TWEEDE BUD Kom de natuur te hulp! AUdüsiroOP Parlemenfarie Kalender Uit den Omtrek. DE VERDETEm jER WEGER Nieuwstijdingen 19 October. 1 Het is een parlementair gebruik, dat del Tweede Kamer voor den aanvang der begroo- tingsdebatten een cf meer belangrijke wets ontwerpen afdoet. Als zoodanig zijn 'dit jaar! aan de orde gesteld de belastingontwerpen, met welker behandeling in do nieuwe week; werd aangevangen. Deze ontwierpen beoogen o.a. verlaging van 'het tarief van de rechten van successie en van schenking, vermindering van de personeels belasting en voorts afschaf fing van de 25 opcenten op de inkomstenbel asting ten bate van het Leeningsfonds (did laatste inplaats van de aanvankelijk voorge stelde halveering van de Verdedigingsbelas ting II en de schrapping van de opcenten op; de personeele belasting en op den suikerac- cijns, terwijl de weeldeverteringsbelasting ent de hotelbeelasting voorloopig blijven rusten:. Tenslotte wordt voorgesteld alle bepalingen van de vet op de Inkomstenbelasting vani toepassing te ver klaren op de Verdedigings - belasting. Het zoo vurig verbeide oogenblik, dat het peil van de Rijksbelastingen eenigszins kan; worden verlaagd, is derhalve aangebroken. Doch inplaats van algemeens instemming ont moette deze voorgestelde belastingverlaging slechts critiek. Vooral bij de Katholieke frac tie was de eensgezindheid verre te zoeken. Noemden de heeren van Vuuren en Korten- horsl zich groote voorstanders van verminden ring van den tegenwoordigen belastingdruk! de heef Veraart zou het overschot aan mid delen liever besteed willen zien aan .nuttige uitgaven". Dat kapitaalvorming in hooge mate! wordt belemmerd door de hooge successie belasting, die kapitaal vreet" gelijk de heer van Vuuren het zoo kernachtig typeer de werd in het bijzonder door Prof. van Gijn aangetoond. Terwijl tenslotte de heeren Oud en de Wilde verklaarden, bezwaar te: hebben tegen verlaging van de personeele belasting, indien niet voor een goede comv- pensatie voor de gemeenten werd zorg gedra gen. Het was een technisch debat, met veel cij fers, doch waaruit ook voor den leek viel af. te leiden, dat de verlichting van 3e inkomt stenbelasting wel zal worden goedgekeurd. Poch over de andere onderwerpen zal de be slissing zeker niet zonder strijd vallen. 20 October. Minister de Geer heeft heden in een uit voerige reede zijn belastingvoorstellen verde digd. Stippen wij allereerst aan de belangrijke; mede deelingen, in de loop van di erede gen daan. dat een wetsontwerp tot het tegengaarf van de z.g. kapitaalvlucht gereeed is, en dat;. de verlaging der spoorwegtarieven het daar van gehoopte resultaat heeft, dan weer meeit in de hoogere klassen wordt gereisd. Overigens kon men, na hetgieeen de Minister bij het' overleg met de Commissie van Voorbereiding en in de Milioenenota had betoogd, geen ver 4 rassende mededeelingen meer verwachten. Met. nadruk betoogde de minister, dat meh thans belastingverlaging moet laten voorgaan bij een versnelde aflossing der crisisuitgaven, teneindq weder tot een normaal welvaartspeil te kun nen terugkeeren. De Minister herinnerde in dit verband aan zijn vroeger gedane me'dedee- ling dat iemand met een matig inkomen uit eeni vermogen beter in het buitenland kan gaans, rentenieren dan hier te blijven, zelfs al krijgfj hij er een goede betrekking bij. Waar de Mi-, nister dit argument uitsluitend bezigde om de noodzakelijkheid van belastingverlaging te bepleiten, volgt hieruit dat zoodanige verla ging overbodig zal maken maatreegelen tot het bedwingen van de kapitaalvlucht, van wel ker uitwerking men waarlijk niet zooveel heil! behoeft te verwachten. Overigens had de Minister meer in het bij zonder te verdedigen zijn voorstel tot verla ging van het successierecht en van de per soneele belasting. Wat de successiebelasting betreft, beetoogde de Minister, dat deze zoo hoog is dat zij zelfs in de rechte lijn ka pitaal stuk slaat, en hij kon zich in dit ver-i band met succes beroepen op den heer Wi- baut, die het een doodzonde in ieder eco nomisch stelsel" heeft genoemd, wanneer I jaarlijks geen belangrijk deel der gewone uit-, gaven uit kapitaal wordt bestreden. Eh wat de personeel ebelasting aangaat, meende de minister, dat het Rijk zich toch niet kan laten! weerhouden om tot belastingverlaging over te gaan, omdat de gemeenten opcenten beffen, waarbij hij becijferde, dat het nadeel van 'del verschuiving zeer gering is. En hij stond wel heel sterk toen hij de heeren ter Laan en vliegen voorhield: „In 1923 tferd gezegd, dat het land en Kamer belastingverlaging wilden, doch niet de regeering; ik heb die verlagjn(g( in uitzicht gesteld, en zoodra 'ik opnieuwf Minister werd heb ik woord gehouden, maar Pu wilt gij niet". tramweg schagen—wognum. De Kamer van Koophandel en Eabrieken te Alkmaar wendde zich met het volgende adres mt den Minister van Waterstaat: 'Het onlangs, door hare zusterkamer te Hoorn ot Uwe Excellentie gerichte adres, waarin op breedvoerige wijze werd verzocht Uwe goedkeu- £mg aan het verzoek van de Directie der Nedi. Spoorwegen, om de exploitatie van den tramweg Schagen Wognum te staken, in elk geval te wil len opschorten, totdat de gevraagde exploitatie rekeningen vafc dezen Dienst beschikbaar zouden zijn gesteld en daafovdr de meening, zoowel van belanghebbenden,- als van de meergenoemde Ka mer, zou zijn kenbaar gemaakt, heeft de volle instemming dezer Kamer gevonden. Ook zij zal gaarne in de gelegenheid worden gesteld over de al-dan-niet wenschelijkheid van het voortbestaan dezer Lijn, die gedeeltelijk-haar District raakt, advies uit te brengen. Het wil haar voorkomen, dat in de laatste jaren, ter wille van de bezuiniging, reeds te veel aan de algemeene verkeersbelangen werd onttrokken, zonder dat daarvoor het oordeel der Kamer werd gevraagd. De tramlijn AlkmaarHaarlem verdween, de spoorlijn AlkmaarBroek op Langendijk werd voor 't personenverkeer gesloten, terwijl boven dien de diensten van de Posterijen aanmerkelijk werden ingekrompen. Nu thans weder deze inkrimping dreigt, waar door de afzon lering opnieuw zal worden ver- i groot en belangrijk minder nut en voordeel za] i kunnen worden getrokken uit de bronnen van welvaart, die allerwege elders worden geopend, i acht de Kamer e n ernstig onderzoek noodzakc- lijk, alvorens tot deze nieuwe „versobering" wordt overgegaan, temeer daar de wegen in dit Gewest i tot de minst begaanbare van ons land gerekend kunnen worden en men dien tengevolge» voor het goederenvervoer voornamelijk op trein of tram j blijft aangewezen. In het belang van de volkswelvaart In haar District, verzoekt de Kamer Uwe Excellentie derhalve eerbiedig aan het verzoek1 der Kamer j te Hoorn een gunstig gehoor te willen verleenen. (Volgt onderbeekeningi ST. MAARTEN. Voor Woensdagavond was uitgeschreven een algem. verg. óm te komen tot oprichting eener vcreeniging van het Centraal 'Genootschap voor Kindervacantie-kolonies, afd. St. Maarten. Besloten werd 7 bestuursleden te verkiezen en aan hen toe te 'voegen een Bomm. varf Advies, bestaande uit 6 dames, dit in verband mét klee ding en andere benoodigdheden bij uitzending. Nog dieni vermeld te worden dat het ledental reeds is 101, terwijl de lijst van de Stroet nog niet was aangeboden. Tot bestuursleden werden hierna gekozen de heeren K. van 'tVeer, A. de Vries, W. C. Speets, J. M. Nieuwenhuizen, J. L. Theunis, K. Ap pel en J. Schermerhorn. Het bestuur zal zich zelf een commmissie van. advies kiezen. - OUDE NIEDORP. Gisteravond werd in het café van den heer Pepping aan de Weel aanbesteed het bouwen van een machinegebouw en woonhuis, als mede het graven van slooten enz. ten behoeve van den W.O.L.-polder alhier, met den vol genden uitslag: Gebouwen: M. Duinmeijer, Alkmaar f 10.600.— J. Keesman, Schagen -10.512.-- Matsen en Hamstra. de Rijp -10.500- C. K^yzer en J. v. Stipnaan, Schagen-10 300.— N. Borst, Spierdijk /to/i i T. Wittebrood. Beemster G. Kuvpers, Hoogwoud C. Klinkert, Oudkarspel J. Borst, H. Hl Waard J. W. de Boer, Zijdewind S. A. Knuwer, Schagen C. Been Jr., H 'H!. Waard C. de Graaf, Alkmaar Gebr. Boekei, 't Veld P. Doorn, St. Maartensbrug J. Meidsma, N. Scharwoude Grondwerk J. Keesman, Schagen C. de Graaf, Alkmaar N. P. Brredijk, Hoofddorp C. Klinkert, Oucfkarspel K. Bakker Jr.. Schagen r Oodam. Heiloo. J. Zwart. Alkmaar N. Hoek, Wognum Y. A. Waterlander, Oudehaske (F.) -18.500.— Joz. Mulder, N. Scharwoude -16.500.—' C. Keijzer, J. v. Stipriaan, Schagen -15.288.—' G. Kuijpers, Hoogwoud -13.940.— Manus Korver Co., 't Veld -13.782.—1 Vrasdonk en de Waard, Bergen -121480.— Kindt en de Graaf, Oudesluis - 12.296.50 Gunning volgt later. - OUDE NIEDORP ('t Veld). i Toen Zondagmorgen de 50-jarige J. van uit de kerk per fiets huiswaarts keerde, kwamen) van tegenover gestelde richting een 3-tal fiet sers aangereden, waarvan een links uithaalde wat een botsing veroorzaakte met J.. De over treder der verkeersregelen caramboleerde te) gen de straatkeien en "de heer J. tuimelde in een vrij diepe sloot, waarin hij zoo diep weg-' zonk, dat, niettegenstaande spoedig toege schoten hulp, hij onvermijdelijk een flinkerï teug van het Oosterkamper eendenbier moest slikken. Gelukkig werd de renkeling spoedig op het droge gebracht en snelde met bekwa-, men spoed naar de woning van een aldaar, wonend familielid om zich van een wat dro ger en warmer omhulsel te voorzien. - OUDE NIEDORP. Tot voorzitter van den Deijerpolder is her kozen de heer J. Ligthart. wetsontwerp „tot het heffen eener belasting" ver schenen is. Doch wat wij ook op het' heffen va.n belastingen tegen mogen hebben dit is toch zeker een zeer nuttige belasting. In den modernen tijd, waarin wij allen leven, een tijld, die niet te vergelijken is, met de periode van draagstoel en trekschuit, met oabestrate wegen en modderpoe len, die den euphemistischen naam van rioler, droegen, een tijd, die daarentegen als hoofdken merken draagt: hygiëne, snelheid van verkeer en gemakkelijke verbindingen met omliggende plaatsen, is vrijwel iedereen gebaat met een goed aangelegd en goed onderhouden wegennet, dat aan alle eischen van dien modernen tijd voldoet. In onzen tijd heeft, om zoo te zegggen, vrijwel iedereen een automobiel - wij spreken nu voor namelijk uit een oogpunt van handel wassohe- rijen, slagers, bakkerijen, steenkolenhandelaars, meelfabrieken, ijzergieterijen neemt iedere bran che van handel en industrie, die ge wilt, voor expeditie of bezorging heeft men een auto. Dan de reizigers hoe vele a zijn er die een klein „Wagentje" hebben en hoevele, die een motor rijwiel bezitten. Snelheid van beweging is een voorname eisch geworden. En wie heeft er geen fiets? Al deze menschen zullen gaarne hun pen ningske offeren om in het bezit te geraken en te blijven van een goed onderhouden wagenstelsel. U it het verslag blijkt, dat de strekking van het Wetsontwerp dan ook nagenoeg algemeene instem ming vond. De Regeering stelt zich voor, dat in ten hoogste vijf jaren, de ncodige verbeteringen! voor wat. betreft het wegdek' der Rijkswegen, zal zijn aangebracht terwijl voorts ook zooveel mogelijk de verbreeding dier wegen ter hand zal worden genomen een eisch, die dringend door het toenemende snelverkeer gesteld wordt. Daar na zal het aanleggen van nieuwe wegen worden ter hand genomen. Er wordt in het verslag me degedeeld, dat met ae drukste hoofdverkeerswe gen zal worden begonnen, doch hieruit mag geens zins worden opgemaakt, dat de verbeteringswer- ken voorloopig tot het centrum des lands zul len worden beperkt. Het is de bedoeling om de werken .waarmede reeds een aanvang gemaakt was, doch.die om financieele redenen niet waren voleindigd, zeer spoedig tot een einde te brengen. Hierbij wordt waarschijnlijk gedacht aan de we gen Den HaagRotterdam en AmsterdamHaar iem. Verder zal het Rijk waarschijnlijk overgaan, tot het overnemen van wegen van gemeente of provincie, doch de beginselen, volgens welke deze overname zal geschieden is nog niets bekend, althans, er is nog geen beslissing in genomen. In ieder geval staat een groote verbetering ons te wachten, een verbetering, door velen reeds lang met smart verbeid, door andere misschien, minder vurig gewenscht, doch die onder alle om- staudigheden dringend noodzakelijk was gewor den. Wanneer Nederland zal beschikken over een wegennet, dat uit wegen bestaat en niet uit een aaneensluitende rij kuilen en gaten, dan zul len er allicht ook meer vreemdelingen met hun auto's naar ons land komen, die zoodoende het vreemdelingenverkeer en de daarmede samenloo- pende inkomsten voor diverse handelaren enz., zullen doen toenemen. ochtend, bij het lezen der krant, wat de gevol gen van zTjn steek waren geweest. Vos, die bij zijn arrestatie zeer onverschillig bleek ,en ook zijn bekentenis vólkomen kalm af legde: aldus „de Tel." is ter beschikking van de justitie gesteld. v. Vondel, die van zijn vrouw gescheiden leef de, had zes kinderen, die in een gesticht, ver pleegd worden» Verstekelingen, Zondag is te Rotterdam aangekomen het landsche stoomschip „Liro" uit Reval, met' niet minder dan 17 verstèkelingen aan boord. Hel schip voer een lading hout en de versteke lingen hadden zich tusschen de lading weteni te verstoppen. In Kiel zijn zij evenwel ontdekt., Zij zijn allen ter beschikking van den vreem delingendienst gesteld. Waarschijnlijk zullen,, zij met hetzelfde schip naar hun land wor den terug gezonden. 'IC/AAL KttlPPEN OMDULEP.RRrr 9.484. - 9.370.1 - §.230.— - 8.880.-! - 8.775 - 8.564.—' - 8.150.— - 7.997 - 7.990.—' - 7.950.t - 7.846 - 7:734.- f 42.376r--'w - 28.000.— - 26.684.—; - 26.620.—. 255.046—1 - 24.660. - 20.839.—' -18.500 In onze rubriek „Varia" spraken wij reeds niet een enkel woord over den toestand onzer wegen in vergelijking met dien in Engeland; zulks naar aanleiding van den geweldigen voor uitgang van de motor- en automobiel-industrie en het doet ons genoegen, onzen lezers te kun nen rnededeelen, dat, op het oogenblik, dat dit artikel geschreven wordt, het verslag der Com missie van Rapporteurs uit de Tweede Kamer omtrent het Wetsontwerp tot het heffen var een belasting en het treffen van verdere voorzie ningen ten behoeve van de openbare verkeers wegen te land verschenen is. Nu klinkt het mis schien wel een weinig ironisch, als wij beweren, dat het „ons genoegen doet" onzen lezers te kunnen mededeelea, dat het verslag omtrent het door Uw borst en adem' halingsorganen te zuiveren van de scherp prikkelende taaie slijm vol ziektekiemen. Neemt daarvoor het terecht beroemde kruidenmiddel A AXKER'i welke de natuurlijke ge neeskracht bezit van vele planten en kruiden. Uw gezwollen slijmvliezen slinken en Uw ademha ling wordt weer diep en vrij, hetgeen Uw geheele gestel ten goede komt. Die doodslag; te Heerlorheidte. Die dader van den doodslag Zaterdagavond op den grondwerker Van Vondel gepleegd, is in zijn kosthuis aangehouden. Het is de 22-jarige ongehuwde mijnwerker C. Vos, wonende in de Kampstraat te Heerlerheide. Aanvankelijk ontkende hij iets met de zaak te maken te hebben,doch de commmissaris van politie E. is het gelukt hem tot een bekentenis te bren gen. Vos was van de kermis te Hoensbroek te ruggekomen, en liep op den Passartweg, met Van Vondel. Zoowel Van Vondel als Vos verkeerden eenigszins onder den invloed van sterken drank. Bij het café van Bus gekomen, noodigde v. Vondel den ander uit, met hem het café binnen te gaan, om nog wat te drinken. Vos weigerde echter aan deze uitnoodiging ge volg te geven, waarop Van Vondel hem bij zijn ^uu w uj jas pakte om hem mee te trekken. Als Groninger sche als' van Nederlandsche zijde zijn gelo moest lnj meegaan, zei de hij. Hierop haalde Vos gerist raft De relletjes te Assen. Men zal zich heriuneren, dat gedurende de mi litaire tolletjes te Assen een kapitein zich begaf tusschen de rumoerig edienstplichtigen. Hij ge lastte den militairen politie-troepen in te ruk ken. Inlusschen werd hij danig in het nauW gebraeht. Men wierp hem zelfs met een kei. La ter kwam de wacht ouder oommando van een luitenant opdagen om hem tc ontzetten. Maar toen weer liet hij de wacht inrukken. Die kapitein zal thans voor den 'krijgsraajd moeten terecht staan, meldt de „Avondpost" en voegt aan die meiedeeling toe: „Ook wij kunnen de houding van dien kapi tein niet bewonderen... maar wel begrijpen. Er zijn er maar weinigen in het leger, die onder om standigheden, als te Assen zich voordeden, juist welen op te treden. „Die kapitein heeft getracht den troep tot rede te brengen met woorden, door inwerking- dus van zijn persoonlijken invloed... en de hoog ste legerleiding probeert precie^ hetzelfde met behulp van versnaperingen. In beide gevallen kan dit zeer sterke ondermijning van het ge zag teugevolge hebben. „De kapitein zal echter worden geslachtof ferd... en zijn hoogere chefs, die evenmin vrij uit gaan... blijven circulaires schrijven." Een geheime distilleerderij- Onder de gemeente Zwainmerdam is een ge heime jeneverstokerij ontdekt bij een boerderij. Die eigenaar had medewerking van iemand uit Alphen aan den Rijn. i Da gewezen Duitsche keizer. De mogelijkheid van een terugkeer van den, gewezen keizer naar Duitschland wordt nog; steeds druk besproken. Karl van Wiegand. de tee Berlijn wonende bekende journalist, heeft zich met een telegram om inlichtingen naar Doorn gewend en daarop het volgende antwoord ontvangen. „Over een beslissing, die Z. M. de keizer aan den wil der Voorzienigheid heeft over te laten, kunnen natuurlijk geen inlichtingen) worden verstrekt. Op allerhoogst bevel, graaf Schmettow". Dit antwoord schijnt in Amerika heel wat opschudding te hebben verwekt, zegt de ,,N. R. Crl.". Enkele bladlen verzekeren van welinge lichte zijde tie hebben vernomen, dat men te/ Doorn in den jongsten tijd dien terugkeer van, den Keizer haar Duitschland vaak heeft over wogen. Het optimistisch moment in deze over wegingen vormden de jongste successen vanj I de Duitsche buitienlandsche politiek, het op- nemen van Duitschland in den Volkenbond, j alsook de na Locarno en Londen algemeen/ verbeterde stemming in het buitenland. De| ma, r is van meening, aat nu Duitschland dief keizer heeft het ernstigste verzet tegen zijn; terugkeer steeds van Frankrijk verwacht. buitenland' -.ne politiek' over 'het veiligheids- probleem wn gunste van Frankrijk heeft opge- j lost, dit verzet veel zwakker zal zijn. Het', verlangen van den- keizer om naar Duitsch- j land terug te keeren is de laatste jaren sterker j geworden en dif zoowel tengevolge van de; i reizen die zijn gemalin vaak naar Duitschland' heeft gedaan ,als door de talrijke bezoeken; I die hij uit Duitschland te Doorn ontving. 1 I De keizer verwacht, aldus het „Acht Uhr' Abendblatt", dat men hem met dezelfde tege- j moetkoming zal bejegenen als dit met den kroonprins het geval is geweest. De hoop,, i dat het Duitsche volk, of tenminste een groot, van het op de regeering invloed hebbende| deel van dit volk hemzelf naar Duitschland zal' terugroepen, heeft de keizer nooit laten varen. Hij gelooft niet, dat hij aan het einde van het leven in ballingschap zal moeten blijven. Men' Men gelooft voorts, dat de Nederlandsche rs- geering zich ook van.'de tegenover de En tente op zich genomen verplichtingen zal kun nen vrij maken fen dat zelfs de wet ter be scherming van de republiek geen bezwaar vormt voor een eventueelen terugkeer vani den keizer. Zonder principieele toestemming van de: Rijksregeering en de Pruisische regeering kan' van een terugkeer van den keizer geen sprakei zijn. Algemeien heeft zelfs het gerucht de; ronde gedaan, dat dienaangaande reeds offi - cieele onderhandelingen zijn gevoerd tusschen de Duitsche en Nederlandsche regeering. Der gelijke geruchten zouden echter, aldus het Acht Uhr Abendblatt", zoowel van Duit- een mes uit ziju zak en stak Van Vondel daar mee in de linkerborst. Hij meende echter, dat bij hem in deu schouder gestoken had, en liep door, niet wetende, dat de steek zoo ernstig was aangekomen. Hij ging naar huis en bemerkte eerst Maandag- Verscheidene ingezeten van Velseroord von den den laatstien tijd in hun brievenbus dreig brieven van die eigenaardigste soort. Ze wal ren geschreven met roode inkt en hielden dq waarschuwing in, dat de bewoners spoedig hum huis moesten verlaten, daar er een roover-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 3