Uit den Omtrek
FEUILLETON
ISOLA
m-
Nieuwstijdingen
n-
Gemeenteraad Sint Maarten
ties; welke de officieele opening van het nieuwe
gebouw op zulk eene waardige wijlze hebben doen
plaats vinden. "Wij, aldus de voorzitter tot dcn:
heef P Kramer en echtgenoote, wij zeggen u
daik voor liet sloopén van het oude en voor hto
bouwen Van het nieuwe gebouw. Nadat hij het
„nieuwe" aan een nadere beschouwing onderwierp,
eindigt de yoorzitter deze toespraak niet den
wensoh, dat het de familie P. Kramer niet moge
berouwen, doch dat vruchten uw deel mogen zijn,
onderstreepte de vergadering de woorden des
voorzitters.
Hierna volgde nog eene felicitatie, n.l. dat
de hoer Jb. de Geus thans het feit herdacht 50
jaar lid te zijn van „Het Nut", waarvan 35 jaar
commissaris der bibliotheek. Veel, zeer veel heeft
De Geus in het belang van onze vereeniging
gedaan. Vergaderingen zonder hem waren bijna
niet denkbaar. Ware het niet, dat de ziekte uwer
echtgenoote u deden verhinderen uwe gewoonte
gestand te doen, gij zoudt altijd op uw post ge
weest zijln. Wij zeggen u dank voor uwe med'ewer
•king. Gij zult het niet willen missen, de op iff;;
ring is da'ook niet groot. Mogen de omstandig
heden zoo veranderen, dat ge weer een trouw
bezoeker moogt zijln. Namens „Het Nut" werd dsn
heer De Geus een klein souvenir overhandigt,
n.l. een sigarenpijpj, waarvan het etui met gou
den inscriptie: Jb. de Geus, van N. en G. 1875
1925. Een lang zal hij leven, was het spon
tane antwoord der aanwezigen.
De heer Jb. de Geus dankte allen in een klein
topspraakje.
Nu wefd het eigenlijke programma afgewerkt,
en ingezet door den heer 8. de Boer met „In
braak" (voordrachtlezing). Tooneel, zang en voor
dracht wisselden zich af. Wij' zouden wel iets
willen belichten over de verschillende prestaties,
doch vreezen te veel ruimte in te nemen en stel
len ons voor den volgenden vrouwenavond hieraan
c.p deze plaats meer aandacht te schenken, wan
neer de Bed. dit goed vindt.
Te ongeveer 12 uur sloot de voorzitter dezen
gezelligen avond.
ST. MAASmBN.
Zaterdagavond1 gaf de gymnastiek vereeniging
W.I.K. onder leiding van den heer S. Keeman
een openbare uitvoering in het lokaal vaa den
heer K. Met alhier. De zaal was flink bezet en
de oefeningen getuigden van goede leiding. Lief
doet het aan wanneer men de kleine kindera fa.
ziet werken en hun vergenoegde gezichtjes too-
nen aan de aanwezige, wanneer zij „hun toer"
voortbrengen.
Ook de afd'. „grooten" mocht gezien worden,
daar bij deze heeren ook vooruitgang viel te
constateeren. Eenigie voordrachten en een stukje
werden ter afwisseling* ten beste gegeven hetwelk
de avond een gezellige deed zijin.
ST. MAARTEN.
Zaterdag reed' de zoon van D'. de Geus met
een met kool beladen wagen langs den weg nabij
het Eijpje, alwaar hij een auto moest passé-wen
met het ongelukkige gevolg dat hij eveu te ver
den berm opreed', door de zachtheid alhier overzij
helde en met wagen kool en paard' in net water
belandde. Wonder boven wonder liep dit zonder
ernstige gevolgen af, zoodat alleen wat werk om
wagen en kool op te vissohen, het gevolg was.
ST. PANCRAS
In een daartoe gehouden vergadering op Zater
dag 19 Dec. is het alhier bestaande dabbel man-
nenkwartet uitgebreid geworden tot een mannen
koor. Reeds traden een 30-tal leden toe. Als be
stuursleden werden gekozen A. Volkers, voórz.;
A T. Blok, secret.; Jb. Kloosterboer penningen.;
J. Modder en W. Klomp. Als directeur werd be
noemd de heer Sinjewel, hoofd der O. L. school
Repetitiën zullen worden gehouden ten lokale
van H. Gerritsen, terwijl de minimum leeftijd
van toetreding op 16 jaar werd gesteld. „Zang-
lusrt werd als naam van de vereeniging gekozen.
ST. PANCRAS
Sinds eenige dagen bestond er oen gespannen
verhouding tusschen een paar burgers B. an 3.
Beiden bewoonden een dubbel woonhuis, den heer
S. toebehoorende. Over het feit, dat aan B. de
wening was opgezegd, ontstond Zaterdagmiddag
zulk een hooggaande ruzie, dat de menseben uit
de buurt tusschen beide moesten komen, daar
de vechtenden elkaar met het mes te lijf wihiea
gaan. Door de politie, welke gewaarschuwd werd,
is procesverbaal opgemaakt.
SINT PANCRAS.
NIEUWE BANEN IN DEN TUINBOUW.
VERVROEGING
VAN DE ZOMERKOOL.
Was het in gewone omstandigheden reeds
een eisch, de zomerkooi zoo vroeg mogelijk
klaar te hebben, wilde men een goeden prijs
daarvoor ontvangen, door de invoering van de
Puitsche tariefwet is de tijd van oogsten zelfs
een kwestie geworden van het al of niet loo-
nend doen zijn vain de teelt. Dit heeft sommige
bouwers doen uitzien naar hulpmiddelen om
het product eerder gereed te doen zijn. Deze
vervroeging kan alleen plaats vinden door het
tijdige pootklaar zijn der planten. Zoo ziet men
hier bij enkele personen het kweeken der plant
jes in potjes onder broeiglas, zoodat de plant
bij het uitzetten met een heel kluitje grond
wordt geplant en daardoor minder van de uit-
planting op den kouden grond heeft te lijden.
De heeren Gebrs. Kooij meenden echter een
gemakkelijker oplossing te hebben gevonden.
Na informiatie over het gebruik van een 'Gom-
mers verwarmingsketel zijn zij tot aanschaf
fing daarvan overgegaan. Tot dat doel zal men I We staan voor, hebben de nadruk te leggen op
de broeibakkën, waarin de planten worden ge- de beginselen, op 't terrein Van do politiek, voor
kweekt ombouwen tot een bepaald model, de staten en raden.
z.g.n. huisjesbak of dubbele bak. Hierin komt j "We zien strijd om belangen, 't draait om persq,^
een circülatiebuis te liggen in aansluiting op nen. Scherp is 't contrast tussdlien 't ideaal cn~
den ketel, waarin warm water wordt gpstookt de realiteit.
ter verwarming van de bak. Met dat al begint Zie eenzelfde verschijnsel in de pers.
de tuinbouw zich langzamerhand in andere "Waarheid dienen, voorlichting geven naar deh
Houdt iiiv huis van muggen schoon,
En gezondheid is uw loon.
„De Commissie voor de Malariabestrijdi
■door de bevolking"
'40)
Den volgenden Zondag was net dorp als door
een donderslag getroffen. Toen de oude mannen
<m vrouwen, een weinig vroeger dan vluggere,
jongere beenen, naar de kerk strompelden, en
aan het kerkpad kwamen, vonden zij het hek
gesloten. De arme, oude zielen keken verbaasd'
op naar een pas geschilderd bord, waarop ue
schranders ten onder hen konden spellen.
„Verboden paslage. jJit boson is privaat eigen
richting te ontwikkelen
- SINT PANCRAS
Maandagavond toog de damvereeniging ,,D.
O.S." per auto's van de Fa. Kok. Tuinman en
Wilken naar den Midden Beemster ©m haar
krachten te meten met de aldaar bestaande
damvereeniging „Arie de Heer." De wedstrijd,
welke gespeeld werd in ,,'t Heerenhuis" had
tot resultaat dat Sint Pancras (zwart) 24 pun-
ten behaalde en Midden Beemster (wit) 36 j
punten.
Winterlezingen
te Broek op Langendijk
De Voorbijgang der Beschaving
Fit het oudere kan zeer zeker 't nieuwere
en 't betere voortkomen van de geestelijke goe
deren.
Gaat de cultuur in golvende lijn naar omlaag,
't geestelijke vertoont de opgaande lijn.
Dezelfde waarheid, die wij Gode zij dank j
nog belijden, beleed men reeds ten tijde van Atha-
navius. Toch komt in diens geloofsbelijdenis me
nige zaak niet voor, die toch voor ons zekerheid!
heeft en eerst na Athanasius formuleering voai.
Dat komt niet, omdat zulks ifl diens dagen,
niet bestond, of niet waar was; doch deze zaken
zijn onder 't voorzienig bestel Gods tot meerdere
klaarheid en helderheid gekomen.
"Wat waar is, is eeuwig waar.
"Wat waar is in menschelijk denken, is in over
eenstemming met het bewustzijn Gods.
God geeft door 'tWoord kennis van Zichzelf,
op voor mensehen verstaanbare wijze. Geen
mensch is in staat eenige kennis van Gnd te
hebben uit zichzelf, 'tis God, die in ie natuur
maar bovenal door 't "Woord zich openbaart.
De Bijbel is Gods Woord, Gods Openbaring,
absoluut en de kenbron der waarheid.
Is door de genadige werking des Geestes die 1
waarheid ons geestelijk bezit geworden, dan is I
deze voor den bezitter geen dood ding, geen
s+een.
De Drentsche jongens zijn veelal nog zeer bijge
loovig en loopen veel met kiezelsteenen in nun
zaak. De pprechte geloovige bezit de waarheid,'
Gods niet als een dood ding, die waarheid leeft,
moet groeien, de leugen overheerschen, op zij
duwen, ons verstand verlichten, onze ziel ver-
vullen. j
In 't heerlijk bezit van de waarheid Gods
plaatsen we ons gewillig onder de autoriteit van
't Woord.
Die waarheid kan ook alleen, wijl zij alleen
waar is, regel zijn voor en richting geven aan j
ons denken.
De verhouding van wetenschap en bijbel is
in deze voorgaande regelen reeds aangegeven.
't Is onmogelijk, dat onder de loupe van 't men.
schel ijk vernuft, de grondwaarheden anders zou
den kunnen worden, zouden kunnen wisselen, of
van karakter veranderen.
Leg onder de sterkste microscoop een hand,
de sterkste vergrooting geeft u wel te zien de
kleinste bijzonderheden, maar altijd blijft ge zien
een hand en niets andiers dan een hand.
(leen menschelijke wetenschap kan in staat zijn
de oneindige en eeuwige waarheid Gdds prin i-
pir'el te wijzigen.
De verhouding is juist andersom, niet de we
tenschap toetse de waarhleidi des bijbels, doch
de waarheid Gods moet de wtetenschap over- i
heerschen.
En dan kan ze zulke uitnemende "diensten oe-
wijzen om die heerlijke schoonheid van Go-is
Woord beter te doen verstaan.
Die waarheid des bijibels moet worden steeds
meer een deel van ons leven, een stuk van ons
leven.
't Bezit van die waarheid Gods is alleen in
staat ons te doen staan ie midden van de neer
gaande cultuur.
Die cultuur kan alleen worden gered indien de
menschheid buigen wil voor die majesteit van de
souvereiniteit God3, het grondprincipe en de pi
laar der Calvinistische levens- en wereldbeschou
wing.
Voor hen, die deze belijdenis liefhebben, wil
ik wij'zen op drieërlei gevaren, die even zoovele
bezwaren vormen voor degenen, die trachten te
peilen den geest van onzen tijd, en zoeken naar
causaal verband. In de eerste plaats is er de voor
ons christelijk besef benauwende tegenstelling tus
schen denken en zijn. 'k Kan ook zeggen tusschen
het ideaal en de werkelijkheid, waartuss^hen op
het breede levensterrein zoo'n schier niet te over-
ziene of te dempen klove.
Op het terrein van de eoonomiehet christelijke
ideaal eenerzijlds God boven alles en den naaste
als onzelven en de ruwe werkelijkheid'. We zien
er patroons en arbeiders-organisaties, elk trekt
aan één eind, alleen .op eigen voordeel bedacht.
Geen oog voor het geheel, in plaats van een
dracht. verdeeldheid, tegenwerking; dit éénzijdig
zien en behandlelen beteekent op den duur den.
dood van 't maatschappelijk leven.
Eenzelfde tegenstelling tuèschen denken zijin,
tusschen ideaal en werkelijkheid' treft u op 't
terrein der politiek.
cisrii der beginselen, dat is 't ideaal. Zie de wer
kelijkheid, beantwoordt deze aan dien eisch?
Dit geldt alles ook op. 't terrein van opvoeding
en tucht.
Al die contrasten, die onze cultuur zoo ernstig
bedreigen, vinden alleen hun Oplossing door het
Calvinisme, iir confessioneelen zin bedoeld1.
Alleen bij 't licht van de waarheid' Gods loeren
we zien de hoogere eenheid tusschen denken en
doen, tusschen ideaal cn werkelijkheid.
Eenzelfde verschijnsel als bij denken ,en doen
treft u in de tegenstelling stof en geest.
Go ziet eenerzijds het materialisme als Uitwas
het leert stoutweg, dat de stoffelijke dingen de
geestelijke overheerschen.
De tegenovergestelde richting, eveneens uitwas,
de leer van het Monisme, ziet in alles geest,
kent aan de stof geen enkele functie of beteeke-
nis toe, alles is geest.
Ook hier leert het Calvinisme de hoogere een
heid zien. In het Christendom van groote keur
hebben èn stof èn geest beteekenis Herboren door
Gods Geest, leeren we zien dat de stoffelijke
dingen de geestelijke moeten dienen.
't Leven wordt dan principieel, 't beroep een
goddelijk beroep, elk heeft een eigen taak. De
aarde is des Heeren, mitsgaders hare volheid,
Zijns is het vee op duizend' bergen. De herboren
geest looft den Schepper, en 't stoffelijke, de
doode dingen, bloem en plant—alles wat ademt
love den Heere.
Thans is nu eens 't lichaam de baas, dan de
geest. De benauwing der zonde en het zondebesef
leidt, bij het kind Gods tot het gebed.
Door Gods kracht, in Zijn kracht kunnen we
de stof beheersohen door den Geest.
In Cristus is de tegenstelling volmaakt opge
lost .Door 't geloof zijt ge Jezus' eigendom, zijt
ge van Christus en Christus is Gods.
En nu 't derde gevaar, de tegenstelling van tijd
en eeuwigheid.
We stellen nog te veel het doel van den tijd in
den tijd. Wat dit zeggen wil?
Wie 't doel van den tijd in don tijd stelt, 13
als één, die 'aan 't strand1 staande, een kina in zee
ziet, dat groot gevaar loopt te verdrinken.
Stel nu, hij of zij gaat in zee en worstelen!1
door de branding wordt 't kind bereikt.
Men heft het kind uit de golven omhoog, werpt
het met forschen zwaai naar den wal. 'En toch,
het kind valt in zee cn verdrinkt. Ziedaar 't beel 1
van den mensch, die de doelstelling van 't leven
zoekt in den tijd.
Ge meent het te bereiken, heft 't ideaal om
hoog. en toch uw ideaal zal als 't kind terug
vallen, uw ideaal verbleeken, vergaan.
Do doelstelling van het leven ligj dan ook
•niet in den tijd, in de eeuwigheid.
In de heilsopenbaring, in 'tWoord Gods, knoopt
de Almachtige den tijd en de eeuwigheid samen
in Imanuël God met ons -tijd en eeuwigheid.
Hier in Jezus, in dien Imanuël leeren we door
genade de doelstelling van het leven kennen.
De doelstelling van ons persoonlijk leven, van
dat van on sorganisatieleven moet liggen in de
eeuwigheid.
Gaat de cultuur in golvende lijn van 't kruis
naar beneden, de doelstelling van ons leven op
de eeuwigheid wordt door Gods genade in Jezus,
wel is waar door druk, in de lijn die naar Boven
loopt, bereikt.
Die cultuur is een eeuwige cultuur, hier is geen
opgaan, blinken en verzinken, maar een gaan
van kracht tot kracht, een eeuwig blinken.
De cultuur groeit, gaat nooit naar benedlen
maar in golvende lijnen, omhoog.
Want uit God, door God en tot God zijn alle
dingen.
In de Calvinistische cultuur gelden deze alge-
mecne regelen:
Als ik zwak ben, ben ik machtig;
ondergaan is groeien^
sterven is leven.
Sterft de christen, hij ri veilig in Jezus' ar
men,, Christus leeft, want Hij is de Weg, de
Waarheid en het Leven.
De vergadering, die door Dr. Waterink na 't
zingen van Ps. 119:17 met gebed is geopend!,
wordt na 't zingen van Ps. 56 5, door den
spreker met dankzegging gesloten.
Be huuroommissiewet.
De heer K. te Arnhem, had van den heer D.
eveneens te Arnhem, een huis aan het Velper-
plein aldaar gehuurd voor een huurprijs van
i'3000 per jaar en dit huis geëxploiteerd' als
lunchroom. Toen hij begin Januari 1923 dat huis
verliet, had hij ruim f6000 aan huur betaald.
Eerst later kwam hijl tot de ontdekking, dat het.
bedoelde huis niet meet dan ongeveer f 1000 huur
mocht doen in verband met de bepalingen eter
huurwetten. Hij beweerde nu ^ongeveer f 4000 on
verplicht te hebben betaald en vorderde dat be
drag van den eigenaar, den heer D., terug. Deze
laatste beweerde, dat de huurwetten niet op eea
hotel of lunchroom toepasselijk: waren.
In dez ezaak heeft het gerechtshof te Arnheqi
dom van Vansittart Crowther Éq. Overtreders
zullen vervolgd worden."
.Martin Disney kwam er met vrouw en zuster
op aan teen ongeveer een dertigtal mannen, vrou
wen en kinderen, allen in hun Zondagskleeding
voor het hek stonden.
„Wat beteekent dat?" vroeg Disney.
„Ach, kolonel, dat is 't wat wij' allen wel zou
den willen weten." antwoordde de oude Matiley,
de timmerman, een gebogen en eerwaardige grijs
aard, die sinds lang niet meer werken kon. „Ik
ben over de tachtig jaar, maar ik kan miji niet
herinneren, dat ik, zoolang als ik te Trelasco
woon, en dat is mijn leven lang, kolonel, dat hek
poit gesloten heb gezien, fir is altijd een recht
geweest om door het bosch te gaan."
„En dat zal er ook altijd blijven," antwoordde
Martin Disney. „Wij zullen vandaag geen ge
welddadige maatregelen nemen ten eerste, om
dat het Zondag is, en ten tweede, omdat men
eerst wettige middelen moet beproeven, alvorens
onwettige te baat te nemen. Ik zal vandaag
mijnheer Crowther schrijven, en hem beleefd ver
zoeken dat'hek weer te openen. Weigert hij, dan
zal ik het voor nem laten openen, en ik neem al
de gevolgen op mij. Nu, mijn vrienden, doet gij
het best langs den grooten weg naar de kerk te
gaan. Gij' komt daar aan als de dienst reeds be
gonnen is. Wacht tot na het voorgebed, en komt
dan align tegelijk in de kerk, zoadat iedereen be- l
hu
.kt:
stta
Zwijn
lie
beslist, dat uit het onderwerpelijikc huurcontm ;8.
met. voldoende duidelijkheid blijkt, dat het hu
als woning weid verhuurd; dat daarin aan h
slot wel voorkomen de woordende huurder 2
het gehuurde als hotel en lunchroom mogen 1)
zigen, maar dat deze bevoegdheid slechts a
desgewenacht werd verleend, en daaruit niet, k(
volgen, dat uitsluitend als hotel en lunchroom
verhuurd.
De huurcommissiewet werd dus op het
van toepassing geacht en mitsdien, werd de eig
naar veroordeeld om de van hem gevor.iei
f4000 terug te geven.
Snel recht.
s De ambtenaar van het burgerlijk armbe
te Haarlem werd lastig gevallen door zekere
O., die naar zijn meening ten onrechte was u.'tg,
sloten van de ondersteuning. Het was niet
eerste maal, dat dit gebeurde, en O. stond beken
als zeer lastig. In geen twee jaar had hij iet
uitgevoerd. Men had voor hem ©en schuit gekoeh
en hem 'f100 handgeld gegeven om een hardt
te beginnen. Er werd nooit ©en cent van teragg,
geven. Zelfs betaalde hij geen huur voor de schn
Men was doorgegaan met steun t© betalen om 2.,
vrouw en kinderen. Waar nu de eerste ia net zi'
henhuis wa sopgenomen en de kinderen ook w
ren ondergebracht, kreeg O. nu geen onderste:,
ning meer. Donderdag viel hij de amhteiur.»
daarom lastig en bedreigde hij den opzichte,
zooals gemeld. De politie arresteerde hem. Vrijd*
verscheen hij voor den politierechter te
lem en deze, meenende dat O. een gevoel'ge
moest hebben, veroordeelde hem tot 3 maande
gevangenisstraf.
Ongevallen.
De 67-jarige N. v. d. Pijl, wonende te
drecht, begaf zich van Dordrecht naar huis
koos zijn weg over de spoorbrug tusschen Dorl
en Zwijndrecht. Juist passeerden daar elkaar ee
personen- en een goederentrein. De man heel
waarschijnlijk gemeend, dat hij geen gevaar lit
als hij het middenpad der brug bleef houdei
Een remmer van den goederentrein schijnt 011
raad bespeurt te hebben en heeft den brugwaoi
ter toegeroepen „spoorweg schouwen". Men von
toen bij onderzoek Van der Pijl geheel vermink
op de middenrails liggen. Het hoofd was va
den romp gescheiden en een tiental meters we»
gesleurd.
Toen een 4-tal marktvraohtauto's op weg
was van 'sHertogenbosch naar Helmond, gebeui
de het, dat de bestuurder van de eerste ank
nabij de Witte brug gekomen, die de verbianir,:
enderhoudt van den verkeersweg, door het
veilig signaal reed, op het oogenhlik, dat
„Koopvaart 4" de brug passeerde.
De kapitein der „Koopvaart" die het ongelul
zag aankomen, deed alle moeite om de auto tol
stilstand te brengen, maar zonder resultaat, zee
dat deze het afsluithek der brug verbrijzelae 01
loodrecht op het dek van de passeerende
terecht kwam.
De inzittenden, die door den val hevig geschrok
ken waren, werden door de inmiddels toegesneld
hulp uit hun benarde positie gered; de auto weri
door de volgende vrachtwagens aan wal getrok
ken. De materieele schade was niet noemenswaar
dig, zoodat het viertal auto's hun reis naar Hi
mond kon voortzetten.
De trouwplechtigheid ging over.
De „Stand." meldt het volgende over de trouw
plechtigheid, te Velseroord, die niet kon doorgaan,
Een paartje zou in den echt verbonden worden,
Verloving e ondertrouw waren normaal gepas
seerd en geannonceerd, woning was gehuurd
gemeubileerd.
Trouwdag is gekomen; bruigom is uit om zij
trouwpak, maar... laat op zich wachten.
Ambtenaren van secretarie kijken uit, waar
mensehen blijven. Ze kunnen niet aldoor wachten.
Bellen op. Bruigom nog niet gekomen, wethouder
is schikkelijk. Wil over een uur nog gelegenheil
geven. Maar het trouwpak komt niet opdagen
bruigom evenmin. Zoo verliep de middag vaa
17 December j.l.
's A vonds zo ^Inzegening in de kerk plaats
hebben. Dan is het werk gedaan .belangstellen-
don en nieuwsgierigen hebben tijd, de plechtig
heid bij te wonen. 'tVerdwijnen van den brui?"
gom nog niet ruchtbaar geworden. De kerk loc
tamelijk vol. Dominé vindt het jammer om zoo'a
mocie kerk met volk teleurgesteld heen te zendon.
Hij zoekt in 't boek der psalmen en houdt eon
preek voor een gehoor, dat zich verwondert overj
den eigenaardigen huweljjkstekst en nog me«
over het feit, dat geen jong paar zich in det doop
hek bevindt.
Nu en dan komen nog laatkomers, zetten ziek
rekken halzen, waar toch bruigom cn bruidje zit
ten. Zien niets. Dan gaat ©en fluisterstem; „De
bruidegom is weg. Ze zijn niet getrouwd."
Het trouwpak schijnt nog niet klaar te zijn.
oorz- zeg
end is te
verslag
erslag va
zijn ver
werden
le. I
boerenh
ntcn te
roglemen
ver p login
klachten
gemeentel
Is an two-
,gen:
en zij' 1
jtkomendi
zij van
hen thuii
'at dit 1
partement
a adres
Witte I
1925 ei
De raad dezer gemeente vergaderde gistermor
gen 10 uur in voltallige zitting.
Na opening worden de notulen gelezen en
goedgekeurd.
Ingekomen stukken en modedeelingen
Goedkeuring van Ged. Staten op het beslu»
grijpt, waarom gij te laat komt en wiens schuld
het is."
De verschijning van zulk ©en groot aantal
nadat de tekst was afgelezen, wekte niet weinig
opzien. Crowther zat in zijn bank naast het
koor, en gevoelde dat de oorlog uitgebarsten war
Iedereen was tegei nem, dat wist hij; maar h
wilde de rechten van een rijk man handhaven
om met hetgeen hij gekocht had te doen wat hij
verkoos. Het bosch was van. hem," en hij "Was nie
voornemens* het geheele kerspel er door te late0
loopen.
Hij ontving een stijf beleefden brief van
nel Disney, om hem te verzoeken het kerkpa®
ten spoedigste weer te laten openen en hein er
op te wijzen welk een groot ongerief hij d?
ouden en zwakken kerkgangers veroorzaakte doo
hgt te sluiten. 1
veranÜeri
van het
icht va.
Bankve
taling-v
Verslag
Groen ha
hun eise,
in allo
en W.
rlijksche
Jon form l
Een supp
1336.491/2.
uitgaven
rlaging v
vangst e.
'oorz. vo
igen volg
men m
men dp
komstenbc
iuppl
[Benoemin
het L.O.
er J. L.
le
De aftret
no. 2 he
Een verz
ijstelling
nd dat
oomité
Op voors
iffing wc
i-hamelij'k<
Op voors'
de wa
ieuwe bijh
ank Van
Van Ged
:nige ben
tratieve w
Dan dóe
icnhuizen
oor gas-s
tsten zul
.0 lantaar
iij gebruil
antaarn. I
log een 01
loitatie t
Bij de n
ermerb
iVoensdag
Schei
ileven.
De voor
«richt te
;as wegg
laandagir
aeegenomi
:ijn. Echt,
laar gesel
.aterdag,
moest zijin
Doo
izen brie
geen antv
De heer
zands tr ooi
lig is gesi
De vooi
•de- laar,
loopt
Maar ni
wivoldoen
met het z
"iet zoo 1
Ook de
meer en 1
zorgen, S
Stroet.
De heei
oiet in oj
hoofd zei;
Voorz.
hacht is
ijzeren hi
^eghek c
dit nu sj
het verve
Echte
den inges
De ron
''oorzittei
Muit, en
oaierctag
Maandag
Dinsdag
Woensda
Donderdi
Vrijdag