Donderdag 7 October 1926
35 e Jaargang
Buiienlandssh Overzicht
NO. 119 INTERC.TELEPHOON 52
NIEUWE
Bezoeken onderhouden de vriendschap. Daar
heeft Chamberlain ongetwijfeld ook aan ge
dacht, toen hij op de Mididellandsche 'Zee rond
varend zoo en passant eens 'bij Mussblk&pdèti
Italiaanschan dictator aanliep-of lievi£r: aanvoer.
Want dit bezoek diende niet alléén om ceaa'
Engelsch-Italiaansche vriendschap in te lui
den. Al sinds lang heeft er ee,n toenadering
plaats gehad tusschen Engeland en Italië. En'
dit bezoek van den Engelschen minister d lan
de dus alleen om den vrienidschap te ónder--
houden. Misschien had het daarnaast ook wel
een heel klein beetje tot doel Frankrijk aan.
het bestaan van dien vriendschapsband tie
herinneren.' "Het kon Engeland enkel aangea
naam zijn, waleneer Frankrijk en Duitschland
de openlijke 'vijandigheid van dten laatsten
tijd in een wat vriendschappelijker verhouding'
omzette, waartoe de conferentie te Thorry,
tusschen Streesseman en Briand gehouden,
alle kans biedt, en daardoor een rustiger
toestand intreedt op het Europeescha vasten
land en ook in bet overige der wereld. Maar
Frankrijk moet niettemin blijven begrijpen, dat
het Engeland noodig heeft. En daarom kan
het misschien op het oogenblik niet duidelijker
herinnerd worden dan door op de aspiraties
van Italië en den steun, dien Italië er eve|n:e
tue|el aajnl zou kunjneln gevjen, den vollen na
druk te leggen.
De verhouding tusschen Italië en Frankrijk,
is maar wat hartelijk1. De verbitterde toon,
in Italië aangeslagen na den aanslag op Mus-;
solini door een uit Frankrijk overgekomlen
maar Italiaanschen anarchist, heeft dat wef,
heel duidelijk aangetoond. De Italianen be-'
grepen heel goed, dat Frankrijk voor die daad;
niet verantwoordelijk'gesteld kon worden. Maar
in hun verbittering spraken ze den stillen na
ijver tusschen Frankrijk en Italië en de lang
zaam groeiende vijandigheid uit.
Italië heeft onder Mussolini's zweepslag ver-'
'der strekkende, maar vooral actiever werkende
aspiraties gekregen en wenscht zijn invloed'
tn de Middellandsche Zee, niet qjnktel naar
het Oosten, maar ook naar het Westen toe uit
tie breiden, en zoo mogelijk ook buiten "Brit-
polis, aan de Noordkust van frika, vasten voet
te krijgen. Maar dadelijk komt het in recht-f
str-eekschen strijd met de Fransche belangen.
Met Engeland daarentegen kan het, mits zijn!
aspiraties niet al te groote afmetingen aanne
men, gemakkelijk samengaan. a
Engeland krijgt daardoor steun in de Mid
dellandsche Zee, die het tegenover Frankrijk's.
dreigende eerzucht wel gebruiken kan. Maar
ook op het Europeesche vasteland kan Italië*
wel een steun tegen Frankrijk's overheerschen-'
de positie wel gebruiken.
En het is vooral hier, dat de Fransch-'Duitj
sche toenadering Italië kwaad kan doen.
Naast Zuid-Slavië is het wel vooral Italië
dat van een aansluiting van Oostenrijk met
Duitschland niet anders dan last en gevaar JcanJ
ondervinden. Nu zal Frankrijk niet gemak
kelijk een dergelijke aansluiting goedkeuren.
Zijn Midden- en Zuid-Europeesche bondge-
nooten, vooral Zuid-Slavië en Tsjecho Slo
wakije hebben te veel belang bij de niet-aan-i
sluiting en zullen zich tegen die aansluiting;
D hardnekkiger verzetten dan dat Frankrijk,
welks eigen macht door de verzwakking van
zijn bondgenooten ernstig zou worden aange
tast, gemakkelijk tot die aansluiting zijn toe
stemming zou vcrleenen ter wille van Duitsch
land's^ vriendelijk gezicht.
Maar de mogelijkheid bestaat niettemin, dat
hieromtrent eenig accoord wordt getroffen. En!
halië's macht zou wellicht niet toereikend zijn;
om zich daartegen aïdoende te verzetten.
Engeland, dat bij' de al- of niet aansluitilngv
van Oostenrijk bij Duitschland slechts een ge-
r®g en geen rechtstreeksch belang heeft, kan
daarin gemakkelijk steunen, zoo 'het weet daar
voor in de Middellanidsche Zee en elders Ita-
haansche vriendendiensten terug ta krijgen.
En hel' is heel begrijpelijk, dat de Itali-;
aansch-Engelsche Entente, die zich den laat-;
tijd zoo duidelijk openbaart, wanneer 'dan|
°o< de Engelsche draadlooze dienst zegt, dat
jnen algemeen die ontmoeting meer als eenj
beleefdheidsbezoek dan als een onderhoud^
met politieke beteekenis beschouwt, dan moet,
men dat niet al te precies nemen en het alleen
m zooverre als een beleefdheids bezoek zien,
tas het strekt tot onderhouding van de reeds
eerder aangeknoopte Engelsch-Italiaansche
vriendschap.
Dat ook vraagstukken van politieken aard
esproken zijn en niet enkel beleefdheidswoor-
gewisseld, geven de Engelschen en Italia-
liouwens zelf toe.
Welke dat in de eerste plaats geweest zijn,
kan men gemakkelijk raden. E|n zeker zal
de samenkomst te Thoiry wel. niet onaanged
rcerd zijn gebleven.
De Engelschen hebben behalve deze sa-j
menkomst nog andere zorgen. Ze kunnen het
met de Chineezen in het Jangtsugebied niet;
al te best vinden. En uit deze minder godda
verstandhouding dreigt telkens een twist to
ontstaan, die wegens het belang, dat vooraf
Amerika en Japan bij' China hebben, ernsti-'
ge beteekenis kan krijgen.
In eigen huis hindert de Engelschen nog
altijd de mijnwerkersstaking. Zaj loopt blijkbaar
pp een eind. Maar daarmee zijn de ge vol gein'
nog niet voorbij. Dé mijnwerkers hebben feit ei
omtrent de middelen ter bevordlering van 'dei
ontwikkeling van Westelijk Noord-Brabant.
Voor kennisgeving aangenomen.
e. Afschrift van een1 adres der K. v. K
te Veendan;gericht aan de Tweede Kameij
der Statep-Generaal, betreffende de Rijksweg-i
geldregehng.
Te behandelen met punt 4 der agtenda.
t. Rondschrijven van het Dep. van Arbeid
Handel en Nijverheid, betreffende: certifica
ten van oorsprong voor Griekenland.
Het is niet noodzakelijk dat deze certifi
caten door een Griekschen ambtenaar zijn ge-
gelegaliseerd.
Voor kennisgeving aangenomen.
g. ld. betreffende invoer in Hongarije (han1
trie en feitelijk het geheele industriëele en,
oeconounsche leven van. Engeland vergiftigen.
Dat de meineigenaars en ook zelfs de regeer'
rmg dit gevaarlijke gevolg'niet vooruit Ijëbv1
ben gezien is ongetwijfeld een ernstige fout.
lijk den strijd al verloren. Het ernstige wat ze) "Dis verdrag tusschen Oostenrijk1 en Honga-
zullen kunnen redden' uit al hun éischen, is, ril")- f
wellicht de instelling van een nationaal scheids-. Iff Voor kennisgeving aangenomen,
gerecht, door de regeering voorgesteld, en i h- Afschrift van -een aSres der Kamer vanf
waarop ze zich zullen kunnen beroepen, wanj ;'|Kooph. te Hoorn, gericht aan den Minister
neer de districtsregelingen, waar ze nooit aart .raïl Waterstaat, inzake den Stoomtramweg
hebben gewild, maar die ze nu wel zullen moe- 'f Schagen—Wognum
ten sMken, hun niet naar den zin zijn. Maar, 1 De heer Schmalz acht dit een zaak, die zeker
deze nederlaag moet een niet gemakkelijk uit besproken kan worden bij de Kamer,
te wissen wrok bij hen achterlaten. En deze i De v'-*>rz. antwoordt, dat aan verschillende ge
wrok /al langen tijd het leven in de mijnindus-i meentebesturen is gevraagd of men bemiddeling
wenschte van de Kamer, maar van geen enkele
is daarop antwoord ontvangen.
Dg heer Grunwald vindt dat de Mij. deze zaak
eigenaardig heeft behandeld. Spr. acht het van
belang dat deze tramlijn blijft bestaan en zou
zelfstandig bij den Min. willen aandringen op
handhaving van deze lijn, in het belang van dat
deel van Noordholland. .ióóg
I De heer Schmalz vindt het een eigenaardige
geschiedenis, dat wel een garantie wordt ge
vraagd, maar wil geen inzage verkenen van de
stukken, waaruit blijkt waardoor het tekort ont
staat.
Die voorz.' antwoordt dat zeker niet veel -prijs
wordt gesteld op het behoud, daar men op het
verzoek van de Kamer niet heeft geantwoord.
Op een vraag van den voorz. antwoorden de
heeren Blauboer ea Schmalz dat men de tram
moeilijk kan missen voor goederenvervoer. De
heer Blauboer voegt hier nog aan toe dat men ah
heel 'tevreden zou zijn, wanneer er een, paa 'viwims,
voor goederenvervoer bleven bestaan-
Ds voorz. zegt nog dat de M.ij., tenzij met mede
werking van den minister, het recht mist om de
tram op te heffen.
De heer Grunwald zou nogmaals aan de Ka
mer van Hoorn willen vragen' of op onze mede
werking prijs wordt gesteld./
Overeenkomstig dit voorstel wordt besloten,
i. Schrijven van het Dep. van Arb., Han
del en Nijverheid .betreffendeverhooging".
van bet Belgisch Douanetarief.
Reeds afzonderlijk in Zaterdagnr. 1.1. ge
publiceerd.
Voor kennisgeving aangenomen,
j. Antwoord van het Ministerie 'van Wa
terstaat inzake den Rijksweg Haarlem-Alk
maar.
Door het Kamerlid den heer Boissevain, zijn;
den minister de volgende vragen gesteld:
1. Is het den Minister bekend, dat het
wegdek v.an den Rijksweg Haarlem-Alkmaar
in bét. bijzonder tusschen Beverwijk en Cas-
tricum in zeer verwaarloosden toestand ver
keert?.
2e. Wat is hieraan in de laatste twee jaren
gedaan en welke maatregelen staan voor 1926
•en 1927 op het programma, om hierin ver
betering te brengen? i
Het antwoord van den Minister luidt aldus?'
Ie. Het wegdek van den Rijksstraatweg
Haarlem-Alkmaar, in het bijzonder tusschen
Beverwijk en Castricunt verkeert niet overal'
in voldoenden staat. Van verwaarloozing kan
Ledenvergadering/van de Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor Holland's Noor
derkwartier, gevestigd te Alkmaar, Woens
dag 6 Octcber 1926, des namiddags ten 6.30
in het Stadhuis te Alkmaar.
Afwezig zijn de heeren: Colthoff, Nobel, En-
del, Lakeman, Kuiper en Qffers.
De voorz., de heer Arntz, opent de vergadering
met welkom en worden de notulen van de voor
gaande vergadering onveranderd -goedgekeurd.
3. Ingekomen stukken:
a. Afschrift van een adres der K. v. K.1
te Hoorn gericht aan den Minister van Jus
titie .inzake vluggere rechtspraak in handels
zaken. I
Deze zaak is reeds eerder in de KamewJjehan
deld.
.Wordt aangehouden tot aan het verslag over
de vergadering van de vereenigde Kamers.
b. Adres van de bewoners van het C&oot-
Nieuwland te Alkmaar, waarin 'de medewer
king der Kamer wordt verzocht tot het t ver
krijgen van meerdere en betere verlidjfingt
dezer straat. 7^ j
Voor kennisgeving aangenomen, omdat, men
meent dat dit niet op den weg van de Kamer,djgt.
c. Afschrift van een door de Vereenigipg
voor Vreemdelingenverkeier Helders Be-\
lang" verzonden adres gericht aan de Dir.-
der Ned. Spoorwegen, nopens verbetering vanj,
het spoorwegverkeer met Helder.
De heer 'Messalaar vindt verbetering van den
treinenloop absoluut noodzakelijk. Laat men er
toch sterk op aandringen dat er verbetering in
treedt. Spr. vraagt tevens of men nog iets heeft
gehoord over uitbreiding van den Spoorwegraad.
De voorz. acht 't goed den min. nog eens de
wenschen van de Kamer kenbaar te maken om
een vertegenwoordiger uit Holl. Noorderkwartier
te benoemen.
De heer Schmalz deelt mede, dat ook de Sclia-
ger middenstandsvereeniging om verbetering bij v<u, w*a.iwmig Km
de Spoorwegen heeft geadresseerd. Spr. noemt J uit den aard der zaak niet gesprokén worden,
verschillende treinen, die zouden kunnen worden daar van algemeene bekendheid mag worden
doorgetrokken en ingelegd,-zonder offers voor de geacht, dat de eenigie oorzaak van den nri|n-!
öpoonvegen. i der gewenschten toestand van menigem Rijks-
De heer Grunwald meent dat de Spoorwegraad weg gelegen is in het gebrek aan de noodige
en Directie zich niets aantrekken van de wen- geldmiddelen.
schen van de Kamer. Spr. wil daarom een Com
missie benoemen om op een audiëntie bij den
Min. op verbetering a.an te dringen.
Die heer Kolster sluit zich Volkomen bij deze
woorden aan. Wil de Mij. niets toestaan, dan
wordt men ia Den Helder aangewezen op auto's.
Verder zou spr. willen aandringen op verJ»etP®
ring der verbinding met Texel, daar men vandaar
veel moeilijkheden ondervindt met vertrek en
aankomst der treinen van en te Helder.
De heer Grunwald zal een bezoek brengen aan
den heer Ariöns te Amsterdam om de ge wen ach to
verbeteringen te bepleiten.
Aan don Min. zal worden verzocht aanvuHing
van den Spoorwegraad uit Holl. Noorderkwartier.
d. Afschrift van een adres der K. vTfG
te Breda, gericht aan de diverse Ministeriel
2-e. Het slechtste gedeelte van dit traject,
n.l. tusschen H.M. 1412 en 165 zal nog dit|
seizoen, bij wijze van buitengewone voor-
ziening, over 625 M. 'lengte een nieuw dak
j krijgen^ terwijl daarnevens over 250 M. lengte
ffierstratiüg met oude steenen zal worden uit-
gevoerd.
öp hét wegvak tusschen Beverwijk en Cas-
tricum rijn aan het wegdek' in de jaren '1924.
en 1925 alleen de gewone onderhoudsbestra-)
tingen uitgevoerd (in 1924 200 vierk. M. nieu
we bestrating en 300 vierk. M. herstrating!
en in 192§ 600 vierk. M. nieuwe bestrating
en 150 vierk. M. herstrating).
Voor 1926 is of zal, behalve de bovenge-
noemde buitengewone voorziening nog >n-
tgeveer. 120)D vierk. M. nieuwe en ruim 500
vierk. M. oude bestrating worden gemaakt.
Voor 1927 zullen naar in het voornemen ligt
op het wegvak alleen eenige bestratingswerk
zaamheden worden uitgevoerd. Verbetering
van meer ingrijpenden aard zal moeten -.vach
ten, tot ruimere middelen beschikbaar ko
men.
De heer De Raat zou nog eens bij den minister
op verbetering willen aandringen en dit nog eens
in overweging te willen nemen.
De voorz. zegt dat de weg van Alkmaar naar
Velzen onhoudbaar slecht is. terwijl aan den an
dereu kant van Velzen veel is uitgegeven voor
verbetering. Wij worden hier zeer stiefmoederlijk
bedeeld. Te auto's komen met gebroken veeren
thuis eu men kan veel minder laden dan anders.
De heer Pc Raa.t noemt het een ten-achtersiei-
ling bij Haarlem.
De heer Ringers onderschrijft al deze woorden.
Hebben wij geen gelijke rechten, waar op andere
plaatsen de wegen worden verbeterd. Noordhol
land. staat ver ten achter bij de andere deelen
van tiet laud.
Bij den Min. zal krachtig op vérbetering wor
den aangedrongen.
k. Schrijven van B. en W. te Alkmaar, be
treffende het wegnemien der ondiepte aan de
Kanaalkade
Door B. en W{. is aan den Dir. van Gemeen
tewerken opgedragen het water overal tot op
een diepte van 2.50 M. uit te baggeren.
1. Schrijven van de Ned. Spoorwegen in
antwoord op het schrijven van de Kamer d.d.
20—8—'26, waarin werd verzocht geen lagere
vrachttarieven toe te passen voor 15 tons la
dingen groenten.
„Waar ons nieuwe goederentarief is op
gebouwd op den algemeienen stelregel, dat
de wagonladingsprijzen zijn ingedeeld in drie
categoriën, n.l. vrachtprijzen1 voor 5 ton, 10
ton en 15 ton per wagen, is het niet mogelijk'
daarop' voor Bepaalde goederen 'een -uitzon le
ring te maken.
Trouwens, gesteld dat zulks wel mogelijk'
ware en dat voor versche groenten èn aard
appelen van dien stelregel werd afgëweken,'
dan zou dit niet anders kunnen gebeuren dan
door de bestaande 15 tons prijzen te doen ver
vallen en de bestaande vrachtprijzen voor 5
en 10 ton ongewijzigd te handhaven. Een, re
geling in dier voege, dat tevens de laatstbe
doelde vrachtprijzen worden verlaagd, zou, ge
zien onze nog steeds hooge exploitatiekosten'
voor ons diermate onereus zijn, dat daaraan
niet zou vallen te den kén.
Bovendien ligt het voor de hand, dat, bij-
opheffing, zonder meer ,van de 15 tons prij
zen, klachten zouden rijzen over het feit,
dat men niet meer in de gelegenheid wo-rtlt
gesteld, bij beiading van een wagon met
15.000 kg. een lageren vrachtprijs te verkrij
gen.
Indien, zooals u schrijft, 'het tegenwoordige
systeem voor den handel in versche groenten
nadeelig is, omdat de afnemers daardoor wor
den verlokt grootere hoeveelheden tegelijk té
bestellen, dan een wagen zonder schade voor,
de betr. artikelen kan bevatten, dan hebben
niet wij, doch de afnemers aan het nadeel'
in kwestie schuld. Zij immers hebben te be
slissen wat hun liever is: een duurdere vracht,
met de zekerheid dat ide waar goed overkomt
of een goedkoopere vracht met het risico.,
(hetwelk trouwens zeker niet in alle gevallen,
aanwezig is) dat de waar door te compacte
belading schade lijdt".
"Die heer Wagenaar meent dat er nog wel iets
op dit antwoord valt aan te merken. De Mij.
gaat niet in op het geschrevene over de concur
rentie tusschen groote en kleine handelaars. Ook
is niet ingegaan op het geschrevene, dat 12-tons
wagens worden gebruikt voor 15-tons ladingen-
Wel zegt spr. zijn we beter bedeeld met groote
wagens.
Spr. zal nog eenige gegevens verschaffen om
opnieuw te adresseeren.
m. Missive van het Dep. van Arbeid, Han
del en "Nijverheid, betreffende het handels
verdrag Groot-Brittannië-GriekenLand, waarbij
Griekenland belangrijke consessies hiaeft ge
daan.
De bedoelde lijst ligt aan het -Secretariaat
tér inzage. Artikelen van (belang voor ons.
District komen daarop niet voor.
Aangezien het verdrag vajn 28 Juli reeds van
kracht is en Nederlandsche goederen bij aan
voer in Griekenland op meestbegunstigirtg
aanspraak kunnen maken, kunnen Nederland
sche belanghebbenden terugbetaling eischen
van eventueele sedert dien datum teveel be
taalde invoerrechten.
n. Schrijven van het Bestuur der Bannife
Oudorp betreffende den toestand van den wee
in de Nollen.