Een enkel woord over étiquette Boven, de veel besproken President van Mexi co, Calles. en onder Aartsbisschop Del Rio, lei ders der tegenovergestelde kampen in den strijd; van den Mexicaanschen Staat tegen de Katho lieke Kerk. President Calles is door den Paus in den Ban gedaan. Don R. Mellett, redacteur van een courant in Canton Ohio, V.S.A. is vermoord op zijn kan toor gevonden. Mellett trok te velde tegen de vele gevallen van corruptie in regeeringsbureaux, misdaden en smokkelarij en is op laffe wijze ver moord geworden door de misdadligers, die be vreesd wuren voor zijn scherpe pen. De regeering heeft 30.000 dollars uitgeloofd voor de ontdekking van den moordenaar. Vrouwenrubriek. Een Zomertoiletje voor Dames, Jongemeisjes en Kinderen Gemakkelijk te maken japonnetjes voor Dames, Jongemeisjes en Kinderen zijn afgebeeld op bo venstaand plaatje. De damesjapon is gedacht van citroengeel popeline, een stof en een kleur dia buitengewoon modern zijn, met borduursel van oud-goud, geel en groen op wit. Het geheel geeft een zeer apart en modern cachet. Het meisjes japonnetje is van linnen of wollen stof en bestaat uit een ten deele geplooid rokje met een rechte casaque. Het kinderjurkje is van wit batist en. met Jdoemenmotieven geborduurd. Alle drie zijn zeer eenvoudig te maken. Knippatronen zijn verkrijgbaar in de verlangde maten, onder opgave van de No's. 1120, 1121 en 1122. Kosten 55 cents per stuk. Wenken voor de Huisvrouw. Lederen voorwerpen, welke vuil en dof ge worden zijn, kan men weer verlevendigen" door ze in te wrijven met een mengsel van lijnolie en azijn. Meu moet gelijke deeléh. van beide nemen, doch er aan denken, dat de olie eerst moet koken en pas wanneer zij bijna geheel afgekoeld is, mag de azijn er aan worden toegevoegd. Stevig in wrijven met dit meugsel geeft het leder zijn vroe ger aanzien weder terug. Wanneer men het een of ander wil inpakken om het op te bergen met het doel het bewuste voorwerp vooreerst niet te gebruiken, doet men het beste blauw of geel papier daarvoor te ge bruiken. Wit papier in geen geval, oipdat dat niet zoo goed schijnt af te sluiten. Het komt bij iedere huisvrouw wel eens voor, i dat een ei, dat men gaarne „zacht" of „zoo half on half" gehad had, door onoplettendheid, of Hurtior In Beeld. doordat mea intusschen weer met iets anders bezig was, te hard wordt. Leg het ei dan in een bakje koud water en laat het er een halve minuut in liggen. Het komt dikwijls voor, dat men, als men bqv .bij kennissen ten eten gevraagd is, plotse ling voor een vraag of een te nemen beslissinjg komt te staan, waarvan de oplossing niet altijd' even gemakkelijk is. Moet men, om eens iets ,te noemen, na den maaltijd zijn servet opvouwen? Waar moet men het neerleggen? Moet men zijn ?servet geheel openvouwen? Mag men het, bij een ongelukje, bevochtigen om er een vlek mede van zijn kleeren te wrijven? Het servet mag niet opgevouwen worden, ten zij men aan den volgenden maaltijd weder gast is. Men moet het aan den rechterkant van zijn bord nederleggen, vóór men opstaat. Nooit mag meu het servet geheel openvouwen, hoogstens! voor een kwart of voor de helft. Em zeer zeker mag toen het niet vochtig maken om er vlekken mede te verwijderen. Dit zijn zoo van die kleinigheden, waardoor men bewijst een goede opvoeding te hebben geno ten en die vooral bij de opvoeding der kinjdieren zeer te pas kunnen komen. Wij kennen moeders, die op half schertsende, half nrnstige wijze, er den juisten slag van hebben, haar kinderen der- ggelijke „stukjes étiquette" in „zakformaat" toe te dienen; iets waarvan de kinderen later veel plezier heblben. Eu het is daarom, dat wij hier eens zoo'n kleinigheid hebben gebracht om d'e moeders hij te staan in de zware taak der op voeding. Levenswijsheid LIEFDE IS DE EANDL Hij, die de woorden „tot de dood ons scheidt" ia de huwelijks-ceremonie heeft ingelascht, ken de en begreep het leven. Mie hij ook geweest is, hij begreep het ver schil tusschen liefde en passie. Passie kan, zoo als het. heel dikwijls gaat, een dag duren, en wordt meestal gevolgd door onverschilligheid of verachting. Liefde is heel iets anders. Liefde is gebaseerd op andere dingen, dan zui ver physieke aantrekkingskracht. Liefde is een samenstelling van achting, respect en verschil lende andere dingen, die van iets anders, afhan gen, dan van het bij elkaar zijn alleen- De menschelijke natuur is zoodanig ingericht, dat eed man, die zweert een vrouw lief te hebben tot de dood hen scheidt er zeker van is, dat, als hij zich behoorlijk gedraagt en zijn eigen gan gen controleert, de liefde even lang zal leven als hijzelf. Op deze wet berust dan ook zijn belofte. Wanneer, na eenige weken of maanden de harts tocht verdwenen is, blijft de liefde bestaan. Zij is meer, dar» een bezinksel van hartstocht. Het is iets, dat gebouwd is op karakter en, behoorlijk opgekweekt, kan men er op rekenen, dat het blijft Want, waarlijk, liefde is een der langst-levende dingen in de weireld. Liefde overleeft zelfs haat. Liefde is taai eu hoe meer stormen' er oyer haar hoofd gaan, hoe krachtiger zij opgroeit. Dit is zeer opmerkelijk in Moederliefde, die de grootste ontgoochelingen kan verdragen- Lang, nadat een kind zich der moeder Liefde onwaardlig heeft getoond, zal die Moeder voortgaan van dat kind te houden. Liefde hangt in het geheel niet af van de han delingen van de andere partij, doch is een onder deel van het karakter van den persoon zelf. Me nige man en menige echtgenoote "blijft beminnen in spijt van alles wat gebeurd is om: haar liefdie te dooden. Als liefde was, wat velen denken dat zij is: een golf van hartstocht of een week gevoel, dan zou er geen zin zijn in de belofte van elkander te houden voor altijd. De meeste tegenwerpingen, die tegen hel huwelijk gemaakt worden zijn gebaseerd op het verkeerde begrip van alles wat het huwe lijk mooi maakt. Dat is geen hartstocht, maar dat is Liefde. Liefue blijft dikwijls bestaan lang nadat de vureu van. dtfii hartstocht zijn gedoofd. Zij, die meenen, dat liefde een soort „verliefd heid" is, zullen geneigd zijn van bloem tot bloem te fladderen, terwijl zij, die Liefde opvatten als Trouw, stanavastig en betrouwbaar zijn. Niet altijd geestig - toch om te lachen Het schrandere dienstmeisje. „Woont hier meneer Jansen?" vroeg.de man, die geteld' had. „Neen, mijnheer." .■Woont hij hier in de straat?" „Ja, mijnheer." „Weet je het nummer ook?" ..Neen, mijnheer; maar dat zal er wel op staan." Klant: „U zegt, dat dit haargroeimiddel wer kelijk uitstekend is?" "Winkelier: „Ja, mijnheer; ik ken iemand, die met z'n tandeu den kurk van zoo'n fleschje trok ea den volgenden dag had hij een snor." „Moeder, die arme juffrouw daar met dien matroos voelt zich zeker niet erg wel, hè?" De jongeman^ „Nou, dat is me ook een geschie denis! Mijlen ver van huis, geen druppel ben zine eu geen cent over om nieuwe te koopen Het meisje: „O, maar ik weet zeker, dat ze j ein ieaere garage benzine zullen geven als je zoolang je motor in panct geeft." Attente snelheids-maniak: „Hou je adem in, als je boven m'n uitlaat bent! De gassen zijn erg vergiftig!" Verscheidenheid. De natuur is toch wel iets zeer eigenaardigs. Hoe meer men het doen en laten van de verschil lende wezens, die om ons heen leven, gadeslaat, des te meer verwondert men zich over de wijze, waarop zij zich gedragen. Het aantal vragen, die nog op een afdoend antwoord wachten, zijn legio en zullen wel legio blijven. Neem b.v. eens een kleur; een kleur is toch iets heel gewoons. Maar wat is het eigenlijk „kleur"? Em hoe komt het, dat menschen, die overigens .een uitstekend ge zichtsvermogen "bezitten scherp kunnen zien toch het verschil tusschen twee kleuren niet kun nen onderscheiden; m.a.w. wat is kleurenblind- hiyd? En waarom zijn er zooveel kleurenblinde mannen en bijna geeu kleurenblinde vrouwen? ?Nog een ander eigenaardig ietser zijn volkomen blinde vrouwen, die op het gevoel kunnen zeggen dat is blauw en dat is rood. Nog sterker, er zijn iu Engeland blinde vrouwen, die op de garenspin nerijen en weverijen garens sorteeren en die een afkeer hebben van rood en blauw, daarentegen^ prettig vinden. Hoe weten zij of het blauw of rood is? .vraagt men zich af. En nog iets van meer belang, omdat het praetisch nut heeft: vliegen houden niet van blauw verft uw keuken helder blauw en gij zult miuder last van vliegen hebben. Zou men daarentegen de woningen der bijen, de bijenkor ven, blauw schilderen, dan zouden de bijen zich gelukkig gevoelen. Hoe de inwerking der kleuren precies is, weten wij niet, doch voor zoover Eet de vliegen en bijen betreft, zou men kunnen zeg gen: bijen zijn altijd onder den blauwen hemel bezig cn houden dus van die kleur, terwijl vlie gen de blauwe lucht schuwen en daarom in een blauw geschilderde keuken niet zoo op hun ge mak zijn. Elect ricitei tsge bru i k. Zij, die nu nog langzamerhand niet aan electri- citeit op het gebied van licht, warmte en krachit, gewend geraakt zijn, zou men veilig met het in dezen modernen tijd zoo veel gesmaide adjectief ,,'Ouderwetsch" kunnen aanduiden, want het net der electrischq Bedrijven heeft zich gaandeweg over bijna alle steden, groote en kleine dorpen van ons lana verspreid. De voordeelen behoeven wij hier niet op te sommen eiken avond opnieuw draait ge even aau eeu knopje in uw huiskamer en een stil, rustig, niet flikkerend, heldier licht verspreidt zich. Eenvoudig praetisch gemakkelijk. Er wordt dan ook heel wat electriciteit gebruikt en in iedere stad, die een centrale heeft, weet men ook wel, dat het gebruik van electriciteit ge propageerd wordt. Welnu, ook de stad New York heeft tot motto „gebruikt electriciteit voor licht .en kradht" en daar wordt er ook gebruik van gemaakt; de' stad New York heeft een jaarlijksch verbruik van 5 billioen kilowatt uren; dat is meer, dan de electriciteit, die ontwikkeld wordt door dje gezamenlijke oentrales van Griekenland, Dene marken, Joegoslavië. Polen, Hongarije, Noorwe gen, Roemenië, Turkije, Zwitserland, Zweden en Nederland samen. Deze landen samen hebben een bevolking van omstreeks 109.000.000 menschen, bijna twintig maal zooveel, als het aantal inwo ners van New York City. Dat wil dus nog al wat zeggen. Wanneer men het gebruik, dat een volk maakt van electriciteit en telephoon als maatstaf go- iwmen mag worden voor de welvaart en onderne mingsgeest van dat volk, dan kan men niet an ders zeggen, dan dat het in New York den men sehen goed gaat! Levenswijsheid. De verstandige Japanners hebben een jaarlijk- schen feestdag ingesteld. „Dag van den Tijd" ge naamd, en deze feestdag wordt in alle plaatsen van het rijk gevierd. „Let op uw Tijd" wordt daar het nationaal parool. Iedere idag moest een «Dag van den Tijd" zijn en voor iedereen. Geen spilzieke kan ooit zoo .het geld door zijn handen laten gaan, als de doorsnee mensch zijn leven door zijn vingeren laat glijden. Die aam den weg timmert. Als iemand timmert aan de straat. Daar ieder komt, daar ieder gaat, Daar al de wereld, mal en vroed, Mag zien al wat de mets'laar doet, Die staat dan uit aan alle kant Het oordeeh van het* ganse he land, Hier komt er een. vol enkel nijd En zegt: Die keuken is te wijd, En keukens slechts maar voor den nood Die maken kleine zaken groot."' Een hnder ziet den gevel aan En zegt: 't Is schoone voorgedaan; 't Huis is net en bijster hoog, Dan 't is alleen maar voor 't oog. - Een derde neemt een diep gemerkt En gaande door het gansche werk, Zegt, dat er niet is" huis en sluit, Omdat er is een achteruit; Want zijn-de boden niet te pluis, Een achterdeur verraadt het huis. - Een vierde straft een enge gang, Of zegt: De kamer is te lang. Een ander acht den kelder niet, Omdat die naar het Zuiden ziet. In 't kort een ieder vindt er wat, Waarbij dat hij den meester vat. IWaar is toch ooit een steen geleid, Daartegen niet en fs gezeid? Maar dit en geldt hier niet alleen, Die zucht is overal gemeen; Al wat voor ieder wordt gedaan, Dat heeft al vrij wat uit te staan. Als je pas uit Amstelstad kwam, Dan zei je: wat is 't hier toch klein in Edam. Maar kwam je weer van Buiksloot, Dan zei je: „wat is Edam toch groot. Nu, tegen dit gemeenzaam kwaad En weet ik anders genen raad, Dan dat men uit een vroom gemoed In alle dingen! zijn best doet. Daar was toch nooit zoo vrome ziel, Die niet in spotters handen viel. J. CATS. Kinderrubriek. Mijnheer Nijlpaard Mikkie, de Aap was een echte kwajongen, dia altijd guitenstreken uithaalde. Zoo was hij' op een keer aan het wandelen met zijn nieuwste werktuig, een ijzeren buis., die hij gevonden had. en een heele verzameling erwten. Zoo kwam hij op zijn wandeling bij een rote, waartegen Mijnheer Nijlpaard heel op zijn gemak geleund zat, en juist aan het indommelen was. Mikkie dacht, dat de oude heer vast in slaap was en begon erwten op hem af te schieten. Maar de oude baas was niet zoo vast in slaap, sprong op en gaf mé Mikkie met zijn poot een oorvijg, dat het een uur in de rondte klonk. Nu, jullie begrijpt, dat Mik kie keek als een boer, die kiespijn heeft maar dat kun je zelf zien, want ergens op het plaatje staat het gezicht van Mikkie, zooals hij er na den kla puitzag, afgebeeld. Hoe bevalt jullie ziju gezicht?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 6