GemeenteraadI SIMT PANCRAS.
Het voorstel van Gedeputeerde Staten aangenomen.
DE TWUIJVERWEG-
Het plan van den Hoofdingenieur-
Directeur v. d. Prov. Waterstaat.
Reeds aan onze Abonné's aan de Langedijk en St. Pancras bezorgd
L'e RaaJ dezer gemeente vergaderde Woens
dagmiddag 3 uur in voltallige zitting.
Na opening door den burgemeester, voorzitter,
met welkom, worden de notulen van de vorige
vergadering gelézen en onveranderd goedgekeurd
eu vastgesteld.
Ingekomen stukken:
Procesverbaal van kasopname op 20 Dee., waar
uit blijkt dat in kas was overeenkomstig de boe
ken t' 9339.021/2-
Bericht van de Dir. der Directe Bel. dat
met ingang van 1 Jan. a.s. alle zitdagen van
den rijksontvanger ter secretarie worden opge
heven en de betalingen ten postkantore kunnen
geschieden.
Bericht van den lnsp. der Bel. te Alkmaar, dat
de kwade posten voor 1927 worden geraamd op
f 468.
Goedkeuring van Ged. Staten op het besluit
lot onderhsudsctie verhuring van gemeenteland
aan P. Kloosterboer Jz.
Afschrift uit het register van besluiten van
Ge.l. Staten tot afsluiting van den Twuijverweg.
Cerieht van P. Kooij en S. Nol, dat zij hun
benoeming tot doodgraver en lid van het Arm
bestuur aanvaarden.
Deze stukken worden voor kennisgeving aan
genomen.
Vooistel van de Veencommissie om het Ach
terland in de Veenderij te vlakken.
De voorz. zegt dat dit voorstel wordt gedaan
naar aanleiding van de opmerking van den heer
Lek in de vorige vergadering. Do Comm. stelt
derhalve voor dit land niet te vervenen. Do Veen
commissie meent verder voor het niet-uitgeveen-
de gedeelte niet te moeten betalen en zal het
vlakken voor rekening van de Veencomm. nemen-
Ce heer Slijker vraagt hoe het nu gaat met
de uitbetaling voor het land.
De voorz; antwoordt dat het veen nog in een
paar bepaalde stroken zit. Betaalde men voor
het vervenen van land f3000 per bunder, nu het
bedoelde gedeelte land gevlakt wordt, meent de
Veencomm. hiervoor ook niet te moeten betalen.
Het beteekent een voordeel voor de gemeente
Sint Pancras.
De heer Slijker kan er zich niet mee vereeni
gen. Het veen moet er uit, en spr. wenscht zich
aan het contract te houden.
De vooiz. zegt dat de indruk was dat het land
bij v ervening te laag zou worden.
De heer Slijker. Dat moet de molen in orde
houden.
De heer Duif vraagt hoe groot het land is.
dat niet verveend wordt.
De heer Van Rampen antwoordt van 17 a
20 snees.
De heer Duif meent dat men met het vlakkan
het land meer productief kan maken.
De heer Van Kampen. Ik meen dat het vlak
ken kan geschieden voor f 500. Daarvoor kunnen
Sint Pancras en Koedijk hun arbeiders plaatsen.
Het beleekeut voor beide gemeenten misschien
nog voordeel en voor de arbeiders goen nadeel.
Hét bedrag dat door niet-vervening niet betaald
moot weiden bedraagt f1300.
De heer Slijker begrijpt Koedijk niet. Het vlak
ken van het land is toch in het belang van Sint*
Panera en Koedijk heeft er geen profijt van.
De heer Lek. Wanneer wij het voorstel aan
nemen, gaat liet toch in hot belang van Sinjt
Pancras. Maar dan gaat het ook niet aan, om
te laten betalen.
De heer Slijker. Is dan de geheele Veenderij
afgcloopen.
De voorz. Het betreft alleen het achtergedeelte-
De heer. Kloosterboer. Ons oordeel is, dat hoe
eerder het. weiland wordt, hoe beter hot is.
De heer Snel acht het niet onbillijk en voor
Sint Pancras best aan te gaan.
Do heer Slijker meent dat het er om te doen;
is de Veenderij zoo gauw mogelijk aan kant te
hebben.
Do heer Lek zegt dat hij het voorstel gedaan
heeft omdat hij meende dat het land anders te
laag zou woiden eu tea 2e voor werkverschaffing
aan werkelooze arbeiders.
Het voorstel wordt hierna aangenomen met al
Jeea de heer Slijker tegen.
Gezegd wordt, :lit wanneer Koedijk het voorstel
niet nioeht aannemen, er ook niets gedaan zal
worden.
Ingekomen is een verzoek van H. Olie en C.
Kossei om een Hetere afwatering voor het Ge-
meentolaud in de Westbeverkoog, om de loozing
via het water te maken in de Veenderij.
Dit verzoek wordt in handen gesteld van de
Veencommissie om raad en advies.
Ingekomen is een verzoek van de Noordholl.
Pluimveevereeniging een subsidie te mogen ont
vangen.
Voorz. deelt mede dat door de Vereenigipg
wedstrijden worden gehouden om de eierproductie
te bevorderen eu tot opvoering van het pluimvee-
bedrijf. Ten behoeve hiervan zal de subsidie moe
ten dienen.
B. en W. stellen voor dit verzoek voor kennis
geving aan te nemen, op grond dat het van weinig
belang is voor de gemeente.
De heer Lek kan er zich. bij neerleggen. Was
het wel in het belang van de gemeente, dan
zou spr. er anders tegenover staan-
Het voorstel van B. en W. wordt hierna aan
genomen.
Een verzoek is ingekomen van den heer Bar-
ten om de waterleiding voor zijn huis voor ge-
meenterekening te nemen.
Voorz. zegt dat Barten een groot stuk grond
heeft moeten afstaan voor den nieuwen gashou
der, waarvoor de gemeente f 20 aan erfpacht
ontvangt. B. en W. stellen voor aan het verzoek
te voldoen.
Overeenkomstig het voorstel wordt door den
ill id be ilo ten.
Een verzoek van P. Volkers om radiolijnen
over de straat te mogen spanne* voor distributie
van radio.
De voorz. zegt dat het meer de bedoeling is
om van huis tot huis te gaan. De toestemming
is noodig om over de straat te kunnen gaan
Echter zal hij rekening moeten houden met de
electrise he dralen.
De heer Lek vraagt naar do bedoeling vaa
de distributie, waarop hij door den voorz. wordt
ingelicnt.
Het verzoen wordt met allen voor toegestaan.
ln behandeling komt thans het voorstel van
de Gascommissic om den titel van leerling-lijn-
werker te doen vervallen en daarvoor in de plaats
to stellen dien van 2en lijnwerker en aan den te
j benoemen functionaris een salaris te verleenen
van f 24 per week met 4 1-jaarlijksche verltoo-
gingen van f 1 per week tot f 28
Dit is noodig in verband met de uitbreiding
van het bedrijf.
De hcei Snel vraagt of het niet mogelijk is
om den leerling in deze plaats te benoemen.
De voorz. antwoordt de overtuiging te hebben
dat het dien kant zeker heen zal gaan, en de
leerling voldoet liet bedrijf goed. Persoonlijk is
hij er zeer zeker voor.
Het voorstel wordt hierna met allen voor aan
genomen.
Als leden voor het Stembureau voor de Prov.
Staten woiden aangewezen: de burgemeester,
ambtshalve vooiz., de heeren Snel en Lek leden,
en de heeren Kloosterboer en Huurling plaatsver
vangers.
Het stembureau voor den Gemeenteraad zal
bestaan uit de heeren: burgemeester, ambtshalve
voorz., Kloosterboer en Muurling leden en Duif
en Van Kampen plaatsvervangers.
Thans komt in behandeling het voorstel van
Ged. Staten betreffende de verbetering van den
Twuijverweg.
Volledigheidshalve laten wij hier de stukken
in volledig afschrift volgen.
Provincialeu Waterstaai, d.d. 15 November 1926,
dossier 25, No. 7 C1925Ï voegen:- wij, in uittrek
sel hierbij,
.Met, het vereenvoudigde project, kunnen wij
ons vereenigea. Ook de voorgestelde wijze van
verdeeling dér kosten, waarbij, naar het ons wil
voorkomen, de voor iedere gemeente bij den weg
betrokken belangen voldoende zijn in het oog
gehouden, schijnt ons alleszins billijk en trou
wens ook van dien aard, dat de gevraagde bijdra
ge voor geen der belanghebbende lichamen te
bezwarend kan worden geacht.
"Wij bevelen daarom dit plan met ernst in Uwe
aandacht aau en zullen gaarne spoedig vernemen
of Uw College bereid is zijne medewerking .aan
de totstandkoming daarvan te verleenen.
Indien nog nader overleg gewenscht mocht
worden, zijn wij gaarne bereid daartoe onze tus-
schenkomst tc verleenen. Daarbij ware echter
wel te bodenken, dat spoed in deze zeer wensche-
lijk is en naar ons oordeel alleen op deze wijze
eeoe oplossing verkregen kan worden, waardoor
de belangen van het verkeer worden bevordierd
en aan de afsluitiag van den Twuijverweg voor
motorverkeer, die slechts als een noodmaatregel
moet worden beschouwd, een einde kan worden
gemaakt.
Een schrijven var» gelijke strekking hebben wij
lieden aan de besturen van de overige in den
aanhff dezes vermelde gemeenten, zoomede aan
de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor-
r.oemd gericht.
Het is Uw College bekend, dat de in Uwe ge
meente - - - - gelegen en bij de gemeente
Alkmaar in onderhoud zij ode Twuijverweg, welke
de gemeenten Oudkarspel, Noordseharwoude,
Zuidscharwr.ude en Broek op Laugendijk eener
zijds eu St. Pancras en Alkmaar anderzijds ver
bindt niet meer beaatwoordt aan de eischen van
het verkeer, da t tegenwoordig over dien weg
plaats vindt. De weg heeft eene lengte van onge
veer 1050 M. en eene breedte van 6 a 9 M. tus-
schen de waterlijnen. Het daarin gelegen rijvlak,
zijnde een grindsteenslagweg met bestraat paar-
denpad, is ongeveer 4 M. breed. De in den weg
gelegen bruggen hebben, eene breedte van 3.10
cn 3.20 M. Daar ie weg bovendien langs de eene
zijde geheel en langs de andere zijde over een
groot gedeelte helend wordt door diepe vaarsloo-
ten, .die met steile kanten aansluiten, is, bij ge
mis aan bermen van voldoende breedte voor het
uitwijken van voertuigea, ook het verkeer over
den weg niet veilig.
Met het oog op dien onhoirdbarea toestand
richtte Uw College aan het einde
van de maand November j.l. namens den Baad
Uwer gemeente tot ons het verzoek den weg1,
krachtens art. 4a der Motor- en Rijwielwet voor
alle verkeer met motorrijtuigen op meer dan twee
wielen te sluiten. Bij besluit van 24 November
j.l. No. 122 (piov. blad No. 68) van dat jaar,
hebben wij aan dat verzoek gevolg gegeven.
Reeds eerder stelde de Verkeerscommissie van-
de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
Holland's Noorderkwartier, gevestigd te Alk
maar, zich in verbinding met de belanghebbende
gemeentebesturen, teneinde tot verbetering van
den weg te geraken. Hare pogingen daartoe heb
ben geleid tot do vaststelling van een plan tot
al geheele verbetering van den weg, welk plan
aan Uw College bekend is. Over dit plan kon
geen overeenstemming worden verkregen vooral
ook omdat het te kostbaar scheen. De Kamer
van Koophandel en Fabrieken voornoemd heeft
daarop onzo bemiddeling ingeroepen, waarna van
onzentwege een nieuw, eenvoudiger plan is sa
mengesteld. Het daarop betrekking hebbend rap
port van den Hoofdingenieur-Directeur van den
De vraag, die zich in de eerste plaats voor-1
deel. was, of het onderwerpelijk wegvak wel
een breedte van 13 M. behoeft te krijgen. Wan-i
neer men de breedte nagaat van de wegen be-,
noorden en bezuiden den Twuijverweg gelegen.,,
dan ziet men, dat de verkeersweg door de
j Langedijken in totaal slechts een breedte heeft
van 4.50. h 5 M. en door St. Pancras en Ou-
dorp van 5.50 it 8 M. Merkt men hierbij op,
dat deze wegen niet voor verbreeding van
cenige beteekenis vatbaar zijn, omdat de be
lendingen gevormd worden door aaneengesloj
ten bebouwingen, dan springt feeds dadelijk
in het oog, dat voor den nauwelijks 1 K.Mf
langen te verbeteren Twuijverweg als onderdeel
van 't pl.m. 13 K-M- lange traject Alkmaar—'
Oudkarspel, inderdaad met een mindere weg-
breedte dan 13 M. kan worden volstaan»
Eene kruinsbreedte van 9 M. zou ik voor dien;
weg dan ook alleszins voldoende achten. Bij
de indeeling van het profiel zou dan, mede ge
let op het feit, dat langs den geheelen weg
Langedijken—Alkmaar het rijwielverkeer niet
van het overige verkeer is gescheiden, de rij
weg zoodanige breedte dienen te hebben, dat
daarover alle verkeer kan plaats hebben. Deze
breedte zou dan op 6 Meter gesteld moeten:
worden. Op de ter weerszijden overblijvende
breedte van 1.50 M. zou op ongeveer 0.40 M.
uit den kant der beharding eene boomenrij
geplant kunnen worden en daarbuiten plaats
zijn voor het aanbrengen van of .herplaatsen
van eventueels of aanwezige leidingen, enz.
In verband met de aan den weg te gevien.
breedtemaat der beharding van 6 M., zullen;
ook de bruggen tot de maat van pl.m. 6 M.i
verbreed moeten worden.
Voor het verkrijgen der kruinsbreedte van
9 M. is gedacht de verbreeding aan te bren
gen langs de noord- en westzijde van dea weg;
De hoeveelheden te verwerken zand
en kleigrond tot geheele of ge
deeltelijke aanvulling en demping van»
slooten en vaarten, alsmede de oppervlak
te aan te koopen bouw- of tuingrond, word°ri
hierdoor tot een minimum beperkt. Tusschen
de Ambachtshnig en de aansluiting aan derf
weg op den Geestmerambachtsdijk, zou eene
kruinsbreedte van 6 Meter door ophooging
van en aanvulling langs de oostzijde van het
bestaande profiel verkregen kunnen worden die
in verband met het profiel van dien weg!
en beschouwd als overgang naar dien weg
voldoende zal blijken.
De aan te brengen beharding kan, in over
eenstemming met het ontwerp van de Ver
keerscommissie bestaan uit eene klinkerbe
strating, ofschoon zonder prijsverhooging een
stofvrije, geasphalteerde steenslagweg zou kun
nen worden gemaakt, waaraan ik de voorkeur
zou geven. In het laatste geval zouden even
wel de in den weg aanwezige leidingen eerst
buiten de beharding moeten worden gebracht.
Van de op Dovenstaanie wijze uitgevoerde
wegverbetering, waarbij m.i. ook niet op eene
afzonderlijke rioleering gerekend behoeft te
worden, zouden volgens globale berekening
de kosten f 50 000.niet te boven gaan.
Op den grondslag, door de Verkeerscom
missie der Kamer van Koophandel ontwikkeld
omtrent de wjjze van dekking en verdeeling
der kosten, zouden de jaarlijksche onderhouds
kosten, die door de Verkeerscommissie m.i.
te laag geraamd zijn en op f 1000— gesteld
zouden moeten worden, als volgt verdeeld
kunnen worden:
Ui
Alkmaar
f 650.
St. Pancras
90.
Broek op Langendijk
90.
Zuidschanvoude
50
Noordscharwou le
- 50.-
Oudkarspel
- 50.—
Kamer van Koophandel
- 20
'r Bovengenoemde bedrag van f50.000 zou uit
leeningen bestreden kunnen worden; de helft
zou in 40 jaar afgelost kunnen worden, terwijl
voor de wederhelft geen langere termijn kan
worden aangehouden dan van 20 jaar, omdat
de beharding in dat tijdsverloop ongetwijfeld
versleten zal zijn.
Van het kapitaal van f 50.000.— zou bij de
bovenstaande verhouding moeten worden be
taald door:
Alkmaar f 32.500.—
Si. Pancras 4.500.—
Broek op Langendijk 4.500.—
Zuidschanvoude 2.500.—
Noordseharwoude 2.500.
Oudkarspel - 2.500.
Kamer van Koophandel - 1.000
De voorz. zegt dat deze belangrijke stukken
zeer breedvoerige besprekingen in B. en W.
ten gevolge hebben gehad. Deze spoedver
gadering is dan ook uitgeschreven om zoo;
spoedig mogelijk een einde te maken aan den
noodtoestand voor het autobusverkeer.
In de tweede plaats stellen B. en W. voor
niet de kostenverdceling te becritiseeren. Met
het oog op het belang van deze zaak voor.
het groote verkeer stellen B. en W. voor op
de voorgestelde regeling van Ged. Staten in
te gaan, en voor St. Pancras de bezwaren
die deze voorstellen opleggen te aanvaarden.
De heer Kioosternoer zegt, er nog niet voor
te zijn dat er boqmen worden geplant. Ook
de bouwers zullen hier tegenop komen.
De voorzitter meent dat het daarover mo
menteel niet gaat. De ingenieur schrijft, dat
men het zou „kunnen" doen. Wanlneer de
plannen en teekenimg bij straks eventueel ver
kregen overeenstemming zullen worden inge
diend, kan er over de onderdeelen worden ge
sproken. Ik meen dat dit thans nog niet aan)
de orde behoeft te komen. Maar niettemin
voel ik volkomen het bezwaar door Klooster
boer naar voren gebracht. Het gaat er nu
om in de verbetering en de kostenverdeeling.
te bewilligen.
De heer Snel zou, wanneer tot inwilliging
wordt besloten, willen wijzen op de 1$ k 14
huizen aan dien weg, die ieder jaar f 1.—i
aan Alkmaar moeten betalen voor bruggeld,
Spr. zou aan Alkmaar het verzoek willen rich-;
ten hiervan vrij te komen, omdat het een
onbillijke heffing wordt.
De voorz. antwoordt dat ook dit in tweede
instantie kan dienen. Dit is iets dat Sint Pan
cras zelf aan gaat, geheel buiten de plannen
om. Het heffen van f 1.— houdt meer ver
band met het eigendomsrecht van Alkmaar,
Het is canon voor het hebben van een uit
weg naar den hoofdweg.
De heer Lek is er voor om dit verzoek aan
Alkmaar te richten en in den raad te behande
len.
De voorz.: Laten wij ons bepalen tot de
groote voorstellen en plannen.
De heer Slijker meent, dat het 't beste is
om er zoo weinig mogelijk over te spreken.
We moeten het in zijn geheel aannemen of
verwerpen. Ik ben er voor om het aan te ne
men.
Zonder verdere discussie wordt hierna het
voorstel van Ged. Staten met algemeene stem-,
men aangenomen.
De voorzitter spreekt er zijn genoegen over
uit dat dit voorstel met zoo groote eenstem
migheid werd aangenomen. Z. A. twijfelt er,
niet aan of ook de andere gemeenten zulletw
het aannemen, omdat het een voorstel is dat
van Ged. Staten uitgaat.
De heer Lek zegt te gereeder voor het voor-,
stel te hebben gestemd omdat men door dit
plan een goeden weg verkrijgt. Ik hoop dat
ook de Langedijker gemeenten het zullen aan
nemen, temeer, omdat financieel leze zaak
best te dragen is.
De heer Duif zegt dat alles gaat voor het
groote autoverkeer. Als Alkmaar alleen het
wegdek zou verbeteren, wordt de weg zeker,
niet geopend. Wij willen de verantwoordelijk
heid niet langer dragen. Met al het „oplappen";
van den weg verkrijgt men niet, dat deze weg
geopend wordt. En ik geloof dat straks de
genen, die zich thans verzetten, het meest er
kentelijk zullen zijn, dat het besluit tot ver
betering genomen is en zal men zeker algemeen
zeggen: dat de weg er reeds 2 jaar eerder;
had moeten zijn.
De voorzitter: Hiermede zijn we aan het ein
de van onze agenda gekomen en ik daniki
u voor het genomen besluit.
Zoo zal dit waarschijnlijk ook de laatste
vergadering in 1926 zijn. 'Het is mij. een be
hoefte u allen dank te zeggen voor de in-,
1926 ontvangen medewerking. 1926 heeft zich
ten opzichte van het nemen van besluiten,,
het houden van besprekingen en het voeren!
van onderhandelingen iniet onbetuigd gelaten.
Vele dingen zijn er gedaan, waarvan de toe
komst moge brengen, dat ze in het belang
der gemeente gedaan zijn. Ik hoop van harte
dat u den overgang van het jaar in gezondheid
moogt beleven. Ik hoop dat de toestand
van het tuinbouwbedrijf in 1927 weder op
leving mag vertoonen, -om met moed 1927
te kunnen ingaan. Ik dank u.
De lieer van KampenVoorzitter wjj danken
1 u voor deze woorden. We hopen dat de laatste
j dagen van 1926 voor u van gelukkigen aard
j mogen zijn en 1927 u veel goeds mag brengen.
Ook dank voor uw goede leiding in het af-
geloopen jaar.
De voorzitter zegt voor deze woorden dank,
waarna sluiting der vergadering volgt.