UI
lezing
•aaiïng
luid
BS
t Nieuws
Uit den Omtrek
Land-en Tuinbouwonyevallen 1B22
Buitenland
Alcoholhoulenle Chauffeurs
Scheuring en Tweedracht
Marktberichten
en Kinderen)
e-fl
id en bij een sloo
te zijn JL>. van l
•oordeeld en op 1
te aan de politie.
Lende Inoraken,
week te Sloten, t
,llen gepleegd he«
had nog verscli
bezit en droeg 0.,
bolen gouden ring,
jeuroken bij de f|
nnemerstxaatweg,
analaan van den
Koningin.
dun moiden, zjjn,
fuiiana op haar vi
naatsburg gepas:
:t noenmaal wer
er gereisd naar
hoogviakte van
tr hot vorstelijk
zond in een der
eft genomen.
dat eon portre
ineemt, wijdt, vo
gestemd artikel
a de vriendschap
:s en ziet in de
lenning van de
oor aüe 1 ranschi
t-Fransche gebiei
let
rtijen.
iscmn Gouwenaa
in hroom van .Ie,
der vc^xnersuaztj
im, genaamd W.
an stoel, een oog
is per auto ver
ht te Utrecht,
onderzoek in.
Idinxveeners det
bind (Barneveld)
vechtpartij plaat
snknecht A. H
boerenknechts
orpen en mishan
:ft H. toen zijn
een zijner aanrai
Z. een diepen ste
De toestand van
d verloren heeft,
nieuwen burgert
ddage te 3 ure
een feest worde
dezer kinderfeest*
en in de bovenzaa
a zijn aankomst
porden ontvangen
ad.
ordseharwoude en
us streng op te
ïgen.
>sfaat voor de
endracht" was
in water 14 pet
t deze
ENLIJK.
>r het Bestuur
de besturen der
;middag uitvoerig
te sluiten collect'
ledige overeenstem
zal een definite
de door de Koo]
oor dé arbeiders»1
ft
rd-Hollahdsch
regelinlg.
leiding van een
reeniging te Z
n ouders gehoude
bezoeken en ie ff
'dscharwoude ft
n n.l. ook de B-
mten, omdat te
en gevestigd zijn
ente de kosten
■tioneel afwentel'
sehoolgeldregelins
die andere
at gevolg van
e progressie,
>t hoogere, maatf®
komens érij b'
komt het
sterk
peg bij, daï personen, wier kinderen ïn andere'
^nten de openbare school bezoeken, bij een
inkomen veel minder moeten betalen, omdat
vallen onder d^ eigen plaatselijke schoolgeld-
jing. Ter illustratie werd medegedeeld, dat
bij een inkomen van f2000 het te betalen
[jag te Zuidscharwoude 1/3 lager is dan te
pjdscharwoude.
jesloten werd, namens alle ouders, een verzoek
den Baad van laatstgenoemde gemeente te
^ten, om een meer billijke sehoolgeldregeling
voeren, welke meer die der andere gemeen té n
komt.
SIEUOItPEIl VERLAAT.
)p de kermis te Niedorper Verlaat heeft zekere
ekstra van de Weel een s^evigen klap op z n
;icht gekregen, zoodat een blauw oog en dok-
■uuip de gevolgen waren.
- ULERHcGOW A vRD. Ongeval.
jje heer K. v. Goddon, die Vrijdag 1.1. met
en wagein naar de kaasmarkt te Alkmaar
reed, doordat het paard de staart over de
jgeis sloeg, tegen ecri boom. De voermani
g over den kop er af en oezeerde zijn hand
kme. De wagun was ernstig beschadigd,
under voertuig werd de reis voortgezet.
straal Genootschap voor Kindarhe.stellings-
cn Vacantickolonies.
je toestaad in het Centraal Genootschap tee-
d zieti voor het jaar 1926 ten opzichte van
bezetting buitengewoon gunstig af.
ijle plaatsen in alle uegen huizen zijn reeds
loudens eukele onbeteekenende hiaten tot Oc:
besproken.
de *08 afdeelingen is nu gevraagd dit jaar
afzonderlijke actie in te stellen voor de win-
erpleging.
et is in de practijk gebleken, dat over het
iaei de resultaten in den winter het grootst
Be oorzaak is, dat in het ongunstige jaarge
ld in stad en lande de zwakke kinderen juist des
iters binnenshuis blijven en als regel in ongun-
hygiënische omstandigheden verueeren.
ies van de negen huizen zijn reeds of worden
chikt gemaakt voor de winterverpleging.
let Centraal Genootschap wacht siechls. op
spontane daai van alle afdeelingen om alle
ten huizen er voor in te richten,
ie d.ad voor de winterverpleging zal blijken
krachtige stoot te zijn in het belang dei
iaie kinderhvgiëne.
e hootdjorzaKen van den grooten bloei van
Centraal Genootschap zijn do erkend goede
•pieging en de snel dalende verpleegkos ten door
steeds betere bezetting.
3ok dit jaar zullen éen of meer huizen van
Centraal Genootschap bezocht worden door
vaardigden van de hygiënische Commissie
den Volkerenbond.
verschenen is het voorloopig verslag over het
tsontwerp tot wijziging der Land- en Tuin-
ïwongevaltenwet 1922.
Blijkens dit verslag werd het algemeen ernstig
reurd, dat 'het ontwerp zoo uitermate sober is
gelicht. Het betreft hier een verhooging van
bedrag, genoemd in het eerste lid Van art.
der Land- en Tuinbouwongevallenwet 1922
niet minder dan 400 percent.
Art. 106 bepaalt n.l. in het le lid, dat de ad-
aistratiekosten, welke voor de Bank verbonden
aan de uitvoering der in de wet geregelde
rzekering door beilrijfsvereenigingen, tot ten
igate een bedrag van f 25.000 over een kalen-
'jaar ten laste van de bedrijfsvereenigingen
In de onderhavige wijziging wordt voor
leid dit bedrag op f 125.000 te brengen).
Verzuimd is in de Memorie van Toelichting mee
deelen waaraan "het is te wijten, dat dit bedrag
tijds door de regeering op zoo onvoldoende
Let vroeg men wellicht aan een in 1922
naakte rekenfout worden gedacht? Of moet de
tzaak van het gebeurde niet in 1922 worden ge-
ht, maar in latere jaren, en is wellicht de
ainiatratie niet met inachtneming van de noo-
f> zuiverheid gevoerd? In elk geval meende
11 thans van de regeering een uiteenzetting te
vragen van wijze, waarop men destijds
«men is tót de vaststelling van het bedrag
f25000 en een volledig overzicht van de toe-
"»g van het beginsel, dat aan art. 106 ten
udslag ligt.
j(mige leden zouden gaarne vernemen of de
'istcr zich wellicht thans reeds een meening
f gevormd over de dekking van die vóór 1
'ember 1925 ontstane tekorten en zoo ja, hoe
'deze meening luidt.
''wscheidene leden verklaarden tegen die voor-
'de verhooging ernstig bezwaar te hebben,
de verhooging voor vele bedrijfsvereenigin-
vooral de kleinere en minder sterke, zeer ern-
gevolgen kan hebben. Voorts wees men er
°P, dat de verhooging de verzekering nog
a°grijk duurder zal maken en haar betxekke-
populariteit dientengevolge zal verminderen.
and -re zijde werd gevraagd of, waar het
al bedrijfsvereenigingen zoo aanzienlijk is,
inzien van elk dier vereenigingen afzonder-
Hdfs wel van een beduidende verhooging
borden gesproken.
-vraagd werd voorts waarom noch het advies
La Baad van Toezicht, noch dat der bedrijfs-
j ^ni?iagen is gevraagd.
l^e ^<ten meenden, dat de kosten der admi-
«atie geheel door den staat moeten worden
I:igen. Vele andere leden stelden hiertegenover
"a eenmaal het stelsel is gekozen van uitvöe-
f Lor do bedrijfsvereenigingen naast uitvoe-
o door openbare instellingen, het volkomen
>3 de genoemde vereenigingen met cen even-
I.S deel der. administratiekosten te belasten,
ypsschon waren er onder deze leden, die
'"La, dat aan de bedrijfsvereenigingen eenige
«easchap inzake de administratie moet wor-
toegekend. Verscheidene leden Verklaarden
L kunnen inzien, dat de administratiekosten,
**"a hier sprake is, zulke hoogè bedragen
Lloopen. In dit verband spraken sommige
den wensch J
1 worden
uvaj
La]
dat de door 's ministers
ambtsvoorganger ingestelde speciale bezuinigings
commissie zich ook eens ernstig zal bezighouden
met een^ onderzoek naar het totaal der kosten,
aan de uitvoering van de Land- en Tuinbouwonge
vallenwet verbonden. Andere leden vroegen of, en
zoo ja, welke bezuinigingsmaatregelen het be
stuur van de Rijksverzekeringsbank heeft ge
troffen, toen het bemerkte, dat het in de wet
genoemde bedrag vaa f 25000 niet voldoende zou
zijn om do administratiekosten voor zooveel noo-
dig te dekken.
Sommige 1 eden meenden bij deze gelegenheid de
vraag te mogen stellen of het K. B. van 8 Nov.
1924, ter uitvoering van artikl 106 der Land- en
Tuinbouwongevallenwet, wel met de wet in over
eenstemming is. Onder de kosten, in art. 1 van het
K. B. genoemd, zijn er toch, waarvan het aan
twijfel onderhevig is of zij wel geacht kunnen
worden te Vallen onder de „administratiekosten
welke voor de Bank verbonden zijn aan de uit
voering der iu deze wet geregelde verzekering
door bedrijfsvereenigingwaarvan m dfrt. 106
sprake is. Deze kosten zouden door de Bank
evengoed gemaakt zijn als geen enkele hedrijfs
vereeniging was opgericht.
De hier aan het woord zijnde, loden zouden
prijsstellen op een specificatie Van de in de Me
morie van toelichting genoemde bedragen van
f 65.631.94 en f 421.338.571/2 in dier voege, dat
blijkt welke gedeelten dier bedragen vèfilen onder
de verschillende categoriën van kosten in art. 1
van het K. B.
Sommige leden meenden, in verband met deze
beschouwingen, te moeten betwijfelen of het be
roep in de Mem. van Toelichting gedaan op de
toelichting van de Laud- en Tuinbouwongevallen
wet 1922, wel geheel juist is. Naar hun oordeel
is de voorgestelde wijziging geen verduidelijking
maar een uitbreiding van dat artikel.
Andere leden kwamen met klem op tegen het
betoog, dat liet niet in de lijn der Ongevallenwet
zou liggen de kosten, waarvan hier sprake is, ten
laste van de bedrijfsvereenigingen én zoo ten laste
van de verzekerden te brengen.
Bij verscheidene leden bestond ernstig bezwaar
.tegen de terugwerkende kracht tot 1 Nov. 1925,
welke de rendering aan de voorgestelde verhoo
ging wenscht te geven en waarop de bedrijfsver
eenigingen niet hebben kunnen rekenen. Andere
leden meenden dat tegèn de terugwerkende kracht
geen overwegend bezwaar kon bestaan omdat het
boekjaar der bedrijfsvereenigingen loopt van 1
November tot 31 October.
F en ernstig spoorwegongeluk.
In den e.vpresstrein van Los Angelos naar
Salt Lake City is dezer dagen een verschrik
kelijke ramp gebeurd.
Toen namelijk een der reizigers in den
slaapwagen midden in den nacht opstond,
om wat te gaan drinken, bemerkte hij plot
seling, dat de rooksalon van den trein in lich
telaaie stond. Zonder te bedenken, welke one
zettende gevolgen dit na zich zou sleepen,
slaakte hij den impulsieven kreet: „Brand!
Brand!"
Wat gebeuren moest, gebeurde natuurlijk....
Een ontzettende paniek ontstond in den trein,
die met zijn vele menschen als een losgela
ten helsche furie in den stikdonkeren nacht
Noordwaarts voortraasde. Menschen in nacht
gewaad sprongen overal uit de bedden, be
zeten door een panischen angst, die nog ver
groot werd, doordien de vlammen, aangewak
kerd door de geweldige snelheid van den trein,
snel naar de andere afdeelingen oversloegen.
Terwijl een der conducteurs, die zijn tegen
woordigheid van geest niet verloren had, on--
middedijk aan de noodrem trok, sprongen ver
scheidene reizigers in hun waanzinnigen angst
uit den nog in volen vaart voortrazenden trein
en bleven dood, of met verpletterende ledema
ten liggen.
Toen de lange trein eindelijk tot staan was
gebracht, was de rooksalon eene groote vuur
zee, waaruit het toch nog gelukte enkele' rei
zigers, zij het met brandwonden overdekt, te
redden. Vijf anderen hadden echter reeds den
dood in de vlammen gevonden.
Tragisch is, aldus de „Chicago Tribune",
waaraan de Tel. dit verhaal ontleent, dat zich
onder hen een ook een pasgetrouwd vrouwtje
bevond, dat eerst dienzelfden dag met haar
man de huwelijksreis was begonnen. Haar
levensgezel had haar in zijn paniekstemming
geheel en al vergeten; hij was een dergenen, die
uit het raam van den trein waren gesprongen
en als door ee nwonder er zonder eenig letsel
afgekomen.
Nadat de trein tot staan was gebracht,
slaagde het treinpersoneel er spoedig in, het
vuur meester te worden. De gewonden werden
onmiddellijk naar een in de nabijheid gelegen
ziekenhuis overgebracht; verscheidene hunner
bevinden zich in levensgevaar.
De sneltrein ParijsBordeaux is om drie
uur nabij Vouvray uit de rails geloopen. De lo
comotief, de tender en twee wagons werden om
vergeworpen, terwijl drie volgende wagons derail
leerden. Er zijn in het geheel zes dooden, twee
ernstig gewonden en een 40-tal licht gekwetsten.
Te Zaandam is een meisje uit Amsterdam,
da tzieh in een speeltuin Vermaakte, uit een
schommel gevallen en op een hek terecht gekomen,
waardoor zij zich zoodanig verwondde, dat zij
in het ziekenhuis aldaar moest worden opgeno-
men.
Een v'iegtuig voor honderd passagier.s
Volgens berichten uit Duitsche bron, heeft
de vliegtuigenfabriek van Junkers een aanvang j
gemaakt met den bouw van een verkeersvlieg-
tuig voor 100 passagiers. Blijkens de details,
waarvan gewag wordt gemaakt, moeten deze
berichten op-een vasten grond van waarheid
berusten.
In herinnering dient gebracht, dat prof. Jun
kers zich reeds jaren geleden als een overtuigd
voorstander van vo.lgens onze hedendaagsche
begrippen als buitengewoon groot geldende
vliegtuigen heeft uitgesproken. Het thans in
bouw genomen monster-toestal, zou veel over
eenstemming hebben met het ontwerp van een
reuze-viiegtuig, dat de Junkers-fabnek pubh-
ceerde kort na den grooten oorlog. Bedoeld
ontwerp werd gedacht als eett vrijdragende
eendekkcr-vleugel, waarvan de dikte dermate
is, dat de ruimen voor poSsagiers en bagage
zich bevinden in het middengedeelte van den
vleugel zelf. Een eigenlijken romp zooals de
huidige typen dekvliegtuigen dien bezitten,
heeft dit ontwerp niet. Terwijl bij een gewoon
vliegtuig, waarbij de vleugels tegen den romp
aansluiten, die romp de ruggegraat is waarin
alle krachten, belasting, draagkracht, trek
kracht van de schroef, enz. samenkomen en
eeikaar opheffen, wordt bij het'Junkersche ge-
heel-vleugel-principe niet de romp, doch het
vleugeldraagvlak zelf als ruggegraat van de
geheele constructie gevormd. De dwars door
dien monstervleugel loopende open hoofd- en
dwarsliggers zijn het fundament, waarop de
verschillende op het vliegtuig werkende krach
ten zoo direct mogelijk worden overgebracht
Eveneens is in dien vleugel ingebouwd de
geheele motor-installatie, die bestaan zou uit
ruwe olie vliegmotoren, op welk gebied de fir
ma Junkers in het geheim reeds langdurige
proefnemingen heeft genomen.
Volgens nadere berichten wordt het boven
bedoeld monstervliegtuig gebouwd voor reke
ning van de Japansche regeering. Ee» gelijk
soortig ontwerp heeft de Japansche régeering
in opdracht gegeven bij Dornier. te Pisa. Laatst
genoemd ontwerp, dat uitgevoerd wordt als
watervliegtuig, wordt voorzien van 12 Britsche
luchtgekoelde Jupiter motoren van 420 P.K.
elk, gebouwd door den Italiaanschen licence-
houder Nicola Romeo, van de Alfa Romeo.
Automobiel fabriek.
BINNENLAND.
Wisten wij tot dusverre niet anders dan dat
in den wandeling alleen maar over „alcohol
houdende dranken" gesproken werd, de
Utrechlsche burgemeester heeft 'op deze uit
drukking eetn variatie gevonden door te spre
ken vain „alcoholhoudende chauffeurs", welke
uitdrukking hij voor het eerst in het openbaar
gebruikte op het Alcohol-congres te Utrecht.
Dit congres heeft uit alle deelen van het land
en uit alle lagen der bevolking groote belang
stelling ondervonden en de veronderstelling,
dat deze samenkomst zeer nuttige resultaten
kan hebben, ligt daarom dan ook wel voor de
hand. Zeiden toch vonden menschen bij het
Verrichten van hun taak zooveel deelneming en
eerlijke interesse als deze congresgangers. Meer
dan ooit is dain ook naar voren gekomen, dat
het alcoholvraagstuk wel degelijk een brandend
vraagstuk gaat worden.
De gezonde releufeerïng ïs op het oogenblik
zoo, dat men niet langer alle sterke dranken
wenscht af te schaffen omdat zij de gezondheid
schaden of in sommige gevallen menschen tot
volslagen armoed en verval brengen, maar een
voudig, dat men zegt: „Ik laat me niet door een
dronken chauffeur in stukken rijden".
Men zoekt op het oogenblik nog steeds
evenals sedert het eerste verschijnen van mo
toren en automobielen nog steeds naar fou
ten bij de bestuurders, terwijl uit de kringen
der automobilisten nogal eens stemmen opgaan
tegen de voetgangers. Toch schuilt er een
besliste logica in om eerst de volmaaktheid te
zoeken achter het stuurrad, alvorens men de
voetgangers en andere weggebruikers de wet
ten strenger laat stellen. Tenslotte is een voet
ganger nog steeds de natuurlijke gebruiker van
een weg en levert een automobiel of een motor
voor hem niets anders dan gevaar op. Aange
zien nu onder automobilisten een zeer groot
a ah tal alleen maar rijdt voor plezier of uit
een sportief oogpunt, is het billijk, dat dit ge
vaar zooveel mogelijk verkleind wordt.
Maar afgezien nog van den voetganger, is
het ook een treurige waarheid, dat vele onge
lukken hun ontstaan alleen te danken hebben
aan de gevaren waarin de bestuurders elkaar
brengenAanrijdingen en botsingen zijn immers
aan de orde van den dag.
Van dergelijke ongelukken komt een groot
aantal op rekening van den alcohol. In het
drukke en dagelijksche verkeer komen niet
eens zooveel ongelukken voor, maar hoofdzake
lijk brengen de Zondagen en feestdagen de
rampen. Hieruit, blijkt wel het duidelijkst hoe
gevaarlijk het alcoholgebruik is. Veel is er
niet noodig om een ongeluk ten gevolge te
hebben. Men is al spoedig een „alcoholhou
dend chauffeur". De twee glazen wijn, die
iemand tijdens het diner genuttigd heeft, zul
len hem thuis niet deren, maar achter het stuur
is het een heel ander geval.
Daarom lijkt het ons dan ook een zeer bil
lijke eisch, dat men de bestuurders van auto
mobielen en motoren e rop aan gaat zien, dat
zij voor alles bij hun volle verstand zijn. Dit is
immers de hoofdzaak. Wat helpt het of men
een uiterst bekwaam en kalm chauffeur is, als
men met een beneveld 'brein aan het toefen
gaat?
De vraag is nu slechts, wanneer is iemand
beneveld en derhalve ongeschikt een auto te
besturen? En dan antwoordt men aan den een-
en kant, dat een enkele slok wijn al voldoende
is,*om iemand zijn zelfcontrole te doen ver
liezen, terwijl men aan den anderen kant geen
gevaar aanwezig acht, zoolang de bestuurder
nog eenigszins op zijn beenen kan staan. Zoo
ontstaat weer een nieuw meeningsverschil.
BUITENLAND.
In Engeland dreigt een scheuring in de al-*
oude liberale partij. Helaas, zoo zegt men,
want daardoor zal er een groote verandering
komen ook in de verhouding der Engelschen
tegenover het buitenland. Maar wij zijn zoo
vrij aan deze bewering geen geloof te hechten
want dat iinv'öéd uitoefenen op het buitenland is
zoo erg niet, als het wel lijkt, wij gelooven zelfs
dat het langzamerhand heelemaal de wereld
uitgaat, uitgezonderd dan natuurlijk de ideeën
omtrent haar en kleederdrachten, welke nog
steeds over en weer gaan. Maar van eens ander
mans stommiteiten begint zoo langzamerhand
elk volk genoeg te krijgen.
Wij gelooven niet in de gevolgen, welke een
scheuring in de Engelsche liberale partij voor
de andere landen hebben kan, in de eerste
plaats omdat het hier alweer gaat tusschen twee
poliiieke kunstenmakers, wier gehele openbare
leven op „de groote trom" ingesteld staat. Bo
vendien, het is zoo dwaas om zelf uit te roepen
dat men veel te beteekenen heeft in het ver
band der volkeren. Riep Duitschland het vroe
ger ook niet, en' wat is er van over gebleven?
Hoorden wij ook niet van Frankrijk, en nu? De
Bolsjewiki met hun tooverland van recht en
billijkheid?
Neen, wij gelooven, dat de Engelsche poli
tici h.er zich zelf een weinig overschatten. Het
zal de overige wereld wel koud laten wat er
met hun liberale partij gebéurt; er is nog ge
noeg aan andere dingen te denken. En scheu
ring?
bcheuring en tweedracht heerscht de laatste
tien jaren immers overal. Eiken dag scheurt er
iets utieen, maa irden volgenden dag wrijft
men zich de oogen uit om met verbazing te ont
dekken dat die scheur niet eens zoo heel erg
is en nog best gerepareerd kan worden.
Het ergste van de scheuringen, welke op
het oogenblik aan de ..orde van dendag zijn,
vinden wij, dat het zooveel kostbaren tijd en
aandacht in beslag neemt. Wat zou er al niet
iot het opbouwen der wereld kunnen worden
bijgedragen, als men zich eens met iets anders
dan met deze onzalige verdeeldheid ging bezig
houden. Maar daaraan zal wel niets veranderd
kunnen worden, zoolang het persoonlijke ele
ment in partij- en regeeringszaken nog den'
boventoon voert.
In Duitschland dreigt eveneens nieuwe
scheuring, door de gevolgen van het referen
dum ontslaan. Deze scheuring kan inderdaad
ernstige gevolgen hebben, ook voor het buiten
land, maar niet omdat het hier een partij-scheu
ring betreft, integendeel, juist omdat het zulk
een bedroevende scheuring zou kunnen worden,
aangezien zij voortkomt uit tweedracht onder
het voik. Wij gelooven echter dat het hier bij
een dreigement zal blijven, ook al zal het dan
nog voor maande nspannen; men heeft toch te
veei geleerd.
De scheuringen in de politieke partijen van
alle landen zullen tensiotte niet kunnen uitblij
ven. Nu vele dier partijen sedert jaren aaneen-
geesioten zijn en er ondanks dat hoegenaamd
n.ecs bereikt wordt, spreekt het toch van zelf,
dat e.ementen in die partijen een nieuwe rich
ting zoeken. Daarvan moeten wij het tenslotte
Ueuoen. De oude toestand brengt ons géén ver-
L.e e. mg, een nieuwe is 'daarom gewenscht en
hoe eerder deze komt, hoe liever I
Ais hei nu maar eens niet ging om een paar
menschen maar om zaken. Zaken, welke het
algemeen beiaing raken en daarvoor slechts
gunstige resuttaien zuilen afwerpen. Wat er met
twee ot drie leiders gebeurt, is toch tenslotte
iets waar niemand langer dan een uur over
denken mag. Wij leven niet voor enkelingen
maar in de maatschappij althans voor
Ket algemeen.
En de voorspellingen van heeren politieke
deskundigen? Wie zegt ons nu, dat een scheu-,
ring in de Engelsche liberale partij en een
nieuwe twistappel onder het Duitsche volk na-
deelige gevolgen voor de geheele wereld bren
gen zal? Dergelijke waarzeggerij dient toch
alleen maar om de gemoederen te verontrusten;
het is alleen onbegrijpelijk, dat de menschen in
de afgeloopen vijftien jaar nog niet wat wijzer
geeworden zijn.
LANGEDIJKER GROENTEMARKT.
23 Juni.
355000 Kg. aardappelen: Schótsche muizen 6.30
8.60, drielingen 4.105.70, kleine 1.301.40,
3530 bos wortelen 11.10—14.20,
24 Juni.
309000"Kg. aardappelen: Sehotsch© muizen 6.30
8.30, drielingen 3.705.30, kleine 0.901.10,
18300 bos wortelen 12.7015.60, 815 stuks
bloemkool 14.2015.60, 2e soort 6.30.
NOORDERMARKTBOND, 23 Juni.
77800 Kg. Aardappelen. Schótsche muizen,1
5.90—7, Drielingen 3.70—4.50, Kleine 1.20.
20 st. Bloemkooi 13.1014 p. 100 st.
24 Juni.
87800 Kg. Aardappelen. Schótsche muizen
6.20—7.30, Drielingen 3.80—4.70. 242 st. bloem
■kool 13.20, 2e soort 6 c. 100 st.
WARMENHUIZEN, 22 Juni.
15900 Kg. aardappelen: Schótsche muizen 6.70
8.50, drielingen 3.905.10, 140 stuks bloem
kool 7.90, 2e soort 3.60.
WARMENHUIZEN, 23 Juni.
Schótsche Muizen 6.90—8.10. Drielingen4.3Q
- 5.10. Bloemkool le s. 6.70 2e 3.
Aanvoer 13700 Kg. Aardappelen, 300 stuks
bloemkool.
ALKMAARSCHE EXPORTVEILiNG.
23 Juni.
Aardbeien 3354, Doperwten 2532, Aard
appelen 4.40—9.90, Peulen 33—42, Postelein
7—15, Spinazie 6.80—21.90, Snijboonen TO
TS, Spercieboonen 8493, alles per 100 Kg.
Bloemkool I 1216, Bloemkool II 610, Krop
sla 0.60—2.10, Andijvie 1.30—4.30, al'es per
100 stuks. Worte en 6.8010.80, Uien 1.10
3.20, Rabarber 8 30—14.20, alles per 100 bos.
PURMEREND, 21 Juni.
Coop. Centr. Eierveiijng 66276 eendeieren
4—4.20, broedeieren 5.40, 519881 kipeieren 4.^0
—6.90. I
Centr. Eierveiling geb. Groentenveihng, eend
eieren kwal. a 22261 3.90—4.10, kipeieren kwal,
a 29879 4.80—6 10, kwal. 732 3.804.30.
PURMEREND, 21 Juni. Veemarkt.
Kleine fabriekskaas 22 35. met merk 38. KI.
Boeren 48 met merk 40, Commissie Goudsche
4 44, Boter 1362 1.801.85, Runderen waar
onder 265 vette 0.751.05, 165 melk- en gelde
125—3385, Stieren 16 65—80, Paard n 37 100
200, Vette kalveren 78 1—1 20. nurh ere kal-
ve-en 338 820, vette varkens 350 0 780 82,
Zouters 0.760.80, Magere varkens 29 26
46, Biggen 191 18—28, Schapen 434 23—35,
Lammeren 541 1317, kipeieren 4.755.25,
eendeierém 3.90, Piepkuikens 0.102.50.