Kleine oorzaken
groote gevolgen
ABdusïroOP
Een niet genoeg te waardeeren steun
Het autobusbedrijf der Spoorwegen
RIJBEWIJZEN
Onze Provinciale Staten
INGEZONDEN
moederloozen schilder, gaf de heer Mr ook dezo
22 gulden En prompt,, volgens zijn. belofte, kwam
de schilder d.e volgende week. terug; tot. niet. gerin
ge blijdschap, van den molenaar, die tegen zijn fa
milie, die blijkbaar minder goed van vertrouwen
\vas geweest, opmerkte, dat men nu toch zien kon,
dat er nog eerlijke men.schen op de wereld waren.
Al. spoedig vertelde de schilder echter, dat het
noodlot hem helaas nog steeds achtervolgde. Thans,
Was namelijk zijn vrouw ernstig ongesteld geworden
en( in zijn nood was hij maar weer, zoo vrij, zich
tpt den edelmoedige» molenaar te wenden. Met 20
gulden was hij echter gered, dus, of zijn geldschieter
hem ook nog dat bedrag tijdelijk wilde verschaf
fen. Natuurlijk werd alles spoedig terugbetaald,
ïhet de noodige rente er bij.
Nu echter begon de molenaar te twijfelen. Aan
zoo'n opeenstapeling van rampen wenschte hij niet
te geloóven en zijn antwoord tegen den schilde*
was dap ook „eerst de oude schuld afdoen en dan
gullen we weer aanzien." Ongetroost marcheerde
toen ons schildertje af, die blijkbaar zijn ewldoener.
maar geheel vergat en toen de molenaar eenigen
tijd niets meer ,van zijn geldopnemer vernam, schreef,
hij hem een brief, dien hij adresseerde „G. Jansen,
Julianaplein, Bameveld" welke brief echter als on
bestelbaar terugkwam. De „moederlooze geldopne
mer" wordt nu door de politie opgespoord.
Vergiftigd?
De neer K., leider van eon particulier recher
che-bureau te Den Haag heeft gisternacht bij de
politie aangifte gedaan van vermissing van ©en
portefeuille, inhoudende f273, welke vermissing
hij zou hebben geconstateerd, nadat hij in een
café sterken drank had gebruikt, na afloop waar
van, hij meende te zijn vergiftigd, omdat hiji een
persoonlijk onderzoek in zake den moord aan den
Beduiden hout op zich heeft genomen, waarmoe
bij den vorigen dag doende zou zijn geweest. Zijin
toestand was op dat nachtelijk moment om
streeks 12» 1 uur van dien aard, dat. hij door
twee personen moest worden thuisgebracht. De
heer K. is uaar het ziekeuhuis aan den Zuidwal
ovei^ebracht, waar hij, nadat zijn maag was uit
gespoeld, niet langer wenscht te verblijven. De
heer K .is daarna te voet naar huis gegaan.
Intusschen. zijn een emmer en een kom met.
braaksel van den heer K. in beslag genomen voor
nader dader zoek, terwijl, ook nog ©enige andere
zaken ter beschikking zijn gehouden.
Het onderzoek naar de vermiste portefeuille
heeft nog.geen resultaat opgeleverd.
In nocid verkeehd.
Donderdagavond 6 uur werd van clein
vuurtoren te den He Her gemeld, dat in de rich
ting van de Razende Bol lichtseinen werden
waargenomen. Omstreeks 7 uur vertrokken
de reddingsboot en de sleepboot „Assistent"
naar buiten. Het bleek, dat twee visschers-
sc'heepjes, Texel 15, schipper Vlas, en de-
'Texel 95, schipper Schagen, bij de Razende Bol
gestrand waren. Vermoedelijk zijn deze schep
jes tengevolge van slecht zicht en windstilte
door den stroom op de Razende Bol gezet,
en bezuiden het wrak van de Bordeaux aan
den grond geraakt. In verband met de diep-,
gang kon de reddingsboot „Dorus Rijkers"-
de scheepjes niet bereiken. Door een Heldersch
vlet en de reddingsvlet van de firma Wijsmul
Ier werden de opvarenden, in totaal vier man
die door de vergeefsche pogingen om hun'
scheepjes nog vlot te brengen totaal waren uit
geput gered en te Helder binnengebracht.
Yandaar werden zij met de „Dorus Rijkers"
«raar Oude Schilt gebracht. De scheepjes zijn
als verloren t ebeschouwen. daar zij veel water
maakten.
ONGEVALLEN.
Een vrachtrijder te Arnhem, 'die in de Kevers-
gang 's avoacls bij het licht van een stallantaarn
het benzine-reservoir van zijn vrachtauto vulde,
is daarbij in brand geraakt.
Het reservoir was lek en de uitstroomen-de ben
zine kwam in aanraking met de cbrandende lan
taren. De vlam deelde zich mede aan de kleer0n
v.au den man en in een oogwenk stond hij in
brand. Hij snelde naar de woning van zijn bro©dcr
en deze doofde met emmers water het vuur.
De vrachtrijder werd met ernstige brandwonden
aan het gelaat, armen en boenen in het Diacones-
senhuis opgenomen.
Te Dorp-Lonneker is de 79-jarige landbou
wer H. R. bij het. hooi halen door het gat van
den zolder gevallen. De oude man or verleed na
eenige uren aan de gevolgen.
In Staatsmijn „Maurits is de 31-jarige
bouwer A. F., die bezig was met aïbouwingsal'-
beid, Dinsdagavond onder neervallende steende be
dolven. Twee uur later voud men hem. Hij was
overleden tengevolge van schedelbreuk.
Sedert Maandag wordt te Pannerheide ver
mist de 17-jarige dochter van de familie D. Ze
was door haar ouders uitgestuurd om 'boodschap
pen te doen en sedert heeft men niets meer van
haar vernomen.
Te Oud-Vossemeer is een 82-jarige man, erg
hardhooreni en bijna blind, op straat door een
wagen aangereden. Hij is overleden.
- De doctoren Willigen en Bonhof uit Culem-
borgzijn te Tiel aan een groot gevaar ontsnapt.
Beide heeren, ieder in een auto gezeten, wilden
van de 'kringvergadering der doctoren huiswaarts
keeren, toen zij op het Kalverbosch te Tiel door
den mist misleid, -den weg verkeerd namen en
bij de Stadsgracht terecht kwamen. De eerste auto
werd door krachtig remmen bij den wal tot staan
gebracht, waarna de bestuurder er uit sprong.
De auto, die inmiddels half over den kant was
komen te hangen, stortte in de gracht. De. be
stuurder van de tweede auto bemerkte tijdig het
gevaar, en kon. bijtijds stoppen. Eenigen tijld later -
werd de auto uit de gracht opgehaald en in een
garage ondergebrachtBeide doctoren vertrokken
daarop met Je auto, welke- geen schade "had opge-
loopen,-huiswaarts.
Een autobus, welke den dienst onderhoudt
tusschen Zaltbommel en Tiel, is in de nabijheid
van het dorp Rossum in brand gevlogen. De auto
vervoerde toen geen passagiers. De twee. chauf-
feurs, die in de auto zaten, wisten zich nóg tijdig
in veiligheid te stellen en de autobus reed vervol
gens van den Waaldijk af. De postzakken, die met
deze' aulobus werden vervoerd, konden worden
gered. r
De Kamer van Koophandel en Fabrieken te
Hoorn en 'Alkmaar laten zich niet onbetuigd in
naar steun aan het particulier autobusbedrijf,
j waar die steun werkelijk verdiend is.
Het adres door de Kamer van Koophandel te
Hoorn, meer wat betreft haar algemeen oordeel,
aan God. Staten verzonden, luidt als volgt:
Reeds vroeger heeft de Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor West-Friesland te Hoorn, Uw
kollege haar standpunt medegedeeld, inzake het
verleeneo van concessie voor nieuwe autobusdien
sten.
Zij sprak daarbij als haar oordeel uit, dat ziji
meent niet te mogen medewerken aan e©n Tielem-
mering der vrije concurrentie en dat de betrok
ken Gemeente oesturen hebben te adviseer en, of
de nieuw aangevraagde dienst in het belang, dan
wel in het nadeel zal zijn van de te berijden
streek. Inmiddels is de Kamer gebleken, 'dat bij
de behandeling der concessie-aanvragen, ook van
bestaande ondernemingen, mede van de zijde der
Nederlanjsche Spoorwegen en van betrokken
tramwegmaatschappijen, bezwaren naar voren
worden gebracht.
Dit is alleszins begrijpelijk, daar de autobas
langzamerhand een zoodanige concurrent van de
andere ppenbare middelen van vervoer is gewor
den, dat de exploitatie-resultaten daarvan duide
lijk de gevolgen laten zien.
Of het verzet tegen het voortbestaan der auto
bussen evenwél rechtvaardig is, meent de Kamer
te moeten betwijfelen. Immers juist omdat de
spoor- en tramwegen niet meer voldeden aan de
eischen ,door het publiek, vooral door dat van
het platteland, gesteld, werd de autobus meer
en meer de vervanger der genoemde middelen van
vervoer. En bij het toenemende verkeer per a\ito-
bus kon gelukkig worden geconstateerd, het bie
den van meer oomfort door de ondernemers, het
rijden op lijd, kortom een vervolmaking van het
au to bus bedrijf, zoowel wat aangaat het materi
aal, als de dienstregelingen.
Zoo kon het niet uitblijven, dat het publiek
op bepaalde trajecten tenslotte aan den omnibus
de voorkeur ging géven boven het vervöer met
spoor of tram.
Dat ook de Directie dér Ned. Spoorwegen die
voorkeui' begrijpt, blijkt uit het feit, dat zij
thans zelf verschillende autobuslijnen wil gaan
exploiteërcn.
Daardoor zullen groote moeilijkheden ontstaan
voor de endernemers van bestaande autobusdien
sten, die met opoffering van beduidende kapitalen
gekomen zijn lot rendeerende diensten. Te meer,
omdat de nieuwe concurrent met zijn Staats-rente-
garantie zooveel sterker staan zal, dan de parti
culiere ondernemer.
Zal het niet mogelijk zijn het nieuwe bedrijf
der Ned. Spoorwegen te keeren, toch moeten alle
krachten worden ingespannen en de Kamer wil
ook gaarne de hare daartoe aauwenden, om te
voorkomen, dat de richting wordt gevolgd, die
de Ned. Spoorw. en ook de Tramwegen aangeven.
Bij de behandeling toch van de verschillende
concessie-aanvragen, is door die zijden betoogd,
dat de particuliere ondernemingen overbodig zijn,
daar, waar door spoor- of tramweg voldoende in
het, verkeer wordt voorzien. Wordt werkelijk die
richting ingeslagen, die tot geen andere uitkomst
zal kunnen leiden, dan dat aan spoor- en tram
wegen weer het monopolie van vervoer op be
paalde trajecten wordt verleend, dan zullen niet
alleen veel mooie resultaten van particulier initia
tief verloren gaan, maar dan zal ook spoedig weer
het oogenblik aanbreken, dat de behartiging der
belangen van het publiek op den achtergrond,
geschoven wordt.
Na liet bovenstaande behoeft het ongowenschte
en onbillijke daarvan niet nader te worden aan
getoond.
De Kamer spreekt dan ook het vertrouwen uit,
dat eeu concurrentie, berokkend aan spoor- of
tramweg-maatschappij, voor Uw College nimmer
aanleiding zal mogen zijwn, een concessie-aan
vraag van een autobus-ondernemer af te wijzen
en dat aan bestaande ondernemingen nimmer uit
dien hoofde belet zal worden, haar bedijfr voort
te zetten.
Het Hoofdbestuur van den NederLandschen!
B'Oaad van AutoDusdienst ondernemers heeft
gisteren aan vertegenwoordigers van de persi
de bezwaren van de particuliere ondernemers'
tegen het autobusbedrijf der Spoorwegen (A.
T. O.) uiteengezet.
De particulier eautobusdiensten, zoo zeidei
de secretaris, de heer A. de Jong, zijn tnu!
sedert vijf of .zes jaren in werking en groot
gemaakt. Toen de diensten begonnen haalde)
de directie van de spoorwegen de schoudersi t
op en zeidc iets van „kastjes op wielen" en;
„eendagsvliegen", Intusschen groeiden de parj
ticuliere bedrijven en -op initiatief van den}
Bond van Autobus-ondernemers, welke daar
toe in 1923 een voorstel deed, is de wet op»
op de openbare middelen van vervoer gewijd
zigd.(bij de wet van 30 Juli 1926).
Het j particuliere autobusbedrijf zooals het
nu is geregeld, voorziet in een behoefte ei\
werkt uitstekend. Maar de spoorwegen zegge^'
dat het geen waarborg geeft voor een re gel-1
matig verkeer, dat er alleen diensten zijn ge-j
vesigid., waar „room" is, dat winstbejag voor
zit.
Dat winstmaken doel is,, ligt voor de hand)
maar dat winstmaken is juist slechts dan mo
gelijk als werkelijk de verkeersbelangen wor-j
den gediend. In vrijwel alle provinciën is een
uitgebreid net vari autodiensten welke'tot de!
tevredenheid van de gemeenten welke worden!
aangedaan, werken.
De A- T. O. heeft nu juist dezer dagen haat)
eerste aanvragen om vergunningen ingediend)
en wel Dij de Gedeputeerde Staten van Nrd.-!
Holland en Zuid-Holland.
Wat Nrd.-Holland betreft zijn .vergunningen
aangevraagd voor de Streek en voor den Lan-1
gendijk. De burgemeesters van alle betrokken!
gemeenten (behalve van Broek op Langendijk))
hebben geadviseerd de vergunningen niet te
verleenen, omdht er zeer goede particuliere
diensten bestaan.
Hetzelfde geldt in hoofdzaak voor de Zuid*
Hollandsche diensten bij Gorinchem, Dordrecht
Sliedrecht, iGessendam.
De opzet van de A.T.O. is, zoo heet het,
aanvullende diensten te maken. Daar zou niets
tegen zijn, maar de vergunningen zijn nu juist
het eerst gevraagd, daar waar goed georgani
seerde particuliere autobusdiensten rijden.
De bedoeling is dan ook klaarblijkelijk, al
dus de heer De Jong, den particulieren dienst1
concurrentie aan te doen, opdat weer al het)
evrkeer te land in het monopolisch bedrijf
komt.
De particuliere bedrijven hebben overal be
wezen aanzienlijk goedkooper te kunnen wer
ken dan de overheidsbedrijven. De A.T.O. is?
nu wel een afzonderlijke naamlooze vennoot
schap, maar is toch niets anders dan de spoor-
gen, d.w.z. een semi-overheidsbedrijf. De moei
lijkheden waarmede de spoorwegen hebben te1
werken: langzaam ambtelijk werk, zware per-
soneellastien, zullen ook weldra, naar kan wor
den verwacht, op het spoorweg-autobus-bed rijf
drukken.
De heer De Jong haalde gedeelten aan uit
rapport Patijtn en uit de Memorie van Ant
woord dat aan de wet van 30 Juli 1926 is1
voorafgegaan, waarin duidelijk was gezegd,
bedrijf den kop in te drukken,
dat het niet de bedoeling was het particuliere
En nu gaat men toch die richting in, doort
voorkeur te geven, aan spoor -en tram, die de
concurrentie aanbinden met goede diensten,
welke veel- meer aanvullend werden dan de1
ontworpen diensten van de A. T. O. Men
gaat een bedrijf oFpenen, dat onoordeelkundig*
is opgtezet ,dat, naar het zich laat aanzien,
spoedig met verlies zal werken, ten koste van'
de belastingbetalers.
En goede, commercieel-opgezette bedrijven,
welke de volle waardeering hebben van bur-'
gemeeSters en burgerij, welker deugdelijkheid'
is erkend door de Kamer van Koophandel
voor West-Friesland en Noord holland en
Noorderkwartier, onmogelijk maken.
Daartegen wil het bestuur van den genoém,
den bond protesteeren. ook in het eigen be
lang van de gemeenschap.
Wanneer li Uw schijnbaar
onbeteekenend hoestje niet
verzorgt, legt gij Uw ge*
zondheid in de waagschaal.
Talmt niet. Neem nog hedea
mede samengesteld uit krul-
den en planten, waarvan
bijv. de Herba Maté be
roemd is om haar genezende
en krachtdadige werkingt
9 bij ademhalingsstoornissen.
Overal verkrijgt», in kokers A f 1.J0, f 7-1 i, t i.Si
O* etQ9<« fis «aai «U*
Volgens de nieuwe Motor- en Rijwielwet zul
len alle houders van rijbewijzen, die deze voor
1 Mei 1924 hebben ontvangen, binnen, kort
opnieuw zulk een bewijs moet aanvragen. In
het vervolg zullen de rijbewijzen dan gesplits
worden en voor motorrijwielen, dus niet meer
zooair. tot nu toe het geval was, geldig voor
het besturen van beide soorten van motorvoer-.
tuigen.
Zij die na 1 Mei 1924 een nieuw rijbewijs!
hebben ontvangen, of thans een iiieuw aanvra
gen, zullen proeven van bekwaamheid moed
ten afleggen.
Aangezien men voor groote administratieve
moeliijkheden zal komen te staan met betrek
king tót het afnemen van de vaardigheidsproei
ven, zal de minister, naar „Autoleven" meldt,
gebruik makeh van zijn bevoegdheid, hem in|
artikel 15 van de Motor- en Rijwielwet ver-,
leend, tot het toestaan van afgifte van de rij
bewijzen door middel van een door de vier
gróote automobiel- en toerorganisaties, n.l. de
E N. A. C„ de A. N. W. B. de K. N. M. VV
en B. B. N. te stichten bureau.
De heer J. G. van Turenhout, tot dusver
secr.-penningmeester van de K. N. M. V. za^
tot ledier van dit burea uworden benoemd.
Het bureau zal te 's Gravenhage worden
gevestigd en zich belasten met de afgifte der
rijbewijzen, en dus met het afnemen der rijd
vaardigheidsproevèn. Daartoe zal het zich de
medewerking verzekeren van een aantal des
kundigen door het geheele land dat daartoe in
districten is verdeeld.
De officieels controle komt daarbij in han
den van 12 rijksdeskundigep en 12 plaatsver
vangend Rijks'Jeskundigen
De doorvoering van een en ander kan met
1 Mei worden tegemoet gezien.
Zónuwstillend
en Zenuwsterkend is de werking van
Mijuliardt s Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 ct Hij Apoth. en Drogisten.
Over eenige maanden zal weder de stem
ming voor de leden van de Prov. Staten plaats
hebben. In den regel is de belangstelling voor
de Statenverkiezingen niet heel groot. Echter
zijjn deze verkiezingen toch van veelbeteekenis
omdat de kiezer door zijin stem indirect in -
vloed kan uitoefenen op de samenstelling der
Eerste Kamer, welker leden, gelijk bekend,
door de Staten der Provinciën worden gekozen.
Art .134 van dé Grondwet luidt: „Aan de
Staten wordt de regeling en het. bestuur van
de huishouding der provincie overgelaten."
Zeker is tot die taak te rekenen de zorg
voor goede verkeerswegen naast en ter aanvul
ling van de Rijkswegen, en reeds uit dit oog
punt is de samenstelling van de Prov. Staten
ten volle de aandacht der kiezers waard.
Immers, bij den enormen omvang, dien het
licht en zwaar vervoer meer en meer aanpetemt,
in de eerste plaats tengevolge van de geweldige
toeneming van het autoverkeer, treedt de nood
zakelijkheid van het aanleggen en onderhou
den van bruikbare landwegen sterk op den
voorgrond.
Niet door beperkende en remmende bepa
lingen. doch door het tot stand brengen van
gemakkelijke practische verkeerswegen, wordt
de vrije ontplooiing van handel en industrie
bevorderd, worden land- en tuinbouw gediend.
Het wegen vraagstuk vraagt een oplossing in
den zin van vrije ontwikkeling van den onder-
nemingsgeest.
Uit een economisch oogpunt bezien is de
samenstelling van de Provinciale Staten dan
ook van het grootste belang.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie!.
Mij'nheer de Redacteur.
Zou n voor onderstaande een plaatsje wijlen
geven in uw veel gelezen blad?
Mijnheer de Redacteur, als men tuinbouwer
is, dan kan het niet anders of men spreekt met
dezen of genen vele malen over den tegenwoor-
digen toestand, waarin de tuinbouw van den Lan-
geiidijk en omstreken tegenwoordig verkeert. Meu
hoort algemeen, dat de prijzen slecht zijn, maar
er jgaat veel te weinig weg. Er wordt ook aange
voerd „verplichte aanvoer", maar dat is zoo in
grijpend, dit zal niet zijn uit te voeren. Maar hu
wij het zoo over verplichting hebben, zou on
derstsand idee gee^ levensvatbaarheid hebbon
Elke aanvoerder, die met doorschotkool ter veiling'
komt, wij zullen maar een kwantum nóemen,
bijvoorbeeld 3000 K.G., verplicht zich om tevens.
1000 KG.. A.-kwaliteit aan te voeren op dien-
zelfden dag, dau zou men grootere aanvoer krij
gen en tevens een percentage betere kool ter markt
brengen.
Mijnheer de Redacteur, bovenstaande zou ik
iederen tuinbouwer gaarne in overweging willen
geven, in de eerste plaats de drie Marktbesturen.
Inzender lezes geeft gaarhe zijn idóe voor beter,
maar meent, dat er iets moet gebeuren en zoo
spoedig mogelijk. Ongetwijfeld zullen hier maren
aan verbonden zijn, maar op het oogenblik is het
tóch zeker ook een groote maar.
U, mijnheer de Rédacteur, dank zeggende voor
de plaatsruimte.
EEN TUINBOUWER.