TIIDISEIel «IE lEEEIllIllDEEIIKI Plaatselijk Nieuws Nieuwstijdingen Buitenland Algemeen Overzicht ren aard te zijin. Briand nam ten aanzien daar- van tenminste de noodige reserves in acht en verklaarde, dat deze kwestie tot de be zigheden van den Gezantenraad behoort. Hiet vertrouwen in Duitschland bestaat nog steeds ia een „atmosfeer" en de komende onder- f handelingen zullen leeren of er iéts concreets tot stand komt. Iatusschen worden er door j onzichtbare machten pogingen aangewend de i urtrouwenspolitiek ten ongunste te oeïnvloe- den. Nauwelijks zij|n aan 'den vooravond' van Genève door Briand en Stresemann zeer 1 avriendschappelijke besprekingen gevoerd, of de „Manchester Gaurdian" acht het noodza kelijk onthullingen te doen over de betrekkin gen van de Duitsche Rijksweer met Sovjet- Rusland. Het „Berliner Tageblatt" heeft zelfs -- na een categorische tegenspraak van het Wolf bui eau deze onthullingen als juist be vestigd. Weliswaar wordt wel erkend, dat Stresemann van de manoeuvres der Rijksweer niets af wist en dat de Rijksregeering niet aan sprakelijk kan worden gesteld voor wat een Rijksweer op haar eigen houtje belieft tot stand te brengen, doch ondanks dit alles is. de publicatie en verdere uitpluizing 'van deze militaire duisterheden een gevaar voor het voortduren van de op vrede en verzoening gerichte politiek van'Stresemann met Briand, te Genève In Denemarken bleek het vertrouwen in, Locarno van dien aard, dat men de door Stau- nmg aangekondigde ontwapening, nog niet, aan wil. De in de afgeloopen week gehouden verkiezingen hebben tenminste over het' lot van Staunings kabinet beslist. De premier is heengegaan en met hem1 het ontwerp tot De- «emarkèra's ontwapening, dat binnenkort aan de beurt was om in den senaat te worden ver worpen. De kamerontbinding, die bij verwer ping door den senaat, vóór de verkiezingen, noodwendig gevolgd zou hebben, alsmede de daaraan verbonden socialistische voordeelen bij nieuwe verkiezingen, zijn voor goed van den baan. In Hongarije hebben bij enkele candidaat- stclling reeds verkiezingen plaats gehad. Woensdag is de eigenlijke eerste verkiezings dag, doch, daar eerst den 16en dezer te'Boe- resuhaten nog niets te zeggen. De tusschentijdsche verkiezingen, in Enge land gehouden, toonden, dat de conservatie ven weer wat van htm populariteit hebben ingeboet en de arbeiderspartij met duizenden stemmen winst boekte. Natuurlijk ós daar het Het'Lagerhuis zal Woensdag de slotepisode van het kolenconflict afhandelen. 'Een motie tot afkeuring van het regeeringsbeleid gedu rende de staking wordt door Mc. Donald, de leider der arbeiderspartij, ingediend. De li beralen zullen een amendement daarop voor stellen. Interessante debatten beloven het zeer zeker te worden, doch verstrekkende politie ke. gevolgen verwachten wij er niet van. in Duitschland zijn de pogingen om de z.g. „groote coalitie", de combinatie van de mid delpartijen met de sociaal-democraten, te her stellen, zo»pf goed als mislukt. De behande ling en aanneming van het wetsontwerp be treffende de prikkellectuur heeft die samen werking niet in de hand gewerkt. Voor het oogenblik schijnt het, dat alleen nieuwe ver kiezingen de gewensc'hte opluchting kunnen brengen. De zonen van het „Hemelsche Rijk" ver- keeren nog steeds in een impasse. Ze weten nog altijd niet of ze een regeering hebben em indien dit wel zoo is, valt het moeilijk uit té maken waar deze zetelt. De Zuidelijke le- gers zetten hun strijd tegen het „imperialis me" hardnekkig' voort. De Koemintang schijnt het thans zoo ver te krijgen, dat de Kanton- regeering erkend wordt, waardoor zij behalve de steun uit Sovjet-Rusland nog op de op- breng'steri der douane-rechten kan rekenen. Wij zouden zeggen, dat deze weg, niet min der in het teeken der belangstelling staat dan ae spoorwegongelukken, die in den laatsten tijd nogal menigvuldig plaats vinden. Die belangstelling is zeer natuurlijk. Niet zoozeer de bewoners van Sint Pancras dan wel de inwoners der Langedijker gemeenten ondervinden de gevolgen van het genomen raadsbesluit van St. Pancras tot afsluiting van den weg voor vier-wielige motorrijtuigen. De gemeenteraad dezer gemeente nam met j algeineene stemmen dit besluit, dat van vér strekkende gevolgen is. Men heeft dit besluit in het algemeen verkeerd beoordeeld. Indien de Raad daartoe het recht had gehad, zou J de Twuijverweg voor alls rijtuigverkeer afge- j sloten zijn geworden, maar hij miste daartoe j elke bevoegdheid. Bij de beoordeeling van deze daad dient men eenigszins dieper af te dalen tot de motieven, die den Raad er toe leidden een maatregel te nemen, die door ve len omioodig, niet noodzakelijk en voorbarig werd geaebt. Men oordeelt in dezen al te j lichtvaardig, en in dat oordeel zou opgesloten liggen de gedachte, dat andere gemeenten er niet aan zouden denken als St. Pancras te han delen. Men vergist zich alweer. Of zbudt ge meenen, dat de vroede vaderen van Heer- 1 Hugowaard nu maar met een blijmoedig ge laat zouden zeggen: „Wees welkom, vreem deling?!" Daar kwam al heel gauw een woord van verweer tegen de gedachte: „Gaat 't hie* niet, dan elders!" En men heeft ongetwijfeld eene verkeerde voorstelling van de zaak; indien men zou kunnen fneenen, dat de Gemeenteraad van St. Pancras zijn besluit nam, met het doel de Langedijker gemeenten te dwingen. Men durft als zoodanig wel Lnsinueeren, zooals wij in een met vooropgezette bedoeling geschre- artikel in een der naburige bladen lazen, doch wie .twijfelt aan de door den voorzitter vani den Raad' naar voren gebrachte motieven, dat) tiij zich niet langer verantwoordelijk mag stel len voor de veiligheid der «vele reizigers die van de Langedijk per autobus naar Alkmaar, trekken, zoolang het verkeer langs den Twuij verweg plaats vindt. En nu heeft men 't verder willen voor stellen, dat de afsluiting geheel onverwacht) klvam. In de e'erste plaats moeten wij herinne ren aan de vroegere pogingen tot verbetering/ van den weg, waarbij een beroep werd gedaan' op de Langedijker gemeenten, die voor 1/3 en de gemeente Alkmaar voor V3 'n de kosten zouden moeten bijdragen. Het rekensommetje luidde als volgt Het plan zou ons geven een rijweg, 5 reed 7 meter met daarnaast afzonderlijke rijwiel paden met boombeplanting, rioleering' enz. Dé weg had bij aanvaarding der kostenverdeeling nu reeds gereed en in gebruik kunnen zija. De kostenverdeeling was als volgt voorgesteld: Per jaar f6000—, waarvan Alkmaar f 4000.—'. Pancras f 500 Broek op Langendijk f 500— Zuid- en Noordscharwoude en Oudkarspel ieder f 300.—, en de E. van K. f 100.— zou den hebbep bij te dragen, waarmede in 40 jaar alles was betaald, ook het onderhoud. Voor de Langedijker burgers was dat een bedrag van per jaar f 1. - voor 5 a 6 per sonen t Wij kennen 't beloop der besprekingen over dit plan. En toen is er met nadruk reeds op gewezen, dat, indien de verbetering van den weg niet tot stand kwam, in de naaste toe komst maatregelen zouden moeten worden ge nomen om ongelukken te voorkomen. Men had in deze reeds treurige ervaringen opge daan. i Met bepaalde bijoogmerken durft men nu verkondigen, dat Sint Pancras het gevaar heeft verplaatst. Laten wij er echter direct aan toevoegen, dat de Raad niet over één nacht ijs is gegaan. „Moeten er nu nog mper offers vallen?" was de brandende vraag, die leidde tot het besluit, aan Ged. Staten te verzoeken den weg voor het autoverkeer te mogen af sluiten. God. Statera hebben aan dat verzoek, Alk maar gehoord en na persoonlijk onderzoek vanwege de Prov. Waterstaat, gevolg gege ven en den weg doen afsluiten. Welk verwijt treft nu St. Pancras? ja, wanneer men 't an ders wil uitleggen om in dit geval deze ge meente te willen, treffen en het publiek te dupeeren, Broek op Langendijk, Zuidschar woude en Noordscharwoude in het gevlei te komen en stemming te wekken voor de idee, wederom personenvervoer op de Broekerlijn ingevoerd te krijgen dan begaat de schrij ver van het reeds genoemde artikel grooter fout dan hij den Raad van St. Pancras aan wrijft. Zat de zaak in zijh hand, dan had deze voorlichter der publieke opinie met zijn onbegrensde gaven "de oplossing reeds klaar gemodderd. Er moet worden recht gedaan. Art. 179h der gemeentewet geeft daartoe den weg aan. Dit artikel luidt: „Tot het dagelijksch bestuur der gemeente, aan Burgemeester en Wethouders opgedragen, behoort de zorg, zoover van hen afhangt, voor de instandhouding, bruikbaarheid, vrijheid en veiligheid der publieke wegen, bruggen, ve ren, wateren, vaarten, straten, plantsoenen^ pleinen en andere plaatsen, tot gemeenen dienst van allen bestemd". V Scherp gezien achten wij het stellig niet, zich op dit artikel te beroepen. Het is echter, wel snedig gedacht Alkmaar een wet van 1865 voor te leggen en zijn raad te decreteeren,^ den weg voor het moderne verkeer in goeder* staat 'te brengen, 't Getuigt zeker van lofi felijke spitsvondigheid zich dit artikel te her inneren, terwijl bij de eerste besprekingen, waarbij Zuidscharwoude en Noordscharwou de. de rol van „onwilligen" 'speelden, de op- oplossing in dit wetsartikel nog verborgen lag. Zouden wij niet eens kunnen opslaan de Ge meentewet van 1500 en zooveel? Men zou ver geefs zoeken, want toemdertijd bestond die nog niet. De gemSente Alkmaar werd eigenaresse van dezen weg, met verplichting het dek te onderhouden en in goeden staat te doèn ver- keeren. Daaraan heeft zij driehonderdvijftig, jaar voldaan «n schiet nu te kort in haar verplichtingen. Zap durft men althans bewe ren. Men. zou van haar willen vergen, dat zij dien weg voor het thans moderne verkeer in orde brengt en zoo zij nalatig blijft in het nakomen harer verplichtingen, van de gemeen 1 te St Pancras eischen, aan de hand van artikel 179h der Gemeentewet, de taak van Alkmaar over te nemen en haar later de rekening thuis te sturen. Dat men in Alkmaar, Sint Pancras, zelfs in Haarlem daaraan niet heeft gedacht l Wij zien op de borst van den schrijver van meergenoemd artikel reeds het eeretee- ken van de Oranje Nassau Orde prijken, als belooning voor betoonde scherpzinnigheid! Hij is de vroede vaderen van Alkmaar en Sint Pancras, alsmede de Staten te plat af. Hot- ter wereld men er echter toe komt als een noodwendig gevolg van de yraag, wie de plicht heeft den Twuijverweg te verbet? ren de exploitatie van het personenvervoer langs de Broekerlijn terug te wenschen en té bepleiten, ligt buiten onze bevatting. Inj 1 bepaalde kringen mag men het; personenver voer terug verlangen goed ieder z'in meug. zei de boer maar wij wensahen) onzen autobusdienst te behouden, daarvoor behoeft geen garantie gesteld te worden, een vraagstuk tevens, dat de overweging wel waard is. Hebben de vooistanders van het personen vervoer langs „de oude paden", w$l overwo gen, dat zij terug verlangen, wat door heK publiek niet gewild is? „Regeeren", zegt een onzer1 burgemeesters, „is ook vooruit zien". Zouden wij dan terug moeten naar een mid del van vervoer, dat door het meer moderne vervoermiddel, de autobus, werd verdreven. Zou men zich opnieuw garant willen stellen voor een bedrag door de Holl. Spoorweg-Mij. te bepalen en weigeren, aan de verbetering van den Twuijverweg bij te dragen? Van welken kant waait dan toch die wind? Is't niet eigenaardig, zooals blijkt uit de door ons overgenomen polemiek, dat „Sigma" in zijn pleidooi voor genoemd personenvervoer) de initialen verraadt van ,,A. T." en „H. te Br." en zelf schuil blijft? Hij kent de inzenders dus, beter wellicht dan den algemeenen toe stand hier. Vanwaar dan zijn voorliefde voor het per sonenvervoer langs de Broeker lijn? Vooruit is de weg en niet terug. Zooals, de autobusdienst bij ons is ingericht, valt hij bijna nergens waar te nemen. Hij voldoet aan de hoogste eischen die aan dit vervoermiddel kunnen worden gesteld. I Onze zoo schitterende auto-omnibus dienst wordt nu geleid door Heer Hugowaard, langs een weg die, doordat men de brug over de Ringvaart moet passeeren, gevaarlijker wordt geacht dan de Twuijverweg. Toen wij schreven: „Het middel erger dan de kwaal", zagen wij in onzen geest de scherpe bochten voor en na de brug bij een drassigen of gladden weg en huiverden onwillekeurig bij een ongeluk daar ter plaatse. Van ongelukken tot heden toe geen sprake, de dienst gaat geregeld en óngestoord zijn gang. En 't mag wel eens worden gememo reerd, dat met 't zwaarste materiaal, reeds 'n jaar in gebruik, materiaal boven de 5000 kg. en met 't minder zware materiaal, boven de 3000 kg., reeds meer dan drie jaar in gebruik, nog nimmer een ongeluk heeft plaats gehad. Niet eenmaal toch "is een der omnibussen op den Twuijverweg blijven steken en weggezakt. De laatste verstandige maatregel is geweest dat men den dienst zoo inrichtte, dat men elkander op dien weg niet meer behoefde te passeeren. Voor de veiligheid werden kosten nog moeite gespaard. Voor eigen rekening werd in den winter over de gladde wegen; zand gestrooid, alle maatregelen werden ge troffen om een veilig, verkeer te verzekeren. Het spreekt dus van zelf, dat deze dienst,» die zoozeer door het publiek wordt gewaar deerd, voorloopig door het geïncrimineerde verbod het meest is getroffen. En men voelt zich veróngelijkt, nu langs dienzelfden weg vracht-, verhuis- en houtwa gens mogen passeeren. Het is menschelijk ge dacht. te meer, waar aanstonds de wegenbe lasting de firma tot betaling zal dwingen var» f4000 - oer jaar Onwillekeurig wordt daarbij gedacht aan dé subsidie, die eertijds van gemeentewege aan den autodienst Oudkarspel-Br. op Langendijk en OudkarspelStation Noordscharwoude werd verstrekt. Bij invoering der wegenbelasting era. verbetering van den Twuijverweg zullen de gemeenten een belangrijk bedrag van die be lastingopbrengst terug ontvangen, en zijn de. blaadjes in dezen thans omgekeerd. Het gaat wel in een anderen vorm, maar niet de auto- dienst van de gemeenten, maar de gemeenten zullen van den autodienst financieel profijt trekken. „Het kan verkeeren", zei Brederode. Het is mogelijk, dat men, wij; bedoelen de verschil lende gemeentebesturen, nu milder gestemd is tot het bijdragen in de kosten tot verbetering van den weg. Hoe' heeft men toch, n.l. wat de gemeenten Zuidscharwoude en Noords char-» woude betreft, op zoo laatdunkende wijze heb verzoek om eene bijdrage in de kosten tob verbetering van den weg kunnen afwijzen? Want in dit bijzonder geval en 't is een bijzonder geval is elk beroep op h^t eigen domsrecht als 't ware alsof men een oude} psent nog wat wil opmonteren door een mo derne omlijsting. Daarom ook is 't niet denkbaar eene op lossing te zoeken in art. 179h der Gemeentewet 1865, waar dit art. stellig niet van kracht zou s-iju.. om door de Gemeente St. PanCras de kastanjes uit het vuur te laten halen en de financieel? gevolg-en daarvan op de gemeente Alkmaar te verhalen. Evenmin als bij een volksoploop één schul dige kan worden aan gé wezen, wanneer een' persoon onder den voet raakt, evenmin kan. dit geschieden, wanneer op dezen weg on gelukken gebeuren. Daaraan hebben wij allen schuld. Een ieder rept zich en wordt voortgejaagd) in den wedloop om den bestaansstrijd. Het, gaat niet aan, nu wij ons vanzelf aansluiten! op dien langen en snellen marsch, te wijzen) op een gevaarlijk precedent, wanneer wij medq zouden helpen een weg te verbeteren waar'1 langs wij gaan moeten. Ons gemeenschapsgevoel komt er tegen op, dat in dit Onderhavige geval wordt gezocht naar den eigenaar en naar eene oplossing, wel ke te vinden zou zijn in een wetsartikel. Wij hebben den plicht in dezen elkander te. helpen en te steunen. Het antwoord op de vraag: „Wië is ver antwoordelijk?" luidt: „WIJ ALLEN!" JOOP TER HEUL. Morgen, 12 December, zal in „Concordia" de opvoering plaats hebben van het mooie blijspel „Joop ter Heul". De jonge Concordia-Toonwl- vereeniging, die 't er den vorigen keer zoo uitne mend afbracht, dank zij de leiding van den heer Djeutekom, is een druk bezoek ten volle waard. (Zie de advertentie). - ZUID SCHARWOUDE. Het bestuur van de Coöp. Boerenleenbank- nam" den toe te juichen maatregel, om den' datum voor de rentebetaling van opgenomen' gelden door de leden een paar weken laten, te stellen dan vorige jaren. Dit is geschied op, grond van de overweging dat de koolprijzen: maar steeds laag blijven en er zouden kunnen; zijn die kool moeten opruimen om aan hun, verplichtingen te kunnen voldoen. Een 14 da gen opschorting laat de mogelijkheid van een prijsstijging. - ZUID SCHARWOUDE. We vernemen dat een onderzoek is inge steld. naar de meest economische en eenvou digste outillage voor de distributie van radio. - ZUID SCHARWOUDE. We vernemen, dat de heer S. Voogt een winkelzaak gaat inrichten in het pand, tot voor korten tijd bewoond door den heer P. Kossen, terwijl de heer J. Koopman, sedert) jaren winkelbediende bij de Coöperatie, een winkel gaat vestigen in het ''door den heer Voogt bewoond pand. De Riuiildiefstal te Delft. Zooals - men zich zal herinneren, heeft in den nacht van 2 op 3 November een inbraak moeilijke klauterpartij had men zich toegang plaats gehad in het Princenhof te Delft. Na verschaft tot net museum en een groote par tij gouden en zilveren munten gestolen. Gisteravond half negen heeft de Haagsche politie op straat in de residentie aangehouden een 32-jarigen smid, wonende in de Wiering- schestraat. Men meent in hem den dader van de inbraak te hebben gevat. Van de gestolen partij munten heeft men nog niets «gevonden. Men vreest, dat deze reeds omgesmolten zijn. Geen opgaaf ontvangen. Dc koude in de Vereenigde Staten. Door een beweging, die' in het ijs geko men is, zijn tien schepen, die bij, den ingang- van het kanaal, dat met de St. Maria-rivier in verbinding staat, zaten vastgevroren, weer vrijgekomen. Een. regeeringsvaartuig en een heel(e vloot van sleepbooten hebben twee! vrachtschep-èn het kanaal uitgetrokken. Met, volle stoom baanden ook de acht anderen zich een weg. Thans wordt het aantal schepen, dat in gevroren zit ,met 165 aangegeven. De schepen bevinden zich in het dichtgevroren Oost - ,en West-Neebish-kanaal onder Sault St. Marie. De ijsblokkade strekt zich Zuidwaarts uit, 100 mijle nvan Detour naar White Fish Bay, door welke baai alle schepen tusschem het Boven- meer en de havens'aan het Benedenmeer moet passeeren. i De ingevroren vaartuigen, met rookende schoorsteenen bieden een beeld als van een fabriekswijk. Een aantal vaartuigen wordt ook door ijs opgehouden in de St. Laurensrivier beneden! Montreal. Er is nog een ijsveld, ddt zich twaalf mijl van Midland uitstrekt en waardoor 40 of 50 5vaartuigen belet wordt, de haven te beteiken. Tengevolge van de algemeene stopzetting der scheepvaart, worden graanzendingen te Winnipeg en elders opgeslagen. Men is voor nemens een conferentie van graanhandelaren, spoorwegbeambten, producenten en menschen uit de scheepvaartwereld te houden «om den toestand te bespreken. BINNENLAND;. Toea Je Dnitschers volgens het Verdrag van Versailles geen vliegtuigen meer mochten ver vaardigen en geen oorlogsmateriaal, toen hebben „we" zoo geeft o.a. het Berliner Tageblatt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 2