NIEUWE LANGEDIJKER COURANT.
EXTRA NUMMER 23 Decamber 1926.
Gemeenteraad SIIT PANCRAS.
Het voorstel van Gedeputeerde Staten aangenomen.
DE TWU IJVER WEG.
De Brief van Gedep. Staten.
Het plan van den Hoofdingenieur-
Directeur v. d. Prov. Waterstaat.
De Raad dezer gemeenve vergaderde .Woens
dagmiddag 3 uur in voltallige zitting.
Na opening door den burgemeester-, voorzitter,
met welkom, worden de notulen van de vorige
vergadering gelezen en onveranderd goedgekeurd
en vastgesteld.
Ingekomen stukken:
Procesverbaal van kasopname op 20 Dcc., waar
uit blijkt dut in kas was overeenkomstig de boe
ken f 9339.021/2-
Bericht van de Dit;, der Directe Bel. dat
met ingang van 1 Jan. a.s. alle zitdagen van.
den rijksontvanger ter secretarie worden opge
heven en de betalingen ten postkantore kunnen
geschieden.
Bericht vaa den Insp. der Bel. te Alkmaar, dat
do kwade posten voor 1927 worden geraamd op
f468.
Goedkeuring van Ged. Staten op het besluit
tot cnderhondsche verhuring van gemeenteland'
aan P. Kloosterboer Jz.
Afschrift uit het register van besluiten van
Gei Staten tot afsluiting van den Twuijverweg.
Bericht van P. Kooij en S. Nol, dat zij hun
benoeming tot doodgraver en lid van het Arm
bestuur aanvaarden.
Deze stukken worden voor kennisgeving aan
genomen.
Voorstel van de Veeucommissie om hft Ach
terland in de Veenderij te vlakken.
De voorz. zegt dat dit voorstel wordt gedaan
naar aanleiding van de opmerking van den heer
Lek in de vorige vergadering. De Comm. stelt
derhalve voor dit land niet te vervenen. De Voen-
commissie meent verder voor het niet-uitgeveen-
de gedeelte niet te moeten betalen en zal het
vlakken voor rekening van de Veencomm. nemen-
De heer Slijker vraagt hoe het nu gaat met
de uitbetaling voor het land.
De voorz. antwoordt dat het veen nog in een
paar bepaalde stroken zit. Betaalde men voor
het vervenen van land f3000 per bunder, nu het
bedoelde gedeelte land gevlakt wordt, meent de
Veencomm. hiervoor ook niet te moeten betalen.
Het beleekent een voordeel voor de gemeente
Sint Pahcras.
De heer Slijker kan er zich nie.t mee vereeni-
gen. Het veen moet- er uit, en spr. wenscht zicht
aan het contract te houden.
De voorz. zegt dat de indruk was dat het land
bij v ervening te laag zou worden.
De heer Slijker. Dat moet de molen in orde
houden.
De heer Duif vraagt hoe groot het land is.
dat niet verveend wordt.
De heer Van Kampen antwoordt van 17 a
20 snees.
De heer Duif meent dat men met htet vlakken
het land meer productief kan maken.
De heer Van Kampen. Ik meen dat het vlak
ken km geschieden voor f 500. Daarvoor kunnen
Sint Pa tier ai en Koedijk hun arbeiders plaatsen.
Het beleekent voor beide gemeenten misschien
nog voordeel en voor de arbeiders geen nadeel.
Het bedrag dat door niet-vervening niet betaald
moet werden bedraagt f1300.
De heer Slijker begrijpt Koedijk niet. Het vlak
ken van het land is toch in het belang van Sint
Panera.» en Koedijk heeft er geen profijt van.
De heer Lek. Wanneer wij het voorstel aan
nemen, gaat het toch in het belang van Sint
Pancras. Maar dan gaat het ook niet aan, oW
te laten betalen.
De heer Slijker. Is dan de geheele Veendfenj
afgeloopen.
De voorz. Het betreft alleen het achtergedeelte-
De heer Kloosterboer. Ons oordeel is, dat hoe
eerder het weiland wordt, hoe beter het is.
De heer Snel acht het niet onbillijk en voor
Sint Pancras best aan te gaan.
De heer Slijker meent dat hlet er om te doem
is de Veenderij zoo gauw mogelijk aan kant te
hebben.
De heer Lek zegt dat hij het voorstel gedaan
heeft omdat hij meende dat het land anders te
laag zou worden en ten 2e voor werkverschaffing
aan werkelooze arbeiders.
Het voorstel wordt hierna aangenomen met a.
leen de heer Slijker tegen.
Gezegd wondt, dat wanneer Koedijk het voorstel
niet mocht aannemen, er ook niets gedaan zal
worden.
Ingekomen is een verzoek van H. Olie en C.
Rosser om een betere afwatering voor het Ge
meenteland in de Westbeverkoog, om de loozing
vin het water te maken in de Veenderij.
Dit verzoek wordt in handen gestold van do
.Veencommissie om raad en advies.
Ingekomen is een verzoek van de Noordholi.
Pluim veeverecniging een subsidie te mogen ont
vangen.
Voorz. deelt mede dat door de Vereeniging
wedstrijden worden gehouden om de eierproductie
te bevorderen en tot opvoering van het pluimvee-
bedrijf. Ten behoeve hiervan zal de subsidie moe
ten dienen.
B. en W. stellen voor dit verzoek voor kennis
geving aan te nemen, op grond dat het van weinig
belang is voor de gemeente.
De heer Lek kan er zich bij neerleggen. Was
het wel in het belang van de gemeente, dan
zou spr. er anders tegenover staan.
Het voorstel van B. en W- wordt hierna aan
genomen.
Een verzoek is ingekomen van den heer Bar-
ten om de waterleiding voor zijn huis voor ge
meenterekening te nemen.
Voorz. zegt dat Barten een groot stuk grond
heeft moeten afstaau voor den nieuwen gashou
der, waarvoor de gemeente f 20 aan erfpacht
ontvangt. B. en W. stellen voor aan het verzoek
te voldoen.
Overeenkomstig het voorstel wordt door den
Raad besloten.
Een verzoek van P. Volkers om radiolijnen
over de straat te mogen spannen voor distributie
van radio.
De voorz. zegt dat het meer de bedoeling is
om van huis tot buis te gaan. De toestemming
is noodig om over de straat te kunnen gaan
Echter zal hij rekening moeten houden met de
electrische draden.
De heer Lek vraagt naar de bedoeling van
de distributie, waarop hij door den voorz. wordt
ingelicnt.
liet verzoek wordt met allen voor toegestaan.
In behandeling komt thans het voorstel van
de Gascommissie om den titel van leerling-lijn-
werker te doen vervallen en daarvoor in de plaats
te stellen dien van 2en lijn werker en aan den te
benoemen functionaris een salaris te verleenen
van f24 per week met 4 1-jaarlijksche verhoo-
gingen van f 1 per week tot f28,-
Dit is noodig in. verband met de uitbreiding
van het bedrijf.
De heei Snel vraagt of het niet mogelijk is
om den leerling in deze plaats te benoemen.
De voorz. antwoordt de overtuiging te hebben
dat het dien kant zeker heen zal gaan, en de
leerling voldoet het bedrijf goed. Persoonlijk is
hij er zeer zeker voor.
Het voorstel wordt hierna mot allen voor aan
genomen.
Als leden voor het Stembureau voor de Prov.
Staten woiden aangewezen: de burgemeester,
ambtshalve vooiz., de heeren Snel en Lek leden,
en de heeren Kloosterboer en Muurling plaatsver
vangers.
Het stembureau voor den Gemeenteraad zal
bestaan uit de heeren: burgemeester, ambtshalve
voorz., Kloosterboer en Muurling leden en Duif
en Van Kampen plaatsvervangers.
Thans komt in behandeling het voorstel van
Ged. Staten betreffende de verbetering van den
Twuijverweg.
Volledigheidshalve laten wij hier de stukken
in volledig afschrift, volgen.
Het is Uw O.ollege bekend, dat de in Uwe ge
meente -- gelegen en bij de gemeente
Alkmaar in onderhoud zijnde Twuijverweg, welke
de gemeenten Oudkarspel, Noordscharwoude,
Zuidseharwoude en Broek op Langendijk eener-
zijds en St. Pancras en Alkmaar anderzijds ver
bindt niet meer beantwoordt aan de eischen van
het verkeer, dat tegenwoordig over dien weg
plaats vindt. De weg heeft eene kngte van onge
veer 1050 M. en eene breedte van 6 a 9 M. tus-
schen de waterlijnea. Het daarin gelegen rijvlak,
zijnde een grindsteenslagweg met bestraat paar-
denpad, is ongeveer 4 M. breed. De in den weg
gelegen bruggen hebben eene- breedte van 3.10
en 3.20 M. Daar de weg bovendien langs de eene
zijdie geheel en langs de andere zijde over een
groot gedeelte helend wordt door «diepe vaarsloo-
ten, die met steile kanten aansluiten, is, bij ge
mis aan bermen van voldoende breedte voor het
uitwijken van voertuigen, ook het verkeer over
den weg niet veilig.
Met het oog op dien onhouid baron toestand
richtte Uw College - aan het eindia
van de maand Noveihber j.l. namens den Raad
Uwer gemeente tot ons hef verzoek den weg',
krachtens art. 4a der Motor- en Rijwielwet voor
alle verkeer met mot orr ij tuigen op meer dan twee
wielen te sluiten. Bij besluit van 24 November
j.l. No. 122 (piov. blad No. 68) van dat jaar,
hebben wij aan dat verzoek gevolg gegeven.
Reeds eerder stelde de Verkeersoommissie van
de Kamer van Koophandel en Pabrieken voor
Holland's Noorderkwartier, gevestigd te Alk
maar, zich in verbinding met de belanghebbende
gemeentebesturen, teneinde tot verbetering van
den weg te geraken. Hare pogingen daartoe heb
ben geleid tot de vaststelling van een plan tot
algehèele verbetering van den weg, welk plan
aan Uw College bekend is. Over dit plan kon
geen overeenstemming worden verkregen vooral
ook omdat het te kostbaar scheen. Die Kamer
van Koophandel en Fabrieken voornoemd heeft
daarop onze bemiddeling ingeroepen, waarna, van
onzentwege -een nieuw, eenvoudiger plan is sa
mengesteld. Het daarop betrekking hebbend rap
port van den Hoofdingenieur-Directeur van den
Provincialen Waterstaat, d.d. 15 November 1926,
dossier 25, No. 7 f1925) voegen wij, in uittrek-
j tel hierbij.
t Met het vereenvoudigde project, kunnen wij
ons vereenigen. Ook de voorgestelde wijze van
j verdeeling der kosten,- waarbij, naar het ons wil
voorkomen, de voor iedere gemeente bij den weg
betrokken belangen voldoende zijn ih het oog
gehouden, schijnt ons alleszins billijk en trou
wens ook van dien aard, dat de gevraagde bijdra
ge voor geen der belanghebbende lichamen te
bezwerend kan worden geacht.
Wij bevelen daarom dit plan met ernst in Uwe
aandacht aan en zullen gaarne spoedig vernemen
of Uw College bereid is zijne medewerking aan
de totstandkoming daarvan te verleenen.
Indien nog nader overleg gewenscht mocht
worden, zijn wij gaarne bereid daartoe onze tus-
schenkomsl te verleenen. Daarbij ware' echter
wel te bodenken, dat spoed in deze zeer wensche-
lijk is en naar ons oordeel alleen op deze wijze
eene oplossing verkregen kan worden, waardoor
de belangeu van het verkeer worden bevorderd
en aan de afsluiting van den Twuijverweg voor
motorverkeer, die slechts als een noodmaatregel
moet werden beschouwd, een einde kan worden
gemaakt.
Een schrijven van gelijke strekking hebben wij
heden aan de besturen van die overige in den
aanhef dezes vermelde gemeenten, zoomede aan
de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
noemd gericht.
De vraag, die zich in de eerste plaats voor-'
deed, was, of het onderwerpelijk wegvak wel
een breedte van 13 M. behoeft te krijgen. Wan-i
neer men de bree dte nagaat van de wegen be
noorden en bezuiden den Twuijverweg gelegen,,,
dan ziet men, dat de verkeersweg door de
Langedijken in totaal slechts een breedte heeft
van 4.50 h 5 M. en door St. Pancras en Ou-
dorp van 5.50 8 M. Merkt men hierbij op,
dat deze wegen niet voor verbreeding van
eenige beteekenis vatbaar zijn, omdat de be
lendingen gevormd worden door aaneengesloj
ten bebouwingen, dan springt reeds dadelijk
in het oog, dat voor den nauwelijks 1 K.M(
langen te verbeteren Twuijverweg als onderdeel
van 't pl.m. 13 R.M. lange traject Alkmaar—
Oudkarspel, inderdaad met een mindere weg-
breedte dan. 13 M. kan worden volstaanj
Eene kruinsbreedte van 9 M. zou ik voor dien;
weg dan ook alleszins voldoende achten. Bij
de indeeling van het profiel zou dart, mede ge
let op het feit, dat langs den geheelen weg/
Langedijken—Alkmaar het rijwielverkeer niet
van het overige verkeer is gescheiden, de rij
weg zoodanige breedte dienen te hebben, dat
daarover alle verkeer kan plaats hebben. (Deze
breedte zou dan op 6 Meter gesteld moeten:
worden. Op de ter weerszijden overblijvende
breedte van 1.50 M. zou op ongeveer 0.40 M.
uit den kant der beharding eene boomejirij
geplant kunnen worden en daarbuiten plaats
zijn voor het aanbrengen van of herplaatsen
van eventueele of aanwezige leidingen, enz
In verband met de aan den weg te geven,
breedtemaat der beharding van 6 M.. zullen;
ook de bruggen tot de maat van pl.m. 6 M.«
verbreed» moeten worden.
Voor het verkrijgen der kruinsbreedte van
9 M. is gedacht de verbreeding aan te bren
gen- langs de noord- en westzijde van den weg:
De hoeveelheden te verwerken zand
en kleigrond tot geheele of ge
deeltelijke aanvulling en demping vai\
slooten en vaarten, alsmede de opjpervlak-
te aan te koopen bouw- of tuingrond, worden
hierdoor tot een minimum beperkt. Tusschen j
de Ambachtsbrug en de aansluiting aan den' i
weg op den Geestmerambachtsdijk, zou eene
kruinsbreedte van 6 Meter door* ophooging
van en aanvulling langs de oostzijde van het
bestaande profiel verkregen kunnen worden die
in verband met het profiel van dien weg!
en beschouwd als overgang naar dien weg
voldoende zal blijken.
De aan te brengen beharding kan, in over
eenstemming met het ontwerp van de Ver-
keerscommissie bestaan uit eene klinkerbe
strating, ofschoon zonder prijsverhooging een
stofvrije, geasphalteerde steenslagweg zou kun
nen worden gemaakt, waaraan ik de voorkeur
zou geven. In het laatste geval zouden ev!en-
wel de in .den weg aanwezige leidingen eerst
buiten de beharding moeten worden gebracht.
Van de op Dovenstaande wijze uitgevoerde
wegverbetering. waarbij m.i. ook niet op eene;
afzonderlijke rioleering gerekend behoeft te
worden, zouden volgens globale berekening
de kosten f 50.000.— niet te boven gaan.
Op den grondslag, door de Verkeerscom-
missie der Kamer van Koophandel ontwikkeld
omtrent de wijzv van dekking en verdeeling
der kosten, zouden de jaarlijksche onderhouds
kosten, die door de Verkeersoommissie m.i.
te laag geraamd zijn en op f 1000.gesteld
zouden moeten worden, als volgt verdeeld
kunnen worden:
1 W .1*1
Alkmaar f 650.—-
St. Pancras 90.—
Broek op Langendijk 90.—
Zuidseharwoude 50.—
Noordscharwoude - 50.—
Oudkarspel - 50.—
Kamer van Koophandel - 20.
't Bovengenoemde bedrag van f50.000 zou uit
leeningen bestreden kunnien worden; de helft
zou in 40 jaar afgelost kunnen worden, terwijl
voor (Je wederhelft geen langere termijn kan
worden aangehouden dan van 20 jaar, omdat
de beharding in dat tijdsverloop ongetwijfeld
versleten zal zijn.
Van het kapitaal van f 50.000 zou bij de
bovenstaande verhouding moeten worden be
taald door: f
Alkmaar f 32.500.—
St. Pancras - 4.500
Broek op Langendijk 4.500.—
Zuidseharwoude - 2.500.—
Noordscharwoude 2.500.—
Oudkarspel - 2.500
Kamer van Koophandel - 1.000.—
De voorz. zegt dat leze belangrijke stukken
zeer breedvoerige besprekingen in B. en W.
ten gevolge hebben gehad. Deze spoed ver;
gadering is dan ook uitgeschreven om zoo,
spoedig mogelijk een einde te maken aan den
noodtoestand voor het autobusverkeer.
In de tweede plaats stellen B. en W. voor
niet de kostenverieeling te becritiseer^n. Met
het oog op het belai^g van deze zaak voor,
het groote verkeer stellen B. en W. voor op
de voorgestelde regeling van Ged. Staten in
te gaan, en voor St. Pancras de bezwaren:
die deze voorstellen opleggen te aanvaarden.
De heer Kloosterboer zegt, er nog niet voor
te zijn dat er boomen worden geplant. Ook
de bouwers zullen hier tegenop komen.
De voorzitter meent dat het daarover mo
menteel niet gaat. De ingenieur schrijft, dat
men het zou kunnen" doen. Wamlneer de
plannen en teekening bij straks eventueel ver
kregen overeenstemming zullen worden inge
diend, kan er over de onderdeelen worden ge
sproken. Ik meen dat dit thans nog niet aan)
de orde behoeft te komen. Maar niettemin
voel ik volkomen het bezwaar door Kiqoster-
boer naar voren gebracht. Het gaat er nu
om in de verbetering en de kostenverdeeling
te bewilligen.
De heer Snel zou, wanneer tot inwilliging
wordt besloten, willen wijzen op de 13 a .14
huizen aan dien weg, die ieder jaar f 1.i
aan Alkmaar moeten betalen voor bruggeld.
Spr. zou aam Alkmaar het verzoek willen rich-i
ten hiervan vrij te komen, omdat het een'
onbillijke heffing wordt.
De voorz. antwoordt dat ook dit in tweede
instantie kan dienen. Dit is iets dat Sint Pati-
cras zelf a an gaat, geheel buiten de plannen
om. Het heffen van f 1.— houdt meer ver
band met het eigendomsrecht van Alkmaar.
Het is canon voor het hebben van een uit
weg naar den hoofdweg.
De heer Lek is er voor om dit verzoek aan
Alkmaar te richten en in den raad te behande
len.
De voorz.: Laten wij ons bepalen föt de
groote' voorstellen en plannen.
De heer Slijker meent, dat het 't beste is
om er zoo weinig mogelijk over te spreken.
We moeten het Ln zijn geheel aannemen, of-
verwerpen. Ik ben er voor om het aan te ne
men.
Zonder verdere discussie wordt hierna het
voorstel van Ged. Staten met algemeene stem-j
men aangenomen.
De voorzitter spreekt er zijn genoegen over
uit dat dit voorstel met zoo groote eenstem
migheid werd aangenomen. Z. A. twijfelt er|
niet aan of ook de andere gemeenten zullens
het aannemen, omdat het een voorstel is dat
van Ged. Staten uitgaat.
De heer Lek zegt te gereeder voor het voor-,»
stel te hebben gestemd omdat men door dit
plan een goeden weg verkrijgt. Ik hoop dat
ook de Langedijker gemeenten het zullen aan
nemen, temeer, omdat financieel deze zaak
best te dragen is.
De heer Duif zegt dat alles gaat voor het!
groote autoverkeer. Als Alkmaar alleen het
wegdek zou verbeteren, wordt Vie weg zeker,
niet geopend. Wij willen de verantwoordelijk
heid niet langer dragen. Met al het „oplappen".;
van den weg verkrijgt men niet, dat deze weg
geopend wordt. En ik geloof dat straks de
genen, die zich thans verzetten, het meest er
kentelijk zullen zijn, dat het besluit tot ver
betering genomen is en zal men zeker algemeen
zeggen: dat de weg er reeds 2 jaar eerdeij
had moeten zijn. i
De voorzitter: Hiermede» zijn we aan het ein
de van onze agenda gekomen en ik daeikJ
u voor het genomen besluit.
Zoo zal dit waarschijnlijk- ook de laatste
vergadering in 1926 zijn. 'Htet is mij- een be
hoefte u allen dank te zeggen voor de in-
1926 ontvangen medewerking. 1926 heeft zich
ten opzichte van het nemen van besluiten.,,
het houden van besprekingen en het voeren!
van onderhandelingen niet onbetuigd gelaten.
Vele dingen zijn er gedaan, waarvan de toe
komst moge brengen, dat ze in hel belang
der gemeente gedaan zijn. Ik hoop van harte,
dat u den overgang van het jaar in gezondheid
moogt beleven. Ik hoop dat de toestand
van het tuinbouwbedrijf in 1927 weder op
leving mag vertoonen, om met moed 1927
te kunnen ingaan. Ik' danlk u.
De heer van KampenVoorzitter wij danken
u voor deze woorden. We hopen dat de laatste
dagen van 1926 voor u van gelukkigen aard
mogen zijn en 1927 u veel goeds mag brengen.
Ook dank voor uw goede leiding in het af-:
geloopen jaar.
De voorzitter zegt voor deze woorden dank,
waarna sluiting der vergadering volgt.