Jl HET KERSTKINDJE inn S.D.A.P. Gesprongen handen Verscheidenheid SPORT EN WEDSTRIJDEN DE WEDSIRUDÊTVOOR ZONDAG II (Een eenvoudig Kerstverhaaltjo.) t,Was Kerstavond. De maan stond helder aan den met sterren bezaaiden hemel en goot haar zilveren licht over de besneeuwde velden en boo- men en de daken van de boerderijen. Een vredige rust lag over het landschap en 't scheen, of de geheele natuur de menscheu wilde brengen in de stemming van het heilig feest, waarvan de eerste dag al bijna verstreken was. Het kerkje van het dorpje was 's morgens veel voller geweest dan gewoonlijk het geval was. De predikant had gepreekt van de „drie wijzen uit het Oosten", die de ster gevolgd waren naar Beth lehem. om daar in den stal neer te knielen voor het Goddelijke Kindje, dat in een kribbe was ge boren en van de engelen, die boven de velden ge zongen hadden van: „Eere zij God in den hooge. Vrede op aarde, in menschen een welbehagen." Met dankbaarheid en blijdschap in het hart had de gemeente gezongen en met oprecht gemoed hadjden allen met den dominé meegebeden, dat die heerlijke Kerstmisbelofte in vervulling mag komen, dat de duisternis zal wijken voor het Licht en dat Liefde aller harten zal mogen ver- vulleu. Diep onder deu indruk van de preek gingen boer Albers met zijn vrouw Janse njaar huis. Ondeiweg zwegen beiden. Want hun gedachten waren bij Geertje, dat meisje, waar ze zoo ziels veel van gehouden hadden en dat vandaag juist tien jaar geleden het ouderhuis verlaten had met dien man, die haar het hoofd op hol had ge maakt met zijn praatjes over de genietingen in de groote stad. Sinds dien tijd hadden ze maar één keer wat van haar gehoord. Zij woonde op een mooie kamer in Amsterdam en des avonds ging ze artijd uit naar de komedie ofAch, >ze mochten er niet aan denken. Op een Zaterdag had; Albers de reis naar de groote stad gemaakt en. had zijn dochter opgezocht. Hij had haar ge smeekt en gebeden, om toch weer met hem te gaan naar haar moeder, naar haar dorpje. Maar toen had Geertje hem uitgelachen en gezegd, dat hij een domme boer was, die niets begreep van wat een mensch toekwam. Zij had voor hem gestaan in een zijden kleed en met mooie kammen en glinsterende steeuen in het haar. En zij had hem verklaard, dat ze zoo gelukkig was, als ze maar wenschen kon en dat ze nooit, nooit weer naar die bekrompen lui iu die boerenstreek zou terug- gaan. Met een gebroken hart had boer Albers toen de thuisreis weer aanvaard. En thuis gekomen, had hij zijn vrouw dansje met stokkende stem verteld, hoe hij Geertje had aangetroffen. Doods bleek had de vrouw naar het verhaal geluisterd! en toen Albers zweeg, had ze gezegd„Hadden we Geertje maar nooit uit dienen laten gaan, dan was het nooit zoover gekomen." En nu waren al zoovele Kerstfeesten voorbijge gaan, maar van Geertje hadden ze nooit weer wat gehoord. De brieven, welke boer Albers haar zoo nu ën dan had gezonden, kwamen allepiaal terug. Onder het adres was dan met potlood diat ééne woord géschreven: „onbekend". Dan haalde vrouw Jansje haar zakdoek voor den dag en snikte vaak 'n uur lang. Maar met de jaren kwam ook de berusting, ofschoon ze nooit ging slapen, voor God gebeden te hebbeo, om Geertje haar zonden te vergevea, te behoeden en haar terug te brengen op het goede pad. Tegen den avond zaten Albers met zijn vrouw, de knecht en de dienstbode bij den haard. Midden, op de tafel stond een Kerstboompje en Albers had de witte en roode kaarsjes, die hij in de stad gekocht had, aangestoken. Voor een jaar of drie was hij eens op een Kerstavond voorbij de pastorie van den dominé gegaan en daar had hij toen voor het eerst van zijn leven zulk een „Lichtjesboom" gezien. Dat had hij zoo aardig gevonden, dat, toen hij thuis gekomen was, hij dadelijk tegen Jansje gezegd had: „Vrouw, als we het weer beleven, dan willen wij ook een Kerstboompje in huis heb ben". Jansje had toen wel gezegd, dat bij de boeren dat geen mode was, maar Albers was niet van zijn besluit af te brengen. „Modie of geen mode" had hij geantwoord, wij doen het. Zoo zat de familie gezellig bij elkaar en Al bers naaide den grooten Bijbel met de koperen haken voor den dag en hij las de geschiedenis! voor van de geboorte van Jezus. Aandachtig zaten de anderen te luisteren en toen Albers ophield en het groote boek had dicht geslagen, gingen ze met hun vieren zitten om het boompje en zij zongen het lied: „Eere zij God in deu hooge. Vrede op aarde, in menschen een welbehagen''. „En nu eens het lied van de witte vlokken?" vroeg de dienstbode. „Ja," zei de vrouw, „dat gaat ook altijld zoo mooi." Maar toen ze met het tweede vers begonnen waren „Ons is een kind geboren In 's werelds winternacht", zei de knecht„Ik geloof, dat er een aan de deür rammelt." En terwijl de boer en zij a vrouw en de dienst bode het lied uitzongen, ging Hendrik, de knecht, eens kijken, wie 'daar nog zoo laat wezen kon. Hij kwam al gauw" weer en zei, dat er een sehooierskindje buiten stond, dat vroeg, of ze wel in de schuur mocht slapen, want dat het moe was en niet verder kou loopen. ,/Laat haar maar eens binnenkomen," zei de vrouw goedig. Even later bracht de knecht een meisje van een jaar of zes binnen, dat verlegen rondkeek. „Zoo mijn klein deerntje," kwam de vrouw het tegemoet, „waar kom je nog zoo laat van daan? Kom maar eens bij ons zitten." En in een ommezien had de vrouw een kom metje met melk en een paar sneedjes wittebrood voor het kleine, vreemde kind neergezet. ,jZie zoo," moedigde ze aan, ,,eet dat nu maar eens lekkertjes op en vertel ons eens, waaT je nog heen moet." Maar het arme schaap durfde niets te zeggen. Het dronk een paar slokjes van de melk en toen haaide het van onder haar versleten jurkje een briefje te voorschijn en vroeg: „Waar woont boer Albers?" ,jNeen," zei het kind, „maar Moetje...." Toen barstte het kleine meisje in snikken uit. Boer Albers nam den brief en met bevende handen maakte hij liet couvert los. Maar nog pas had hij den eersten regel gelezen, of hij riep uit: „Groote God!" ,JWat is er?" vroegen allen tegelijk. Al gauw was Albers weer bij zijn stuk en hij las: „Lieve Vader en Moeier. Als gij dezen brief ontvangt, ben ik niet meer. De man, dien ik ge volgd ben, heeft mij verlaten. Ik heb veel, name loos veel geleden. Maar nu voel ik mijn einde naderen. Ontferm IJ over mijn kleine Antje, die U dezen brief brengt en vergeef - uw ongelukkige Geertje." „Dus...."! riep Albers. „Mijn kleine lieveling!" riep de vrouw. En zij vloog op het meisje toe, kuste het op beide wangeu en zette het op haar schoot, ter wijl dikke tranen langs haar wangen rolden. „(Antje, Antje," snikte zij. Afijn lieve, kleine Antje." En Albers stond op van zijn stoel en hij legde de handen op de schouders van zijn vrouw en met ontroerde stem zei hij: „Ons is een kind geboren, In donk'ren winternacht". Toen bogen allen het hoofd en zij zongen nog eens zachtjes: „Eere zij God in den hooge, Vrede op aarde, in menspchen een welbehagen." I :j- i M l rU we huid schraIe i ppen Doos 3O*60-90ct Bij Apoth en Drogisten Gelukkig Kerstfeest Niet iedereen op de wereld wenscht zijn vrien den en kennissen een „Gelukkig Kerstfeest", al thans niet met deze woorden. Voor de curiositeit» laten wij dezen wensch volgen in eenige vreemde talen: In Frankrijk zegt men „Jayeuse Noël.' In Engeland: „Murry Christman". In Duitschland „Fröhliche Weihnachten". In Denemarken: „Glaedelig Jul". In Zweden: „Glad Julen". In Portugal: „Boas Festa". In Italië: „Felice Natal". In Japan: „Kinga Shinnen". In Roemenië „Grasiun Felicitatiune". In Tuikije: „lchok Yilara". In Bohemen: „Vesele Vanose". In Hongarije: „Boldog Karacsenyi Unnepeket". In Griekenland: „Chrysterjenal". In Polen: „Wesclych Swia". In Kroatië„Scretan Bozio". In Spanje: „Felices Pascuas". Op Kerstmis geboren kinjlpreu hebben een bizondier verstand. Zij, die op Keistmis geboren zijn, zijn te feli- citeeren. Overeenkomstig een oud geloof worden de kinderen, die op Kerstmis geboren worden, met bizondere gaven begiftigd. Ën het eigenaar dige van het geval is, dat sceptici, die zulke dingen altijd gaarne op de proef willen stellen, hebben moeten toegeven, dat het in zeer vele gevallen een feit is. Welke zijn dio gaven? De belangrijkste schij'- nen te zijn de hypnotische machten om zieken te genezen en pijn te stillen door het opleggen dei; handen. Daarna komt de kracht van het „tweedei gezicht" een eigenaardige macht om in de toe komst te kunnen zien. Verder zijn de op Kerstmis geborenen altijd volgens het oude geloof altijd verre boven het gemiddelde, wat verstandelijke vermogens betreft. Zeer velen diergenen zijn ook begiftigd met spe- oiale vermogens voor muziek. In verschillende kinderen merkte iemand, die van hun geboorte datum in het geheel niet op de hoogte was, bui; ten gewone muzikale eigenschappen op, zoodat dit wel een betrouwbaar bewijs is voor deze be wering. Driemaal Kerstfeest per jaar. Er bestaat een plaats op de wereld, waar Kerst mis driemaal per jaar gevierd wordt in de Kerk van Christus' Geboorte te Bethlehem, de. beroemde plaats, waar oorspronkelijk de stal ge staan heeft. De Roomsche, Grieksche en Arme- nisch-Grieksche Kerken volgen ieder haar eigen ritus, wat Kerstmis betreft. De Roomsche Kerst mis wordt aan het Roomsch Katholieke altaar gevierd op 25 December. Dertien dagen later vol gen de ceremoniën van de Orthodoxe Oostersin- xgel, de Grieksch-Katholieken. Weder dertien da- xgen later viert de Armenische Kerk haar feest volgens het Byzantijnsche geloof. NOORDSCHARWOUDE. Woensdagavond half acht hield de S.D.A.P. hare kerstvergadering in het- lokaal, voor deze ge legenheid feestelijk versierd, van den heer J. de Bakker te Noordscharwoude. Verschillende propagaudaleuzen als „op voor ontwapening", „op voor den vrede", „voor door voering van 8-urendag" prijkten aan de wanden. Omstreeks 8 uur opent de voorzitter, de heer Gorter, de vergadering met een hartelijk woord van welkom, namens de afdeelingen Langen-dijk I, II en Noordscharwoude. De groote opkomst is wel het bewijs, dat voor een Kerstvergadering ook in deze streek veel gevoeld wordt. Spr. hoopt, dat het „Vrede op aarde", dat thans in de ker ken gezongen zal worden, ook in de harten der aanwezigen leeft en dat de Kerstgedachte iD aller harten ingang zal vinden. Hierna stelt de voorz. mevrouw RibbiusPele- tier uit Amsterdam in de gelegenheid de Kerst rede uit te spreken. Mevrouw Ribbius-Peletier begint te zeggen, dat sinds onheugelijkea tijd in d,ezen tijd van het jaar een bijzondere strijd is gevoerd, 'tls oen tijd, waarop de zon meer en meer van het mensch- dom verwijderd is, de dagen worden korter, het menschdom tast in het duister. Reedb ten tijde van het heidendom werden offers gebracht aan de Goden om te trachten de zon terug te krijgen, die door booze handen werd tegengehouden. Ook in deze 20e eeuw komt men tezamen en laat men d8 gedachten gaan op welke wijze deze duis ternis verwijderd kan worden, al zij het dan ook uit een ander oogpunt. De problemen zijn van geneel anderen en veel moeilijker aard als waai onze voorvaderen over spraken. Spreekster wijst er op, hoe door allen getracht moet worden dat het menschdom een geestelijk en stoffelijk bestaan verkrijgt. Dit is veel moei lijker dan hetgeen waarover 2000 jaar geleden gesproken werd. Spreeaster stelt de vraag: „Hoe is thans de stand onderling met de wereldstaten? En clan verwijst zij naar de donkere dagen voor Kerstmis, want de lichtstraaltjes op het terrein der Inter nationale zij a zeer gering. Wat wordt er thans gedaan voor den vrede Men beieidt zich voor op een nieuwen oorlog. In Engeland staan oorlogsschepen op stapel, voor een bedrag van 84 millioen gulden. Duitsohlaad laat ziju oorlogstuig, ondanks het verdrag van Versailles, waarbij het Duitschland verboden is oorlogsmateriaal te vervaardigen, thans maken over de grenzen, in Rusland. Er is Cji sprake moer van elkander te respecteeren. er land vreest steeds de heerschzücht van bui tenaf. Als men zijne oogen wendt naar China, waar een hevige strijd gestreden wordt, waar juist de jonge Chineezen strijden om hunn» vrijheid. Zij dulden geen heerschende machten van vreemde mogendheden. Mexico is eveneens in strijd tegen het kapita lisme, tegen de groote Amerikaansche Petro leum Maatschappijen, welke laatsten gesteund worden door de R.K. Kerk. De gebeurtenissen op Java getuigen wat de gevolgen zijn, indien een volk in zijne rechten beknot wordt. De eenige lichtstraaltjes op het terrein der Internationale is wel de actie der democratie, die er zich op toelegt de vrijheid te verzekeren:. De val der Duitsche regeering is ontstaan door de reactionairen, die ook daar niet samen wilden gaan met degenen, die het recht willen beknotten. Een gelukkig teeken is 't dat de Volkenbond; democratischer is geworden door den invloed der voormalige Éngelsche Arbeidersregeering. Echter is het werk van den Volkenbond niet voldoende, er moet getracht worden, dat er in de toekomst geen oorlog meer kan bestaan. Geschillen moeten bijgelegd worden. Het Belgisch tractaat noemt spreekster een zeer moeilijk geval voor hare partij en de vraag is in hoeverre Nederland daaraan tegemoet moet ko men. Voorop staat, dat België recht heeft op zijn levenskans. Nederland zal echter nimmer iets toe stemmen, indien België iets vroeg, hetwelk in strijd zou zijn met het democratisch beginsel, dat ieder zijne vrijheid heeft. Ohtwapëaiag is thans de leuze. Nederland on Denemarken hebben gemeend in die richting te moeten gaah. In de Kamer is de ontwapening besproken, als zou dit zeer kostbaar zijn en blijft de tegenwoor dige toestand bestaan, omdat deze niet zooveel kost. De heer Ter Laan bracht evenwel naar voren, dat 4/5 der kosten bezuinigd zal worden door ontwapening en voegde er aan toe, dat het een kwestie is van een moreele daad. Spr. vervolgt door er op te wijzen, dat vooral de vrouwen hebben te strijden om te zorgen of Nederland al of niet in een volgenden, oorlog ge wikkeld wordt. Zij hebben te strijden of hunne jongens naar de grenzen gestuurd zullen wor den, voor een strijd, die toch niet door Nederland gewonnen kan worden. Verders merkt spr. op, dat de geloovige arbei ders zien steeds bij één partij houden, daar voorop wordt gesteld, dat zij samen moeten gaan met de geloovige patroons, doch kan zulks volgens spr. niet samen gaan. Het recht en de vrijheid van den arbeider is eerst verzekerd door eeno democrati- sche regeering. De pogingen in het werk gesteld door enkele katholieken, Soc. Dem. en Vrijz. Dem. om te ko men tot zulk eeue regeering, zijn echter gefaald door de R.K. Staatspartij, daar deze geene samen werking wenschte en niets te doen wilde hebben met de Sociauldemocratiö. De S.D.A.P. stelt dec f.iscfc van het vrije ver eenigingsrecht én meeningsuiting, welke in. Ne derland nog niet veilig zijn, getuigende dat de Kon. Goedkeuring geweigerd werd aan een ver- eeniging, en het verbieden op vele plaatsen o.a. van 'de Pctemkin-film, omdat daar een revolutio naire strekking in zit. Verder besluit spreekster haar rede met te zeggen dat het Kerstfeest brengt geloof in do toekomst van betere tijden, en hoopt dat allen door het Kerstfeest doortrokken mogen zijn van het geloof in het socialisme. Hierna dankt, de heer Gorter de spreekster voor de mooie en gloedvolle rede en biedt haar als blijk van waéirdeering bloemen aan. Het verdere gedeelte van den avond werd. ge vuld door de A. J. C.-afdeëling Alkmaar, welker leden met hunne reien, dansen, declamatie's en muzieknummertjes een zeer afwisselend program ma ten beste gaven. Een zeer aardig nummer was een karakteristiek mandolinenummer, het welk 'een boerenbruiloft voorstelde, hetgeen keu rig' ten gehoore werd gebracht. Dé A. J. C. vond in dé toehoorders eén dank-' baar publiek èn oogstte na ieder nummer een da verend applaus. Vermelden wij nog, dat het muzikale gedeelte bij den aanvang en tijdens de pauze op zeer ver dienstelijke wijze werd verzorgd door Mej. E. Zaagman, pianiste en door den heer S. Swager als violist. Aan het slot bracht de voorzitter hartelijk dank aan de A. J. C. en aan allen die hadden! medegewerkt tot het welslagen van dezen avond. Te ruim 11 uur keerden allen ruim voldaan huiswaarts. Programma voor Zondag 20 December. Tweede klasse C.: Hollandia 4—Zeevogels 1 Oudorp 1—D.T.S. 1 N. Niedorp 1—Vronc 1 G. Bakker S. Boon. H. Polak. Derde klasse C.: Alc. Vitr. 4—Hoogkarspel 1 v. d. Wolff S.O.V.V. 1—Gr. Schermer 1 J. J. Hartog. Vierde klasse C.: Heiloo 2—N. Niedorp 2 v. Son. Hoogkarspel 2—Zeevogels 2 Sijm. Indien geen tijd vermeld beginnen alle wed strijden om 2 uur. Daar wij het officieel orgaan van den N.Hi. V.B. niet hebben ontvangen plaatsen wij het, programma zooals dit vorige week is vastge steld, zoodat wijzigingen niet zijn uitgesloten. De Oudorpers binden Zondag den strijd aan. met D.T.S., het eerste waar hier 't oog op. valt is hier de ontmoeting tusschen de leiders, D.T.S. en no. 6. in dit geval de thuisclubs Indien het terrein nu eens niet wordt afg|e\ keurd, dan zulien wij dus Zondag D.T.S. weer, eens, na een rustperiode van vier weken, in, actie zien. Oudorp speelt hiermede morgen, reeds haar tienden wedstrijd, zoodat zij daarna, nog slechts vier wedstrijden van het einde ver wijderd is. Indien zij deze laatste wedstrijden, eens tot een goed einde zouden weten te brem-, gen, dan zouden zij aan het einde der compe- tie nog een behoorlijke plaats op de rang-, lijst innemen. Maar erg veel vertrouwen heb ben wij hierop niet. Immers Oudorp .ontvangt juist in deze laatste ontmoetingen de zwaarste, elftallen, waaronder het drietal D.T.S., Zee vogels en N. Niedorp, de candidaten voor den eereplaats. Alhoewel Oudorp in eigen huis, niet is te onderschatten, wat echter ook weer. voor een gedeelte is toe te schrijven aan het kleine terrein, waarop een bezoekend elftal zich minder goed op thuis voelt. Morgen ont vangt Oudorp dus een peledent voor de eer ste plaats. Do Oudkarspelaren hebben tot nu toe zes wedstrijden achter den rug, waaronder. 4 gewonnen, 1 gelijk en 1 verloren, zoodat zij in totaal 9 punten hebben verzameld, waar mede het resultaat niet ongunstig is te noemen. Maar ook hun wachten nog feitelijk de zwaar ste wedstrijden. Want, hoe verder in het sei zoen hoe vinniger de strijd. Echter, met bet' begeerde doel voor oogen, gelooven wij dan ook dat de roodbroeken het Zondag zullen moeten afleggen tegen de Withemden, temeer daar zij reeds in Oudkarspel met 8—1 ver loren. i In N. Niedorp heeft de ontmoeting plaats tusschen de club van dien naam en Vrome, die tevens voor de bezoekers de returnwedstrijd beteekent. De N. Niedorpers zijn er tot nu toe in geslaagd om in de running naar do eerste plaats te blijven. Hoewel een kans te-, loor is gegaan oim: de plaats, die zy nu inne men. nog hechter te doen zijn. Wij, herinmere(n. ons in dezen de kamp tegen Oudorp, waarin zij twee kostbare punten verspeelden. En nu, Zondag, komt Vrone op bezoek en de geel zwarte ploeg komt dan weer voor een zware taak te staan. In de eerste plaats natuurlijk omdat de gasten wel alles zullen probeeren om revanche te nemen op de in eigen huis geleden nederlaag. Vrone beschikt over een zeer goed eachterhoede, zoodat van de capici- teit van de voorhoede der thuisclub alles wordt gevraagd en Peereboom dus gelegenheid krijgt om zijn schutterstalenten te toornen. Van de voorhoede der gastheeren hebben wij niet zoo'n grocte verwachting. Weliswaar noteerden zij de vorige week tegen West-Frisia een viertal punten, maar dit was meèr aan de zwakte vaini

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1926 | | pagina 8