OenieeiHeraad Méiiioé opheffing van het personen- ervoer langs de lijn Alkmaar- Broek op Langendijk Marktberichten Uw Lippesi PUROL De Kanaalpiannen in Haard-Holiand lbarda en zeventien andere leden, om een vfer- adiering bijeen tewillen roepen, teneinde die -handeling mogelijk te maken van het volgende rooratel: I )itDe Kamer besluit in een voordracht over- 'enkomstig art. 120 der Grondwet, aan H.;M. Koningin te verzoeken wel ontbinding van Tweede Kamer der Sta ten-Generaal te willen, verwegen." Het ende .Handelsblad" schrijft daarover het vol- EEN SCHIP OP HET STRAND. De moordende bus. Een simpel bericht: op het traject Alkmaar Broek op Langendijk heeft de autobus den orweg vermoord. De mogelijkheid van een dergelijke overwin- ng van het nieuwe vervoermiddel op het ou- was bekend. Wij hebben verleden jaar, toen: een dergelijke verbinding in Limburg einde- k geopend werd, een der burgemeesters, die n eersten trein verwelkomde, hooreni zeg- n, dat de verbinding inmiddels overbodig s geworden, omdat de autobus- 'in de be- ande verkeersbehoefte reeds ten volle had rzien. In het geval van het thans doodgeslagen; jeintje is reden tot eenige verbazing voor den pervlakkigen lezer van het bericht. Bij het oren van den naam Broek op Langendijk ,nkt men aan groot vervoer van land- en'tuin uwproducten, een soort transport dus, dat di tobus niet aankan. Maar een blik op de kaart rklaart ook dat. Hier is de mogelijkheid van n vervoer te water naar de markten en bo ndien zal in veie gevallen de vrachtauto, die producten zonderoverlading naar de beste rkt kan vervoeren een geduchte concurrent or den spoorweg kunnen zijn geweest. Het geval is juist daardoor ais waarschuwing n meer dan gewone béteekenis. Hier zijn duizenden en duienden: in den grond stopt voor het lichaam van de spoorbaan, or bruggen en duikers, hier is materiaal engesleept, dat al behield het een belangrijk el van zijn waarde, toch door vervoerkosten en en weer, als men het niet laat liggen, een ijs ver boven de waarde eischte Er zijn nog meer van die spoorwegen in nleg, waarvan men met zekerheid van: te ren zeggen kan, dat er misschien evenveel |n zal worden verloren op de exploitatie als i rente van aainlegkosten, omdat ook daar autobus, de vrachtauto en het vervoer te er voor geringer kosten in de verkeersbe fte kunnen voorzien. Toch gaat men rus door ze aan te leggen en "de millioeinen te teïïen, die straks zullen blijken evenzeer ggegooid geld te zijn geweest, als de gel- i besteed aan de aanleg vain het spoor ntje. dat thans den strijd opgeeft tegen autobus. Vie weet, zullen wij nog wel eens den tijd even, dat in Nederland -""het parlement zijn k hervat. )an zullen de begrootingen waarin de Twee- Kamer in November is blijven steken moe- worden behandeld en aangenomen. An- s zit de regeering na 1 Mei vast en kan zij n gelden meer besteden. Er bestaat gevaar, die begrootingen dus in een. vloek en een ht zullen worden afgedaan, vooral ook, om- de zeer begrijpelijke behoefte, om over oorzaken van de lange crisis klaarheid te gen heel wat parlementairen tijd zal ei- en. Ie kans is dus zeer groot, dat de bedragen de begrooting van waterstaat gevraagd voor aanleg van nieuwe spoorwegen, zonder nadenken zullen worden gevoteerd. Bij- rbeeld, omdat men met de voorbereiding s zoover is gevorderd, dat het reeds beste- eld in het water zou zijn geworpen. 'at ware een zeer slechte: dienst aan ons De zraak is van te groot belang, om op td van dergelijke overwegingen te worden tst. Het is immers zeer wel mogeljjk r willen wij opzettelijk niet zeggen dat economisch juister is verlies te nemen „and happy" in plaats van nog meer millioenen teken in een werk, waarvan naar onze mee- in de gegeven omstandigheden alleen exploitatieverliezen te wachten zijn. e zaak behoort te worden overwogen. r moet nu eindelijk eens stelsel komen in dingen. jtar blijft het rapport over de quaestie van ™s, tram en spoorweg? Dat zou een hand- jjg kunnen bieden voor een ontwerp tot 'ling van de verkeersmogelijkheden, die het 0 verkleint van een zoo schromelijke geld- Wisting als in het geval van het treintje broek op Langendijk, dat door de auto- de vrachtauto en het verkeer te water is noord. schip op het strand behoort een baken 1Jn. v°or de stuurlieden aan 'boord van 't ermgsschip. Een waarschuwend teekenl ■êen volgend nr. schrijft het blad: :n vestigt er onze aandacht op, dat het waarop ons artikeltje van 1.1. Dins- vpnd onder dit opschrift was gebaseerd, llet geheel juisten indruk gaf. ^de strekking van ons betoog, doet het, wij, niets af, .maar vermeld dient toch i groote artikelen is kool voor Duitschland) voort gaat. Dat kan, dank zij een garantieovereenkomst van de spoorwegen met verschillende' lichamen, welke overeenkomst heeft geleid tot den aan- leg van het zijlijntje Broek op Langendijk— H eer hugo waard. Die overeenkomst blijft bestaan en dus zal j de spoorbaan niet béhoeven te worden opge- broken. I Dit vervoergarantiecontract was indertijd ge complementeerd door een (met andere licha men gesloten) overeenkomst, die het inrichten van een dienst van passagierstreinen had moge- lijk gemaakt. Deze laatste dienst nu is door de j autobus vermoord. De spoorwegdirectie was i alleen bereid dien dienst voort te zetten, als j andere waarborgen werden gegeven, dat het j personenvervoer rendabel werd. Toen dat on- mogelijk bleek, viel het besluit den personen- dienst op te heffen. Het garantiecontract voor het vervoer maakt het echter mogelijk den goederendienst te con tinu éer en. De raad dezer gemeente vergaderde gisteren avond in voltallige zitting. De voorz., Jhr. A. L. van Spengler, Burge meester, opent de vergadering met welkom, en waar dit de eerste vergadering in 1926 is, uit Z.E.A. den wensch dat dit voor de gemeente en ingezetenen een voorspoedig jaar mag zijn. Dan wenscht voorz. een woord van warmen dank te brengen aan de brandmeesters en manschappen voor de plichtsgetrouwe mede werking om een in Zuidscharwoude plaats ge had hebbenden brand te bestrijden en beper- Allen dank en hulde voor de verleendee hulp. Hierna worden de notulen van de vorige en die van de vergadering op 8 Febr. gelezen, en onveranderd onder dank aan, den samenstel ler goedgekeurd. Naar aanleiding van de notulen spreekt de voorz. een woord van dank voor de waardee ring die is geuit ten opzichte van de ambtena ren der gemeente bij de jongstleden plaats gehad hebbende salarisherziening. Voor kennisgeving wordt aangenomen het bericht van Ged. Staten dat de gemeente-be- grooting dienst '26 is goedgekeurd. Evenzoo een bericht van G. Hoogeboom, dat hij zijn autodienst op het station Noord- scharwoude heeft stop gezet met ingang van 1 Jan. 1.1. De voorz. Dit is een geheel ander bericht, dan in een naburige gemeente werd ontvangen over de opheffing van een spoorlijn. Dit be richt was mij aangenamer geweest. En voor kennisgeving wórdt aangenomen een schrijven van de burgerwacht, waarin wordt gezegd dat het jaar '25 vermoedelijk niet met een tekort zal sluiten. Gehoopt wordt geen gebruik te hoeven maken van de toezegging het eventueel tekort voor gemeenterekening te nemen, terwijl ten laatste dank wórdt gebracht voor de genoten subsidie Ingekomen is het bekende adres van de ge meente Middelie inzake tariefswijziging voor waterlevering door het waterleidingbedrijf aan veehouders met verzoek om adhaesie. B. en W. stellen voor dit voor kennisgeving aan te nemen, op grond, dat wanneer het eene tarief verlaagd wordt het andere noodzakelij kerwijze verhoogd moet worden. Ook achten zij dit^niet de juiste manier van adresseeren,, daar men zich of rechtstreeks moet wenden tot Ged. Staten of tot de vereen, van Ned. Gem. afd. Noordholland. Overeenkomstig wordt besloten. Ingekomen is het Jaarverslag van de Comm. tot Wering van Schoolverzuim, waaruit blijkt dat in '25 64 ongeoorloofde verzuimen zijn behandeld. Echter moet rekening worden ge houden met het feit, dat in deze gemeente ver schillende scholen zijn en "bovendien 52 van die verzuimen voor rekening kwamen) van 1 persoon. Een verzoek van de IJsclub „Nut en Ver maak" om een subsidie te mogen ontvangen voor het in orde maken der banen door werk- loozen. B. en W. stellen voor een subsidie te veerlee- nen tot 50 pCt. in de werkelijk gemaakte kosten, tot een maximum van f75.—. De heer Kooij vraagt of dit voldoende is. Voorz. antwoordt dat Bi. en W. dit hopen, en dachten dat reeds een groot offer weerd ge bracht aan de IJsclub. Men is hiermede in den lijn van het 2 k 3 jaar terug genomen besluit. De heer Kooij oppert da meening dat men in het najaar wel meer winter kan krijgen dan nu. Dan heeft men aan dit bedrag niet genoeg, 't is toch werkloozenondersteuniing en zou over een ruimer bedrag willen doen beschikken. i De voorz. antwoordt dat B. en W. vermoeden dat wanneer de vereeniging meerdere kosten heeft, zij wel andere maatregelen zal nemen. Het aantal werkloozen was weinig en laten we hopen dat dit in het najaar niet meer is. Bi. en W. meenen met'dit bedrag te kunnen volstaan. De heer De Geus is ook van oordeel, dat wanneer de f75.is verwerkt de vereeniging wel eens bij de leden kan aankloppen. De heer Barten verwacht dat het bedrag vol doende is. Volgens hem gedane mededeelingen hebben er maar een paar man aan de banen gewerkt. En voor. 'f75 kan er heel wat ge beuren. De voorz. zegt nog 'dat men deze f75.— niet moet beschouwen als een bedrag om de werk- Het voorstel B. en W. wordt hierna aange nomen. Benoeming van 2 leden voor de Plaatselijke Schoolcommissie, aftredend de heeren H. Reek en/P. Beemsterboer. De dubbeltallen bestaan uit de aftredenden met als no. 2 respect, de heeren K. Barten en P. Duijvis. De uitslag van de stemming is dat beide af tredenden met algemeene stemmen worden her kozen. Aan Ged. Staten zal mededeeling worden gedaan van het besluit, dat de politieverorde ning, de bouw- en woningverordening, en de verordening op de keuring van vee en vleesch en die op de keuring van waren, opnieuw zijn vastgesteld. Goedkeuring wordt verleend op een voorstel van B. en W. om over te gaan tot conversie van de geldlesning voor de straat van f 11000— rentende 5V2 pCt. in een leening van 4.75 pCt. Tevens wordt aan B,. en W. machtiging ver- leend ook tot het converteeren van andere lee- ningen over te gaan'. Hierna wondt een verkiezing gehouden voor I een lid van 'het Burgerlijk Armbestuur, aftr. j de heer A. de Geus. I Door Bi. en "W. zijn; op het dubbeltal ge- I plaatst de heeren A. de Geus en F. Van Dijk. j De uitslag van de stemming is dat de aftre- I dende met op 1 na algemeene stemmen wordt j herkozen. De heer De Geus wenscht zijn benoeming in beraad te houden, maar dankt voor het in hem gestelde vertrouwen. Rondvraag. In verband met de indertijd door den heer Kooij gedane vraag of vereeniging van gas- en electriciteitsbedrijf niet mogelijk zou zijn, antwoordt voorz. thans dat dit practisch onmo gelijk is. Toen de gasfabriek werd gesticht en later ook tot electrificatie werd besloten, wist men dat het electrisch bedrijf concurreerend zou optreden tegenover het gasbedrijf. Echter 1S -n 'de .gemeenschappelijke regeling een be paling opgenomen, dat bij verlies van het eene bedrijf dit door de winst van het andere be-j j drijf zal worden gedekt. Zoodoende is reeds I aan de vraag tegemoet gekomen. Uit het ver- j schenen verslag zou men den indruk krijgen I dat het electriciteitsbedrijf beter rendeert dan het gasbedrijf. Hieruit moet echter niet wor den afgeleid dat het gasbedrijf in minder gun stige financieele omstandigheden verkeert. De heer Kooij dankt voor deze uiteenzetting. Practisch blijkt het reeds in orde, behoudens de zuiniger exploitatie wanneer die in! één hand was. De voorz. gelooft niet idat door algeheele ver eeniging de zuinigheid zou worden bevorderd.' De exploitatie geschiedt op dezelfde zuinige wijze. Wat het gas betreft, het mindere verbruik van eenigen tijd terug is men reeds aan het in halen. Eigenaardig is dat de hooge electrici- teitsprijzen geen bezwaar bleken te zijn om het verbruik te bevorderen, terwijl door ver schillende personen in de plaats van gas pe troleum werd genomen. Echter zijn we thans op den 'goeden weg en hopen dat het resul taat van '26 beter zal zijn dan dat van '25j Echter moet in aanmerking worden genomen, dat de verkoop van cokes voor iedere fabriek een geweldige strop heeft opgeleverd, door dat deze zoo goed als onverkoopbaar was. Daarbij is ook de hoop gevestigd ,op een da len van de kolenprijzen. De heer Kooij zegt verder reeds eerder de vrees te hebben uitgesproken dat de nieuwe brandspuitregeling niet zou bevallen. Er zijn maar 30 pompers en de sleutels van het brand spuithuis zijn tever weg. Het laatste vooral is een groot bezwaar. Dat bleek bij den laatsten brand in Zuidscharwoude, toen hulp werd ge vraagd van Noordscharwoude. Toen is door spr. zelf de sleutel gehaald bij zijn broer, an ders ware de spuit zeker twintig minuten la ter in Zuidscharwoude gekomen. De voorz. meent dat het bezwaar is onder vangen wanneer ook de huisgenooten van de brandmeesters de sleutels mogen afgeven. De heer Kooij zag liever een sleutel gedepo neerd bij den smid of den gemeenteveldwachter Met deze opmerking zal rekening worden ge houden. De rondvraag levert verder niets op waarna sluiting der vergadering volgt. OUD,KARSPEL. De inventarisatie van die Tuinbouwvereenigir.' van s'tapelproduöten luidt°af „Die Eendracht' volgt 15 Dec. 1925. 335 wagons 156 282 '20 10 15 Febr. 1926 200 wagons roode kool. 92 gele kool. 175- Deensche wittte 12V2 uien. broek op langendljk! Kooltelling L. G. C. 15 Februari. 445 wagons roode kool, 742 gele kool, 257 Deensche witte kooB 65 uien. 12 peen. Kooltelling 15 December. 953 wagons roode kool. 1265 gele kooi. 691 witte kool. 110 uien. 33 peen. aio v.v_ii L/tPtax dg UI1I UC WtiK pn> dat, al wordt het personenverkeer loozen te helpen. Het wordt aan de xlub ge "jn Broek op LangendijkAlkmaar op- geven voor haar banen. De gemeente is ech- en, het vervoer van goederen, (een der ter niet met deze f75 van de werkloozen af. De Kooltelling - ST. PA NCR AS. Inventarisatie van winterproducten, aanwezig bij de Leden van de „Tuinbouw" op 15 Febr. 26. 362000 K.G. roode kool, 1653200 K.G. gele kool, 714300 K.G. Deensche witte kool. 64750 K.G. uien. 325 K.G. peen. - ST. PANGRAS (Zuideinde). Aanwezig bij de leden der Tüinbouwvereeni- ging „De Zuid" op 15 Febr. 1926. 27000 K.G. roode kool. 214.000 K.G. gele kool. 19500 K.G. Deensche witte kool. 3000 K.G. uien. - HEiEiRHUGOWAARDI. Bij de tweede inventarisatie van stapelproduc ten,, gehouden op 15 Febr. bleek door de leden van „Nieuw Leven" reeds een belangrijk kwan tum opgeruimd te zijn. De ongeveer 320 wagon ladingen van 15 Dec. zijn teruggevoerd tot onge veer 136 wagons. De telling wees aan: 622250 K.G. roode kool. 414500 K.G. gele kool. 310660 K.G. Deensche witte kool. 3900 K.G. uien. 9000 K.G. peen. LANGEDIJKER GROENTEMARKT. 17 Februari, 83800 kilogram roode kool le soort 2.807 80 idem doorschot 1.90—5.10. 82700 kilogram gele kool le soort 2.605.50 idem doorschot 2.10 —4.90. 81000 kilogram deensche witte kool 3.— —5.70, idem doorschot 1.80—3.10. 12700 kilo gram uien 6.306.70, grove uien 5.5.40. 1100 kilogram rapen 1.60. 500 kilogram ramme nas 2.50. 18 Februari. 72500 kilogram roode kool le soort 3.8.20, idem doorschot 2.30—6.50. 132000 kilogr. gele kool le soort 2.305.20, idem doorschot 2.10 - 4.10. 95300 kilogram deensche witte kool le soort 2.805.80, idem doorschot 1.805. 16500 kilogram uien 4.90—5.80, grove uien 4.50 —4.80, drielingen 6.6.90, nepp. 8.10. 4300 kilogram peen 1.80—5.40. - NOORDERMARKTBjOND. 17 Februari. 21200 kilogram uien. Uien 5.20—6.10, drielin gen 6.50—7.10. Grove uien 4.5 40. 4300 ki logram peen 5.30—5.50. 165200 kilogra róode kool 2.207.80. idem doorschot 1.907.— 47200 kilogram gele kool 2.50—6.40, idem door schot 2.5.10. 112400 kilogram deensche witte kool 2.906.50, idem doorschot 2.804.80 18 Februari. 10200 kilogram uien. Uien 3.80—6.30. Drielin gen 6.80—6.90. Grove uien 4.10—4 80. 4800 ki logram peen 5.5.50. 136200 kilogram roo de kool 2.60—7.60, idem doorschot 2 40—6.50. 69000 kilogram gele kool 2.20—6.20, ide door schot 1.904.80. 159200 kilogram deensche witte kool 2.80 5.70, idem doorschot 2.80—5.— - WARMENHUIZEN. 16 Februari. Roode kóól le soort 3.9.—, idem 2e soort 2.50—5.—, idem uitschot 1.10—1.90. Gele kool le soort 2.90—4.30, idem 2e soort 2.10—3 50, idem uitschot 0.80. Deensche witte kool le soort 2.90—4.80, idem 2e soort 2.70—3.50, idem uitschot 1.402.70. Uien 6.50. Drielingen 6.40 —6.70. Aanvoer 55100 kilogram roode kool, 8900 kilogram gele kool, 12900 kilogram deen sche witte kool, 1200 kilogram üien. 500 kilo gram peen. 1 'i Februari. Roode kool le soort 3.20—7.70, idem 2e soort 2.50—4.20, idem uitschot' 1.1.40. Gele kool 2e soort 2.603.—. idem uitschot 1.—. Deen sche witte kool le soort 3.40—5.60, idem uit schot 1.501.80. Uien 5.706.30. Grove uien 5.Peen 4.90—5.10. Aanvoer 65200 kilo gram roode kool, 10700 kilogram gele kool, 65800 kilogram deensche witte kool, 2200 ki logram uien, 10700 kilorató peen. - SCHAGEN. Heden. Veemarkt. 98 stuks vette koeien prijzen va nf200.— tot f450.—. per kilogram van f0.90 tot f 1.16. Handel matig. Vette varkens, aanvoer 42 stuks, prijzen van 80 tot. 88 cent per kilogram. Handel vlug. - Nuchtere kalveren aanvoer 250 stuks. Prij zen van f8 tot f32.— Handel vlug. springen bij guur weer vaak etuk of worden ruw en schraal. Dit is spoedig te verzachten en te genezen door iru Grondgebruik, bevolkingsdichtheid en water wegen. Aan het rapport van de commissie v. Aalst zijn bijlagen toegevoegd. Gewoonlijk worden zulko bijlagen als van mindere be teekenis beschouwd, ze worden veelal gekenmerkt door een dorre aan eenrijging van cijfers, feiten enz. Aan de bijlagen van dit rapport moet de eer worden toegekend, dat ze van dezen regel afwijken. Wie iets meer dan oppervlakkig van die stukken kennis neemt, zal er een schat van gegevens in vinden, die in de rapporten zelf niet eens zijn uitgewerkt. Dit bedoelt geenszins iets ten nadeele van do rapporten zelf te zeggen, integendeel, het bewijs materiaal voor de uitgesproken gedachten is zoo overvloedig, dat uit die cijfers nog veel meer te halen is, dan de rapporteurs noodig oordeelden aan te geven. Dat er een nauw verband bestaat tussehen grondgebruik en bevolkingsdichtheid en aai gc

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 5