NIEUWE LANGEDIJKER COURANT. EXTRA NUMMER 23 Decamber 1926. Gemeenteraad SIIT PANCRAS. Het voorstel van Gedeputeerde Staten aangenomen. DE TWU IJVER WEG. De Brief van Gedep. Staten. Het plan van den Hoofdingenieur- Directeur v. d. Prov. Waterstaat. De Raad dezer gemeenve vergaderde .Woens dagmiddag 3 uur in voltallige zitting. Na opening door den burgemeester-, voorzitter, met welkom, worden de notulen van de vorige vergadering gelezen en onveranderd goedgekeurd en vastgesteld. Ingekomen stukken: Procesverbaal van kasopname op 20 Dcc., waar uit blijkt dut in kas was overeenkomstig de boe ken f 9339.021/2- Bericht van de Dit;, der Directe Bel. dat met ingang van 1 Jan. a.s. alle zitdagen van. den rijksontvanger ter secretarie worden opge heven en de betalingen ten postkantore kunnen geschieden. Bericht vaa den Insp. der Bel. te Alkmaar, dat do kwade posten voor 1927 worden geraamd op f468. Goedkeuring van Ged. Staten op het besluit tot cnderhondsche verhuring van gemeenteland' aan P. Kloosterboer Jz. Afschrift uit het register van besluiten van Gei Staten tot afsluiting van den Twuijverweg. Bericht van P. Kooij en S. Nol, dat zij hun benoeming tot doodgraver en lid van het Arm bestuur aanvaarden. Deze stukken worden voor kennisgeving aan genomen. Voorstel van de Veeucommissie om hft Ach terland in de Veenderij te vlakken. De voorz. zegt dat dit voorstel wordt gedaan naar aanleiding van de opmerking van den heer Lek in de vorige vergadering. De Comm. stelt derhalve voor dit land niet te vervenen. De Voen- commissie meent verder voor het niet-uitgeveen- de gedeelte niet te moeten betalen en zal het vlakken voor rekening van de Veencomm. nemen- De heer Slijker vraagt hoe het nu gaat met de uitbetaling voor het land. De voorz. antwoordt dat het veen nog in een paar bepaalde stroken zit. Betaalde men voor het vervenen van land f3000 per bunder, nu het bedoelde gedeelte land gevlakt wordt, meent de Veencomm. hiervoor ook niet te moeten betalen. Het beleekent een voordeel voor de gemeente Sint Pahcras. De heer Slijker kan er zich nie.t mee vereeni- gen. Het veen moet- er uit, en spr. wenscht zicht aan het contract te houden. De voorz. zegt dat de indruk was dat het land bij v ervening te laag zou worden. De heer Slijker. Dat moet de molen in orde houden. De heer Duif vraagt hoe groot het land is. dat niet verveend wordt. De heer Van Kampen antwoordt van 17 a 20 snees. De heer Duif meent dat men met htet vlakken het land meer productief kan maken. De heer Van Kampen. Ik meen dat het vlak ken km geschieden voor f 500. Daarvoor kunnen Sint Pa tier ai en Koedijk hun arbeiders plaatsen. Het beleekent voor beide gemeenten misschien nog voordeel en voor de arbeiders geen nadeel. Het bedrag dat door niet-vervening niet betaald moet werden bedraagt f1300. De heer Slijker begrijpt Koedijk niet. Het vlak ken van het land is toch in het belang van Sint Panera.» en Koedijk heeft er geen profijt van. De heer Lek. Wanneer wij het voorstel aan nemen, gaat het toch in het belang van Sint Pancras. Maar dan gaat het ook niet aan, oW te laten betalen. De heer Slijker. Is dan de geheele Veendfenj afgeloopen. De voorz. Het betreft alleen het achtergedeelte- De heer Kloosterboer. Ons oordeel is, dat hoe eerder het weiland wordt, hoe beter het is. De heer Snel acht het niet onbillijk en voor Sint Pancras best aan te gaan. De heer Slijker meent dat hlet er om te doem is de Veenderij zoo gauw mogelijk aan kant te hebben. De heer Lek zegt dat hij het voorstel gedaan heeft omdat hij meende dat het land anders te laag zou worden en ten 2e voor werkverschaffing aan werkelooze arbeiders. Het voorstel wordt hierna aangenomen met a. leen de heer Slijker tegen. Gezegd wondt, dat wanneer Koedijk het voorstel niet mocht aannemen, er ook niets gedaan zal worden. Ingekomen is een verzoek van H. Olie en C. Rosser om een betere afwatering voor het Ge meenteland in de Westbeverkoog, om de loozing vin het water te maken in de Veenderij. Dit verzoek wordt in handen gestold van do .Veencommissie om raad en advies. Ingekomen is een verzoek van de Noordholi. Pluim veeverecniging een subsidie te mogen ont vangen. Voorz. deelt mede dat door de Vereeniging wedstrijden worden gehouden om de eierproductie te bevorderen en tot opvoering van het pluimvee- bedrijf. Ten behoeve hiervan zal de subsidie moe ten dienen. B. en W. stellen voor dit verzoek voor kennis geving aan te nemen, op grond dat het van weinig belang is voor de gemeente. De heer Lek kan er zich bij neerleggen. Was het wel in het belang van de gemeente, dan zou spr. er anders tegenover staan. Het voorstel van B. en W- wordt hierna aan genomen. Een verzoek is ingekomen van den heer Bar- ten om de waterleiding voor zijn huis voor ge meenterekening te nemen. Voorz. zegt dat Barten een groot stuk grond heeft moeten afstaau voor den nieuwen gashou der, waarvoor de gemeente f 20 aan erfpacht ontvangt. B. en W. stellen voor aan het verzoek te voldoen. Overeenkomstig het voorstel wordt door den Raad besloten. Een verzoek van P. Volkers om radiolijnen over de straat te mogen spannen voor distributie van radio. De voorz. zegt dat het meer de bedoeling is om van huis tot buis te gaan. De toestemming is noodig om over de straat te kunnen gaan Echter zal hij rekening moeten houden met de electrische draden. De heer Lek vraagt naar de bedoeling van de distributie, waarop hij door den voorz. wordt ingelicnt. liet verzoek wordt met allen voor toegestaan. In behandeling komt thans het voorstel van de Gascommissie om den titel van leerling-lijn- werker te doen vervallen en daarvoor in de plaats te stellen dien van 2en lijn werker en aan den te benoemen functionaris een salaris te verleenen van f24 per week met 4 1-jaarlijksche verhoo- gingen van f 1 per week tot f28,- Dit is noodig in. verband met de uitbreiding van het bedrijf. De heei Snel vraagt of het niet mogelijk is om den leerling in deze plaats te benoemen. De voorz. antwoordt de overtuiging te hebben dat het dien kant zeker heen zal gaan, en de leerling voldoet het bedrijf goed. Persoonlijk is hij er zeer zeker voor. Het voorstel wordt hierna mot allen voor aan genomen. Als leden voor het Stembureau voor de Prov. Staten woiden aangewezen: de burgemeester, ambtshalve vooiz., de heeren Snel en Lek leden, en de heeren Kloosterboer en Muurling plaatsver vangers. Het stembureau voor den Gemeenteraad zal bestaan uit de heeren: burgemeester, ambtshalve voorz., Kloosterboer en Muurling leden en Duif en Van Kampen plaatsvervangers. Thans komt in behandeling het voorstel van Ged. Staten betreffende de verbetering van den Twuijverweg. Volledigheidshalve laten wij hier de stukken in volledig afschrift, volgen. Het is Uw O.ollege bekend, dat de in Uwe ge meente -- gelegen en bij de gemeente Alkmaar in onderhoud zijnde Twuijverweg, welke de gemeenten Oudkarspel, Noordscharwoude, Zuidseharwoude en Broek op Langendijk eener- zijds en St. Pancras en Alkmaar anderzijds ver bindt niet meer beantwoordt aan de eischen van het verkeer, dat tegenwoordig over dien weg plaats vindt. De weg heeft eene kngte van onge veer 1050 M. en eene breedte van 6 a 9 M. tus- schen de waterlijnea. Het daarin gelegen rijvlak, zijnde een grindsteenslagweg met bestraat paar- denpad, is ongeveer 4 M. breed. De in den weg gelegen bruggen hebben eene- breedte van 3.10 en 3.20 M. Daar de weg bovendien langs de eene zijdie geheel en langs de andere zijde over een groot gedeelte helend wordt door «diepe vaarsloo- ten, die met steile kanten aansluiten, is, bij ge mis aan bermen van voldoende breedte voor het uitwijken van voertuigen, ook het verkeer over den weg niet veilig. Met het oog op dien onhouid baron toestand richtte Uw College - aan het eindia van de maand Noveihber j.l. namens den Raad Uwer gemeente tot ons hef verzoek den weg', krachtens art. 4a der Motor- en Rijwielwet voor alle verkeer met mot orr ij tuigen op meer dan twee wielen te sluiten. Bij besluit van 24 November j.l. No. 122 (piov. blad No. 68) van dat jaar, hebben wij aan dat verzoek gevolg gegeven. Reeds eerder stelde de Verkeersoommissie van de Kamer van Koophandel en Pabrieken voor Holland's Noorderkwartier, gevestigd te Alk maar, zich in verbinding met de belanghebbende gemeentebesturen, teneinde tot verbetering van den weg te geraken. Hare pogingen daartoe heb ben geleid tot de vaststelling van een plan tot algehèele verbetering van den weg, welk plan aan Uw College bekend is. Over dit plan kon geen overeenstemming worden verkregen vooral ook omdat het te kostbaar scheen. Die Kamer van Koophandel en Fabrieken voornoemd heeft daarop onze bemiddeling ingeroepen, waarna, van onzentwege -een nieuw, eenvoudiger plan is sa mengesteld. Het daarop betrekking hebbend rap port van den Hoofdingenieur-Directeur van den Provincialen Waterstaat, d.d. 15 November 1926, dossier 25, No. 7 f1925) voegen wij, in uittrek- j tel hierbij. t Met het vereenvoudigde project, kunnen wij ons vereenigen. Ook de voorgestelde wijze van j verdeeling der kosten,- waarbij, naar het ons wil voorkomen, de voor iedere gemeente bij den weg betrokken belangen voldoende zijn ih het oog gehouden, schijnt ons alleszins billijk en trou wens ook van dien aard, dat de gevraagde bijdra ge voor geen der belanghebbende lichamen te bezwerend kan worden geacht. Wij bevelen daarom dit plan met ernst in Uwe aandacht aan en zullen gaarne spoedig vernemen of Uw College bereid is zijne medewerking aan de totstandkoming daarvan te verleenen. Indien nog nader overleg gewenscht mocht worden, zijn wij gaarne bereid daartoe onze tus- schenkomsl te verleenen. Daarbij ware' echter wel te bodenken, dat spoed in deze zeer wensche- lijk is en naar ons oordeel alleen op deze wijze eene oplossing verkregen kan worden, waardoor de belangeu van het verkeer worden bevorderd en aan de afsluiting van den Twuijverweg voor motorverkeer, die slechts als een noodmaatregel moet werden beschouwd, een einde kan worden gemaakt. Een schrijven van gelijke strekking hebben wij heden aan de besturen van die overige in den aanhef dezes vermelde gemeenten, zoomede aan de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor noemd gericht. De vraag, die zich in de eerste plaats voor-' deed, was, of het onderwerpelijk wegvak wel een breedte van 13 M. behoeft te krijgen. Wan-i neer men de bree dte nagaat van de wegen be noorden en bezuiden den Twuijverweg gelegen,,, dan ziet men, dat de verkeersweg door de Langedijken in totaal slechts een breedte heeft van 4.50 h 5 M. en door St. Pancras en Ou- dorp van 5.50 8 M. Merkt men hierbij op, dat deze wegen niet voor verbreeding van eenige beteekenis vatbaar zijn, omdat de be lendingen gevormd worden door aaneengesloj ten bebouwingen, dan springt reeds dadelijk in het oog, dat voor den nauwelijks 1 K.M( langen te verbeteren Twuijverweg als onderdeel van 't pl.m. 13 R.M. lange traject Alkmaar— Oudkarspel, inderdaad met een mindere weg- breedte dan. 13 M. kan worden volstaanj Eene kruinsbreedte van 9 M. zou ik voor dien; weg dan ook alleszins voldoende achten. Bij de indeeling van het profiel zou dart, mede ge let op het feit, dat langs den geheelen weg/ Langedijken—Alkmaar het rijwielverkeer niet van het overige verkeer is gescheiden, de rij weg zoodanige breedte dienen te hebben, dat daarover alle verkeer kan plaats hebben. (Deze breedte zou dan op 6 Meter gesteld moeten: worden. Op de ter weerszijden overblijvende breedte van 1.50 M. zou op ongeveer 0.40 M. uit den kant der beharding eene boomejirij geplant kunnen worden en daarbuiten plaats zijn voor het aanbrengen van of herplaatsen van eventueele of aanwezige leidingen, enz In verband met de aan den weg te geven, breedtemaat der beharding van 6 M.. zullen; ook de bruggen tot de maat van pl.m. 6 M.« verbreed» moeten worden. Voor het verkrijgen der kruinsbreedte van 9 M. is gedacht de verbreeding aan te bren gen- langs de noord- en westzijde van den weg: De hoeveelheden te verwerken zand en kleigrond tot geheele of ge deeltelijke aanvulling en demping vai\ slooten en vaarten, alsmede de opjpervlak- te aan te koopen bouw- of tuingrond, worden hierdoor tot een minimum beperkt. Tusschen j de Ambachtsbrug en de aansluiting aan den' i weg op den Geestmerambachtsdijk, zou eene kruinsbreedte van 6 Meter door* ophooging van en aanvulling langs de oostzijde van het bestaande profiel verkregen kunnen worden die in verband met het profiel van dien weg! en beschouwd als overgang naar dien weg voldoende zal blijken. De aan te brengen beharding kan, in over eenstemming met het ontwerp van de Ver- keerscommissie bestaan uit eene klinkerbe strating, ofschoon zonder prijsverhooging een stofvrije, geasphalteerde steenslagweg zou kun nen worden gemaakt, waaraan ik de voorkeur zou geven. In het laatste geval zouden ev!en- wel de in .den weg aanwezige leidingen eerst buiten de beharding moeten worden gebracht. Van de op Dovenstaande wijze uitgevoerde wegverbetering. waarbij m.i. ook niet op eene; afzonderlijke rioleering gerekend behoeft te worden, zouden volgens globale berekening de kosten f 50.000.— niet te boven gaan. Op den grondslag, door de Verkeerscom- missie der Kamer van Koophandel ontwikkeld omtrent de wijzv van dekking en verdeeling der kosten, zouden de jaarlijksche onderhouds kosten, die door de Verkeersoommissie m.i. te laag geraamd zijn en op f 1000.gesteld zouden moeten worden, als volgt verdeeld kunnen worden: 1 W .1*1 Alkmaar f 650.—- St. Pancras 90.— Broek op Langendijk 90.— Zuidseharwoude 50.— Noordscharwoude - 50.— Oudkarspel - 50.— Kamer van Koophandel - 20. 't Bovengenoemde bedrag van f50.000 zou uit leeningen bestreden kunnien worden; de helft zou in 40 jaar afgelost kunnen worden, terwijl voor (Je wederhelft geen langere termijn kan worden aangehouden dan van 20 jaar, omdat de beharding in dat tijdsverloop ongetwijfeld versleten zal zijn. Van het kapitaal van f 50.000 zou bij de bovenstaande verhouding moeten worden be taald door: f Alkmaar f 32.500.— St. Pancras - 4.500 Broek op Langendijk 4.500.— Zuidseharwoude - 2.500.— Noordscharwoude 2.500.— Oudkarspel - 2.500 Kamer van Koophandel - 1.000.— De voorz. zegt dat leze belangrijke stukken zeer breedvoerige besprekingen in B. en W. ten gevolge hebben gehad. Deze spoed ver; gadering is dan ook uitgeschreven om zoo, spoedig mogelijk een einde te maken aan den noodtoestand voor het autobusverkeer. In de tweede plaats stellen B. en W. voor niet de kostenverieeling te becritiseer^n. Met het oog op het belai^g van deze zaak voor, het groote verkeer stellen B. en W. voor op de voorgestelde regeling van Ged. Staten in te gaan, en voor St. Pancras de bezwaren: die deze voorstellen opleggen te aanvaarden. De heer Kloosterboer zegt, er nog niet voor te zijn dat er boomen worden geplant. Ook de bouwers zullen hier tegenop komen. De voorzitter meent dat het daarover mo menteel niet gaat. De ingenieur schrijft, dat men het zou kunnen" doen. Wamlneer de plannen en teekening bij straks eventueel ver kregen overeenstemming zullen worden inge diend, kan er over de onderdeelen worden ge sproken. Ik meen dat dit thans nog niet aan) de orde behoeft te komen. Maar niettemin voel ik volkomen het bezwaar door Kiqoster- boer naar voren gebracht. Het gaat er nu om in de verbetering en de kostenverdeeling te bewilligen. De heer Snel zou, wanneer tot inwilliging wordt besloten, willen wijzen op de 13 a .14 huizen aan dien weg, die ieder jaar f 1.i aan Alkmaar moeten betalen voor bruggeld. Spr. zou aam Alkmaar het verzoek willen rich-i ten hiervan vrij te komen, omdat het een' onbillijke heffing wordt. De voorz. antwoordt dat ook dit in tweede instantie kan dienen. Dit is iets dat Sint Pati- cras zelf a an gaat, geheel buiten de plannen om. Het heffen van f 1.— houdt meer ver band met het eigendomsrecht van Alkmaar. Het is canon voor het hebben van een uit weg naar den hoofdweg. De heer Lek is er voor om dit verzoek aan Alkmaar te richten en in den raad te behande len. De voorz.: Laten wij ons bepalen föt de groote' voorstellen en plannen. De heer Slijker meent, dat het 't beste is om er zoo weinig mogelijk over te spreken. We moeten het Ln zijn geheel aannemen, of- verwerpen. Ik ben er voor om het aan te ne men. Zonder verdere discussie wordt hierna het voorstel van Ged. Staten met algemeene stem-j men aangenomen. De voorzitter spreekt er zijn genoegen over uit dat dit voorstel met zoo groote eenstem migheid werd aangenomen. Z. A. twijfelt er| niet aan of ook de andere gemeenten zullens het aannemen, omdat het een voorstel is dat van Ged. Staten uitgaat. De heer Lek zegt te gereeder voor het voor-,» stel te hebben gestemd omdat men door dit plan een goeden weg verkrijgt. Ik hoop dat ook de Langedijker gemeenten het zullen aan nemen, temeer, omdat financieel deze zaak best te dragen is. De heer Duif zegt dat alles gaat voor het! groote autoverkeer. Als Alkmaar alleen het wegdek zou verbeteren, wordt Vie weg zeker, niet geopend. Wij willen de verantwoordelijk heid niet langer dragen. Met al het „oplappen".; van den weg verkrijgt men niet, dat deze weg geopend wordt. En ik geloof dat straks de genen, die zich thans verzetten, het meest er kentelijk zullen zijn, dat het besluit tot ver betering genomen is en zal men zeker algemeen zeggen: dat de weg er reeds 2 jaar eerdeij had moeten zijn. i De voorzitter: Hiermede» zijn we aan het ein de van onze agenda gekomen en ik daeikJ u voor het genomen besluit. Zoo zal dit waarschijnlijk- ook de laatste vergadering in 1926 zijn. 'Htet is mij- een be hoefte u allen dank te zeggen voor de in- 1926 ontvangen medewerking. 1926 heeft zich ten opzichte van het nemen van besluiten.,, het houden van besprekingen en het voeren! van onderhandelingen niet onbetuigd gelaten. Vele dingen zijn er gedaan, waarvan de toe komst moge brengen, dat ze in hel belang der gemeente gedaan zijn. Ik hoop van harte, dat u den overgang van het jaar in gezondheid moogt beleven. Ik hoop dat de toestand van het tuinbouwbedrijf in 1927 weder op leving mag vertoonen, om met moed 1927 te kunnen ingaan. Ik' danlk u. De heer van KampenVoorzitter wij danken u voor deze woorden. We hopen dat de laatste dagen van 1926 voor u van gelukkigen aard mogen zijn en 1927 u veel goeds mag brengen. Ook dank voor uw goede leiding in het af-: geloopen jaar. De voorzitter zegt voor deze woorden dank, waarna sluiting der vergadering volgt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 7