TWEEDE BUD Gemeenteraad Koedijk. Zaterdag 4 December Het Steenkolenvraagstuk Hijgt gij ABdusïroOP bij het trappenklimmeo Hoe wij ons verplaatsen Nieuwstijdingen Y Donderdagmiddag tea 2 ure vergaderde de Raad van bovengenoemde gemeente ten raad huis onder voorzitterschap van den Edel- achtbaren heer P. Kikkert, burgemeester. Secretarisde heer Sloof. De voorzitter opent de vergadering met een woord van welkom, waarna de notulen der vo rige vergadering ongewijzigd werden vastge steld. Mededeelingen Door den heer D. de Waal is bericht ge zonden dat hij zijne benoeming als lid der Com missie van Toezicht op het Lager Onderwijs aanneemt. Van Ged. Staten is goedgekeurd terug ont vangen de wijziging der begrooting 1926. Door Ged. Staten is goedkeuring verleend tot het aangaan van een kasgeldleening van ten hoogste f 10.000.—. Door het R.K. Schoolbestuur te Oudorp is medegedeeld dat de cursus van het vervolgon derwijs gevolgd wordt door 7 leerlingen dezer gemeente. De cursus in deze gemeente wordt gevolgd door 29 leerlingen en wel door 13 meisjes en 16 jongens. Ingekomen stukken. Schrijven van het gemeentebestuur van Ber gen tot wijziging der gemeenschappelijke re geling tot toelating der leerlingen tot dev Openbare Lagere School. B. en W. stellen voor dit schrijven in comité vergadering te behandelen. Aldus wordt besloten. De openbare zitting wordt hierna geschorst '■n gaat over in geheime vergadering. Na de heropening deelt de voorzitter mede, dat in verband met de omstandigheid dat de teerlingen uit Bergen, die thans de school te Koedijk bezoeken, met ingang van 1 De cember de school te Bergen bezoeken het gemeentebestuur zich bereid verklaart hier in mede te werfcen, mits de gemeente Bergen de bestaande fimantieele regeling nakomt. Hiervoor zullen de plaatsen op de school te Koedijk gereserveerd blijven voor genoemde gemeente. B. en W. stellen voor aan de bestaande gemeenschappelijke regeling een desbetreffend formule toe te voegen. Aldus wordt besloten. Ingekomen is het advies van de Gezond- heidscomm. tot onbewoonbaar verklaring der woning Kanaaldijk 296. De toestand van ge noemd perceel is van dien aard dat genoem- commissie adviseert tot onbewoonbaar ver klaring en voorstelt een termijn van ontruiming te bepalen van zes maanden met ingang van heden. B. en W. adviseeren het voorstel goed te keuren. De heer Hart zegt blijmoedig gestemd te zijn, daar het thans 5 k 6 jaar geleden is dat de behandeling van ontruimingsvoorstellen aan de orde was, doch destijds zulks be schouwd werd als zijn neus in andermans za ken steken. Het voorstel werd verworpen. Het voorstel van B. -en W. getuigt thans van an der inzicht en kan spreker zich zeer goed hiermede vereenigen. Conform het voorstel wordt besloten. De voorzitter deelt mede, dat op 18 Nov. 1.1. eene schriftelijke uitnoodiging is ontvan gen tot bijwoning van de opening der bazar ten bate van het Witte Kruis te St. Pancras. In verband hiermede heeft het gallege van B. en W. eene bespreking gehouden en bleek dat door de gemeente St. Pancras ter gelegen heid van het 25-jarig jubileum van genoemde vereeniging eene geldelijke bijdrage was ge schonken. Gezien het groote aantal inwoners van Koedijk die lid van het Witte Kruis zijn besloten B. en W. eene bijdrage van f 20.- - te geven, waarvoor thans de machtiging van den Raad wordt gevraagd. Met algemeene stemmen wordt deze ver leend. Thans brengt de voorzitter ter sprake de kwestie overzetveer Noordereinde. Tijdens de behandeling der begrooting werd besloten de subsidie van f 250.— te verlagen tot f 100.- Na de bespreking met den Veerman is ge bleken dat dit bedrag onvoldoende bleek, daar de veerman door de vele overzetdiensten den geheelen dag bezig is. Bij eventueele ver laging, heeft de veerman gezegd, het veer ■tiet langer meer waar te nemen. Z. A. zegt thans voor het feit te staan het veer op te heffen of de subsidie te ver- hoogen. Daar ook geen ander het veer zal willen be dienen stellen B. en W. voor de subsidie van f 250.te handhaven. en de veerman zelf is het overzetten zeer sterk verrninderd door het drukke verkeer der auto s, hetwelk de tram verdringt. Spreker is tegen de verhooging der subsidie. De voorzitter is het eens met den heer Hart wat betreft het veel minder gebruik, doch hierdoor zijn de ontvangsten voor den veerman ook veel minder. Z. A. ziet hierin een reden te meer 'om de subsidie te hand haven, vooral daar geen particulier er voor te vinden zal zijn om het veer voor eigen reke ning te nemen. De heer Molenaar stelt voor dat de veer man gedurendde een week precies notèert het aantal personen, dat wordt overgezet en het aantal op iederen avond, waardoor een over zicht wordt verkregen, waarna subsidie vast gesteld kan worden. De heer Kramer stelt voor de subsidie te handhaven voor één jaar met het oog op de komende autobusdienst der Spoorweg Mij., waardoor het veer geheel overbodig zal wor den. De heer De Geus zegt, dat het de bedoe- ling is geweest, dat de veerman 's morgens een^ dienst zou doen voor de schoolkinderen en s avonds voor den laatsten trein, waarvoor een subsidie werd gegeven van flOO.—Spre ker stelt de vraag of de dienst opgeheven kan worden en meent dat zulks niet mogelijk is. Eveneens is het niet mogelijk om personen overdag te laten staan, hierdoor zou de veer man te veel schade lijden. Daar destijds niet gedacht is aan de autobusdiensten, welke ko men kunnen, stelt spreker voor den dienst op te heffen. De heer Haft zegt, dat door de subsidie een vast tarief bepaald is voor de vastgestelde diensten, doch buiten die diensten staat het tarief vrij, Spreker zou daarom de zaak willen laten in particulieren hand. De heer Visser vraagt den heer Hart of bet denkbaar is een persoon te vinden, die het particulier wil doen, want met eene sub sidie is het een half broodje en zonder sub sidie is het een kwart broodje. Volgens spreker is het dus een onmogelijk he id. De heer Mulder als bewoner van het Noord einde merkt op, in een netelige positie te ver- keeren. Het gebruik is, volgens spreker te gering voor de volle subsidie en het gebruik zal nog geringer worden wanneer de tram Alkmaar Schagn het a.s. jaar niet meer voor passagiersvervoer zal zijn. Volgens spreker is het eene groote vraag of bij opheffing een ander zal komen om het voor eigen rekeaing te doen. Thans gesteld voor een ultimatum weet spr. niet hoe zijn stem uit te brengen De heer Hart merkt op, dat B. en W. bekend met dit ultimatum, toch hadden kun nen trachten een particulier te vinden. Wat het tarief betrefft, is spreker overtuigd, dat geen enkel particulier het overzetten zal doen voor 4 oent per persoon, doch het tarief kan naar willekeur bepaald worden. De voorzitter merkt op, naar aanleiding van hetgeen voorgesteld is door den heer Mole naar, dat het tijdsbestek voor controle tekort is. B. en W. wijzigen thans het voorstel en stellen voor de subsidie te handhaven voor een jaar en kan in dit tijdsverloop de belang rijkheid van het veer worden opgenomen en kan dan een voorstel tot eventueele wijziging aan de orde gesteld worden. De heer v. d. Woude acht opheffing het beste. De voorzitter ziet hierin groote moeilijk heden, omdat er steeds nog een dusdanig ge bruik van gemaakt wordt, waardoor de veer man den geheelen dag verbonden is. Hierna wordt het voorstel aangenomen met 6 stemmen voor, tegen stemde de heer v. d Woude. Niets meer aan de orde zijnde sluit de voor zitter de vergadering. De heer Hart wenscht naar voren te bren gen dat bjj besluit de subsidie te verlagen be sloten was een andere regeling te treffen, slaagde zulks niet, dan was de gedachte het veer op te heffen. De verhoogde subsidie wordt dus gegeven voor het drukke overzetten, doch volgiens die bewoners va|n het Noordeinde Menigeen zaf zich nog wel1 herinneren; hoe voor enkele jaren men keer op keer zeer ver- ODtni stemde berichten las over de hoeveelheid steenkolejn. Professoren zetten zïch en gthgen zeer ge wichtige en geleerde verhandelingen schrijven stelden geweldige becijferingen en waarschijn lijkheidsberekeningen op; men 'bepaalde zelfs wanneer het einde der wereld gekomen zou zijn, veroorzaakt door gebrek aan 't zwarte goud. Een enkeling gaf den welgemeenden raad,, de wereldvoorraad te inventarisseeren en de distributie internationaal te regelen. Dan zou de wereld het een poosje langer uithouden, maar de geleerde schrijver verheelt toch niet, dat dit slechts uitstel van executie beteekende. Eenmaal kwam toch 't einde, door steen kolennood. toch wondervlug veranderen. Voor twnitig jaar zou de geschatte wereldvoorraad' een geheel ander cijfer vertoonen dan nu. 'Het blijkt toch, dat er veel meer brandstof in den aaidbodem aanwezig is, dan men voorheen be vroedde. En wat de zaak een nog heel wat geruststel lender karakter verleent, is het feit, dat on, danks voortschrijdende industrialiseering, het wereldverbruik van kolen meer af- dan toe neemt. De snelvarende oceaamstoomer, voorheen! geweldige kolenverslinders, worden meer en meer door turbines, met olie 'als brandstof, gedreven. De electrificatie der 'spoorwegen blijkt economischer dan verbruik van stoom als, beweegkracht, wat weer een aanzienlijke be sparing aan steenkool beteekent. Kort na den oorlog zag men dan ook het ver schijnsel dat de kolenprijs zich steeds in da lende richting bewoog. Nu beleven we weer een duurteperiode, als gevolg van het uitvallen gedurende maanden van de Engelsche productie. Deze staking dan loopt thans ten einde en. straks nog gerekend op een snelle daling van bet pnjs-mveau. .den hoort de laatste jaren heelemaal niet meer gewagen van het kolenvraagstuk als het wereldprobleem. De vrees Is gebannen, men weet nu Wel beter. doordat er slijm op Uw borst vastzit waardoor Uw ademhaling bemoeilijkt wordt Doe, wat duizenden vóór U deden: zuiver Uw borst van de benauwende slijm met de onvolprezen die door zijn slijmoplossen- de en krachtige, werking Uw ademhaling zal ver» beteren. Onvolprezen bij verouderde verkoudheid, kortademigheid, kinkhoest. Overal vtrkrijgb. In koker fl.JO, £2.7J, ftiè De groote flacon* zijn voordeeliger. Een boer, die voor zijn woning na gedanenj arbeid een pijpje zat te rooken, zag twee jonge mannen uit de stad voorbij gaan. Ziji waren- blootshoofds, droegen witte truien witte broek jes en gymnastiekschoenen. Zij liepen ah van, den duivel bezeten over den hobbiligen, door karrespören onbegaanbaar gemaakten weg en toen zij voorbij, waren schudde de boer zijn hoofd en dacht langen tijd na, zooals rustende boeren kunnen doen. Hij riep zich voor den geest de dagen toen hij als kleine jongen met grootvader en vader den hooiwagen moest hel oen duwen. Dat waren'de dagen der pri mitieve vervoermiddelen. Naar de 'stad moes ten zij loopen en een paardetram had hij nog nooit gezien. En omdat het loopen niet vol te houden was en er veel te veel tijd verloren werd, gingen zij denken enhet resultaat was een sjees. En omdat andere menschen om streeks dien tijd ook dachten, kwam er tus- schen stad en land een trekschuit, die later vervangen werd door een paardetram en nog later door een stoomtram en toenja, het1 geleek een droomtoen kwam er een auto bus. En nu dat allemaal er was, zoo peinsde de boer, nu op alle mogelijke wijze tegemoet/ gekomen kan worden aan de bezwaren, wel ke men tegen het loopen heeft, nu gingen de menschen weerloopen. Kijk, daar gin gen ze juist den hoek om.... twee mageré stadsjongems met bloote beenen en witte trui en. Als 'kind bungelden zij net zoo lang aan' moeders rokken tot moeder .goed vond, dat zij gingen leeren fietsen ennu zij konden, fietsennu gingen zij loopen. ,,'t Is eeq rare wereld", zei de boer hardop. „Toen wijj vroeger tippelen moesten gingen wij voertui gen uitvinden en nu wij voertuigen hebben; gaan wij tippelen". En zonder dat hij het zelf! wist, had die bo;r een eeuwenoude verklaring! bekrachtigd, namelijk: het oude spreekwoord ,De geschiedenis herhaalt zich". „Zou het werkelijk zoover komen, dat wijj allemaal weer gaan loopen?" zult gij, vree^ vreezende lezer, vragen, „Waarschijnlijk niet",, kunnen Wij antwoor den, „want wij leven in de bloei-periode van' het moderne verkeer. Als er nog geloopent zal moeten worden in de toekomst, dan zal onze nakomelingschap dat doen, maar wij zul len onze dagen wel niet meer zonder motorolie en benzine slijten. De automobiel is een stuk) van ons bestaan geworden; wij kunnen haar niet meer missen. Dat willen wij wel niet allen' toegeven maar als wij de automobiel eenmaal, kwijt zouden zijn, zou de waarheid dezer op merking pas goed tot allen doordringen. Steeds wint de auto in populariteit, eenvoudig doordat zij zelf dagelijks demonstreert hoe nuttig en betrouwbaar zij is. Zekef, er gebeuren auto- ongelukken maar dat ligt niet aan de auto. Het feit, dat een bestuurder dronken is of dat hij te nonchalant is om zijjn. remmen te •sncierhouden mag niet op rekening van :lo uitvinding geschreven worden en over de su perioriteit van de uitvinding valt niet meer te redetwisten. Wij zien dan ook langzaam maar zeker ieder lot het in gebruik nemen van een auto overgaan en het feit is verheugend. Lo-, gischerwijze komt ook de minder goed gesituA eerde e rtoe en als vanzelf zijn de bankinstel lingen ontstaan, die het koopen van een autoj vergemakkelijken. Dit is voor kleine zaken- luider. een heel gemak maar er schuilt een so- ciaa. gevaar in, waarover nog maar al te vaak; lichtvaardig geoordeeld wordt. Dit is het volgende: behalve de maandelijksche afbe talingen van den geleenden koopsom, krijgt meuwe autobezitter ook zijn olie, benzine, garagehuur, reparatiekosten belasting en laat- stelijk wegenbelasting te betalen. Hierop rekent een klem winkeliertje niet als hij becijfert, dat mj voor honderd-vijf-en-twintig gulden per maand een eigen bestellingen-auto kan heb ben. Hij krijgt er aan extra kosten hetzelfde zeker bij. En omdat hij; dat niet weet, begaat hij; de vergissing het geld te leenen, en doordat- luj ,ae auto gebruiken wil, geeft hij zijn geld uit aan onkosten en kan zijn aflossingen niet voidoen. Dat is een fout, die dieper woekert dan men oppervlakkig denken zou en het ver dient daarom aanbeveling als leefregel te stellen: „Maak gebruik van een auto, als dat zonder bezwaar kan, maar betaal haar con tant en verzekert haar". Weldadigheidspostzegels voor het kind. De secretaresse van het comité van actie, mevr. R. Prins—Vlessing, verzocht ons het volgende op te nemen. Gedurende de maand December zullen ook dit jaar wederom Weldadigheidspostzegels v/orden uitgegeven. De opbrengst zal ten goede komen kan alle vereefngmgen en instellingen, die ten doel ehbben de verpleging van kinderen, die bij zondere hulp en bescherming behoeven, omdat aat de normale opvoeding voor hen onge schikt of onvoldoende is. Dat zijn de zieke én zwakke, de misdadige en verwaarloosde, de doove, de blinde, de doofstomme en achterlijke kinderen, die slechts door een zeer zorgvuldige opleiding tot nut tige leden van de maatschappij kunnen worden1 gevormd. Verleden jaar was de verkoop werkelijk een succes. Op deze wijze werd f 70.000. in ons land bijeengebracht; dat beteekent dat van deze opbrengst ongeveer 200 kinderen verpleegd kunnen worden. Dat beteekent echter ook dat er bl.m. 3 millioen weldadigheidspostzegels zijn verkocht ■n één maand, terwijl er in Nederland per maand 50 k 60 millioen postzegels worden verbruikt. Wij vragen uw medewerking en verzoeken u speciaal uwe zakencorrespondentie althans gedurende een week of enkele dagen' geheel te frankeeren met wéldadigheidspost- zegels- Van 1 tot en met 3L December worden' uitgegeven. postzegels van 2 cent frankeerwaarde, prijs 4 cent; postzegles van 5 cent frankeerwaarde prijs 8 cent; postzegels van 10 cent frankeer waarde, prijs 13 cent; postzegels van 15 cent frankeerwaarde, prijs 18 cent. De zegels zijn ook in het buitenland geldig. D «geldigheidsduur is onbeperkt. Zij zijn ook verkrijgbaar in rollen, voor ge bruik in postzegélmachines. Buitengewone groei van het Centraal Genootschap iin 1926. De verpleegdagen van het Centraal Ge nootschap in 1926 zijn met vrij veel nauw keurigheid te overzien. 'Het blijkt, dat het aantal verpleegdagen zal bedragen rond 203.000, dat is nog ruim 32.000 meer dan in 1925, welk jaar reeds een record jaar was. De vooruitgang van 170.314 in 1925 op 20^.000 in dit jaar bedraagt dus bijna 19 pet. Ook de z.gi. winterverpleging gaat sterk vooruit. Deze is sedert het vorige jaar in het tijdperk 1 October tot midden December met ruim 66 pet. vermeerderd. Op het oogenblik zijn nog 6 van'de 9 kolo niehuizen open en tot voor een paar weke»» zelfs 7. Dit jaar zijn weder 2 der huizen van centrale verwarming voorzien. Het streven is gericht op een parmanente verpleging, zoodat eindelijk alle huizen onaf gebroken in exploitatie zullen zijn. Het blijkt steeds meer, dat de toestand' der zwakke kinderen in "Sen winter het treu- igst is, zoodat zij juist dan het meest 'bes hoefte hebben aan hulp en steun. Tot de uitbreiding der permanente verple ging helpt het extra wintersubsidie van de provincie Noord-Holland, Limburg en Overijs sel krachtig mee. Brandende petroleumkachel omgetrokken. Een vierjarig jongentje uit de Spiegelstraat heeft in de ouderlijke woning een bramdendie letroleumkachel over zich heengetrokken. Het eind kreeg ernstige brandwonden aan het geheele lichaam. In het Ziekenhuis aaa de Coolsingel is het ter verpleging; opgenomen. Weer oen dec,-blijk mijnongeval. In den nacht van Dinsdag op Woensdag is te Heerlerheide in de ondergrondsche werken der mijn Oianje-Nassau 3 de 34-jarige J. Bree door een kabel van een luchtlier gegrepen en tusscheu den trommel van de lier bekneld geraakt. Die dood trad onmiddellijk in. Bree laat vrouw en een kind achter.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 3