IIP 11 ËDhiÉI
TWEEDE BUD. Zaterdag 10 luli 1026
Nieuwstijdingen
Die voorz. opent de vergadering met welkom.
De notulen worden goedgekeurd.
De voorz. brengt 'dank aan de heeren en corpo
raties, die bij1 de excursie van deKamer, deze
zoo n genoegel ijken dag, hebben bezorgd.
Dank aan de heeren van"Broek,' de heeren 'Va-
naar en P. S'lot, en den heer Nobel van Winkel.
Tevens aan den heer Schmalz van Behagen en
de heeren die hun auto's beschikbaar "hebben ge
steld.
Ingekomen is een schrijven van de Int. Kamer
over de belasting die va.n hen, die filialen hebben
in het buitenland, wordt geheven. Inlichtingen
verstrekt de heer lnsp. der D|ir. belastingen.
Bericht van afwezigheid van de heeren Messe-
laar en Dingers.
De heer Wagenaar brengt dank voor de belang
stelling en het cadeau, hem betoond en gegeven"bij
het 50-jarig bestaan van zijn zaak. Tevens brengt
hij namens bet marktbestuur Vim 'Broek dank
voor het bezoek aan de veiling en vestigt er de
aandacht op dat ook in Noordscharwoudc een be
langrijke veiling is, en adviseert om daar ook eens
een bezoek te brehgen.
3. Ingekomen stukken
Schrijven van de leden te Broek opi Langen-
dijk, betreffende de vrachttarieven van de Ned.
Spoorwegen.
Nadat reeds sedert tal van jaren een verschil
lend tarief bestond voor het bevrachten van zen
dingen van 5000 Kg. van 10.000 Kg. of meer,
in dier voege, dat zendingen van 5000 Kg. vol
gens een hooger tarief berekend werden dan van
10.000 Kg., heeft- de Directie der Nederlan'cische
Spoorwegen gemeend op deze wij'ze nog Vérder
te moeten gaan. Zendingen van 15.000 Kg. wor
den nu volgens een lager tarief berekend! dan die
v,an 10.000 Kg. en deie worden weer lager bere
kend dan die van 5000 Kg. Naar onze meening
zal over het algemeen de groentenhandiel, voor
het buitenland zoowel als voor het binnenland))
van het goedkoopste tarief weinig of niet kun
nen iprofiteeren, daar het niet wenschelijk is,
dat van versche groenten én van nieuwe aardap
pelen 15000 Kg. in een wagon worden geladen.
Aldus zou de zeer groote mogelijkheid bestaan,"
dat deze producten in minder gewensehten staat
op de plaats van bestemming zouden aankomen,
want het is bepaald noodzakelijk de producten
luchtig te laden eu daartoe mag met te 'veel in
een wagen worden ingeladen, zoodat deze te vol
zou komen. Het is waar, dat de laatste jaren nog
al wat groote tSeuwe 15-tons-wagens aan het
wagenpark der Ned. Spoorwegen zijn' toegevoegd,
doch dit neemt niet weg, dat'het aantal nog ten
eenérimalé onvoldoende Ts.~Nu is het laadvermogen
der veel kleinere vroegere 12-tons-wagens ge
bracht van 12.000 Kg. op 15000 Kg., welke wa
gens bij gebrek aan de hiervoor genoemde groote
nieuwe 15-to,ns-wagens in ide plaats daarvan wor
den verstrekt. Dieze soort wagens ,n.l. die, welke
van 12 op 15 ton gebracht zijn, zijn absoluut
ongeschikt ,voor het verzenden van 15000 Kg.
groenten of nieuwe aardappelen. Hiermede is vol
doende aangetoond, dat de groentenhandel betrek
kelijk weinig of niet gebaat is bij deze tariefbe
palingen, daar toch van het goedkoopste tarief
t.w. dat van 15 ton weinig of geen gebruik kan
worden gemaakt.
Nog een ander bezwaar van niet minder belang
kleeft aan deze tariefbepaling. Die kleinhande
laren, waaronder hier te verstaan die, welke pro
ducten uit dfeze, streek of in het algemeen uit
verschillende streken hebben te ontvangen, 'kun
nen nimmer van het goedkoopste tarief profi
teered Juist uit hoofde van kleinhandelaar zijn
deze bijna uitsluitend op het tarief voor 5 ton,,
het hoogste, aangewezen. Het is gemakkelijk hier
uit af te leiden, dat aldus deze kleinhandelaren
nimmer tegen de groothandelaren, die wel van
de goed'koopere tarieven kunnen 'gebruik maken,
kunnen ooncurreeren.
Gaarne hieromtrent gunstig van u vernemende,
teekenen wij inmiddels, Hoogachtend.
w.g. K. WAGENAAR, Gz.
w.g. J. HOOGLAND'.
Naar aanleiding van dit adres wijst de heer
.Wagenaar nogmaals op verschillende bezwaren,
en zegt dat het vervoer van groote kwantums in
deze kleine wagens niet gewensc'ht is. De Ned.
Spoorwegen heeft nog veel te weinig groote
iwagons .Wel is het tarief gelijk gebracht met
het vervoer te water, maar zoolang het tarief nieft'
lager is, zal men tan het vervoer per as naar
do groote steden niet kunnen profiteeren. Spr.
verzoekt aan de Ned. Spoorwegen te berichten dat
wil men het vervoer van groenten bevorderen,
men één gelijk tarief moet hebben voor alle zen
dingen, in elk geval voor die van 10 en 15oton.
B'e wagons die van 12 op 15 ton zijn gebracht!
zijn absoluut niet geschikt voor groote partijen
groenten.
De heer Hoogland bevestigd dit en zegt dat de
12-tons wagons' absoluut onvoldoende zijn voor
zendingen van 15 ton. Dé vrachtverlaging 'hier
voor zou leiden tot goed-vernietiging.
De heer Kolster meent dat deze tarieven door
de Ned. Spoor zoo zijn gesteld in overeenstemming
met die in Duitschland.
Een adres in den geest van den heer Wagenaar
zal worden gezonden, terwijl een persoonlijk on
derhoud zal worden aangevraagd.
Mededeelingen van den Voorz. der Verkeers-
°°mmissie omtrent de laatste vergadering dezer
°onimissie.
Aan de ledenvergadering wordt voorgesteld
zich te wenden tot: le. Ged. Sitaten nopens1 de
verbetering van 'den Twuijverwég. 2e. De Banne
Oudorp, inzake de verbetering van den Nollen weg
te Oudorp, inmiddels gevraagd.
3e. het Departement van Waterstaat' om verbete
ring te vragen van den Rijksweg Alkmaar-Helder
(langs het Gr. N.-H. Kanaal) en van den Rijks
straatweg Alkmaar-Haarlem (gedeelte tot Velsen)
4e. het Propaganda Comité voor Wegsnver-
betering, inzake verbetering a. van den Twuijver-
weg; I). van den Middelweg te Heerhugowaard;
c. van den weg Schoorl-Hondsb. Zeewering.
De Secret, zegt dat de Secr. van de Prop. Com
missie in verband hiermede een 'bezoek heeft ge
bracht en hij! volledig is ingelicht. Hij beloofde
ai 't mogelijke te, zullen doen Voor de andere
4 genoemde wegen.
De heer Grunwald zegt dat van de banne
Oudorp nog geen antwoord is ontvangen; van
het Rijk eveneens niet.
Een schrijven wenscht men te zenden naar
Ged. Staten in verband: met den Twuijverweg.
Daarin werdén gereleveerd de verschillende po
gingen die tot verbetering zijn aangewend; de
afwijzende bonding van de Langedijker gemeen
ten; gewezen wordt op 'het gevaar aan dezen
weg verbondkn in verband met het groote ver
keer ,dat nog is toegekomen door opheffing Van
den personen dienst door de Spoorwegen. Verzocht
Wordt om tusschenkomst en om een onderhoud
met Ged. Staten. Spr. uit zijn spijt over de afwij
zende houding en wijst er op dat- men nog steeds
tevergeefs wacht op een goedkooper plan.
Dit adres zal naar Ged. Staten worden gezon
den. - 1
De Verkeers-Comm. ontvangt een woord van
dank voor haar moeite.
Wat betreft de verbetering van de "sluis te
Verlaat, zegt de heer Grunwald', dat dit nog 'niet
is geschiedt, en verzoekt nogmaals op verbetering
aan te dringen.
De voorz. zegt dat men indertijd de öfficieele
mededeeling heeft ontvangen dat die verbeteringen
zijn aangebracht, maar hij nu moet hooren, dat
dit op papier is gedaan.'
De heer Hoogland releveert nog ééns wat door
de Verkeers-Comm. in deze is gedaan. Spr. stelde
de vorige week een onderzoek in, maar èr was
niets veranderd noch verbeterd. "Schuiten die niet
over de bestaande ondiepte konden heenkomen,
zouden worden geweerd, Spr. vraagt dat de bin
nenscheepvaart spoedig vrij mag komen van de
voogdij van dergelijke plichtvergeten besturen,,
wier gezichtspunt niet verder gaat dan hun dorps-
grenzen.
De heer De Raat wenscht namens de Kamer
zijn verontwaardiging uit te Spreken over derge
lijk^ optreden van het gemeentebestuur tegenover
de Kamer.
De heer Kuiper acht het ook niet in den haak
dat de Kamer op een dergelijke wijze in het ootje
genomen wordt.
Dé heer D.e Raat meent nogmaals 'heftig te
moeten protesteeren tegen een "optreden, waardoor
gespeeld wordt met de belangen van anderen.
De heer Grunwald wenscht desnoods Ged. Sta
ten met dti feit op de hoogte itie brengep.
Voor verier handelend wordt opgetreden, zal
eerst aan Oude- en Nieuwe Niedorp naar de juist
heid van de indertijd vérstrekte m«d|edeelingen
worden gevTaagd.
b. Afschrift van een adres der K. v. K. te Am
sterdam, inzake: Ontwerp van wet tot goedkeu
ring van het op 3 April 1925 te 's Hage tusschen
Nederland en België gesloten verdrag tot herzie
ning van eenige bepalingen van het op 19 April
1839 te Londen tusschen beide Sitaten gesloten
verdrag en tot het treffen van eenige regelingen
ten behoeve van de wederzij'dsehe belangen, als
mede van de bij bet verdrag gevoerde overeen
komst nopens de procedure met betrekking tot de
daarin voorziene scheidsrechterlijke oplossing van
geschillen.
Toelichting van den voorzitter der Commissie
van Verordeningen.
De beer Nobel zegt dat kennis is genomen van
de bezwaren tegen dit verdrag. Dé "Comm. is van
meening dat men ziöh moet onthouden van het
zenden van een adres maar men moe't instemmen
met de bezwaren die hiertegen zijn geuit.
De Kamer gaat hiermede accoord.
c. Afschrift van een adres der K. v. K. te Am-'
sterdam, betreffende: Ontwerp van wél tolt het
heffen van een belasting en treffen van verdere
voorzieningen ten behoeve van openbare verkeers
wegen te land;
De voorz. zegt dat de verbeteringen langzaam
zullen komen, en de 'bezuinigingen "dus over 25
jaar kunnen worden geoonstateerd. (Dé1 zware "be
lasting treedt echter direct in werking.
Voorz. acht het ook niet goed, idat andere weg
gebruikers, dan autohouders, van de belasting
zijn vrijgesteld.
Dé heer Nobel is voor een regeling dat degenen
die mee zorgen dat de wegen niet berekend zij'n
op het tegenwoordige verkeer, mee betalen aan
het onderhoud, vooral, waar thans het onderhoud
van de buitenwegen drukt dp de landbouwende
bevolking. 3;pr. acht het maken van een regeling
een taak van "het Rijk.
De heer Grunwald zegt dat er in Nederland
te weinig wegen zijn ingericht voor het groote
verkeer. Dp belasting van rijtuigen door motoren
gedreven, is reeds hoog, maar door zwaardere
belasting werkt men remmend tegen het verkeer,
tegen het landsbelang. Men mag riiet alle lasten
leggen op het groote verkeer. Er worden schatten
uitgegeven aan werkverschaffing, en men zou
'door dit bedrag tot een Spoediger verbetering
kunnen komen. Voor dé vérbeteringdient door
het Rijk een leening te worden gesloten, zoodat
allen daaraan meebetalen.
De heer BI au boer zegt, dat wanneer men het
zoo voor elkaar kon krijgen, de landbouwende be
volking zeker tevreden zou zijn. Efehter wordt de
landbouwende bevolking niet ontheven, maar
blijft aansprakelijk voor de kosten per H.A. zoo
als voor het groóte verkeer. Daarom is het ge-
wenscht dat die auto's als belasting-object blijven
gehandhaafd.
Dé heer Konig is van meening dat. de slechte
toestand van de wegen voor een groot deel wordt
veroorzaakt door het inbrengen van buizen van
waterleiding, ,gas e. dl
De voorz. zegt dat de Spoorwegen en het ver
keer te water druk uitoefenen op de regeering
om zwaarder ebeiasting te heffen, teneinde het
autoverkeer tegen te gaan.
De heer De Raat zegt dat 'de spoorwegstaking
in Engeland grootendieels is mislukt door "de uit
nemende verkeerswegen, en iedere regering, die
haar taak begrijpt, zal voor goede wegen dienen
te zorgen. 1
In verband met deze kwestie is een schrijven
ingekomen van den Bond van Bedrijfs-autohou-
ders om gezamenlijk actie te vöeren, waarvoor
een vergadering zal worden gehouden.
Déze vergadering zal worden bijgewoond door
een lid van de Verkeers-Comm., den heer Grun
wald, den heer Lakeman, en den heer Nobel.
d. Adres van dezelfde K. v. Kooph., inzake hef
fing eener "Weeldeverteringsbelastrng.
Daar onze Kamer omtrent dit óntwerp hare
meening reeds naar voren''bracht, stelt het Bureau
voor dit adres voor kennisgeving aan te nemen.
Overeenkomstig wordt besloten.
e. Verzoek van het Gem. Bestuurte Alkmaar,
gericht aan de Kamer, om zich bij de eindexamens
der handelsscholen te doen vertegenwoordigen.
Het Bureau heeft daarvoor aangewezen de hee
ren Grondsma, de Raat en iSi W. Arntz.
Toelichting van den heer de 'Raat.
Voor de nieuwe cursus hebben zich 40 leer
lingen opgegeven.
Dé heer Kolster zegt dat de Handelsschool .in
Helde rin grooten bloei is.
i. Adressen van de K. v. K. te Amsterdam en
Rotterdam, betreffendeHet ontwerp van wet tot
goedkeuring van'het verdrag tot'aanvulling van
het Nederlandsch-Duitsche verdrag van handel en
scheepvaart van 31 Déoember 1851 met daarbij!
behoorend protocol en van het Nederlandsch-Duit-
sche douane- en credietverdrag met bijlage en
daarbij behoorend protoool, beide op '26 Nov. '25
te Berlijn tussphen Nederland' en 'Duitschland
gesloten.
Toelichting van den heer C. Wagenaar.
Dit adres is inmiddeis door dé 2e Kamer aan
genomen en brengt den heer Keizer, uitgéver
der „N. L. Crt." dank voor de medewerking on
dervonden.
De voorz. uit eveneens zijn dank en zegt dat
de handel in deze niet zoo actief is geweest
als de landbouw.
g. Schrijven van het Gem. Bestuur te Alkmaar,
inzake het besluit tot reorganisatie van het Han
delsonderwijs-
Voor kennisgeving aangenomen.
h. Mededeeling van de Kon. Luchtvaart Mij.
voor Nederland en Koloniën.
Voor kennisgeving aangenomen.
i. Verzoek van den voorzitter van den Octrooi-
raad 'om, in 'verband met een herziening van 'de'
Octrooiwet en van de Merkenwet, eventueele leem
ten in deze wetten ter kennis van genoemdép
Raad te brengen.
Voor kennisgeving aangenomen,
j. Schrijven van het Gem. Bestuur te Alkmaar,
waarin wordt te kennen gegeven, dat de Raad
op 10 Juni 1.1. besloot, niet tot vaststelling eener
verordening op de verplichte winkelsluiting over
te gaan.
Voor kennisgeving aangenomen.
De voorz. feliciteert den Middenstand met dit
besluit.
k. Afschrift van een adres der K. v. K. te Lei
den, gericht aan den Min. van Arbeid, H, en N.,
inzake een herziening van de IJkwet.
Aan het gemeentebestuur van Alkmaar zal
worden verzocht bij ijk hiervan mededeeling te
doe naan dé winkeliers.
1. Verslag der Commissie tot Regeling van de
Arbeidsovereenkomsten van Kapitein en schepe
lingen in het Zeeviflbrtbedrijf.
Dé Secret, acht het ongewenscht de 'instelling
van kamers vanZeezaken, met "de nasleep van
dien in den vorm van Zeegereehtshoven, in ver
band met de hooge koeten.
Voor kennisgeving aangenomen,
m. Mededeeling van hén der ingeschrevenen
in het Handelsregister, inzake VTachtreducties van
ide Nea. Spoor wegen op vervoer vah"goederen in
ons land.
Toelichting van den Voorzitter,
n. Rondschrijven van de Internationale Kamer
omtrent Arbitrage.
4. Verslag van het lid, den heèr Grondsma,
omtrent de bijwoning van de vergadering der .Ned.'
Organisatie Van de Intern. Kamer.
Dé heer Grondsma brengt een lijvig verslag uit.
De rapporteur ontvangt een woord van dank
van den voorzitter.
5. Verslag van de afgevaardigden naar het Mid-
denistandscongres, gehouden te Bussum, d.o. 23
en 24 Juni 1926.
Door den heer Konig wordit Verslag uitge
bracht, die hiervoor een woord van dank van
den voorz. ontvangt.
7. Mededeelingen van het lid der Verbeerscom-
missie, den heer Messèlaar omtrent de nieuwe
dienstregeling van de Ned., Spoorwegen.
Waar de heer Messelaar afwezig is, kan deze
de bedoelde mededeelingen niet verstrekken.
8. Toelichting van den heer J. Hoogland, in
zake den stand van de Westfriesche Kanaalplan
nen.
Hierbij wijst de beer J. Hoogland in het bijzon
der op de pogingen, die worden aangewend om
de sluis, die benoorden de Roskambrug zaï wor
den gemaakt, een stuk ten zuiden daarvan te ma
ken. Waarschijnlijk zal men hiermede succes heb
ben, maar spr. is er niet voor omdat dit zou
strijden tegen liet Noordermarktbelang, omdat
deze dan van het groote verkeer zou zijn uitge
sloten.
Dé heer Hoogland ontvangt een woord van
dank voor zijn uiteenzetting.
Dé heeren Wagenaar en Hoogland verlaten
hierna de vergadering.
Dén worden nog 'besproken de volgende punten.
9. Mededeeling van den Voorz. der. Comm. van
Verordeningen, omtrent het standpunt der Comm.
ten opzichte van:
Het gewijzigd ontwerp van wet omtrent de
Naaml. Venn, van Koophandel en de aansprake
lijkheid v'tror het prospectus.
10. Bespreking vrachten-politiek van de Ned.
Spoorwegen. (Toelichting van den Voorzitter).
11. Beantwoordt 'de Handelskade te Alkmaar
op het oogenblik aan haar doel?
(Toelichting van den Voorz.)
Deze drie punten geven aanleiding tot'een
vrij1 breedvoerige gedachtenwisseling.
Echter doordat wij de vergadering moesten ver
laten, 'kunnen, wij deze niet publioeeren.
Evenzoo weten we niet of de rondvraag nog
iets bijzonders opleverde wèl dat hierna de slui-
tiing met de gebruikelijke woorden volgde.
Een fkssehctttrekkersbemde.
In 't laatst van de vorige maand is, naar men
weet, teRotterdam een tweetal Duitschers, G.
C. R„ Kühne en P. Kliemann geheeten, gearres
teerd wegens oplichting van verschillende firma's
terwijl kort- na deze arrestatie zekere J. M. ,Wi-
chers, die eenige pakhuizen en winkels had ge
vuld met door oplichting verkregén goederen,
werdv aangehouden. Bij' het voortgezet onderzoek;
in deze zaak zijn nog verschillende goederen van
't flesschentrekkers-oom'plot gevonden.
Eenige dagen geleden is door de centrale re
cherche o.m. een winkel van .Wichers 'aan dén
Gondschen Weg leeg gehaald, maar het is den
rechercheurs daarbij naar alle waarschijnlijkheid
niet opgevallen, dat zich naast het winkelpand
nog een diepe brandgang bevond, want omwonen
den ,die ook op deze gang kunnen komen, hadden
bemerkt, dat de gang ongeVeer ter hoogte van*"!'1/?
meter met houtwol was gevuld. Met het oog oip
brandgevaar waarschuwde men de politie en wel
dra waren opnieuw rechercheurs ter plaatse, die,
behalve eenige schrijfbureaux, nog manden met
allerlei 'kleine waar, als scheermessen e.d., onder
de houtwol vandaan haalden.
Bovendien is, naar gemeld, nog een pakhuis
gevüld met .goederen gevonden in 'de Agnieten-.
straat. Toen 'de recherche [Maandag 'het pakhuis
wilde ontruimen, waren 'de goederen al weg. Ze
waren naar Den Haag gébracht en daar bij een
expediteur opgeslagen. Een knecht, van Wichers
had de goederen weggehaald.
Ten slotte heeft men nog op een zolder aan de
Breedeplaats verscheidene goederen van de fles-
schentrekkers gevonden, zooals damborden, koffie
filters, aardewerk, porselein, theelichtjes, een 6-
tal stofzuigers, "enz.
Déze zolder was gehuurd door iemand, die aari
den Noordsingel woont. Personeel Van W iobers
bracht en haalde echter de goederen.
Gestolen watervliegtuig.
Vrijdag j.l. is te Vlissingen een watervliegtuig,
geland, dat in België ontvreemd zou zijn. De vol
gende bijzonderheden kan de „Tel." melden:
Vrijdag omstreeks é'ên uur vervoegde zich bij
de ipqlitie te Vlissingen een 3-tal heeren een
Amsterdammer en 'twee Diuitschers die mede-
Ideeldén, dat zij! ten gevolge van een defect aar.
den propellor met zijn particulier Zweedsch wa
tervliegtuig in de haven hadden moeten landen.
De letters, waarmede de vliegmachine gemerkt'
was, waren iS.A.A.A-M-
De politie stelde de 'heeren in verbinding met "de
Marine-autoriteiten, die, nadat gebleken was, dat
de bemoedigde onderdeelen voor de beschadigde
schroef niet te Vlissingen voorhamdig waren, de
hulp inriepen van den vliegdienst te «Helder.
Zaterdag- was met de hulp van de Marine de
schroef zoodanig hersteld, dat naar 'Helder ver
trokken kon worden, om aldaar het alsnog ont-
brekende nader aan te vullen. Naar ons bleek is
dit ook inderdaad geschied. Naidat, dienzelfden,
dag 'in Nieuwediep de noodige 'herstellingen ver
richt waren en benzine ingenomen was, startte het
vliegtuig vandaar naar, Malmö, welke reis, daar
de boute wat groot was, in twee étappes zou wor
den gemaakt.
Maandag evenwel kwam bij den •ommissaris
van politie te Vlissingen een "telegram binnen,
waarin de Belgische vliegclub „Aero Maritime"
te 'Os'tende bericht gaf, dat het t'e Vlissingen
gedaalde vliegtuig te Ostende was „weggenomen".
Men vroeg de opsporing en inbeslagneming er
vap. De commissaris deelde de bijzonderheden om
trent de noodlanding en het vertrek aan de vlieg
club mede. Hem werd medegedeeld, dat het toestel
wérkelijk toebehoorde aan de vliegclub en dat de
inschrijvingsietters waren geweest D.B.A.F.T. Dé
vliegers hadden de letters blijkbaar, gelijk ge
meld, o verge verf d: en voorzien van Zweedsche
teekens. Té Vlissingen is tot nu toe niets nadfers
omtrent het vliegtuig vernomen.
Uit Ostende wordt gemeld, dat door de vlieg
club in Zweden maatregelen zijn genomen, oni de
machine bij aankomst aldaar aan te houden en
in beslag te nemen.
Het verdient echter wel de aandacht, dat de
politie te Vlissingen geen enkéle informatie gte-
vraagd' is of verkregen heeft van de zijde der
Belgische justitie, zoodat het niet uitgesloten
moet worden geacht, dat het hier een civiele kwes-
t'ie 'betreft.
Ongevallen.
In 'het ziekenhuis te. Apeldoorn is overleden de
arbeider My J. uit Hoenderloo, die bij het zagen
van hout ernstig aan den buik werd verwond,
toen een blok plotseling van de zaagmachine te
rugsloeg. i