Jl
HET KERSTKINDJE
inn S.D.A.P.
Gesprongen handen
Verscheidenheid
SPORT EN WEDSTRIJDEN
DE WEDSIRUDÊTVOOR ZONDAG
II
(Een eenvoudig Kerstverhaaltjo.)
t,Was Kerstavond. De maan stond helder aan
den met sterren bezaaiden hemel en goot haar
zilveren licht over de besneeuwde velden en boo-
men en de daken van de boerderijen. Een vredige
rust lag over het landschap en 't scheen, of de
geheele natuur de menscheu wilde brengen in de
stemming van het heilig feest, waarvan de eerste
dag al bijna verstreken was.
Het kerkje van het dorpje was 's morgens veel
voller geweest dan gewoonlijk het geval was. De
predikant had gepreekt van de „drie wijzen uit
het Oosten", die de ster gevolgd waren naar Beth
lehem. om daar in den stal neer te knielen voor
het Goddelijke Kindje, dat in een kribbe was ge
boren en van de engelen, die boven de velden ge
zongen hadden van: „Eere zij God in den hooge.
Vrede op aarde, in menschen een welbehagen."
Met dankbaarheid en blijdschap in het hart
had de gemeente gezongen en met oprecht gemoed
hadjden allen met den dominé meegebeden, dat
die heerlijke Kerstmisbelofte in vervulling mag
komen, dat de duisternis zal wijken voor het
Licht en dat Liefde aller harten zal mogen ver-
vulleu.
Diep onder deu indruk van de preek gingen
boer Albers met zijn vrouw Janse njaar huis.
Ondeiweg zwegen beiden. Want hun gedachten
waren bij Geertje, dat meisje, waar ze zoo ziels
veel van gehouden hadden en dat vandaag juist
tien jaar geleden het ouderhuis verlaten had met
dien man, die haar het hoofd op hol had ge
maakt met zijn praatjes over de genietingen in de
groote stad. Sinds dien tijd hadden ze maar één
keer wat van haar gehoord. Zij woonde op een
mooie kamer in Amsterdam en des avonds ging
ze artijd uit naar de komedie ofAch, >ze
mochten er niet aan denken. Op een Zaterdag had;
Albers de reis naar de groote stad gemaakt en.
had zijn dochter opgezocht. Hij had haar ge
smeekt en gebeden, om toch weer met hem te gaan
naar haar moeder, naar haar dorpje. Maar toen
had Geertje hem uitgelachen en gezegd, dat hij
een domme boer was, die niets begreep van wat
een mensch toekwam. Zij had voor hem gestaan
in een zijden kleed en met mooie kammen en
glinsterende steeuen in het haar. En zij had hem
verklaard, dat ze zoo gelukkig was, als ze maar
wenschen kon en dat ze nooit, nooit weer naar
die bekrompen lui iu die boerenstreek zou terug-
gaan.
Met een gebroken hart had boer Albers toen
de thuisreis weer aanvaard. En thuis gekomen,
had hij zijn vrouw dansje met stokkende stem
verteld, hoe hij Geertje had aangetroffen. Doods
bleek had de vrouw naar het verhaal geluisterd!
en toen Albers zweeg, had ze gezegd„Hadden
we Geertje maar nooit uit dienen laten gaan,
dan was het nooit zoover gekomen."
En nu waren al zoovele Kerstfeesten voorbijge
gaan, maar van Geertje hadden ze nooit weer
wat gehoord. De brieven, welke boer Albers haar
zoo nu ën dan had gezonden, kwamen allepiaal
terug. Onder het adres was dan met potlood
diat ééne woord géschreven: „onbekend". Dan
haalde vrouw Jansje haar zakdoek voor den dag
en snikte vaak 'n uur lang. Maar met de jaren
kwam ook de berusting, ofschoon ze nooit ging
slapen, voor God gebeden te hebbeo, om Geertje
haar zonden te vergevea, te behoeden en haar
terug te brengen op het goede pad.
Tegen den avond zaten Albers met zijn vrouw,
de knecht en de dienstbode bij den haard. Midden,
op de tafel stond een Kerstboompje en Albers
had de witte en roode kaarsjes, die hij in de stad
gekocht had, aangestoken. Voor een jaar of drie
was hij eens op een Kerstavond voorbij de pastorie
van den dominé gegaan en daar had hij toen voor
het eerst van zijn leven zulk een „Lichtjesboom"
gezien. Dat had hij zoo aardig gevonden, dat, toen
hij thuis gekomen was, hij dadelijk tegen Jansje
gezegd had: „Vrouw, als we het weer beleven,
dan willen wij ook een Kerstboompje in huis heb
ben". Jansje had toen wel gezegd, dat bij de
boeren dat geen mode was, maar Albers was niet
van zijn besluit af te brengen. „Modie of geen
mode" had hij geantwoord, wij doen het.
Zoo zat de familie gezellig bij elkaar en Al
bers naaide den grooten Bijbel met de koperen
haken voor den dag en hij las de geschiedenis!
voor van de geboorte van Jezus.
Aandachtig zaten de anderen te luisteren en
toen Albers ophield en het groote boek had dicht
geslagen, gingen ze met hun vieren zitten om
het boompje en zij zongen het lied: „Eere zij
God in deu hooge. Vrede op aarde, in menschen
een welbehagen''.
„En nu eens het lied van de witte vlokken?"
vroeg de dienstbode.
„Ja," zei de vrouw, „dat gaat ook altijld zoo
mooi."
Maar toen ze met het tweede vers begonnen
waren
„Ons is een kind geboren
In 's werelds winternacht",
zei de knecht„Ik geloof, dat er een aan de deür
rammelt."
En terwijl de boer en zij a vrouw en de dienst
bode het lied uitzongen, ging Hendrik, de knecht,
eens kijken, wie 'daar nog zoo laat wezen kon.
Hij kwam al gauw" weer en zei, dat er een
sehooierskindje buiten stond, dat vroeg, of ze
wel in de schuur mocht slapen, want dat het
moe was en niet verder kou loopen.
,/Laat haar maar eens binnenkomen," zei de
vrouw goedig.
Even later bracht de knecht een meisje van een
jaar of zes binnen, dat verlegen rondkeek.
„Zoo mijn klein deerntje," kwam de vrouw
het tegemoet, „waar kom je nog zoo laat van
daan? Kom maar eens bij ons zitten."
En in een ommezien had de vrouw een kom
metje met melk en een paar sneedjes wittebrood
voor het kleine, vreemde kind neergezet.
,jZie zoo," moedigde ze aan, ,,eet dat nu maar
eens lekkertjes op en vertel ons eens, waaT je nog
heen moet."
Maar het arme schaap durfde niets te zeggen.
Het dronk een paar slokjes van de melk en
toen haaide het van onder haar versleten jurkje
een briefje te voorschijn en vroeg: „Waar woont
boer Albers?"
,jNeen," zei het kind, „maar Moetje...."
Toen barstte het kleine meisje in snikken uit.
Boer Albers nam den brief en met bevende
handen maakte hij liet couvert los. Maar nog
pas had hij den eersten regel gelezen, of hij riep
uit: „Groote God!"
,JWat is er?" vroegen allen tegelijk.
Al gauw was Albers weer bij zijn stuk en hij
las: „Lieve Vader en Moeier. Als gij dezen brief
ontvangt, ben ik niet meer. De man, dien ik ge
volgd ben, heeft mij verlaten. Ik heb veel, name
loos veel geleden. Maar nu voel ik mijn einde
naderen. Ontferm IJ over mijn kleine Antje, die U
dezen brief brengt en vergeef - uw ongelukkige
Geertje."
„Dus...."! riep Albers.
„Mijn kleine lieveling!" riep de vrouw.
En zij vloog op het meisje toe, kuste het op
beide wangeu en zette het op haar schoot, ter
wijl dikke tranen langs haar wangen rolden.
„(Antje, Antje," snikte zij. Afijn lieve, kleine
Antje."
En Albers stond op van zijn stoel en hij legde
de handen op de schouders van zijn vrouw en
met ontroerde stem zei hij:
„Ons is een kind geboren,
In donk'ren winternacht".
Toen bogen allen het hoofd en zij zongen nog
eens zachtjes:
„Eere zij God in den hooge, Vrede op aarde,
in menspchen een welbehagen."
I :j- i M l
rU we huid
schraIe
i ppen
Doos 3O*60-90ct Bij Apoth en Drogisten
Gelukkig Kerstfeest
Niet iedereen op de wereld wenscht zijn vrien
den en kennissen een „Gelukkig Kerstfeest", al
thans niet met deze woorden. Voor de curiositeit»
laten wij dezen wensch volgen in eenige vreemde
talen:
In Frankrijk zegt men „Jayeuse Noël.'
In Engeland: „Murry Christman".
In Duitschland „Fröhliche Weihnachten".
In Denemarken: „Glaedelig Jul".
In Zweden: „Glad Julen".
In Portugal: „Boas Festa".
In Italië: „Felice Natal".
In Japan: „Kinga Shinnen".
In Roemenië „Grasiun Felicitatiune".
In Tuikije: „lchok Yilara".
In Bohemen: „Vesele Vanose".
In Hongarije: „Boldog Karacsenyi Unnepeket".
In Griekenland: „Chrysterjenal".
In Polen: „Wesclych Swia".
In Kroatië„Scretan Bozio".
In Spanje: „Felices Pascuas".
Op Kerstmis geboren kinjlpreu hebben een
bizondier verstand.
Zij, die op Keistmis geboren zijn, zijn te feli-
citeeren. Overeenkomstig een oud geloof worden
de kinderen, die op Kerstmis geboren worden,
met bizondere gaven begiftigd. Ën het eigenaar
dige van het geval is, dat sceptici, die zulke
dingen altijd gaarne op de proef willen stellen,
hebben moeten toegeven, dat het in zeer vele
gevallen een feit is.
Welke zijn dio gaven? De belangrijkste schij'-
nen te zijn de hypnotische machten om zieken
te genezen en pijn te stillen door het opleggen dei;
handen. Daarna komt de kracht van het „tweedei
gezicht" een eigenaardige macht om in de toe
komst te kunnen zien.
Verder zijn de op Kerstmis geborenen altijd
volgens het oude geloof altijd verre boven het
gemiddelde, wat verstandelijke vermogens betreft.
Zeer velen diergenen zijn ook begiftigd met spe-
oiale vermogens voor muziek. In verschillende
kinderen merkte iemand, die van hun geboorte
datum in het geheel niet op de hoogte was, bui;
ten gewone muzikale eigenschappen op, zoodat dit
wel een betrouwbaar bewijs is voor deze be
wering.
Driemaal Kerstfeest per jaar.
Er bestaat een plaats op de wereld, waar Kerst
mis driemaal per jaar gevierd wordt in de
Kerk van Christus' Geboorte te Bethlehem, de.
beroemde plaats, waar oorspronkelijk de stal ge
staan heeft. De Roomsche, Grieksche en Arme-
nisch-Grieksche Kerken volgen ieder haar eigen
ritus, wat Kerstmis betreft. De Roomsche Kerst
mis wordt aan het Roomsch Katholieke altaar
gevierd op 25 December. Dertien dagen later vol
gen de ceremoniën van de Orthodoxe Oostersin-
xgel, de Grieksch-Katholieken. Weder dertien da-
xgen later viert de Armenische Kerk haar feest
volgens het Byzantijnsche geloof.
NOORDSCHARWOUDE.
Woensdagavond half acht hield de S.D.A.P.
hare kerstvergadering in het- lokaal, voor deze ge
legenheid feestelijk versierd, van den heer J. de
Bakker te Noordscharwoude.
Verschillende propagaudaleuzen als „op voor
ontwapening", „op voor den vrede", „voor door
voering van 8-urendag" prijkten aan de wanden.
Omstreeks 8 uur opent de voorzitter, de heer
Gorter, de vergadering met een hartelijk woord
van welkom, namens de afdeelingen Langen-dijk
I, II en Noordscharwoude. De groote opkomst is
wel het bewijs, dat voor een Kerstvergadering
ook in deze streek veel gevoeld wordt. Spr. hoopt,
dat het „Vrede op aarde", dat thans in de ker
ken gezongen zal worden, ook in de harten der
aanwezigen leeft en dat de Kerstgedachte iD
aller harten ingang zal vinden.
Hierna stelt de voorz. mevrouw RibbiusPele-
tier uit Amsterdam in de gelegenheid de Kerst
rede uit te spreken.
Mevrouw Ribbius-Peletier begint te zeggen, dat
sinds onheugelijkea tijd in d,ezen tijd van het
jaar een bijzondere strijd is gevoerd, 'tls oen
tijd, waarop de zon meer en meer van het mensch-
dom verwijderd is, de dagen worden korter, het
menschdom tast in het duister. Reedb ten tijde
van het heidendom werden offers gebracht aan de
Goden om te trachten de zon terug te krijgen,
die door booze handen werd tegengehouden. Ook
in deze 20e eeuw komt men tezamen en laat
men d8 gedachten gaan op welke wijze deze duis
ternis verwijderd kan worden, al zij het dan ook
uit een ander oogpunt. De problemen zijn van
geneel anderen en veel moeilijker aard als waai
onze voorvaderen over spraken.
Spreekster wijst er op, hoe door allen getracht
moet worden dat het menschdom een geestelijk
en stoffelijk bestaan verkrijgt. Dit is veel moei
lijker dan hetgeen waarover 2000 jaar geleden
gesproken werd.
Spreeaster stelt de vraag: „Hoe is thans de
stand onderling met de wereldstaten? En clan
verwijst zij naar de donkere dagen voor Kerstmis,
want de lichtstraaltjes op het terrein der Inter
nationale zij a zeer gering.
Wat wordt er thans gedaan voor den vrede
Men beieidt zich voor op een nieuwen oorlog.
In Engeland staan oorlogsschepen op stapel,
voor een bedrag van 84 millioen gulden.
Duitsohlaad laat ziju oorlogstuig, ondanks het
verdrag van Versailles, waarbij het Duitschland
verboden is oorlogsmateriaal te vervaardigen,
thans maken over de grenzen, in Rusland. Er is
Cji sprake moer van elkander te respecteeren.
er land vreest steeds de heerschzücht van bui
tenaf.
Als men zijne oogen wendt naar China, waar
een hevige strijd gestreden wordt, waar juist de
jonge Chineezen strijden om hunn» vrijheid. Zij
dulden geen heerschende machten van vreemde
mogendheden.
Mexico is eveneens in strijd tegen het kapita
lisme, tegen de groote Amerikaansche Petro
leum Maatschappijen, welke laatsten gesteund
worden door de R.K. Kerk.
De gebeurtenissen op Java getuigen wat de
gevolgen zijn, indien een volk in zijne rechten
beknot wordt.
De eenige lichtstraaltjes op het terrein der
Internationale is wel de actie der democratie,
die er zich op toelegt de vrijheid te verzekeren:.
De val der Duitsche regeering is ontstaan door
de reactionairen, die ook daar niet samen wilden
gaan met degenen, die het recht willen beknotten.
Een gelukkig teeken is 't dat de Volkenbond;
democratischer is geworden door den invloed der
voormalige Éngelsche Arbeidersregeering. Echter
is het werk van den Volkenbond niet voldoende,
er moet getracht worden, dat er in de toekomst
geen oorlog meer kan bestaan. Geschillen moeten
bijgelegd worden.
Het Belgisch tractaat noemt spreekster een zeer
moeilijk geval voor hare partij en de vraag is in
hoeverre Nederland daaraan tegemoet moet ko
men. Voorop staat, dat België recht heeft op zijn
levenskans. Nederland zal echter nimmer iets toe
stemmen, indien België iets vroeg, hetwelk in
strijd zou zijn met het democratisch beginsel, dat
ieder zijne vrijheid heeft.
Ohtwapëaiag is thans de leuze. Nederland on
Denemarken hebben gemeend in die richting te
moeten gaah.
In de Kamer is de ontwapening besproken, als
zou dit zeer kostbaar zijn en blijft de tegenwoor
dige toestand bestaan, omdat deze niet zooveel
kost. De heer Ter Laan bracht evenwel naar
voren, dat 4/5 der kosten bezuinigd zal worden
door ontwapening en voegde er aan toe, dat het
een kwestie is van een moreele daad.
Spr. vervolgt door er op te wijzen, dat vooral
de vrouwen hebben te strijden om te zorgen of
Nederland al of niet in een volgenden, oorlog ge
wikkeld wordt. Zij hebben te strijden of hunne
jongens naar de grenzen gestuurd zullen wor
den, voor een strijd, die toch niet door Nederland
gewonnen kan worden.
Verders merkt spr. op, dat de geloovige arbei
ders zien steeds bij één partij houden, daar voorop
wordt gesteld, dat zij samen moeten gaan met de
geloovige patroons, doch kan zulks volgens spr.
niet samen gaan. Het recht en de vrijheid van den
arbeider is eerst verzekerd door eeno democrati-
sche regeering.
De pogingen in het werk gesteld door enkele
katholieken, Soc. Dem. en Vrijz. Dem. om te ko
men tot zulk eeue regeering, zijn echter gefaald
door de R.K. Staatspartij, daar deze geene samen
werking wenschte en niets te doen wilde hebben
met de Sociauldemocratiö.
De S.D.A.P. stelt dec f.iscfc van het vrije ver
eenigingsrecht én meeningsuiting, welke in. Ne
derland nog niet veilig zijn, getuigende dat de
Kon. Goedkeuring geweigerd werd aan een ver-
eeniging, en het verbieden op vele plaatsen o.a.
van 'de Pctemkin-film, omdat daar een revolutio
naire strekking in zit.
Verder besluit spreekster haar rede met te
zeggen dat het Kerstfeest brengt geloof in do
toekomst van betere tijden, en hoopt dat allen
door het Kerstfeest doortrokken mogen zijn van
het geloof in het socialisme.
Hierna dankt, de heer Gorter de spreekster voor
de mooie en gloedvolle rede en biedt haar als blijk
van waéirdeering bloemen aan.
Het verdere gedeelte van den avond werd. ge
vuld door de A. J. C.-afdeëling Alkmaar, welker
leden met hunne reien, dansen, declamatie's en
muzieknummertjes een zeer afwisselend program
ma ten beste gaven. Een zeer aardig nummer
was een karakteristiek mandolinenummer, het
welk 'een boerenbruiloft voorstelde, hetgeen keu
rig' ten gehoore werd gebracht.
Dé A. J. C. vond in dé toehoorders eén dank-'
baar publiek èn oogstte na ieder nummer een da
verend applaus.
Vermelden wij nog, dat het muzikale gedeelte
bij den aanvang en tijdens de pauze op zeer ver
dienstelijke wijze werd verzorgd door Mej. E.
Zaagman, pianiste en door den heer S. Swager
als violist.
Aan het slot bracht de voorzitter hartelijk
dank aan de A. J. C. en aan allen die hadden!
medegewerkt tot het welslagen van dezen avond.
Te ruim 11 uur keerden allen ruim voldaan
huiswaarts.
Programma voor Zondag 20 December.
Tweede klasse C.:
Hollandia 4—Zeevogels 1
Oudorp 1—D.T.S. 1
N. Niedorp 1—Vronc 1
G. Bakker
S. Boon.
H. Polak.
Derde klasse C.:
Alc. Vitr. 4—Hoogkarspel 1 v. d. Wolff
S.O.V.V. 1—Gr. Schermer 1 J. J. Hartog.
Vierde klasse C.:
Heiloo 2—N. Niedorp 2 v. Son.
Hoogkarspel 2—Zeevogels 2 Sijm.
Indien geen tijd vermeld beginnen alle wed
strijden om 2 uur.
Daar wij het officieel orgaan van den N.Hi.
V.B. niet hebben ontvangen plaatsen wij het,
programma zooals dit vorige week is vastge
steld, zoodat wijzigingen niet zijn uitgesloten.
De Oudorpers binden Zondag den strijd aan.
met D.T.S., het eerste waar hier 't oog op.
valt is hier de ontmoeting tusschen de leiders,
D.T.S. en no. 6. in dit geval de thuisclubs
Indien het terrein nu eens niet wordt afg|e\
keurd, dan zulien wij dus Zondag D.T.S. weer,
eens, na een rustperiode van vier weken, in,
actie zien. Oudorp speelt hiermede morgen,
reeds haar tienden wedstrijd, zoodat zij daarna,
nog slechts vier wedstrijden van het einde ver
wijderd is. Indien zij deze laatste wedstrijden,
eens tot een goed einde zouden weten te brem-,
gen, dan zouden zij aan het einde der compe-
tie nog een behoorlijke plaats op de rang-,
lijst innemen. Maar erg veel vertrouwen heb
ben wij hierop niet. Immers Oudorp .ontvangt
juist in deze laatste ontmoetingen de zwaarste,
elftallen, waaronder het drietal D.T.S., Zee
vogels en N. Niedorp, de candidaten voor
den eereplaats. Alhoewel Oudorp in eigen huis,
niet is te onderschatten, wat echter ook weer.
voor een gedeelte is toe te schrijven aan het
kleine terrein, waarop een bezoekend elftal
zich minder goed op thuis voelt. Morgen ont
vangt Oudorp dus een peledent voor de eer
ste plaats. Do Oudkarspelaren hebben tot nu
toe zes wedstrijden achter den rug, waaronder.
4 gewonnen, 1 gelijk en 1 verloren, zoodat
zij in totaal 9 punten hebben verzameld, waar
mede het resultaat niet ongunstig is te noemen.
Maar ook hun wachten nog feitelijk de zwaar
ste wedstrijden. Want, hoe verder in het sei
zoen hoe vinniger de strijd. Echter, met bet'
begeerde doel voor oogen, gelooven wij dan
ook dat de roodbroeken het Zondag zullen
moeten afleggen tegen de Withemden, temeer
daar zij reeds in Oudkarspel met 8—1 ver
loren. i
In N. Niedorp heeft de ontmoeting plaats
tusschen de club van dien naam en Vrome, die
tevens voor de bezoekers de returnwedstrijd
beteekent. De N. Niedorpers zijn er tot nu
toe in geslaagd om in de running naar do
eerste plaats te blijven. Hoewel een kans te-,
loor is gegaan oim: de plaats, die zy nu inne
men. nog hechter te doen zijn. Wij, herinmere(n.
ons in dezen de kamp tegen Oudorp, waarin
zij twee kostbare punten verspeelden. En nu,
Zondag, komt Vrone op bezoek en de geel
zwarte ploeg komt dan weer voor een zware
taak te staan. In de eerste plaats natuurlijk
omdat de gasten wel alles zullen probeeren
om revanche te nemen op de in eigen huis
geleden nederlaag. Vrone beschikt over een
zeer goed eachterhoede, zoodat van de capici-
teit van de voorhoede der thuisclub alles wordt
gevraagd en Peereboom dus gelegenheid krijgt
om zijn schutterstalenten te toornen. Van de
voorhoede der gastheeren hebben wij niet zoo'n
grocte verwachting. Weliswaar noteerden zij
de vorige week tegen West-Frisia een viertal
punten, maar dit was meèr aan de zwakte vaini