heeft? Nieuwstijdingen Onze Belastingen SPORT EN WEDSTRIJDEN gedeeltelijke afsluiting van den TWUIJVERWEG. Zal Hngowaard tfet voorbeeld volgen? Men schrijft aan „De Courant": Van verschillende zijden rijst ernstig verzet tegen den reeds in werking getreden maatrege* om den bekenden Twuijverweg tusschen Langen- dijk en St. Paneras voor vierwielige motorrijtui gen af te sluiten. Op het oogenblik rijdt eiken dag een 30-tal groote, zware autobussen voor 36 peisonen over <*eo hooge, zeer gevaarlijke brug, die voor dergelijk vervoer niet is gebouwd, en voorts langs de Ringvaart van de H eer hugo waard over een weg welke veel smaller en gevaarlijker is dar. de Twuijverweg. Maatregelen om ook dien weg af te sluiten schijuen bij het gemeentebestuur van Hugowaard, dat nu reeds financiëel gebukt gaat onder het onderhoud zijner wegen men denke aan het besluit tot tolheffing in over weging te zijn. Algemeen verlangt men nu terug naar de locaal-spoorlijn Alkmaar—Broek op Lan- gendijk, welke met Mei j.l. is opgeheven. Wan neer een autobusdienst langs de vier Langendijker gemeenten tot het station van Broek op Langen- dijk reed, was de kwestie in eens opgelost, Het wachten is n uop een spoedig ingrijpen van de Directie der Ned. Spoorwegen. Zoo .durft nu een Correspondent van „De Cou rant" aan dit blad te schrijven. Dat ei ALGEMEEN terug verlangd zou wor den naai het weder invoeren van het personenver voer langs de Broeker liju IS EEN FATALE LEUGEN De correspondent van genoemd blad heeft dezen cajiard uit zijn duim gezogen en bewijst weer voor de zooveelste maal dat er menschen zijn, die 't met hun geweten op een accoordje durven gooien. (Eed. „N. L. Crt."} Wij lezen in het „Chr. Nieuwsblad": AAN SIGMA. Met groote belangstelling heb ik uw interes sant artikel over de Twuijverweg gelezen, 'k onki het daarom vooral van belang, wijl u de zaak eens wat grondiger bezag, de bestaande vrij totaal onbekende wettelijke voorschriften noemde en van daaruit redeneerde. Dat brengt de zaak van zelf op een terrein, waarop het thuis behoort. Met allerlei „on dife komt men niets verder, en van allen die tot heden (voorwaar niet weinigen) in de bladen schreven, was er niemand, die vat: uit dezen gezichtshoek de zaak heeft bekeken. De bekende S.D.A.P.'ei Schaper liet zich eens ontvallen. ,,'kHeb maling aan de juristerij Ik wenschte wel er even veel van te weten, als dit Kamerlid er maling aan heeft. Wat dit nu met den Twuijverweg te maken Hoewel ik van wetten geen verstand heb, en u met de wet 't bewijs levert voor de juistheid van uw zienswijze, Jtan ik niet ontveinzen, niet overtuigd te zijn. Bij mij komt twijfel op, of uw beroep op de bestaande wettelijke voorschriften, wel afdoende bewijskracht heeft. Er bestaat ook zco iets als „zedelijk rechts- Piaaronder verstaat men uiet alleen, dat rechts besef zedelijk vin aard is, in de menschel ij ka ziel is ingeschapen, maar tevens, dat wat als recht geldt, met ons rechtsbesef in overeenstem ming moet zijn. 't Recht zelf, als norm, wisselt niet, is con stant. De omstandigheden echter kunnen zich zoo danig wijzigen, dat wat eertijds niemand s rechts besef kwetste, dit later wel aanwezig kan zijn. Dc, eiadclooze wetswijzingen op allerlei gebied bewijzen niet, dat voorheen ie zaken in kwestie op onjuiste wijze waren geregeld, maar dat. de veranderde omstandigheden een andere regeling vorderen. Nu wil het mij voorkomen, dat we hier met den Twuijverweg met een soortgelijk geval te doen hebben. Naar men mij verteld heeft, heeft Alk maar ia lang verleden tijden het eigendomsrecht verkregen van den Twuijverweg. De grasbermen werden voorheen publiek verpacht en die op brengst was dan het eonig revenu dat de eigenares ontving. niet op zich zelf. al is die thans in t centrum van de belangstelling. Het wegenvraagstuk is prol-teel* gewerden., in daf opzicht was ook het stuk t an Jou heer Kostelijk uit Heerhugowaard zeer opmerkenswaardig. Deze inzender heeft m.i. zeer juist aangevoeld, dat het niet meer opgaat, uit het eigendomsrecht een verplichting tot vol ledige verzorging der veiligheid voor het mo derne verkeer af te leiden, zonder dat de eigenaal der wegen gerechtigd is, de kosten op de wegge4- 'bruikers te verhalen. Wie de stukken in ons blad over de vereeniging van le beide boezems gevolgd heeft, zal zich no<r wel herinneren, dat ook een radicale bestuurs- wijzigit g Vordt voorgesteld. Men ziet hieruit m.i. duidelijk, dat met de voortschrijdende maat schappelijke en economische ontwikkeling een merkwaardig verschijnsel naar voren treedt, n.l. bestuursconeentratie. Hier moge men tegen sput teren, tegen aanvoeren dat heel veel moois ver- dwijut, 't is m.i. onafwendbaar. Zoo komt er straks één waterschap, het deel van N.-H. boven 't IJ omvattend, onder één bestuur. Aan tal van kwestiën, ontstaan door I zijne tegenstrijdige belangen, wordt daardoor eer. 1 eind gemaakt. i In die lijn nu zal m.i. ook liggen de oplossing i van het wegenprobleem. De bestaande toostan- j den kunnen'niet bestendigd worden, een geval als thans, dar, A. eigenaar is van den weg, de weg i in B is gelegen. B. het initiatief neemt tot' weg- sluiting omdat A. B. C. en Dt Let over de zaak i niet eens worden, wijst m.i. op foutieve grondt slag, waai op de verhoudingen rusten. De bestaande wettelijke voorschriften kunnen m.i. hier geen uitkomst brengen. i Dat ons Broeker Spoortje ontijdig te opgehe ven, betreur ik met u. Maar ',t spoortje met op haaldienst geeft toch de oplossing niet. 't Moderne vervoermiddel, de autobus is er, men kan de wijzer van den tijd niet terugzetten. Voor 't vervoermiddel, dat de tijd vraagt, zul len de wegen moeten pasJklaar gemaakt. Ook de landsregeering stelt zich op dit standpunt, ge tuige de jongste wet, die de autobezitters zware lasten oplegt. U ziet, dat. we nog al verschillen. kGaf maar opmerkingen en uitte bedenkingen, zonder eenige pretentie van weten. Gaarne verneem ik eens hoe n over een en an der denkt. Br. o. L. A- i rechtsbuiten uitblonk. Direct na aanvang is Vrone in den aanval en komt van den rechts buiten een schot op het doel, wat tegen den binnenkant van den paal komt en het veld inspringt. Toekenning van het doelpunt volgde Eerste dubieuze doelpunt. Dan volgt het spel geregeld over en weer, zonder dat van eenig. overwicht sprake is. Vlak voor den rust stormt de V.V.V.-midvoor op den keeper toe, waar door deze een bal mist. De bal springt van den grond, wordt door den midvoor neergeslagen- en het tweede dubieuse doelpunt is het ge-: volg. Na'de rust mist Henk een opgelegde kans door voor opein doel over te schieten. E,cjn enorm schot op doel uit een vrije traap,' door D. Kloosterboer, komt in handen van| den V.V.V.-keeper, welke goed klemvast bleek. Na eenigen tijd zorgt B. v. d. Welld voor het tweede doelpunt. Onversaagd gaat: V.V.V. door en heeft dan ook al gauw succes,; temeer daar de rechtshalf door een bal tegen de maagstreek onwel wordt en hierdoor even stagnatie ontstaat. Met 10 man wordt thans verder gespeeld, wat al spoedig blijkt een han dicap te zijn. Thans is V.V.V. desterkste, een corner op het Vrome-doel wordt geno men, welke mooi in de doelmond belandt. Blijkbaar is de V.V.V.-midvoor een bekwaam! korfballer, want ook dit beslissende doelpunt wordt er in geslagen. Dit is voor een deij Vronespelers aanleiding op te merken, dat dit de tweede maal is, om welke aanmerking hij' het veld moet verlaten. Gelukkig is spoedig, liet einde daar, immers begon het sportieve van dezen match verloren te gaan. In ieder geval, men kan op een goed gespeelden wedstrijd terugzien. vaardig behandeld te zijn. Dé uittocht heeft dan plaats naar landen met een gemoedelijker of soe peler toepassing der fiscale wetten; vooral naar Zwitserland, waar 'één kanton zelfs jgeen beschry- vingsbiljetten kent. Wij zullen dit kanton maar nief noemen, uit vrees dat de verleiding te sterk zou kunnen zija... Het onderhoud van het wegdek was eveneens voor rekening van de stad; de op Alkmaar rijden de vrachtmannen kunnen u vertellen, dat het soms allertreurigst was, zooals de weg er in den herfst er uit kon zien. Diepe wiekslagen! noodzaakten hen vaak, dat ze zoogenaamd „voor spanden", men zette twee paarden voor de be laden wagen. Alles gaat tegenwoordig snel. W ie had zes jaar geleden gedacht, dat de Twuijverweg o?» zoo druk bereden Verkeersweg zou worden? Gaat 't n|u aan, tot Alkmaar te zeggen, ge zijt eigenares van den weg; hoe de omstandig heden ook wijzigen, ge hebt voor de veiligheid van het verkeer zorg te dragen? De veiligheid voor het geheel van aard en omvang veranderd verkeer eiseht, welk eenvoudig plan ook mag worden uitgevoerd, toch altijd een zeer'belang rijk bedrag. Vloeit nu uit het in de grijze voortijd ver kregen, nu wel' oogeweuscht eigendomsrecht, ook een zedelijke verplichting voort tot het alléén bekostigen van de noodige verbetering? Komt ook daartegen uw rechtsbesef niet op? .Maar, hoor ik u al zeggen, moeten de Lange- dijker gemeenten dan betalen? Dit behoeft nog allerminst uit deze redeneering te worden af geleid. Mag ik eens een vergelijking geven? - Uit ons Chr. Nieuwsblad hebt ge ook verno men van de plannen tot samenvoeging van de Raaksraaata- en Schermerboezem, die in nauw contact staan met de Kanaalplannen in onze pro vincie. De kosten der kanalen worden door 'tRijk de Provincie en de belanghebbenden straks ge dragen.- D« zaak van den Twuijverweg staat eigenlijk Spoorwegongeluk. Zaterdagmiddag omstreeks kwart voor vijf is ha'vcrwege de halte Bleiswijk-Kruisweg en station Zoetermeer-Zegwaard, ongeveer 21/2 K.M. van laatstgenoemd stationzeen perso n-nwagen vah den sneltrein van Utrecht naar. den Haag ontspoord. De trein reed met groot© held. D ereizigers in den eerste en tweedq klas wagon - de vijfde van den trein hoor den plotseling ee-mharden slag, waama.de wa gen geweldig begon te schommelen en schudden. In verschillende compartimenten werd bijna, tegelijk aan den noodrem getrokken. De ma- chrnist, die blijkbaar inmiddels ook al ge- merk* had, dat er iets niet in den haak was remde eveneens uit alle macht Nog voordat, de trein tot stilstand kwam, brak de koppeling, tusschen het vierde en vijfde rijtuig. De, achterste wagens duwden Men vijfden wagon •v-elke ontspoord bleek te zijn, nog wat op, waardoor deze dwars ovêr den weg kwam te staan. Hierdoor werd het treinverkeer over het andere spoor eveneens geheel versperd. Zoodra de trein stilstond, verlieten alle rei zigers haastig de wagons om te kijken wat. er. gebeurd was. Het bleek dat de voorste truck van den, vijfden wagen uit de rails was geloopen. De wielen waren,, zooals moeten op de biels en een groef in het grint van de spoorbaan aan gaven, nog een eind naast de rails doorgeloo- pert en tenslotte in het zand geraakt. De consternatie onder de reizigers was na tuurlijk groot, maar mén kalmeerde spoedig toen bleek, dat -» wat wel heel wonderlijk is niemand eenig letsel had gekregen. Terstond werden de noodige maatregelen genomen om de reizigers hun weg te kunnien laten vervolgen. -) 1 Eon brutaal stukje. Vrijdagavond omstreeks negen uur hoorde de winkelierster A. J. S. die een chocoladewin kel heeft op den hoek van de Tiendstraat en de Henegouwèrlaan te Rotterdam, toen zij m een kamer van het sousterrain achter dei\ winkel zat,-de winkelbel overgaan. Zij ging naar voeren, jn de meening, dat er klanten wa ren. In de zaak troffen zij twee mannen aan, van wie er een haar een zwart voorwerp voor hield ,dat veel op een revolver geleek. Hij riep: „Je houdt je bTen zeerste onta steld liep de winkelierster, die alleen thuis waas terug naar haar kamer en begon daar op de- muur te kloppen, om attentie te trekken. Deze, muur staat aan de Tiendstraat, maar geen van; - de voorbijgangers heeft het kloppen opge merkt. Even later ging de winkelbel weer over.. Juffrouw S. ging weer naar voren. De winkel was verlaten. Uit de toonbanklade was het. geld, een bedrag van f 1.49, meegenomen. Toevallig waren de ontvangsten van de dag iets vroeger dan anders uit de lade gehaald.. De winkelierster heeft dadelijk de politie ge waarschuwd. De eene dief leek haar een man van ongeveer 24 jaar te zijn. EXAMENS STENOGRAFIE. Bij de najaars-examens vanwegede Nederl. Sienografen-Vereeniging „Stolze-Wery" gehouden te Utrecht den 26en October en te Apeldoorn den 27 October 1926 zijn geslaagd volgens behaalde punten: Te Utrecht: Voor diploma B. Acte tot het ge ven van onderwijs in de stenografie volgens het stelsel „Stolze-Wery": de Heer-en: E. J- Gaas beek en E. A. j. Breedijk, beiden te Apeldoorn. Voor diploma B. Acte voor Dictaat-Stenograaf Mej. A. Mulder, Groningen; Mej. A. Servaas, Bedum; Mej. H. Ax. Peize en de heer J. Bleeker te Harlingen. Voor diploma Machineschrijven, „Bewijs van vaardigheid in het Maehinesc'hrijven"Mevr. G. Bergsma-Zwolle, Schrans bij Leeuwarden en mej. T. Brandsma. Leeuwarden. Te Apeldoorn: Voor diploma Machineschrijven, .Bewijs van vaardigheid in het Machineschrijven, de heer P. W. Heindijk, mej. S. H .Bruins, irjj. J. Jurrius te Apeldoorn; de lieer H. Kolenhof, Vaassen; mej. J. J. Munniks de Jongh, de heer J. W. Braams, mej. Chr. A. Roefstra, mej. G. den Haitog, de heer A. J. Meerding en mej. A. J. F. Grivel, allen te Apeldoorn. Diploma A, voor Stenographic Stolze-Wery werd verstrekt aan: mej. A. J. Buis te Haarlem. alsmede het Certificaat voer Machineschrijven volgens Wery's Tienvingersysteem (Blindschrij- venj, werd verstrekt aan: de Dames: A. Bottinga Groningen; Jo Schuth, Veendam; A. S. A. C. Tuvl Schuitemaker, "'sGravenhage en aan de hee- ren: A. J. Buis, Haarlem; A. M. van Gessel, Ticl; reu: .rt.. o DUW, aaanuu, 7 J. K. A. Jansen, Haarlem en J. Kuiper te Haar- - St. PANCRAS. Zondag heeft alhier de ïtredstrijd Vrone I V.V.V. I plaats gevonden, waarvan tot ons genoegen geconstateerd kan worden, dat het aan spanning niet -heeft ontbroken. Boven- werd over het algemeen in vlug tempo ge speeld, waarin vooral bij Vrone de invaller- Zonder overdrijving kan men zeggen, dat de belastingen een slagveld vormen, waarop fiscus en bela si iugplichtigea in voortdurenden strijd ge- wikkeld zija. Waarbij de fiscus in de meeste gevallen, vooral dank zij de hulp van zijn grooten •broer: den wetgéver, overwinnaar is en daardoor ia zijn overmacht onbillijkheden laat voortbe staan. Eén ouDillijkneid is onlangs opgeheven. De ver plichting tot betaling van directe belastingen wordt niet geschorst icor -ie indiening van be zwaarschriften tegen den aanslag of van verzoek schriften tot n^t verkrijgen van ontheffing. Wordt de belastingplichtige in het gelijk ge steld en moet mitsdien restitutie van belasting plaats hebben, dan vindt over zulke onverschul digd betaalde belastingen geen rentevergoeding plaats. Thans echter heeft de Minister van Fi nanciën zich bereid verklaard om in gevallen, dat een te late terugbetaling van belasting is toe te schrijven aan een administratief verzuim, te overwegen, in hoeverre aan den belastingschul- dige een vergoeding voor renteverlies behoort te worden toegekend. Maar overigens 'blijft het aantal onbillijkhe-^ den, waaraan 'nog stee-is niet is tegemoet geko-' men, legio. Zeker, belasting betalen werd nog nimmer als een genoegen beschouwd. Toch wor den in de meeste gevallen de belastingpenningen, met stille berusting voldaan, wanneer men de overtuiging heeft rechtvaardig te zijn aangesia- gon, zij het ook dat wel eens ironische critiek wordt uitgeoefend op de besteding der belasting gelden. Maar de stemming van den belastingbe taler slaat om, waaneer hij met alle boeken en bescheiden zijn aangifte moet komen toelichten; wanneer desniettegenstaande bij den aanslag toch van zijn aangifte zonder eenige motiveering wordt afgeweken; wanneer hij jaren moet wachten op de uitspraak inzake zijn hooger beroep, terwijl hij zelf 'moet beginnen met betalen. De toepas sing van 'de forensenbelasting heeft tot de zon derlingste gevolgen geleid; de taxatie van land goederen als bouwterreiu doet de landgoederen - verdwijnen; de bronnentheorie waarop dc inkom- stenbelasting steunt is voor den leek onbegrijpe- I lijk, terwijl 'de literatuur in fiscale zajren zoo i uitgebreid is, 'dat ie gemiddelde Nederlander, j die in 'de eerste plaats zijn tijd en werkkracht 1 moet gebruiken om zijn inkomen te verdienen, daatvan niet op de hoogte kan blijven. Inderdaad, het vaderland verlaten met het uit sluitend doel zich aan den belastingplicht to onttrekken, kan nimmer een nobele daad heeten, maar talrijk zijn de gevallen dat degenen, die over vertrek naar het buitenland dachten, den definitieven stoot daartoe ontvangen wanneer zij de oveituiging hebben, door den fiscus onrecht- Ter veiling wordt'nu weer het gewone beeld van eiken herfst gezien. We zijn er aan ge wend, 't is zachtjes aan zoo geworden, dat we 't geheel normaal achten. Van de koolaan- voer van zeg 40 bouwers brengen er min stens 35 niets aan kale, en uitschotkool ter markt. In de afgeloopen week was het zóó op vallend ter Broeker markt, dat jgeheel op t eind er van een koopman .met eenige spot achtige verwondering in zijn stem liet hooren: .Kijk er is toch nog goede kool.". Grif geven we toe, er is gegronde reden voor, ;dat de bouwers, nu er weinig vraag is voor 't goed, niet kunnen besluiten met 'hun: prima bewaarkool ter veiling te komen. Ze: weten toch met bijna wiskundige zekerheid, dat ze een betrekkelijk lagen prijs zullen ma ls er echter geen gevaar aan verbonden, dat men de enorme massa op hoop van beter vasthoudt. Vreest men niet, dat deze dingen straks den tuinder wel eens kunnen bezuren? zuren? 'k Hoor enkele al opmerken, als er eenige vraag is, voor go-ede kool, en deze komt niet in voldoende hoeveelheid ter markt, dan is door het bonnenstelsel toch de mogelijkheid van aankoop der gewenschte kwaliteit voor de kooplui aanwezig. Ze vragen den veilingleider de gewenschte aan'koopvergunning en kurnnea' dan hun gang gaan. 't Wil mij voorkomen, dat deze opmerking, gesteld ze werd gemaakt, toch practisch niet in staat is voldoende 't bezwaar van onvol doenden aanvoer van goede kool weg te nem-en. We weten allen wel, dat bij aankoop op bon, de koopman gedwongen is, een prijs te besteden boven de gewone marktwaarde. Dit belemmert in geen geringe mate den afzet. iHoevele malen toch is goed voor zeg t 4.— per 100 kg. te plaatsen., maar vindt geen afzet plaats, omdat de kooper hier boven dit bedrag moet koopen. Vaststaat dat menige ordei of beter menige aanvraag niet wordt be vredigd door dezen gedwongen toestand. Dus leveren de kooplieden uitschot en kale kool. We dienen vooral twee dingen, spe ciaal met 't oog op de Duitsche markt, niet uit 't oog te verliezen. Ten eerste moet zoowel van kale en uitschotkool precies dezelfde som aan invoerrecht worden betaald als voor goe de kool. Dat het invoerrecht voor de eerst genoemde kwaliteit veel zwaarder moet druk ken, dan op de tweede staat toch wel boven allen twijfel, waaruit weer volgt dat het in t geheel geen verwondering behoeft te wekken, dat er weinig vraag is voor 2de soort goed. Dit vindt zijn verklaring gedeeltelijk in de bovengenoemde oorzaak en ten tweede in 't feit, dat er een zeer groote voorraad van dteze kwaliteiten in 't land zelf aanwezig is. De eenige mogelijkheid blijft derhalve dat thans alleen 1ste kwaliteit góed eenige kans van plaatsing op de Duitsche markt heeft. En die wordt niet aangeboden. Of is tegen een 'te hoogen. prijs, naar de situatie althans, slechts te koopen. Moet dat zoo blijven ,tot de voorraad 2de soort bij onze buren op is? Langendijk, NOVEMBER T934- Nu November is aangebroken kwam bij ons de lust op, eens te gaan snuffelen in oude bla den. Onze lezers moeten n.l. '«weten dat we vanaf den eersten jaargang vacn ons blad, vanaf het eerst verschenen nummer tot op lieden alle nummers netjes bij jaargangen in gebonden, in onze boekenkast hebben staan. Reeds een eerbiedwaardig archief je. Wat ,een arbeid is in dit archief je vertegenwoor- 'digd. We gaan er soms eens in bladeren, 't ver leden rijst dan weer voor den geest. Wat een kwesties hielden de gasten al bezig. Hoeveel wijsheid in ingezonden stukken. Wat een vermoedens werden geuit, over oplossingen in zoo moeliijke gevallen. Drommels, hier heb ik voor me de kwestie van den Twuy- verweg. We zijn die nu al weer totaal verge ten, maar 't is nog maar een acht jaar gele den. dat die weg voor 'het auto-verkeer tij delijk werd gesloten. Gevolg een stroom van ingezonden stuk ken. Maar ten slotte hebben, dan toch de Ge deputeerde Staten van 't gewest moeten in grijpen, en 't heeft ook' die zeer vroede hoe ren veel moeite gekost eindelijk alle hoofden in één zak te krijgen. Ja., hier lees ik zelfs, in een schijnbaar ge ïnspireerd artikel bij wijze van waarschu wing "(die 'H;. Heeren werden 't zat) van een stok achter de deur. „Indien niet goed schiks, dan wordt de zaak eenvoudig opge legd". Spoedig kreeg de zaak toen haar beslag en rijden we thans weer over den Twuijverweg en denken niet eens meer aan hoe die vroeger was In die jaren is op cultuurgebied ook al weer heel wat veranderd. Brussel wordt „klein Parijs" genoemd, Lan gendijk begint op klein Westland te gelij ken \*at een kassen zijn er al niet bijge bouwd in die jaren. Broek ging als vanouds voor, daar stond au negen jaar geleden, de eerste, een eer, die inzonder heid .N S. het nauwelijks gunt. Blijkens de elk jaar gehouden inventarisatie is echter de koolbouw niet ingekrompen. Wel was het geen vetpot in de jaren van 1925'30. de gevolgen van den wereldoorlog hebben zich geweldig doen gevoelen, 't Waren sobere ja

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 2