UI lezing •aaiïng luid BS t Nieuws Uit den Omtrek Land-en Tuinbouwonyevallen 1B22 Buitenland Alcoholhoulenle Chauffeurs Scheuring en Tweedracht Marktberichten en Kinderen) e-fl id en bij een sloo te zijn JL>. van l •oordeeld en op 1 te aan de politie. Lende Inoraken, week te Sloten, t ,llen gepleegd he« had nog verscli bezit en droeg 0., bolen gouden ring, jeuroken bij de f| nnemerstxaatweg, analaan van den Koningin. dun moiden, zjjn, fuiiana op haar vi naatsburg gepas: :t noenmaal wer er gereisd naar hoogviakte van tr hot vorstelijk zond in een der eft genomen. dat eon portre ineemt, wijdt, vo gestemd artikel a de vriendschap :s en ziet in de lenning van de oor aüe 1 ranschi t-Fransche gebiei let rtijen. iscmn Gouwenaa in hroom van .Ie, der vc^xnersuaztj im, genaamd W. an stoel, een oog is per auto ver ht te Utrecht, onderzoek in. Idinxveeners det bind (Barneveld) vechtpartij plaat snknecht A. H boerenknechts orpen en mishan :ft H. toen zijn een zijner aanrai Z. een diepen ste De toestand van d verloren heeft, nieuwen burgert ddage te 3 ure een feest worde dezer kinderfeest* en in de bovenzaa a zijn aankomst porden ontvangen ad. ordseharwoude en us streng op te ïgen. >sfaat voor de endracht" was in water 14 pet t deze ENLIJK. >r het Bestuur de besturen der ;middag uitvoerig te sluiten collect' ledige overeenstem zal een definite de door de Koo] oor dé arbeiders»1 ft rd-Hollahdsch regelinlg. leiding van een reeniging te Z n ouders gehoude bezoeken en ie ff 'dscharwoude ft n n.l. ook de B- mten, omdat te en gevestigd zijn ente de kosten ■tioneel afwentel' sehoolgeldregelins die andere at gevolg van e progressie, >t hoogere, maatf® komens érij b' komt het sterk peg bij, daï personen, wier kinderen ïn andere' ^nten de openbare school bezoeken, bij een inkomen veel minder moeten betalen, omdat vallen onder d^ eigen plaatselijke schoolgeld- jing. Ter illustratie werd medegedeeld, dat bij een inkomen van f2000 het te betalen [jag te Zuidscharwoude 1/3 lager is dan te pjdscharwoude. jesloten werd, namens alle ouders, een verzoek den Baad van laatstgenoemde gemeente te ^ten, om een meer billijke sehoolgeldregeling voeren, welke meer die der andere gemeen té n komt. SIEUOItPEIl VERLAAT. )p de kermis te Niedorper Verlaat heeft zekere ekstra van de Weel een s^evigen klap op z n ;icht gekregen, zoodat een blauw oog en dok- ■uuip de gevolgen waren. - ULERHcGOW A vRD. Ongeval. jje heer K. v. Goddon, die Vrijdag 1.1. met en wagein naar de kaasmarkt te Alkmaar reed, doordat het paard de staart over de jgeis sloeg, tegen ecri boom. De voermani g over den kop er af en oezeerde zijn hand kme. De wagun was ernstig beschadigd, under voertuig werd de reis voortgezet. straal Genootschap voor Kindarhe.stellings- cn Vacantickolonies. je toestaad in het Centraal Genootschap tee- d zieti voor het jaar 1926 ten opzichte van bezetting buitengewoon gunstig af. ijle plaatsen in alle uegen huizen zijn reeds loudens eukele onbeteekenende hiaten tot Oc: besproken. de *08 afdeelingen is nu gevraagd dit jaar afzonderlijke actie in te stellen voor de win- erpleging. et is in de practijk gebleken, dat over het iaei de resultaten in den winter het grootst Be oorzaak is, dat in het ongunstige jaarge ld in stad en lande de zwakke kinderen juist des iters binnenshuis blijven en als regel in ongun- hygiënische omstandigheden verueeren. ies van de negen huizen zijn reeds of worden chikt gemaakt voor de winterverpleging. let Centraal Genootschap wacht siechls. op spontane daai van alle afdeelingen om alle ten huizen er voor in te richten, ie d.ad voor de winterverpleging zal blijken krachtige stoot te zijn in het belang dei iaie kinderhvgiëne. e hootdjorzaKen van den grooten bloei van Centraal Genootschap zijn do erkend goede •pieging en de snel dalende verpleegkos ten door steeds betere bezetting. 3ok dit jaar zullen éen of meer huizen van Centraal Genootschap bezocht worden door vaardigden van de hygiënische Commissie den Volkerenbond. verschenen is het voorloopig verslag over het tsontwerp tot wijziging der Land- en Tuin- ïwongevaltenwet 1922. Blijkens dit verslag werd het algemeen ernstig reurd, dat 'het ontwerp zoo uitermate sober is gelicht. Het betreft hier een verhooging van bedrag, genoemd in het eerste lid Van art. der Land- en Tuinbouwongevallenwet 1922 niet minder dan 400 percent. Art. 106 bepaalt n.l. in het le lid, dat de ad- aistratiekosten, welke voor de Bank verbonden aan de uitvoering der in de wet geregelde rzekering door beilrijfsvereenigingen, tot ten igate een bedrag van f 25.000 over een kalen- 'jaar ten laste van de bedrijfsvereenigingen In de onderhavige wijziging wordt voor leid dit bedrag op f 125.000 te brengen). Verzuimd is in de Memorie van Toelichting mee deelen waaraan "het is te wijten, dat dit bedrag tijds door de regeering op zoo onvoldoende Let vroeg men wellicht aan een in 1922 naakte rekenfout worden gedacht? Of moet de tzaak van het gebeurde niet in 1922 worden ge- ht, maar in latere jaren, en is wellicht de ainiatratie niet met inachtneming van de noo- f> zuiverheid gevoerd? In elk geval meende 11 thans van de regeering een uiteenzetting te vragen van wijze, waarop men destijds «men is tót de vaststelling van het bedrag f25000 en een volledig overzicht van de toe- "»g van het beginsel, dat aan art. 106 ten udslag ligt. j(mige leden zouden gaarne vernemen of de 'istcr zich wellicht thans reeds een meening f gevormd over de dekking van die vóór 1 'ember 1925 ontstane tekorten en zoo ja, hoe 'deze meening luidt. ''wscheidene leden verklaarden tegen die voor- 'de verhooging ernstig bezwaar te hebben, de verhooging voor vele bedrijfsvereenigin- vooral de kleinere en minder sterke, zeer ern- gevolgen kan hebben. Voorts wees men er °P, dat de verhooging de verzekering nog a°grijk duurder zal maken en haar betxekke- populariteit dientengevolge zal verminderen. and -re zijde werd gevraagd of, waar het al bedrijfsvereenigingen zoo aanzienlijk is, inzien van elk dier vereenigingen afzonder- Hdfs wel van een beduidende verhooging borden gesproken. -vraagd werd voorts waarom noch het advies La Baad van Toezicht, noch dat der bedrijfs- j ^ni?iagen is gevraagd. l^e ^<ten meenden, dat de kosten der admi- «atie geheel door den staat moeten worden I:igen. Vele andere leden stelden hiertegenover "a eenmaal het stelsel is gekozen van uitvöe- f Lor do bedrijfsvereenigingen naast uitvoe- o door openbare instellingen, het volkomen >3 de genoemde vereenigingen met cen even- I.S deel der. administratiekosten te belasten, ypsschon waren er onder deze leden, die '"La, dat aan de bedrijfsvereenigingen eenige «easchap inzake de administratie moet wor- toegekend. Verscheidene leden Verklaarden L kunnen inzien, dat de administratiekosten, **"a hier sprake is, zulke hoogè bedragen Lloopen. In dit verband spraken sommige den wensch J 1 worden uvaj La] dat de door 's ministers ambtsvoorganger ingestelde speciale bezuinigings commissie zich ook eens ernstig zal bezighouden met een^ onderzoek naar het totaal der kosten, aan de uitvoering van de Land- en Tuinbouwonge vallenwet verbonden. Andere leden vroegen of, en zoo ja, welke bezuinigingsmaatregelen het be stuur van de Rijksverzekeringsbank heeft ge troffen, toen het bemerkte, dat het in de wet genoemde bedrag vaa f 25000 niet voldoende zou zijn om do administratiekosten voor zooveel noo- dig te dekken. Sommige 1 eden meenden bij deze gelegenheid de vraag te mogen stellen of het K. B. van 8 Nov. 1924, ter uitvoering van artikl 106 der Land- en Tuinbouwongevallenwet, wel met de wet in over eenstemming is. Onder de kosten, in art. 1 van het K. B. genoemd, zijn er toch, waarvan het aan twijfel onderhevig is of zij wel geacht kunnen worden te Vallen onder de „administratiekosten welke voor de Bank verbonden zijn aan de uit voering der iu deze wet geregelde verzekering door bedrijfsvereenigingwaarvan m dfrt. 106 sprake is. Deze kosten zouden door de Bank evengoed gemaakt zijn als geen enkele hedrijfs vereeniging was opgericht. De hier aan het woord zijnde, loden zouden prijsstellen op een specificatie Van de in de Me morie van toelichting genoemde bedragen van f 65.631.94 en f 421.338.571/2 in dier voege, dat blijkt welke gedeelten dier bedragen vèfilen onder de verschillende categoriën van kosten in art. 1 van het K. B. Sommige leden meenden, in verband met deze beschouwingen, te moeten betwijfelen of het be roep in de Mem. van Toelichting gedaan op de toelichting van de Laud- en Tuinbouwongevallen wet 1922, wel geheel juist is. Naar hun oordeel is de voorgestelde wijziging geen verduidelijking maar een uitbreiding van dat artikel. Andere leden kwamen met klem op tegen het betoog, dat liet niet in de lijn der Ongevallenwet zou liggen de kosten, waarvan hier sprake is, ten laste van de bedrijfsvereenigingen én zoo ten laste van de verzekerden te brengen. Bij verscheidene leden bestond ernstig bezwaar .tegen de terugwerkende kracht tot 1 Nov. 1925, welke de rendering aan de voorgestelde verhoo ging wenscht te geven en waarop de bedrijfsver eenigingen niet hebben kunnen rekenen. Andere leden meenden dat tegèn de terugwerkende kracht geen overwegend bezwaar kon bestaan omdat het boekjaar der bedrijfsvereenigingen loopt van 1 November tot 31 October. F en ernstig spoorwegongeluk. In den e.vpresstrein van Los Angelos naar Salt Lake City is dezer dagen een verschrik kelijke ramp gebeurd. Toen namelijk een der reizigers in den slaapwagen midden in den nacht opstond, om wat te gaan drinken, bemerkte hij plot seling, dat de rooksalon van den trein in lich telaaie stond. Zonder te bedenken, welke one zettende gevolgen dit na zich zou sleepen, slaakte hij den impulsieven kreet: „Brand! Brand!" Wat gebeuren moest, gebeurde natuurlijk.... Een ontzettende paniek ontstond in den trein, die met zijn vele menschen als een losgela ten helsche furie in den stikdonkeren nacht Noordwaarts voortraasde. Menschen in nacht gewaad sprongen overal uit de bedden, be zeten door een panischen angst, die nog ver groot werd, doordien de vlammen, aangewak kerd door de geweldige snelheid van den trein, snel naar de andere afdeelingen oversloegen. Terwijl een der conducteurs, die zijn tegen woordigheid van geest niet verloren had, on-- middedijk aan de noodrem trok, sprongen ver scheidene reizigers in hun waanzinnigen angst uit den nog in volen vaart voortrazenden trein en bleven dood, of met verpletterende ledema ten liggen. Toen de lange trein eindelijk tot staan was gebracht, was de rooksalon eene groote vuur zee, waaruit het toch nog gelukte enkele' rei zigers, zij het met brandwonden overdekt, te redden. Vijf anderen hadden echter reeds den dood in de vlammen gevonden. Tragisch is, aldus de „Chicago Tribune", waaraan de Tel. dit verhaal ontleent, dat zich onder hen een ook een pasgetrouwd vrouwtje bevond, dat eerst dienzelfden dag met haar man de huwelijksreis was begonnen. Haar levensgezel had haar in zijn paniekstemming geheel en al vergeten; hij was een dergenen, die uit het raam van den trein waren gesprongen en als door ee nwonder er zonder eenig letsel afgekomen. Nadat de trein tot staan was gebracht, slaagde het treinpersoneel er spoedig in, het vuur meester te worden. De gewonden werden onmiddellijk naar een in de nabijheid gelegen ziekenhuis overgebracht; verscheidene hunner bevinden zich in levensgevaar. De sneltrein ParijsBordeaux is om drie uur nabij Vouvray uit de rails geloopen. De lo comotief, de tender en twee wagons werden om vergeworpen, terwijl drie volgende wagons derail leerden. Er zijn in het geheel zes dooden, twee ernstig gewonden en een 40-tal licht gekwetsten. Te Zaandam is een meisje uit Amsterdam, da tzieh in een speeltuin Vermaakte, uit een schommel gevallen en op een hek terecht gekomen, waardoor zij zich zoodanig verwondde, dat zij in het ziekenhuis aldaar moest worden opgeno- men. Een v'iegtuig voor honderd passagier.s Volgens berichten uit Duitsche bron, heeft de vliegtuigenfabriek van Junkers een aanvang j gemaakt met den bouw van een verkeersvlieg- tuig voor 100 passagiers. Blijkens de details, waarvan gewag wordt gemaakt, moeten deze berichten op-een vasten grond van waarheid berusten. In herinnering dient gebracht, dat prof. Jun kers zich reeds jaren geleden als een overtuigd voorstander van vo.lgens onze hedendaagsche begrippen als buitengewoon groot geldende vliegtuigen heeft uitgesproken. Het thans in bouw genomen monster-toestal, zou veel over eenstemming hebben met het ontwerp van een reuze-viiegtuig, dat de Junkers-fabnek pubh- ceerde kort na den grooten oorlog. Bedoeld ontwerp werd gedacht als eett vrijdragende eendekkcr-vleugel, waarvan de dikte dermate is, dat de ruimen voor poSsagiers en bagage zich bevinden in het middengedeelte van den vleugel zelf. Een eigenlijken romp zooals de huidige typen dekvliegtuigen dien bezitten, heeft dit ontwerp niet. Terwijl bij een gewoon vliegtuig, waarbij de vleugels tegen den romp aansluiten, die romp de ruggegraat is waarin alle krachten, belasting, draagkracht, trek kracht van de schroef, enz. samenkomen en eeikaar opheffen, wordt bij het'Junkersche ge- heel-vleugel-principe niet de romp, doch het vleugeldraagvlak zelf als ruggegraat van de geheele constructie gevormd. De dwars door dien monstervleugel loopende open hoofd- en dwarsliggers zijn het fundament, waarop de verschillende op het vliegtuig werkende krach ten zoo direct mogelijk worden overgebracht Eveneens is in dien vleugel ingebouwd de geheele motor-installatie, die bestaan zou uit ruwe olie vliegmotoren, op welk gebied de fir ma Junkers in het geheim reeds langdurige proefnemingen heeft genomen. Volgens nadere berichten wordt het boven bedoeld monstervliegtuig gebouwd voor reke ning van de Japansche regeering. Ee» gelijk soortig ontwerp heeft de Japansche régeering in opdracht gegeven bij Dornier. te Pisa. Laatst genoemd ontwerp, dat uitgevoerd wordt als watervliegtuig, wordt voorzien van 12 Britsche luchtgekoelde Jupiter motoren van 420 P.K. elk, gebouwd door den Italiaanschen licence- houder Nicola Romeo, van de Alfa Romeo. Automobiel fabriek. BINNENLAND. Wisten wij tot dusverre niet anders dan dat in den wandeling alleen maar over „alcohol houdende dranken" gesproken werd, de Utrechlsche burgemeester heeft 'op deze uit drukking eetn variatie gevonden door te spre ken vain „alcoholhoudende chauffeurs", welke uitdrukking hij voor het eerst in het openbaar gebruikte op het Alcohol-congres te Utrecht. Dit congres heeft uit alle deelen van het land en uit alle lagen der bevolking groote belang stelling ondervonden en de veronderstelling, dat deze samenkomst zeer nuttige resultaten kan hebben, ligt daarom dan ook wel voor de hand. Zeiden toch vonden menschen bij het Verrichten van hun taak zooveel deelneming en eerlijke interesse als deze congresgangers. Meer dan ooit is dain ook naar voren gekomen, dat het alcoholvraagstuk wel degelijk een brandend vraagstuk gaat worden. De gezonde releufeerïng ïs op het oogenblik zoo, dat men niet langer alle sterke dranken wenscht af te schaffen omdat zij de gezondheid schaden of in sommige gevallen menschen tot volslagen armoed en verval brengen, maar een voudig, dat men zegt: „Ik laat me niet door een dronken chauffeur in stukken rijden". Men zoekt op het oogenblik nog steeds evenals sedert het eerste verschijnen van mo toren en automobielen nog steeds naar fou ten bij de bestuurders, terwijl uit de kringen der automobilisten nogal eens stemmen opgaan tegen de voetgangers. Toch schuilt er een besliste logica in om eerst de volmaaktheid te zoeken achter het stuurrad, alvorens men de voetgangers en andere weggebruikers de wet ten strenger laat stellen. Tenslotte is een voet ganger nog steeds de natuurlijke gebruiker van een weg en levert een automobiel of een motor voor hem niets anders dan gevaar op. Aange zien nu onder automobilisten een zeer groot a ah tal alleen maar rijdt voor plezier of uit een sportief oogpunt, is het billijk, dat dit ge vaar zooveel mogelijk verkleind wordt. Maar afgezien nog van den voetganger, is het ook een treurige waarheid, dat vele onge lukken hun ontstaan alleen te danken hebben aan de gevaren waarin de bestuurders elkaar brengenAanrijdingen en botsingen zijn immers aan de orde van den dag. Van dergelijke ongelukken komt een groot aantal op rekening van den alcohol. In het drukke en dagelijksche verkeer komen niet eens zooveel ongelukken voor, maar hoofdzake lijk brengen de Zondagen en feestdagen de rampen. Hieruit, blijkt wel het duidelijkst hoe gevaarlijk het alcoholgebruik is. Veel is er niet noodig om een ongeluk ten gevolge te hebben. Men is al spoedig een „alcoholhou dend chauffeur". De twee glazen wijn, die iemand tijdens het diner genuttigd heeft, zul len hem thuis niet deren, maar achter het stuur is het een heel ander geval. Daarom lijkt het ons dan ook een zeer bil lijke eisch, dat men de bestuurders van auto mobielen en motoren e rop aan gaat zien, dat zij voor alles bij hun volle verstand zijn. Dit is immers de hoofdzaak. Wat helpt het of men een uiterst bekwaam en kalm chauffeur is, als men met een beneveld 'brein aan het toefen gaat? De vraag is nu slechts, wanneer is iemand beneveld en derhalve ongeschikt een auto te besturen? En dan antwoordt men aan den een- en kant, dat een enkele slok wijn al voldoende is,*om iemand zijn zelfcontrole te doen ver liezen, terwijl men aan den anderen kant geen gevaar aanwezig acht, zoolang de bestuurder nog eenigszins op zijn beenen kan staan. Zoo ontstaat weer een nieuw meeningsverschil. BUITENLAND. In Engeland dreigt een scheuring in de al-* oude liberale partij. Helaas, zoo zegt men, want daardoor zal er een groote verandering komen ook in de verhouding der Engelschen tegenover het buitenland. Maar wij zijn zoo vrij aan deze bewering geen geloof te hechten want dat iinv'öéd uitoefenen op het buitenland is zoo erg niet, als het wel lijkt, wij gelooven zelfs dat het langzamerhand heelemaal de wereld uitgaat, uitgezonderd dan natuurlijk de ideeën omtrent haar en kleederdrachten, welke nog steeds over en weer gaan. Maar van eens ander mans stommiteiten begint zoo langzamerhand elk volk genoeg te krijgen. Wij gelooven niet in de gevolgen, welke een scheuring in de Engelsche liberale partij voor de andere landen hebben kan, in de eerste plaats omdat het hier alweer gaat tusschen twee poliiieke kunstenmakers, wier gehele openbare leven op „de groote trom" ingesteld staat. Bo vendien, het is zoo dwaas om zelf uit te roepen dat men veel te beteekenen heeft in het ver band der volkeren. Riep Duitschland het vroe ger ook niet, en' wat is er van over gebleven? Hoorden wij ook niet van Frankrijk, en nu? De Bolsjewiki met hun tooverland van recht en billijkheid? Neen, wij gelooven, dat de Engelsche poli tici h.er zich zelf een weinig overschatten. Het zal de overige wereld wel koud laten wat er met hun liberale partij gebéurt; er is nog ge noeg aan andere dingen te denken. En scheu ring? bcheuring en tweedracht heerscht de laatste tien jaren immers overal. Eiken dag scheurt er iets utieen, maa irden volgenden dag wrijft men zich de oogen uit om met verbazing te ont dekken dat die scheur niet eens zoo heel erg is en nog best gerepareerd kan worden. Het ergste van de scheuringen, welke op het oogenblik aan de ..orde van dendag zijn, vinden wij, dat het zooveel kostbaren tijd en aandacht in beslag neemt. Wat zou er al niet iot het opbouwen der wereld kunnen worden bijgedragen, als men zich eens met iets anders dan met deze onzalige verdeeldheid ging bezig houden. Maar daaraan zal wel niets veranderd kunnen worden, zoolang het persoonlijke ele ment in partij- en regeeringszaken nog den' boventoon voert. In Duitschland dreigt eveneens nieuwe scheuring, door de gevolgen van het referen dum ontslaan. Deze scheuring kan inderdaad ernstige gevolgen hebben, ook voor het buiten land, maar niet omdat het hier een partij-scheu ring betreft, integendeel, juist omdat het zulk een bedroevende scheuring zou kunnen worden, aangezien zij voortkomt uit tweedracht onder het voik. Wij gelooven echter dat het hier bij een dreigement zal blijven, ook al zal het dan nog voor maande nspannen; men heeft toch te veei geleerd. De scheuringen in de politieke partijen van alle landen zullen tensiotte niet kunnen uitblij ven. Nu vele dier partijen sedert jaren aaneen- geesioten zijn en er ondanks dat hoegenaamd n.ecs bereikt wordt, spreekt het toch van zelf, dat e.ementen in die partijen een nieuwe rich ting zoeken. Daarvan moeten wij het tenslotte Ueuoen. De oude toestand brengt ons géén ver- L.e e. mg, een nieuwe is 'daarom gewenscht en hoe eerder deze komt, hoe liever I Ais hei nu maar eens niet ging om een paar menschen maar om zaken. Zaken, welke het algemeen beiaing raken en daarvoor slechts gunstige resuttaien zuilen afwerpen. Wat er met twee ot drie leiders gebeurt, is toch tenslotte iets waar niemand langer dan een uur over denken mag. Wij leven niet voor enkelingen maar in de maatschappij althans voor Ket algemeen. En de voorspellingen van heeren politieke deskundigen? Wie zegt ons nu, dat een scheu-, ring in de Engelsche liberale partij en een nieuwe twistappel onder het Duitsche volk na- deelige gevolgen voor de geheele wereld bren gen zal? Dergelijke waarzeggerij dient toch alleen maar om de gemoederen te verontrusten; het is alleen onbegrijpelijk, dat de menschen in de afgeloopen vijftien jaar nog niet wat wijzer geeworden zijn. LANGEDIJKER GROENTEMARKT. 23 Juni. 355000 Kg. aardappelen: Schótsche muizen 6.30 8.60, drielingen 4.105.70, kleine 1.301.40, 3530 bos wortelen 11.10—14.20, 24 Juni. 309000"Kg. aardappelen: Sehotsch© muizen 6.30 8.30, drielingen 3.705.30, kleine 0.901.10, 18300 bos wortelen 12.7015.60, 815 stuks bloemkool 14.2015.60, 2e soort 6.30. NOORDERMARKTBOND, 23 Juni. 77800 Kg. Aardappelen. Schótsche muizen,1 5.90—7, Drielingen 3.70—4.50, Kleine 1.20. 20 st. Bloemkooi 13.1014 p. 100 st. 24 Juni. 87800 Kg. Aardappelen. Schótsche muizen 6.20—7.30, Drielingen 3.80—4.70. 242 st. bloem ■kool 13.20, 2e soort 6 c. 100 st. WARMENHUIZEN, 22 Juni. 15900 Kg. aardappelen: Schótsche muizen 6.70 8.50, drielingen 3.905.10, 140 stuks bloem kool 7.90, 2e soort 3.60. WARMENHUIZEN, 23 Juni. Schótsche Muizen 6.90—8.10. Drielingen4.3Q - 5.10. Bloemkool le s. 6.70 2e 3. Aanvoer 13700 Kg. Aardappelen, 300 stuks bloemkool. ALKMAARSCHE EXPORTVEILiNG. 23 Juni. Aardbeien 3354, Doperwten 2532, Aard appelen 4.40—9.90, Peulen 33—42, Postelein 7—15, Spinazie 6.80—21.90, Snijboonen TO TS, Spercieboonen 8493, alles per 100 Kg. Bloemkool I 1216, Bloemkool II 610, Krop sla 0.60—2.10, Andijvie 1.30—4.30, al'es per 100 stuks. Worte en 6.8010.80, Uien 1.10 3.20, Rabarber 8 30—14.20, alles per 100 bos. PURMEREND, 21 Juni. Coop. Centr. Eierveiijng 66276 eendeieren 4—4.20, broedeieren 5.40, 519881 kipeieren 4.^0 —6.90. I Centr. Eierveiling geb. Groentenveihng, eend eieren kwal. a 22261 3.90—4.10, kipeieren kwal, a 29879 4.80—6 10, kwal. 732 3.804.30. PURMEREND, 21 Juni. Veemarkt. Kleine fabriekskaas 22 35. met merk 38. KI. Boeren 48 met merk 40, Commissie Goudsche 4 44, Boter 1362 1.801.85, Runderen waar onder 265 vette 0.751.05, 165 melk- en gelde 125—3385, Stieren 16 65—80, Paard n 37 100 200, Vette kalveren 78 1—1 20. nurh ere kal- ve-en 338 820, vette varkens 350 0 780 82, Zouters 0.760.80, Magere varkens 29 26 46, Biggen 191 18—28, Schapen 434 23—35, Lammeren 541 1317, kipeieren 4.755.25, eendeierém 3.90, Piepkuikens 0.102.50.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 3