TWEEDE BUD
Kom de natuur
te hulp!
AUdüsiroOP
Parlemenfarie Kalender
Uit den Omtrek.
DE VERDETEm jER WEGER
Nieuwstijdingen
19 October. 1
Het is een parlementair gebruik, dat del
Tweede Kamer voor den aanvang der begroo-
tingsdebatten een cf meer belangrijke wets
ontwerpen afdoet. Als zoodanig zijn 'dit jaar!
aan de orde gesteld de belastingontwerpen,
met welker behandeling in do nieuwe week;
werd aangevangen. Deze ontwierpen beoogen
o.a. verlaging van 'het tarief van de rechten
van successie en van schenking, vermindering
van de personeels belasting en voorts afschaf
fing van de 25 opcenten op de inkomstenbel
asting ten bate van het Leeningsfonds (did
laatste inplaats van de aanvankelijk voorge
stelde halveering van de Verdedigingsbelas
ting II en de schrapping van de opcenten op;
de personeele belasting en op den suikerac-
cijns, terwijl de weeldeverteringsbelasting ent
de hotelbeelasting voorloopig blijven rusten:.
Tenslotte wordt voorgesteld alle bepalingen
van de vet op de Inkomstenbelasting vani
toepassing te ver klaren op de Verdedigings -
belasting.
Het zoo vurig verbeide oogenblik, dat het
peil van de Rijksbelastingen eenigszins kan;
worden verlaagd, is derhalve aangebroken.
Doch inplaats van algemeens instemming ont
moette deze voorgestelde belastingverlaging
slechts critiek. Vooral bij de Katholieke frac
tie was de eensgezindheid verre te zoeken.
Noemden de heeren van Vuuren en Korten-
horsl zich groote voorstanders van verminden
ring van den tegenwoordigen belastingdruk!
de heef Veraart zou het overschot aan mid
delen liever besteed willen zien aan .nuttige
uitgaven". Dat kapitaalvorming in hooge mate!
wordt belemmerd door de hooge successie
belasting, die kapitaal vreet" gelijk de
heer van Vuuren het zoo kernachtig typeer
de werd in het bijzonder door Prof. van
Gijn aangetoond. Terwijl tenslotte de heeren
Oud en de Wilde verklaarden, bezwaar te:
hebben tegen verlaging van de personeele
belasting, indien niet voor een goede comv-
pensatie voor de gemeenten werd zorg gedra
gen.
Het was een technisch debat, met veel cij
fers, doch waaruit ook voor den leek viel af.
te leiden, dat de verlichting van 3e inkomt
stenbelasting wel zal worden goedgekeurd.
Poch over de andere onderwerpen zal de be
slissing zeker niet zonder strijd vallen.
20 October.
Minister de Geer heeft heden in een uit
voerige reede zijn belastingvoorstellen verde
digd. Stippen wij allereerst aan de belangrijke;
mede deelingen, in de loop van di erede gen
daan. dat een wetsontwerp tot het tegengaarf
van de z.g. kapitaalvlucht gereeed is, en dat;.
de verlaging der spoorwegtarieven het daar
van gehoopte resultaat heeft, dan weer meeit
in de hoogere klassen wordt gereisd. Overigens
kon men, na hetgieeen de Minister bij het'
overleg met de Commissie van Voorbereiding
en in de Milioenenota had betoogd, geen ver 4
rassende mededeelingen meer verwachten. Met.
nadruk betoogde de minister, dat meh thans
belastingverlaging moet laten voorgaan bij een
versnelde aflossing der crisisuitgaven, teneindq
weder tot een normaal welvaartspeil te kun
nen terugkeeren. De Minister herinnerde in
dit verband aan zijn vroeger gedane me'dedee-
ling dat iemand met een matig inkomen uit eeni
vermogen beter in het buitenland kan gaans,
rentenieren dan hier te blijven, zelfs al krijgfj
hij er een goede betrekking bij. Waar de Mi-,
nister dit argument uitsluitend bezigde om
de noodzakelijkheid van belastingverlaging te
bepleiten, volgt hieruit dat zoodanige verla
ging overbodig zal maken maatreegelen tot
het bedwingen van de kapitaalvlucht, van wel
ker uitwerking men waarlijk niet zooveel heil!
behoeft te verwachten.
Overigens had de Minister meer in het bij
zonder te verdedigen zijn voorstel tot verla
ging van het successierecht en van de per
soneele belasting. Wat de successiebelasting
betreft, beetoogde de Minister, dat deze zoo
hoog is dat zij zelfs in de rechte lijn ka
pitaal stuk slaat, en hij kon zich in dit ver-i
band met succes beroepen op den heer Wi-
baut, die het een doodzonde in ieder eco
nomisch stelsel" heeft genoemd, wanneer I
jaarlijks geen belangrijk deel der gewone uit-,
gaven uit kapitaal wordt bestreden. Eh wat
de personeel ebelasting aangaat, meende de
minister, dat het Rijk zich toch niet kan laten!
weerhouden om tot belastingverlaging over te
gaan, omdat de gemeenten opcenten beffen,
waarbij hij becijferde, dat het nadeel van 'del
verschuiving zeer gering is. En hij stond wel
heel sterk toen hij de heeren ter Laan en
vliegen voorhield: „In 1923 tferd gezegd, dat
het land en Kamer belastingverlaging wilden,
doch niet de regeering; ik heb die verlagjn(g(
in uitzicht gesteld, en zoodra 'ik opnieuwf
Minister werd heb ik woord gehouden, maar
Pu wilt gij niet".
tramweg schagen—wognum.
De Kamer van Koophandel en Eabrieken te
Alkmaar wendde zich met het volgende adres
mt den Minister van Waterstaat:
'Het onlangs, door hare zusterkamer te Hoorn
ot Uwe Excellentie gerichte adres, waarin op
breedvoerige wijze werd verzocht Uwe goedkeu-
£mg aan het verzoek van de Directie der Nedi.
Spoorwegen, om de exploitatie van den tramweg
Schagen Wognum te staken, in elk geval te wil
len opschorten, totdat de gevraagde exploitatie
rekeningen vafc dezen Dienst beschikbaar zouden
zijn gesteld en daafovdr de meening, zoowel van
belanghebbenden,- als van de meergenoemde Ka
mer, zou zijn kenbaar gemaakt, heeft de volle
instemming dezer Kamer gevonden.
Ook zij zal gaarne in de gelegenheid worden
gesteld over de al-dan-niet wenschelijkheid van
het voortbestaan dezer Lijn, die gedeeltelijk-haar
District raakt, advies uit te brengen.
Het wil haar voorkomen, dat in de laatste
jaren, ter wille van de bezuiniging, reeds te
veel aan de algemeene verkeersbelangen werd
onttrokken, zonder dat daarvoor het oordeel der
Kamer werd gevraagd.
De tramlijn AlkmaarHaarlem verdween, de
spoorlijn AlkmaarBroek op Langendijk werd
voor 't personenverkeer gesloten, terwijl boven
dien de diensten van de Posterijen aanmerkelijk
werden ingekrompen.
Nu thans weder deze inkrimping dreigt, waar
door de afzon lering opnieuw zal worden ver-
i groot en belangrijk minder nut en voordeel za]
i kunnen worden getrokken uit de bronnen van
welvaart, die allerwege elders worden geopend,
i acht de Kamer e n ernstig onderzoek noodzakc-
lijk, alvorens tot deze nieuwe „versobering" wordt
overgegaan, temeer daar de wegen in dit Gewest
i tot de minst begaanbare van ons land gerekend
kunnen worden en men dien tengevolge» voor het
goederenvervoer voornamelijk op trein of tram
j blijft aangewezen.
In het belang van de volkswelvaart In haar
District, verzoekt de Kamer Uwe Excellentie
derhalve eerbiedig aan het verzoek1 der Kamer
j te Hoorn een gunstig gehoor te willen verleenen.
(Volgt onderbeekeningi
ST. MAARTEN.
Voor Woensdagavond was uitgeschreven een
algem. verg. óm te komen tot oprichting eener
vcreeniging van het Centraal 'Genootschap voor
Kindervacantie-kolonies, afd. St. Maarten.
Besloten werd 7 bestuursleden te verkiezen
en aan hen toe te 'voegen een Bomm. varf Advies,
bestaande uit 6 dames, dit in verband mét klee
ding en andere benoodigdheden bij uitzending.
Nog dieni vermeld te worden dat het ledental
reeds is 101, terwijl de lijst van de Stroet nog
niet was aangeboden.
Tot bestuursleden werden hierna gekozen de
heeren K. van 'tVeer, A. de Vries, W. C. Speets,
J. M. Nieuwenhuizen, J. L. Theunis, K. Ap
pel en J. Schermerhorn.
Het bestuur zal zich zelf een commmissie van.
advies kiezen.
- OUDE NIEDORP.
Gisteravond werd in het café van den heer
Pepping aan de Weel aanbesteed het bouwen
van een machinegebouw en woonhuis, als
mede het graven van slooten enz. ten behoeve
van den W.O.L.-polder alhier, met den vol
genden uitslag:
Gebouwen:
M. Duinmeijer, Alkmaar f 10.600.—
J. Keesman, Schagen -10.512.--
Matsen en Hamstra. de Rijp -10.500-
C. K^yzer en J. v. Stipnaan, Schagen-10 300.—
N. Borst, Spierdijk /to/i i
T. Wittebrood. Beemster
G. Kuvpers, Hoogwoud
C. Klinkert, Oudkarspel
J. Borst, H. Hl Waard
J. W. de Boer, Zijdewind
S. A. Knuwer, Schagen
C. Been Jr., H 'H!. Waard
C. de Graaf, Alkmaar
Gebr. Boekei, 't Veld
P. Doorn, St. Maartensbrug
J. Meidsma, N. Scharwoude
Grondwerk
J. Keesman, Schagen
C. de Graaf, Alkmaar
N. P. Brredijk, Hoofddorp
C. Klinkert, Oucfkarspel
K. Bakker Jr.. Schagen
r Oodam. Heiloo.
J. Zwart. Alkmaar
N. Hoek, Wognum
Y. A. Waterlander, Oudehaske (F.) -18.500.—
Joz. Mulder, N. Scharwoude -16.500.—'
C. Keijzer, J. v. Stipriaan, Schagen -15.288.—'
G. Kuijpers, Hoogwoud -13.940.—
Manus Korver Co., 't Veld -13.782.—1
Vrasdonk en de Waard, Bergen -121480.—
Kindt en de Graaf, Oudesluis - 12.296.50
Gunning volgt later.
- OUDE NIEDORP ('t Veld). i
Toen Zondagmorgen de 50-jarige J. van uit
de kerk per fiets huiswaarts keerde, kwamen)
van tegenover gestelde richting een 3-tal fiet
sers aangereden, waarvan een links uithaalde
wat een botsing veroorzaakte met J.. De over
treder der verkeersregelen caramboleerde te)
gen de straatkeien en "de heer J. tuimelde in
een vrij diepe sloot, waarin hij zoo diep weg-'
zonk, dat, niettegenstaande spoedig toege
schoten hulp, hij onvermijdelijk een flinkerï
teug van het Oosterkamper eendenbier moest
slikken. Gelukkig werd de renkeling spoedig
op het droge gebracht en snelde met bekwa-,
men spoed naar de woning van een aldaar,
wonend familielid om zich van een wat dro
ger en warmer omhulsel te voorzien.
- OUDE NIEDORP.
Tot voorzitter van den Deijerpolder is her
kozen de heer J. Ligthart.
wetsontwerp „tot het heffen eener belasting" ver
schenen is. Doch wat wij ook op het' heffen va.n
belastingen tegen mogen hebben dit is toch
zeker een zeer nuttige belasting. In den modernen
tijd, waarin wij allen leven, een tijld, die niet te
vergelijken is, met de periode van draagstoel en
trekschuit, met oabestrate wegen en modderpoe
len, die den euphemistischen naam van rioler,
droegen, een tijd, die daarentegen als hoofdken
merken draagt: hygiëne, snelheid van verkeer
en gemakkelijke verbindingen met omliggende
plaatsen, is vrijwel iedereen gebaat met een goed
aangelegd en goed onderhouden wegennet, dat
aan alle eischen van dien modernen tijd voldoet.
In onzen tijd heeft, om zoo te zegggen, vrijwel
iedereen een automobiel - wij spreken nu voor
namelijk uit een oogpunt van handel wassohe-
rijen, slagers, bakkerijen, steenkolenhandelaars,
meelfabrieken, ijzergieterijen neemt iedere bran
che van handel en industrie, die ge wilt, voor
expeditie of bezorging heeft men een auto. Dan
de reizigers hoe vele a zijn er die een klein
„Wagentje" hebben en hoevele, die een motor
rijwiel bezitten. Snelheid van beweging is een
voorname eisch geworden. En wie heeft er geen
fiets? Al deze menschen zullen gaarne hun pen
ningske offeren om in het bezit te geraken en te
blijven van een goed onderhouden wagenstelsel.
U it het verslag blijkt, dat de strekking van het
Wetsontwerp dan ook nagenoeg algemeene instem
ming vond. De Regeering stelt zich voor, dat in
ten hoogste vijf jaren, de ncodige verbeteringen!
voor wat. betreft het wegdek' der Rijkswegen,
zal zijn aangebracht terwijl voorts ook zooveel
mogelijk de verbreeding dier wegen ter hand zal
worden genomen een eisch, die dringend door
het toenemende snelverkeer gesteld wordt. Daar
na zal het aanleggen van nieuwe wegen worden
ter hand genomen. Er wordt in het verslag me
degedeeld, dat met ae drukste hoofdverkeerswe
gen zal worden begonnen, doch hieruit mag geens
zins worden opgemaakt, dat de verbeteringswer-
ken voorloopig tot het centrum des lands zul
len worden beperkt. Het is de bedoeling om de
werken .waarmede reeds een aanvang gemaakt
was, doch.die om financieele redenen niet waren
voleindigd, zeer spoedig tot een einde te brengen.
Hierbij wordt waarschijnlijk gedacht aan de we
gen Den HaagRotterdam en AmsterdamHaar
iem.
Verder zal het Rijk waarschijnlijk overgaan,
tot het overnemen van wegen van gemeente of
provincie, doch de beginselen, volgens welke deze
overname zal geschieden is nog niets bekend,
althans, er is nog geen beslissing in genomen.
In ieder geval staat een groote verbetering
ons te wachten, een verbetering, door velen reeds
lang met smart verbeid, door andere misschien,
minder vurig gewenscht, doch die onder alle om-
staudigheden dringend noodzakelijk was gewor
den. Wanneer Nederland zal beschikken over een
wegennet, dat uit wegen bestaat en niet uit
een aaneensluitende rij kuilen en gaten, dan zul
len er allicht ook meer vreemdelingen met hun
auto's naar ons land komen, die zoodoende het
vreemdelingenverkeer en de daarmede samenloo-
pende inkomsten voor diverse handelaren enz.,
zullen doen toenemen.
ochtend, bij het lezen der krant, wat de gevol
gen van zTjn steek waren geweest.
Vos, die bij zijn arrestatie zeer onverschillig
bleek ,en ook zijn bekentenis vólkomen kalm af
legde: aldus „de Tel." is ter beschikking van
de justitie gesteld.
v. Vondel, die van zijn vrouw gescheiden leef
de, had zes kinderen, die in een gesticht, ver
pleegd worden»
Verstekelingen,
Zondag is te Rotterdam aangekomen het
landsche stoomschip „Liro" uit Reval, met'
niet minder dan 17 verstèkelingen aan boord.
Hel schip voer een lading hout en de versteke
lingen hadden zich tusschen de lading weteni
te verstoppen. In Kiel zijn zij evenwel ontdekt.,
Zij zijn allen ter beschikking van den vreem
delingendienst gesteld. Waarschijnlijk zullen,,
zij met hetzelfde schip naar hun land wor
den terug gezonden.
'IC/AAL KttlPPEN
OMDULEP.RRrr
9.484.
- 9.370.1
- §.230.—
- 8.880.-!
- 8.775
- 8.564.—'
- 8.150.—
- 7.997
- 7.990.—'
- 7.950.t
- 7.846
- 7:734.-
f 42.376r--'w
- 28.000.—
- 26.684.—;
- 26.620.—.
255.046—1
- 24.660.
- 20.839.—'
-18.500
In onze rubriek „Varia" spraken wij reeds
niet een enkel woord over den toestand onzer
wegen in vergelijking met dien in Engeland;
zulks naar aanleiding van den geweldigen voor
uitgang van de motor- en automobiel-industrie
en het doet ons genoegen, onzen lezers te kun
nen rnededeelen, dat, op het oogenblik, dat dit
artikel geschreven wordt, het verslag der Com
missie van Rapporteurs uit de Tweede Kamer
omtrent het Wetsontwerp tot het heffen var
een belasting en het treffen van verdere voorzie
ningen ten behoeve van de openbare verkeers
wegen te land verschenen is. Nu klinkt het mis
schien wel een weinig ironisch, als wij beweren,
dat het „ons genoegen doet" onzen lezers te
kunnen mededeelea, dat het verslag omtrent het
door Uw borst en adem'
halingsorganen te zuiveren
van de scherp prikkelende
taaie slijm vol ziektekiemen.
Neemt daarvoor het terecht
beroemde kruidenmiddel
A AXKER'i
welke de natuurlijke ge
neeskracht bezit van vele
planten en kruiden. Uw
gezwollen slijmvliezen
slinken en Uw ademha
ling wordt weer diep en
vrij, hetgeen Uw geheele
gestel ten goede komt.
Die doodslag; te Heerlorheidte.
Die dader van den doodslag Zaterdagavond op
den grondwerker Van Vondel gepleegd, is in zijn
kosthuis aangehouden.
Het is de 22-jarige ongehuwde mijnwerker C.
Vos, wonende in de Kampstraat te Heerlerheide.
Aanvankelijk ontkende hij iets met de zaak te
maken te hebben,doch de commmissaris van politie
E. is het gelukt hem tot een bekentenis te bren
gen. Vos was van de kermis te Hoensbroek te
ruggekomen, en liep op den Passartweg, met Van
Vondel. Zoowel Van Vondel als Vos verkeerden
eenigszins onder den invloed van sterken drank.
Bij het café van Bus gekomen, noodigde v. Vondel
den ander uit, met hem het café binnen te gaan,
om nog wat te drinken.
Vos weigerde echter aan deze uitnoodiging ge
volg te geven, waarop Van Vondel hem bij zijn ^uu w uj
jas pakte om hem mee te trekken. Als Groninger sche als' van Nederlandsche zijde zijn gelo
moest lnj meegaan, zei de hij. Hierop haalde Vos gerist raft
De relletjes te Assen.
Men zal zich heriuneren, dat gedurende de mi
litaire tolletjes te Assen een kapitein zich begaf
tusschen de rumoerig edienstplichtigen. Hij ge
lastte den militairen politie-troepen in te ruk
ken. Inlusschen werd hij danig in het nauW
gebraeht. Men wierp hem zelfs met een kei. La
ter kwam de wacht ouder oommando van een
luitenant opdagen om hem tc ontzetten. Maar
toen weer liet hij de wacht inrukken.
Die kapitein zal thans voor den 'krijgsraajd
moeten terecht staan, meldt de „Avondpost" en
voegt aan die meiedeeling toe:
„Ook wij kunnen de houding van dien kapi
tein niet bewonderen... maar wel begrijpen. Er
zijn er maar weinigen in het leger, die onder om
standigheden, als te Assen zich voordeden, juist
welen op te treden.
„Die kapitein heeft getracht den troep tot
rede te brengen met woorden, door inwerking-
dus van zijn persoonlijken invloed... en de hoog
ste legerleiding probeert precie^ hetzelfde met
behulp van versnaperingen. In beide gevallen
kan dit zeer sterke ondermijning van het ge
zag teugevolge hebben.
„De kapitein zal echter worden geslachtof
ferd... en zijn hoogere chefs, die evenmin vrij
uit gaan... blijven circulaires schrijven."
Een geheime distilleerderij-
Onder de gemeente Zwainmerdam is een ge
heime jeneverstokerij ontdekt bij een boerderij.
Die eigenaar had medewerking van iemand uit
Alphen aan den Rijn. i
Da gewezen Duitsche keizer.
De mogelijkheid van een terugkeer van den,
gewezen keizer naar Duitschland wordt nog;
steeds druk besproken. Karl van Wiegand.
de tee Berlijn wonende bekende journalist,
heeft zich met een telegram om inlichtingen
naar Doorn gewend en daarop het volgende
antwoord ontvangen.
„Over een beslissing, die Z. M. de keizer
aan den wil der Voorzienigheid heeft over
te laten, kunnen natuurlijk geen inlichtingen)
worden verstrekt. Op allerhoogst bevel, graaf
Schmettow".
Dit antwoord schijnt in Amerika heel wat
opschudding te hebben verwekt, zegt de ,,N.
R. Crl.".
Enkele bladlen verzekeren van welinge
lichte zijde tie hebben vernomen, dat men te/
Doorn in den jongsten tijd dien terugkeer van,
den Keizer haar Duitschland vaak heeft over
wogen. Het optimistisch moment in deze over
wegingen vormden de jongste successen vanj
I de Duitsche buitienlandsche politiek, het op-
nemen van Duitschland in den Volkenbond,
j alsook de na Locarno en Londen algemeen/
verbeterde stemming in het buitenland. De|
ma, r is van meening, aat nu Duitschland dief
keizer heeft het ernstigste verzet tegen zijn;
terugkeer steeds van Frankrijk verwacht.
buitenland' -.ne politiek' over 'het veiligheids-
probleem wn gunste van Frankrijk heeft opge-
j lost, dit verzet veel zwakker zal zijn. Het',
verlangen van den- keizer om naar Duitsch-
j land terug te keeren is de laatste jaren sterker
j geworden en dif zoowel tengevolge van de;
i reizen die zijn gemalin vaak naar Duitschland'
heeft gedaan ,als door de talrijke bezoeken;
I die hij uit Duitschland te Doorn ontving. 1
I De keizer verwacht, aldus het „Acht Uhr'
Abendblatt", dat men hem met dezelfde tege-
j moetkoming zal bejegenen als dit met den
kroonprins het geval is geweest. De hoop,,
i dat het Duitsche volk, of tenminste een groot,
van het op de regeering invloed hebbende|
deel van dit volk hemzelf naar Duitschland zal'
terugroepen, heeft de keizer nooit laten varen.
Hij gelooft niet, dat hij aan het einde van het
leven in ballingschap zal moeten blijven. Men'
Men gelooft voorts, dat de Nederlandsche rs-
geering zich ook van.'de tegenover de En
tente op zich genomen verplichtingen zal kun
nen vrij maken fen dat zelfs de wet ter be
scherming van de republiek geen bezwaar
vormt voor een eventueelen terugkeer vani
den keizer.
Zonder principieele toestemming van de:
Rijksregeering en de Pruisische regeering kan'
van een terugkeer van den keizer geen sprakei
zijn. Algemeien heeft zelfs het gerucht de;
ronde gedaan, dat dienaangaande reeds offi -
cieele onderhandelingen zijn gevoerd tusschen
de Duitsche en Nederlandsche regeering. Der
gelijke geruchten zouden echter, aldus het
Acht Uhr Abendblatt", zoowel van Duit-
een mes uit ziju zak en stak Van Vondel daar
mee in de linkerborst. Hij meende echter, dat
bij hem in deu schouder gestoken had, en liep
door, niet wetende, dat de steek zoo ernstig was
aangekomen.
Hij ging naar huis en bemerkte eerst Maandag-
Verscheidene ingezeten van Velseroord von
den den laatstien tijd in hun brievenbus dreig
brieven van die eigenaardigste soort. Ze wal
ren geschreven met roode inkt en hielden dq
waarschuwing in, dat de bewoners spoedig hum
huis moesten verlaten, daar er een roover-