GemeenteraadI SIMT PANCRAS. Het voorstel van Gedeputeerde Staten aangenomen. DE TWUIJVERWEG- Het plan van den Hoofdingenieur- Directeur v. d. Prov. Waterstaat. Reeds aan onze Abonné's aan de Langedijk en St. Pancras bezorgd L'e RaaJ dezer gemeente vergaderde Woens dagmiddag 3 uur in voltallige zitting. Na opening door den burgemeester, voorzitter, met welkom, worden de notulen van de vorige vergadering gelézen en onveranderd goedgekeurd eu vastgesteld. Ingekomen stukken: Procesverbaal van kasopname op 20 Dee., waar uit blijkt dat in kas was overeenkomstig de boe ken t' 9339.021/2- Bericht van de Dir. der Directe Bel. dat met ingang van 1 Jan. a.s. alle zitdagen van den rijksontvanger ter secretarie worden opge heven en de betalingen ten postkantore kunnen geschieden. Bericht van den lnsp. der Bel. te Alkmaar, dat de kwade posten voor 1927 worden geraamd op f 468. Goedkeuring van Ged. Staten op het besluit lot onderhsudsctie verhuring van gemeenteland aan P. Kloosterboer Jz. Afschrift uit het register van besluiten van Ge.l. Staten tot afsluiting van den Twuijverweg. Cerieht van P. Kooij en S. Nol, dat zij hun benoeming tot doodgraver en lid van het Arm bestuur aanvaarden. Deze stukken worden voor kennisgeving aan genomen. Vooistel van de Veencommissie om het Ach terland in de Veenderij te vlakken. De voorz. zegt dat dit voorstel wordt gedaan naar aanleiding van de opmerking van den heer Lek in de vorige vergadering. Do Comm. stelt derhalve voor dit land niet te vervenen. Do Veen commissie meent verder voor het niet-uitgeveen- de gedeelte niet te moeten betalen en zal het vlakken voor rekening van de Veencomm. nemen- Ce heer Slijker vraagt hoe het nu gaat met de uitbetaling voor het land. De voorz; antwoordt dat het veen nog in een paar bepaalde stroken zit. Betaalde men voor het vervenen van land f3000 per bunder, nu het bedoelde gedeelte land gevlakt wordt, meent de Veencomm. hiervoor ook niet te moeten betalen. Het beteekent een voordeel voor de gemeente Sint Pancras. De heer Slijker kan er zich niet mee vereeni gen. Het veen moet er uit, en spr. wenscht zich aan het contract te houden. De vooiz. zegt dat de indruk was dat het land bij v ervening te laag zou worden. De heer Slijker. Dat moet de molen in orde houden. De heer Duif vraagt hoe groot het land is. dat niet verveend wordt. De heer Van Rampen antwoordt van 17 a 20 snees. De heer Duif meent dat men met het vlakkan het land meer productief kan maken. De heer Van Kampen. Ik meen dat het vlak ken kan geschieden voor f 500. Daarvoor kunnen Sint Pancras en Koedijk hun arbeiders plaatsen. Het beleekeut voor beide gemeenten misschien nog voordeel en voor de arbeiders goen nadeel. Hét bedrag dat door niet-vervening niet betaald moot weiden bedraagt f1300. De heer Slijker begrijpt Koedijk niet. Het vlak ken van het land is toch in het belang van Sint* Panera en Koedijk heeft er geen profijt van. De heer Lek. Wanneer wij het voorstel aan nemen, gaat liet toch in hot belang van Sinjt Pancras. Maar dan gaat het ook niet aan, om te laten betalen. De heer Slijker. Is dan de geheele Veenderij afgcloopen. De voorz. Het betreft alleen het achtergedeelte- De heer. Kloosterboer. Ons oordeel is, dat hoe eerder het. weiland wordt, hoe beter hot is. De heer Snel acht het niet onbillijk en voor Sint Pancras best aan te gaan. Do heer Slijker meent dat het er om te doen; is de Veenderij zoo gauw mogelijk aan kant te hebben. Do heer Lek zegt dat hij het voorstel gedaan heeft omdat hij meende dat het land anders te laag zou woiden eu tea 2e voor werkverschaffing aan werkelooze arbeiders. Het voorstel wordt hierna aangenomen met al Jeea de heer Slijker tegen. Gezegd wordt, :lit wanneer Koedijk het voorstel niet nioeht aannemen, er ook niets gedaan zal worden. Ingekomen is een verzoek van H. Olie en C. Kossei om een Hetere afwatering voor het Ge- meentolaud in de Westbeverkoog, om de loozing via het water te maken in de Veenderij. Dit verzoek wordt in handen gesteld van de Veencommissie om raad en advies. Ingekomen is een verzoek van de Noordholl. Pluimveevereeniging een subsidie te mogen ont vangen. Voorz. deelt mede dat door de Vereenigipg wedstrijden worden gehouden om de eierproductie te bevorderen eu tot opvoering van het pluimvee- bedrijf. Ten behoeve hiervan zal de subsidie moe ten dienen. B. en W. stellen voor dit verzoek voor kennis geving aan te nemen, op grond dat het van weinig belang is voor de gemeente. De heer Lek kan er zich. bij neerleggen. Was het wel in het belang van de gemeente, dan zou spr. er anders tegenover staan- Het voorstel van B. en W. wordt hierna aan genomen. Een verzoek is ingekomen van den heer Bar- ten om de waterleiding voor zijn huis voor ge- meenterekening te nemen. Voorz. zegt dat Barten een groot stuk grond heeft moeten afstaan voor den nieuwen gashou der, waarvoor de gemeente f 20 aan erfpacht ontvangt. B. en W. stellen voor aan het verzoek te voldoen. Overeenkomstig het voorstel wordt door den ill id be ilo ten. Een verzoek van P. Volkers om radiolijnen over de straat te mogen spanne* voor distributie van radio. De voorz. zegt dat het meer de bedoeling is om van huis tot huis te gaan. De toestemming is noodig om over de straat te kunnen gaan Echter zal hij rekening moeten houden met de electrise he dralen. De heer Lek vraagt naar do bedoeling vaa de distributie, waarop hij door den voorz. wordt ingelicnt. Het verzoen wordt met allen voor toegestaan. ln behandeling komt thans het voorstel van de Gascommissic om den titel van leerling-lijn- werker te doen vervallen en daarvoor in de plaats to stellen dien van 2en lijnwerker en aan den te j benoemen functionaris een salaris te verleenen van f 24 per week met 4 1-jaarlijksche verltoo- gingen van f 1 per week tot f 28 Dit is noodig in verband met de uitbreiding van het bedrijf. De hcei Snel vraagt of het niet mogelijk is om den leerling in deze plaats te benoemen. De voorz. antwoordt de overtuiging te hebben dat het dien kant zeker heen zal gaan, en de leerling voldoet liet bedrijf goed. Persoonlijk is hij er zeer zeker voor. Het voorstel wordt hierna met allen voor aan genomen. Als leden voor het Stembureau voor de Prov. Staten woiden aangewezen: de burgemeester, ambtshalve vooiz., de heeren Snel en Lek leden, en de heeren Kloosterboer en Huurling plaatsver vangers. Het stembureau voor den Gemeenteraad zal bestaan uit de heeren: burgemeester, ambtshalve voorz., Kloosterboer en Muurling leden en Duif en Van Kampen plaatsvervangers. Thans komt in behandeling het voorstel van Ged. Staten betreffende de verbetering van den Twuijverweg. Volledigheidshalve laten wij hier de stukken in volledig afschrift volgen. Provincialeu Waterstaai, d.d. 15 November 1926, dossier 25, No. 7 C1925Ï voegen:- wij, in uittrek sel hierbij, .Met, het vereenvoudigde project, kunnen wij ons vereenigea. Ook de voorgestelde wijze van verdeeling dér kosten, waarbij, naar het ons wil voorkomen, de voor iedere gemeente bij den weg betrokken belangen voldoende zijn in het oog gehouden, schijnt ons alleszins billijk en trou wens ook van dien aard, dat de gevraagde bijdra ge voor geen der belanghebbende lichamen te bezwarend kan worden geacht. "Wij bevelen daarom dit plan met ernst in Uwe aandacht aau en zullen gaarne spoedig vernemen of Uw College bereid is zijne medewerking .aan de totstandkoming daarvan te verleenen. Indien nog nader overleg gewenscht mocht worden, zijn wij gaarne bereid daartoe onze tus- schenkomst tc verleenen. Daarbij ware echter wel te bodenken, dat spoed in deze zeer wensche- lijk is en naar ons oordeel alleen op deze wijze eeoe oplossing verkregen kan worden, waardoor de belangen van het verkeer worden bevordierd en aan de afsluitiag van den Twuijverweg voor motorverkeer, die slechts als een noodmaatregel moet worden beschouwd, een einde kan worden gemaakt. Een schrijven var» gelijke strekking hebben wij lieden aan de besturen van de overige in den aanhff dezes vermelde gemeenten, zoomede aan de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor- r.oemd gericht. Het is Uw College bekend, dat de in Uwe ge meente - - - - gelegen en bij de gemeente Alkmaar in onderhoud zij ode Twuijverweg, welke de gemeenten Oudkarspel, Noordseharwoude, Zuidscharwr.ude en Broek op Laugendijk eener zijds eu St. Pancras en Alkmaar anderzijds ver bindt niet meer beaatwoordt aan de eischen van het verkeer, da t tegenwoordig over dien weg plaats vindt. De weg heeft eene lengte van onge veer 1050 M. en eene breedte van 6 a 9 M. tus- schen de waterlijnen. Het daarin gelegen rijvlak, zijnde een grindsteenslagweg met bestraat paar- denpad, is ongeveer 4 M. breed. De in den weg gelegen bruggen hebben, eene breedte van 3.10 cn 3.20 M. Daar ie weg bovendien langs de eene zijde geheel en langs de andere zijde over een groot gedeelte helend wordt door diepe vaarsloo- ten, .die met steile kanten aansluiten, is, bij ge mis aan bermen van voldoende breedte voor het uitwijken van voertuigea, ook het verkeer over den weg niet veilig. Met het oog op dien onhoirdbarea toestand richtte Uw College aan het einde van de maand November j.l. namens den Baad Uwer gemeente tot ons het verzoek den weg1, krachtens art. 4a der Motor- en Rijwielwet voor alle verkeer met motorrijtuigen op meer dan twee wielen te sluiten. Bij besluit van 24 November j.l. No. 122 (piov. blad No. 68) van dat jaar, hebben wij aan dat verzoek gevolg gegeven. Reeds eerder stelde de Verkeerscommissie van- de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Holland's Noorderkwartier, gevestigd te Alk maar, zich in verbinding met de belanghebbende gemeentebesturen, teneinde tot verbetering van den weg te geraken. Hare pogingen daartoe heb ben geleid tot do vaststelling van een plan tot al geheele verbetering van den weg, welk plan aan Uw College bekend is. Over dit plan kon geen overeenstemming worden verkregen vooral ook omdat het te kostbaar scheen. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voornoemd heeft daarop onzo bemiddeling ingeroepen, waarna van onzentwege een nieuw, eenvoudiger plan is sa mengesteld. Het daarop betrekking hebbend rap port van den Hoofdingenieur-Directeur van den De vraag, die zich in de eerste plaats voor-1 deel. was, of het onderwerpelijk wegvak wel een breedte van 13 M. behoeft te krijgen. Wan-i neer men de breedte nagaat van de wegen be-, noorden en bezuiden den Twuijverweg gelegen.,, dan ziet men, dat de verkeersweg door de j Langedijken in totaal slechts een breedte heeft van 4.50. h 5 M. en door St. Pancras en Ou- dorp van 5.50 it 8 M. Merkt men hierbij op, dat deze wegen niet voor verbreeding van cenige beteekenis vatbaar zijn, omdat de be lendingen gevormd worden door aaneengesloj ten bebouwingen, dan springt feeds dadelijk in het oog, dat voor den nauwelijks 1 K.Mf langen te verbeteren Twuijverweg als onderdeel van 't pl.m. 13 K-M- lange traject Alkmaar—' Oudkarspel, inderdaad met een mindere weg- breedte dan 13 M. kan worden volstaan» Eene kruinsbreedte van 9 M. zou ik voor dien; weg dan ook alleszins voldoende achten. Bij de indeeling van het profiel zou dan, mede ge let op het feit, dat langs den geheelen weg Langedijken—Alkmaar het rijwielverkeer niet van het overige verkeer is gescheiden, de rij weg zoodanige breedte dienen te hebben, dat daarover alle verkeer kan plaats hebben. Deze breedte zou dan op 6 Meter gesteld moeten: worden. Op de ter weerszijden overblijvende breedte van 1.50 M. zou op ongeveer 0.40 M. uit den kant der beharding eene boomenrij geplant kunnen worden en daarbuiten plaats zijn voor het aanbrengen van of .herplaatsen van eventueels of aanwezige leidingen, enz. In verband met de aan den weg te gevien. breedtemaat der beharding van 6 M., zullen; ook de bruggen tot de maat van pl.m. 6 M.i verbreed moeten worden. Voor het verkrijgen der kruinsbreedte van 9 M. is gedacht de verbreeding aan te bren gen langs de noord- en westzijde van dea weg; De hoeveelheden te verwerken zand en kleigrond tot geheele of ge deeltelijke aanvulling en demping van» slooten en vaarten, alsmede de oppervlak te aan te koopen bouw- of tuingrond, word°ri hierdoor tot een minimum beperkt. Tusschen de Ambachtshnig en de aansluiting aan derf weg op den Geestmerambachtsdijk, zou eene kruinsbreedte van 6 Meter door ophooging van en aanvulling langs de oostzijde van het bestaande profiel verkregen kunnen worden die in verband met het profiel van dien weg! en beschouwd als overgang naar dien weg voldoende zal blijken. De aan te brengen beharding kan, in over eenstemming met het ontwerp van de Ver keerscommissie bestaan uit eene klinkerbe strating, ofschoon zonder prijsverhooging een stofvrije, geasphalteerde steenslagweg zou kun nen worden gemaakt, waaraan ik de voorkeur zou geven. In het laatste geval zouden even wel de in den weg aanwezige leidingen eerst buiten de beharding moeten worden gebracht. Van de op Dovenstaanie wijze uitgevoerde wegverbetering, waarbij m.i. ook niet op eene afzonderlijke rioleering gerekend behoeft te worden, zouden volgens globale berekening de kosten f 50 000.niet te boven gaan. Op den grondslag, door de Verkeerscom missie der Kamer van Koophandel ontwikkeld omtrent de wjjze van dekking en verdeeling der kosten, zouden de jaarlijksche onderhouds kosten, die door de Verkeerscommissie m.i. te laag geraamd zijn en op f 1000— gesteld zouden moeten worden, als volgt verdeeld kunnen worden: Ui Alkmaar f 650. St. Pancras 90. Broek op Langendijk 90. Zuidschanvoude 50 Noordscharwou le - 50.- Oudkarspel - 50.— Kamer van Koophandel - 20 'r Bovengenoemde bedrag van f50.000 zou uit leeningen bestreden kunnen worden; de helft zou in 40 jaar afgelost kunnen worden, terwijl voor de wederhelft geen langere termijn kan worden aangehouden dan van 20 jaar, omdat de beharding in dat tijdsverloop ongetwijfeld versleten zal zijn. Van het kapitaal van f 50.000.— zou bij de bovenstaande verhouding moeten worden be taald door: Alkmaar f 32.500.— Si. Pancras 4.500.— Broek op Langendijk 4.500.— Zuidschanvoude 2.500.— Noordseharwoude 2.500. Oudkarspel - 2.500. Kamer van Koophandel - 1.000 De voorz. zegt dat deze belangrijke stukken zeer breedvoerige besprekingen in B. en W. ten gevolge hebben gehad. Deze spoedver gadering is dan ook uitgeschreven om zoo; spoedig mogelijk een einde te maken aan den noodtoestand voor het autobusverkeer. In de tweede plaats stellen B. en W. voor niet de kostenverdceling te becritiseeren. Met het oog op het belang van deze zaak voor. het groote verkeer stellen B. en W. voor op de voorgestelde regeling van Ged. Staten in te gaan, en voor St. Pancras de bezwaren die deze voorstellen opleggen te aanvaarden. De heer Kioosternoer zegt, er nog niet voor te zijn dat er boqmen worden geplant. Ook de bouwers zullen hier tegenop komen. De voorzitter meent dat het daarover mo menteel niet gaat. De ingenieur schrijft, dat men het zou „kunnen" doen. Wanlneer de plannen en teekenimg bij straks eventueel ver kregen overeenstemming zullen worden inge diend, kan er over de onderdeelen worden ge sproken. Ik meen dat dit thans nog niet aan) de orde behoeft te komen. Maar niettemin voel ik volkomen het bezwaar door Klooster boer naar voren gebracht. Het gaat er nu om in de verbetering en de kostenverdeeling. te bewilligen. De heer Snel zou, wanneer tot inwilliging wordt besloten, willen wijzen op de 1$ k 14 huizen aan dien weg, die ieder jaar f 1.—i aan Alkmaar moeten betalen voor bruggeld, Spr. zou aan Alkmaar het verzoek willen rich-; ten hiervan vrij te komen, omdat het een onbillijke heffing wordt. De voorz. antwoordt dat ook dit in tweede instantie kan dienen. Dit is iets dat Sint Pan cras zelf aan gaat, geheel buiten de plannen om. Het heffen van f 1.— houdt meer ver band met het eigendomsrecht van Alkmaar, Het is canon voor het hebben van een uit weg naar den hoofdweg. De heer Lek is er voor om dit verzoek aan Alkmaar te richten en in den raad te behande len. De voorz.: Laten wij ons bepalen tot de groote voorstellen en plannen. De heer Slijker meent, dat het 't beste is om er zoo weinig mogelijk over te spreken. We moeten het in zijn geheel aannemen of verwerpen. Ik ben er voor om het aan te ne men. Zonder verdere discussie wordt hierna het voorstel van Ged. Staten met algemeene stem-, men aangenomen. De voorzitter spreekt er zijn genoegen over uit dat dit voorstel met zoo groote eenstem migheid werd aangenomen. Z. A. twijfelt er, niet aan of ook de andere gemeenten zulletw het aannemen, omdat het een voorstel is dat van Ged. Staten uitgaat. De heer Lek zegt te gereeder voor het voor-, stel te hebben gestemd omdat men door dit plan een goeden weg verkrijgt. Ik hoop dat ook de Langedijker gemeenten het zullen aan nemen, temeer, omdat financieel leze zaak best te dragen is. De heer Duif zegt dat alles gaat voor het groote autoverkeer. Als Alkmaar alleen het wegdek zou verbeteren, wordt de weg zeker, niet geopend. Wij willen de verantwoordelijk heid niet langer dragen. Met al het „oplappen"; van den weg verkrijgt men niet, dat deze weg geopend wordt. En ik geloof dat straks de genen, die zich thans verzetten, het meest er kentelijk zullen zijn, dat het besluit tot ver betering genomen is en zal men zeker algemeen zeggen: dat de weg er reeds 2 jaar eerder; had moeten zijn. De voorzitter: Hiermede zijn we aan het ein de van onze agenda gekomen en ik daniki u voor het genomen besluit. Zoo zal dit waarschijnlijk ook de laatste vergadering in 1926 zijn. 'Het is mij. een be hoefte u allen dank te zeggen voor de in-, 1926 ontvangen medewerking. 1926 heeft zich ten opzichte van het nemen van besluiten,, het houden van besprekingen en het voeren! van onderhandelingen iniet onbetuigd gelaten. Vele dingen zijn er gedaan, waarvan de toe komst moge brengen, dat ze in het belang der gemeente gedaan zijn. Ik hoop van harte dat u den overgang van het jaar in gezondheid moogt beleven. Ik hoop dat de toestand van het tuinbouwbedrijf in 1927 weder op leving mag vertoonen, -om met moed 1927 te kunnen ingaan. Ik dank u. De lieer van KampenVoorzitter wjj danken 1 u voor deze woorden. We hopen dat de laatste j dagen van 1926 voor u van gelukkigen aard j mogen zijn en 1927 u veel goeds mag brengen. Ook dank voor uw goede leiding in het af- geloopen jaar. De voorzitter zegt voor deze woorden dank, waarna sluiting der vergadering volgt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 6