IIP 11 ËDhiÉI TWEEDE BUD. Zaterdag 10 luli 1026 Nieuwstijdingen Die voorz. opent de vergadering met welkom. De notulen worden goedgekeurd. De voorz. brengt 'dank aan de heeren en corpo raties, die bij1 de excursie van deKamer, deze zoo n genoegel ijken dag, hebben bezorgd. Dank aan de heeren van"Broek,' de heeren 'Va- naar en P. S'lot, en den heer Nobel van Winkel. Tevens aan den heer Schmalz van Behagen en de heeren die hun auto's beschikbaar "hebben ge steld. Ingekomen is een schrijven van de Int. Kamer over de belasting die va.n hen, die filialen hebben in het buitenland, wordt geheven. Inlichtingen verstrekt de heer lnsp. der D|ir. belastingen. Bericht van afwezigheid van de heeren Messe- laar en Dingers. De heer Wagenaar brengt dank voor de belang stelling en het cadeau, hem betoond en gegeven"bij het 50-jarig bestaan van zijn zaak. Tevens brengt hij namens bet marktbestuur Vim 'Broek dank voor het bezoek aan de veiling en vestigt er de aandacht op dat ook in Noordscharwoudc een be langrijke veiling is, en adviseert om daar ook eens een bezoek te brehgen. 3. Ingekomen stukken Schrijven van de leden te Broek opi Langen- dijk, betreffende de vrachttarieven van de Ned. Spoorwegen. Nadat reeds sedert tal van jaren een verschil lend tarief bestond voor het bevrachten van zen dingen van 5000 Kg. van 10.000 Kg. of meer, in dier voege, dat zendingen van 5000 Kg. vol gens een hooger tarief berekend werden dan van 10.000 Kg., heeft- de Directie der Nederlan'cische Spoorwegen gemeend op deze wij'ze nog Vérder te moeten gaan. Zendingen van 15.000 Kg. wor den nu volgens een lager tarief berekend! dan die v,an 10.000 Kg. en deie worden weer lager bere kend dan die van 5000 Kg. Naar onze meening zal over het algemeen de groentenhandiel, voor het buitenland zoowel als voor het binnenland)) van het goedkoopste tarief weinig of niet kun nen iprofiteeren, daar het niet wenschelijk is, dat van versche groenten én van nieuwe aardap pelen 15000 Kg. in een wagon worden geladen. Aldus zou de zeer groote mogelijkheid bestaan," dat deze producten in minder gewensehten staat op de plaats van bestemming zouden aankomen, want het is bepaald noodzakelijk de producten luchtig te laden eu daartoe mag met te 'veel in een wagen worden ingeladen, zoodat deze te vol zou komen. Het is waar, dat de laatste jaren nog al wat groote tSeuwe 15-tons-wagens aan het wagenpark der Ned. Spoorwegen zijn' toegevoegd, doch dit neemt niet weg, dat'het aantal nog ten eenérimalé onvoldoende Ts.~Nu is het laadvermogen der veel kleinere vroegere 12-tons-wagens ge bracht van 12.000 Kg. op 15000 Kg., welke wa gens bij gebrek aan de hiervoor genoemde groote nieuwe 15-to,ns-wagens in ide plaats daarvan wor den verstrekt. Dieze soort wagens ,n.l. die, welke van 12 op 15 ton gebracht zijn, zijn absoluut ongeschikt ,voor het verzenden van 15000 Kg. groenten of nieuwe aardappelen. Hiermede is vol doende aangetoond, dat de groentenhandel betrek kelijk weinig of niet gebaat is bij deze tariefbe palingen, daar toch van het goedkoopste tarief t.w. dat van 15 ton weinig of geen gebruik kan worden gemaakt. Nog een ander bezwaar van niet minder belang kleeft aan deze tariefbepaling. Die kleinhande laren, waaronder hier te verstaan die, welke pro ducten uit dfeze, streek of in het algemeen uit verschillende streken hebben te ontvangen, 'kun nen nimmer van het goedkoopste tarief profi teered Juist uit hoofde van kleinhandelaar zijn deze bijna uitsluitend op het tarief voor 5 ton,, het hoogste, aangewezen. Het is gemakkelijk hier uit af te leiden, dat aldus deze kleinhandelaren nimmer tegen de groothandelaren, die wel van de goed'koopere tarieven kunnen 'gebruik maken, kunnen ooncurreeren. Gaarne hieromtrent gunstig van u vernemende, teekenen wij inmiddels, Hoogachtend. w.g. K. WAGENAAR, Gz. w.g. J. HOOGLAND'. Naar aanleiding van dit adres wijst de heer .Wagenaar nogmaals op verschillende bezwaren, en zegt dat het vervoer van groote kwantums in deze kleine wagens niet gewensc'ht is. De Ned. Spoorwegen heeft nog veel te weinig groote iwagons .Wel is het tarief gelijk gebracht met het vervoer te water, maar zoolang het tarief nieft' lager is, zal men tan het vervoer per as naar do groote steden niet kunnen profiteeren. Spr. verzoekt aan de Ned. Spoorwegen te berichten dat wil men het vervoer van groenten bevorderen, men één gelijk tarief moet hebben voor alle zen dingen, in elk geval voor die van 10 en 15oton. B'e wagons die van 12 op 15 ton zijn gebracht! zijn absoluut niet geschikt voor groote partijen groenten. De heer Hoogland bevestigd dit en zegt dat de 12-tons wagons' absoluut onvoldoende zijn voor zendingen van 15 ton. Dé vrachtverlaging 'hier voor zou leiden tot goed-vernietiging. De heer Kolster meent dat deze tarieven door de Ned. Spoor zoo zijn gesteld in overeenstemming met die in Duitschland. Een adres in den geest van den heer Wagenaar zal worden gezonden, terwijl een persoonlijk on derhoud zal worden aangevraagd. Mededeelingen van den Voorz. der Verkeers- °°mmissie omtrent de laatste vergadering dezer °onimissie. Aan de ledenvergadering wordt voorgesteld zich te wenden tot: le. Ged. Sitaten nopens1 de verbetering van 'den Twuijverwég. 2e. De Banne Oudorp, inzake de verbetering van den Nollen weg te Oudorp, inmiddels gevraagd. 3e. het Departement van Waterstaat' om verbete ring te vragen van den Rijksweg Alkmaar-Helder (langs het Gr. N.-H. Kanaal) en van den Rijks straatweg Alkmaar-Haarlem (gedeelte tot Velsen) 4e. het Propaganda Comité voor Wegsnver- betering, inzake verbetering a. van den Twuijver- weg; I). van den Middelweg te Heerhugowaard; c. van den weg Schoorl-Hondsb. Zeewering. De Secret, zegt dat de Secr. van de Prop. Com missie in verband hiermede een 'bezoek heeft ge bracht en hij! volledig is ingelicht. Hij beloofde ai 't mogelijke te, zullen doen Voor de andere 4 genoemde wegen. De heer Grunwald zegt dat van de banne Oudorp nog geen antwoord is ontvangen; van het Rijk eveneens niet. Een schrijven wenscht men te zenden naar Ged. Staten in verband: met den Twuijverweg. Daarin werdén gereleveerd de verschillende po gingen die tot verbetering zijn aangewend; de afwijzende bonding van de Langedijker gemeen ten; gewezen wordt op 'het gevaar aan dezen weg verbondkn in verband met het groote ver keer ,dat nog is toegekomen door opheffing Van den personen dienst door de Spoorwegen. Verzocht Wordt om tusschenkomst en om een onderhoud met Ged. Staten. Spr. uit zijn spijt over de afwij zende houding en wijst er op dat- men nog steeds tevergeefs wacht op een goedkooper plan. Dit adres zal naar Ged. Staten worden gezon den. - 1 De Verkeers-Comm. ontvangt een woord van dank voor haar moeite. Wat betreft de verbetering van de "sluis te Verlaat, zegt de heer Grunwald', dat dit nog 'niet is geschiedt, en verzoekt nogmaals op verbetering aan te dringen. De voorz. zegt dat men indertijd de öfficieele mededeeling heeft ontvangen dat die verbeteringen zijn aangebracht, maar hij nu moet hooren, dat dit op papier is gedaan.' De heer Hoogland releveert nog ééns wat door de Verkeers-Comm. in deze is gedaan. Spr. stelde de vorige week een onderzoek in, maar èr was niets veranderd noch verbeterd. "Schuiten die niet over de bestaande ondiepte konden heenkomen, zouden worden geweerd, Spr. vraagt dat de bin nenscheepvaart spoedig vrij mag komen van de voogdij van dergelijke plichtvergeten besturen,, wier gezichtspunt niet verder gaat dan hun dorps- grenzen. De heer De Raat wenscht namens de Kamer zijn verontwaardiging uit te Spreken over derge lijk^ optreden van het gemeentebestuur tegenover de Kamer. De heer Kuiper acht het ook niet in den haak dat de Kamer op een dergelijke wijze in het ootje genomen wordt. Dé heer D.e Raat meent nogmaals 'heftig te moeten protesteeren tegen een "optreden, waardoor gespeeld wordt met de belangen van anderen. De heer Grunwald wenscht desnoods Ged. Sta ten met dti feit op de hoogte itie brengep. Voor verier handelend wordt opgetreden, zal eerst aan Oude- en Nieuwe Niedorp naar de juist heid van de indertijd vérstrekte m«d|edeelingen worden gevTaagd. b. Afschrift van een adres der K. v. K. te Am sterdam, inzake: Ontwerp van wet tot goedkeu ring van het op 3 April 1925 te 's Hage tusschen Nederland en België gesloten verdrag tot herzie ning van eenige bepalingen van het op 19 April 1839 te Londen tusschen beide Sitaten gesloten verdrag en tot het treffen van eenige regelingen ten behoeve van de wederzij'dsehe belangen, als mede van de bij bet verdrag gevoerde overeen komst nopens de procedure met betrekking tot de daarin voorziene scheidsrechterlijke oplossing van geschillen. Toelichting van den voorzitter der Commissie van Verordeningen. De beer Nobel zegt dat kennis is genomen van de bezwaren tegen dit verdrag. Dé "Comm. is van meening dat men ziöh moet onthouden van het zenden van een adres maar men moe't instemmen met de bezwaren die hiertegen zijn geuit. De Kamer gaat hiermede accoord. c. Afschrift van een adres der K. v. K. te Am-' sterdam, betreffende: Ontwerp van wél tolt het heffen van een belasting en treffen van verdere voorzieningen ten behoeve van openbare verkeers wegen te land; De voorz. zegt dat de verbeteringen langzaam zullen komen, en de 'bezuinigingen "dus over 25 jaar kunnen worden geoonstateerd. (Dé1 zware "be lasting treedt echter direct in werking. Voorz. acht het ook niet goed, idat andere weg gebruikers, dan autohouders, van de belasting zijn vrijgesteld. Dé heer Nobel is voor een regeling dat degenen die mee zorgen dat de wegen niet berekend zij'n op het tegenwoordige verkeer, mee betalen aan het onderhoud, vooral, waar thans het onderhoud van de buitenwegen drukt dp de landbouwende bevolking. 3;pr. acht het maken van een regeling een taak van "het Rijk. De heer Grunwald zegt dat er in Nederland te weinig wegen zijn ingericht voor het groote verkeer. Dp belasting van rijtuigen door motoren gedreven, is reeds hoog, maar door zwaardere belasting werkt men remmend tegen het verkeer, tegen het landsbelang. Men mag riiet alle lasten leggen op het groote verkeer. Er worden schatten uitgegeven aan werkverschaffing, en men zou 'door dit bedrag tot een Spoediger verbetering kunnen komen. Voor dé vérbeteringdient door het Rijk een leening te worden gesloten, zoodat allen daaraan meebetalen. De heer BI au boer zegt, dat wanneer men het zoo voor elkaar kon krijgen, de landbouwende be volking zeker tevreden zou zijn. Efehter wordt de landbouwende bevolking niet ontheven, maar blijft aansprakelijk voor de kosten per H.A. zoo als voor het groóte verkeer. Daarom is het ge- wenscht dat die auto's als belasting-object blijven gehandhaafd. Dé heer Konig is van meening dat. de slechte toestand van de wegen voor een groot deel wordt veroorzaakt door het inbrengen van buizen van waterleiding, ,gas e. dl De voorz. zegt dat de Spoorwegen en het ver keer te water druk uitoefenen op de regeering om zwaarder ebeiasting te heffen, teneinde het autoverkeer tegen te gaan. De heer De Raat zegt dat 'de spoorwegstaking in Engeland grootendieels is mislukt door "de uit nemende verkeerswegen, en iedere regering, die haar taak begrijpt, zal voor goede wegen dienen te zorgen. 1 In verband met deze kwestie is een schrijven ingekomen van den Bond van Bedrijfs-autohou- ders om gezamenlijk actie te vöeren, waarvoor een vergadering zal worden gehouden. Déze vergadering zal worden bijgewoond door een lid van de Verkeers-Comm., den heer Grun wald, den heer Lakeman, en den heer Nobel. d. Adres van dezelfde K. v. Kooph., inzake hef fing eener "Weeldeverteringsbelastrng. Daar onze Kamer omtrent dit óntwerp hare meening reeds naar voren''bracht, stelt het Bureau voor dit adres voor kennisgeving aan te nemen. Overeenkomstig wordt besloten. e. Verzoek van het Gem. Bestuurte Alkmaar, gericht aan de Kamer, om zich bij de eindexamens der handelsscholen te doen vertegenwoordigen. Het Bureau heeft daarvoor aangewezen de hee ren Grondsma, de Raat en iSi W. Arntz. Toelichting van den heer de 'Raat. Voor de nieuwe cursus hebben zich 40 leer lingen opgegeven. Dé heer Kolster zegt dat de Handelsschool .in Helde rin grooten bloei is. i. Adressen van de K. v. K. te Amsterdam en Rotterdam, betreffendeHet ontwerp van wet tot goedkeuring van'het verdrag tot'aanvulling van het Nederlandsch-Duitsche verdrag van handel en scheepvaart van 31 Déoember 1851 met daarbij! behoorend protocol en van het Nederlandsch-Duit- sche douane- en credietverdrag met bijlage en daarbij behoorend protoool, beide op '26 Nov. '25 te Berlijn tussphen Nederland' en 'Duitschland gesloten. Toelichting van den heer C. Wagenaar. Dit adres is inmiddeis door dé 2e Kamer aan genomen en brengt den heer Keizer, uitgéver der „N. L. Crt." dank voor de medewerking on dervonden. De voorz. uit eveneens zijn dank en zegt dat de handel in deze niet zoo actief is geweest als de landbouw. g. Schrijven van het Gem. Bestuur te Alkmaar, inzake het besluit tot reorganisatie van het Han delsonderwijs- Voor kennisgeving aangenomen. h. Mededeeling van de Kon. Luchtvaart Mij. voor Nederland en Koloniën. Voor kennisgeving aangenomen. i. Verzoek van den voorzitter van den Octrooi- raad 'om, in 'verband met een herziening van 'de' Octrooiwet en van de Merkenwet, eventueele leem ten in deze wetten ter kennis van genoemdép Raad te brengen. Voor kennisgeving aangenomen, j. Schrijven van het Gem. Bestuur te Alkmaar, waarin wordt te kennen gegeven, dat de Raad op 10 Juni 1.1. besloot, niet tot vaststelling eener verordening op de verplichte winkelsluiting over te gaan. Voor kennisgeving aangenomen. De voorz. feliciteert den Middenstand met dit besluit. k. Afschrift van een adres der K. v. K. te Lei den, gericht aan den Min. van Arbeid, H, en N., inzake een herziening van de IJkwet. Aan het gemeentebestuur van Alkmaar zal worden verzocht bij ijk hiervan mededeeling te doe naan dé winkeliers. 1. Verslag der Commissie tot Regeling van de Arbeidsovereenkomsten van Kapitein en schepe lingen in het Zeeviflbrtbedrijf. Dé Secret, acht het ongewenscht de 'instelling van kamers vanZeezaken, met "de nasleep van dien in den vorm van Zeegereehtshoven, in ver band met de hooge koeten. Voor kennisgeving aangenomen, m. Mededeeling van hén der ingeschrevenen in het Handelsregister, inzake VTachtreducties van ide Nea. Spoor wegen op vervoer vah"goederen in ons land. Toelichting van den Voorzitter, n. Rondschrijven van de Internationale Kamer omtrent Arbitrage. 4. Verslag van het lid, den heèr Grondsma, omtrent de bijwoning van de vergadering der .Ned.' Organisatie Van de Intern. Kamer. Dé heer Grondsma brengt een lijvig verslag uit. De rapporteur ontvangt een woord van dank van den voorzitter. 5. Verslag van de afgevaardigden naar het Mid- denistandscongres, gehouden te Bussum, d.o. 23 en 24 Juni 1926. Door den heer Konig wordit Verslag uitge bracht, die hiervoor een woord van dank van den voorz. ontvangt. 7. Mededeelingen van het lid der Verbeerscom- missie, den heer Messèlaar omtrent de nieuwe dienstregeling van de Ned., Spoorwegen. Waar de heer Messelaar afwezig is, kan deze de bedoelde mededeelingen niet verstrekken. 8. Toelichting van den heer J. Hoogland, in zake den stand van de Westfriesche Kanaalplan nen. Hierbij wijst de beer J. Hoogland in het bijzon der op de pogingen, die worden aangewend om de sluis, die benoorden de Roskambrug zaï wor den gemaakt, een stuk ten zuiden daarvan te ma ken. Waarschijnlijk zal men hiermede succes heb ben, maar spr. is er niet voor omdat dit zou strijden tegen liet Noordermarktbelang, omdat deze dan van het groote verkeer zou zijn uitge sloten. Dé heer Hoogland ontvangt een woord van dank voor zijn uiteenzetting. Dé heeren Wagenaar en Hoogland verlaten hierna de vergadering. Dén worden nog 'besproken de volgende punten. 9. Mededeeling van den Voorz. der. Comm. van Verordeningen, omtrent het standpunt der Comm. ten opzichte van: Het gewijzigd ontwerp van wet omtrent de Naaml. Venn, van Koophandel en de aansprake lijkheid v'tror het prospectus. 10. Bespreking vrachten-politiek van de Ned. Spoorwegen. (Toelichting van den Voorzitter). 11. Beantwoordt 'de Handelskade te Alkmaar op het oogenblik aan haar doel? (Toelichting van den Voorz.) Deze drie punten geven aanleiding tot'een vrij1 breedvoerige gedachtenwisseling. Echter doordat wij de vergadering moesten ver laten, 'kunnen, wij deze niet publioeeren. Evenzoo weten we niet of de rondvraag nog iets bijzonders opleverde wèl dat hierna de slui- tiing met de gebruikelijke woorden volgde. Een fkssehctttrekkersbemde. In 't laatst van de vorige maand is, naar men weet, teRotterdam een tweetal Duitschers, G. C. R„ Kühne en P. Kliemann geheeten, gearres teerd wegens oplichting van verschillende firma's terwijl kort- na deze arrestatie zekere J. M. ,Wi- chers, die eenige pakhuizen en winkels had ge vuld met door oplichting verkregén goederen, werdv aangehouden. Bij' het voortgezet onderzoek; in deze zaak zijn nog verschillende goederen van 't flesschentrekkers-oom'plot gevonden. Eenige dagen geleden is door de centrale re cherche o.m. een winkel van .Wichers 'aan dén Gondschen Weg leeg gehaald, maar het is den rechercheurs daarbij naar alle waarschijnlijkheid niet opgevallen, dat zich naast het winkelpand nog een diepe brandgang bevond, want omwonen den ,die ook op deze gang kunnen komen, hadden bemerkt, dat de gang ongeVeer ter hoogte van*"!'1/? meter met houtwol was gevuld. Met het oog oip brandgevaar waarschuwde men de politie en wel dra waren opnieuw rechercheurs ter plaatse, die, behalve eenige schrijfbureaux, nog manden met allerlei 'kleine waar, als scheermessen e.d., onder de houtwol vandaan haalden. Bovendien is, naar gemeld, nog een pakhuis gevüld met .goederen gevonden in 'de Agnieten-. straat. Toen 'de recherche [Maandag 'het pakhuis wilde ontruimen, waren 'de goederen al weg. Ze waren naar Den Haag gébracht en daar bij een expediteur opgeslagen. Een knecht, van Wichers had de goederen weggehaald. Ten slotte heeft men nog op een zolder aan de Breedeplaats verscheidene goederen van de fles- schentrekkers gevonden, zooals damborden, koffie filters, aardewerk, porselein, theelichtjes, een 6- tal stofzuigers, "enz. Déze zolder was gehuurd door iemand, die aari den Noordsingel woont. Personeel Van W iobers bracht en haalde echter de goederen. Gestolen watervliegtuig. Vrijdag j.l. is te Vlissingen een watervliegtuig, geland, dat in België ontvreemd zou zijn. De vol gende bijzonderheden kan de „Tel." melden: Vrijdag omstreeks é'ên uur vervoegde zich bij de ipqlitie te Vlissingen een 3-tal heeren een Amsterdammer en 'twee Diuitschers die mede- Ideeldén, dat zij! ten gevolge van een defect aar. den propellor met zijn particulier Zweedsch wa tervliegtuig in de haven hadden moeten landen. De letters, waarmede de vliegmachine gemerkt' was, waren iS.A.A.A-M- De politie stelde de 'heeren in verbinding met "de Marine-autoriteiten, die, nadat gebleken was, dat de bemoedigde onderdeelen voor de beschadigde schroef niet te Vlissingen voorhamdig waren, de hulp inriepen van den vliegdienst te «Helder. Zaterdag- was met de hulp van de Marine de schroef zoodanig hersteld, dat naar 'Helder ver trokken kon worden, om aldaar het alsnog ont- brekende nader aan te vullen. Naar ons bleek is dit ook inderdaad geschied. Naidat, dienzelfden, dag 'in Nieuwediep de noodige 'herstellingen ver richt waren en benzine ingenomen was, startte het vliegtuig vandaar naar, Malmö, welke reis, daar de boute wat groot was, in twee étappes zou wor den gemaakt. Maandag evenwel kwam bij den •ommissaris van politie te Vlissingen een "telegram binnen, waarin de Belgische vliegclub „Aero Maritime" te 'Os'tende bericht gaf, dat het t'e Vlissingen gedaalde vliegtuig te Ostende was „weggenomen". Men vroeg de opsporing en inbeslagneming er vap. De commissaris deelde de bijzonderheden om trent de noodlanding en het vertrek aan de vlieg club mede. Hem werd medegedeeld, dat het toestel wérkelijk toebehoorde aan de vliegclub en dat de inschrijvingsietters waren geweest D.B.A.F.T. Dé vliegers hadden de letters blijkbaar, gelijk ge meld, o verge verf d: en voorzien van Zweedsche teekens. Té Vlissingen is tot nu toe niets nadfers omtrent het vliegtuig vernomen. Uit Ostende wordt gemeld, dat door de vlieg club in Zweden maatregelen zijn genomen, oni de machine bij aankomst aldaar aan te houden en in beslag te nemen. Het verdient echter wel de aandacht, dat de politie te Vlissingen geen enkéle informatie gte- vraagd' is of verkregen heeft van de zijde der Belgische justitie, zoodat het niet uitgesloten moet worden geacht, dat het hier een civiele kwes- t'ie 'betreft. Ongevallen. In 'het ziekenhuis te. Apeldoorn is overleden de arbeider My J. uit Hoenderloo, die bij het zagen van hout ernstig aan den buik werd verwond, toen een blok plotseling van de zaagmachine te rugsloeg. i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 3