RAAD ZUIDSCHMODE Vrijdagavond half 8 vergaderde de Raad vaa bovengenoemde gemeente ten raadhuize, on der voorzitterschap van den Edelachtbaren heer Jhr. v. Spengler ,Burgemeester. Secretaris is de heer Kunnen. 'Afwezig zijn de heeren Groen en Dijkhuizen. De voorz. opent de vergadering, waarna de no tulen der vorige vergadering ongewijzigd wor den vastgesteld. Blijkens gehouden kasopname bedroegen de ont vangsten f29127.24, de uitgaven f26914.59 zoodat io kas moest zijn en was f 2213.M1/?- De voerz. deelt mode, dat op de Boerenleen bank aan gemeentegelden een bedrag van f 5000 aanwezig is. Voorts deelt de voorz. mede. de administratie geheel bijgewerkt is. Ingekomen is het verslag van de commissie ter bestrijding van de malaria voor de bevol king, hetgeen ter circuleering aan de leden zal worden gezonden. Van Ged. Staten is een schrijven ontvangen, waarin wordt aangedrongen om eene bepaling in de bouwverordening op te nemen, dat in elke nieuw te bouwen woning in ieder vertrek minstens! een raam aanwezig moet zijn, hetwelk dusdanig is ingericht, dat een gaas bescherming kan wor den aangebracht om hef binnendringen der mug gen tegen te gaan, daar de uitbreiding der ma laria steeds toeneemt. B. en W. adviseeren hiertoe te besluiten. Aldus wordt besloten. Betreffende een ingekomen verzoek van schip pers en eigenaars van motorschepen, woonachtig in deze gemeente, om de Vocrburggracht be vaarbaar te maken, stellen B. en W. voor dit schrijven in handen te stellen van de Banne. Aldus wordt besloten. Dc heer Groen is intusschen gekomen. Ingekomen is een schrijven van ouders, wier kindereu de Bijz. School te Noordscharwoude be zoeken, waarin gewezen word't dat het school geld aldaar veel hooger is dan dat van de Open bare School te Zuidschiaxwoude. Reden, waarom adressanten verzoeken de school ggeldregeling te herzien. De voorz. deelt mede dat 'in het adres gezegd wordt dat het schoolgeld ten goede komt aan de kas dezer gemeente, doch dit is niet juist, daal de vergoeding dezer gemeente aan Noordschar woude verminderd wordt met het schoolgeld. Spr. wijst er op, dat de kosten van het schoolgeld steeds hooger zijn wanneer de kinderen in eén andere gemeente school gaan. B. en W. stellen voor niet op het adres in te gaan, vooral daar het adres tevens inhoudt het verzoek om het meerdere schoolgeld aan de ouders te restitueeren, hetgeen niet mogelijk is. De heer Kramer zegt, dat de schoolgelden indirect in de gemeentekas komen. Spr. beoogt, dat naar gelang het aantal leerlingen grooter wordt de kostea van de Bijz. School kleiner worden, dus ook de bijdrage minder wordt. De voorz. zegt ,dat de vorige spr. niet juist is, daa rzulks niet iu het voordeel is van Zuidj- scharvvou.de ,doch van Noordscharwoude. Het zeudeu van kinderen, vervolgt spr.., naar de school te Noordscharwoude is geen voordeel vool' deze gemeente. De heer Kramer acht het verschil van school geld eene onbillijkheid, daar het hooge schoolgeld indirect in de gemeentekas vloeit en alle gemeen- tenarcu hiervan profiteeren. Spr. ziet gaarne, dat de Raad het besluit neemt om Noordschar woude te veïzoeken de schoolgeldregeling te her zien iu dien geest, dat de ouders van beide ge meenten evenveel totalen. De heer Du Burck zou hierin volkomen mee gaan ,doch spr. heeft de onderwijswet hierop na geslagen, doch wordt hierin bepaald, dat de ou ders onderworpen zijn aan de vastgestelde rege ling. De restitutie van het schoolgeld is volgens art. 66 van genoemde wet niet mogelijk. Spr .stelt voor, gezien de onbillijkheid. B. en W. op te dragen zich te wenden tot de Dagelijk- sche Besturen van de gemeenten aan den Langen- dijk om tot eene uniforme schoolgeldregeling te komen. De heer Zeeman vreest, gezien de mentaliteit der andere gemeenten, dat door eene uniforme regeling liet schoolgeld hooger zal worden. De voorz. zegt, dat eene dusdanige regeling van zeer ingrijpende n^aard is niet alleen voor deze gemeent ernaar ook vopr de anderen, die hierbij betrokken zijn zelfs de gemeente Alk maar. Spr. acht het beter voor te stellen, dat Noordscharwoude de regeling dezer gemeente over neemt, doch Z.A. is overtuigd, dat Noordschlar- w >ude dezp niet direct zal aanvaarden, daar het schoolgeld in deze gemeente zeer laag is. Spr. wijst op de togrootingspost voor het onderwijs van f8080, waartegenover een ontvangst staat van schoolgeld van f 500 a f 600. Volgens voorz. is het niet uitgesloten dat er in den Raad stem men zullen opgaan voor verhooging der school gelden,. gezien 'de groote ifitgave en de kleine ontvangst. Spr. zegt, dat B. en IV. niet gesteld zijn op eene schoolgeldverlaging te Noordscharwoude, daar hierdoor de bijdrage dezer gemeente grooter wordt. De heer Groen stelt de vraag of in den Raad de onbillijkheid wordt gevoeld gezien het be duidende verschil van het schoolgeld. Op een inkomen van f 4000 bedraagt, de aanslag van het schoolgeld f 45 en rijst de vraag is dit billijk, daar het, inkomen het eene jaar zeer verschil lend zijn, kan met het andere Jaar, daar de be drijven zeer lukratief zijn, waardoor het onmo gelijk wordt indien men 4 of 5 kinderen heeft, die de school bezoeken, het schoolgeld te beta len indien het inkomen inplaats van f 4000 wel eens f 1000 zijn kan. Spr. acht het billijk indien eene andere regeling getroffen wordt en sluit zich aan bij den heer Kramer. De voorz. merkt op, dat gerekend wordt naar het belastbaar inkomen, indien dit gesteld wordt op t' 4000 is het inkomen f 4800 en acht spr. dit voldoende om het schoolgeld te kunnen betalen. De heer Groen zegt, alleen een voorbeeld te hebben willen noemen, omtrent do schommelin gen van het inkomen. Spr. voert aan dat het re- ducliesysteem bij de nieuwe wet ook al vervalt. De voorz. merkt op dat de schoolgeldregeling een zeer juiste verhouding weergeeft, daar bij een inkomen van f 4000 en f 5000, f 50 en bij f1000 f3 schoolgeld moet worden betaald. De heer Du Burck sluit zich aan bij den heer Kramer. Gezien de onbillijkheid, wenscht. spr.. dat getracht wordt om eene gelijkheid te tref fen met d.e andere gemeenten. Spr. acht het een sociaal en maatschappelijk belang om het school- gedl zoo laag mogelijk te houden. De voorz. acht. het juister, indien aan de an dere gemeenten verzocht wordt, de regeling over te nemen van Noordscharwoude. Na eenige besprekingen stelt de voorz. voor het adres in stemming te brengen en wordt her verworpen met 5 stemmen tegen, üe heeren wet houders stemden voor. Het voorstel van den heer Du Burck wordt hicina aangenomen met 6 stemmen voor, de heer Bekker stemde tegen. Ontvangen is een schrijven van Ged. Staten, aangaande het genomen besluit in de vorige raadszitting betreffende het reglement van or de, waarin wordt medegedeeld dat, de wijzigingen in strijd zijn met. de wet. Voorgesteld wordt het betreffende raadsbesluit te vernietigen. De heer Dijkhuizen brengt een gewijzigd voor stel ter tafel. B. co W. stellen hieromtrent voor, het voor stel iu de volgende raadsvergadering te behan delen om B. en W. gelegenheid te geven Yich op de hoogte te stellen. Aldus wordt besloten. Aan de orde is thans de herstemming van het punt van regielement van orde betreffend-a de voorgesteld"1 wijziging om de raadsverga deringen zooveel mogelijk op Donderdag te houden Het voorstel wordt verworpen met 3 stem men voor en 4 tegepi, n.l. de heeren Kroon Bekker, Kramer en Groen. Benoeming van personeel voor het Vervolg onderwijs. De voorzitter deelt mede, dat tijdelijk aan gesteld zijn de heer Renaud en mej. Vos van Zon, doch dat de Raad de definitieve aanstel ling moet beslissen. De tijdelijke leerkrachten worden hierna aldus aangesteld. De voorzitter deelt mede, dat de deelnam^ voor het vervolgonderwijs zeer gering is. enj slechts een tiental leerlingen bedraagt. Van den Commissaris der Koningin is een schrijven ontvangen met de mededeeling, dat het college van zetters, conform de voor dracht als zoodanig benoemd is. "Vervolgens deelt de voorzitter mede. dat er verschillende ingekomen adressen zijn, be tref tends aanvrage subsidies en verhooging van salaris. Voorgesteld wordt deze te behan delen bij de begrooting. Aldus wordt besloten. Aan de orde is de behandeling van de be grooting der Lichtbedrijven. De heer Du Burck deelt, als rapporteur dec commissie tot het nazien der begrooting, medet dat de gewone "dienst sluit in ontvangsten en, uitgaven op een bedrag van f 63291)40 met een post onvoorziene uitgaven van f2128.24; de kapitaaldienst in ontvangsten uitgaven op f 1110725.90 met een post voor onvoor zien van f2516.91. De commissie stelt voor de benrooting vast te stellen behoudens een enkele opmerking ten aanzien van den leerling-lijnwerker. Spreker zegt, ook namens den heer Zeeman, dat het loon van den leerling-lijnwerker, be dragende ruim f900.— een te gering bedrag, is gezien de werkzaamheden, welke hiervoor verricht worden. Spreker zal niet ontkennen, dat de betrokken persoon indien hij zijn po sitie wenscht te verbeteren een anïere werk kring zou kunnen zoeken, waar hij eén hoo ger ioon zou kunnen krijgen als 2e lijnwerker. Spreker stelt .namens de commissie voor, ge zien de capaciteiten het inkomen te verhoogen. De voorzitter zegt, dat hier alleen gelet is op persoonlijk ebelangen, doch de regeling, luidt een lijnwerker en een leerling-lijnwer ker. De laatstgenoemde wordt door zijn aan stelling als zoodanig in de gelegenheid ge- i sreld zich geheel te bekwamenZoolang ech-, ter de behoefte niet gevoeld wordt zal dq aanstelling van een 2e lijnwerker achterwege blijven. De heer Zeeman zegt dat 3e situatie van het oedrijt 'thans geneet anders is als dij ilq vaststelling van de regeling. Doch het be drijf heeft zich zoo uitgebreid, en zijn de werk zaamheden zoo vermeerderd dat indien de leerling-lijnwerker zou vertrekken, deze func- ti eniet meer zal kunnen worden waargenomen door een nieuwen leerling-lijnwerker, zooals deze functie thans bekleed wordt. Spr. zegt, dat hier niet de functionaris zelf wordt be schouwd, doch wel de functie. Gezien de ge presteerde arbeid is deze tekort betaald. Spr. j haalt de woorden aan zooals eens een minis ter zeide, dat de gemeente een modell werk geefster moet zijn. Deze toestand moet ten! j spoedigste worden herzien en overgegaan worden tot de aanstelling van een tweeden lijn werker, doch de gemeente moet niet uit zijn op een goedkoope werkkracht. De voorzitter zegt, dat als het hoofd van het bedrijf 1 lijnwerker voldoende acht, dan, zal een ieder zich daarbij moeten neerleggen. De heer du Burck wenscht de commissie dei; Lichtbedrijven voor te stéllen, niet langer meer te spreken van een leerling-lijnwerker, doch naast den hoofd-lijnwerker een lijnwerker aan te stellen en deze te salarieeren naar den te. verrichten arbeid. De voorzitter vindt het vreemd aandoen* indien zulk een voorstel niet uitgaat van het, betrokken hoofd, doch zulks uitgaat van den, Raad. Z. A. vindt dit een ingrijpen in de be- voegdheid van den directeur. De heer Zeeman kan zich best voorstellen dat een directeur van een bedrijf uit een za kelijk oogpunt de arbeidskrachten zoo goed- i koop mogelijk tracht te krijgen. Spreker acht het echter best mogelijk dat door de vakorgani saties pressie zal worden uitgeoefend omtrent! de rechtspositie, waardoor hier in dezen raad! wellicht stemmen kunnen opgaan, dat overleg zal worden gepleegd met de organisatie. Spr. zal de autocratie van den directeur niet al te; hoog stellen, doch indien het bestuur van het bedrijf overleg zou plegen, zou hiermede voor komen worden, dat klanken als deze in den; Raad werden gehoord. Spr. beoogt eveneens de betere bezoldiging van het lagere personeel. De heer Kramer meent dat het te ver ge zocht is en zegt dat het hier een persoonlijk feit geldt, want door aanstelling van een lijn- j werker zal de le lijnwerker het niet veel gen makkelijker hebben. Bij aanstelling van een I nieuwen leerling-lijnwerker zal eerst blijken of de werkzaamheden voor den len lijnwerker I te omvangrijk zijn, doch zoolang de directeur de aanstelling niet £joodig acht zal spreket** tegen het voorstel zijn om de regeling van het salarieeren van lager personeel te wijzigen. De heer Dijkhuizen sluit zich aan bij den- vorigen spreker. De voorzitter meent dat er een inconsequerv tie dreigt, want een herziening van het loon van den len lijnwerker zal het gevolg zijn van het voorstel. i De heer Zeeman merkt op, dat het hier niet de zaak is dat de werkzaamheden van dop) Jen lijnwerker worden ontlast, doch deze zijtj overstelpend. Spr. wijstf ojl de verrichte pres taties bij den laatsten storm, toetn dag eni nacht werd gewerkt om de schade ten spoe- digste te herstellen. Het werk door den leer- ling-lijnwerker verricht staat gelijk met dat ,an een volslagen lijnwerker. De voorzitter merkt op dat volgens de heen Zeeman men zou denken dat de loonregeling veel te wenschen over laat, doch deze staat j aan de spits in vergelijking met die van ande-) der eplaatsen waar een zelfde bedrijf geves- tigd is. Z.A. kan zich niet indenken, dat thans stemmen uit den Raad opgaan voor de loon regeling wijl zulks in andere gemeenten nog! nimmer- is geschiedt. De heter Zeeman merkt op, dat de loon- regeling zeer goed is, doch alleen die var» het lagere personeel is door hem? bedoeld. 1 De discussie wordt hierover gesloten en wordt het voorstel van dien heer Du Burck in sterns ming gebracht, hetgeen verworpen wordt met 5 stemmen tegen. Voor stemden de heeren Di» Burck en Zeeman. De begrooting wordt vastegesteld conform eht voorstel der commissie. Door den heer Du Burck wordt verslag uit gebracht omtrent de begrooting van het Gas bedrijf, welke in ontvangsten en uitgaven sluif op f 110.725.90, den kipitaaldienst op f20395.— Dc commissie adviseert deze goed te keu ren op de genoemde bedragen. De heer Zeeman merkt op, dat de fitter ai- reds 5 jaar aan het bedrijf werkzaam is als tijdelijk en tot op heden nog geen vaste aan-! stelling heeft en stelt voor aan het bestuur! der Lichtbedrijven te verzoeken in overleg te treden, met de organisatie en zoo mogelijk te bewerkstelligen, dat de fitter als vast wordt- aangesteld. De voorzitter zegt dat het voorstel twee za ken tegelijk behelst, doch zoolang het bestuur eene dusdanige aanstelling niet noodig acht, zal deze achterwege blijven. De heer Du Burck vraagt of de organisatie) weleesn ee nverzoek gericht heeft tot de com missie om o ver lieg te plegen. Het komt spreker vreemd voor. dat door eene dusdanige orga nisatie dit nimmer is gedaan. Als spreker lid' er van was, zou hij zeker op de bres ge sprongen zijn, doch nimmer heeft men iets gehoord. De hoer Zeeman weerlegt het gezegde van, den voorzitter en zegt alleen te hebben voor* gesteld overleg te plegen eh geargumenteerd) door een mogelijke aanstelling als fitter. Spre ker zegt dat een verzoek, bedoeld door demi heer Du Burck destijds afgewezen is en zich daarom op het standpunt stelt dat de raad medewerkt om plegen van overleg tot -tandj te brengen. De voorzitter dringt er op aan het voorste^ niet te behandelen, hetwelk dan ook niet, door de leden wordt gesteund. Conform het voorstel der commissie wordt beslotene. De begrooting van het Burgerlijk Armbe-i stuu rsluit in ontvangsten en uitgaven op eern bedrag van f2950.44V2 met een post onvoor zien van f 373.52V2- De commissie stelt voor de gemeentelijkei subsidie van f750. terug te brengen or f500.— Dé voorzitter zegt, dat indien de ontvang sten worden verminderd deze op andere wijze, moeten worden verkregen. Evenwel heeft de commissi egeen argumenten naar voren ge bracht tot staving dezer vermin dering. De heer Groen zegt ,dat deze vermindering zeker gewettigd is door de uitgaven wellicht- minder zullen zijn, gezien het groote bedrag hetwelk uitgetrokken is voor geneeskundige hulp, ondanks de Vereeniging voor Ziekenver pleging een groote ontlasting brengt voor het Armbestuur. De voorzitter acht het niet juist zich té stellen op het standpunt om de ontvangsten .te verminderen. De heer Du Burck merkt op, dat voor ge neeskundige hulp een grooter bedrag geraamd is, dan andere jaren, terwijl juist nu die postj lager kan worden. Volgens spreker is het geen beknibbelen, doch alleen bet noemen van feiten. Het voorstel der commissie wordt vervolgens aangenomen miet 5 stemme nvoor, tegen stem,- den de wethouders. Als gevolg van dit be sluit zal de begrooting van het Burg. Armr bestuur worden teruggezonden met medelee- ling der verlaagde subsidié. Behoudens deze wijziging wordt de begrooting conform de. aanbieding vastgesteld. Voor de gemeentebegrooting brengt weder om de heer Du Burck verslag uit namens de commissie. Het eindcijfer luidt f55322.26, met een post vopr onvoorzien van f2440.77. Spreker dieelt mede, dat de commissie una niem van oordeel was, dat de "uitgaven te, hoog en de ontvangsten te laag geschat wa-i ren cn dat de Hoofdelijke Omslag wat hoog gesteld was, nd. op f 24000.—. De commissie stelt voor enkele posten te- wijzigen en heeft het bevreemding gewekt dat enkele posten niet in de begrooting zijn ver meld, welke toch bekend waren, zooals ver bouwing gemeentegebouwen en bestrating, weike beiden reeds zijn geschied. Ten behoe ve hiervan zullen leeningen gesloten worden, en komen hierdoor rente en aflossingen nog ten laste ervan. De voorzitter zegt, dat de bedragen niet op de begrooting voorkomen, doordien de juiste bedragen niet bekend waren. Het ligt in de bedoeling van B. en W. om één leening te sluiten voor 33e verschillende uitgaven zooals bestrating, verbouwing ambtswoning, lijken huis en brandkranen. Deze leening kan daarom bij Suppletore Begrooting worden vastgesteld. De heer Zeeman zegt, dat alle rekeningen reds binnen hadden kunnen zijn en vindt het eigenaardig dat deze posten niet op de be grooting vermeldt zijn. lende malen is aangedrongen tot bet zenden der rekeningen; doch vaststelling bij Suppl. begrooting van posten, welke niet bekend zijn, geschiedt overal. Dc heer Zeeman beschouwt de bestrating- als onderhoud en meeint dat door de vele lee - ningen de gemeente geheel achterop zal ko men en wenscht dat de Raad zich in leze zal uitspreken. De voorzitter voert aan, dat B. en W. ge heel gehandeld hebben naar het inzicht van den Raad, volgens het besluit van enkele ja,-!, ren geleden, waarbij bepaald is dat voor be-f strating een 'leening zou worden gesloten. i Gekomen aan de post reis- en verblijfkosten i oor ae raadsleden wenscht de heer Groen; cfeze teruggebracht te zien van f 150.— op f 100.—, daar de uitgaven het vorig jaar slechts f 56.10 vorderden. De voorzitter zegt ,dat de raming hetzelfde is als vorig jaar. doqh de mogelijkheid is niet uitgesloten dat het geheele college van den, Raad op reis zou moeten. Waarmede ieder; jaar- rekening wordt gehouden, en dlleen be oogt is de voorzichtigheid te betrachten en het saldo niet te verlagen, doch eerder te verhoogen. De heer Groen merkt op ,dat bij verschil lende posten diezelfde voorzichtigheid is toe gepast, doch ten alle tijden de bezuiniging voorop staat. De voorzitter ontraadt de diverse posten te drukken, waardoor de inkomstenbelasting meR eenige duizenderi guldens verminderd zou worden, doch deze tactiek wreekt zich op 'n verschrikkelijke wijze. De heer Groen wil de begrooting zooveel mogelijk nabij de werkelijkheid vast te stel len, alhoewel deze niet te bepalen is. Spre ker wenscht geen willekeurige ramingen té bepalen doch rekening te houden met de be lastingbetalers, die een hooge belasting ge zien de tijdsomstandigheden niet kunnen op brengen. De heer Du Burck zegt, dat het toch dé bedoeling' van B. en W. is om door een ruime schatting een grooter voordeelig saldo te ver krijgen, doch men gaat zoo licht over om; het eenmaal geschatte bedrag voor de ver schillende posten ook! in zijn geheel te ge bruiken. De voorzitter deelt mede, dat bij B. en W uitsluitend heeft voorgezeten om met te komen te staan voor tegenvallers. Hel voorstel Green wordt aangenomen met, 4 stemmen tegen, de heeren Kroon, Bekker lerr, Kramer stemden voor. De heer Du Burck vindr het niet gerecht vaardigd dat voor de post „Officieale ont vangst" een bedrag van f50. is geraamd) en was de commissie van oordeel deze $>ost pro memorie wordt genoteerd. De beide wethouders stemden tegen het voorstel. Aangaande de post salarieering gem. veld wachter deelt de voorzitter mede, dat eei| verzoek is ingekomen van den heer Prins omj eenie verhooging. B. en W. stellen voor afwijze|nd te be schikken. De heer Du Burck maakt een vergelijking met de andere gemeenten, zooals Oudkarspel en Broek op Langendijk, waar het inkomen) der gemeente-veldwachter hooger is, en le rens verschillende emolumenten, zooals vrij wonen, vrij rijwiel hieraan verbonden zijn. Spre. merkt op ,dat de funktie hetzelfde' is en toch niet tot de meest aanlokkelijke be hoort, terwijl de veldwachter altijd aan ge va ren bloot staat. Bij de laatste staking waren) zij dag en nacht in- de weer. De heer Dijkhuizen is voor het verzoek eni wenscht dat de gemeenteveldwachter door een, behoorlijk inkomen onafhankelijk staat. De heer Zeeman is tegen een verhooging daar het thans niet dien tijd is om tot verhoo ging over te gaan; de huidige toestand laaï zulks niet toe. De heer Kroon' voert aan dat enkele jaren geleden een verhooging is toegestaan van f 150.— terwijl thans, de levensstandaard zeker niet hooger is. Het wordt, door steeds te ver hoogen loopen in een cirkeltje. Spreker zegt, dat met all erespect voor den veldwachter het? salaris thans voldoende is. Het voorstel van B. en W. wordt aange nomen met 2 stemmein tegen, n.l. de heerein Du Burck en Dijkhuizen. De heer Zeeman stélt voor de post Burger wacht f75 af te voeren, daar spr. deze post thans overbodig acht. De heer Du Burck zegt nog steeds dezelfde, argumenten tie hebben als vorige jaren en dus meegaat met den heer Zeeman. De heer Groen stelt voor de post te veria,-, gen met f25.— om op deze wijze tot gelei delijke afvloeiing te komen. (Voor vervolg zie 2e pagina 1ste blad.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 4