TIIDISEIel
«IE lEEEIllIllDEEIIKI
Plaatselijk Nieuws
Nieuwstijdingen
Buitenland
Algemeen Overzicht
ren aard te zijin. Briand nam ten aanzien daar-
van tenminste de noodige reserves in acht
en verklaarde, dat deze kwestie tot de be
zigheden van den Gezantenraad behoort. Hiet
vertrouwen in Duitschland bestaat nog steeds
ia een „atmosfeer" en de komende onder- f
handelingen zullen leeren of er iéts concreets
tot stand komt. Iatusschen worden er door j
onzichtbare machten pogingen aangewend de i
urtrouwenspolitiek ten ongunste te oeïnvloe-
den. Nauwelijks zij|n aan 'den vooravond' van
Genève door Briand en Stresemann zeer 1
avriendschappelijke besprekingen gevoerd, of
de „Manchester Gaurdian" acht het noodza
kelijk onthullingen te doen over de betrekkin
gen van de Duitsche Rijksweer met Sovjet-
Rusland. Het „Berliner Tageblatt" heeft zelfs
-- na een categorische tegenspraak van het
Wolf bui eau deze onthullingen als juist be
vestigd. Weliswaar wordt wel erkend, dat
Stresemann van de manoeuvres der Rijksweer
niets af wist en dat de Rijksregeering niet aan
sprakelijk kan worden gesteld voor wat een
Rijksweer op haar eigen houtje belieft tot
stand te brengen, doch ondanks dit alles is.
de publicatie en verdere uitpluizing 'van deze
militaire duisterheden een gevaar voor het
voortduren van de op vrede en verzoening
gerichte politiek van'Stresemann met Briand,
te Genève
In Denemarken bleek het vertrouwen in,
Locarno van dien aard, dat men de door Stau-
nmg aangekondigde ontwapening, nog niet,
aan wil. De in de afgeloopen week gehouden
verkiezingen hebben tenminste over het' lot
van Staunings kabinet beslist. De premier is
heengegaan en met hem1 het ontwerp tot De-
«emarkèra's ontwapening, dat binnenkort aan
de beurt was om in den senaat te worden ver
worpen. De kamerontbinding, die bij verwer
ping door den senaat, vóór de verkiezingen,
noodwendig gevolgd zou hebben, alsmede de
daaraan verbonden socialistische voordeelen bij
nieuwe verkiezingen, zijn voor goed van den
baan.
In Hongarije hebben bij enkele candidaat-
stclling reeds verkiezingen plaats gehad.
Woensdag is de eigenlijke eerste verkiezings
dag, doch, daar eerst den 16en dezer te'Boe-
resuhaten nog niets te zeggen.
De tusschentijdsche verkiezingen, in Enge
land gehouden, toonden, dat de conservatie
ven weer wat van htm populariteit hebben
ingeboet en de arbeiderspartij met duizenden
stemmen winst boekte. Natuurlijk ós daar het
Het'Lagerhuis zal Woensdag de slotepisode
van het kolenconflict afhandelen. 'Een motie
tot afkeuring van het regeeringsbeleid gedu
rende de staking wordt door Mc. Donald, de
leider der arbeiderspartij, ingediend. De li
beralen zullen een amendement daarop voor
stellen. Interessante debatten beloven het zeer
zeker te worden, doch verstrekkende politie
ke. gevolgen verwachten wij er niet van.
in Duitschland zijn de pogingen om de z.g.
„groote coalitie", de combinatie van de mid
delpartijen met de sociaal-democraten, te her
stellen, zo»pf goed als mislukt. De behande
ling en aanneming van het wetsontwerp be
treffende de prikkellectuur heeft die samen
werking niet in de hand gewerkt. Voor het
oogenblik schijnt het, dat alleen nieuwe ver
kiezingen de gewensc'hte opluchting kunnen
brengen.
De zonen van het „Hemelsche Rijk" ver-
keeren nog steeds in een impasse. Ze weten
nog altijd niet of ze een regeering hebben em
indien dit wel zoo is, valt het moeilijk uit té
maken waar deze zetelt. De Zuidelijke le-
gers zetten hun strijd tegen het „imperialis
me" hardnekkig' voort. De Koemintang schijnt
het thans zoo ver te krijgen, dat de Kanton-
regeering erkend wordt, waardoor zij behalve
de steun uit Sovjet-Rusland nog op de op-
breng'steri der douane-rechten kan rekenen.
Wij zouden zeggen, dat deze weg, niet min
der in het teeken der belangstelling staat dan
ae spoorwegongelukken, die in den laatsten
tijd nogal menigvuldig plaats vinden.
Die belangstelling is zeer natuurlijk. Niet
zoozeer de bewoners van Sint Pancras dan
wel de inwoners der Langedijker gemeenten
ondervinden de gevolgen van het genomen
raadsbesluit van St. Pancras tot afsluiting van
den weg voor vier-wielige motorrijtuigen.
De gemeenteraad dezer gemeente nam met j
algeineene stemmen dit besluit, dat van vér
strekkende gevolgen is. Men heeft dit besluit
in het algemeen verkeerd beoordeeld. Indien
de Raad daartoe het recht had gehad, zou J
de Twuijverweg voor alls rijtuigverkeer afge- j
sloten zijn geworden, maar hij miste daartoe j
elke bevoegdheid. Bij de beoordeeling van
deze daad dient men eenigszins dieper af te
dalen tot de motieven, die den Raad er toe
leidden een maatregel te nemen, die door ve
len omioodig, niet noodzakelijk en voorbarig
werd geaebt. Men oordeelt in dezen al te j
lichtvaardig, en in dat oordeel zou opgesloten
liggen de gedachte, dat andere gemeenten er
niet aan zouden denken als St. Pancras te han
delen. Men vergist zich alweer. Of zbudt
ge meenen, dat de vroede vaderen van Heer- 1
Hugowaard nu maar met een blijmoedig ge
laat zouden zeggen: „Wees welkom, vreem
deling?!" Daar kwam al heel gauw een woord
van verweer tegen de gedachte: „Gaat 't hie*
niet, dan elders!" En men heeft ongetwijfeld
eene verkeerde voorstelling van de zaak; indien
men zou kunnen fneenen, dat de Gemeenteraad
van St. Pancras zijn besluit nam, met het doel
de Langedijker gemeenten te dwingen. Men
durft als zoodanig wel Lnsinueeren, zooals wij
in een met vooropgezette bedoeling geschre-
artikel in een der naburige bladen lazen, doch
wie .twijfelt aan de door den voorzitter vani
den Raad' naar voren gebrachte motieven, dat)
tiij zich niet langer verantwoordelijk mag stel
len voor de veiligheid der «vele reizigers die
van de Langedijk per autobus naar Alkmaar,
trekken, zoolang het verkeer langs den Twuij
verweg plaats vindt.
En nu heeft men 't verder willen voor
stellen, dat de afsluiting geheel onverwacht)
klvam. In de e'erste plaats moeten wij herinne
ren aan de vroegere pogingen tot verbetering/
van den weg, waarbij een beroep werd gedaan'
op de Langedijker gemeenten, die voor 1/3 en
de gemeente Alkmaar voor V3 'n de kosten
zouden moeten bijdragen.
Het rekensommetje luidde als volgt
Het plan zou ons geven een rijweg, 5 reed
7 meter met daarnaast afzonderlijke rijwiel
paden met boombeplanting, rioleering' enz. Dé
weg had bij aanvaarding der kostenverdeeling
nu reeds gereed en in gebruik kunnen zija. De
kostenverdeeling was als volgt voorgesteld:
Per jaar f6000—, waarvan Alkmaar f 4000.—'.
Pancras f 500 Broek op Langendijk f 500—
Zuid- en Noordscharwoude en Oudkarspel
ieder f 300.—, en de E. van K. f 100.— zou
den hebbep bij te dragen, waarmede in 40
jaar alles was betaald, ook het onderhoud.
Voor de Langedijker burgers was dat een
bedrag van per jaar f 1. - voor 5 a 6 per
sonen t
Wij kennen 't beloop der besprekingen over
dit plan. En toen is er met nadruk reeds
op gewezen, dat, indien de verbetering van
den weg niet tot stand kwam, in de naaste toe
komst maatregelen zouden moeten worden ge
nomen om ongelukken te voorkomen. Men
had in deze reeds treurige ervaringen opge
daan. i
Met bepaalde bijoogmerken durft men nu
verkondigen, dat Sint Pancras het gevaar
heeft verplaatst. Laten wij er echter direct aan
toevoegen, dat de Raad niet over één nacht
ijs is gegaan. „Moeten er nu nog mper offers
vallen?" was de brandende vraag, die leidde
tot het besluit, aan Ged. Staten te verzoeken
den weg voor het autoverkeer te mogen af
sluiten.
God. Statera hebben aan dat verzoek, Alk
maar gehoord en na persoonlijk onderzoek
vanwege de Prov. Waterstaat, gevolg gege
ven en den weg doen afsluiten. Welk verwijt
treft nu St. Pancras? ja, wanneer men 't an
ders wil uitleggen om in dit geval deze ge
meente te willen, treffen en het publiek te
dupeeren, Broek op Langendijk, Zuidschar
woude en Noordscharwoude in het gevlei te
komen en stemming te wekken voor de idee,
wederom personenvervoer op de Broekerlijn
ingevoerd te krijgen dan begaat de schrij
ver van het reeds genoemde artikel grooter
fout dan hij den Raad van St. Pancras aan
wrijft. Zat de zaak in zijh hand, dan had
deze voorlichter der publieke opinie met zijn
onbegrensde gaven "de oplossing reeds klaar
gemodderd.
Er moet worden recht gedaan. Art. 179h
der gemeentewet geeft daartoe den weg aan.
Dit artikel luidt:
„Tot het dagelijksch bestuur der gemeente,
aan Burgemeester en Wethouders opgedragen,
behoort de zorg, zoover van hen afhangt, voor
de instandhouding, bruikbaarheid, vrijheid en
veiligheid der publieke wegen, bruggen, ve
ren, wateren, vaarten, straten, plantsoenen^
pleinen en andere plaatsen, tot gemeenen dienst
van allen bestemd".
V
Scherp gezien achten wij het stellig niet,
zich op dit artikel te beroepen. Het is echter,
wel snedig gedacht Alkmaar een wet van 1865
voor te leggen en zijn raad te decreteeren,^
den weg voor het moderne verkeer in goeder*
staat 'te brengen, 't Getuigt zeker van lofi
felijke spitsvondigheid zich dit artikel te her
inneren, terwijl bij de eerste besprekingen,
waarbij Zuidscharwoude en Noordscharwou
de. de rol van „onwilligen" 'speelden, de op-
oplossing in dit wetsartikel nog verborgen lag.
Zouden wij niet eens kunnen opslaan de Ge
meentewet van 1500 en zooveel? Men zou ver
geefs zoeken, want toemdertijd bestond die nog
niet. De gemSente Alkmaar werd eigenaresse
van dezen weg, met verplichting het dek te
onderhouden en in goeden staat te doèn ver-
keeren. Daaraan heeft zij driehonderdvijftig,
jaar voldaan «n schiet nu te kort in haar
verplichtingen. Zap durft men althans bewe
ren. Men. zou van haar willen vergen, dat
zij dien weg voor het thans moderne verkeer in
orde brengt en zoo zij nalatig blijft in het
nakomen harer verplichtingen, van de gemeen 1
te St Pancras eischen, aan de hand van artikel
179h der Gemeentewet, de taak van Alkmaar
over te nemen en haar later de rekening thuis
te sturen.
Dat men in Alkmaar, Sint Pancras,
zelfs in Haarlem daaraan niet heeft gedacht l
Wij zien op de borst van den schrijver
van meergenoemd artikel reeds het eeretee-
ken van de Oranje Nassau Orde prijken, als
belooning voor betoonde scherpzinnigheid!
Hij is de vroede vaderen van Alkmaar en
Sint Pancras, alsmede de Staten te plat af.
Hot- ter wereld men er echter toe komt
als een noodwendig gevolg van de yraag, wie
de plicht heeft den Twuijverweg te verbet?
ren de exploitatie van het personenvervoer
langs de Broekerlijn terug te wenschen en
té bepleiten, ligt buiten onze bevatting. Inj 1
bepaalde kringen mag men het; personenver
voer terug verlangen goed ieder z'in
meug. zei de boer maar wij wensahen)
onzen autobusdienst te behouden, daarvoor
behoeft geen garantie gesteld te worden, een
vraagstuk tevens, dat de overweging wel
waard is.
Hebben de vooistanders van het personen
vervoer langs „de oude paden", w$l overwo
gen, dat zij terug verlangen, wat door heK
publiek niet gewild is? „Regeeren", zegt een
onzer1 burgemeesters, „is ook vooruit zien".
Zouden wij dan terug moeten naar een mid
del van vervoer, dat door het meer moderne
vervoermiddel, de autobus, werd verdreven.
Zou men zich opnieuw garant willen stellen
voor een bedrag door de Holl. Spoorweg-Mij.
te bepalen en weigeren, aan de verbetering van
den Twuijverweg bij te dragen?
Van welken kant waait dan toch die wind?
Is't niet eigenaardig, zooals blijkt uit de door
ons overgenomen polemiek, dat „Sigma" in
zijn pleidooi voor genoemd personenvervoer)
de initialen verraadt van ,,A. T." en „H. te
Br." en zelf schuil blijft? Hij kent de inzenders
dus, beter wellicht dan den algemeenen toe
stand hier.
Vanwaar dan zijn voorliefde voor het per
sonenvervoer langs de Broeker lijn?
Vooruit is de weg en niet terug. Zooals,
de autobusdienst bij ons is ingericht, valt hij
bijna nergens waar te nemen. Hij voldoet aan
de hoogste eischen die aan dit vervoermiddel
kunnen worden gesteld. I
Onze zoo schitterende auto-omnibus dienst
wordt nu geleid door Heer Hugowaard, langs
een weg die, doordat men de brug over de
Ringvaart moet passeeren, gevaarlijker wordt
geacht dan de Twuijverweg.
Toen wij schreven: „Het middel erger dan
de kwaal", zagen wij in onzen geest de scherpe
bochten voor en na de brug bij een drassigen
of gladden weg en huiverden onwillekeurig
bij een ongeluk daar ter plaatse.
Van ongelukken tot heden toe geen sprake,
de dienst gaat geregeld en óngestoord zijn
gang. En 't mag wel eens worden gememo
reerd, dat met 't zwaarste materiaal, reeds 'n
jaar in gebruik, materiaal boven de 5000 kg.
en met 't minder zware materiaal, boven de
3000 kg., reeds meer dan drie jaar in gebruik,
nog nimmer een ongeluk heeft plaats gehad.
Niet eenmaal toch "is een der omnibussen op
den Twuijverweg blijven steken en weggezakt.
De laatste verstandige maatregel is geweest
dat men den dienst zoo inrichtte, dat men
elkander op dien weg niet meer behoefde te
passeeren. Voor de veiligheid werden kosten
nog moeite gespaard. Voor eigen rekening
werd in den winter over de gladde wegen;
zand gestrooid, alle maatregelen werden ge
troffen om een veilig, verkeer te verzekeren.
Het spreekt dus van zelf, dat deze dienst,»
die zoozeer door het publiek wordt gewaar
deerd, voorloopig door het geïncrimineerde
verbod het meest is getroffen.
En men voelt zich veróngelijkt, nu langs
dienzelfden weg vracht-, verhuis- en houtwa
gens mogen passeeren. Het is menschelijk ge
dacht. te meer, waar aanstonds de wegenbe
lasting de firma tot betaling zal dwingen var»
f4000 - oer jaar
Onwillekeurig wordt daarbij gedacht aan dé
subsidie, die eertijds van gemeentewege aan den
autodienst Oudkarspel-Br. op Langendijk en
OudkarspelStation Noordscharwoude werd
verstrekt. Bij invoering der wegenbelasting era.
verbetering van den Twuijverweg zullen de
gemeenten een belangrijk bedrag van die be
lastingopbrengst terug ontvangen, en zijn de.
blaadjes in dezen thans omgekeerd. Het gaat
wel in een anderen vorm, maar niet de auto-
dienst van de gemeenten, maar de gemeenten
zullen van den autodienst financieel profijt
trekken.
„Het kan verkeeren", zei Brederode. Het
is mogelijk, dat men, wij; bedoelen de verschil
lende gemeentebesturen, nu milder gestemd is
tot het bijdragen in de kosten tot verbetering
van den weg. Hoe' heeft men toch, n.l. wat
de gemeenten Zuidscharwoude en Noords char-»
woude betreft, op zoo laatdunkende wijze heb
verzoek om eene bijdrage in de kosten tob
verbetering van den weg kunnen afwijzen?
Want in dit bijzonder geval en 't is een
bijzonder geval is elk beroep op h^t eigen
domsrecht als 't ware alsof men een oude}
psent nog wat wil opmonteren door een mo
derne omlijsting.
Daarom ook is 't niet denkbaar eene op
lossing te zoeken in art. 179h der Gemeentewet
1865, waar dit art. stellig niet van kracht zou
s-iju.. om door de Gemeente St. PanCras de
kastanjes uit het vuur te laten halen en de
financieel? gevolg-en daarvan op de gemeente
Alkmaar te verhalen.
Evenmin als bij een volksoploop één schul
dige kan worden aan gé wezen, wanneer een'
persoon onder den voet raakt, evenmin kan.
dit geschieden, wanneer op dezen weg on
gelukken gebeuren.
Daaraan hebben wij allen schuld.
Een ieder rept zich en wordt voortgejaagd)
in den wedloop om den bestaansstrijd. Het,
gaat niet aan, nu wij ons vanzelf aansluiten!
op dien langen en snellen marsch, te wijzen)
op een gevaarlijk precedent, wanneer wij medq
zouden helpen een weg te verbeteren waar'1
langs wij gaan moeten.
Ons gemeenschapsgevoel komt er tegen op,
dat in dit Onderhavige geval wordt gezocht
naar den eigenaar en naar eene oplossing, wel
ke te vinden zou zijn in een wetsartikel.
Wij hebben den plicht in dezen elkander
te. helpen en te steunen.
Het antwoord op de vraag: „Wië is ver
antwoordelijk?" luidt: „WIJ ALLEN!"
JOOP TER HEUL.
Morgen, 12 December, zal in „Concordia" de
opvoering plaats hebben van het mooie blijspel
„Joop ter Heul". De jonge Concordia-Toonwl-
vereeniging, die 't er den vorigen keer zoo uitne
mend afbracht, dank zij de leiding van den heer
Djeutekom, is een druk bezoek ten volle waard.
(Zie de advertentie).
- ZUID SCHARWOUDE.
Het bestuur van de Coöp. Boerenleenbank-
nam" den toe te juichen maatregel, om den'
datum voor de rentebetaling van opgenomen'
gelden door de leden een paar weken laten,
te stellen dan vorige jaren. Dit is geschied op,
grond van de overweging dat de koolprijzen:
maar steeds laag blijven en er zouden kunnen;
zijn die kool moeten opruimen om aan hun,
verplichtingen te kunnen voldoen. Een 14 da
gen opschorting laat de mogelijkheid van een
prijsstijging.
- ZUID SCHARWOUDE.
We vernemen dat een onderzoek is inge
steld. naar de meest economische en eenvou
digste outillage voor de distributie van radio.
- ZUID SCHARWOUDE.
We vernemen, dat de heer S. Voogt een
winkelzaak gaat inrichten in het pand, tot
voor korten tijd bewoond door den heer P.
Kossen, terwijl de heer J. Koopman, sedert)
jaren winkelbediende bij de Coöperatie, een
winkel gaat vestigen in het ''door den heer
Voogt bewoond pand.
De Riuiildiefstal te Delft.
Zooals - men zich zal herinneren, heeft in
den nacht van 2 op 3 November een inbraak
moeilijke klauterpartij had men zich toegang
plaats gehad in het Princenhof te Delft. Na
verschaft tot net museum en een groote par
tij gouden en zilveren munten gestolen.
Gisteravond half negen heeft de Haagsche
politie op straat in de residentie aangehouden
een 32-jarigen smid, wonende in de Wiering-
schestraat. Men meent in hem den dader van
de inbraak te hebben gevat. Van de gestolen
partij munten heeft men nog niets «gevonden.
Men vreest, dat deze reeds omgesmolten zijn.
Geen opgaaf ontvangen.
Dc koude in de Vereenigde Staten.
Door een beweging, die' in het ijs geko
men is, zijn tien schepen, die bij, den ingang-
van het kanaal, dat met de St. Maria-rivier
in verbinding staat, zaten vastgevroren, weer
vrijgekomen. Een. regeeringsvaartuig en een
heel(e vloot van sleepbooten hebben twee!
vrachtschep-èn het kanaal uitgetrokken. Met,
volle stoom baanden ook de acht anderen zich
een weg.
Thans wordt het aantal schepen, dat in
gevroren zit ,met 165 aangegeven. De schepen
bevinden zich in het dichtgevroren Oost - ,en
West-Neebish-kanaal onder Sault St. Marie.
De ijsblokkade strekt zich Zuidwaarts uit, 100
mijle nvan Detour naar White Fish Bay, door
welke baai alle schepen tusschem het Boven-
meer en de havens'aan het Benedenmeer moet
passeeren. i
De ingevroren vaartuigen, met rookende
schoorsteenen bieden een beeld als van een
fabriekswijk.
Een aantal vaartuigen wordt ook door ijs
opgehouden in de St. Laurensrivier beneden!
Montreal.
Er is nog een ijsveld, ddt zich twaalf mijl
van Midland uitstrekt en waardoor 40 of 50
5vaartuigen belet wordt, de haven te beteiken.
Tengevolge van de algemeene stopzetting
der scheepvaart, worden graanzendingen te
Winnipeg en elders opgeslagen. Men is voor
nemens een conferentie van graanhandelaren,
spoorwegbeambten, producenten en menschen
uit de scheepvaartwereld te houden «om den
toestand te bespreken.
BINNENLAND;.
Toea Je Dnitschers volgens het Verdrag van
Versailles geen vliegtuigen meer mochten ver
vaardigen en geen oorlogsmateriaal, toen hebben
„we" zoo geeft o.a. het Berliner Tageblatt