RAAD ZUIDSCHMODE
Vrijdagavond half 8 vergaderde de Raad
vaa bovengenoemde gemeente ten raadhuize, on
der voorzitterschap van den Edelachtbaren heer
Jhr. v. Spengler ,Burgemeester.
Secretaris is de heer Kunnen.
'Afwezig zijn de heeren Groen en Dijkhuizen.
De voorz. opent de vergadering, waarna de no
tulen der vorige vergadering ongewijzigd wor
den vastgesteld.
Blijkens gehouden kasopname bedroegen de ont
vangsten f29127.24, de uitgaven f26914.59
zoodat io kas moest zijn en was f 2213.M1/?-
De voerz. deelt mode, dat op de Boerenleen
bank aan gemeentegelden een bedrag van f 5000
aanwezig is. Voorts deelt de voorz. mede. de
administratie geheel bijgewerkt is.
Ingekomen is het verslag van de commissie
ter bestrijding van de malaria voor de bevol
king, hetgeen ter circuleering aan de leden zal
worden gezonden.
Van Ged. Staten is een schrijven ontvangen,
waarin wordt aangedrongen om eene bepaling
in de bouwverordening op te nemen, dat in elke
nieuw te bouwen woning in ieder vertrek minstens!
een raam aanwezig moet zijn, hetwelk dusdanig
is ingericht, dat een gaas bescherming kan wor
den aangebracht om hef binnendringen der mug
gen tegen te gaan, daar de uitbreiding der ma
laria steeds toeneemt.
B. en W. adviseeren hiertoe te besluiten.
Aldus wordt besloten.
Betreffende een ingekomen verzoek van schip
pers en eigenaars van motorschepen, woonachtig
in deze gemeente, om de Vocrburggracht be
vaarbaar te maken, stellen B. en W. voor dit
schrijven in handen te stellen van de Banne.
Aldus wordt besloten.
Dc heer Groen is intusschen gekomen.
Ingekomen is een schrijven van ouders, wier
kindereu de Bijz. School te Noordscharwoude be
zoeken, waarin gewezen word't dat het school
geld aldaar veel hooger is dan dat van de Open
bare School te Zuidschiaxwoude.
Reden, waarom adressanten verzoeken de school
ggeldregeling te herzien.
De voorz. deelt mede dat 'in het adres gezegd
wordt dat het schoolgeld ten goede komt aan de
kas dezer gemeente, doch dit is niet juist, daal
de vergoeding dezer gemeente aan Noordschar
woude verminderd wordt met het schoolgeld.
Spr. wijst er op, dat de kosten van het schoolgeld
steeds hooger zijn wanneer de kinderen in eén
andere gemeente school gaan.
B. en W. stellen voor niet op het adres in te
gaan, vooral daar het adres tevens inhoudt het
verzoek om het meerdere schoolgeld aan de
ouders te restitueeren, hetgeen niet mogelijk is.
De heer Kramer zegt, dat de schoolgelden
indirect in de gemeentekas komen. Spr. beoogt,
dat naar gelang het aantal leerlingen grooter
wordt de kostea van de Bijz. School kleiner
worden, dus ook de bijdrage minder wordt.
De voorz. zegt ,dat de vorige spr. niet juist
is, daa rzulks niet iu het voordeel is van Zuidj-
scharvvou.de ,doch van Noordscharwoude.
Het zeudeu van kinderen, vervolgt spr.., naar
de school te Noordscharwoude is geen voordeel
vool' deze gemeente.
De heer Kramer acht het verschil van school
geld eene onbillijkheid, daar het hooge schoolgeld
indirect in de gemeentekas vloeit en alle gemeen-
tenarcu hiervan profiteeren. Spr. ziet gaarne,
dat de Raad het besluit neemt om Noordschar
woude te veïzoeken de schoolgeldregeling te her
zien iu dien geest, dat de ouders van beide ge
meenten evenveel totalen.
De heer Du Burck zou hierin volkomen mee
gaan ,doch spr. heeft de onderwijswet hierop na
geslagen, doch wordt hierin bepaald, dat de ou
ders onderworpen zijn aan de vastgestelde rege
ling.
De restitutie van het schoolgeld is volgens
art. 66 van genoemde wet niet mogelijk.
Spr .stelt voor, gezien de onbillijkheid. B. en
W. op te dragen zich te wenden tot de Dagelijk-
sche Besturen van de gemeenten aan den Langen-
dijk om tot eene uniforme schoolgeldregeling te
komen.
De heer Zeeman vreest, gezien de mentaliteit
der andere gemeenten, dat door eene uniforme
regeling liet schoolgeld hooger zal worden.
De voorz. zegt, dat eene dusdanige regeling
van zeer ingrijpende n^aard is niet alleen voor
deze gemeent ernaar ook vopr de anderen, die
hierbij betrokken zijn zelfs de gemeente Alk
maar. Spr. acht het beter voor te stellen, dat
Noordscharwoude de regeling dezer gemeente over
neemt, doch Z.A. is overtuigd, dat Noordschlar-
w >ude dezp niet direct zal aanvaarden, daar het
schoolgeld in deze gemeente zeer laag is. Spr.
wijst op de togrootingspost voor het onderwijs
van f8080, waartegenover een ontvangst staat
van schoolgeld van f 500 a f 600. Volgens voorz.
is het niet uitgesloten dat er in den Raad stem
men zullen opgaan voor verhooging der school
gelden,. gezien 'de groote ifitgave en de kleine
ontvangst.
Spr. zegt, dat B. en IV. niet gesteld zijn op
eene schoolgeldverlaging te Noordscharwoude,
daar hierdoor de bijdrage dezer gemeente grooter
wordt.
De heer Groen stelt de vraag of in den Raad
de onbillijkheid wordt gevoeld gezien het be
duidende verschil van het schoolgeld. Op een
inkomen van f 4000 bedraagt, de aanslag van het
schoolgeld f 45 en rijst de vraag is dit billijk,
daar het, inkomen het eene jaar zeer verschil
lend zijn, kan met het andere Jaar, daar de be
drijven zeer lukratief zijn, waardoor het onmo
gelijk wordt indien men 4 of 5 kinderen heeft,
die de school bezoeken, het schoolgeld te beta
len indien het inkomen inplaats van f 4000 wel
eens f 1000 zijn kan. Spr. acht het billijk indien
eene andere regeling getroffen wordt en sluit
zich aan bij den heer Kramer.
De voorz. merkt op, dat gerekend wordt naar
het belastbaar inkomen, indien dit gesteld wordt
op t' 4000 is het inkomen f 4800 en acht spr. dit
voldoende om het schoolgeld te kunnen betalen.
De heer Groen zegt, alleen een voorbeeld te
hebben willen noemen, omtrent do schommelin
gen van het inkomen. Spr. voert aan dat het re-
ducliesysteem bij de nieuwe wet ook al vervalt.
De voorz. merkt op dat de schoolgeldregeling
een zeer juiste verhouding weergeeft, daar bij
een inkomen van f 4000 en f 5000, f 50 en bij
f1000 f3 schoolgeld moet worden betaald.
De heer Du Burck sluit zich aan bij den heer
Kramer. Gezien de onbillijkheid, wenscht. spr..
dat getracht wordt om eene gelijkheid te tref
fen met d.e andere gemeenten. Spr. acht het een
sociaal en maatschappelijk belang om het school-
gedl zoo laag mogelijk te houden.
De voorz. acht. het juister, indien aan de an
dere gemeenten verzocht wordt, de regeling over
te nemen van Noordscharwoude.
Na eenige besprekingen stelt de voorz. voor
het adres in stemming te brengen en wordt her
verworpen met 5 stemmen tegen, üe heeren wet
houders stemden voor.
Het voorstel van den heer Du Burck wordt
hicina aangenomen met 6 stemmen voor, de heer
Bekker stemde tegen.
Ontvangen is een schrijven van Ged. Staten,
aangaande het genomen besluit in de vorige
raadszitting betreffende het reglement van or
de, waarin wordt medegedeeld dat, de wijzigingen
in strijd zijn met. de wet.
Voorgesteld wordt het betreffende raadsbesluit
te vernietigen.
De heer Dijkhuizen brengt een gewijzigd voor
stel ter tafel.
B. co W. stellen hieromtrent voor, het voor
stel iu de volgende raadsvergadering te behan
delen om B. en W. gelegenheid te geven Yich op
de hoogte te stellen.
Aldus wordt besloten.
Aan de orde is thans de herstemming van
het punt van regielement van orde betreffend-a
de voorgesteld"1 wijziging om de raadsverga
deringen zooveel mogelijk op Donderdag te
houden
Het voorstel wordt verworpen met 3 stem
men voor en 4 tegepi, n.l. de heeren Kroon
Bekker, Kramer en Groen.
Benoeming van personeel voor het Vervolg
onderwijs.
De voorzitter deelt mede, dat tijdelijk aan
gesteld zijn de heer Renaud en mej. Vos van
Zon, doch dat de Raad de definitieve aanstel
ling moet beslissen.
De tijdelijke leerkrachten worden hierna
aldus aangesteld.
De voorzitter deelt mede, dat de deelnam^
voor het vervolgonderwijs zeer gering is. enj
slechts een tiental leerlingen bedraagt.
Van den Commissaris der Koningin is een
schrijven ontvangen met de mededeeling, dat
het college van zetters, conform de voor
dracht als zoodanig benoemd is.
"Vervolgens deelt de voorzitter mede. dat
er verschillende ingekomen adressen zijn, be
tref tends aanvrage subsidies en verhooging
van salaris. Voorgesteld wordt deze te behan
delen bij de begrooting.
Aldus wordt besloten.
Aan de orde is de behandeling van de be
grooting der Lichtbedrijven.
De heer Du Burck deelt, als rapporteur dec
commissie tot het nazien der begrooting, medet
dat de gewone "dienst sluit in ontvangsten en,
uitgaven op een bedrag van f 63291)40 met
een post onvoorziene uitgaven van f2128.24;
de kapitaaldienst in ontvangsten uitgaven
op f 1110725.90 met een post voor onvoor
zien van f2516.91.
De commissie stelt voor de benrooting vast
te stellen behoudens een enkele opmerking
ten aanzien van den leerling-lijnwerker.
Spreker zegt, ook namens den heer Zeeman,
dat het loon van den leerling-lijnwerker, be
dragende ruim f900.— een te gering bedrag,
is gezien de werkzaamheden, welke hiervoor
verricht worden. Spreker zal niet ontkennen,
dat de betrokken persoon indien hij zijn po
sitie wenscht te verbeteren een anïere werk
kring zou kunnen zoeken, waar hij eén hoo
ger ioon zou kunnen krijgen als 2e lijnwerker.
Spreker stelt .namens de commissie voor, ge
zien de capaciteiten het inkomen te verhoogen.
De voorzitter zegt, dat hier alleen gelet is
op persoonlijk ebelangen, doch de regeling,
luidt een lijnwerker en een leerling-lijnwer
ker.
De laatstgenoemde wordt door zijn aan
stelling als zoodanig in de gelegenheid ge- i
sreld zich geheel te bekwamenZoolang ech-,
ter de behoefte niet gevoeld wordt zal dq
aanstelling van een 2e lijnwerker achterwege
blijven.
De heer Zeeman zegt dat 3e situatie van
het oedrijt 'thans geneet anders is als dij ilq
vaststelling van de regeling. Doch het be
drijf heeft zich zoo uitgebreid, en zijn de werk
zaamheden zoo vermeerderd dat indien de
leerling-lijnwerker zou vertrekken, deze func-
ti eniet meer zal kunnen worden waargenomen
door een nieuwen leerling-lijnwerker, zooals
deze functie thans bekleed wordt. Spr. zegt,
dat hier niet de functionaris zelf wordt be
schouwd, doch wel de functie. Gezien de ge
presteerde arbeid is deze tekort betaald. Spr. j
haalt de woorden aan zooals eens een minis
ter zeide, dat de gemeente een modell werk
geefster moet zijn. Deze toestand moet ten! j
spoedigste worden herzien en overgegaan
worden tot de aanstelling van een tweeden lijn
werker, doch de gemeente moet niet uit zijn
op een goedkoope werkkracht.
De voorzitter zegt, dat als het hoofd van
het bedrijf 1 lijnwerker voldoende acht, dan,
zal een ieder zich daarbij moeten neerleggen.
De heer du Burck wenscht de commissie dei;
Lichtbedrijven voor te stéllen, niet langer meer
te spreken van een leerling-lijnwerker, doch
naast den hoofd-lijnwerker een lijnwerker aan
te stellen en deze te salarieeren naar den te.
verrichten arbeid.
De voorzitter vindt het vreemd aandoen*
indien zulk een voorstel niet uitgaat van het,
betrokken hoofd, doch zulks uitgaat van den,
Raad. Z. A. vindt dit een ingrijpen in de be-
voegdheid van den directeur.
De heer Zeeman kan zich best voorstellen
dat een directeur van een bedrijf uit een za
kelijk oogpunt de arbeidskrachten zoo goed- i
koop mogelijk tracht te krijgen. Spreker acht
het echter best mogelijk dat door de vakorgani
saties pressie zal worden uitgeoefend omtrent!
de rechtspositie, waardoor hier in dezen raad!
wellicht stemmen kunnen opgaan, dat overleg
zal worden gepleegd met de organisatie. Spr.
zal de autocratie van den directeur niet al te;
hoog stellen, doch indien het bestuur van het
bedrijf overleg zou plegen, zou hiermede voor
komen worden, dat klanken als deze in den;
Raad werden gehoord. Spr. beoogt eveneens
de betere bezoldiging van het lagere personeel.
De heer Kramer meent dat het te ver ge
zocht is en zegt dat het hier een persoonlijk
feit geldt, want door aanstelling van een lijn-
j werker zal de le lijnwerker het niet veel gen
makkelijker hebben. Bij aanstelling van een
I nieuwen leerling-lijnwerker zal eerst blijken
of de werkzaamheden voor den len lijnwerker
I te omvangrijk zijn, doch zoolang de directeur
de aanstelling niet £joodig acht zal spreket**
tegen het voorstel zijn om de regeling van
het salarieeren van lager personeel te wijzigen.
De heer Dijkhuizen sluit zich aan bij den-
vorigen spreker.
De voorzitter meent dat er een inconsequerv
tie dreigt, want een herziening van het loon
van den len lijnwerker zal het gevolg zijn van
het voorstel.
i De heer Zeeman merkt op, dat het hier
niet de zaak is dat de werkzaamheden van dop)
Jen lijnwerker worden ontlast, doch deze zijtj
overstelpend. Spr. wijstf ojl de verrichte pres
taties bij den laatsten storm, toetn dag eni
nacht werd gewerkt om de schade ten spoe-
digste te herstellen. Het werk door den leer-
ling-lijnwerker verricht staat gelijk met dat
,an een volslagen lijnwerker.
De voorzitter merkt op dat volgens de heen
Zeeman men zou denken dat de loonregeling
veel te wenschen over laat, doch deze staat j
aan de spits in vergelijking met die van ande-)
der eplaatsen waar een zelfde bedrijf geves-
tigd is. Z.A. kan zich niet indenken, dat thans
stemmen uit den Raad opgaan voor de loon
regeling wijl zulks in andere gemeenten nog!
nimmer- is geschiedt.
De heter Zeeman merkt op, dat de loon-
regeling zeer goed is, doch alleen die var»
het lagere personeel is door hem? bedoeld. 1
De discussie wordt hierover gesloten en wordt
het voorstel van dien heer Du Burck in sterns
ming gebracht, hetgeen verworpen wordt met
5 stemmen tegen. Voor stemden de heeren Di»
Burck en Zeeman.
De begrooting wordt vastegesteld conform
eht voorstel der commissie.
Door den heer Du Burck wordt verslag uit
gebracht omtrent de begrooting van het Gas
bedrijf, welke in ontvangsten en uitgaven sluif
op f 110.725.90, den kipitaaldienst op f20395.—
Dc commissie adviseert deze goed te keu
ren op de genoemde bedragen.
De heer Zeeman merkt op, dat de fitter ai-
reds 5 jaar aan het bedrijf werkzaam is als
tijdelijk en tot op heden nog geen vaste aan-!
stelling heeft en stelt voor aan het bestuur!
der Lichtbedrijven te verzoeken in overleg te
treden, met de organisatie en zoo mogelijk te
bewerkstelligen, dat de fitter als vast wordt-
aangesteld.
De voorzitter zegt dat het voorstel twee za
ken tegelijk behelst, doch zoolang het bestuur
eene dusdanige aanstelling niet noodig acht,
zal deze achterwege blijven.
De heer Du Burck vraagt of de organisatie)
weleesn ee nverzoek gericht heeft tot de com
missie om o ver lieg te plegen. Het komt spreker
vreemd voor. dat door eene dusdanige orga
nisatie dit nimmer is gedaan. Als spreker lid'
er van was, zou hij zeker op de bres ge
sprongen zijn, doch nimmer heeft men iets
gehoord.
De hoer Zeeman weerlegt het gezegde van,
den voorzitter en zegt alleen te hebben voor*
gesteld overleg te plegen eh geargumenteerd)
door een mogelijke aanstelling als fitter. Spre
ker zegt dat een verzoek, bedoeld door demi
heer Du Burck destijds afgewezen is en zich
daarom op het standpunt stelt dat de raad
medewerkt om plegen van overleg tot -tandj
te brengen.
De voorzitter dringt er op aan het voorste^
niet te behandelen, hetwelk dan ook niet,
door de leden wordt gesteund.
Conform het voorstel der commissie wordt
beslotene.
De begrooting van het Burgerlijk Armbe-i
stuu rsluit in ontvangsten en uitgaven op eern
bedrag van f2950.44V2 met een post onvoor
zien van f 373.52V2-
De commissie stelt voor de gemeentelijkei
subsidie van f750. terug te brengen or
f500.—
Dé voorzitter zegt, dat indien de ontvang
sten worden verminderd deze op andere wijze,
moeten worden verkregen. Evenwel heeft de
commissi egeen argumenten naar voren ge
bracht tot staving dezer vermin dering.
De heer Groen zegt ,dat deze vermindering
zeker gewettigd is door de uitgaven wellicht-
minder zullen zijn, gezien het groote bedrag
hetwelk uitgetrokken is voor geneeskundige
hulp, ondanks de Vereeniging voor Ziekenver
pleging een groote ontlasting brengt voor het
Armbestuur.
De voorzitter acht het niet juist zich té
stellen op het standpunt om de ontvangsten
.te verminderen.
De heer Du Burck merkt op, dat voor ge
neeskundige hulp een grooter bedrag geraamd
is, dan andere jaren, terwijl juist nu die postj
lager kan worden.
Volgens spreker is het geen beknibbelen,
doch alleen bet noemen van feiten.
Het voorstel der commissie wordt vervolgens
aangenomen miet 5 stemme nvoor, tegen stem,-
den de wethouders. Als gevolg van dit be
sluit zal de begrooting van het Burg. Armr
bestuur worden teruggezonden met medelee-
ling der verlaagde subsidié. Behoudens deze
wijziging wordt de begrooting conform de.
aanbieding vastgesteld.
Voor de gemeentebegrooting brengt weder
om de heer Du Burck verslag uit namens de
commissie.
Het eindcijfer luidt f55322.26, met een post
vopr onvoorzien van f2440.77.
Spreker dieelt mede, dat de commissie una
niem van oordeel was, dat de "uitgaven te,
hoog en de ontvangsten te laag geschat wa-i
ren cn dat de Hoofdelijke Omslag wat hoog
gesteld was, nd. op f 24000.—.
De commissie stelt voor enkele posten te-
wijzigen en heeft het bevreemding gewekt dat
enkele posten niet in de begrooting zijn ver
meld, welke toch bekend waren, zooals ver
bouwing gemeentegebouwen en bestrating,
weike beiden reeds zijn geschied. Ten behoe
ve hiervan zullen leeningen gesloten worden,
en komen hierdoor rente en aflossingen nog
ten laste ervan.
De voorzitter zegt, dat de bedragen niet op
de begrooting voorkomen, doordien de juiste
bedragen niet bekend waren. Het ligt in de
bedoeling van B. en W. om één leening te
sluiten voor 33e verschillende uitgaven zooals
bestrating, verbouwing ambtswoning, lijken
huis en brandkranen.
Deze leening kan daarom bij Suppletore
Begrooting worden vastgesteld.
De heer Zeeman zegt, dat alle rekeningen
reds binnen hadden kunnen zijn en vindt het
eigenaardig dat deze posten niet op de be
grooting vermeldt zijn.
lende malen is aangedrongen tot bet zenden
der rekeningen; doch vaststelling bij Suppl.
begrooting van posten, welke niet bekend zijn,
geschiedt overal.
Dc heer Zeeman beschouwt de bestrating-
als onderhoud en meeint dat door de vele lee -
ningen de gemeente geheel achterop zal ko
men en wenscht dat de Raad zich in leze zal
uitspreken.
De voorzitter voert aan, dat B. en W. ge
heel gehandeld hebben naar het inzicht van
den Raad, volgens het besluit van enkele ja,-!,
ren geleden, waarbij bepaald is dat voor be-f
strating een 'leening zou worden gesloten. i
Gekomen aan de post reis- en verblijfkosten
i oor ae raadsleden wenscht de heer Groen;
cfeze teruggebracht te zien van f 150.— op
f 100.—, daar de uitgaven het vorig jaar slechts
f 56.10 vorderden.
De voorzitter zegt ,dat de raming hetzelfde
is als vorig jaar. doqh de mogelijkheid is niet
uitgesloten dat het geheele college van den,
Raad op reis zou moeten. Waarmede ieder;
jaar- rekening wordt gehouden, en dlleen be
oogt is de voorzichtigheid te betrachten en
het saldo niet te verlagen, doch eerder te
verhoogen.
De heer Groen merkt op ,dat bij verschil
lende posten diezelfde voorzichtigheid is toe
gepast, doch ten alle tijden de bezuiniging
voorop staat.
De voorzitter ontraadt de diverse posten te
drukken, waardoor de inkomstenbelasting meR
eenige duizenderi guldens verminderd zou
worden, doch deze tactiek wreekt zich op 'n
verschrikkelijke wijze.
De heer Groen wil de begrooting zooveel
mogelijk nabij de werkelijkheid vast te stel
len, alhoewel deze niet te bepalen is. Spre
ker wenscht geen willekeurige ramingen té
bepalen doch rekening te houden met de be
lastingbetalers, die een hooge belasting ge
zien de tijdsomstandigheden niet kunnen op
brengen.
De heer Du Burck zegt, dat het toch dé
bedoeling' van B. en W. is om door een ruime
schatting een grooter voordeelig saldo te ver
krijgen, doch men gaat zoo licht over om;
het eenmaal geschatte bedrag voor de ver
schillende posten ook! in zijn geheel te ge
bruiken.
De voorzitter deelt mede, dat bij B. en
W uitsluitend heeft voorgezeten om met te
komen te staan voor tegenvallers.
Hel voorstel Green wordt aangenomen met,
4 stemmen tegen, de heeren Kroon, Bekker lerr,
Kramer stemden voor.
De heer Du Burck vindr het niet gerecht
vaardigd dat voor de post „Officieale ont
vangst" een bedrag van f50. is geraamd)
en was de commissie van oordeel deze $>ost
pro memorie wordt genoteerd.
De beide wethouders stemden tegen het
voorstel.
Aangaande de post salarieering gem. veld
wachter deelt de voorzitter mede, dat eei|
verzoek is ingekomen van den heer Prins omj
eenie verhooging.
B. en W. stellen voor afwijze|nd te be
schikken.
De heer Du Burck maakt een vergelijking
met de andere gemeenten, zooals Oudkarspel
en Broek op Langendijk, waar het inkomen)
der gemeente-veldwachter hooger is, en le
rens verschillende emolumenten, zooals vrij
wonen, vrij rijwiel hieraan verbonden zijn.
Spre. merkt op ,dat de funktie hetzelfde'
is en toch niet tot de meest aanlokkelijke be
hoort, terwijl de veldwachter altijd aan ge va
ren bloot staat. Bij de laatste staking waren)
zij dag en nacht in- de weer.
De heer Dijkhuizen is voor het verzoek eni
wenscht dat de gemeenteveldwachter door een,
behoorlijk inkomen onafhankelijk staat.
De heer Zeeman is tegen een verhooging
daar het thans niet dien tijd is om tot verhoo
ging over te gaan; de huidige toestand laaï
zulks niet toe.
De heer Kroon' voert aan dat enkele jaren
geleden een verhooging is toegestaan van
f 150.— terwijl thans, de levensstandaard zeker
niet hooger is. Het wordt, door steeds te ver
hoogen loopen in een cirkeltje. Spreker zegt,
dat met all erespect voor den veldwachter het?
salaris thans voldoende is.
Het voorstel van B. en W. wordt aange
nomen met 2 stemmein tegen, n.l. de heerein
Du Burck en Dijkhuizen.
De heer Zeeman stélt voor de post Burger
wacht f75 af te voeren, daar spr. deze post
thans overbodig acht.
De heer Du Burck zegt nog steeds dezelfde,
argumenten tie hebben als vorige jaren en dus
meegaat met den heer Zeeman.
De heer Groen stelt voor de post te veria,-,
gen met f25.— om op deze wijze tot gelei
delijke afvloeiing te komen.
(Voor vervolg zie 2e pagina 1ste blad.)