TWEEDE BUD
Gemeenteraad Koedijk.
Zaterdag 4 December
Het Steenkolenvraagstuk
Hijgt gij
ABdusïroOP
bij het trappenklimmeo
Hoe wij ons verplaatsen
Nieuwstijdingen
Y
Donderdagmiddag tea 2 ure vergaderde de
Raad van bovengenoemde gemeente ten raad
huis onder voorzitterschap van den Edel-
achtbaren heer P. Kikkert, burgemeester.
Secretarisde heer Sloof.
De voorzitter opent de vergadering met een
woord van welkom, waarna de notulen der vo
rige vergadering ongewijzigd werden vastge
steld.
Mededeelingen
Door den heer D. de Waal is bericht ge
zonden dat hij zijne benoeming als lid der Com
missie van Toezicht op het Lager Onderwijs
aanneemt.
Van Ged. Staten is goedgekeurd terug ont
vangen de wijziging der begrooting 1926.
Door Ged. Staten is goedkeuring verleend
tot het aangaan van een kasgeldleening van
ten hoogste f 10.000.—.
Door het R.K. Schoolbestuur te Oudorp is
medegedeeld dat de cursus van het vervolgon
derwijs gevolgd wordt door 7 leerlingen dezer
gemeente.
De cursus in deze gemeente wordt gevolgd
door 29 leerlingen en wel door 13 meisjes en
16 jongens.
Ingekomen stukken.
Schrijven van het gemeentebestuur van Ber
gen tot wijziging der gemeenschappelijke re
geling tot toelating der leerlingen tot dev
Openbare Lagere School.
B. en W. stellen voor dit schrijven in comité
vergadering te behandelen.
Aldus wordt besloten.
De openbare zitting wordt hierna geschorst
'■n gaat over in geheime vergadering.
Na de heropening deelt de voorzitter mede,
dat in verband met de omstandigheid dat de
teerlingen uit Bergen, die thans de school
te Koedijk bezoeken, met ingang van 1 De
cember de school te Bergen bezoeken het
gemeentebestuur zich bereid verklaart hier
in mede te werfcen, mits de gemeente Bergen
de bestaande fimantieele regeling nakomt.
Hiervoor zullen de plaatsen op de school te
Koedijk gereserveerd blijven voor genoemde
gemeente.
B. en W. stellen voor aan de bestaande
gemeenschappelijke regeling een desbetreffend
formule toe te voegen.
Aldus wordt besloten.
Ingekomen is het advies van de Gezond-
heidscomm. tot onbewoonbaar verklaring der
woning Kanaaldijk 296. De toestand van ge
noemd perceel is van dien aard dat genoem-
commissie adviseert tot onbewoonbaar ver
klaring en voorstelt een termijn van ontruiming
te bepalen van zes maanden met ingang van
heden.
B. en W. adviseeren het voorstel goed te
keuren.
De heer Hart zegt blijmoedig gestemd te
zijn, daar het thans 5 k 6 jaar geleden is
dat de behandeling van ontruimingsvoorstellen
aan de orde was, doch destijds zulks be
schouwd werd als zijn neus in andermans za
ken steken. Het voorstel werd verworpen. Het
voorstel van B. -en W. getuigt thans van an
der inzicht en kan spreker zich zeer goed
hiermede vereenigen.
Conform het voorstel wordt besloten.
De voorzitter deelt mede, dat op 18 Nov.
1.1. eene schriftelijke uitnoodiging is ontvan
gen tot bijwoning van de opening der bazar
ten bate van het Witte Kruis te St. Pancras.
In verband hiermede heeft het gallege van
B. en W. eene bespreking gehouden en bleek
dat door de gemeente St. Pancras ter gelegen
heid van het 25-jarig jubileum van genoemde
vereeniging eene geldelijke bijdrage was ge
schonken. Gezien het groote aantal inwoners
van Koedijk die lid van het Witte Kruis zijn
besloten B. en W. eene bijdrage van f 20.- -
te geven, waarvoor thans de machtiging van
den Raad wordt gevraagd.
Met algemeene stemmen wordt deze ver
leend.
Thans brengt de voorzitter ter sprake de
kwestie overzetveer Noordereinde. Tijdens de
behandeling der begrooting werd besloten
de subsidie van f 250.— te verlagen tot
f 100.-
Na de bespreking met den Veerman is ge
bleken dat dit bedrag onvoldoende bleek,
daar de veerman door de vele overzetdiensten
den geheelen dag bezig is. Bij eventueele ver
laging, heeft de veerman gezegd, het veer
■tiet langer meer waar te nemen.
Z. A. zegt thans voor het feit te staan
het veer op te heffen of de subsidie te ver-
hoogen.
Daar ook geen ander het veer zal willen be
dienen stellen B. en W. voor de subsidie van
f 250.te handhaven.
en de veerman zelf is het overzetten zeer sterk
verrninderd door het drukke verkeer der
auto s, hetwelk de tram verdringt.
Spreker is tegen de verhooging der subsidie.
De voorzitter is het eens met den heer
Hart wat betreft het veel minder gebruik,
doch hierdoor zijn de ontvangsten voor den
veerman ook veel minder. Z. A. ziet hierin
een reden te meer 'om de subsidie te hand
haven, vooral daar geen particulier er voor te
vinden zal zijn om het veer voor eigen reke
ning te nemen.
De heer Molenaar stelt voor dat de veer
man gedurendde een week precies notèert het
aantal personen, dat wordt overgezet en het
aantal op iederen avond, waardoor een over
zicht wordt verkregen, waarna subsidie vast
gesteld kan worden.
De heer Kramer stelt voor de subsidie te
handhaven voor één jaar met het oog op de
komende autobusdienst der Spoorweg Mij.,
waardoor het veer geheel overbodig zal wor
den.
De heer De Geus zegt, dat het de bedoe-
ling is geweest, dat de veerman 's morgens
een^ dienst zou doen voor de schoolkinderen
en s avonds voor den laatsten trein, waarvoor
een subsidie werd gegeven van flOO.—Spre
ker stelt de vraag of de dienst opgeheven kan
worden en meent dat zulks niet mogelijk
is. Eveneens is het niet mogelijk om personen
overdag te laten staan, hierdoor zou de veer
man te veel schade lijden. Daar destijds niet
gedacht is aan de autobusdiensten, welke ko
men kunnen, stelt spreker voor den dienst op te
heffen.
De heer Haft zegt, dat door de subsidie
een vast tarief bepaald is voor de vastgestelde
diensten, doch buiten die diensten staat het
tarief vrij,
Spreker zou daarom de zaak willen laten
in particulieren hand.
De heer Visser vraagt den heer Hart of
bet denkbaar is een persoon te vinden, die
het particulier wil doen, want met eene sub
sidie is het een half broodje en zonder sub
sidie is het een kwart broodje.
Volgens spreker is het dus een onmogelijk
he id.
De heer Mulder als bewoner van het Noord
einde merkt op, in een netelige positie te ver-
keeren. Het gebruik is, volgens spreker te
gering voor de volle subsidie en het gebruik
zal nog geringer worden wanneer de tram
Alkmaar Schagn het a.s. jaar niet meer voor
passagiersvervoer zal zijn. Volgens spreker is
het eene groote vraag of bij opheffing een
ander zal komen om het voor eigen rekeaing
te doen. Thans gesteld voor een ultimatum
weet spr. niet hoe zijn stem uit te brengen
De heer Hart merkt op, dat B. en W.
bekend met dit ultimatum, toch hadden kun
nen trachten een particulier te vinden. Wat
het tarief betrefft, is spreker overtuigd, dat
geen enkel particulier het overzetten zal doen
voor 4 oent per persoon, doch het tarief kan
naar willekeur bepaald worden.
De voorzitter merkt op, naar aanleiding van
hetgeen voorgesteld is door den heer Mole
naar, dat het tijdsbestek voor controle tekort
is. B. en W. wijzigen thans het voorstel en
stellen voor de subsidie te handhaven voor
een jaar en kan in dit tijdsverloop de belang
rijkheid van het veer worden opgenomen en
kan dan een voorstel tot eventueele wijziging
aan de orde gesteld worden.
De heer v. d. Woude acht opheffing het
beste.
De voorzitter ziet hierin groote moeilijk
heden, omdat er steeds nog een dusdanig ge
bruik van gemaakt wordt, waardoor de veer
man den geheelen dag verbonden is.
Hierna wordt het voorstel aangenomen met
6 stemmen voor, tegen stemde de heer v. d
Woude.
Niets meer aan de orde zijnde sluit de voor
zitter de vergadering.
De heer Hart wenscht naar voren te bren
gen dat bjj besluit de subsidie te verlagen be
sloten was een andere regeling te treffen,
slaagde zulks niet, dan was de gedachte het
veer op te heffen. De verhoogde subsidie wordt
dus gegeven voor het drukke overzetten, doch
volgiens die bewoners va|n het Noordeinde
Menigeen zaf zich nog wel1 herinneren; hoe
voor enkele jaren men keer op keer zeer ver-
ODtni stemde berichten las over de hoeveelheid
steenkolejn.
Professoren zetten zïch en gthgen zeer ge
wichtige en geleerde verhandelingen schrijven
stelden geweldige becijferingen en waarschijn
lijkheidsberekeningen op; men 'bepaalde zelfs
wanneer het einde der wereld gekomen zou
zijn, veroorzaakt door gebrek aan 't zwarte
goud.
Een enkeling gaf den welgemeenden raad,,
de wereldvoorraad te inventarisseeren en de
distributie internationaal te regelen. Dan zou
de wereld het een poosje langer uithouden,
maar de geleerde schrijver verheelt toch niet,
dat dit slechts uitstel van executie beteekende.
Eenmaal kwam toch 't einde, door steen
kolennood.
toch wondervlug veranderen. Voor
twnitig jaar zou de geschatte wereldvoorraad'
een geheel ander cijfer vertoonen dan nu. 'Het
blijkt toch, dat er veel meer brandstof in den
aaidbodem aanwezig is, dan men voorheen be
vroedde.
En wat de zaak een nog heel wat geruststel
lender karakter verleent, is het feit, dat on,
danks voortschrijdende industrialiseering, het
wereldverbruik van kolen meer af- dan toe
neemt.
De snelvarende oceaamstoomer, voorheen!
geweldige kolenverslinders, worden meer en
meer door turbines, met olie 'als brandstof,
gedreven. De electrificatie der 'spoorwegen
blijkt economischer dan verbruik van stoom als,
beweegkracht, wat weer een aanzienlijke be
sparing aan steenkool beteekent.
Kort na den oorlog zag men dan ook het ver
schijnsel dat de kolenprijs zich steeds in da
lende richting bewoog.
Nu beleven we weer een duurteperiode, als
gevolg van het uitvallen gedurende maanden
van de Engelsche productie.
Deze staking dan loopt thans ten einde en.
straks nog gerekend op een snelle daling van
bet pnjs-mveau.
.den hoort de laatste jaren heelemaal niet
meer gewagen van het kolenvraagstuk als het
wereldprobleem. De vrees Is gebannen, men
weet nu Wel beter.
doordat er slijm op Uw
borst vastzit waardoor
Uw ademhaling bemoeilijkt
wordt Doe, wat duizenden
vóór U deden: zuiver Uw
borst van de benauwende
slijm met de onvolprezen
die door zijn slijmoplossen-
de en krachtige, werking
Uw ademhaling zal ver»
beteren. Onvolprezen bij
verouderde verkoudheid,
kortademigheid, kinkhoest.
Overal vtrkrijgb. In koker fl.JO, £2.7J, ftiè
De groote flacon* zijn voordeeliger.
Een boer, die voor zijn woning na gedanenj
arbeid een pijpje zat te rooken, zag twee jonge
mannen uit de stad voorbij gaan. Ziji waren-
blootshoofds, droegen witte truien witte broek
jes en gymnastiekschoenen. Zij liepen ah van,
den duivel bezeten over den hobbiligen, door
karrespören onbegaanbaar gemaakten weg en
toen zij voorbij, waren schudde de boer zijn
hoofd en dacht langen tijd na, zooals rustende
boeren kunnen doen. Hij riep zich voor den
geest de dagen toen hij als kleine jongen
met grootvader en vader den hooiwagen moest
hel oen duwen. Dat waren'de dagen der pri
mitieve vervoermiddelen. Naar de 'stad moes
ten zij loopen en een paardetram had hij nog
nooit gezien. En omdat het loopen niet vol
te houden was en er veel te veel tijd verloren
werd, gingen zij denken enhet resultaat was
een sjees. En omdat andere menschen om
streeks dien tijd ook dachten, kwam er tus-
schen stad en land een trekschuit, die later
vervangen werd door een paardetram en nog
later door een stoomtram en toenja, het1
geleek een droomtoen kwam er een auto
bus. En nu dat allemaal er was, zoo peinsde
de boer, nu op alle mogelijke wijze tegemoet/
gekomen kan worden aan de bezwaren, wel
ke men tegen het loopen heeft, nu gingen
de menschen weerloopen. Kijk, daar gin
gen ze juist den hoek om.... twee mageré
stadsjongems met bloote beenen en witte trui
en. Als 'kind bungelden zij net zoo lang aan'
moeders rokken tot moeder .goed vond, dat
zij gingen leeren fietsen ennu zij konden,
fietsennu gingen zij loopen. ,,'t Is eeq
rare wereld", zei de boer hardop. „Toen wijj
vroeger tippelen moesten gingen wij voertui
gen uitvinden en nu wij voertuigen hebben;
gaan wij tippelen". En zonder dat hij het zelf!
wist, had die bo;r een eeuwenoude verklaring!
bekrachtigd, namelijk: het oude spreekwoord
,De geschiedenis herhaalt zich".
„Zou het werkelijk zoover komen, dat wijj
allemaal weer gaan loopen?" zult gij, vree^
vreezende lezer, vragen,
„Waarschijnlijk niet",, kunnen Wij antwoor
den, „want wij leven in de bloei-periode van'
het moderne verkeer. Als er nog geloopent
zal moeten worden in de toekomst, dan zal
onze nakomelingschap dat doen, maar wij zul
len onze dagen wel niet meer zonder motorolie
en benzine slijten. De automobiel is een stuk)
van ons bestaan geworden; wij kunnen haar
niet meer missen. Dat willen wij wel niet allen'
toegeven maar als wij de automobiel eenmaal,
kwijt zouden zijn, zou de waarheid dezer op
merking pas goed tot allen doordringen. Steeds
wint de auto in populariteit, eenvoudig doordat
zij zelf dagelijks demonstreert hoe nuttig en
betrouwbaar zij is. Zekef, er gebeuren auto-
ongelukken maar dat ligt niet aan de auto.
Het feit, dat een bestuurder dronken is of
dat hij te nonchalant is om zijjn. remmen te
•sncierhouden mag niet op rekening van :lo
uitvinding geschreven worden en over de su
perioriteit van de uitvinding valt niet meer te
redetwisten. Wij zien dan ook langzaam maar
zeker ieder lot het in gebruik nemen van een
auto overgaan en het feit is verheugend. Lo-,
gischerwijze komt ook de minder goed gesituA
eerde e rtoe en als vanzelf zijn de bankinstel
lingen ontstaan, die het koopen van een autoj
vergemakkelijken. Dit is voor kleine zaken-
luider. een heel gemak maar er schuilt een so-
ciaa. gevaar in, waarover nog maar al te vaak;
lichtvaardig geoordeeld wordt. Dit is het
volgende: behalve de maandelijksche afbe
talingen van den geleenden koopsom, krijgt
meuwe autobezitter ook zijn olie, benzine,
garagehuur, reparatiekosten belasting en laat-
stelijk wegenbelasting te betalen. Hierop rekent
een klem winkeliertje niet als hij becijfert, dat
mj voor honderd-vijf-en-twintig gulden per
maand een eigen bestellingen-auto kan heb
ben. Hij krijgt er aan extra kosten hetzelfde
zeker bij. En omdat hij; dat niet weet, begaat hij;
de vergissing het geld te leenen, en doordat-
luj ,ae auto gebruiken wil, geeft hij zijn geld
uit aan onkosten en kan zijn aflossingen niet
voidoen. Dat is een fout, die dieper woekert
dan men oppervlakkig denken zou en het ver
dient daarom aanbeveling als leefregel te
stellen: „Maak gebruik van een auto, als dat
zonder bezwaar kan, maar betaal haar con
tant en verzekert haar".
Weldadigheidspostzegels voor het kind.
De secretaresse van het comité van actie,
mevr. R. Prins—Vlessing, verzocht ons het
volgende op te nemen.
Gedurende de maand December zullen ook
dit jaar wederom Weldadigheidspostzegels
v/orden uitgegeven.
De opbrengst zal ten goede komen kan
alle vereefngmgen en instellingen, die ten doel
ehbben de verpleging van kinderen, die bij
zondere hulp en bescherming behoeven, omdat
aat de normale opvoeding voor hen onge
schikt of onvoldoende is.
Dat zijn de zieke én zwakke, de misdadige
en verwaarloosde, de doove, de blinde, de
doofstomme en achterlijke kinderen, die slechts
door een zeer zorgvuldige opleiding tot nut
tige leden van de maatschappij kunnen worden1
gevormd.
Verleden jaar was de verkoop werkelijk een
succes.
Op deze wijze werd f 70.000. in ons land
bijeengebracht; dat beteekent dat van deze
opbrengst ongeveer 200 kinderen verpleegd
kunnen worden.
Dat beteekent echter ook dat er bl.m. 3
millioen weldadigheidspostzegels zijn verkocht
■n één maand, terwijl er in Nederland per
maand 50 k 60 millioen postzegels worden
verbruikt. Wij vragen uw medewerking en
verzoeken u speciaal uwe zakencorrespondentie
althans gedurende een week of enkele dagen'
geheel te frankeeren met wéldadigheidspost-
zegels- Van 1 tot en met 3L December worden'
uitgegeven.
postzegels van 2 cent frankeerwaarde, prijs
4 cent; postzegles van 5 cent frankeerwaarde
prijs 8 cent; postzegels van 10 cent frankeer
waarde, prijs 13 cent; postzegels van 15 cent
frankeerwaarde, prijs 18 cent.
De zegels zijn ook in het buitenland geldig.
D «geldigheidsduur is onbeperkt.
Zij zijn ook verkrijgbaar in rollen, voor ge
bruik in postzegélmachines.
Buitengewone groei van het Centraal
Genootschap iin 1926.
De verpleegdagen van het Centraal Ge
nootschap in 1926 zijn met vrij veel nauw
keurigheid te overzien.
'Het blijkt, dat het aantal verpleegdagen zal
bedragen rond 203.000, dat is nog ruim 32.000
meer dan in 1925, welk jaar reeds een record
jaar was.
De vooruitgang van 170.314 in 1925 op
20^.000 in dit jaar bedraagt dus bijna 19 pet.
Ook de z.gi. winterverpleging gaat sterk
vooruit. Deze is sedert het vorige jaar in het
tijdperk 1 October tot midden December met
ruim 66 pet. vermeerderd.
Op het oogenblik zijn nog 6 van'de 9 kolo
niehuizen open en tot voor een paar weke»»
zelfs 7. Dit jaar zijn weder 2 der huizen van
centrale verwarming voorzien.
Het streven is gericht op een parmanente
verpleging, zoodat eindelijk alle huizen onaf
gebroken in exploitatie zullen zijn.
Het blijkt steeds meer, dat de toestand'
der zwakke kinderen in "Sen winter het treu-
igst is, zoodat zij juist dan het meest 'bes
hoefte hebben aan hulp en steun.
Tot de uitbreiding der permanente verple
ging helpt het extra wintersubsidie van de
provincie Noord-Holland, Limburg en Overijs
sel krachtig mee.
Brandende petroleumkachel omgetrokken.
Een vierjarig jongentje uit de Spiegelstraat
heeft in de ouderlijke woning een bramdendie
letroleumkachel over zich heengetrokken. Het
eind kreeg ernstige brandwonden aan het geheele
lichaam. In het Ziekenhuis aaa de Coolsingel
is het ter verpleging; opgenomen.
Weer oen dec,-blijk mijnongeval.
In den nacht van Dinsdag op Woensdag is te
Heerlerheide in de ondergrondsche werken der
mijn Oianje-Nassau 3 de 34-jarige J. Bree door
een kabel van een luchtlier gegrepen en tusscheu
den trommel van de lier bekneld geraakt. Die
dood trad onmiddellijk in. Bree laat vrouw en een
kind achter.