OenieeiHeraad Méiiioé
opheffing van het personen-
ervoer langs de lijn Alkmaar-
Broek op Langendijk
Marktberichten
Uw Lippesi
PUROL
De Kanaalpiannen in Haard-Holiand
lbarda en zeventien andere leden, om een vfer-
adiering bijeen tewillen roepen, teneinde die
-handeling mogelijk te maken van het volgende
rooratel:
I )itDe Kamer besluit in een voordracht over-
'enkomstig art. 120 der Grondwet, aan H.;M.
Koningin te verzoeken wel ontbinding van
Tweede Kamer der Sta ten-Generaal te willen,
verwegen."
Het
ende
.Handelsblad" schrijft daarover het vol-
EEN SCHIP OP HET STRAND.
De moordende bus.
Een simpel bericht: op het traject Alkmaar
Broek op Langendijk heeft de autobus den
orweg vermoord.
De mogelijkheid van een dergelijke overwin-
ng van het nieuwe vervoermiddel op het ou-
was bekend. Wij hebben verleden jaar, toen:
een dergelijke verbinding in Limburg einde-
k geopend werd, een der burgemeesters, die
n eersten trein verwelkomde, hooreni zeg-
n, dat de verbinding inmiddels overbodig
s geworden, omdat de autobus- 'in de be-
ande verkeersbehoefte reeds ten volle had
rzien.
In het geval van het thans doodgeslagen;
jeintje is reden tot eenige verbazing voor den
pervlakkigen lezer van het bericht. Bij het
oren van den naam Broek op Langendijk
,nkt men aan groot vervoer van land- en'tuin
uwproducten, een soort transport dus, dat di
tobus niet aankan. Maar een blik op de kaart
rklaart ook dat. Hier is de mogelijkheid van
n vervoer te water naar de markten en bo
ndien zal in veie gevallen de vrachtauto, die
producten zonderoverlading naar de beste
rkt kan vervoeren een geduchte concurrent
or den spoorweg kunnen zijn geweest.
Het geval is juist daardoor ais waarschuwing
n meer dan gewone béteekenis.
Hier zijn duizenden en duienden: in den grond
stopt voor het lichaam van de spoorbaan,
or bruggen en duikers, hier is materiaal
engesleept, dat al behield het een belangrijk
el van zijn waarde, toch door vervoerkosten
en en weer, als men het niet laat liggen, een
ijs ver boven de waarde eischte
Er zijn nog meer van die spoorwegen in
nleg, waarvan men met zekerheid van: te
ren zeggen kan, dat er misschien evenveel
|n zal worden verloren op de exploitatie als
i rente van aainlegkosten, omdat ook daar
autobus, de vrachtauto en het vervoer te
er voor geringer kosten in de verkeersbe
fte kunnen voorzien. Toch gaat men rus
door ze aan te leggen en "de millioeinen te
teïïen, die straks zullen blijken evenzeer
ggegooid geld te zijn geweest, als de gel-
i besteed aan de aanleg vain het spoor
ntje. dat thans den strijd opgeeft tegen
autobus.
Vie weet, zullen wij nog wel eens den tijd
even, dat in Nederland -""het parlement zijn
k hervat.
)an zullen de begrootingen waarin de Twee-
Kamer in November is blijven steken moe-
worden behandeld en aangenomen. An-
s zit de regeering na 1 Mei vast en kan zij
n gelden meer besteden. Er bestaat gevaar,
die begrootingen dus in een. vloek en een
ht zullen worden afgedaan, vooral ook, om-
de zeer begrijpelijke behoefte, om over
oorzaken van de lange crisis klaarheid te
gen heel wat parlementairen tijd zal ei-
en.
Ie kans is dus zeer groot, dat de bedragen
de begrooting van waterstaat gevraagd voor
aanleg van nieuwe spoorwegen, zonder
nadenken zullen worden gevoteerd. Bij-
rbeeld, omdat men met de voorbereiding
s zoover is gevorderd, dat het reeds beste-
eld in het water zou zijn geworpen.
'at ware een zeer slechte: dienst aan ons
De zraak is van te groot belang, om op
td van dergelijke overwegingen te worden
tst. Het is immers zeer wel mogeljjk
r willen wij opzettelijk niet zeggen dat
economisch juister is verlies te nemen „and
happy" in plaats van nog meer millioenen
teken in een werk, waarvan naar onze mee-
in de gegeven omstandigheden alleen
exploitatieverliezen te wachten zijn.
e zaak behoort te worden overwogen.
r moet nu eindelijk eens stelsel komen in
dingen.
jtar blijft het rapport over de quaestie van
™s, tram en spoorweg? Dat zou een hand-
jjg kunnen bieden voor een ontwerp tot
'ling van de verkeersmogelijkheden, die het
0 verkleint van een zoo schromelijke geld-
Wisting als in het geval van het treintje
broek op Langendijk, dat door de auto-
de vrachtauto en het verkeer te water is
noord.
schip op het strand behoort een baken
1Jn. v°or de stuurlieden aan 'boord van 't
ermgsschip. Een waarschuwend teekenl
■êen volgend nr. schrijft het blad:
:n vestigt er onze aandacht op, dat het
waarop ons artikeltje van 1.1. Dins-
vpnd onder dit opschrift was gebaseerd,
llet geheel juisten indruk gaf.
^de strekking van ons betoog, doet het,
wij, niets af, .maar vermeld dient toch
i groote artikelen is kool voor Duitschland) voort
gaat.
Dat kan, dank zij een garantieovereenkomst
van de spoorwegen met verschillende' lichamen,
welke overeenkomst heeft geleid tot den aan-
leg van het zijlijntje Broek op Langendijk—
H eer hugo waard.
Die overeenkomst blijft bestaan en dus zal
j de spoorbaan niet béhoeven te worden opge-
broken.
I Dit vervoergarantiecontract was indertijd ge
complementeerd door een (met andere licha
men gesloten) overeenkomst, die het inrichten
van een dienst van passagierstreinen had moge-
lijk gemaakt. Deze laatste dienst nu is door de
j autobus vermoord. De spoorwegdirectie was
i alleen bereid dien dienst voort te zetten, als
j andere waarborgen werden gegeven, dat het
j personenvervoer rendabel werd. Toen dat on-
mogelijk bleek, viel het besluit den personen-
dienst op te heffen.
Het garantiecontract voor het vervoer maakt
het echter mogelijk den goederendienst te con
tinu éer en.
De raad dezer gemeente vergaderde gisteren
avond in voltallige zitting.
De voorz., Jhr. A. L. van Spengler, Burge
meester, opent de vergadering met welkom, en
waar dit de eerste vergadering in 1926 is, uit
Z.E.A. den wensch dat dit voor de gemeente en
ingezetenen een voorspoedig jaar mag zijn.
Dan wenscht voorz. een woord van warmen
dank te brengen aan de brandmeesters en
manschappen voor de plichtsgetrouwe mede
werking om een in Zuidscharwoude plaats ge
had hebbenden brand te bestrijden en beper-
Allen dank en hulde voor de verleendee hulp.
Hierna worden de notulen van de vorige
en die van de vergadering op 8 Febr. gelezen,
en onveranderd onder dank aan, den samenstel
ler goedgekeurd.
Naar aanleiding van de notulen spreekt de
voorz. een woord van dank voor de waardee
ring die is geuit ten opzichte van de ambtena
ren der gemeente bij de jongstleden plaats
gehad hebbende salarisherziening.
Voor kennisgeving wordt aangenomen het
bericht van Ged. Staten dat de gemeente-be-
grooting dienst '26 is goedgekeurd.
Evenzoo een bericht van G. Hoogeboom,
dat hij zijn autodienst op het station Noord-
scharwoude heeft stop gezet met ingang van
1 Jan. 1.1.
De voorz. Dit is een geheel ander bericht,
dan in een naburige gemeente werd ontvangen
over de opheffing van een spoorlijn. Dit be
richt was mij aangenamer geweest.
En voor kennisgeving wórdt aangenomen een
schrijven van de burgerwacht, waarin wordt
gezegd dat het jaar '25 vermoedelijk niet met
een tekort zal sluiten. Gehoopt wordt geen
gebruik te hoeven maken van de toezegging
het eventueel tekort voor gemeenterekening te
nemen, terwijl ten laatste dank wórdt gebracht
voor de genoten subsidie
Ingekomen is het bekende adres van de ge
meente Middelie inzake tariefswijziging voor
waterlevering door het waterleidingbedrijf aan
veehouders met verzoek om adhaesie.
B. en W. stellen voor dit voor kennisgeving
aan te nemen, op grond, dat wanneer het eene
tarief verlaagd wordt het andere noodzakelij
kerwijze verhoogd moet worden. Ook achten
zij dit^niet de juiste manier van adresseeren,,
daar men zich of rechtstreeks moet wenden
tot Ged. Staten of tot de vereen, van Ned.
Gem. afd. Noordholland.
Overeenkomstig wordt besloten.
Ingekomen is het Jaarverslag van de Comm.
tot Wering van Schoolverzuim, waaruit blijkt
dat in '25 64 ongeoorloofde verzuimen zijn
behandeld. Echter moet rekening worden ge
houden met het feit, dat in deze gemeente ver
schillende scholen zijn en "bovendien 52 van
die verzuimen voor rekening kwamen) van 1
persoon.
Een verzoek van de IJsclub „Nut en Ver
maak" om een subsidie te mogen ontvangen
voor het in orde maken der banen door werk-
loozen.
B. en W. stellen voor een subsidie te veerlee-
nen tot 50 pCt. in de werkelijk gemaakte kosten,
tot een maximum van f75.—.
De heer Kooij vraagt of dit voldoende is.
Voorz. antwoordt dat Bi. en W. dit hopen,
en dachten dat reeds een groot offer weerd ge
bracht aan de IJsclub. Men is hiermede in den
lijn van het 2 k 3 jaar terug genomen besluit.
De heer Kooij oppert da meening dat men in
het najaar wel meer winter kan krijgen dan nu.
Dan heeft men aan dit bedrag niet genoeg, 't
is toch werkloozenondersteuniing en zou over
een ruimer bedrag willen doen beschikken. i
De voorz. antwoordt dat B. en W. vermoeden
dat wanneer de vereeniging meerdere kosten
heeft, zij wel andere maatregelen zal nemen.
Het aantal werkloozen was weinig en laten we
hopen dat dit in het najaar niet meer is. Bi. en
W. meenen met'dit bedrag te kunnen volstaan.
De heer De Geus is ook van oordeel, dat
wanneer de f75.is verwerkt de vereeniging
wel eens bij de leden kan aankloppen.
De heer Barten verwacht dat het bedrag vol
doende is. Volgens hem gedane mededeelingen
hebben er maar een paar man aan de banen
gewerkt. En voor. 'f75 kan er heel wat ge
beuren.
De voorz. zegt nog 'dat men deze f75.— niet
moet beschouwen als een bedrag om de werk-
Het voorstel B. en W. wordt hierna aange
nomen.
Benoeming van 2 leden voor de Plaatselijke
Schoolcommissie, aftredend de heeren H. Reek
en/P. Beemsterboer.
De dubbeltallen bestaan uit de aftredenden
met als no. 2 respect, de heeren K. Barten en
P. Duijvis.
De uitslag van de stemming is dat beide af
tredenden met algemeene stemmen worden her
kozen.
Aan Ged. Staten zal mededeeling worden
gedaan van het besluit, dat de politieverorde
ning, de bouw- en woningverordening, en de
verordening op de keuring van vee en vleesch
en die op de keuring van waren, opnieuw zijn
vastgesteld.
Goedkeuring wordt verleend op een voorstel
van B. en W. om over te gaan tot conversie van
de geldlesning voor de straat van f 11000—
rentende 5V2 pCt. in een leening van 4.75 pCt.
Tevens wordt aan B,. en W. machtiging ver-
leend ook tot het converteeren van andere lee-
ningen over te gaan'.
Hierna wondt een verkiezing gehouden voor
I een lid van 'het Burgerlijk Armbestuur, aftr.
j de heer A. de Geus.
I Door Bi. en "W. zijn; op het dubbeltal ge-
I plaatst de heeren A. de Geus en F. Van Dijk.
j De uitslag van de stemming is dat de aftre-
I dende met op 1 na algemeene stemmen wordt
j herkozen.
De heer De Geus wenscht zijn benoeming
in beraad te houden, maar dankt voor het in
hem gestelde vertrouwen.
Rondvraag.
In verband met de indertijd door den heer
Kooij gedane vraag of vereeniging van gas-
en electriciteitsbedrijf niet mogelijk zou zijn,
antwoordt voorz. thans dat dit practisch onmo
gelijk is. Toen de gasfabriek werd gesticht en
later ook tot electrificatie werd besloten, wist
men dat het electrisch bedrijf concurreerend
zou optreden tegenover het gasbedrijf. Echter
1S -n 'de .gemeenschappelijke regeling een be
paling opgenomen, dat bij verlies van het eene
bedrijf dit door de winst van het andere be-j
j drijf zal worden gedekt. Zoodoende is reeds
I aan de vraag tegemoet gekomen. Uit het ver-
j schenen verslag zou men den indruk krijgen
I dat het electriciteitsbedrijf beter rendeert dan
het gasbedrijf. Hieruit moet echter niet wor
den afgeleid dat het gasbedrijf in minder gun
stige financieele omstandigheden verkeert.
De heer Kooij dankt voor deze uiteenzetting.
Practisch blijkt het reeds in orde, behoudens de
zuiniger exploitatie wanneer die in! één hand
was.
De voorz. gelooft niet idat door algeheele ver
eeniging de zuinigheid zou worden bevorderd.'
De exploitatie geschiedt op dezelfde zuinige
wijze. Wat het gas betreft, het mindere verbruik
van eenigen tijd terug is men reeds aan het in
halen. Eigenaardig is dat de hooge electrici-
teitsprijzen geen bezwaar bleken te zijn om
het verbruik te bevorderen, terwijl door ver
schillende personen in de plaats van gas pe
troleum werd genomen. Echter zijn we thans
op den 'goeden weg en hopen dat het resul
taat van '26 beter zal zijn dan dat van '25j
Echter moet in aanmerking worden genomen,
dat de verkoop van cokes voor iedere fabriek
een geweldige strop heeft opgeleverd, door
dat deze zoo goed als onverkoopbaar was.
Daarbij is ook de hoop gevestigd ,op een da
len van de kolenprijzen.
De heer Kooij zegt verder reeds eerder de
vrees te hebben uitgesproken dat de nieuwe
brandspuitregeling niet zou bevallen. Er zijn
maar 30 pompers en de sleutels van het brand
spuithuis zijn tever weg. Het laatste vooral is
een groot bezwaar. Dat bleek bij den laatsten
brand in Zuidscharwoude, toen hulp werd ge
vraagd van Noordscharwoude. Toen is door
spr. zelf de sleutel gehaald bij zijn broer, an
ders ware de spuit zeker twintig minuten la
ter in Zuidscharwoude gekomen.
De voorz. meent dat het bezwaar is onder
vangen wanneer ook de huisgenooten van de
brandmeesters de sleutels mogen afgeven.
De heer Kooij zag liever een sleutel gedepo
neerd bij den smid of den gemeenteveldwachter
Met deze opmerking zal rekening worden ge
houden.
De rondvraag levert verder niets op waarna
sluiting der vergadering volgt.
OUD,KARSPEL.
De inventarisatie van die Tuinbouwvereenigir.'
van s'tapelproduöten luidt°af
„Die Eendracht'
volgt
15 Dec. 1925.
335 wagons
156
282
'20
10
15 Febr. 1926
200 wagons roode kool.
92 gele kool.
175- Deensche wittte
12V2 uien.
broek op langendljk!
Kooltelling L. G. C. 15 Februari.
445 wagons roode kool,
742 gele kool,
257 Deensche witte kooB
65 uien.
12 peen.
Kooltelling 15 December.
953 wagons roode kool.
1265 gele kooi.
691 witte kool.
110 uien.
33
peen.
aio v.v_ii L/tPtax dg UI1I UC WtiK
pn> dat, al wordt het personenverkeer loozen te helpen. Het wordt aan de xlub ge
"jn Broek op LangendijkAlkmaar op- geven voor haar banen. De gemeente is ech-
en, het vervoer van goederen, (een der ter niet met deze f75 van de werkloozen af.
De Kooltelling
- ST. PA NCR AS.
Inventarisatie van winterproducten, aanwezig
bij de Leden van de „Tuinbouw" op 15 Febr. 26.
362000 K.G. roode kool,
1653200 K.G. gele kool,
714300 K.G. Deensche witte kool.
64750 K.G. uien.
325 K.G. peen.
- ST. PANGRAS (Zuideinde).
Aanwezig bij de leden der Tüinbouwvereeni-
ging „De Zuid" op 15 Febr. 1926.
27000 K.G. roode kool.
214.000 K.G. gele kool.
19500 K.G. Deensche witte kool.
3000 K.G. uien.
- HEiEiRHUGOWAARDI.
Bij de tweede inventarisatie van stapelproduc
ten,, gehouden op 15 Febr. bleek door de leden
van „Nieuw Leven" reeds een belangrijk kwan
tum opgeruimd te zijn. De ongeveer 320 wagon
ladingen van 15 Dec. zijn teruggevoerd tot onge
veer 136 wagons. De telling wees aan:
622250 K.G. roode kool.
414500 K.G. gele kool.
310660 K.G. Deensche witte kool.
3900 K.G. uien.
9000 K.G. peen.
LANGEDIJKER GROENTEMARKT.
17 Februari,
83800 kilogram roode kool le soort 2.807 80
idem doorschot 1.90—5.10. 82700 kilogram gele
kool le soort 2.605.50 idem doorschot 2.10
—4.90. 81000 kilogram deensche witte kool 3.—
—5.70, idem doorschot 1.80—3.10. 12700 kilo
gram uien 6.306.70, grove uien 5.5.40.
1100 kilogram rapen 1.60. 500 kilogram ramme
nas 2.50.
18 Februari.
72500 kilogram roode kool le soort 3.8.20,
idem doorschot 2.30—6.50. 132000 kilogr. gele
kool le soort 2.305.20, idem doorschot 2.10
- 4.10. 95300 kilogram deensche witte kool le
soort 2.805.80, idem doorschot 1.805.
16500 kilogram uien 4.90—5.80, grove uien 4.50
—4.80, drielingen 6.6.90, nepp. 8.10. 4300
kilogram peen 1.80—5.40.
- NOORDERMARKTBjOND.
17 Februari.
21200 kilogram uien. Uien 5.20—6.10, drielin
gen 6.50—7.10. Grove uien 4.5 40. 4300 ki
logram peen 5.30—5.50. 165200 kilogra róode
kool 2.207.80. idem doorschot 1.907.—
47200 kilogram gele kool 2.50—6.40, idem door
schot 2.5.10. 112400 kilogram deensche
witte kool 2.906.50, idem doorschot 2.804.80
18 Februari.
10200 kilogram uien. Uien 3.80—6.30. Drielin
gen 6.80—6.90. Grove uien 4.10—4 80. 4800 ki
logram peen 5.5.50. 136200 kilogram roo
de kool 2.60—7.60, idem doorschot 2 40—6.50.
69000 kilogram gele kool 2.20—6.20, ide door
schot 1.904.80. 159200 kilogram deensche
witte kool 2.80 5.70, idem doorschot 2.80—5.—
- WARMENHUIZEN.
16 Februari.
Roode kóól le soort 3.9.—, idem 2e soort
2.50—5.—, idem uitschot 1.10—1.90. Gele kool
le soort 2.90—4.30, idem 2e soort 2.10—3 50,
idem uitschot 0.80. Deensche witte kool le
soort 2.90—4.80, idem 2e soort 2.70—3.50, idem
uitschot 1.402.70. Uien 6.50. Drielingen 6.40
—6.70. Aanvoer 55100 kilogram roode kool,
8900 kilogram gele kool, 12900 kilogram deen
sche witte kool, 1200 kilogram üien. 500 kilo
gram peen.
1 'i Februari.
Roode kool le soort 3.20—7.70, idem 2e soort
2.50—4.20, idem uitschot' 1.1.40. Gele kool
2e soort 2.603.—. idem uitschot 1.—. Deen
sche witte kool le soort 3.40—5.60, idem uit
schot 1.501.80. Uien 5.706.30. Grove uien
5.Peen 4.90—5.10. Aanvoer 65200 kilo
gram roode kool, 10700 kilogram gele kool,
65800 kilogram deensche witte kool, 2200 ki
logram uien, 10700 kilorató peen.
- SCHAGEN. Heden. Veemarkt.
98 stuks vette koeien prijzen va nf200.— tot
f450.—. per kilogram van f0.90 tot f 1.16.
Handel matig.
Vette varkens, aanvoer 42 stuks, prijzen van
80 tot. 88 cent per kilogram.
Handel vlug. -
Nuchtere kalveren aanvoer 250 stuks. Prij
zen van f8 tot f32.—
Handel vlug.
springen bij guur weer vaak etuk of
worden ruw en schraal. Dit is spoedig
te verzachten en te genezen door
iru
Grondgebruik, bevolkingsdichtheid en water
wegen.
Aan het rapport van de commissie v. Aalst
zijn bijlagen toegevoegd. Gewoonlijk worden zulko
bijlagen als van mindere be teekenis beschouwd,
ze worden veelal gekenmerkt door een dorre aan
eenrijging van cijfers, feiten enz. Aan de bijlagen
van dit rapport moet de eer worden toegekend,
dat ze van dezen regel afwijken. Wie iets meer
dan oppervlakkig van die stukken kennis neemt,
zal er een schat van gegevens in vinden, die in de
rapporten zelf niet eens zijn uitgewerkt.
Dit bedoelt geenszins iets ten nadeele van do
rapporten zelf te zeggen, integendeel, het bewijs
materiaal voor de uitgesproken gedachten is zoo
overvloedig, dat uit die cijfers nog veel meer te
halen is, dan de rapporteurs noodig oordeelden
aan te geven.
Dat er een nauw verband bestaat tussehen
grondgebruik en bevolkingsdichtheid en aai gc