Kleine oorzaken groote gevolgen ABdusïroOP Een niet genoeg te waardeeren steun Het autobusbedrijf der Spoorwegen RIJBEWIJZEN Onze Provinciale Staten INGEZONDEN moederloozen schilder, gaf de heer Mr ook dezo 22 gulden En prompt,, volgens zijn. belofte, kwam de schilder d.e volgende week. terug; tot. niet. gerin ge blijdschap, van den molenaar, die tegen zijn fa milie, die blijkbaar minder goed van vertrouwen \vas geweest, opmerkte, dat men nu toch zien kon, dat er nog eerlijke men.schen op de wereld waren. Al. spoedig vertelde de schilder echter, dat het noodlot hem helaas nog steeds achtervolgde. Thans, Was namelijk zijn vrouw ernstig ongesteld geworden en( in zijn nood was hij maar weer, zoo vrij, zich tpt den edelmoedige» molenaar te wenden. Met 20 gulden was hij echter gered, dus, of zijn geldschieter hem ook nog dat bedrag tijdelijk wilde verschaf fen. Natuurlijk werd alles spoedig terugbetaald, ïhet de noodige rente er bij. Nu echter begon de molenaar te twijfelen. Aan zoo'n opeenstapeling van rampen wenschte hij niet te geloóven en zijn antwoord tegen den schilde* was dap ook „eerst de oude schuld afdoen en dan gullen we weer aanzien." Ongetroost marcheerde toen ons schildertje af, die blijkbaar zijn ewldoener. maar geheel vergat en toen de molenaar eenigen tijd niets meer ,van zijn geldopnemer vernam, schreef, hij hem een brief, dien hij adresseerde „G. Jansen, Julianaplein, Bameveld" welke brief echter als on bestelbaar terugkwam. De „moederlooze geldopne mer" wordt nu door de politie opgespoord. Vergiftigd? De neer K., leider van eon particulier recher che-bureau te Den Haag heeft gisternacht bij de politie aangifte gedaan van vermissing van ©en portefeuille, inhoudende f273, welke vermissing hij zou hebben geconstateerd, nadat hij in een café sterken drank had gebruikt, na afloop waar van, hij meende te zijn vergiftigd, omdat hiji een persoonlijk onderzoek in zake den moord aan den Beduiden hout op zich heeft genomen, waarmoe bij den vorigen dag doende zou zijn geweest. Zijin toestand was op dat nachtelijk moment om streeks 12» 1 uur van dien aard, dat. hij door twee personen moest worden thuisgebracht. De heer K. is uaar het ziekeuhuis aan den Zuidwal ovei^ebracht, waar hij, nadat zijn maag was uit gespoeld, niet langer wenscht te verblijven. De heer K .is daarna te voet naar huis gegaan. Intusschen. zijn een emmer en een kom met. braaksel van den heer K. in beslag genomen voor nader dader zoek, terwijl, ook nog ©enige andere zaken ter beschikking zijn gehouden. Het onderzoek naar de vermiste portefeuille heeft nog.geen resultaat opgeleverd. In nocid verkeehd. Donderdagavond 6 uur werd van clein vuurtoren te den He Her gemeld, dat in de rich ting van de Razende Bol lichtseinen werden waargenomen. Omstreeks 7 uur vertrokken de reddingsboot en de sleepboot „Assistent" naar buiten. Het bleek, dat twee visschers- sc'heepjes, Texel 15, schipper Vlas, en de- 'Texel 95, schipper Schagen, bij de Razende Bol gestrand waren. Vermoedelijk zijn deze schep jes tengevolge van slecht zicht en windstilte door den stroom op de Razende Bol gezet, en bezuiden het wrak van de Bordeaux aan den grond geraakt. In verband met de diep-, gang kon de reddingsboot „Dorus Rijkers"- de scheepjes niet bereiken. Door een Heldersch vlet en de reddingsvlet van de firma Wijsmul Ier werden de opvarenden, in totaal vier man die door de vergeefsche pogingen om hun' scheepjes nog vlot te brengen totaal waren uit geput gered en te Helder binnengebracht. Yandaar werden zij met de „Dorus Rijkers" «raar Oude Schilt gebracht. De scheepjes zijn als verloren t ebeschouwen. daar zij veel water maakten. ONGEVALLEN. Een vrachtrijder te Arnhem, 'die in de Kevers- gang 's avoacls bij het licht van een stallantaarn het benzine-reservoir van zijn vrachtauto vulde, is daarbij in brand geraakt. Het reservoir was lek en de uitstroomen-de ben zine kwam in aanraking met de cbrandende lan taren. De vlam deelde zich mede aan de kleer0n v.au den man en in een oogwenk stond hij in brand. Hij snelde naar de woning van zijn bro©dcr en deze doofde met emmers water het vuur. De vrachtrijder werd met ernstige brandwonden aan het gelaat, armen en boenen in het Diacones- senhuis opgenomen. Te Dorp-Lonneker is de 79-jarige landbou wer H. R. bij het. hooi halen door het gat van den zolder gevallen. De oude man or verleed na eenige uren aan de gevolgen. In Staatsmijn „Maurits is de 31-jarige bouwer A. F., die bezig was met aïbouwingsal'- beid, Dinsdagavond onder neervallende steende be dolven. Twee uur later voud men hem. Hij was overleden tengevolge van schedelbreuk. Sedert Maandag wordt te Pannerheide ver mist de 17-jarige dochter van de familie D. Ze was door haar ouders uitgestuurd om 'boodschap pen te doen en sedert heeft men niets meer van haar vernomen. Te Oud-Vossemeer is een 82-jarige man, erg hardhooreni en bijna blind, op straat door een wagen aangereden. Hij is overleden. - De doctoren Willigen en Bonhof uit Culem- borgzijn te Tiel aan een groot gevaar ontsnapt. Beide heeren, ieder in een auto gezeten, wilden van de 'kringvergadering der doctoren huiswaarts keeren, toen zij op het Kalverbosch te Tiel door den mist misleid, -den weg verkeerd namen en bij de Stadsgracht terecht kwamen. De eerste auto werd door krachtig remmen bij den wal tot staan gebracht, waarna de bestuurder er uit sprong. De auto, die inmiddels half over den kant was komen te hangen, stortte in de gracht. De. be stuurder van de tweede auto bemerkte tijdig het gevaar, en kon. bijtijds stoppen. Eenigen tijld later - werd de auto uit de gracht opgehaald en in een garage ondergebrachtBeide doctoren vertrokken daarop met Je auto, welke- geen schade "had opge- loopen,-huiswaarts. Een autobus, welke den dienst onderhoudt tusschen Zaltbommel en Tiel, is in de nabijheid van het dorp Rossum in brand gevlogen. De auto vervoerde toen geen passagiers. De twee. chauf- feurs, die in de auto zaten, wisten zich nóg tijdig in veiligheid te stellen en de autobus reed vervol gens van den Waaldijk af. De postzakken, die met deze' aulobus werden vervoerd, konden worden gered. r De Kamer van Koophandel en Fabrieken te Hoorn en 'Alkmaar laten zich niet onbetuigd in naar steun aan het particulier autobusbedrijf, j waar die steun werkelijk verdiend is. Het adres door de Kamer van Koophandel te Hoorn, meer wat betreft haar algemeen oordeel, aan God. Staten verzonden, luidt als volgt: Reeds vroeger heeft de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor West-Friesland te Hoorn, Uw kollege haar standpunt medegedeeld, inzake het verleeneo van concessie voor nieuwe autobusdien sten. Zij sprak daarbij als haar oordeel uit, dat ziji meent niet te mogen medewerken aan e©n Tielem- mering der vrije concurrentie en dat de betrok ken Gemeente oesturen hebben te adviseer en, of de nieuw aangevraagde dienst in het belang, dan wel in het nadeel zal zijn van de te berijden streek. Inmiddels is de Kamer gebleken, 'dat bij de behandeling der concessie-aanvragen, ook van bestaande ondernemingen, mede van de zijde der Nederlanjsche Spoorwegen en van betrokken tramwegmaatschappijen, bezwaren naar voren worden gebracht. Dit is alleszins begrijpelijk, daar de autobas langzamerhand een zoodanige concurrent van de andere ppenbare middelen van vervoer is gewor den, dat de exploitatie-resultaten daarvan duide lijk de gevolgen laten zien. Of het verzet tegen het voortbestaan der auto bussen evenwél rechtvaardig is, meent de Kamer te moeten betwijfelen. Immers juist omdat de spoor- en tramwegen niet meer voldeden aan de eischen ,door het publiek, vooral door dat van het platteland, gesteld, werd de autobus meer en meer de vervanger der genoemde middelen van vervoer. En bij het toenemende verkeer per a\ito- bus kon gelukkig worden geconstateerd, het bie den van meer oomfort door de ondernemers, het rijden op lijd, kortom een vervolmaking van het au to bus bedrijf, zoowel wat aangaat het materi aal, als de dienstregelingen. Zoo kon het niet uitblijven, dat het publiek op bepaalde trajecten tenslotte aan den omnibus de voorkeur ging géven boven het vervöer met spoor of tram. Dat ook de Directie dér Ned. Spoorwegen die voorkeui' begrijpt, blijkt uit het feit, dat zij thans zelf verschillende autobuslijnen wil gaan exploiteërcn. Daardoor zullen groote moeilijkheden ontstaan voor de endernemers van bestaande autobusdien sten, die met opoffering van beduidende kapitalen gekomen zijn lot rendeerende diensten. Te meer, omdat de nieuwe concurrent met zijn Staats-rente- garantie zooveel sterker staan zal, dan de parti culiere ondernemer. Zal het niet mogelijk zijn het nieuwe bedrijf der Ned. Spoorwegen te keeren, toch moeten alle krachten worden ingespannen en de Kamer wil ook gaarne de hare daartoe aauwenden, om te voorkomen, dat de richting wordt gevolgd, die de Ned. Spoorw. en ook de Tramwegen aangeven. Bij de behandeling toch van de verschillende concessie-aanvragen, is door die zijden betoogd, dat de particuliere ondernemingen overbodig zijn, daar, waar door spoor- of tramweg voldoende in het, verkeer wordt voorzien. Wordt werkelijk die richting ingeslagen, die tot geen andere uitkomst zal kunnen leiden, dan dat aan spoor- en tram wegen weer het monopolie van vervoer op be paalde trajecten wordt verleend, dan zullen niet alleen veel mooie resultaten van particulier initia tief verloren gaan, maar dan zal ook spoedig weer het oogenblik aanbreken, dat de behartiging der belangen van het publiek op den achtergrond, geschoven wordt. Na liet bovenstaande behoeft het ongowenschte en onbillijke daarvan niet nader te worden aan getoond. De Kamer spreekt dan ook het vertrouwen uit, dat eeu concurrentie, berokkend aan spoor- of tramweg-maatschappij, voor Uw College nimmer aanleiding zal mogen zijwn, een concessie-aan vraag van een autobus-ondernemer af te wijzen en dat aan bestaande ondernemingen nimmer uit dien hoofde belet zal worden, haar bedijfr voort te zetten. Het Hoofdbestuur van den NederLandschen! B'Oaad van AutoDusdienst ondernemers heeft gisteren aan vertegenwoordigers van de persi de bezwaren van de particuliere ondernemers' tegen het autobusbedrijf der Spoorwegen (A. T. O.) uiteengezet. De particulier eautobusdiensten, zoo zeidei de secretaris, de heer A. de Jong, zijn tnu! sedert vijf of .zes jaren in werking en groot gemaakt. Toen de diensten begonnen haalde) de directie van de spoorwegen de schoudersi t op en zeidc iets van „kastjes op wielen" en; „eendagsvliegen", Intusschen groeiden de parj ticuliere bedrijven en -op initiatief van den} Bond van Autobus-ondernemers, welke daar toe in 1923 een voorstel deed, is de wet op» op de openbare middelen van vervoer gewijd zigd.(bij de wet van 30 Juli 1926). Het j particuliere autobusbedrijf zooals het nu is geregeld, voorziet in een behoefte ei\ werkt uitstekend. Maar de spoorwegen zegge^' dat het geen waarborg geeft voor een re gel-1 matig verkeer, dat er alleen diensten zijn ge-j vesigid., waar „room" is, dat winstbejag voor zit. Dat winstmaken doel is,, ligt voor de hand) maar dat winstmaken is juist slechts dan mo gelijk als werkelijk de verkeersbelangen wor-j den gediend. In vrijwel alle provinciën is een uitgebreid net vari autodiensten welke'tot de! tevredenheid van de gemeenten welke worden! aangedaan, werken. De A- T. O. heeft nu juist dezer dagen haat) eerste aanvragen om vergunningen ingediend) en wel Dij de Gedeputeerde Staten van Nrd.-! Holland en Zuid-Holland. Wat Nrd.-Holland betreft zijn .vergunningen aangevraagd voor de Streek en voor den Lan-1 gendijk. De burgemeesters van alle betrokken! gemeenten (behalve van Broek op Langendijk)) hebben geadviseerd de vergunningen niet te verleenen, omdht er zeer goede particuliere diensten bestaan. Hetzelfde geldt in hoofdzaak voor de Zuid* Hollandsche diensten bij Gorinchem, Dordrecht Sliedrecht, iGessendam. De opzet van de A.T.O. is, zoo heet het, aanvullende diensten te maken. Daar zou niets tegen zijn, maar de vergunningen zijn nu juist het eerst gevraagd, daar waar goed georgani seerde particuliere autobusdiensten rijden. De bedoeling is dan ook klaarblijkelijk, al dus de heer De Jong, den particulieren dienst1 concurrentie aan te doen, opdat weer al het) evrkeer te land in het monopolisch bedrijf komt. De particuliere bedrijven hebben overal be wezen aanzienlijk goedkooper te kunnen wer ken dan de overheidsbedrijven. De A.T.O. is? nu wel een afzonderlijke naamlooze vennoot schap, maar is toch niets anders dan de spoor- gen, d.w.z. een semi-overheidsbedrijf. De moei lijkheden waarmede de spoorwegen hebben te1 werken: langzaam ambtelijk werk, zware per- soneellastien, zullen ook weldra, naar kan wor den verwacht, op het spoorweg-autobus-bed rijf drukken. De heer De Jong haalde gedeelten aan uit rapport Patijtn en uit de Memorie van Ant woord dat aan de wet van 30 Juli 1926 is1 voorafgegaan, waarin duidelijk was gezegd, bedrijf den kop in te drukken, dat het niet de bedoeling was het particuliere En nu gaat men toch die richting in, doort voorkeur te geven, aan spoor -en tram, die de concurrentie aanbinden met goede diensten, welke veel- meer aanvullend werden dan de1 ontworpen diensten van de A. T. O. Men gaat een bedrijf oFpenen, dat onoordeelkundig* is opgtezet ,dat, naar het zich laat aanzien, spoedig met verlies zal werken, ten koste van' de belastingbetalers. En goede, commercieel-opgezette bedrijven, welke de volle waardeering hebben van bur-' gemeeSters en burgerij, welker deugdelijkheid' is erkend door de Kamer van Koophandel voor West-Friesland en Noord holland en Noorderkwartier, onmogelijk maken. Daartegen wil het bestuur van den genoém, den bond protesteeren. ook in het eigen be lang van de gemeenschap. Wanneer li Uw schijnbaar onbeteekenend hoestje niet verzorgt, legt gij Uw ge* zondheid in de waagschaal. Talmt niet. Neem nog hedea mede samengesteld uit krul- den en planten, waarvan bijv. de Herba Maté be roemd is om haar genezende en krachtdadige werkingt 9 bij ademhalingsstoornissen. Overal verkrijgt», in kokers A f 1.J0, f 7-1 i, t i.Si O* etQ9<« fis «aai «U* Volgens de nieuwe Motor- en Rijwielwet zul len alle houders van rijbewijzen, die deze voor 1 Mei 1924 hebben ontvangen, binnen, kort opnieuw zulk een bewijs moet aanvragen. In het vervolg zullen de rijbewijzen dan gesplits worden en voor motorrijwielen, dus niet meer zooair. tot nu toe het geval was, geldig voor het besturen van beide soorten van motorvoer-. tuigen. Zij die na 1 Mei 1924 een nieuw rijbewijs! hebben ontvangen, of thans een iiieuw aanvra gen, zullen proeven van bekwaamheid moed ten afleggen. Aangezien men voor groote administratieve moeliijkheden zal komen te staan met betrek king tót het afnemen van de vaardigheidsproei ven, zal de minister, naar „Autoleven" meldt, gebruik makeh van zijn bevoegdheid, hem in| artikel 15 van de Motor- en Rijwielwet ver-, leend, tot het toestaan van afgifte van de rij bewijzen door middel van een door de vier gróote automobiel- en toerorganisaties, n.l. de E N. A. C„ de A. N. W. B. de K. N. M. VV en B. B. N. te stichten bureau. De heer J. G. van Turenhout, tot dusver secr.-penningmeester van de K. N. M. V. za^ tot ledier van dit burea uworden benoemd. Het bureau zal te 's Gravenhage worden gevestigd en zich belasten met de afgifte der rijbewijzen, en dus met het afnemen der rijd vaardigheidsproevèn. Daartoe zal het zich de medewerking verzekeren van een aantal des kundigen door het geheele land dat daartoe in districten is verdeeld. De officieels controle komt daarbij in han den van 12 rijksdeskundigep en 12 plaatsver vangend Rijks'Jeskundigen De doorvoering van een en ander kan met 1 Mei worden tegemoet gezien. Zónuwstillend en Zenuwsterkend is de werking van Mijuliardt s Zenuwtabletten Glazen Buisje 75 ct Hij Apoth. en Drogisten. Over eenige maanden zal weder de stem ming voor de leden van de Prov. Staten plaats hebben. In den regel is de belangstelling voor de Statenverkiezingen niet heel groot. Echter zijjn deze verkiezingen toch van veelbeteekenis omdat de kiezer door zijin stem indirect in - vloed kan uitoefenen op de samenstelling der Eerste Kamer, welker leden, gelijk bekend, door de Staten der Provinciën worden gekozen. Art .134 van dé Grondwet luidt: „Aan de Staten wordt de regeling en het. bestuur van de huishouding der provincie overgelaten." Zeker is tot die taak te rekenen de zorg voor goede verkeerswegen naast en ter aanvul ling van de Rijkswegen, en reeds uit dit oog punt is de samenstelling van de Prov. Staten ten volle de aandacht der kiezers waard. Immers, bij den enormen omvang, dien het licht en zwaar vervoer meer en meer aanpetemt, in de eerste plaats tengevolge van de geweldige toeneming van het autoverkeer, treedt de nood zakelijkheid van het aanleggen en onderhou den van bruikbare landwegen sterk op den voorgrond. Niet door beperkende en remmende bepa lingen. doch door het tot stand brengen van gemakkelijke practische verkeerswegen, wordt de vrije ontplooiing van handel en industrie bevorderd, worden land- en tuinbouw gediend. Het wegen vraagstuk vraagt een oplossing in den zin van vrije ontwikkeling van den onder- nemingsgeest. Uit een economisch oogpunt bezien is de samenstelling van de Provinciale Staten dan ook van het grootste belang. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie!. Mij'nheer de Redacteur. Zou n voor onderstaande een plaatsje wijlen geven in uw veel gelezen blad? Mijnheer de Redacteur, als men tuinbouwer is, dan kan het niet anders of men spreekt met dezen of genen vele malen over den tegenwoor- digen toestand, waarin de tuinbouw van den Lan- geiidijk en omstreken tegenwoordig verkeert. Meu hoort algemeen, dat de prijzen slecht zijn, maar er jgaat veel te weinig weg. Er wordt ook aange voerd „verplichte aanvoer", maar dat is zoo in grijpend, dit zal niet zijn uit te voeren. Maar hu wij het zoo over verplichting hebben, zou on derstsand idee gee^ levensvatbaarheid hebbon Elke aanvoerder, die met doorschotkool ter veiling' komt, wij zullen maar een kwantum nóemen, bijvoorbeeld 3000 K.G., verplicht zich om tevens. 1000 KG.. A.-kwaliteit aan te voeren op dien- zelfden dag, dau zou men grootere aanvoer krij gen en tevens een percentage betere kool ter markt brengen. Mijnheer de Redacteur, bovenstaande zou ik iederen tuinbouwer gaarne in overweging willen geven, in de eerste plaats de drie Marktbesturen. Inzender lezes geeft gaarhe zijn idóe voor beter, maar meent, dat er iets moet gebeuren en zoo spoedig mogelijk. Ongetwijfeld zullen hier maren aan verbonden zijn, maar op het oogenblik is het tóch zeker ook een groote maar. U, mijnheer de Rédacteur, dank zeggende voor de plaatsruimte. EEN TUINBOUWER.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1927 | | pagina 5