dan zal ook <le doortocht moeilijker vallen. Maar dat heeft men overal. En zijn wij tot de conclusie gekomen, dat er geen aanleiding bestaat tot het verleenen van financi- eelen steun aan de banne N oord se h arwou tfe De heer G. Sehoorl is er geweest toen het stoomgemaal werkte, en gingen de motoren er zonder bezwaar door. Toen is mij ook verteld ge worden dat bij een Westenwina de stroom veel sterker was, maar nog niet zoo sterk dan «oen de molens draaiden. "Die veroorzaakten sterker stroom dan het gemaal. Spr. kan ver in meegaan het verzoek niet-te steunen. De heer Lammerschaag zegt ook, dat men er op zijin gemak doorvoer. De heer J. Pranger zegt dat hem verteld, is geworden dat het daar zeer gevaarlijk i3 en het nog eens op een ongeluk uit zal loopen De vaar tuigen varen zoo op elkaar En moet er nu eerst een ongeluk gebeuren? De voOrz. zegt dat men er voor het stichten van de veiling nooit van gehoord had. Na ie stichting is het verkeer veel drukker geworden en zijin daardoor ook de lasten grooter geworden De heer P. Borst kan zich met het voorstel best vereenigen. Wanneer men hieraan gaat be ginnen komen er aanstonds meer klachten. Lp brug op de scheiding van den Ring heeft ook een sterken stroom, vooral met Zuidenwind. 8pr. is van oordeel dat met het verleenen van subsidie een precedent wordt geschapen. Le voorz. wijst er nog op dat het voor de ma chine geen bezwaar is dat de brug zoo smal is. Men heeft steeds voldoende water. Zoodat deze zaak voor het Ambacht van absoluut geen j belang is. Het voorstel om geen subsidie te verleenen wordt hierna met algemeene stemmen aangcno- j men. Aan da orde komt hierna het verzoek van de banne Harenkarspel "om het peil met 5 c.M. te verlagen. De voorz. wees er op, dat dit punt reeds meer- dere malen naar voren gekomen is. Volgens het adres begint de machine veelal te laat te werken, waarmede de voorz. het niet eens is. Het dag. bestuur heeft een onderzoek ingesteld en dit punt nader besproken. Ten e rste wordt gevraagd dat de drempels van de sluizen den last zullen veroorzaken. Verder zullen vooral de landerijen aan den Lanr gendijk er de last en schade van ondervinden, omdat deze op een veenlaag rusten, wat een slech ten plantengroei zal bevorderen. Het adres berust volgens het dag. bestuur op verkeerde motieven omdat daarin gezegd wordt dat het een gevolg is van het veelal te laat in wer king stellen van de machine. Dit gebeurt echter zeer zelden. Een en ander overwegende stelt het bestuur voor om op het verzoek afwijzend te beschikken. De heer C. Kroon licht nog eens toe hoe het op den bewusten Meidag gegaan is. Hoewel toen des avonds het water op peil was, is de machine des nachts om 12 uur weer begonnen te malen en on danks dat was het water 's-morgens nog te hoog, door den grooten waterval van den nacht. In het laatst van September komt er iemand bij spreker, dat het water veel te laag was en hij met zijn motortje bijna niet thuis kon komen. De heer P. Borst (Harenkarspel) zegt, dat men bezuiden Kalverdijk heel wat schade heeft van een te hoogen waterstand. Daardoor komen er meermalen klachten binnen wat oorzaak is van het zenden van het adres. Het is echter wel wat streng gesteld, want in de ver gadering is niet gezegd, dat de machine veelal te laat begint. Met het dag. bestuur ben ik het eens, dat er geen last is ais de machine op tijd begint. Voorz. zegt als het groot© voordeelen gaf het peil verlaagd zou moeten worden en het vaarwater die per zou moeten worden gemaakt. Zeker zou het echter dan gebeuren, dat men nog lager gelegen land ging scheuren, het is net een cirkelgangetje. De eher Sevenhuijsen vreesde ook voor de dui kers. 5 c.M. op water is een groot verschil. Daarna wordt met algemeene stemmen het voor stel van het bestuur aangenomen om afwijzend op het adres te-beschikken. Wederom is het verzoek ingekomen om de brug bij den Twuijverweg, die bij de laatste vernieuwing 5 c.M. lager geworden is, te verhoogen omdat deze thans de doorvaart veel last veroorzaakt. Ernstig wordt nu weer op verhooging aange drongen. Wel is met deze verlaging geen enkele verordening overtreden, maar toch meent *het be stuur er toe te moeten overgaan de brug 10 i 15 cM. hooger te brengen, ternejr daar een commissie uit de bela ghebbenden be. ft meegedeeld, dat ze bereid zijn een finantieele bijdrage te verleenen. Het bestuur wil er dan ook toe overgaan, onder voorwaarde, dat belanghebbenden een flinke bij drage verleenen. De begrooting, welke door den beer Tauber ge maakt is geeft een kostenbedrag aan van f 450 waarmee de brug 25 c.M. hóoger wordt. Daarbij is ook gerekend op verzwaring van de kluft. Hoeveel land er ligt weet voorz. niet. Men sprak van 2000 sn., dat komt hem wel wat hoog voor. De heer P. Slot (Broek op Langendijk) is het voorstel ezer sympathiek. Het is wel een onge lukkige situatie, dat het land dat er la .t van "heeft niet in de banne Broek lig en de ba .ne St. Pan- cras schijnt er weinig interesse voo- te hebben, het uitnemend land is en daar veel producten Ook spr. weet niet hoeveel land er ligt, wel dat wegkomen. Goedgevonden wordt de brug onder de gestelde voorwaarden te verhoogen en de verdere afwikke ling het dag. bestuur over te laten. Rondvraag. De heer P. Svenhuijsen zegt dat de grijidhokkfen aan den Oosterdijk leeg zijn. De opzichter. Ze zijn met vullen bezig. De heer Sevenhuijsen. Het riet dat langs den weg geschoren wordt, komt soms over den wieg te liggen. De heer De Boer beeft niet den indruk gekregen dat dit veel het geval' is.' De voorz. zal het nagaan. De héér D. Swart (Ringpolder) vraagt of de Ring ook behoort bij te dragen aan toegekende subsidies. Voorz. leest de overeenkomst voor waarin niets daarvan gezegd wordt. De heer Swart. Er is al eens op een gevraagde subsidie afwijzend beschikt omdat de Ring er te gen was. Het is ook-niet goed, omdat daardoor de Ring in deze de macht in handen zou hebben. Voorzitter. De rekening wordt steeds in drieën gesplitst. Oosterdijk, Molengerzen ©n Stoomgemaal Op de beide eersten kunnen de subsidiën niet ge bracht worden, zoodat ze dan toch op het Stoom gemaal zouden komen.. Zoo nu de zaak staat kan er geen kwestie komen omdat geen subsidie voor de Mosselbrug is toegezegd. Echter is het wel goed dit punt eens nader onder oogsn te zien. Daarna wordt de vergadering met dank door den voorzitter gesloten. Advies Bureau Centrale Birankweer. Op Zaterdag 17 October werd te Utrecht de jaarlijksche vergadering gehouden van het Ad viesbureau Centrale Draukweer met aangesloten Dr&nkweer-Comité's, onder voorzitterschap van Dr. F. Delhez van Dordrecht. De vergadering •was zeer druk bezocht. De secretaris, Ds. A. L Montijb van Utrecht, gaf een overzicht van wat door verschillende plaatselijke Oomité's was ver richt, zoowel op we telijlu als op propagandistisch gebied. Bij plotselinge verhindering van Mr. van Walsem, die deze inleiding op zich had genomen, werd door den heer J. Balkestein van Zwolle een en ander gezegd over de toename van het wijn gebruik in allerlei kringen, waar dit vroeger niet bekend was, en over maatregelen daartegen te nemen. De heer Terwisscha van Scheltinga, directeur van Sobriëtas sprak daarna over: „waarde en samenstelling van een enqilète naar drankge^ bruik onder schoolkinderen. Al moet men met het trekken van conclusies wel uiterst voorzich tig zijn, toch kan een dergelijk onderzoek in verband gebracht-met de vorderingen der kin die ren, zijn groote nut hebben. Het zal in elk ge val helpen de overtuiging ingang te doen vinden dat alcohol geven aan kinderen misdadig is. Over „pacht ver gunningen in de nieuwe Drank wet" gaf de heer J. in 't Veld van Rotterdam een inleiding. Hij schetste het hier langzaam inge burgerde misbruikj en sprak in verband hiermee over het rapport van de Staatscommissie v. id. Lande. Wordt dat rapport eventueel door de Rer geering overgenomen, wat echter nog lang niet zeker is, dan zou, wat nu onwettig gebeurt, wettig worden gemaakt, daar dan het persoonlijk karakter der vergunningen zou komen te ver vallen. Bij de discussie bleken er ander de dranlo bestrijders twee stroomingen te bestaan, n.l. één strooming die de wet in overeenstemming wil brengen met den onwettigen toestand, omdat daar nu eenmaal niet veel tegen te doen schijnt te zijin. en een andere die tot eiken prijs, hoe moei lijk ook, den onwettigen toestand in overeen stemming wil brengen met de wet, en geen bak zeil wil halen tegenover den drankhandel. Ten slotte sprak de heer J. Balkesteijm over: „Kroonvergunningen". Spreker achtte het euvel niet zoo bijzonder groot. Hoe belangrijker de Gemeenten, hoe hooger de gestelde eisehen. Maar er dient tegen gewaakt dat er van het Instituut geen misbruik worde gemaakt door Ged. .Staten. Daartoe moeten we onze beginselen rusteloos, in alle kringen der samenleving blijlven propageeren. De zeer geanimeerde vergadering werd do >r Drankweer-Comité's uit alle deelen van het land, en door enkele Gemeenteraadsleden-dtrankbestra ders, bijgewoond. VAN ALLES EN NOG WAT. Doe daar maar ©ens wat aan als je gewapend piet de koptelefoon voor je radio zit, tegen wil en dank zit j© onder 't gehoor van een redenaar die vaak allerminst met je stoelt op denzelfden worlel ,van politieken of religieuzen stam. Een uithangbord vertelt je althans nog wat er aan de hand is. Daar weet Ter Gouw van te vertel len. Van een seheersalon- vertelt hiji, dat men voor drie eenten terecht kon, wilde men ook het nekhaar rechtaf geschoren hebben, dan betaalde men vijf centen. Het opschrift luidde: „Die hier wil zijn geschooren Komd Saturdags of een dag te vooren, Want die mijl Sondaags komd bezoeken, Vind stompe messen en smaarge doeken." Onverwacht voor 't geval geplaatst te worden kan de schromelijkste gevolgen hebben» Te Twij zelerheid woond| e 'n oude schoenmaker, die reeds eenige dagen ongesteld was. Een paar bur=m zorgden voor hem. De vorige week stierf de man, Terwijl een der buren de omwonenden met het overlijden in kennis steldé, hield de ander de wacht. Hij zag een zoon van den overledene, die van het overlijden nog geen kennis droeg, de wo ning naderen en ging hem tegemoet, om hem te waarschuwen. Onderwijl kwam een derde buur man bij de woning. Hij ging binnen, doch ziende dat de oude man overleden was, wilde hij zich haastig weer verwijderen. Op datzelfde oogen blik kwamen de zoon en de buurman ook bij ae deur. Toen zij die openden, trad buurman naar buiten. De zoon en zijn metgezel, die niet wisten, dat iemand binnen was, waren hevig verschrikt zij dachten dat de doode weer opgestaan was en zetten het op een loopen roepende„Heere, Heere, help ons!" Een vijftig meter vaai de wo ning viel een hunner bewusteloos neer. Een primair Wegennet in Noord-Holland. Maandag is te Haarlem een bijleenkomst gehou den van leden der Prov. Staten van Noord'-Hol- land en een aantal genoodigden, waarin de hoofd;- ingenieuivDirecteur van den provincialen water staat, de heer jhr. C. J. A. Reigersman, een voor dracht hield over de aanhangige plannen tot vaststelling en ten uitvoerlegging van een primair wegennet in Noord-Holland. De vergadering was druk bezocht; alle leden van Ged. St., behalve de heer Gerhard, waren aanwezig evenals de griffier en eenige provinciale hoofdambtenaren. Aan den wand hingen ©enige groote kaarten. De heer Reigersman begon met te wijzen op de groote verandering in het verkeer in de afge- loopen honderd jaren. De eerste groote wijziging kwam met het gebruik van het rijwiel; daarna volgde auto en motorrijwiel, die een totale om wenteling in het verkeer brachten. Als een voorbeeld van de snelle toeneming van het gebruik van motorrijtuigen wees spr. op de Vereen. Staten van Amerika, waar 85 pet. van het totaal aantal automobielen in gebruik is. Dit is één auto op 7 a 8 inwoners. Ford heeft! onlangs zijn 10 millioenste auto afgeleverd en Chevrolet zijn ruim 2 millioenste. Het aantal vrachtauto's bedraagt in Amerika II/2 millioen. Ook in ons land is het cebruik deze rvoertuipvm snel" toegenomenop 116 inwoners tellen wijl 1 motorvoertuig en op 140 inwoners 1 auto. Dauk zij de rijwielbelasting kunnen wij ons een denk beeld vormen van het aantal rijwielen in Neder land. Dit bedraagt ongeveer 2.200.000. .Ter bepaling vaD de toeneming van het ver keer in de laatste jaren is een onderzoek ingesteld naar het verkeer wat de Rijkswegen betreft, door het plaatsen van waarnemingsposten, die elk5V2 K.M. weg hestreken. Het verkeer bleek van 1908 tot 1916 niet noemenswaard te zijin toegenomen, maa rin 1923 was het U/2 maal zoo groot als in 1916. Daarbij kon worden geconstateerd, dat in het midden van het land meer auto-verkeer be staat, in het* noorden en het zuiden meer ver keer van bespannen voertuigen. Het gemiddelde verkeer, per dag is in Noord-Holland het hoogst. Een controle aan de Hakkelaarsbrug, bij Muilen, i gehouden wees in 12 uur tijds een getal van 15.650 rijwielen aan. Bij deze groote toeneming van het verkeer wordt de beteekenis van goede wegen wel algemeen ge voeld. Daarom is het te betreuren, dat de ontzag,L lijke kosten een afdoende* verbetering niet altijd mogelijk maken. Wat een goede weg voor het ver keer beteekent, blijkt uit een in Amerika toege paste controle, die uitwees, dat met 1 liter ben zine op een gewone grindweg 8V2 K.M. was af te leggen en op- een goede wegbedekking 12.02 K.M. Daarbij is dus nog niet gerekend de groote besparing aan olie en tijd, die de beters weg j geeft. In Nederland is o.a. bijl aardbeienvervoer gebleken, dat aardbeien over een goeden weg ver1-- j voerd 5 cnet pei1 slof meer opbrachten dan over een slechten weg, wegens mindere breuk. Dat I dit gedurende net geheele aardbeien-seizoen t-ot een zeer belangrijk bedrag opliep, is begrijpelijk. I Het wegen vraagstuk verschilt, zoo vervolgde de heer Reigersman, in verschillende deelen van ons land aanmerkelijk. Het aantal kilometers weg oppervlak is bijv. in verschillende provincies uit eenloopend in vergelijking met de bevolking. Zoo heeft N>H. 21 pet. van het totale autover keer en Drenthe 1.8 pet. (Sinds eenige jaren hebben ziek de provinciale besturen de wegen aangetrokken. Wat het benecr en onderhoud betreft, staat Noord-Brabant boven aan; in Noordholland heeft de provincie 39 K.M'. weg. In Overijssel is men ten aanzien van de wege nzeer systematisch te werk gegaan; maar uit het feit, dat de breedte der wegen in die pro vincie 6 meter bedraagt later op 6V2 meter gebracht blijkt, dat in Overijsel de wegen niet worden beschouwd als dienend voor doorgaand verkeer, hetgeen in Noord-Holl. wel het geval is. Als dus het Rijk bij de verdeeling van de op brengst der wegenbelasting aan de provincies, ue grootte der bijdragen zou bepalen naar de lengte van het wegennet zou dit een zeer onbillijke verdeeling zijn. In Noord-Holland bestaan de wegen uit: 125 kin. Bijkswegen, 3860 km. andere, 850 km. ge meentewegen, 4529 km. waterschapswegen en 481 km. wegen van derden. Het groote aantal wegen in deze provincie is in den loop der jaren ontstaan..Naar sprekers mea ning zijn er in Noord-Holland te veel wegen, af gescheiden nog daarvan, dat ze te bochtig en te smal zijn. Zou het finantiëel ondoenlijk zijn alle wegen zoo in te richten, dat ze geschikt zijn voor het doorgaande verkeer, het zou ook niet mogelijk zijn. Spr. wees er hierbij op, dat de wegen toor het doorgaande verkeer zoowel belang hebben voor de stad als voor het platteland. Hij: kon trouwens geen verschil zien in het belang van het platteland en van de stad bij de wegen en wees daarbij als voorbeeld op het zware melkvervoer en op de autobusseöi. Bij de vaststelling der wegen moet overigens meer gelet worden op hetgeen verwacht kan worden dan op het tegenwoordige verkeer. Verkeersinstellingen hebben naar spre kers meening dan ook slechte betrekkelijke waar de Daarom is net ook noodzakelijk het plaatse lijke verkeer zooveel mogelijk van het doorgaan- 1 de te scheiden. De grootere snelheid, waarmede gereden wordt en het gewicht der voertuigen maken het nood- zakelijk bij den aanleg van wegen andere eisehen te stellen dan vroeger. De wegen moeten dus niet zijn voldoende voor 1925 en volgende jaren, maar voor lengte van jaren, en gunstige maatre gel zo u zijin een verbod om binnen 10 M. van wé gen te bouwen; daardoor zou het uitzicht óp ae wegen gebaat zijin. Sfior een prim&ixen weg noemde epr. een ver- I I Kar'dingsbréédte van ïï/2' tot B' ST. Ket minimum. Hij trad verder in beschouwing over het wegdek. Omtrent de keuze van verhardingsmateriaal kan I nog geen bindende uitspraak worden gedaan. Een I vraag is ook of de verharding kan worden aange bracht uit één stuk. Aan de hand van de kaarten besprak de heer Reigersman hierna de verschillende wegen, die in het reeds, gepubliceerde ontwerp van Ged. Staten zijin aangegeven. Hij wees er daarbij met nadruk op, dat het niet toelaten van een stoom tram op een hoofdweg een eiseih is van het hoog ste belang. Het geheele ontworpen primaire wegennet zal 320 K.M. lang zijn, d.i. 200 K.M benoorden het, IJ en 120 K.M. bezuiden het IJ. Hierbij kan ©r nog op worden gewezen, dat hoewel mag Wor den aangenomen, dat aan een doorgaanden ver bindingsweg AmsterdamIJmuiden behoefte be staat ,een dergelijke weg niet in het ontwerp is opgenomen, omdat daarbij de belangen van het Rijk en van Amsterdam dermate betrokken zijn, dat de aanleg van een provincialen weg tusschen die plaatsen minder geëigend wordt geacht. Ten slotte ziji er nog eens op gewezen, jat de kosten van het primaire net worden geraamd op 22 millioen, waarbij ruim 41/2 millioen is voor aankoop van terreinen. De eenheidsprijs is- gs- raamd op f 5 per M2 voor een Sftraatslagweg, bitu mineus gebonden. Behalve het bedrag, dat van de onderhoudsplichtigen aan worden gevortterd, is nog voor onderhoudskosten per jaar nereken' I zSO.OGO. AI3 echter dadelijk tot een .uuruere wegbedekking wordt besloten, zullen de onder houdskosten minder zijin. Deze zijn na bereken 1 op gemiddeld f69 per M.; de kosten loopen uit een van f33—f118. Voor de tenuitvoerlegging van het plan is een termijn van 15 jaar berekend. Spr. is overtuigd, dat die termijn te lang is; bij de uitvoering zal echter niet alleen met de behoeften, maar ooi: met het vorderen der onderhandelingen moeten worden rekenng gehouden. En met onderhaitidjV len gaat in ons land veel tijd verloren. Spr. besloot met een herinnering aan het En gelse he spreekwoord, dat waar een wil is, daar is ook een weg. Van de gelegenheid om vragen te stellen werd veelvuldig gebruik gemaakt. De heer Asscher was van meening, dat de ont worpen breedte van 41/2—5 M- (6 M. is uitzon dering, voor een primairen weg te smal is. Spr. vrceg of het verschil belangrijk zou zijn, wat de kosten betreft, als de verharde rijlweg breeder werd gemaakt dan ontworpen is. Hij meende, dat dé Statenleden moeten weten of het moge lijk is, aan het bezwaar tegén de aangegeven breedte tegemoet te komen. De heer Reigersman had gezegd, dat men ten aanzien van de wegbe dekking nóg bij! proefneming is; maar spr. meent, dat nu toch al genoeg proeven genomen zijn, ook in het buitenland, dat men hierover wel een oordeel kan hebben. De heer Colijm meende, dat het ontwerp toch wel te veel het stempel van soberheid draagt, zoodat de wegen moeilijk gedurende eenigen tijd aan de eisehen zullen kunnen voldoèn. De koe ten zijin geraamdg op fö per M-, maar spreker had bij verschillende maatschappijen prijsopgaaf gevraagd en had toen als minsten prijs f9 per M- gekregen. Hijl betwijfelt of voor f5 per M. wel een weg te maken zal zijn, die aan de eisehen voldoet. Spr. had met genoegen gehoord, dat de duur van 15 jaar zoo mogelijk zal worden bekort, maar hij meende toch, dat een korten duur als eisch moest worden gesteld. In Duitschland is onlangs 80 K.M. bitumenwg aangelegd door een Nederlandsche firma, ouulat in ons land geen werk te vinden was. Ex zijla dus krachten genoeg. De heer G. N. Dekker bepleitte een andere uit voering van wegen in den Beemster dan ontwor pen is; terwijl de heer Kernkamp de vraag stel de wat onder doorgaand verkeer wordt verstaan. De heer Mr. Bomans vroeg of door den heer Reigerman wel rekening is gehouden met het verzoek kanalem-plan en de wegen zullen er fei telijk twee verbindingen zijn. De heer Reigersman wees er op, dat wat de kosten betreft, spr, heeft getracht naar een ml nimnm. Met een breedte van 4l/25 M. kan wor den volstaan, als men dan maar spoedig tot ver breeding kan overgaan als dat noodig is. Hieraan kan worden toegevoegd, dat elke meter verbree ding meer f 1.6 millioen kost. Wat het wegdek aangaat is men nog allerwege met proefnemingen bezig. Spr. moet ook zekerheid verkrijgen over de verharding uit één stuk; als men waarneemt hoe voorzichtig wordt gewerkt aan den weg Am sterdamHaarlem dan zal men de moeilijkhèden die zich kunnen voordoen, begrijpen. Spr. heeft bij het ontwerpen van het plan aan vankelijk gedacht nog te ruime afmetingen te hebben genomen. Ten aanzien van de uitvoering erkent spr., dat er nog wel aannemers zijin om het werk te maken, maar het betreft niet in le eerste plaats de verharding; die is snel genoeg klaar, het is de fundeering die tijd eischt Wat de prijs van een meter weg betreft, zegt sr. dapt zij een hoog bedrag voor onderhou lskes* ten heeft geraamd- Als echter blijkt, dat een duurdere verharding duurzamer is, dan kan uit de rente van de onderhoudssom de duurdere ver harding worden hetaald. De tijd van aanleg zal zooveel mogelijk worden bekort- Er is overigens wel gerekend op een gedeelte weg vodr voetgangers, en ook is voor drukkere wegen gerekend op grootere breedte dan 12-13 :M- Spr. bea'ntwoordde verder de vragen over 'le wegen bij Purmerend en in den Beemster, en wees er verde op, dat Schiphol voldoend van verschillende kanten te bereiken zal zijn. Spr. heeft er in het ontwerp op gerekend, dat het niet in botsing komt met het kanalenplan- Maar he tlijkt hem onjuist te wachten met het maken der wegen tot het kanalenplan wordt uit gevoerd, get wegenplan kan gewijzigd 'worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1925 | | pagina 6