Donderdag 7 October 1926 35 e Jaargang Buiienlandssh Overzicht NO. 119 INTERC.TELEPHOON 52 NIEUWE Bezoeken onderhouden de vriendschap. Daar heeft Chamberlain ongetwijfeld ook aan ge dacht, toen hij op de Mididellandsche 'Zee rond varend zoo en passant eens 'bij Mussblk&pdèti Italiaanschan dictator aanliep-of lievi£r: aanvoer. Want dit bezoek diende niet alléén om ceaa' Engelsch-Italiaansche vriendschap in te lui den. Al sinds lang heeft er ee,n toenadering plaats gehad tusschen Engeland en Italië. En' dit bezoek van den Engelschen minister d lan de dus alleen om den vrienidschap te ónder-- houden. Misschien had het daarnaast ook wel een heel klein beetje tot doel Frankrijk aan. het bestaan van dien vriendschapsband tie herinneren.' "Het kon Engeland enkel aangea naam zijn, waleneer Frankrijk en Duitschland de openlijke 'vijandigheid van dten laatsten tijd in een wat vriendschappelijker verhouding' omzette, waartoe de conferentie te Thorry, tusschen Streesseman en Briand gehouden, alle kans biedt, en daardoor een rustiger toestand intreedt op het Europeescha vasten land en ook in bet overige der wereld. Maar Frankrijk moet niettemin blijven begrijpen, dat het Engeland noodig heeft. En daarom kan het misschien op het oogenblik niet duidelijker herinnerd worden dan door op de aspiraties van Italië en den steun, dien Italië er eve|n:e tue|el aajnl zou kunjneln gevjen, den vollen na druk te leggen. De verhouding tusschen Italië en Frankrijk, is maar wat hartelijk1. De verbitterde toon, in Italië aangeslagen na den aanslag op Mus-; solini door een uit Frankrijk overgekomlen maar Italiaanschen anarchist, heeft dat wef, heel duidelijk aangetoond. De Italianen be-' grepen heel goed, dat Frankrijk voor die daad; niet verantwoordelijk'gesteld kon worden. Maar in hun verbittering spraken ze den stillen na ijver tusschen Frankrijk en Italië en de lang zaam groeiende vijandigheid uit. Italië heeft onder Mussolini's zweepslag ver-' 'der strekkende, maar vooral actiever werkende aspiraties gekregen en wenscht zijn invloed' tn de Middellandsche Zee, niet qjnktel naar het Oosten, maar ook naar het Westen toe uit tie breiden, en zoo mogelijk ook buiten "Brit- polis, aan de Noordkust van frika, vasten voet te krijgen. Maar dadelijk komt het in recht-f str-eekschen strijd met de Fransche belangen. Met Engeland daarentegen kan het, mits zijn! aspiraties niet al te groote afmetingen aanne men, gemakkelijk samengaan. a Engeland krijgt daardoor steun in de Mid dellandsche Zee, die het tegenover Frankrijk's. dreigende eerzucht wel gebruiken kan. Maar ook op het Europeesche vasteland kan Italië* wel een steun tegen Frankrijk's overheerschen-' de positie wel gebruiken. En het is vooral hier, dat de Fransch-'Duitj sche toenadering Italië kwaad kan doen. Naast Zuid-Slavië is het wel vooral Italië dat van een aansluiting van Oostenrijk met Duitschland niet anders dan last en gevaar JcanJ ondervinden. Nu zal Frankrijk niet gemak kelijk een dergelijke aansluiting goedkeuren. Zijn Midden- en Zuid-Europeesche bondge- nooten, vooral Zuid-Slavië en Tsjecho Slo wakije hebben te veel belang bij de niet-aan-i sluiting en zullen zich tegen die aansluiting; D hardnekkiger verzetten dan dat Frankrijk, welks eigen macht door de verzwakking van zijn bondgenooten ernstig zou worden aange tast, gemakkelijk tot die aansluiting zijn toe stemming zou vcrleenen ter wille van Duitsch land's^ vriendelijk gezicht. Maar de mogelijkheid bestaat niettemin, dat hieromtrent eenig accoord wordt getroffen. En! halië's macht zou wellicht niet toereikend zijn; om zich daartegen aïdoende te verzetten. Engeland, dat bij' de al- of niet aansluitilngv van Oostenrijk bij Duitschland slechts een ge- r®g en geen rechtstreeksch belang heeft, kan daarin gemakkelijk steunen, zoo 'het weet daar voor in de Middellanidsche Zee en elders Ita- haansche vriendendiensten terug ta krijgen. En hel' is heel begrijpelijk, dat de Itali-; aansch-Engelsche Entente, die zich den laat-; tijd zoo duidelijk openbaart, wanneer 'dan| °o< de Engelsche draadlooze dienst zegt, dat jnen algemeen die ontmoeting meer als eenj beleefdheidsbezoek dan als een onderhoud^ met politieke beteekenis beschouwt, dan moet, men dat niet al te precies nemen en het alleen m zooverre als een beleefdheids bezoek zien, tas het strekt tot onderhouding van de reeds eerder aangeknoopte Engelsch-Italiaansche vriendschap. Dat ook vraagstukken van politieken aard esproken zijn en niet enkel beleefdheidswoor- gewisseld, geven de Engelschen en Italia- liouwens zelf toe. Welke dat in de eerste plaats geweest zijn, kan men gemakkelijk raden. E|n zeker zal de samenkomst te Thoiry wel. niet onaanged rcerd zijn gebleven. De Engelschen hebben behalve deze sa-j menkomst nog andere zorgen. Ze kunnen het met de Chineezen in het Jangtsugebied niet; al te best vinden. En uit deze minder godda verstandhouding dreigt telkens een twist to ontstaan, die wegens het belang, dat vooraf Amerika en Japan bij' China hebben, ernsti-' ge beteekenis kan krijgen. In eigen huis hindert de Engelschen nog altijd de mijnwerkersstaking. Zaj loopt blijkbaar pp een eind. Maar daarmee zijn de ge vol gein' nog niet voorbij. Dé mijnwerkers hebben feit ei omtrent de middelen ter bevordlering van 'dei ontwikkeling van Westelijk Noord-Brabant. Voor kennisgeving aangenomen. e. Afschrift van een1 adres der K. v. K te Veendan;gericht aan de Tweede Kameij der Statep-Generaal, betreffende de Rijksweg-i geldregehng. Te behandelen met punt 4 der agtenda. t. Rondschrijven van het Dep. van Arbeid Handel en Nijverheid, betreffende: certifica ten van oorsprong voor Griekenland. Het is niet noodzakelijk dat deze certifi caten door een Griekschen ambtenaar zijn ge- gelegaliseerd. Voor kennisgeving aangenomen. g. ld. betreffende invoer in Hongarije (han1 trie en feitelijk het geheele industriëele en, oeconounsche leven van. Engeland vergiftigen. Dat de meineigenaars en ook zelfs de regeer' rmg dit gevaarlijke gevolg'niet vooruit Ijëbv1 ben gezien is ongetwijfeld een ernstige fout. lijk den strijd al verloren. Het ernstige wat ze) "Dis verdrag tusschen Oostenrijk1 en Honga- zullen kunnen redden' uit al hun éischen, is, ril")- f wellicht de instelling van een nationaal scheids-. Iff Voor kennisgeving aangenomen, gerecht, door de regeering voorgesteld, en i h- Afschrift van -een aSres der Kamer vanf waarop ze zich zullen kunnen beroepen, wanj ;'|Kooph. te Hoorn, gericht aan den Minister neer de districtsregelingen, waar ze nooit aart .raïl Waterstaat, inzake den Stoomtramweg hebben gewild, maar die ze nu wel zullen moe- 'f Schagen—Wognum ten sMken, hun niet naar den zin zijn. Maar, 1 De heer Schmalz acht dit een zaak, die zeker deze nederlaag moet een niet gemakkelijk uit besproken kan worden bij de Kamer, te wissen wrok bij hen achterlaten. En deze i De v'-*>rz. antwoordt, dat aan verschillende ge wrok /al langen tijd het leven in de mijnindus-i meentebesturen is gevraagd of men bemiddeling wenschte van de Kamer, maar van geen enkele is daarop antwoord ontvangen. Dg heer Grunwald vindt dat de Mij. deze zaak eigenaardig heeft behandeld. Spr. acht het van belang dat deze tramlijn blijft bestaan en zou zelfstandig bij den Min. willen aandringen op handhaving van deze lijn, in het belang van dat deel van Noordholland. .ióóg I De heer Schmalz vindt het een eigenaardige geschiedenis, dat wel een garantie wordt ge vraagd, maar wil geen inzage verkenen van de stukken, waaruit blijkt waardoor het tekort ont staat. Die voorz.' antwoordt dat zeker niet veel -prijs wordt gesteld op het behoud, daar men op het verzoek van de Kamer niet heeft geantwoord. Op een vraag van den voorz. antwoorden de heeren Blauboer ea Schmalz dat men de tram moeilijk kan missen voor goederenvervoer. De heer Blauboer voegt hier nog aan toe dat men ah heel 'tevreden zou zijn, wanneer er een, paa 'viwims, voor goederenvervoer bleven bestaan- Ds voorz. zegt nog dat de M.ij., tenzij met mede werking van den minister, het recht mist om de tram op te heffen. De heer Grunwald zou nogmaals aan de Ka mer van Hoorn willen vragen' of op onze mede werking prijs wordt gesteld./ Overeenkomstig dit voorstel wordt besloten, i. Schrijven van het Dep. van Arb., Han del en Nijverheid .betreffendeverhooging". van bet Belgisch Douanetarief. Reeds afzonderlijk in Zaterdagnr. 1.1. ge publiceerd. Voor kennisgeving aangenomen, j. Antwoord van het Ministerie 'van Wa terstaat inzake den Rijksweg Haarlem-Alk maar. Door het Kamerlid den heer Boissevain, zijn; den minister de volgende vragen gesteld: 1. Is het den Minister bekend, dat het wegdek v.an den Rijksweg Haarlem-Alkmaar in bét. bijzonder tusschen Beverwijk en Cas- tricum in zeer verwaarloosden toestand ver keert?. 2e. Wat is hieraan in de laatste twee jaren gedaan en welke maatregelen staan voor 1926 •en 1927 op het programma, om hierin ver betering te brengen? i Het antwoord van den Minister luidt aldus?' Ie. Het wegdek van den Rijksstraatweg Haarlem-Alkmaar, in het bijzonder tusschen Beverwijk en Castricunt verkeert niet overal' in voldoenden staat. Van verwaarloozing kan Ledenvergadering/van de Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Holland's Noor derkwartier, gevestigd te Alkmaar, Woens dag 6 Octcber 1926, des namiddags ten 6.30 in het Stadhuis te Alkmaar. Afwezig zijn de heeren: Colthoff, Nobel, En- del, Lakeman, Kuiper en Qffers. De voorz., de heer Arntz, opent de vergadering met welkom en worden de notulen van de voor gaande vergadering onveranderd -goedgekeurd. 3. Ingekomen stukken: a. Afschrift van een adres der K. v. K.1 te Hoorn gericht aan den Minister van Jus titie .inzake vluggere rechtspraak in handels zaken. I Deze zaak is reeds eerder in de KamewJjehan deld. .Wordt aangehouden tot aan het verslag over de vergadering van de vereenigde Kamers. b. Adres van de bewoners van het C&oot- Nieuwland te Alkmaar, waarin 'de medewer king der Kamer wordt verzocht tot het t ver krijgen van meerdere en betere verlidjfingt dezer straat. 7^ j Voor kennisgeving aangenomen, omdat, men meent dat dit niet op den weg van de Kamer,djgt. c. Afschrift van een door de Vereenigipg voor Vreemdelingenverkeier Helders Be-\ lang" verzonden adres gericht aan de Dir.- der Ned. Spoorwegen, nopens verbetering vanj, het spoorwegverkeer met Helder. De heer 'Messalaar vindt verbetering van den treinenloop absoluut noodzakelijk. Laat men er toch sterk op aandringen dat er verbetering in treedt. Spr. vraagt tevens of men nog iets heeft gehoord over uitbreiding van den Spoorwegraad. De voorz. acht 't goed den min. nog eens de wenschen van de Kamer kenbaar te maken om een vertegenwoordiger uit Holl. Noorderkwartier te benoemen. De heer Schmalz deelt mede, dat ook de Sclia- ger middenstandsvereeniging om verbetering bij v<u, w*a.iwmig Km de Spoorwegen heeft geadresseerd. Spr. noemt J uit den aard der zaak niet gesprokén worden, verschillende treinen, die zouden kunnen worden daar van algemeene bekendheid mag worden doorgetrokken en ingelegd,-zonder offers voor de geacht, dat de eenigie oorzaak van den nri|n-! öpoonvegen. i der gewenschten toestand van menigem Rijks- De heer Grunwald meent dat de Spoorwegraad weg gelegen is in het gebrek aan de noodige en Directie zich niets aantrekken van de wen- geldmiddelen. schen van de Kamer. Spr. wil daarom een Com missie benoemen om op een audiëntie bij den Min. op verbetering a.an te dringen. Die heer Kolster sluit zich Volkomen bij deze woorden aan. Wil de Mij. niets toestaan, dan wordt men ia Den Helder aangewezen op auto's. Verder zou spr. willen aandringen op verJ»etP® ring der verbinding met Texel, daar men vandaar veel moeilijkheden ondervindt met vertrek en aankomst der treinen van en te Helder. De heer Grunwald zal een bezoek brengen aan den heer Ariöns te Amsterdam om de ge wen ach to verbeteringen te bepleiten. Aan don Min. zal worden verzocht aanvuHing van den Spoorwegraad uit Holl. Noorderkwartier. d. Afschrift van een adres der K. vTfG te Breda, gericht aan de diverse Ministeriel 2-e. Het slechtste gedeelte van dit traject, n.l. tusschen H.M. 1412 en 165 zal nog dit| seizoen, bij wijze van buitengewone voor- ziening, over 625 M. 'lengte een nieuw dak j krijgen^ terwijl daarnevens over 250 M. lengte ffierstratiüg met oude steenen zal worden uit- gevoerd. öp hét wegvak tusschen Beverwijk en Cas- tricum rijn aan het wegdek' in de jaren '1924. en 1925 alleen de gewone onderhoudsbestra-) tingen uitgevoerd (in 1924 200 vierk. M. nieu we bestrating en 300 vierk. M. herstrating! en in 192§ 600 vierk. M. nieuwe bestrating en 150 vierk. M. herstrating). Voor 1926 is of zal, behalve de bovenge- noemde buitengewone voorziening nog >n- tgeveer. 120)D vierk. M. nieuwe en ruim 500 vierk. M. oude bestrating worden gemaakt. Voor 1927 zullen naar in het voornemen ligt op het wegvak alleen eenige bestratingswerk zaamheden worden uitgevoerd. Verbetering van meer ingrijpenden aard zal moeten -.vach ten, tot ruimere middelen beschikbaar ko men. De heer De Raat zou nog eens bij den minister op verbetering willen aandringen en dit nog eens in overweging te willen nemen. De voorz. zegt dat de weg van Alkmaar naar Velzen onhoudbaar slecht is. terwijl aan den an dereu kant van Velzen veel is uitgegeven voor verbetering. Wij worden hier zeer stiefmoederlijk bedeeld. Te auto's komen met gebroken veeren thuis eu men kan veel minder laden dan anders. De heer Pc Raa.t noemt het een ten-achtersiei- ling bij Haarlem. De heer Ringers onderschrijft al deze woorden. Hebben wij geen gelijke rechten, waar op andere plaatsen de wegen worden verbeterd. Noordhol land. staat ver ten achter bij de andere deelen van tiet laud. Bij den Min. zal krachtig op vérbetering wor den aangedrongen. k. Schrijven van B. en W. te Alkmaar, be treffende het wegnemien der ondiepte aan de Kanaalkade Door B. en W{. is aan den Dir. van Gemeen tewerken opgedragen het water overal tot op een diepte van 2.50 M. uit te baggeren. 1. Schrijven van de Ned. Spoorwegen in antwoord op het schrijven van de Kamer d.d. 20—8—'26, waarin werd verzocht geen lagere vrachttarieven toe te passen voor 15 tons la dingen groenten. „Waar ons nieuwe goederentarief is op gebouwd op den algemeienen stelregel, dat de wagonladingsprijzen zijn ingedeeld in drie categoriën, n.l. vrachtprijzen1 voor 5 ton, 10 ton en 15 ton per wagen, is het niet mogelijk' daarop' voor Bepaalde goederen 'een -uitzon le ring te maken. Trouwens, gesteld dat zulks wel mogelijk' ware en dat voor versche groenten èn aard appelen van dien stelregel werd afgëweken,' dan zou dit niet anders kunnen gebeuren dan door de bestaande 15 tons prijzen te doen ver vallen en de bestaande vrachtprijzen voor 5 en 10 ton ongewijzigd te handhaven. Een, re geling in dier voege, dat tevens de laatstbe doelde vrachtprijzen worden verlaagd, zou, ge zien onze nog steeds hooge exploitatiekosten' voor ons diermate onereus zijn, dat daaraan niet zou vallen te den kén. Bovendien ligt het voor de hand, dat, bij- opheffing, zonder meer ,van de 15 tons prij zen, klachten zouden rijzen over het feit, dat men niet meer in de gelegenheid wo-rtlt gesteld, bij beiading van een wagon met 15.000 kg. een lageren vrachtprijs te verkrij gen. Indien, zooals u schrijft, 'het tegenwoordige systeem voor den handel in versche groenten nadeelig is, omdat de afnemers daardoor wor den verlokt grootere hoeveelheden tegelijk té bestellen, dan een wagen zonder schade voor, de betr. artikelen kan bevatten, dan hebben niet wij, doch de afnemers aan het nadeel' in kwestie schuld. Zij immers hebben te be slissen wat hun liever is: een duurdere vracht, met de zekerheid dat ide waar goed overkomt of een goedkoopere vracht met het risico., (hetwelk trouwens zeker niet in alle gevallen, aanwezig is) dat de waar door te compacte belading schade lijdt". "Die heer Wagenaar meent dat er nog wel iets op dit antwoord valt aan te merken. De Mij. gaat niet in op het geschrevene over de concur rentie tusschen groote en kleine handelaars. Ook is niet ingegaan op het geschrevene, dat 12-tons wagens worden gebruikt voor 15-tons ladingen- Wel zegt spr. zijn we beter bedeeld met groote wagens. Spr. zal nog eenige gegevens verschaffen om opnieuw te adresseeren. m. Missive van het Dep. van Arbeid, Han del en "Nijverheid, betreffende het handels verdrag Groot-Brittannië-GriekenLand, waarbij Griekenland belangrijke consessies hiaeft ge daan. De bedoelde lijst ligt aan het -Secretariaat tér inzage. Artikelen van (belang voor ons. District komen daarop niet voor. Aangezien het verdrag vajn 28 Juli reeds van kracht is en Nederlandsche goederen bij aan voer in Griekenland op meestbegunstigirtg aanspraak kunnen maken, kunnen Nederland sche belanghebbenden terugbetaling eischen van eventueele sedert dien datum teveel be taalde invoerrechten. n. Schrijven van het Bestuur der Bannife Oudorp betreffende den toestand van den wee in de Nollen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 1