Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier Dinsdag 9 November 1926 St e Jaargang STEMMINGSBEELD iilï GÜOENTENLANS ftteuwstijdingesi NO. 1J8 IMTERC.TELEPHOON 52 NIEUWE LARG1DUREI COURANT Deze courant verschijnt Dinsdag, Donderdag enZaterdag A bonnementsprijs - per 3 maanden fl.lö. Bedact.-ÜSly. J, H« KEIZER. - Bureel IVoordscharwoude Advertentiën van 1-5 regels 75 cent, elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte Brieven rechtstreeks aan den Uitgever Uit ons Parlemënt Het Nederlandsch-Belgiscji ver drag De beheerscommissie, he* kanaal Antwerpen-Moerdijk en het Schel de-regiem. De ver dediging van den Minister. In terpellaties over de relletjes te Ede en te Assen. üver het verdrag Ned^rland-België hebben zich in de Tweede Kamer zoowel voor- als tegenstanders uitvoerig laten hooren. Maar 't bleek daarbij, dat zelfs bij de voorstanders de heer Vliegen, door zijn collega L. de Visser den heftigsten pro-Franschen politicus genoemd, wellicht alleen uitgezonderd een zekere aarzeling bestond ten opzichte van 't kanaal Antwerpen-Moerdijk, dat b.v. ook de Heer Heemskerk liever niet in het verdrag had gezien en de cause-belli-verklaring, onze verplichting om Duitschland dien' oorlog te verklaren, wanneer België door niet schen nis onzer neutraliteit werd aangevallen, waar over ook de heer Alberda zich niet erg gerust toonde. Alleen de Vrijheidsbond, de Vrijzinnig- Democratische en de Communistische, die trou wens maar 'één vertegenwoordiger in de Ka mer heeft en de Hervormde en Gereformeerde Staatspartij verklaarden zich anoniem tegen het verdrag. De andere partijentelden zoo wel voor- als tegenstandern. De bepalingen van het verdrag, die het meest de aandacht trokken, waren wel het kanaal Antwerpen-Moerdijk, het nieuwe Schel de-regiem met de nieuw ingevoerde beheers- commsisie en in vérband daarmee de ophef fing van het verbod voor Antwerpen oorlogs- haven te zijn en het prijsgeven onzer souve- reiniteitsrechten en de vraag, of wij door de onderhandelingen van 1919 al gebonden wa ren. Daarnaast kwam men aan het kanaal door Limburg, de regeling van den Icodsdienst •nz. De heer Kersten definieerde wel het kortst toen hij den aanleg van het kanaal Antwerpen- Moerdijk een economische zelfmoord noemde en de beheers-commissie voor'de Schelde een inbreuk op onze rechten. Maar die gedachte: openbaarde zich toch in alle redevoeringen van de tegenstanders van het verdrag en soms zelfs in die van voorstanders. Men begreep, dat vooral Rotterdam onder den aanleg van het kanaal Antwerpen-Moerdijk zou lijden, al verklaarde dan de heer Heemskerk cn anderen tevens, dat men het recht niet had Antwer pen oeconomisch in den weg te loopen en dat men België terwille moet zijn, wanneer het een kortere verbinding met den Rijn en het in stand houden van een goeden" weg naar zee zocht. De cause-belli-verklaring stuitte vrijwel bij allen op tegenstand evenals ook de mogelijkheid, dat België in oorlogstijd oorlogsschepen over de Schelde zou vervoeren. Dat Nederland door de onderhandelingen in 1919, die door België werden afgebroken, en de toen gedane toezeggingen nog gebonden zou zijn, bleken slechts weinigen te gelooven. De heer. Vliegen «zelfs, die het verdrag krach- lig verdedigde en meende, dat men het ge vaar voor Rotterdam overschatte en 'dat uit de opheffing van de Belgische neutraliteit de opheffing van het verbod voor Antwerpen een oorlogshaven te zijn, volgde, wat hem door den heer Kortenhorst werd tegengesproken, durfde die gebondenheid van Nederland niet rechtstreeks verdedigen. De krachtigste verdediging vond het verdrag U33. ioui apjHui3{j3A jjH 'jpaqaiuT?}! uba jojsiu •tui uea 3oo;aq SnaoAjm jaq ui pisjfiAvraSuo verwijzing naar de Donau- en Elbe-commissie di eeen veel grootere bevoegdheid kregen, dat beheerscommissie over de Schelde <>nze squvereiniteit niet aantaste en alleen betrek king had op de doorvaart. Wat de bepaling betreffende de oorlogsschepen betreft, die bad enkel fen doel een speciale verbodsbe paling voor oorlogsschepen tegen "België te voorkomen. Maar bij oorlogsgevaar hadden zoowel oorlogvoerenden als neutralen "hun eigen rechten in het nemen van maatregelen: en daarvoor was de bevoegdheid van de be- ebers-commissie ondergeschikt. Het kanaal Antwerpen-Moerdijk had, zoo verklaarde hij, aanvankelijk geen tegenstand ontmoet. En ten bewijze daarvan'Legde hij de correspondentie met de Rotterdamsche Kamer van Koophandel gevoerd over. Het scheen hem trouwens toe, dat men niet ter wille van Rotterdam, Antwer pen de toestemming mocht onthouden zicfi'een betere verbinding te schelpen. De gevolgen van het kanaal zouden zich bovendien eerst na tientallen van jaren, de politiek-economische gevolgen van-afwijzing van het verdrag zich onmiddellijk laten gevoelen. Als contra-presta tie voor Nederland zag de minister vooral de opening van het Linksche kolenbekken door het nieuwe Limburgsche kanaal. Tot herope ning van de onderhandelingen, waarop ook j vele voorstanders hadden aangedrongen bleek de minister niet te willen medewerken. Behalve het Néderlandsch-Begisch verdrag heeft de Kamer nog een interpellatie van den heer L. de Visser .en een van den heer Ter Laan, beide over de relletjes te Assen en te Ede behandeld. De heer De Visser meende, dat er de groeiende afkeer van het militai risme tot uiting was gekomen en meende even als de heer Ter Laan, dat van de toezeggingen in den mobilisatietijd en speciaal in Novem ber 1918 gedaan, niets was gekomen. Zij vroe gen thans o.a. vrijheid van de in arrest gestelde militairen, afschaffing der herhalingsoefenin gen en vervulling der gedane belofte. Wat dit laatste betreft meende de minister dat de regeering niet was te kort geschoten) Hij meende dat de relletjes het gevolg waren van ontevredenheid, op allerlei wijze gewekt en was niet bereid de gearresteerden in vrij heid te stellen of de herhalingsoefeningen af te schaffen 't Is stil en rustig aan de veilingen, de aan voeren zijn gering te noemen. Een aanvoer van 10 schuiten wit, 5 geel en 15 rood met een ®nhel partijtje uien is tegenwoordig voor Broek zoowat normaal, naar we hooren is het te Noordscharwoude precies zoo. We hebben een hausse in 'de witte kool beleefd, die opgeloopen is tot de honderd' rijksdaalders per wagon, de rijksdaalders zijn daalders geworden. Er is nog niet zoo heef veel vraag anders zouden de prijzen bij de' tegenwoordige minieme aanvoeren sterk moe ren stijgen, hetgeen niet 't geval is. De bouwers hebben het te druk om zich met veilingen bezig te houden; de win terkool moet geborgen. We zijn in November, 't kan allen dag met het weer anders worden. In 't buitenland, met name in Rijnland en Oost- Pruisen heeft 't al van beteekenis gesneeuwd; ook in België, in de omgeving van Luik heb-, ben onze naburen het witte sneeuwkleed dezer, dagen kunnen bewonderen. Dit hebben onze bouwers natuurlijk ook gelezen en onwillekeurig heeft dit invloed uit geoefend De boeten raken alweer gevuld, ge ziet de ons allen bekende werkzaamheden verrichten. In de schuit de kool, de ruige kool, planken! over 'l vaartuig, op "die planken staan de man den. De kool wordt naar grootte gesorteerd' en binnen gebracht. Alle jaren 't zelfde, en toch altijd weer nieuw, 't Gewas is niet grof dit jaar, de droogte in September is niet bevorderlijk geweest voor t gewas. Maar de „koolkes" zijn loodzwaar, 't gewicht per snees zal niet tegenvallen. Er wordt nu weer gehoopt op een goeden winter. Wanneer hoopt de mensch nu niet. Hij kan er niet buiten, hoop doet leven. En er is zooveel dat de kool eigenlijk goed maken moet. De aardappelen brachten een piatige opbrengst, de zomefkool over de ge- heele linie verlies, was eigenlijk waardeloos. De vroege wortelen, ja, dat was niet slecht; maar hoe weinigen profiteeren van dit gewas. Ook de gelukkigen onder de bouwers hebben, een goede, bevredigende opbrengst van 'htin bloemkoolakkers gehad. Maar hoe velein'? Neen, waarlijk, 't is geen vetpot geweest in ons nijvere groentenland in de afgeloopen maanden van 1926. - Maar straks zijn de boeten vol, is de oogst van het winterproduct geborgen. Dan gaan we weer inventariseeren, we spreken nu al over den vermoedelijken aanwezigen voorraad. De bou wers meenen, dat er minder zal zijn dan 't vorig jaar, dewijl de kool zoo fijn zal uitval len, de kooplui halen hun schouders op en nemen een afwachtende houding aan. Vergeet niet, dat de kooplui geen ziertje, minder belang stellen in de winterkool als de bouwers. Meent ge soms, dat zij" zoo'n besten zomer hadden? Natuurlijk houd ik me op de vlakte, en spreek alleen een meening uit in 't globaal. Er kan" immers aan "de zo merkooi niets, verdiend, zijn. Wie verdiend aan waardeloos goed? Meer en meer is het zóó, dat ook voor, de kooplui het winterseizoen het resultaat van hun handel bepaalt. Er staan dus groote, algemeene belangen in 't spel. Hoe zal het met den afzet gaai^? Op die vraag kan niemand nog een ant woord geven; of er dan niets aan voorberei dend en effenend werk kan worden verricht, is wal anders. Er zijn er, die laten liefst alles over aan' de natuur der dingen. Komt er vraag dan) loopt immers alles op rolletjes? Wat kan nu een organisatie in vredesnaam doen ten be hoeve- van de afzet van een massaproduct als ■kool? 't Weer, de behoefte,, dat zijn 'de eenige fac toren, die gewicht in de schaal leggen. Al' 't andere zoo redeneeren er heusch niet; weinigen is humbug, bluf, gewichtdoanerij, zoo'n beetje „acte de presence" der leiders. Natuurlijk zit hier een schijn van waarheid in, trouwens in de grootste afwijkingen ont breekt het waarheidselement niet. Gelukkig denkt de groote massa met de leidende personen uit tuinbouw- en handels kringen er anders over. Voorbereidend en ef- fenend werk wordt ten behoeve van de af zet van ons koolproduct verricht. Reeds had een samenkomst plaats met *'t dagelijksch be stuur van de landelijke centrale met voor aanstaande kooplieden in den Haag. Daar, op die vergadering is het vraagstuk van dep, afzet naar Amerika ernstig onder de oogen, giezien. Een mooi, een schitterend initiatief. Daar moet wat gebeuren, 't is algemeen bekend, dat aan de afzet naar Amerika groote belangen 'vastzitten, t Is met dien afzet nu nog in het beginstadium. Wat nog mogelijk is, is totaal onbekend. Dat het van overwegend belang zou zijn, als we dit jaar, zeg eens 10 pet. van den voorraad naar overzee konden zeg den, daarvan zijn we allen overtuigd. Dat er geconfereerd wordt met de betrok ken Scheepvaart Mij. en gesproken wordt over goede, doelmatige scheepsruiinte, zoo dat een' goede overkomst menschelijker wijs gewaar borgd is, moet als nuttig en noodig worden toegejuicht. Dat men het intijds doet, vóór het begin van de campagne, is een bewijs van èoed beleid. We noemen hét initiatief dat van het Centraal Bureau van de veilingen is uitge gaan zeer te prijzen. Moge het met gewenschta uitslag en resultaat worden bekroond. De Broekèr veiling is nu voorzien v^n elec- trische stoven. Er zijn al weer heel wat grap pen op verkocht,, die we maar achterwege zullen laten. De humor ter veiling ontbreekt niet, de kool moge weinig of veel worden aan gevoerd, goedkoop of duur zijn. Op 't podium is maar een mager stoofje aangebracht. Of die voor den keurmeester be stemd of als een hoffelijke beleefdheid aan' de telefoniste bedoeld is, weet ik niet. Maar mijn goede koorklanten? Die zijn ver geten en daar wilde ik een goed woordje voor doen. Waarom die geen stoof? Zij zijn meestal bejaarde menschen, terwijl beneden in de banken der kooplui vele jonge! borsten zitten, vurig van geest, die bij 10° vorst geen sikkepit last van de kou hebben). Integendeel, dan zijn de laatsten in him ele ment. Immers koude en kool hooren bij el kaar. i bestuurders van de L.G.C. uw koor- klanten hebt ge ook al met f4.— per jaar» belast, laat de liefde vooral nu niet van éém kant komen. Penningmeester, als uw kas in goéden doen verkeert, ('k twijfel wel een "beet je. er was te veel kool van 50 cents) adviseer; dan a.u.b. om boven stoofjes aan te brengen. Ik doe een goéd woordje voor mijn reeds' bejaarde vrienden. Plaatselijk Nieuws ZUIBSOHARWOUDE. Als gemachtigden in het kiescollege der Ned. Herv .Kerk zijn herkozen de heeren Dt de Geus Jbz., T. van Bergen en G. Kooy. - ZIHBiSCHAKWOUD'E. De afdeeling ZuidscharwoudeBroek op Lan gendijk van den Boni van Staatspensioneering, regelde haar propaganda. Had men al niet meer op de medewerking van de Tooneeiclub gerekend, wegens verlies van eenige van de beste krachten, gelukkig bleken er nog voldoende te zijn overge bleven, om weer op de hulp der club te kunnen rekenen. 'Bovendien hoopte men van anderen, door zang en voordracht, medewerking te verkrijgen, zoodat weer enkele propaganda-vergaderingen kunnen worden gehouden. Dit zal, nu echter wel wat later worden dan anders. Bovendien vond al gemeene instemming het plan om in den vol genden zomer te trachten iden rentetrekkers een autotocht aan te bieden! De voorzitler deelde in dit verband mee, wat op de laatste Algemeene Vergadering is besproken omtrent datgene, wat de afdeelingen kunnen doen, ook op indirecte wijze voor de ouden van dagen. Met vreugde kon worden geconstateerd, hoe allerwegen en in alle lagen der maatschappij den eerbied voor den ou den dag toeneemt en hoe men zich beijvert om den ouden menschen een gelukkigen levensavond te bezorgen. Daaraan daadwerkelijk mee te doen, in afwachting op volledige afbetaling van het staatspensioen aan de grijsheid, ligt op den weg der afdeelingen van den Bond. Een beroep zal dan te zijner tijd worden gedaan op de houders van particuliere auto's om mee te willen werken aan dit tóehtje. Er werd niet aan getwijfeld, of op velen zal gerekend kunnen worden. - langendijk. In de gisteravond gehouden vergadering van besturen der afdeelingen S.D.A.P. en de or ganisaties aangesloten bij het N.V.V. is be sloten om tot oprichting over te gaan van' een afdeeling van "het Instituut voor Arbeidson/t- wikkeling. Voorloopig traden een 25-tal "leden toe. - BROEK OP LANGENDIJK. Na ruim vier en een half jaar vacant te zijn geweest, werd Zondagmorgen j.l. als herder en leeraar in dë Christ. Geref. Kerk alhieri bevestigd den WelEerw.^ Heer Cand. J. Drenth van Hoogeveen. De bevestigingsrede van den WelEerw. eher Ds. A. Grappen van Zwaag Westeinde had tot tekst 2 Thim. 4 2a. Hieruit ontwikkelde spr. een drietal gedachten, n.l. de heiligheid, de heerlijkheid en de verantwoordelijkheid van de bediennig des Woordt. Hierna had de plechtigheid der bevestiging plaats. In den namiddagdienst deed Ds. J. Drenth ziin intrede met een predikatie van 1 Cor. 1 vers 23—24. Hoofdgedachte was: Jezus Chris tus en dien gekruisigd. Achtereenvolgens be paalt spr. hieromtrent de aandacht der hoor ders op: 1. Door de wereld verworpen; 2.: Door de gemeente begeerd. 3. In elke predi» king vereischte. Na deze met aandacht gevolgde relde werden de gebruikelijke toespraken gehouden, o.m. tot de vooraanstaande personen in het bur gerlijk leven, catechisanten, kerlceraad en ge meente. Hierop werd door den bevestiger erf de oudste der ouderlingen één hartelijk wel komstwoord uitgesproken, waarna op verzoek) de" leeraren door de gemeente staande werd,1 toegezongen Ps. 119 9. - LANGENDIJK. In den nacht van Zondag op Maandag is aan den beruchten Twuijverweg een luxe auto te wa ter geraakt, even bezuiden het 2e bruggetje van St. rancras. Maandagmorgen werd door een twee tal inwmers van Broek op Langendijk, welke passeerden, het ongeval bemerkt. Een nader on derzoek werd ingesteld, waarbij bleek, dat de bestuurder, de heer K. Slot R.zn. van Broek op j Langendijk, op jammerlijke wijze daarbij om het leven wa sgekomen. Op last van den Burgemees- ter werd hel slachtoffer naar hier vervoerd, waar Dr. Destree de doodsoorzaak vaststelde. Naar we vernémen, kwam de heer S. uit Alkmaar, op weg naai' buis. Gezien de omstandigheden, is blijkbaar j met tamelijke snelheid gereden, daar door de val een boomstronk geheel ontworteld werd. I Later op den dag werd de auto gelicht. De onbewaakte overwegen. Een dfcxwle en een aantal gewonden. Nabij het station te Baarland heeft een ernstig ongeluk plaats gehad. Een autobus van den dienst Goes-Ellewoutsdijk, die uit laatstgenoemd dorp kwam, is op den onbewaakten overweg daar ter plaatse door een uit Oudelande komenden zand- trein van den nog niet geopenden locaal spoorweg Zuid-Beveland gegrepen. De bus, welke geheel bezet was "met passagiers, werd totaal vernield. D' emaehinist wist den trein onmiddellijk tot stilstand' te brengen. Op de angst kreten van de inzittenden kwamen direct ver schillende personen toegesneld, om den slacht offers hulp te verleenen. Het bleek, dat de chauffeur C. Louisse, uit Ellewoutsdijk, die uit de autobus werd geslingerd, terstond was gedood. Zijn vreeselijk verminkt lijk vond men onder den trein. Een der passagiers, mej. Mol uit Oudelande, werd opgenomen met een verbrijzeld been. In zeer ernstigen toestand is zij naar het ziekenhuis vervoerd. De overige inzittenden, een achttal personen, hadden slechts lichtere verwondingen opgeloopen, welke behandeld werden door den dokter uit Hoedekenskerke en den telefonisch ter assisten tie geroepen chirurg uit Vlissingen, dr. Staver- man. Een hunner had vermoedelijk een beenbreuk, terwijl de andere slechts uitwendige verwondingen meerendeels aan hoofd, armen en beenen hadden opgeloopen. Het'uitzicht op den spoorweg wordt ter plaatse door een boomgaard ten zeerste belemmerd. Bo vendien was het zeer slecht weer, het regende en er stond een harde wind. Geen der passagiers had een fluitsignaal van den trein gehoord. Op den trein en de autobus is door de politie beslag gelegd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 1