heeft?
Nieuwstijdingen
Onze Belastingen
SPORT EN WEDSTRIJDEN
gedeeltelijke afsluiting van den
TWUIJVERWEG.
Zal Hngowaard tfet voorbeeld volgen?
Men schrijft aan „De Courant":
Van verschillende zijden rijst ernstig verzet
tegen den reeds in werking getreden maatrege*
om den bekenden Twuijverweg tusschen Langen-
dijk en St. Paneras voor vierwielige motorrijtui
gen af te sluiten. Op het oogenblik rijdt eiken
dag een 30-tal groote, zware autobussen voor 36
peisonen over <*eo hooge, zeer gevaarlijke brug,
die voor dergelijk vervoer niet is gebouwd, en
voorts langs de Ringvaart van de H eer hugo waard
over een weg welke veel smaller en gevaarlijker
is dar. de Twuijverweg. Maatregelen om ook dien
weg af te sluiten schijuen bij het gemeentebestuur
van Hugowaard, dat nu reeds financiëel gebukt
gaat onder het onderhoud zijner wegen men
denke aan het besluit tot tolheffing in over
weging te zijn. Algemeen verlangt men nu terug
naar de locaal-spoorlijn Alkmaar—Broek op Lan-
gendijk, welke met Mei j.l. is opgeheven. Wan
neer een autobusdienst langs de vier Langendijker
gemeenten tot het station van Broek op Langen-
dijk reed, was de kwestie in eens opgelost, Het
wachten is n uop een spoedig ingrijpen van de
Directie der Ned. Spoorwegen.
Zoo .durft nu een Correspondent van „De Cou
rant" aan dit blad te schrijven.
Dat ei ALGEMEEN terug verlangd zou wor
den naai het weder invoeren van het personenver
voer langs de Broeker liju IS EEN FATALE
LEUGEN
De correspondent van genoemd blad heeft dezen
cajiard uit zijn duim gezogen en bewijst weer voor
de zooveelste maal dat er menschen zijn, die 't
met hun geweten op een accoordje durven gooien.
(Eed. „N. L. Crt."}
Wij lezen in het „Chr. Nieuwsblad":
AAN SIGMA.
Met groote belangstelling heb ik uw interes
sant artikel over de Twuijverweg gelezen, 'k onki
het daarom vooral van belang, wijl u de zaak
eens wat grondiger bezag, de bestaande vrij totaal
onbekende wettelijke voorschriften noemde en van
daaruit redeneerde.
Dat brengt de zaak van zelf op een terrein,
waarop het thuis behoort. Met allerlei „on dife
komt men niets verder, en van allen die tot heden
(voorwaar niet weinigen) in de bladen schreven,
was er niemand, die vat: uit dezen gezichtshoek
de zaak heeft bekeken.
De bekende S.D.A.P.'ei Schaper liet zich eens
ontvallen. ,,'kHeb maling aan de juristerij Ik
wenschte wel er even veel van te weten, als dit
Kamerlid er maling aan heeft.
Wat dit nu met den Twuijverweg te maken
Hoewel ik van wetten geen verstand heb, en
u met de wet 't bewijs levert voor de juistheid
van uw zienswijze, Jtan ik niet ontveinzen, niet
overtuigd te zijn. Bij mij komt twijfel op, of uw
beroep op de bestaande wettelijke voorschriften,
wel afdoende bewijskracht heeft.
Er bestaat ook zco iets als „zedelijk rechts-
Piaaronder verstaat men uiet alleen, dat rechts
besef zedelijk vin aard is, in de menschel ij ka
ziel is ingeschapen, maar tevens, dat wat als
recht geldt, met ons rechtsbesef in overeenstem
ming moet zijn.
't Recht zelf, als norm, wisselt niet, is con
stant.
De omstandigheden echter kunnen zich zoo
danig wijzigen, dat wat eertijds niemand s rechts
besef kwetste, dit later wel aanwezig kan zijn.
Dc, eiadclooze wetswijzingen op allerlei gebied
bewijzen niet, dat voorheen ie zaken in kwestie
op onjuiste wijze waren geregeld, maar dat. de
veranderde omstandigheden een andere regeling
vorderen.
Nu wil het mij voorkomen, dat we hier met den
Twuijverweg met een soortgelijk geval te doen
hebben. Naar men mij verteld heeft, heeft Alk
maar ia lang verleden tijden het eigendomsrecht
verkregen van den Twuijverweg. De grasbermen
werden voorheen publiek verpacht en die op
brengst was dan het eonig revenu dat de eigenares
ontving.
niet op zich zelf. al is die thans in t centrum
van de belangstelling. Het wegenvraagstuk is
prol-teel* gewerden., in daf opzicht was ook het
stuk t an Jou heer Kostelijk uit Heerhugowaard
zeer opmerkenswaardig. Deze inzender heeft m.i.
zeer juist aangevoeld, dat het niet meer opgaat,
uit het eigendomsrecht een verplichting tot vol
ledige verzorging der veiligheid voor het mo
derne verkeer af te leiden, zonder dat de eigenaal
der wegen gerechtigd is, de kosten op de wegge4-
'bruikers te verhalen.
Wie de stukken in ons blad over de vereeniging
van le beide boezems gevolgd heeft, zal zich
no<r wel herinneren, dat ook een radicale bestuurs-
wijzigit g Vordt voorgesteld. Men ziet hieruit
m.i. duidelijk, dat met de voortschrijdende maat
schappelijke en economische ontwikkeling een
merkwaardig verschijnsel naar voren treedt, n.l.
bestuursconeentratie. Hier moge men tegen sput
teren, tegen aanvoeren dat heel veel moois ver-
dwijut, 't is m.i. onafwendbaar.
Zoo komt er straks één waterschap, het
deel van N.-H. boven 't IJ omvattend, onder één
bestuur. Aan tal van kwestiën, ontstaan door
I zijne tegenstrijdige belangen, wordt daardoor eer.
1 eind gemaakt.
i In die lijn nu zal m.i. ook liggen de oplossing
i van het wegenprobleem. De bestaande toostan-
j den kunnen'niet bestendigd worden, een geval
als thans, dar, A. eigenaar is van den weg, de weg
i in B is gelegen. B. het initiatief neemt tot' weg-
sluiting omdat A. B. C. en Dt Let over de zaak
i niet eens worden, wijst m.i. op foutieve grondt
slag, waai op de verhoudingen rusten.
De bestaande wettelijke voorschriften kunnen
m.i. hier geen uitkomst brengen.
i Dat ons Broeker Spoortje ontijdig te opgehe
ven, betreur ik met u. Maar ',t spoortje met op
haaldienst geeft toch de oplossing niet. 't Moderne
vervoermiddel, de autobus is er, men kan de
wijzer van den tijd niet terugzetten.
Voor 't vervoermiddel, dat de tijd vraagt, zul
len de wegen moeten pasJklaar gemaakt. Ook de
landsregeering stelt zich op dit standpunt, ge
tuige de jongste wet, die de autobezitters zware
lasten oplegt.
U ziet, dat. we nog al verschillen. kGaf maar
opmerkingen en uitte bedenkingen, zonder eenige
pretentie van weten.
Gaarne verneem ik eens hoe n over een en an
der denkt.
Br. o. L. A- i
rechtsbuiten uitblonk. Direct na aanvang is
Vrone in den aanval en komt van den rechts
buiten een schot op het doel, wat tegen den
binnenkant van den paal komt en het veld
inspringt. Toekenning van het doelpunt volgde
Eerste dubieuze doelpunt. Dan volgt het spel
geregeld over en weer, zonder dat van eenig.
overwicht sprake is. Vlak voor den rust stormt
de V.V.V.-midvoor op den keeper toe, waar
door deze een bal mist. De bal springt van den
grond, wordt door den midvoor neergeslagen-
en het tweede dubieuse doelpunt is het ge-:
volg. Na'de rust mist Henk een opgelegde
kans door voor opein doel over te schieten.
E,cjn enorm schot op doel uit een vrije traap,'
door D. Kloosterboer, komt in handen van|
den V.V.V.-keeper, welke goed klemvast
bleek. Na eenigen tijd zorgt B. v. d. Welld
voor het tweede doelpunt. Onversaagd gaat:
V.V.V. door en heeft dan ook al gauw succes,;
temeer daar de rechtshalf door een bal tegen
de maagstreek onwel wordt en hierdoor even
stagnatie ontstaat. Met 10 man wordt thans
verder gespeeld, wat al spoedig blijkt een han
dicap te zijn. Thans is V.V.V. desterkste,
een corner op het Vrome-doel wordt geno
men, welke mooi in de doelmond belandt.
Blijkbaar is de V.V.V.-midvoor een bekwaam!
korfballer, want ook dit beslissende doelpunt
wordt er in geslagen. Dit is voor een deij
Vronespelers aanleiding op te merken, dat dit
de tweede maal is, om welke aanmerking hij'
het veld moet verlaten. Gelukkig is spoedig,
liet einde daar, immers begon het sportieve van
dezen match verloren te gaan. In ieder geval,
men kan op een goed gespeelden wedstrijd
terugzien.
vaardig behandeld te zijn. Dé uittocht heeft dan
plaats naar landen met een gemoedelijker of soe
peler toepassing der fiscale wetten; vooral naar
Zwitserland, waar 'één kanton zelfs jgeen beschry-
vingsbiljetten kent. Wij zullen dit kanton maar
nief noemen, uit vrees dat de verleiding te sterk
zou kunnen zija...
Het onderhoud van het wegdek was eveneens
voor rekening van de stad; de op Alkmaar rijden
de vrachtmannen kunnen u vertellen, dat het
soms allertreurigst was, zooals de weg er in
den herfst er uit kon zien. Diepe wiekslagen!
noodzaakten hen vaak, dat ze zoogenaamd „voor
spanden", men zette twee paarden voor de be
laden wagen.
Alles gaat tegenwoordig snel. W ie had zes
jaar geleden gedacht, dat de Twuijverweg o?»
zoo druk bereden Verkeersweg zou worden?
Gaat 't n|u aan, tot Alkmaar te zeggen, ge
zijt eigenares van den weg; hoe de omstandig
heden ook wijzigen, ge hebt voor de veiligheid
van het verkeer zorg te dragen? De veiligheid
voor het geheel van aard en omvang veranderd
verkeer eiseht, welk eenvoudig plan ook mag
worden uitgevoerd, toch altijd een zeer'belang
rijk bedrag.
Vloeit nu uit het in de grijze voortijd ver
kregen, nu wel' oogeweuscht eigendomsrecht, ook
een zedelijke verplichting voort tot het alléén
bekostigen van de noodige verbetering?
Komt ook daartegen uw rechtsbesef niet op?
.Maar, hoor ik u al zeggen, moeten de Lange-
dijker gemeenten dan betalen? Dit behoeft nog
allerminst uit deze redeneering te worden af
geleid.
Mag ik eens een vergelijking geven? -
Uit ons Chr. Nieuwsblad hebt ge ook verno
men van de plannen tot samenvoeging van de
Raaksraaata- en Schermerboezem, die in nauw
contact staan met de Kanaalplannen in onze pro
vincie. De kosten der kanalen worden door 'tRijk
de Provincie en de belanghebbenden straks ge
dragen.-
D« zaak van den Twuijverweg staat eigenlijk
Spoorwegongeluk.
Zaterdagmiddag omstreeks kwart voor vijf
is ha'vcrwege de halte Bleiswijk-Kruisweg en
station Zoetermeer-Zegwaard, ongeveer 21/2
K.M. van laatstgenoemd stationzeen perso
n-nwagen vah den sneltrein van Utrecht naar.
den Haag ontspoord. De trein reed met groot©
held. D ereizigers in den eerste en tweedq
klas wagon - de vijfde van den trein hoor
den plotseling ee-mharden slag, waama.de wa
gen geweldig begon te schommelen en
schudden.
In verschillende compartimenten werd bijna,
tegelijk aan den noodrem getrokken. De ma-
chrnist, die blijkbaar inmiddels ook al ge-
merk* had, dat er iets niet in den haak was
remde eveneens uit alle macht Nog voordat,
de trein tot stilstand kwam, brak de koppeling,
tusschen het vierde en vijfde rijtuig. De,
achterste wagens duwden Men vijfden wagon
•v-elke ontspoord bleek te zijn, nog wat op,
waardoor deze dwars ovêr den weg kwam te
staan. Hierdoor werd het treinverkeer over
het andere spoor eveneens geheel versperd.
Zoodra de trein stilstond, verlieten alle rei
zigers haastig de wagons om te kijken wat. er.
gebeurd was.
Het bleek dat de voorste truck van den,
vijfden wagen uit de rails was geloopen. De
wielen waren,, zooals moeten op de biels en
een groef in het grint van de spoorbaan aan
gaven, nog een eind naast de rails doorgeloo-
pert en tenslotte in het zand geraakt.
De consternatie onder de reizigers was na
tuurlijk groot, maar mén kalmeerde spoedig
toen bleek, dat -» wat wel heel wonderlijk is
niemand eenig letsel had gekregen.
Terstond werden de noodige maatregelen
genomen om de reizigers hun weg te kunnien
laten vervolgen.
-) 1
Eon brutaal stukje.
Vrijdagavond omstreeks negen uur hoorde
de winkelierster A. J. S. die een chocoladewin
kel heeft op den hoek van de Tiendstraat en
de Henegouwèrlaan te Rotterdam, toen zij m
een kamer van het sousterrain achter dei\
winkel zat,-de winkelbel overgaan. Zij ging
naar voeren, jn de meening, dat er klanten wa
ren. In de zaak troffen zij twee mannen aan,
van wie er een haar een zwart voorwerp voor
hield ,dat veel op een revolver geleek. Hij
riep: „Je houdt je bTen zeerste onta
steld liep de winkelierster, die alleen thuis waas
terug naar haar kamer en begon daar op de-
muur te kloppen, om attentie te trekken. Deze,
muur staat aan de Tiendstraat, maar geen van;
- de voorbijgangers heeft het kloppen opge
merkt. Even later ging de winkelbel weer over..
Juffrouw S. ging weer naar voren. De winkel
was verlaten. Uit de toonbanklade was het.
geld, een bedrag van f 1.49, meegenomen.
Toevallig waren de ontvangsten van de dag
iets vroeger dan anders uit de lade gehaald..
De winkelierster heeft dadelijk de politie ge
waarschuwd. De eene dief leek haar een man
van ongeveer 24 jaar te zijn.
EXAMENS STENOGRAFIE.
Bij de najaars-examens vanwegede Nederl.
Sienografen-Vereeniging „Stolze-Wery" gehouden
te Utrecht den 26en October en te Apeldoorn den
27 October 1926 zijn geslaagd volgens behaalde
punten:
Te Utrecht: Voor diploma B. Acte tot het ge
ven van onderwijs in de stenografie volgens het
stelsel „Stolze-Wery": de Heer-en: E. J- Gaas
beek en E. A. j. Breedijk, beiden te Apeldoorn.
Voor diploma B. Acte voor Dictaat-Stenograaf
Mej. A. Mulder, Groningen; Mej. A. Servaas,
Bedum; Mej. H. Ax. Peize en de heer J. Bleeker
te Harlingen.
Voor diploma Machineschrijven, „Bewijs van
vaardigheid in het Maehinesc'hrijven"Mevr. G.
Bergsma-Zwolle, Schrans bij Leeuwarden en mej.
T. Brandsma. Leeuwarden.
Te Apeldoorn: Voor diploma Machineschrijven,
.Bewijs van vaardigheid in het Machineschrijven,
de heer P. W. Heindijk, mej. S. H .Bruins, irjj.
J. Jurrius te Apeldoorn; de lieer H. Kolenhof,
Vaassen; mej. J. J. Munniks de Jongh, de heer
J. W. Braams, mej. Chr. A. Roefstra, mej. G. den
Haitog, de heer A. J. Meerding en mej. A. J.
F. Grivel, allen te Apeldoorn.
Diploma A, voor Stenographic Stolze-Wery
werd verstrekt aan: mej. A. J. Buis te Haarlem.
alsmede het Certificaat voer Machineschrijven
volgens Wery's Tienvingersysteem (Blindschrij-
venj, werd verstrekt aan: de Dames: A. Bottinga
Groningen; Jo Schuth, Veendam; A. S. A. C.
Tuvl Schuitemaker, "'sGravenhage en aan de hee-
ren: A. J. Buis, Haarlem; A. M. van Gessel, Ticl;
reu: .rt.. o DUW, aaanuu, 7
J. K. A. Jansen, Haarlem en J. Kuiper te Haar-
- St. PANCRAS.
Zondag heeft alhier de ïtredstrijd Vrone I
V.V.V. I plaats gevonden, waarvan tot ons
genoegen geconstateerd kan worden, dat het
aan spanning niet -heeft ontbroken. Boven-
werd over het algemeen in vlug tempo ge
speeld, waarin vooral bij Vrone de invaller-
Zonder overdrijving kan men zeggen, dat de
belastingen een slagveld vormen, waarop fiscus
en bela si iugplichtigea in voortdurenden strijd ge-
wikkeld zija. Waarbij de fiscus in de meeste
gevallen, vooral dank zij de hulp van zijn grooten
•broer: den wetgéver, overwinnaar is en daardoor
ia zijn overmacht onbillijkheden laat voortbe
staan.
Eén ouDillijkneid is onlangs opgeheven. De ver
plichting tot betaling van directe belastingen
wordt niet geschorst icor -ie indiening van be
zwaarschriften tegen den aanslag of van verzoek
schriften tot n^t verkrijgen van ontheffing.
Wordt de belastingplichtige in het gelijk ge
steld en moet mitsdien restitutie van belasting
plaats hebben, dan vindt over zulke onverschul
digd betaalde belastingen geen rentevergoeding
plaats. Thans echter heeft de Minister van Fi
nanciën zich bereid verklaard om in gevallen,
dat een te late terugbetaling van belasting is
toe te schrijven aan een administratief verzuim, te
overwegen, in hoeverre aan den belastingschul-
dige een vergoeding voor renteverlies behoort te
worden toegekend.
Maar overigens 'blijft het aantal onbillijkhe-^
den, waaraan 'nog stee-is niet is tegemoet geko-'
men, legio. Zeker, belasting betalen werd nog
nimmer als een genoegen beschouwd. Toch wor
den in de meeste gevallen de belastingpenningen,
met stille berusting voldaan, wanneer men de
overtuiging heeft rechtvaardig te zijn aangesia-
gon, zij het ook dat wel eens ironische critiek
wordt uitgeoefend op de besteding der belasting
gelden. Maar de stemming van den belastingbe
taler slaat om, waaneer hij met alle boeken en
bescheiden zijn aangifte moet komen toelichten;
wanneer desniettegenstaande bij den aanslag toch
van zijn aangifte zonder eenige motiveering wordt
afgeweken; wanneer hij jaren moet wachten op
de uitspraak inzake zijn hooger beroep, terwijl
hij zelf 'moet beginnen met betalen. De toepas
sing van 'de forensenbelasting heeft tot de zon
derlingste gevolgen geleid; de taxatie van land
goederen als bouwterreiu doet de landgoederen
- verdwijnen; de bronnentheorie waarop dc inkom-
stenbelasting steunt is voor den leek onbegrijpe-
I lijk, terwijl 'de literatuur in fiscale zajren zoo
i uitgebreid is, 'dat ie gemiddelde Nederlander,
j die in 'de eerste plaats zijn tijd en werkkracht
1 moet gebruiken om zijn inkomen te verdienen,
daatvan niet op de hoogte kan blijven.
Inderdaad, het vaderland verlaten met het uit
sluitend doel zich aan den belastingplicht to
onttrekken, kan nimmer een nobele daad heeten,
maar talrijk zijn de gevallen dat degenen, die
over vertrek naar het buitenland dachten, den
definitieven stoot daartoe ontvangen wanneer zij
de oveituiging hebben, door den fiscus onrecht-
Ter veiling wordt'nu weer het gewone beeld
van eiken herfst gezien. We zijn er aan ge
wend, 't is zachtjes aan zoo geworden, dat
we 't geheel normaal achten. Van de koolaan-
voer van zeg 40 bouwers brengen er min
stens 35 niets aan kale, en uitschotkool ter
markt.
In de afgeloopen week was het zóó op
vallend ter Broeker markt, dat jgeheel op t
eind er van een koopman .met eenige spot
achtige verwondering in zijn stem liet hooren:
.Kijk er is toch nog goede kool.".
Grif geven we toe, er is gegronde reden
voor, ;dat de bouwers, nu er weinig vraag is
voor 't goed, niet kunnen besluiten met 'hun:
prima bewaarkool ter veiling te komen. Ze:
weten toch met bijna wiskundige zekerheid,
dat ze een betrekkelijk lagen prijs zullen ma
ls er echter geen gevaar aan verbonden,
dat men de enorme massa op hoop van beter
vasthoudt. Vreest men niet, dat deze dingen
straks den tuinder wel eens kunnen bezuren?
zuren?
'k Hoor enkele al opmerken, als er eenige
vraag is, voor go-ede kool, en deze komt niet
in voldoende hoeveelheid ter markt, dan is
door het bonnenstelsel toch de mogelijkheid
van aankoop der gewenschte kwaliteit voor de
kooplui aanwezig. Ze vragen den veilingleider
de gewenschte aan'koopvergunning en kurnnea'
dan hun gang gaan.
't Wil mij voorkomen, dat deze opmerking,
gesteld ze werd gemaakt, toch practisch niet
in staat is voldoende 't bezwaar van onvol
doenden aanvoer van goede kool weg te nem-en.
We weten allen wel, dat bij aankoop op
bon, de koopman gedwongen is, een prijs te
besteden boven de gewone marktwaarde.
Dit belemmert in geen geringe mate den
afzet.
iHoevele malen toch is goed voor zeg t 4.—
per 100 kg. te plaatsen., maar vindt geen
afzet plaats, omdat de kooper hier boven dit
bedrag moet koopen. Vaststaat dat menige
ordei of beter menige aanvraag niet wordt be
vredigd door dezen gedwongen toestand.
Dus leveren de kooplieden uitschot en kale
kool. We dienen vooral twee dingen, spe
ciaal met 't oog op de Duitsche markt, niet
uit 't oog te verliezen. Ten eerste moet zoowel
van kale en uitschotkool precies dezelfde som
aan invoerrecht worden betaald als voor goe
de kool. Dat het invoerrecht voor de eerst
genoemde kwaliteit veel zwaarder moet druk
ken, dan op de tweede staat toch wel boven
allen twijfel, waaruit weer volgt dat het in t
geheel geen verwondering behoeft te wekken,
dat er weinig vraag is voor 2de soort goed.
Dit vindt zijn verklaring gedeeltelijk in de
bovengenoemde oorzaak en ten tweede in 't
feit, dat er een zeer groote voorraad van dteze
kwaliteiten in 't land zelf aanwezig is.
De eenige mogelijkheid blijft derhalve dat
thans alleen 1ste kwaliteit góed eenige kans
van plaatsing op de Duitsche markt heeft.
En die wordt niet aangeboden.
Of is tegen een 'te hoogen. prijs, naar de
situatie althans, slechts te koopen.
Moet dat zoo blijven ,tot de voorraad 2de
soort bij onze buren op is?
Langendijk, NOVEMBER T934-
Nu November is aangebroken kwam bij ons
de lust op, eens te gaan snuffelen in oude bla
den. Onze lezers moeten n.l. '«weten dat we
vanaf den eersten jaargang vacn ons blad,
vanaf het eerst verschenen nummer tot op
lieden alle nummers netjes bij jaargangen in
gebonden, in onze boekenkast hebben staan.
Reeds een eerbiedwaardig archief je. Wat
,een arbeid is in dit archief je vertegenwoor-
'digd. We gaan er soms eens in bladeren, 't ver
leden rijst dan weer voor den geest.
Wat een kwesties hielden de gasten al bezig.
Hoeveel wijsheid in ingezonden stukken. Wat
een vermoedens werden geuit, over oplossingen
in zoo moeliijke gevallen. Drommels, hier
heb ik voor me de kwestie van den Twuy-
verweg. We zijn die nu al weer totaal verge
ten, maar 't is nog maar een acht jaar gele
den. dat die weg voor 'het auto-verkeer tij
delijk werd gesloten.
Gevolg een stroom van ingezonden stuk
ken. Maar ten slotte hebben, dan toch de Ge
deputeerde Staten van 't gewest moeten in
grijpen, en 't heeft ook' die zeer vroede hoe
ren veel moeite gekost eindelijk alle hoofden
in één zak te krijgen.
Ja., hier lees ik zelfs, in een schijnbaar ge
ïnspireerd artikel bij wijze van waarschu
wing "(die 'H;. Heeren werden 't zat) van
een stok achter de deur. „Indien niet goed
schiks, dan wordt de zaak eenvoudig opge
legd".
Spoedig kreeg de zaak toen haar beslag en
rijden we thans weer over den Twuijverweg en
denken niet eens meer aan hoe die vroeger
was
In die jaren is op cultuurgebied ook al
weer heel wat veranderd.
Brussel wordt „klein Parijs" genoemd, Lan
gendijk begint op klein Westland te gelij
ken \*at een kassen zijn er al niet bijge
bouwd in die jaren.
Broek ging als vanouds voor, daar stond
au negen jaar geleden, de eerste, een eer,
die inzonder heid .N S. het nauwelijks gunt.
Blijkens de elk jaar gehouden inventarisatie
is echter de koolbouw niet ingekrompen. Wel
was het geen vetpot in de jaren van 1925'30.
de gevolgen van den wereldoorlog hebben zich
geweldig doen gevoelen, 't Waren sobere ja